Ruotsissa on lausuttu se-mitä-ei-saa-mainita, ja kaustihan siitä tuli. Verkkolehti Kansalainen.fi.
QuoteRuotsi: N-sana Tintti-keskustelussa aiheutti kohun- vartijat kutsuttiin paikalle
Tukholman Stadsteatern- kulttuurikeskuksessa pidetty Tintti-aiheinen rasismikeskustelu päättyi kohuun. Joku paneelikeskustelua yleisön joukossa seurannut lausui mustia halventavana pidetyn N-sanan, ja vartijat kutsuttiin paikalle. N-sana lausuttiin kysymyksiä paneeliin osallistujille esitettäessä.
Paneelissa ollut valtiotieteilijä ja kirjailija Barakat Ghebrehawariat sanoo N-sanaa käyttäneitä olleen useampia. Hänen mukaansa paneelin järjestäjä ei puuttunut yleisön käyttämiin sanoihin tarpeeksi pontevasti.
"Tilanne päättyi siihen, että poistuin huoneesta", Ghebrehawariat sanoo. "Ilmapiiri muuttui erittäin kiivaaksi ja vihamieliseksi".
Barakat Ghebrehawariat kirjoitti tapahtuneesta sosiaaliseen mediaan.
"Tunnen surua ja pettymystä, mutta painotan että tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Tämä (rasismi) on mennyt liian pitkälle, ja rasistisia ilmauksia kuulee yhä useammin", hän avautuu somekirjoituksessaan.
Postaus on herättänyt myrskyn sosiaalisessa mediassa.
Stadsteatern- kulttuurikeskus on pyytänyt tapahtunutta anteeksi.
"Jos olisin ollut paikalla, olisin pyytänyt olemaan käyttämättä sellaista sanaa", pahoittelee keskuksen kulttuuripäällikkö Linda Beijer.
Tämä ei riitä Barakat Ghebrehawariatille.
"Emme halua pahoitteluja, vaan muutoksen", hän jyrisee.
Tintti-keskusteluun osallistunut kirjailija Ola Wong on eri mieltä Beijerin ja Ghebrehawariatin kanssa.
"Jos osallistuu juuri tätä (N-)sanaa käsittelevään keskusteluun, on merkillistä jos ei kestä sen kuulemista", Wong kommentoi.
Ola Wongin mukaan Stadsteatern- kulttuurikeskuksella ei ole syytä pyytää anteeksi.
Lähde SVT
https://www.kansalainen.fi/ruotsi-n-sana-tintti-keskustelussa-aiheutti-kohun-vartijat-kutsuttiin-paikalle/ (https://www.kansalainen.fi/ruotsi-n-sana-tintti-keskustelussa-aiheutti-kohun-vartijat-kutsuttiin-paikalle/)
^ Neekerin tilalle jos jokainen olisi sanonut 'piip', olisi sitä piipitystä ollut hupaisaa kuunnella. Piip! :)
Lapsenlapsemme kysyvät: Vaari, mikä on se mustia halventava n-sana, jota ei saa sanoa?
Vaari: ei voi sanoa.
Piltti: Miksei?
Vaari: ei voi. Tulee salama taivaasta ja tuhkaa siihen paikkaan.
Piltti: Mutta mikä se sana on?
Vaari: Tässä on sinulle Otavan iso tietosanakirja kultaiselta 1960-luvulta, osa 6: "MONT-PYRA". Katso sieltä. Sivun kulma on taitettu.
Piltti: Onko se tämä neeZÄP
-i-
Quote from: Shemeikka on 23.04.2024, 10:03:19
Ruotsissa on lausuttu se-mitä-ei-saa-mainita, ja kaustihan siitä tuli. Quote... N-sana ... N-sanan ... N-sana ... N-sanaa
https://www.kansalainen.fi/ruotsi-n-sana-tintti-keskustelussa-aiheutti-kohun-vartijat-kutsuttiin-paikalle/ (https://www.kansalainen.fi/ruotsi-n-sana-tintti-keskustelussa-aiheutti-kohun-vartijat-kutsuttiin-paikalle/)
Älä turhaan lausu herran, sinun jumalasi nimeä, joka kirjoitetaan aina isolla alkukirjaimella.
Rasismiulisija Mbuto pääsi jonkinmoiseksi HR pomoksi.
Quote
X
"Tintin in the Congo" - a classic 1920s comic strip about Belgium's celebrated fictional boy reporter - is not racist, a Brussels court ruled on Wednesday.
The Brussels Appeals Court upheld a 2011 ruling against Congolese immigrant Bienvenu Mbutu Mondondo and the Belgian Council of Black Associations, who wanted the book banned.
X
In 2010 Mbutu, who lives in Belgium, Congo's former colonial ruler, said Tintin employed a little black helper who was seen as "stupid and without qualities".
"It makes people think that blacks have not evolved," he said.
In one scene, a black woman prostrates herself before Tintin, saying: "White man very great. White mister is big juju man."
X
Alain Amici, lawyer for the plaintiffs, told the court in 2011: "The negative stereotypes portrayed in this book are still read by a significant number of children. They have an impact on their behaviour."
