Onneksi Turulla on rahaa...
http://www.ts.fi/online/lahialue/85082.html
QuoteTurun muslimioppilaiden vanhempainyhdistys on huolestunut islaminuskon oppituntien sisällöstä tunneilla, joissa opettajana on ei-muslimi. Turussa on kolme islamin uskon opettajaa, joista kaksi on muslimeja. Samanlaisia ongelmia on tullut esille myös Turun ympäristökunnissa, etenkin Raisiossa.
Vanhempainyhdistys on käynyt neuvotteluja Turun opetustoimen kanssa useiden viikkojen ajan ja toistaiseksi tuloksetta. Ongelma alkoi, kun uusi opettaja ei vanhempien mukaan kertonut islamista riittävin tiedoin. Vanhempien mukaan esille on tullut useita tilanteita, joissa opettaja on opettanut virheellisesti oleellisissa uskon kysymyksissä.
esim Varissuon koulun henkilökunta nyt
http://www.tkukoulu.fi/~varis/henkilokunta09.htm
artikkelin kirjoittaja
http://www.turkutv.tv/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=5
Eikö se ole syrjintää, jos uskonnon opeksi ei haluta kuin islaminuskoinen? Onneksi Turussa puututaan merkittäviin ongelmiin, kaupungin kassa kumistessa tyhjyyttään.
Eli kun uskonnonopetus ei "tyydytä", sinne palkataan kaupungin varoin opettajalle oikeauskoinen valvoja.
Suomen Sivistys on lähtöisin Turusta, mutta se ei ole enää palannut sinne.
Ratkaisu olisi tietysti päivänselvä, eli se että lopetetaan koko paska, mutta kuten tavallista se hyvä vaihtoehto ei ole edes listalla asioista päätettäessä...
Hittolainen ...
Nyt on siis äkkiä roudattava muslimimaista pari imaamia opettamaan poloisille sotaorvoille oikeaa uskontoa.
Juuri tämä tähden vastustan koulussa tapahtuvaa uskonnon opetusta. Ja kun muutaman vuoden päästä pitää jokaiselle islamin tulkinnalle olla oma opettajansa niin siinä kunnä rahaa poltetaan aivan turhaan.
Jos joku haluaa uskonnollista opetusta, niin sitä varten ovat pyhäkoulut ja muut uskonnolliset tilanteet. Ei siis uskonnon opetusta varsinaisissa kouluissa.
Tietenkään mitään uskontoa ei pitäisi opettaa kenellekään veronmaksajien rahoilla. Kun näin kuitenkin tehdään, täytyy koulun ja kunnan huolehtia siitä että noudatetaan opetussuunnitelmaa. Uskonnonopetus on Suomessa ei-tunnustuksellista, joten sitä voi opettaa kuka tahansa jolla on muodollinen pätevyys. Tällä hetkellä Suomessa lienee kourallinen, ehkä vain kaksi pätevöitynyttä islaminopettajaa (Danfa Sheikh, Vantaa ja Suaad Onniselkä, Helsinki). Pätevän puuttuessa opettaa joku sopiva. Muslimi hänen ei tarvitse olla, eikä noudattaa mitään tiettyä tulkintaa.
Joten jos opsia noudatetaan -> turpa kiinni, te saatte mitä teille kuuluukin. Aina on mahdollista osallistua elämänkatsomustiedon opetukseen ja hankkia islamin oppinsa mistä ja miten haluaa. Muslimeilla ei ainakaan Helsingissä ole pakkoa osallistua koulun tarjoamaan uskonnonopetukseen.
Islamin opettaminen meidän verorahoillamme on hulluuden huippu.
Varissuolla 15/35 opettajasta ja avustajasta oli mamuja.
Ilman tätä arvoskasta voimavaraa olisi n. 15 hlö vähemmän. Melkoinen lisälasku jo pelkästään tästä.
Kuinka paljon hyvää tuolla resurssilla saataisi aikaan suomalaisislle oppilaille, kasvatettua potentiaalia uusien nokioiden keksimiseen.
Nyt parhaassa tapauksessa saadaan huonosti suomea osaava bussikuski...
QuoteVanhempien mukaan esille on tullut useita tilanteita, joissa opettaja on opettanut virheellisesti oleellisissa uskon kysymyksissä.
En tiedä tarkalleen, mitä nämä oleelliset uskon kysymykset ovat olleet, mutta tässä nousee esille yksi uskonnonopetuksen (ja erityisesti islamin) ongelma. Nimittäin uskonnosta on niin monia erilaisia näkemyksiä, että on käytännössä mahdotonta opettajalle opettaa lapselle sellaista uskontoa, johon vanhemmat uskovat. Kaikista parasta olisi yksinkertaisesti lopettaa uskonnon opettaminen ja alkaa opettaa uskonnoista mahdollisimman objektiivisesti ottamatta mitään kantaa varsinaisiin uskon kysymyksiin.
Paperiversiossa oli jutun lisänä seuraavat:
QuoteIslam haastaa taideaineiden opetuksen kouluissa
Muut opettajat näyttävät joutuvan jopa uskonnonopettajia enemmän ottamaan huomioon islamin vaatimukset. Yksi esimerkki on kuvakielteisyys.
- Esimerkiksi ravintoketjua ei voi opettaa, koska lapset eivät voi piirtää erilaisia, ketjussa koko ajan suurenevia eläimiä. Opettaja voi ratkaista ongelman vaikkapa piirtämällä eläinten tilalle erikokoisia palloja, kertoo kielentutkija Mia Halonen.
Halonen tutki helsinkiläisoppilaiden kielen taitoja ja yllättyi tutkimusta tehdessään siitä, miten paljon islam vaikuttaa koulujen arkeen. Vanhempien mukaan oppilas ei esimerkiksi saa olla tilassa, jossa joku laulaa tai johon kuuluu musiikkia vaikkapa tv-ohjelmasta.
- Opettajat ovat yleensä hyvin maalaisjärkisiä ihmisiä, ja ratkaisut ovat löytyneet pikku hiljaa vanhempien kanssa, Halonen sanoo.
Oppimateriaalit voivat tuottaa monikulttuurisen koulun opettajille ylimääräistä päänsärkyä.
- Kirjan kuvitus voi esimerkiksi sisältää erinäköisiä lapsia, jolla haetaan kansainvälistä tunnelmaa. Mutta kirjan eläimiksi on surkuhupaisasti valittu muslimeille ongelmalliset possut ja koirat, Halonen kertoo.
Islamin tulkintaan suurten kaupunkien kouluissa on vaikuttanut somalialaistaustaisten oppilaiden suuri määrä. Juuri näiden perheiden kanssa opettajat ovat käyneet tiukimmat keskustelut koulun käytännöistä.
Yleensä perheet sallivat lasten osallistumisen, kun musiikki, piirtäminen tai jopa tanssiminen perustellaan opetukseen kuuluvaksi opetussuunnitelman avulla. Vanhempien suomen kielen taidon lisääntyminen auttaa ymmärtämään perusteita ja vakuuttumaan siitä, että koulussa halutaan heidän lapsilleen hyvää.
