Hallitus kaavailee ulkomaalaislakiin useita muutoksia.
Muutokset koskevat turvapaikanhakijoiden perheenyhdistämistä, työnteko-oikeutta ja iän selvittämistä.
Hallitus muun muassa esittää, että jos turvapaikanhakijalla ei ole matkustusasiakirjaa, hän saisi tehdä töitä vasta puolen vuoden maassaolon jälkeen. Myös oleskeluluvanhakijan iän määritys halutaan lakiin.
Maahanmuuttoministeri Astrid Thorsin mukaan muutoksilla halutaan nopeuttaa turvapaikanhakijoita koskevaa päätöksentekoprosessia.
- Ei ole kenenkään etu, että ihmiset joutuvat odottamaan päätöksiä kauan, sanoo Thors.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/11/995532
QuoteHallitus muun muassa esittää, että jos turvapaikanhakijalla ei ole matkustusasiakirjaa, hän saisi tehdä töitä vasta puolen vuoden maassaolon jälkeen. Myös oleskeluluvanhakijan iän määritys halutaan lakiin.
Millä ihmeellisellä logiikalla on parempi, että ei saa tehdä töitä kuin että saa tehdä töitä?
Mitä ihmettä ne taas horisee tuosta työnteko-oikeudesta, jolla ei ole mitään merkitystä mihinkään. Onko tossa esityksessä jotain oikeitakin asioita mukana?
Puuhastelua, puuhastelun takia, sen takia että voi sanoa puuhastelleensa.
Quote from: Jiri Keronen on 12.11.2009, 18:35:05
Millä ihmeellisellä logiikalla on parempi, että ei saa tehdä töitä kuin että saa tehdä töitä?
Arvelisin, että tässä on lähdetty liikkeelle itse erheellisenä pitämästäni olettamuksesta, että oikeus tehdä työtä olisi se ensisijainen vetovoimatekijä, joka houkuttaa Afrikan Sarvesta ja Lähi-Idän aavikoilta tulijoita kärpästen lailla.
Totta mooses jos tänne joku otetaan notkumaan, pitää hänet vierottaa diskorahasta niin pian kuin mahdollista.
Jos päättäjien käsitys asioiden tilasta on tällä tasolla, niin ei ole ihme että maahanmuuttopolitiikka on sellaista kuin mitä se on. Reaalimaailman tilannetta kuvaa paremmin allekirjoituksesessani oleva ajatusmalli.
Seitsemän uutisissa olivat hieman monisanaisempia, ja tiukennuksia tulee myös mm. perheenyhdistämiseen.
Montako vaimoa ja heidän sukulaistaan kuuluu perheenyhdistämiseen? :)
Seiskan uutisissa Thorsin mukaan kiintiöpakolaisten ottaminen on ulkopoliittinen velvollisuus. Mutta kun Asteroidin touhu on johtanut holtittomaan tulijoiden tulvaan ja nyt siitä kärsii sitten ne oikeat pakolaiset kun ei kunnilla ole rahaa eikä enää haluja.
Positiivista oli se sopeutuva pakolaisperhe ja hekin sanoivat kotoutumisen olevan asenteesta kiinni.
EDIT: Miksei niitä kiintiöpakolaisia voi ottaa ensin ja sitten niitä diskoilevia meisseli-setiä jos niitä on kerran pakko ottaa myös?
Hetken jo tuulettelin sohvalla, kun uutisissa sanoivat hallituksen esittävän tiukennuksia ulkomaalaislakiin. Paluu maan pinnalle tuli kuitenkin heti. Aika kosmeettista on vielä touhu. Tosin pienetkin jutut voi vähän jarruttaa kiinnostusta ja ohjata virtoja eri maihin. Tuntuu kuitenkin siltä, että keskusta haluaa nyt antaa viestin, että ongelmiin puututtiin ja kaikki on taas reilassa. Älkää vaan äänestäkö muutosta. Ihan kriittisimpiä korjauksia ulkomaalaislakiin olisi:
-Ei automaattista turvapaikkaa paperittomille jotka väittää tulleensa tietyistä maista.
-Turvapaikanhakijan on jotenkin osoitettava olleensa erityisen suojelun tarpeessa.
-Sotaa käyvistä maista otettaisiin erittäin rajoitetusti väkeä. Tämä varsinkin jos kyse ei ole Euroopan maasta. Sotaa käyvissä maissa voi olla miljoonia asukkaita, joilla on oikeus automaattisesti turvapaikkaan nykymallissa.
-Niille jotka valehtelevat ikänsä tms. turvapaikkahakukäsittelyssä välitön palautus kotimaahan. Se tulisi tuoda esiin heti aluksi ja jos myöhemmin käy ilmi, että hakija on valehdellut, turvapaikkapäätös tulisi välittömästi peruuttaa.
-Diskorahat pois kokonaan turvapaikkashoppailijoilta. Vaatteet ja asuminen voitaisiin jakaa valtion puolesta ja soppatykki laulamaan keittoa.
Noista bussikorteista. Liikuin vielä viitisen vuotta sitten paljon bussilla täällä Lahdessa. Kiinnitin huomiota siihen, kun eräältä pysäkiltä nousi aina ulkomaata molottavia henkilöitä bussiin, enkä nähnyt kertaakaan kenenkään heistä maksavan rahalla. Juttelin tutuksi tulleen kuskin kanssa asiasta, ja hän kertoi ko. mamujen saavan ilmaiset matkat. Samoihin aikoihin Lahden päättäjät pohtivat, annetaanko veteraaneille ilmaiset bussimatkat. Eivät saaneet.
Quote from: OTU on 13.11.2009, 10:34:04
Noista bussikorteista. Liikuin vielä viitisen vuotta sitten paljon bussilla täällä Lahdessa. Kiinnitin huomiota siihen, kun eräältä pysäkiltä nousi aina ulkomaata molottavia henkilöitä bussiin, enkä nähnyt kertaakaan kenenkään heistä maksavan rahalla. Juttelin tutuksi tulleen kuskin kanssa asiasta, ja hän kertoi ko. mamujen saavan ilmaiset matkat. Samoihin aikoihin Lahden päättäjät pohtivat, annetaanko veteraaneille ilmaiset bussimatkat. Eivät saaneet.
No just! Tämä on sitä positiivista mamujulkisuutta jos mikä(NOT). Mamujen määrä lisääntyy aina vain mutta toivottavasti veteraanien(kaan) määrä ei koskaan enää. Sain juuri tietää Kauniaisten sotavammasairaalan kituvan rahanpuutteessa. Ja koska rahaa ei ole ei ole tarpeeksi hoitajiakaan. >:(
Quote from: nimetönkeskustelija on 12.11.2009, 23:14:04
Hetken jo tuulettelin sohvalla, kun uutisissa sanoivat hallituksen esittävän tiukennuksia ulkomaalaislakiin. Paluu maan pinnalle tuli kuitenkin heti. Aika kosmeettista on vielä touhu. Tosin pienetkin jutut voi vähän jarruttaa kiinnostusta ja ohjata virtoja eri maihin. Tuntuu kuitenkin siltä, että keskusta haluaa nyt antaa viestin, että ongelmiin puututtiin ja kaikki on taas reilassa. Älkää vaan äänestäkö muutosta. Ihan kriittisimpiä korjauksia ulkomaalaislakiin olisi:
-Ei automaattista turvapaikkaa paperittomille jotka väittää tulleensa tietyistä maista.
-Turvapaikanhakijan on jotenkin osoitettava olleensa erityisen suojelun tarpeessa.
