Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Tupa => Topic started by: Iloveallpeople on 04.12.2009, 00:44:46

Title: Taksipuhetta
Post by: Iloveallpeople on 04.12.2009, 00:44:46
QuoteYön ainoa valopilkku

Esikoiskirjailija Tuukka Sandström saapuu olutravintolaan sen ensimmäisenä asiakkaana. Samaan aikaan viereisessä paikassa jututetaan Sofi Oksasta . Molemmat ravintolat ovat tällä tienoolla niitä siisteimpiä.

Sandström on paikalla meitä varten. Viikon aikana on tullut selväksi, että hänestä puhutaan Helsingin takseissa. Se johtuu Sandströmin hiljattain ilmestyneestä esikoiskirjasta Taksipuhetta.

Keväällä 2007 kirjallisuustieteen ja filosofian historian opiskelija Sandström alkoi ajaa taksia. Leipänsä eteen, kuten moni muukin kirjailija, runoilija tai muusikko jossain elämänvaiheessa. Kokemus oli avartava.
...

Yöpainotteisten ajojen aikana hänelle muun muassa valkeni, ettei rasismi ole valkoisen heteromiehen yksinoikeus.

Kuten kirjassa kerrotaan, Sandströmin ainut ns. juoksutaksi on ollut romani. "Joo, totta kai romani", on hänelle todettu. Toisaalta kyydissä on kuulemma ollut myös monia herttaisia romanimammoja.

–Taksikuskina jouduin taistelemaan sitä vastaan, että kohtelisin jotain ihmisryhmää tylysti. Suvaitsevaisuutta on helpompi pitää yllä, jos sitä ei tarvitse aktiivisesti harrastaa, Sandström kertoo.
...

Koko juttu: Turun Sanomat (http://www.ts.fi/online/kulttuuri/91908.html)
Title: Vs: Taksipuhetta
Post by: Kari Kinnunen on 04.12.2009, 01:09:16
Niin, olikohan tuo yllätys?

Tässä taannoin totesin, että kumma kun nuivuus lisääntyy mitä lähemmäs mennään oikeita töitä tekeviä ihmisluokkia kohti.

Erityisen nuivia ovat ihmiset jotka työssään todellakin kohtaavat monikulttuurin rikkauden. Tällaisia ovat vaikkapa taksit.

Monikulttuurisuus ei todellakaan toimi muuta kuin juhlapuheissa ja Turun normaalikoulun rehtorin unelmissa.

Olen nyt vaeltanut pari kuukautta ympäri eurooppaa ja voin todeta että tavallinen työtä tekevä kansa on melkoisen nuivaa. Johtuisiko mitenkään siitä että he todellakin kohtaavat monikulttuurin arjen eri tilanteissa.

Mokutuksen kannattajat tuntuvat enimmäkseen olevan ihmisiä joille monikulttuuri on juhlapuheita ja Caisassa järjestettyjä teeiltoja. He eivät koskaan kohtaa kulttuurieroja käytännön työelämässä.

Esimerkiksi afrikkalainen aikakäsitys eroaa eurooppalaisesta rajusti. Afrikkalainen ei vain voi ymmärtää miksi rahtivaunu on lastattava ajoissa. Hänen mielestään ne tavarat ehtii myöhemminkin. Tärkeämpää on yhteisöllisesti kommunikoida kavereitten kanssa.

Takseissa voi käydä niin että auto on tilattu paikalle 08:00 säkkiin puettu asiakas tulee paikalle 08:20 eikä voi millään ymmärtää miksi taksikuski on hiukan nyrpeä. Päinvastoin toteaa huomautukseen että mittari on palvelija joka tekee kuten hän määrää.

Toki näinkin, mutta silloin palvelusta pitää maksaa. Tällaisessa tapauksessa odotustaksa.

Vaimoni ajaa mittaria Mansessa, hän on eräitten huonojen kokemusten jälkeen päättänyt olla ottamatta puhuvia säkkejä autoonsa. Asiasta on jo hiukan väännetty mutta kun taksilla on oikeus valita asiakkaat.
Title: Vs: Taksipuhetta
Post by: Alceste on 04.12.2009, 06:12:35
Oli muuten ihan mukava pikku kirja, joskin turhan lyhyt. Itse luin sen kannesta kanteen työmatkalla.
Title: Vs: Taksipuhetta
Post by: Alapo on 04.12.2009, 06:48:23
Quote from: Kari Kinnunen on 04.12.2009, 01:09:16

Erityisen nuivia ovat ihmiset jotka työssään todellakin kohtaavat monikulttuurin rikkauden. Tällaisia ovat vaikkapa taksit.


Ja vartijat ja bussikuskit. Pari kaveria jotka tekee pk-seudulla em.töitä ovat todenneet jos et muutu mielipiteiltäsi rasistiseksi kun olet tehnyt duunia vuoden, on aika ihme. Kun näkee ne huonot puolet liian monesta ihmisryhmästä niin kyllä saa ihan eri käsityksen niistä kuin kukkahattutädit jotka eivät öisin liiku.
Title: Vs: Taksipuhetta
Post by: SyväSininen on 04.12.2009, 12:06:35
Meikeläinen on ajellut joskus taksia Espoossa. Omasta kokemuksestani voin kertoa että urani aikana otin kolme kertaa silminnähden romaneja kyytiin ja joka kerta oli joku ongelma maksamisessa. Milloin tingattiin tai yritettiin "velaksi" ja kerran oltiin maksamassa tupakkakartongeilla. Oman kokemuksen mukaan 100% romani asiakkaista oli ongelmallisia. Viimeisimpinä hetkinä päätin että jos joku tilaa osoitteeseen ja siellä seisoo romanilauma niin ajan vaan ohi.

