Maustetytöt eivät ole ehdolla emma-gaalassa vaikka oli shortlistalla neljässä kategoriassa kuudesta, koska yksi raadin jäsen oli pahastunut neekeri-sanasta demolevyllä. Täsäs viitataan
Tein kai lottorivini väärin -kappaleen varhaiseen versioon, jossa käytettiin sanaa "neekeri". Tätä versiota yhtye ei ole esittänyt keikoillaan sitten kevään 2018, eikä sanaa levytetyllä versiolla kuulla.
https://www.rumba.fi/uutiset/emma-gaalan-puheenaiheeksi-nousee-yhtye-joka-ei-ole-ehdolla/
QuoteEmma-gaalan puheenaiheeksi nousee yhtye, joka ei ole ehdolla
Lähteet kertovat, että Maustetytöt jää ilman Emma-ehdokkuuksia.
(...)
Suomalaista musiikkikenttää tänä vuonna seuranneet tulevat yllättymään siitä, että Maustetytöt ei ole ehdolla yhdessäkään kategoriassa.
(...)
Pelkästä hypestä ei ollut kyse: albumi nousi avausviikollaan Suomen virallisen albumilistan ykköseksi, ja on ollut siitä asti viiden joukossa. Levystä otettu 2000 kappaleen vinyylipainos myytiin loppuun ja 1000 kappaleen lisäpainoskin on tehnyt kauppansa. Fyysisellä albumilistalla levyllä on jo kolme listaykkösviikkoa. Suomen virallista listaa ylläpitää ja hallinnoi myös Emma-gaalaa järjestävä Musiikkituottajat.
(...)
Emma-gaalan järjestäjän, Musiikkituottajien työryhmä laatii raadille 6–12 nimen shortlistin per palkintokategoria. Tämän jälkeen musiikkitoimittajista, musiikkikauppiaista, musiikkikriitikoista ja muista kotimaista musiikkia ja kotimaisia äänitejulkaisuja aktiivisesti seuraavista musiikkialan ammattilaisista koostuva raati kokoontuu ja päättää lopulliset ehdokkaat.
Maustetytöt olivat peräti neljällä shortlistillä, käy ilmi Rumballe vuodetusta asiakirjasta.
Maanantaisessa kokouksessa kategorioita käytiin läpi yksi kerrallaan. Kun käsittelyvuoroon tuli vuoden tulokas, eräs raadin jäsen piti puheenvuoron, jonka viesti oli: Maustetyttöjä ei pidä asettaa ehdolle. "Hänen mukaansa se olisi rasismin normalisointia, mikäli Maustetytöt on ehdolla yhdessäkään kategoriassa", nimetön raadin jäsen kertoo Rumballe.
Maustetyttöjen ehdokkuutta vastustava jäsen viittasi Tein kai lottorivini väärin -kappaleen varhaiseen versioon, jossa käytettiin sanaa "neekeri". Tätä versiota yhtye ei ole esittänyt keikoillaan sitten kevään 2018, eikä sanaa levytetyllä versiolla kuulla.
Rumban lähteiden mukaan Maustetyttöjä vastaan puhunut raatilainen argumentoi rasismin normalisointia muun muassa sillä, että "rocksedät painoivat villaisella" sanan käytöstä nousseen kohun ja yhtye itse ei pahoitellut sanan käyttöä. Lisäksi mukaan vedettiin manageri Aki Roukalan kommentit ja yhtyeen Facebook-sivulla keskustelevat fanit.
(...)
Vilkaisin bändiltä pari videota. Ei oikein sinänsä puhuttele minua kyseinen artistiduo, mutta hieman sellainen kaurismäkeläinen vähäsanainen suomalaisuus oli hyvä piirre kaiken nykymusiikin konesönkötyksen keskellä. Erottuu tuoreudellaan massasta, mutta teinien musiikkia silti.
Suomalainen rokkiskene ei kiinnosta, taas vaihteeksi, oikein tippaakaan. Tämän uutisen myötä vielä vähemmän.
Itse näin bändin provinssissa ja sellainen köyhän miehen Leavings tuntui olevan, mutta iski yleisöön hyvin. Sinänsä aika jännä, että "rasistinen bändi" ei tulisi ensimmäisenä mieleen Maustetytöistä eikä kyllä ehkä koskaan. Ei iskenyt meikäläiseen, mutta fiilis keikalla oli kyllä hyvä.
Quote from: Bellerofon on 28.11.2019, 16:01:09
Tätä versiota yhtye ei ole esittänyt keikoillaan sitten kevään 2018, eikä sanaa levytetyllä versiolla kuulla.
Eli siis yhtye
on ottanut opiksi virheistään, mutta
ilmeisesti se ei riitä. Mikään ei riitä. Valittajan/valittajien mielestä siis neekerin sanominen ääneen on sama kuin jos esimerkiksi syyllistyisi lapsen rituaalimurhaan, sitä ei voi eikä pidä antaa ikinä anteeksi ja sillä hyvä.
"Kävi sääliksi Sudanin pieniä neekeripoikia" lauletaan levyllä (lähde: vaimo). Itse kuunnellut levyn vasta kerran, joten en sanoja ihan ulkoa muista. Mutta juuri vaimolta saadun tiedon mukaan lottorivi-biisissä noin lauletaan.
edit. Kuuntelin biisin. Siellä lauletaan "Sudanin pienistä pojista". Vaimo sanoi, että mitä ne pojat sitten olisi ellei neekeripoikia... :)
Quote from: Tulituki on 28.11.2019, 16:35:57
"Kävi sääliksi Sudanin pieniä neekeripoikia" lauletaan levyllä (lähde: vaimo). Itse kuunnellut levyn vasta kerran, joten en sanoja ihan ulkoa muista. Mutta juuri vaimolta saadun tiedon mukaan lottorivi-biisissä noin lauletaan.
Levyllä ei siis lauleta vaan demolla 😁
Se on levylle muutettu, mutta se ei riitä, jos neekeri on lipsahtanut suusta. Pitäisi katua ja anteeksipyydellen hävitä auringonlaskuun.
QuoteTein kai lottorivini väärin,
kun arvontapäivänä jännitin
aivan yksin huoneessain
Lopulta tupakankin käärin,
mummon flunssalääkettä rännitin
Pirkka-olutta juodessain
Kun pallot pyörivät ränniin,
mietin Sudanin pieniä poikia,
jotka haluaisivat känniin,
niillä on ongelma sentään oikea:
Kun niiden banaanipuista on
hedelmät tuotu alakertani Alepan hyllyille;
niiden pensaista kahvit juotu,
pantu piiskaa paljaille pyllyille.
Mä tein kai lottorivini väärin,
kun aivan viimeisillä rahoilla
sain vain pienen oluen
Kun istuin tiskillä paljain säärin,
pojat piiritti aikeilla pahoilla
Mä näyttelin, että luen
Mut ei se alkanut pänniin,
kun mietin Sudanin pieniä poikia,
jotka haluaisivat känniin,
niillä on ongelma sentään oikea:
Kun ei voi Saharan suihkulähteistä
niiden janoa saada sammumaan;
eikä rikkaiden ruuantähteistä
saa niiden lehmiä lypsään tai ammumaan.
Mä tein kai lottorivini väärin,
kun eilen illalla yhtä äkkiä
kotoa sähkö katkaistiin
Ympärilleni viltin käärin,
vedin varpaille lisää täkkiä –
ja näin ongelma ratkaistiin
Eikä se alkanut pänniin,
kun mietin Sudanin pieniä poikia,
jotka haluaisivat känniin,
niillä on ongelma sentään oikea:
Kun niiden aavikon omasta Alepasta
ei löydy lääkkeitä HIViin tai malariaan;
eikä ilmaisten kortsujen jakelijasta
oo kuin kuulunut huhuja hataria.
Tein kai lottorivini väärin.
Mä tein kai lottorivini väärin.
Lopulta tupakankin käärin.
Aika hiton naurettavaa, jos yhdestä "neekeri"-sanasta saaneet rasistin leiman. Onkohan ne tyypit edes kuunnelleet ton laulun sanoja?
Ainakin mun tulkintani mukaisesti tuossa nimenomaan pilkataan omia mitättömiä ongelmia suhteessa niiden neekereiden oikeisiin ongelmiin.
Ehkä olisi aihetta bannata myös Martin Luther King. Hän käytti kauheata N-sanaa jatkuvasti:
"How does the struggle for Civil Rights relate to the broader social issues of our time? Is non-violent direct action inadequate because Negroes are a minority of the American population ?"
Jos sana 1960-luvulla rasistisessa USAssa kelpasi ihmisoikeustaistelijoiden käyttöön, se kertoo, että sanassa ei ollut rasistisia tai sortavia sävyjä edes pääkallonpaikalla. Hysteerinen suhtautuminen N-sanaan on ymmärrettävissä vain sosiaaliantropologian pohjalta. Sosiaalisessa yhteisössä täytyy aina olla TABUJA, ja muiden puutteessa sellaiseksi kelpaa N-sana.
Tähän se radikaali tabujen murtaminen johtaa, ojasta allikkoon.
On kyllä kulttuuriskeneltä taas sellaista kusipäisyyttä ettei mitään rajaa. Kun Hesarikin jo aiemmin julkaisi kaksi juttua tästä juuri samasta sanasta, asiasta. Tämä on nyt Hesarin kolmas juttu niistä Sudanin pienistä pojista. Tämä yhtyehän ärsyttää globalisteja todella raskaasti, koska on hyvin kansanomainen ja suomalainen. Sitten vielä juuri se, että kyse on demosta. Muusikoilla on vitsi, että se eka demo oli se paras ja sen jälkeen ootte ollu paskaa, mutta se ei taida päteä tässä tapauksessa. Todella naurettavaa kulttuuriskeneltä. Jos ei anneta pystejä, niin sitten ei anneta, mutta tehdä siitä vielä tämmöinen mustamaalaus yhtyettä kohtaan että ei palkita, niin todella halpaa. Kävin bändin muuten äskettäin mielenkiinnosta tsekkaamasta ilmaiskeikalla. Onhan ne vähän monotonisia, mutta todella piristävän erilaisia nykyajassa tavallisuudessaan. Niin, nykykielellä Juice ja Göstäkin ovat normcorea. :D Tavallisuus on harvinainen tyylilaji hipsterilässä.
