http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=21136:hs-espoon-ampujan-olisi-ehkae-voinut-karkottaa&catid=27:politiikka-paeaeuutinen-&Itemid=3
Tämä on selvä hätä huuto maahanmuuttovirastolta lainsäätäjillelle, ministerit ohoi uutta lakia pikaisesti sorvaamaan jotta tämä järjettömän kynnyksen rinnalle rakennetaan INVA-Luiska
Täällä Finlexin siteerausten, ja telkussa kuullun perusteella tuo on vale. Kyllä ne rikokset ainakin Suomen Lain mukaan olisivat riittäneet karkotukseen.
Eri asia on jos heillä on jotain sisäisiä ohjeituksia jotka eivät tuota olisi mahdollistaneet.
En tästä syyllistä viranomaisia mitenkään erityisen suuresti, mutta ei tuolla tavalla saa kansalaisille valehdellakaan. Ei tuota Shkupollia olisi välttämättä arvannut odottaa, joten ei voi odottaa että viranomainen olisi osannut toimia ennustajana... Tosin silti itse maahanmuuttokriittisten syytös on oikea: Suomen pitää pystyä suojelemaan kansalaisiaan ja sitä kautta pystyä myös karkoittamaan ei hyväksyttäviä ulkomaalaisia. Sillä tavalla Shkupolli olisi saattanut tulla karkoituksikin jos lakia olisi luettu ja tulkittu oikein.
Ymmärtääkseni jonkun viraston äijä sanoi että tän ampujan olisi voinut perustellusti karkoittaa. Sama äijä sitten sanoi että karkoitusta ei vain voi tehdä jos poliisi ei tee asiasta aloitetta....
Uskon että poliisi on turhautunut tekemään niitä aloitteita kun niistä kertyy vain kyseenomaisen viraston paskapaperia.
Quote from: Joonatan on 05.01.2010, 00:23:00
Eri asia on jos heillä on jotain sisäisiä ohjeituksia jotka eivät tuota olisi mahdollistaneet.
Sisäiset ohjeistukset ja muodostunut oikeuskäytäntö. Jos noin on käynyt, niin ei sitä saa korjattua kuin selvä- ja tiukkasanaisella uudella lainsäädännöllä.
Uuttera tyyppejä muuten nämä viitatut henkilöt:
Quote
Taskinen muistuttaa, että vankeusrangaistuksia kärsineiden ja useita kymmeniä, jopa satoja rikoksia tehneiden somalialaisten karkottaminen kyseenalaistettiin
Kuten olen jo useasti kirjoittanut, ulkomaalaislaki pitää kirjoittaa uusiksi keskeisiltä osiltaan.
Asiaan liittyen:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/166141.shtml
QuoteSuomessa ollaan sisäministeri Anne Holmlundin (kok) mielestä liian lepsuja rikoksia tekeville ulkomaalaisille. Hän karkottaisi nykyistä nopeammin vakaviin rikoksiin syyllistyvät.
- Käytäntö loiventaa lakia. Jos lakipykälä on epämääräinen, se antaa tulkinnalle varaa ja sitä tulkitaan helposti rikollisen eduksi. Kun Suomi tarjoaa turvapaikan ja mahdollisuuden opiskella ja tehdä töitä, me emme saa olla suojapaikka rikollisille, Holmlund sanoo.
(Holmlundin lässytys sinänsä ärsyttää - jos sisäministeriön toimialaan kuuluva laki on huono niin kenenköhän vastuulla sen tuominen korjattavaksi olisi?)
QuotePoliisit esittävät usein turhaan karkotusta rikoksia tehneille ulkomaalaisille, sillä jopa 90 prosenttia esityksistä kaatuu viimeistään oikeudessa.
Lue lisää tiistain Aamulehdestä.
Triviaa:
http://www.fredman-mansson.fi/fi/henkilosto/markku-fredman/kirjoituksia/45-karkottaminen
Muissa Pohjoismaissa rikoksen perusteella tapahtuvasta karkottamisesta päättää syytteen käsittelevä tuomioistuin samalla kun se määrää rikoksesta rangaistuksen.
Voisi toimia meilläkin.
Alussa linkitetyssä jutussa on kohta
QuotePitkään maassa olleen oleskelulupaa ei peruta, jos hänellä on siteitä Suomeen eivätkä karkottamisen perusteet täyty.
En voi käsittää, että miten nuo siteet vaikuttaa karkotuspäätökseen. Jos henkilö on vaaraksi suomalaisille, niin mitä väliä, vaikka hänellä olisi kuinka paljon siteitä.
Ei vankeuspäätöksiäkään tehdä sen perusteella, että onko rikoksen tehneellä siteitä siviilissä tai ei.
Toiseksi Skupoli täytti ehdottomasti karkotuspäätöksen ehdot. Jos ei täyttänyt, niin ehtoja tulee hioa välittömästi. Juttu paljastaa, että täällä on hillunut jo pitkään ulkomaalaisia rikollisjengejä, joille Suomen oikeusjärjestelmä ei mahda mitään. Olisiko aika tehdä jotain?
