Itä-Suomen yliopistossa on nyt oiva mahdollisuus suorittaa nettikurssina
Antirasismin perusteet. Tuolla on rankkaa tavaraa ja oppimateriaalina mm.
Vesa Puuronen: Rasistinen Suomi (Gaudeamus 2011). Kohta Suomessa on sitten liuta diplomiantirasisteja.
https://digicampus.fi/mod/page/view.php?id=5767 (
Huom! Voi tutustua vierailijana, kun sivu pyytää kirjautumista)
QuoteUEF: Antirasismin perusteet 5 op, 2020
Opintojakson kuvaus ja suoritusohjeet
Tervetuloa Antirasismin perusteet -opintojaksolle!
Opintojakso perehdyttää opiskelijat rasismiin, rodullistamiseen ja antirasismiin yhteiskuntatieteiden näkökulmasta. Opintojaksolla käsitellään rasismia, rotusortoa ja rodullistamalla tuotettua eriarvoisuutta. Opintojakson sisältö koostuu myös antirasistisen toiminnan kriittisestä reflektoinnista sekä antirasistisen pedagogiikan perusteista.
Opintojakson kohderyhmänä ovat opettajat, nuorisotyöntekijät, sosiaalialan työntekijät, kansalaisjärjestöissä toimivat sekä muut erilaisten ihmisryhmien kanssa työskentelevät ammattilaiset tai sellaisiksi kouluttautuvat opiskelijat. Vaikka rasismi ei ole millään tavoin uusi ja yhteiskuntatieteissä aiemmin käsittelemätön ilmiö, sen näkyväksi tekeminen, samoin kuin antirasismin ymmärtäminen osana erilaisia niin sanottuja kohtaamisammatteja, edellyttää jatkuvaa uudelleen kouluttautumisen kasvatuspolitiikkaa. Yhteiskuntatieteen keinoin rodullistamisen kysymyksiä ja niistä kumpuavaa sosiaalista eriarvoisuutta on mahdollista tarkastella analyyttisesti yhteiskuntarakenteellisina ilmiöinä, joita me kaikki elämme koko ajan todeksi kohtaamisissa ja vuorovaikutuksessa.
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä. Kuka tahansa opintojaksosta ja sen sisällöstä kiinnostunut voi suorittaa sen ja saada itselleen Itä-Suomen yliopiston (UEF) epävirallisen todistuksen. Jos olet UEF:n opiskelija ja haluat virallisen suoritusmerkinnän opintorekisteriin, sinun tulee olla opintojakson suorittamisen jälkeen yhteydessä opintojakson asioita hoitavaan henkilöön (yhteystiedot alla). Kerro sähköpostiviestissä a) opiskelijanumerosi ja b) mitä tutkintoa opiskelet. Liitä mukaan myös c) epävirallinen todistus, joka lähetetään sähköpostiisi suoritettuasi opintojakson hyväksytysti.
Myös UEF:n avoimen yliopiston opiskelijat voivat saada virallisen todistuksen opintojakson suorittamisesta.
Huomioithan, että opintojakso tulee olla suoritettuna 30.6.2021 mennessä!
Opintojaksoon liittyviä asioita hoitaa yliopistonlehtori Päivi Armila (UEF).
Sähköposti: paivi.armila[at]uef.fi.
Opintojakson suorittaminen ja arviointi
Opintojakso rakentuu seuraavista osioista:
- Johdanto – Mitä rasismi ja antirasismi ovat?
- Teema 1 – Antirasismi ja rodullistaminen arjessa
- Teema 2 – Antirasistinen kansalaistoiminta
- Teema 3 – Antirasistinen pedagogiikka
- Lopputehtävä
Opintojakson suorittaminen alkaa perehtymisellä johdanto-osion opiskelumateriaaliin. Voit tämän jälkeen palauttaa kyseiseen osioon kuuluvat tehtävät ja siirtyä ensimmäisen teeman opiskelumateriaaliin ja tehtävään. Edettyäsi näin omaan tahtiisi jokaisen kolmen teeman läpi voit siirtyä suorittamaan opintojakson lopputehtävän.
Voit seurata omaa edistymistäsi opintojakson etusivun oikeassa laidassa sijaitsevasta edistymisen seurannasta. Seurantapalkki koostuu lohkoista, jotka muuttuvat vihreiksi oman edistymisesi mukana. Ensimmäinen lohko muuttuu vihreäksi, kun luet tämän ohjeistuksen. Loput lohkoista koostuvat opintojakson tehtävien palauttamisesta ja hyväksytystä suorittamisesta.
Tehtävien arvioinnissa huomioidaan seuraavien kriteerien täyttyminen:
- Tarkastelun analyyttisyys, oivaltavuus ja opiskelumateriaaliin perustuminen
- Opiskelumateriaalin monipuolinen hyödyntäminen ja kyky yhdistää asioita
- Rasismin ja rodullistamisen ymmärtäminen laajasti, yhteiskunnallisista ja globaaleista rakenteista kumpuavina ilmiöinä ja niiden seurausten tunnistaminen myös yksilötasolla
- Yleisten mantramaisten ja perustelemattomien "totuuksien" välttäminen
- Antirasistisen toiminnan peruslähtökohtien ymmärtäminen
Jokainen palauttamasi tehtävä arvioidaan asteikolla 1–5. Opintojaksosta saamasi kokonaisarvosana muodostuu yksittäisten tehtävien keskiarvosta. UEF:n epävirallinen todistus opintojakson suorittamisesta lähetetään automaattisesti sähköpostiisi, kun olet suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Myös palautelomake avautuu täytettäväksi opintojakson etusivulle tehtävien suorittamisen jälkeen. Kaikki palautteet käsitellään nimettömästi ja vastauksia hyödynnetään opintojakson kehittämisessä.
Huomioithan, että opintojakson tehtävät arvioidaan tietyin aikavälein, jotka ovat seuraavat:
01.01.2020–31.03.2020 palautetut tehtävät arvioidaan 01.05.2020 mennessä.
01.04.2020–30.06.2020 palautetut tehtävät arvioidaan 01.08.2020 mennessä.
01.07.2020–30.09.2020 palautetut tehtävät arvioidaan 01.11.2020 mennessä.
01.10.2020–31.12.2020 palautetut tehtävät arvioidaan 01.02.2021 mennessä.
e: lisätty liitekuva, NO TO RACISM
Nyt on kunnon jenkkiyliopistotyylinen SJW-opetus rantautunut viimein Suomeenkin \o/
On melko paljonpuhuvaa, että tuon somessa nähdessäni pidin sitä ensin jonain vitsinä (kuten ilmeisesti moni muukin). Mutta ei helvetti, nehän ovat oikeasti alkaneet tykittelemään aivan täysillä. Nyt ei enää agendaa tarvitse näemmä peitellä millään lailla.
Kai sitä Itä-Suomen yliopisto voisi seuraavaksi jo luoda vähintäänkin antirasismin sivuaineen (25 op)? Tämähän olisi hyvin oleellinen opintokokonaisuus mm. monikulttuurisuuskoordinaattorin vaativiin tehtäviin suuntautuville opiskelijoille.
https://twitter.com/JunesLokka/status/1220445518817636356
[tweet]1220445518817636356[/tweet]
Quote from: Pullervo on 23.01.2020, 23:30:42
Itä-Suomen yliopistossa on nyt oiva mahdollisuus suorittaa nettikurssina Antirasismin perusteet. Tuolla on rankkaa tavaraa ja oppimateriaalina mm. Vesa Puuronen: Rasistinen Suomi (Gaudeamus 2011). Kohta Suomessa on sitten liuta diplomiantirasisteja.
https://digicampus.fi/mod/page/view.php?id=5767 (Huom! Voi tutustua vierailijana, kun sivu pyytää kirjautumista)
QuoteUEF: Antirasismin perusteet 5 op, 2020
...
