Poll
Question:
Pitäisikö D'Hondtin menetelmästä luopua?
Option 1: Kyllä, ehdottomasti!
votes: 12
Option 2: Kyllä kai.
votes: 7
Option 3: En osaa sanoa.
votes: 4
Option 4: Ehkäpä ei.
votes: 28
Option 5: Ei missään tapauksessa! Hyvä se on!
votes: 21
Pitäisikö siitä luopua, koska se suosi suuria puolueita, ja sorsii uusia yrittäjiä?
Quote from: https://fi.wikipedia.org/wiki/D%E2%80%99Hondtin_menetelm%C3%A4D'Hondtin menetelmä on suhteellisessa listavaalissa käytetty menetelmä, jolla listan saamien äänimäärien perusteella jaetaan paikat listoille. Menetelmä on nimetty keksijänsä, belgialaisen matemaatikon Victor D'Hondtin mukaan.
D'Hondtin menetelmässä puolueiden saamien paikkojen suhde on melko lähellä äänimäärien suhdetta. Menetelmällä on kuitenkin taipumus suosia suuria puolueita pienten kustannuksella.
Vaalipiiristä riippuen, pienpuolueen ainoa läpimennyt ek-vaaliehdokas tarvitsee noin 15 000 ääntä, mutta suuren puolueen ääniharavan perässä tulleelle riittää 3000 ääntä. Onko tämä nyt sillä tavalla kuin haluamme asioiden olevan?
Quote from: Lalli IsoTalo on 09.04.2019, 09:34:10
Pitäisikö siitä luopua, koska se suosi suuria puolueita, ja sorsii uusia yrittäjiä?
Ennen luopumista pitäisi olla selvillä vaihtoehdoista, ja niiden eduista ja haitoista.
Quote from: Siili on 09.04.2019, 09:40:32
Quote from: Lalli IsoTalo on 09.04.2019, 09:34:10
Pitäisikö siitä luopua, koska se suosi suuria puolueita, ja sorsii uusia yrittäjiä?
Ennen luopumista pitäisi olla selvillä vaihtoehdoista, ja niiden eduista ja haitoista.
Totta. Aloitus oli vähän raakile.
@Nikolas Ojala
Quote from: Siili on 09.04.2019, 09:40:32
Ennen luopumista pitäisi olla selvillä vaihtoehdoista, ja niiden eduista ja haitoista.
Kannattaa myös pitää mielessä Arrow'n paradoksi, jonka mukaan käytännössä kaikkiin vaalitapoihin liittyy omat ongelmansa:
Arrow'n paradoksi
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Arrow'n_paradoksi (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Arrow'n_paradoksi)
Quote
Arrow'n paradoksi tai Arrow'n mahdottomuusteoreema on vaalitapoihin liittyvä teoreema, jonka mukaan mikään sellainen vaalitapa, jossa äänestäjät laittavat osan tai kaikki ehdokkaista suosituimmuusjärjestykseen, ei voi täyttää Arrow'n määrittämiä viittä maalaisjärjen mukaista kriteeriä. Teoreeman kehittäjä Kenneth Arrow voitti tutkimuksiaan esittävällä kirjalla Social choice and individual values Nobelin taloustieteiden palkinnon 1972.
Meillähän on siis käytännössä listavaali jossa äänestäjä määrää läpimenojärjestyksen. Parempi näin kuin puhtaassa listavaalissa. Suorassa vaalissa äänten keskittyminen on ongelma, yksi vahva ehdokas imuroi äänet muttei vedä ketään mukanaan. Ainoa tapa saada ehdokkaat tasaiselle taitaa olla brittien systeemi jossa on yhden edustajan vaalipiirit joissa puolueilla on yksi ehdokas. Yksikään ääni ei mene hukkaan, mutta avainasemassa on puolue joka päättää kuka pääsee ehdolle. Vähemmän valinnanvaraa siis, ja puolueen lista on täysin suljettu.
Kaikessa noloudessaankin soinin persut osoittivat että uusi tulija pääsee kyllä läpi ja voi kasvaa, kunhan viesti on vahva ja selvä. Eli Tony Halme. Keskenään Vistbacka ja Soini olisivat olleet historiaa. Yhdessä vaalipiirissä yksi ehdokas läpi, jos siihen ei löydy kannatusta niin viesti ei ole mennyt läpi.
Systeemimme saattaa olla viallinen mutta en ihan helpolla muuttaisi.
Ottaisin käyttöön jonkinlaisen tasauspaikkajärjestelmän. Yksinkertaisimmillaan voisi toimia niin, että tasauspaikkavaalipiiriin laskettaisiin äänet, joilla ei ole ollut vaikutusta paikkajakaumaan. Siis tietenkin pienpuolueiden äänet, mutta myös eduskuntaan selvinneiden puolueiden ylijäämä-äänet. Esimerkki Helsingistä viime vaaleista laskettaisiin ylijäämäpottiin:
- Kokoomukselle 93392 - 6*13527,667 = 12226 ääntä
- Vihreille 67806 - 5*13527,667 = 168 ääntä
- Demareille 55874 - 4*13527,667 = 1763 ääntä
- Perussuomalaisille 40583 - 3*13527,667 = 0 ääntä (Raatikainen meni niukin naukin läpi)
- Vasemmistoliitolle 35435 - 2*13527,667 = 8380 ääntä
- Keskustalle 25947 - 13527,667 = 12419 ääntä
- RKP:lle 24645 - 13527,667 = 11117 ääntä
- KD:lle 6407 ääntä, piraateille 5119 ääntä, SKP:lle 1485 ääntä jne
Kun kaikkien vaalipiirien ylijäämä-äänet on summattu puolueittain, tasauspaikkavaalipiirille jyvitetyt paikat jaettaisiin D'Hondtin menetelmällä. En osaa sanoa, montako paikkaa tasauspaikkavaalipiirille pitäisi jyvittää. Se olisi poliittinen päätös, koska mitään luonnollista vastausta ei ole.
Quote from: Skeptikko on 09.04.2019, 09:49:00
Arrow'n paradoksi
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Arrow'n_paradoksi (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Arrow'n_paradoksi)
Yritin lukea tuota moneen kertaan, mutta jotenkin lamppuni ei oikein syttynyt. :P
Quote from: Lalli IsoTalo on 09.04.2019, 09:34:10
Vaalipiiristä riippuen, pienpuolueen ainoa läpimennyt ek-vaaliehdokas tarvitsee noin 15 000 ääntä, mutta suuren puolueen ääniharavan perässä tulleelle riittää 3000 ääntä. Onko tämä nyt sillä tavalla kuin haluamme asioiden olevan?
