Oululainen muslimi Niko Silvola, 26, on pukeutunut arabialaiseen pitkään paitaan ja rukouspäähineeseen, kun hän saapuu keskiviikko-iltana moskeijaan Oulun keskustassa. Irakilaissyntyinen Ali Hemin, 19, tulee mukaan haastattelutilanteeseen, sillä muslimimiehen ei ole soveliasta olla naisen kanssa kahdestaan samassa huoneessa.
Irakissa syntynyt Ali Hemin on asunut Suomessa puolitoista vuotta, ja hän on työharjoittelussa oululaisessa moskeijassa.
Iltakuudelta Silvolan ja Heminin edellisestä syömisestä ja juomisesta on kulunut noin viisitoista tuntia. Hemin kantaa eteeni taateleita ja omenamehua. Lasi on katettu vain minua varten. Miehet eivät koske edes mehuun, koska seuraavan kerran he saavat juoda vasta iltakahdeksan jälkeen, auringonlaskun jälkeisen rukouksen aikaan. Menossa on muslimien pyhä paastokuukausi, ramadan.
"Ei paastoaminen hirveän vaikeaa ole. Ensimmäisinä päivinä se oli vähän vaikeampaa, kun oli töitä, joita piti hoitaa. Olo on enemmän hyvä kuin huono paaston aikana", Silvola vakuuttaa.
Miehet eivät kiellä, etteikö heillä ehtisi tulla kovakin nälkä ja jano yli seitsemäntoista tunnin aikana. Heidän mukaan se kuuluu paastoon.
"Nälkä ja jano auttavat ajattelemaan niitä, jotka elävät nälissään eivätkä saa tarpeeksi ruokaa."
Miesten mielestä paaston tarkoituksena on myös puhdistua. "Eräs lääkäri kerran totesi, että ihmiselle on hyväksi paastota kerran vuodessa. Kyllä Jumala tietää, mikä meille on hyväksi", Hemin toteaa.
Ali Heminille paastonaika on Suomessa kolme tuntia pitempi kuin kotona Irakissa.
"Paasto on täällä Suomessa helpompi kuin Irakissa, koska täällä ei ole kuuma. Soitin juuri äidilleni Irakiin, ja hän kertoi, että siellä on tosi kuuma."
Ali Heminin kotona Irakissa paastoa viettävät äiti, isä ja pikkuveli.
Joka ilta Silvolan ja Heminin ensimmäinen suupala on taatelit. Sen jälkeen he syövät Heminin laittaman irakilaisen perinneaterian.
"Syömme yleensä moskeijassa, mutta joskus minua on kutsutaan muuallekin syömään", Silvola selvittää.
Miehet vakuuttavat, että illalla paaston päätyttyä ei ole tarkoitus ylensyödä.
"Yritämme olla syömättä liian tuhdisti. Syömme auringon laskun jälkeen ja yöllä voi syödä sitten uudestaan", Silvola sanoo.
Sekä Silvola että Hemin käyvät moskeijassa hyvin tiheään.
"Käyn noin neljästi vuorokaudessa", Silvola vakuuttelee. Hän lähtee kotoaan Tuirasta jopa aamun ensimmäiseen rukoukseen, noin kello kolme yöllä.
"Unia voi jatkaa rukouksen jälkeen", Silvola vastaa ihmettelyyn.
Tällä hetkellä työttömän Niko Silvolan ramadan on hänen neljäs, sillä Silvolan kääntymisestä muslimiksi on kulunut neljä vuotta. Hänen mielestään kaikki ihmiset ovat syntyessään uskovaisia, ja siksi hän kutsuu uskoon tuloaan palaamiseksi.
Niko Silvolan muslimiystävät kutsuvat häntä nimellä Daud eli Daavid.
Silvolan mukaan muslimina oleminen suomalaisessa yhteiskunnassa ei ole vaikeaa.
"Toki jotkut ihmettelevät, koska he eivät tiedä islamin uskosta mitään. Myös televisio luo uskostamme monesti hassuja kuvia."
Raahesta kotoisin oleva mies kertoo luopuneensa kristinuskosta, koska siinä oli niin paljon ristiriitoja.
"Naapuri kertoi minulle islamin uskosta, ja tiesin hyvin pian, että se on oikea uskonto. Kaikki on tässä uskonnossa niin selkeää."
Kaleva (http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=813739#kuvabox)
Mielenkiitoinen tämä ramadanpaasto:
"Muslimit siis paastoavat ja mitaan (=juomaa, ruokaa, tupakkaa etc) ei saa pistaa suuhun auringon nousun ja laskun valisena aikana. Muutenkin pitaa kayttaytya paivalla pidattyvaisesti. Illalla alkaa sitten bileet, paasto paatetaan iftarilla joka on yleensa taateleita ja vetta ja sen jalkeen seuraa dinner, koko yo saatetaan syoda ja poltella vesipiippua teltassa ja ennen auringon nousua nautitaan viela aamiainen, suhuur. Monet muslimituttavani ovatkin muuttaneet vuorokausirytminsa siten etta kukkuvat yot ja nukkuvat paivat, katevaa herata siina viiden aikaan iltapaivalla rukoilemaan ja sitten iftarille. Virallisestikin on lyhyemman tyopaivat mutta kaikkia ei ole oikein nakynyt toimistolla. Ex-kollegani jonka vaimon sukulaisia asuu Tanskassa sanoi etta oli tosi helppoa paastota muutama vuosi sitten Pohjolassa talvella kun paastoaika oli vain muutama tunti, en tieda miten paastoaminen onnistuu niilta muslimeilta jotka ovat juhannuksena Lapissa jos Ramadan osuu siihen aikaan?