Opintojakso rakentuu seuraavista osioista:
- Johdanto – Mitä rasismi ja antirasismi ovat?
- Teema 1 – Antirasismi ja rodullistaminen arjessa
- Teema 2 – Antirasistinen kansalaistoiminta
- Teema 3 – Antirasistinen pedagogiikka
- Lopputehtävä
Heh, toivottavasti edes tuossa johdantojaksossa käsitellään niitä
perusteita. Muuhan näyttää olevan pelkkää propagandaa.
Ja toivottavasti tämä kohta toteutuu:
- Yleisten mantramaisten ja perustelemattomien "totuuksien" välttäminen
Pahus kun on nettikurssi niin ei pääse kukaan fassisti luennolle haastamaan professoria ja ponihäntäyleisöä.
Pitäisköhän ilmoittautua tuohon niin näkis ihan sisältä käsin mitä sinne on kehitelty?
Quote from: lurkkeri on 24.01.2020, 00:16:19Heh, toivottavasti edes tuossa johdantojaksossa käsitellään niitä perusteita. Muuhan näyttää olevan pelkkää propagandaa.
Ja toivottavasti tämä kohta toteutuu: - Yleisten mantramaisten ja perustelemattomien "totuuksien" välttäminen
Quote from: Ajatolloh on 24.01.2020, 00:17:25
Pahus kun on nettikurssi niin ei pääse kukaan fassisti luennolle haastamaan professoria ja ponihäntäyleisöä.
Pitäisköhän ilmoittautua tuohon niin näkis ihan sisältä käsin mitä sinne on kehitelty?
@lurkkeri @Ajatolloh Kaiken, mitä kurssilla opetetaan, voi kyllä tarkistaa tuolta aloitusviestissä annetusta linkistä ihan itse. Ei tarvitse veikkailla ja toivoa :)
Sieltä vain oppimaan ja eheytymään antirasistiksi!
Persutkin tuolla johdannossa näemmä mainittu, ullatus (kts. lainauksen loppupuoli):
https://digicampus.fi/mod/page/view.php?id=16215
QuoteJohdanto – Opiskelumateriaali
Mitä rasismi on?
Rasismi on ensisijaisesti puhetapojen ja käytäntöjen järjestelmä, joka oikeuttaa ja uusintaa vallitsevia yhteiskunnallisia valtasuhteita, mutta se on myös ideologia. Vaikka rasismin juuret ovat historiassa, se on jatkuvasti muuntautuva moniulotteinen ilmiö, joka paikannetaan nykypäivän julkisessa keskustelussa usein valkoista ylivaltaa kannattaviin yksilöihin tai oikeistolaisiin ääriliikkeisiin, joiden toiminnan niin sanotut tolkun ihmiset tuomitsevat. Tolkun ihminen on Jyri Paretskoin Iisalmen Sanomissa vuonna 2016 julkaistussa kolumnissa käyttämä käsite, joka on levinnyt nopeasti yleiskieleen merkitsemään henkilöä, joka asemoituu yhteiskunnallisessa keskustelussa erilaisten oletettujen ääripäiden väliin ja suhtautuu asioihin näennäisen kiihkottomasti ja maltillisen järkevästi. Rasismin muualle paikantamisen sijaan se tulisi kuitenkin ymmärtää myös erilaisina käytäntöinä, jotka ovat osa meitä kaikkia erottamattomasti ympäröiviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia rakenteita. (Hesse 2004; Seikkula 2017; Isaksson & Jokisalo 2018.)
(...)
Kun rasistiset liikkeet aktivoituivat uudelleen Suomessa 1990-luvulla, niiden oppien ei katsottu yleensä perustuvan enää "vanhaan" biologiseen rasismiin. Sen paikan oli ottanut "uusi" kulttuurinen rasismi, joka näennäisesti luopui biologisen rodun käsitteestä ja nosti ihmisryhmien välisiä valtasuhteita määrittäviksi tekijöiksi etnisyyden, kulttuurin ja uskonnon. Kulttuuriseen rasismiin liittyy oleellisesti kulttuurien hierarkisoiminen, jossa valtaväestön kulttuuri esitetään kehittyneimpänä. (Puuronen 2011; Isaksson & Jokisalo 2018.) Ihmisryhmien rodullistaminen tapahtuu tässä niin sanotussa uudessa rasismin muodossa esimerkiksi oletettujen kulttuuristen piirteiden, tapojen ja puhutun kielen perusteella.
Kulttuurinen rasismi ei ole syrjäyttänyt biologista rasismia kokonaan, vaan ne kietoutuvat monin tavoin yhteen. Samalla tavoin kuin biologisessa rasismissa, erilaiset valtasuhteita määrittävät tekijät katsotaan kulttuurisessa rasismissa usein periytyviksi, pysyviksi ominaisuuksiksi. Näin esimerkiksi maahanmuuttajat (ja heidän jälkeläisensä) esitetään lähtömaissa vaikuttavien ja sisäisesti yhtenäisten tapakulttuurien ja uskomusjärjestelmien ohjaamaksi homogeeniseksi ryhmäksi. Maahanmuuttajien niin sanottu luonnollinen kulttuurinen koti on siten aina muualla kuin esimerkiksi Suomessa, ja maahanmuuttoa on vastustettava, koska se sekoittaa tämän näennäisesti luonnollisen järjestyksen. Kulttuurinen rasismi sekoittuu usein kiinteäksi osaksi myös suomalaisessa yhteiskunnassa yleistä turvallisuuspuhetta, joka korostaa erilaisia uhkakuvia esimerkiksi turvapaikanhakijoiden vastaanottoa koskevassa julkisessa keskustelussa. Tämän seurauksena pakolaisuus yhdistetään esimerkiksi mediassa usein ensisijaisesti erilaisiin vaarallisiksi katsottaviin ilmiöihin, kuten terrorismiin, ihmissalakuljetukseen ja kansainväliseen rikollisuuteen, sen sijaan että keskiössä olisivat ihmisoikeudet ja niiden toteutumisen mahdollisuudet.
Rakenteellinen (institutionaalinen) rasismi, on lainsäädännön avulla tuotettua ja toteutettua sekä erilaisten instituutioiden käytäntöihin ja sääntöihin perustuvaa rasismia. Esimerkiksi julkisia instituutioita, kuten terveydenhuoltojärjestelmää, koululaitosta ja oikeuslaitosta, säätelevät lait voivat itsessään olla rasistisia eli asettaa jotkut ihmisryhmät muita huonompaan asemaan. Tämä ei välttämättä tarkoita, että lainsäätäjät olisivat tietoisesti sitoutuneet rasistiseen ideologiaan tai olisivat edes tiedostamattaan ennakkoluuloisia etnisiä tai kulttuurisia vähemmistöjä kohtaan. Vaikka lait eivät sinänsä aiheuttaisikaan rasismia, instituutioiden toimintaan voi liittyä prosesseja, joiden tuloksena jotkut ryhmät joutuvat epäsuotuisampaan asemaan kuin jotkut toiset. (Puuronen 2011.)
(...)
Rasismikeskustelussa käytetään usein myös käsitteitä avoin ja piilorasismi. Avoimella rasismilla viitataan toimintaan, jonka rasistisuudesta sekä kohde että tekijä ovat tietoisia. Piilorasismilla puolestaan tarkoitetaan sitä, etteivät kohde ja/tai tekijä ole tietoisia teon rasistisuudesta. Esimerkiksi arjen rasismi on luonteeltaan usein sellaista, että vaikka tekijä ei olisikaan välttämättä tietoinen toimintansa rasistisuudesta, teon kohde on. Myös rakenteellinen rasismi on tässä mielessä usein ennen kaikkea piilorasismia. (Puuronen 2011.) Piilorasismiin liittyy tietyllä tapaa myös käsite nimeltä valkoisuus. "Valkoiset" ovat oppineet, että valkoisuus on neutraalia, normaalia ja keskimääräistä, mutta myös ideaalista. Tämä tekee siitä etuoikeuden, jota etuoikeutetun voi olla vaikea havaita. Muille valkoisuuden normatiivisuus on sen sijaan näkyvää. Lue tutkija Minna Seikkulan kirjoitus, jossa hän valaisee valkoisuuden (ja sen vivahteiden) kytköstä valtaan, ja Selma Vilhusen kolumni etuoikeutetun aseman mukanaan tuomasta vastuusta.
