QuoteKansallinen hankintailmoitus:
Sisäasiainministeriö : Työvoiman maahanmuuton vetovoimastrategian esiselvitys
Hankinnan kuvaus: Manner-Suomen ESR-ohjelman 2007-2013 toimintalinjan 4 kehittämisohjelman "Eurooppalaisen yhteistyön lisääminen työvoima-, koulutus- ja elinkeinopolitiikassa edistämällä työperusteista maahanmuuttoa" MATTO-tukirakenteen puitteissa tehtävän työperusteisen maahanmuuton vetovoimastrategian esiselvityksen toteuttaminen.
Tarjoukset on toimitettava hankintayksikölle viimeistään 4.3.2010 16.00
HILMA (http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2010-004445/)
QuoteTYÖPERUSTEISEN MAAHANMUUTON VETOVOIMASTRATEGIA
Hankekuvaus
Tausta
Ensimmäinen kansallisen vetovoimastrategian valmistelukokous pidettiin 14.12.2007, jolloin paikalla olivat edustajat työministeriöstä, sisäasiainministeriöstä, kauppa- ja teollisuusministeriöstä, opetusministeriöstä, ulkoministeriöstä ja CIMOsta.
Kokouksessa todettiin hallituksen maahanmuuttopoliittisen ohjelman sekä hallitusohjelman linjaukset ja toimenpiteet kansallisen vetovoimastrategian valmisteluun. Kokouksessa esiin nostettuja asioita olivat mm.:
- eri ministeriöiden asian tiimoilla tehtävien valmistelujen koordinoinnin tärkeys yhdenmukaisen viestin välittämiseksi
- eri alueiden omien ponnistelujen selvittäminen ja koordinointi
- korkeatasoisen koulutuksen tunnetuksi tekemisen tärkeys
- yhteistyö EURESin kanssa
- kohdemaiden ja -ryhmien täsmentäminen
- ESR-toiminnan rajoitteista huolimatta syytä pitää mielessä myös laajempi konteksti ja kolmannet maat
- ennakointi- yms. työvoiman tarvetta kartoittavien selvitysten käytön tärkeys.
Jatkotoimien suhteen keskeisiä lähtökohtia katsottiin olevan kohdentaminen (lähtömaa) ja viestintä.
Kokouksessa kerrottiin vetovoimastrategian valmistelun ja toimeenpanon tapahtuvan sisäasiainministeriön maahanmuutto-osastolla perustettavan ESR-tukirakenteen puitteissa.
Valtakunnallisen ESR-ohjelman hitaan käynnistymisen vuoksi myös SM:n maahanmuutto-osaston "Maahanmuutto-ohjelmien tukirakenne MATTO" pääsi käynnistymään yli puoli vuotta alkuperäisestä suunnitelmasta myöhässä (tammikuussa 2009).
Vetovoimastrategian näkökulmasta on työllisyystilanne ja työvoiman tarve kääntynyt kovin erinäköiseksi kuin strategian valmistelua puolitoista vuotta aiemmin suunniteltaessa. Ns. työvoimakapeikkoja ei juurikaan ole; ESR-kehittämisohjelmaan kuuluvien projektien kokemusten perusteella sellaisia voidaan löytää lähinnä sosiaali- ja terveydenhoitoalalta.
MATTO-tukirakenne
Sisäasiainministeriön maahanmuutto-osasto toimii Manner Manner-Suomen ESR-ohjelman 2007–2013 toimintalinjan 4 kehittämisohjelman "Eurooppalaisen yhteistyön lisääminen työvoima-, koulutus- ja elinkeinopolitiikassa edistämällä työperusteista maahanmuuttoa" tukirakenneprojektin "Maahanmuutto-ohjelmien tukirakenne MATTO" toimeenpanevana organisaationa. MATTO-tukirakenteen tehtävänä on em. kehittämisohjelmaan kuuluvien projektien koordinointi, verkottaminen ja tukeminen. Tukirakenneprojektin tavoitteita ovat ulkomaisten työntekijöiden opastusjärjestelmän yhdenmukaistaminen ja täydentäminen, ohjeistuksen luominen työnantajille ulkomaisen työvoiman rekrytointiin, sekä valmistella ja toimeenpanna strategia Suomen vetovoimatekijöistä.
Työperusteisen maahanmuuton vetovoimastrategian ohjausryhmä
Sisäasiainministeriö teki 23.6.2009 päätöksen työperusteisen maahanmuuton vetovoimastrategian ohjausryhmän asettamisesta. Ohjausryhmän tehtäviksi osoitettiin ulkopuoliselle toteuttajalla teetettävän toimeksiannon ohjaus, neuvonta ja valvonta sen eri vaiheissa.
