Imaami Abdoul-Majid Tahirou on huolissaan koulunsa keskeyttävistä nuorista. (http://www.iltalehti.fi/espoo/200901299001331_eo.shtml) Maahanmuuttajataustaiset nuoret tarvitsisivat menestystarinoita. Espoon moskeijan imaami Abdoul-Majid Tahirou on huolissaan syrjäytymisvaarassa olevista nuorista, joille esikuvat olisivat nyt tarpeen.
Hänen mielestään julkisuudesta puuttuvat onnistumistarinat, joissa maahan muuttaneet ihmiset kertoisivat siitä, kuinka he ovat saavuttaneet tavoitteensa.
- Jos itse olisin nuori ja näkisin, että tuohon asemaan on päässyt ihminen, jolla on samanlainen tausta kuin minulla, minäkin uskoisin pystyväni samaan. Nuoret hakevat malleja toisista. Nyt nämä esimerkit puuttuvat julkisuudesta.
Tahirou kohtaa nuorten ongelmia imaamin työssä sekä opettaessaan islamia Espoon peruskouluissa.
- Kun nuori jättää koulun kesken, hän on ulkona kaikesta. Moni maahanmuuttajanuori putoaa koulusta ja se häiritsee minua eniten.
Tuttuja ongelmia
Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö (IOM) on kouluttanut Suomessa syksystä alkaen maahanmuuttajataustaisia uskonnollisia johtajia. Tahirou on yksi heistä.
Koulutuksessa kerrotaan eurooppalaisten arvoista, työnhausta, opiskelumahdollisuuksista sekä perhe-elämään ja avioliittoon liittyvistä kysymyksistä. Näihin odotetaan vastauksia myös Tahiroulta.
- Perheongelmia, nuorten ongelmia, huumeongelmia, ongelmia, joita on kaikissa yhteisössä, luettelee Tahirou.
Opiskelu toi suomalaiset kaverit
Afrikkalaistaustainen Tahirou on asunut Suomessa jo 13 vuotta. Hänen kotoutumisensa alkoi heti opiskeluna Tampereen yliopistossa.
Opiskelijaelämä toi paljon suomalaisia ystäviä, jotka tekivät hänen suomalaistumisensa helpoksi. Hän myöntää olleensa tässä suhteessa onnellisemmassa asemassa kuin moni muu maahanmuuttaja.
- On tärkeä saada nuoret ymmärtämään, että kansalaisina heillä on oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksia.
Toisaalta hän toivoo, että kaikki suomalaiset oppisivat ajattelemaan kansalaisuuden kautta, eikä erottelemaan ihmisiä meihin ja heihin uskonnon tai muun syyn perusteella. Tämä olisi Tahiroun mielestä paras keino suitsia rasismia.
Toinen ongelma, johon islamilainen yhteisö etsii ratkaisua, on työllistyminen. Tahiroun mielestä korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien työskentelemisessä siivoojina ei ole järkeä.
- Et osaa suomea, se on liian halpa vastaus.
Imaami puhuu todellakin asiaa. Jonkun 5 vuoden päästä maahanmuuttajataustaisen nuoren työskentelemisessä siivoojina ei ole järkeä, vai onko hän paikkaamassa "huutavaa työvoimapulaa".
- Sinulta jäi koulu kesken, se on liian kallis vastaus.
Ettei kävisi niinkuin Ruotsissa.
No ei muutakun maahanmuuttajanuori on sitten hyvä ja opiskelee ahkerasti käy työssä ja pyrkii tekemään sitä menestystarinaa itsestään.
Kyllä tää imaami mun silmään ihan asiaa puhuu.
Se on sitten toinen juttu onko tilanne ollenkaan ratkaistavissa ja jos, millä keinoilla.
Lyönkö pahasti vyön alle jos käsken ottamaan mallia Sinerbrychoffista, Fazerista, Pauligista ja muista monikulttuurin ikoneista?
Ben Zyskowicz voisi tehdä moskeijakiertueen. Tai pakolaispoika Ahtisaari. Tai kuka tahansa menestynyt suomalainen. Mehän ollaan niinq maahanmuuttajia kaikki.
Tosiasia on ettei nykynuorilla ole esikuvia, muuta kuin jotkut F1-kuskit, pokeriammattilaiset ja BB-tason sählääjajulkkikset. Urheilijoita fanitetaan kyllä muttei itse viitsitä hikoilla. Kaikki pitää saada heti ja vaivatta.
Jos imaami ei itse tunne esikuviksi kelpaavia mamuja, kuka sitten tuntee?
Fanittakoon mamut mieluummin vaikka 50centiä kuin meikäläisiä menestyjiä kuten Massi-Ali Qassimia.
