Opetusministeriö julkisti viime viikolla maahanmuuttopoliittiset linjauksensa. Sisällössä ei ole kovin paljon uutta, mutta se juuri onkin niin huolestuttavaa. OPM:n linjauksessa lisätään, parannetaan, kehitetään, toteutetaan ja tehostetaan, niin kuin rahaa olisi käytössä rajattomasti.
Rahan ja resurssien lisäämistä ei ujostella, mutta positiivinen erityiskohtelu on ymmärretty häivyttää näkyvistä ympäripyöreillä sanamuodoilla. Se ei kuitenkaan tarkoita, että mistään kantaväestön syrjintätoimenpiteistä olisi luovuttu, ne vain jätetään tässä paperissa tarkemmin esittelemättä. Muuten linjaus on ehtaa perustelematonta monikultturismihuttua.
Tiedote:
http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2009/09/Maahanmuuttolinjaukset.html?lang=fi
PDF (43 sivua):
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2009/liitteet/opm48.pdf?lang=fi
Hajanaisia lainauksia:
QuoteKorkeakoulujen osalta poistetaan vieraskielisiin ja maahanmuuttajataustaisiin kohdistuvia opiskelijavalinnan ja opiskelun esteitä ja lisätään ammattikorkeakouluopintoihin valmentavaa koulutusta.
QuoteArvioidaan ja selvitetään ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijaksi ottamisen perusteiden muutostarpeita. Tässä yhteydessä selvitetään mm. joustavaan hakuun sekä kielikokeen järjestämiseen liittyvät kehittämistarpeet maahanmuuttajien osalta ja toteutetaan siihen perustuen tarvittavat toimenpiteet.
QuoteKulttuuripolitiikan strategian 2020 mukaan maahanmuuttajat ovat uusi luovuus- ja lahjakkuusresurssi. Monikulttuurisuuden myönteiset vaikutukset voivat vahvistaa suomalaisen kulttuurin elinvoimaisuutta.
QuoteOhjelman erityisenä kohderyhmänä ovat kieli- ja kulttuurivähemmistöt sekä vammaiset. Saavutettavuutta parannetaan jatkamalla Kulttuuria kaikille -neuvontapalvelua ja syventämällä sen monikulttuurisuusnäkökulmaa, kannustamalla keskeisiä taide- ja kulttuurilaitoksia vahvistamaan monikulttuurisuuteen liittyvää osaamista, nimittämällä taidetoimikuntien jäseniksi kieli- ja kulttuurivähemmistöjen edustajia, seuraamalla valtionosuuden piirissä olevien taide- ja kulttuurilaitosten toiminnan yhdenvertaisuuden edistymistä säännöllisin selvityksin ja kasvattamalla monikulttuurisuuden tukemiseen ja rasisminvastaiseen työhön osoitettuja määrärahoja.
QuoteOppilaiden valmentaminen monikulttuuristuvaan yhteiskuntaan
Koko väestö tarvitsee tulevaisuudessa taitoja monikulttuurisessa yhteiskunnassa toimimiseen. Maahanmuuttajiin suuntautuvien toimenpiteiden ohella vahvistetaan kansainvälisyys- ja suvaitsevaisuuskasvatusta erityisesti osana esi- ja perusopetusta ja toisen asteen opetusta.
QuoteMaahanmuuton lisääntyminen muuttaa myös museoiden toimintakenttää. Museoiden haasteena on vastata uusien asiakasryhmien odotuksiin ja ottaa huomioon yhteiskunnan muuttuminen niin toiminnassaan kuin kokoelmiensa kartuttamisessa ja tutkimisessa.
Opetusministeriö tukee Museoviraston kautta myönnettävillä innovatiivisilla avustuksilla museoiden hankkeita, joiden tavoitteena on monikulttuurisuuden edistäminen lisäämällä mm. museoiden mahdollisuuksia käynnistää ja toteuttaa uusia asiakasryhmiä palvelevia hankkeita.
