Helsinki antaa lisärahaa ongelmakouluille
julkaistu tänään klo 16:32, päivitetty tänään klo 16:34
Helsingissä kolmisenkymmentä koulua saa erityistä tukea syrjäytymisen ehkäisyyn. Lisärahan perusteena on huoltajien alhainen koulutus ja tulotaso sekä oppilaiden maahanmuuttotaustaisuus. Rahaa jaetaan kymmenestä sataan tuhanteen euroon koulua kohti, ja käytännössä sillä palkataan esimerkiksi kouluavustajia.
Määrärahan myöntämiskriteerit:
- Huoltajien koulutustaso
- Perheiden tulotaso
- Oppilaiden maahanmuuttajataustaisuus
- Ruotsinkielisten lasten suhteellinen osuus samanikäisistä
Helsingin kaupungin opetuslautakunnan mukaan niin sanotun positiivisen diskriminaation määrärahan tarkoituksena on ennaltaehkäistä sosiaalisten ongelmien kasautumista, lisätä koulutuksellista tasa-arvoa ja sosiaalista tasapainoa eri alueiden kesken. Samalla edistetään oppilaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.
Helsingissä rahaa jaetaan vuonna 2009 suomenkieliseen perusopetukseen 1 527 000 euroa ja ruotsinkieliseen perusopetukseen 35 000 euroa. Märärahaa on lisätty edellisvuodesta suomenkielisen opetuksen osalta 385 000 eurolla ja ruotsinkielisen opetuksen osalta 35 000 eurolla.
Positiivisen diskriminaation määrärahaa jaetaan Helsingissä lukuvuosina 2009-2012 seuraaville kouluille:
Suomenkieliset koulut
1. Jakomäen ala-asteen koulu
2. Meri-Rastilan ala-asteen koulu
3. Keinutien ala-asteen koulu
4. Myllypuron ala-asteen koulu
5. Vesalan ala-asteen koulu
6. Laakavuoren ala-asteen koulu
7. Soinisen koulu
8. Koskelan ala-asteen koulu
9. Pelimannin ala-asteen koulu
10. Kontulan ala-asteen koulu
11. Mustakiven ala-asteen koulu
12. Hietakummun ala-asteen koulu
13. Maunulan ala-asteen koulu
14. Pihlajiston ala-asteen koulu
15. Roihuvuoren ala-asteen koulu
16. Mellunmäen ala-asteen koulu
17. Länsi-Pasilan ala-asteen koulu
18. Pihjlajamäen ala-asteen koulu
19. Maatullin ala-asteen koulu
20. Pihkapuiston ala-asteen koulu
21. Eläintarhan ala-asteen koulu
22. Malminkartanon ala-asteen koulu
23. Tahvonlahden ala-asteen koulu
24. Jakomäen yläasteen koulu
25. Myllypuron yläasteen koulu
26. Vesalan yläasteen koulu
27. Malmin yläasteen koulu
28. Siilitien peruskoulu
29. Kallahden peruskoulu
30. Pitäjämäen peruskoulu
Ruotsinkieliset koulut
1. Haga lågstadieskola
2. Blomängens lågstadieskola
3. Nordsjö lågstadieskola
4. Kårböle lågstadieskola
5. Botby högstadieskola
6. Åshöjdens grundskola
Yksityiset sopimuskoulut
1. Helsingin yhteislyseo
YLE Uutiset
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/helsinki_antaa_lisarahaa_ongelmakouluille_1092052.html?origin=rss
Siinähän tuli sitten lista niistä Helsingin kouluista joita on syytä välttää. 8)
Rahahan se korjaa kaiket epäkohdat, yep yep. En jaksa kohta enää...
Mistä teillä siellä Helsingissä sitä rahaa oikein riittää? Meillä täällä kun ei ole varaa edes hankkia Hankamäen kirjaa paikalliseen kirjastoon.
Herkullinen termi tuo "positiivinen diskriminaatio"!
Miksi muuten sitä ei voi sano suoraan suomen kielellä "myönteinen syrjintä"?
