Näistä voisi ehkä leikata:
Quote from: iltalehtiValtioneuvoston kanslian valtiosihteeri Risto Volanen: 10 721 euroa/kk (1.10.2009 lähtien 10 957 euroa)
Valtioneuvoston alivaltiosihteeri Heikki Aaltonen: 9 096 euroa/kk (1.10.2009 lähtien 10 957 euroa)
Ulkoasiainministeriön valtiosihteeri Pertti Torstila: 10 501 euroa/kk (1.10.2009 lähtien 10 732 euroa)
Ulkoasiainministeriön alivaltiosihteeri alivaltiosihteeri Antti Sierla: 9 122 euroa/kk (1.10.2009 lähtien 9 296 euroa)
Ulkoasiainministeriön alivaltiosihteeri Markus Lyra: 8 532 euroa/kk (1.10.2009 lähtien 8 720 euroa)
Ulkoasiainministeriön alivaltiosihteeri Pekka Huhtaniemi: 8 532 euroa/kk
Ulkoasiainministeriön alivaltiosihteeri Ritva Koukku-Ronde: 8 532 euroa/kk
Oikeusministeriön kansliapäällikkö Tiina Astola: 10 501 euroa/kk
Sisäasiainministeriön kansliapäällikkö Ritva Viljanen: 10 501 euroa/kk
Sisäasiainministeriön valtiosihteeri Antti Pelttari: 8 650 euroa/kk
Puolustusministeriön kansliapäällikkö Kari Rimpi: 10 501 euroa/kk
Valtiovarainministeriön valtiosihteeri Raimo Sailas: 12 265 euroa/kk (1.10.2009 lähtien 12 535 euroa)
Valtiovarainministeriön alivaltiosihteeri Martti Hetemäki: 9 263 euroa/kk (1.10.2009 lähtien 9 467 euroa)
Valtiovarainministeriön alivaltiosihteeri Juhani Turunen: 9 263 euroa/kk
Opetusministeriön kansliapäällikkö Harri Skog: 10 501 euroa/kk.
Maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jarmo Vaittinen: 10 501 euroa/kk
Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen: 10 501 euroa/kk
Työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Erkki Virtanen: 11 731 euroa/kk (1.10.2009 lähtien 11 989 euroa)
Työ- ja elinkeinoministeriön alivaltiosihteeri Markku Wallin: 10 305 euroa/kk (1.10.2009 lähtien 10 532 euroa)
Työ- ja elinkeinoministeriön alivaltiosihteeri Heikki Aurasmaa: 9 001 euroa/kk (1.10.2009 lähtien 9 199 euroa)
Työ- ja elinkeinoministeriön alivaltiosihteeri Kalle J. Korhonen: 9 001 euroa/kk
Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kari Välimäki: 10 501 euroa/kk
Ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokka: 10 501 euroa/kk
Valtion leipä on kapea, mutta pitkä...
Vaikka arvostamme taidetta, voisit harkita profiilikuvan vaihtamista.
Quote from: Pliers on 22.09.2009, 18:34:41
Valtion leipä on kapea, mutta pitkä...
Hirarkian yläpäässä leveä ja pitkä, mutta alapäässä kapea ja pätkittäinen...
Mistä löysit nämö tiedot? Verottajalta vai julkaistaanko nuo koottuina jossakin?
Iltalehti julkaisi, Googlen välimuisto tässä. (http://74.125.77.132/search?q=cache:PchXUEFxaUoJ:m.iltalehti.fi/%3Ffoo%3Dbar%26d%3D0921%26p%3Dnews%26id%3D2009092010281779+Valtioneuvoston+kanslian+valtiosihteeri+Risto+Volanen:+10+721+euroa/kk&cd=1&hl=fi&ct=clnk&gl=fi&client=opera)
Paljonko tuo on yhteenlaskettuna vuositasolla? Reilu kaks miljoonaa parinkymmenen ukon palkat vuodessa? + muut edut... Paljon tuon tason tienaajia sitten on tuolla virkamieskoneistossa?
Minua ärsyttää suunnattomasti. Olen toki tiennyt Sailaksen ja Viljasen täydellisiksi ja epäpäteviksi aaseiksi mutta en tiennytkään, miten avokätisesti aasiudesta maksetaan.
Sailaksen meriittinä ja pätevyys tuohon virkaan on SDP:n puoluekirja ja valtiotieteiden kandidaattius. Viljasen suurin ansio on tuntea oikea arvo presidentti.
Kelpaa sitä tuollaisilla liksoilla vaatia tomerana palkkamalttia tonnin puolitoista kuussa tienaavalta.
HUOMIO! Urpilaiselle anteeksi. Kyllähän sitä kun tuollaista liksaa katsoo, niin 3000kk tienaava näyttää hemmetin pienituloiselle.. tienaahan se vaan n. 30% siitä mitä porvari.
Antakee armoo..
Työmies on palkkansa ansainnu..
Quote from: M.E on 22.09.2009, 21:27:06
Minua ärsyttää suunnattomasti. Olen toki tiennyt Sailaksen ja Viljasen täydellisiksi ja epäpäteviksi aaseiksi mutta en tiennytkään, miten avokätisesti aasiudesta maksetaan.
Sailaksen meriittinä ja pätevyys tuohon virkaan on SDP:n puoluekirja ja valtiotieteiden kandidaattius. Viljasen suurin ansio on tuntea oikea arvo presidentti.
Minullakin oli aiemmin todella negatiivinen kuva Raimosta. Elokuussa hän oli valtuustoseminaarissamme puhumassa tulevasta. Järkevästi totesi, että hyvinvointiyhteiskunta on paisunut paisumistaan. Häneltä kysyttiin mitä pitäisi tehdä, niin malli oli, että lakisäänteisiä palveluita pitää karsia rankalla kädellä. Muutenkin tuntui olevan asetelma Sailas vs. demarit, joten sen suhteen hepun puoluekanta vaikuttaa oudolta. Positiivinen vaikutelma tosin varisi taas hiukan alaspäin, kun hän totesi, ettei kukaan voinut ennustaa taantumaa. Toki pystyi, mutta epäselvää oli ja on yhä kuinka syvä lamasta tulee.