Olen ajatellut, että monikulttuurisuushuttu on myös tapa tehdä tulosta ja kuluttaa työaika. Ministeriöllä on ollut vuosikymmenet aikaa keskittyä suomalaisten koulunkäyntiin, suomalaiseen tieteeseen ja suomalaiseen kulttuuriin. Pyörää on vaikea keksiä uudestaan loputtomiin ja sitä kautta pitää itsensä korvaamattomana tulosta tekevänä työntekijänä.
Kun maan korkea johto näyttää vihreää valoa mokulle, virkamiesten on helppo pitää itsensä kiireisenä, sillä ala on uusi ja tarvitsee paljon miestyövuosia, kun mokua kerran ylipäätään halutaan viedä eteenpäin kuluista viis.
En yllättyisi, jos n. 70% yksittäisistä OPM:n kasvottomista virkamiehistä, jotka koneistoa viime kädessä pyörittävät, ei välittömästi tuomitsisi mm. Halla-ahon kirjoituksia. Monella virkamiehellä on korkeakoulututkinto ja sitä kautta järki päässä, mutta mitäpä sitä ei itse kukin tekisi mukavan ja arvostetun työympäristön ja 3000 e/kk palkan eteen, jos tarvittavat toimenpiteet ovat niin helppoja, että pitää vain mölyt mahassaan.
"Luovuus- ja lahjakkuusresurssi."
Klassikko on syntynyt.
Uskon, että entiset neuvostobyrokraatit tuntevat syvää kateutta uusien, suomalaisten tovereidensa rinnalla sillä on aika selvää, että nämä ovat kielellisesti ylittäneet kaikki aiemmat saavutukset.
QuoteOhjelman erityisenä kohderyhmänä ovat kieli- ja kulttuurivähemmistöt sekä vammaiset.
Freddy oli oikeassa. Nyt se on ihan virallista.
Freddyn kirjoitus Maahanmuuttajat rinnastetaan Suomessa vaikeavammaisiin (http://wonterghem.blogit.uusisuomi.fi/2009/05/04/maahanmuuttajat-rinnastetaan-suomessa-vaikeavammaisiin/)
Quote from: Nikopol on 20.09.2009, 15:05:39
"Luovuus- ja lahjakkuusresurssi."
Klassikko on syntynyt.
Eikun se oli "
uusi luovuus-ja lahjakkuusresurssi".Edellinen luovuus-ja lahjakkuusresurssi selvästi sijaitsee OPM:n päässä, koska tuntuu tuota mumbojumboa lukiessani, että siellä on keksitty uusia käsitteitä sitä mukaa, kun tuota pas...linjausta on suollettu.
Quote
Koko väestö tarvitsee tulevaisuudessa taitoja monikulttuurisessa yhteiskunnassa toimimiseen.
Tämä lause on suorastaan karmiva. Mitä taitoja ne oikein ovat kun koko väestö ei kuitenkaan ole rasisteja? Suoraan myönnetään että meidän on sopeuduttava maahanmuuttajien tapoihin. No, itsepuolustustaitoja ainakin tarvitaan. Pidentävät elinajanodotetta.
Jotenkin perustellumman oloista olisi se, jos maahanmuuttajaväestö omaksuisi suomalaisessa yhteiskunnassa toimimisen taitoja.
