http://yle.fi/alueet/helsinki/helsinki/2009/09/helsinki_etsii_evaita_monikulttuuriseen_kasvattamiseen_990906.html
Quote
Helsinki etsii eväitä monikulttuuriseen kasvattamiseen
julkaistu eilen klo 17:35
Monessa helsinkiläispäiväkodissa kansainvälisyys on ollut arkea jo parikymmentä vuotta. Nyt konkareiden hyvät käytännöt kerätään hyödyttämään myös niitä, jotka vasta opettelevat kulttuurien rinnakkaiseloa.
Joillakin alueilla monikulttuurinen varhaiskasvatus on yllättävän uusi asia. Helsingin kaupunki ja yliopisto käynnistivät vuoden alussa Mucca-hankkeen, joka selvittää monikulttuurista varhaiskasvatusta neljässä päiväkodissa. Niiden hyvät käytännöt halutaan nyt kaikkien käyttöön. Samalla on keksitty pussillinen uusia ajatuksia kodin ja päiväkodin yhteistyöhön.
Hyvät käytännöt jakoon
Yksi seurantapäiväkodeista on itähelsinkiläinen Kivilinna. Sen henkilökunta ja yli pariakymmentä kulttuuria edustavat lapset on nyt jututettu. Syksyn aikana puhutetaan perheitä. Tavoitteena on saada hyvät käytännöt kirjattua ja miettiä, mitä vielä pitäisi tehdä. Projektitutkija Arniika Kuusisto muistuttaa, että tapoja ja uskomuksia on laidasta laitaan myös pääväestön joukossa.
- Näissä taloissa on tehty tosi paljon hyvää työtä ja hyviä käytänteitä on tehty näkyväksi. Moneen asiaan auttaisi jo asenteiden tuulettaminen. Hyvin voi kuka tahansa kysyä itseltään, edustaako itsekään vain yhtä kulttuuria.
Päiväkoti Kivilinnassa vaikkapa uskonnollisiin rajoitteisiin tai perheiden kipeisiin kokemuksiin liittyvät kysymykset on ratkaistu kohtaamalla ihmiset suoraan, kuvailee päivähoitoyksikön johtaja Merja Puurula.
- PItää voida kysyä vaikkapa sitä, johtuuko kulttuurista, ettei lapsi katso vanhempia silmiin tai voiko lapsenne osallistua johonkin juhlaan. Tarpeen mukaan toimintaa eriytetään ja toimitaan pienemmissä ryhmissä. Silti me kasvatamme lapsia suomalaiseen yhteiskuntaan, vaikka omaa kulttuuri-identiteettiä tukien. Se vaatii rohkeutta puhua ja toimia ja taitoa kuunnella.
Perheet mukaan arkeen ja juhlaan
Kivilinnassa vanhemmat ovat käyneet kertomassa lapsuudestaan entisessä kotimaassa, yksi isä on käynyt soittamassa bongo-rumpuja, eräs äiti opettamassa vatsatanssia. Kansainvälisyyskasvatusta ei tarvitse erikseen järjestää, summaa yksikön johtaja Merja Puurula.
- Esimerkiksi kevätjuhlissa meillä oli paljon esityksiä eri maista eri kielillä. Oli ihana nähdä vanhempien ilmeitä, kun oma lapsi esitti heidän omalla äidinkielellään laulun tai lorun.
Haasteita kuitenkin riittää. Arjessa esimerkiksi tulkkipalveluita ei juuri ole käytössä, mutta perheellä ja päiväkodin henkilökunnalla ei välttämättä ole yhteistä kieltä. Silloin joudutaan turvautumaan kuvilla esittämiseen ja elekieleen.
Pulmia aiheuttaa myös suomen opetus. Vaikka suomi toisena kielenä -opetusta on tarjolla, oppivat lapset kieltä päivittäin myös pukiessa, syödessä ja leikkiessä. Kielen oppiminen lähtee helposti sivuraiteelle, jos koko henkilökunta ei hallitse suomea. Projektitutkija Arniika Kuusiston mielestä Helsinki on tässä petrannut tilannetta.
- Maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä on lähdetty kielikouluttamaan. Myös pedagogista osaamista on parannettu kun lastenhoitajan vakansseja on muutettu lastentarhanopettajan viroiksi.
Sekä kentän edustajat että tutkijat nimeävät isoimmaksi kompastuskiveksi suuret ryhmäkoot. Perheiden ja lasten yksilölliseen kohtaamiseen, tarpeiden kartoittamiseen ja tukemiseen on vaikea löytää riittävästi aikaa. Projektitutkija Arniika Kuusisto toivoo, että tilanne muuttuisi.
- Ideaali olisi kymmenen lapsen ryhmä, tai pienempikin. Isoissa ryhmissä henkilökunta joutuu tarpeettomasti koville ja oppimistuloksetkin kärsivät.
YLE Helsinki / Sanna Cortés
Sanna taas vauhdissa!
Jaahas, että ihan konkistadori on vaatimassa alkuperäiskansalta eväitä. "Eväitä" tai jotain muuta ympäripyöreää usein etsitäänkin, kun ei enää ole jäljellä todellisia resursseja.
QuoteKivilinnassa vanhemmat ovat käyneet kertomassa lapsuudestaan entisessä kotimaassa, yksi isä on käynyt soittamassa bongo-rumpuja, eräs äiti opettamassa vatsatanssia. Kansainvälisyyskasvatusta ei tarvitse erikseen järjestää, summaa yksikön johtaja Merja Puurula.
Kansainvälisyyskasvatus = bongo-rummut ja vatsatanssi? Aha, ok. Todellisia kilpailuvaltteja globalisoituvilla markkinoilla.
Ja näin lähti Suomi uppoamaan...
Heh. Kansalaisten lisääntyvä vastarinta ja ärsytys on epäilemättä yleisessä tiedossa ja siksi yritetään mokuttaa entistä kiihtyvämmällä tahdilla.
(Esim. helvetisti vaan lisää varsinaisia mamuja, mokulakeja ja ties mitä sateenkaaripykäliä, joita on hankala peruuttaa vaikka valta joskus vaihtuisikin.)
Quote from: gloaming on 10.09.2009, 01:44:24
QuoteKivilinnassa vanhemmat ovat käyneet kertomassa lapsuudestaan entisessä kotimaassa, yksi isä on käynyt soittamassa bongo-rumpuja, eräs äiti opettamassa vatsatanssia. Kansainvälisyyskasvatusta ei tarvitse erikseen järjestää, summaa yksikön johtaja Merja Puurula.
Kansainvälisyyskasvatus = bongo-rummut ja vatsatanssi? Aha, ok. Todellisia kilpailuvaltteja globalisoituvilla markkinoilla.
Bongo-rummutustaito on tulevaisuutta ja rikkautta!
Siinä vaiheessa kun taikaseinä on kaluttu tyhjäksi,Nokia kadonnut ja maa muutenkin raunioina niin tulevaisuudessa raunioituneiden korttelien hämärään iltanuotiolle(Jos jollainen mahdollisesti on hallussaan taito tehdä tulta) kerääntyvät voivat rummuttaa toisilleen viestejä!
Bongo-viidakkorummutus tulee olemaan tulevaisuuden Nokia, eikä MP3:stakaan tarvita erikseen!
No, aikuisten oikeasti...bongo-rummut ja vatsatanssi, voi tsiisus...
Quote from: -gentilhommehki- on 10.09.2009, 01:15:25
Myös pedagogista osaamista on parannettu kun lastenhoitajan vakansseja on muutettu lastentarhanopettajan viroiksi.
Ihan tuostako vain "muutettu"? Onkohan pätevyysvaatimuksista tingitty samalla? Vaan niinhän se on, että nimike tuo pätevyyden, eikä toisinpäin.
"Monessa helsinkiläispäiväkodissa kansainvälisyys on ollut arkea jo parikymmentä vuotta. Nyt konkareiden hyvät käytännöt kerätään hyödyttämään myös niitä, jotka vasta opettelevat kulttuurien rinnakkaiseloa."
