QuoteMaahanmuuttajien lapset tarvitsevat jo varhain kieliopetusta
Päiväkoteihin on kansanedustaja Minna Sirnön (vas.) ja Helsingin maahanmuutto- ja kotoutumisasioiden neuvottelukunnan jäsenen Joonas Leppäsen mielestä pikaisesti suunnattava lisäresursseja suomen tai ruotsin kielen opetukseen.
Helsingissä pidetyssä maahanmuuttajien palveluita pohtivassa tilaisuudessa Sirnö muistutti, että jokaisella lapsella on oltava oikeus ymmärtää ja tulla ymmärretyksi. Siksi hänen mielestään on huolestuttavaa, että maahanmuuttajataustaisten lasten kielelliset oikeudet liian usein unohtuvat, kun varhaiskasvatusta resursoidaan.
Varhaiskasvatukseen on Sirnön mukaan sovellettava samoja rahoitusperiaatteita kuin peruskouluihin, kun kyse on suomen tai ruotsin kielen opetuksesta muunkielisille lapsille.
Koulussa ja arjessa menestyminen edellyttää lapselta valtakielen hyvää hallintaa.
–Monella Suomessa elävällä lapsella ei kuitenkaan ole koulua aloittaessaan mitään kieltä kunnolla hallussaan, koska pienten lasten kielellisten oikeuksien toteutumista laiminlyödään päätöksenteossa ja palveluiden resursoinnissa. Lapsen kielellisten valmiuksien vahvistaminen jo ennen kouluikää kantaisi kuitenkin hedelmää nopeasti ja ennaltaehkäisisi monia myöhempiä ongelmia, Sirnö toteaa.
Oppimiserot ja maahanmuuttajataustaisten lasten oppimisongelmat syntyvät pääosin juuri yhteisen oppimiskielen puuttumisesta.
–Kenenkään etu ei voi olla, että tällaisia yhdenvertaisuusesteitä kasataan lapsen kehittymisen ja kasvun tielle. Siksi joka lapsen oikeus yhteiseen kieleen on taattava mahdollisimman aikaisin, korostaa Leppänen.
Kansan Uutiset (http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/jarjestouutiset/2123428/maahanmuuttajien-lapset-tarvitsevat-jo-varhain-kieliopetusta)
Suomenkieltä on ehdottomasti alettava opettamaan Somaliassa, Afganistanissa ja Irakissa! Onhan meillä varaa!
Kajaanissa oli tänään jonkinlainen mielenilmaisu opettajainkoulutuksen lopettamista vastaan. Pussinpohja häämöttää ja realismi iskee korville.
Njoo, edelleenkin olen sitä mieltä että kaikille mamuille pitäis olla pakolliset kieli- ja kulttuuriopinnot ikään katsomatta.
MIKSI ei voi puuttua syihin vaan seurauksiin? Asiantilasta X koituu valtavat kustannukset, työkalut asiantilan X poistamiseen on olemassa, silti jatketaan asiantila X:n tukemistaturvaamistahyysäämistä.
Quote from: planeta on 02.02.2010, 20:28:45
Minulle kerrottiin, että joku somalialaistaustainen tutkija on tehnyt Suomessa tutkimuksen, jonka mukaan somalialaiset lapset, jotka ovat oppineet suomen kielen, saavat myös suuremmat valmiudet somalian kielen puhumiseen ja että Suomessa asuvien somalilasten kielellinen kehitys (myös somalian kielen oppiminen) on nopeampaa kuin Somaliassa asuvien. Tutkimus on uusi, joten pitäisi varmaan löytyä jonkun yliopiston sivuilta.
Toivon, että tämä ei ole urbaani legenda. Se on kerrottu erään helsinkiläisen koulun opettajainhuoneessa.
No empä pitäis tota mitenkään kummallisena.
Somaliassa, tai ylipäätään missä tahansa kehitysmaassa, tarvii vähemmän sanoja, vähemmän opiskelua, vähemmän ylipäätään yhtään mitään.
