Sisäasiainministeriö: Turvapaikkaa hakevien EU-maiden kansalaisten oikeutta vastaanoton palveluihin aiotaan rajata, ehdotus lausuntokierrokselle (http://www.intermin.fi/newslist/pbic/20100114031)
QuoteSisäasiainministeriö on tänään lähettänyt lausuntokierrokselle ehdotuksensa maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta annetun lain muuttamiseksi. Muutos koskisi EU-maiden kansalaisia, jotka hakevat Suomesta turvapaikkaa. Ehdotuksen mukaan turvapaikkaa hakeva EU-maan kansalainen olisi jatkossa turvapaikanhakijoiden vastaanoton piirissä vain siihen saakka, kun hän saa tiedoksi Maahanmuuttoviraston kielteisen päätöksen.
Käytännössä tämä tarkoittaisi, että EU-maista tulevat turvapaikanhakijat olisivat vastaanoton piirissä vain muutamia viikkoja. Tällä hetkellä nämä hakijat voivat olla vastaanottokeskuksessa 30 päivää kielteisen päätöksen jälkeen ja saada tämän ajan vastaanoton palveluita, mm. majoituksen ja alennettua toimeentulotukea.
Esityksen taustalla ovat EU-maiden kansalaisten lisääntyneet turvapaikkahakemukset. Suomesta haki viime vuonna noin 780 EU-maiden kansalaista turvapaikkaa.
Suomi pitää kaikkia EU-maita turvallisina. EU-maiden kansalaisten hakemuksia pidetään ilmeisen perusteettomina ja ne käsitellään nopeutetussa menettelyssä. EU-maiden kansalaisten osalta on huomattu, että vastaanoton palvelut ja toimeentulotuki voivat olla yksi syy hakeutua Suomeen turvapaikanhakijaksi.
Lausuntoja on pyydetty keskeisiltä ministeriöiltä, viranomaisilta ja järjestöiltä 5.2.2010 mennessä. Lakimuutos on osa valmisteilla olevaa turvapaikanhakijoiden vastaanottoa koskevien säännösten kokonaisuudistusta.
Lausuntopyyntö ja lausunnolle lähtenyt lakiesitys ovat saatavissa sisäasiainministeriön verkkosivuilta: www.intermin.fi/suomi/turvapaikanhakijoiden_vastaanottolaki
EU-maista saapuvien turvapaikanhakijoiden majoitusaikaa lyhennetään muutamasta kuukaudesta muutamaan viikkoon. Ehkä. Sitten joskus. Kunhan ensin saadaan kaikilta lausunnot. Ei taida ehtiä ennen lumien sulamista.
Mutta miksei yksinkertaisesti kopioida Suomenkin lainsäädäntöön pikakäännytystä Tanskalta, Ruotsilta tai Norjalta? Sellaista olisi tarvittu jo 90-luvulla.
Mielenkiintoista. Hesarin uutinen ilmeisesti sai liikettä niveliin. On todella hauska nähdä, miten paniikki vähitellen iskee kaikille tasoille ja miten valtavasti nähdään vaivaa ihmisten rauhoittelemiseen. Tosin se ei enää auta mitään, sillä pato on sortunut, karavaani kulkee ja rasisti-kortin heiluttajat ovat jäänet heiluttelemaan yksin.
Poliittinen paine tehdä muutoksia on valtava ja itse uskon (ja tietenkin toivon) jopa tätäkin tiukempia linjauksia, myös koskien EU:n ulkopuolista turvapaikkaturismia.
Muutamassa viikossa? VIIKOSSA? Miten kauan kestää kantaa mies mustaanmaijaan?
Onko niillä siellä pyöröovet myös: kun turvapaikkarosvo käännytetään ovesta niin kohta se tupsahtaa jälleen sisään toiselta puolelta ja sama turvapaikanhakufarssi alkaa alusta. Ja kansa kaivaa ropoja pussinsa pohjilta näille kelmeille.
Lisäksi sakko perään aiheettomasta turvapaikkahakemuksesta ja ellei rahaa ole niin Kainuuseen suota kuokkimaan.
Quote76. TIISTAINA 15. SYYSKUUTA 2009 kello 14.00
2) Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2010
Lähetekeskustelu
Hallituksen esitys HE 138/2009 vp
[...]Mitä tulee sitten näihin bulgarialaisiin tapauksiin. Me olemme samaa mieltä, että tämä ei ole hyvä tilanne, mutta tässä aikaraamissa nopea päätöksenteko, poliisi auttaa. Ja sitten meillä on EU:n tasolla ja myöskin omassa lainsäädännössämme mahdollisiin vetotekijöihin puututtava. Myöskin on erittäin tärkeää, että meidän suurlähettiläämme Bulgariassa on tästä tietoinen, ja viimeksi eilen puhuin myöskin kollegani kanssa Bulgariassa, että tästä tilanteesta on tiedotettava myöskin siellä paikallisesti.
Linkki (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_76_2009_vp_2_152_152_p.shtml) Pitää mennä ulkomaille asti kertomaan, ettei tänne kannattaisi tulla?? Voitaisiinko tätä soveltaa myös muihin maihin?
Quote76. TIISTAINA 15. SYYSKUUTA 2009 kello 14.00
2) Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2010
Lähetekeskustelu
Hallituksen esitys HE 138/2009 vp
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Todellakin nopeasti, niin kuin ed. Pulliainen, nopeasti tehdään päätöksiä, jos on EU:n sisältä hakija tullut. Meitä sitoo osittain EU-säädös, että pitää olla 4 viikkoa aikaa poistua maasta, ja toisaalta sitten ovat omat säännökset vastaanottotoiminnasta. Tähän viimeiseen, mitä, kelle annetaan, ketkä ovat osa vastaanottotoimintaa, siihen voimme nopeammin puuttua, ja tämä on tarkoitus tehdä nyt syksyn ja talven aikana samoin kuin kotouttamislakia uudistetaan. Tämä 4 viikon harkinta-aika on EU-säädöksistä tuleva, mutta päätöksenteossa ei puhuta kuukausista, kuten ed. Zyskowicz väittää, vaan tänäkin kesänä Maahanmuuttovirasto pyysi virka-apua poliisilta, kun näimme tämän tulon.
Linkki (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_76_2009_vp_2_152_152_p.shtml)
Quote76. TIISTAINA 15. SYYSKUUTA 2009 kello 14.00
2) Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2010
Lähetekeskustelu
Hallituksen esitys HE 138/2009 vp
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Tänä kesänä me pyysimme, Maahanmuuttovirasto pyysi, virka-apua poliisilta nimenomaan bulgarialaisten turvapaikanhakijoiden nopeaa käsittelyä varten, ja se tarkoittaa, että käsittely on päivissä eikä kuukausissa. Se, mikä meitä sitoo tässä asiassa ja mihin on pitempi prosessi puuttua, on EU-säädös, joka antaa heille mahdollisuuden neljän viikon aikana harkita, haluavatko he poistua maasta vapaaehtoisesti vai ei. Mutta me tarkastelemme vastaanoton säännöksiä kotouttamislain uudistuksen yhteydessä talven aikana ja silloin voimme katsoa, onko aihetta puuttua toiseen vetotekijään elikkä ylläpitoon vastaanottokeskuksissa. Tämä on meidän kansallisissa käsissämme. Siihen me voimme helpommin vaikuttaa.
Sen lisäksi nyt on keskusteltu eräästä vastaanottokeskuksesta, jossa annetaan osa-apua niin sanotusti in kind, elikkä ei kaikkea makseta toimeentulotukena. Pienempi osuus maksetaan toimeentulotukena.
Linkki (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_76_2009_vp_2_142_142_p.shtml)
Quote76. TIISTAINA 15. SYYSKUUTA 2009 kello 14.00
2) Hallituksen esitys valtion talousarvioksi vuodelle 2010
Lähetekeskustelu
Hallituksen esitys HE 138/2009 vp
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Ensinnäkin olemme bulgarialaisten hakemusten osalta noudattaneet nopeaa menettelyä. Poliisi antaa virka-apua. (Ed. Zyskowicz: Se ei ole riittävän nopeaa!) Tässä on kyse siitä, että meitä sitoo muun muassa neljän viikon aika, jolloin heillä on oikeus poistua maasta. Me olemme kuitenkin kehottaneet heitä poistumaan nopeammin, mutta on erittäin tärkeää, että poliisi antaa nyt virka-apua meille tässä tilanteessa ja myöskin vastaanottotoiminta on sillä lailla järjestetty, että se ei ole vetotekijä näitten henkilöitten osalta. Sen lisäksi heitä on informoitu aktiivisesti, ettei kannata tulla, ja vielä talven aikana on muutettava myöskin lainsäädäntöä. Todellakin virka-apua ja nopeita päätöksiä. Ei ole kyse kuukausien käsittelyajasta, vaan muutamasta päivästä, viikosta näitten ryhmien osalta.