X
In 2007 a British court ruled that "Tintin in the Congo" should be sold with a warning that it includes racist content.
Mbutu has also tried to have the cartoon banned in France, unsuccessfully.
https://www.france24.com/en/20121206-tintin-congo-not-racist-belgian-court-rules (https://www.france24.com/en/20121206-tintin-congo-not-racist-belgian-court-rules)
Quote
Bienvenu Mbutu Mondondo
Human ressources
Internationale bedrijf
Campus Syntra
Belgium
Experience
Paie ressources ressources humaines
Internationale bedrijfInternationale bedrijf
Mar 2023 - Present · 1 yr 2 mosMar 2023 - Present · 1 yr 2 mos
Région de Bruxelles-Capitale, BelgiqueRégion de Bruxelles-Capitale, Belgique
Cliniques de l'Europe - Europa Ziekenhuizen logo
PAYROLL OFFICERPAYROLL OFFICER
Cliniques de l'Europe - Europa ZiekenhuizenCliniques de l'Europe - Europa Ziekenhuizen
Apr 2018 - Present · 6 yrs 1 moApr 2018 - Present · 6 yrs 1 mo
UCCLEUCCLE
Betty Barclay Group logo
responsable hrresponsable hr
BETTY BARCLAY INTERNATIONAL GMBHBETTY BARCLAY INTERNATIONAL GMBH
Feb 2017 - Apr 2018 · 1 yr 3 mosFeb 2017 - Apr 2018 · 1 yr 3 mos
Région de Bruxelles, BelgiqueRégion de Bruxelles, Belgique
Gestion du personnel Betty Barclay (Belgique et France).
Connaissance : lois sociales Française et Belge.
https://www.linkedin.com/in/bienvenu-mbutu-mondondo-b29b2515a/?originalSubdomain=be (https://www.linkedin.com/in/bienvenu-mbutu-mondondo-b29b2515a/?originalSubdomain=be)
https://vimeo.com/615288190
Kuinkahan kauan kestää, että Hyvikset tajuavat, että tuo "N-sana" on vain tekopyhää hienostelua? Siinähän selvästi "vihjaistaan" sanaan, jonka kaikki tietävät, mutta jota ei saa sanoa ääneen eikä kirjoittaa oikein. Poistuuko rasismi sellaisista sanoista, joissa ei tiettyä sanaa sanota suoraan, vaan "hienosti kiertäen"?
On tämä naurettavaa, keskustellaan Tintti Afrikassa (Kongossa) sarjakuvasta, joka on tehty jo reilusti reilusti yli puoli vuosisataa sitten, jolloin N-sanan käyttö oli arkipäivää. Keskustellaan rasistisesta suhtautumisesta N:Iin, mutta sitä ei saa sanoa... Miten pitäisi sitten keskustella?
Tulee mieleen Monty Python ja Life of Brian, jossa ei saanut sanoa Jehova sanaa ja lopulta kivitystä johtava rabbi (John Cleese) sanoo vahingossa Jehova ja hänet kivitetään siihen paikkaan. Mainio kuvaus absurdista sanojen kieltämisestä.
Onko muuten kiellettyä sanoa se riittävän väärin ettei sano varsinaista sanaa. Keeneli? Entä suomennos Musturi?
Itse asiassa Tintti Afrikassa on lähes sata vuotta vanha teos, vaikka Hergé piirsi alkupään sarjojaan uusiksi monta kertaa. Alettiin julkaista 1930. Nykykriteerien sovittaminen siihen on absurdia, ja neekeri oli käytössä kaikkialla pitkään tuon jälkeenkin.
Neekerin ja Hitlerin pelko on jotenkin huvittavaa hysteerisyydessään. Tässähän alkaa oivaltaa miten paljon hupia Seppo Lehto sai performansseistaan. Olisipa jo eläkkeellä, voisi vain kulkea kartsalla hakaristipaidassa neekeriä hokien. Hulluilla on todellakin halvat huvit.
Quote from: Näkkileipä on 23.04.2024, 21:51:12
Kuinkahan kauan kestää, että Hyvikset tajuavat, että tuo "N-sana" on vain tekopyhää hienostelua? Siinähän selvästi "vihjaistaan" sanaan, jonka kaikki tietävät, mutta jota ei saa sanoa ääneen eikä kirjoittaa oikein. Poistuuko rasismi sellaisista sanoista, joissa ei tiettyä sanaa sanota suoraan, vaan "hienosti kiertäen"?
Olenkin pitkään ihmetellyt, milloin myös sana "N-sana" muuttuu kielletyksi. Koska sehän tarkoittaa sitä sanaa, jota ei saa sanoa, eikä ajatella, ja joka aiheuttaa maanjäristyksen, heinäsirkkaparvet ja tuhotulvan.
Anteeksi, pitää sanoa H-sanaparvet ja T-sanan, jotta ei loukata heinäsirkkoja (ne ovat luonnon ihme ja upeita eläimiä) eikä tulvia (ne ovat hydrodynamiikan ihme eikä niissä ole mitään itsessään pahaa).
Muuten, onko nykyään siis sallittua kertoa, että "rautatieasemalla notkui iso määrä N-sanoja"?