Näin esitettynä vaalimenetelmän voi nähdä ongelmana. Näen ettei vaalimenetelmä ole kuitenkaan se ongelma vaan ongelma on puolueiden toiminta eduskunnassa. Erityinen ongelma on puolueiden toiminta äänestyspäätöksissä, mitä kutsutaan ryhmäpäätöksiksi ja ryhmäkuriksi. Toinen osa ongelmaa on se, että ryhmäpäätökset syntyvät täysin julkisuudelta piilossa eikä äänestäjille välity mitään luotettavaa tietoa siitä, mistä on äänestetty, kuinka on äänestetty (kuka?) jne.. Tämä on mielestäni tehokkaasti näivettänyt edustuksellisen demokratian ja on varsinainen ongelma vaalimenetelmän sijasta.
Single transferable vote olisi reilumpi vaalitapa, käytössä esim Uudessa-Seelannissa ja Australiassa
https://en.wikipedia.org/wiki/Single_transferable_vote
Quote
The single transferable vote (STV) is a voting system designed to achieve proportional representation through ranked voting in multi-seat organizations or constituencies (voting districts).[1] Under STV, an elector (voter) has a single vote that is initially allocated to their most preferred candidate. Votes are totalled and a quota (the number of votes required to win a seat) derived. If their candidate achieves quota, he/she is elected and in some STV systems any surplus vote is transferred to other candidates in proportion to the voters' stated preferences. If more candidates than seats remain, the bottom candidate is eliminated with his/her votes being transferred to other candidates as determined by the voters' stated preferences. These elections and eliminations, and vote transfers if applicable, continue until there are only as many candidates as there are unfilled seats. The specific method of transferring votes varies in different systems (see § Counting methods).
The system provides approximately proportional representation while mostly ensuring that the party with the most votes gets the most seats and that minorities have some representation; enables votes to be cast for individual candidates rather than for parties and party machine-controlled party lists, and – compared to first-past-the-post voting – reduces "wasted" votes (votes being wasted on losers and surplus votes being wasted on sure winners) by transferring them to other candidates.
Tietenkään vaalitapaa ei koskaan tulla muuttamaan, koska suurten puolueiden mielestä olisi tietysti epäreilua, että puolueiden edustus olisi suoraan suhteessa niiden saamaan äänimäärään.
Ei pitäisi luopua sillä esim jos mestari saisi hesasta 40 000 ääntäjä menisi yksin läpi kun taas vihreistä menisi kolme alle kymppidonan äänisaalilla läpi. Nykyisessä mallissa D höntti on paras. Pienpuolueiden ongelmat eivät johdu suhteellisesta vaalitavasta.
Miksi jokaisella kansanedustajalla on käytettävissään eduskunnan äänestyksissä tasan yksi ääni, riippumatta siitä, montako ääntä edustaja on saanut eduskuntavaaleissa?
Tämän kysymyksen perinpohjainen käsittely johtaa ratkaisuun, joka toteuttaa varsin tarkan suhteellisuuden.
Yksinkertaisimmillaan menetelmä olisi sellainen, että vaalit käytäisiin yhdessä koko maan vaalipiirissä, ja edustajat valittaisiin yksinkertaisella enemmistövaalilla, jossa puolueilla ei olisi mitään erityisasemaa, ja eduskuntaan päässeet ehdokkaat äänestäisivät eduskunnassa kansalaisilta keräämänsä henkilökohtaisen äänimäärän mukaan.
Vaaleissa putoavien ehdokkaiden mukana hukkaantuvien äänten vuoksi tuota äärimmäisen yksinkertaista järjestelmää voitaisiin korjata varaäänillä: Jos äänestäjän ykkösehdokas ei pääsekään eduskuntaan ja äänestäjän ääni uhkaa mennä hukkaan, varaääni siirtää kansalaisen äänivallan toiselle ehdokkaalle, joka toivottavasti pääsi eduskuntaan.
Edustuksellisten järjestelmien vaalitavoilla voidaan pelailla ja parannelmia kehitellä. Niin tai näin, kyseessä on parhaimmillaankin vain edustuksellinen järjestelmä, ellei siihen tuoda demokratiaa mukaan, kuten Sveitsissä on tehty.
Demokratian perimmäinen kriteeri on se, saako kansa sellaista politiikkaa kuin haluaa. Sveitsin mallissa se on toteutettu kansalaisaloitteiden ja niitä seuraavien sitovien kansanäänestysten avulla.
Nykyinen hönttisysteemi ainakin estää puoluekentän pirstaloitumista. On ihan tarpeeksi noita pienpuolueita jo nytkin. Ei toinenkaan äärimmäisyys eli kahden suuren kisa jenkkien tyyliin aivan loistavalta tunnu. Nykysysteemi tuntuu ainakin Suomeen sopivan, makuasia.
Jos jokin parempi olisi käytössä niin mikä ettei MUTTA kaikissa vaalimenetelmissä on omat valuvikansa.
Tämä järjestelmä takaa ja varmistaa sen, ettei pelkästään Helsigin ja Uudenmaan äänet ja suurten kaupunkien äänet ratkaise KOKO SUOMEN vaalitulosta.
Nykyinen vaalipiirijärjestelmä on suhtkoht tasapuolinen. Koko Suomen osalta.
(Eihän Trumpkaan saanut äänten enemmistöä koko maassa mutta siellä ratkaisee osavaltioiden tulos joten se parhaiten vissiin antaa kuvan KOKO maan tahdosta)
Jokainen voi kuvitella jos olisi yksi vaalipiiri (Suomi) ja niiden mukaan eduskunta valittaisiin...
Paikkajako eduskunnassa olisi aivan erilainen....uusimaa, helsinki, tampere ja turku kai käytännössä päättäisi millaisia lakeja eduskunta säätäisi.
Joka paremman keksii niin toki kannatetaan.
(Se valistunut diktatuuri OLISI ehkä paras järjestelmä mutta jos ei kuitenkaan siihen lähdetä... 8))
Quote from: Radio on 09.04.2019, 11:00:06
Nykyinen hönttisysteemi ainakin estää puoluekentän pirstaloitumista.