Linkki (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_76_2009_vp_2_139_139_p.shtml) Eli Thorsin mukaan tilanne oli käsittelyjen osalta niin hyvä jo syyskuussa, koska hän puhui jopa päivistä. Paljonko niitä nyt sitten on tullut syys-joulukuussa, koska nyt puhutaan että päätökset tulisivat muutassa viikossa? Vai puhuuko Thors [nyt muumia]??
Quote101. TORSTAINA 5. MARRASKUUTA 2009 kello 16.00
3) Hallituksen esitys eräiden tehtävien siirtämistä Maahanmuuttovirastoon koskevaksi lainsäädännöksi
Ensimmäinen käsittely
Hallituksen esitys HE 78/2009 vp
Hallintovaliokunnan mietintö HaVM 14/2009 vp
[...] Valitettavasti Romanian ja Bulgarian tilanne on hyvin pitkälti sellainen kuin ed. Räsänen totesi. Ne pääsivät mukaan EU:hun sillä ehdolla, että niiden tilannetta valvottaisiin, esimerkiksi oikeuslaitosta ja muun muassa korruptiotilannetta. Suomi oli hyvin voimakkaasti ajamassa eduskunnan tuella tätä, että tällainen valvontamekanismi säilyisi, ja on selvää, että on asioita, jotka eivät toteudu sellaisella tavalla kuin me toivomme. Mutta tässä näemme osittain, että hakijavaltioita valvotaan tarkemmin kuin sen jälkeen, kun ollaan EU:ssa. Siksi nyt, kun keskustelemme niin sanotusta Tukholman ohjelmasta, joka on oikeus- ja sisäasioiden uusi ohjelma, niin yhdessä olemme ajaneet voimakkaampaa perusoikeuksien valvomista, perusoikeusviraston voimakkaampaa asemaa ja myöskin, että komissiossa tulee olemaan jäsen, joka vastaa perusoikeusasioista. Tällaisella tavalla on pakko vahvistaa EU:n perusoikeusulottuvuutta.
Lopuksi todettakoon myös, että paljon keskustellaan näitten ryhmien tilanteesta myöskin siinä valossa, että Kanada on myöntänyt Tšekin romaneille turvapaikkaoikeuksia ja sitten toisaalta ottanut uudelleen käyttöön viisumipakon suhteessa tšekkiläisiin. Se on herättänyt paljon keskustelua romanien tilanteesta. Suomi on myöskin yleensä ollut hyvin aktiivisesti ajamassa ja yrittämässä parantaa Euroopan romanien tilannetta romanifoorumin ja Euroopan neuvoston kautta ja tukenut ohjelmia, joilla edistetään romanien integroitumista ja voidaan välttää heidän syrjintäänsä.
Linkki (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_101_2009_vp_3_17_74_p.shtml)
Quote101. TORSTAINA 5. MARRASKUUTA 2009 kello 16.00
3) Hallituksen esitys eräiden tehtävien siirtämistä Maahanmuuttovirastoon koskevaksi lainsäädännöksi
Ensimmäinen käsittely
Hallituksen esitys HE 78/2009 vp
Hallintovaliokunnan mietintö HaVM 14/2009 vp
[...]Sitten vielä tästä niin sanotusta turismista. Meillä on kahdenlaisia tilanteita. Toisaalta ovat siis toiset EU-kansalaiset, ne, jotka ovat tulleet toisesta EU-maasta. Muistettakoon myöskin, että on suomalaisia, jotka ovat hakeneet toisista EU-maista turvapaikkaa. Me olemme todenneet, että on kaksi eri tilannetta. Toisaalta on turvapaikkahaun rajoittaminen. Siitä emme yksin päätä. Mutta toinen asia, johon me voimme kansallisesti puuttua, on se, kuka pääsee vastaanottojärjestelmään, ja siihen olemme puuttumassa, kun olemme uudistamassa lainsädääntöä. Ei ole tarkoituksenmukaista, että toisista EU-maista voidaan tulla asumaan meidän vastaanottokeskuksissamme ja saada sitä kautta turvaa ja ehkä kiertää myöskin vapaan liikkuvuuden säännöksiä.
Linkki (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_101_2009_vp_3_10_67_p.shtml) Ai että piti tähänkin vetää sitten han-suomalinen kortti esille! Aika hienoa puolustella romanien tulvaa sillä, että hakevathan ne suomalaisetkin turvapaikkoja muista EU-maista. Haluaisin tietää millainen on esimerkkitapaus/tapaukset ja että kuinka paljon heitä on?
Quote107. TIISTAINA 17. MARRASKUUTA 2009 kello 14.00
4) Hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
Lähetekeskustelu
Hallituksen esitys HE 240/2009 vp
[...] Sitten kysyttiin hyvin paljon toimeentulotuesta ja bulgarialaisten tilanteesta. Yritin esittelypuheenvuorossa sanoa, että toimeentulotukiasiaa ei säädellä tässä ulkomaalaislaissa, vaan alemman tasoisin säädöksin, ja asia on edennyt pitkälle selvittelyssä ja tarkastellaan tätä tilannetta. Me olemme kuitenkin saaneet vakavia huomautuksia siitä, että meidän yhdenvertaisuuslainsäädäntömme esittää myöskin tiettyjä rajaehtoja täällä, joten selvittely ja esitykset ovat tässä tärkeällä sijalla.
Mielenkiintoista on, ja meidän pitää muistaa, että romanien tilanne Euroopassa on erittäin vakava. Euroopan perusoikeusvirasto on monessa yhteydessä todennut, että he ovat Euroopan syrjityin vähemmistö. Meillä on raskas taakka kannettavana siitä yhdessä, mutta meidän pitää, olen aivan samaa mieltä, tehdä sosiaalityötä, pitää kannustaa maita edelleen tekemään enemmän, ja ehkä Ruotsin uusi komission jäsen Cecilia Malmström voi olla sellainen henkilö, joka esimerkiksi saa valvottavakseen myöskin komission puolelta perusoikeusasiat. Mahdollisesti voisi näin käydä.
Mutta mielenkiintoista on myös, että Romanian ja Bulgarian romanit vähän käyttäytyvät ehkä eri tavalla, mutta tähän EU-kansalaisten tilanteeseen me tulemme kotimaisin säännöksin puuttumaan, kun vastaanottolainsäädäntöä muutetaan, elikkä EU-kansalaisen oikeuteen päästä vastaanottojärjestelmään. Sen voimme säätää omalla tavallamme ja siihen palataan.
Linkki (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_107_2009_vp_4_24_118_p.shtml)
Onko kenelläkään linkkiä tähän EU-säädökseen, missä sanotaan että täytyy varata neljä viikkoa aikaa poistua maasta?
Etsin pitkään tätä kuukauden määritelmää, enkä sitä löytänyt muualta kuin Suomen laista. Taustalla on tottakait EU-laki, mutta Eurlexin käyttö on todella haastavaa valtavan tietomäärän vuoksi.
Ulkomaalaislaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990493
Alussa mainittu 14.1.2010 uutisoitu lainmuutos kuitenkin osoittaa, että Suomella on itse oikeus päättää, miten se tukiaan jakaa. Vanhaa kotouttamislakia
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19990493 paikkamalla saavutetaan jo paljon.
Ilmeisesti kyseessä on siis
kotouttamislain ja ulkomaalaislain hyväksikäytön yhdistelmä: ulkomaalaislain nojalla saat olla 1kk Suomessa unionin kansalaisena, vaikka käännytyspäätös olisi annettu ja kotouttamislaki taas turvaa toimeentulosi tällä 3 §:n tekstillä:
"
Kotouttamista tukevien toimenpiteiden piiriin voi kuulua Suomeen muuttanut henkilö, jolla on kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikunta Suomessa.
Turvapaikanhakijoiden vastaanoton piiriin kuuluu Suomessa ulkomaalaislain (378/1991) 30 §:n perusteella turvapaikkaa hakenut henkilö, kunnes hänelle on myönnetty oleskelulupa tai hänen maasta poistamista koskeva asiansa on lainvoimaisella päätöksellä ratkaistu ja pantu täytäntöön."
Uusi teksti kuuluu:
"Turvapaikanhakijoiden vastaanoton piiriin kuuluu turvapaikanhakija, kunnes hänelle on myönnetty
oleskelulupa tai hän on poistunut maasta. Vastaanoton piiriin
ei kuitenkaan kuulu
turvapaikanhakija, joka on unionin kansalainen ja joka on saanut tiedoksi Maahanmuuttoviraston
kielteisen päätöksen kansainvälistä suojelua koskevaan hakemukseensa."
Eli heti kun on saanut tiedoksi kielteisen päätöksen, saat kyllä oleskella Suomessa, mutta vastaanoton piiriin kuuluminen (eli asuminen VOK:issa) päättyy. Samalla päättyy myös se toimeentulotuki.