Rasismi tukeutuu pitkään historialliseen perintöön, joka tihkuu arkipäivän ajatteluumme ja erilaisiin poliittisiin käytäntöihin tieteen historiasta, kirjallisuudesta, populaarikulttuurista sekä yhteiskunnallisista normeista. Aiemmin skinit ovat toimineet rasistisen ulkomaalaisvastaisuuden näkyvimpinä toimijoina ja sen väkivallan julkisina kasvoina. Sittemmin skinien tilan ovat Suomessa ja muualla ottaneet rasismiin tukeutuvat radikaalin oikeiston puolueet, kauniisti hymyilevät ja selkeästi argumentoivat nais- ja miespoliitikot hyvin istuvissa puvuissaan. Aiemman antisemitismin eli juutalaisvastaisuuden rinnalle rasismikeskustelun ytimeen on noussut yhä voimakkaammin muslimivastaisuus. (Isaksson & Jokisalo 2018.)
(...)
Euroopassa erilaisten uusfasististen liikkeiden yhteisenä nimittäjänä on ollut vaatimus valkoisen rodun herruudesta ja sen turvaamisesta. Myös Yhdysvalloissa tämä sama vaatimus on voimistunut, ja vuonna 2010 sai alkunsa rasistinen alt-right-liike. Isossa-Britanniassa vuonna 2016 toteutettu Brexit-äänestys ja sen yhteydessä median harjoittama maahanmuuttajia diskriminoiva kirjoittelu johtivat puolestaan rasististen väkivallantekojen nopeaan kasvuun. Tämä viime vuosina tapahtunut niin sanottu rasismin uusi nousu voidaan kytkeä ideologiseen ja poliittiseen käänteeseen, joka alkoi esimerkiksi Suomessa jo 1990-luvun laman aikoihin. Uusliberalistinen ideologia ja kovien arvojen politiikka ovat voimistuneet, ja esimerkiksi Perussuomalaiset on menestynyt eri vaaleissa hyödyntämällä uusliberalistisen politiikan aiheuttamia arkipäivän ongelmia. Puolueen ehdokkaat ovat käyttäneet rasistista retoriikkaa ja tunnuksia, joiden avulla yksilöiden pettymys poliitikkoihin ja uusliberalistiseen politiikkaan on voitu valjastaa rasismin käyttövoimaksi. Myös muiden puolueiden edustajat ovat hyödyntäneet Suomessa tätä samaa retoriikkaa jo vuosien ajan. (Puuronen 2011; Isaksson & Jokisalo 2018.) Rasismi ei kuitenkaan aina ole näin ilmeistä ja on liian yksinkertaistavaa ajatella, että yksilöiden huono-osaisuus synnyttäisi sitä.
Demokraattisten yhteiskuntien epävakautta lisäävät kasvava pitkäaikais- ja nuorisotyöttömyys sekä sosiaalivaltion mureneminen. Rasismin voittaminen vaatii siten yhteiskunnallisten, poliittisten ja taloudellisten valtasuhteiden muutosta sekä yhteiskunnallisia uudistuksia. Hyvinvointia tasaisesti jakavassa yhteiskunnassa rasismin perusta on heikko, ja oleellinen osa tulevaisuuden yhteiskunnallista poliittista prosessia on rasisminvastaisuus, johon sisältyy keskeisesti uusliberalistisen talous- ja yhteiskuntapolitiikan kritiikki, joka tuottaa rasistista politiikkaa luomalla yhteiskunnallista epävakautta ja prekarisoitumista. Samalla nykytilanteen ymmärtämiseksi on välttämätöntä tiedostaa, miten syvälle eurooppalaiseen henkiseen perintöön rasismi on historiallisesti juurtunut, ja miten se vaikuttaa edelleen niin asenteisiimme, puhetapoihimme kuin käyttäytymiseemme. Tämä on pitkäkestoinen tehtävä, jota Suomessa ollaan vasta aloittamassa. (Puuronen 2011; Jokisalo 2016; Isaksson & Jokisalo 2018.) Lue yliopistonlehtori Jouko Jokisalon blogikirjoitukset rasismin historiallisen perinnön painolastista ja äärioikeiston uudesta noususta Euroopassa.
(...)
Quote from: Alaric on 24.01.2020, 00:02:01
Nyt on kunnon jenkkiyliopistotyylinen SJW-opetus rantautunut viimein Suomeenkin \o/
Fasismin kurssilla sitten vastaavasti lopputehtävänä selostaa fasistinen teko, jonka aikoo tehdä jne.
Muistaakseni jollain toisella samankaltaisella kurssilla (Turussa?) osallistujien odotettiin osallistuvan ja raportoivan yhteisestä matkasta antirasistiseen tms. mielenosoitukseen Helsingissä.
^^
Huh huh, jo oli perusteita kerrakseen... Ja mantramaisuutta ja perustelemattomuutta vältelty :facepalm:
Turha oli toivoni...
Ennen 90-lukua kyseinen kurssi olisi ollut nimeltään "anti-Neuvostovastaisuuden perusteet (2 ov)". Serkkuni kertoi, että niinä aikoina hän osallistui unkarin kielen kurssille. Kieltä ei kuulemma tarvinnut oppia lainkaan, mutta läpi siitä pääsi hyvin arvosanoin kunhan vastasi koepaperissa olleisiin "yhteiskunnallisiin" kysymyksiin oikeaoppisesti.
Mä luin ton kans jo ehtoolla. Ja luulin oikeasti vitsiksi. Heh. Onkohan opetus ministeriöllä liikaa rahaa, kun tollaista järjestävät? Vai kuka sitten tonkin rahoittaa??
Noh olisivat nyt vain sanoneet sen suoraan, kurssin tosiasiallinen tarkoitus on haukkua persuja. Ja sanon sen nyt, vaikka persu olenkin en ole rasisti.
Myös muita Euroopan kämyjä vastaan hyökätään, ei mitään rasismia.
Li yrittää levittää kommunismia tällä taas vain.
Ensi vuonna on sitten kai jo ilmianna naapurisi, isäsi, veljesi ym kurssi.
Kurssille pääsevät vain rasistisen tutkinnon suorittaneet. Muillehan kurssi ei taida antaa mitään.
Oppimateriaalissa suositellaan Jouko Jokisalon kirjoitusta rasismista. Jokisalo oli aikanaan Stasin agentti, mahtoiko saada siitä tuomionkin?
Edit. Peitenimellä "Boris" tuotti Hesarin mukaan satoja sivuja tiedusteluraportteja. HS 28.4.2002. Kalevan uutisen mukaan tiedusteli myös KGB:lle.
Huvittavaa pelleilyä, mutta se ei naurata, että veronmaksaja joutuu tuonkin hulluttelun hinnan nyhtämään selkänahastaan.
Itse yliopistoaikoinani 20 vuotta sitten ihmettelin tuota yliopiston politisoitumista ja mielenvikaisuutta. Olin naiivi, nyt tuo on jotain niin paljon pahempaa, jota en aikoinani kyennyt kuvittelemaan. Hörhöilyä oli paljon silloinkin 1990-2000- vuosikymmenillä, mutta melko sirkukselta alkaa vaikuttamaan eritoten nuo yhteiskuntatieteelliset ja humanistiset alat yliopistoissa.