Quote from: Mr. Heat on 05.01.2010, 00:33:18
Uskon että poliisi on turhautunut tekemään niitä aloitteita kun niistä kertyy vain kyseenomaisen viraston paskapaperia.
Voin kertoa; Mr. Heat osui tässä asiassa ns. naulan kantaan.
Karkoitusesityksiin, on niitä tekevä poliisiviranomainen todellakin turhautunut, koska ne eivät ole menneet enää vuosiin läpi läheskään oletetusti.
eli heti oleskeluluvan saatuaan paukauttaa ittelleen muksun ja näin ollen ei voi saada karkoitusta suomesta koska siteet
Vanha ulkomaalaislainsäädäntö (ennen vuoden 1991 uudistusta) oli melkoisen nuivahko. Ulkomaalaisasetuksen 25.4.1958 34 § kuului:
Jos ulkomaalainen käyttäytymisellään on osoittanut, ettei hänen oleskelunsa Suomessa ole suotava, voi sisäasiainministeriön ulkomaalaistoimisto määrätä hänet välittömästi poistettavaksi maasta, jollei harkita kohtuulliseksi varata hänelle tilaisuutta määräajan kuluessa poistua maasta.
;D
Lähde http://www.fredman-mansson.fi/fi/component/content/article/14-kirjoituksia/40-oikeutta-ulkomaalaisille
Prkl*** pitäisikö Kekkoslovakiaan palata sittenkin?
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/166141.shtml
Quote90 prosenttia ulkomaalaisten karkotusesityksistä kaatuu oikeudessa
04.01. - 23:27 (Luotu: 19:35)
Suomessa ollaan sisäministeri Anne Holmlundin (kok) mielestä liian lepsuja rikoksia tekeville ulkomaalaisille. Hän karkottaisi nykyistä nopeammin vakaviin rikoksiin syyllistyvät.
- Käytäntö loiventaa lakia. Jos lakipykälä on epämääräinen, se antaa tulkinnalle varaa ja sitä tulkitaan helposti rikollisen eduksi. Kun Suomi tarjoaa turvapaikan ja mahdollisuuden opiskella ja tehdä töitä, me emme saa olla suojapaikka rikollisille, Holmlund sanoo.
Poliisit esittävät usein turhaan karkotusta rikoksia tehneille ulkomaalaisille, sillä jopa 90 prosenttia esityksistä kaatuu viimeistään oikeudessa.
Näin olisin itse muotoillut tekstin joka todellakin on antanut liikaa tulkitsemisvaraa
Ulkomaalaislakiin pitää muuttaa sellaiseen muotoon:
149§
2)joka kohdistaa rikoksia muuhun henkilöön kohdistuvaksi ja voi omalla
toiminnallaan aiheuttaa yleiselle turvallisuudelle ja yleiselle
järjestykselle haittaa, taikka jonka on todettu syyllistyneen
rikokseen, josta on säädetty enimmäisrangaistuksena vähintään yksi
vuosi vankeutta, taikka jonka on todettu syyllistyneen toistuvasti
rikoksiin, voidaan karkoittaa.
X)Edellä mainituista rikoksista karkoitukseen johtavat rikokset; uhkaus,
väkivaltarikos, ampuma-aserikos, huumausainerikos, ryöstö, raiskaus,
kiristys, vapaudenriisto, kotirauhan- tai lähestymiskiellon rikkominen
tai näihin rinnastettavia rikoksia tai kieltoja, niin lainvoimaisesti
tuomittu henkilö pitää poistaa maasta, kansainväliset lait huomioiden.
***
Sellon ampujan kohdalla muiden ihmisten turvallisuus on ollut uhattuna
ja tekijä on aiheuttanut vaaraa yleiselle järjestykselle ja
turvallisuudelle.
Tekijän oma tausta:
Ennen 31.12.2009
1990-luvulla Mikkelin käräjäoikeuden tuomiot ampuma-aserikoksesta ja pahoinpitelystä
1990-luvulla useita kertoja tekemisessä poliisin kanssa.
Espoo 2003, käräjäoikeden tuomio ampuma-aserikoksesta
Espoo 2004, käräjäoikeuden tuomio pahoinpitelystä
Vantaa 2006, käräjäoikeuden tuomio asuntoyhtiön oven lukon murtamisesta
Helsinki 2007, käräjäoikeuden tuomio ampuma-aserikoksesta ja pahoinpitelystä
2008 Poliisin antama lähestymiskielto
Huhtikuu 2009 Laajennettu lähestymiskielto Selloon ja Prismaan.
Syksy 2009 Lähestymiskiellon rikkominen x-kertaa Sellossa
MTV3: Epäilyjä laittoman maahantuonnin järjestämisestä, tutkinta lopetettu hänen kohdaltaan.