Näin yksinkertaista ja samalla vaikeaa tämä on. Käytetään kahden lain suomia aukkoja hyväksi.
Quote172 §
Unionin kansalaisen ja hänen perheenjäsenensä maasta poistamisen täytäntöönpano (23.3.2007/360)
Käännyttämistä koskeva päätös voidaan panna heti täytäntöön muutoksenhausta huolimatta, jollei hallinto-oikeus toisin määrää, jos joku käännytetään 167 §:n 1 kohdan tai 169 §:n 1 momentin perusteella ja jos asia on perustellusti kiireellinen.
Jos joku käännytetään 167 §:n 2 tai 3 kohdan perusteella, käännyttämistä koskeva päätös voidaan panna täytäntöön aikaisintaan 30 päivän kuluttua siitä, kun päätös on annettu käännytetylle tiedoksi. Jos 167 §:n 3 kohdan perusteella tehty päätös perustuu siihen, että sen, jota päätös koskee, katsotaan vaarantavan yleistä järjestystä ja turvallisuutta, ja asia on perustellusti kiireellinen, päätös voidaan heti panna täytäntöön muutoksenhausta huolimatta, jollei hallinto-oikeus toisin määrää.
Jos joku karkotetaan maasta 168 §:n tai 169 §:n 2 momentin perusteella, karkottamista koskeva päätös voidaan panna täytäntöön sen jälkeen, kun asia on lainvoimaisesti ratkaistu.
Käännyttämistä tai maasta karkottamista koskevan päätöksen täytäntöönpanoon käännytetyn tai maasta karkotetun suostumuksella ennen kuin päätös on saanut lainvoiman, sovelletaan 202 §:ää.
Käännyttämistä tai maasta karkottamista koskevan päätöksen tiedoksiannossa on ilmoitettava aika, jonka kuluessa käännytetyn tai maasta karkotetun on poistuttava maasta. Tämän ajan on oltava vähintään yksi kuukausi päätöksen tiedoksi antamisesta, jollei maasta poistumiselle ole perusteltua kiireellistä syytä. Tänä aikana päätöstä ei voida panna täytäntöön viranomaistoimin. (23.3.2007/360)
Jos käännyttämistä tai maasta karkottamista koskeva päätös pannaan täytäntöön yli kahden vuoden kuluttua sen tekemisestä, päätöksen täytäntöön panevan viranomaisen on varmistettava päätöksen tehneeltä viranomaiselta, että maasta poistettavan yleiselle järjestykselle tai yleiselle turvallisuudelle aiheuttama uhka on edelleen todellinen, ja arvioitava, ovatko olosuhteet karkottamispäätöksen tekemisen jälkeen muuttuneet. (23.3.2007/360)
Quote from: Jari Leino on 14.01.2010, 21:17:08
Quote from: Roope on 14.01.2010, 16:34:22
Mutta miksei yksinkertaisesti kopioida Suomenkin lainsäädäntöön pikakäännytystä Tanskalta, Ruotsilta tai Norjalta? Sellaista olisi tarvittu jo 90-luvulla.
Onko tuosta pikakäännytyksestä tarkempaa tietoa?
Vai tarvitseeko siitä enempää tietääkään kuin 48 h.
Kari Rajamäellä voisi olla valmis konsepti plakkarissa.
Etelä-Suomen Sanomat: Ankkurilapsi tuo perheen mukanaan (http://www.ess.fi/?article=42012) 22.5.2005
QuoteSisäministeri Kari Rajamäki (sd.) on vaatinut laajaa selvitystä turvapaikkasäännöistä. Suomi on muun muassa ainoa Pohjoismaa, joka ei tee pikakäännytyksiä rajoilla. Myös Suomen myöntämiä sosiaalietuuksia on moitittu siitä, että etuudet eivät katkea kielteisestä päätöksestä huolimatta.
Maahantulosta kansalaisuuteen (http://www.intermin.fi/intermin/biblio.nsf/828F63E37661F26EC2256DE900390C93/$file/maahantulosta_kansalaisuuteen2003.pdf)
(kritiikkiä ja Pohjoismaiden turvapaikkakäytäntöjen vertailua)Selvitysmies Esa Markkasen ehdotukset Ulkomaalaisviraston alueellistamiseksi
Sisäasiainministeriö 2003
Näkökulmia turvapaikkapolitiikkaan (http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/2fcbeaf321fa9534c22575c90025d031/$file/nakokulmia_turvapaikkapolitiikkaan_020609.pdf)
Kehitysehdotuksia ja pohjoismaista vertailua
Sisäasiainministeriö 2009
Oma koosteeni noista syksyltä:
Sisäministeriön selvitys: Hidas käännyttäminen on suomalainen erityispiirre (http://ropinaa.blogspot.com/2009/10/sisaministerion-selvitys-hidas.html)
Minua saa nyt syyttää välimerkin kiksauttamisesta tai saivartelusta, mutta muistakaa, että minä en ole laatinut kyseistä rapoa Sisäasianministeriössä:
Eli:
Sisäasianministeriön tiedote: (http://www.intermin.fi/newslist/pbic/20100114031)
QuoteSuomi pitää kaikkia EU-maita turvallisina. EU-maiden kansalaisten hakemuksia pidetään ilmeisen perusteettomina ja ne käsitellään nopeutetussa menettelyssä.
Minusta tuossa sanotaan, että "hakemuksia pidetään ilmeisen perusteettomina". Toisaalta siinä sanotaan, että Suomi pitää kaikkia EU-maita turvallisina. Kumpaa tarkoitetaan? Tämä on oleellista, koska...
Keskimääräiset käsittelyajat vuonna 2009: (http://www.migri.fi/download.asp?id=K%C3%A4sittelyajat+2009;1482;%7B1F8BBB5F-237A-4037-8517-66C95A2E629B%7D)
Ilmeisen perusteeton: 109 vrk
Turvallinen alkuperämaa: 22 vrk
Itse haluaisin uskoa, että Bulgarian romanien hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on tuo 22 vrk. Mutta luulisi nyt ministeriössä, jossa näitä asioita pyöritellään leipätyönä, pukkaavan ulos sellaisia tiedotteita, että ei tarvitse arvailla.
Jos nyt kuitenkin lasketaan, että n. 22vrk kuluu siihen, kun henkilö odottaa päätöstä ja kun päätös tulee, niin hän saa hengailla Suomessa vielä 30 vrk siihen päälle. Eli jos näin menetellään, niin hän saa kahden tai kolmen kuukauden toimeentulotuen, eli 1125 tai 750 euron palkan siitä, että on oleskellut Suomessa. Sitten odottaa ilmainen lento kotiin. (Jos tuo pitempi aika pitää paikkaansa, niin aika on silloin neljä tai viisi kuukautta eli 1500 tai 1875 euroa palkkaa, ennen kotiinlähtöä. Toivottavasti näin ei ole.)
Toinen juttu on sitten tuo Thorsin lausahdus 15. syyskuuta: (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_76_2009_vp_2_139_139_p.shtml)
QuoteMaahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Ensinnäkin olemme bulgarialaisten hakemusten osalta noudattaneet nopeaa menettelyä. Poliisi antaa virka-apua. (Ed. Zyskowicz: Se ei ole riittävän nopeaa!) Tässä on kyse siitä, että meitä sitoo muun muassa neljän viikon aika, jolloin heillä on oikeus poistua maasta. Me olemme kuitenkin kehottaneet heitä poistumaan nopeammin, mutta on erittäin tärkeää, että poliisi antaa nyt virka-apua meille tässä tilanteessa ja myöskin vastaanottotoiminta on sillä lailla järjestetty, että se ei ole vetotekijä näitten henkilöitten osalta. Sen lisäksi heitä on informoitu aktiivisesti, ettei kannata tulla, ja vielä talven aikana on muutettava myöskin lainsäädäntöä. Todellakin virka-apua ja nopeita päätöksiä. Ei ole kyse kuukausien käsittelyajasta, vaan muutamasta päivästä, viikosta näitten ryhmien osalta.
Ensinäkin, edellä mainitut keskimääräiset käsittelyajat kuuluvat kummatkin nopeutetun menettelyn piiriin, mutta nopeudesta voi muutkin kuin Benkku olla toista mieltä. Toiseksi voidaan kysyä, että onko "vastaanottotoiminta järjestetty sillä lailla, ettei se ole vetotekijä" kuten Thors sanoo? Tästäkin voidaan olla montaa mieltä.