- Oppilaalla saattaa myös olla manipulatiivinen suhde islamiin. Jos jokin ei huvita, sille voidaan etsiä kieltoa islamista. Tämä ei tarkoita, etteikö nuori arvostaisi uskontoaan, hän vain haluaa päästä tylsästä tehtävästä.
Sari Miettunen
QuoteKommentti:
Laki ja uskonto
Turun seudulla ilmenneet perusopetuksen islamin tuntien ongelmat eivät ole vähäpätöisiä. Jos vanhemmat ovat sitä mieltä, että heidän näkemyksiään ei ole ymmärretty, asia on otettava vakavasti.
Jos opettaja tulee tunnille viinalle haisevana tai antaa toistuvasti virheellisen kuvan opetettavan aineen perusteista, asiaan pitää puuttua. Silloin on turha vedota opettajan pedagogiseen pätevyyteen. Suomessa opettajien ammattitaito on korkealla ja kansainvälisestikin luotettavaa, joten tällaisia poikkeamia ei voi painaa villaisella. Ja varsinkaan, jos kyse on uskonnon opetuksesta.
Loppujen lopuksi ongelman ydin ei ole siinä, mitä uskontoa opettaja edustaa. Jos olisi, tähän olisi varmaan puututtu jo valintavaiheessa. Ydin on se, että monille muslimeille uskonto on niin tärkeä asia, että tahattomia ja toistuvia virheitä opetuksessa ei katsota hyvällä. Arvelen, että taustalla on myös molemminpuolisia väärinkäsityksiä.
Keskiössä ovat laki ja uskonto. Suomessa laki on aina uskonnon yläpuolella. Vuodesta 2003 uskonnon opetus on ollut tunnustuksetonta ja koulujen on sitä tiukasti noudatettava. Tunnustuksellisen muslimin on tätä vaikea ymmärtää, sillä uskonto on kaiken yläpuolella.
Nopein ratkaisu olisi pitää tunnit avustavan islamilaisen opettajan ja muodollisesti pätevän opettajan kesken. Se palauttaisi vanhempien luottamuksen kouluun ja takaisi työrauhan. Pitemmän päälle järkevin ratkaisu on patistella musliminuoria opiskelemaan opettajaksi.
Heikki Kauhanen
Jaha. Viinan haju. Just.
Tietysti kaikki muslimit joita ahdistaa Suomessa, voivat pakata kamelinsa ja suksia kotiinsa. Onkohan Turussa harkittu tällaista vaihtoehtoa?
Quote from: Jiri Keronen on 01.11.2009, 11:23:04
Nimittäin uskonnosta on niin monia erilaisia näkemyksiä, että on käytännössä mahdotonta opettajalle opettaa lapselle sellaista uskontoa, johon vanhemmat uskovat.
Tämä on islamissa erityinen ongelma: on sunnit ja shiiat (sitten on vähemmistöistä ainakin suufilaiset ja alevit, joita taitaa olla vielä kahta eri sorttia). Sunneilla on muistaakseni vielä neljä eri sharia-koulukuntaa, shiioista en muista. Entä jos opettaja kuuluu vääränlaiseen koulukuntaan?
Hyi *******, mikän sopan nuo "oikeauskoiset" vielä kehittävät. Tämä on vasta alkua. Paljonkohan tuo tulee kustantamaan, ja kuinka paljon se lisää, ja vaikeuttaa opettajien työtä. Varmasti käämi palaa yhä useammalla, ja suomalaiset saavat huonompaa opetusta. Pian varmasti opettajat valitaan huutoäänestyksellä sankarillisen Puna-armeijan tyyliin. Ja koko baletti saatu aikaan vain, koska tollot päättäjät ovat sallineet tuollaisen maahanmuuton.
Eiköhän Afganistanista löytyisi helposti joku taleban opettamaan pommintekoa ja Kalashnikov AK-47:n käsittelyä: olisivat huolestuneet vanhemmat sitten varmasti tyytyväisiä.
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 12:06:54
Jaha. Viinan haju. Just.
Tietysti kaikki muslimit joita ahdistaa Suomessa, voivat pakata kamelinsa ja suksia kotiinsa. Onkohan Turussa harkittu tällaista vaihtoehtoa?
Jep jep, nyt juoppo VHM riistää paitsi harrastus- myös opiskelumahdollisuudet huippumoniosaajilta.
1932:
9. helmikuuta – Alkoholijuomien kieltolaki kumottiin Suomessa. Sen tilalle tuli uusi väkijuomalaki, joka määräsi alkoholijuomien valmistuksen ja myynnin Alkoholiliikkeen yksinoikeudeksi.
25. helmikuuta – Adolf Hitler sai Saksan kansalaisuuden ennen presidentinvaaleja.
Mietin pitkään, mikä tässä uutisessa oikein järkyttää niin paljon. Resurssien, siis veronmaksajien rahojen tuhlaus on niin yleistä, ettei se ole tässä se pahin järkytyksen aihe.
Sitten käsitin. Ensinnäkin tuo on järkyttävää epäoikeudenmukaisuutta, siis etnistä syrjintää. Kristitty ei saisi millään kiristyksellä vaikutettua uskontonsa opetuksen sisältöön, vaan hänet demonisoitaisiin vanhoilliseksi lahkolaiseksi. Jos hän haluaisi juuri oman uskontulkintansa mukaista opetusta, hänen pitäisi kustantaa se itse.
Sitten tuo, että ei voisi piirtää ravintoketjua eläinten kuvin, koska kuvat ovat muka kiellettyjä, siinä meinaavat sanat loppua. Se on sairasta kiihkoilua ja fanatismia. Se ei ole keskiaikaista, koska keskiajalla muslimit piirsivät eläimiä. Keskiajalla jopa Muhammad saatettiin toisinaan piirtää, ja kuvakiellot koskivat lähinnä moskeijoiden seiniä ja Koraania. Suomessa 2000-luvulla vaaditaan kuitenkin enemmän rajoituksia. Ja sitä tuetaan merkittävin kustannuksin. Siis siihen raastetaan veronmaksajien selkänahasta viimeisiä roposia jälkipolvien velaksi.
Ja mitä sillä saadaan aikaan? Ääri-islamia. Sillä ääri-islamistetaan maahanmuuttajia, siis tehdään samanlaista kahtiajakoa ja ristiriitaa kuin muualla Euroopassa. Sillä luodaan pohjaa terrorismille, gettoutumiselle ja etnisille yhteenotoille.