Hei päiväkodin tädit: voisitteko ystävällisesti käydä myös Ranskassa opettamassa niitä "hyviä käytäntöjänne" kun Ranskassa ihmisparat vasta opettelevat kulttuurien rinnakkaiseloa. Siellä raiskataan, mellakoidaan, ryöstellään, puukotellaan ja eletään sukupolvesta toiseen sosiaalituella. Johtuu varmasti siitä, että ette ole käyneet kertomassa heille "hyvistä käytännöistänne". Ottakaa myös bongorummut mukaan ja esittäkää pari vatsatanssia. Kyllä ongelmat siitä ratkeavat. Kiitos.
Quote from: -gentilhommehki- on 10.09.2009, 01:15:25
- Maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä on lähdetty kielikouluttamaan.
Hoijaa. No, parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan...
Muccamuna-hankkeen hyvät varhaiskasvatuskäytänteet tulee tietenkin levittää kaikkiin päiväkoteihin.
Bongorummut! Voi hyvä luoja. Ensin nauroin, mutta lopulta se halveksunta taas vei voiton. Alkaa olla kuppi aika täynnä.
Tähystäjä: Herra kapteeni! Jäävuori suoraan edessä!!
Kapteeni: Suoraan kohti vain.
Perämies: Suoraan kohti?
Kapteeni: Kyllä kyllä, suoraan kohti.
Perämies: Mutta kapteeni! Mehän uppoamme!
Kapteeni: Kyllä tämä laiva kestää tuollaisen pienen nyppylän, suoraan kohti vain.
Ei saa olla noin negatiivinen. Itse muistan ala-asteella kun neekeriryhmä kävi soittamassa rumpuja. Tällaisen näen itse positiivisena.
Tietenkin -suomi toisena kielenä- ja suomen kielen osaamattomuus opettajien keskuudessa on sinänsä huolestuttavaa. Kokonaisuutena kuitenkin uskon että kaikenlainen lasten kesken tapahtuma luonnollinen kanssakäyminen tuo kulttuureita lähemmäksi = maahanmuuttajia suomalaisemmiksi.
Bongorummut ja vatsatanssi = oiva osoitus siitä ettei mitään monikulttuurihumpuukia tosiasissa edes tarvita.
Shees! Mokikulttuurifanaatikot ja varhaiskasvatus...
Jälkikasvua siunaantuessa kierretään nuo laitokset kaukaa.
Meidän kersamme käy nyt kolmatta vuottaan ja on ollut koko ajan kotihoidossa tyyliin äiti/isä/mummo, kuka milloinkin on ehtinyt. Ei ole ollut huono ratkaisu. Noissa päiväkodeissa tuo "sosiaalistaminen" tuntuu tarkoittavan yhä useammin kritiikitöntä multikultille aivopesua, johon jokaisen tulee osallistua. Ei kiitos.
Aivankuin lapsi ei hiemankaan kasvaessaan tajuaisi, että monikulttuurisuus on moraalitonta perseilyä!
Quote from: sozaburo on 10.09.2009, 09:11:46
Bongorummut! Voi hyvä luoja. Ensin nauroin, mutta lopulta se halveksunta taas vei voiton. Alkaa olla kuppi aika täynnä.
Satuinpa taannoin näkmään, kun tämä bongonhakkaaja poistui esityksen jälkeen Ruoholahden päiväkodista. Taksilla lähti monikyldyyrin sanansaattaja, mahtoikohan itse maksaa kyyydin? Tuskin.
Kyllä, saavikin on jo täyttynyt.
Noh, katsotaan asiaa asiallisesti. Koulut ja päiväkodit eivät ole tilanneet tai pyytäneet monikulttuuria ja sen ongelmia. Ne tekevät parhaansa selvitäkseen niistä. Monikulttuurilla siunatuissa kouluissa ja päiväkodeissa on luotu käytänteitä joilla ongelmat yritetään hoitaa, koska kouluilla ja päiväkodeilla on tehtävä - pitää huolta kaikkien hoitolasten ja nuorten oppimisesta, kasvusta ja hyvinvoinnista - ja tehtävästä yritetään suoriutua. Tehdään se mitä voidaan, koska monikulttuuria kuitenkin ovista tunkee, haluttiin sitä tai ei. Jos jollakin yksiköllä on toimiva kikkakakkonen odotettavissa olevaan konfliktitilanteeseen, otetaan se käyttöön. Ajatus on hyvä, koska itse ongelmaa ei voida poistaa.