Espoossa syyteharkinnassa kaksi eri petosta
Espoossa syyteharkinnassa laiton uhkaus
Näiden tehtyjen rikosten ja epäilyjen perusteella ja hänestä
aiheutuvien toimenpiteiden johdosta mm.ex-naisystävälle palkattu
henkivartija ja määrätyt lähestymiskiellot puoltavat selvästi että
tekijä on aiheuttanut vaaraa yleiselle turvallisuudella ja yleiselle
järjestykselle jo selvästi ennen joulukuuta 2009
Hänellä oli myös vaimo, miten vaimo liittyy hänen täällä oloon?
Karkoitusta puoltavat seikat oikeuskäytännössä, kuten olinko hänellä
lapsia, jotka selviävät maistraatin tietojen perusteella, oliko hän
lapsien huoltaja ja oliko hän lapsiensa kanssa tekemisessä ja millä
tavoin?
Tekijää on kiistatta jo pelkästään aseisiin liittyvillä tuomiolla
pidettävä vaarana y.turvallisuudella ja y.järjestykselle, laki ei siis
tarkoita että hän on vaarallinen, vaan sitä että häntä voidaan pitää
vaarallisena ja tekijän teot ovat näitä perusteita, että häntä voidaan
nimenomaan pitää vaarallisena.
Lakia pitää soveltaa tuon vaarallisuuden perusteella karkoitusta
painottavana osana kuin taas perhesiteille painoarvo on oltava
vähäinen, koska karkoituksen toteuttamiseksi vauvantekohommat ja
naimisiin meno on otettava huomioon nimellisesti.
**
Ehkä Holmlund VOI saada jotain positiivisia muutoksia tai toimenpiteitä aikaan.
Taas asteroidi torppaa ne:(
Koko sisäministeriöllä on nyt näytönpaikka.
QuotePoliisin esitys karkottamisesta rikoksen tehneelle ulkomaalaiselle on pääsääntöisesti turha, sillä jopa 90 prosenttia esityksistä kaatuu viimeistään oikeudessa, Aamulehti kertoo.
QuoteSisäministeri Anne Holmlundin (kok.) mielestä Suomessa ollaan liian lepsuja rikoksia tekeviä ulkomaalaisia kohtaan. Holmlund karkottaisi nykyistä nopeammin vakaviin rikoksiin syyllistyvät.
Quote- Väkivaltarikollisuus tuntuu olevan Suomessa kohtuullisen alhaisesti rangaistavaa, Paatero sanoo.
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=21191:yhdeksaen-kymmenestae-karkotusesityksestae-kaatuu&catid=8:kotimaa-paeaeuutinen-&Itemid=4
Quote from: nimetönkeskustelija on 05.01.2010, 01:04:50
Alussa linkitetyssä jutussa on kohta
QuotePitkään maassa olleen oleskelulupaa ei peruta, jos hänellä on siteitä Suomeen eivätkä karkottamisen perusteet täyty.
En voi käsittää, että miten nuo siteet vaikuttaa karkotuspäätökseen. Jos henkilö on vaaraksi suomalaisille, niin mitä väliä, vaikka hänellä olisi kuinka paljon siteitä.
Ei vankeuspäätöksiäkään tehdä sen perusteella, että onko rikoksen tehneellä siteitä siviilissä tai ei.
Toiseksi Skupoli täytti ehdottomasti karkotuspäätöksen ehdot. Jos ei täyttänyt, niin ehtoja tulee hioa välittömästi. Juttu paljastaa, että täällä on hillunut jo pitk.ään ulkomaalaisia rikollisjengejä, joille Suomen oikeusjärjestelmä ei mahda mitään. Olisiko aika tehdä jotain?
Kuuluttaisin taas sisälukutaitoa! Miten ketään sellaista voidaan edes harkita karkotettavaksi, jonka rikkeet eivät riitä karkoittamisperusteiksi? Oli sitten siteitä Suomeen tai ei.
Siis tahallista kusetusta tuo lause, ei sillä viitata mitenkään Quppiqulliin! Hänen kohdallaanhan ehdot täyttyivät joka suunnasta.
Eli siinä virkakoneisto kikkailee sanoilla peittääkseen fataalin mokansa. Samaa saissea sataa eri radioasemilta koko ajan, mm. Voicessa eilen viitattiin Quppiqullin tilillä olleisiin mm. liikenneRIKKEISIIN. Näin sitä vaalikarjaa viedään!
Demla?
Miksi näillä tapauksilla edes kuormitetaan oikeuslaitosta? Laaditaan selkeät säännöt siitä, missä kohtaa raja kulkee. Kun kultamunaaja astuu sen yli, karkotus tulee automaattisesti eikä siinä tarvita mitään sinun ja minun maksamia kommarilakimiehiä puolustamaan haitta-ainesta. Helppoa ja edullista. Ei tehdä väkisin asoista vaikeita.
Helppoa olisi myös olla päästämättä maahan ketään ilman henkilöpapereita ja matkustusasiakirjoja. Pienenisi se 3000+ taustoiltaan tuntemattoman oleskelulupalaisen määrä oitis.