Paaston pitaisi myos puhdistaa mielta ja kehoa, tosin monet saattavat lihoa vajaat 10kg paaston aikana koska ruoka on todella raskasta ja sita syodaan paljon ja monet urheiluaktiviteetit ovat pannassa koska paivalla ei paljon rasiteta itseaan ja kun vettakaan ei voi juoda..."
"Maassa maan tavalla..."
http://murkinaa.vuodatus.net/blog/category/Dubai
Hellanlettas 17 tuntia. Melkoista luonteenlujuutta. :-*
Joo. Normaalisti ihminen on joka päivä 10-12 tuntia syömättä (iltapalasta aamupalaan). Ihmiset jotka eivät syö aamiaista ovat suunnilleen tuon 14-16 tuntia syömättä.
Kummallinen paasto. Kehitetään käänteinen ramadan. Nadamarin aikana ei saa syödä yöllä.
Katsokaapa kuvassa esiintyvää karva-ankkuria; ei uskoisi, että kaveri on tullut Suomeen 1,5 vuotta sitten 17,5 -vuotiaana. Naamasta päätellen kaveri on vähintään 30.
Quote from: Alkuasukas on 13.09.2009, 12:02:15
Joo. Normaalisti ihminen on joka päivä 10-12 tuntia syömättä (iltapalasta aamupalaan).
Kuka normaali työssäkäyvä ihminen voi olla syömättä koko päivän?
Quote from: metsämies on 13.09.2009, 12:10:22
Quote from: Alkuasukas on 13.09.2009, 12:02:15
Joo. Normaalisti ihminen on joka päivä 10-12 tuntia syömättä (iltapalasta aamupalaan).
Kuka normaali työssäkäyvä ihminen voi olla syömättä koko päivän?
Väittävät jotkut, että se työssäkäyminen onkin ramadanin aikaan vähän niin ja näin. Kun on koko yön mättänyt evästä, ei sitä aamulla töihin jaksa.
Quote from: metsämies on 13.09.2009, 12:10:22
Quote from: Alkuasukas on 13.09.2009, 12:02:15
Joo. Normaalisti ihminen on joka päivä 10-12 tuntia syömättä (iltapalasta aamupalaan).
Kuka normaali työssäkäyvä ihminen voi olla syömättä koko päivän?
Se vaati vain harjoittelua ja tavoista irti pääsemistä. Jos on jatkuvasti tekemistä, niin nälkä unohtuu. Itse en ainakaan haluasi mitään päivän keskeyttäviä rutiinipausseja.
Quote from: skrabb on 13.09.2009, 11:42:40
,,,, Ex-kollegani jonka vaimon sukulaisia asuu Tanskassa sanoi etta oli tosi helppoa paastota muutama vuosi sitten Pohjolassa talvella kun paastoaika oli vain muutama tunti, en tieda miten paastoaminen onnistuu niilta muslimeilta jotka ovat juhannuksena Lapissa jos Ramadan osuu siihen aikaan?
"Maassa maan tavalla..."
http://murkinaa.vuodatus.net/blog/category/Dubai
Suomessa noudatetaan Mekan horisontin mukaisia paastoaikoja milloin Ramadan osuu kesälle. Tästä muistaakseni oli oikein fatwa.
Quote from: metsämies on 13.09.2009, 12:10:22
Kuka normaali työssäkäyvä ihminen voi olla syömättä koko päivän?
Entisen firman pomo ainakin veti tuolla tyylillä.
Quote from: metsämies on 13.09.2009, 12:10:22
Quote from: Alkuasukas on 13.09.2009, 12:02:15
Joo. Normaalisti ihminen on joka päivä 10-12 tuntia syömättä (iltapalasta aamupalaan).
Kuka normaali työssäkäyvä ihminen voi olla syömättä koko päivän?
Que? Puhuin a) yöllä syömättömyydestä ja b) syömättömyydestä iltapalasta lounaaseen.
Eivät nuo ramadanilaiset kai juuri työnteosta välitä...
Quote from: Sami Holmström on 13.09.2009, 13:13:05
Mitäköhän työtä tuo Silvola mahtaa tehdä jos moskeijassa ehtii juosta alvariinsa?
Quote"Käyn noin neljästi vuorokaudessa", Silvola vakuuttelee. Hän lähtee kotoaan Tuirasta jopa aamun ensimmäiseen rukoukseen, noin kello kolme yöllä.
"Unia voi jatkaa rukouksen jälkeen", Silvola vastaa ihmettelyyn.
Tällä hetkellä työttömän Niko Silvolan ramadan on hänen neljäs
Ohhoh.
QuoteRaahesta kotoisin oleva mies kertoo luopuneensa kristinuskosta, koska siinä oli niin paljon ristiriitoja.
"Naapuri kertoi minulle islamin uskosta, ja tiesin hyvin pian, että se on oikea uskonto. Kaikki on tässä uskonnossa niin selkeää."
Vaikka tämä vaikuttaisi ensivilkaisulta hieman koomiselta, pitää muistaa myösse, islam merkitsee alistumista allahin tahtoon ja koraanit, suurat ja haddithit ovat kirjoitettu käytöohje muslimin elämään.
On se niin helppoa, kun ei tarvitse itse ajatella mitään eikä ottaa oikeastaan vastuutakaan mistään - kun teet mitä käsketään, pääset paratiisiin.
Tämä on yksi syy miksi islam leviää etenkin Afrikan animistien ja maallistuneiden pullamössökristittyjen piirissä.
Quote from: Alkuasukas on 13.09.2009, 13:21:38
Quote from: Sami Holmström on 13.09.2009, 13:13:05
Mitäköhän työtä tuo Silvola mahtaa tehdä jos moskeijassa ehtii juosta alvariinsa?
Quote"Käyn noin neljästi vuorokaudessa", Silvola vakuuttelee. Hän lähtee kotoaan Tuirasta jopa aamun ensimmäiseen rukoukseen, noin kello kolme yöllä.