Mitä tulee palkkoihin, niin väittäisin, että muutaman tonnin voisi karsia jokaiselta, ja joiltain enemmän. Joidenkin tiettyjen virkojen osalta ihmettelen niiden olemassaoloa. Monia voidaan helposti yhdistää. Ideologisesti en toki pidä mitään näistä tarpeellisina, mutta valitettavasti yhteiskunta on mitä on, joten kaikkea ei voida suoraan purkaa.
Quote from: Ammadeus on 22.09.2009, 21:37:19
Työmies on palkkansa ansainnu..
Paitsi tietenkin pienipalkkainen, hänen palkkaansa pitää laskea koska isänmaan etu niin vaatii.
Quote from: Johannes Nieminen on 22.09.2009, 21:38:29
Quote from: M.E on 22.09.2009, 21:27:06
Minua ärsyttää suunnattomasti. Olen toki tiennyt Sailaksen ja Viljasen täydellisiksi ja epäpäteviksi aaseiksi mutta en tiennytkään, miten avokätisesti aasiudesta maksetaan.
Sailaksen meriittinä ja pätevyys tuohon virkaan on SDP:n puoluekirja ja valtiotieteiden kandidaattius. Viljasen suurin ansio on tuntea oikea arvo presidentti.
Minullakin oli aiemmin todella negatiivinen kuva Raimosta. Elokuussa hän oli valtuustoseminaarissamme puhumassa tulevasta. Järkevästi totesi, että hyvinvointiyhteiskunta on paisunut paisumistaan. Häneltä kysyttiin mitä pitäisi tehdä, niin malli oli, että lakisäänteisiä palveluita pitää karsia rankalla kädellä. Muutenkin tuntui olevan asetelma Sailas vs. demarit, joten sen suhteen hepun puoluekanta vaikuttaa oudolta. Positiivinen vaikutelma tosin varisi taas hiukan alaspäin, kun hän totesi, ettei kukaan voinut ennustaa taantumaa. Toki pystyi, mutta epäselvää oli ja on yhä kuinka syvä lamasta tulee.
Mitä tulee palkkoihin, niin väittäisin, että muutaman tonnin voisi karsia jokaiselta, ja joiltain enemmän. Joidenkin tiettyjen virkojen osalta ihmettelen niiden olemassaoloa. Monia voidaan helposti yhdistää. Ideologisesti en toki pidä mitään näistä tarpeellisina, mutta valitettavasti yhteiskunta on mitä on, joten kaikkea ei voida suoraan purkaa.
Lakisääteisiä palveluja kyllä on yksi jos toinen leikkaamassa, mutta mistä löytyisi se taho joka nämä yhteiskunnalle haitalliset ylipalkatut virkaturhapurot potkisi pois?
On meinaan aika hupaisaa kun kuntia liitetään yhteen niin duunarit saa kyllä kenkää mutta jokainen virkaturha saa kyllä pitää liksansa, jos ei muuten niin keksimällä keksittyä "työtä" tehden.
Eli tässä käy mitä ilmeisemmin niin että köyhiltä viedään säästöjen nimissä leipä suusta, hoitopaikat, eläkkeet jne. mutta tämä ökypalkkainen eliitti vain porsastelee viroissaan kuin ei mitään lamaa olisi koskaan ollutkaan.
Että se siitä samasta veneestä, yhteisestä hiilestä ja talvisodan hengestä.
Jätkät on selkeesti kateellisia ;)
Quote from: Ammadeus on 22.09.2009, 21:58:49
Jätkät on selkeesti kateellisia ;)
Miten niin, tuollaiset palkat tyhjäntoimittamisesta ovat ihanaa, luonnollista ja väistämätöntä ???
Quote from: Ammadeus on 22.09.2009, 21:58:49
Jätkät on selkeesti kateellisia ;)
Tottahan toki.
Ei tuollaisella palkalla tarvitse enää prolejen elämää murehtia.
Audi alle ja baanalle, kaverit kyllä hoitaa laskut.
Näissä virkamiespalkoissa on sama sokeus kun on kansanedustajien palkkauksessa ja yleensäkin yritysjohtajien palkkauksessa, totaalinen sokeus tullut vuosien kuluessa ja sen myötä tavallisen kansalaisen tulotasosta ymmärtämisen puute. Jo vuosia olen haavellut "kunkkua" joka tekisi lopun tämäntapaisesta verovarojen riistosta.
Pettymykseni oli mittava aikoinaan kun "liehuva liekinvarsi" sanoi aikoinaan painavan sanansa "työmies on palkkansa ansainnut". Politikot sohlaa milloin ylös milloin alas veroja (viina/arvonlisä/jne...), minä olen saanut siitä touhusta käsityksen, että päättäjät päättää jossain takahuoneessa arpakuutiolla lopputuloksen aina kulloinkin pinnalla olevaan ongelmaan.
Poliitikot avustajineen voisi vaihtaa samantien normikansalaisiin kadulta ja touhu menisi ihan yhtä hyvin, ellei paremmin. Sieltähän saattaisi tulla aivan puskasta oikea ekonomisti jolle talouden pyöritys tiukalla butjetilla on arkea.
Vaikka oma palkkani on murto-osia esimerkeistä, niin haluaisin kuitenkin huomauttaa, että pudottamalla palkkoja tuosta olennaisesti sellaiset kohtuullisen kyvykkäät ja taloutta ymmärtävät henkilöt, kuten Sailas ja Virtanen varmaan siirtyisivät yksityissektorin palvelukseen vähintään nykyistä palkkaansa vastaavilla tienesteillä. En tiedä, että onko minulla jotenkin harhainen käsitys yksityissektorin palkoista, mutta en usko, että 150k vuodessa on ison yrityksen johdossa mikään erityinen tienesti.