Helppoa olisi myös lopettaa kokonaan alaikäsiten perheiden yhdistäminen. EI lapsi tänne asti yksinkertaisesti pääse muita kuin Schengen-reittejä ja ihmissalakuljetuksen reittejä pitkin.
Quote from: M on 05.01.2010, 09:44:12
Helppoa olisi myös olla päästämättä maahan ketään ilman henkilöpapereita ja matkustusasiakirjoja. Pienenisi se 3000+ taustoiltaan tuntemattoman oleskelulupalaisen määrä oitis.
Helppoa olisi myös lopettaa kokonaan alaikäsiten perheiden yhdistäminen. EI lapsi tänne asti yksinkertaisesti pääse muita kuin Schengen-reittejä ja ihmissalakuljetuksen reittejä pitkin.
Siinä M kirjoitti enemmän viisautta kuin arvopresidenttimme koko uransa aikana! Emmehän me todellakaan tarvitse muuta neuvoa kuin
1. Järjellinen maahanpäästöpolitiikka
2. Rikoksista asialliset tuomiot
3. Välitön karkotus sääntöjen rikkojille
Ei voi olla vaikeaa. Ei voi olla.
Sisäministerillä itsellään on valttikortit kädessään. Siitä toimintaan, tyhjänpäiväisten lätinöitten aika on ohitse. Käyttäköön valtaoikeuksiaan ne keillä niitä on. Vai onko tämäkin vain ministerin käsienpesupuhe?
QuoteSisäministeri Anne Holmlundin (kok.) mielestä Suomessa ollaan liian lepsuja rikoksia tekeviä ulkomaalaisia kohtaan. Holmlund karkottaisi nykyistä nopeammin vakaviin rikoksiin syyllistyvät.
"Suomessa ollaan" on hauska poliittinen ilmaisu. Se osoittaa sen tyypillisimmän poliittisen vastuun kantajan, eli passiivin "Suomi". Kertoisikohan Hålmlyndi että kuka on liian lepsu? Pääosa Suomalaisista lienee potkisi nuo rikolliset huitsin Vituslandiaan jos saisivat.
Tarkoittanee siis demlakimiehiä?
Quote from: Ari-Lee on 05.01.2010, 09:55:48
Sisäministerillä itsellään on valttikortit kädessään. Siitä toimintaan, tyhjänpäiväisten lätinöitten aika on ohitse. Käyttäköön valtaoikeuksiaan ne keillä niitä on. Vai onko tämäkin vain ministerin käsienpesupuhe?
On se, mikäs muu? Mitä muuta olet kuullut tämän hallituksen aikana? Jopa Niinistö ärähti valtionyhtiöiden hallitusten tarpeellisuudesta, vaalirahasotkun ja Destian kohdalla, että kun jotain on mennyt päin muumia, hallituksen puheenjohtajan ensimmäinen kommentti on "emme ole olleet tietoisia mistään tällaisesta...".
Quote from: Alkuasukas on 05.01.2010, 09:56:52
"Suomessa ollaan" on hauska poliittinen ilmaisu. Se osoittaa sen tyypillisimmän poliittisen vastuun kantajan, eli passiivin "Suomi". Kertoisikohan Hålmlyndi että kuka on liian lepsu? Pääosa Suomalaisista lienee potkisi nuo rikolliset huitsin Vituslandiaan jos saisivat.
Tarkoittanee siis demlakimiehiä?
Eivät Demla-lakimiehet tai -naiset suinkaan ole lepsuja. He ovat tässä prosessissa niitä, jotka saavat jotain aikaan. Saavat 90% karkotusesityksistä hylättyä.
Samasta aiheesta uutisoituna myös mtv3:n nettisivuilla:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/01/1028012
(Ja näemmä aiheesta myös toinen topic. http://hommaforum.org/index.php/topic,20322.0.html)
Quote from: Eino P. Keravalta on 05.01.2010, 09:50:56
Quote from: M on 05.01.2010, 09:44:12
Helppoa olisi myös olla päästämättä maahan ketään ilman henkilöpapereita ja matkustusasiakirjoja. Pienenisi se 3000+ taustoiltaan tuntemattoman oleskelulupalaisen määrä oitis.
Helppoa olisi myös lopettaa kokonaan alaikäisten perheiden yhdistäminen. Ei lapsi tänne asti yksinkertaisesti pääse muita kuin Schengen-reittejä ja ihmissalakuljetuksen reittejä pitkin.
Siinä M kirjoitti enemmän viisautta kuin arvopresidenttimme koko uransa aikana! Emmehän me todellakaan tarvitse muuta neuvoa kuin
1. Järjellinen maahanpäästöpolitiikka
2. Rikoksista asialliset tuomiot
3. Välitön karkotus sääntöjen rikkojille
Ei voi olla vaikeaa. Ei voi olla.
Asiat ovat yksinkertaisia kun niitä oikein tarkastelee.
Quote from: M on 05.01.2010, 09:44:12
Helppoa olisi myös olla päästämättä maahan ketään ilman henkilöpapereita ja matkustusasiakirjoja. Pienenisi se 3000+ taustoiltaan tuntemattoman oleskelulupalaisen määrä oitis.