"Unia voi jatkaa rukouksen jälkeen", Silvola vastaa ihmettelyyn.
Tällä hetkellä työttömän Niko Silvolan ramadan on hänen neljäs
Ohhoh.
No Niko-poika onkin sitten omaksunut muslimien tavat oikein kunnolla. ;D
Quote from: Sami Holmström on 13.09.2009, 13:58:45
Aaa, ne olikin joitain ihan muita "töitä".
Piti jättää työkkärin anomukset?
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=813739#kuvabox
Skannasin tuon lehtijutun paperiversiosta, mutta näemmä löytyy onneksi netistäkin, vieläpä tuon ihkun kuvankin kanssa.
Työtön Niko Silvola käy siis 4 kertaa päivässä moskeijassa.
Tulee mieleen joku todellisuudesta vieraantunut larppaaja tai roolipelaaja.
Niko sanoo: "Toki jotkut ihmettelevät, koska he eivät tiedä islamin uskosta mitään. Myös televisio luo uskostamme monesti hassuja kuvia."
Samassa haastattelussa Nikon kerrotaan käyvän moskeijassa hyvin tiheään.
"Käyn noin neljästi vuorokaudessa", Silvola vakuuttelee. Hän lähtee kotoaan Tuirasta jopa aamun ensimmäiseen rukoukseen, noin kello kolme yöllä. Lisäksi haastattelun alussa kerrotaan, että muslimimiehen ei ole soveliasta olla naisen kanssa kahdestaan samassa huoneessa.
Nähdäkseni ei tarvita televisiota luomaan tiettyjen muslimien uskosta hassua kuvaa, sillä tuokin haastattelu antaa jo aika hassun kuvan.
"Kyllä Jumala tietää, mikä meille on hyväksi", Hemin toteaa...
....... AARGHH
19-vuotias Ali Hemin :o
No ehkä parta vanhentaa.
Kuvassa suomalainen ja irakilainen muslimi. Toisella on tuulipuku tai verkkarit, toisella nilkkapituinen tumma kaapu ja valkoinen päänmyötäinen hattu. Kumpi on kuvauksen perusteella suomalainen ja kumpi irakilainen? Miksi?
-i-
Quote from: ikuturso on 13.09.2009, 17:47:28
Kuvassa suomalainen ja irakilainen muslimi. Toisella on tuulipuku tai verkkarit, toisella nilkkapituinen tumma kaapu ja valkoinen päänmyötäinen hattu. Kumpi on kuvauksen perusteella suomalainen ja kumpi irakilainen? Miksi?
Samaa mietin. Luultavasti syy on ns. kääntymiskokemus. Tuulipukukaveri on kasvanut uskoonsa, toisella on tapahtunut nopea napsahdus. Identiteetti täytyy alkaa luomaan tyhjästä. Pukeutumisella ja muulla äärimmäiselle toiminnalla koetetaan todistaa itselle ja muille oman uuden uskon vakautta ja syvyyttä. Tuulipukukaverin ei tarvitse todistaa kellekään mitään.
Sen vielä ymmärrän, jos lapsi aivopestään uskomaan kaikenmaailman taivastaikureihin, mutta mikä saa aikuisen ihmisen palvomaan uutta jumalaa (ja kaiken lisäksi juuri Allahia)?
Quote from: turha jätkä on 13.09.2009, 18:40:41Samaa mietin. Luultavasti syy on ns. kääntymiskokemus. Tuulipukukaveri on kasvanut uskoonsa, toisella on tapahtunut nopea napsahdus. Identiteetti täytyy alkaa luomaan tyhjästä. Pukeutumisella ja muulla äärimmäiselle toiminnalla koetetaan todistaa itselle ja muille oman uuden uskon vakautta ja syvyyttä. Tuulipukukaverin ei tarvitse todistaa kellekään mitään.
Islam "islamiin palaajien" osalta on välineurheilua. Ja onha se ihan ihquu olla sukunsa ensimmäinen musulmaani, niinqu ekstiä.
Joku ottaa tatskoja ja rapaloita, joku fliisailee djellabassa. Muoto on sisältöä tärkeämpi.
Ei tuo ole sen ihmeellisempää kuin joku joka löytää itsensä uudestaan vaikka jostain hevikulttuurista. Yhtäkkiä ruvetaankin kuuntelemaan cradle of filthiä ja hommataan ketjut meikit ja mustat vaatteet ja ruvetaan pyörimään mustiinpukeutuvien ihmisten piireissä, juomaan olutta ja lävistämään itseään.
Kaikki varmasti tuntee ainakin yhden tälläsen kaverin.
Larpin seuraavassa vaiheessa nimeksi vaihdetaan Daud Pyökki.
Meikästä 17 tuntia syömättä ja juomatta on pikku juttu. Harrastin sitä nuorempana tämän tästä, kun pelasin Civilization II:tä, Baldur's Gatea ja Fallouttia.
Uskon, että monet länsimaiset kääntyvät islamiin nimenomaan sen takia, että islam on enemmän "uskonto-uskonto" kuin perinteiset länsimaiset variaatiot kristinuskosta. Kaikenlainen vaivaa (islamin tapauksessa pääasiassa fyysistä) vaativa palvonta tuntuu palvojasta helpommin palvonnalta kuin henkinen, hiljainen ja mietiskelevä uskovaisuus. Tämä erityisesti, kun kyseessä on vähemmän henkinen ihminen. Vähemmän henkisen ihmisen on vaikeampi pyrkiä käsittämään Kristuksen mysteeri kuin yksiselitteisesti toistaa rutiininomaisesti tiettyjä eleitä juuri ennaltamäärättyyn suuntaan ja toivoa sitten saavuttavansa sillä jotain tuloksia.