Nykyy ollaan ultraherkkiä syrjillä, mutta sitten on yksi sallittu syrjinnän laji josta ollaan vamiita vieläpä maksamaan kalliisti. Siis syrjiä saa jos se vaan on oikeanlaista syrjintää.
Joku nyt sitten voisi laske että mitä tuo 1.5 miljoonaa euroa tarkoittaa tuolle oppilasmäärälle! Kuinka monta päätoimista ihmistä sillä palkataan ja kuinka suurta oppilasmäärää kohden.
Jotenkin on sellainen tuntuma ettei edes tuolla ole mitään vaikutusta tuloksiin.
Quote from: Satsuki on 19.10.2009, 17:01:26
Mistä teillä siellä Helsingissä sitä rahaa oikein riittää?
Taikaseinästähän sitä saa. Kela-Gold-kortilla.
Quote from: Pohjolan puolesta on 19.10.2009, 17:03:52
Jotenkin on sellainen tuntuma ettei edes tuolla ole mitään vaikutusta tuloksiin.
Ei tietenkään ole. 1,5 miljoonalla eurolla voi palkata vuodeksi ehkä 30 koulunkäyntiavustajaa, millä ei ole mitään vaikutusta leviteltynä ympäri 37:ä koulua joissa on yhteensä tuhansia oppilaita.
Rahan myöntämisen perusteena on "- Ruotsinkielisten lasten suhteellinen osuus samanikäisistä" ja päämääränä "syrjäytymisen ehkäisyyn".
Eli mitä enemmän koulussa on ruotsinkielisiä suhteessa muihin, sitä enemmän jotkut siinä koulussa ovat vaarassa syrjäytyä? ja sama jos siellä on paljon maahanmuuttajia? ymmärsinköhän minä nyt oikein?
Koulut saavat siis lisää rahaa ettei joku osa oppilaista syrjäytyisi, jos siellä on paljon ruotsinkielisiä tai maahanmuuttajia?
Joko ruotsinkielisillä ja maahanmuuttajilla on suurempi uhka syrjäytyä tai sitten sellaisessa koulussa jossa noita on paljon, suomenkielisillä on tämä uhka :P :P :P :P :P
Ovat kurjia ja syrjittyjä nuo ruotsinkieliset....
Rahan syytäminen ei auta, ei vaikka rahaa syydettäisiin kymmenkertaisesti nyt esitetty määrä. Kouluavustajien lisääminen ei auta. Maahanmuuton lopettaminen auttaa, mutta sitä keinoa ei haluta käyttää. Joten rahaa palaa ja ongelmat pahenevat.
(http://www.trainfortopdollar.com/trainfortopdollar/wp-content/uploads/2008/12/joker-burning-money-in-tdk.jpg)
Tutkimusraportti Ruotsista:
Malmön ongelmakouluille jaettiin (2005-2008) 15 milj. euroa.
Oppimistulokset eivät yrityksistä huolimatta kohonneet.
Projektilla katsottiin kuitenkin olevan merkittävä symbolinen arvo.
http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article554111/Haverirapport.html
QuoteMäärärahan myöntämiskriteerit:
- Huoltajien koulutustaso
- Perheiden tulotaso
- Oppilaiden maahanmuuttajataustaisuus
- Ruotsinkielisten lasten suhteellinen osuus samanikäisistä
Tässä lähtee menemään jyrkästi vinoon. Lisärahan perusteet laitetaan tuollaisiksi sillä taustaoletuksella, että nuo kriteerit suoraan määrittävät oppilaiden "haasteellisuuden". On melkoinen ero siinä, ovatko lapsen vanhemmat köyhiä ja kouluttamattomia maahanmuuttajia kulttuurista, jossa arvostetaan koulunkäyntiä ja työntekoa. Tai sitten toisenlaisesta.
Näin vain luodaan oikeaa tasa-arvoa vääristäviä tukirakenteita, jotka lisäävät byrokratiaa ja mielivaltaa. Tämä taas osaltaan lisää white-flightia ja kaikenlaista turhaa kikkailua lapsen koulun valinnassa.
Ruotsinkielisten lasten osuutta kriteerinä en ymmärrä ollenkaan. Onko pieni määrä hyvä vai huono asia? Entä ruotsinkielisessä koulussa?