Mutta tipautetaan vaan kaikki palkat valtion virkamiehiltä jonnekin 2500e liepeille. Olen varma, että erilaisista ammattikorkeakouluista valmistuu varsin oivallisia makrotalouden ymmärtäjiä meidän kaikkien riemuksemme.
Quote from: Lentomestari on 22.09.2009, 22:39:41
Poliitikot avustajineen voisi vaihtaa samantien normikansalaisiin kadulta ja touhu menisi ihan yhtä hyvin, ellei paremmin. Sieltähän saattaisi tulla aivan puskasta oikea ekonomisti jolle talouden pyöritys tiukalla butjetilla on arkea.
Ymmärräthän, että joidenkin kyseessä olevien virkamiesten koulutus ja kokemus on keskivertoekonomistia parempi? Poliitikkojen palkat ovat olleet niin huonot jo pitkään, että meillä on sitten mitä surkuhupaisampi kokoelma kaiken maailman karjakkoja ja viihdetaiteilijoita, että pahaa tekee.
Kylmä totuus taitaa olla, että jos halutaan Sailasta ja kumppaneita pätevämpiä ihmisiä tekemään linjauksia, niin siitä pitää olla valmis maksamaan kilpailukykyistä palkkaa. Tämä tarkoittaisi käytännössä palkkojen kymmenkertaistamista.
Laadusta kannattaa joissain tilanteissa maksaa. Mutta jatkakaa herravihaa ihan vapaasti, onhan se kuitenkin niin tärkeä perinne kansamme luonteessa.
Quote from: Johannes Nieminen on 22.09.2009, 21:38:29
Minullakin oli aiemmin todella negatiivinen kuva Raimosta. Elokuussa hän oli valtuustoseminaarissamme puhumassa tulevasta. Järkevästi totesi, että hyvinvointiyhteiskunta on paisunut paisumistaan. Häneltä kysyttiin mitä pitäisi tehdä, niin malli oli, että lakisäänteisiä palveluita pitää karsia rankalla kädellä. Muutenkin tuntui olevan asetelma Sailas vs. demarit, joten sen suhteen hepun puoluekanta vaikuttaa oudolta.
Ei tuon nyt olisi pitänyt tulla yllätyksenä; tyyppi on sentään ollut julkisuudessa jo kauan. Sailashan vain poikkeaa useista nuoremmista demareista siinä, että hänellä on jopa omakohtaisia kokemuksia vähävaraisuudesta ja työnteosta ja ymmärtää sen ettei hyvinvointivaltion perusteita turvata parhaiten jokaista rönsyä suojelemalla.
Quote from: Virkamies on 23.09.2009, 10:13:21
Vaikka oma palkkani on murto-osia esimerkeistä, niin haluaisin kuitenkin huomauttaa, että pudottamalla palkkoja tuosta olennaisesti sellaiset kohtuullisen kyvykkäät ja taloutta ymmärtävät henkilöt, kuten Sailas ja Virtanen varmaan siirtyisivät yksityissektorin palvelukseen vähintään nykyistä palkkaansa vastaavilla tienesteillä. En tiedä, että onko minulla jotenkin harhainen käsitys yksityissektorin palkoista, mutta en usko, että 150k vuodessa on ison yrityksen johdossa mikään erityinen tienesti.
Mutta tipautetaan vaan kaikki palkat valtion virkamiehiltä jonnekin 2500e liepeille. Olen varma, että erilaisista ammattikorkeakouluista valmistuu varsin oivallisia makrotalouden ymmärtäjiä meidän kaikkien riemuksemme.
Quote from: Lentomestari on 22.09.2009, 22:39:41
Poliitikot avustajineen voisi vaihtaa samantien normikansalaisiin kadulta ja touhu menisi ihan yhtä hyvin, ellei paremmin. Sieltähän saattaisi tulla aivan puskasta oikea ekonomisti jolle talouden pyöritys tiukalla butjetilla on arkea.
Ymmärräthän, että joidenkin kyseessä olevien virkamiesten koulutus ja kokemus on keskivertoekonomistia parempi? Poliitikkojen palkat ovat olleet niin huonot jo pitkään, että meillä on sitten mitä surkuhupaisampi kokoelma kaiken maailman karjakkoja ja viihdetaiteilijoita, että pahaa tekee.
Kylmä totuus taitaa olla, että jos halutaan Sailasta ja kumppaneita pätevämpiä ihmisiä tekemään linjauksia, niin siitä pitää olla valmis maksamaan kilpailukykyistä palkkaa. Tämä tarkoittaisi käytännössä palkkojen kymmenkertaistamista.
Laadusta kannattaa joissain tilanteissa maksaa. Mutta jatkakaa herravihaa ihan vapaasti, onhan se kuitenkin niin tärkeä perinne kansamme luonteessa.
Kun nyt katsoo millaista laatupäätöksentekoa ja tekijöitä näillä palkoilla on saatu, niin pistää kovasti miettimään että jossain mättää.
Joko aletaan maksaa tälle väelle sen arvon mukaista palkkaa eli olisiko joku tonni kuussa just ja just sopivasti. Tai sitten annetaan potkut kaikille tunareille ja vaihdetaan parempiin. Kyllä sitä luulisi kymppitonnin kuukausiansioille päteviä pyrkijöitä riittävän.
Mitä taas poliitikkojen ansioihin tulee, niin demokratiassa politiikan tulisi olla kutsumustyötä, toisin sanoen poliitikon ei kuulu tienata keskivertokansalaista enempää. Ja ennen kuin laatupäätöksentekijäargumentti heilahtaa, niin muistutan taas siitä miten laadukkaita nämä nykyiset kalliiksi käyvät päätöksentekijämme ovat, ja siitä miten kummasti ennenmuinoin saatiin kansanedustajia, jotka eivät nyt ainakaan nykyisiä huonompia olleet lähinnä kulukorvaustason palkoilla.