Ne on ihan muut jotka päättävät kuinka paljon ja minkälaatuista monikulttuuria ovista tunkee. Paikat ovat katkolla 2011.
Kouluissa ja päiväkodeissa kyllä ymmärretään aivan mainiosti mikä monikulttuurin todellinen luonne on. Se on rajaton resurssisyöppö; se luo aina uusia ja uusia haasteita ja ongelmia joita sitten ratkotaan urakalla. Miettikää itse mitä eriyttäminen ja oman kulttuuri-identiteetin tukeminen merkitsee. Rahanmenoahan se. Plussasarakkeeseen jää vain värikkyys ja värinä. Ja läikähteleehän tässä lämpö paatuneen pedagoginkin arpisessa sydämessä kun ajattelenkin ulkomaalaisen vanhemman iloa kun ulkomaalainen lapsi esittää lorun ulkomaan kielellä suomalaisessa päiväkodissa. Tätä ei voi rahalla ostaa. Ei kun, juuri rahallahan tätä iloa ostetaankin! Oh, well.
"Asiantuntija" on enimmäkseen kuuta kiertävällä radalla:
QuoteProjektitutkija Arniika Kuusisto muistuttaa, että tapoja ja uskomuksia on laidasta laitaan myös pääväestön joukossa.
Ihan varmastihan Caicci mucca-hankkeita polkaistaan maasta aina kun jokin kantaväestön sirpaleryhmä keksii vaatia erikoistarpeisiinsa yhteiskunnan rahoilla toteutettavaa joustoa. Aivan varmasti.
Alle kymmenen lapsen päiväkotiryhmistä sen verran että pitäähän unelmia olla. Olen kuitenkin melko varma että
jos rahat tähän jostakin löytyvät, ne tullaan
sattumalta kanavoimaan ensimmäisenä monikulttuuristen päiväkotien toimintaan. Fennotenavat kun selviävät keskenään maksimikokoryhmissäkin. Eivät hyvin, mutta eivätpä kovin usein kuole tai katoilekaan.
Quote from: Nikopol on 10.09.2009, 10:23:23
Noh, katsotaan asiaa asiallisesti. Koulut ja päiväkodit eivät ole tilanneet tai pyytäneet monikulttuuria ja sen ongelmia. Ne tekevät parhaansa selvitäkseen niistä. Monikulttuurilla siunatuissa kouluissa ja päiväkodeissa on luotu käytänteitä joilla ongelmat yritetään hoitaa, koska kouluilla ja päiväkodeilla on tehtävä - pitää huolta kaikkien hoitolasten ja nuorten oppimisesta, kasvusta ja hyvinvoinnista - ja tehtävästä yritetään suoriutua. Tehdään se mitä voidaan, koska monikulttuuria kuitenkin ovista tunkee, haluttiin sitä tai ei. Jos jollakin yksiköllä on toimiva kikkakakkonen odotettavissa olevaan konfliktitilanteeseen, otetaan se käyttöön. Ajatus on hyvä, koska itse ongelmaa ei voida poistaa.
En haluaisi väittää että päiväkodit ovat itse tilanneet ongelmansa, mutta jos monikulttuuria tunkee jostain, sitä tunkee ylhäältä - eivät ne pikku lapset varmaankaan vaadi sitä itse.
Mamulapsia kyllä pystyy hoitamaan päiväkodeissa kuten suomalaisiakin ilman mitään "eväitä monikulttuuriseen kasvattamiseen". Ne on pikkulapsia, ne oppii suomea nopeasti jos sitä niille puhutaan, ja voisi olettaa että vanhemmat hoitavat "oman kulttuuri-identiteetin tukemisen" jos niitä huvittaa ja lapset puolestaan esittävät niitä kulttuuri-identiteettijuttuja jossain juhlissa jos niitä huvittaa.
Oletan myös että jos vanhemmat ovat sitä mieltä että lapselle ei saa syöttää sianlihaa, niin he pystyvät ilmaisemaan sen itse ilman mitään synergian siltoja.