Quote from: riposti on 19.10.2009, 18:15:10
Tutkimusraportti Ruotsista:
Malmön ongelmakouluille jaettiin (2005-2008) 15 milj. euroa.
Oppimistulokset eivät yrityksistä huolimatta kohonneet.
Projektilla katsottiin kuitenkin olevan merkittävä symbolinen arvo.
Tuo taitaa olla ruotsalaisille maahanmuuttajaprojekteille ominaista. Kun kaikki on mennyt pieleen ja on tuhlattu älyttömästi rahaa, niin lopuksi todetaan kannustavasti, että projektilla on kuitenkin ollut merkittävää symboliarvoa ja se kohotti maahanmuuttajien itsetuntoa. Heja!
Pikayhteenveto opetuslautakunnan kokouksesta:
http://www.hel.fi/static/public/hela/OPETUSLAUTAKUNTA/Suomi/Pikayhteenveto/2009/Opev_2009-10-13_OLK_10_Pi_I/17125373-99A2-467B-917B-EFD8DD79990B/10-13102009.html?CACHEPARAM=Opev%202009-10-13%20OLK%2010%20Pi%20I?
Näköjään tästä ei ole edes äänestetty? Onkohan Halla-aho ollut kipeänä?
Onko niin vaikea puhua lahjattomille ja sopeutumattomille oppilaille tarkoitetusta lisämäärärahasta ?
Edit: ....eikä postiviivisesta diskriminaatiosta
Quote from: VMJ on 19.10.2009, 18:55:52
Näköjään tästä ei ole edes äänestetty? Onkohan Halla-aho ollut kipeänä?
Halla-aho on hyvä kirjoittamaan blogia (silloin kun jaksaa ja muistaa), mutta poliittiset näytöt ovat muuten täysin nolla.
Quote from: juge on 19.10.2009, 19:28:34
Quote from: VMJ on 19.10.2009, 18:55:52
Näköjään tästä ei ole edes äänestetty? Onkohan Halla-aho ollut kipeänä?
Halla-aho on hyvä kirjoittamaan blogia (silloin kun jaksaa ja muistaa), mutta poliittiset näytöt ovat muuten täysin nolla.
täytyy kyllä olla samaa mieltä. jatkuukohan sama mykkäkoulu eduskunnassa jos pääsee/tahtoo/valitaan sinne?
Taitava poliitikko olisi nostanut positiivisesta diskriminaatiosta kovan mediamekkalan ja yrittänyt lobata muut lautakunnan jäsenet taakseen, jotta koko skeida olisi kuopattu syvälle. Ilmeisesti edes tämän yrittäminen ei luonnistunut Halla-aholta - syystä tai toisesta.
Quote from: VMJ on 19.10.2009, 18:55:52
Onkohan Halla-aho ollut kipeänä?
Vai lomaileeko hän Reetta Rädyn kanssa?
Toisin kun Rädyn tapauksessa, Halla-aholta kaipailen elonmerkkejä esimerkiksi uuden blogikirjoituksen muodossa.
Quote from: riposti on 19.10.2009, 18:15:10
Tutkimusraportti Ruotsista:
Malmön ongelmakouluille jaettiin (2005-2008) 15 milj. euroa.
Oppimistulokset eivät yrityksistä huolimatta kohonneet.
Projektilla katsottiin kuitenkin olevan merkittävä symbolinen arvo.
http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/matsskogkar/article554111/Haverirapport.html
Merkittävä symbolinen arvo ja tässä kohtaa lähti teet nenänkautta näppikselle ;D
Tämä kuvastaa mielestäni koko monikulttuuritouhua ja sen ideologiaa, ei järjen häivää, on vain symbolinen arvo.
Quote from: juge on 19.10.2009, 17:05:38
Quote from: Pohjolan puolesta on 19.10.2009, 17:03:52
Jotenkin on sellainen tuntuma ettei edes tuolla ole mitään vaikutusta tuloksiin.
