Taiteen lie tarkoituskin säväyttää, mutta vatsanväänteitten aiheuttaminen ei ehkä kuulu oopperaan, vaan pikemminkin ruokakulttuuriin...
QuoteSaksa: Moderni ooppera aiheutti pahoinvointia -18 katsojaa hoitoon
Itävaltalaisen Florentina Holzingerin oopperan Sancta yleisöä varoitettiin, että ooppera laittaa aistit ja psyyken koetukselle. Varoituksesta huolimatta kahdeksantoista oopperaa katsonutta joutui hakeutumaan sairaalahoitoon Stuttgartissa, Saksassa. Potilaat saivat oopperasta pahoinvointikohtauksen.
Ainoastaan aikuisille tarkoitettu ooppera Sancta sisältää muun muassa seksuaalista väkivaltaa, rajuja seksikohtauksia, väkeviä suitsukkeita sekä kovia ääniä.
"Lauantaina kahdeksan henkeä, ja sunnuntaina kymmenen tarvitsi lääkärinhoitoa", laskee Stuttgartin valtionoopperan tiedottaja Sebastian Ebling kahden esityksen saldoa.
Oopperan kirjoittanut Florentina Holzinger on tunnettu rajoja rikkovista taide-esityksistään, joissa on ollut muun muassa aitoa seksiä sekä oikeita lävistysten tekoja. Itävallan piispat ovat kritisoineet Holzingerin oopperaa pyhän messun karikatyyrin esittämisestä.
Ooppera Sancta käsittelee tekijän mukaan konservatiivisten käytäntöjen ja kink- sekä BDSM- alakulttuurien rinnakkaista suhdetta.
Pahoinvoinnista, kohuista ja kritiikistä huolimatta Sanctan näytännöt ovat Saksassa loppuunmyytyjä.
"Kehotamme yleisöä lukemaan varoitukset tarkoin, jotta he tietävät mitä odottaa", sanoo tiedottaja Ebling.
Lähde SVT
https://www.kansalainen.fi/saksa-moderni-ooppera-aiheutti-pahoinvointia-18-katsojaa-hoitoon/ (https://www.kansalainen.fi/saksa-moderni-ooppera-aiheutti-pahoinvointia-18-katsojaa-hoitoon/)
Tässä kannattaa muistaa kauhuelokuvien mainostus 1930- ja 1940-luvuilla.
Elokuvateatterien auloissa päivysti "sairaanhoitajia" ja "lääkäreitä" siltä varalta, että katsojat pyörtyilevät. Elokuvateattereiden eteen pysäköitiin ambulansseja kauhusta kangistuneiden katsojien kuljettamiseksi. Yleisöissä oli palkattuja kauhusta kirkujia.
There is no business like show business.
Uskotaan kun nähdään.
Kuinkas La Traviata, Ranskan kansallisoopperassa. Onko kukaan pöyristynyt?.
Tässä heti kovempaa kamaa
https://www.partisaani.com/news/decadence/2024/05/06/afrikkalainen-oksennusorgia-koneen-saation-kartanossa-ajoi-vasemmiston-metoo-kriisiin/
Seuraava ote perustuu Pontus Purokurun (Varisverkosto) kuvailuun.
QuoteAfrikkalainen oksennusorgia Koneen Säätiön kartanossa ajoi vasemmiston #MeToo-kriisiin
Naiseksi tekeytynyt musta mies vaati osallistujia hieromaan alastonta ruumistaan ja osallistumaan oksennusorgioihin ilman, että "performanssin" seksuaalisesta sävystä olisi varoitettu etukäteen.
...
Purokurun mukaan yksi hänen retriittijaksonsa ikimuistoisimmista kokemuksista syntyi, kun ghanalainen transu nimeltä Va-Bene Elikem Fiatsi (taiteilijanimeltään crazinisT) saapui Koneen kartanoon. Purokurun mukaan transu-"taiteilija" käyttää itsestään pronominia "shit". Pronomini ei viittaa kuitenkaan "taiteilijan" tummanruskeaan ihonväriin vaan siihen, että hänen mielestään jopa poliittisesti korrekteimmat kulttuurimarxistiset kiertoilmaukset ovat etuoikeutettujen valkoisten synnyttämää rasistista kolonialismia eli "paskaa".
"Shit" tienaa Purokurun mukaan elantonsa kiertämällä (länsimaisten kapitalistien rahoilla pyöriviä) taideresidenssejä ja syöttämällä häiriintyneen sielunmaisemansa tuotoksia valkoiselle vasemmistolaiselle yleisölle. Osan tuotoistaan "shit" väittää lähettävänsä takaisin myös yhteisölleen Ghanaan. Purokurun mukaan tämä on vahvistettu pankin tiliotteilla – ilmeisesti vasemmisto ei luota afrikkalaisen omaan sanaan tarpeeksi.
Oksennusrituaali navetassa
Vaikka "shitin" ritualistinen performanssi Koneen kartanon navetassa oli Purokurun mukaan kokonaisuutena ilmeisen positiivinen kokemus, aiheutti se silti paikalla #MeToo-kriisin, jossa on ainesta paisua seuraavaksi vasemmistoa sisältä käsin repiväksi skandaaliksi. Monet kartanolla olleet taidenuoret nimittäin pitivät naiseksi tekeytyneen afrikkalaismiehen toimintaa seksuaalisesti erittäin kyseenalaisena.
"Shitin" performanssin sisällöstä ei varoitettu yleisöä etukäteen. Purokuru ja muu residenssin marxistinen taideväki olivat huomanneet tosin jo performanssia edeltävänä iltana, että transu oli saanut esitystilana toimivan kartanon navetan löyhkäämään "oksennukselta", "raadolta" ja "viemäriltä".
Seuraavana päivänä noin kahdeksan vasemmistolaista taiteilijaa marssitettiin navettaan paljain jaloin. Heidät pakotettiin polvistumaan haisevaan eritteeseen ja "palvomaan" riisuuntuneen transun "alastonta mustaa ruumista". Marxistien käskettiin hieromaan oksennukselle ja raadolle löyhkännyttä eritettä afrikkalaisen paljaaseen kehoon samalla, kun he lauloivat "rituaalista hymniä".
Kun marxistien palvoma "musta ruumis" oli peitetty kokonaan, alkoi transu syödä savea ja oksennella sitä ulos. Purokuru kertoi joutuneensa itse kakomaan ja taistelemaan oksennusrefleksiä vastaan koko "rituaalisen performanssin" ajan. Lopuksi osallistujien tuli pestä toisensa ja keskustella kokemuksistaan. Transu itse kutsui ruljanssia kirurgiseksi operaatioksi, joka voi näyttää rumalta mutta jolla on parantava vaikutus.
Tuolla on siistimpiä kuvia kyseisestä teoksesta, skeittaavat alastomat nunnat jne löytynee netistä.
https://hommaforum.org/index.php/topic,71398.msg3597132.html#msg3597132
Jumalan Teatteri on löytänyt voittajansa.