Jos maahanmuuttajille tehtäisiin selväksi, että Suomessa on koulukirjoissa eläinten kuvia, ja tähän on maassa asuvien mukauduttava, asia olisi sillä selvä. Islam taipuisi siihen (mikäli muslimien määrääkään ei ehdoin tahdoin kasvatettaisi). Se mikä vaatii enemmän, se mikä vaatii rajoituksia jollaisia ei ollut edes keskiajalla, se on sitä busseja räjäyttelevää ääri-islamia. Kuka hyvänsä muslimi voi katsoa eläimen kuvia. Ihan kuka hyvänsä. Se ei todellakaan ole paljon vaadittu, eikä ollenkaan epätavallista muslimeille maailman mittakaavassa. Vain sairas kiihkouskonnollisuus kieltää eläinten kuvat, ja uskonnollisen fanatismin tukeminen ei ole Suomen valtion tehtävä.
Yhtä hyvin Turussa voitaisiin opettaa suoraan pommien rakentamista, koska siihen nämä mielenvikaiset kuvakiellot johtavat.
Muistattehan tsekata blogini luetuimman jutun*, islamin vaatimista erityistoimista opetuksessa. En nyt voi laittaa linkkiä mobiilisti. Piirtäminen, musiikki ja pyllyn vilahtaminen vääräuskoisten sikakoirien nähden tyttöjen pukkarissa, kaikki löytyy sieltä. Huom myös Turun tapauksessa MINKÄ väestöryhmän kanssa opettajat maalaisjärjellään kamppailevat.
Opiskelua ilman kuvia, lapsuus ilman musiikkia, alastomuuden pelkoa. Sairas uskonto, sairas kulttuuri. Haluatko SINÄ myötävaikuttaa veroillasi tämän lisääntymiseen?
* Täällä (http://nikopol2008.blogspot.com/2009/02/islam-ja-sen-vaatimat.html)
Quote from: hmoilanen on 01.11.2009, 11:58:53
QuoteMuut opettajat näyttävät joutuvan jopa uskonnonopettajia enemmän ottamaan huomioon islamin vaatimukset.
QuoteTurun seudulla ilmenneet perusopetuksen islamin tuntien ongelmat eivät ole vähäpätöisiä. Jos vanhemmat ovat sitä mieltä, että heidän näkemyksiään ei ole ymmärretty, asia on otettava vakavasti.
Vieläkö joku viitsii ihmetellä, miksi suomalaisvanhemmat haluavat lapsensa pois "monikulttuurisista" kouluista. Monikulttuurinen onkin varsinainen eufemismi - yhtä varsinainen kuin "varsinaiset" maahanmuuttajat.
Vaikka "monikulttuurisissa" kouluissa esiintyisi häiriökäyttäytymistä enemmän kuin vähemmän "monikulttuurisissa" kouluissa, mielestäni tämänkaltaiset islamin vaatimukset ovat kuitenkin aivan yhtä ongelmallinen asia kouluille kuin oppilaiden levottomuus. Onneksi toimittaja puhuu rehellisesti vaatimuksista, eikä
haasteista.
Millaisia tulevaisuuden toivoja Suomi kuvittelee saavansa näistä pikkupilteistä, joiden vanhemmille
islamin uskonto on elämää suurempi asia ja jotka siirtävät tämän arvomaailman myös lapsiinsa. Millaista Suomessa on muutaman vuosikymmenen päästä, kun näistä lapsista on kasvanut aikuisia. On aivan turha kuvitella, että monikulttuurinen yhteiselo on tulevaisuudessa rikkaus ja voimavara.
Olen Heikki Kauhasen kanssa samaa mieltä, että islamin tuntien ongelmat eivät ole vähäpätöisiä. Luultavasti olemme kuitenkin eri mieltä siitä, mikä niitä ongelmia aiheuttaa. Vattu, kun taas vatuttaa.
Ensinnäkään ei pitäisi opettaa koko ainetta. Ne ketkä itkevät vääränlaisesta uskonnonopetuksesta pitäisi viedä mielentilatutkimukseen. Kaikki kalusteet eivät ole järjestyksessä heillä. Oppikirjat, koraani ja raamattu ovat luettavissa aivan itse.
Taistolaisena aikana peruskoulun käyneenä voin kertoa usean historian opettajan opettaneen historiaa väärin. Vain yksi esimerkki kertoo enempi kuin tuhat sanaa: "Suomi aloitti talvisodan Mainilan laukauksilla." Onneksi oma opettajani kertoi asiat oikein. Häntäkin oli yritetty aivopestä ja käännyttää tarjoamalla punaista jäsenkirjaa ja rehtorin virkaa.
Surullista nähdä kuinka verokertymä katoaa jonninjoutavaan huuhaahan. :'(
Että voi valita työntekijän itselleen? Eiköhän tuo ole syrjintää.
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 12:06:54
Tietysti kaikki muslimit joita ahdistaa Suomessa, voivat pakata kamelinsa ja suksia kotiinsa.
Indeed.
Tuo viinanhajuargumentti/esimerkki on aivan käsittämätön. Jos kolmesta opettajasta vain yksi ei ole muslimi, tuo juttu on törkeän leimaava. Jos olisin ko ope, jäisin oitis sairaslomalle ja vaatisin lehdeltä oikaisun, anteeksipyynnön ja rahaa. Täysin siitä riippumatta haisenko viinalle vai en.
En missään tapauksessa hyväksyisi, että omille lapsilleni opetattaisiin ravintoketjun periaatetta abstraktien palleroiden avulla. Ravintoketju koostuu ihan oikeista eläimistä ja muista eliöistä, ei palleroista.
Muslimit eivät ole koulussa ongelma vain uskonnonopetuksen suhteen, vaan ilmeisesti jokainen oppiaine ehkä matematiikkaa lukuun ottamatta on oikeauskoiselle ongelma. Kouluopetuksen tarkoituksena Suomessa on jakaa lapsille tieteellistä tietoa maailmasta. Tieteellinen tieto on materialistista, kokemusperäistä tietoa. Sillä ei ole mitään tekemistä autiomaaprofeettojen houreiden ja visioiden kanssa.
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 17:48:20
Tuo viinanhajuargumentti/esimerkki on aivan käsittämätön. Jos kolmesta opettajasta vain yksi ei ole muslimi, tuo juttu on törkeän leimaava. Jos olisin ko ope, jäisin oitis sairaslomalle ja vaatisin lehdeltä oikaisun, anteeksipyynnön ja rahaa. Täysin siitä riippumatta haisenko viinalle vai en.
Tunteeko kukaan tätä Heikki Kauhasta? Nimensä vastaisesti hänelle ei ole ainakaan kauhalla annettu!
Quote from: Simo Hankaniemi on 01.11.2009, 18:52:05
En missään tapauksessa hyväksyisi, että omille lapsilleni opetattaisiin ravintoketjun periaatetta abstraktien palleroiden avulla. Ravintoketju koostuu ihan oikeista eläimistä ja muista eliöistä, ei palleroista.
Muslimit eivät ole koulussa ongelma vain uskonnonopetuksen suhteen, vaan ilmeisesti jokainen oppiaine ehkä matematiikkaa lukuun ottamatta on oikeauskoiselle ongelma. Kouluopetuksen tarkoituksena Suomessa on jakaa lapsille tieteellistä tietoa maailmasta. Tieteellinen tieto on materialistista, kokemusperäistä tietoa. Sillä ei ole mitään tekemistä autiomaaprofeettojen houreiden ja visioiden kanssa.