No imaami itse on esikuva. Ja somaleista tuli lähinnä mieleen se yksi nuorisotyöntekijä SDP:n listoilta jota Hesarissa haastateltiin. Onhan noita muitakin. Mutta kun meillä on olut tätä "varsinaista" maahanmuuttoa vasta vähän aikaa niin ei kait näille Roman Schatz tai Harwick kelpaa - Umayya Abu-Hannakin on väärää uskontoa ja mikä Arman Alizadkin lienee.... paitsi nyt taitaa olla half-killed Arman ainakin JIMtvn käsittelyn jälkeen.
Jani Toivola tai Lola Odusoga?
Suomen imaamien huolestumiskerroin lähestyy hyvää euroopalaista keskitasoa. Olen tutkimuksissani havainnut selvän korrelaation imaamien huolestumisalttiuden ja kohdemaassa asuvan muslimiväestön määrän välillä.
Muualla Euroopassa imaamit ovat stressimittausten kärkiporukkaa. Pariisin seudulla isohkon moskeijan imaamin huolestumisalttius ylittää selvästi Renaultin paikallisjohtajan lukemat.
Itse olen pitkään odotellut Suomen imaamien ulostuloa. Lopullinen läpimurto antaa vielä odottaa itseään. Oma arvioni on, että siihen tarvitaan vielä n. 50 - 75 lautallista huolenaiheita. Tässä vaiheessa tosi-imaamien ainoa ongelma on tämä myötähuolestunut Muhammed Kuusi.
Quote from: Lemmy on 30.01.2009, 17:19:32
No imaami itse on esikuva. Ja somaleista tuli lähinnä mieleen se yksi nuorisotyöntekijä SDP:n listoilta jota Hesarissa haastateltiin. Onhan noita muitakin. Mutta kun meillä on olut tätä "varsinaista" maahanmuuttoa vasta vähän aikaa niin ei kait näille Roman Schatz tai Harwick kelpaa - Umayya Abu-Hannakin on väärää uskontoa ja mikä Arman Alizadkin lienee.... paitsi nyt taitaa olla half-killed Arman ainakin JIMtvn käsittelyn jälkeen.
Tää uumaja apuhanna joskus kertoi ihan telkassa että Suomalaiset on paskanteleva metsäläiskansa... että silleen.
Huolestunut imaami varmaankin avaa nuorille autuuden portit. Sit kaikki on ok.
Quote from: Lemmy on 30.01.2009, 16:10:48
Imaami Abdoul-Majid Tahirou on huolissaan koulunsa keskeyttävistä nuorista. (http://www.iltalehti.fi/espoo/200901299001331_eo.shtml) Maahanmuuttajataustaiset nuoret tarvitsisivat menestystarinoita. Espoon moskeijan imaami Abdoul-Majid Tahirou on huolissaan syrjäytymisvaarassa olevista nuorista, joille esikuvat olisivat nyt tarpeen.
Eikös esikuvaksi kelpaa ihan tavallinen suomalaisnuori, joka käy lukion loppuun, armeijan, yliopiston ja pääsee hyviin töihin? Tai vaikkapa se algerialaissyntyinen vänrikki, joka poseerasi isänsä, äitinsä ja sisarustensa kanssa jääkärien valatilaisuudessa? Mamusta kun ei ihan suoraan pääse miljonääriksi, eivätkä kaikki elätä itseään jalkapallolla.
Quote from: Miniluv on 30.01.2009, 17:32:18
Jani Toivola tai Lola Odusoga?
Uskon että imaami ei tarkoita tummaihoisia 'esikuvia' vaan islamilaisia, arvattavasti myös nimenomaan sellaisia jotka eivät vain sano olevansa muslimeja vaan myös toteuttavat uskontoa käytännössä kunnon esikuvan tavoin.
Kumpikaan mainituista siis ei varmasti kelpaa.
Maahanmuuttaja nuorillehan voisi kertoa seuraavaa:
QuoteEngel, Fazer, Paulig, Sinebrychoff, Stockmann – jokaiselle suomalaiselle tutut nimet ovat oleellinen osa yhteistä kulttuuriperintöämme! Harvoin muistetaan, että kaikki edellä mainitut henkilöt saapuivat maahamme vähävaraisina, mutta yritteliäinä ja innovatiivisina maahanmuuttajina.
http://marinevalainen.kokoomus.net/marin_kirjoituksia_ja_puheita/zonta-juhlapuhe_12_4_2008/ (http://marinevalainen.kokoomus.net/marin_kirjoituksia_ja_puheita/zonta-juhlapuhe_12_4_2008/)
Toisaalta jos uskonto on este niin ei taida kelvata.
Toivottavasti ei ole este. ;D
Quote from: ibn ghul on 30.01.2009, 21:48:38
Quote from: Miniluv on 30.01.2009, 17:32:18
Jani Toivola tai Lola Odusoga?