Kolmanneksi, jos syyskuun puoleenväliin mennessä oli Bulgariasta tullut 343 turvapaikanhakijaa (syyskuun luku jaettu kahdella), niin Thorsin mukaan kyse ei ollut kuukausia, vaan hän puhui "muutamasta päivästä, viikosta" näiden ryhmien osalta. Loppuvuonna (syyskuun luku jaettuna kahdella) tuli sitten 379 turvapaikanhakijaa. Työt siis lisääntyi kymmenelllä prosentilla Bulgariasta tulleiden osalta, joten ajatkin pitenivät. Luulisi, että nopeutettujen hakemusten käsittely pidetään erillään normaalista käsittelystä (en ole varma onko näin) mutta jos syyskuussa Astrid puhui "muutamasta päivästä, viikosta" niin voiko kymmenen prosentin lisäys nostaa käsittelyaikaa kolmeen viikkoon?
Vai oliko Astridin syyskuussa kertoma "muutama päivä, viikko" käsittelyaika vale? Vai johtuiko se tietämättömyydestä, asian peittelystä tahi jostain muusta asiasta?
Lopuksi vielä:
QuoteAstrid Thors: "Meitä sitoo osittain EU-säädös, että pitää olla 4 viikkoa aikaa poistua maasta, [ja] Tämä 4 viikon harkinta-aika on EU-säädöksistä tuleva, [ja] Se, mikä meitä sitoo tässä asiassa ja mihin on pitempi prosessi puuttua, on EU-säädös, joka antaa heille mahdollisuuden neljän viikon aikana harkita, haluavatko he poistua maasta vapaaehtoisesti vai ei."
Mutta Sisäasianministeriön tiedotteessa sanotaan näin: (http://www.intermin.fi/newslist/pbic/20100114031)
Quote"Ehdotuksen mukaan turvapaikkaa hakeva EU-maan kansalainen olisi jatkossa turvapaikanhakijoiden vastaanoton piirissä vain siihen saakka, kun hän saa tiedoksi Maahanmuuttoviraston kielteisen päätöksen. [ja] Tällä hetkellä nämä hakijat voivat olla vastaanottokeskuksessa 30 päivää kielteisen päätöksen jälkeen ja saada tämän ajan vastaanoton palveluita, mm. majoituksen ja alennettua toimeentulotukea."
Eli tuo 30 päivän aika kielteisen päätöksen jälkeen ei nyt sitten olekaan enään sitova, koska siitä luopumista valmistellaan? (tosin yhdessä kohtaa Astridkin sanoi sen olevan "osittain sitova"). Kuinka usein kuulemme siitä, että jos Suomi ei noudata isoveli Eu:n linjaa, niin "menetämme maineemme" tms. Mutta nyt se ei näytä haittaavan?
Kysyin jo aikaisemmin:
QuoteOnko kenelläkään linkkiä tähän EU-säädökseen, missä sanotaan että täytyy varata neljä viikkoa aikaa poistua maasta?
Haluan lukea tuon kyseisen EU-säädöksen ja sitten voidaa kommentoida lisää.
Mutta ihme touhua...
Kuten itse jo totesin, en onnistunut tuota EU-säännöstä löytämään. En tosin epäile asiaa, koska kyse on unionin kansalaisesta ja siksi on mielestäni perusteltua olettaa, että asiasta on direktiivitasoinen säädös.
Itse jo esitin löytäneeni sen porsaanreiän, jolla tässä pelataan. Pohjaoletuksenani on, että tuo 1kk:n sääntö on otettava annettuna, EU-tasoisena säädöksenä. Ko. maininta löytyy ulkomaalaislain 172 §, kuten jo siteerasin.
Viisasten kivi hommassa on siis mielestäni se, että tuohon 30 päivän sääntöön ei kajota, koska se ei ole nopealla aikataululla mahdollista. Ja niinhän ei olla tekemässäkään. Helpointa on juuri se, mitä SM 14.1.2010 esitti: muutetaan oikeutta vastaanottoon, eli suomeksi sanottuna asumiseen ja toimeentulotukeen vastaanottokeskuksessa. Uutta 3 § perustellaan SM:n tiedotteessa fiksusti:
"3 §. Soveltamisala. Pykälän 2 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että vastaanoton piiriin ei kuuluisi turvapaikanhakija, joka on unionin kansalainen ja joka on saanut tiedoksi Maahanmuuttoviraston kielteisen päätöksen kansainvälistä suojelua koskevaan hakemukseensa.
Unionin kansalaisella ei siis olisi enää päätöksen tiedoksi saatuaan oikeutta majoitukseen vastaanottokeskuksessa, eikä hän voisi saada turvapaikanhakijalle maksettavaa toimeentulotukea. Jos unionin kansalainen ei suostuisi poistumaan vastaanottokeskuksesta, vastaanottokeskuksen henkilökunta voisi pyytää poliisia poistamaan henkilön vastaanottokeskuksesta"
Eli siis saavat toki oleskella sen 1kk Suomessa, mutta ilman asumista ja toimeentuloa heti, kun kielteinen päätös on annettu. EU-säännös kun ei velvoita antamaan mitään asuinsijaa, vaan ainoastaan mahdollistaa 1kk oleskelun käännytyspäätöksen jälkeen.
Summa summarum: on Suomen omissa käsissä koko homma. Jos dokumentin lukee, siinä käy ilmi, että Ranska ja Irlanti eivät edes käsittele koko hakemusta, jos kyseessä on EU-kansalainen.
Quote from: SK on 15.01.2010, 00:34:20
Vai oliko Astridin syyskuussa kertoma "muutama päivä, viikko" käsittelyaika vale? Vai johtuiko se tietämättömyydestä, asian peittelystä tahi jostain muusta asiasta?
Valhetta ja/tai peittelyä. Thors ei koskaan vastaa yksinkertaiseen kysymykseen suoraan ja rehellisesti.
Selvyyden vuoksi pitäisi mieluiten puhua kokonaisajasta: vastaanottojärjestelmään saapumispäivästä siitä poistumispäivään. Maahanmuuttoviraston ilmoittama hakemuksen käsittelyaika on vain osa kokonaisajasta. Heillä kello (tai paremminkin kalenteri) alkaa juoksemaan vasta heidän oman haastattelunsa jälkeen (näin muistelen, pitäisi tarkistaa). Sitä ennen on mm. poliisin tulohaastattelu, jonka normaali jono oli jossain vaiheessa viime vuonna venähtänyt lähes vuoteen. Viime vuoden keväällä saapuneille jaettiin tulohaastatteluaikoja tämän vuoden keväälle. Ilmeisen perusteettomia tapauksia kuitenkin kiirehditään, mistä johtuen kielteisten päätösten osuus näyttää todellista suuremmalta.
Oikea aika EU-kansalaisten turvapaikkapäätösten käsittelyyn on muutama minuutti. Jos viranomainen ei tässä ajassa pysty päättelemään, onko perusteita turvapaikalle vai ei, hän ei ole lukutaitoinen tai ei muuten ole tehtäviensä tasalla. Tässä tapauksessa hänet tulee joko erottaa tai velvoittaa maksamaan omasta pussistaan turvapaikanhakijan oleskelu maassamme. Meikäläisten tehtävä ei ole todistaa, että turvapaikan ehdot eivät täyty. Todistustaakka on vain ja ainoastaan sillä taholla, joka kinuaa itselleen vastikkeetonta rahaa.
Quote from: Anton on 15.01.2010, 01:30:02
Oikea aika EU-kansalaisten turvapaikkapäätösten käsittelyyn on muutama minuutti. Jos viranomainen ei tässä ajassa pysty päättelemään, onko perusteita turvapaikalle vai ei, hän ei ole lukutaitoinen tai ei muuten ole tehtäviensä tasalla. Tässä tapauksessa hänet tulee joko erottaa tai velvoittaa maksamaan omasta pussistaan turvapaikanhakijan oleskelu maassamme. Meikäläisten tehtävä ei ole todistaa, että turvapaikan ehdot eivät täyty. Todistustaakka on vain ja ainoastaan sillä taholla, joka kinuaa itselleen vastikkeetonta rahaa.
JUURI NÄIN. Luulisi tuohon käsittelyyn menevän, tai ainakin päätöksentekoon, aikaa se sekunnin murto-osa. Muiden kanssa voisi sitten harkita pidempään...
Stakesin laajassa maahanmuuttajien rikollisuutta selvittäneessä tutkimuksessa kävi ilmi,
että tuomioiden määrä, työttömyysaste ja pienituloisuus kasaantuivat samoihin ryhmiin.
Poliisi ei mielellään julkista listoja maista, joista seksirikosten tekijät useimmin tulevat,
mutta Pohjois-Afrikka ja Lähi-idän maat muodostavat varsinaisen riskiryhmän niin seksi-
kuin muidenkin rikosten osalta.
Quote from: Anton on 15.01.2010, 01:30:02
Oikea aika EU-kansalaisten turvapaikkapäätösten käsittelyyn on muutama minuutti. Jos viranomainen ei tässä ajassa pysty päättelemään, onko perusteita turvapaikalle vai ei, hän ei ole lukutaitoinen tai ei muuten ole tehtäviensä tasalla.