Ehkä noilla on liikaa rahaa, mitä voisi käyttää parempiinkin kohteisiin?
Quote from: Pullervo on 23.01.2020, 23:30:42
Opintojaksoon liittyviä asioita hoitaa yliopistonlehtori Päivi Armila (UEF).
Sähköposti: paivi.armila[at]uef.fi.
Kun nuo taustavoimat aina kiinnostavat niin tutustuin tähän Päivi Armilaan (entinen Harinen) enkä taaskaan pettynyt.
Tuotokset:
Päivi Armila's research while affiliated with University of Eastern Finland and other places
https://www.researchgate.net/scientific-contributions/2133032764_Paeivi_Armila
Täällä maininta tällaisestakin... joka selittää agendalle taustoja:
Invading Formal Education by Non-Formal Anti-Racist CampaigningPieni ote tuosta ei ole pahitteeksi:
QuoteOver the years, the authors of this chapter have aimed to awaken different educational institutions to acknowledge and tackle racism. We have carried out anti-racist interventions into different educational and care contexts as part of our formal work as university teachers, as well as civic action in relation to a local Joensuu-based campaign, Meille saa tulla. In this chapter, we analyse our experiences of anti-racist interventions within fields of formal education, namely those of kindergartens and elementary schools. We also make an excursion to higher education by bringing out in the open some notes from our work as university teachers. By relying on critical autoethnography, we identify conflicts that occur when openly ideological anti-racist education is conducted within seemingly apolitical institutions of formal education.. Armila, Päivi & Rannikko, Anni & Sotkasiira, Tiina. (2018). Invading Formal Education by Non-Formal Anti-Racist Campaigning. 10.1007/978-3-319-56315-2_6. Over the years, the authors of this chapter have aimed to awaken different educational institutions to acknowledge and tackle racism. We have carried out anti-racist interventions into different educational and care contexts as part of our formal work as university teachers, as well as civic action in relation to a local Joensuu-based campaign, Meille saa tulla. In this chapter, we analyse our experiences of anti-racist interventions within fields of formal education, namely those of kindergartens and elementary schools. We also make an excursion to higher education by bringing out in the open some notes from our work as university teachers. By relying on critical autoethnography, we identify conflicts that occur when openly ideological anti-racist education is conducted within seemingly apolitical institutions of formal education.
Tällaista löytyy:
The Contexts of Diaspora Citizenship
Somali Communities in Finland and the United States
https://www.springer.com/gp/book/9783319944890
The Palgrave Handbook of Race and Ethnic Inequalities in Education
(googlaa niin tulee preview)
Päivi Armila ja Muhammed Sabour ovat kirjoittaneet tänne "Finland: A learning society with limited understanding of ethnicity in the everyday life at school
Päivi Harinen hakuja:
Ei ollut ensimmäinen kerta vihreille
Ronkaisen mukaan "läheisten varojen käyttäminen omiin tarkoituksiin ei ole vihreille entuudestaan vierasta". Joensuun kaupunginvaltuutettu Päivi Harinen (nykyinen Armila) tuomittiin viime vuonna Pohjois-Karjalan käräjäoikeudessa törkeästä kavalluksesta vuodeksi ehdolliseen vankeuteen tämän anastettua yli 70 000 euroa omalta äidiltään.
https://www.suomenuutiset.fi/ronkainen-saido-mohamed/
Kaupunginvaltuutettu Päivi Hariselle vuoden vankeustuomio uusintakäsittelystäkin
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/88811
Päivi Harinen is a Contributor on a PRIO project or a publication with a PRIO person, and is otherwise not associated with PRIO.
Al-Sharmani, Mulki & Cindy Horst (2016) Marginal actors? Diaspora Somalis Negotiate Their Citizenship, in Ahponen, Pirkkoliisa; Päivi Harinen; & Ville-Samuli Haverinen, eds, Dislocations of Civic Cultural Borderlines: Methodological Nationalism, Transnational Reality and Cosmopolitan Dreams. Cham, Switzerland: Springer International Publishing (107–122).
https://www.prio.org/People/Person/?x=9354
Hommalla:
2012-05-28 Somalitutkimus sai 600 000 euroa (Päivi Harinen)
https://hommaforum.org/index.php/topic,71150.msg1026098.html#msg1026098
2013-03-10 HS: Uhkaukset pelottavat rasismitutkijoita, Hommalla panetellaan
https://hommaforum.org/index.php/topic,80380.msg1262777.html#msg1262777
Oikeastaan en laita enempää sillä tuosta tulee huonolle tuulelle kun materiaalia löytyy paljon..
Eli melkoinen mokuttaja...
Quote from: Jorma Teräsrautela on 24.01.2020, 00:51:51
Oppimateriaalissa suositellaan Jouko Jokisalon kirjoitusta rasismista. Jokisalo oli aikanaan Stasin agentti, mahtoiko saada siitä tuomionkin?
Wikipedian mukaan ei koskaan päätynyt oikeuteen. Tosin kyseessä on se sama Wikipedia jonka mielestä Jokisalon Stasi-agentuuri oli siinä määrin pienimuotoinen juttu että se oli pitkään artikkelissa suunnilleen kiertoilmauksellisen sivulauseen arvoinen vielä vuosia sen jälkeen kun Jokisalo oli aivan suoraan tunnustanut toimineensa konkreettisesti Stasin agenttina. Korkealuokkaista tieteellistä tutkimusta osattiin kyllä kehua, ja kehutaan edelleen.
Quote from: Ajatolloh on 24.01.2020, 00:17:25
Pahus kun on nettikurssi niin ei pääse kukaan fassisti luennolle haastamaan professoria ja ponihäntäyleisöä.
Pitäisköhän ilmoittautua tuohon niin näkis ihan sisältä käsin mitä sinne on kehitelty?
Viisi minuuttia olisi todennäköinen maksimi mitä tuolla kestäisi repeämättä sellaiseen hullunnauruun, vaikka kuinka yrittäisi kuunnella analyyttisesti. Mulla on sellainen heikkous että täyden mielettömyyden edessä ei tahdo pokka kestää. Vähissä on nykyisten yhteiskuntatieteiden halu ymmärtää valkoisen työväenluokkaisen pottunokan ongelmia hänen näkökulmastaan. Nykyään hänet halutaan vain tuomita kaikilla mahdollisilla arvovalloilla kirkosta valtamedian kautta yhteiskuntatieteisiin. Sitten ihmetellään kun se äänestää väärin.
No huh huh, että on sisältöä! Joskus yön pimeinä tunteina on tullut valvottua ja mietittyä, että mitä jos sitä onkin rasisti, kun on voinut vahingossa joskus osoittaa mikroaggressioita tai vahingossa englanniksi puhunut yliopistolla tummaihoiselle. Nyt ei paatuneimmallakaan rasistilla ole hätää, sillä eheyttävä kurssi antirasistiksi on saatavilla jopa verkko-opetuksena.
Työssäkäyvänä ihmisenä harmittaa suunnattomasti humanististen pseudotiedekuntien käyttämät julkiset varat. Osa "tutkimuksesta" ja perusopetuksesta on täysin vailla minkäänlaista tieteellistä pohjaa vaan kyse on täysin poliittisesta projektista ja poliittisen agendan agitoinnista.
Tämähän on tätä todellisuuden keijoutumisprosessia. Mielestäni Keijo saisi osallistua tuohon opintokokonaisuuteen. Vai onko Keijo peräti itse kouluttajana?
Quote< blaa blaa blaa> perussuomalaiset = rasismi...
Lopputehtävä...Kerro antirasistisesta teosta, jonka aiot tehdä. Teko voi olla esim...
...interventio johonkin rasistiseen toimintaan."
Elikkä 5 opintopistettä saa jo siitä kun kiskoo alas Perussuomalaisen puolueen julisteita ja häiritsee heidän vaalitilaisuuksiaan.
