QuoteElinkeinoelämän valtuuskunnassa EVA:ssa on ideoitu suomalaisen peruskoulun vientiä maailmalle. Tavoitteena on levittää laatukoulutusta massamarkkinoille yksinkertaiseen, Ikea-tyyliin.
Kaikki Suomi-koulut – Finnish International Schools – olisivat keskenään yhdenmukaisia lukujärjestystä ja koulurakennuksen väriä myöten, jotta ne erottuisivat selvästi muista kouluista.
"Maailmalla on kova kysyntä koulutuksesta, ja Suomella on siinä hyvä maine", johtaja Risto E. J. Penttilä perustelee hanketta, jota on tarkoitus tarjota alkuun Venäjälle, Kiinaan tai muihin Aasian maihin.
Kouluja pyörittäisi säätiö tai sosiaalinen yritys. Koulutusta antaisivat alkuun suomalaiset opettajat englannin kielellä, jolloin se olisi kilpailija myös IB-kouluille (International Baccalaureate). Myöhemmin myös paikalliset voisivat toimia opettajina.
Suomalaisen peruskoulun maine alkoi kasvaa 2001, kun OECD julkaisi ensimmäisen osaamisvertailun. Sen jälkeen suomalaiskoululaiset ovat menestyneet loistavasti myös kahdessa seuraavassa vertailussa. Neljäs julkaistaan vajaan vuoden kuluttua.
Myös valtiovalta on heräämässä koulutusosaamisen vientiin. Tammikuun puolivälissä hallitus käsittelee valmistumassa olevaa ehdotusta, jonka mukaan korkeakouluille pitäisi antaa riskirahoitusta koulutusosaamisen levittämiseen.
Jo vuoden 2008 alussa lainmuutos teki mahdolliseksi tutkintoon johtavan tilauskoulutuksen myynnin EU:n ulkopuolisille ryhmille. Toistaiseksi vasta Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu on käynnistänyt sairaanhoitajakoulutuksen kiinalaisille.
HS: Suomalaisesta peruskoulusta halutaan vientituote Ikea-tyyliin (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomalaisesta+peruskoulusta+halutaan+vientituote+Ikea-tyyliin/1135251761162)
Olen tänään kerrannut uutinen uutiselta vuotta 2009 ja mielessä pyörivät etenkin kouluopetuksen huononnuksiin liittyvät uutiset: luokkakokojen suurentaminen, kouluruokailusta säästäminen ja maahanmuuttajaoppilaiden lisääntymisen aiheuttamat ongelmat. Viimeisimpänä Espoon koulujen maahanmuuttajakiintiöt, joiden on tarkoitus "auttaa Suomea globaalissa kilpailussa (http://hommaforum.org/index.php/topic,19509.msg275118.html#msg275118)".
Nyt koululaitoksen alasajon aikaan nämä neropatit päättävät tuotteistaa suomalaisen peruskoulun ja lähettävät suomalaiset opettajat ulkomaille. Tälle tunteelle ei ole sanaa...
Aluksi jo luulin, että tämäpä hyvä, saadaan työttömät opettajat (onko sellaisia? Johtuuko luokkakokojen kasvattaminen vain rahasta vai onko oikeasti opettajista työvoimapula?) tuottaviin töihin ja Suomelle uusi vientituote ja näkyvyyttä.
Sitten jo luinkin, että kyseessä on tyypillinen Valde-maksaa-tapaus. Ärh.
Quote from: myötäjuoksija on 28.12.2009, 23:14:26
Aluksi jo luulin, että tämäpä hyvä, saadaan työttömät opettajat (onko sellaisia? Johtuuko luokkakokojen kasvattaminen vain rahasta vai onko oikeasti opettajista työvoimapula?) tuottaviin töihin ja Suomelle uusi vientituote ja näkyvyyttä.
Sitten jo luinkin, että kyseessä on tyypillinen Valde-maksaa-tapaus. Ärh.
Jep. Eihän tämä nyt mikään Ikea-tyylinen vientituote sitten olekkaan. Vai voiko Ikeasta nykyään muka hakea niitä tuotteita ilmaiseksi Ikean piikkiin ???
Siinä tosin ei olisi mitään vikaa, jos muut maat haluaisivat maksaa valtiolle verrattain onnistuneen koulujärjestelmämallimme viennistä ulkomaille. Mutta eihän näin voi tietenkään toimia. Pitäähän Suomen nyt antaa kilpaijamailleen mahdollsuus ulkoistaa koulutuslaitostaan Valden piikkiin.
Niin muutuu maailma.. piirit, jotka aikoinaan vastustivat koko peruskouluideaa, ovat nyt sen suurimpia puolestapuhujia ja jopa eksportöörejä. HUH, huh. Täytyy olla jotain mätää tuossa Derkuista kopioidussa mallissa. Toimi aikoinaan, mutta että muka vieläkin. :roll:
Jaa mistä ihmeestä noi ideanikkarit ideansa ammentavat ja vielä joku näistä aivopieruista heille maksaa... On ollut vissiin tylsä tai alkoholinhuuruinen työpäivä EVA:ssa
Joo viedään IKEA tyyliin vaan...