QuoteEräitä meneillään olevia hankkeita, työryhmiä ja prosesseja, joihin opetusministeriö
osallistuu ovat:
-- Etnisten suhteiden neuvottelukunta ETNO (SM) ja sen työjaosto
-- Kotouttamisen ja turvapaikanhakijoiden vastaanoton neuvottelukunta (SM)
-- Vähemmistöasiain neuvottelukunta (Vähemmistövaltuutettu/SM)
-- Etnisten suhteiden ja kotouttamisen puiteohjelma (PUIKOT), vuosille 2008-2011 (SM)
-- Euroopan kotouttamisrahaston johtoryhmä (SM)
-- Kunniaan liittyvän väkivallan tunnistaminen -työryhmä (SM)
-- Maahanmuuttopoliittisen ohjelman seuranta (SM)
-- Monitori-lehden toimitusneuvosto (SM)
-- Syrjinnän seurantaryhmä (SM)
-- Työvoiman maahanmuuton toimenpideohjelma vuosille 2009-2011 (SM)
-- Yhdenvertaisuussuunnittelun suositusten uusiminen -työryhmä (SM)
-- ESR/Maahanmuuton kehittämisohjelmien johtoryhmä (TEM)
-- EU-asioiden komitean valmistelujaosto 6 (maahanmuutto-, turvapaikka- ja kotouttamisasiat)
-- Maahanmuuttoviraston korkeakoulutustyöryhmä (Maahanmuuttovirasto)
-- Maahanmuuttajien infopankin ohjausryhmä (Helsingin kaupunki)
-- Valtion ja pääkaupunkiseudun kuntien välinen aiesopimus (2009-2112) maahanmuuttajien
kotouttamisen ja työllistymisen nopeuttamiseksi ja tehostamiseksi
-- Monikulttuurisuustaitojen kehittäminen kouluyhteisöissä (MOKU) -työryhmä (Opetushallitus)
QuoteHallitusohjelma
Hallituksen maahanmuuttopolitiikassa otetaan kansainvälisten velvoitteiden lisäksi huomioon myös työvoiman tarve.
Tuostahan voisi saada sen käsityksen, että kansainvälisillä sopimuksilla perusteltu turvapaikkamaahanmuutto on maahanmuuttopolitiikkamme pääasia.
QuoteTavoitteena on myös maahanmuuttajien ja koko väestön työttömyysasteiden
välisen eron puolittaminen vuoteen 2013 mennessä.
Ei taida onnistua, vaikka koko väestön työttömyysaste onkin kovassa nousussa. Kouluttamattomien, kielitaidottomien ja lukutaidottomien maahanmuuttajien suhteellinen osuus on jyrkässä kasvussa verrattuna työn perässä tulleisiin, joten minkäänlaiset satsaukset kielen opettamiseen ja koulutukseen eivät voi kaventaa eroa lähivuosina. Ainoa keino tavoitteen saavuttamiseksi on rukata numeroita luomalla maahanmuuttajille byrokratiaan näennäistyöpaikkoja tai laajentamalla positiivista syrjintää kaikille aloille esimerkiksi yritysten verotukien tai rekrytoinnin pakollisen erityiskohtelun avulla.
Ikävä kyllä Suomen peli on jo menetetty. Suomi seuraa Ruotsin tietä, ja seuraavan hallituskauden jälken vuonna 2015 maa on peruuttamattomasti pilattu. Tarvittaisiiin nopea ja välitön suunann muutos, mutta sellaista ei ole tulossa. Tämä on sikäli käsittämätöntä, koska Suomessa olisi sentään mahdollisuus ottaa Ruotsin tilanteesta opiksi.
Aaapinen 2040:
Varsinainen istuu kurssillaan
työllisty hän ei milloinkaan
Kiitokset Roopelle tämän esille tuomisesta. Hyvä että ollaan valppaana kun näitä aivopesujulkaisuja tulee esiin.
Todella vastenmielistä luettavaa varsinkin kun kansan moku-prosessointia pidetään jo varmana sekä välttämättömänä. Mennään kohti tilannetta jossa lapsien pitää tulevaisuudessa puolustella omia suomalaisia tapoja sekä kultturia. Sitten kouluissa aletaan syyllistämään näitä lapsia jotka eivät osallistu monikulttuuristen tapojen ja taitojen pakkosyöttöön.
QuoteKoko väestö tarvitsee tulevaisuudessa taitoja monikulttuurisessa yhteiskunnassa toimimiseen. Maahanmuuttajiin suuntautuvien toimenpiteiden ohella vahvistetaan kansainvälisyys- ja suvaitsevaisuuskasvatusta erityisesti osana esi- ja perusopetusta ja toisen asteen opetusta.