Näin on, mutta ministeriöiden johto vastustaa tällaista järkeistämistä. Vuoden 2003 selvityksessä ehdotettiin lentokentille päivystävää Maahanmuuttoviraston edustajaa, joka suorittaisi kuulustelun ja tekisi päätöksen paikan päällä. Viime vuoden ulkomaalaislakiesityksessä ei enää näkynyt jälkeäkään tällaisista ehdotuksista.
QuoteSuomessa ei ole turvapaikanhakijoiden "pikakäännytystä", kuten usein julkisuudessa esitetään. Myöskään Suomessa ei edelleenkään ole hyvin toimivaa nopeutettua menettelyä ilmeisen perusteettomien turvapaikkahakemusten tai EU:n Vastuunmäärittämisasetuksen tarkoittamien hakijoiden käsittelemiseksi toisin kuin muissa Pohjoismaissa tai EU-maissa. Lainsäädännön mukaan nopeutettu menettely koskien UVI:n päätöstä voi minimissään kestää nykyisen lainsäädännön puitteissa 7 vuorokautta, mutta käytännössä menettelyn kesto kuulusteluineen, tiedoksiantoineen ja maastapoistamisineen on ollut noin kaksi kuukautta.
QuoteJoissakin tapauksissa vältyttäisiin jopa henkilön kuljettamisesta muualla Suomessa sijaitsevaan vastaanottokeskukseen, jos asia saataisiin ratkaistua 48 tunnin sisällä ja voitaisiin käyttää rajavartiolaitoksen tiloja lentokentällä. Rajavartiolaitoksen henkilöllisyys- ja reittiselvityksen jälkeen UVI:n esittelijä voi jatkaa puhuttelua ja tehdä päätöksen jopa henkilön läsnäollessa.
QuoteYksinkertaisen menettelyn olemassaolo mahdollistaisi maahanmuuttohallinnon resurssien kohdistamisen oleelliseen eli tehostettuun toimintaan suojelun tarpeessa olevien hakijoiden asioiden ratkaisemiseksi. Hallinnon hitaus näkyy myös selvästi vastaanottopuolella maksetuissa toimeentulotukikustannuksissa, kun maastapoistamisia ilmeisen perusteettomissa tapauksissa ei voida nopeasti panna täytäntöön.
QuoteEhkä Suomen järjestelmä on jäänyt jälkeen muista Pohjoismaista siksi, koska Suomeen ei ole suuntautunut niin suuria hakijamääriä kuin muihin Pohjoismaihin, jolloin Suomessa on ollut "varaa" rakentaa usean toimijan epäyhtenäinen, hidas ja kallis järjestelmä. Lainsäädäntöä on lisäksi Suomessa tarkistettu edestakaisin riippuen turvapaikanhakijoiden määristä.
Näin selvitysmies Esa Markkanen sisäasiainministeriön Maahantulosta kansalaisuuteen (http://www.intermin.fi/intermin/biblio.nsf/828F63E37661F26EC2256DE900390C93/$file/maahantulosta_kansalaisuuteen2003.pdf) -raportissa vuonna 2003.
Quote from: -gentilhommehki- on 15.01.2010, 00:46:41
Eli siis saavat toki oleskella sen 1kk Suomessa, mutta ilman asumista ja toimeentuloa heti, kun kielteinen päätös on annettu. EU-säännös kun ei velvoita antamaan mitään asuinsijaa, vaan ainoastaan mahdollistaa 1kk oleskelun käännytyspäätöksen jälkeen.
Ja sitten toi neliviikkoinen oleskelu rahoitetaan esim. tekemällä asuntomurtoja, joiden määrä onkin kasvanut varsin vauhdikkaasti viime aikoina.
Niiden kustannukset taas jakautuvat mukavasti kaikkien kotivakuutusten ottajien kesken kohonneina vakuutusmaksuina.
Aivan totta Bastardo. Siihen neliviikkoiseen oleskeluun on vaan todennäköisesti paha puuttua, jos kyse on EU-säännöstä. Pitäisikin pikapuoliin selvittää ne toimenpiteet, jotka voidaan omalla lainsäädännöllä tehdä asiassa. Eli mikä on Suomen liikkumavara säätää esim. että jo käsiteltyä unionin kansalaisen turvapaikkahakemusta ei käsitellä enää ollenkaan.
Quote- Yksi Suomen ulkomaalaishallinnon suurimpia haasteita on koota turvapaikkapäätöksenteko ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto samaan hallintoon. Toinen pulma on hidas turvapaikkapäätöksenteko ja siihen liittyvä muutoksenhaku, jotka yhdessä kestävät keskimäärin noin kaksi vuotta. Näillä kahdella asialla on sekä suuria kustannusvaikutuksia että vaikutusta päätöstä odottavalle hakijalle, toteaa Ulkomaalaisviraston toimintojen alueellistamisen mahdollisuuksia tutkinut selvitysmies Esa Markkanen luovuttaessaan tänään loppuraporttinsa - "Maahantulosta kansalaisuuteen" - sisäasiainministeri Kari Rajamäelle.
http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/PublicbyIdentifierCode/20031126011?opendocument&1
Tämä lähihistoria kiinnostaa kovastikin, että ketkä esimerkiksi päättivät näistä asioista aikoinaan:
Quote
Ulkomaalaisvirasto on sisäasiainministeriön alainen virasto, joka aloitti toimintansa 1.3.1995. Virasto käsittelee ja ratkaisee asioita, jotka koskevat maahantuloa, maassa oleskelua ja pakolaisuutta sekä Suomen kansalaisuutta koskevia asioita. Ulkomaalaisvirasto tuottaa myös tietopalveluita viranomaisille ja kansainvälisille järjestöille sekä pitää ulkomaalaisrekisteriä.
Quote from: Eino P. Keravalta on 14.01.2010, 21:51:28
Muutamassa viikossa? VIIKOSSA? Miten kauan kestää kantaa mies mustaanmaijaan?
Kyllä siinä taitavalla byrokraatilla menee helposti muutama viikko kaivaa se kauan käytöstä pois ollut "hylätty" leimaisin sieltä varaston taaimmaisesta nurkasta jostakin ja lyödä sillä leima siihen EU kansalaisen hakemukseen. Helposti. Pitäähän se palkka kato jostain ansaita.
Tässä nähdään, millaisia ongelmia jo osittainenkin "vapaa liikkuvuus" on aiheuttanut. Ja sitten jotkut tomppelit haluavat totaalisen ja globaalin vapaan liikkuvuuden..
Tässä nähdään myös, mikä virhe oli ottaa kehitysmaita EU:n jäseniksi.
Tässä nähdään edelleen, mitä hulluutta on laskea turvapaikanhakijat vapaalle. He kuuluvat lukkojen taakse, kunnes heidän asiansa on käsitelty. Ja niitä, joilta turvapaikka on evätty, ei saa päästää vain kadulle odottelemaan, että saavat päähänsä lähteä, vaan heidät on lukkojen takaa kuljetettava pois maasta ja saman tien.
Quote from: Eino P. Keravalta on 15.01.2010, 08:46:42
Tässä nähdään, millaisia ongelmia jo osittainenkin "vapaa liikkuvuus" on aiheuttanut. Ja sitten jotkut tomppelit haluavat totaalisen ja globaalin vapaan liikkuvuuden..
Tässä nähdään myös, mikä virhe oli ottaa kehitysmaita EU:n jäseniksi.
Tässä nähdään edelleen, mitä hulluutta on laskea turvapaikanhakijat vapaalle. He kuuluvat lukkojen taakse, kunnes heidän asiansa on käsitelty. Ja niitä, joilta turvapaikka on evätty, ei saa päästää vain kadulle odottelemaan, että saavat päähänsä lähteä, vaan heidät on lukkojen takaa kuljetettava pois maasta ja saman tien.
Kirjoitat vähän, mutta asiaa.
(http://www.intermin.fi/intermin/home.nsf/logo_sm_fin3.gif)
Quote from: Roope on 14.01.2010, 16:34:22
QuoteKäytännössä tämä tarkoittaisi, että EU-maista tulevat turvapaikanhakijat olisivat vastaanoton piirissä vain muutamia viikkoja.
Muutamia
viikkoja? Mitä helv?
Jos kerran on tiedossa, että heppuli on kotoisin toisesta EU-maasta ja hakemus siten ilmeisen perusteeton, niin kielteinen päätös pitäisi saada
päivässä ja sen jälkeen "kotouttamispalveluiden" pitää loppua heti. Jos haluaa EU-kansalaisena oleskella täällä turistina jokusen viikon, niin siitä vaan, mutta siihen pakettiin ei kuulu suomalaisen veronmaksajan varoilla eläminen.
Siis haloo, kuinka vaikeata se voi olla?
EDIT: korjattu lainaukset.
