Kiina on sähköautoilla noussut autoteollisuuden vientikärkeen. Verkkolehti Kansalainen.fi.
QuoteKiina suurin autonviejä
Vuonna 2023 Kiina ohitti Japanin maailman suurimpana autoja vievänä maana, kertoo japanilainen teollisuusjärjestö JAMA.
Kiina vei 4,91 miljoona autoa ulkomaille, ja Japani 4,42 miljoonaa. Japani tosin valmistuttaa runsaasti autoja tehtaissa Japanin ulkopuolella.
Kiinan autoteollisuus on kasvanut nopeasti sähköautojen valmistukseen tehtyjen panostusten vuoksi.
Vastikään kiinalainen sähköautojen valmistaja BYD ohitti yhdysvaltalaisen Teslan myytyjen autojen määrässä.
Lähde SVT txt-tv
https://www.kansalainen.fi/kiina-suurin-autonvieja/ (https://www.kansalainen.fi/kiina-suurin-autonvieja/)
Helsingin Pasilan Tripla-kauppakeskuksessa on jonkun kiinalaisen sähköautonfirman näyttöhuone. Hinnat hiukan Teslaa matalammat ja muistaakseni kolmen vuoden takuu.
Kiina jyrää hinnalla autoissakin ja on kuulunut kommentteja että omaa teollisuutta pitäisi puolustaa tulleilla. Totuus on että halvemmalla hinnalla saa mukaan pyytämättä riippuvuuden ko. maahan ja valmistajaan.
Eikö tästä yhteydestä ole tarkoitus ennemminkin irtaantua, turha muistuttaa miten kävi kun venäjään oltiin liikaa sitouduttu energian kanssa.
Jonnekinhan ne käytännössä Kiinan valtion omistamien tehtaiden tuottamat autot on dumpattava kun omassa maassa talous sakkaa.
Jos markkinatalous toimisi niin kohta täällä ostetaan vietnamilaisia autoja. Vaikka kuinka autotehtaat pyrkivät hehkuttamaan omia mallejaan niin auto on useimmille bulkkituote millä on käyttöarvo. Osa tietysti haluaa auton tukevan haluamaansa imagokuvaa.