Mielestäni näiden huuhaa-tieteenalojen saama rahoitus on toistaiseksi pöydälle nostamaton kissa. Mitä hyötyä Suomelle noista vasemmistohörhöistä on?
70-luvulla käsitteenä oli tieteellinen sosialismi. Saas nyt nähdä kuinka kauan valopäillä menee siihen, että he keksivät tieteen liittämisen antirasismiin? :facepalm:
Quote from: Saturnalia on 24.01.2020, 07:20:29
Viisi minuuttia olisi todennäköinen maksimi mitä tuolla kestäisi repeämättä sellaiseen hullunnauruun, vaikka kuinka yrittäisi kuunnella analyyttisesti. Mulla on sellainen heikkous että täyden mielettömyyden edessä ei tahdo pokka kestää.
Ei liity tosin Itä-Suomeen, mutta laitan nyt tähän kuitenkin:
Eilen oli pidättelemistä, ettei ratkennut nauramaan ääneen, kun logiikan(!) rohvessoori luennolla pyyteli anteeksi -siis ihan tosissaan!- esimerkkilauseessaan käyttämäänsä pelkkää 'Student'-muotoa (opiskelija) unohtaen mainita samassa yhteydessä maskuliinisen sanan feminiinimuotoa 'Studentin'. Seuraavaksi sille muistui mieleen se, että sisaryliopisto oli ottanut viralliseen käyttöön neutraalin 'Studierende"-sanan (= opiskeleva) ja vhm kiemurteli yleisön edessä tuskissaan pc-mokansa takia. ;D
Olisi paikallaan järjestää myös kaikille vähemmistöille kurssi, jossa opetettaisiin mistä kaikesta voi kokea rasismia ja kuinka eri tavoin siitä voi loukkaantua.
Useissa lehtijutuissa tms on kerrottu maahanmuuttajista jotka ovat integroituneet ja kertoneet, että ei Suomi ole suinkaan rasistinen maa. Rasismin kokeminen näyttäisi korreloivan oman pärjäämisen kanssa kääntäen. Tätähän ei tule suvaita edes suvaitsevaisen, vaan kaikki vastoinkäymiset on aina puettava rasismin viittaan!
"Valkoisuusnormi suojaa niitä, jotka kuuluvat sen piiriin ja voivat elää arkea joutumatta jatkuvasti kyseenalaistetuiksi ja selittämään elämäntapojaan ja valintojaan."
Tuo hieno lause pomppasi esiin antifasisminrasimin perusteista. Tähän kun lisätään toinen alle lainattu upea ilmaisu samasta julistuksesta, niin voimmekin jo todeta että yliopistolle voisi aivan hyvin lisätä kurssin jonka nimi on Newspeak.
"Esimerkiksi nimittelyn, katseiden, eleiden ja ilmeiden rasistisuuden voi arvioida parhaiten vain niiden kohde: jos yksilö, johon teko kohdistuu, määrittelee teon rasistiseksi, kysymyksessä on rasismi riippumatta tekijän aikeista."
Noita op:tä kyllä jaellaan joissakin laitoksissa kuin turvapaikkoja ananaksille. Kaikki menee läpi ja mitään ei vaadita alunperinkään absurdille "suorittamiselle".
Tein viime talvena muutaman kurssin yliopistolla: esiosaamistentti, pari-kolme viikkoa labrassa aamusta iltaan, työvihko ja n 40-sivuinen raportti + lopputentti = 5op
Ilmastomuutoksen (tjtn) kurssi, kerroin kokemuksiani (täysin päästä vedettyä *askaa joka miellytti opettajaa) ilmastonmuutoksesta ja pahasta olosta = 5op
Toisella kurssilla 8 opiskelijaa, toisella joku +150 :silakka::aa. Oli mukava huomata, että labrakurssin porukka oli muuten aika nuivaa, toki varovasti ja fiksusti, mutta selvästi :-X
Nämä huuhaakurssit on niitä millä ihmisen itsenäinen kyky ajatella tuhotaan ja valmistellaan silakkamuottiin ja minkä tahansa hypen vietäväksi.
edit: typoja...
Pannaan nyt vielä selvennös ainakin omasta kannastani jottei tule väärinkäsityksiä:
En siis vastusta aitoa rasismin vastustamista. Rasismi on rumaa ja epäasiallista. Siis toisen ihmisen dissaaminen tai syrjiminen jonkin syntymäristinä saadun asian tai taakan vuoksi. Olipa se sitten henkinen jälkeenjääneisyys, pienikasvuisuus tai ihonväri.
Sellaista syrjintää vastustan.
Sen sijaan mille tässä naureskelen - ja varmaan moni muukin hommalainen - on nämä "rasisminvastustamiskurssit", jotka ovat oikeasti häiriintyneen feministi-vasemmistolaisen maailmankuvan pakkotuputuskursseja naamioituina jonkin muka-viattoman teeman taakse.
Ihan kuten silakkaliikekin on.
Nää on ihmisten hoopotus kursseja ja liikehdintöjä.
Jo aiemmin joku kiinnitti huomiota tuohon lopputehtävään.
QuoteLopputehtävä
Valitse yksi kolmesta opintojakson teemasta (antirasismi ja rodullistaminen arjessa, antirasistinen kansalaistoiminta tai antirasistinen pedagogiikka) tarkastelusi näkökulmaksi ja kerro antirasistisesta teosta, jonka aiot tehdä. Teko voi olla esimerkiksi jonkinlainen performanssi, tapahtuma tai interventio johonkin rasistiseen toimintaan. Pohdi reflektoiden ja oppimaasi perustuen, miten tekosi haastaa tai tekee näkyväksi vallitsevia rasistia käytäntöjä.
Suunnitelman pituuden tulee olla noin kaksi sivua (kirjasinkoko 11; Times New Roman; riviväli 1,5; ei lähdeluetteloa).
Palauta oman nimesi sisältävä tehtävä yhtenä tekstitiedostona joko Word (doc/docx) tai PDF -muodossa. Nimeä tiedosto seuraavasti: "Oma nimi LT".
Tehtävä arvioidaan asteikolla 1–5.
Kuinka monessa kurssissa lopputehtävässä täytyy käyttää sanamuotoa: Tässä kurssin aiheeseen liittyvä suunnitelma
jonka aion tehdä?Wattafuck.
Kurssi Jihadismin perusteet, mitä jihadismi on.
Lopputyö: Kuvaile jokin jihadistinen teko, jonka aiot tehdä.Kurssi Aivokirurgian perusteet 2, neurologiset operaatiot.
Lopputyö: Kuvaile jokin aivokirurginen operaatio, jonka aiot tehdä.
Kurssi Avaruusteknologia, rakettimoottoreiden toimintaperiaatteet.
Loppytyö: Kuvaile avaruusraketti, jonka aiot tehdäKurssi Antifasismin perusteet. Vasemmistolainen väkivalta. Lopputyö:
Kuvaile antifasistinen mielenosoitus, jonka aiot järjestää. Keskity kuvauksessasi erityisesti rakenteisiin kohdistuvaan väkivaltaan ja kerro miksi se on moraalisesti oikeutettua.Miten helv anteeksi... missään kurssissa voidaan vaatia lopputyön aiheeseen oman osallistumisen näkökulma?
Voisin kuvitella, että hommalla voitaisiin järjestää kirjoituskilpailu tehtailemaan noita lopputöitä verkkoon. Sitten yliopistolla voisivat katsoa, moniko noista lopputöistä on plagioitu hommalta.
Tuosta puuttuu enää, että "Liitä mukaan linkki videoon, jossa toteutatte suunnitelman".
MUOKS: ai niin, se on jatkokurssi 10 op....
-i-
Tässä oma lopputyöni.
Antirasistinen tekoni, jonka aion tehdä on silakkafloodaus. Mitä se tarkoittaa?