Edellisen lisäksi toinen kääntymisperuste on se, että länsimaiselta kristinuskolta on viety munat pois, minkä vuoksi radikaalimpia ja suorasukaisempia uskontoja haluavat ihmiset eivät voi enää tyydyttää tarpeitaan kristinuskolla. Länsimainen kristinusko ei enää sano suoraan, mikä on väärin ja mikä on oikein, vaan itse kristitylle on jätetty vastuu tämän asian suhteen. Islam sanoo prikulleen, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä, minkä lisäksi se tekee tämän asian vaativaisesti.
Myös kirkkoa pitää syyttää länsimaisen kristinuskon perikadosta. Kirkko ei enää puolusta kristillisiä arvoja, vaan siitä on tullut monimuotoisuutta, näennäissuvaitsevaisuutta ja muita vallanpitäjien keksimiä symbolisia instrumentteja ylläpitävä instituutio, joka ei noudata oman uskontonsa perinteitä. Kirkko on päättänyt alkaa epäpyhäksi.
Meikästä kaikki tuo on ihan paskaa, koska meikästä kristinusko on kivempi kuin muhammedinpalvonta.
Eiks Ouluun sopis paremmin Daud Käkkärämänty?
Jestas. Nopea galluppi meidän taloudessa antoi keskiarvoksi 45 vuotta.
Quote from: matti on 13.09.2009, 12:08:29
Katsokaapa kuvassa esiintyvää karva-ankkuria; ei uskoisi, että kaveri on tullut Suomeen 1,5 vuotta sitten 17,5 -vuotiaana. Naamasta päätellen kaveri on vähintään 30.
Meikäläinen on paastonnut huvin vuoksi vähintään yhden kerran vuodessa 7 vrk:n putken, nyt jo yli 20 vuoden ajan. Minulle paasto tarkoittaa suomeksi ilman mitään kiinteää ruokaa, eli ravinnoksi pelkkää vettä, teetä ja hedelmämehuja. Ensimmäiset 3 vrk on hankalaa, sitten helpottaa. Syömisen aloittaminen tuottaa aina enemmän vaikeutta kuin lopettaminen. Keveitä töitäkin voi paaston aikana tehdä, mutta hengitys alkaa haista karsealle. Minua huvittaa nämä muhamettilaisten pilipalipaastot. Lastenleikkiä.
Quote from: Lemmy on 13.09.2009, 19:38:25
Eiks Ouluun sopis paremmin Daud Käkkärämänty?
Pojan tyylistä päätellen (Nomen est Omen) Daud Betula Nana (vaivaiskoivu latinaksi) sopisi ehkä vieläkin paremmin.
Quote from: Jiri Keronen on 13.09.2009, 19:36:27
Meikästä 17 tuntia syömättä ja juomatta on pikku juttu. Harrastin sitä nuorempana tämän tästä, kun pelasin Civilization II:tä, Baldur's Gatea ja Fallouttia.
Uskon, että monet länsimaiset kääntyvät islamiin nimenomaan sen takia, että islam on enemmän "uskonto-uskonto" kuin perinteiset länsimaiset variaatiot kristinuskosta. Kaikenlainen vaivaa (islamin tapauksessa pääasiassa fyysistä) vaativa palvonta tuntuu palvojasta helpommin palvonnalta kuin henkinen, hiljainen ja mietiskelevä uskovaisuus. Tämä erityisesti, kun kyseessä on vähemmän henkinen ihminen. Vähemmän henkisen ihmisen on vaikeampi pyrkiä käsittämään Kristuksen mysteeri kuin yksiselitteisesti toistaa rutiininomaisesti tiettyjä eleitä juuri ennaltamäärättyyn suuntaan ja toivoa sitten saavuttavansa sillä jotain tuloksia.
Itse lisäisin vielä tuohon edellämainittuun paastopelien listaan Hearts of Ironin, Europa Universaliksen ja Diablo kakkosen. ;)
Olet oikeassa, islam on uskonnosta elämälleen kokonaisvaltaista täydennystä hakevalle henkilölle "helppo" uskonto. Vaikka islam määrittääkin pölhöltä tuntuvia rajoituksia ja maneereita joilla uskoa sitten suoritetaan, ovat ne juuri sellaisia joiden kautta tietynlaiset henkilöt hakevat merkitystä elämälleen. Kunhan pukeutuu tietyllä tavalla, noudattaa ennalta määrättyä käyttäytymiskoodista, hokee tarvittavat fraasit oikeissa yhteyksissä ja suorittaa tarvittavat kumarruspyllistykset oikeaan suuntaan päivässä, niin sitten onkin jo tuo päivän annos uskontunnustusta konkreettisesti suoritettuna. Siinä ohessa edellä mainittu toiminta tuo elämään sisällön (tekemistä), rytmittää elämistä, antaa mielihyvää tehtävien/velvollisuuksien suorittamisesta (työt/opiskelu) ja siihen päälle yhtenäiskulttuuri antaa tuntemuksen kuulumisesta johonkin itseään suurempaan kokonaisuuteen.
Kyllä, löytyy kristinuskostakin omat kumarruspyllistelijät luostarilaitoksen puolelta. Munkit ja nunnat tosin tapaavat hengailla pitkälti luostareissaan omissa oloissaan, vaatimatta ympäröivää yhteiskuntaa muuttumaan ja alistumaan yhdeksi isoksi "luostariksi".
Quote from: JT on 13.09.2009, 19:56:31
Keveitä töitäkin voi paaston aikana tehdä,
Pienet elvistelyt tähän väliin. Olen kanssa pari tuollaista viikon paastoa vetänyt, ja toisen aikana olin pari päivää metsätöissä. Hyvin kirves heilui ja massakasat kasvoivat.