Voisi olla järjestelmä jollaista Mannerheim jo aikanaan esitti: Siinä järjestelmässä eduskunta ja valtioneuvosto olisivat olleet täysin erilliset, eikä päällekkäisyyksiä ja siitä johtuvia omituisia jääviyksiä olisi ollut. Nykyään Suomessa valtioneuvoston ja eduskunnan päällekkäisyys on todella suurta, kun useimmissa hallituksissa jokainen valtioneuvoston ministeri on samaan aikaan myös kansanedustaja, ja nostettu ministeriksi nimenomaan siksi että on jonkin hallituspuolueen kansanedustaja.Meillä on järjestelmä, jossa rekisteröidyillä puolueilla ja varsinkin eduskuntapuolueilla on erityisasema. Jos järjestelmä ei olisi näin puoluekeskeinen, hallituspolitiikka laadittaisiin ensisijaisesti valtioneuvostossa eikä puolueissa. Valtioneuvosto kuuntelisi kansanedustajien eikä puolueiden näkemyksiä.
Arrow'n paradoksi osoittanee, että täydellistä vaalitapaa ei liene. Sama pätee hallitusmuotoon. Kukin vaalitapa ja hallitustapa luo erilaisen yhteiskunnan ja vallanpitäjän. Tämä valtakysymys askarrutti antiikin filosofeja, jotka sysäsivät liikkeelle valtio-opin perusajatukset kirjoitetussa muodossa. Klassikkona on tietysti Platonin Valtio-teos.
Monipuoluejärjestelmä, jonka D'hondtin vaalitapa luo, on ollut ns. konsensuspolitiikan ydin. Kaksipuoluejärjestelmä luo vastakkainasettelua ja vaihtaa hallitsijaa varmasti vaalivoittajan vaihtuessa. Edellinen ylläpitää usein olemassaolevaa (status quo) ja hillitsee voimakkaita poliittisia muutoksia, kun taas jälkimmäinen sallii voimakkaat suunnanmuutokset helpommin ja äänestäjä saanee äänensä helpommin kuuluviin. Suuria muutoksia on erittäin vaikea saada aikaan näissä asioissa, koska ne ovat kunkin yhteiskunnan perusluonteeseen kuuluvia. Suomen presidentin vaali on merkittävä poikkeus, jossa välillisestä vaalista siirryttiin suoraan kansanvaaliin.
Moni äänestäjä kokenee puolueet ongelmiksi ja äänestää henkilöä ymmärtämättä, miten ratkaiseva merkitys puolueen johdolla on käytännön politiikan kannalta. Tämä edustuksellinen demokratia, D'hondt ja siitä seuraava monipuoluejärjestelmä on eräänlaista tasapainoilua suoran kansanvallan ja harvain-/yksinvallan välillä.
Sitä nuorallatanssia valtio-oppi on ollut Platonista lähtien. Platon piti filosofien johtamaa valtiota parhaimpana, mutta se ei olisi kai saanut yhtään päätöstä aikaiseksi vaan riitely Akropolin kukkulalla olisi kuulunut yhä, kun vihollisen joukot olisivat piirittäneet Ateenaa. Tyranni valittiin sotapäälliköksi pelastamaan kaupunki tuholta. Voiton jälkeen yksinvaltias luovutti, tai ainakin niin oletettiin, vallan taas kansalaisille.
Quote from: Nikolas Ojala on 09.04.2019, 11:39:02
Voisi olla järjestelmä jollaista Mannerheim jo aikanaan esitti: Siinä järjestelmässä eduskunta ja valtioneuvosto olisivat olleet täysin erilliset, eikä päällekkäisyyksiä ja siitä johtuvia omituisia jääviyksiä olisi ollut. Nykyään Suomessa valtioneuvoston ja eduskunnan päällekkäisyys on todella suurta, kun useimmissa hallituksissa jokainen valtioneuvoston ministeri on samaan aikaan myös kansanedustaja, ja nostettu ministeriksi nimenomaan siksi että on jonkin hallituspuolueen kansanedustaja.
Varamies otetaan tilalle, jos kansanedustaja häippäsee mepiksi Brysseliin. Kun hän jättää Brysselin, varamies väistyy.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000005716018.html
Miksei samaa prosessia noudateta ministerien suhteen? Luulisi ministerin hommissa olevan ihan riittävästi tekemistä ja näkyvyys valitsijoidenkin suuntaan on ihan riittävä. Miksi pitää vielä säheltää eduskunnassakin?
Jos olisi tasauspaikajärjestelmä niin vaalipiiriä ei tarvitsisi keinotekoisesti yhdistellä ja silti saavutettaisiin suhteellisuus.
Nykyjärjestelmässähän hauska piirre on se että tuijotetaan valtakunnallista ääniosuutta mutta yhtäkään paikkaa ei valtakunnallisen ääniosuuden perusteella jaeta.
Quote from: duc on 09.04.2019, 11:53:00
Kaksipuoluejärjestelmä luo vastakkainasettelua ja vaihtaa hallitsijaa varmasti vaalivoittajan vaihtuessa. Edellinen ylläpitää usein olemassaolevaa (status quo) ja hillitsee voimakkaita poliittisia muutoksia, kun taas jälkimmäinen sallii voimakkaat suunnanmuutokset helpommin ja äänestäjä saanee äänensä helpommin kuuluviin. Suuria muutoksia on erittäin vaikea saada aikaan näissä asioissa, koska ne ovat kunkin yhteiskunnan perusluonteeseen kuuluvia.
Siksi on minusta on merkille pantavaa, että Uudessa Seelannissa siirryttiin brittisysteemistä ("voittaja vie kaiken") usean edustajan vaalipiireihin 1994. Isot puolueet kannattivat tietenkin status quota, mutta julkinen paine oli ilmeisesti ylivoimainen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electoral_system_of_New_Zealand#MMP_in_New_Zealand
Jos on parempi järjestelmä kuin höntti niin mikä ettei. Kannatan pienpuolueille helpompaa ja "reilumpaa" mahdollisuutta vaaleissa. Puoluekentän "pirstaloitumisen" vastaisuus on syvältä. Samanmieliset puolueet voivat tehdä läheistä yhteistyötä. On sitä parempi, mitä enemmän vaihtoehtoja äänestäjällä on annettavana. Esimerkiksi siirtoäänivaalitavassahan eri ehdokasyhdistelmiä riittää. Mielestäni erityisen tärkeä asia on nykyisen vaalipiirijaon lakkauttaminen eduskuntavaaleista ja koko maan muuttaminen yhdeksi vaalipiiriksi. Jos käytetään hönttiä tai vastaavaa puoluekeskeistä vaalijärjestelmää niin puolueiden pitäisi saada kansanedustajia suunnilleen niiden saamien äänimäärien suhteessa. Mitään keinotekoisia äänikynnyksiä ei pidä luoda. Britannian vaalijärjestelmä on ääriesimerkki vaalipiirijaosta: se johtaa käytännössä kaksipuoluejärjestelmään. Ruotsin listavaalissa on keinotekoinen äänikynnys ja yleensä valitaan harvoista vaihtoehdoista, koska äänestetään puolueen listaa.