Quote from: RP on 23.09.2009, 10:57:30
Quote from: Johannes Nieminen on 22.09.2009, 21:38:29
Minullakin oli aiemmin todella negatiivinen kuva Raimosta. Elokuussa hän oli valtuustoseminaarissamme puhumassa tulevasta. Järkevästi totesi, että hyvinvointiyhteiskunta on paisunut paisumistaan. Häneltä kysyttiin mitä pitäisi tehdä, niin malli oli, että lakisäänteisiä palveluita pitää karsia rankalla kädellä. Muutenkin tuntui olevan asetelma Sailas vs. demarit, joten sen suhteen hepun puoluekanta vaikuttaa oudolta.
Ei tuon nyt olisi pitänyt tulla yllätyksenä; tyyppi on sentään ollut julkisuudessa jo kauan. Sailashan vain poikkeaa useista nuoremmista demareista siinä, että hänellä on jopa omakohtaisia kokemuksia vähävaraisuudesta ja työnteosta ja ymmärtää sen ettei hyvinvointivaltion perusteita turvata parhaiten jokaista rönsyä suojelemalla.
Huvitti vaan, kun Kiljunen sille räksytti heti alkuunsa. Vaikutti siltä, kuin olisivat suurimmat vihamiehet. Toisekseen tuntui siltä, että Kiljunen oli suunnitellut räksytyksensä etukäteen, sillä paikalla oli tuolloin toimittajia :D
Olen noita Sailaksen juttuja lukenut aiemmin. Kyllä hänellä toki monessa asiassa on ollut painavaa sanottavaa, mutta eri asia kuka häntä on uskonut. Eivät ainakaan poliitikot. Taas sitten on niitä negatiivisia asioita. Positiiviseksi lasken myös sen, että hänet on ainakin joskus ennen kohdannut saman ravintolan tiskillä, missä mm. Helsingin keskiviikkokerho kokoontuu :)
Quote from: JaniAlander on 23.09.2009, 11:48:38
Kun nyt katsoo millaista laatupäätöksentekoa ja tekijöitä näillä palkoilla on saatu, niin pistää kovasti miettimään että jossain mättää.
Poliitikoillakin on sanansa sanottavana asioihin. Mieleni tekisi sanoa, että valitettavasti, mutta enhän tohtisi murentaa vallan kolmijakoa harkitsemattomilla purkauksilla.
Toisekseen, kannattaa erottaa kaiken maailman Viljaset niistä ihmisistä, jotka joutuvat kansan tahdon muuttamaan edes hiukan realistisemmaksi talouspolitiikaksi.
QuoteKyllä sitä luulisi kymppitonnin kuukausiansioille päteviä pyrkijöitä riittävän.
Jos en väärin ymmärrä, niin optiot ja muut päälle tekevät kunnon johtajille yksityisellä puolella sellaiset miljoonan tienestit vuodessa. Jos annat siitä kymmenesosan, niin tilalle tulee melkein yhtä hyviä, muttei kuitenkaan ehkä aivan samanlaisia. Joillakin virkakoneistoon juuttuneilla on tietysti erilaisia syitä olla osana tätä koneistoa, mutta kilpailukykyinen tai helppo palkka se ei välttämättä ole.
QuoteMitä taas poliitikkojen ansioihin tulee, niin demokratiassa politiikan tulisi olla kutsumustyötä, toisin sanoen poliitikon ei kuulu tienata keskivertokansalaista enempää. Ja ennen kuin laatupäätöksentekijäargumentti heilahtaa, niin muistutan taas siitä miten laadukkaita nämä nykyiset kalliiksi käyvät päätöksentekijämme ovat, ja siitä miten kummasti ennenmuinoin saatiin kansanedustajia, jotka eivät nyt ainakaan nykyisiä huonompia olleet lähinnä kulukorvaustason palkoilla.
Epäilen, että tänä päivänä et saa yhteisön älykkäintä porukkaa kansanedustajaksi vetoamalla kutsumukseen. Epäilen lisäksi, että aikaisempina aikoina kansanedustajan työ on tuonut muassaan myös rahallisia korvauksia erilaisten epävirallisten järjestelmien kautta. Jotkut ovat varmaan olleet tarpeeksi rikkaita jo lähtökohtaisesti ja eivät ole tarvinneet minkäänlaista korvausta työstään.
Palkkatasolla ei ole kovinkaan suurta yhteyttä siihen, kuinka pätevää tai älykästä porukkaa kansanedustajiksi valikoituu. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että jokaisella Suomen kansalaisella on yhtäläinen äänioikeus. Huippuvirkamiesten kohdalla tilanne on jossain määrin toinen, koska heitä ei valitse virkaansa somalitaustainen maahanmuuttaja Vuosaaresta, vanhuudenhöperö mummo Pihtiputaalta tai anarkistiprekaari Kontulasta.
Quote from: Virkamies on 23.09.2009, 10:13:21
Ymmärräthän, että joidenkin kyseessä olevien virkamiesten koulutus ja kokemus on keskivertoekonomistia parempi? Poliitikkojen palkat ovat olleet niin huonot jo pitkään, että meillä on sitten mitä surkuhupaisampi kokoelma kaiken maailman karjakkoja ja viihdetaiteilijoita, että pahaa tekee.
Kylmä totuus taitaa olla, että jos halutaan Sailasta ja kumppaneita pätevämpiä ihmisiä tekemään linjauksia, niin siitä pitää olla valmis maksamaan kilpailukykyistä palkkaa. Tämä tarkoittaisi käytännössä palkkojen kymmenkertaistamista.
Laadusta kannattaa joissain tilanteissa maksaa. Mutta jatkakaa herravihaa ihan vapaasti, onhan se kuitenkin niin tärkeä perinne kansamme luonteessa.
Yhdistetäänkö tässä nyt poliitikot ja kansanedustajat, virkamiehiin?