Kylänraitilla on keskustelu samasta aiheesta. Voisiko yhdistää?
Quote from: requiem on 13.09.2009, 20:30:46
Olet oikeassa, islam on uskonnosta elämälleen kokonaisvaltaista täydennystä hakevalle henkilölle "helppo" uskonto. Vaikka islam määrittääkin pölhöltä tuntuvia rajoituksia ja maneereita joilla uskoa sitten suoritetaan, ovat ne juuri sellaisia joiden kautta tietynlaiset henkilöt hakevat merkitystä elämälleen.
Olen samaa mieltä.
Quote"Naapuri kertoi minulle islamin uskosta, ja tiesin hyvin pian, että se on oikea uskonto. Kaikki on tässä uskonnossa niin selkeää."
Nikosta tulee vaikutelma nuoresta miehestä, joka oli tai on edelleen hieman eksyksissä oman elämänsä suhteen tai oli jopa pettynyt siihen. Mikä tahansa ulkopuolelta tullut oppi, ismi, ideologia tai elämänkatsomus, joka tarjosi tai tarjoaa kokonaisvaltaisia ratkaisuja elämän joka alueelle ja joka tilanteeseen, sopii tällaiselle eksyksissä olevalle ihmiselle paremmin kuin hyvin. Kun joku ulkopuolinen kertoo yksityiskohtaisesti, miten toimitaan, aina sen parempi. Ei tarvitse itse ottaa vastuuta mistään, eikä ohjaksia omiin käsiinsä.
Islam sopii tällaiselle ihmiselle tai tällaisessa tilanteessa olevalle kuin hanska käteen.
Vähän hölmöä psykologisoida ihmistä, joka on täysin vieras. Mutta sallittakoon se minulle.
Quote from: Phantasticum on 13.09.2009, 21:22:04Nikosta tulee vaikutelma nuoresta miehestä, joka oli tai on edelleen hieman eksyksissä oman elämänsä suhteen tai oli jopa pettynyt siihen. Mikä tahansa ulkopuolelta tullut oppi, ismi, ideologia tai elämänkatsomus, joka tarjosi tai tarjoaa kokonaisvaltaisia ratkaisuja elämän joka alueelle ja joka tilanteeseen, sopii tällaiselle eksyksissä olevalle ihmiselle paremmin kuin hyvin. Kun joku ulkopuolinen kertoo yksityiskohtaisesti, miten toimitaan, aina sen parempi. Ei tarvitse itse ottaa vastuuta mistään, eikä ohjaksia omiin käsiinsä.
Islam sopii tällaiselle ihmiselle tai tällaisessa tilanteessa olevalle kuin hanska käteen.
Vähän hölmöä psykologisoida ihmistä, joka on täysin vieras. Mutta sallittakoon se minulle.
Jotkut reppanat vain ovat onttoja. Usein sattuma ratkaisee, mikä totalitaarinen uskomusmaailma sijoittuu tuollaisen reppanan selkärangaksi. Jotkut vaan tarvitsevat ryhtiä, jonka antaa jokin sattumalta kohdalle osunut -ismi. So it goes.
Netsin ramadan= 17 tuntia ilman kiljua. ;D
Quote from: far angst on 13.09.2009, 21:28:17
Usein sattuma ratkaisee, mikä totalitaarinen uskomusmaailma sijoittuu tuollaisen reppanan selkärangaksi. Jotkut vaan tarvitsevat ryhtiä, jonka antaa jokin sattumalta kohdalle osunut -ismi. So it goes.
Tällainen olo minullekin tuli, kun juttua luin, vaikkei Nikon kääntymisestä paljon kerrottukaan. Kääntymys tapahtui siihen uskoon, ismiin, ideologiaan tai elämänkatsomukseen, joka oli oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Quote from: JT on 13.09.2009, 19:56:31
Meikäläinen on paastonnut huvin vuoksi vähintään yhden kerran vuodessa 7 vrk:n putken, nyt jo yli 20 vuoden ajan. Minulle paasto tarkoittaa suomeksi ilman mitään kiinteää ruokaa, eli ravinnoksi pelkkää vettä, teetä ja hedelmämehuja. Ensimmäiset 3 vrk on hankalaa, sitten helpottaa. Syömisen aloittaminen tuottaa aina enemmän vaikeutta kuin lopettaminen. Keveitä töitäkin voi paaston aikana tehdä, mutta hengitys alkaa haista karsealle. Minua huvittaa nämä muhamettilaisten pilipalipaastot. Lastenleikkiä.
Kerran kokeiltu viikon paasto, ja 'joutui' sitten lapiotalkoisiinkin kesken paaston. Paaston alussa fantasioin sapuskoilla, jotka sen loputtua söisin. No, pari voileipää teki sitten tiukkaa. Ei huono kokemus, mutta on jäänyt toistamatta.
Quote from: Lemmy on 13.09.2009, 19:38:25
Eiks Ouluun sopis paremmin Daud Käkkärämänty?
Ei täällä semmoisia ole, tämän kylän historiaan passaisi paremmin Suolamänty.
(iso puu jonka merimerkkinä pidosta maksettiin maanomistaja Taskilalle suoloina korvaus)
Puu on edelleen olemassa, mutta jäänyt nuorempien ja isompien mäntyjen varjoon.
Quote from: rähmis on 13.09.2009, 11:28:14
Irakissa syntynyt Ali Hemin on asunut Suomessa puolitoista vuotta, ja hän on työharjoittelussa oululaisessa moskeijassa.
hurraa ! Maamme pelastuu tällaisella huippuosaamisella.
Periaatteessa ihminen pärjäis "ihan hyvin" jos söisi mahan täyteen aamulla, kyllä koko päivä menee kyllä helposti.
