Quotehttps://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007870320.html
KORKEIMMAN hallinto-oikeuden (KHO) presidentin Kari Kuusiniemen mielestä Suomessa tulisi käynnistää selvitys siitä, pystyvätkö tuomioistuimet toimimaan riippumattomasti mahdollisissa poikkeuksellisissa tilanteissa tulevaisuudessa.
"Suomen on mielestäni Ruotsin tapaan selvitettävä tuomioistuinten riippumattomuuden perustuslaillista ja lainsäädännöllistä vahvistamista. Määräaikaishuollolle olisi tarve, ja selvityksen tekemisen aika on nyt. Myöhemmin voi olla liian myöhäistä", Kuusiniemi sanoo KHO:n tiedotteessa.
- -
"Demokratian täytyy kestää erilaisten ihmisten ja ryhmien valtaan pääsy. Se on mahdollista vain, jos riippumattomat tuomioistuimet ovat riittävän vahvoja myös tulevaisuudessa ja poikkeusoloissa", hän sanoo.
- -
Quote from: duc on 19.03.2021, 17:09:59
Demla-mafia ei pitäne tästä.
QuotePRESIDENTTI Kuusiniemi on myös huolissaan ilmastonmuutoksesta ja suomalaisen lainsäädännön kyvystä vastata siihen.
"Suomalainen ympäristölainsäädäntö sisältää rakenteellisia piirteitä, jotka heikentävät tuomioistuinten mahdollisuuksia vaikuttaa ilmastonmuutoksen ja luontokadon ratkaisemiseen", Kuusiniemi sanoo.
Hän mainitsee esimerkkinä, ettei ympäristönsuojelulaki anna nykyisin tuomioistuimille mahdollisuutta ottaa kasvihuonepäästöjä huomioon ympäristölupaharkinnassaan.
Quote"Suomen on mielestäni Ruotsin tapaan selvitettävä tuomioistuinten riippumattomuuden perustuslaillista ja lainsäädännöllistä vahvistamista. Määräaikaishuollolle olisi tarve, ja selvityksen tekemisen aika on nyt. Myöhemmin voi olla liian myöhäistä", Kuusiniemi sanoo KHO:n tiedotteessa.
...
"Demokratian täytyy kestää erilaisten ihmisten ja ryhmien valtaan pääsy. Se on mahdollista vain, jos riippumattomat tuomioistuimet ovat riittävän vahvoja myös tulevaisuudessa ja poikkeusoloissa", hän sanoo.
On tämä nykymeininki kyllä hienoa. Siellä KHO:n presidentti politikoi valtaeliitin kannustaman vihervasemmistolaisen agendan mukaisesti, että nyt tarvitaan Tämä on OT, mutta ehkä Kari, the hyvä ihminen, voisi tutustua siihen, miltä oikean tuomarin toiminta näyttää. Tässä siis USAn yhden Circuit Court:n, siis sen mikä sijaitsee juuri siinä korkeimman oikeuden alapuolella, tuomari yrittää saada korkeimman oikeuden uudelleenarvioimaan lähes 60 v vanhaa tuomiota, muuttuneiden olosuhteiden vuoksi. Ja kyse on siis siitä, että rotuerottelun aikaan USAn korkein oikeus myönsi medialle erivapauksia kunnianloukkaussyytteiden suhteen. Ja nykyään woke-natsien valloittama, lähes täysin yksipuolinen valtamedia käyttää tuota täysin häikäilemättä hyväkseen. Niinpä olisi tarvetta oikeuden arvioida asiaa uudelleen. Avainsanoja tuossa, että pyytää korkeinta oikeutta arvioimaan asiaa uudelleen, ei se, että hän pyytäisi lainsäätäjiä säätämään uusia, hänen mieleisiään lakeja. Kun muistaakseni lakien säätäminen ei kuulu tuomarin toimenkuvaan, mutta ehkä se muistio ei ole vielä ehtinyt Karin käsiin. Kannattaa muuten oikeasti lukaista nuo tuomari Silbermanin kommentit. [tweet]1372941568584335361[/tweet] [tweet]1372942485958356993[/tweet] |
Quote from: Skeptikko on 19.03.2021, 22:28:01Lihavointi minun.Quote from: duc on 19.03.2021, 17:09:59
Demla-mafia ei pitäne tästä.
Miksi Demla-mafia ei tuosta pitäisi? Tuostahan rivien välistä pikemminkin huokuu nimenomaan demlalaisen klikin halu pitää yllä omaa hegemoniaansa. Klikki on saanut alati vahvistettua asemansa sillä, että aina vaan uusiksi tuomareiksi valitsee uusia demla-henkisiä tapauksia, vailla kunnon demokraattista kontrollia korjata tätä systemaattista vinoumaa.
- -
Quote- -Valehteleeko HKO:n presidentti yllä (rivien välistä)? Pistäpä perustelut mukaan.
Puhemies Anu Vehviläinen sanoi valtiopäivien avajaispuheessaan 3.2.2021: "Vallan kolmijako on erinomainen kompassi kansanedustajille myös kotimaan myrskyissä. Meidän tonttimme on lainsäätäjän tontti. Pidetään me itse huoli siitä, että emme politisoi juridiikkaa, emmekä juridisoi politiikkaa." Vastaavasti tuomioistuinten tulee visusti pitää huoli siitä, että emme politisoi tuomioistuintoimintaa. Kuulija voi kysyä, miten sitten muualla maailmassa on erilaisia ilmasto-oikeudenkäyntejä, joissa valtio on velvoitettu ilmastotoimiin. Kysymys on erilaisesta lainsäädännöstä, osin myös erilaisesta vakiintuneesta käsityksestä siitä, mikä on tuomioistuimen rooli.
- -
Quote- -Lisää valheita, niinkö?
Viime vuosina yhteiskunnalliseen keskusteluun ovat pesiytyneet käsitteet valeuutinen, vaihtoehtoinen totuus ja totuudenjälkeinen aika. Tieteen auktoriteettia kyseenalaistetaan. Professori Esa Väliverronen on kritikoinut termiä "totuuden jälkeinen aika", mutta hänen luonnehdintansa "luottamuksen jälkeisestä ajasta" osuu nähdäkseni kohdalleen. Totuutta on muunneltu ennenkin. Kriittinen ajattelu on terve piirre yhteiskunnassa, mutta epäluulon kylväminen ja populistiset yksinkertaistukset nakertavat luottamusta perusteettomasti.