Poliitikoiksi (esim. kansanedustajaksi) valitaan kuitenkin vaaleilla eikä pätevyyden perusteella.
Kuka lähtee kilpailemaan julkkisten kanssa eduskuntapaikasta, kun luvassa on suuri rahanmenetys ja menestyminen ei silti ole varmaa??
Virkamiehet hoitavat erilaisia virkoja ja siitähän tämä keskustelu lähti liikkeelle.
Toki huippuvirkaan pääsemiseksi tarvitaan poliittinen mielipide ja puoluekirja.
Quote from: sydäri on 23.09.2009, 13:21:46
Yhdistetäänkö tässä nyt poliitikot ja kansanedustajat, virkamiehiin?
Herra Lentomestari mainitsi jotain poliitikoista ja keskustelu hivenen sivusi heitäkin. Tuskin kukaan sekoittaa näitä kahta kuitenkaan.
QuoteVirkamiehet hoitavat erilaisia virkoja ja siitähän tämä keskustelu lähti liikkeelle.
Toki huippuvirkaan pääsemiseksi tarvitaan poliittinen mielipide ja puoluekirja.
Tämä piti paikkansa voimakkaammin ehkä aikaisempina vuosikymmeninä. Tuossa listassa on myös ihmisiä, joilla ei ole minkään puolueen jäsenkirjaa. Toki puolueet tekevät valintoja ehdokkaista.
Quote from: Mika on 23.09.2009, 13:17:51
Palkkatasolla ei ole kovinkaan suurta yhteyttä siihen, kuinka pätevää tai älykästä porukkaa kansanedustajiksi valikoituu. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että jokaisella Suomen kansalaisella on yhtäläinen äänioikeus. Huippuvirkamiesten kohdalla tilanne on jossain määrin toinen, koska heitä ei valitse virkaansa somalitaustainen maahanmuuttaja Vuosaaresta, vanhuudenhöperö mummo Pihtiputaalta tai anarkistiprekaari Kontulasta.
Epäilen, että ehdokkaaksi asettuvia henkilöitä karsii kansanedustajuuden heikko ansiotaso. Saatan olla väärässäkin.
Quote from: Virkamies on 23.09.2009, 13:06:45
Jos en väärin ymmärrä, niin optiot ja muut päälle tekevät kunnon johtajille yksityisellä puolella sellaiset miljoonan tienestit vuodessa. Jos annat siitä kymmenesosan, niin tilalle tulee melkein yhtä hyviä, muttei kuitenkaan ehkä aivan samanlaisia. Joillakin virkakoneistoon juuttuneilla on tietysti erilaisia syitä olla osana tätä koneistoa, mutta kilpailukykyinen tai helppo palkka se ei välttämättä ole.
Optioilla ja vastaavilla on tarkoitus sitouttaa johtajat osakkeenomistajiin. Niinkuin eräs amerikkalainen totesi ennenvanhaan toimitusjohtaja katsoi omaavansa velvollisuuksia kolmeen suuntaan, omistajille, työntekijöille ja asiakkaille. Nykyään velvollisuuksia on jäljellä lähinnä omistajille. (Joskin tämäkin on kyseenalaista. Monessa tapauksessa johtajan kannattaa ajaa linjaa jossa yrityksen osakkeiden arvo kasvaa hetkellisesti todella suureksi, mutta pidemmän päälle saattaa tuhota firman. Siinä vaiheessa kun näin käy johtoporras on toki jo rahastanut optionsa ja lähtenyt kävelemään.)
Quote
Epäilen, että tänä päivänä et saa yhteisön älykkäintä porukkaa kansanedustajaksi vetoamalla kutsumukseen. Epäilen lisäksi, että aikaisempina aikoina kansanedustajan työ on tuonut muassaan myös rahallisia korvauksia erilaisten epävirallisten järjestelmien kautta. Jotkut ovat varmaan olleet tarpeeksi rikkaita jo lähtökohtaisesti ja eivät ole tarvinneet minkäänlaista korvausta työstään.
No eipä näytä eduskunta nykyiselläänkään edustavan kansakunnan älyllistä eliittiä. Tai jos edustaa niin kansakunnan tila on huonompi kuin osaan edes kuvitella. Ilmeisesti tällä logiikalla pitäisi joka edustajalle maksaa miljoonapalkkoja, jotta aines paranisi?
Itse suhtaudun moiseen filosofiaan kielteisesti. En halua mitään erityistä eliittiä päättämään asioista, vaan eduskunnan täytyisi olla läpileikkaus kansasta ja nauttia sellaisia etuuksia, jotka eivät ole riittävän suuria vieraannuttamaan edustajat tavallisen kansalaisen elämästä.
Jos eliittilinjalle lähdetään niin ennen pitkää seuraus on vanha kunnon aristokratia/plutokratia, ts. varakkaat ja ansioituneet kansalaiset omaavat äänioikeuden ja rahvas pitää päänsä kiinni. Sillä mallilla on ennenkin hallittu.
Quote from: Ano Nyymi on 22.09.2009, 21:28:17
Kelpaa sitä tuollaisilla liksoilla vaatia tomerana palkkamalttia tonnin puolitoista kuussa tienaavalta.
Kyllä näitä juttuja lukiessa tulee sellainen olo, että onkohan tämä Suomen kommunistisen puolueen foorumi.
Mieleni tekisi vastata poliitikkojen palkkojen määräytymisestä esitettyihin huomioihin, mutta koska tämä koskee huippuvirkamiesten palkkoja, niin en jatka niistä väittelyä täällä. Totean vain, että mielestäni kaikissa yhteiskunnan ja yksityisen puolen töissä työmarkkinat toteuttavat pääsääntöisesti kysynnän ja tarjonnan lakeja. Joillakin kutsumus vaikuttaa, mutta jokaisen kutsumuksen määrään voidaan vaikuttaa palkkauksella.