Yhtä paljon ärsyttää espoon tapa antaa ihmisille kaupunkikortteja. Tämän kortin tarkoitus on että mummo tai vaikeasti vammainen voi matkustaa X määrän taksikyytejä ja maksaa näistä kyydeistä vain 2e per matka. Loput maksaa tietysti veronmaksaja. Systeemi toimisi jos tuota käytettäisiin oikein mutta ei. Kerran otin kyytiin yhden jätkän heitin sen pitseriaan ja takasin ja matkalla selvisi että hänellä on kaupunki kortti josta maksaa 2e omavastuun ja pitsan kotiinkuljetus olisi maksanut 2.5e joten päätti sitten lähteä hakemaan pitsaa taksilla ;) ja valde maksaa.
Title: Vs: Taksipuhetta
Post by: Repacked race on 04.12.2009, 14:59:12
Quote from: Kari Kinnunen on 04.12.2009, 01:09:16
Esimerkiksi afrikkalainen aikakäsitys eroaa eurooppalaisesta rajusti. Afrikkalainen ei vain voi ymmärtää miksi rahtivaunu on lastattava ajoissa. Hänen mielestään ne tavarat ehtii myöhemminkin. Tärkeämpää on yhteisöllisesti kommunikoida kavereitten kanssa.

Takseissa voi käydä niin että auto on tilattu paikalle 08:00 säkkiin puettu asiakas tulee paikalle 08:20 eikä voi millään ymmärtää miksi taksikuski on hiukan nyrpeä.

Mutku-ne-on-nii-ihanan-rentoi siin niitte kulttuuris!
Title: Vs: Taksipuhetta
Post by: acc on 04.12.2009, 15:28:18
Quote from: Kari Kinnunen on 04.12.2009, 01:09:16
.
.
.
Takseissa voi käydä niin että auto on tilattu paikalle 08:00 säkkiin puettu asiakas tulee paikalle 08:20 eikä voi millään ymmärtää miksi taksikuski on hiukan nyrpeä. Päinvastoin toteaa huomautukseen että mittari on palvelija joka tekee kuten hän määrää.

Toki näinkin, mutta silloin palvelusta pitää maksaa. Tällaisessa tapauksessa odotustaksa.

Vaimoni ajaa mittaria Mansessa, hän on eräitten huonojen kokemusten jälkeen päättänyt olla ottamatta puhuvia säkkejä autoonsa. Asiasta on jo hiukan väännetty mutta kun taksilla on oikeus valita asiakkaat.



Voisikohan mittaritaksi lähteä pois paikalta jonkun viiden minuútin jälkeen. Tai jos odottaa, niin ilman muuta odotustaksa päälle.

Tuohan on hyvä asia, jos taksilla on oikeus valita asiakkaat.
Title: Vs: Taksipuhetta
Post by: Taustavaikuttaja on 04.12.2009, 16:27:09
Turvallisuusalan kenttätyöläisenä allekirjoitan asian täysin.

Lähes järkeensä tapaamani kollegat ovat nuivia, jotkut suorastaan rasisteja. Rasisteille olen yrittänyt aina kertoa, ettei se ihmisryhmille tyypillinen käytös johdu geeneistä vaan opituista tavoista kotimaassa, so. kulttuurista ja ettei sen perusteella tule yksilöitä tuomita - mutta töissä kun kuitenkin lähdetään siitä keskiarvosta, niin on ihan viisasta suhtautua niihin ihmisiin lähtökohtaisesti sen keskivertotapauksen perusteella. Ei meillä ole aikaa tutustua jokaiseen ihmiseen yksilönä, joten mustalaisten kanssa toimitaan niinkuin mustalaisten kanssa toimitaan ja somalipentulaumalle on vaan yksinkertaisesti pakko puhua eri tavalla kuin suomalaispentulaumalle.

Itse kirjaa luin joitakin sivuja, mutten pitänyt sitä kovin oivaltavana tai mielenkiintoisena. Itseasiassa usein tarinan pointti tuntui olevan se, kuinka nokkelasti taksikuski vittuili asiakkaalle ja muutamassakin tapauksessa sympatia kääntyi (ilmeisen tahattomasti kirjoittajan toimesta) asiakkaan puoleen.
Title: Vs: Taksipuhetta
Post by: Kari Kinnunen on 04.12.2009, 16:52:37
Quote from: acc on 04.12.2009, 15:28:18

Voisikohan mittaritaksi lähteä pois paikalta jonkun viiden minuútin jälkeen. Tai jos odottaa, niin ilman muuta odotustaksa päälle.

Tuohan on hyvä asia, jos taksilla on oikeus valita asiakkaat.

Voisi tietenkin lähteä mutta arvaapa millainen älämölö rassismuksineen moisesta nousee.

Odotustaksa luonnollisestikin, periaatteessa. Vaan kun noissa sote-kyydeissä on hiukan hankala selittää maksajalle (KELA) mihin se odotusveloitus perustuu.
Title: Vs: Taksipuhetta
Post by: Taustavaikuttaja on 04.12.2009, 22:14:25
Quote from: Kari Kinnunen on 04.12.2009, 16:52:37
Vaan kun noissa sote-kyydeissä on hiukan hankala selittää maksajalle (KELA) mihin se odotusveloitus perustuu.

Luulisi että Kelalle riittää, kun kertoo asiakkaan sukunimen ja muutaman sanan afrikkalaisesta aikakäsityksestä. Kyllä ne siellä tietää, kun sopivat nekin varmaan aikoja niiden kanssa.