Raadissa ei sitten lopulta "äänestetty rasismin normalisoimisesta", vaan äänestystuloksella normalisoitiin tietenkin fasismi. Nimittäin tuollainen oman näkemyksen nostaminen totuuden kivijalaksi fanaattisella asenteella on ihan sitä itteensä.
Maustetytöille sen verran, jos satutte tämän lukemaan, että juuri tämän politiikan takia, mihin te olette nyt törmänneet mm. Hommaforumi on olemassa. Näin toimivat kulttuurimarxistit, ja nykyään ihan hallitusta myöten.
Toivottavasti Maustetyttöjen ehdokkuuden estänyt urpo maalitetaan huolella.
En ole erityisesti bändin fani, mutta jotain rajaa tähän touhuun jo.
Ei vi**u mitä touhua!
Quote from: Bellerofon on 28.11.2019, 16:14:23
Itse näin bändin provinssissa ja sellainen köyhän miehen Leavings tuntui olevan, mutta iski yleisöön hyvin. Sinänsä aika jännä, että "rasistinen bändi" ei tulisi ensimmäisenä mieleen Maustetytöistä eikä kyllä ehkä koskaan. Ei iskenyt meikäläiseen, mutta fiilis keikalla oli kyllä hyvä.
Tunnustan, että en tiennyt koko bändistä mitään, en ollut kuullut kappalettakaan, ennen kuin vasta noin kuukausi sitten tyttäreni laittoi linkin johonkin biisiin ja kertoi bändin olevan kovassa nousussa Suomessa. Kuuntelin - ja sama Leevi yhteys tuli mullekin mieleen.
Hesarin jutussa on mainittu, että vuonna 2013 Pää Kii -yhtyeen Emma-ehdokkuutta ja -voittoa ei estänyt
neekeri-sanan esiintyminen kappaleessaan.
Kuusi vuotta on tavallaan melko pitkä aika. Yliherkkä loukkaantumiskulttuuri ja sen pillin tahtiin hyppiminen on alkanut kunnolla nostaa päätään vasta ihan viime aikoina.
Vielä hetki sitten tuollainen rasismivinkuja olisi naurettu ulos koko raadista.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006323923.html (28.11.2019)
QuoteMaustetytöt jäi Emma-ehdokaslistan ulkopuolelle rasistisen termin vuoksi – se ei ole ihme, sillä suomalaisilla on aina ollut kehno lukutaito popmusiikin suhteen
Rumban mukaan Maustetytöt ei ole Emma-gaalassa ehdolla vuoden tulokkaaksi, koska raadin kesken syntyi kiistaa, onko yhtye rasistinen.
RUMBA uutisoi tänään, että Maustetytöt ei olisi ehdolla ensi helmikuussa järjestettävässä Emma-gaalassa. Raati oli päättänyt ehdokaslistoista maanantaina 25. marraskuuta.
Raadin kesken oli syntynyt Rumban mukaan kiistaa Vuoden tulokas -kategorian suhteen. Yhden raatilaisen mielestä Maustetyttöjä ei voi asettaa ehdolle, koska siinä tapauksessa Emma-raati tulisi normalisoineeksi rasismia.
Tämä kommentti liittyy siihen, että varhaisessa versiossa Maustetyttöjen Tein kai lottorivini väärin -kappaleesta käytettiin neekeri-sanaa. Yhtye ehti esittää kappaletta keikoilla keväällä 2018, mutta sitten sanoitusta muutettiin.
Kun levytetyssä versiossa lauletaan "Sudanin pienistä pojista", demoversiossa kyseinen kohta oli "Sudanin neekeripoikia".
On selvää, että n-sanan käyttö poplyriikassa on hyvin kyseenalaista termiin liittyvän vallankäytön ja etniseen taustaan perustuvan sorron vuoksi. Termi on rasistinen.
Ja tässä kohtaa tullaan siihen ikuisuuskysymykseen, että mikä on sallittua taiteen piirissä.
VUONNA 2013 Emma-gaalan kriitikkoraadilla ei ollut ainakaan mitään ongelmaa palkita yhtyettä, joka lauloi näin: "Sä Lostarin vessassa narkkasit nyt sul on H-I-V / Ja neekerin kullia himoitsit nyt sul on H-I-V."
Teemu Bergmanin yhtye Pää Kii sai kriitikko-Emman. Lainaus on peräisin kappaleesta Ees jotain positiivista, joka on ilmeisen satiirinen.
Laulujen puhuja ei ole tietenkään yhtä kuin kappaleen tekijä, vaikka nämä menevät usein kuuntelijoilta sekaisin. Laulujen puhuja voi olla kuvitteellinen rooli, ihan mitä tahansa rasistisesta juntista vaikka laulavaan ikkunaremontteja tekevään krokotiiliin. Samaan tapaan kirjallisuudessa kirjoittaja voi kirjoittaa ihan muita hahmoja kuin itsensä ja monesti eri mielipiteistä kuin omistaan. Kun teos julkaistaan, loppu on pitkälti kiinni ihmisten tekemistä tulkinnoista ja lukutaidosta.
(...)
Duon taustalla vaikuttava Is This Art! -yhtiö ei ole Emma-gaalaa järjestävän Musiikintuottajat ry:n jäsen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Musiikkituottajat
Quote from: Outo olio on 28.11.2019, 16:14:47
Quote from: Bellerofon on 28.11.2019, 16:01:09
Tätä versiota yhtye ei ole esittänyt keikoillaan sitten kevään 2018, eikä sanaa levytetyllä versiolla kuulla.
Eli siis yhtye on ottanut opiksi virheistään, mutta ilmeisesti se ei riitä. Mikään ei riitä. Valittajan/valittajien mielestä siis neekerin sanominen ääneen on sama kuin jos esimerkiksi syyllistyisi lapsen rituaalimurhaan, sitä ei voi eikä pidä antaa ikinä anteeksi ja sillä hyvä.
Nimenomaan. Kun nykymeininki on tätä, mielelläni näkisin jonkun uuden "Jo Riittää" teinibändin vetävän aivan överiksi menevällä antiwoke-asenteella, sanoituksin jotka tuomittaisiin hirveinä ja yltiörasistisina suvaitsevaiston taholta, (vaikka itse kappaleet käsittelisivät oikeita ongelmia). Blackface-maskit ja koraanien polttamiset voisivat olla näille arkipäivää. Mielellään näkisin ja tukisin tällaisia, ummehtuneita valtarakenteita tuulettavia teinimuusikkoja.
Quote from: Alaric on 28.11.2019, 17:28:43
Maustetytöt jäi Emma-ehdokaslistan ulkopuolelle rasistisen termin vuoksi – se ei ole ihme, sillä suomalaisilla on aina ollut kehno lukutaito popmusiikin suhteen
Hesarin toimittaja syyttää suomalaisia "kehnosta lukutaidosta popmusiikin suhteen". Naurettava väite. Lukutaito puuttuu ainoastaan Emma-gaalan raadilta, joka lähti komppaamaan hulluinta jäsentään.
Se, että Vexi Salmi selitteli Irwinin Lakupekka-biisiä muuksi kuin se oli tehty, oli noloa damage controlia Salmelta.
Miksi toimittaja jeesustelee ja yrittää vakuuttaa lukijaa, että hän itse ei ole rasisti? Onko joku syyttänyt häntä? On sairasta, että rasismista aiheetta syytettyjä Maustetyttöjä puolustanut toimittaja kokee tarpeelliseksi avata samalla omaa suhdettaan rasismiin.
Nämä pellet pelkää jo omaa varjoaankin, "vapaat" taiteilijat ja -toimittajat.
Oikeasti tällä asialla ei ole mitään tekemistä rasismin tai lukutaidon kanssa, vaan kyse on vain vihervasemmiston harjoittamasta härskistä totalitarismista ja sananvapaudesta, eli sen puutteesta.
Miksi tästä pitää vääntää jotain muuta?
Mutta hei, tämä onneksi sataa isosti Maustetyttöjen laariin ja ehkä jonnekin muuallekin.
Ja hei, te jotka juhlitte Emma-gaalassa ilman Maustetyttöjä, pärjäätte siellä ainoastaan, koska matsia ei käydä tasaisella. Te myös kaivatte oman sananvapautenne hautaa - ja se on teille ihan oikein.
Quote from: Maija Poppanen on 28.11.2019, 16:50:27
Aika hiton naurettavaa, jos yhdestä "neekeri"-sanasta saaneet rasistin leiman. Onkohan ne tyypit edes kuunnelleet ton laulun sanoja?
Ainakin mun tulkintani mukaisesti tuossa nimenomaan pilkataan omia mitättömiä ongelmia suhteessa niiden neekereiden oikeisiin ongelmiin.
Jep, täysin samaa mieltä. Tykkäsin tuosta Alepa-metaforasta.
Vain sivistymätön triggeröityy neekeri-sanasta. Niitä triggeröityjiä näkyy olevan enemmänkin viihdekuvioissa.
Kun ne kokoontuvat ryhmäksi,
tuntee itsensä vain tyhmäksi..
Neekeripoikia -sanan vaihtaminen ilmaisuun "pieniä poikia" vie kertosäkeestä taiteellista tehoa, koska mielikuvat ohenevat.
N-sanan demonisointi on ylikorrektia käytöstä. Samaa kuin se, että kehitysvammaisen nähdessään täytyy muistaa hymyillä maireasti. Sillä ei ole mitään tekemistä ihmisen todellisen asenteen kanssa, kyse sosiaalisesta teatterista.
On nämä hulluja aikoja.
Quote from: Hesarin toimittaja on 28.11.2019, 17:28:43On selvää, että n-sanan käyttö poplyriikassa on hyvin kyseenalaista termiin liittyvän vallankäytön ja etniseen taustaan perustuvan sorron vuoksi. Termi on rasistinen.
Jos on tarvetta aloittaa lause sanoilla "On selvää että", niin voisi vakavasti harkita koko virkkeen heittämistä roskakoriin. Tai sanoa suoraan, että "ei mitään hätää, fanitan palleroita", mikä tuon julkilausuman ainoa funktio on.