En sitten tiedä mitkä olisivat seuraukset jos mamulapsia alettaisin kohdella ihan tavallisesti kiinnittämättä huomiota identiteettikysymyksiin. Suuttuisivatko jotkut kaupungin virkamiehet ihan oikeasti?
QuoteProjektitutkija Arniika Kuusisto muistuttaa, että tapoja ja uskomuksia on laidasta laitaan myös pääväestön joukossa.
- Näissä taloissa on tehty tosi paljon hyvää työtä ja hyviä käytänteitä on tehty näkyväksi. Moneen asiaan auttaisi jo asenteiden tuulettaminen. Hyvin voi kuka tahansa kysyä itseltään, edustaako itsekään vain yhtä kulttuuria.
Arniika voisi aloittaa asenteiden tuulettamisen itsestään. En minä ainakaan halua
edustaa mitään kulttuuria, enkä usko että moni muukaan haluaa. Kuinka moni haluaa esittää jotain kulttuurimannekiinin roolia?
Quote from: -gentilhommehki- on 10.09.2009, 01:15:25
http://yle.fi/alueet/helsinki/helsinki/2009/09/helsinki_etsii_evaita_monikulttuuriseen_kasvattamiseen_990906.html
Kivilinnassa vanhemmat ovat käyneet kertomassa lapsuudestaan entisessä kotimaassa, yksi isä on käynyt soittamassa bongo-rumpuja, eräs äiti opettamassa vatsatanssia. Kansainvälisyyskasvatusta ei tarvitse erikseen järjestää, summaa yksikön johtaja Merja Puurula.
YLE Helsinki / Sanna Cortés
Sanna taas vauhdissa!
[/quote]
Voi Zeesus! Jos jonkun vanhemmilla on aikaa tulla päivän aikana päiväkodille soittelemaan bongorumpuja. Jos suomalainen on työtön, niin tenavalle ei automaattisesti anneta päivähoitopaikkaa. Luulisin, että paikan saamiselle tulee olla sosiaaliset perusteet lapsen kasvun ja kehityksen turvaamiseksi. Jos kyseessä on ulkolainen lapsi, niin eikö lapsen etu ole silloin se että hänet tutustetaan suomalaiseen kulttuuriin. Kyllä ulkolainen lapsi oppii kulttuurinsa ihan kotonaan.
On se ihmeellistä, että suomalaisten täytyisi opetella kaikenlaista sadetanssi ja matojensyöntiä monikulttuurisuuden nimissä. Ensin päiväkodeissa ja kouluissa pakotetiin maistamaan erillaisia ruoka-aineita 70-80 luvuilla. Nyt pitäs opetella napatanssia ja kohta varmaan jo tankotanssia ;D . Ei ole ihme että kannel niin surullisesti soi!!
Vera on asian ytimessä.
Ihan hienoa sinänsä. Mut voihan vilttihattu - olisi ollut vielä monin verroin kivempaa nähdä vanhempien ilmeitä, kun lapsi olisi esittänyt jotain suomalaista laulua/lorua, suomeksi. Suomessahan he nyt ovat, jolloin vanhan kotimaan perinteiden opetus on vanhempien omalla vastuulla. Mikä tämän käsittämisessä on niin vidun vaikeaa... :roll:
EDIT: komppaan samalla Veraa...
Quote
Päiväkoti Kivilinnassa vaikkapa uskonnollisiin rajoitteisiin tai perheiden kipeisiin kokemuksiin liittyvät kysymykset on ratkaistu kohtaamalla ihmiset suoraan, kuvailee päivähoitoyksikön johtaja Merja Puurula.
Mitä tarkoittaa se, että "kohdataan suoraan" esimerkiksi tyttäriensä pimppejä silponeita somaliäitejä?
Quote
- Pitää voida kysyä vaikkapa sitä, johtuuko kulttuurista, ettei lapsi katso vanhempia silmiin
Jos jossain kulttuurissa lapsi opetetaan olemaan katsomaan vanhempiaan (tai muita aikuisia) silmiin, se kulttuuri on perverssi.