Quote from: Laskentanuiva on 09.04.2019, 11:25:55
Tämä järjestelmä takaa ja varmistaa sen, ettei pelkästään Helsigin ja Uudenmaan äänet ja suurten kaupunkien äänet ratkaise KOKO SUOMEN vaalitulosta.
Nykyinen vaalipiirijärjestelmä on suhtkoht tasapuolinen. Koko Suomen osalta.
(Eihän Trumpkaan saanut äänten enemmistöä koko maassa mutta siellä ratkaisee osavaltioiden tulos joten se parhaiten vissiin antaa kuvan KOKO maan tahdosta)
Jokainen voi kuvitella jos olisi yksi vaalipiiri (Suomi) ja niiden mukaan eduskunta valittaisiin...
Paikkajako eduskunnassa olisi aivan erilainen....uusimaa, helsinki, tampere ja turku kai käytännössä päättäisi millaisia lakeja eduskunta säätäisi.
Nykyinen vaalipiirijako on sellainen että joka vaalipiirissä puolue tarvitsee noin 12000 ääntä per kansanedustaja. Kuvitellaan esimerkiksi että Suomessa olisi 5 miljoonaa äänestäjää joista Uudellamaalla miljoona, jolloin Uudeltamaalta valitaan viidesosa kansanedustajista eli 40 edustajaa. Puolet Uudenmaan äänestäjistä äänestää Antifa-puoluetta ja puolet Natsipuoluetta. Koko muun maan 4 miljoonaa äänestäjää äänestävät sataprosenttisesti Perähikiäpuoluetta. Eduskuntaan valitaan siis 160 Perähikiäpuolueen, 20 Antifa-puolueen ja 20 Natsipuolueen edustajaa.
Jos koko maa olisikin yhtä ja samaa vaalipiiriä niin millainen paikkajako silloin olisi jos äänestäjien puoluevalinnat pysyvät samoina? Perähikiäpuolue saa 4 miljoonaa ääntä eli 160 edustajaa, Antifa ja Natsipuolue taas saavat kumpikin 500000 ääntä ja 20 edustajaa eli puolueiden edustajamäärät pysyvät samoina.
Nykyinen vaalipiirijärjestelmä on kuitenkin selvästi huonompi. Et voi äänestää suosikkiehdokastasi jos hän on väärässä vaalipiirissä. Vaalipiirissä puolueen listalla olevien ehdokkaiden määrää rajoittaa vaalipiirin koko, mikä tarkoittaa vähemmän valinnanvaraa äänestäjälle. Pienpuolueiden läpimeno vaikeutuu. Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Piraattipuolue olisi saanut yhden kansanedustajan, jos koko maa olisi ollut yhtä vaalipiiriä. Kuitenkin myös monet nykyiset eduskuntapuolueet, kuten Perussuomalaiset ja Vihreät, ovat aikoinaan olleet pieniä.
Mielenkiintoista, ettei kukaan ole tässä ketjussa muistanut viime vaalien yhteydessä täällä esiinnostettua Sainte-Laguen menetelmää.
Nikolas Ojalan mainitsema "Mannerheimin malli" olisi tärkeä uudistus. Nykymallissahan vallan kolmijako-oppi ei toteudu ollenkaan.
Yksi uudistus olisi myös muuttaa systeemiä niin, että kaikista vaalipiireistä olisi yhtä monta edustajaa (kuten Usan senaatissa jokaisen osavaltion painoarvo on yhtä suuri). Nykysysteemi suosii Etelä-Suomea.
Pirstaloituminen on myös demokratiaa. Tällä hetkellä esimerkiksi Israelin 120-paikkaisessa parlamentissä on 13 puoluetta.
Quote from: Lalli IsoTalo on 09.04.2019, 09:34:10
Pitäisikö siitä luopua, koska se suosi suuria puolueita, ja sorsii uusia yrittäjiä?
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu.
Käytännössä eduskunnat joissa on paljon pienpuolueita ovat lähes toimintakyvyttömiä. Näistä esimerkkinä vaikka Italia, jonka hallitusten elinikä on keskimäärin vain 2 vuotta ennen kun ne kaatuvat.
Syy on se, että hallitukset joudutaan muodostamaan niin monesta puolueesta tai se on riippuvainen monesta oppositiopuolueesta, että ne eivät pysy kasassa pientenkin kiistojen syntyessä. Suomessa Kataisen Six-päck osoitti juuri monipuoluehallituksen ongelmat.
Näitä hallitusongelma on sitten yritetty korjaa superkarttumilla, joissa suurimmille puolueelle annetaan erinäisiä bonuspaikkoja eduskuntaan, jotta he pystyisivät muodostamaan toimivan hallituksen. Nämä superkarttumat ovat mielestäni vielä epädemokraattisempi tapa korjaa toimimaton vaalijärjestelmä jälkikäteen. Sillähän käytännössä annetaan joillekin puolueelle ääniä, joita ne eivät koskaan ole saaneet.
Vaikka voisi väittää demokratian toteutuvan paremmin jos pienpuolueetkin pääsevät läpi äänten suorassa suhteessa, tosiasiassa maan hallitseminen on vaikeampaa tai jopa mahdotonta niiden kanssa.
Tämän takia lähes kaikissa demokraattisissa maissa on edustuksellinen demokratia eikä suoraa demokratiaa. Edes Sveitsissä, suoran demokratian mallimaa, ei ole aidosti suora demokratia vaan silläkin on demokraattista edustuksellisuutta Bundesversammlungin kautta.
Kokonaisuus huomioiden D'Hondtin vaalimenetelmä näyttäisi olevan aika hyvä kompromissi demokratian ja hallinnon toimivuuden välillä.
Minusta demokratialle tärkeimpää ei ole mahdollisimman laaja edustus esim. pienpuolueiden kautta, vaan se, että säännöt eivät muutu jälkikäteen eikä järjestelmää manipuloida.