Uskon että imaami ei tarkoita tummaihoisia 'esikuvia' vaan islamilaisia, arvattavasti myös nimenomaan sellaisia jotka eivät vain sano olevansa muslimeja vaan myös toteuttavat uskontoa käytännössä kunnon esikuvan tavoin.
Kumpikaan mainituista siis ei varmasti kelpaa.
Miten olisi Arman Alizad , hänhän on menestynyt maahanmuuttaja.Kenties haittana voivat olla hänen mielipiteensä,sanoi radiohaastattelussa joidenkin maahanmuuttajien valittavan turhasta,jos suomi on niin paska maa voihan sitä lähteä pois. ;)
Quote from: kertsu59 on 31.01.2009, 10:08:52
Quote from: ibn ghul on 30.01.2009, 21:48:38
Quote from: Miniluv on 30.01.2009, 17:32:18
Jani Toivola tai Lola Odusoga?
Uskon että imaami ei tarkoita tummaihoisia 'esikuvia' vaan islamilaisia, arvattavasti myös nimenomaan sellaisia jotka eivät vain sano olevansa muslimeja vaan myös toteuttavat uskontoa käytännössä kunnon esikuvan tavoin.
Kumpikaan mainituista siis ei varmasti kelpaa.
Miten olisi Arman Alizad , hänhän on menestynyt maahanmuuttaja.Kenties haittana voivat olla hänen mielipiteensä,sanoi radiohaastattelussa joidenkin maahanmuuttajien valittavan turhasta,jos suomi on niin paska maa voihan sitä lähteä pois. ;)
Suuri osa suomalaisistakin katsoo viisaaksi luonnehtia kotimaataan paskaksi maaksi ja sen kansaa junttimaiseksi. Luonnehdinta pätee vain tekijänsä & kaltaistensa osalta. Suomalaisten sivistys on syvällä eikä se näy aina päälle. Mutta se on olemassa.
Quote from: kertsu59 on 31.01.2009, 10:08:52Miten olisi Arman Alizad , hänhän on menestynyt maahanmuuttaja.Kenties haittana voivat olla hänen mielipiteensä,sanoi radiohaastattelussa joidenkin maahanmuuttajien valittavan turhasta,jos suomi on niin paska maa voihan sitä lähteä pois. ;)
Arman ei ole muslimi vaan bahai. Jos olen oikein käsittänyt niin se on myös se syy, miksi hän on Suomessa: Iranin islamilaisen vallankumouksen jälkeen uskonnollisia vähemmistöjä alettiin vainota ja bahai-uskoisia tapettiin joukoittain ilman mitään varsinaista syytä.
Sehän tässä monikulttuurissa on juuri kaikkein typerintä: moni on lähtenyt pakoon papiston hirmuvaltaa ja uskonnollisia teurastuksia ja sitten länsimainen älymystö ja monikulttuurikoneisto palvovat näitä imaameita minkä ehtivät.
Quote from: jaakkeli on 31.01.2009, 11:17:14
Quote from: kertsu59 on 31.01.2009, 10:08:52Miten olisi Arman Alizad , hänhän on menestynyt maahanmuuttaja.Kenties haittana voivat olla hänen mielipiteensä,sanoi radiohaastattelussa joidenkin maahanmuuttajien valittavan turhasta,jos suomi on niin paska maa voihan sitä lähteä pois. ;)
Arman ei ole muslimi vaan bahai. Jos olen oikein käsittänyt niin se on myös se syy, miksi hän on Suomessa: Iranin islamilaisen vallankumouksen jälkeen uskonnollisia vähemmistöjä alettiin vainota ja bahai-uskoisia tapettiin joukoittain ilman mitään varsinaista syytä.
Sehän tässä monikulttuurissa on juuri kaikkein typerintä: moni on lähtenyt pakoon papiston hirmuvaltaa ja uskonnollisia teurastuksia ja sitten länsimainen älymystö ja monikulttuurikoneisto palvovat näitä imaameita minkä ehtivät.
Kevennys:
Ainoa palvonnan arvoinen imaami on Vanhan Vennamon luostarin imaami Pappi Heljas eli...
Häneen voitte tutustua Yömyöhä-lähetysten taltioinneissa.
Quote from: jaakkeli on 31.01.2009, 11:17:14
Quote from: kertsu59 on 31.01.2009, 10:08:52Miten olisi Arman Alizad , hänhän on menestynyt maahanmuuttaja.Kenties haittana voivat olla hänen mielipiteensä,sanoi radiohaastattelussa joidenkin maahanmuuttajien valittavan turhasta,jos suomi on niin paska maa voihan sitä lähteä pois. ;)
Arman ei ole muslimi vaan bahai. Jos olen oikein käsittänyt niin se on myös se syy, miksi hän on Suomessa: Iranin islamilaisen vallankumouksen jälkeen uskonnollisia vähemmistöjä alettiin vainota ja bahai-uskoisia tapettiin joukoittain ilman mitään varsinaista syytä.