Quote from: Roope on 14.01.2010, 16:34:22
Sisäasiainministeriö: Turvapaikkaa hakevien EU-maiden kansalaisten oikeutta vastaanoton palveluihin aiotaan rajata, ehdotus lausuntokierrokselle (http://www.intermin.fi/newslist/pbic/20100114031)
QuoteSuomi pitää kaikkia EU-maita turvallisina. EU-maiden kansalaisten hakemuksia pidetään ilmeisen perusteettomina ja ne käsitellään nopeutetussa
Jos Suomi pitää kaikkia EU-maita turvallisina ja EU-maiden kansalaisten hakemuksia perusteettomina, pitääkö edes ottaa niitä käsittelyyn? Eikö voisi käännyttää nämä ihmiset heti kun he tulevat anomaan turvapaikkaa?
Muuten tilanne on sama kuin jos liputon henkilö haluaisi päästä katsomaan Finnkinon elokuvaa ja ovella sanottaisiin "et pääse ilman lippua, mutta ole hyvä ja mene silti istumaan siihen muiden katsojien kanssa katsomaan leffaa, sillä aikana kun käsitellään tilannettasi".
Quote from: Eino P. Keravalta on 15.01.2010, 08:46:42
Tässä nähdään edelleen, mitä hulluutta on laskea turvapaikanhakijat vapaalle. He kuuluvat lukkojen taakse, kunnes heidän asiansa on käsitelty. Ja niitä, joilta turvapaikka on evätty, ei saa päästää vain kadulle odottelemaan, että saavat päähänsä lähteä, vaan heidät on lukkojen takaa kuljetettava pois maasta ja saman tien.
Eihän se nyt käy päinsä, että tällaisiin paikkoihin ihmisiä teljetään - ainakaan vapaaliikkuvuussakin mielestä:
QuoteMaahanmuuttopoliittinen sanasto Markus Himanen & Jukka Könönen
•S niin kuin säilöönotto
Säilöönotto, ulkomaalaisen hallinnollinen vapaudenriisto.
Haet turvapaikkaa ja sinut vangitaan useiden viikkojen ajaksi, lapsiperhe huumataan ennen käännytystä, epätoivoiset vangit ryhtyvät nälkälakkoon... Kyse ei ole mielivallasta kaukaisessa poliisivaltiossa, vaan arjesta Metsälän teollisuusalueella Helsingissä, Suomen ainoassa säilöönottokeskuksessa.
Metsälä on osa Euroopan laajuista säilöönottokeskusten saaristoa. Säilöinä toimivat niin lentokenttien odotusalueet, entiset vankilat, koulut tai sairaalat kuin piikkilangoin eristetyt leiritkin. Säilöönoton kesto vaihtelee päivistä useisiin kuukausiin, jopa vuosiin, eikä säilöön otetulla siirtolaisella usein ole mitään tietoa siitä kauanko vangitsemista jatkuu. Mellakat, paot, nälkälakot, psyykkiset sairaudet ja itsemurhat ovat tapoja, joilla vapauden menetykseen ja epävarmuuteen reagoidaan.
Säilöönottokeskukset ovat Euroopan alueen sisäisiä rajojen jatkeita, jotka eristävät siirtolaiset heidän perusoikeuksistaan. Säilöönottoa ei tehdä rikoksen tai rikosepäilyn perusteella, vaan esimerkiksi henkilöpapereiden puuttumisen takia tai karkotuksen onnistumisen varmistamiseksi. Säilöönottokeskukset eivät olekaan vankiloita: normaaleilla vangeilla on enemmän oikeuksia kuin säilöön otetuilla.
vapaaliikkuvuus.net
Sivun artikkeli on julkaistu myös voiman numerossa 9/2009 s. 21c.
http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/S-niin-kuin-s%C3%A4il%C3%B6%C3%B6notto/2905
Voima-lehdessä on enemmänkin mamupoliittista sananselitystä:
http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/S-niin-kuin-SIS-osa-2/2843
http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/T-niin-kuin-turvallisuus-osa-1/2958
Quote from: -gentilhommehki- on 15.01.2010, 00:46:41
"3 §. Soveltamisala. Pykälän 2 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että vastaanoton piiriin ei kuuluisi turvapaikanhakija, joka on unionin kansalainen ja joka on saanut tiedoksi Maahanmuuttoviraston kielteisen päätöksen kansainvälistä suojelua koskevaan hakemukseensa.
Unionin kansalaisella ei siis olisi enää päätöksen tiedoksi saatuaan oikeutta majoitukseen vastaanottokeskuksessa, eikä hän voisi saada turvapaikanhakijalle maksettavaa toimeentulotukea. Jos unionin kansalainen ei suostuisi poistumaan vastaanottokeskuksesta, vastaanottokeskuksen henkilökunta voisi pyytää poliisia poistamaan henkilön vastaanottokeskuksesta"
Minusta parasta olisi yksinkertaisesti ottaa mukaan vain tuo lihavoitu osa ja jättää pois se "ja joka..." Apuna tulisi antaa vain välitön hengen pelastamiseen tarvittava hätäapu. Jatkoa varten henkilöt olisi ohjattava oman suurlähetystön hoiviin, mikäli ei rahat riitä omillaan toimeen tulemiseen. Homma olisi aivan sama kuin suomalaisella turistilla vaikka Italiassa.
Kuinka kamalan vaikea asia on olla antamatta rahaa? Toki aluksi varmaan tulisi ikäviä tapauksia, mutta kun tieto leviäisi lakkaisi tulijat kokonaan.
Nyt minua kiinnostaa tietää se, että voivatko EU-kansalaiset kuitenkin valittaa eri oikeusasteisiin viivytellen asiaansa vuosikaupalla, jonka jälkeen perhesyiden varjolla voikin jo jäädä tänne. Ja jos valitusmahdollisuutta ei EU-kansalaisille nyt suoda, niin se asettaa turvapaikanhakijat eriarvoiseen asemaan verrattuna ei-EU-kansalaisiin.
QuoteTurvapaikkaa hakevat EU-kansalaiset käännytetään aiempaa ripeämmin
Turvapaikkaa hakevien EU-kansalaisten oleskeluaika Suomessa on lyhentynyt useilla viikoilla, kun poliisi ja Maahanmuuttovirasto ryhtyivät viime kuussa kokeilemaan uutta nopeutettua käsittelyä.
Ensimmäiset parikymmentä Bulgarian romania ovat jo kokeneet, kun poliisi puhuttaa aamupäivällä ja ojentaa heti iltapäivällä Maahanmuuttoviraston päätöksen. Ennen tähän saattoi kulua pahimmillaan jopa kuukausi.
Poliisi ja Maahanmuuttovirasto sopivat EU-kansalaisten turvapaikkahakemusten nopeutetusta käsittelystä huhtikuun alkupuolella. Pontimena oli yli 800 bulgarialaisen ja romanialaisen turvapaikanhakijan vyöryminen Suomeen viime vuonna.
Kokeilu jatkuu toukokuun loppuun asti.
Salon Seudun Sanomat (http://www.sss.fi/uutiset/129034.html)
Kerrankin hyviä uutisia. Toki joku kukkahattu saa torpattua kokeilun jatkamisen.
QuoteRomanien turvapaikkahakemusten käsittely lyheni viikoilla
Turvapaikkaa anova EU-kansalainen käännytetään aiempaa nopeammin, kirjoittaa Salon Seudun Sanomat. Bulgarialaisten ja romanialaisten oleskelu Suomessa on lyhentynyt useilla viikoilla viranomaisten ryhdyttyä viime kuussa kokeilemaan nopeutettua käsittelyä.
"Turvapaikkahakemusten määrä on ollut niin suuri, etteivät viranomaiset ole selvinneet niistä kohtuullisessa ajassa. Tarkoitus on viestittää eteenpäin, että päätöksenteko on nopeaa, ja viranomaiset toimivat tehokkaasti", poliisiylitarkastaja Per Ehrstén poliisihallituksesta kertoo.
Poliisi puhuttaa turvapaikanhakijat nyt tulkin kanssa aamulla ja lähettää pöytäkirjat Maahanmuuttovirastoon sähköpostilla. Virasto käsittelee hakemukset heti ja ilmoittaa päätöksen poliisille sähköpostitse iltapäivällä.
Aiemmin paperit kulkivat postissa ja viipyivät Maahanmuuttovirastossa jopa viisi päivää. Päätöksen tultua poliisin piti hankkia uudestaan tulkki ja etsiä turvapaikanhakija, jotta päätös voitiin antaa tiedoksi. Tähän saattoi mennä kuukausi.
Kokeilu jatkuu toukokuun loppuun saakka. Bulgarian ja Romanian romanit ovat jättäneet Suomessa yli 3 700 turvapaikkahakemusta kymmenen vuoden aikana. Yhtään turvapaikkaa ei ole myönnetty.