Eivätpä nuo kummoisia korvauksia ole verrattuna yksityispuolen vastaaviin palkitsemisjärjestelmineen. Kertaluokkaerosta on kysymys.
Quote from: gloaming on 23.09.2009, 16:22:32
Eivätpä nuo kummoisia korvauksia ole verrattuna yksityispuolen vastaaviin palkitsemisjärjestelmineen. Kertaluokkaerosta on kysymys.
Noita pitääkin verrata muihin verovaroista maksettuihin palkkoihin. Esim. sairaanhoitajiin. Nuo on aika vaikutusvaltaisia pestejä, joihin löytyy halukkaita pienemmälläkin palkalla.
Quote from: Sami Holmström on 23.09.2009, 15:59:28
Oliskohan aiheellista miettiä onko esimerkiksi kaikki nuo listatut virkamiehet millään tavalla oleellisia valtion välttämättömien toimintojen pyörittämisen kannalta.
Toki Virkamies varmaan taas vetoaa siihen, että kokonaisveroaste on vasta 42%, joka ei ole juuri (valitse tähän sopivin) keskitasoa korkeampi ;D
En tiedä mitä virkaa kokonaisveroasteella on kysymykseen. Uskoisin tietäväni kuitenkin melko suurella todennäköisyydellä, että sellaiset organisaatiot kuin ministeriöt tarvitsevat johtajan (tai virkamiehen, joka on ministerin oikea käsi sen ministeriön johdossa). Mielelläni näkisin ministeriöiden johdossa vielä kohtuullisen päteviäkin henkilöitä.
Onko oikeasti ihmisiä, joiden mielestä ministeriön kansliapäälliköt ovat turhia ja pitäisi redusoida hallinnosta? Kysymys on mielestäni jo lähtökohtaisesti hieman absurdi, mutta minä olen varmaan vieraantunut sitten asiasta. Oikeastaan kaipaisin herra Kontextia selventämään dispositioni laatua, mutta te ruojat bannasitte hänet minua opastamasta.
Quote from: citizen on 23.09.2009, 16:26:31
Noita pitääkin verrata muihin verovaroista maksettuihin palkkoihin. Esim. sairaanhoitajiin. Nuo on aika vaikutusvaltaisia pestejä, joihin löytyy halukkaita pienemmälläkin palkalla.
Nokiankin johtoon olisi tulijoita pienemmällä palkalla. Miksi johtoon kuitenkin valitaan ihmisiä, jotka eivät tule pienellä palkalla töihin? Pitäisikö KTM:n kansliapäälliköllä olla sairaanhoitajan palkka?
Tämä menee oikeasti hieman oudoksi tämä keskustelu. Minä olisin valmis pienellä palkalla pelaamaan jalkapalloa ammatikseni. Ottaisin paljon vähemmän liksaa kuin tähtipelaajat. Jalkapallo on hauskaa ajanvietettä. Jostain syystä kuitenkin jalkapalloseurat maksavat tähtitieteellisiä summia oikeasti hiukan minua taitavemmille pelaajille. Siihen on varmaan joku syy, että miksi joistain työntekijöistä kannattaa kilpailla palkan muodossa.
Jos nuo tyypit ovat mielestäsi hoitaneet hommansa hyvin, niin on kai turha jatkaa keskustelua. Mitään tulosvastuuta ei ole ja puoluekirjalla päästään huippuvirkoihin. Siinä sitten konsensushengessä nostellaan omia palkkoja.
Quote from: citizen on 23.09.2009, 16:45:00
Jos nuo tyypit ovat mielestäsi hoitaneet hommansa hyvin, niin on kai turha jatkaa keskustelua. Mitään tulosvastuuta ei ole ja puoluekirjalla päästään huippuvirkoihin. Siinä sitten konsensushengessä nostellaan omia palkkoja.
En tiedä. Minä kai näen asian ennemmin niin, että ensin asetetaan palkka ja sitä tulee tekemään sitä palkkaa vastaava henkilö. En näe asiaa niin, ettei tulosvastuuta olisi enkä erityisemmin kannata mitään puoluekirjapalkkaamisia.
Jos asetetaan palkaksi vaikka 3000e/kk nyt, kun kaikki on mennyt niin huonosti, niin Sailas ja kumppanit varmaan huokaisisivat helpotuksesta ja siirtyisivät paremmalla palkalla yksityiselle puolelle. Paikalle varmaan hakisi erilaisia ihmisiä, jotka näkisivät palkan sopivana itselleen. En ole varma laadun paranemisesta tällaisessa tapauksessa.
Eikö helpointa olisi laittaa jotain työttömäksi jäänyttä henkilöä työmarkkinatuella ja ylläpitokorvauksella ministeriön puikkoihin? Varmaan moni haluaisi tehdä sitä työtä ja niin valtio säästäisi kustannuksissa kymmeniä tuhansia euroja.
Edelleenkään palkkataso ei ratkaise pätevyyttä. Suhteellisuudentaju vaan menee ja valtionhallinto paisuu kuin pullataikina. Nykyisellä velkaantumistahdilla meillä ei kertakaikkiaan ole varaa näihin palkkoihin. Tarvitaan leikkauksia ja irtisanomisia. Vähemmistövaltuutetun virasto saisi mennä ensin.
Quote from: Johannes Nieminen on 22.09.2009, 21:38:29
Quote from: M.E on 22.09.2009, 21:27:06
Minua ärsyttää suunnattomasti. Olen toki tiennyt Sailaksen ja Viljasen täydellisiksi ja epäpäteviksi aaseiksi mutta en tiennytkään, miten avokätisesti aasiudesta maksetaan.
Sailaksen meriittinä ja pätevyys tuohon virkaan on SDP:n puoluekirja ja valtiotieteiden kandidaattius. Viljasen suurin ansio on tuntea oikea arvo presidentti.