Muslimilapset tuossa kokonaisuudessa ovat ensimmäiset ja takuuvarmat häviäjät. Kehittyviin aivoihin ei taatusti vaikuta myönteisesti se, että lapsi ei saa silmällä hahmottaa ympäristöään ja tehdä kädellä ja kynällä siitä kaksiulotteista mallia. Hahmotus, hienomotoriikka ja toiminnanohjaus kärsivät. Mitenkään eduksi ei ole kehitykselle myöskään soiton ja laulun opettamisesta luistelu. Outo profeetta se Muhammed ja outo Jumala Allah, kun haluaa tehdä kannattajistaan toistaitoisia.
Antavatkohan suomalaiset muslimikäännynnäiset lastensa mennä musiikkiopistoon tai kuvataidekerhoon. Tietoa kenelläkään?
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 17:48:20
Tuo viinanhajuargumentti/esimerkki on aivan käsittämätön. Jos kolmesta opettajasta vain yksi ei ole muslimi, tuo juttu on törkeän leimaava. Jos olisin ko ope, jäisin oitis sairaslomalle ja vaatisin lehdeltä oikaisun, anteeksipyynnön ja rahaa. Täysin siitä riippumatta haisenko viinalle vai en.
Yleensä en kannata minkäänlaista kantelua mutta ehken tästä olisi tosiaan aihetta vaikka vinkata ko. opettajalle asiasta?
Quote from: mikkoR on 01.11.2009, 18:59:26
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 17:48:20
Tuo viinanhajuargumentti/esimerkki on aivan käsittämätön. Jos kolmesta opettajasta vain yksi ei ole muslimi, tuo juttu on törkeän leimaava. Jos olisin ko ope, jäisin oitis sairaslomalle ja vaatisin lehdeltä oikaisun, anteeksipyynnön ja rahaa. Täysin siitä riippumatta haisenko viinalle vai en.
Yleensä en kannata minkäänlaista kantelua mutta ehken tästä olisi tosiaan aihetta vaikka vinkata ko. opettajalle asiasta?
Eiköhän opettajasihminen tuon mahdollisuuden tajua itsekin. Erittäin loukkaavasti kirjoitettu joka tapauksessa.
Quote from: Sari Miettunen- Esimerkiksi ravintoketjua ei voi opettaa, koska lapset eivät voi piirtää erilaisia, ketjussa koko ajan suurenevia eläimiä.
Joopa joo. Suomi vuonna 2009. Kuinka dhimmi-idiootti ihmisen pitää olla, että hän lähtee tällaiseen pelleilyyn mukaan?
Minäkään en voi sietää sitä, että suomalaisten verorahoilla kustannetaan maahanmuuttajakakaroille islamin opetusta. Jos opetus tapahtuu kaiken lisäksi vielä oppilaiden omalla äidinkielellä, kukaan ei pysty valvomaan, millaista uskontulkintaa lapsille opetetaan. Tämä ei ole ollenkaan vähäpätöinen juttu ajatellen monikulttuurisen yhteiskunnan rikkautta ja voimavaraisuutta tulevaisuudessa.
Tätä uskontulkinta-asiaa voi itse kukin pohtia mielessään, jos ongelmia tuottavat jo nyt koko ajan ketjussa suurenevat piirroseläimet, koulukirjojen kuvituksena käytetyt possut ja koirat tai tv-ohjelmasta kuuluva musiikki ja laulu. Voi jessus varjele, mitä idiotismia tässä maassa ollaan valmiina suvaitsemaan monikulttuurin nimissä.
Jos opettaja tulee töihin viinalta haisten, asiaan pitäisi kai puuttua huolimatta siitä, opettaako opettaja islamin uskonkysymyksiä tai jotain muuta, vähemmän muslimien sensibiliteettejä koskettavaa oppiainetta.
Koulujen opetussuunnitelmaan pitäisi luoda vanhan uskonto-nimisen oppiaineen tilalle uusi oppiaine, joka olisi PAKOLLINEN KAIKILLE peruskoulun oppilaille riippumatta näiden (vanhempien) uskonnosta tai uskonnottomuudesta.
Uusi oppiaine voisi olla esimerkiksi sekoitus uskontoa, elämänkatsomustietoa, filosofiaa, uskontotiedettä ja ehkä myös hyvin yleisellä tasolla psykologiaa (lähinnä ihmispsyyken lainalaisuuksien tarkastelua nykytietämyksen valossa).
Mitäs sitten tehdään, jos käy ilmi, että islamin opettaja on homo tai juutalainen? Suostutaanko järkyttyneiden vanhempien vaatimuksiin?
Quote from: M. on 01.11.2009, 19:28:37
Mitäs sitten tehdään, jos käy ilmi, että islamin opettaja on homo tai juutalainen? Suostutaanko järkyttyneiden vanhempien vaatimuksiin?
Kristitty lesboteologi on jo passé. Muslimisellaiselle olisi mediassa vientiä.
(Korjattu aksentti alunperin mobiililla tihrustettuun viestiin)
Quote from: M. on 01.11.2009, 19:28:37
Mitäs sitten tehdään, jos käy ilmi, että islamin opettaja on homo tai juutalainen? Suostutaanko järkyttyneiden vanhempien vaatimuksiin?
Tai jos islamin opettaja syö koulun ruokalassa hyvällä halulla porsaspataa?
Vaikkei minulla ole asiasta parempia tietoja, pitäisin todennäköisenä, että tässä on kyse islamin tulkinnasta. Haluttaneen vanhoillisempi opettaja ja tunnustuksellista opetusta. Peruskoulussahan kuuluu antaa oman uskonnon opetusta, ei tunnustuksellista uskonnonopetusta. Opetukseen ei saa sisältyä uskonnonharjoitusta.
Kuten Pöllämystynyt huomautti, kristitty ei saisi millään kiristyksellä vaikutettua uskontonsa opetuksen sisältöön, vaan hänet demonisoitaisiin vanhoilliseksi lahkolaiseksi. Linjausta pidän kyllä sinänsä järkevänä, koska muuten ollaan ongelmissa esim. lestadiolaisenemmistöisissä kunnissa.
Mutta katsotaanpa, ovatko eräät kohta tasa-arvoisempia kuin toiset.
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 13:46:23
Opiskelua ilman kuvia, lapsuus ilman musiikkia, alastomuuden pelkoa. Sairas uskonto, sairas kulttuuri. Haluatko SINÄ myötävaikuttaa veroillasi tämän lisääntymiseen?
Ja sitten vielä kehdataan ihmetellä miksi normaaliälyiset kantasuomalaiset kuskaavat lapsensa pois näistä muslimisoituneista kouluista.