- -
QuoteKursivointi alkuperäinen.
- -
Demokratia, toimivat instituutiot sekä perus- ja ihmisoikeudet ovat kukoistavan yhteiskunnan perusta. Demokratian tulee kestää erilaisten ihmisten ja ryhmien valtaan pääsy; se on mahdollista vain, jos riippumattomat tuomioistuimet ovat riittävän vahvat puolustamaan demokratiaa ja perusoikeuksia. Oikeusvaltio toimii näin. Vastuulliset joutuvat vastuuseen, kukaan ei ole lain yläpuolella. Instituutioiden vahvistaminen on siis tärkeää. Instituutiot vaativat myös demokraattisen legitimiteetin. Tuomioistuinten legitimiteetti saavutetaan lain kunnioittamisella yhdistettynä ihmis- ja perusoikeuskysymysten herkkään tunnistamiseen, avoimuudella sekä sitä osoittavalla ja tukevalla viestinnällä samoin kuin selkeästi perustelluilla päätöksillä.
Hätkähdyttävät tapahtumat maailmalla pysäyttävät. Mikään ei ole meilläkään itsestään selvää. Olisiko Suomi valmis kestämään mahdolliset demokratiaa ja oikeusvaltiota kyseenalaistavien voimien toimet? Määräaikaishuollolle olisi tarve. Jotta tuomioistuimet kykenevät varmistamaan oikeusvaltion toiminnan ja puolustamaan jokaisen yksilön oikeuksia jatkossakin, olisi selvitettävä tarvetta vahvistaa tuomioistuinten riippumattomuuden perustuslaillisia takeita. Näin tehdään paraikaa Ruotsissa. Selvityksen tekemisen aika on meilläkin nyt. Myöhemmin voi olla liian myöhäistä.
Julkaistu 19.3.2021
QuoteHätkähdyttävät tapahtumat maailmalla pysäyttävät. Mikään ei ole meilläkään itsestään selvää. Olisiko Suomi valmis kestämään mahdolliset demokratiaa ja oikeusvaltiota kyseenalaistavien voimien toimet?
Quote from: Lalli IsoTalo on 22.03.2021, 15:14:52Korostus Lalli
- -Quote from: Kari KuusiniemiHätkähdyttävät tapahtumat maailmalla pysäyttävät. Mikään ei ole meilläkään itsestään selvää. Olisiko Suomi valmis kestämään mahdolliset demokratiaa ja oikeusvaltiota kyseenalaistavien voimien toimet?
Eikös tämä ole aika suora viittaus Capitolin "valtaukseen"? Tästä voisi hätäisempi päätellä, että kansaa ei saa päästää kaduille hillumaan, siitä ei hyvää seuraisi.
QuoteSuomen tuomioistuinten riippumattomuus ei välttämättä kestäisi epädemokraattisesti toimivaa hallitusta – KHO:n presidentin mielestä asiasta on käynnistettävä pikaisesti selvitysHelsingin Sanomat (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007901640.html) 6.5.2021
POLIITIKOT voisivat HS:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan vaikuttaa halutessaan tuomioistuinten toimintaan eri tavoin epäasiallisesti Suomessakin, jos valtaan nousisi epädemokraattisesti toimivia voimia.
Yksi tapa voisi olla se, että hallitus muuttaisi tuomarikuntaa itselleen lojaaliksi lisäämällä tuomareiden määrää voimakkaasti ja pakottamalla aiempaa tuomarikuntaa eroamaan alentamalla eläkeikää.
KORKEIMMAN hallinto-oikeuden (KHO) presidentin Kari Kuusiniemen mielestä Suomessakin pitää varautua siihen, että valtaapitävät hyökkäävät jossain vaiheessa tulevaisuudessa oikeusvaltion periaatteita vastaan.
Suomessa tulisi Kuusiniemen mielestä käynnistää selvitys tuomioistuinten riippumattomuuden takeista.
Selvityksen tarkoituksena olisi varmistaa, että tuomioistuimet säilyttävät itsenäisen asemansa myös silloin, jos jokin tuleva hallitus kyseenalaistaisi oikeusvaltion periaatteet.
KHO:n presidentti esitti selvityksen tekemistä puheessaan hallintotuomioistuinpäivässä maaliskuussa. Kuusiniemi päätti puheensa toteamukseen, että selvityksen tekemisen aika on nyt.
"Myöhemmin voi olla myöhäistä", hän sanoi.
[...]
KANSAINVÄLISET tapahtumat ovat Kuusiniemen mukaan osoittaneet viime vuosina, että kysymys tuomioistuinten toiminnan turvaamisesta perustuslain tasolla on sittenkin hyvin oleellinen.
Erityisen selkeinä esimerkkeinä EU-maista hän mainitsee Puolan ja Unkarin, jotka on tuomittu EU:n tuomioistuimessa oikeusvaltion periaatteiden loukkaamisesta.
[...]
KUUSINIEMEÄ hätkähdyttivät erityisesti Yhdysvaltojen tapahtumat.
Siellä presidentinvaalit hävinnyt Donald Trump ja hänen tukijoukkonsa pyrkivät kyseenalaistamaan vaalien tuloksen. Hänen kannattajansa tunkeutuivat kongressitaloon.
"Suuri joukko uskoi vaalituloksen väärentämiseen ja oli valmis kapinaan. Jos Yhdysvalloissa voi tapahtua tällaista, niin pitäisikö meidänkin varautua? Emme ole immuuneja sille, että jotain vastaavaa voisi tapahtua täälläkin", Kuusiniemi sanoo.
Myös Suomessa on tapahtunut Kuusiniemen mukaan huolestuttavaa kehitystä.
Hän mainitsee esimerkkeinä poliittisiin päättäjiin ja ehdokkaisiin kohdistuvan väkivallan ja häirinnän, vihapuheen, valheellisten tietojen levittämisen sekä virkamiesten maalittamisen.
Kuusiniemi kiistää kysyttäessä jyrkästi, että perussuomalaisten tai minkään muunkaan yksittäisen puolueen gallupmenestys olisi syynä hänen huolelleen oikeuslaitoksen riippumattomuudesta.
[...]
KUUSINIEMEN ehdotus tuomioistuinten riippumattomuuden takeiden selvittämisestä saa tukea korkeimman oikeuden edelliseltä presidentiltä Pauliine Koskelolta ja Helsingin yliopiston rikosoikeuden professorilta Kimmo Nuotiolta.