Sehän tässä monikulttuurissa on juuri kaikkein typerintä: moni on lähtenyt pakoon papiston hirmuvaltaa ja uskonnollisia teurastuksia ja sitten länsimainen älymystö ja monikulttuurikoneisto palvovat näitä imaameita minkä ehtivät.
Sorge tietämättömyyteni enpä tiennyt tuota. ???
Quote from: mikkoR on 30.01.2009, 17:53:54
Quote from: Lemmy on 30.01.2009, 17:19:32
Tää uumaja apuhanna joskus kertoi ihan telkassa että Suomalaiset on paskanteleva metsäläiskansa... että silleen.
Lähde, kiitos?
Kaikkihan nyt paskalla käyvät. ???
Tarkoittikohan imaami että menestyvien esikuvien pitää olla juuri muslimeja? Entä onko väliä onko shiia tai sunni vai käyvätkö vaikka baha'it ja sufilaisetkin? Hiustenhalontaa, tiedän. Haluaisin vain tietää onko imaami ekumeeninen ja kuinka paljon.
Herrat palaavat sitten paskalta asian kanssa, jos palaavat.
Ei voi taas ymmärtää tätä logiikan ketjua. En kyseenalaista sitä, etteivätkö maahanmuuttajat - ja sivumennen sanoen myös "urbaanit" amerikkalaisnuoret - tarvitsisi kunnon esikuvia, vaan tätä koko jutun käsittelytapaa.
Itse voisin kuvitella että jos maahanmuuttajien joukosta ei löydy kunnon esikuvia, se olisi pikemminkin vääriin asioihin keskittyvien tai vääriä asioita arvostavien maahanmuuttajien vika kuin heitä ympäröivän yhteiskunnan tai razzististen suomalaisten.
Suomessa ei ole mitään laillista estettä sille, etteikö joku 90-luvun alussa maahan tulleista kultamunista olisi jo ehtinyt lukemaan itseään vaikkapa asianajajaksi tai lääkäriksi, mutta jostain syystä yliopistolla näkee kunnon tiedekunnissa edelleenkin tavallisen vähän värikästä väkeä. Ammattikorkean puolella enemmänkin, mutta pääasiassa röökillä koulun takana tai hengailemassa luentojen aikana läppärit sylissä talon aulassa.
Tuo loppukommentti on myös älyttömyydessään suorastaan pöyristyttävä. Ettäkö suomen osaaminen on liian helppo vastaus? Edes kansainvälisille aloille on aika vaikea palkata jotain huippukoulutettua insinööriä jos tämä puhuu ainoastaan kurgistania, saati sitten että terveyskeskukseen pitäisi palkata lääkäri, joka puhuu korkeintaan huonoa englantia. Tai mennään kunnolla vastaan - mihin tahansa kommunikaatiota tai asiakaspalvelua vaativaan työhön joku joka ei puhu paikallista kieltä. Ei se nyt piru vie vaan toimi niin. Esimerkiksi virkamiehille on asetettu laissa kielivaatimukset.
Ja tämä silläkin oletuksella että lentokoneesta muka oikeasti puskee maahan kymmenittäin lääkäreitä ja insinöörejä, mitä suuresti epäilen.
Quote from: hammerzeit on 01.02.2009, 02:57:34Esimerkiksi virkamiehille on asetettu laissa kielivaatimukset
Niinpä, mutta onhan se nyt selvä että ei niitä maahanmuuttajia voi vaatia osaamaan sentään ruotsia... Tosin aivan mainiosti normaalien suomenkielisten ihmisten elämän voi tuhota sillä että nämä eivät osaa tarpeeksi ruotsia, tuota koko maaailman tärkeintä ja vaiikutusvaltaisinta kieltä. Jota tietenkin kaikkien muiden vaaditaan osaavan...
Quote from: hammerzeit on 01.02.2009, 02:57:34
Tuo loppukommentti on myös älyttömyydessään suorastaan pöyristyttävä. Ettäkö suomen osaaminen on liian helppo vastaus? Edes kansainvälisille aloille on aika vaikea palkata jotain huippukoulutettua insinööriä jos tämä puhuu ainoastaan kurgistania, saati sitten että terveyskeskukseen pitäisi palkata lääkäri, joka puhuu korkeintaan huonoa englantia. Tai mennään kunnolla vastaan - mihin tahansa kommunikaatiota tai asiakaspalvelua vaativaan työhön joku joka ei puhu paikallista kieltä. Ei se nyt piru vie vaan toimi niin. Esimerkiksi virkamiehille on asetettu laissa kielivaatimukset.
