Tässä ketjussa on tarkoitus pohtia miten eduskuntaa voisi parantaa
Eduskunta voisi lukita ja julkaista täysistunnon tarkan esityslistan tulevat täysistunnot sivulla kaksi viikkoa ennen täysistuntoa siksi, että kansalaisten oikeus osallistua ja vaikuttaa vaatisi sen. Esityslistan olisi oltava selkokielinen asian kuvaus, ei kirjainnumerokoodeja. Esityslistan aiheiden olisi oltava linkkejä tarkempaan tietoon
https://www.eduskunta.fi/FI/taysistunto/Sivut/Tulevat_taysistunnot.aspx (https://www.eduskunta.fi/FI/taysistunto/Sivut/Tulevat_taysistunnot.aspx)
Perustuslain mukaan
Quote
2 §
Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate
Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.
Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen.
Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731 (https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731)
"Miten eduskunnan toimintaa voisi parantaa?" olisi selkeämpi otsikko ketjulle.
Eduskunnassa pitäisi saada puhua myös ikävistä asioista, joista valtaapitävät haluavat olla hiljaa. Nythän näin ei ole, enkä siten näe laitokselle mitään järkevää syytä olla olemassa. Teatteria se on, sanon minä.
Teatterin ja sirkuksen ero on veteen piirretty viiva.
Quote from: Lalli IsoTalo on 24.06.2021, 08:26:15
Teatterin ja sirkuksen ero on veteen piirretty viiva.
Sirkuksessa on yleensä enemmän aiheita nauruun. Teatteri taas voi olla puhdasta tragediaa. Tässä tapauksessa voitanee käyttää kumpaakin termiä.
Pellemaailmassa eletään.
Myös se on huomioitava, ettei eduskunnassa juuri mistään mitään edes päätetä. Kyvyttömyyksien mukaan pyritään häiritsemään muutenkin aneemista virkamiestoimintaa, ja tekemään sitä mitä EU ei halua turhana tehdä.
Suurin osa ajasta käytettäneen kulissien ylhäällä pitämiseen.
Sitä välillä miettii että äänioikeus Saksan vaaleissa olisi hyödyllisempi kuin Suomen vaaleissa. Siellähän Suomeakin koskevat asiat tosiasiassa päätetään.
Tosin, ei tavalliselta vaalikarjalta kysytä oikeata mielipidettä missään.
Pohjoismaiden neuvoston teemaistunto on 28.-30. kesäkuuta niin eduskunta tiedotti sen 28.6, samana päivänä, kun kokous alkaa. Korostan, että Pohjoismaiden neuvoston teemaistunto on ainoastaan yksi esimerkki samana päivänä tiedottamisesta, kyse ei ole pohjoismaiden neuvoston teemaistunnosta vaan se asia, joka herättää kysymyksiä on samana päivänä tiedottaminen, kysymys on siitä miten demokratia toimii, miten demokratia tiedottaa
Jos eduskunnalla on vuotuinen kalenteri ja siinä on vuotuisia kokouksia niin se vuotuisia kokouksia sisältävä kalenteri kuuluu julkaista kaikelle kansalle siksi, että eduskunta edustaa kansaa. Kätevintä on yhdistää samaan eduskunnan julkaisemaan kalenteriin kaikki kokoukset, valiokunnat, täysistunnot, kotimaiset kokoukset ja ulkomaiset kokoukset, joihin osallistuu kansanedustajia
Quote
Julkaistu 28.6.2021 9.30
Pohjoismaiden neuvoston vuotuinen teemaistunto järjestetään etäyhteyksin 28.-30. kesäkuuta. Teemaistunto on perinteisesti järjestetty keväisin, mutta koronatilanne on muuttanut teemaistunnon ajankohtaa kesäkuulle.
https://www.eduskunta.fi/FI/tiedotteet/Sivut/PN-teemaistunto-2021.aspx (https://www.eduskunta.fi/FI/tiedotteet/Sivut/PN-teemaistunto-2021.aspx)
Quote
2 §
Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate
Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.
Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen.
Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731 (https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731)
Quote from: artti on 28.06.2021, 14:30:18
Pohjoismaiden neuvoston teemaistunto on 28.-30. kesäkuuta niin eduskunta tiedotti sen 28.6, samana päivänä, kun kokous alkaa. Korostan, että Pohjoismaiden neuvoston teemaistunto on ainoastaan yksi esimerkki samana päivänä tiedottamisesta, kyse ei ole pohjoismaiden neuvoston teemaistunnosta vaan se asia, joka herättää kysymyksiä on samana päivänä tiedottaminen, kysymys on siitä miten demokratia toimii, miten demokratia tiedottaa
[...]
Pohjoismaiden neuvosto on eduskunnasta erillinen instituutio, jossa kunkin pohjoismaan parlamentin jäsenet tekevät yhteistyötä. Pohjoismaiden neuvoston omilla sivuilla tästä teemaistunnosta toki tiedotettiin jo toukokuun puolella (https://www.norden.org/fi/uutinen/pohjoismaiden-neuvoston-teemaistunto-keskittyy-kyberuhkiin-ja-pandemiaan), lähes kuukausi etukäteen.
Omerta on ilmiselvää, ja omerta näkyy selkeästi, kun politiikkaa katsoo realiteettien kautta. Politiikka selvästikin väistelee realiteettien julkista käsittelyä. Omerta on sisilian mafian käsite, joka tarkoittaa vaikenemisen lakia
Yksityiskohtien korostaminen on klassinen metodi piilottaa kokonaisuus. Asioiden tiedottaminen yksitellen irroitettuna kaikkien asioiden kokonaisuudesta piilottaa sen kaikkien asioiden kokonaisuuden. Kaikkien prosessissa etenevien asioiden tiedottaminen kokonaisuutena yhtenä prosessikuvauksena, joka sisältää kaikkien asioiden kokonaisuuden, on selkeämpää tiedottamista
Tiedon laatu voidaan luokitella julkaisuajankohdan mukaan, ennakkotieto, samana päivänä tieto, jälkeenpäintieto. Ennakkotieto on sitä arvokkaampi kuta aikaisempi ennakkotieto se on. Kuta aikaisempi ennakkotieto niin sen enemmän asioihin pystyy vaikuttamaan niiden valmisteluvaiheessa. Samana päivänä tieto ja jälkeenpäin tieto ovat, että tiedoksi mitä me ratkaistiin
Poliitikko puhuu mielellään politiikoista, joita poliitikko ajaisi, jos voisi, mutta poliitikko vaikenee asialistasta, jota poliitikko käsittelee. Kansalainen katsoo mitä politiikko sanoo, ja kansalainen myös tiedostaa mitä poliitikko vaikenee, yleensä jälkeenpäin, välkyimmät välittömästi. Erityisesti kansalainen tiedostaa mitä poliitikko ei sano, kun kansalainen saa muuta kautta tietoonsa mitä poliitikko vaikeni, ja näin poliitikon imago mureni ja ärtynyt kansalainen ei äänestä poliitikkoa, ja kun kaikki poliitikot käyttäytyvät samalla tavalla, että poliitikko pimittää tietoa siitä mitä asioita poliitikko käsittelee niin kansalaisella ei ole yhtäkään poliitikkoa jota äänestäisi
Quote from: Julleht on 28.06.2021, 14:37:00
Pohjoismaiden neuvosto on eduskunnasta erillinen instituutio, jossa kunkin pohjoismaan parlamentin jäsenet tekevät yhteistyötä. Pohjoismaiden neuvoston omilla sivuilla tästä teemaistunnosta toki tiedotettiin jo toukokuun puolella (https://www.norden.org/fi/uutinen/pohjoismaiden-neuvoston-teemaistunto-keskittyy-kyberuhkiin-ja-pandemiaan), lähes kuukausi etukäteen.
Instituutiot tiedottavat omat kokoontumisensa hyvissä ajoin ennakkoon, mutta ne jotka niihin kokouksiin osallistuvat tiedottavat samana päivänä, tästä juontuu tilanne, että kansalaisen pitäisi itse arvata mikä on seuraava instituutio, jossa eduskunta edustautuu, että kansalaisen pitäisi arvata mitä sivua pitäisi katsoa, kun eduskunta ei itse sitä instituutiota hyvissä ajoin ennakkoon tiedottanut
https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/kv-jarjestot/euroopanneuvosto/Sivut/default.aspx (https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/kirjasto/aineistot/kv-jarjestot/euroopanneuvosto/Sivut/default.aspx)
Suomen eduskuntaan nousee varasijalta 1. somalikansanedustaja Suldaan Ahmed (vas), kun Silvia Modig jatkaa Europarlamentissa.