Koskelo työskentelee nykyisin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomarina. Hänen mielestään "oikeusvaltion romuttaminen useissa maissa kuluneen vuosikymmenen aikana on erittäin vakava ongelma".
"Tämäkin tauti voi levitä. Oikeusvaltion itsepuolustusmekanismien pitäisi olla sellaisen riskin varalta hyvässä kunnossa. Haavoittuvuuksia olisi syytä poistaa ajoissa."
Quote from: Roope on 06.04.2021, 03:20:45Ainoa varsinainen esimerkkitapaus, mikä tuohon on Suomesta päässyt, oli korruptoituneen valtakunnansyyttäjän potkutQuoteSuomen tuomioistuinten riippumattomuus ei välttämättä kestäisi epädemokraattisesti toimivaa hallitusta – KHO:n presidentin mielestä asiasta on käynnistettävä pikaisesti selvitys
QuoteProfessori Kimmo Nuotio näkee yhtenä mahdollisena riskikohtana puolestaan valtakunnansyyttäjän aseman.
"Minusta olisi hyvä, että valtakunnansyyttäjän asema olisi erottamista vastaan yhtä turvattu kuin tuomarin. Edellinen valtakunnansyyttäjähän erotettiin virkamieslain nojalla, eikä siihen tarvittu tuomioistuimen määräämää viraltapanoa", Nuotio sanoo.
Valtioneuvosto irtisanoi valtakunnansyyttäjä Matti Nissisen virkarikostuomion perusteella vuonna 2018. Hän oli ohjannut syyttäjälaitoksen koulutusta veljensä yhtiöön eli tehnyt koulutuspäätöksiä esteellisenä.
Valtioneuvosto ei olisi voinut erottaa tuomaria samalla tavalla, sillä tuomareiden riippumattomuus on pyritty varmistamaan vahvalla virassapysymisoikeudella. Tuomarin erottaminen on mahdollista vain tuomioistuimen päätöksellä.
Quote from: Roope on 06.04.2021, 03:20:45QuoteHelsingin Sanomat (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007901640.html) 6.5.2021
Erityisen selkeinä esimerkkeinä EU-maista hän mainitsee Puolan ja Unkarin, jotka on tuomittu EU:n tuomioistuimessa oikeusvaltion periaatteiden loukkaamisesta.
Quote from: MiljonääriPlayboy on 06.04.2021, 06:16:38
Avoimesti kommunistinen (mm. DEMLA) tuomarilaitos EU-fiileine SJW-tuomareineen märisee epädemokraattisuudesta ja oikeusvaltioperiaatteesta? :facepalm:
Quote from: zupi on 06.04.2021, 10:54:49Media, virkahenkilöt, poliitikot, "tutkijat", "oikeus"tieteilijät...Valtamätä, äärivasemmistolaiset wokeistit, hyödylliset idiootit... Kaikki määkii samaa litaniaa: Demokratia on vaarassa, joten meidän tulee siirtyä totalitarismiin.
Quote from: Uuno Nuivanen on 06.04.2021, 11:10:53
Tarkoittanee, että sosialismin voittokulkua ei saa haitata esim. epätarkoituksenmukaisilla vaalituloksilla.
Quote from: https://www.facebook.com/pertti.ronkko/posts/10157248303508542Pertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta
Helmikuu 07, 2020
Saksassa kysytään demokratian perään. Thüringenin totaalinen vaalisotku ja siihen liittyen Merkelin & Co esittämät uusintavaalivaatimukset näyttävät saaneen keskustelupalstat kiehumaan. Monet kysyvät, kannattaako Saksassa järjestää vaaleja ollenkaan. Huolena tuntuu olevan, onko kansalaisilla enää lainkaan todellista valtaa. Monet kysyvät myös demokratian perään.
QuoteKaius Niemi: Sokeita pisteitä kannattaa etsiä ajoissaHelsingin Sanomat (https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007940124.html) 25.4.2021
MIKÄ on teidän sokea pisteenne?
Näin kysyi puolalainen toimittajakollega Sanomatalossa kaksi vuotta sitten. Oli eurovaali-ilta.
Riippumattomassa Gazeta Wyborcza -päivälehdessä työskennellyt ja sittemmin mediatutkijaksi ryhtynyt tuttava oli käymässä Suomessa. Vaalien tuloslaskentaa seuratessamme keskustelu alkoi sivuta oikeusvaltion romahdusta Puolassa.
Neljä vuotta aikaisemmin kansallismielinen Laki ja oikeus -puolue oli yltänyt niin murskaavaan vaalivoittoon, että sellaista ei ollut Puolassa nähty kommunismin jälkeen.
[...]
"Katselimme maailmaa liian kaupunkilaisesta ja maallistuneesta näkökulmasta", hän pohti. "Jos olisimme ymmärtäneet välillä käydä maaseudun katolisissa jumalanpalveluksissa ja kuunnella pappien saarnojen sisältöjä, olisimme ymmärtäneet Laki ja oikeus -puolueen kerryttävän kannatustaan ympäri maata sunnuntai toisensa jälkeen. Se oli meidän sokea pisteemme."
Sitten kollega katsoi tiukasti silmiin: "Suomessa tilanne on erilainen. Mutta oletteko kysyneet itseltänne, mikä on teidän sokea pisteenne?"
TUO PISTÄVÄ tuijotus nousi elävästi mieleen pari viikkoa sitten, kun korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Kari Kuusiniemi oli ehdottanut HS:n haastattelussa selvitystyön käynnistämistä tuomioistuinten riippumattomuuden edellytyksistä. Hänen mukaansa Suomessakin pitää varautua siihen, että valtaapitävät voisivat hyökätä tulevaisuudessa oikeusvaltion periaatteita vastaan. Hän mainitsi esimerkkeinä Puolan ja Unkarin, jotka on tuomittu EU:n tuomioistuimessa oikeusvaltion periaatteiden loukkaamisesta.
Kuusiniemen ehdotus on yksi tärkeimmistä avauksista tänä vuonna.
Se on luonut näkymän sellaiseen tulevaisuuden Suomeen, jollaista harva pitää mahdollisena. Suomalaisten luottamus demokratiaan on syystäkin vahvaa. Oikeusvaltion ja demokratian ylläpito vaatii kuitenkin jatkuvia huoltotoimenpiteitä aivan kuten fyysinen huoltovarmuuskin.