-Sotaa käyvistä maista otettaisiin erittäin rajoitetusti väkeä. Tämä varsinkin jos kyse ei ole Euroopan maasta. Sotaa käyvissä maissa voi olla miljoonia asukkaita, joilla on oikeus automaattisesti turvapaikkaan nykymallissa.
-Niille jotka valehtelevat ikänsä tms. turvapaikkahakukäsittelyssä välitön palautus kotimaahan. Se tulisi tuoda esiin heti aluksi ja jos myöhemmin käy ilmi, että hakija on valehdellut, turvapaikkapäätös tulisi välittömästi peruuttaa.
-Diskorahat pois kokonaan turvapaikkashoppailijoilta. Vaatteet ja asuminen voitaisiin jakaa valtion puolesta ja soppatykki laulamaan keittoa.
Selvää on että tuleva ulkomaalaislaki ei tuollaisenaan riitä, siihenkin tarvitaan lisää tiukennuksia.
Asenne vääränlaista maahanmuuttoa vastaan pitäisi näkyä enemmän laissa sekä Suomen kulttuurin jatkuminen ja sen suojeleminen.
Ulkomaalaisten asenteen ei kuulu puuttua Suomen kulttuuriin ja sen mahdolliseen manipulointiin.
Rasismia ei ole isänmaallisuus eikä kulttuurin suojeleminen se on siis tervettä itsekkyyttä.
Suomalaisten epäkohdat korjattava myös suhteessa "ulkomaalaisiin" kohdistuvassa suosimisessa, eli tasa-arvo sekä yhdenvertaisuus toimenpiteissäkin tähänkin asiaan on saatava ja syrjintä loppumaan myös kantaväestön tehtyjen toimenpiteiden kohdalla.
Tätä ei ole tänne vielä kukaan laittanut, niin minä teen sen. Hallituksen esitykseen Eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta voi tutustua täällä (http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+240/2009&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD). Laki tulee ensi tiistaina (17.11) Eduskunnan täysistuntoon käsiteltäväksi (lähetekeskustelu).
Liitän tähän vain ensimmäisen kappaleen:
QuoteEsityksen pääasiallinen sisältö
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ulkomaalaislakia.
Esityksessä ehdotetaan ulkomaalaislakiin lisättäväksi säännökset iän selvittämisestä oikeuslääketieteellisen tutkimuksen avulla. Poliisille, Rajavartiolaitokselle ja Maahanmuuttovirastolle ehdotetaan annettavaksi mahdollisuus pyytää Helsingin yliopiston oikeuslääketieteen laitokselta oikeuslääketieteellisen tutkimuksen tekemistä oleskelulupaa hakevan tai perheenkokoajan iän selvittämiseksi, jos asianomainen suostuu tutkimukseen.
Esityksessä ehdotetaan tarkennettavaksi maahantulosäännösten kiertämistä koskevaa ulkomaalaislain säännöstä niin, että perheenjäsenen oleskelulupahakemus voitaisiin hylätä, jos perheenkokoaja on antanut henkilöllisyyttään ja perhesuhteitaan koskevia vääriä tietoja, joiden perusteella hän on saanut oman oleskelulupansa Suomeen. Lisäksi ehdotetaan, että kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saaneen ulkomaalaisen perheenyhdistäminen edellyttäisi jatkossa riittävää toimeentuloa, jos perhe on muodostettu vasta ulkomaalaisen Suomeen tulon jälkeen. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi myös niistä edellytyksistä, joiden perusteella kasvattilapsi voitaisiin katsoa perheenjäseneksi. Esityksessä ehdotetaan myös, että oleskelulupa perhesiteen perusteella myönnettäisiin vain silloin kun lapsi on edelleen alaikäinen hakemuksen ratkaisuhetkellä. Perhesiteen perusteella tehtyjen hakemusten yhteydessä tapahtuvaa kuulemismenettelyä ehdotetaan muutettavaksi niin, ettei kuulemisvelvoitetta olisi silloin, kun hakemus hylätään heti perusteettomana.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi, että kansainvälistä suojelua hakeneiden ulkomaalaisten työnteko-oikeutta rajoitettaisiin, jos he eivät pysty esittämään rajanylitykseen oikeuttavaa matkustusasiakirjaa. Voimassa olevan vaadittavan matkustusasiakirjan olemassaolo antaisi mahdollisuuden työntekoon kolmen kuukauden maassa oleskelun jälkeen kuten nykyisin, mutta ilman tällaista asiakirjaa työnteko-oikeuden saisi kuuden kuukauden kuluttua.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan ensi tilassa.
Kannattaa erityisesti tutustua sivun lopussa olevaan rinnakkaistekstiin. Mutta minun mielestä tämä ei tuo mitään kunnollista muutosta asiaan. Tällä ei todellakaan korjata viimeksi tehtyjä kämmäyksiä.
Lukekaa ja kommentoikaa!
EDIT: Typot ja linkki.
Quote from: sisukaskriitikko on 13.11.2009, 19:59:28
Mutta minun mielestä tämä ei tuo mitään kunnollista muutosta asiaan. Tällä ei todellakaan korjata viimeksi tehtyjä kämmäyksiä.
Ei tämä muuta perussuhtautumista oleskelulupien jakoon. Edelleen Suomi on lainsäädännöllisesti Euroopan houkuttelevin maa turvapaikanhaun varjolla maahan pyrkiville. Suomea suojelee ainoastaan sijainti ja maahanmuuttajayhteisöjen pienet koot. Jälkimmäinen etu on katoamassa.
Jos jotain positiivista, niin voimaan tullessaan tuo alaikäisyyden vaatimus
päätöksentekohetkellä tulee pitkien käsittelyaikojen vuoksi karsimaan jonkin verran perheenyhdistämisiä. Tosin se ei ole kovin suuri vähennys kymmenien tuhansien kokonaismäärästä.
Quote from: Roope on 13.11.2009, 20:41:13
Quote from: sisukaskriitikko on 13.11.2009, 19:59:28
Mutta minun mielestä tämä ei tuo mitään kunnollista muutosta asiaan. Tällä ei todellakaan korjata viimeksi tehtyjä kämmäyksiä.
Ei tämä muuta perussuhtautumista oleskelulupien jakoon. Edelleen Suomi on lainsäädännöllisesti Euroopan houkuttelevin maa turvapaikanhaun varjolla maahan pyrkiville. Suomea suojelee ainoastaan sijainti ja maahanmuuttajayhteisöjen pienet koot. Jälkimmäinen etu on katoamassa.
Jos jotain positiivista, niin voimaan tullessaan tuo alaikäisyyden vaatimus päätöksentekohetkellä tulee pitkien käsittelyaikojen vuoksi karsimaan jonkin verran perheenyhdistämisiä. Tosin se ei ole kovin suuri vähennys kymmenien tuhansien kokonaismäärästä.
Samat mielessä :)
A. Thors pois pelistä ja vieläpä Matin aloitteesta..
Quote from: sisukaskriitikko on 13.11.2009, 19:59:28
Lukekaa ja kommentoikaa!
Ei tässä mitään uutta liene, jatkossa vain KELA Goldilla (veronmaksajien rahoilla) maksetaan työttömyysturvaa 3kk nykyistä pidempään näille reppanoille.
Muutos tosiaankin.
Quote from: sisukaskriitikko on 13.11.2009, 19:59:28
Esityksessä ehdotetaan ulkomaalaislakiin lisättäväksi säännökset iän selvittämisestä oikeuslääketieteellisen tutkimuksen avulla. Poliisille, Rajavartiolaitokselle ja Maahanmuuttovirastolle ehdotetaan annettavaksi mahdollisuus pyytää Helsingin yliopiston oikeuslääketieteen laitokselta oikeuslääketieteellisen tutkimuksen tekemistä oleskelulupaa hakevan tai perheenkokoajan iän selvittämiseksi, jos asianomainen suostuu tutkimukseen.