Helppoa olisi myös lopettaa kokonaan alaikäsiten perheiden yhdistäminen. EI lapsi tänne asti yksinkertaisesti pääse muita kuin Schengen-reittejä ja ihmissalakuljetuksen reittejä pitkin.
Niin toisin kuin monet haluavat uskoa, lentäen Suomeen saapuvista on kutakuinkin jokaisella olleet matkustusasiakirjat koneeseen noustaessa ja joilta ne puuttuuvat ovat he ne matkan aikana hävittäneet. Joka muuta uskoo, on kyllä jokseenkin kokematon lentomatkustaja. Matkatavaroiden kanssa toi on oikea tuplajättipotti.
Muutamia pohdittavia yksityiskohtia.
Periaatteessa maahantulon rajoittaminen on helpoin tapa vähentää maahanmuutosta seuraavia riskejä. Luulisi olevan itsestään selvää, että maahan päästetään vain sellaisia, joilla on paperit kunnossa.
En kuitenkaan ole varma mihin tällainen muutos johtaisi. Minusta siinä olisi riski, että kotimaansa unohtaneiden määrä kasvaisi rajusti. Eli saisimme tänne ihmisiä, joilla ei ole papereita, ja jotka eivät muista mistä ovat tulleet. Mihin heidät sitten pitäisi palauttaa? Vai olisiko oikea paikka vankilassa Valden täysihoidossa niin kauan kuin kotimaa muistuu mieleen? Lainsäädännön tarkennusta siis tarvitaan.
Näistä maassa jo olevista. Jo aiemmin totesin että maasta pitäisi mielestäni karkottaa yhdestäkin tuomioistuimessa todetusta rikoksesta. Tosin nykyinenkin lainsäädäntö olisi OK, jos siitä poistettaisiin harkinta. Eli pelisäännöt selkeytettäisiin. Tällöin maasta poistettaisiin automaattisesti sellaiset oleskeluluvan saaneet henkilöt, joilla on yksi tuomio rikoksesta, josta voi saada vuoden tuomion tai vaihtoehtoisesti useampia pienempiä rikoksia. En mietenkään pysty perustelemaan tätä nykyistä harkintaperustetta rikollisen ja lainkuuliaisten kansalaisten turvallisuusriskin kohdalla.
Lopuksi. Koska useampikin maata johtava poliitikko nyt ihmettelee lainsäädännön löysyyttä, tulisi heidän vakavasti katsoa peiliin ja pohtia ovatko tehtäviensä tasalla. Mikäli päätyvät siihen, että ovat, olisi lainsäädännön korjaus laitettava alulle heti ensi torstaina. Mikäli toteavat etteivät ole, siirtyköön syrjään nykyisistä tehtävistään välittömästi ja antakoon paikkansa kykenevämmille.
Quote from: Professori on 05.01.2010, 11:56:50
En kuitenkaan ole varma mihin tällainen muutos johtaisi. Minusta siinä olisi riski, että kotimaansa unohtaneiden määrä kasvaisi rajusti. Eli saisimme tänne ihmisiä, joilla ei ole papereita, ja jotka eivät muista mistä ovat tulleet. Mihin heidät sitten pitäisi palauttaa?
Sinne minne muutkin ilman hyväksyttäviä dokumentteja matkustavat palautetaan. Maahan mistä ovat nousseet koneeseen jolla saapuivat. Toki lentoaankin voi yrittää peitellä hävittämällä lipun kannan.
Quote from: MokuMan on 05.01.2010, 00:56:14
Triviaa:
http://www.fredman-mansson.fi/fi/henkilosto/markku-fredman/kirjoituksia/45-karkottaminen
Muissa Pohjoismaissa rikoksen perusteella tapahtuvasta karkottamisesta päättää syytteen käsittelevä tuomioistuin samalla kun se määrää rikoksesta rangaistuksen.
Voisi toimia meilläkin.
Eppäillä soppii. Sillä nykyinen käytäntö on hyvin pitkälti muodostunut valitusviranomaisten ennakkopäätöksien kautta. Veikkaan että karkotusasioista valitetaan 100 %:sesti.
Quote from: räsänen on 05.01.2010, 12:06:14
Quote from: MokuMan on 05.01.2010, 00:56:14
Triviaa:
http://www.fredman-mansson.fi/fi/henkilosto/markku-fredman/kirjoituksia/45-karkottaminen
Muissa Pohjoismaissa rikoksen perusteella tapahtuvasta karkottamisesta päättää syytteen käsittelevä tuomioistuin samalla kun se määrää rikoksesta rangaistuksen.
Voisi toimia meilläkin.
Eppäillä soppii. Sillä nykyinen käytäntö on hyvin pitkälti muodostunut valitusviranomaisten ennakkopäätöksien kautta. Veikkaan että karkotusasioista valitetaan 100 %:sesti.