Ei tietenkään ole yllättävää, että samassa barbaarisessa "kulttuurissa" harrastetaan myös lasten sukupuolielimien silpomista.
Quotetai voiko lapsenne osallistua johonkin juhlaan.
Jos lapsi "ei voi" osallistua joulujuhlaan, lapsen vanhemmat ovat mielisairaita fanaatikkoja. Syynä ei nimittäin ole joulujuhlien mahdollinen kristillisyys, vaan muslimien tapa tulkita tontut pakanallisiksi demonihahmoiksi. Tämä ei ole minun keksimäni esimerkki, vaan lukuisien muslimivanhempien itsensä ilmoittama syy lapsen poissaololle joulujuhlapäivinä.
QuoteTarpeen mukaan toimintaa eriytetään ja toimitaan pienemmissä ryhmissä.
Mielisairaiden fanaatikkojen häiriintyneille vaatimuksille siis annetaan periksi.
QuoteSilti me kasvatamme lapsia suomalaiseen yhteiskuntaan,
Ei siltä näytä.
Quotevaikka omaa kulttuuri-identiteettiä tukien.
Miksi pitäisi tukea sellaista "kulttuuria", johon kuuluu esim. lasten sukupuolielimien silpominen?
Quote
Se vaatii rohkeutta puhua ja toimia ja taitoa kuunnella.
Miksi mielisairaiden fanaatikkojen häiriintyneitä vaatimuksia pitäisi kuunnella?
QuoteMaahanmuuttajataustaisia työntekijöitä on lähdetty kielikouluttamaan. Myös pedagogista osaamista on parannettu kun lastenhoitajan vakansseja on muutettu lastentarhanopettajan viroiksi
"Lastenhoitajan vakansseja muutettu
lastentarhanopettajanviroiksi"?? Eikös aikaisemmin lastentarhanopettajan pätevyyteen vaadittu muodollinen, koulutuksen kautta hankittu, pätevyys?
Toki onhan bongorumpujen soitto ja itämainen vatsatanssi hienoja asioita, varsin jos niiden rahoittamiseen käytetty resurssi on poissa esim. vanhustenhuollosta, mitä nyt siitä että mummuja pidetään p*skat housuissa lääketokkurassa resurssipulaan vedoten kunhan vain monikulttuurisuuden rikastavaan vaikutukseen riittä rahaa. (Vittu)
Vähän aihetta sivuten...
Mielestäni päiväkotien olisi syytä keskittyä ydintehtäviinsä, eli lasten hoitamiseen ja esiopetukseen. Kulttuuri-ideologioiden lobbaamisen ei pitäisi olla päiväkotien tehtävä.
Eilen rupesi aika tavalla **tuttamaan kun juttelin lasteni päiväkodin henkilökunnan kanssa. Vanhempi lapsi aloitti esikoulun tänä syksynä ja eilen oli tarhaan tullut eskarikirjat. Tarhan opettajat kertoivat minulle tyytyväisenä, että tänä vuonna on sen verran vähän mamulapsia, että voitiin valita hyvä ja hyödyllinen eskarikirja. Aiempina vuosina kun oli enemmän mamuja, niin kirjaksi piti valita niin helppo ja yksinkertainen opus, että suomalaisille lapsille siitä ei ollut juurikaan hyötyä.
Kysymys: Miksi minun ja muiden suomalaisten lapsilla on suuri mahdollisuus joutua uhraamaan omaa tulevaisuuttaan mamujen vuoksi? Ei voi olla oikein, että vähemmistön takia jo pikkulapset joutuvat eriarvoiseen asemaan riippuen asuinpaikastaan.
Omalla kohdallani olen jo hyvän aikaa etsinyt uutta asuntoa sellaiselta alueelta, jossa ei mamuja ole paljoa. Syynä on puhtaasti se, että lapset pääsisivät kunnon kouluun ja saisivat mahdollisimman hyvät eväät jatko-opiskeluun. Tuntuu kurjalta ajatella, että mamut huonontavat oppimis- (ja muutakin) ympäristöä siinä määrin, että kantaväestöön kuuluvan on muutettava pois. Mutta tosiasiat on kai vain myönnettävä.