...
No entäs jos se ei suostu? Kenkääkinkö perseelle?
Veikkaanpa, että isovanhemmat, isä, neljä äitiä, 5 - 7 veljeä ja muutama sisko Suomeen ja kaikille KelaGold tai -Platinium kouraan! Silvuplee sanoisi ranskalainen.
Tiukaksi menee tämä laki, erittäin tiukaksi...
Quote from: JoKaGO on 14.11.2009, 09:35:50
No entäs jos se ei suostu? Kenkääkinkö perseelle?
Veikkaanpa, että isovanhemmat, isä, neljä äitiä, 5 - 7 veljeä ja muutama sisko Suomeen ja kaikille KelaGold tai -Platinium kouraan! Silvuplee sanoisi ranskalainen.
Tiukaksi menee tämä laki, erittäin tiukaksi...
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin, että tutkimuksesta kieltäytymisestä seuraa, että asianomaista kohdellaan täysi-ikäisenä, jollei kieltäytymiselle ole hyväksyttävää syytä. Hyväksyttävänä syynä tutkimuksesta kieltäytymiselle voitaisiin pitää esimerkiksi henkilön fyysiseen tai psyykkiseen terveyteen liittyviä seikkoja tai hänen aiempia traumatisoivia kokemuksiaan, joiden vuoksi hän voi perustellusti tuntea pelkoa tutkimusta kohtaan. Turvapaikkamenettelydirektiivin 17 artiklan 5 kohdan mukaisesti 3 momentissa säädettäisiin edelleen, että tutkimuksesta kieltäytyminen ei yksinään voisi olla peruste kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen hylkäämiselle.
Quote from: Onkko on 14.11.2009, 10:56:01
Hyväksyttävänä syynä tutkimuksesta kieltäytymiselle voitaisiin pitää esimerkiksi henkilön fyysiseen tai psyykkiseen terveyteen liittyviä seikkoja tai hänen aiempia traumatisoivia kokemuksiaan, joiden vuoksi hän voi perustellusti tuntea pelkoa tutkimusta kohtaan.
Jostain syystä minusta tuntuu, että Suomeen alkaa virtaamaan aiemmin ikätutkimuksesta traumatisoituneita "pikku karvaturreja".
Quote from: Marjapussi on 14.11.2009, 12:08:04
Quote from: Onkko on 14.11.2009, 10:56:01
Hyväksyttävänä syynä tutkimuksesta kieltäytymiselle voitaisiin pitää esimerkiksi henkilön fyysiseen tai psyykkiseen terveyteen liittyviä seikkoja tai hänen aiempia traumatisoivia kokemuksiaan, joiden vuoksi hän voi perustellusti tuntea pelkoa tutkimusta kohtaan.
Jostain syystä minusta tuntuu, että Suomeen alkaa virtaamaan aiemmin ikätutkimuksesta traumatisoituneita "pikku karvaturreja".
Niin, ja eihän niitä tähän astikaan ole muunlaisia tullut.
Quote from: Roope on 13.11.2009, 20:41:13
Ei tämä muuta perussuhtautumista oleskelulupien jakoon. Edelleen Suomi on lainsäädännöllisesti Euroopan houkuttelevin maa turvapaikanhaun varjolla maahan pyrkiville. Suomea suojelee ainoastaan sijainti ja maahanmuuttajayhteisöjen pienet koot. Jälkimmäinen etu on katoamassa.
Itse asiassa jos nyt katsoo Maahanmuuttoviraston tilastoja niin vaikuttaa enemmänkin siltä että Suomi on houkuttelevin maa juuri niille, joita ei niinkään kiinnosta turvapaikka tai muu oleskelulupa kuin se että niiden asiaa käsitellään pitkään ja koko sen ajan diskorahat juoksee. Bulgarialaisten määrä on kasvanut tänä vuonna hurjaa vauhtia vaikka yksikään niistä ei ole saanut positiivista päätöstä, somaleistakin suurin osa on dublin-tapauksia.
Tämä ulkomaalaislakimuutos ei todellakaan vaikuta postitiiviselta ikätesteja lukuunottamatta. Siinäkin olisi parempi jos iän vain ei annettaisi vaikuttaa päätökseen: aluperäisessä pakolaissopimuksessa on mainittu monta syytä antaa ihmiselle turvapaikka, mutta alaikäisyys ei ollut yksi niistä.
Luulen että diskorahan raju vähentäminen auttaisi tässä vaiheessa enemmän kuin mikään ulkomaalaislakimuutos.
Quote from: Vera on 14.11.2009, 14:01:03
Tämä ulkomaalaislakimuutos ei todellakaan vaikuta postitiiviselta ikätesteja lukuunottamatta.
Ikätestien määrittäminen ei ole kovin suuri muutos entiseen, etenkin kun niiden virhemarginaali lasketaan aina hakijan eduksi. Parikymppiset voivat jatkossakin päästä läpi alaikäisinä, aina kannattaa yrittää.
Vaikuttaa siltä, että tiukennuksiin on ujutettu paljon harkinnanvaraisuutta. Kun lakia on mahdollisuus tulkita tiukasti tai vähemmän tiukasti, niin paljon riippuu ylimpien virkamiehien ohjeistuksesta. Minusta tuntuu, että harkinnanvaraisuuden lisääminen on ollut tarkoituksellista.
Quote from: VeraLuulen että diskorahan raju vähentäminen auttaisi tässä vaiheessa enemmän kuin mikään ulkomaalaislakimuutos.
Osittainen vähentäminen (ruokarahan sijasta ruokaa kuten Helsingin uusissa vastaanottokeskuksissa) on kai tulossa turvapaikanhakijoiden vastaanottolain uudistuksen (http://www.intermin.fi/intermin/home.nsf/pages/EFA1450E7C8FA364C2257657003F2F25) yhteydessä joskus ensi vuonna, mutta ensin näinkin selvää asiaa pitää mietiskellä vielä ensi toukokuuhun asti. Luultavasti muutos koplataan joihinkin kotouttamislain uusiin älyttömyyksiin.
Quote from: SisäasiainministeriöHankkeessa selvitetään myös, mikä merkitys turvapaikanhakijoille annettavalla toimeentulotuella on ja voidaanko se antaa hakijoille hyödykkeinä.
Turun Sanomien pääkirjoitus 14.11.2009
QuoteSuomeen tiukemmin ehdoin (http://www.ts.fi/online/mielipiteet/paakirjoitus/88279.html)
Kuntien pitää kantaa vastuunsa pakolaisten vastaanottamisessa
Hallitus esittää ulkomaalaislakiin tiukennuksia, joilla halutaan padota Suomeen kestämättömin perustein pyrkivien pakolaisten tulvaa. Tavoite sinällään on oikea. Keinoista vain on ennakkoon vaikea sanoa, toimivatko ne toivotulla tavalla.
Jos lakimuutokset menevät läpi, Suomi kiristää suhtautumistaan muun muassa pakolaisperheiden yhdistämiseen. Tiukempaan kohteluun joutuvat varautumaan myös ilman matkustusasiakirjoja maahan saapuvat.
Yksin tulleen lapsen tai nuoren perheelle myönnettäisiin oleskelulupa vain silloin, kun hakija on alaikäinen luvasta päätettäessä. Tällä hetkellä mittapuuna on asianomaisen ikä hakemuksen jättöhetkellä.