Ohjausryhmän jäseniksi kutsuttiin edustajat seuraavista tahoista:
- ulkoasiainministeriö
- työ- ja elinkeinoministeriö, työllisyys- ja yrittäjyysosasto
- työ- ja elinkeinoministeriö, rakennerahastopolitiikkaryhmä
- opetusministeriö
- sosiaali- ja terveysministeriö
- Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO
- Elinkeinoelämän keskusliitto EK
- Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK ry
Ohjausryhmä voi kutsua kokouksiinsa kuultavaksi ulkopuolisia asiantuntijoita.
Tavoite
Vetovoimastrategian valmistelussa tulee nykytilanteessa ottaa huomioon kolme ulottuvuutta:
1. Strategian ulottaminen tulevaisuuteen: vaikka työvoimaa tällä hetkellä onkin tarjolla, ei taantuma vaikuta Suomen ikärakenteeseen, työmarkkinoille tulevien ikäluokkien pienenemiseen ja kasvavaan eläköitymiseen.
2. Strategian yleistettävyys: infomateriaalin valmistaminen eri toimijoiden (alueet, työnantajat jne.) käyttöön siten, että eri toimijoiden on mahdollisimman helppoa hyödyntää "perusmateriaalista" aineksia omiin tarpeisiin sopivaksi. Erityisenä painopisteenä voitaneen pitää eri alojen "huippuosaajien" houkuttelua markkinoimalla vahvaa suomalaista yrittäjyys- ja innovaatioympäristöä.
3. Strategian kaksinapaisuus: eksaktin tiedon välittäminen elinolosuhteista, työelämästä ja tarjolla olevista työskentelymahdollisuuksista Suomessa motivoi suomalaisen työelämän tarvitsemien työperusteisten maahanmuuttajien liikkuvuutta Suomeen ja vastaavasti hillitsee maahanmuuttoa niillä aloilla, joilla työvoiman tarvetta ei ole.
Vaiheistettu toimeenpano
1. vaihe: strategian täsmentäminen
Ulkopuoliselta toteuttajalta tilattavassa selvityksessä kartoitetaan jo olemassa olevien, sisällöllisesti vetovoimastrategiaan liittyvien informaatiokanavien tarjonta ja toimivuus sekä kuullaan asiantuntijoita ja kohderyhmien edustajia. 1. vaiheessa kehitetään täsmennetty vetovoimastrategian valmistelu- ja toimeenpanosuunnitelma.
Tarjouspyyntö syksy 2009, valinta ja työn aloitus kevät 2010
2. vaihe: strategian valmistelu
Valmistellaan 1. vaiheen tuloksena saadun täsmennetyn suunnitelman mukainen vetovoimastrategia: teematyöpajat, asiantuntija- ja kohderyhmäkuulemiset jne., hankkeesta tiedottaminen.
Tarjouspyyntö ja työn aloitus kevät/kesä 2010 (sisältää myös 3. vaiheen toimeenpanon)
3. vaihe: vetovoimastrategian operationalisointi
Levitetään 2. vaiheessa kehitetty strategia relevanteille tahoille (2011-2012).
Vetovoiman hankekuvaus (http://hankintailmoitukset.fi/fi/notice/attachment/61507/Vetovoiman+hankekuvaus.doc)
Tällaista siis tiedossa pian saapuvaan työvoimapulaan.
Olisiko näillä virkamiehillä mitään kiinnostusta laatia joku strategia suomalaisten työllistämiseksi? Niitä kun on todellisuudessa kuitenkin sellainen puolisen miljoonaa..
Kyllä sieltä muutama vetovoimainenkin yksilö voi löytyä.
Tuntuu siltä, että poliittiset päättäjämme elävät sellaisessa illuusiossa, että heillä muka olisi jotain tekemistä niiden työpaikkojen kanssa joihin tarvitaan ulkomailta tekijöitä, nyt tai tulevaisuudessa.
Tosiasiassa asia ei läheskään ole näin, vaan kyse on täysin puhtaasta illuusiosta.
Lumi-ukko, tikkataulu, lintulauta, ja mitä niitä nyt onkaan pihalla olijoita, päättäjämme kuuluvat täysin tähän samaan sarjaan.
Nimimerkillä: Yli 10 vuotta maailmalla työperäisenä toiminut.
Olisin muuten voinut rustata tuon saman ohjelman alle viikossa, joka jostain syystä näillä "päättäjillä" myöhästyi yli ½-vuotta.
Perkeleellisen kädetöntä sakkia, en muuta sano.