[...]
Kirjoittaja on Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja.
Quote from: Roope on 26.04.2021, 13:35:17Demokratiaa ei tarvitse ylläpitää, koska perustuslain mukaan olemme tasavalta. Sitä siis pitäisi ylläpitää, jos lakeja haluttaisiin noudattaa. Ja lakien noudattaminen on oikeusvaltioperiaatteen ydinsisältö.Quote from: Kaius Niemi, vastaava päätoimittaja, HSSuomalaisten luottamus demokratiaan on syystäkin vahvaa. Oikeusvaltion ja demokratian ylläpito ...
Quote from: Kaius Niemi, vastaava päätoimittaja, HSSuomalaisten luottamus demokratiaan on syystäkin vahvaa. Oikeusvaltion ja demokratian ylläpito ...Jostain syystä minulle, tulee väkisinkin mieleeni, että "demokratia ja oikeusvaltio" ovat monille päättäjille sama kuin,
QuoteEpädemokraattisesti toimivat päättäjät voisivat horjuttaa oikeusvaltiota Suomessa: Ministeriö aikoo arvioida, pitäisikö mahdollisilta hyökkäyksiltä suojautua uusilla toimillaHelsingin Sanomat (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007943173.html) 27.4.2021
OIKEUSMINISTERIÖ aikoo arvioida, olisiko tuomioistuinten riippumattomuus turvattu Suomessa, jos valtaan nousisi epädemokraattisesti toimivia poliittisia päättäjiä.
Ministeriössä pidetään mahdollisena, että oikeusvaltiota voidaan yrittää horjuttaa tulevaisuudessa myös Suomessa.
Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) presidentti Kari Kuusiniemi ehdotti aiemmin keväällä, että Suomessa käynnistettäisiin Ruotsin tapaan selvitys tuomioistuinten riippumattomuuden takeista.
Selvityksen tarkoituksena olisi varmistaa, että tuomioistuimet säilyttäisivät itsenäisen asemansa myös silloin, kun jokin tuleva hallitus kyseenalaistaisi oikeusvaltion periaatteet.
Epädemokraattisesti toimivat päättäjät voisivat Kuusiniemen mukaan vaikuttaa Suomessakin epäasiallisesti tuomioistuimiin, jos niiden riippumattomuutta ei varmisteta kunnolla perustuslaissa.
[...]
Oikeusministeriön kansliapäällikkö Pekka Timonen pitää Kuusiniemen esitystä "todella relevanttina". Timosen mielestä Suomessa ei pidä tuudittautua siihen, ettei oikeusvaltiota voitaisi horjuttaa täälläkin.
"Näemme oikeusministeriössä tämän asian pelkkiä tuomioistuimia laajempana asiana. Esimerkiksi valtakunnansyyttäjän asema ei ole irtisanomisen varalta yhtä turvattu kuin tuomareiden asema. Myös valtakunnanvouti on osin samassa asemassa."
OIKEUSMINISTERIÖ ei silti ole ainakaan tällä erää nimittämässä Ruotsin mallin mukaista työryhmää selvittämään asiaa. Timosen mukaan ministeriö arvioi pidemmän ajan kuluessa, millaiset muutokset voivat olla tarpeellisia.
Quote from: Roope on 27.04.2021, 02:44:22
Asia tuntuu olevan tärkeä Helsingin Sanomille, ja löytyihän sieltä viimein ihan konkreettinenkin korjauskohde. Valtakunnansyyttäjän suojeleminen potkuilta.
Quote1. Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) presidentti Kari Kuusiniemi on alkanut esittää hurjia ja suorastaan kamalia uhkakuvia, jotka vaarantaisivat tuomioistuimien asemaa ja riippumattomuutta. Hän esitti madonlukunsa jo vajaa kuukausi sitten KHO:n järjestämässä hallintotuomioistuinpäivässä ja jatkaa sitä tänään Helsingin Sanomien (HS) haastattelussa.
...
6. Presidentti Kuusiniemen varoittelut ovat saneet kannatusta monissa Twitterissä tänään julkaistuissa mielipiteissä. On toki kovin helppo yhtyä "tykkäyksillä" Kuusiniemn käsityksiin. Itse en kuitenkaan niihin yhdy ja perustelen seuraavassa lyhyesti, miksi en voi sitä mitenkään tehdä.
7. Minusta Kuusiniemi ja hänen kannattajansa - HSn haastattelussa tänään KKO:n ex-presidentti Pauliine Koskelo ja "johtava päivystävä professori" Kimmo Nuotio - maalailevat täysin tarpeettomasti piruja seinälle ja pelottelevat ihmisiä ja poliittisia päättäjiä uhkakuvilla, joita he ovat ammentaneet Puolan ja Unkarin tilanteesta.
8. Suomi ei kuitenkan ole Puola tai Unkari, sillä meillä on toimiva demokratia ja vanhastaan omaksuttu monipuoluejärjestelmä, jossa millään poliittisella puolueella ei ole mitään mahdollisuutta saada yksin eduskunnan enemmistöä. Suurimman eduskuntapuolueen kannatus liikkuu meillä noin 20-25 prosentissa ja sitä paitsi hallitukseen tarvitaan aina useita puolueita. Tilanne on jo tässä suhteessa täysin toinen kuin Unkarissa tai Puolassa.
8a. Kuusiniemn käsitys, jonka mukaan Suomessakin tulisi varautua siihen, että "valtaapitävät hyökkäävät joskus tulevaisuudessa oikeusvaltion periaatteita vastaan", on kummallista puhetta ja panee vakavasti pohtimaan, olisiko KHO:n presidentin suhteellisuuden taju kenties pettänyt pahemman kerran.
9. Mitään tällaisia uhkakuvia ei ole näköpiirissä. Yksikään poliittinen puolue Suomessa ei ole tällaisia ajatuksia esittänyt eikä sellaista ole odotettavissa myöskään seuraavien eduskuntavalien jälkeen, vaikka perussruomalaiset nousisivat suurimmaksi puolueeksi.
11. Kuusiniemi kiistää - totta kai (!) - että hänen hänen huoleensa syynä olisi perussuomalaisten tai minkään muunkaan yksittäisen puolueen gallupmenestys, mutta en pidä hänen vakuutteluaan tässä suhteessa kovinkaan uskottavana. Ruotsissa samanlaisia ajatuksia ja uhkakuvia on esitetty siksi, että ruotsidemokraattien kannatus on ollut voimakkaasssa kasvussa. Suomessa perussuomalaiset ovat gallupkyselyjen mukaan nousussa tai jo nousseet maan suurimmaksi tai suosituimmaksi puolueeksi.