Kansalaisjärjestöt ovat kritisoineet muutosta, koska lupapäätöksiin voi kulua jopa vuosia. Moni alaikäinen ehtii prosessin aikana ylittää ratkaisevan aikuisiän kynnyksen.
Maahanmuuttoministeri Astrid Thors on vastannut arvosteluun lupaamalla, että päätöksenteon ripeyttä seurataan. Eri asia, kuinka käsittelyaikojen nopeuttaminen käytännössä onnistuu. Onhan tarkoitus nykyistä perusteellisemmin selvittää, kenellä hakijoista on todellinen tarve saada perheen huolenpitoa ja kenellä ei.
Oleskeluluvan hakijan iän oikeuslääketieteellisestä määrityksestä säädettäisiin laissa. Tähän asti määritykset on tehty ilman säädöspohjaa poliisin tai maahanmuuttoviranomaisten pyynnöstä, mikä ei ole kunniaksi oikeusvaltion periaatteille.
Passittomana maahan tulevien "karanteenia" pidennetään kolmesta kuukaudesta puoleen vuoteen. Tänä aikana heillä ei ole oikeutta työntekoon Suomessa. Näin viestitetään, ettei henkilöllisyysasiakirjoja kannata hävittää edes kotimaahan palauttamisen pelossa.
Ikävä kyllä samalla heikennetään niiden pakolaisten asemaa, joilla ei ole vainon tai yhteiskunnallisen sekasorron oloissa mahdollisuus saada passia lähtömaastaan.
Voi kysyä, onko työnteko-oikeuden rajoituksilla painostaminen ylimalkaan järkevä tapa torjua turvapaikkahuijausta. Ainakin sillä lisätään vastaanottokeskuksissa toimettomina oleilevien määrää, mikä ruokkii tehokkaasti suomalaisten muukalaiskielteisyyttä.
Yleisen asenneilmapiirin kannalta ulkomaalaislain uudistaminen ei olisi voinut sattua kehnompaan ajankohtaan. Talouden taantuma on kärjistänyt niin tavallisten kansalaisten kuin kunnallisten päättäjienkin asenteita.
Suomi on ilmoittanut YK:n pakolaisjärjestölle UNHCR:lle, ettei se pysty ottamaan vastaan kaikkia kiintiöpakolaisia, eikä edes sataa niin sanottua hätätapausta. Syynä on kuntien penseys järjestää sijoituspaikkoja.
Ministeri Thors olisi valmis velvoittamaan kunnat ottamaan pakolaisia vaikka pakolla. Siitä tuskin seuraisi mitään hyvää, päin vastoin.
Kuntien tulisi ilman pakkokeinojakin ymmärtää vastuunsa asiassa, joka on Suomen kansainväliselle maineelle herkkää aluetta. Valtion velvollisuus on puolestaan korvata kunnille pakolaisista aiheutuvat kulut kitsastelematta.
Kuvateksti:
Suomessa on kolmisensataa pakolaista, jotka ovat jumiutuneet odottamaan sijoituspaikkaa vastaanottokeskuksiin.
Thors on irti todellisuudesta tällä kertaa yllättävällä tavalla. ;D
Quote..Ministeri Thorsin puheet rajalla passejaan polttavista siirtolaisista ovat irti todellisuudesta...
Koko artikkeli: Vasemmistonuoret (http://www.vasemmistonuoret.fi/?/site/vasemmistonuoret_ulkomaalaislakiesitys_osavoitto_jarjestoille/)
Quote from: X on 15.11.2009, 17:06:18
Quote
Kuntien tulisi ilman pakkokeinojakin ymmärtää vastuunsa asiassa, joka on Suomen kansainväliselle maineelle herkkää aluetta. Valtion velvollisuus on puolestaan korvata kunnille pakolaisista aiheutuvat kulut kitsastelematta.
Suomen vastuu + Suomen kansainvälinen maine.
On se vaan niin helppoa sanoa, että valtio tarjoaa. Mutta mistähän ne valtion rahat oikein tulevat ? ;D
Jos nyt kuvitellaan että pääministeri sanoo kuten on sanonut, että kunnille ei tuollaista pakkovelvoitetta laiteta p.vastaanottoon liittyen, niin luulisi myös että pääministerin ominaisuudessa olisi vahvempi mahdollisuus pitää myös sanansa riviministeriä vastaan ja olla edes mahdollisesti sanojensa mittainen :)
Quote"Esimerkiksi Tanskassa ja Ruotsissa, työnteko-oikeuden rajoittaminen on luonut massiiviset paperittomien siirtolaisten työmarkkinat. Tätäkö Suomen hallitus haluaa?"
Tanskan kohdalta väite pitää paikkansa, mutta Ruotsin ei. Siellä on ns. neljän kuukauden sääntö: töitä saa tehdä jos turvapaikkahakemuksen käsittelyn arvioidaan kestävän yli neljä kuukautta. Ja vaikka alkuperäinen arvio jäisikin tuon alle niin käsittelyn venyessä yli neljän kuukauden napsahtaa työnteko-oikeus kuin Manulle illallinen. Eli parhaassa tapauksessa töitä pääsee tekemään saman tien ja pahimmassakin neljän kuukauden kuluttua.
Lähde: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/E0C453EA-5E7E-4FA9-AFB9-72A483FA0404/0/report_asylum_june_2009.pdf
Tuolla on muutakin mielenkiintoista, mm. vertailua turviksille maksetusta
diskorahasta taloudellisesta tuesta.
Quote"On vaikea kuvitella, että henkilökohtaista vainoa kokeva ihminen marssisi viranomaisten luo hakemaan henkilöllisyystodistusta", Dan Koivulaakso sanoo.
Ilmeisesti Koivulaakso viittaa siihen noin 5%:iin hakijoista joille todellinen turvapaikka myönnetään juuri henkilökohtaisen vainon vuoksi. Tietysti voisi ihmetellä sitä miten tuhannet paperittomat ihmiset vuosittain pääsevät Afrikasta ja Lähi-Idästä Suomeen asti.
Quote from: Iloveallpeople on 15.11.2009, 17:33:49
Quote..Ministeri Thorsin puheet rajalla passejaan polttavista siirtolaisista ovat irti todellisuudesta...
Koko artikkeli: Vasemmistonuoret: Ulkomaalaislakiesitys osavoitto järjestöille (http://www.vasemmistonuoret.fi/?/site/vasemmistonuoret_ulkomaalaislakiesitys_osavoitto_jarjestoille/)
Jos Vasemmistonuorille osoitetaan, että passien tuhoamisia todella tapahtuu, niin kallistuvatko he sitten ulkomaalaislain tiukentamisen kannalle? Poliisi vastannee mielellään kysymyksiin.
QuoteNyt annettua ulkomaalaislain muutosesitystä ei ole perusteltu millään muulla kuin Suomeen tulemisen houkuttelevuuden vähentämisellä.
Niin?
Quote"On vaikea kuvitella, että henkilökohtaista vainoa kokeva ihminen marssisi viranomaisten luo hakemaan henkilöllisyystodistusta", Dan Koivulaakso sanoo.
Tällaisia henkilökohtaisesti vainottuja eli oikean turvapaikan saavia on viime vuosina saapunut alle sata vuodessa. Veikkaisin, että näistä työllistyisi alle puolessa vuodessa 0-2 tapausta. Henkilöpaperinsa hävittäneitä tai vääriä tietoja antavia lienee satoja ellei tuhansia.