Eihän tuollaisessa pelleilyssä ole järjen hiventäkään. Jos tämän maan tavat eivät muslimeille kelpaa niin sitten sopii etsiä sopivampi maa..
Minua ärsyttää suunnattomasti, tuo asenne, että mikään ei riitä maahanmuuttajille. He eivät juurikaan tuota tälle yhteiskunnalle ja me järjestämme heidän koulutuksen ja jopa opetamme heille heidän omaa uskontoaan, mutta ei riitä, tulee vaatimuksia siitä kuka saa opettaa ja siitä, mitä saa opettaa. Käsittämätöntä on, että vaatimuksiin myöntymistä edes harkitaan. Se johtaa vain lisääntyviin vaatimuksiin.
Yleisön pyynnöistä huolimatta: vanha bloggaukseni islamin vaatimista poikkeusjärjestelyistä opetuksessa.
http://nikopol2008.blogspot.com/2009/02/islam-ja-sen-vaatimat.html
QuoteKaikki lainaukset ovat suoraan Helsingin kaupungin ohjeistuksesta. Vastaukset ovat siis niitä samoja mitkä jokainen veronmaksaja saisi Opetusvirastosta kysyessään. Nämä eivät ole mitään kuviteltuja tilanteita vaan autenttisista kulttuurikohtaamisista syntyneitä käytännön ratkaisuja kulttuurieroihin jotka tekevät maastamme rikkaamman.
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 11:12:38Uskonnonopetus on Suomessa ei-tunnustuksellista
Niinpä. Tämä pitäisi uskonnonopetusta vastustavien muistaa.
Tuo muslimivanhempien vaatimus on päätön.
Quote from: Juha J. on 02.11.2009, 02:39:09
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 11:12:38Uskonnonopetus on Suomessa ei-tunnustuksellista
Niinpä. Tämä pitäisi uskonnonopetusta vastustavien muistaa.
"Tietää" voisi olla sopivampi verbi. Muutos on ymmärtääkseni suhteellisen tuore(?) Joka tapauksessa (ei-niin-ikäloppuna) en menisi kutsumaan omia, ainakaan ala-asteen uskonnontuntejani, tunnustuksettomaksi.
Quote from: Juha J. on 02.11.2009, 02:39:09
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 11:12:38Uskonnonopetus on Suomessa ei-tunnustuksellista
Niinpä. Tämä pitäisi uskonnonopetusta vastustavien muistaa.
Tuo muslimivanhempien vaatimus on päätön.
Jaajaa. Ala-asteella vedettiin joka päivä aamurukous sekä ruokarukous, näin muun muassa.
Quote from: Oscari on 01.11.2009, 10:49:09
Juuri tämä tähden vastustan koulussa tapahtuvaa uskonnon opetusta. Ja kun muutaman vuoden päästä pitää jokaiselle islamin tulkinnalle olla oma opettajansa niin siinä kunnä rahaa poltetaan aivan turhaan.
Jos joku haluaa uskonnollista opetusta, niin sitä varten ovat pyhäkoulut ja muut uskonnolliset tilanteet. Ei siis uskonnon opetusta varsinaisissa kouluissa.
Kohtaa menee puolet opetusbudjetista uskonnonopettajien palkkaukseen kun jokainen lahko vaatii omien dogmiensa mukaista opetusta. Kuinkakohan perusteellisesti nuo vanhemmat itse ovat perillä islamin teologiasta? Siis millä lihaksilla valittavat? Silläkö, kuinka heidän omat vanhemmat islamia tulkitsivat?
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 17:48:20
Tuo viinanhajuargumentti/esimerkki on aivan käsittämätön. Jos kolmesta opettajasta vain yksi ei ole muslimi, tuo juttu on törkeän leimaava. Jos olisin ko ope, jäisin oitis sairaslomalle ja vaatisin lehdeltä oikaisun, anteeksipyynnön ja rahaa. Täysin siitä riippumatta haisenko viinalle vai en.
Sama. Kyseisenä opettajana todellakin vaatisin oikaisun, anteeksipyynnön ja korvauksia. Ihme paskaa saa syytää työntekijöiden niskaan suvaitsevaisuuden nimissä.
Tyyppi puhuu tässä peruskoulusta:
Quote
Uusi oppiaine voisi olla esimerkiksi sekoitus uskontoa, elämänkatsomustietoa, filosofiaa, uskontotiedettä ja ehkä myös hyvin yleisellä tasolla psykologiaa (lähinnä ihmispsyyken lainalaisuuksien tarkastelua nykytietämyksen valossa).
Oma ratkaisuni olisi, että peruskouluissa ruvettaisiin opettamaan kvanttimekaniikkaa ja pohtimaan siihen liittyviä matemaattisia ongelmia. Tästä olisi se hyöty, että Suomesta tulisi kuin itsestään ydinfysiikan suurvalta ja mikäpä ettei biotekniikankin. Sen lisäksi oppilaille voisi opettaa neljää vierasta kieltä, ornamenttista kuvataiteilua, telinevoimistelua ja kertovaa laulua, jossa ei ole tuhan polveilevia sävelkulkuja.
Mitä islamin opettamiseen yleensä tulee, niin on järjetöntä opettaa sitä kouluissa, koska Suomessa ei oikeastaan voi olla päteviä islamin opettajia ja islamin vaikutus suomalaiseen kulttuuriin on käytännössä olematon.
Uskonnonopetuksen voisi ostaa ostopalveluna niistä maista joissa se on pääuskontona, etenkin niiden oppilaiden kohdalla jotka ei edes osaa Suomea kunnolla heidän vanhemmista puhumattakaan.
Samalla voisi ostaa myös muun opetuksen ja koko perhe voisi mennä samalla mukaan sinne.
Voisin väittää koko perheen elämisen maksaminen tulisi paljon edullisemmaksi siellä kuin täällä ja uskonnon opetuskin olisi tasoltaa 10+.
Quote from: IDA on 02.11.2009, 08:35:21
Mitä islamin opettamiseen yleensä tulee, niin on järjetöntä opettaa sitä kouluissa, koska Suomessa ei oikeastaan voi olla päteviä islamin opettajia ja islamin vaikutus suomalaiseen kulttuuriin on käytännössä olematon.
Islamin opettaminen on minusta verrattavissa esim. helluntailaisten tai baptistien omiin uskontoryhmiin. Nähdäkseni nuo kaikki ryhmät voisivat hoitaa uskonnonopetuksen muulloin kuin kouluajalla. Sama koskee tietysti myös luterilaisia, siksi kannatan kaikille pakollista uskontotietoutta.
Islamia tuskin voi suomalaisissa kouluissa opettaa "oikeasti", koska islam on niin monessa kohtaan ristiriidassa maan lakien kanssa. Esim. opit jihadista ja vääräuskoisten kohtelusta, juutalaisten alkuperästä ja naisten asemasta. Jos suomalainen opettaja on oikonut mutkia näissä tärkeissä kysymyksissä, niin eipä ihme, että vanhemmat ovat valittaneet.