Mikseivät nuo petturit ymmärrä, että
me emme halua elää monikulttuurisessa yhteiskunnassa, vaan suomalaisessa yhteiskunnassa? Me emme halua kansainvälisyyttä. Ovatko nuo virkamiehet niin aivopestyjä, etteivät he käsitä tätä vai eivätkö he vain yksinkertaisesti välitä siitä, mitä Suomen kansa ajattelee?
Samainen raportti
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2009/liitteet/opm48.pdf?lang=fi
Sivu 16/43
QuotePerusopetuksen suomi/ruotsi toisena kielenä opetukseen ja tukiopetukseen osallistuneiden
määrä on keväällä 2007 ollut noin 5 100 oppilasta. Erillistä valtionavustusta toimintaan
on suunnattu noin 3,14 milj. euroa. Omaa äidinkieltä on keväällä 2007 opiskellut
noin 11 200 henkilöä. Erillistä valtionavustusta toimintaan on suunnattu noin 2,31 milj.
euroa.
Perusopetukseen valmistavan opetuksen tuntimäärä on kaksinkertaistettu lailla vuoden
2009 alusta lähtien (puolen vuoden oppimäärästä vuoden oppimäärään). Perusopetukseen
valmistavan opetuksen kustannukset ovat vuodessa noin 19 305 300 euroa.
Sitten vielä seuraava sivu:
QuoteKouluyhteisöjen monikulttuurisuustaitojen
kehittämisohjelma (MOKU)
Kouluyhteisöjen monikulttuurisuustaitojen kehittämisohjelma käynnistyi vuonna 2007
esi- ja perusopetuksessa 28 kunnassa......
QuoteKoko väestö tarvitsee tulevaisuudessa taitoja monikulttuurisessa yhteiskunnassa toimimiseen. Maahanmuuttajiin suuntautuvien toimenpiteiden ohella vahvistetaan kansainvälisyys- ja suvaitsevaisuuskasvatusta erityisesti osana esi- ja perusopetusta ja toisen asteen opetusta.
Kuka on tällaiseen antanut valtuutuksen? Yksissäkään vaaleissa yksikään ehdokas ei ole julistanut tällaisia aivopesusuunnitelmia. Yksikään puolue ei ole esittänyt tällaisia suunnitelmia. Myöskään tällaisesta ei ole käyty koskaan minkäänlaista avointa keskustelua. Hallitus päättää massiivisesta lapsille ja nuorille suunnatusta ideologisesta aivopesusta eikä yhtä ainutta lehteä tai toimittajaa asia kiinnosta pätkääkään. Miten tällainen on mahdollista?
Quote from: JPU on 20.09.2009, 19:25:22
QuoteKoko väestö tarvitsee tulevaisuudessa taitoja monikulttuurisessa yhteiskunnassa toimimiseen. Maahanmuuttajiin suuntautuvien toimenpiteiden ohella vahvistetaan kansainvälisyys- ja suvaitsevaisuuskasvatusta erityisesti osana esi- ja perusopetusta ja toisen asteen opetusta.
Kuka on tällaiseen antanut valtuutuksen? Yksissäkään vaaleissa yksikään ehdokas ei ole julistanut tällaisia aivopesusuunnitelmia. Yksikään puolue ei ole esittänyt tällaisia suunnitelmia. Myöskään tällaisesta ei ole käyty koskaan minkäänlaista avointa keskustelua. Hallitus päättää massiivisesta lapsille ja nuorille suunnatusta ideologisesta aivopesusta eikä yhtä ainutta lehteä tai toimittajaa asia kiinnosta pätkääkään. Miten tällainen on mahdollista?
Tällainen toiminta on kaiketi Suomessa jo vakiintunut maan tapa.
-Ennen koska Neuvostoliitto.
-Nyt koska Islam?
Nyt sanon pahasti mutta homman nimi on se, että NEEKERI on kuolevan ns. hyvinvointiyhteiskunnan ja sitä kautta virkamiesten viimeinen polttoaine ennen lopullista luhistumista.