Noita kommentteja tulee haastattelujen ja tutkimusten oheen jatkossa yhä enemmän. Tämä on osa lobbauskampanjaa, jonka päämäärä on väljentää maahanmuuttajien kielitaitovaatimuksia. Asiaan kuuluu, että näissä jutuissa paheksutaan työpaikkoihin muka vaadittavaa "täydellistä suomea" (tosiasiassa jo nyt syrjintälain vastaisena kielletty) ja kansalaisuuteen vaadittavan kielitaidon kohtuuttomuutta kotiäideille (se siitä integroitumisesta).
Arajärven raportin pohjalta keväällä työnsä aloittava kotouttamislainsäädännön uudistustyöryhmä luultavasti ehdottaa virkamiesruotsin (tai suomen) vaatimuksen poistamista, mutta vain maahanmuuttajilta heihin sovellettavalla yksilökohtaisella menettelyllä. Lisäksi kansalaisuuteen vaaditun kielikokeen vaatimuksia tullaan lieventämään. Suomessa ei siis uussuomalaisten tarvitse jatkossa osata keskinkertaistakaan suomea, mutta muilta suomalaisilta vaaditaan edelleen ruotsin kielen opiskelua ja osaamista.
Jos nämä kielilakien muutokset menevät nyt läpi, niin lakeja tuskin koskaan enää palautetaan takaisin ennalleen. Muita vastaavia kielipoliittisia uudistuksia lienee tulossa jo tämän vuoden aikana.
Imaami, jonka nimi oli täydentynyt Abdoul-Majid Tahriou-Varjoseksi, esittäytyi tänään Hesarin sivuilla Imaami jäi lukkojen taa -jutussa, mikä ainakin toistaiseksi on luettavissa vain digi- ja paperiversiossa. Toimittajana on Katja Martelius, joka tapasi elämänsä ensimmäisen imaamin.
Oikeastaan ihan asiallisessa kirjoituksessa kiusallisesta tyttöjen ympärileikkauskysymyksestä irti kiemurellut Abdoul-Majid kertoo välittävänsä yhteisölleen tiedon, että Suomessa tosiaan pitää noudattaa maan lakia.
Hesari (digilehti) (http://www.hs.fi/digilehti/sunnuntai/artikkeli/1135243193057)
Quote from: rähmis on 01.02.2009, 10:57:11
Imaami, jonka nimi oli täydentynyt Abdoul-Majid Tahriou-Varjoseksi, esittäytyi tänään Hesarin sivuilla Imaami jäi lukkojen taa -jutussa, mikä ainakin toistaiseksi on luettavissa vain digi- ja paperiversiossa. Toimittajana on Katja Martelius, joka tapasi elämänsä ensimmäisen imaamin.
Oikeastaan ihan asiallisessa kirjoituksessa kiusallisesta tyttöjen ympärileikkauskysymyksestä irti kiemurellut Abdoul-Majid kertoo välittävänsä yhteisölleen tiedon, että Suomessa tosiaan pitää noudattaa maan lakia.
Hesari (digilehti) (http://www.hs.fi/digilehti/sunnuntai/artikkeli/1135243193057)
Niin, tällä tasolla näiden mamujen kanssa mennään, että joudutaan erikseen selventämään, että säännöt ja lait ovat ihan tosissaan tehty noudatettaviksi. Musujenkin.
Quote from: Roope on 01.02.2009, 10:13:58
Arajärven raportin pohjalta keväällä työnsä aloittava kotouttamislainsäädännön uudistustyöryhmä luultavasti ehdottaa virkamiesruotsin (tai suomen) vaatimuksen poistamista, mutta vain maahanmuuttajilta heihin sovellettavalla yksilökohtaisella menettelyllä. Lisäksi kansalaisuuteen vaaditun kielikokeen vaatimuksia tullaan lieventämään. Suomessa ei siis uussuomalaisten tarvitse jatkossa osata keskinkertaistakaan suomea, mutta muilta suomalaisilta vaaditaan edelleen ruotsin kielen opiskelua ja osaamista.
"Se ei olla rasismia, se olla
positiivista syrjintää"
Pelkästään yhden virkakielen vaatimus kaikille ihmisille! Ei siinä ole mitään järkeä, että suomalaissyntyisen pitäisi osata täydellistä suomea ja ruotsia, mutta huippuosaajien ei kumpaakaan kuin puolivillaisesti. Ja nyt ihan oikeasti: ketä se hyödyttää, että maahanmuuttajakotiäideiltä ei edellytetä suomen osaamista?
Idea siitä, että kielitaitovaatimus poistetaan kokonaan vaikkapa luku- ja kirjoitustaidottomilta, on absurdi. Heillehän juuri sitä apua erityisesti pitäisi suunnata. En tiedä paljonko se tulisi maksamaan, mutta kaikille maahantulijoille pitäisi tarjota suomen kielen opetusta vähintään parina päivänä viikossa ja heidät myös pitäis velvoittaa näitä tunteja ottamaan. Lukutaidottomat esikouluun, jos ei muu auta.