Postaan silakankuvia facebookiin
Postaan silakankuvia instagramiin
Postaan silakankuvia Twitteriin
Postaan silakankuvia ylilaudalle
Postaan silakankuvia hommaforumille
Tähän riittävän iso fontti, liitteeksi muutama silakankuva ja -emoji ja asetuksista leveimmät mahdolliset marginaalit, niin kyllä siitä 1-2 sivun lopputyö tulee.
Viisi opintopistettä kiitos.
-i-
Quote from: Ajatolloh on 24.01.2020, 11:05:21
Pannaan nyt vielä selvennös ainakin omasta kannastani jottei tule väärinkäsityksiä:
En siis vastusta aitoa rasismin vastustamista. Rasismi on rumaa ja epäasiallista. Siis toisen ihmisen dissaaminen tai syrjiminen jonkin syntymäristinä saadun asian tai taakan vuoksi. Olipa se sitten henkinen jälkeenjääneisyys, pienikasvuisuus tai ihonväri.
Oikeastaan tuo "ihonväri" taitaa olla eufemismi eli kaunisteleva kiertoilmaus. Mitä tarkoitetaan oikeasti silloin, kun puhutaan sievistelevästi "ihonväristä"?
Muuten olen toki samaa mieltä kirjoittajan kanssa.
Quote from: Alabama on 24.01.2020, 08:51:02
Quote from: Saturnalia on 24.01.2020, 07:20:29
Viisi minuuttia olisi todennäköinen maksimi mitä tuolla kestäisi repeämättä sellaiseen hullunnauruun, vaikka kuinka yrittäisi kuunnella analyyttisesti. Mulla on sellainen heikkous että täyden mielettömyyden edessä ei tahdo pokka kestää.
Ei liity tosin Itä-Suomeen, mutta laitan nyt tähän kuitenkin:
Eilen oli pidättelemistä, ettei ratkennut nauramaan ääneen, kun logiikan(!) rohvessoori luennolla pyyteli anteeksi -siis ihan tosissaan!- esimerkkilauseessaan käyttämäänsä pelkkää 'Student'-muotoa (opiskelija) unohtaen mainita samassa yhteydessä maskuliinisen sanan feminiinimuotoa 'Studentin'. Seuraavaksi sille muistui mieleen se, että sisaryliopisto oli ottanut viralliseen käyttöön neutraalin 'Studierende"-sanan (= opiskeleva) ja vhm kiemurteli yleisön edessä tuskissaan pc-mokansa takia. ;D
Itävallassa käytetään muota StudentIn, FahrgästerInnen, eli feminiinimuoto erotetaan maskuliinista isolla kirjaimella, jolloin huomioidaan molemnat. Mikä on ihan hyvä yritys mutta feilaa koska ei huomioi 256885 sukupuolta vaan vahvistaa perinteisiä rooleja. Hyi, fasismia.
Quote from: Titus on 24.01.2020, 10:58:53
Noita op:tä kyllä jaellaan joissakin laitoksissa kuin turvapaikkoja ananaksille. Kaikki menee läpi ja mitään ei vaadita alunperinkään absurdille "suorittamiselle".
Tein viime talvena muutaman kurrsin yliopistolla: esiosaamistentti, pari-kolme viikkoa labrassa aamusta iltaan, työvihko ja n 40-sivuinen raportti + lopputentti = 5op
Ilmastomuutoksen (tjtn) kurssi, kerroin kokemuksiani (täysin päästä vedettyä *askaa joka miellytti opettajaa) ilmastonmuutoksesta ja pahasta olosta = 5op
Toisella kurssilla 8 opiskelijaa, toisella joku +150 :silakka::aa. Oli mukava huomata, että labrakurssin porukka oli muuten aika nuivaa, toki varovasti ja fiksusti, mutta selvästi :-X
Nämä huuhaakurssit on niitä millä ihmisen itsenäinen kyky ajatella tuhotaan ja valmistellaa silakkamuottiin ja minkä tahansa hypen vietäväksi.
Koskahan julistetaan salaiseksi se mistä tutkintoon oikeuttavat opintopisteet on tienattu. Ettei tule paha mieli kun rekrytoija tekee vituntutkimiskurssien opintopisteistä johtopäätöksen että valinta ei tällä kertaa kohdistunut teihin.
Tämä on juuri sitä kallista, haitallista paskaa mihin ei pitäisi kuluttaa senttiäkään verorahoja. Puuroset yksityistäköön osaamisensa.
Quote from: Jorma Teräsrautela on 24.01.2020, 11:49:15
Quote from: Ajatolloh on 24.01.2020, 11:05:21
Pannaan nyt vielä selvennös ainakin omasta kannastani jottei tule väärinkäsityksiä:
En siis vastusta aitoa rasismin vastustamista. Rasismi on rumaa ja epäasiallista. Siis toisen ihmisen dissaaminen tai syrjiminen jonkin syntymäristinä saadun asian tai taakan vuoksi. Olipa se sitten henkinen jälkeenjääneisyys, pienikasvuisuus tai ihonväri.
Oikeastaan tuo "ihonväri" taitaa olla eufemismi eli kaunisteleva kiertoilmaus. Mitä tarkoitetaan oikeasti silloin, kun puhutaan sievistelevästi "ihonväristä"?
Muuten olen toki samaa mieltä kirjoittajan kanssa.
Neekereissä nyt tuppaa olemaan paljon muutakin vikaa tai toivomisen varaa kuin pelkkä ihonväri, joka sinällään ei itse asiassa minulle merkitse juurikaan mitään.
Eihän tuota voisi todeksi uskoa, jollei näkisi.
Tuntuu siltä, että kommunistisella viherarmeijalla on kiire- ja kaikki keinot ollaan ottamassa käyttöön. Viis siitä, kuinka naurettavilta ne näyttäytyvät, kunhan agendaa päästään ruikkimaan joka nurkaan.
Tämä nykyinen hulluus on kommareiden viimeinen oljenkorsi. Ei voi kuin ihmetellä ihmisen tyhmyyttä ja kiimaa kiivetä takaisin puuhun. Kommareilla tuntuu olevan loputon fetissi siitä, kuinka saada ihmisiä alistetuiksi ja orjuutetuiksi. Täysi hööki tuntuu olevan päällä. Suuri harppaus on muuttunut suureksi ponnistukseksi.
Sivuhuomiona totean: En olisi koskaan uskonut näkeväni oman elämäni aikana sitä, kuinka absurdiksi tämä maa on menossa. Meno on kuin aikuisten ihqulandiassa, jossa unelma utopiasta kävelee todellisuuden yli.
Oliko niin että tuo Itä-Suomen yliopisto toimii lähinnä erilaisten aluetukien varassa mutta ei oikeasti tuota tiedettä tai muutakaan maininnan arvoista?
Kurssi kertonee millaiseen puuhasteluun EU rahat lohkeavat helpoimmin.
Quote from: N. O. Hääppönen on 24.01.2020, 09:31:09
Olisi paikallaan järjestää myös kaikille vähemmistöille kurssi, jossa opetettaisiin mistä kaikesta voi kokea rasismia ja kuinka eri tavoin siitä voi loukkaantua.
"Valkoisuusnormi suojaa niitä, jotka kuuluvat sen piiriin ja voivat elää arkea joutumatta jatkuvasti kyseenalaistetuiksi ja selittämään elämäntapojaan ja valintojaan."
Tuo hieno lause pomppasi esiin antifasisminrasimin perusteista. Tähän kun lisätään toinen alle lainattu upea ilmaisu samasta julistuksesta, niin voimmekin jo todeta että yliopistolle voisi aivan hyvin lisätä kurssin jonka nimi on Newspeak.