Tuo koko Seppäsen kirjoitus on jotenkin traaginen juuri sillä tavalla, että se liippaa hyvin läheltä Keijo Kaarisadetta ja veristä parodiaa. Seppänen on periaatteessa täysin Maustetyttöjen tai kotimaisen indiemusiikin puolella, mutta kuitenkaan ei uskalla sanoa sitä. Seppänen ei esimerkiksi uskalla kirjoittaa: Piti jumalauta tämäkin vielä nähdä! Kyllä sen mieli tekisi, mutta eihän Neuvostoliittoakaan arvosteltu.
Muistuttaisin, että kyseinen hylsy koski eniten Vuoden tulokkaan ehdokkuutta, joka toki on aivan ehdottomasti kyseiselle duolle kuuluva kilpailukategoria.
Nyt tämän paskan jälkeen toivon lähinnä sitä, että Maustetytöt eivät lähde kalastelemaan kultapossukerholaisten siunausta vaan pysyvät omina itsenään. He ovat virkistävä poikkeus nykyvaltavirrasta. Duon viestinnästä mieleen tuleva Aki Kaurismäki onkin jo lähtenyt parempiin pöytiin, että hyvät loppuelämät hänelle.
Ei ole kovin kauan aikaa siitä, kun tunnettu kustantamo Gummerus julkaisi tämän kirjan, jonka etu- ja takakansi ovat nähtävissänne liitekuvissa.
Saan nauttia näistä, mites se nyt meni, In the Comfort of My Home.
Quote from: alussaolisana on 28.11.2019, 17:17:58
Raadissa ei sitten lopulta "äänestetty rasismin normalisoimisesta", vaan äänestystuloksella normalisoitiin tietenkin fasismi. Nimittäin tuollainen oman näkemyksen nostaminen totuuden kivijalaksi fanaattisella asenteella on ihan sitä itteensä.
Maustetytöille sen verran, jos satutte tämän lukemaan, että juuri tämän politiikan takia, mihin te olette nyt törmänneet mm. Hommaforumi on olemassa. Näin toimivat kulttuurimarxistit, ja nykyään ihan hallitusta myöten.
Pieni kulttuurimarxilainen vähemmistöporukka kusettaa taas oikein kunnolla valtaväestöä. Toivottavasti Maustetytöt saa syrjimisestä korvaukseksi valtavan myyntimenestyksen.
Quote from: Suntio on 28.11.2019, 20:51:49
Quote from: Hesarin toimittaja on 28.11.2019, 17:28:43On selvää, että n-sanan käyttö poplyriikassa on hyvin kyseenalaista termiin liittyvän vallankäytön ja etniseen taustaan perustuvan sorron vuoksi. Termi on rasistinen.
Jos on tarvetta aloittaa lause sanoilla "On selvää että", niin voisi vakavasti harkita koko virkkeen heittämistä roskakoriin.
- -
On selvää, että Valkoihoisen käyttämänä "n-sanan käyttö poplyriikassa on hyvin kyseenalaista", mutta neekerien itsensä käyttämänä ei. Kuunnelkaa, jos kestätte, englanninkielistä gansta-rappia (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gangsta_rap), niin
nigger (suom. nekru) on
ad nauseam käytetty. Eikä alatyylinen kielenkäyttö jää siihen.
Spermface on yhtä lailla trendikästä kielenkäyttöä tuossa genressä.
Neekeri ei ole rasistinen termi sen enempää kuin ryssä. Edellinen tulee monen mutkan (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Neekeri#Sanan_k%C3%A4yt%C3%B6n_historia) kautta latinan mustaa tarkoittavasta sanasta
niger, kun taas jälkimmäinen on yhden ruotsalaisen joukon toisesta, rusit (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Rusit), käyttämä nimi, joka ajan myötä laajeni kaikkiin venäläisiin ja suomalaiset väänsivät ruotsin kielen sanan omaan suuhunsa sopivaksi ryssäksi.
Samapa tuo selittää tätä. Väki ei enää välitä, onko heidän toimintansa rotusortoa tms., kun sensuurihulluus on saanut nämä mittasuhteet. Sillä kaikella on seurauksensa, välinpitämättömyydellä. Mitä Aisopos kertoikaan pojasta, joka huusi sutta? Niin tragediahan (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kreikkalainen_tragedia) (τραγῳδία, tragōidia, 'pukkilaulu') se on.
Ohjelmatoimistolla ei ainakaan ole vaikeutta myydä näitä spaissareita, sanoo oikeamielisten totuuskomissio mitä hyvänsä.
Maustetytöt tekevät ihan omiaan, omilla ehdoillaan. Kannattaa kuunnela muitakin kuin tuota Lottonumerobiisiä. Ovat Lyötyjen Runoilijan Bukowskin hengenheimolaisia.
Bukostakaan ei pidetty enää "taidepiireissä" kun alkoi menestyä.
"Kulttuurieliitiksi" itsensä nimenneet ovat nykyajan niskalaukauksien ampujiksi vapaaehtoisia jonottajia. Huulet tosikkotörröllä, ei huumoria, ei hauskuutta, ei kulttuurista syvyyttä ja historiantajua.
Quote from: Ernst on 28.11.2019, 23:41:52
Ovat Lyötyjen Runoilijan Bukowskin hengenheimolaisia.
Bukostakaan ei pidetty enää "taidepiireissä" kun alkoi menestyä.
OT: Charles Bukowski nuoruudessaan 1930-luvulla/ 1940-luvun alussa fanitti Hitleriä ja natseja. Tosin eräät sanovat hänen feikanneen tarkoituksena ärsyttää porvareita.
Yhdysvaltain liityttyä sotaan mukaan Bukowski lopetti fanituksen, ainakin ääneen.
Sanasta "neekeri" on tullut suomen kielen ehdottomasti kielletyin sana, mitä nyky-Suomessa jaeltaviin julkisiin tuomitsemisiin ja lynkkauksiin tulee.
Millään sukupuolielimiä tai muuta kuvaavalla kirosanallakaan ei ole mitään "neekerin" verrattavaa tabuvoimaa. Vain ja ainoastaan "neekerin" lausuminen voi johtaa tällaisiin seuraamuksiin, jopa vuosia sanan lausumisen jälkeen, kuin mitä nähdään Maustetyttö-yhtyeen tapauksessa.
Kieroutuneinta tässä aiheessa on se, miten suuren roolin saa yksittäisen ihmisen mielipide ja tunteet kun kyse on suvaitsevaisuuden puolustamisesta tai mielipahan kokemisesta.
Oma teoriani on, että meillä on ylempää tullut koodisto, jota rikkomalla tulee rangaistus ja häpeä. Siksi sadan ihmisen joukosta pomppaava sormella osoittelija saa muut 99 ihmistä siirtymään. Ei välttämättä siksi, että se yksi olisi moraalisesti oikeassa, vaan korkeinta valtaa käyttävä instanssi tukee tätä ja valvoo jakaen mielivaltaisia tuomioita.
Rasismia, homofobiaa ja muuten vain v*ttumaista käytöstä monitoroivat tiedostavat ovat saaneet ylhäältä tukea ja mandaatin tehdä ruohonjuuritason puhdistusta. Aikana jolloin ei tiedetty vihapuhelakeja ja mitähän ne eeuussa meistä funtsii asennetta, sai keenerisanoista pöyristyjät mennä kouristelemaan nurkan taakse.
Kyse on samasta ilmiöstä kuin esimerkiksi koulukiusaamisessa. Erittäin moni oppilas ja vanhempi seuraavat sivusta vaikka jokainen tietää kiusaajan tekevän väärin, mutta harva pystyy vastustamaan idioottia, peläten joutuvan itse kiusatuksi. Kiusaajat ovat usein vahvempia tai vain röyhkeämpiä kuin muut. Sama asia on näillä kovaan ääneen rasismista ja 25-sukupuolesta pauhaajalla, jotka tuomitsevat ihmisiä kuin liukuhihnalta ja moni säikähtää, koska ei ymmärrä tehneensä mitään väärää. Tällä porukalla on röyhkeyttä ja julkista voimaa selän takana reilusti, että voivat alistaa muita. Tähän joku saattaa nousta vastaan sanomaan, että lapsellista paskaa ja leimakirves välähtää välittömästi ja muut ymmärtävät pitää turpansa kiinni.
Miten muuten olisi selitettävissä, että seinähullu raadin jäsen leimaa yhden sanan perusteella nuorten tyttöjen bändin rasistiseksi ja saa vielä muut äänestämään kanssaa samalla tavalla. Se, että muut raadin jäsenet olivat asiasta oikeasti eri mieltä, näkyy siinä että asia vuodettiin ulos. Joku siis teki jotain, mutta salaa, koska ei sitä julkisesti lynkkauksen pelossa voinut tehdä.
Maustikset ja heihin suhtautuminen on kyllä ollut mielenkiintoista seurattavaa sosiologisesta vinkkelistä. Tämä liberaalin, koulutetun suvaitsevaisen keskiluokan vahva pyrkimys siirtää se mitä olemme ymmärtäneet tavallisena ja normaalina Esson baareista itseensä. Siinä Suomessa missä minä kasvoin Juice ja Göstä ynnä muut vastaavat edustivat valtavirran kieltä sekä ajattelutapaa. Kansanomaista työväenluokkaisuutta sosiologisessa mielessä.
Koulutustason jatkuvan suhteellisen nousun myötä tarve patologisoida tavallisuus, arvotyöväenluokkaisuus fringe-ilmiöksi vahvistuu koko ajan. Tämä liittyy vahvasti myös Perussuomalaisiin ilmiönä. En siis millään muotoa paheksu kouluttautumista, mutta senkin seurauksia yhteiskunnalle on voitava tarkastella objektiivisesti, myös negatiivisessa valossa tarpeen mukaan eikä sitä saa kukaan ottaa henkilökohtaisena arvosteluna. Olen ehkä joskus ollut siinä vähän tarpeettoman karkea.