Eli ei ole aivoille läheskään samaa määrää stimulaatiota kuin mitä esim suomessa/ suomalaisessa koulussa/ ympäristössä, jossa tarvitsee enemmän sanoja, opetetaan huomattavasti enemmän ja monipuolisemmin eri asioita.
Sirniöskä voisi samantien kertoa mistä rahat. Ja näinä ekonomisesti vaikeina aikoina kertoa myös: keiltä pois? Vähennetäänkö suomalaisilta oppimisvaikeuksista kärsiviltä lapsilta, kenties? Minullakaan ei ole mitään vaikeuksia keksiä uusia menoeriä ja parannuksia. Silti en välttämättä osaa kertoa, mistä hankkisen rahoituksen noihin vaatimuksiini, ja erityisen vaikeaksi se menee, jos joutuisin kertomaan, keiltä etuuksia karsisin (eritoten, jos kyseessä on sama momentti). Toki voin aina heitää: Vähemmän varoja virkistysmatkoihin kunnanvaltuutetuille ja kansanedustajille.
Quote from: pelle12 on 02.02.2010, 20:53:13
Sirniöskä voisi samantien kertoa mistä rahat. Ja näinä ekonomisesti vaikeina aikoina kertoa myös: keiltä pois? Vähennetäänkö suomalaisilta oppimisvaikeuksista kärsiviltä lapsilta, kenties? Minullakaan ei ole mitään vaikeuksia keksiä uusia menoeriä ja parannuksia. Silti en välttämättä osaa kertoa, mistä hankkisen rahoituksen noihin vaatimuksiini, ja erityisen vaikeaksi se menee, jos joutuisin kertomaan, keiltä etuuksia karsisin (eritoten, jos kyseessä on sama momentti). Toki voin aina heitää: Vähemmän varoja virkistysmatkoihin kunnanvaltuutetuille ja kansanedustajille.
Veikkaisimpa että tulee silti halvemmaksi opettaa mamuille, erityisesti yli kouluikäisille, kieli ja kulttuuri, koska se taas edesauttaa siinä, että mamu voi käyttää normaaleja suomalaisia systeemejä ilman tulkkia ja erityisavustajia ja tukiopettajia ja apusitä ja tukitota ja erityistätä.
Ja voi joskus jopa joutua töihin.
Polvenkorkuiset ja vähän isommatkin oppivat luonnonmenetelmällä suomenkielen muutamassa kuukaudessa, jos vanhemmat vaan päästävät kantaväestön kakaroiden kanssa leikkimään. Tyttölapset ovat tässä erityinen ongelma...kun on se oma harras kulttuurikin. Ei kai poikiakaan voi laskea vääräuskoisten joukkoon noin vain.
Quote from: Jari Leino on 02.02.2010, 20:29:37
QuoteMonella Suomessa elävällä lapsella ei kuitenkaan ole koulua aloittaessaan mitään kieltä kunnolla hallussaan
6-7-vuotiaat koulun aloittavat lapset eivät osaa mitään kieltä? :o ???
Puhutaanko tässä nyt ihan normaaleista lapsista vai jonkinasteisista vammaisista?
No tämä on juuri tätä. (http://hommaforum.org/index.php/topic,22265.msg303847.html#msg303847)
Quote from: antero on 02.02.2010, 20:51:36
Quote from: planeta on 02.02.2010, 20:28:45
Minulle kerrottiin, että joku somalialaistaustainen tutkija on tehnyt Suomessa tutkimuksen, jonka mukaan somalialaiset lapset, jotka ovat oppineet suomen kielen, saavat myös suuremmat valmiudet somalian kielen puhumiseen ja että Suomessa asuvien somalilasten kielellinen kehitys (myös somalian kielen oppiminen) on nopeampaa kuin Somaliassa asuvien. Tutkimus on uusi, joten pitäisi varmaan löytyä jonkun yliopiston sivuilta.