"Esimerkiksi nimittelyn, katseiden, eleiden ja ilmeiden rasistisuuden voi arvioida parhaiten vain niiden kohde: jos yksilö, johon teko kohdistuu, määrittelee teon rasistiseksi, kysymyksessä on rasismi riippumatta tekijän aikeista."
Samassa yhteydessä sekä termit
valkoisuusnormi että
rasismi negatiivisessa merkityksessä kummatkin. Minkäänlainen vähemmistöstatus ei pyhitä epäloogisuutta.
Meillä on oikeus nähdä teidän ihonvärinne negatiivisessa valossa, mutta teillä ei ole oikeutta nähdä muiden ihonväriä negatiivisessa valossa. Jep jep. Nykyvasemmisto riistää tällä rotupuheella kantaväestön alaluokalta sen vähemmistöaseman, ja selittää alaluokan ihonvärinsä ansiosta olevankin suojattu ja etuoikeutettu, pitkäaikaistyötön kantaväestön alaluokka on nykyvasemmistolle ikään kuin uutta keskiluokkaa. Pitkäaikaistyötön luottotiedoton puoliasunnoton Pera on uutta keskiluokkaa ja kuuluisi olla valittamatta kun hänen alapuolellaan on uusi uhriryhmä jolle kaikki empatia kuuluu.
Muutos on ällistyttävä niille keski-ikäiselle, jotka muistavat Kekkosen ja Koiviston ajan jolloin kantaväestön alaluokka sai osakseen vasemmistolta saman äitelän empaattisen, puolustavan suhtautumisen, kuin maahanmuuttajat nyt. Ennen Peralle kerrottiin että sua sorretaan, nyt hän on ilmaa jonka nykyvasemmisto yhä yrittää pitää följyssään puolustamalla hänen tukiaan, mutta kuten tiedämme kyse on ennen kaikkea suhtautumisesta, ei rahasta. Nykyvasemmisto suhtautuu omaan alaluokkaan nykyään jakomielisesti, puolustaen sen tukia mutta viemällä siltä samaan aikaan aseman yhteiskunnan huono-osaisimpana, ihmetellen lopuksi miksei omaa alaluokkaa pelkkä sen tukien puolustaminen tyydytä vaan se vie äänensä muualle, vaikka tärkeämpää on suhtautuminen, kuin raha.
Quote from: Kim Evil-666 on 24.01.2020, 12:01:17
Sivuhuomiona totean: En olisi koskaan uskonut näkeväni oman elämäni aikana sitä, kuinka absurdiksi tämä maa on menossa. Meno on kuin aikuisten ihqulandiassa, jossa unelma utopiasta kävelee todellisuuden yli.
Voisiko sanoa, että tämä on äärikeijoa. Kun Keijo vetää överiksi niin todellisuus vetää vielä enemmän överiksi. Keijon vastausta odotellessa... ;)
Quote from: Uuno Nuivanen on 24.01.2020, 12:00:44
Neekereissä nyt tuppaa olemaan paljon muutakin vikaa tai toivomisen varaa kuin pelkkä ihonväri, joka sinällään ei itse asiassa minulle merkitse juurikaan mitään.
Jos olisit käynyt antirasismin alkeiskurssin, muistaisit että vain positiiviset eroavaisuudet saa huomata, kuten musikaalisuus, urheilullisuus ja hevosen k*rpä. Negatiivisia eroja ei ole edes olemassa. Perinnöllisyyden nämä "tiedepositiiviset" myöntävät vain pakon edessä, koska neekeri nyt on neekeri ja sen näkee päällepäin. Äly nyt ei ainakaan periydy, vaan erot selittyvät rasismilla. Ja koska ainoat erot ovat ulkoisia, kaikki nuivuus on nimenomaan ulkoisiin tekijöihin ripustautuvaa rasismia. Niitä muita tekijöitä joko ei ole olemassa, tai ne ovat tulijoille ominaisia hienoja piirteitä, joita rasisti kadehtii ja joilla jamalit saavat suominaisia.
Shakki ja matti, rasisti. Olisit opiskellut.
Quote from: Parzival on 24.01.2020, 12:05:13
Oliko niin että tuo Itä-Suomen yliopisto toimii lähinnä erilaisten aluetukien varassa mutta ei oikeasti tuota tiedettä tai muutakaan maininnan arvoista?
Jompi kumpi Vanhasen hallitus perusti sen siinä toivossa, että syrjäseuduille alkaisi kehittyä inhimillistä elämää. Rasismin vastustaminen liittyy varmaan siihen, ettei Itä-Suomen muuttotappiokuntiin haluta pakolaisia huolimatta siitä, ettei ketään muutakaan ole tulossa.
Lähtökohtaisestihan tää on hullun hommaa, koska jos väestö on suksimassa vittuun, niin paikkakunta ei selvästikään sovellu ihmisasumiseen, mutta kepulaisesta hallintotavasta ei saa etsiä vikoja vaan pitää yrittää keksiä uusia tapoja saada verotuloja hallinnossa töpeksivien paskanpotkijoiden elättämiseen.
Quote"Esimerkiksi nimittelyn, katseiden, eleiden ja ilmeiden rasistisuuden voi arvioida parhaiten vain niiden kohde: jos yksilö, johon teko kohdistuu, määrittelee teon rasistiseksi, kysymyksessä on rasismi riippumatta tekijän aikeista."
Jos rasistisuus perustuu subjektiivisiin arvioihin (jotka vielä vaihtelevat eri subjekteilla), on loogista vastustaa rasismia vaikuttamalla näihin subjekteihin esimerkiksi kouluttamalla heitä tai, jos muu ei auta, viime kädessä eliminoimalla heidät.
Kyseessä on silkka mielivalta, mikäli joku kokee jonkun asian rasismiksi, silloin se myös on rasismia.
Puuttuu vaan kysymys, kenellä on oikeus kokea rasismia. Sanomattakin on selvää, kaikki eivät pääse nauttimaan tuosta mielivallasta.
---
Douglas Murray sanoi eräässä haastattelussaan, että historiasta löytyy paljon asioita, joita nykyaikana pidetään absurdeina. Samalla tavoin tässä ajassa on asioita, joita tulevien aikojen historioitsijat ihmettelevät. Kyseessä ei kuitenkaan ole tietämättömyys ja typeryys, vaan mielivalta ja silkka pahuus.
Tämä antirasismin perusteet kurssi liittyy tietenkin siihen että viherpunikit ja uuskommunistit ovat soluttautuneet yliopistoihin mutta myös siihen että vähä-älyiset poliitikot syytävät tolkuttomasti rahaa ämpäriyliopistoille. Tilanteen voisi korjata sillä että leikataan rahoitusta rajusti ämpäriyliopistoilta ja suunnataan rahoitusta niille koulutusaloille joilta valmistuu henkilöitä jotka ammatissa toimiessaan tuottavat rahaa tai joitain muuta hyödyllistä yhteiskunnalle. Luulen että tämä ämpäriyliopistoissa koulutettu sakki työllistetään pääasiassa julkiselle sektorille tai siihen kytköksissä oleville tahoille höpöhommiin tai jopa suomalaisia vahingoittavaan toimintaan.
Quote
X
Vuonna 1950 korkeakouluissa oli yhteensä runsaat 14 000 opiskelijaa ja kymmenen vuotta myöhemmin oli ylitetty 20 000 opiskelijan raja.
Todellinen korkeakoulukoulutuksen laajentumisen vuosikymmen oli 1960-luku, jolloin perustettiin useita uusia korkeakouluja. Tuolloin aloittivat toimintansa Lappeenrannan ja Tampereen teknilliset korkeakoulut sekä Joensuun yliopisto ja Vaasan kauppakorkeakoulu. Yhteiskunnallinen Korkeakoulu muuttui Tampereen yliopistoksi ja Jyväskylän kasvatusopillinen korkeakoulu Jyväskylän yliopistoksi. Oulun yliopisto aloitti toimintansa 1950-luvun lopulla. Korkeakoululaitoksen uudistukseen ja alueelliseen laajentumiseen liittyi 1970-luvulla toteutettu yksityisten korkeakoulujen valtiollistaminen.