Helsingin Sanomat (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Romanien+turvapaikkahakemusten+k%C3%A4sittely+lyheni+viikoilla/1135256567463)
Quote from: Iloveallpeople on 04.05.2010, 00:32:31
Kokeilu jatkuu toukokuun loppuun saakka. Bulgarian ja Romanian romanit ovat jättäneet Suomessa yli 3 700 turvapaikkahakemusta kymmenen vuoden aikana. Yhtään turvapaikkaa ei ole myönnetty.
Kerrankin hyvä uutinen, noin kokonaisuutena.
Mutta mikä ihmeen kokeilu? Jos kerran ovat jättäneet 3 700 hakemusta ja turvapaikkoja on myönnetty tasan nolla, eikös tuon voisi samantien tehdä niin, että puhuttamisen yhteydessä jo sanottaisiin, että "Sorry, ei voittoa."? Suhteellisen automaattinen prosessi vaikuttaa kuitenkin olevan ja tulos taattu.
Uskomatonta. Tällainenkin on siis ollut koko ajan mahdollista jo nykyisen lain puitteissa. Eipä sitten kenellekään juolahtanut mieleen kuin vasta sen jälkeen, kun tuhannen EU-romanin turvapaikkahakemukset oli käsitelty normaalin kaavan mukaan.
Asiaa käsiteltiin jo vuoden alussa täällä. (http://hommaforum.org/index.php/topic,21012.msg291474.html#msg291474)
QuoteBulgarialaisten ja romanialaisten oleskelu Suomessa on lyhentynyt useilla viikoilla viranomaisten ryhdyttyä viime kuussa kokeilemaan nopeutettua käsittelyä.
Nytkö vasta se nopea menettely
on käytössä? Nytkö käsittelyajat ovat lyhentyneet? Minun mielestä eduskunnalle ja Suomen kansalle kerrottiin
jo viime vuoden syyskuussa, että...
QuoteArvoisa puhemies! Ensinnäkin olemme bulgarialaisten hakemusten osalta noudattaneet nopeaa menettelyä. ...[JA]... Todellakin virka-apua ja nopeita päätöksiä; ei ole kyse kuukausien käsittelyajasta, vaan muutamasta päivästä, viikosta näitten ryhmien osalta.
Ainakin, jos uskomme ministeri Thorsia (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_76_2009_vp_2_139_139_p.shtml) ja Jari Tervon sanoin "Miksi emme uskoisi?"
Quote from: Roope on 04.05.2010, 00:57:08
Uskomatonta. Tällainenkin on siis ollut koko ajan mahdollista jo nykyisen lain puitteissa. Eipä sitten kenellekään juolahtanut mieleen kuin vasta sen jälkeen, kun tuhannen EU-romanin turvapaikkahakemukset oli käsitelty normaalin kaavan mukaan.
Ja nyt kun on kyseessä sellainen asia, että Suomi on vihoviimeinen maa, jossa näin on menetelty, niin näin kauan on kestänyt tämän asian jonkinlainen korjaaminen. Arvatkaapa kuinka kauan se korjaaminen kestää muiden ryhmien osalta?
Kauan se kestikin koska r______. Muuta syytä en viivyttelylle pysty näkemään kuin tuon r-kirjaimella alkavan määritteen. Toivottavasti ne nyt terävöityvät niin ettei lipsahda ja lepsahda kevätsesongin jälkeen entiselleen. Ja tietysti arvojohtaja alkaa huutelemaan takaa omia harhaisia kuvitelmiaan mutta ne voidaan unohtaa.
Kyseessä kuukauden kokeilu.
QuoteKokeilu jatkuu toukokuun loppuun saakka. Bulgarian ja Romanian romanit ovat jättäneet Suomessa yli 3 700 turvapaikkahakemusta kymmenen vuoden aikana. Yhtään turvapaikkaa ei ole myönnetty.
Eikö pitäisi olla palautusautomaatti.
Quote from: SK on 04.05.2010, 01:09:56
Ja nyt kun on kyseessä sellainen asia, että Suomi on vihoviimeinen maa, jossa näin on menetelty, niin näin kauan on kestänyt tämän asian jonkinlainen korjaaminen. Arvatkaapa kuinka kauan se korjaaminen kestää muiden ryhmien osalta?
Ei ole aikomusta korjata mitään muiden ryhmien osalta, koska hallituksen mukaan ainoa ongelma on ollut perusteettomat hakemukset. Perusteettomiksi on tulkittu Thorsin kielenkäytössä nämä EU-kansalaisten tekemät turvapaikkahakemukset, ei niinkään esimerkiksi tuhansia Dublin-tapauksia. Ikä- ja perheenyhdistämishuijauksista puhumattakaan.
Panee miettimään, että ehkä tämä nopeutus on ollut koko ajan tunnetussa keinovalikoimassa, mutta sitä ei haluttu ottaa käyttöön liian aikaisin, ettei turvapaikkapolitiikan kritiikissä siirryttäisi seuraaviin ongelmaryhmiin. Lisäksi tämän jälkeen tulee näyttämään siltä, että tuleva romanien määrän väheneminen johtuisi lainmuutoksesta (http://www.intermin.fi/newslist/pbic/20100325041), vaikka tällä kokeilulla tulee aivan varmasti olemaan paljon suurempi vaikutus.
Eikös kielteisen päätöksen jälkeen ole vielä se kuukausi aikaa oleskella meidän rahoilla ennen poistumista? Jos tämä on vielä voimassa niin aika tyhjän kanssa kyllä..
Kylläpä piristi. Siis koko farssi olisi vältetty alusta alkaen jos järkeä olisi saanut käyttää. Mukavaa on myös huomata, että virkamiehet oppivat kokeilun mukana sähköpostin käytön. Vieläkin helpommaksi voisi asian tehdä istuttamalla yhden maahanmuuttoviraston virkamiehen poliisin viereen, niin käsittelyaika olisi noin 30 sekuntia.
- Tässä olisi EU-kansalainen hakemassa turvapaikkaa.
- Ei heru.
Ja tulkki tulkkaa ylläolevan.
Olen käytettävissä, jos tähän perustetaan työryhmä tutkimaan ideaa.
Quote from: Tuukka S on 04.05.2010, 08:07:41
Eikös kielteisen päätöksen jälkeen ole vielä se kuukausi aikaa oleskella meidän rahoilla ennen poistumista? Jos tämä on vielä voimassa niin aika tyhjän kanssa kyllä..
Tässähän se vitsi piileekin. Ollaan niiiin tekevinään kamalan vaikeaksi Suomeen pääsyä, vaikka tulos on lähes sama kuin ennen. Kuukauden lorvi Valden piikkiin joka tapauksessa.
Roopen postauksia seuraten saa käsityksen, mikä on hallituksen ja erityisesti Thorsin agenda. Paljon tyhjää puhetta ja muka-korjauksia lakiin, vähän todellisia tekoja.
No, hyvä on! Onhan tässä nyt konkreettinen muutos tasoa lillukka ja puolukka, ja oikeaan suuntaan, mutta miksi vtss vain kokeilu!
No helkkarin hieno homma että on saatu nopeutettua :)
Eiköhän tuo aika yksinkertaista ole, jos on bulgariasta/romaniasta niin suoraan sanotaan vaan että turvapaikkaa ei heru, perkele.
Minkä takia Suomi maksaa 30 päivän valitusajalta 300€ toimeentulotukea?
Olisi tämäkin vetovoimatekijä voitu poistaa samalla kun käsittelyaikoja lyhennettiin.
Quote from: henkka on 04.05.2010, 09:20:31
Minkä takia Suomi maksaa 30 päivän valitusajalta 300€ toimeentulotukea?
Olisi tämäkin vetovoimatekijä voitu poistaa samalla kun käsittelyaikoja lyhennettiin.
Koska kukaan ei uskalla ehdottaa pelkän majoituksen ja ruokailun järjestämistä rasismileiman pelossa. Olisihan se kauheaa jos turvapaikkapäätöstä joutuisi odottamaan ilman ipodia ja merkkilenkkareita. Itse en päästäisi turvapaikkapäätöstä odottavia edes liikkumaan vapaasti vastaanottokeskusten ulkopuolella. Mistä sitä tietää mitä terroristeja siellä on, kun heidän turvapaikantarvetta - eli taustoja - ei ole vielä selvitty. Taitaa Suomi olla tässäkin asiassa yksi harvoja maita.
Quote from: Daemonic on 04.05.2010, 09:33:12
Itse en päästäisi turvapaikkapäätöstä odottavia edes liikkumaan vapaasti vastaanottokeskusten ulkopuolella. Mistä sitä tietää mitä terroristeja siellä on, kun heidän turvapaikantarvetta - eli taustoja - ei ole vielä selvitty. Taitaa Suomi olla tässäkin asiassa yksi harvoja maita.
En minäkään. Ihmettelen, että Schengen-maat eivät ole nousseet takajaloilleen, kun on olemassa pelkästään mahdollisuus terroristien tulla Suomeen taikasanalla "asylum" ja oleskeluluvan kanssa liikkumaan vapaasti koko Schengen-alueella.
