Vuosina 2005 - 2008 Malmö satsasi 148 miljoonaa kruunua ekstraa kouluihinsa, jotta oppilaisaines edes joten kuten pärjäisi vertailussa muun maan koululaisten kanssa.
Nyt on kuitenkin osoittautumassa, että kolmannes Malmön ysiluokkalaista on saamassa niin huonon todistuksen, ettei sillä ole asiaa lukioon. Vuosi sitten näin huonosti asiat olivat vain joka neljännellä. Ruotsin muista suurista kaupungeista Göteborgissa kehno todistus odottaa 16% oppilaista ja Tukholmassa kohtalontovereita on 11%.
Rosengårdissa tilanne oli ilahduttavasti kohentunut, mutta toisaalta lähtökohtiensa puolesta muuta suuntaa ei oikeastaan ollutkaan olemassa. 60%:lla Rosengårdin ysiluokkalaisista ei nykytietojen valossa ole asiaa lukioon.
Sydsvenskan (http://sydsvenskan.se/malmo/article620610/Malmoelever-halkar-efter.html)
Kannattaa muistaa Ruotsin koululaitoksen eroavan kotimaisesta. Tuo lukioon kelpaamattomuus tarkoittaa puhtaasti sitä, ettei oppilas ole kelvollinen toisen asteen koulutukseen.
QuoteVarsinaisia toisen asteen ammatillisia oppilaitoksia ei Ruotsissa ole, vaan lukion eri linjoilla voi suorittaa sekä yleissivistäviä että ammatillisia opintoja.
http://www.maatieto.net/ruotsi/opiskelemaan/ruotsin_koulutusjarjestelma/toisen_asteen_koulutus
Että hyvin menee mutta menköön.
Mitä tästä opimme?
Olis pitänyt satsata milljoona biljoonaa kruunua hankkeeseen!
Kun raha ei auta, niin seuraavaksi Ruotsi madaltaa vaatimuksia. Mamuille tullee todennäköisesti lukiokiintiö, joka ei liity lainkaan koulumenestykseen. Ja lukion päästötodistuksessa tullee lukemaan vain, että "hyväksytty".
Aivan selvästi Ruotsin lukioihin on rasistiset pääsyvaatimukset.
Quote from: Jari Leino on 15.01.2010, 10:07:12
Herää kysymys, että miten huono sen suoritustason on oikein oltava, että oppilas ei kelpaa toisen asteen koulutukseen (edes amikseen) Ruotsissa?
Ja mitä tulevaisuudennäkymiä tuollaisella nuorella on?
Islam.
Quote from: Jari Leino on 15.01.2010, 10:07:12
Herää kysymys, että miten huono sen suoritustason on oikein oltava, että oppilas ei kelpaa toisen asteen koulutukseen (edes amikseen) Ruotsissa?
Ja mitä tulevaisuudennäkymiä tuollaisella nuorella on?
Veikkaisin että tulevaisuus alkaa autovarkauksilla ja varastetun tavaran luukuttamisella, siinä sivussa voi myös potkia muutamia rasistisia kantaruotsalaisia. Lopulta imaami värvää radikaaliin porukkaan ja pikkuhiljaa myös koko ghetto muuttuu Gazan kaltaiseksi roskaläjäksi, josta itsemurhapommittajat tekevät iskuja kantaruotsalaisten alueelle. Lopulta Ruotsi rakentaa muurin muslimialueiden ympärille aivan kuten Israelissakin. Jatkon voi lukea suoraan Israelin historiasta alkaen noin vuodesta 1949...
Rähmiksen uutisille pitäisi saada oma ketju. Se selventäisi kertaheitolla, miten asiat menevät maailmalla. Hommaahan siinä olisi, koska käännettyjä ja referoituja artikkeleita on enemmän kuin keskivertoammattikääntäjällä :)
Tällainen ketju olisi varmasti erittäin tehokkaasti silmiä avaava. Tai olisiko tällaista "Rähmiksen mediaseurantaa" mahdollista saada jopa omaksi blogikseen? Olisi nääs melkoisen herättävä blogi, johon mahdollisimman monen soisi tutustuvan.
Quote from: Shawast on 15.01.2010, 10:14:03
Quote from: Jari Leino on 15.01.2010, 10:07:12
Herää kysymys, että miten huono sen suoritustason on oikein oltava, että oppilas ei kelpaa toisen asteen koulutukseen (edes amikseen) Ruotsissa?