Toivon, että tämä ei ole urbaani legenda. Se on kerrottu erään helsinkiläisen koulun opettajainhuoneessa.
No empä pitäis tota mitenkään kummallisena.
Somaliassa, tai ylipäätään missä tahansa kehitysmaassa, tarvii vähemmän sanoja, vähemmän opiskelua, vähemmän ylipäätään yhtään mitään.
Eli ei ole aivoille läheskään samaa määrää stimulaatiota kuin mitä esim suomessa/ suomalaisessa koulussa/ ympäristössä, jossa tarvitsee enemmän sanoja, opetetaan huomattavasti enemmän ja monipuolisemmin eri asioita.
Niinpä. Keskiverto eurooppalainen käyttää päivittäin vain noin 5000 sanaa, vaikka hänen sanavarastonsa onkin tätä moninkertaisesti laajempi.
Ankeista oloista lähtöisin olevan kehitysmaalaisen asiat ovat todennäköisesti vielä merkittävästi huonommin sanavaraston, kielellisen kehityksen ja näihin elimellisesti liittyvien ajatusprosessien osalta, sillä "yhteiskunta", joka ei tarjoa sanomalehtiä, koulutusta, internetiä, radiota, televisiota, sanaristikoita, keskustelupaneleita, tietokilpailuja, kirjallisuutta, filosofiaa ja kyseenalaistavaa keskustelukulttuuria, ei myöskään kykene juurikaan stimuloimaan puheenaolevia kielellisiä kykyjä ja näihin kytkeytyvää henkistä potentiaalia.
Kun ihminen on viettänyt lapsuutensa tuollaisessa rajoittuneessa kulttuurissa, on vahinko jo pitkälti tapahtunut eikä monessakaan tapauksessa mikään määrä meidän koulutustamme korvaa tuota aivojen kasvun ja kehityksen vaiheen laiminlyöntiä.
Käytännössä tässä pedataan sitä että varsinaiset saavat jatkossa tuoda lapsensa kunnalliseen päivähoitoon menettämättä kuitenkaan kotihoidon tukeaan. Tai sitten hullut hallitsijamme saavat kuningasidean järjestää lapsille suomen kielen kotiopetusta. Veikkaan jälkimmäistä.
Quote from: BeerBelly on 03.02.2010, 01:20:00
Käytännössä tässä pedataan sitä että varsinaiset saavat jatkossa tuoda lapsensa kunnalliseen päivähoitoon menettämättä kuitenkaan kotihoidon tukeaan. Tai sitten hullut hallitsijamme saavat kuningasidean järjestää lapsille suomen kielen kotiopetusta. Veikkaan jälkimmäistä.
Tiedä sitten. Kuten on jo arveltu, lähes täydellinen Suomen osaamattomuus kouluikään tultaessa tuskin johtuu mahdollisuuksien puutteesta vaan pikemminkin vanhempien aktiivisesta lapsen eristämisestä valtakulttuurista. Käytöstä voisi kutsua vaikka rasismiksi, ellei sanaa olisi varattu valkoisten kielteisille asenteille. Voi toki olla että perhe asuu taloyhtiössä jossa kaikki kantaväestön edustajat ovat rasisteja mutta uskottavampaa on, että ennakkoluulot löytyvät perheen sisältä.
Quote from: Jari Leino on 02.02.2010, 20:29:37
QuoteMonella Suomessa elävällä lapsella ei kuitenkaan ole koulua aloittaessaan mitään kieltä kunnolla hallussaan
6-7-vuotiaat koulun aloittavat lapset eivät osaa mitään kieltä? :o ???
Puhutaanko tässä nyt ihan normaaleista lapsista vai jonkinasteisista vammaisista?
Ehkä vammautetuista mutta potentiaalisesti normaaleista?
Tutun (päiväkodissa töissä) mukaan p-hoitoon joskus tulee lapsia, joille on puhuttu vain englantia -- joka ei ole kummankaan vanhemman äidinkieli. Lapsi ei osaa edes englantia kovin hyvin, em. syystä.