Koulutetun kansanosan muodostuessa ensimmäistä kertaa historiassa enemmistöksi osalla tästä enemmistöstä on luonnollisesti vahva tarve siirtää normaaliuden kiintopiste itseensä. Kääntää maailma niin, että he edustavat normaalia ja kansanomaisuus, maanläheinen työväenluokkaisuus epänormaalia. Tällä on laajat seurauksensa yhteiskuntaan kaikilla tasoilla. Tästä taistelusta on syntynyt Perussuomalaisten kannatus osittain sekä Maustetytöt, ja paljon muuta. Kun Göstä muuttuu
reality-popiksi ja Maustetytöt
normcoreksi., ja perussuomalaiset liian junteiksi vaikka ovatkin oikeassa.
Tämä raivokas elitismi, jossa uusi, koulutettu, suvaitseva luokka vaatii apinan raivolla normaaliuden statusta itselleen ja on valmis nimittelemään kaikkea ympärillään hyvinkin rumilla termeillä saadakseen sen. Taistelu normaaliuden statuksesta. Koulutustason nousu ylittettyään tietyn pisteen luo yhteiskuntaan rajun taistelun siitä kuka on normaaliuden haltija. Tämän Emma-hylkäyksen näen johtuvat tästä samasta asiasta. Uusi uljas taistelu normaaliudesta. Koulutettu suvaitseva luokka haluaa päästä kutsumaan entistä normaalia epänormaaliksi aina kun tilaisuus on. Ensimmäinen uhri on jälleen totuus, toinen yhteiskunnan koheesio.
Tästä syystä diggaan Maustareista:
QuoteMaustetyttöjen kappaleet kertovat lakonisen realismin keinoin tositarinoita suomalaisesta arjesta, jossa nistit paleltuvat Hesarille, hoitoon ei tahdo päästä, aina on kova kaipuu johonkin toiseen tai jonnekin toisaalle, elämän kovia särmiä yritetään pehmustaa kaljalla – aina kaljalla eikä koskaan oluella – ja reseptivapailla yskänlääkkeillä. Kappaleet, joissa usein maataan tajuttomalla tarakalla tai taju kankaalla kankaalla, eivät voisi olla kauempana suomalaisen valtavirtapopin "pystyt siihen" -selfhelp-hurmasta ja hiphopin kokoomusnuorisohenkisestä "asenne ratkaisee" -filosofiasta.
Imagelehti
Noin lopuksi on mielestäni käsittämätöntä, että raadissa yksi eriävä ääni saa tuollaisen painoarvon. Kyseessä ei siis ole demokraattinen raati jossa enemmistö päättää, vaan jossa pienikin särö yksimielisyydessä hylkää enemmistön äänet.
Quote from: Bellerofon on 28.11.2019, 16:14:23
Itse näin bändin provinssissa ja sellainen köyhän miehen Leavings tuntui olevan, mutta iski yleisöön hyvin. Sinänsä aika jännä, että "rasistinen bändi" ei tulisi ensimmäisenä mieleen Maustetytöistä eikä kyllä ehkä koskaan. Ei iskenyt meikäläiseen, mutta fiilis keikalla oli kyllä hyvä.
Nousevan artistin tulevaa urakehitystä voi arvioida juuri festareilla jossa on muutakin kuin vartavasten artisin keikalle saapunutta yleisiöä. Olen itse huomannut ilmiön muutamia kertoja kun olen sattunut katsomaan keikan festareilla, jossa en tiennyt "uudesta tuntemattomasta" artististia mitään.
Fiilistä on paha feikata ja musa myy fiiliksellä. Sitä kuuluisaa cojonesta ja mojoa joko on tai sitten ei ole, kaupasta sitä et voi ostaa. Alkaa mennä OT:ksi joten viittaan mojon ja cojoneksen puutteella varmuudeksi myös Emma-gaalaan.
Tuleehan tästä neekerin tabuttamisesta hakematta mieleen, että kansan turpa halutaan tukkia väestönvaihdon edessä. Tuotetaan maahan väestöainesta, jonka nimeä ei saa edes mainita. Se on hyvä lähtökohta kaiken kriittisen keskustelun kieltämiselle.
Ei ole sattumaa, että neekeri-termissä ei nähty mitään ongelmaa ennen ideologisen maahanmuutto- ja monikulttuurivyörytyksen alkamista.
Lienevätkö suvaitsevaiset pohjimmiltaan itsekään uskovat "tuontituotteensa" laatuun, kun sen sanallinenkin lähestyminen on noin hysteerisesti varjeltu?
Quote from: Aallokko on 29.11.2019, 09:45:20
Tuleehan tästä neekerin tabuttamisesta hakematta mieleen, että kansan turpa halutaan tukkia väestönvaihdon edessä. Tuotetaan maahan väestöainesta, jonka nimeä ei saa edes mainita. Se on hyvä lähtökohta kaiken kriittisen keskustelun kieltämiselle.
Niin. Kuten tunnettua, työvoima on laissa valtiovallan erityisessä suojeluksessa. Tällä kertaa kyseessä vain sattuu olemaan vieras työvoima, jota juoksutetaan kaninpyörässä heiluttelemalla sen edessä oleskelulupa-lappua. Sitten röyhkeästi vertaillaan päikseen oman työväestön työmotivaatiota tehdä työtä rahasta maahantuodun työväen motivaatioon tehdä työtä oleskeluluvasta. Ikään kuin nämä olisivat samalla viivalla motivaattoreita mitenkään. Meillä on nyt talous, jossa palkka maksetaan oleskelulupina. Kutsukaamme sitä vaikkapa oleskelulupataloudeksi.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/02/13/onko-emma-gaala-pelkkaa-selkaantaputtelua-tuomaristossa-samat-jaavayssaannot
QuoteHelmikuun alussa vietettiin Emma-gaalaa, jossa palkittiin vuoden 2018 menestyneimmät suomalaisartistit. Gaalan aikana ja sen jälkeen sosiaalisessa mediassa alkoi kohista.
"Nelonen media jakaa pystit omilleen...",
"Kyseisessä gaalassa on suuremmanluokan jääviys/korruptio taustalla",
"Todellisuudessahan Nelonen päättää, mikä artisti soi radiossa/esiintyy festareilla/voittaa palkintoja ja mikä ei.",
"Nelosen show"
Maustetytöt eivät kuulu Nelonen mafian talliin, joten on kätevää käyttää rasismia tekosyynä jättää ilman ehdokkuutta ja palkintoa. Vaikea uskoa, että olisivat edes maahanmuuttokriittisiä. Keskustelut Kaisan kanssa eivät ainakaan tue näkemystä. He asuvat Suomen hipsteripunavihersuvakkimekassa, sielä Kallion suunnalla. Luulen, että taiteen teossa ei edes ajatella korrektia kieltä, vaan fiilistä, jonka välittää. Lottorivini..biisi ei edes ollut heidän singlebiisilistalla, vaan managerin valinta.
Maustetytöt on loistava naispuolinen sekoitus Leeviä, Juicea ja ties mitä populääriä.
Kuuntelin juuri Viidestoista päivä -biisiä radiosta. Siellä yksi fraasi alkaa "valehtelisin jos väittäisin". Biisin nimi on viidestoista päivä ja välisoitossa on hienosti plagioimatta tyylillisesti lainattu Juicen viidestoista yö -biisiä. Tuon lottorivini väärin -biisin välisoitossa on jotain Leevin pohjois-karjalaa tms.
Ammattilaisvoimin tehtyä, mutta jotenkin hiomattoman tyylistä. En ole täysfani, mutta aivan loistava keksintö. Taidetta omassa genressään.
-i-
Quote from: ikuturso on 29.11.2019, 18:12:40
Maustetytöt on loistava naispuolinen sekoitus Leeviä, Juicea ja ties mitä populääriä.
Kuuntelin juuri Viidestoista päivä -biisiä radiosta. Siellä yksi fraasi alkaa "valehtelisin jos väittäisin". Biisin nimi on viidestoista päivä ja välisoitossa on hienosti plagioimatta tyylillisesti lainattu Juicen viidestoista yö -biisiä. Tuon lottorivini väärin -biisin välisoitossa on jotain Leevin pohjois-karjalaa tms.
Jos on kuullut Kolmas Nainen bändin samannimisen biisin, niin se tulee aina ensin mieleen tuosta fraasista.
Kyseessä on tämmöinen nykyajan indie-popbändi, joka mallintaa Leevi And The Leavingsin tyyliä.
Esikuvana toimineiden bändien takia joillekin aapisesta tuttu sana n niinkuin neekeri eksyi lauluun ja ehdolle ei päästy. Kertoo hyvin nykyajasta.
Tuo biisintekijän mainittu FB-kirjoitus on joko poistettu tai laitettu yksityiseksi, joten IL:n juttua sitten sen sijaan.
https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/e7ff27f6-a368-4ef1-a4dd-2cc13dffa029 (30.11.2019)
QuoteMaustetyttöjen kappaleesta rasismikohu – alkuperäisbiisin teossa mukana ollut puolustaa kärkkäästi: "Emma-raadin ratkaisu on perusteeton"
Rumba-lehti on saanut lähteiltään vihiä siitä, että Maustetytöt jäisivät nuolemaan Emma-ehdokkuuksissa näppejään. Syynä on Tein kai lottorivini väärin -kappaleen alkuperäissanoitus.
(...)
Tein kai lottorivini väärin -kappaleen varhainen alkuperäisversio on EHKÄ-yhtyeen kynästä. Kappaletta luomassa ollut Janne Aslak Räsänen on julkaissut Facebookissa pitkän tulenkatkuisen puolustuspuheenvuoron Maustetytöille. Räsänen ihmettelee, onko Emma-raati edes kuunnellut kyseistä kappaletta. Voit lukea koko puheenvuoron täältä.
– Kappaleesta kun ei löydy MITÄÄN mikä viittaisi rasismisympatiaan. Edes sen ensimmäinen julkaisematon versio ei oikeuttaisi raatia rasismikortilla ratsastamiseen. Kuulostaa siltä, että jollain olisi jotain henkilökohtaista Maustetyttöjä vastaan. Homma haisee tekaistulta. Siis epäilemättä Emma-ehdokkuuden evääminen on totta, mutta perustelut haisevat perseilyltä, Räsänen kirjoittaa.