Quote from: artti on 24.06.2021, 01:23:09
Tässä ketjussa on tarkoitus pohtia miten eduskuntaa voisi parantaa
Koko instanssin voisi lopettaa tarpeettomana.
Hallitus valitaan vaaleissa kerran neljässä vuodessa, ja väliaikana hallitusta ei kaada kuin hallituksesta pois haluava puolue. Äänestyksillä ei ole merkitystä, koska hallituksen kanta voittaa sata äänestystä sadasta. Keskustelulla ei ole mitään merkitystä, koska ryhmät ovat päättäneet kantansa jo ennakkoon. Kansanedustajien työ onkin lähinnä valiokunnissa tapahtuvaa teknokraattista pohdintaa, johon osallistuvilla henkilöillä ei ole kykyä niitä asioita käsitellä.
Eduskunnan muoto on peräisin ajalta, jolloin maailmassa kuljettiin hevosilla ja viestittiin kirjeillä. Mustekynällä kynttilänvalossa kirjoitetuilla kirjeillä. Eduskunta nykymuodossaan on suurin piirtein yhtä tarpeellinen kuin Eduskuntatalon parkkihallin juottokaukalo niille hevosille.
En minä tiedä, miten tuota voisi parantaa. Hyvä lähtökohta voisi olla määrätä maahan vähemmistöhallitukset mikäli yksi puolue ei yksin muodosta enemmistöä. Sitä kautta olisi ainakin pakko pyrkiä jonkin sortin demokraattiseen konsensukseen hallituspohjasta riippumatta.
Jos eduskunta korvattaisiin suoralla demokratialla niin valtioneuvoston olisi pakko tiedottaa kansalaisille mistä valtioneuvosto tahtoo seuraavaksi äänestettävän. Kansalaiset tietäisivät paremmin mitä politiikka tekee, kun kansalaiset äänestäisivät itse ne valtioneuvoston esitykset. Toisaalta suorassa demokratiassa olisi se, että se ei olisi enään 100 prosenttisen varmaa, että valtioneuvoston esitystä hyväksytään. Kansalaiset olisivat paljon kriittisempiä valtioneuvoston esityksille kuin valtioneuvoston enemmistöhallituksen johtama eduskuntaenemmistö
Nykyjärjestelmässä valtioneuvostolla ei ole todellista tarvetta tiedottaa, että erinäinen ministerikin ääneen ajattelee, että keskeneräisistä asioista ei tiedotettaisi. Toisaalta, jos valtioneuvosto ei tiedottaisi mitään keskeneräisistä asioista, että valtioneuvoston metodi olisi, että keskeneräisistä asioista ei kerrota ja vain ratkaisut kerrottaisiin kansalle ja ratkaisut tulisivat aivan puskista kansalaisille, että ai, valtioneuvosto valmisteli ja eduskuntanemmistö hyväksyi aivan omin päin tiedottamatta valmistelusta esimerkiksi veronmaksajille mitään, että kansalaiset voisivat reagoida esimerkiksi äänestämällä tietoa pimittävän valtioneuvoston pois vallasta seuraavissa eduskuntavaaleissa
Se on ketkä valmistelevat ja ketkä hyväksyvät. Valtioneuvosto valmistelee ja valtioneuvoston johtama eduskuntanemmistö hyväksyy. Kun valtioneuvosto on enemmistöhallitus, jolla on enemmistö eduskunnassa niin valtioneuvosto hyväksyttää mitä tahtoo, ja sitten sitä sanotaan demokratiaksi, että esimerkiksi suomalaisilta veronmaksajilta ei kysytä haluammeko tukea rikasta Italiaa, se että sitä ei kysytty suomalaisilta veronmaksajilta niin se rangaistaan seuraavissa eduskuntavaaleissa Perussuomalaisten vaalivoitolla 8)