12. Minusta on selvää, että Kuusiniemi on noussut barrikadille suurimmaksi osaksi juuri tämän johdosta. Mitään muuta syytä hänen oudon voimakkaalle ulostulolleen on vaikea nähdä.
Quote
13. Toki Puolan ja Unkarin tilanne, johon Kuusiniemi ja hänen hengenheimolaisensa usein viittaavat, on huolestuttava, mutta EU on jo siihen puuttunut niillä keinoilla, jotka sillä on käytettävissään. Kuten jo edellä sanoin, Suomessa poliittinen tilanne on täysin eriainen kuin Puolassa tai Unkarissa, eikä mistään demokratiaa ja tuomioistuinlaitosta vastaan "hyökkävistä voimista" ole meillä minkäänlaisia merkkejä tai pelkoa. Kuusiniemen on turha vedota myös siihen, miten Donald Trump ja hänen kannattajansa pyrkivät Yhdusvalloissa kyseenalaistamaan presidentinvaalien tuloksen ja jopa kapinomaan sitä vastaan. Sellaista ei Suomessa pääsisi koskaan tapahtumaan. Miksi siis KHO:n presidentti haluaa uskotella tällaista ja pelotella kansalaisia ja poliittisia päättäjiä moisilla uhkakuvilla?
14. On tarpeetonta pelotella tuomarikuntaa ja kansalaisia uhkakuvilla, joiden mukaan lainsäätäjä voisi noin vain ja vaikkapa vain "yhden äänen enemmistöllä" yhtäkkiä alentaa tuomareiden eläkeikää, siirtää heitä toisiin tehtäviin tai lisätä ylimpien oikeuksien tuomareiden jäsenten lukumäärää jonkin "valtaapitävän puolueen omilla tuomareilla"! Käsittämättömiä ajatuksia ja uhkakuvia KHO:n presidentiltä. Tuomareiden eläkeikä ja ylimpien oikeuksien tuomareiden lukumäärä on määritelty laissa eikä niitä tietenkään voida noin vain mielivaltaisesti muuttaa.
...
16. Kuusiniemen ja Koskelon ym. puheissa vedotaan usein ja hartaasti oikeusvaltioon ja väitetään sen olevan Suomessakin vaarassa, sillä "onhan niin on tapahtunut Puolassa ja Unkarissakin". He eivät tarkemmin erittele, mitä kaikkea oikeusvaltion käsitteeseen kuuluu ja miltä osin se olisi Suomessa vaarassa. He käyttävät sanaa oikeusvaltio lähinnä vain iskulauseena voidakseen tehostaa ajatuksiaan ja epäilyjään, jotka ovat suurimmaksi osaksi vailla todellisuuspohjaa.
17. Suomalainen oikeusvaltio ei ole vaarassa, vaan voi edelleen hyvin. On tarpeetonta lietsoa tässä suhteessa turhia uhkakuvia ja maalata piruja seinälle. Näyttää siltä, että Kari Kuusiniemi haluaa ulostuloillaan puolustaa lähinnä vain omaa reviiriään eli KHO:ta. Hän käy omaa sotaansa oikeusvaltiota muka väijyvää "vihollista" eli "valtaapitävien joskus tulevaisuudessa" oikeusvaltiota vastaan suunnattua hyökkäystä vastaan. Hän on oikeusvaltiosoturi, eräänlainen Don Quijote, joka hyökkäilee vihollisiksi kuvittelemiaan olemattomia uhkakuvia vastaan.
18. Todellista huolta oikeusvaltiossa tulisi kantaa siitä, toteutuuko tuomioistuimissa oikeus ja tapahtuuko niin kohtuullisessa ajassa ja kustannuksin. Onko ihmisillä todellinen mahdollisuus päästä oikeuksiinsa tai edes tuomioistuimeen asiaansa ajaakseen vai onko se estetty erinäisillä keinotekoisilla valituskielloilla ja -rajoituksilla ja onko oikeudenkäynti käytännössä niin kallista, ettei ihmisillä ole enää kerta kaikkiaan siihen varaa.
Quote from: Roope on 27.04.2021, 02:44:22
Asia tuntuu olevan tärkeä Helsingin Sanomille, ja löytyihän sieltä viimein ihan konkreettinenkin korjauskohde. Valtakunnansyyttäjän suojeleminen potkuilta.QuoteEpädemokraattisesti toimivat päättäjät voisivat horjuttaa oikeusvaltiota Suomessa: Ministeriö aikoo arvioida, pitäisikö mahdollisilta hyökkäyksiltä suojautua uusilla toimillaHelsingin Sanomat (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007943173.html) 27.4.2021
OIKEUSMINISTERIÖ aikoo arvioida, olisiko tuomioistuinten riippumattomuus turvattu Suomessa, jos valtaan nousisi epädemokraattisesti toimivia poliittisia päättäjiä.
Ministeriössä pidetään mahdollisena, että oikeusvaltiota voidaan yrittää horjuttaa tulevaisuudessa myös Suomessa.
Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) presidentti Kari Kuusiniemi ehdotti aiemmin keväällä, että Suomessa käynnistettäisiin Ruotsin tapaan selvitys tuomioistuinten riippumattomuuden takeista.
Selvityksen tarkoituksena olisi varmistaa, että tuomioistuimet säilyttäisivät itsenäisen asemansa myös silloin, kun jokin tuleva hallitus kyseenalaistaisi oikeusvaltion periaatteet.
Epädemokraattisesti toimivat päättäjät voisivat Kuusiniemen mukaan vaikuttaa Suomessakin epäasiallisesti tuomioistuimiin, jos niiden riippumattomuutta ei varmisteta kunnolla perustuslaissa.
[...]
Oikeusministeriön kansliapäällikkö Pekka Timonen pitää Kuusiniemen esitystä "todella relevanttina". Timosen mielestä Suomessa ei pidä tuudittautua siihen, ettei oikeusvaltiota voitaisi horjuttaa täälläkin.
"Näemme oikeusministeriössä tämän asian pelkkiä tuomioistuimia laajempana asiana. Esimerkiksi valtakunnansyyttäjän asema ei ole irtisanomisen varalta yhtä turvattu kuin tuomareiden asema. Myös valtakunnanvouti on osin samassa asemassa."