Ja mitä tulevaisuudennäkymiä tuollaisella nuorella on?
Veikkaisin että tulevaisuus alkaa autovarkauksilla ja varastetun tavaran luukuttamisella, siinä sivussa voi myös potkia muutamia rasistisia kantaruotsalaisia. Lopulta imaami värvää radikaaliin porukkaan ja pikkuhiljaa myös koko ghetto muuttuu Gazan kaltaiseksi roskaläjäksi, josta itsemurhapommittajat tekevät iskuja kantaruotsalaisten alueelle. Lopulta Ruotsi rakentaa muurin muslimialueiden ympärille aivan kuten Israelissakin. Jatkon voi lukea suoraan Israelin historiasta alkaen noin vuodesta 1949...
Itse en olisi kyllä näin optimistinen Ruotsin tulevaisuuden suhteen.
Quote from: Iloveallpeople on 15.01.2010, 11:15:33
Quote from: Shawast on 15.01.2010, 10:14:03
Quote from: Jari Leino on 15.01.2010, 10:07:12
Herää kysymys, että miten huono sen suoritustason on oikein oltava, että oppilas ei kelpaa toisen asteen koulutukseen (edes amikseen) Ruotsissa?
Ja mitä tulevaisuudennäkymiä tuollaisella nuorella on?
Veikkaisin että tulevaisuus alkaa autovarkauksilla ja varastetun tavaran luukuttamisella, siinä sivussa voi myös potkia muutamia rasistisia kantaruotsalaisia. Lopulta imaami värvää radikaaliin porukkaan ja pikkuhiljaa myös koko ghetto muuttuu Gazan kaltaiseksi roskaläjäksi, josta itsemurhapommittajat tekevät iskuja kantaruotsalaisten alueelle. Lopulta Ruotsi rakentaa muurin muslimialueiden ympärille aivan kuten Israelissakin. Jatkon voi lukea suoraan Israelin historiasta alkaen noin vuodesta 1949...
Itse en olisi kyllä näin optimistinen Ruotsin tulevaisuuden suhteen.
Olen aivan samaa mieltä. Katselin nykymeininkiä viikon ajan ruotsissa ja muutos 20 vuodessa on ollut ällistyttävä. Nykyinen Ruotsi on mielistäni rappeutuva yhteiskunta. Sen todellakin huomaa, että uudet tulokkaat muuttavat Ruotsia, eli ruotsalaisia integroidaan heidän kulttuuriin eikä maahanmuutajia ruotsalaiseen kulttuuriin. Osa vetelästä on valahtanut ruotsissa jo housuun.
On vielä yksi vaihtoehto: laskea rimaa toisen asteen opiskeluun pääsyyn. Näinhän on tehty jo peruskoulu-uudistuksessa aikoinaan, meilläkin. Ja se positiivinen syrjintä varsinaisille.
Kuinkakohan monta miljardisatsausta ja suojakiintiötä tarvitaan, että nuo hölmöläiset ymmärtävät, ettei tästä sotkusta tule enää mitään. Ainoa keino on rajoittaa maahanmuuttoa merkittävästi ja lähettää ongelmatapaukset alkuperämaahansa perheensä kera. V*ttu nyt Ruotsi oikeesti.
Quote from: Simo Hankaniemi on 15.01.2010, 09:58:26
Kun raha ei auta, niin seuraavaksi Ruotsi madaltaa vaatimuksia. Mamuille tullee todennäköisesti lukiokiintiö, joka ei liity lainkaan koulumenestykseen. Ja lukion päästötodistuksessa tullee lukemaan vain, että "hyväksytty".
Jonkunlaista tuollaista käytäntöä on varmaankin jo olemassa. En tunne Ruotsia kovin hyvin, mutta Suomi ja Ruotsi eivät hirveästi eroa maista toisinaan ja meillä Suomessa tapahtuu usein niin - varsinkin erityisopetuksen parissa - että oppilas saa ysiluokan käytyään kyllä peruskoulun päästötodistuksen, mutta ei ole tosiasiassa suorittanut lähellekään peruskoulun oppimäärää. Sitten ammattikoulu-ura jää kahteen viikkoon, kun siellä törmätään uusiin ja ylivoimaisiin haasteisiin kuten esmes läksyjen lukemiseen.
Lisäys: niin tämä koskee meillä ihan yhtälailla kantaväestöä kuin maahanmuuttajiakin.