Minun kieltämättä mustaa huumorintajuani hivelee, että ulkomaalaislain 'tiukennuksista' huolimatta Suomi vajoaa Paskastaniaksi. Tiukennus koskee siis jotain työlupaa. Montakohan A/B/C/D-lupalaista mahtaa ollakaan nyt töissä, sillähän tammikuussa eduskunnan miltei yksimielisesti hyväksymää ulkomaalaislakia perusteltiin. Kysehän oli vain jo tapahtuneen ja kasvavan maahanvyöryn virallista legalisoinnista.
En usko, että mikään enää kääntää virran suuntaa. Mitä muumin väliä on loppujen lopuksi jollain passien tuhoamisella tai SPR:n vastaanottokeskuksen laajemisella kymmenkertaiseksi? Tämä maa yksinkertaisesti tuhotaan sellaisena kuin se on ollut.
Luotin vielä pari vuotta sitten, että kun paska lentää tuulilasiin jossain Briteissä, Alankomaissa tai Tanskassa, niin järjen valo voisi Suomessa voittaa. Mikä sitten olikaan johtopäätös paskan ollessa tuulettimassa ja yllättäen myös naamalla, kun kaikki, siis aivan kaikki, sivistysmaiksi lukemani valtiot kiristävät maahanvyöryä ja voimavaraistamisen tulvaa?
Suomi tietysti lanseeraa Euroopan löyhimmän ulkomaalaislain ja sen perään maailman löyhimmän kansalaisuuslain.
Sanoisin suositteluna, että katselkaa lapsillenne parempaa maata.
Jotenkin minusta tuntuu että jallituspellet ovat niin vajaita, niin vajaita...Ensin he tekevät lakeja ja sitten niiden päälle uusia lakeja ja lakien paikkapaloja ja vielä niiden paikkoja mutta eivät voi tajuta että yhteiskunta toimii kyllä nykyisilläkin laeilla kun sen annettaisiin toimia.
Väestöjen pakkosiirrot ovat /c:stä. Kuka keksi sellaisen paskantärkeän viran kuin maahanmuuttoministerin virka? Voiko vitutukseen oikeasti kuolla?
En tiedä miksi näin on käynyt ja miten sen on annettu tapahtua, mutta tuntuisi siltä kuin hallitus olisi täysin hylännyt loogisen ajattelun ja järjenkäytön.
Quote from: Veli on 15.11.2009, 19:54:40
En tiedä miksi näin on käynyt ja miten sen on annettu tapahtua, mutta tuntuisi siltä kuin hallitus olisi täysin hylännyt loogisen ajattelun ja järjenkäytön.
Eihän noilla menetelmillä konsensus-politiikkaa tehdä! Siksi.
Kohta pitäisi eduskunnassa alkaa täysistunto, jossa todennäköisesti Zyskowicz, Rajamäki ja Perussuomalaiset (http://hommaforum.org/index.php/topic,17010.msg238840.html#msg238840) sanovat maahanmuuttopolitiikasta kriittisen näkemyksen kuuroille korville.
YLE:n suora lähetys (http://areena.yle.fi/live)
Suora lähetys (http://www.goodmoodtv.com/internettv/application/eduskunta/system/Eduskunta.html)
Täysistunnon puheenvuoropyynnöt (http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/organisaatio/taysistunto/puhujalista.htx?lng=fi)
Kokoomuksen maahanmuuttopoliittinen raportti tuloillaan (http://hommaforum.org/index.php/topic,14925.0.html)
Kokoomus tiukentaisi turvapaikkasääntöjä (http://hommaforum.org/index.php/topic,6917.0.html)
Järjestöt arvostelevat kaavailtuja ulkomaalaislain tiukennuksia (http://hommaforum.org/index.php/topic,17462.0.html)
Maahanmuuttopoliittinen ministeriryhmä ulkomaalaislain muutoksista (http://hommaforum.org/index.php/topic,15627.0.html)
Kirkkohallitus: uusi ulk.laki liian tiukka (http://hommaforum.org/index.php/topic,12666.0.html)
Väyrynen: "Liian löysää pakolaispolitiikkaa" (http://hommaforum.org/index.php/topic,12542.0.html)
Turvapaikkapolitiikkaselvitys valmis; tiukennuksia luvassa (http://hommaforum.org/index.php/topic,7762.0.html)
Miten muuttaisitte ulkomaalaislakia? (http://hommaforum.org/index.php/topic,13009.0.html)
Ei pysty katselemaan, suoni katkeaa. (http://hommaforum.org/index.php/topic,2232.msg31230.html#msg31230)
Rajamäki um-laista: historiallinen virhe (http://hommaforum.org/index.php/topic,2162.0.html)
Tölli: Lainmuutoksella hallittua maahanmuuttoa (http://hommaforum.org/index.php/topic,2203.0.html)
Ulkomaalaislain muutos läpi murskaenemmistöllä (http://hommaforum.org/index.php/topic,2634.msg38661.html#msg38661)
Viimeinen muistutus kansanedustajille lähti juuri (http://hommaforum.org/index.php/topic,2152.0.html)
Thorsin ulkomaalaislaki ja sen torjunta kansalaisvaikuttamisella (http://hommaforum.org/index.php/topic,53.0.html)
Pakolaisasiantuntija puolustaa Thorsin ulkomaalaislakia (http://hommaforum.org/index.php/topic,206.0.html)
Uusi ulkomaalaislaki ja Ruotsin kokemukset ristiriidassa (http://hommaforum.org/index.php/topic,1366.0.html)
Pakolaislain uudistus kuumentaa tunteita (http://hommaforum.org/index.php/topic,2086.0.html)
Ulkomaalaislaki lisännee maahanmuuttajien määrää (http://hommaforum.org/index.php/topic,2215.0.html)
Ministeri Thorsin luottamus koetuksella (http://hommaforum.org/index.php/topic,5370.0.html)
Kohta alkaa keskustelu. Linkki Nauriin postauksessa.
HEP!
Quote from: Veli on 15.11.2009, 19:54:40
En tiedä miksi näin on käynyt ja miten sen on annettu tapahtua, mutta tuntuisi siltä kuin hallitus olisi täysin hylännyt loogisen ajattelun ja järjenkäytön.
Matti Vanhanen on hukkunut pillunpyörteisiin. Siinä menee järki mieheltä kuin mieheltä.
Hyvin vähän on porukkaa salissa, mutta lähes kaikki puheenvuorot ovat nuivia, jopa demarinaisten esittämät! Tosin moni puhuu ihan asian vierestä, eli siitä hypoteettisesta työnteko-oikeudesta.
Quote from: Nauris on 17.11.2009, 13:25:12
Kohta pitäisi eduskunnassa alkaa täysistunto, jossa todennäköisesti Zyskowicz, Rajamäki ja Perussuomalaiset (http://hommaforum.org/index.php/topic,17010.msg238840.html#msg238840) sanovat maahanmuuttopolitiikasta kriittisen näkemyksen kuuroille korville.
Täysistunnon pöytäkirja (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_107_2009_ke_p_3.shtml) PTK 107/2009 vp TIISTAINA 17. MARRASKUUTA 2009 kello 14.00
Lakiesitys kannattaa käydä läpi, muun muassa vertailua muihin maihin:
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta (http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+240/2009&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD)
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors (http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_107_2009_ke_p_3.shtml#pvuoro24):
QuoteÄrade talman, arvoisa puhemies! On tietysti hyvä olla joitakin faktoja täällä, miten asiat ovat edenneet tänä vuonna. Todettakoon, että kun vuoden ensimmäisinä kuukausina maahan tuli esimerkiksi alaikäisiä yli sata, niin viime kuukausina on ollut 20-30 alaikäistä turvapaikanhakijaa, joten määrä jäänee pienemmäksi tänä vuonna kuin viime vuonna elikkä se on vähentynyt noin viidennekseen.