1960-luvun lopussa korkeakouluopiskelijoita oli jo lähes 60 000 eli määrä lähes kolminkertaistui vuosikymmenen aikana. Sadantuhannen opiskelijan raja ylittyi vuonna 1988. 1990-luvulla yliopistojen opiskelijamäärä lisääntyi jälleen nopeasti ja 150 000 opiskelijan raja ylitettiin vuosikymmenen lopulla. Vuonna 2006 yliopisto-opiskelijoita oli lähes 180 000.
Uutena korkeakoulusektorin osana aloittivat vuonna 1991 väliaikaiset ammattikorkeakoulut, joista viimeiset vakinaistettiin 2000-luvun alussa. Nykyisin ammattikorkeakouluissa opiskelee noin 130 000 opiskelijaa. Ammattikorkeakoulukoulutus on korvannut ammatillisen opistoasteen ja ammatillisen korkea-asteen koulutuksen.
X
https://www.stat.fi/tup/suomi90/marraskuu.html
http://www.stat.fi/til/yop/2017/yop_2017_2018-05-08_tie_001_fi.html?ad=notify
Markkaviidestäkymmenestä pennistä vetoa, että pian rasismia aletaan pitämään mielisairauden oireena, rasismia ajetaan tautiluokitukseen ja hoitokeinoksi pitkähköjä pakkohoitoja mielisairaalassa.
Niin ne sosialismissakin toimi.
Quote from: Faidros. on 24.01.2020, 08:20:26
70-luvulla käsitteenä oli tieteellinen sosialismi. Saas nyt nähdä kuinka kauan valopäillä menee siihen, että he keksivät tieteen liittämisen antirasismiin? :facepalm:
Tieteellinen antirasismi... khihihi!
Antirasistit ei enää voi siteerata edes Martin Luther Kingiä oikein, sillä tämä puhui neekereistä. Somesta löytyy korjattuja lainauksia, joiden mukaan herra olisikin puhunut "rodullistetuista".
Khihihi!
Quote from: Parzival on 24.01.2020, 12:05:13
Oliko niin että tuo Itä-Suomen yliopisto toimii lähinnä erilaisten aluetukien varassa mutta ei oikeasti tuota tiedettä tai muutakaan maininnan arvoista?
Kurssi kertonee millaiseen puuhasteluun EU rahat lohkeavat helpoimmin.
Oikea tiede ei vedä tukirahoja puoleensa, oikeaoppinen tiede saa rahaa helpommin.
'Esimerkiksi nimittelyn, katseiden, eleiden ja ilmeiden rasistisuuden voi arvioida parhaiten vain niiden kohde: jos yksilö, johon teko kohdistuu, määrittelee teon rasistiseksi, kysymyksessä on rasismi riippumatta tekijän aikeista.'
Persuedustajan tuli tehdä aloite yo. tekstin liittämisestä lainsäädäntöön, niin keskustelussa suurempikin äänestäjäkunta tulisi tietoiseksi, mitä nykyisin puuhaillaan.
Quote
Esimerkiksi nimittelyn, katseiden, eleiden ja ilmeiden rasistisuuden voi arvioida parhaiten vain niiden kohde: jos yksilö, johon teko kohdistuu, määrittelee teon rasistiseksi, kysymyksessä on rasismi riippumatta tekijän aikeista.
Tuon boldatun kohdan mukaan, sellaiset henkilöt joihin
rasismi kohdistuu voivat arvioida (=syyttää) muita rasismista. Todellisuudessa, ihan kuka tahansa, vaikka ei edes itse olisi rasistisen teon kohde, voi arvioida ja syyttää muita rasismista.
Toivon että joskus tehdään sellainenkin puolueeton tutkimus, jossa tutkitaan mitä ulkomaalaistaustaiset pitävät itse rasismina, verrattuna siihen mitä syntyperäiset suomalaiset pitävät rasismina.
Oletan, että erot ovat huomattavat...
Quote from: Roope2 on 25.01.2020, 06:33:32
'Esimerkiksi nimittelyn, katseiden, eleiden ja ilmeiden rasistisuuden voi arvioida parhaiten vain niiden kohde: jos yksilö, johon teko kohdistuu, määrittelee teon rasistiseksi, kysymyksessä on rasismi riippumatta tekijän aikeista.'
Persuedustajan tuli tehdä aloite yo. tekstin liittämisestä lainsäädäntöön, niin keskustelussa suurempikin äänestäjäkunta tulisi tietoiseksi, mitä nykyisin puuhaillaan.
Tässä hyvä parodiavideo, joka kuvaa tulossa olevaa dystopiaa, ainakin mitä tulee tähän rasismiin:
Modern Educayshun (https://www.youtube.com/watch?v=iKcWu0tsiZM)
Hyytävää meininkiä.
Quote from: Parzival on 24.01.2020, 12:05:13
Oliko niin että tuo Itä-Suomen yliopisto toimii lähinnä erilaisten aluetukien varassa mutta ei oikeasti tuota tiedettä tai muutakaan maininnan arvoista?
Kurssi kertonee millaiseen puuhasteluun EU rahat lohkeavat helpoimmin.
Ei sentään. UEF on Suomen mittapuulla laadukas yliopisto, ja on kansainvälisestikin pärjännyt hyvin vertailuissa. Eihän se tietenkään mikään Harvard tai Cambridge ole, mutta eipä sellaisia Suomessa ole muuallakaan.
Nyt on vain niin, että näitä huuhaa-opintoja on myös Suomessa alkanut tulla kaikkiin korkeakouluihin. Se on tämän ajan henki. Meillä ei olla vielä ihan niin pitkällä kuin USA:ssa, jossa toinen toistaan tärähtäneemmät feminismit valtaavat opinahjoja, mutta perässä tullaan.
Quote from: kummastelija on 24.01.2020, 19:14:29
Markkaviidestäkymmenestä pennistä vetoa, että pian rasismia aletaan pitämään mielisairauden oireena, rasismia ajetaan tautiluokitukseen ja hoitokeinoksi pitkähköjä pakkohoitoja mielisairaalassa.
Niin ne sosialismissakin toimi.
Ensin tulee
hiipivä rasismi, joka ilmenee mikroilmeinä, varttivilkuiluna, puolieleinä ja mitä näitä nyt on, josta tulee yhteiskuntapalvelua ja julkinen tunnustus käyttäytymisesi erheellisyydestä.
Quote from: Parzival on 24.01.2020, 12:05:13
Oliko niin että tuo Itä-Suomen yliopisto toimii lähinnä erilaisten aluetukien varassa mutta ei oikeasti tuota tiedettä tai muutakaan maininnan arvoista?
Uskoakseni pienet maakuntayliopistot tuottavat ihan järkevää tiedettä omilla erityisaloillaan, eli paikallisissa tutkimuskohteissa ja sitä kautta luonnontieteissä. Biologia, geologia tms. voivat olla varsin vahvoja aloja noissa.
Joo, mutta emme nyt puhu yhteiskuntatieteellisistä ja humanistisista tieteistä, joissa ei ole kehumista suurissa yliopistoissammekaan.
Heh, joku muukin oli huomannut edistyksellisen kurssin. Itse ajattelin vastata samalla mitalla mutta totesin heti kättelyssä että ei tule onnistumaan ja leikki loppui ennen kuin edes alkoi:
https://hommaforum.org/index.php/topic,130078.msg3154051.html#msg3154051
Tästä ketjusta sai muutaman hupaisan idean opiskelijoiden serverille, saa nähdä millaisen reaktion kurssin asettaminen oikeaan kontekstiin aiheuttaa. "Tieteellinen antifasismi, 5op" ;D