Quote from: Maailmanmies on 13.09.2009, 22:08:47
Quote from: rähmis on 13.09.2009, 11:28:14
Irakissa syntynyt Ali Hemin on asunut Suomessa puolitoista vuotta, ja hän on työharjoittelussa oululaisessa moskeijassa.
hurraa ! Maamme pelastuu tällaisella huippuosaamisella.
Oulun moskeija on perustettu saudirahalla. Se sijaitsee kivenheiton päässä rautatieasemalta.
Quote from: Ano Nyymi on 13.09.2009, 21:37:56
Netsin ramadan= 17 tuntia ilman kiljua. ;D
Yön aikana kun hankkii kunnon "darran" onkin seuraava päivä oikein mielenkiintoinen ;D se siitä uskonnosta... uskon raikkaaseen veteen.
Quote from: JT on 13.09.2009, 22:21:04
Quote from: Maailmanmies on 13.09.2009, 22:08:47
Quote from: rähmis on 13.09.2009, 11:28:14
Irakissa syntynyt Ali Hemin on asunut Suomessa puolitoista vuotta, ja hän on työharjoittelussa oululaisessa moskeijassa.
hurraa ! Maamme pelastuu tällaisella huippuosaamisella.
Oulun moskeija on perustettu saudirahalla. Se sijaitsee kivenheiton päässä rautatieasemalta.
ONNEA OULU!!!
Jaa että 17.5 vuotiaana maahantullut partaniekka toimii saudirahoitteisessa moskeijassa harjoittelijana. Tämä kuulostaa niin erikoiselta, etten uskalla edes kertoa ajatuksiani ääneen, etten saa syytettä kiihottamisista. Miettikää tätä kun tankkaatte seuraavalla kerralla bensa-asemalla.
Quote from: Tasogare on 13.09.2009, 16:55:39
"Kyllä Jumala tietää, mikä meille on hyväksi", Hemin toteaa...
....... AARGHH
Tuli tästä mieleen se dokumentti Somaliasta. Oliko se nyt se wali hashin edellinen. Joka tapauksessa siinä haastateltiin rynkky kädessä olevaa somalirosvoa (ei merirosvo): "Jatkamme siviilien ryöstelyä ja tappamista niin kauan kunnes allah antaa meille uuden hallituksen."
Quote from: svobo on 13.09.2009, 23:52:00
Jaa että 17.5 vuotiaana maahantullut partaniekka toimii saudirahoitteisessa moskeijassa harjoittelijana. Tämä kuulostaa niin erikoiselta, etten uskalla edes kertoa ajatuksiani ääneen, etten saa syytettä kiihottamisista. Miettikää tätä kun tankkaatte seuraavalla kerralla bensa-asemalla.
Sotaa karkuun, eikös se juuri puolitoista vuotta sitten leimahtanut.
Quote"Paasto on täällä Suomessa helpompi kuin Irakissa, koska täällä ei ole kuuma. Soitin juuri äidilleni Irakiin, ja hän kertoi, että siellä on tosi kuuma."
Oulun moskeijan toiminnasta ja sen imaamin ajatuksia:
ISLAMILAINEN SUOMI
- Pohjois-Suomen muslimit osana yhteiskuntaa
6/01
Jos ei tietäisi, että Pohjois-Suomen islamilaisen yhteisön Oulun moskeija sijaitsee Kajaaninkadulla lähellä rautatieasemaa, ei sitä huomaisi muusta kuin nimikyltistä ovessa. Muezzinin rukouskutsu ei kiiri yli lumisten kerrostalojen kattojen, eivätkä minareettien huiput kohoa pohjolan valkean kaupungin siluetin ylle. Rakennus, missä moskeija sijaitsee, on harmaa toimisto- ja asuinkerrostalo keskustassa.
Perjantain keskipäivän rukoushetkeen moskeijassa osallistuvat vain seurakunnan miehet. Naisille järjestetään islamin opetusta joka sunnuntai. Rukoussalin lattiaa peittävät pitkät matot, takaseinällä kurkottelevat suuret kirjahyllyrivistöt täynnä erikielisiä Koraaneja. Seurakunnan toimistosihteeri Mohamed Miloudi laittaa kädet korvilleen ja kutsuu muslimeja rukoukseen Allahin suuruutta ylistäen.
Muslimien määrä Suomessa kasvaa tasaisesti maahanmuuton kautta. Tällä hetkellä heitä on Suomessa yhtä paljon kuin venäläisiä, 20 000-30 000. Oulussa muslimeja on viitisensataa, Rovaniemellä, Kemissä ja Kajaanissa hieman vähemmän. Merkittävästi eniten muslimeja Suomessa on pääkaupunkiseudulla. Yhteinen uskonto ei tee islamilaisista kuitenkaan yhtenäiskulttuuria. Kansallisuuksia ja kieliä löytyy Suomen muslimien joukosta kymmeniä. Islamin uskonnon sisällä on monia suuntauksia, ja niiden sisällä on vielä eroja alueittain, kulttuureittain ja yksilöittäin. Eroja löytyy myös suhtautumisessa itse uskontoon. Monet harjoittavat islamia aktiivisesti, toisten suhde uskontoon on nimellinen - aivan kuten kristityilläkin. Koraanin opetusten pohjalta pyrkii muodostumaan kuitenkin tietynlainen poliittinen, moraalinen ja eettinen maailmankuva, josta yksilöt poikkeavat enemmän tai vähemmän.
Imaami Abdul Mannan kiertää ympäri salia ja tervehtii kaikkia kättelemällä. Seurakuntalaiset juttelevat vapautuneesti keskenään. Imaami kertoo marraskuun 17. päivänä alkavan Ramadan-paastokuukauden valmisteluista ja lukee päivän tekstin Koraanista. Lopuksi kaikki rukoilevat.