Miten muuten historiaa on ajateltu opettaa islamilaisille? Tai biologiaa, missä pitää näyttää eläinten kuvia? Ihmisen evoluution kohdalla islamilaiset oppilaat ja heidän vanhempansa nostavat ilmeisesti protestiaallon, koska heidän mukaansa vääräuskoiset eivät ole syntyneet vain apinoista, vaan myös sioista. Ja oikeauskoiset eivät ole kehittyneet apinoista.
Ehdotan, että opettajien tueksi oppitunneille ei oteta islamilaista, vaan satakiloinen vartija käsirautoineen ja pamppuineen. Vartija varmistaa sen, että opetus tapahtuu säädetyssä eikä islamilaisessa järjestyksessä.
Quote from: turha jätkä on 02.11.2009, 09:27:11
Islamin opettaminen on minusta verrattavissa esim. helluntailaisten tai baptistien omiin uskontoryhmiin. Nähdäkseni nuo kaikki ryhmät voisivat hoitaa uskonnonopetuksen muulloin kuin kouluajalla. Sama koskee tietysti myös luterilaisia, siksi kannatan kaikille pakollista uskontotietoutta.
Minusta tuo voitaisiin yhdistää historian opetukseen, jota voisi muutenkin lisätä. Siis eikö uskontotietoudeksi peruskouluissa riitä uskonnon vaikutukset historiaan ja kulttuuriin?
Kaikkein järkevintä olisi tietenkin opettaa messu ulkoa, että pysyisivät tahdissa ja voisivat siitä ytimestä sitten syventää tietojaan, mutta siihen tuskin päästään ennen kuin asiat ovat muuttuneet paljon pahemmiksi ;)
Jos kiellettäisiin uskonnonopetus kokonaan kouluissa(mitä itse kyllä toivoisin) heräisi heti kysymys: Tarvittiinko islamin tuleminen tänne suomeen (tällä voimalla maahanmuuton tähden) jotta pääsimme eroo yhdestä valtion ja uskonnon yhteenkietoutumasta? Eikö tämä näyttäisi peräänantamiselta "rauhan uskonnolle" tässä kysymyksessä. Vaikka itse en juuri perusta valtionkirkkomme varaan niin eikö silti kristinusko ole vastavoima euroopan islamisaatiolle? Ihmiset kun näyttävät kuitenkin hakevan jonkinlaista uskontoa - lohtua itselleen sivistyksestä huolimatta.
Suomessa on uskonnonvapaus ja me emme voi estää koraanikoulujen syntymistä, mutta sen me voimme taata että virallisessa koulutusjärjestelmässä koraanikoulu ei tule koskaan korvaamaan yleistä ja yhtenäistä peruskoulutusta, vaan se lähinnä rinnastetaan pyhäkoulun ja kirkon iltapäiväkerhotoiminnan tapaiseksi aivopesuksi.
Quote from: Axl on 02.11.2009, 10:01:13
Suomessa on uskonnonvapaus ja me emme voi estää koraanikoulujen syntymistä, mutta sen me voimme taata että virallisessa koulutusjärjestelmässä koraanikoulu ei tule koskaan korvaamaan yleistä ja yhtenäistä peruskoulutusta, vaan se lähinnä rinnastetaan pyhäkoulun ja kirkon iltapäiväkerhotoiminnan tapaiseksi aivopesuksi.
Tämä on hyvä asenne, koska se väistämättä johtaisi sekulaarin, länsimaisen yhteiskunnan tuhoon. Ainakin, jos noin 5 - 10 prosentin vähemmistö toitottaisi koko ajan posket pullollaan, että uskontoa ei opeteta koska se on aivopesua. Islam kyllä nitistää uskonnottomat ensimmäisinä. Ja jos kristityt eivät viitsi puolustaa länsimaisia valtioita se tekee sen aika helpostikin.
Luottamus sellaisiin väkivaltakoneistoihin, joiden takana on vain pieni vähemmistö, on aika perusteetonta, kun vielä huomioi sen, että nimenomaan sekulaari älymystö vieroksuu eniten esimerkiksi asepalvelusta tai poliisia muuna, kuin maksettuna palveluna.
Sekulaarin älymystön itsemurhataistelua ei voi oikein rinnastaa edes Japanin kunniakkaisiin kamikaze-lentäjiin, koska sitä ei tehtäisi minkään puolesta, vaan ainoastaan tyhmyyden ja tietämättömyyden vuoksi ja omaksi tuhoksi.
Quote from: IDA on 02.11.2009, 09:58:26
Quote from: turha jätkä on 02.11.2009, 09:27:11
Islamin opettaminen on minusta verrattavissa esim. helluntailaisten tai baptistien omiin uskontoryhmiin. Nähdäkseni nuo kaikki ryhmät voisivat hoitaa uskonnonopetuksen muulloin kuin kouluajalla. Sama koskee tietysti myös luterilaisia, siksi kannatan kaikille pakollista uskontotietoutta.
Minusta tuo voitaisiin yhdistää historian opetukseen, jota voisi muutenkin lisätä. Siis eikö uskontotietoudeksi peruskouluissa riitä uskonnon vaikutukset historiaan ja kulttuuriin?
Tuo on yksi ihan järkevänkuuloinen vaihtoehto. Jos mennään enemmän fantasian puolelle, niin tekisin vielä tällaisenkin mullistuksen.
Pakollinen asevelvollisuus pois. Tilalle kummallekin sukupuolelle pakollinen yhteiskuntapalvelus. Aluksi kaikki teinit viedään koulutuskeskuksiin, jossa aamusta iltaan harjoitetaan liikuntaa, opetetaan hengenpelastustaitoja ja ennenkaikkea luennoidaan ja opetetaan yhteiskunnan toiminnasta. Kerrotaan lainsäädännöstä, opetetaan kansakunnan historiasta keskeisiä asioita, käsitellään yhteiskunnassa esiintyvät keskeiset uskonnot jne jne.
Tämän yhteisen koulutuksen jälkeen motivoituneimmat voisivat koettaa hakea loppuajaksi asepalvelukseen ja muut siviiliyhteiskunnan pariin töihin. Pointti tuossa olisi se, että kerättäisiin aikuisuuden kynnyksellä kaikki vielä samaan kasaan ja kerrattaisiin/opetettaisiin keskeiset asiat yhteiskunnasta.
Sitä paitsi mikään suunnitelma missä teinit viedään leirille koulutettavaksi ja kovuutta hakemaan, ei voi olla täysin paha suunnitelma.
Eikös tässäkin olisi taas triviaali ratkaisu olemassa. Opettakoon muslimivanhemmat lapsensa kotona, kun kerran ovat niin pirun paljon parempia opettajia kuin pätevyyden siihen hankkineet. Säästyisi nekin rahat.