"vuoden ensimmäisinä kuukausina maahan tuli esimerkiksi alaikäisiä yli sata"112 53 62 43
"viime kuukausina on ollut 20-30" (kesäkuussa Thors väitti (http://mediaseuranta.blogspot.com/2009/06/yle-tuhannet-odottavat-suomeen-paasya.html) 10-20)
36 39 49
25"vähentynyt noin viidennekseen"Viime vuonna yhteensä 706 ja tänä vuonna tähän mennessä 448 plus kolme viimeistä kuukautta.
Kolmen viime kuukauden keskiarvo tekisi vuodessa yhteensä 452 eli 60 % viime vuodesta, ei viidennes eli 20 %.
QuoteToistettakoon myös se, että irakilaisten turvapaikanhakijoiden määrä on myöskin vähentynyt huomattavasti, ja uskon, että se Migrin uusi linjaus, miten arvioitiin Irakin turvapaikkatilanne, vaikutti tähän kokonaistilanteeseen.
Voihan sitä uskoa kaikenlaista, mutta irakilaisten määrä on vähentynyt aika tarkasti samaan tahtiin myös Norjassa, joka on Suomen ohella matkan pää EU:n etelärajoilta taivallettaessa. Irakista tulijoiden määrä EU:n alueella on muutenkin vähentynyt tänä vuonna melkein puoleen viime vuoteen verrattuna.
QuoteMielenkiintoinen uusi trendi on myös se, että lokakuussa Venäjän federaatiosta tulleet turvapaikanhakijat olivat suurin turvapaikkahakijaryhmä. Tämä on tämän vuoden osalta uusi trendi.
Viime kuun lukuja ei ole vielä julkistettu, vaikka on jo 18. päivä. Onkohan siellä muitakin mielenkiintoisia uusia trendejä?
QuoteTodettakoon myös, että jos me vertailemme tilannetta per viimeinen syyskuuta, niin Sveitsiin haki 12 000 turvapaikanhakijaa, Puolaan 8 000, Norjaan ja Alankomaihin melkein 12 000 jne., kun Suomeen haki noin 4 000 turvapaikanhakijaa, ja Belgian ja Itävallan luvut olivat myöskin yli kaksinkertaiset meihin verrattuna. Tämä on siis melkein kaikissa Euroopan maissa tänä vuonna ollut kohoava linja.
Thorsilla faktat horjuvat aina. Milloin mihinkin suuntaan, mutta harvoin kohdalleen:
"Sveitsiin 12 000" => 11 045
"Norjaan melkein 12 000" => 13 379
"Alankomaihin melkein 12 000" => 10 625
"melkein kaikissa Euroopan maissa tänä vuonna ollut kohoava linja"Thorsin mainitsemien maiden lisäksi ei merkittävistä (yli tuhat hakijaa) maista nousua kuin Saksassa, Ranskassa, Unkarissa ja Tanskassa. Laskeva linja: Kypros, Tsekki, Kreikka, Irlanti, Italia, Malta, Espanja, Ruotsi ja Iso-Britannia.
Eli aikalailla fifti-sixti. Nousua EU:n alueella ei liene lopullisissa luvuissa kuin muutama prosentti, mutta Suomessa toisena vuotena peräkkäin koko Euroopan ylivoimaisesti komein nousu
90 prosenttia.
QuoteHallitus on panostanut sekä poliisin että Migrin resursseihin. Kun turvapaikkapäätöksiä tehtiin vuonna 2008 eli viime vuonna noin 2 000, niin me arvioimme, että tänä vuonna tehdään jo 4 500 päätöstä. On ollut kuukausia, jolloin on siis tehty enemmän päätöksiä kuin on tullut hakemuksia tämän vuoden osalta.
Hallitus ei ole panostanut kuin muutamia miljoonia päätösten nopeuttamiseen ja samaan aikaan yli sata miljoonaa vastaanottokeskuksiin. Päätöksiä tehdään noin paljon siksi, että on niin paljon Dublin-hakijoita. Parempi mittari on se, kuinka kauan kestää maahan saapumisesta karkottamiseen tai oleskeluluvan saamiseen.
QuoteMutta on vähän niin kuin Valtimon kunnankin osalta, että voidaan tehdä asioita eri tavalla, ja olen huolestunut toisaalta, ovatko hallinnolliset järjestelyt sellaiset, että esimerkiksi palautukset toimivat niin tehokkaasti kuin mahdollista meidän viranomaisissamme.
Palautuksia tehdään surkean vähän, kuukausi sitten vasta reilut 250 tälle vuodelle. Ongelma taitaa tässä asiassa olla enemmän Thorsin päässä kuin hallinnollisissa järjestelyissä.
QuoteToisaalta, niin kuin ed. Zyskowiczkin viittasi, voidaan myöskin nopeuttaa itse turvapaikkapäätöksentekoa, ja pilottihanke on lähtemässä, jolla Dublin-tapaukset otetaan jonosta nopeammin. Tällainen on yhteistyössä Helsingin ja Migrin kanssa lähtemässä liikkeelle. (Ed. Zyskowicz: Kuulostaa hyvältä!)
Pilottihanke on lähtemässä liikkeelle, jee...
QuoteMutta se, mikä on ongelma ja todellinen vaikea tilanne, on se, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on kieltänyt täytäntöönpanon melkein sadassa tapauksessa, ja ne koskevat palautuksia Italiaan, Kreikkaan ja Maltalle. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on meiltä ja muun muassa United Kingdomilta ja Hollannilta kieltänyt palautukset, koska katsoo, että niille ei ole edellytyksiä.
Sata tapausta ei tässä konkurssissa tunnu missään, eihän se ole kuin puolet vaikkapa Paimion uuden vastaanottokeskuksen koosta. Saman verran on saapunut Bulgariasta romaneja joka kuukausi. Thors vain tykkää välillä teeskennellä, että hänen kätensä ovat sidotut.
QuoteTyönteko-oikeus on herättänyt runsaasti keskustelua. Arvoisat edustajat, kun siis nykylaissa turvapaikanhakijalla on työnteko-oikeus kolmen kuukauden täällä oleskelun jälkeen, niin siinä mielessä ihmettelen vähän ed. Rajamäen kritiikkiä. Siis nykyisessä, hänen esittämässään ulkomaalaislaissa on nykyisin tämä kolmen kuukauden työnteko-oikeus kaikissa tapauksissa, ja tulee kyllä mieleen edelleen toistamiseen ed. Tabermannin ajatus, että tekee mitä tahansa, niin turvapaikanhakija tekee aina väärin. Joko hän tekee työtä tai ei tee, mutta aina hän tekee väärin. Tämä oli todella mielenkiintoista.
Anteeksi kuinka? Thorsin laki onkin nyt Rajamäen laki? Tuskin sentään.
QuoteSitten lisäksi tämän selvityksenhän taustalla oli se, että katsomme, onko yhteneväistä linjaa. Työnteko-oikeuden tarkentamisessa oli yhtenäistä linjaa, mutta esimerkiksi perheen yhdistämisessä ei ole olemassa yhtenäistä, ei edes eurooppalaista linjaa, puhumattakaan sitten pohjoismaista linjaa. Mutta hyvät ystävät, älkäämme kuitenkaan menkö esimerkiksi Tanskan linjalle, jossa ei kunnioiteta kirkkorauhaa. Tämän toivon todella, että me muistamme.
Jumalauta, että tuo ämmä on joskus todella törkeä. Rinnastaa Tanskan kirkossa riehuvat karkotettavat ja sitä kautta kirkkorauhan perheenyhdistämissäädöksiin.