(http://www.arvo-helat.fi/kauppa/product_thumb.php?img=images/6_KOLOAV.jpg&w=160&h=116)
Väittäisin suomalaisten oppilaiden tekevän koululaitoksesta hyvän ei toisinpäin. Noh ei hätää, kyllä ne OECD-tulokset laskevat, kun saadaan tännekin tarpeeksi ählämeitä.
Quote from: Hamsteri on 29.12.2009, 02:11:24
Väittäisin suomalaisten oppilaiden tekevän koululaitoksesta hyvän ei toisinpäin. Noh ei hätää, kyllä ne OECD-tulokset laskevat, kun saadaan tännekin tarpeeksi ählämeitä.
Toimii varmasti molempiin suuntiin, tuskin se suomen koulutusjärjestelmä olisi niin hyvä ilman suomalaisia jotka suomalaisia opettavat.
Tosin, uskon vakaasti että ählämsähläm maissa päästäisiin lähelle samaa tasoa jos tarkalleen samanlaista koulutusmallia noudatettaisi siellä heidän kielellä, heidän termein.
Tosin heidän varallisuudella tämä ei onnistuisi, eikä ole meidän asia maksaa heidän ongelmista.
Kiinnostaisi todella kuulla ansaintalogiikasta lisää. Jos idean takana on Ristoeejii, niin voisin kuvitella sellaisen löytyvän. Jos valtio antaa riskirahoitusta, haluaisin totisesti kuulla takaisinmaksuajan.
Quote from: Roope on 28.12.2009, 22:55:18
Nyt koululaitoksen alasajon aikaan nämä neropatit päättävät tuotteistaa suomalaisen peruskoulun ja lähettävät suomalaiset opettajat ulkomaille. Tälle tunteelle ei ole sanaa...
No eipä ole ei. Oppilas on koulun tuote. Yhteiskunta jalostaa kuluttajavanhempien raaka-aineesta täydellisyyttä hipovan, tuotteistetun kuluttajan globaaleille markkinoille. Kukaan ei kyllä maksa tästä mitään, mutta Suomen tyhmällistö saa taas touhuta kuluttajien rahoilla.
Quote from: Taavitsainen on 29.12.2009, 02:45:27
Tosin, uskon vakaasti että ählämsähläm maissa päästäisiin lähelle samaa tasoa jos tarkalleen samanlaista koulutusmallia noudatettaisi siellä heidän kielellä, heidän termein.
Tosin heidän varallisuudella tämä ei onnistuisi, eikä ole meidän asia maksaa heidän ongelmista.
Periaatteessa ei olekaan, mutta on meidän kaikkien etujen mukaista, jos kehitysmaiden koulutus saadaan paremmalle mallille. Kouluttamattomuus lisää köyhyyttä ja kiihdyttää väestönkasvua aiheuttaen mm. nälänhätää, poliittisia konflikteja, ympäristöongelmia ja hallitsematonta maahanmuuttoa. Tällainen väestö toimii myös kasvualustana ja turvapaikkana terrorismille ja uskonnolliselle fanaattisuudelle.
Tästä syystä esim. Taleban vastustaa voimakkaasti naisten koulutusta mm. räjäyttämällä kouluja ja heittämällä happoa oppilaiden kasvoille. Se tietää, ainakin alitajuisesti, että heti kun Afghanistanin kansa ja varsinkin naiset ovat vähän paremmin koulutettuja, sen vaikutusvalta heikkenee välittömästi.
Eiköhän ensin pidä huolehtia, että suomalaiset lapset pääsevät suomalaiseen kouluun Suomessa. Eivätkä joudu mihinkään monikulttuurikouluun. Sen jälkeen huolehtia muiden maiden lasten kouluista.
Quote from: Aapo on 29.12.2009, 14:16:31
Quote from: Taavitsainen on 29.12.2009, 02:45:27
Tosin, uskon vakaasti että ählämsähläm maissa päästäisiin lähelle samaa tasoa jos tarkalleen samanlaista koulutusmallia noudatettaisi siellä heidän kielellä, heidän termein.
Tosin heidän varallisuudella tämä ei onnistuisi, eikä ole meidän asia maksaa heidän ongelmista.
Periaatteessa ei olekaan, mutta on meidän kaikkien etujen mukaista, jos kehitysmaiden koulutus saadaan paremmalle mallille. Kouluttamattomuus lisää köyhyyttä ja kiihdyttää väestönkasvua aiheuttaen mm. nälänhätää, poliittisia konflikteja, ympäristöongelmia ja hallitsematonta maahanmuuttoa. Tällainen väestö toimii myös kasvualustana ja turvapaikkana terrorismille ja uskonnolliselle fanaattisuudelle.
Tästä syystä esim. Taleban vastustaa voimakkaasti naisten koulutusta mm. räjäyttämällä kouluja ja heittämällä happoa oppilaiden kasvoille. Se tietää, ainakin alitajuisesti, että heti kun Afghanistanin kansa ja varsinkin naiset ovat vähän paremmin koulutettuja, sen vaikutusvalta heikkenee välittömästi.