Quote from: IDA on 02.11.2009, 10:26:12
Quote from: Axl on 02.11.2009, 10:01:13
Suomessa on uskonnonvapaus ja me emme voi estää koraanikoulujen syntymistä, mutta sen me voimme taata että virallisessa koulutusjärjestelmässä koraanikoulu ei tule koskaan korvaamaan yleistä ja yhtenäistä peruskoulutusta, vaan se lähinnä rinnastetaan pyhäkoulun ja kirkon iltapäiväkerhotoiminnan tapaiseksi aivopesuksi.
Tämä on hyvä asenne, koska se väistämättä johtaisi sekulaarin, länsimaisen yhteiskunnan tuhoon. Ainakin, jos noin 5 - 10 prosentin vähemmistö toitottaisi koko ajan posket pullollaan, että uskontoa ei opeteta koska se on aivopesua. Islam kyllä nitistää uskonnottomat ensimmäisinä. Ja jos kristityt eivät viitsi puolustaa länsimaisia valtioita se tekee sen aika helpostikin.
Luottamus sellaisiin väkivaltakoneistoihin, joiden takana on vain pieni vähemmistö, on aika perusteetonta, kun vielä huomioi sen, että nimenomaan sekulaari älymystö vieroksuu eniten esimerkiksi asepalvelusta tai poliisia muuna, kuin maksettuna palveluna.
Sekulaarin älymystön itsemurhataistelua ei voi oikein rinnastaa edes Japanin kunniakkaisiin kamikaze-lentäjiin, koska sitä ei tehtäisi minkään puolesta, vaan ainoastaan tyhmyyden ja tietämättömyyden vuoksi ja omaksi tuhoksi.
No onpa taas aika paksua. Tuskin on tarkoitus demonisoida uskontoja, vaan ainoastaan poistaa niiden opetus kouluista. On kaikille helpompaa, jos uskonnoilla ei ole mitään sijaa kouluissa. Nythän ollaan väistämättä menossa siihen suuntaan, että on tasa-arvon nimissä valittava joko kaikkien uskontojen opettaminen niitä haluaville tai poistetava kokonaan uskonnot kouluista (EDIT: Tai siis tunnustuksellinen osuus. Eri uskonnot käsiteltäisiin tietenkin historian tunneilla, joiden määrää voisi lisätä, mikäli tarpeellista). Jälkimmäinen on paljon paljon helpompaa ja halvempaa. Ainoa järkevä ratkaisu.
Surullistahan siinä on se, että perinteiset joulujuhlat yms. jäävät pois, mutta maailma muuttuu, ja muutos ei aina ole parempaan suuntaan. Kyllähän se "oikea joulu" kuitenkin vietetään kotona perheen kanssa, joten menetys ei ole suuri.
Sanottakoon nyt vielä, että minun mielestäni nykyisen (vai ovatko ne jo mennyttä?) kaltaiset joulujuhlat yms. suvivirret kuuluvat osana suomalaiseen kulttuuriin, mutta olen niistä valmis luopumaan yleisen hyvän nimissä. En näe todellisena mahdollisuutena nykylinjan jatkamista ja muslimien pakottamista vain hyväksymään tilanteen. Siinähän ei sinänsä olisi mitään väärää, mutta poliittista tahtoa tuskin löytyy tarpeeksi nopeasti.
Quote from: Daemonic on 02.11.2009, 12:26:31
No onpa taas aika paksua. Tuskin on tarkoitus demonisoida uskontoja, vaan ainoastaan poistaa niiden opetus kouluista.
Viittasin siis tähän:
Quote
vaan se lähinnä rinnastetaan pyhäkoulun ja kirkon iltapäiväkerhotoiminnan tapaiseksi aivopesuksi.
Jos motiivit poistamiselle ovat tuollaiset ja niitä sitten toitotetaan turuilla ja toreilla, niin tottahan se vahvistaa sekulaaria, länsimaista yhteiskuntaa? Omasta mielestäni ei todellakaan.
Quote
Surullistahan siinä on se, että perinteiset joulujuhlat yms. jäävät pois, mutta maailma muuttuu, ja muutos ei aina ole parempaan suuntaan. Kyllähän se "oikea joulu" kuitenkin vietetään kotona perheen kanssa, joten menetys ei ole suuri.
No tuo hiljalleen johtaa siihen USA:ssa yleistyvään ja jo Eurooppaan levinneeseen tapaan, jossa lapsia ei enää laiteta julkisiin kouluihin, jos vain kyetään olemaan laittamatta. Miksi laitettaisiin, jos ne eivät enää heijasta mitään yhteistä arvopohjaa? Kohtuullisella rahalla tai vaivalla saa lapsilleen paremman peruskoulutuksen muualta.
Quote
Sanottakoon nyt vielä, että minun mielestäni nykyisen (vai ovatko ne jo mennyttä?) kaltaiset joulujuhlat yms. suvivirret kuuluvat osana suomalaiseen kulttuuriin, mutta olen niistä valmis luopumaan yleisen hyvän nimissä. En näe todellisena mahdollisuutena nykylinjan jatkamista ja muslimien pakottamista vain hyväksymään tilanteen. Siinähän ei sinänsä olisi mitään väärää, mutta poliittista tahtoa tuskin löytyy tarpeeksi nopeasti.
Itse ole varma siitä, että vaikka kouluista lopetettaisiin uskonnonopetus ja kristilliseen kulttuuriin kuuluvat tavat muslimit tulisivat jatkamaan uskontonsa, sekä omien tapojensa opetusta. Siinä mielessä uskonnon opetuksen ja erilaisten juhlakäytäntöjen poistaminen ei ole mikään ratkaisu. Enemmän se pahentaisi tilannetta, koska paineita kulttuuriin sopeutumiseksi vähennettäisiin entisestään.
QuoteItse ole varma siitä, että vaikka kouluista lopetettaisiin uskonnonopetus ja kristilliseen kulttuuriin kuuluvat tavat muslimit tulisivat jatkamaan uskontonsa, sekä omien tapojensa opetusta. Siinä mielessä uskonnon opetuksen ja erilaisten juhlakäytäntöjen poistaminen ei ole mikään ratkaisu. Enemmän se pahentaisi tilannetta, koska paineita kulttuuriin sopeutumiseksi vähennettäisiin entisestään.
Eli varautukaa siihen että löysiä antamisen jälkeen joudutte antamaan löysiä. Muhamettilaisuuden ollessa kyseessä vaihdan kantaani ja sanon ettei pidä lopettaa uskonnon opetusta koska silloinhan olemme antaneet löysiä toisen osapuolen kiristäessä. Miettikääpä uudestaan koko asetelma?
QuoteTurun muslimioppilaiden vanhempainyhdistys (...)
Onkos kristittyjen, ateistien tai ortodoksien vanhempainyhdistys ottanut tähän asiaan kantaa? Vai olisiko niin, että ainoat uskonnon mukaan järjestäytyneet ovat...
QuoteSuomessa laki on aina uskonnon yläpuolella. Vuodesta 2003 uskonnon opetus on ollut tunnustuksetonta ja koulujen on sitä tiukasti noudatettava. Tunnustuksellisen muslimin on tätä vaikea ymmärtää, sillä uskonto on kaiken yläpuolella.