Tuon lakiesityksen perustelujen mukaan muuten joissain Euroopan maissa perheenyhdistämisoikeus on rajattu vain
todellisen turvapaikan saaville, joita viime vuonna oli Suomessa käsitellyistä tapauksista alle sata. Mutta Suomessa kirkkorauha tai jotain...
QuoteSitten kysyttiin hyvin paljon toimeentulotuesta ja bulgarialaisten tilanteesta. Yritin esittelypuheenvuorossa sanoa, että toimeentulotukiasiaa ei säädellä tässä ulkomaalaislaissa, vaan alemman tasoisin säädöksin, ja asia on edennyt pitkälle selvittelyssä ja tarkastellaan tätä tilannetta. Me olemme kuitenkin saaneet vakavia huomautuksia siitä, että meidän yhdenvertaisuuslainsäädäntömme esittää myöskin tiettyjä rajaehtoja täällä, joten selvittely ja esitykset ovat tässä tärkeällä sijalla.
Asiaa tarkastellaan ensi toukokuuhun saakka, vaikka ruokarahan lopettamisen voisi ohjeistaa lakiin koskematta vaikka heti. Yhdenvertaisuuslainsäädännön ei pitäisi esittää mitään reunaehtoja turvapaikanhakijoiden suhteen, ainoastaan oleskeluluvan saaneiden suhteen. Jos näin on käynyt, niin virhe pitää korjata välittömästi.
QuoteMutta mielenkiintoista on myös, että Romanian ja Bulgarian romanit vähän käyttäytyvät ehkä eri tavalla, mutta tähän EU-kansalaisten tilanteeseen me tulemme kotimaisin säännöksin puuttumaan, kun vastaanottolainsäädäntöä muutetaan, elikkä EU-kansalaisen oikeuteen päästä vastaanottojärjestelmään. Sen voimme säätää omalla tavallamme ja siihen palataan.
Miksei nyt heti? Miksei jo aiempina vuosina?
QuoteMitä tulee (Puhemies: 10 minuuttia!) lasten tilanteeseen, niin meidän pitää muistaa, että Somaliassa käydään sotaa ja meillä on turvapaikanhakijoita, jotka ovat päässeet tänne sen jälkeen, kun heitä on yritetty värvätä lapsisotilaiksi.
Jaa.
Ulkomaalaislain kiristys sai eduskunnalta ristiriitaisen vastaanoton
Hallituksen pyrkimys tiukentaa turvapaikan saantia koskevaa lainsäädäntöä sai hyvin ristiriitaisen vastaanoton, kun eduskunta tiistaina aloitti sen käsittelyn.
Oppositio höykytti lakiesitystä, mutta eri syistä.
Toiset pitivät lakia turhan tiukkana, toiset liian löysänä. Kahdenlaista ääntä kuului myös hallituspuolue kokoomuksesta.
Eniten kysymyksiä herättivät paperitta maahan tulevien työnteolle asetettava kuuden kuukauden karenssi sekä alaikäiset, niin kutsutut ankkurilapset, joiden avulla koko perhe pääsee maahan.
Kari Rajamäki (sd) oli sitä mieltä, että työntekokarenssit ovat liian lyhyitä ja hallitus rakentaa niillä maahantulijoiden halpatyömarkkinoita.
Merja Kyllönen (vas) taas piti kuuden kuukauden karenssia liian pitkänä ja arveli, että syntyykin paperittomien pimeät työmarkkinat.
Kyllönen vaati, että tulijoiden on saatava elättää itsensä työllään, koska muuten muukalaisvastaisuus lisääntyy entisestään.
Rajamäen puoluetoveri Krista Kiuru oli varovaisesti samoilla linjoilla.
Maahanmuutosta vastaava ministeri Astrid Thors (r) sai kuulla kunniansa turvapaikanhakijoiden ja erityisesti ankkurilasten määrän kasvamisesta.
Raimo Vistbacka (perus) hämmästeli, että vuodesta 2007 vuoteen 2008 ankkurilasten määrä kasvoi alle sadasta lapsesta melkein seitsemäänsataan.
Ministeri Thors rauhoitteli, että tänä vuonna määrä pienenee.
Maahanmuuttokriitikon roolin kokoomuksessa ottanut Ben Zyskowicz esitti ankkurilapsiongelmaan oman ratkaisunsa: perheet pitäisi yhdistää "sinne Somaliaan" lähettämällä lapset takaisin.
Hän epäili, onko lainsäädännön tiukennus riittävä. Puoluetoveri Arto Satonen (kok) sen sijaan kiitteli esitystä hyväksi.
Hesari (digilehti) (http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/1135250840343)
QuoteSanottua Eduskunnassa
Kari Rajamäki (sd)
Merja Kyllönen (vas)
Raimo Vistbacka (perus)
Lauri Kähkönen (sd)
Ben Zyskowicz (kok)
Tuulikki Ukkola (kok)
"Nyt alaikäinen lapsi kannattaa lähettää Suomeen ankkurilapseksi."
"Telakoilla pyöritetään koulutuksia, joissa virolaisia, venäläisiä ja puolalaisia koulutetaan niihin tehtäviin, joista suomalaiset on lomautettu."
"Ankkurilasten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Siis yksin tulleiden alaikäisten."
"Jos rahaa on riittävästi, hakemusten käsittelyaikoja voidaan merkittävästi nopeuttaa, ja tieto tästä kiirii."
"Tämä esitys tuo lakiin parannuksia. Oleellista on, ovatko ne riittäviä."
"Miksi me hyväksymme lasten käyttämisen ankkurilapsina? Miksi turvapaikkaa ei tule hakemaan isä?"
http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/Sanottua+Eduskunnassa/1135250840337
QuoteFAKTA
Kiristyksiä luvansaantiin
Ulkomaalaislakia muutetaan tavalla, jonka on tarkoitus vähentää Suomen vetovoimaa turvapaikanhakumaana.
Perheen yhdistämistä koskevia säännöksiä kiristetään. Esimerkiksi perheenjäsenen oleskelulupa voidaan hylätä, jos perheen kokoaja on antanut vääriä tietoja. Oleskelulupa perhesiteen perusteella annetaan vain, jos lapsi on edelleen alaikäinen hakemusta ratkaistaessa.
Lakiin otetaan määräykset oikeuslääketieteellisestä ikätestistä maahan tulleen hakijan mahdollisen alaikäisyyden varmistamiseksi.
Suojelua hakevan ulkomaalaisen työnteko-oikeuden karenssi pitenee kolmesta kuukaudesta kuuteen kuukauteen, jos maahantulijalla ei ole passia.
http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/Kiristyksi%C3%A4+luvansaantiin/1135250840341
Joidenkin ajatuksenjuoksu on mykistävää. Sen sijaan, että oleskelulupansa huijannut karkotettaisiin, pitäisi huijauksesta palkita vielä perheenyhdistämisellä. Jos ei heti, niin viiveellä, sillä eihän kenellekään elinkautista tuomiota voi langettaa.
QuoteMerja Kyllönen /vas: Lisäksi pohdin ihan perustuslain näkökulmasta toista kysymystä, mutta ymmärsin tästä esityksestä, että sitäkin asiaa on pohdittu, ja se liittyy tähän maahantulosäännösten kiertämistä koskevaan ulkomaalaislain säädökseen, joka mahdollistaa sen, että perheenjäsenen oleskelulupahakemus voitaisiin hylätä, jos perheenkokoaja on antanut henkilöllisyyttään ja perhesuhteitaan koskevia vääriä tietoja, joiden perusteella hän on saanut oman oleskelulupansa Suomeen.