Onhan noita muslimien "idols-karsinnassa (http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_attack#Muslim_views)" kunnostautuneita...
Idioottimaisempaa se olisi, että esim. ulkolainen mies tai vaimo ei pääsisi kielikurssille koska ei ole pakolainen tai turvapaikanhakija.
Quote from: Lemmy on 01.02.2009, 14:33:42
Idioottimaisempaa se olisi, että esim. ulkolainen mies tai vaimo ei pääsisi kielikurssille koska ei ole pakolainen tai turvapaikanhakija.
Oma jonkin asteiseen kokemukseenkin perustuva mutuni on, että kyllä noille kursseille ainakin pääkaupunkiseudulla ilman kummempia ongelmia
pääsee - ainakin jos maksaa kurssimaksut itse.
Pykälää aiemmin ketjussa olleeseen kysymykseen sanoisin, että kurssille pitäisi velvoittaa pakolaiset, turvapaikanhakijat ja muista muuttajista työvoimatoimistojen asiakkaat. Muillekin, jotka tähän maahan tulevat aikomuksena jäädä pysyvästi, kurssit olisivat toki suositeltavia, mutta pakkokeinot eivät tunnu sopivilta niitä kohtaan, jotka eivät ole yhteiskunnan elättejä.
Asiasta halalmakkaraan - mä luin tän imaamin haastattelun HS-paperilehdestä. Jos joku digilehden oikeuksien omistaja ilkeäisi kopioida artikkelin tänne, niin mun mielestäni imaamilla on peräti nuiva asenne kotouttamiseen.
Meinasin hieman aiemmin postata ja ilkeämielisesti sanoa, että imaamille ei varmaankaan sitten kelpaa tämä IS:ssä ollut Zarmina Razai, joka on peräti nainen, opiskellut, saanut kansalaisuuden ja elättää perheensä - kun pakeni Talibania. Nyt epäilen että tässä olisi juuri hyvä esikuva. Vieläkin olen paatumuksessani aprikoinut, että erottuminen isosta veljestä ihmissalakuljetuksessa varmaan mahdollisti tämänkin menestystarinan, koska muuten Zarmina olisi istunut kotona säkki päässä ja isoveli istunut kahvilassa ja käynyt illalla diskossa ahdistelemassa naisia ja haukkumassa miehiä rassistiksi...sss. Aprikoin että jos Suomeen tulisi vähemmän näitä karvaperse-isoveliä ja enemmän Afganistanilaisia koulutyttöjä puoliksikaan samalla asentella, epäilen että Suomalaistenkin asenteissa tapahtuisi melkoinen muutos turvapaikanhakijoita kohtaan.
Ja mitä imaamin puheisiin tulee, olen samaa mieltä hänen kanssaan asioista. Toisten pitää omaksua ja toisten pitää kertoa. Jos Suomessa olis vähemmän ymmärtäviä hyysäritätejä ja muita vähemmistövaltuutattuja ja enemmän pahansisuisia ämmiä jotka sanoisivat miten asiat on, niin niitä konfliktinsiemeniä todellakin olisi vähemmän.
Samaa sanottiin Ruotsissa.
Sitten maahanmuuttajataustainen idoli ja esikuva syntyi: Zlatan. Hän sai uskomattoman miljoonasopimuksen siitä, että potkii nurmikentällä palloa toisten akuisten miesten kanssa. Maahamuuttajatähti oli totta! Ruotsissa ilkamoivat niin mamut kuin akateeminen eliittikin, olihan nyt kiistatta todistettu, että muslimitaustainen maahanmuuttaja voi olla myös miljonääri ia idoli.
Myöhemmin opettajat ovat kertoneet, että Zlatanista onkin ollut haittaa. Kun nuorimies lintsaa oppitunnilta ja räkii sen sijaan pelikentällä puhuttelusta on vielä vähemmän hyötyä kuin ennen. Pojat sanovat, että haista sinä lehmä, meistä tulee futareita ja saadaan miljoonittain rahaa kun lähdetään Englantiin pelaamaan, eikä sitä varten tarvi opiskella.
Onko kukaan muu huomannut, että maahanmuuttokysymyksissä asiat toimivat yleensä täysin päinvastoin kuin mitä ihmiset aluksi uskoivat?
Quote from: Roope on 01.02.2009, 10:13:58Arajärven raportin pohjalta keväällä työnsä aloittava kotouttamislainsäädännön uudistustyöryhmä luultavasti ehdottaa virkamiesruotsin (tai suomen) vaatimuksen poistamista, mutta vain maahanmuuttajilta heihin sovellettavalla yksilökohtaisella menettelyllä. Lisäksi kansalaisuuteen vaaditun kielikokeen vaatimuksia tullaan lieventämään. Suomessa ei siis uussuomalaisten tarvitse jatkossa osata keskinkertaistakaan suomea, mutta muilta suomalaisilta vaaditaan edelleen ruotsin kielen opiskelua ja osaamista.