Suomen muslimeja yhdistää uskonnon lisäksi juuri Suomi. Vaikka islamilaisuuden virallinen uskonnollinen kieli on arabia, seurakuntalaisten kesken yhteisenä kielenä käytetään usein englannin lisäksi suomea. Jo Oulussa asuu ainakin turkkilaisia, somalialaisia, algerialaisia, marokkolaisia, kroatialaisia, albanialaisia, syyrialaisia, irakilaisia, sri lankalaisia, bangladeshilaisia, ghanalaisia ja gambialaisia muslimeja.
Imaami ei pidä islamin harjoittamista Suomessa vaikeana. Joskus työnantajan suhtautuminen päivittäisten rukoushetkien noudattamiseen saattaa aiheuttaa ongelmia. Ghanasta Suomeen muuttanut Abdul Ataruwa kertoo, että rukoushetki sopii hyvin työvuorojen väliin. Sujuvasti suomea ja englantia puhuva Ataruwa on töissä YTT Konepajalla.
Imaami Mannan on kotoisin Bangladeshista ja on varsinaiselta koulutukseltaan geologi. Imaamina hän on toiminut opiskeltuaan Koraania yliopistossa. Imaamin mielestä Suomessa asuvien islamilaisten ja suomalaisten välillä ei ole juurikaan ristiriitoja. Hänellä on viisi lasta, jotka joutuvat joskus tietämättömyydestä ja tottumattomuudesta kumpuavan koulukiusaamisen kohteeksi. "Suomessa on ollut vasta 10-20 vuotta ulkomaalaisia, joten heihin ei ole ehditty tottua." Imaami on ollut yhdeksän vuotta Suomessa ja myöntää tilanteen muuttuneen. "Alussa kaikki katsoivat pitkään. Nyt ulkomaalaisia on enemmän, joten sitä ei nähdä enää niin kummallisena."
Suomessa yhdeksän vuotta asunut Irakin kurdi Abdul Karim on joutunut vain kerran rasismin kohteeksi. Karim on töissä mekaanikkona Car Centerissä. Eräs asiakas ei antanut hänen huollattaa autoaan, jolloin Karimin suomalainen esimies kertoi asiakkaalle, että saa korjauttaa autonsa muualla. Eräs toinen asiakas oli kommentoinut Afganistanin sotaa sanoen, että "on hyvä kun muslimeja tapetaan".
Pohjois-Suomen islamilaisen yhteisön lisäksi imaami Mannan on Suomen islamilaisten seurakuntien järjestön tämänhetkinen puheenjohtaja. Islamilaisessa maailmassa uskonto, politiikka ja sosiaalinen kulttuuri ovat tiukassa kytköksessä. Useissa maissa hengellinen johtaja on myös maallisen vallan haltija. Periaatteessa Mannan on näin ollen myös islamilaisen Suomen korkein uskonnollinen ja poliittinen johtaja. Vaikka uskonto, valtio ja yhteiskunta ovat Koraanin oppien yhteenliittämät, niitä ei kuitenkaan pidä nähdä tarkalleen samana asiana.
USA:n ja Talebanin välisen kriisin imaami Mannan tuomitsee ensin kiivain sanoin viattomien perusteettomana tappamisena. Hän ihmettelee, miten yksittäisen henkilön jahtaamiseksi järjestetään seurauksiltaan hirvittävä sota kokonaista valtiota vastaan. Mannan tekee kuitenkin pian selväksi virallisen kantansa. Islamilainen hengenmies pohtii poliittisia asioita vain, kun ne ovat erottamattomasti kytköksissä uskonnollisiin, opillisiin kysymyksiin, eikä nykyisessä kriisissä näin ole. Taleban ei ole islam eikä islam Taleban, eikä sota USA:n ja Talebanin välillä sota kristittyjen ja islamin välillä.
Ajattelematon uutisointi suomalaisessa lehdistössä huolestuttaa Ataruwaa, joka muistaa erityisen hyvin iltapäivälehden lööpin: "Suomi on terroristien lepopaikka". "Ei se niin ole! Miten lehdet voivat kirjoittaa sellaista", Ataruwa ihmettelee.
Ennen kuin Osama bin Laden oli myöntänyt videonauhalla al-Qaidan järjestäneen WTC:n terrori-iskun, islamilaisten keskuudessa kiersi huhu juutalaisten osallisuudesta iskuun. Juutalaisvastaisen tiedon oli tiettävästi pannut alulle libanonilainen Al-Manar-televisiokanava, joka ilmoittaa avoimesti olevansa "ensimmäinen tuloksekasta psykologista sodankäyntiä sionistista vihollista vastaan harjoittava arabi-instituutio". Oikeaksi todistettua, puolueetonta tietoa kriisistä onkin lähes mahdotonta saada, sillä jokaisella raportoijalla tuntuu olevan oma tausta-ajatuksensa tapahtumien tulkitsemisessa.
Imaami myöntää yksittäisiä kiihkoilijoita löytyvän heidänkin keskuudestaan. Jonkin aikaa sitten eräs Oulussa asunut muslimi kehotti muita juutalaisvastaisuuteen. Mannan toteaa, että suomalaiset ovat luonteeltaan rauhallisempia kuin monet etelästä tulevat ihmiset. Hänen tehtävänään onkin opettamalla seurakuntalaisia liennyttää tietämättömyyden synnyttämiä kiivaimpia pyrkimyksiä.
Imaami osallistuu kerran kuukaudessa Pohjankartanossa kokoontuvaan uskontojen väliseen keskusteluforumiin, jossa on mukana muslimien lisäksi muita vähemmistöuskontoja sekä kristittyjä. "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että istun saman pöydän ääressä minkä tahansa uskonnon edustajien kanssa." Mielenkiintoista on, että kolme niin lähellä toisiaan olevaa, samalta alueelta lähtenyttä uskontoa ovat eniten riidoissa toistensa kanssa. Koraanissa esiintyvät kymmenen käskyä ovat samat kuin Raamatun vastaavat, ja paljon muitakin kirjaimellisia yhteyksiä löytyy. Eniten kolmea uskontoa yhdistävät kuitenkin samanlaiset eettiset ja moraaliset käsitykset, käsitykset hyvästä elämästä.