Yritys pistää Trump viralta ja Brexitin mitätöimisyritys ovat esimerkkejä suuresta demokratiavajeesta, jossa poliittinen eliitti ei kunnioita vaaleja vaan pyrkivät eri keinoin sabotoimaan tuloksen jälkikäteen.
Myös Ruotsin kaltainen listavaali ja avoimet vaalisetelit ovat kauhistuksia demokratian kannalta. Ruotsin järjestelmä luo sosiaalisen paineen äänestää "oikein" eikä anna täyttä vapautta äänestäjille valita kuten haluavat.
Tässä mielessä Suomen vaalijärjestelmä on ylivoimainen, ja niin kauan kun eliitti kunnioittaa vaalien tuloksen, voimme olla tyytyväisiä. Tämä tosin ei enää ole itsestäänselvyys nyt kun eri puolueet muodostavat hallituksia jo ennen vaaleja sulkemalla valikoituja puolueita pois hallituksesta.
Hyvä ketju ja avaus, kiitos.
Länsinaapurissa-han on käytössä tuo yllä mainittu Sainte-Laguën metodi, joka siis on identtinen kuin kotimainen D'Hondt sillä erotuksella, että kaava on D'Hondtin V/(s+1) sijaan V/(2s+1), tai vastaava kerroin. V on siis äänimäärä ja s saavutettu paikkamäärä piirissä. Sainte-Laguë on jonkin verran suosiollisempi pienpuolueille, sillä jo saavutettujen paikkojen painoarvo vertailuluvun jakajana ja pienentäjänä on isompi, Ruotsissa kerroin muistaakseni 1.2 eikä 2. Jonkinasteinen tasauspaikkajärjestelmä, jälleen kuten länsinaapurissa, olisi varmasti ihan kiva, mutta se toki monimutkaistaa järjestelmää. Nykyisen etuna on suhteellisen kiva simppeliys jolla saadaan suunnilleen suhteellinen edustus.
Yllä mainitun Arrow'n teoreeman mukaisesti ei myöskään ole yhtä vaalitapaa, joka täyttäisi kaikki demokraattisuuden kriteerit. Tätä on tosiaan demokratiateorian historiassa pohdittu paljonkin, notta mikä olisi optimaalinen järjestelmä vallanjaolle ja muulle. Pääperiaatteina Montesquieusta lähtien on nähty vallanjako: lainsäädäntö-, toimeenpano- ja tuomiovalta kaikki kolme erillään. Tästä on johdettu erilaisia malleja, D'Hondtin nään ihan hyvänä kompromissina tätä luomaan, vaikka ei suoraan vaalijärjestelmästä riipukaan.
Pirstaloituminen on yleensä hyvä, äänien pluraliteetti päätöksenteossa ehdottoman hyvä. First past the post -järjestelmät, kuten briteissä ja jenkeissä, lähinnä polarisoivat ja "pakottavat" kahden puolueen ympärille rakentuneeseen järjestelmään. Suhteellinen vaalitapa on ehdottomasti mukavampi. Yhdysvaltojen senaattia pidän lähinnä demokratian irvikuvana. Tyhjälle läänille äänten antaminen voi suosia tiettyä kohorttia, mutta ei se kovin demokraattista ole. Ihmiset äänestävät, jaetaan paikat niiden perusteella jatkossakin.
Ei pitäisi luopua. Ei se, että on "uusi yrittäjä" ole mikään tae siitä, että tämä kukin feministejä ja eläinsuojelijoita edustava hörhöryhmä on kulloinkin jotenkin nykyisiä vihreitä ja vasemmistoliittolaisia parempia. On kuitenkin hyvä, että säilyy tietty kynnys valtaan.
Suomessa demokratian itsensä mekanismeissa ei ole ollut mitään erityisempää vikaa. Vika on sananvapauden toteutumisessa, siinä johon demokratia nojaa pysyäkseen pystyssä. Tämä tuki horjuu. Siitä tekijästä johtuu mm. se, että kansalaisaloitteesta tuli käytännössä lehdistön tapa edistää erilaisia mädätysteemoja ja olisi kokonaisuudelle jopa parempi, että myös kansalaisaloitteesta luovuttaisiin. Aina kun siellä on joku homoilua edistävä teema, se tulee saamaan rajattoman Yleisradion ja Hyysärin tuen. Sensijaan maahanmuuttokriittisistä asioista kuten raiskaajien karkottamisaloitteista vaietaan.
Kynnystä hörhöliikkeille pitäisi korkeintaan nostaa eikä laskea ja samoin alueellista edustamista, ettei anneta helsinkiläisille hulluille yhtään enempää valtaa kun niillä jo on. Jos alueellinen edustus ei olisi olemassa, Oulun erityistilanne ei näkyisi vaaleissa mitenkään, eikä pakottaisi kepuleita ym. reagoimaan tilanteeseen.
Quote from: Lalli IsoTalo on 09.04.2019, 09:34:10
Vaalipiiristä riippuen, pienpuolueen ainoa läpimennyt ek-vaaliehdokas tarvitsee noin 15 000 ääntä, mutta suuren puolueen ääniharavan perässä tulleelle riittää 3000 ääntä. Onko tämä nyt sillä tavalla kuin haluamme asioiden olevan?
Äänet annettaan ensisijassa puolueelle, joten tuo on täysin oikein. Olisi käsittämätöntä, jos puoluetta rangaistaisiin siitä, että sen äänet keskittyvät jollekin henkilölle. Tätä tulee ajatella poliittisen vaikutusvallan kautta, ei sen kautta kuinka helpolla saa työpaikan eduskunnasta.
Demokratialle eräs teoreettinen mahdollisuus on myös demarkia eli lottokratia (https://en.wikipedia.org/wiki/Demarchy), jossa vaalien sijaan edustajat valitaan arpomalla kansasta. Se voisi vähentää ammattipoliitikkouden ja puoluepolitiikan tuomia ongelmia. Demarkiaa voisi kokeilla rinnakkain vaalien kanssa esimerkiksi valitsemalla vain osan edustajista tai tiettyjen hallintoelinten (esim. kaksikamarisen parlamentin ylä- tai alahuone) jäsenet arpomalla.
Quote from: Beef Supreme on 09.04.2019, 09:53:31
Meillähän on siis käytännössä listavaali jossa äänestäjä määrää läpimenojärjestyksen. Parempi näin kuin puhtaassa listavaalissa. Suorassa vaalissa äänten keskittyminen on ongelma, yksi vahva ehdokas imuroi äänet muttei vedä ketään mukanaan. Ainoa tapa saada ehdokkaat tasaiselle taitaa olla brittien systeemi jossa on yhden edustajan vaalipiirit joissa puolueilla on yksi ehdokas. Yksikään ääni ei mene hukkaan, mutta avainasemassa on puolue joka päättää kuka pääsee ehdolle. Vähemmän valinnanvaraa siis, ja puolueen lista on täysin suljettu.