Räsäsen mukaan neekeri-sanasta keskusteltiin Lottorivit-nimellä kulkeneen kappaleen varhaisessa tuotannossa ja se koettiin tyylin ja kontekstin nimissä perustelluksi termiksi. Maustetyttöjen levytyksestä raflaava sana jäi kuitenkin pois.
– Musiikillisesti, tyylillisesti ja tuotannollisesti kappale viittaa 80-luvun suomirockin suuntaan, niin EHKÄn kuin Tyttöjenkin esittämänä. EHKÄ-versiossa oli erona introksi laitettu 25 vuotta vanha TV:n lottoarvonnan tunnari alleviivaamassa menneen ajan efektiä, Räsänen muistuttaa.
Hän on sitä mieltä, että kyseisessä kappaleessa on enemmän tasoja kuin "80-luvun tasohyppelypelissä". Räsäsen mukaan tällaisia kappaleita ja niiden tekijöitä pitäisi palkita eikä rangasta ensimmäisten, julkaisemattomien versioiden takia.
Räsänen on avannut sittemmin Maustetyttöjen tutuksi tekemän kappaleen lyriikoita hyvin seikkaperäisesti:
– Lottorivit-kappaleessa kertoja juo Pirkka-olutta ja puntaroi omaa vointiaan ja sen voivottelua hyvinvointivaltiossa samalla kun potee huonoa omatuntoa ajatellessaan Sudanin pieni poikia, joilla ei ole samoja helposti saatavia hyödykkeitä kuin hänellä itsellä. Itse asiassa, länsimaiset hyödykkeet saattavat olla juuri sudanilaisten mahdollistamia ja heidän selkänahoistaan kivuliaasti revittyjä. Modernin kulutuksen dilemman pohdiskelua siis.
– Myöhemmin kappaleessa "poikien piirittäessä aikeilla pahoilla" kertojaa, hän päättää olla harmittelematta täkäläisten ja lähtökohtaisesti tasa-arvoisten soidinmenojen aiheuttamaa mahdollista epämukavuutta, sillä niillä samoilla Sudanin pikkupojilla on yhä niitä oikeitakin ongelmia.
(...)
Quote from: Alaric on 01.12.2019, 22:06:59
Quote
– Myöhemmin kappaleessa "poikien piirittäessä aikeilla pahoilla" kertojaa, hän päättää olla harmittelematta täkäläisten ja lähtökohtaisesti tasa-arvoisten soidinmenojen aiheuttamaa mahdollista epämukavuutta, sillä niillä samoilla Sudanin pikkupojilla on yhä niitä oikeitakin ongelmia.
Rasismiselitys-yritys taisi juuri kurvata metsään, kun aletaan sanomaan että asia, josta osa feministeistä on valittanut, onkin harmiton ja tyhjänpäiväinen?
EDIT: Lukekaa myös tuo Rumban juttu, lainaus alla :facepalm: Ei olla rasisteja, ei olla rasisteja... kunnon matelua.
Jaha, tämä oli mennyt ohi. Nämäkin naiset olisivat voineet seistä suoraselkäisesti lyriikoiden takana, mutta lähtivät pyytelemään nöyristellen anteeksi :facepalm:
Ilmeisesti "oikeamieliset" ovat vihjanneet, että musaura voi loppua lyhyeen, jos ei kaduta julkisesti.
En ole lukenut näin noloa paskaa pitkään aikaan. Ei jumalauta :D Jeesus sentään mitä porukkaa nämäkin. Kuvittelin, että näillä olisi ollut jotain asennetta ja munaa, mutta eipä näköjään.
Juuri tätä alistumista kaikki rasismiulisijat haluavat eikä niiden leikkeihin pidä lähteä mukaan.
Alkaa kyllästyttää tämä. Kunpa jokin mainstreamyhtye tai mainstreamin liepeillä pyörivä yhtye julistautuisi rasisteiksi. Siinä olisi kunnon kapinaa tämän NPC-henkisen suvakkifraasien toistelun sijaan.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006326869.html (30.11.2019)
QuoteMaustetytöt pyytää n-sanaa anteeksi ja sanoo, ettei Emma-ehdokkuuksien menettämisellä ole heidän tulevaisuudelleen merkitystä
MAUSTETYTÖT-YHTYEEN Anna ja Kaisa Karjalainen pyytävät anteeksi neekeri-sanan käyttöä Tein kai lottorivini väärin -kappaleen varhaisessa versiossa.
Asiasta kertoi ensimmäisenä Rumba.
(...)
"Me ollaan tosi yllättyneitä, että tämä asia nousee edelleen tapetille. Me oltiin luultu että tämä on jo käsitelty. Sen takia me haluttiin käsitellä se nyt loppuun."
"Loppuun käsittelemisellä" Karjalainen tarkoittaa sitä, että yhtye pyytää sanoitusta anteeksi, eikä pelkästään tyydy pahoittelemaan sitä.
"Me pyydämme anteeksi sitä, että käytimme sanaa, jota ei saa nykykielessä käyttää ja loukkasimme ihmisiä. Pahoittelemme myös sitä, että emme osanneet pyytää tarpeeksi selvästi anteeksi jo helmikuussa."
HELMIKUUSSA kappaleen varhaisversio aiheutti kuohuntaa sosiaalisessa mediassa, kun vuotta aiemmin keikalla kuvattu Youtube-video alkoi kiertää Facebookissa.
Tuolloin manageri Aki Roukala kommentoi sanoitusta yhtyeen puolesta. Managerin mukaan syynä oli "pienellä paikkakunnalla kasvaneiden nuorten ihmisten tietämättömyys ja huolimattomuus".
Nyt Karjalainen myöntää, ettei asian kuittaaminen managerin kommentilla ollut järkevää.
"Aki halusi säästää meitä, mutta nyt ajatellen se oli virhe", hän selittää. "Syy siihen oli varmaankin se, että Annalle ja minulle oli niin itsestään selvää, että me emme ole rasisteja, että emme ymmärtäneet, miten selvästi rasismista kannattaa sanoutua irti saman tien ja henkilökohtaisesti."
Hänen mukaansa anteeksipyynnön esittäminen tuntemattomalle ihmisjoukolle on hänelle lähtökohtaisesti vaikeaa.
"Henkilökohtaisesti me osataan kyllä pyytää anteeksi, mutta ei olla aiemmin oltu tällaisissa tilanteissa, että pitää lehdistössä pyytää anteeksi. Se tuntuu absurdilta. Tai tuntui. En ymmärtänyt, että se on nykyään sosiaalinen normi."
"En myöskään ymmärtänyt, miten tärkeää on käyttää anteeksi-sanaa pahoittelussa."
(...)
Varhaisversiossa lauletaan Sudanin neekeripojista.
"Se on ollut mulle vain yksi sana muiden joukossa, ja olin niin tyhmä, että käytin sitä adjektiivina", Karjalainen sanoo.
(...)
EMMA-EHDOKKAAT julkistetaan parin viikon kuluttua, eivätkä Maustetytöt ole tällä tietoa ehdokkaina. Karjalainen sanoo hyväksyneensä päätöksen.
"Ne Emma-ehdokkuudet meni, ja sillä ei ole meidän tulevaisuuden kannalta merkitystä. Sen sijaan me ei haluta, että meidät leimataan rasistibändiksi. Sillä on merkitystä."
(...)
https://www.rumba.fi/uutiset/maustetytot-anteeksi/ (29.11.2019)
QuoteMaustetytöt: "Anteeksi"
(...)
Kun aihe on jälleen tapetilla, tällä kertaa miltei koko suomalaisen mediakentän leveydeltä, lienee syytä osallistaa keskusteluun myös itse Maustetytöt. Rumba tapasi Karjalaiset perjantaiaamuna kalliolaisessa kahvilassa.
Kaisa Karjalainen: "Haluaisin sanoa ihan tähän keskustelun aluksi, että mun ja meidän mielestä kaikki ihmiset on ulkoisista tekijöistä riippumatta täysin yhdenvertaisia. Se on se lähtökohta, josta tämä keskustelu pitää aloittaa."
Anna Karjalainen: "Olen täysin samaa mieltä."
Kuinka osallisia koette olevanne nyt käynnissä olevassa keskustelussa?
Kaisa: "Emme olisi osanneet arvata sitä, mutta tässä tilanteessa ollaan osallisia ja syyllisiä, siksi ettei alun perin helmikuussa tajuttu eikä osattu pahoitella ja pyytää anteeksi tarpeeksi selvästi. Se asia olisi ollut sillä käsitelty. Vaikka yritettiin pyytää anteeksi, niin itse anteeksi-sana jäi puuttumaan. Meillä ei ole mitään ongelmaa pyytää anteeksi."
Anna: "Halutaan nyt pyytää anteeksi, että sitä sanaa käyttämällä loukattiin ihmisiä."
Miksi nyt on aika sanoutua irti rasismista?
Kaisa: "Rasismista irtisanoutumisen aika on ollut koko ajan. Ei olla oltu missään vaiheessa rasisteja. Niin kuin aikaisemmin ollaan sanottu, kyse on ollut enemmänkin junttiudesta ja tyhmyydestä. Uskallan väittää, että meidän maantieteellisellä historialla on merkitystä siinä, ettei ihan tajuttu että sitä sanaa ei yksinkertaisesti käytetä."
Anna: "Mutta ei myöskään haluta puolustella sitä."
Kaisa: "Mitään alentavaa tarkoitusta sillä ei ollut, mutta ymmärrän että sen voi ymmärtää rasistisesti ja että se on rasistinen ilmaus."
Kirjoititte helmikuussa Facebookissa, että "Jos jollekin jäi epäselväksi, ei olla rasisteja, ollaan ainoastaan juntteja", kun Tein kai lottorivini väärin -biisin varhaisversio tuli puheeksi. Menikö se silloin niin kuin piti?