Minullakin oli aiemmin todella negatiivinen kuva Raimosta. Elokuussa hän oli valtuustoseminaarissamme puhumassa tulevasta. Järkevästi totesi, että hyvinvointiyhteiskunta on paisunut paisumistaan. Häneltä kysyttiin mitä pitäisi tehdä, niin malli oli, että lakisäänteisiä palveluita pitää karsia rankalla kädellä. Muutenkin tuntui olevan asetelma Sailas vs. demarit, joten sen suhteen hepun puoluekanta vaikuttaa oudolta. Positiivinen vaikutelma tosin varisi taas hiukan alaspäin, kun hän totesi, ettei kukaan voinut ennustaa taantumaa. Toki pystyi, mutta epäselvää oli ja on yhä kuinka syvä lamasta tulee.
Mitä tulee palkkoihin, niin väittäisin, että muutaman tonnin voisi karsia jokaiselta, ja joiltain enemmän. Joidenkin tiettyjen virkojen osalta ihmettelen niiden olemassaoloa. Monia voidaan helposti yhdistää. Ideologisesti en toki pidä mitään näistä tarpeellisina, mutta valitettavasti yhteiskunta on mitä on, joten kaikkea ei voida suoraan purkaa.
Minulla on Sailaksesta edelleen negatiivinen kuva huolimatta siitä, että Sailaksen mielipiteet ovat osittain kanssani samat koskien säästötarpeita. Syksyllä "aloittanut" "huippuyliopisto" (huiputusyliopisto) Aalto on lähtöisin Raimo Sailaksen paskanjauhantaraportista. Minun ei varmaan tarvitse tarkemmin kertoa, mitä olen mieltä koko tästä Aalto hössötyksestä ja käsien heiluttelusta.
Kyseenalaistan, riittääkö valtiotieteiden kandidaatin koulutus valtionvarainministeriön korkeimman virkamiehen pätevyydeksi. Olisin itse odottanut, että täytyisi olla vähintään kauppatieteiden maisteri kansantaloustieteessä tai rahoituksessa. Voihan se tietysi olla, että Sailas on oppinut tarvittavan teorian ja käytännön työssään mutta hieman epäilen. On melko kummallista, että Suomessa esimerkiksi palolaitoksella päällystöön päästäkseen täytyy olla maisterin paperit (ihan mistä tahansa, vaikka naistutkimuksesta) mutta 20-vuotta uransa pohjalta lähteneellä ammattioppilaitoksen käyneellä ei kyseiseen virkaan ole asiaa. Sen sijaan tutkintovaatimuksia ei ole syvällistä asiantuntemusta vaativaan virkamiestehtävään vaan oikea puoluekirja riittää.
Quote from: Virkamies on 23.09.2009, 16:36:17
Quote from: Sami Holmström on 23.09.2009, 15:59:28
Oliskohan aiheellista miettiä onko esimerkiksi kaikki nuo listatut virkamiehet millään tavalla oleellisia valtion välttämättömien toimintojen pyörittämisen kannalta.
Toki Virkamies varmaan taas vetoaa siihen, että kokonaisveroaste on vasta 42%, joka ei ole juuri (valitse tähän sopivin) keskitasoa korkeampi ;D
En tiedä mitä virkaa kokonaisveroasteella on kysymykseen. Uskoisin tietäväni kuitenkin melko suurella todennäköisyydellä, että sellaiset organisaatiot kuin ministeriöt tarvitsevat johtajan (tai virkamiehen, joka on ministerin oikea käsi sen ministeriön johdossa). Mielelläni näkisin ministeriöiden johdossa vielä kohtuullisen päteviäkin henkilöitä.
Onko oikeasti ihmisiä, joiden mielestä ministeriön kansliapäälliköt ovat turhia ja pitäisi redusoida hallinnosta? Kysymys on mielestäni jo lähtökohtaisesti hieman absurdi, mutta minä olen varmaan vieraantunut sitten asiasta.
Otin veroasteen mukaan keskusteluun koska sinä olet aiemmin puolustellut kaikenmaailman marjanpoimijavirkailijoiden palkkausta sekä julkista kulutusta sillä, että Suomen kokonaisveroaste ei kuitenkaan ihan maailman korkein. Toistaiseksi.
Välttämättömiin toimiin ei tarvittaisi ainakaan seuraavia: LVM, TEM, YM, OPM ja MMM. Ja STM pitäisi nipistää minimiin.
Quote from: M.E on 23.09.2009, 17:53:13
Kyseenalaistan, riittääkö valtiotieteiden kandidaatin koulutus valtionvarainministeriön korkeimman virkamiehen pätevyydeksi. Olisin itse odottanut, että täytyisi olla vähintään kauppatieteiden maisteri kansantaloustieteessä tai rahoituksessa.
Nyt et selvästikään tiedä, mistä puhut. Suomessa voi opiskella kansantaloustiedettä pääaineenaan joko yliopistossa tai kauppakorkeakoulussa. Sailaksen suorittama valtiotieteen kandidaatin tutkinto vastaa täysin kansantaloustieteen koulutusohjelmassa vuonna 2009 suoritettuja valtiotieteen maisterin ja kauppatieteen maisterin tutkintoja. Sailas saisi halutessan muutettua tutkintonimikkeensä valtiotieteen maisteriksi täyttämällä yhden A4-anomuksen ja lähettämällä sen tiedekuntaan, jossa hän tutkintonsa suoritti.
Syynä edellä mainittuun on se, että tutkinnnot uudistuivat vasta joskus 10 vuotta sitten, eikä ennen sitä ollut mitään vaatimuksiltaan alempia välitutkintoja, vaan ylemmän korkeakoulutinnon suorittaneet valmistuivat kandidaatin nimikkeellä. Vasta tutkinnonuudistuksen jälkeen kandidaatin tutkinnolla alettiin tarkoittaa pelkän osatutkinnon suorittaneita. Valtiotieteen kandidaatin tutkinnon ohella oikeustieteen kandidaatin tutkinto on muuttunut samalla tavalla. Ennen kaikki lakia opiskelijat valmistuivat yliopistosta nimikkeellä oikeustieteen kandidaatti, mutta nyt valmistuu vain oikeustieteen maistereita.