OIKEUSMINISTERIÖ ei silti ole ainakaan tällä erää nimittämässä Ruotsin mallin mukaista työryhmää selvittämään asiaa. Timosen mukaan ministeriö arvioi pidemmän ajan kuluessa, millaiset muutokset voivat olla tarpeellisia.
Quote from: Roope on 26.04.2021, 13:35:17QuoteKaius Niemi: Sokeita pisteitä kannattaa etsiä ajoissaHelsingin Sanomat (https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007940124.html) 25.4.2021
MIKÄ on teidän sokea pisteenne?
Näin kysyi puolalainen toimittajakollega Sanomatalossa kaksi vuotta sitten. Oli eurovaali-ilta.
Riippumattomassa Gazeta Wyborcza -päivälehdessä työskennellyt ja sittemmin mediatutkijaksi ryhtynyt tuttava oli käymässä Suomessa. Vaalien tuloslaskentaa seuratessamme keskustelu alkoi sivuta oikeusvaltion romahdusta Puolassa.
Neljä vuotta aikaisemmin kansallismielinen Laki ja oikeus -puolue oli yltänyt niin murskaavaan vaalivoittoon, että sellaista ei ollut Puolassa nähty kommunismin jälkeen.
[...]
"Katselimme maailmaa liian kaupunkilaisesta ja maallistuneesta näkökulmasta", hän pohti. "Jos olisimme ymmärtäneet välillä käydä maaseudun katolisissa jumalanpalveluksissa ja kuunnella pappien saarnojen sisältöjä, olisimme ymmärtäneet Laki ja oikeus -puolueen kerryttävän kannatustaan ympäri maata sunnuntai toisensa jälkeen. Se oli meidän sokea pisteemme."
Sitten kollega katsoi tiukasti silmiin: "Suomessa tilanne on erilainen. Mutta oletteko kysyneet itseltänne, mikä on teidän sokea pisteenne?"
TUO PISTÄVÄ tuijotus nousi elävästi mieleen pari viikkoa sitten, kun korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Kari Kuusiniemi oli ehdottanut HS:n haastattelussa selvitystyön käynnistämistä tuomioistuinten riippumattomuuden edellytyksistä. Hänen mukaansa Suomessakin pitää varautua siihen, että valtaapitävät voisivat hyökätä tulevaisuudessa oikeusvaltion periaatteita vastaan. Hän mainitsi esimerkkeinä Puolan ja Unkarin, jotka on tuomittu EU:n tuomioistuimessa oikeusvaltion periaatteiden loukkaamisesta.
Kuusiniemen ehdotus on yksi tärkeimmistä avauksista tänä vuonna.
Se on luonut näkymän sellaiseen tulevaisuuden Suomeen, jollaista harva pitää mahdollisena. Suomalaisten luottamus demokratiaan on syystäkin vahvaa. Oikeusvaltion ja demokratian ylläpito vaatii kuitenkin jatkuvia huoltotoimenpiteitä aivan kuten fyysinen huoltovarmuuskin.
[...]
Kirjoittaja on Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja.
Huolestunut demokratian säilymisestä – tukee liittovaltiokehitystä, sananvapauden rajoittamista ja muslimien maahanmuuttoa
Quote from: Roope on 27.04.2021, 02:44:22Kahdeksan kommenttia ko juttuun, eikä tainnut yksikään olla ymmärtäväinen kirjoituksen hengelle: päinvastoin, etenkin yksi kohta tiivistää oman ajatukseni jutusta (ja sen omasta hengestä) - Vihreän valheen aikakauden absurdismin huippua.
Asia tuntuu olevan tärkeä Helsingin Sanomille, ja löytyihän sieltä viimein ihan konkreettinenkin korjauskohde. Valtakunnansyyttäjän suojeleminen potkuilta.QuoteEpädemokraattisesti toimivat päättäjät voisivat horjuttaa oikeusvaltiota Suomessa: Ministeriö aikoo arvioida, pitäisikö mahdollisilta hyökkäyksiltä suojautua uusilla toimillaHelsingin Sanomat (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007943173.html) 27.4.2021
OIKEUSMINISTERIÖ aikoo arvioida, olisiko tuomioistuinten riippumattomuus turvattu Suomessa, jos valtaan nousisi epädemokraattisesti toimivia poliittisia päättäjiä.
Ministeriössä pidetään mahdollisena, että oikeusvaltiota voidaan yrittää horjuttaa tulevaisuudessa myös Suomessa.
Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) presidentti Kari Kuusiniemi ehdotti aiemmin keväällä, että Suomessa käynnistettäisiin Ruotsin tapaan selvitys tuomioistuinten riippumattomuuden takeista.
Selvityksen tarkoituksena olisi varmistaa, että tuomioistuimet säilyttäisivät itsenäisen asemansa myös silloin, kun jokin tuleva hallitus kyseenalaistaisi oikeusvaltion periaatteet.
Epädemokraattisesti toimivat päättäjät voisivat Kuusiniemen mukaan vaikuttaa Suomessakin epäasiallisesti tuomioistuimiin, jos niiden riippumattomuutta ei varmisteta kunnolla perustuslaissa.
[...]
Oikeusministeriön kansliapäällikkö Pekka Timonen pitää Kuusiniemen esitystä "todella relevanttina". Timosen mielestä Suomessa ei pidä tuudittautua siihen, ettei oikeusvaltiota voitaisi horjuttaa täälläkin.
"Näemme oikeusministeriössä tämän asian pelkkiä tuomioistuimia laajempana asiana. Esimerkiksi valtakunnansyyttäjän asema ei ole irtisanomisen varalta yhtä turvattu kuin tuomareiden asema. Myös valtakunnanvouti on osin samassa asemassa."
OIKEUSMINISTERIÖ ei silti ole ainakaan tällä erää nimittämässä Ruotsin mallin mukaista työryhmää selvittämään asiaa. Timosen mukaan ministeriö arvioi pidemmän ajan kuluessa, millaiset muutokset voivat olla tarpeellisia.
QuoteLandets främsta experter ska dryfta: Skulle demokrati och rättsväsende klara av försök att undergräva rättsstaten?Hbl (https://www.hbl.fi/artikel/landets-framsta-experter-ska-dryfta-skulle-demokrati-och-rattsvasende-klara-av-forsok-att-undergrav/) 5.10.2021
Vad skulle hända med Finland ifall icke-demokratiska krafter tog över makten i landet? I november ska en rad av landets främsta sakkunniga slå sig ner för att diskutera såväl den finska rättsstatens nuvarande ställning som dess utveckling.