Kaisa: "Ei selkeästi, kun tässä ollaan. Myöhemmin tuli haastatteluja, missä sanottiin olevamme surullisia että ollaan loukattu ihmisiä, mutta se ei mennyt miten piti, koska ollaan tässä tilanteessa. Olisi pitänyt sanoa selkeämmin, että anteeksi että loukattiin, se ei ollut tarkoitus missään nimessä."
Anna: "Ehkä se ongelma oli myös siinä, että meille oli niin itsestäänselvä asia, ettei olla rasisteja. Ei millään tavalla haluta tukea rasistista toimintaa tai olla osallisia sellaisessa. Ajateltiin, että se olisi muillekin ihan itsestäänselvä asia. Sen takia hoidettiin huonosti."
(...)
Pelottavinta koko touhussa on minusta se, etteivät ihmiset tajua millaisesta vallankäytöstä rasismiretoriikan käytössä on kyse. Rasismi-sana on helpoin tapa saada toinen polvilleen. Alkaa puolustelu, selittely ja lopulta anteeksipyytely, ja siinä pelissä jäät aina alakynteen.
Maustetyttöjen tapauksesta näkyy, miten hulluksi tilanne on mennyt. Siltikin monet, jopa mamukriittiset, lähtevät mukaan "en ole rasisti" - vakuutteluun tai keskusteluun siitä, mitä rasismi on. Ei sanojen merkityksillä ole vallankäytössä mitään väliä, sana on siinä pelkkä työkalu. Mitä järkeä on pelata kontrolloijan ja kyykyttäjän ehdoilla. Selittelykin on alistumista.
Ei riitä tuollainen anteeksipyyntö. Aistin että anteeksipyyntö ei ole tullut puhtaasti sydämestä. Pyytäkää kovemmin. Plus 10 000 euroa kehitysapuun. Sitten saatetaan uskoa.
Tuohon olisi pitänyt vastata vain, että: "Ei me mitään rasisteja olla! Lukekaa niitä sanoja for God's sake! Ja jätettiin vielä se sana taaksemme jo vuosia sitten. Jos joku Emma-raati tekee tuollaisia valintoja joko ymmärtämättä tai omista korruptoituneista syistä, niin se on heidän häpeänsä!"
Moraali-sosiaalisille-esitaistelijoille ei vain pidä antaa sitä valtaa suostumalla heidän leikkeihinsä. Jos tavalliset järkevät ihmiset olisivat aina vain olleet järkeviä ja suoraselkäisiä, niin tätä koko hysteerisen progressiivivasemmiston touhua ei edes olisi olemassa.
Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
Quote from: Catalpa on 02.12.2019, 07:00:00
Pelottavinta koko touhussa on minusta se, etteivät ihmiset tajua millaisesta vallankäytöstä rasismiretoriikan käytössä on kyse. Rasismi-sana on helpoin tapa saada toinen polvilleen. Alkaa puolustelu, selittely ja lopulta anteeksipyytely, ja siinä pelissä jäät aina alakynteen.
Maustetyttöjen tapauksesta näkyy, miten hulluksi tilanne on mennyt. Siltikin monet, jopa mamukriittiset, lähtevät mukaan "en ole rasisti" - vakuutteluun tai keskusteluun siitä, mitä rasismi on. Ei sanojen merkityksillä ole vallankäytössä mitään väliä, sana on siinä pelkkä työkalu. Mitä järkeä on pelata kontrolloijan ja kyykyttäjän ehdoilla. Selittelykin on alistumista.
Usein rasismisyytöksissä on kyse kuuluisasta kompleksikysymyksestä
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kompleksikysymys
Tarkoitus on tietenkin hallita julkista keskustelua. Sama idea on muussakin vastaavassa retoriikassa eli ideana on hiljentää vastaväittäjät tai näyttää kuin he olisivat syyllistyneet pahempaankin rikokseen, vaikka kukaan ei olisi tehnyt mitään väärää.
Quote from: Catalpa on 02.12.2019, 07:00:00
Pelottavinta koko touhussa on minusta se, etteivät ihmiset tajua millaisesta vallankäytöstä rasismiretoriikan käytössä on kyse. Rasismi-sana on helpoin tapa saada toinen polvilleen. Alkaa puolustelu, selittely ja lopulta anteeksipyytely, ja siinä pelissä jäät aina alakynteen.
Maustetyttöjen tapauksesta näkyy, miten hulluksi tilanne on mennyt. Siltikin monet, jopa mamukriittiset, lähtevät mukaan "en ole rasisti" - vakuutteluun tai keskusteluun siitä, mitä rasismi on. Ei sanojen merkityksillä ole vallankäytössä mitään väliä, sana on siinä pelkkä työkalu. Mitä järkeä on pelata kontrolloijan ja kyykyttäjän ehdoilla. Selittelykin on alistumista.
En pidä itseäni rasistina, mutta mielipiteideni perusteella moni varmasti pitää minua sellaisena. Olen ratkaissut "ongelman" myöntämällä auliisti olevani rasisti, jos esim. ikävistä tosiasioista puhuminen on rasismia.
Emma-raadin jäsen, joka pillastui neekeri-sanasta Maustetytöt-yhtyeen aiemmalla biisiversiolla, on ullattaen joku ähly nimeltään Renaz Ebrahimi (iranilainen).
Itsessään kyse on varsin pienestä asiasta, mutta tämä osoittaa jälleen hyvin sen, että monietninen yhteiskunta on pelkkää konflktia ja tietenkin valkoinen väistyy rasismiulinan jälkeen. Tässäkään ei ole mistään muslimista pukeutumisen ym. perusteella kyse, vaan ainoastaan muukalaisesta. Ruskeaksi hän itseäänkin kutsuu.
https://yle.fi/uutiset/3-11114400 (12.12.2019)
QuoteMaustetytöt kohun keskelle nostanut Emma-raadin jäsen: "Valkoisen musiikkitoimittajan voi olla vaikeaa tajuta, miltä tuntuu, kun n-sanan käyttäminen ei ole kunnon anteeksipyynnön arvoista"
Maustetytöt jäivät ilman Vuoden tulokas -ehdokkuutta. Raadin jäsen Renaz Ebrahimi sanoo, että keskustelu yhtyeen sanoituksista oli erittäin tarpeen myös Emma-tuomaristossa.
Emma-palkintojen ehdokkuudet nousivat puheenaiheeksi jo ennen niiden julkaisemista. Rumba-lehti uutiso, että komeetan lailla suomalaiselle musiikkikentälle tänä vuonna noussut Maustetytöt olisi jäämässä ilman ehdokkuutta Vuoden tulokas -kategoriassa rasistisen ilmauksen takia.
Yksi tuomariston jäsenistä oli nostanut keskustelussa esille yhtyeen kappaleen Tein kai lottorivini väärin, jonka varhaisessa versiossa käytettiin n-sanaa. Duon asettaminen ehdolle Vuoden tulokas -kategoriassa oli henkilön mukaan rasismin normalisointia. Ehdokkuutta ei näin ollen olisi tulossa.
Näin kävikin. Nyt palkintoehdokkuuksien julkaistamisen jälkeen Maustetytöt kohun keskelle nostanut tuomariston jäsen Renaz Ebrahimi on tullut itse esiin omalla puheenvuorollaan YleX:n kirjoituksessa.
Renaz Ebrahimi on vapaa toimittaja, joka on tehnyt toitä YleX:n lisäksi Yle Kioskin, Bassoradion ja Radio Helsingin riveissä.
– Halusin kirjoittaa kommentin, koska nyt käyty keskustelu tuntui yksipuoliselta ja mustavalkoiselta. Halusin tuoda omat perusteluni esiin, Ebrahimi sanoo.
Torstaina julkaistuissa Emma-ehdokkuuksissa Maustetytöt ei ole mukana Vuoden tulokas -listalla. Yhden ehdokkuuden kaksikko sai esikoisalbumistaan Kaikki tiet vievät Peltolaan Kriitikon valinta -kategoriassa.
Ebrahimi kirjoitaa, että hänen mielestään Maustetytöt ei pyytänyt n-sanan käyttämistä varsinaisesti anteeksi ja ei kantanut vastuuta asiassa loppuun asti. Ebrahimin mielestä piiloutuminen tietämättömyyden taakse ja anteeksi pyytämisen puuttuminen normalisoi rasismia ja tekee siitä arkipäiväistä.
Toimittaja nostaa esiin myös sen, että hän on tiettävästi Emma-raadin historiassa ensimmäinen ruskea ihminen. Hän arvelee, että tämän takia rasismiin liittyvät asiat eivät ole aikaisemmin nousseet esiin tuomaroinnissa.
– Valkoisen musiikkitoimittajan voi olla vaikea tajuta, miltä tuntuu, kun n-sanan käyttäminen ei ole kunnon anteeksipyynnön arvoista, Ebrahimi kirjoittaa.
Ebrahimi pitää valitettavana sitä, että Emma-raadissa käydyt keskustelut vuotivat julkisuuteen, sillä tuomaristoon kuuluvilla on lupa puhua asioista vasta kun ehdokkuudet on julkaistu.
(...)
Yllä mainittu Renaz Ebrahimi piti tätä Maustetytöt-yhtyeen saamista pois palkintokategorioista ilmeisesti jonkinlaisena suurena henkilökohtaisena voittona.
Naurettava ähly. Tuollaisille vinkujille ei pitäisi ikinä antaa periksi missään asioissa.
Uutena tietona se, että bändiltä jäi saamatta vuoden alussa YleX:ltä soittolistapaikka rassismikohun vuoksi.
Nyky-Suomessa sinun ei näemmä anneta menestyä musiikkialalla, jos sinussa on vähänkin jotain "väärää", kuten yhdessä biisissä käytetty sana.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kulttuuri/musiikki/outo-rasismikohu-maustetytot-yhtye-on-vuoden-tulokas-mutta-ei-voi-voittaa-tulokas-emmaa-eika-yleisoaanestysta/?shared=1105095-e14554f4-500 (12.12.2019)
QuoteTein kai aktivismini oikein
Maustetytöt suljettiin Emma-yleisöäänestyksestä, koska yhtye ei pyytänyt anteeksi kyllin nopeasti.