Ei tietenkään ole. 1,5 miljoonalla eurolla voi palkata vuodeksi ehkä 30 koulunkäyntiavustajaa, millä ei ole mitään vaikutusta leviteltynä ympäri 37:ä koulua joissa on yhteensä tuhansia oppilaita.
Tässä vaan nähdään se minkä mittaluokan ongelmista on kysymys. Jos olisi kysymys valtaväestön tuo panostus olisi aika hyvä.
Kun on kysymys maahanmuuttajista ongelman ratkaisu käytännössä on mahdoton.
Ainoa vähänkin toteuttamiskelpoinen ajatus olisi se että näille maahanmuuttajataustaisille nuorille määrättäisiin henkilökohtaiset erittäin omistautuneet (samalla sivistyneet) kantaväestön vanhemmat jotka tekisivät pyyteettömästi kasvatustyötä. Ikävä kyllä jo pelkästään taloudellisesti ajateltuan tämä olisi täysin mahdotonta kuin vain aivan pienelle ryhmälle.
Quote from: Pohjolan puolesta link=topic=16015.msg228297#msg228297
Ainoa vähänkin toteuttamiskelpoinen ajatus olisi se että näille maahanmuuttajataustaisille nuorille määrättäisiin henkilökohtaiset erittäin omistautuneet (samalla sivistyneet) kantaväestön vanhemmat jotka tekisivät pyyteettömästi kasvatustyötä. Ikävä kyllä jo pelkästään taloudellisesti ajateltuan tämä olisi täysin mahdotonta kuin vain aivan pienelle ryhmälle.
Omavanhempien lisäksi pitäisi määrätä ainakin omakoulunkäyntiavustaja ja omapoliisi. Jonkunhan niitä pitää vahtia myös koulussa ja vapaalla.
Miksi ruotsinkieliset ovat listalla? Heillähän menee suunnilleen jokaisella mittarilla mitattuna keskimääräistä paremmin kuin kantasuomalaisilla. Helsingissä ruotsinkielisen oppilaan kustannus on jo nyt selkeästi korkeampi kuin suomenkielisen.
QuoteAinoa vähänkin toteuttamiskelpoinen ajatus olisi se että näille maahanmuuttajataustaisille nuorille määrättäisiin henkilökohtaiset erittäin omistautuneet (samalla sivistyneet) kantaväestön vanhemmat jotka tekisivät pyyteettömästi kasvatustyötä.
Kaikkein älyvapain idea islamistin kannalta on juurikin tuollainen. Lapsien kasvatus kuuluu perheen päälle eli muslimi-isälle. Naisten tehtävä on vain tuottaa lisää uskonsotureita.
QuotePositiivisen diskriminaation määrärahaa jaetaan Helsingissä lukuvuosina 2009-2012 seuraaville kouluille:
Suomenkieliset koulut
Eikö lista sisältänyt koko Itä-Helsingin ?
Halla-aho on muuten ollut pois keväällä kokouksesta, jossa päätettiin positiivisen diskriminaation määrärahoista 2009-2012:
http://www.hel.fi/wps/portal/Opetusvirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Opev/fi/P__t_ksenteko/Opetuslautakunta/P_yt_kirjat/HelaContentOpev&xml=http://www.hel.fi/static/public/hela/OPETUSLAUTAKUNTA/Suomi/Paatos/2009/Opev_2009-04-07_OLK_04_Pk/main.xml&xsl=http://www.hel.fi/static/public/hela/OPETUSLAUTAKUNTA/Suomi/mainSuomi.xsl&CACHEPARAM=Opev%202009-04-07%20OLK%2004%20Pk
http://www.hel.fi/static/public/hela/OPETUSLAUTAKUNTA/Suomi/Paatos/2009/Opev_2009-04-07_OLK_04_Pk/F3F5AE12-9334-43A4-A9BC-6C6A28CB6FCE/Kansi.html
http://www.hel.fi/static/public/hela/OPETUSLAUTAKUNTA/Suomi/Paatos/2009/Opev_2009-04-07_OLK_04_Pk/4934B01D-A528-47FC-B556-EE4636D2E336/Positiivisen_diskriminaation_maararahan_jakaminen_.html
Quote from: apexi on 19.10.2009, 17:31:32
(http://www.trainfortopdollar.com/trainfortopdollar/wp-content/uploads/2008/12/joker-burning-money-in-tdk.jpg)
Quote from: juge on 19.10.2009, 20:21:06
Halla-aho on muuten ollut pois keväällä kokouksesta, jossa päätettiin positiivisen diskriminaation määrärahoista 2009-2012:
Sääli. Pelkään pahoin että Halla-aho paloi loppuun kevään kohuissa. Hänen kirjoittelussaan täällä ja netistä poistumisilmoituksissaan oli sitä makua. Tämän heitän täysin hatusta, ja vähän tietoisestikin yrittäessäni kalastaa Jussilta reaktiota.