Arajärven raportin (http://www.intermin.fi/intermin/biblio.nsf/D5A6B24123947ACEC225754C004B836E/$file/22009.pdf) sivulla 95 sanotaan:
Quote from: Arajärven raportti s. 95Kotoutumisen ja työllistymisprosessin olennaisena sisältönä on suomen tai ruotsin kielen sellainen oppiminen, joka takaa aluksi edellytykset selviytyä jokapäiväisestä elämisestä sekä näissä suhteissa tarpeelliset kulttuuriset taidot.
Toimenpiteiden tarkoituksenmukaisuuden varmistamiseksi on perusteltua suorittaa ensin maahanmuuttajan kielenosaaminen ja ammattitaito soveltuvin näyttökokein. Opetus on aloitettava kotoutumispolun alussa ja sen jatko rakentuu aina saavutetulle tasolle. Jos maahanmuuttajan tarve yhteiskuntaan ja kulttuuriin integroitumiseen on vähäinen, voidaan se kytkeä kokonaisuudessaan suomen kielen alkeiden opettamiseen mahdollisuuksien mukaan osana muuta toimintaa.
Kursiivilla kirjoitettu on itse asiassa aika lupaavaa , mutta tämä kaadetaan lihavoidulla.
opettamiseen mahdollisuuksien mukaan osana muuta toimintaa. = jos aikaa jää niin vähän sieltä täältä muun sähläyksen ohella.
Tämä on oikeastaan koko raportin ydinkohta mitä kielitaitoon tulee - kielitaitovaatimusten löysentäminen on PKn tavoite välillä lupaavista sanakäänteistä huolimatta.
Quote from: Zngr
Myöhemmin opettajat ovat kertoneet, että Zlatanista onkin ollut haittaa. Kun nuorimies lintsaa oppitunnilta ja räkii sen sijaan pelikentällä puhuttelusta on vielä vähemmän hyötyä kuin ennen.
Mun mielestäni muija joka opiskelee lukiossa, yliopistossa farmakologiaa ja on jopa maksanut asuntovelkansa pois olisi kiljuskineillekkin esikuvaksi.
Tässä vastaava sunnuntaihyysärin juttu digilehdestä syyhkittynä:
Imaami jäi lukkojen taa
Kun Abdoul-Majid Tahirou-Varjonen tuli Suomeen, hän ei ymmärtänyt, miksi huoltomiehelle piti maksaa oven avaamisesta. Nyt hän tietää – ja kertoo sen muillekin maahanmuuttajille.
Katja Martelius
helsingin sanomat (1.2.2009)
Lehdistötilaisuudessa pöydän takana istuu kolme pukuherraa. Kaksi heistä on eurooppalaisia ja yksi syntyperältään afrikkalainen: Espoon islamilaisen yhdyskunnan imaami Abdoul-Majid Tahirou-Varjonen.
Hän on täällä Hanasaaren kulttuurikeskuksessa, koska alkamassa on konferenssi, jonka tarkoitus on esitellä suomalaisten viranomaisten ja uskonnollisten johtajien uudenlaista yhteistyötä. Viranomaiset kouluttavat uskonnollisia johtajia, jotta uskonnolliset johtajat taas osaisivat neuvoa seurakuntalaisiaan, kun nämä tarvitsevat apua monissa käytännön pulmissa.
Esimerkiksi jos täytyy täyttää lomakkeita, eikä osaa. Tai jos kotona on ongelmia, tai lapsilla koulussa. Yleensäkin silloin, kun ei ymmärrä länsimaisen yhteiskunnan mentaliteettia.
Samalla viranomaiset saavat arvokasta tietoa siitä, mitä tapahtuu maahanmuuttajayhteisöissä.
Tämä on elämäni ensimmäinen kohtaaminen imaamin kanssa. Olen miettinyt koko aamun, uskallanko kätellä häntä. Ehkä hän ei halua kätellä minua, koska olen nainen, ja syntyy kiusallinen tilanne. Jossain itsessäni olen kai kuitenkin ajatellut, että hänellä on kiharainen parta ja turbaani päässä. Mutta en ole varustautunut tähän: että imaami onkin afrikkalainen pukumies, joka puhuu sujuvaa konferenssienglantia.
Tahirou-Varjonen nousee pöydän takaa ja hymyilee ystävällisesti. Ja ojentaa kätensä.