RADIOTOIMITTAJA ja yrittäjä Renaz Ebrahimi kiljahti: "Yay, it's a fucking win!" Emma-gaalan raati oli juuri päättänyt käsiäänestyksellä, että Maustetytöt-yhtye ei ole ehdolla Tulokas-Emman saajaksi. Ebrahimin kanta voitti yhdellä äänellä.
Ebrahimi oli nostanut raadin kokouksessa esille yhtyeen Tein kai lottorivini väärin -singlen varhaisen, livenä esitetyn version. Fiktiivinen kertoja lauloi "Sudanin neekeripojista", joilla menee vielä huonommin kuin hänellä. Levyllä muoto oli vaihdettu "pieniksi pojiksi".
Äänestyksessä ei ollut kyse Maustetytöistä yhtyeenä vaan siitä, hyväksytäänkö rasismi, uutisoi musiikkimedia Rumba.
Tuloksen ratkettua Ebrahimi aloitti "kiusalliset aplodit", läsnäolija kertoo.
Emma-palkinnot jakaa ääniteteollisuuden kattojärjestö Musiikkituottajat. Ne jaetaan musiikillisin ja kaupallisin perustein. Levy-yhtiöt hakevat ehdokkuuksia, raati tekee lopulliset valinnat.
Maustetytöt on vuoden selvästi menestynein tulokas. Yhtyeen levy nousi ilmestyessään albumilista kärkeen.
25.11. pidetyn kokouksen jälkeen Musiikkituottajien hallitukselle tiedotettiin, ettei Maustetyttöjä kelpuuteta myöskään 25 artistin yleisöäänestykseen. Järjestö pelkäsi äänestyksen muuttuvan "poliittisten protestiäänien myötä luonteeltaan täysin muuksi kuin musiikkiperusteiseksi". Alkuperäisellä äänestyslistalla bändi oli ollut.
Erikseen kokoontuneelle kriitikkoraadille ei SK:n tietojen mukaan annettu erillisiä ohjeita Maustetyttöihin liittyen. Yhtye sai Kriitikoiden valinta -kategorian ehdokkuuden.
Musiikkituottajien Tommi Kyyrä ei halunnut kommentoida valintoja ennen niiden julkistamista 12. joulukuuta.
MAUSTETYTTÖJEN sanavalinta nousi esille helmikuussa. Se näkyi välittömästi radiosoitossa. Manageri Aki Roukalan mukaan esimerkiksi YleX:n luvattu soittolistapaikka jäi saamatta.
Lokakuussa Ebrahimi piti YleX:n radio-ohjelmassaan Lottoriviä "ongelmallisena" jo sinänsä: "lisäksi oli N-sana". Hänestä bändin suosio on tuntunut rasismin palkitsemiselta.
(...)
MARRASKUUSSA laulaja Alma pyysi Maustetytöt lämmittelijäkseen jäähallikonserttiin. Aki Roukala kertoo saaneensa Alman managerilta puhelun bändin yhteistyökelpoisuudesta. Taustalla oli Ebrahimin yhteydenotto. "On jatkuva pelko, että keikkoja aletaan perua ja syntyy ketjureaktio", Roukala sanoo.
Ebrahimi sanoo keskustelleensa asiasta Alman kanssa, mutta kiistää vaatineensa mitään.
Quote from: Alaric on 12.12.2019, 14:33:23
Emma-palkinnot jakaa ääniteteollisuuden kattojärjestö Musiikkituottajat. Ne jaetaan musiikillisin ja kaupallisin perustein. Levy-yhtiöt hakevat ehdokkuuksia, raati tekee lopulliset valinnat.
Maustetytöt on vuoden selvästi menestynein tulokas. Yhtyeen levy nousi ilmestyessään albumilista kärkeen.
25.11. pidetyn kokouksen jälkeen Musiikkituottajien hallitukselle tiedotettiin, ettei Maustetyttöjä kelpuuteta myöskään 25 artistin yleisöäänestykseen. Järjestö pelkäsi äänestyksen muuttuvan "poliittisten protestiäänien myötä luonteeltaan täysin muuksi kuin musiikkiperusteiseksi". Alkuperäisellä äänestyslistalla bändi oli ollut.
Maustetytöt suljettiin pois muin kuin musiikkiperustein, jotta Maustetyttöjä ei voisi vahingossakaan äänestää muin kuin musiikkiperustein.
Täydellisen selvää. Enemmän tätä.
Kollektiivista hysteriaa kuvastaa se, että Ylen jutussa (https://yle.fi/uutiset/3-11114400) käytetään viisi kertaa ja Hesarin jutussa (https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006341000.html) kahdeksan kertaa ilmausta "n-sana".
Harvinainen käänteinen tilanne eli maustetytöt raiskasivat biisinsä yhdellä sanalla.
^siis toi "rodullistettuhan" on itse kalpea kuin kalkkilaivan kapteeni ja vielä peräisin arjalaisten synnyimseudulta. Täysin päälleliimattua tuo keemeri-sanasta loukkaantuminen.
Quote from: Kauhea Ihmismäinen Otus on 12.12.2019, 20:57:19
^siis toi "rodullistettuhan" on itse kalpea kuin kalkkilaivan kapteeni ja vielä peräisin arjalaisten synnyimseudulta. Täysin päälleliimattua tuo keemeri-sanasta loukkaantuminen.
Ehkä monikultturismin nouseva trendi onkin
myötäloukkaantuminen. Nyt kaikki vaan loukkaantumaan, jos vaikka virolaisista duunareista, Donald Trumpista tai vaikka kuu-ukoista puhutaan jossain pahaa.
Neekeri-sanalla on valtava, rakenteita murtava, uria umpikujiin ajava ja elämiä tuhoava voima.
Quote from: Tavan on 12.12.2019, 21:22:56
Neekeri-sanalla on valtava, rakenteita murtava, uria umpikujiin ajava ja elämiä tuhoava voima.
Tämä kuva kuuluisi perätupaan, mutta sopii paremmin tähän.
Pohjimmainen syy maustetyttöjen syrjimiseen lienee heidän suomalaisuutensa. Ovat vaaleita ja suomalaisen näköisiä.
Quote from: Tavan on 12.12.2019, 21:22:56
Neekeri-sanalla on valtava, rakenteita murtava, uria umpikujiin ajava ja elämiä tuhoava voima.
N-sana ei ole enää sana - se on verrattavissa pääministerin sanoihin, jotka kuulemma ovat tekoja.
Elämä käy pikku hiljaa raskaaksi. Mutta miksi?
Quote from: Roope on 12.12.2019, 20:18:09
Kollektiivista hysteriaa kuvastaa se, että Ylen jutussa (https://yle.fi/uutiset/3-11114400) käytetään viisi kertaa ja Hesarin jutussa (https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006341000.html) kahdeksan kertaa ilmausta "n-sana".
Kyllä ja etenkin se, että tämä taisi nyt olla Hesarilta jo seitsemäs juttu niistä Sudanin pienistä pojista. Ainakin viisi niitä on jo ollut.
All publicity is good publicity ;) Alhaista tässä on myös se, että kyse on siis
demosta, ei julkaistusta materiaalista. Yhtye vain sattui aivan alkuaikanaan esittämään tämän demon livenä pari kertaa, ja joku otti sen videolle ja nyt siihen että joku on ottanut biisin keikalta tubevideolle, suhtaudutaan kuin se olisi virallinen julkaisu.
Nyt siis jokaiseen nuottiin stagella suhtaudutaan virallisena julkaisuna. Ennen tällainen olisi ollut todella ennenkuulumatonta ja omituista logiikkaa. Vähän kuin julkisuudessa arvioitaisiin kirjailijan puhtaaksikirjoittamatonta raakakäsikirjoitusta, jonka joku olisi varastanut. Jos en ihan väärin muista, niin oman äänitteen tuonti jonkun toisen keikasta yleisön saataville esim Tubessa on yhä teoriassa laitonta. Eihän siitä enää juuri välitetä, mutta teoriassa, virallisesti. Vielä pari vuotta sitten levy-yhtiöt poistivat Tubesta artistien keikkatallenteita. Nyt Valtamedia haukkuu artistia siis laittoman todistusaineiston pohjalta, johon videon julkaisijalla ei ole edes julkaisuoikeutta.
Live ei ole virallinen julkaisu, jollei siitä varta vasten sellaista levy-yhtiö tee. Virallisia julkaisuja koskeva sosiaalinen tuomitseminen on tämän kohun myötä tuotu siis koskemaan myös spontaaneja livetilanteita, jotka siis eivät nyt enää voi olla spontaaneja. Voi luoja jos jokainen Juicenkin keikkavitsi olisi tubessa :D Sitten vielä se pointti, että kyse on ymmärtääkseni mielenterveyskuntoutujista ja heidän rääkkäämisensä viikko viikon jälkeen juttu jutun jälkeen yhdestä sanasta valtamediassa ei mielestäni vain nyt näytä kovin hyvältä.
Nuo radioitten soittolistat on rasittavia. Kymmentä kappaletta jauhetaan viikko kerrallaan, uudestaan ja uudestaan. Se saa eniten soittokertoja millä porukalla tai esiintyjällä on henkilökohtaiset suhteet listojen tekijöihin, ei se keneltä tulee parasta musiikkia tai riimejä (räppi, hyi helvetti).
On jännä ristirita, että esimerkiksi Facebookissa ja Twitterissä suvaitsevaisto on hyvin tarkka
yhteisönormeista ja hehkuttaa niitä. Toisaalta taas kun takana on valtamedia, niin tekijänoikeudettoman videon pohjalta voidaan artistia haukkua kuukaudesta toiseen tuosta vain. Kyseistä keikkavideota ei saisi käyttää edes opetusmateriaalina koulussa:
QuoteVoiko YouTube -videon näyttää opetuksessa?
Kysymys:
Tarve digitaalisen verkossa olevan materiaalin käyttöön myös koulumaailman tilanteissa kasvaa koko ajan. Voiko YouTubeen ladatun videon näyttää opetuksen yhteydessä? Voiko esimerkiksi musiikintunnilla esittää Youtubessa olevan musiikkivideon?