Briteissä nimenomaan ääniä menee hukkaan, mm. pienpuolueille annetut. Tuo systeemi on älytön. Jos se olisi kaksivaiheinen, olisi siinä mieltä.
Jossain päin maailmaa on ilmeisesti käytössä sellainen menetelmä, että äänestäjä äänestää sekä puoluetta että ehdokasta. Ilmeisesti ehdokas voi tulla eri puolueesta kuin äänestetty puolue.
En sitten tiedä, miten tämä käytännössä onnistuisi, mutta tuottaisi varmasti mielenkiintoisia tuloksia. Sellaisten ehdokkaiden kuin Haaviston ja Anderssonin äänipotti kasvaisi todennäköisesti entistä isommaksi. Voipi olla, että Halla-ahokin saattaisi kerätä enemmän ääniä.
Quote from: Jepulis on 09.04.2019, 12:41:24
Ei pitäisi luopua. Ei se, että on "uusi yrittäjä" ole mikään tae siitä, että tämä kukin feministejä ja eläinsuojelijoita edustava hörhöryhmä on kulloinkin jotenkin nykyisiä vihreitä ja vasemmistoliittolaisia parempia. On kuitenkin hyvä, että säilyy tietty kynnys valtaan.
Tähän voisi ehkä lisätä sellainen tosiasia, että uudet yrittäjät ovat yleensä kapean sektorin liikkeitä.
Jos he pääsevät yhdellä ja ehkä vähän kannatusta nauttivalla kysymyksellään eduskuntaan, he saavat tosiasiassa painoarvoansa suuremman edustuksen maan politiikassa.
Pahimmassa tapauksessa, joku raivofeministinen puolue voi olla kuninkaantekijä hallitusta muodostaessa. Luonnollisesti he haluaisivat silloin myös agendansa näkyviin hallituksessa ja päädymme tilanteeseen, jossa mikropuolue saa läpi pähkähulluja lakeja vain sen takia, ettei hallitus kaatuisi.
Potentiaalisesti tällainen pienpuolueiden valta-asema voisi siis johtaa erinäisiin kiristystilanteisiin, jossa vaikkapa valkoinen kantasuomalainen mies päätyy raivofeministien hyökkäysten kohteeksi lakiteitse.
Tämä huomioiden, en ole lainkaan vakuuttunut, että edes haluamme paljon pienpuolueita eduskuntaan.
Quote from: Julleht on 09.04.2019, 12:39:02
Hyvä ketju ja avaus, kiitos.
:)
Itse en ole näissä asioissa kovinkaan kova luu, mutta arvelin, että kyllä Hommasta löytyy asiantuntemusta. Ja löytyyhän sitä. :D
Quote from: Mursu on 09.04.2019, 12:46:32
Quote from: Beef Supreme on 09.04.2019, 09:53:31
Meillähän on siis käytännössä listavaali jossa äänestäjä määrää läpimenojärjestyksen. Parempi näin kuin puhtaassa listavaalissa. Suorassa vaalissa äänten keskittyminen on ongelma, yksi vahva ehdokas imuroi äänet muttei vedä ketään mukanaan. Ainoa tapa saada ehdokkaat tasaiselle taitaa olla brittien systeemi jossa on yhden edustajan vaalipiirit joissa puolueilla on yksi ehdokas. Yksikään ääni ei mene hukkaan, mutta avainasemassa on puolue joka päättää kuka pääsee ehdolle. Vähemmän valinnanvaraa siis, ja puolueen lista on täysin suljettu.
Briteissä nimenomaan ääniä menee hukkaan, mm. pienpuolueille annetut. Tuo systeemi on älytön. Jos se olisi kaksivaiheinen, olisi siinä mieltä.
Brittien ns. first-past-the-post järjestelmä on todellakin täysin älyvapaa. Koska vain yksi ehdokas vaalipiiristä pääsee parlamenttiin, muiden ehdokkaiden äänillä ei ole merkitystä. Käytännössä siis vain yksi puolue (ja ehdokas) edustaa koko vaalipiiriä.
Tämä johti siihen, että vuoden 2015 vaaleissa UKIP sai parlamentissa yhden paikan vaikka sai 12,7% koko maan äänistä. SNP (skotit) sai 54 paikkaa äänisaaliilla 4,8%.
Brittien systeemi on ehkä länsimaiden surkein ja käytännössä sementoi vallan kahdelle puolueelle, Tories ja Labour, jotka aina muodostavat hallituksen.
Saite-Lague olisi vähän parempi.
Miten olis Sveitsin sitova suora kansanäänestys periaatteellisista asioista? Tai mahdollisuus vetää kannatus pois, jos on pettynyt äänestämäänsä edustajaan?
Quote from: Soljuvainen on 09.04.2019, 12:49:53
Jossain päin maailmaa on ilmeisesti käytössä sellainen menetelmä, että äänestäjä äänestää sekä puoluetta että ehdokasta. Ilmeisesti ehdokas voi tulla eri puolueesta kuin äänestetty puolue.
Se paikka on esim. Ruotsi. Siellä äänestetään ensisijaisesti puoluetta. Puolue on sitten laatinut prioriteettilistan, josta kansanedustajat poimitaan. Tämä on ns. listavaalijärjestelmä.
Sen lisäksi äänestäjä voi vinkata ketä kansanedustajaa haluaisi eduskuntaan äänestämällä henkilöä. Jos henkilö saa vaalipiirissään yli 5% henkilöäänistä, hänellä on etusija eduskuntaan suhteessa niihin, jotka jäävät tämän alle. Alle jäävät menevät sisään puoluelistan mukaan.
Ruotsin vaalijärjestelmä on äärimmäisen sekava. Se on ilmeisesti jonkinlainen ruotsalaisten oma viritelmä, joka on rakenneltu ja muutettu ajan saatossa kunnes siitä on tullut sotkuinen tilkkutäkki, josta vain juristit saavat selvää.
Erityinen piirre on Ruotsin järjestelmän avoimet ja puoluekohtaiset vaalisetelit.