Islamilaisen Suomen muslimeja yhdistävät paitsi pohjoinen sijainti, myös uskonto, ajattelutapa ja halu sopeutua. Oulun moskeijan seurakuntalaiset ovat päättäneet sulautua Suomeen menettämättä omaa identiteettiään.
Ataruwa ottaa hyllystä Koraanin ja näyttää sitä meille. "Muslimin elämä alusta loppuun on kirjoitettu tähän kirjaan. Siinä on kappale naimisiinmenoa ja eroamista varten, siinä on kappaleet syntymää ja kuolemaa varten. Siinä on kaikki."
Mannan tähdentää, että uskontojen välisessä rinnakkaiselossa pääasia on yhteinen ymmärtäminen ja hyväksynnän kasvattaminen, sekä erojen häivyttäminen. "Amerikkalaisten asenne on, että minä olen kristitty ja sinä muslimi - se on valitettava asenne. Muslimit ympäri maailmaa kokevat, että ainoat erot välillämme tulevat ajasta, paikasta ja ympäristöstä, muuten me kaikki olemme samoja, siskoja ja veljiä."
lähde (http://www.kaltio.fi/index.php?69)
Quote from: turha jätkä on 13.09.2009, 18:40:41
Quote from: ikuturso on 13.09.2009, 17:47:28
Kuvassa suomalainen ja irakilainen muslimi. Toisella on tuulipuku tai verkkarit, toisella nilkkapituinen tumma kaapu ja valkoinen päänmyötäinen hattu. Kumpi on kuvauksen perusteella suomalainen ja kumpi irakilainen? Miksi?
Samaa mietin. Luultavasti syy on ns. kääntymiskokemus. Tuulipukukaveri on kasvanut uskoonsa, toisella on tapahtunut nopea napsahdus. Identiteetti täytyy alkaa luomaan tyhjästä. Pukeutumisella ja muulla äärimmäiselle toiminnalla koetetaan todistaa itselle ja muille oman uuden uskon vakautta ja syvyyttä. Tuulipukukaverin ei tarvitse todistaa kellekään mitään.
Käännynnäiset ovat aina kiihkeimpiä. Se on vanha totuus.
Ramadanhan ei ole mikään paastokuukausi, vaan juhlakuukausi. Muslimit mässäävät enemmän kuin muulloin juuri Ramadanin aikana, tosin vain ilta-ja yöaikaan. Ei-musliminaapureilla saattaa olla hermot tiukalla. Toisen juhla, toisen piina.
Mitenkäs tuo ramadan ja paasto pohjoisella alueella?
Kun kerran paastokuukauden aikana ei auringon nousun ja laskun
välisenä aikana saa syödä tai ruokailla niin miten
esim. jossain Utsjoella asuva muslimi selviää hengissä
kun paastonaika sattuu kesäaikaan.
Vai onko muslimeilla jokin kiertokeino tähän?
Eikö allah tiennyt tätä?
Quote from: St. Quentin on 14.09.2009, 11:21:03
Mitenkäs tuo ramadan ja paasto pohjoisella alueella?
Kun kerran paastokuukauden aikana ei auringon nousun ja laskun
välisenä aikana saa syödä tai ruokailla niin miten
esim. jossain Utsjoella asuva muslimi selviää hengissä
kun paastonaika sattuu kesäaikaan.
Vai onko muslimeilla jokin kiertokeino tähän?
Eikö allah tiennyt tätä?
Pelkkä järjestelykysymys. Kysäistään Imaamilta aikataulu.
Rukouksiinkin saa minuutilleen tehdyt ohjeet ja sen viimeisen iltarukouksen jälkeen syömään ja juomaan..
Ja isotkin hutit saa korvattua Koraaniin lukemisella, siis ei huolta ajoituksista.
Quote from: St. Quentin on 14.09.2009, 11:21:03
Mitenkäs tuo ramadan ja paasto pohjoisella alueella?
Kun kerran paastokuukauden aikana ei auringon nousun ja laskun
välisenä aikana saa syödä tai ruokailla niin miten
esim. jossain Utsjoella asuva muslimi selviää hengissä
kun paastonaika sattuu kesäaikaan.
Vai onko muslimeilla jokin kiertokeino tähän?
Eikö allah tiennyt tätä?
Voisin tässä tapauksessa olettaa, että suuri imaami keksii mainita, että kappas kappas, noudattakaamme Mekan/Medinan/Ouadagogoun aikaa.
Quote from: St. Quentin on 14.09.2009, 11:21:03
Mitenkäs tuo ramadan ja paasto pohjoisella alueella?
Kun kerran paastokuukauden aikana ei auringon nousun ja laskun
välisenä aikana saa syödä tai ruokailla niin miten
esim. jossain Utsjoella asuva muslimi selviää hengissä
kun paastonaika sattuu kesäaikaan.
Vai onko muslimeilla jokin kiertokeino tähän?
Eikö allah tiennyt tätä?
Allah on viisaampi kuin tyhmät ihmisapinat. Islam ei kuulu auringon kääntöpiirien ulkopuolille.
Saatanan vallassa olevat houkat sensijaan haluavat välttämättä rikkoa Allahin tahtoa ja viedä uskonsa sekä itsensä alueille, joissa pyhän uskon harjoittaminen veisi hengen. Siksipä he turvautuvatkin syntiin, ja siten uhmaavat suurta Allahia.