Ei se yksinään auttaisi, mutta tekisi ainakin päätöksenteosta läpinäkyvämmän. Nyt esimerkiksi Shkupollin tapauksessa viranomaiset voivat pallotella vastuuta lopputuloksesta toisilleen, kun alataso ei ilmeisesti koskaan edes esittänyt hänen karkottamistaan, puolustuksenaan ollen (todennäköisesti totuudenmukaisesti), että moisen esityksen tekeminen olisi ollut nykyisen lain ja oikeuskäytännön vallitessa ollut ajanhukkaa.
Kaikkein oleellisinta on poistaa lainsäädännöstä harkinta. Kirjataan selvät säännöt hallituksessa ja tehdään niistä lakipäätös eduskunnassa. Sen jälkeen oikeusistuimille ei jää epämääräistä harkintavaltaa.
Valitusoikeudelle ei voi mitään, mutta jos laki ei anna muutosperusteita, niin valitus vain hiukan siirtää tuomion täytäntöönpanoa. Se on kuitenkin pieni hinta oikeusvaltion periaatteista.
Muutoksen toteuttamisen kannalta olellista on ihmisten äänestyskäyttäytyminen vuonna 2001. Sitä ennen ahkera kirjoittelu asiasta asettaa paineita hallitukselle ja eduskunnalle.
Vain pari minuuttia sitten tanten Astrid julisiti radiossa:'Jos tilanne kärjistyy, ne rasitit saavat yliotteen'. Että silleen. Mitäs tuohon sanotte? ne rasistit?
Quote from: pelle12 on 05.01.2010, 12:30:42
Vain pari minuuttia sitten tanten Astrid julisiti radiossa:'Jos tilanne kärjistyy, ne rasitit saavat yliotteen'. Että silleen. Mitäs tuohon sanotte? ne rasistit?
En ole rasisti, mutta ne tekevät minusta sellaisen.
Ulkomaalaislain jämäköittäminen olisi helppo tehdä, jos hallituksen piiristä löytyisi halua siihen. Mutta jo edellisessä lainmuutoksessa saattoi huomata, että halua kiristää lakia ei ollut. Sen sijaan haluttiin siunata muodostunut oikeuskäytäntö eli käytännössä löysennettiin lakia vastaamaan oikeuskäytäntöä.
Tuhannen taalan kysymys on, miksi oikeuskäytäntö on muodostunut sellaiseksi kuin on. Arvelen, että arvojohtajan tarkoitushakuisilla virkanimityksillä hallituksen esityksen vastaisesti ja demla-lakimiesten myyräntyöllä oikeuslaitoksessa on ollut suuri merkitys.
Tässä olisi nyt kepulla ja kykypuolueella hyvä sauma nuivistua ja linjata uudelleen maahanmuuttopolitiikkaa. Maahanmuuttoministerin salkku pois rkp:ltä ja jämäkkä mies tilalle.
Quote from: MokuMan on 05.01.2010, 00:56:14
Triviaa:
http://www.fredman-mansson.fi/fi/henkilosto/markku-fredman/kirjoituksia/45-karkottaminen
Muissa Pohjoismaissa rikoksen perusteella tapahtuvasta karkottamisesta päättää syytteen käsittelevä tuomioistuin samalla kun se määrää rikoksesta rangaistuksen.
Voisi toimia meilläkin.
Joulun alla Radio SuomiPOP:n Jaajo repi taas kerran pelipöksynsä lukiessaan uutista rikastajasta, joka oli laivamatkalla ahdistellut ja lopulta raiskannut nuoren naisen laivan vessassa. Olikohan se Hämeen käräjäoikeus, kun tuomioksi antoi seitsemän kuukautta ehdollista ja nimelliset sakot. Uskotko siis tosiaan?
Quote from: Professori on 05.01.2010, 12:28:34
Kaikkein oleellisinta on poistaa lainsäädännöstä harkinta. Kirjataan selvät säännöt hallituksessa ja tehdään niistä lakipäätös eduskunnassa. Sen jälkeen oikeusistuimille ei jää epämääräistä harkintavaltaa.
Sellaista lakia ei olekaan, joka ottaisi kaikki mahdolliset tilanteet huomioon aukottomasti. Niitä voidaan toki tehdä täsmällisemmin. Jos tarkastelet sellaisia lainsäädäntöelimiä, jotka pyrkivät absoluuttisen täsmälliseen ja määriteltyyn lainsäädäntöön, niin huomaat, että tavallisen kansalaisen kyky ymmärtää säädöksen merkitystä hämärtyy oleellisesti.
Toinen kysymys on se, että haluammeko me yhteiskuntana sellaisen lainsäädännön, jossa ei inhimillistä harkintaa olisi? Minä en. Itse asiassa haluaisin paljon enemmän harkintaa tuomareille. Oleellista vain on, että tuomareina olisi sellaisia ihmisiä, joilla on sellaista näkemystä, joka on viisasta ja kansan tuottaman lainsäädänön mukaista.