Esitän kysymyksen: Onko mietitty sitä, mikä vaikutus tällä on esimerkiksi sellaisen perheen kohtaloon, että on tultu poliittisen tai jonkun muun vainon vuoksi hakemaan turvapaikkaa ja oleskelulupa on myönnetty, mutta myöhemmin paljastuu, että esimerkiksi papereiden puuttumisen vuoksi, on ollut väärät paperit tai jotakin muuta, henkilö saa jälkikäteen itselleen elinkautisen, totaalisen elinkautisen, joka evää häneltä perheen yhdistämisen lopuksi ikää. Tietenkin tässä on mahdollisuus.
Kysyin tätä ministeriltä, että on mahdollisuus tähän sitten jonkun muun perustelun, turvatun toimeentulon tai jonkun muun perustelun, kautta hakea muutosta. Mutta mietin vaan sitä, että kun suomalaisessa oikeusjärjestelmässä totaalista elinkautista ei varsinaisesti näytä olevan, kun henkirikoksen tehneetkin vapautuvat yleensä 12 vuoden päästä tai osa aikaisemminkin, niin mahtaakohan näille henkilöille olla armahdusta Suomen laissa.
Tämä on samaa luokkaa kuin viime talven ulkomaalaislaista karsittu ehdotus, jonka mukaan rikoksen vuoksi karkotettavillakin olisi oikeus perheenyhdistämiseen karkotuksen toimeenpanoa odotellessaan. Suomeen muuttaminen on kaikkien maailman ihmisten perusihmisoikeus, myös rikollisten ja heidän perheidensä.
QuoteFAKTA
Kiristyksiä luvansaantiin
Ulkomaalaislakia muutetaan tavalla, jonka on tarkoitus vähentää Suomen vetovoimaa turvapaikanhakumaana.
http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/Kiristyksi%C3%A4+luvansaantiin/1135250840341
Siinäpä taas hyysäri-disinformaatiota.
Eiköhän kuitenkin tarkoitus ole
vähentää suomen sosiaaliturismi-vetovoimaa.
Täältä löytyy koko roska videona.
http://www.goodmoodtv.com/internettv/application/eduskunta/system/Eduskunta.html
Alkaa n. puolesta välistä.
edit. edelliset istunnot ja sieltä 107.tiistai 17. marraskuuta.
http://www.kouvolansanomat.fi/Mielipide---Sana-on-vapaa/2009/11/19/Maahanmuuton+linja+tiukkenee+-+vai+tiukkeneeko%3F/200928018100/69
QuotePääministeri Vanhanen kertoi muutama päivä sitten pelkäävänsä pakolaisvyöryä Suomeen. Sama ministeri kertoi viime vuonna menevänsä vaikka barrikadeille puolustaessaan maahanmuuttoa. Onko mielipide muuttunut? Hallitus on esittänyt aikaisemmin kansalaisuuslakiin, että ulkomaalaisten kansalaisuuteen vaadittavaa asumisaikaa ollaan lyhentämässä. Mielestäni tämä on vakava virhe ja lieventää maahanmuuton linjaa huomattavasti. Oikeuden Suomen kansalaisuuteen ei pidä olla automaatio. Kansalaisuuden saamisen pitäisi olla palkinto nuhteettomasta elämästä, suomen kielen hallinnasta ja integroitumisesta suomalaiseen yhteiskuntaan.
QuoteHallitus muun muassa esittää, että jos turvapaikanhakijalla ei ole matkustusasiakirjaa, hän saisi tehdä töitä vasta puolen vuoden maassaolon jälkeen. Myös oleskeluluvanhakijan iän määritys halutaan lakiin.
Onko näin, että tämän tullessa voimaan turvapaikanhakija ei saa Kelalta kotoutumistukena maksettavaa työmarkkinatukea ensimmäiseen puoleen vuoteen, koska hänhän ei ole työtön. Silloinhan tämä hieman pienentäisi turvapaikkahakijan saamaa rahamäärää ensimmäisenä kuutena kuukautena.
Quote from: Iloveallpeople on 03.12.2009, 13:21:04
Onko näin, että tämän tullessa voimaan turvapaikanhakija ei saa Kelalta kotoutumistukena maksettavaa työmarkkinatukea ensimmäiseen puoleen vuoteen, koska hänhän ei ole työtön. Silloinhan tämä hieman pienentäisi turvapaikkahakijan saamaa rahamäärää ensimmäisenä kuutena kuukautena.
Kotoutumistuki maahanmuuttajalle
Jos olet työtön maahanmuuttaja, työmarkkinatuki maksetaan kotoutumistukena pääsääntöisesti 3 ensimmäisen Suomessa asumisvuoden ajan. Kotoutumistuen saaminen edellyttää, että sinulle on laadittu kotoutumissuunnitelma. Erityisistä syistä kotoutumistuen maksuaika voidaan pidentää 5 vuoteen.
Maahanmuuttajana sinulla on oikeus kotoutumissuunnitelmaan, kun ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon ja/tai haet toimeentulotukea sosiaalitoimistosta. Suunnitelma on laadittava viimeistään silloin, kun maahanmuuttajan työttömyys tai toimeentulotuen saaminen on kestänyt 5 kuukautta.
Kotoutumissuunnitelman laadit yhteistyössä kotikuntasi ja työ- ja elinkeinotoimiston kanssa. Siihen kirjataan kotoutumista edistävät toimenpiteet, jotka voivat olla työvoimapoliittisia tai niihin rinnastettavia toimenpiteitä, esimerkiksi suomen kielen koulutusta.
Kotoutumistukena maksettava työmarkkinatuki määräytyy samoin perustein ja on saman suuruinen kuin tavallinen työmarkkinatuki. Myös kotoutumistuki on tarveharkintainen. Työvoimapoliittisten toimenpiteiden ajalta kotoutumistuki maksetaan ilman tarveharkintaa.
Kotoutumistukea haetaan Kelan toimistosta samalla tavoin kuin työmarkkinatukea lomakkeella Peruspäiväraha-/työmarkkinatukihakemushttp://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100403170102EH
Edit: Lihavointi
Eli ei saa, koska ei ole työmarkkinoilla. Hyvä juttu.
Quote from: Iloveallpeople on 03.12.2009, 13:39:14
Eli ei saa, koska ei ole työmarkkinoilla. Hyvä juttu.
Olisiko Virkamiehellä tähän varmistava tieto?
Quote from: Iloveallpeople on 03.12.2009, 13:21:04
QuoteHallitus muun muassa esittää, että jos turvapaikanhakijalla ei ole matkustusasiakirjaa, hän saisi tehdä töitä vasta puolen vuoden maassaolon jälkeen. Myös oleskeluluvanhakijan iän määritys halutaan lakiin.
Onko näin, että tämän tullessa voimaan turvapaikanhakija ei saa Kelalta kotoutumistukena maksettavaa työmarkkinatukea ensimmäiseen puoleen vuoteen, koska hänhän ei ole työtön. Silloinhan tämä hieman pienentäisi turvapaikkahakijan saamaa rahamäärää ensimmäisenä kuutena kuukautena.
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin taitaa olla melkoista napeilla pelaamista. Tarkoitan, että turvapaikanhakijat saavat toimeentulotukea noin päivästä 1, kun hakemuksen ovat täyttäneet. Jos sitten puolen vuoden päästä saa "palkankorotuksen" (mutuna n.100-200€) kotouttamistuelle, niin ei siinä hillittömiä verovarojen säästöjä synny. Koko systeemi on vinksallaan, kuten tiedettyä on :(.