Mutta jos tällainen ilmiö, oli sitten kyseessä uupumus, uhkailu, uhka, poliittinen ajojahti tai vastaava syy on toteutunut, niin Jussi Halla-ahosta ei taida olla ainakaan Helsingin kaupungin opetustoimen pelastajaksi...
Toisaalta: pato lehdistössä ON SELKEÄSTI MURTUNUT, ja tästä ei voi kiittää ketään muuta kuin Jussi Halla-ahoa. Hän kantoi sen ensimmäisen (onnistuneesti läpimurtautuneen) raskaan taakan, ja nyt mennään ja vauhdilla. Tätä ei kai ole vielä nähty missään muussa valtiossa, vaan kaikkialla on maahanmuuttokritiikki onnistuneesti torpattu rasismiksi ja natsismiksi. Jussi tuotti sen inhimillisen ja kiihkottoman naaman joka toimi jossain määrin Suomessa. Wildersiä pidetään vieläkin äärioikeistolaisena, ja BNP:n tai Sverige Demokraternan toimintaa yritetään keksiä kiellettäväksi. Suomessa ei olla siinä pisteessä mutta keskustelu velloo valtoimenaan.
Hauska lukea esimerkiksi Ilta*****:n (en tiedä kumpi) artikkelia siitä että ei suomalaiset pelkää islamin tuhoavan kulttuuria, ja vieressä olevasta äänestyspalkista näkee että 90% äänensä antaneista EI halua enää enempää islamia Suomeen....
--
Mitä tulee itse positiiviseen syrjintään: perseestä. Siihen rahan syytäminen EI VAIN toimi. Myönnän kyllä että jotain ongelma-alueiden hoitamista voidaan tehdä myös verorahoilla, mutta se ei tarvitse olla DISKRIMINAATIOTA että se olisi hyödyllistä.
Huomattava on myös tuo ruotsalaisten saama erityisosuus, vaikka taitavat väittää olevansa kanta-suomalaisia etevämpiä? (joidenkin koulujen maine tms).
Suomalaiset karsastavat maahanmuuttajavaltaisia kouluja -ketjusta:
QuoteTällainen kehityskulku, joka on jo pitkällä Ruotsissa ja Ranskassa, on nyt käynnistymässä Suomessa. Näyttää siltä, että koulujen väliset erot ovat lähdössä kasvuun.
Ongelma, johon fiksut Suomalaiset keksivät ratkaisun; Raha! Onneksi Suomi onkin paaaaljon rikkaampi maa kuin joku Ranska tai joku Ruotsi. Kyllähän täällä saadaan ongelmat hoidettua, koska meillä on taikaseinä.
Hehe. Omakin vanha opinahjo tuolla listalla. Silloin kulttuurien rikkaudesta vastasi lähinnä muutama manne ja venepakolainen. Koulun historiikissa tosin 80-luvun tärkeimmäksi aiheeksi oli nostettu juurikin pakolaisuus. Nykyään kait umpirikastunut sekin koulu ja tulokset sen mukaisia.
Onhan meillä varaa... :'(
Mä en kohta enää jaksa...
Mä teen näissä jutuissa saman kun mokuttajat. Kädet korviin, silmät kiinni ja *BLAABLAABLAABLAAMITÄÄNEIOOTAPAHTUNUBLAABLAABLAABLAABLAA*.
Väkisinkin tässä alkaa vähän kyyniseks tulemaan...