Justitieminister Anna-Maja Henriksson (SFP) har sammankallat landets främsta experter inom juridik och domstolsväsendet för att diskutera rättsstatens ställning och utveckling i Finland.
Idén om ett rundabordssamtal på hög nivå föddes redan i våras då hon läste en intervju i Helsingin Sanomat med Högsta förvaltningsdomstolens president Kari Kuusiniemi. I intervjun föreslår Kuusiniemi en utredning om hur väl domstolarnas oberoende skulle garanteras i en eventuell situation där icke-demokratiska makter tog över landets ledning.
Sverige har redan startat en liknande utredning. Nu kommer Finland att följa i grannlandets fotspår. Enligt nuvarande tidsplan ska Kuusiniemis önskan bli verklighet den 11 november.
– Jag har sammankallat bland annat experter från Justitieministeriet, Högsta domstolen, Högsta förvaltningsdomstolen, universiteten, riksåklagarämbetet och Högsta domstolens tidigare president, i dag domare i Europeiska människorättsdomstolen i Strasbourg, Pauliine Koskelo, säger Henriksson.
...
QuoteOikeusministeri Henriksson aikoo pohtia, voiko osan perustuslain pykälistä lukita lainsäätäjien ulottumattomiinHelsingin Sanomat (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008385256.html) 11.11.2021
Valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen nosti ajatuksen esille torstaina Säätytalolla, jossa ruodittiin Suomen oikeusvaltion tilannetta ja uhkakuvia. Huolta aiheutti Puolan ja Unkarin tilanne sekä se, voitaisiinko riippumattoman oikeuslaitoksen toimintaa sabotoida myös Suomessa.
OIKEUSMINISTERI Anna-Maja Henriksson (r) pitää pohdinnan arvoisena ajatusta, että osa perustuslain pykälistä asetettaisiin eräänlaisten suojalukkojen taakse. Tämän suojakeinon jälkeen niihin ei olisi mahdollista vaikuttaa edes normaalissa perustuslain säätämisjärjestyksessä.
Ajatuksen esitti torstaina oikeusministeriön seminaarissa valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen Helsingin yliopistosta. Hän ei kuitenkaan esittänyt itse Säätytalolla konkreettisia ehdotuksia siitä, mitkä pykälät olisi syytä sementoida niin, että lainsäätäjät eivät enää pääsisi niihin käsiksi.
Myös oikeusvaltioseminaarin antia HS:lle ruotinut ministeri Henriksson pitää asiaa niin isona, että se vaatii syvällistä jatkopohdintaa.
"Totta kai se, että Suomi on itsenäinen valtio ja että meillä on demokraattinen järjestelmä, jossa kansanvalta toteutetaan suorilla vaaleilla, on tällainen perustavaa laatua oleva asia", hän sanoi esimerkkinä.
YHTENÄ lähtölaukauksena torstain seminaarille olivat korkeimman hallinto-oikeuden presidentin Kari Kuusiniemen ajatukset viime keväältä.
Kuusiniemi nosti tuolloin esille, että Suomen tuomioistuinten riippumattomuus ei tällä hetkellä välttämättä kestäisi epädemokraattisesti toimivaa hallitusta.
[...]
TORSTAINA Säätytalolla pohdittiin suomalaista oikeusvaltiota ja tuomioistuinten riippumattomuutta lukuisten vaikuttajien puheenvuoroissa. Huolta aiheutti esimerkiksi Puolan ja Unkarin tilanne.
Tiettyjen EU-maiden ja Turkin synkeää kehitystä kuvaili muun muassa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomari Pauliine Koskelo. Ennen nykyistä työtään hän toimi korkeimman oikeuden presidenttinä.
"Pari vuosikymmentä sitten uskoimme, että liikkeen ja tahdon suunta on yhteinen. Tuo oli petollinen haave", Koskelo sanoi.
Tilaisuudessa toistui ajatus, että suomalainen oikeusvaltio voi toteutua vain, jos oikeuslaitoksen riippumattomuus, demokratia ja ihmisoikeudet toteutuvat myös muualla EU-maissa.
Koskelo antoi tästä konkreettisen esimerkin eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä, jonka avulla rikoksesta epäilty kansalainen voidaan luovuttaa toiseen EU-maahan maahan tietyin edellytyksin nopeutetussa luovutusmenettelyssä.
Hän nosti esiin uhan, että ihminen luovutettaisiin maahan, jossa ei ole oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä. Eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä höllääminen taas voi luoda turvasatamia rikollisille.
"Molemmat skenaariot ovat kovin huonoja."
QuoteSuomen tuomioistuinten riippumattomuus ei tällä hetkellä välttämättä kestäisi epädemokraattisesti toimivaa hallitusta.
Quote from: Roope on 11.11.2021, 18:53:18No, ei kai nyt lainsäätäjät saa lakeja säätää. Hullua ajatellakin.
Muun muassa EU:sta eroaminen voikin muuttua hieman vaikeammaksi. Tämä se on pojat ja tytöt demokratiaa.QuoteOikeusministeri Henriksson aikoo pohtia, voiko osan perustuslain pykälistä lukita lainsäätäjien ulottumattomiinHelsingin Sanomat (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008385256.html) 11.11.2021
Valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen nosti ajatuksen esille torstaina Säätytalolla, jossa ruodittiin Suomen oikeusvaltion tilannetta ja uhkakuvia. Huolta aiheutti Puolan ja Unkarin tilanne sekä se, voitaisiinko riippumattoman oikeuslaitoksen toimintaa sabotoida myös Suomessa.
OIKEUSMINISTERI Anna-Maja Henriksson (r) pitää pohdinnan arvoisena ajatusta, että osa perustuslain pykälistä asetettaisiin eräänlaisten suojalukkojen taakse. Tämän suojakeinon jälkeen niihin ei olisi mahdollista vaikuttaa edes normaalissa perustuslain säätämisjärjestyksessä.
Ajatuksen esitti torstaina oikeusministeriön seminaarissa valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen Helsingin yliopistosta. Hän ei kuitenkaan esittänyt itse Säätytalolla konkreettisia ehdotuksia siitä, mitkä pykälät olisi syytä sementoida niin, että lainsäätäjät eivät enää pääsisi niihin käsiksi.