Saksassa ja Ruotsissa toisenpolven muslimi maahaanmuuttajien pohjattoman surkeat kouluarvosanat ovat hyvä esimerkki siitä ,ettei vika ole järjestelmässä vaan koulutettavissa.
Edit: Aapon kanssa samaa mieltä anyways ;D
Quote from: Aapo on 29.12.2009, 14:16:31
Periaatteessa ei olekaan, mutta on meidän kaikkien etujen mukaista, jos kehitysmaiden koulutus saadaan paremmalle mallille. Kouluttamattomuus lisää köyhyyttä ja kiihdyttää väestönkasvua aiheuttaen mm. nälänhätää, poliittisia konflikteja, ympäristöongelmia ja hallitsematonta maahanmuuttoa. Tällainen väestö toimii myös kasvualustana ja turvapaikkana terrorismille ja uskonnolliselle fanaattisuudelle.
Tästä syystä esim. Taleban vastustaa voimakkaasti naisten koulutusta mm. räjäyttämällä kouluja ja heittämällä happoa oppilaiden kasvoille. Se tietää, ainakin alitajuisesti, että heti kun Afghanistanin kansa ja varsinkin naiset ovat vähän paremmin koulutettuja, sen vaikutusvalta heikkenee välittömästi.
Nojoo, mutta kyllä se ajatus silti riepoo että meidän kuuluisi maksaa heidän perseilystä.
Mutta jos esim puoletkin tästä afrikkaan (yhteisestä) valuvasta rahavirrasta laitettaisi suomalaisenkaltaisen oppijärjestelmän luomiseen niin tulisi varmaan jonkinkaltaista tulosta.
Mihinkähän lie helvettiin uppoa ne monet miljardit mitä sinne on viimesen muutaman kymmenen vuoden aikana tungettu, ois voinut kuvitella että edes joillekkin niillä olisi asiallinen koulutus luotu.
Quote from: Hamsteri on 29.12.2009, 02:11:24
Väittäisin suomalaisten oppilaiden tekevän koululaitoksesta hyvän ei toisinpäin. Noh ei hätää, kyllä ne OECD-tulokset laskevat, kun saadaan tännekin tarpeeksi ählämeitä.
Selityksenä ovat suomalaiset oppilaat, heidän koulutetut, sekulaarit tai kristilliset vanhempansa, hyvä ravinto, kirjoitettua kieltä, tekniikkaa ja luonnontieteitä suosiva asenne-ilmasto sekä Suomen kevät.
Täytyisikö noista koota kattavampi vientituote?
Peruskoulu on perseestä, joutaa ihan hyvin vientituotteeksi.
Hieno homma. Jos Suomessa on taitavaa porukkaa luomaan loistavaa koulutusta, niin siitä vaan. Hyvää bisnestähän tuosta on tiedossa.
Mutta ensin kannattaa perustaa tuollainen "Ikea-koulu" vaikka Helsingin Vuosaareen tai Turun Varissuolle. Meinaan vaan, jotta jos tuossa hehkutuksessa on perää, niin prototyyppiä muutamaksi vuodeksi tuotantokäyttöön. Niinhän suunnittelussa ja tuotteistamisessa muutenkin tehdään: Tuotantokäyttö pienimuotoisena ensin lähellä ja sitten vasta maailmanvalloitus käyntiin.
Ja miksi on ollut puhetta ettei suomalaissa kouluissa ei-suomaisperäisten osuus saisi olla yli 20 %, jos tuo malli kerta onnistuu kun suomalaisperäisiä oppilaita on luokassa 0 %.
Tuli kyllä mieleen, että opetussuunnitelma voisi olla ongelmallinen. Venäjä on kirjoittamassa historiaa taas perinteiseen tapaan omasta näkemyksestään, eikä taatusti hyväksy suomalaista historiaa sellaisenaan. Kiina tuskin maksaisi siitä, että suomalaiset saisivat opettaa tasa-arvoa, feminismiä ja eri uskontojen välistä suvaitsevaisuutta. Muslimimaatkaan tuskin haluaisivat demokratiaosuutta. Intiassa eriarvoisuus on syvällä, eivätkä intian varakkaat halua nytkään tukea oman maansa köyhien oppimista ja kehitystä.
Kouluopetus perustuu suureen taitavaan opettajamäärään (opettajaa kohti korkeintaan muutama kymmenen oppilasta), joten ei tuollaista voi verrata siihen, että on hyvä tuote jota myydään. Koulutustuote ei ole samalla tavalla valmis kuin ikeahyllyt tai nokiakännykät vaan vaatii massiivisen ihmispanostuksen.
Todennäköisesti tuon ehdotuksen takana olevat ovat saaneet suomalaisen koulutuksen, joten eipä paljoa voi koululaitosta kehua. Jos tuo ehdotus on vakavalla naamalla esitetty, niin EVA pitää lopettaa. Olisivat edes päättäjät laiskoja, niin tappiot jäisivät pienemmiksi.