Ruotsissa jokaisella puolueella on omat vaalisetelit ja niitä voi jakaa etukäteen ihmisten postilaatikkoon. Jos et ole saanut seteliä, valitset sen äänestyspaikan avoimesta hyllystä, josta kaikki näkevät kenen setelin otat. Lisäksi hyllyssä on valkoinen seteli, johon voi itse merkata puolueen. Moni yrittää ylläpitää vaalisalaisuutta valkoisella setelillä tai ottamalla äänestyskoppiin kaikkien puolueiden setelit.
Vaalisalaisuuden pitäminen on siis äänestäjän itsestään kiinni ja sanomattakin on selvä, että moni ei ymmärrä kikkailla seteleillä tai äänestävät sitä mitä postiluukusta on tippunut sisään. Sosiaalinen paine luo myös tilanteita, missä on pakko valita tietyn puolueen setelin, jotta kaikki näkevät ettei lipeä ruodusta. Tämä painostus on ollut erityisesti demarien eduksi.
Setelijärjestelmä on myös johtanut, siihen, että kilpalevien puolueiden seteleitä on hävitetty äänestyspaikoilta, jotta ihmiset eivät pystyisi äänestää heitä muuta kun valkoisella setelillä.
Suhteellisesta vaalitavasta en luopuisi, sillä se on ehdottomasti demokraattisin tapa valita edustajat; puolueiden suhteelliset osuudet edustajista vastaavat äänestäjien osuutta. Jos pidämme demokratiaa parhaana(siis vähiten huonona) tapana hallita, meidän pitäisi luonnollisesti valita demokraattisin mahdollinen tapa valita edustajat, jolloin valitsemme suhteellisen vaalitavan.
Listavaalit vai ei? Suhteellisuuden voi säilyttää ilman listojakin käyttämällä siirtoäänivaalitapaa (https://en.wikipedia.org/wiki/Single_transferable_vote). Tässä ongelmana on se, että menetelmä on tavalliselle äänestäjälle melko vaikea ymmärtää. Siirtoäänivaaleissa puolueiden merkitys vähenee, sillä äänestäjä voi merkitä lippuunsa järjestyksessä eri puolueiden ehdokkaita. Tällöin esimerkiksi Immosta Oulussa äänestävät voisivat merkitä kakkosvaihtoehdokseen Lokan, jolloin Immosen saamat "ylijäämä-äänet", eli läpimenoon vaadittavan äänimäärän ylittävät äänet, eivät hyödyttäisi muita perussuomalaisia ehdokkaita vaan siirtyisivät Lokalle. Se, onko tämä hyvä vai huono asia, on lähinnä mielipidekysymys; kuinka tärkeänä puolueiden keskeistä roolia pidetään?
Nykyisenkaltaisissa listavaaleissa voidaan sitten paikkojen jakoon käyttää D'Hondtin lisäksi muitakin menetelmiä. Wikipedia tietää seuraavat:
- Macanese "d'Hondt method" (greatly favors small parties)
- Webster/Sainte-Laguë method, LR-Hare (slightly favors very small parties when unmodified, if there is no election threshold)
- LR-Droop (very slightly favors larger parties)
- D'Hondt method (slightly favors larger parties)
- Huntington-Hill method (greatly favors larger parties)
- LR-Imperiali (greatly favors larger parties)
Oma mielipiteeni kallistuu nykyisenkaltaisen listavaalin kannalle. Tosin paikkojen jakoon käytettävää laskutavan voisi vaihtaa suhteellisuuden paremmin takaavaan laskentapaan. Sainte-Laguën laskentatapa ainakin olisi hyvin samanlainen kuin nykyinen D'Hondtin menetelmä, mutta ei anna niin paljoa etua suurille puolueille.
Quote from: wjp on 09.04.2019, 13:18:13
Miten olis Sveitsin sitova suora kansanäänestys periaatteellisista asioista? Tai mahdollisuus vetää kannatus pois, jos on pettynyt äänestämäänsä edustajaan?
Sveitsin kansanäänestysmalli olisi parempi vaihtoehto kun hyvin pirstaloitunut parlamentti.
Ruotsissa kannatuksen voi osittain muuttaa, tosin vain ennen vaalipäivää.
Ennakkoäänen voi nimittäin perua äänestämällä uudestaan äänestyspäivänä.
Minusta tämä kuitenkin lisää sekaannuksen riskiä ja avaa mahdollisuuden
äänimanipuloinnille, jossa kumotaan muiden ihmisten ennakkoääniä "äänestämällä" uudestaan.
Äänikynnystä voisi laskea nykyisestä yhdistelemällä vaalipiirejä.
Vaikka puoleen tai yhteen kolmasosaan nykyisestä niin päästäisiin hyvin eteenpäin.
Ymmärrän kyllä että tuollainen voi olla poliittisesti mahdoton toteuttaa kun sitä kannattamaan pitäisi saada suuriakin puolueita jotka menettäisivät siinä samalla nykyään saamaansa ansiotonta etuaan.
Quote from: Porcius on 09.04.2019, 13:26:41
Oma mielipiteeni kallistuu nykyisenkaltaisen listavaalin kannalle.
Listavaaleilla tarkoitetaan yleensä, että puolue valitsee ehdokkaat eduskuntaan puolueen äänimäärän mukaan. Suomessa ei siis ole listavaalia vaan henkilövaalit.
Listavaalin ongelma on se, että vain puoluejohdolle myötämielinen ehdokas pääsee eduskuntaan. Käytännössä listavaali siis tekee puoluejohdosta yksinvaltiaan, jonka politiikkaa ei voi kyseenalaistaa menettämättä mahdollisuuden päästä eduskuntaan seuraavissa vaaleissa.
Ruotsissa tämä on johtanut tilanteeseen, missä puolueen sisäinen oppositio puuttuu kokonaan ja puoluejohdon päättömätkin kannat muuttuvat puolueen viralliseksi politiikaksi.
Esim. Ruotsin holtiton maahanmuutto on suora seuraus siitä, että valta on keskittynyt pienelle klikille puoluejohtajia, jotka yksissä tuumin päättivät avaa rajat. Jos et ollut kansanedustajana samaa mieltä, poliittinen urasi oli ohi.
Tämä ongelma on viime aikoina näkynyt aika räikeänä Ruotsidemokraateissa, jossa puoluejohto on siivonnut eduskunnasta pois äänekkäämmät maahanmuuttokriitikot putsaamalla heidät pois vaalilistalta. Tilalle ilmestyi puoluejohdon tuntemattomia tyttöystäviä, kavereita ja tuttuja, jotka osasivat pitää suunsa kiinni johdon pehmentyneestä maahanmuuttolinjasta.