Näitähän tässä sitten kotoutat.
Quote from: IDA on 02.11.2009, 08:35:21
Quote from: Nikopol on 01.11.2009, 17:48:20
Tuo viinanhajuargumentti/esimerkki on aivan käsittämätön. Jos kolmesta opettajasta vain yksi ei ole muslimi, tuo juttu on törkeän leimaava. Jos olisin ko ope, jäisin oitis sairaslomalle ja vaatisin lehdeltä oikaisun, anteeksipyynnön ja rahaa. Täysin siitä riippumatta haisenko viinalle vai en.
Sama. Kyseisenä opettajana todellakin vaatisin oikaisun, anteeksipyynnön ja korvauksia. Ihme paskaa saa syytää työntekijöiden niskaan suvaitsevaisuuden nimissä.
Tyyppi puhuu tässä peruskoulusta:
Quote
Uusi oppiaine voisi olla esimerkiksi sekoitus uskontoa, elämänkatsomustietoa, filosofiaa, uskontotiedettä ja ehkä myös hyvin yleisellä tasolla psykologiaa (lähinnä ihmispsyyken lainalaisuuksien tarkastelua nykytietämyksen valossa).
Oma ratkaisuni olisi, että peruskouluissa ruvettaisiin opettamaan kvanttimekaniikkaa ja pohtimaan siihen liittyviä matemaattisia ongelmia. Tästä olisi se hyöty, että Suomesta tulisi kuin itsestään ydinfysiikan suurvalta ja mikäpä ettei biotekniikankin. Sen lisäksi oppilaille voisi opettaa neljää vierasta kieltä, ornamenttista kuvataiteilua, telinevoimistelua ja kertovaa laulua, jossa ei ole tuhan polveilevia sävelkulkuja.
Mitä islamin opettamiseen yleensä tulee, niin on järjetöntä opettaa sitä kouluissa, koska Suomessa ei oikeastaan voi olla päteviä islamin opettajia ja islamin vaikutus suomalaiseen kulttuuriin on käytännössä olematon.
Tyyppi? Tästä saa sellaisen käsityksen, että viittaisit
tyypillä Turun Sanomien toimittajaan Heikki Kauhaseen? Lainaus on otettu minulta tästä viestistä (http://hommaforum.org/index.php?PHPSESSID=ivjichetgvhf3e8d9lpp00c096&topic=16826.msg236971#msg236971).
ja eikun Pakistaniin tai Afganistaniin oppimaan "Islamia" ???
voi pojat mikä luokkaretki siitä tuleekan kun palaavat takasin Eurooppaan :o
Kertokaapa mitä pitäisi kysyä peruskoulun yläasteen islamin -opettajalta (islamiin palannut hlö) islamin opetuksesta ja sen sisällöstä?
Koottaisiinko 10 lyhyttä ja tiivistä kysymystä niin välitän ne Wilman kautta ko. henkilölle.
Minun käsitykseni mukaan yksikään uskonnon-opettajistani ei ole ollut sen erityisemmin uskovainen, yleensä joko teologi tai psykologi joka on asioihin paneutunut. Ja näin sen pitää olla, uskonnon opetus ei ole sama kuin USKONNOLLINEN opetus jota saa kirkosta tai moskeijasta. Uskonnon opetuksessa opetetaan asiat uskonnosta,eikä aleta soveltamaan asioita oppilaiden omaan elämään.
Selailin joku aika sitten huvikseni ala-asteella käytettyä Islamin oppikirjaa. Kyllä se minusta hyvin tunnustukselliselta vaikutti ja asiat esitettiin täysin totena (mm. väittämä siitä, että Islam on maailman vanhin uskonto!) ja Islamista puhuttiin "meidän uskonamme". Samoin olen sattunut näkemään Islamin opettajan valmistamia materiaaleja, ja siellä opetellaan erilaisia rukouksia yms. Minusta se vaikuttaa hyvinkin tunnustukselliselta.
Jahve, aina voisi kysyä mitä Islamin tunneilla opetetaan muista uskonnoista. Varsinkin kun perusluterilaisessa uskonnonopetuksessa muut uskonnot esitetään hyvinkin neutraalisti tyyliin, "Buddhalaiset uskovat tähän ja tuohon ja heidän pyhä kirjansa on se ja se." Kun tiedetään monien muslimien uskomukset mm. juutalaisista, tämä on tärkeä asia. Luterilaisen uskonnon opetuksessa olevat, eli valtaosa, saa neutraalia opetusta myös muista uskonnoista yleissivistyksen nimissä - eikö tämä tarkoita sitä, että muslimioppilaiden yleissivistys ja heidän suvaitsevaisuutensa muita uskontoja kohtaan jää puutteelliseksi?
Lainaus käyttäjätä MQuoteMuslimilapset tuossa kokonaisuudessa ovat ensimmäiset ja takuuvarmat häviäjät. Kehittyviin aivoihin ei taatusti vaikuta myönteisesti se, että lapsi ei saa silmällä hahmottaa ympäristöään ja tehdä kädellä ja kynällä siitä kaksiulotteista mallia. Hahmotus, hienomotoriikka ja toiminnanohjaus kärsivät. Mitenkään eduksi ei ole kehitykselle myöskään soiton ja laulun opettamisesta luistelu. Outo profeetta se Muhammed ja outo Jumala Allah, kun haluaa tehdä kannattajistaan toistaitoisia.
Antavatkohan suomalaiset muslimikäännynnäiset lastensa mennä musiikkiopistoon tai kuvataidekerhoon. Tietoa kenelläkään?
Edellämainittu selittää ehkä osaltaan arabi/musulmaanikultuurin takapajuisuuden.
Tarujen, mytologien ja erilaisten saagojen
tuputtaminen penskoille on rikollista.
Verorahoja ei pitäisi haaskata yhdellekään uskonnolle, eikä myöskään ateismille.
Tuputtaviin "veljiin /sisariin" törmää kyllä elämän varrella tasavarmasti.
Kaikki nämä "markkinoijat" kauppaavat tuotetta jossa ei ole kuluttajansuojaa.
V***u!
Ps.
Islamin opetus Suomalaisessa peruskoulussa.
Pitäisikö nauraa vai itkeä??
Quote from: jahve on 29.10.2010, 14:44:36
Kertokaapa mitä pitäisi kysyä peruskoulun yläasteen islamin -opettajalta (islamiin palannut hlö) islamin opetuksesta ja sen sisällöstä?
Koottaisiinko 10 lyhyttä ja tiivistä kysymystä niin välitän ne Wilman kautta ko. henkilölle.
Rukoillaanko oppitunneilla?
Vaikuttavatko oppilaiden vanhemmat opetuksen sisältöön?
Onko opetus täysin yhtenevää pojille ja tytöille?
Käsitelläänkö opetuksessa maallisen lain ja uskonnollisen lain suhdetta?