Myös oikeusvaltioseminaarin antia HS:lle ruotinut ministeri Henriksson pitää asiaa niin isona, että se vaatii syvällistä jatkopohdintaa.
"Totta kai se, että Suomi on itsenäinen valtio ja että meillä on demokraattinen järjestelmä, jossa kansanvalta toteutetaan suorilla vaaleilla, on tällainen perustavaa laatua oleva asia", hän sanoi esimerkkinä.
YHTENÄ lähtölaukauksena torstain seminaarille olivat korkeimman hallinto-oikeuden presidentin Kari Kuusiniemen ajatukset viime keväältä.
Kuusiniemi nosti tuolloin esille, että Suomen tuomioistuinten riippumattomuus ei tällä hetkellä välttämättä kestäisi epädemokraattisesti toimivaa hallitusta.
[...]
TORSTAINA Säätytalolla pohdittiin suomalaista oikeusvaltiota ja tuomioistuinten riippumattomuutta lukuisten vaikuttajien puheenvuoroissa. Huolta aiheutti esimerkiksi Puolan ja Unkarin tilanne.
Tiettyjen EU-maiden ja Turkin synkeää kehitystä kuvaili muun muassa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomari Pauliine Koskelo. Ennen nykyistä työtään hän toimi korkeimman oikeuden presidenttinä.
"Pari vuosikymmentä sitten uskoimme, että liikkeen ja tahdon suunta on yhteinen. Tuo oli petollinen haave", Koskelo sanoi.
Tilaisuudessa toistui ajatus, että suomalainen oikeusvaltio voi toteutua vain, jos oikeuslaitoksen riippumattomuus, demokratia ja ihmisoikeudet toteutuvat myös muualla EU-maissa.
Koskelo antoi tästä konkreettisen esimerkin eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä, jonka avulla rikoksesta epäilty kansalainen voidaan luovuttaa toiseen EU-maahan maahan tietyin edellytyksin nopeutetussa luovutusmenettelyssä.
Hän nosti esiin uhan, että ihminen luovutettaisiin maahan, jossa ei ole oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä. Eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä höllääminen taas voi luoda turvasatamia rikollisille.
"Molemmat skenaariot ovat kovin huonoja."
"Laki ennen mua syntynyt, myös jälkeheni jää" (http://www.kysy.fi/kysymys/kuka-lausunutlaki-ennen-mua-syntynyt-myos-jalkeheni-jaa)
QuotePitäisikö perustuslaissa olla kohtia, joita eduskunta ei voi muuttaa?Helsingin Sanomat (https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008428305.html) 25.11.2021
Kysymys perustuslain "lukoista" nousi tässä kuussa esiin myös Suomessa. Professori Tuomas Ojasen kysymys perustuslain suojalausekkeista oli jatkoa korkeimman hallinto-oikeuden presidentin Kari Kuusiniemen keväällä aloittamaan keskusteluun.
ONKO perustuslaissa sellaisia kohtia, jotka tarvitsisivat niin erityistä suojaa, ettei niitä olisi mahdollista muuttaa? Eli pitäisikö perustuslaissa olla "lukkoja", joita eduskunnan selkeä enemmistökään ei saisi avattua?
Saattaa kuulostaa oudolta kysymykseltä, mutta monissa maissa asiaa on pohdittu jo kauan. Pitkään kyse oli akateemista kiistelystä, joka koski kysymykseen sisältyvää "laillisuusparadoksia", mutta viime aikoina on siirrytty enemmän käytännön tasolle.
Taustalla on tietenkin vanha tieto siitä, että myös vapailla vaaleilla vallan saaneet voimat voivat pyrkiä rapauttamaan demokratiaa muuttamalla perustuslakia. Tällaisia pyrkimyksiä on nähty viime aikoina EU:ssakin, jossa eniten huomiota ovat saaneet Unkari ja Puola.
TÄSSÄ kuussa kysymys nousi esiin myös Suomessa, kun Helsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen esitti sen oikeusministeriön seminaarissa Säätytalolla (HS 11.11.).
[...]
KANSANVALTAISISSA järjestelmissä yksi perustuslain tärkeä tehtävä on asettaa vallassa oleville rajoja. Suomessakaan eduskunta ei voi säätää lakeja, jotka rikkovat voimassa olevaa perustuslakia. Muuten eduskunnalla on lainsäädännössä suuri valta, myös perustuslain suhteen.
Perustuslain lukoilla siis sidottaisiin tulevien polvien ja eduskuntien käsiä. Onko se kansanvallassa oikein, etenkin kun perustuslain muuttaminen on jo tehty varsin vaikeaksi? Mitä edes tarkoittaa termi "perustuslain vastainen perustuslain muuttaminen", jolta lukoilla on tarkoitus suojautua. Kuinka perustuslain määrittämien sääntöjen mukaan tehty muutos voisi olla perustuslain vastainen?
Ajatuksen kannattajat vastaavat, että tulevien eduskuntien käsien sitominen on koko jutun juju. Tarkoituksena ei ole lukita koko perustuslakia, vaan sen kaikkien olennaisimpia ydinkohtia. Lukkoja on sitä paitsi monissa EU-jäsenmaidenkin perustuslaeissa.
ITSEÄÄN täysikasvuisina pitävien kansakuntien on pohdittava näitä kysymyksiä, ainakin aika ajoin.
Tällaista perustuslakikeskustelua on Suomessa ja muissa Pohjoismaissa ollut silti aika vähän. Yhteiskunnat ovat edelleen sisäisesti verrattain yhtenäisiä, ja perustuslakikysymyksissä on ollut vahva konsensus, joten asia ei ole tullut useimmille edes mieleen. Nyt aihe on ainakin tiedossa.
Lopulta demokratiaa suojaa ihmisten halu elää demokratiassa.
Disinformaatiota vastaan on hyvä järjestää mediaopetusta, ylimpien oikeusistuinten itsenäisyyttä on syytä vahvistaa, ja perustuslain joidenkin kohtien lukitsemisesta kannattaa keskustella. Vielä tärkeämpää on varmistaa, että ihmiset kokevat olevansa osa yhteiskuntaa ja että demokratialla säilyy kyky tuottaa vaikuttavaa politiikkaa.
Se se vasta onkin vaikeaa.
Kirjoittaja on HS:n pääkirjoitustoimittaja.