Nythän meillä on tilanne, jossa kohtuullisen hyvistä laeista on tehty oikeuskäytännön toimesta aivan erilaisia lakeja toteutukseltaan. Silloin kansa joutuu edustajiensa toimesta kiristämään tuomareiden harkintaa saadakseen halunsa jälleen toteutetuksi.
Tuomareiden palkat pitäisivät olla kokoluokkaa 10x teollisuustyöntekijä tai 0,9x huippujuristista, jotta kilpailua ja pätevän työvoiman tarjontaa olisi tarvittavasti. Tuomarin pitäisi olla ehdottomasti kokenein ja ammattitaitoisin henkilö lain suhteen oikeudenkäynnissä. Me teemme varmasti kansakuntana suurimman karhunpalveluksen itsellemme, jos emme halua viisaimpia ja kokeneimpia ihmisiä päättämään riitatilanteidemme ratkaisuja.
Mutta ylipäätänsä olet oikeassa. Jos kansa/eduskunta huomaa, että tuomaristo de facto riistää lain tarkoituksen, niin sitten tehdään sellainen laki, joka antaa rajatumman mahdollisuuden tulkita sitä lakia, jotta kansan tahto olisi ylin asia.
Jos on jumaliste siteet Suomeen ja täällä vuosia ollut, niin kyllä sitten on syytä hakea sitä kansalaisuutta, ettei tarvi pelätä karkoittamista halutessaan pyörittää huumekauppaa, laittomien aseiden kauppaa, laitonta maahantuloa, perintää uhkailua jne.
Suomalaisena saa näistä rötöksistäkin yleensä ehdottoman tuomion, joten valtionmotelliin korkeintaan laitetaan, ei ulos maasta.
On se tosiaan vaikeaa, noilla viisailla.
Jos taas ei saa kansalaisuutta rikollisuuden takia, niin mitäs täällä sitten mafioi, kotiin vain.
Jos nykyisen lain "voidaan poistaa" muutettaisiin muotoon "tulee poistaa" riittäisi se minulle.
Quote from: Maastamuuttaja on 05.01.2010, 13:36:27
Jos nykyisen lain "voidaan poistaa" muutettaisiin muotoon "tulee poistaa" riittäisi se minulle.
Yksinkertaiset ratkaisut ovat aina parhaita, niin tämäkin!
Pravda 24.12.2008
Valtaosa karkotuksista jäi toteutumatta
Somalitaustaiset nuoret syyllistyivät muutama vuosi sitten lukuisiin väkivaltaisiin katuryöstöihin ja muihin rikoksiin pääkaupunkiseudulla.
Helsingin ulkomaalaispoliisi teki yli 25 ihmisestä karkotusesitykset Somaliaan. Komisario Veijo Rissasen mukaan lainvoiman on saanut korkeimman hallinto-oikeuden tiistaiset ratkaisut mukaan lukien puolenkymmentä karkotuspäätöstä.
Ehdoton valtaosa karkotusesityksistä on kumottu. Se johtuu osaksi Etelä- ja Keski-Somalian oleellisesti heikentyneestä turvallisuustilanteesta.
KHO kumosi yhden karkotuspäätöksen myös tiistaina samalla, kun se vahvisti kaksi muuta. KHO:n mielestä olisi ollut kohtuutonta karkottaa rikoksiin syyllistynyt Pohjois-Somalian Puntmaahan, jossa hän ei ole koskaan asunut.
Turvallisuustilanne vaihtelee suuresti eri puolilla Somaliaa. Etelä- ja keskiosat ovat levottomia, mutta pohjoisen Somalimaa ja Puntmaa ovat selvästi niitä vakaampia ja rauhallisempia.
Suomi on karkottanut toistaiseksi vain yhden ihmisen Somalimaahan kevättalvella 2004.
Lasse Kerkelä
Quote from: juge on 05.01.2010, 14:49:19
Ehdoton valtaosa karkotusesityksistä on kumottu. Se johtuu osaksi Etelä- ja Keski-Somalian oleellisesti heikentyneestä turvallisuustilanteesta.
Mitäs meistä han-suomalaisista ja meidän turvallisuutemme heikkenemisestä...
Päivän helmi: Heikki Taskinen kertoo uutisissa, että jos oleskelulupien myöntämiskäytäntöä kiristetään, niin siitä saattaa seurata satojen, jopa tuhansien henkilöiden karkotuspäätös???!!!
Tulipa turvallinen olo! Me täällä siis rahoitamme satojen, ellei peräti tuhansien rikollisten turvapaikka oleskelua??? Ja nämä ovat sellaisia, joiden rikollinen tausta on selkeästi viranomaisten tiedossa, puhumattakaan niistä, joista ei muuten tiedetä mitään ja joiden kaikki henkilöpaperit ovat pakomatkan aikana kadonneet taivaan tuuliin tai ainakin Itämereen.
Quote from: Vanha Raakki on 05.01.2010, 20:52:42
Päivän helmi: Heikki Taskinen kertoo uutisissa, että jos oleskelulupien myöntämiskäytäntöä kiristetään, niin siitä saattaa seurata satojen, jopa tuhansien henkilöiden karkotuspäätös???!!!