Vastaus:
Lähtökohtana on se, ettei Youtube-videoita saa näyttää vapaasti opetuksessa, koska liikkuvaa kuvaa sisältävät teokset katsotaan tekijänoikeudellisesti elokuviksi, joiden esittäminen edellyttää erillistä lupaa.
https://operight.fi/artikkeli/verkkoymparistot/voiko-youtube-videon-nayttaa-opetuksessa
Käsittääkseni tuo kappaleen demoa ei ole julkaistu koskaan Tubessa tai missään studioversiona, eli kyseessä ei siis ole mikään
demolevy. Saa korjata, jos olen väärässä.
Minusta Karjalaisen sisaruksia maalitetaan nyt. Maalittaja on Renaz Ebrahimi, toinen on Rumba.
Eikös se maalittaminen ollut jotenkin pahasta? Vai onko ns. erilaista maalittamista?
Tulipahan tuo biisi kuunneltua. Kun tuo on aika lailla sellainen, joka voi soida millä tahansa radiokanavalla, kuten Arttu Wiskari. Silloin saa aika lailla enempi kuuntelijoita, kuin tuntemattomat rodullistetut räppärit. Ja sitä rahaakin. Menestystä.
Silloin tuntemattomat valittajat saa itselleen syyn, talloa toisia, että sais sen oman vartin julkisuudessa.
Mutta mistähän lienee se demoversio lainattu? Harva nykyartisti on valmis vielä sitä n-sanaa laulamaan, joten jotenkin epäilyttää että nyt joku sai henkilökohtaisen kostonsa, eikä mitään oikeutta millekkaan rodullistetuille höperöille.
Quote from: Ernst on 13.12.2019, 19:31:34
Minusta Karjalaisen sisaruksia maalitetaan nyt. Maalittaja on Renaz Ebrahimi, toinen on Rumba.
Eikös se maalittaminen ollut jotenkin pahasta? Vai onko ns. erilaista maalittamista?
Maalittamiseksi tämä menee vasta siinä vaiheessa jos maustetytöt kommentoivat vähemmistöedustaja Renaz Ebrahimin sanomisia.
Biisi itsessään on, noh biisi. Kuulostaa kasarilta, vaikka kasarimusiikki ei varmaan tuollaista ollutkaan. Mutta kyllä tuota renkuttaa radiossa. On siellä pahempaakin soitettu.
Yksi nykyään kielletty sana..muistan oman lapsuuden vanhempani olivat, ei uskovaisia mutta konservatiivejä suhteessa kiroiluun,,muutamat tukkapöllyt äidiltä tuli,,kun sanoin:ei tuo perkeen saatnan paska ämpäri piä vettä,,pikkuveli kiroili ilman ärrää,,sisko oli yleensä hiljaa.
Nyt on tyttöbändi naulattu seinään koska neekeri,,minun ikäisille neekeri sana on ollut normisanastoa,,ei yksikään tuntemani saman-ikäinen neekeri ole sanasta loukkaantunut ihan samanlaisia kavereita ollaan esim. Royn kanssa hän on neekeri,,vaimonsakin on neekeri.
Vihapatjoille, vas/vihr tekisi hyvää maiskutella jotain kiellettyä suussa,,(en tarkoita sitä neekerin..jne,,), vaan äänestän oikein,,äänestän oikein,,sitten.. äänestän oikein perusSuomalaisia.
Yht`äkkiä ps:n äänestäminen ei tunnu kivuliaalta, samalla vihervassari voi todeta että tyttöbändi saa sanoa neekeri.
laitoin tuonne peräkammarin musa vitjaan laulun, josta laulaja sai pallukoille.
https://www.vihreat.fi/kunnallisvaalit-2008-ehdokkaat-tampere
Renaz Ebrahimi oli vihreiden ehdokkaana.
Näköjään tämä Ebrahimi on yksi näistä "ruskeista tytöistä", jotka yrittävät tehdä businessta keksityllä rasismilla. Käytännössä Ebrahimi itse on rasisti, koska panettelee etnistä ryhmää eli kantasuomalaisia.
Emma-gaalasta olisi rasismi kitkettävä pois. Ensimmäinen toimi on Ebrahimin poistaminen tuomaristosta.
Renaz Ebrahimin juontajakaveri pääsi sitten vuoden tulokasehdokkaaksi.
Kaikesta huolimatta Maustetytöt pääsee kilpailemaan Emmasta yhdessä arvostetussa kategoriassa. Kahdeksan Emman kohdalla ratkaisun tekee kunkin genren hyvin tunteva erikoistuomaristo, ja Kriitikon valinta -raati valitsi Maustetyttöjen Kaikki tiet vievät Peltolaan -albumin yhdeksi ehdokkaaksi.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006341000.html
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/09/24/ylexlle-uusi-musiikin-erikoisohjelma-yeboyah-renaz-ja-wekesa-luvassa-hiphopia
^Räppäri-feministejähän ne. (Onneksi keikista meidän radioista puuttuu ne taajuudet mistä YleX kuuluisi, niin kotona, mökillä, autotallissa kuin autossa).
"Yeboyah, Renaz ja Wekesa -ohjelman perusarvona kuuluu intersektionaalinen feminismi. Kolmikko tunnetaan ennakkoon Mellow Yellow -kollektiivista, jonka järjestämissä bileissä on turvallisempaa grindata.
Turvallisemman tilan bileet tarkoittavat sitä, että me DJ:nä otetaan mikki ja kerrotaan, että täällä on nollatoleranssi syrjinnälle ja häirinnälle, Renaz sanoo.
Olemme huomanneet, että sen jälkeen ihmiset tanssivat vielä vapaammin, koska he luottavat siihen, että esimerkiksi homo- ja transfobiaan, rasismiin ja ableismiin puututaan, Wekesa jatkaa".
Mitä on "ableismi"?.
Quote from: HDRisto on 14.12.2019, 13:00:21
Mitä on "ableismi"?.
To be able to do something = olla kykenevä tekemään jotain.
Olen ableisti jos sinä olet rullatuolissa ja minä en rakenna ramppia joka paikkaan - vähän tähän tyyliin. SJW-bullshittiä joka tapauksessa.
Quote from: Tunkki on 14.12.2019, 13:14:32
Quote from: HDRisto on 14.12.2019, 13:00:21
Mitä on "ableismi"?.
To be able to do something = olla kykenevä tekemään jotain.
Olen ableisti jos sinä olet rullatuolissa ja minä en rakenna ramppia joka paikkaan - vähän tähän tyyliin. SJW-bullshittiä joka tapauksessa.
vammaisuuden perusteella tapahtuva syrjintä
Demoversiosta muokatut uudet sanat kyllä kuulostavat minusta pahemmilta kuin demoversion. Neekeripoika voi hyvinkin haluta känniin, mutta pieni poika on mielestäni alle 10-vuotias, eivätkä sen ikäiset kai ryyppää Sudanissakaan :flowerhat:
"Kun pallot pyörivät ränniin,
mietin Sudanin pieniä poikia,
jotka haluaisivat känniin,
niillä on ongelma sentään oikea:"
Quote from: Martti Munne on 15.12.2019, 10:00:07
Demoversiosta muokatut uudet sanat kyllä kuulostavat minusta pahemmilta kuin demoversion. Neekeripoika voi hyvinkin haluta känniin, mutta pieni poika on mielestäni alle 10-vuotias, eivätkä sen ikäiset kai ryyppää Sudanissakaan :flowerhat:
"Kun pallot pyörivät ränniin,
mietin Sudanin pieniä poikia,
jotka haluaisivat känniin,
niillä on ongelma sentään oikea:"
No lyriikka on lyriikkaa. Ei kai tuossa, tai harvemmin muutenkaan, ole tarkoitus kirjaimellisesti dokumentoida asioita ja maailmaa.
Muutenkin vähän outo sellainen lähtökohta tulkinnoille, mikä nykyään tuntuu olevan vallalla, että kaikki mitä jossain biiseissä lauletaan kertoisi sanatarkasti esittäjänsä omasta elämästä.
Quote from: no future on 15.12.2019, 12:12:34
No lyriikka on lyriikkaa. Ei kai tuossa, tai harvemmin muutenkaan, ole tarkoitus kirjaimellisesti dokumentoida asioita ja maailmaa.
Muutenkin vähän outo sellainen lähtökohta tulkinnoille, mikä nykyään tuntuu olevan vallalla, että kaikki mitä jossain biiseissä lauletaan kertoisi sanatarkasti esittäjänsä omasta elämästä.
Näyttää olevan niin hullut ajat jo, ettei enää taidetta voi erottaa esim. ajallisesti tai esittäjä-henkilöstä.
Joko muuten Blackklansman-elokuvassa natsiksi esittäytynyt ja rasistista kieltä käyttänyt J Pääkkönen on haukuttu noin julkeasta rasisminsa esiintuonnista oikein Hollywood elokuvassa + pakotettu pyytämään anteeksi? Kyllä sekin vielä on tulossa kun vähän odotetaan... Ei se ole mikään selitys, että
- sanat oli kirjoitettu esittäjän laulettavaksi/puhuttavaksi
- laulu/elokuva kertoo vanhasta ajasta
- näyttelijä/laulaja vain tulkitsee esityksen
Jos maustetytöt esityksessään sanoo n-sanan, niin nykyisin siis esittäjä tuomitaan - vastaavasti, kun näyttelijä esittää Hollywoodelokuvassa KKK-rasistia, niin näyttelijän on puhuttava nätisti ja oltava suvaitsevainen KKK-monikulturisti tai muuten itse on oikeasti KKK-symppaava rasisti.
Vai voitaisiinko jo tunnustaa että esittäjiin personoituva taidetulkinta meni jo maustetyttöjen kohdalla hysteerismissään ihan pieleen...
Milloinkahan ne tajuavat kieltää sanan "n-sana"?
QuoteJoko muuten Blackklansman-elokuvassa natsiksi esittäytynyt ja rasistista kieltä käyttänyt J Pääkkönen on haukuttu noin julkeasta rasisminsa esiintuonnista oikein Hollywood elokuvassa + pakotettu pyytämään anteeksi? Kyllä sekin vielä on tulossa kun vähän odotetaan...
Pääkkösellä oli
vapaudut vankilasta-kortti. Ohjaaja oli neekeri.