Quote from: Mika on 23.09.2009, 18:16:38
Quote from: M.E on 23.09.2009, 17:53:13
Kyseenalaistan, riittääkö valtiotieteiden kandidaatin koulutus valtionvarainministeriön korkeimman virkamiehen pätevyydeksi. Olisin itse odottanut, että täytyisi olla vähintään kauppatieteiden maisteri kansantaloustieteessä tai rahoituksessa.
Nyt et selvästikään tiedä, mistä puhut. Suomessa voi opiskella kansantaloustiedettä pääaineenaan joko yliopistossa tai kauppakorkeakoulussa. Sailaksen suorittama valtiotieteen kandidaatin tutkinto vastaa täysin kansantaloustieteen koulutusohjelmassa vuonna 2009 suoritettuja valtiotieteen maisterin ja kauppatieteen maisterin tutkintoja. Sailas saisi halutessan muutettua tutkintonimikkeensä valtiotieteen maisteriksi täyttämällä yhden A4-anomuksen ja lähettämällä sen tiedekuntaan, jossa hän tutkintonsa suoritti.
Syynä edellä mainittuun on se, että tutkinnnot uudistuivat vasta joskus 10 vuotta sitten, eikä ennen sitä ollut mitään vaatimuksiltaan alempia välitutkintoja, vaan ylemmän korkeakoulutinnon suorittaneet valmistuivat kandidaatin nimikkeellä. Vasta tutkinnonuudistuksen jälkeen kandidaatin tutkinnolla alettiin tarkoittaa pelkän osatutkinnon suorittaneita. Valtiotieteen kandidaatin tutkinnon ohella oikeustieteen kandidaatin tutkinto on muuttunut samalla tavalla. Ennen kaikki lakia opiskelijat valmistuivat yliopistosta nimikkeellä oikeustieteen kandidaatti, mutta nyt valmistuu vain oikeustieteen maistereita.
Luulin tietäväni... Seison siis korjattuna.
Tämä selittääkin muutamia muita outouksina pitämiäni asioita.
Quote from: citizen on 23.09.2009, 17:25:31
Edelleenkään palkkataso ei ratkaise pätevyyttä. Suhteellisuudentaju vaan menee ja valtionhallinto paisuu kuin pullataikina. Nykyisellä velkaantumistahdilla meillä ei kertakaikkiaan ole varaa näihin palkkoihin. Tarvitaan leikkauksia ja irtisanomisia. Vähemmistövaltuutetun virasto saisi mennä ensin.
Olen kanssasi samaa mieltä. Ymmärräthän kuitenkin, että tarkastelun aiheena oli hieman erilaiset paikat kuin joku mikkihiirivirasto, jossa tehdään uusiokielellä poliittisesti korrekteja virallisia kitinöitä?
Näkisin, että jos ei olla tyytyväisiä saatuun laatuun, niin vaihtoehtoja on kaksi. Jos ei usko, että voi saada parempaa laatua kuin nyt, niin vähentää työstä saatavaa palkkaa ja saa edelleen huonoa laatua (kenties vielä huonompaa), muttei usko, että palkkaus siihen vaikuttaa oleellisesti. Jos uskoo, että parempaa laatua voi saada ja palkkaus vaikuttaa siihen oleellisesti, niin sitten voi harkita, että onko siihen varaa ja haluaako siitä maksaa. Minä uskon jälkimmäiseen, sinä ilmeisesti edelliseen.
Quote from: Sami Holmström on 23.09.2009, 17:55:10
Otin veroasteen mukaan keskusteluun koska sinä olet aiemmin puolustellut kaikenmaailman marjanpoimijavirkailijoiden palkkausta sekä julkista kulutusta sillä, että Suomen kokonaisveroaste ei kuitenkaan ihan maailman korkein. Toistaiseksi.
Jos olisit lukenut tekstejäni huolella, olisit huomannut, että tällä palstalla ei ole montaa ihmistä, jotka kannattaisivat yhtä rankkoja supistuksia Suomalaisen yhteiskunnan menorakenteeseen. Ainoastaan silloin kun tällä palstalla selkeästi puhutaan asioista, joista ei tiedetä, kuten monsieur MCC:n paatos maailman korkeimmista veroista, niin silloin näen asiakseni korjata. Näin silloin aiheeksi todeta, että ei se suomalainen verotus ole niin korkea kuin ihmiset luulevat ja että itse asiassa kokonaisverotus on tullut 50%:sta kohti 40%:a viimeisten parin vuosikymmenen aikana.
Varmasti se siitä lähtee taas nousemaan, jos/kun eduskuntaan valittavat ihmiset haluavat puolustaa saavutettuja etuja. Itse karsisin menoja niin, että vyö kiristyisi todella.
Quote
Välttämättömiin toimiin ei tarvittaisi ainakaan seuraavia: LVM, TEM, YM, OPM ja MMM. Ja STM pitäisi nipistää minimiin.
En ole aivan samaa mieltä, että ensinmainituista ministeriöistä olisi löydettävissä suuria leikkauksia, korkeakoulutus tosin voitaisiin yksityistää kyllä. STM:n megalomaanista osuutta karsisin sitten rankalla kädellä ja puuttuisin kuntasektorin velvoitteisiin isolla kädellä. Siellä se löysä raha on, ei jossain YM:n 300 miljoonan potissa tai LVM:n 2mrd infraverkon ylläpidossa.
Puuttuminen saavutettuihin etuihin olisi tosin sellainen sosiaalinen mullistus, että asia pitäisi ajaa lävitse asteittain. Liian nopea muutos johtaisi hallitsemattomaan tilanteeseen. Epäilen kuitenkin, että niin kauan kuin suuret ikäluokat kykenevät äänestämään ei tähän ole tulossa muutoksia.