Tulipa turvallinen olo! Me täällä siis rahoitamme satojen, ellei peräti tuhansien rikollisten turvapaikka oleskelua??? Ja nämä ovat sellaisia, joiden rikollinen tausta on selkeästi viranomaisten tiedossa, puhumattakaan niistä, joista ei muuten tiedetä mitään ja joiden kaikki henkilöpaperit ovat pakomatkan aikana kadonneet taivaan tuuliin tai ainakin Itämereen.
Tätä itsekin ajattelin kun kuulin tuon uutisen. Suomessa on siis satoja osa toistuvasti kovia rikoksia tehneitä maahanmuuttajia, jotka joko ovat linnassa (erittäin kallista Suomelle) tai kadulla etsimässä seuraavaa uhriaan.
Quote from: Vanha Raakki on 05.01.2010, 20:52:42
Päivän helmi: Heikki Taskinen kertoo uutisissa, että jos oleskelulupien myöntämiskäytäntöä kiristetään, niin siitä saattaa seurata satojen, jopa tuhansien henkilöiden karkotuspäätös???!!!
Siis eiku se oli vaan jos sitä lakia noudatettaisiin niin näin kävisi.
Quote from: Vanha Raakki on 05.01.2010, 20:52:42
Päivän helmi: Heikki Taskinen kertoo uutisissa, että jos oleskelulupien myöntämiskäytäntöä kiristetään, niin siitä saattaa seurata satojen, jopa tuhansien henkilöiden karkotuspäätös???!!!
Mielestäni tuo olisi hyvä uutinen, jos saataisiin vaikka vain 1000 rikollista vuodessa maasta pois.
Byrokraatin (Heikki Taskinen) kannalta huono uutinen, koska joutuisi tekemään töitä. Nyt saman kuukausipalkan saa karkoittamalla vuodessa 19 rikollista.
Quote from: Vanha Raakki on 05.01.2010, 20:52:42
Päivän helmi: Heikki Taskinen kertoo uutisissa, että jos oleskelulupien myöntämiskäytäntöä kiristetään, niin siitä saattaa seurata satojen, jopa tuhansien henkilöiden karkotuspäätös???!!!
Tulipa turvallinen olo! Me täällä siis rahoitamme satojen, ellei peräti tuhansien rikollisten turvapaikka oleskelua???
Niinpä. On tuo kyllä ajatuksia herättävä tieto.
Tervetuloa joukkoon Vanha Raakki!
Tuli tuossa keskusteltua näistä thaimaalaisten karkotuksista reissulla ja minä en mitenkään voi käsittää, että esimerkiksi lähes kymmenen vuotta Suomessa asunut thaimaalaisnainen, joka oli eronnut ja päätynyt hieromoon työhön, karkotettiin Suomesta viisumin ylittämisen takia kymmeneksi vuodeksi. Eli kymmeneen vuoteen ei ole mihinkään Schengen maahan asiaa.
Muutenkin lähti joukko thai-tyttöjä kuin Jokisen eväät Suomesta ja Skhupollin kaltaisia kavereita ei saada millään pihalle.
Kirjoitin asiasta joskus bloggauksen US-blogeihin, jossa tilini siis poistettiin.
Laitan sen tähän jatkoksi, jos jotain kiinnostaa lukea.
MTV3 uutisoi 7.1.2010 Helsingin poliisin paljastaneen Thaimaalaisen paritusliigan.
Helsingin poliisin väkivaltarikosyksikkö on paljastanut thaimaalaisen paritusliigan. Törkeästä parituksesta ja laittoman maahantulon järjestämisestä epäillyistä neljästä 1960-luvulla syntyneestä naisesta kolme on vangittuina ja yksi matkustuskiellossa.
Se on hyvä, että ihmiskauppaan puututaan ja syylliset saavat rangaistuksensa, mutta. Käsittämätöntä tässä on se, että uutisenkin mukaan uhreiksi joutuneista ilman oleskelulupaa maassa olleista thaimaalaisista naisista, osa on karkotettu ja osa karkotetaan vaikka väkisin?
Toistakymmentä uhria joutuivat työskentelemään prostituoituina thaihieromalaitoksissa. Rikospaikoista seitsemän sijaitsee Helsingin Kalliossa ja kolme maakunnissa. Poliisin tutkimat rikokset ovat tapahtuneet tänä vuonna.
Uhreista osa on palannut vapaaehtoisesti Thaimaahan ja osan poliisi poistanee Suomesta väkisin.
Missä on Amnesty? Missä on suvaitsevaiset, jotka nyt antavat poliisin karkottaa ihmiskaupan uhreiksi joutuneet thaimaalaiset naiset? Miksi heidän kohtalonsa joutua taas ihmiskaupan välineeksi ei säväytä?
Missä on logiikka karkotusperusteissa? Johtuuko se logiikka tosiaan sukupuolesta, lähtömaasta ja uskonnosta?