Jaahas, Juntunen vertailee islamia ja vasemmistoa.
Umberto Eco listaa 14 fasismille ominaista piirrettä.
Eternal Fascism: Fourteen Ways of Looking at a Blackshirt
http://www.themodernword.com/eco/eco_blackshirt.html
Artikkelissa "Islam, Middle East and Fascism" Ibn Warraq vertaa islamia ja fasismia näiden 14 ominaispiirteen kautta.
http://www.newenglishreview.org/custpage.cfm?frm=3766&sec_id=3766
Econ fasismin 14 ominaispiirrettä suomeksi löytyvät ainakin Kupuramiekan blogista:
http://kupuramiekka.blogspot.com/2010/01/monte-christon-fasisti.html
Ominasipiirteet äärimmäisen yksikertaistettuna alla:
1: Traditiokultti.
2: Traditionalismiin liittyy vahvasti modernismin vastustaminen.
3: Toiminta toiminnan vuoksi.
4: Kriittinen henki tekee erottautujia ja erottelut ovat modernismin merkki.
5: Erimielisyys on myös hajaannuksen merkki. Fasistit taas pelkäävät erilaisuutta.
6: Fasismissa yksilön sosiaalinen pettymys on keskeinen.
7: Fasismiin liittyy nationalismi.
8: Fasistit kokevat nöyryyttä vastustajiensa voiman ja rikkauden edessä.
9: Fasisti ei taistele elääkseen vaan elää taistellakseen.
10: Fasismi vetoaa ihmisen haluun kuulua eliittiin.
11: Jokaisesta fasistista saadaan sankari.
12: Valtaa seksualisoidaan.
13: Selektiivinen populismi.
14: Fasistit käyttävät omaa puhetta.
Umberto Econ 14 kohdan lista on käsittääkseni vain välttävä yritys kuvailla ulkoisten piirteiden avulla Jungin
Introverted Intuition -hahmottamistapaa:
http://www.voidspace.org.uk/psychology/psychological_types.shtml
Occamin partaveitsen avulla havaitsemme, että pelkästään kognitiiviseen hahmottamistapaan perustuva selitysmalli fasismille lienee suoraviivaisempi kuin Econ 14 kohdan listassa esitetty sekalainen joukko arveluita fasismin alkusyistä.
Fasismin ohella myös 1960-lukulainen vasemmistolaisuus perustunee Introverted Intuition -hahmottamistapaan, sillä uskonnollisluonteisia "valaistumisiahan" kai LSD:n nappailullakin tavoiteltiin. Tämä selittäisi sen, miksi emme näe sen paremmin uusfasisteja kuin 1960-lukulaisen vasemmistolaisuuden perillisiä laatimassa mahdollisimman rationaalisia kartoituksia maailman tilasta. Näissä suuntauksissa maailman tilaa yritetään päin vastoin hahmottaa symbolien, arkkityyppien ja pyhien kirjoitusten kautta - mieluiten etsien näkymättömiä vihollisia - eikä puhtaana materialistisena systeeminä kuten ns.
oranssissa meemissä, joka on fasismin ja 1960-lukulaisen vasemmistolaisuuden arkkivihollinen.
Käsittääkseni myös islamismissa vastustetaan oranssin meemin länsimaalaisuutta, joten se lienee sikäli lähempänä antimodernistista fasismia ja vasemmistolaisuutta. Väitetyt sielujen sympatiat näiden suuntausten välillä voisivat siis johtua yhteisestä vihollisuudesta länsimaiden vallitsevaa kognitiivista hahmottamistapaa kohtaan.
Toisaalta herää kysymys, voisivatko islamismin ja vasemmistolaisuuden sympatiat johtua kylmän laskelmoivasta allianssista, jossa kumpikin olisi kiinnostunut vain omista erillisistä tavoitteistaan. En tiedä vastausta. Kuitenkin luulisin, että yhteiseen kognitiiviseen hahmottamistapaan ja henkilökohtaisiin emotionaalisiin tarpeisiin perustuvat allianssit lienevät politiikassa yleisempiä kuin liikemaailmasta tutut puhtaan hyötymispohjaiset allianssit.
[email protected]
QuoteUmberto Econ 14 kohdan lista on käsittääkseni vain välttävä yritys kuvailla ulkoisten piirteiden avulla Jungin introverttiin intuitioon perustuvaa epistemologiaa
Eco menee koko listalla täysillä metsään viimeistään kohdassa seitsemän, koska nationalismiin kuuluu aika oleellisesti modernismi. Muutenkin lista vaikuttaa todella kliseiseltä: fasismi on traditionalismiin takertuvaa modernismin vastustamista johon kuuluu keskeisenä modernismi tai jotain, joka nyt kulloinkin kuulostaa pahalta.