Quote from: Daemonic on 04.05.2010, 09:33:12
Quote from: henkka on 04.05.2010, 09:20:31
Minkä takia Suomi maksaa 30 päivän valitusajalta 300€ toimeentulotukea?
Olisi tämäkin vetovoimatekijä voitu poistaa samalla kun käsittelyaikoja lyhennettiin.
Koska kukaan ei uskalla ehdottaa pelkän majoituksen ja ruokailun järjestämistä rasismileiman pelossa. Olisihan se kauheaa jos turvapaikkapäätöstä joutuisi odottamaan ilman ipodia ja merkkilenkkareita. Itse en päästäisi turvapaikkapäätöstä odottavia edes liikkumaan vapaasti vastaanottokeskusten ulkopuolella. Mistä sitä tietää mitä terroristeja siellä on, kun heidän turvapaikantarvetta - eli taustoja - ei ole vielä selvitty. Taitaa Suomi olla tässäkin asiassa yksi harvoja maita.
Sain kyllä sen käsityksen ettei tuosta saa enää valittaa. EU-kansalainen on selkeä tapaus. Jos tämä menee taas kissa ja hiiri leikiksi niin ryöstelyhän jatkuu 30 päivän ajan. Toisaalta, saavathan ne oleilla maassa 3kk edelleen, ja ryöstellä siinä sivussa. Ellei sitten saateta ulos maasta. Ratkaisu: Rajat kiinni!
Tämmöiseen ketjuunko uutinen oli yhdistetty. En meinannut millään löytää. ;D
QuoteNopeutetusta turvapaikkakäsittelystä toivotaan apua kerjäläistulvaan
Poliisin kokeilussa oleva nopeutettu turvapaikankäsittely on saanut osakseen paljon myönteistä palautetta.
Poliisihallituksen mukaan käsittelyajat ovat lyhentyneet useilla viikoilla viranomaisten tehostetulla yhteistyöllä.
Kokeilussa tieto kulkee sähköisesti poliisilta maahanmuuttoviranomaisille ja takaisin jopa päivässä. Ennen prosessiin saattoi mennä jopa kuukausi.
- Tässä on tarkoitus osoittaa, että viranomaiset Suomessa pystyvät yhteistuumin toimimaan tehokkaasti ja toivottavasti oikeanlainen signaali lähtee tätä kautta myös ulospäin, kertoo poliisitarkasta Per Ehrstèn poliisihallituksesta
Onnenonkijoilta luulot pois
Menettelyllä halutaan viestittää onnenonkijoille, ettei turvapaikkaa kannata hakea Suomesta turhaan. Toisaalta oikeassa hädässä olevia pystytään auttamaan tehokkaammin kun päätökset syntyvät nopeasti
- Se on ihan selvää, että tämänlainen tieto kulkee nopeasti eteenpäin ja mitä tehokkaampia viranomaiset ovat sen parempi, Ehrstén summaa.
Nopeutettua turvapaikankäsittelyä sovelletaan vain Eu-alueelta tuleviin henkilöihin ja Suomen sisällä tehtyihin turvapaikkahakemuksiin. Rajavartiosto puolestaan vastaa turvapaikanhakijoista rajoilla ja lentokentillä.
Eu-maista etenkin bulgarialaisten turvapaikanhakijoiden osuus on viime vuosina ollut suuri.
- Meillä oli viime vuonna bulgarialaisia turvapaikan hakijoita noin 700. Tänä vuonna määrä on laskenut, mutta mukaan on tullut entistä enemmän romanialaisia.
Eu-maasta tuleva turvapaikanhakija heikoilla
Eu-maat katsotaan lähtökohtaisesti turvallisiksi maiksi, joten turvapaikanhakijalta vaaditaan muuta näyttöä turvapaikan saamiseksi.
- Käsitykseni mukaan näillä hakijoilla turvapaikan hakemisen syyt liittyvät taloudelliseen ahdinkoon.
Ehrstén muistelee, että suurin osa taloudellisin syin haetuista turvapaikoista on aiemmin hylätty.
Nopeutetusta turvapaikkakäsittelystä kertoi ensimmäisenä Salon Seudun Sanomat.
MTV3 (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/05/1115546)
QuoteNopeutettu käännytys tehokasta
Maahanmuuttovirasto aikoo jatkaa EU-kansalaisten jättämien turvapaikkahakemusten pikakäsittelyä tämän kuun lopussa päättyvän kokeilun jälkeenkin. Erityisesti bulgarialaisten turvapaikanhakijoiden määrä on jo vähentynyt.
Huhtikuun alusta lähtien maahanmuuttovirasto on tehnyt päätöksen samana päivänä, kun poliisi on puhuttanut hakijan.
Jo viime vuonna käsittelyä nopeutettiin niin, että poliisi tekee koko puhuttelun myös vainon perusteiden osalta.
Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtaja Esko Repo uskoo käytäntöjen vaikuttaneen siihen, että varsinkin bulgarialaisten turvapaikanhakijoiden määrä on vähentynyt.
- Viime vuonna kesäkuun jälkeen Suomesta haki turvapaikkaa yli 700 bulgarian romania ja vielä tämän vuoden tammikuussakin noin sata. Loppukeväästä heitä on ollut 30-40 kuukaudessa, sanoo Repo.
Huhtikuussa uutena ryhmänä yli 50 Romanian romania haki turvapaikkaa Suomesta, tässä kuussa määrä on pienentynyt.
Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtaja Esko Repo sanoo, että nopeutettua ja priorisoitua käsittelyä jatketaan.
- Varsinkin se, että EU-maista tai muista turvallisiksi luokitelluista maista tulleiden turvapaikanhakijoiden hakemukset käsitellään saman tien ja kielteinen päätös annetaan hakijalle tiedoksi jo puhuttelupäivänä on tehokasta.
Hän sanoo, että tieto käsittelyajoista kulkee nopeasti maasta toiseen kulkevien hakijoiden keskuudessa.
YLE (http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/05/nopeutettu_kaannytys_tehokasta_1677812.html?origin=rss)
Tämähän tiedettiin Hommassa jo aikoja sitten ilman kokeilujakin. Mutta hyvä on, että tätä kokeilua jatketaan. Ainakin niin kauan, kunnes joku vaikutusvaltainen mukuttaja pitää käytäntöä lainvastaisena tai epähumaanina.
Quote from: Iloveallpeople on 12.05.2010, 14:32:49
Tämähän tiedettiin Hommassa jo aikoja sitten ilman kokeilujakin. Mutta hyvä on, että tätä kokeilua jatketaan. Ainakin niin kauan, kunnes joku vaikutusvaltainen mukuttaja pitää käytäntöä lainvastaisena tai epähumaanina.
Ongelma on juuri siinä, että vaikka tämä järjestely tuntuu toimivan, niin sen lopettamiseen ei tarvita lain muuttamista, vaan vain yksi lausunto sopivalta taholta. Tällä tavalla saatiin keskeytettyä vuosi sitten ikätestaukset. Siksi ensi eduskuntakaudella muiden Pohjoismaiden kaltainen pikakäännytys on saatava vihdoinkin määriteltyä ulkomaalaislaissa.
Eiköhän ne seuraavaksi keksi hävittää paperit (eli antaa kaverille säilytettäväksi) ja puhua pelkkää englantia haastattelussa, ei sitä kansalaisuutta ihan hetkessä selvitetä.
Quote from: Eino P. Keravalta on 14.01.2010, 21:51:28
Muutamassa viikossa? VIIKOSSA? Miten kauan kestää kantaa mies mustaanmaijaan?
Onko niillä siellä pyöröovet myös: kun turvapaikkarosvo käännytetään ovesta niin kohta se tupsahtaa jälleen sisään toiselta puolelta ja sama turvapaikanhakufarssi alkaa alusta. Ja kansa kaivaa ropoja pussinsa pohjilta näille kelmeille.
Lisäksi sakko perään aiheettomasta turvapaikkahakemuksesta ja ellei rahaa ole niin Kainuuseen suota kuokkimaan.
Veli Eino keravalta taasen todistaa vallan väkevästi, komppaan 110%. Nyt kyllä täytyy tunnustaa, etten lukenut koko ketjua läpi, mutta ihmettelen suuresti sitä että harkinta kestää "muutamia viikkoja"...Mitä V*ttua.. neljäkymmentäviisi-sekunttia kestää lukea "hakemus" läpi ja käyttää "pyörö-ovea", ts. hamppi samaan koneeseen jolla tulikin, matkantarjoan kustannuksella.
Mites on sitten pyöröovitekniikan laita, eli voiko uuden hakemuksen pistää heti kielteisen päätöksen perään sisään?
Tommosesta kusettamisesta pitäisi seurata lopputuloksena iso sakko ja maahantulokielto, kun selvästi voidaan osottaa, että kyseessä oli pelkkä tukihuijaus.