"Imaami on vain nimitys. Imaami voi olla kuka tahansa henkilö, jolla on tietoa uskonnosta", hän selittää. Hänellä on Espoossa kahdentuhannen hengen seurakunta – tosin luku ei ole ihan varma, koska moskeijassa ei pidetä jäsenrekisteriä. Lisäksi Tahirou-Varjonen opettaa peruskoulussa islamia.
Puhumme englantia, vaikka hän osaa myös suomea, mutta ei kuulemma riittävän hyvin. Tahirou-Varjonen ei halua kertoa, mistä maasta on kotoisin, paitsi että jostain Keski-Afrikasta. Hän ei myöskään halua puhua perheasioistaan, ei mistään yksityisestä.
Sen saamme tietää, että Tahirou-Varjosesta tuli imaami, kun hän opiskeli yliopistossa islamia, ja suomalainen, kun hän tuli Suomeen noin 12 vuotta sitten. Tampereelle, yliopistoon.
Tahirou-Varjosen ensikohtaaminen suomalaisen yhteiskunnan kanssa tapahtui opiskelija-asuntolassa. Hän oli mennyt käytävällä sijaitsevaan kylppäriin, kun kämpän ovi hänen selkänsä takana pamahti kiinni. Tahirou-Varjonen käytävässä – avaimet sisällä huoneessa. Ohi kulkeva opiskelija selitti, että pitää kutsua huoltomies, joka avaa oven. Huoltomies tuli ja avasi oven yleisavaimella. Kiitos, sanoi Tahirou-Varjonen ja meni sisään.
Mutta huoltomies seisoi ovensuussa. Pitää maksaa, hän sanoi. Maksaa mistä? No siitä, että huoltomies oli avannut oven. Maksaa siitä, että joku avaa avaimella oven! "Nyt tietenkin käsitän, miksi", sanoo imaami. Avaimet ovat huoltomiehellä esimerkiksi turvallisuuden takia. Mutta aikanaan sitä oli vaikea ymmärtää.
"Puhumme maahanmuuttajien sopeuttamisesta, mutta pitäisi puhua siitä, miten tullaan kansalaiseksi."
Pitäisikö hänestä maahanmuuttajan tulla samanlaiseksi kuin suomalaiset?
"Ei välttämättä, sillä maahanmuuttaja on se, joka on. Mutta maahanmuuttajan täytyy ymmärtää maata, johon hän on omasta vapaasta tahdostaan muuttanut. Hänen pitää muistaa, että hän on itse tehnyt valinnan – kukaan ei ole häntä pakottanut", imaami sanoo. "Ja yhteiskunnan taas pitää ymmärtää, että maahanmuuttaja ei voi ymmärtää yhteiskuntaa, jos hänelle ei siitä kerrota."
Paljon suomalaisten ja maahanmuuttajien välisestä kärhämästä saa alkunsa tästä perusasetelmasta. Imaami välittää yhteisölleen myös sen tiedon, että Suomessa tosiaan pitää noudattaa maan lakia. Hänestä uskonto ei ole ristiriidassa maallisen lain kanssa, vaikka islam sääteleekin elämässä ihan kaikkea.
"Maan laki on tarkoitettu suojelemaan ihmisiä, ja uskonto myös."
Eikö muka uskonnollinen laki olisi ristiriitainen maallisen kanssa? Entäs vaikka tyttöjen ympärileikkaukset!
Niin, mutta islamilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä, selittää Tahirou-Varjonen. Se on kulttuurinen käytäntö. "Usein luullaan, että kulttuurinen käytäntö on islamia, mutta ei se ole." Tosin miesten ympärileikkausta imaami kyllä puolustaa. "Se on profeetan käytäntö."
Niinpä niin. Kaikki riippuu siitä, miten islamia tulkitaan. Tahirou-Varjonen on keskitien mies. Hänestä islamia tulee tulkita maltillisesti. Moderni hän on siinäkin, että on ottanut myös suomalaisen vaimonsa sukunimen.
"Ymmärrän länsimaista yhteiskuntaa. Islamin täytyy olla keskitien oppi, jotta voisimme elää täällä", imaami sanoo.
------------------------------------------------------------------------
Kommenttina aina nuivahtava Marteliukselta tuo lihavoimani pätkä. Josko voisi olla niin että silppuamaton alapää on Katjalle arvokkaampi kuin islamin tulkinta? Onko moku-okulaarissa särö vai mitäs tämä nyt on?
"Imaami on vain nimitys. Imaami voi olla kuka tahansa henkilö, jolla on tietoa uskonnosta".
Nimitänpä itseni imaamiksi samantien. Minulla on tietoa uskonnosta. Olen myös kuka tahansa henkilö.
Mikä rooli näillä Imaameilla on Suomessa? Ovatko he ns. asiakkaidensa asianajajia ja millainen valta heillä on seurakuntalaisiinsa jos asioita hoidetaan heidän välityksellään?