Quote from: Lalli IsoTalo on 09.04.2019, 12:52:27
Quote from: Julleht on 09.04.2019, 12:39:02
Hyvä ketju ja avaus, kiitos.
:)
Itse en ole näissä asioissa kovinkaan kova luu, mutta arvelin, että kyllä Hommasta löytyy asiantuntemusta. Ja löytyyhän sitä. :D
Homma-foorumilla käyminen nöyristää kummasti. Jouduin eräs päivä selittämään kaverilleni, mikä vaalitapa eduskuntavaaleissa on käytössä. Hän ei kahdenkaan selityskerran jälkeen täysin ymmärtänyt, mutta lähti silti urheasti äänestämään. Samaan aikaan täällä vertaillaan eri vaalitapoja toisiinsa...
Quote from: Totti on 09.04.2019, 13:43:08
Listavaaleilla tarkoitetaan yleensä, että puolue valitsee ehdokkaat eduskuntaan puolueen äänimäärän mukaan. Suomessa ei siis ole listavaalia vaan henkilövaalit.
Suomen malli on avoin listavaali. Se on ihan yhtä paljon listavaali kuin perinteinen suljettu listavaali.
Tämäkin olisi selvinnyt minuutin googletuksella.
Quote from: wjp on 09.04.2019, 13:18:13
Miten olis Sveitsin sitova suora kansanäänestys periaatteellisista asioista?
Periaatteessa Sveitsin mallin mukaisen sitovan kansanäänestyksen ja siitä seuraavan demokratian voi lisätä mihin tahansa edustukselliseen järjestelmään käytetystä eduskunnan vaalitavasta riippumatta. Vaikka se on mielestäni oivallinen ratkaisu demokratian saamiseksi osaksi järjestelmää, sekään ei häivytä sitä tosiasiaa että vaalitavan kannattaisi olla kaikin puolin hyvä ja suhteellinen.
Juu en esittänyt että brittisysteemi olisi hyvä, mutta jos halutaan nimenomaan ehdokkaan kisaavan ehdokasta vastaan, se olisi ainoa tapa.
Meikäläinen tapa kuulostaa hetki hetkeltä paremmalta. Siinä äänestetään puoluetta eli linjaa, mutta vaikutetaan äänestämällä siihen kuka sitä linjaa ajaa.
Minusta D'Hondt on riittävän hyvä.
Se mitä kaipaan lisäksi, on sveitsiläinen suora demokratia, jolla kansa voi tarvittaessa kävellä eduskunnan yli:
Quote
Määräämällä lain valaliiton laajuiseen kansanäänestykseen ryhmä kansalaisia voi haastaa jo parlamentin hyväksymän lain, jos he saavat kerättyä lakia vastaan 50 000 allekirjoitusta 100 päivän aikana.Tällöin sovitaan maanlaajuinen äänestyspäivä, jolloin äänioikeutetut päättävät lain hyväksymisestä määräenemmistöllä.
Samoin perustuslakialoite sallii kansalaisten äänestää lisäyksestä perustuslakiin, jos he saavat kerättyä 18 kuukauden sisällä 100 000 äänioikeutetun allekirjoitukset lisäyksen puolesta.
Tuo suora kansanäänestys toimii kai Sveitsissä.
Kynnys, että täällä semmoinen otettaisiin käyttöön (ei oteta koska puolueet pitävät siitä huolen..) pitäisi olla ainakin 300 000- > ylöspäin näitä rekisteröityjä kansalaislain kannattajia.
Muuten menee juupas- eipäs puliveivaukseksi.
Sikäli tuota nykyistä vaalimenetelmää voisi kehittää niin, että kaikki viimeistä paikkaa vaalipiirissään kärkkyvät edustajat/ puolueet vertailuluvun kautta annettaisiin suosiolla Persuille.... :flowerhat:
Mun mielestä se olisi vain oikeus ja kohtuus ;D
Niin kauan kuin meillä on puolueita, pitää olla jonkinlainen puolueen koko äänipottiin suhteutettu paikkajakojärjestelmä.
Jos kaikki olisivat sitoutumattomia, sitten henkilövaali.
Nikolas Ojalan henkilökohtaiseen äänimäärään perustuva äänimäärä eduskunnassa tulee tavallaan toteutuneeksi D'Hondtissa. Nimittäin jos Halla-aho saa vaikka 50 000 henkilökohtaista ääntä ja sillä potilla imee mukanaan kaksi muuta persua, joiden voi olettaa äänestävän jotakuinkin niin kuin Halla-aho äänestää tai haluaa, niin tavallaan Halla-aho saa äänimäärällään kolme ääntä eduskuntaan.
Siksi on olemassa puoluekuri. Joillakin puolueilla kaikissa asioissa, joillakin vain puolueen linjan mukaisissa asioissa, mikä on mielestäni hyvä asia.
-i-
Suomen vaaleissa pystyy ennustamaan joka vaalipiirissä kunkin puolueen saaman paikkamäärän +/- 1 paikan tarkkuudella.
Sen sijaan kunkin listan sisällä järjestys saattaa olla epäselvempi. Siten ollen todellisuudessa kunkin ehdokkaan pahimmat vastustajat ovat oman listan muut ehdokkaat joiden kanssa kuitenkin julkisuudessa pitää pyrkiä olemaan ainakin näennäisesti samaa mieltä.
Quote from: Mursu on 09.04.2019, 12:46:32
Briteissä nimenomaan ääniä menee hukkaan, mm. pienpuolueille annetut. Tuo systeemi on älytön. Jos se olisi kaksivaiheinen, olisi siinä mieltä.
Ranskassa on kaksivaiheinen vaali yhden edustajan vaalipiireillä. Macronin puolue sai 28 prosentilla äänistä 53 prosenttia paikoista.
Laskeskelin yön tylsinä tunteina miten vaaleissa olisi käynyt jos käytössä olisi ollut d'hondtin tilalla olisi ollut st.laguen systeemi.
SDP 37 (-3 oikeaan tulokseen)
PS 37 (-2)
KOK 36 (-2)
Kesk 29 (-2)
Vihr 24 (+4)
Vas 18 (+2)
RKP 9
KD 6 (+1)
LN 3 (+2)
Muut 1
Hyvää työtä, ppt!
Turun Sanomissa on juttu vaalijärjestelmien eroista ja niiden historiasta (näkyy ilmeisesti vain tilaajille, sori)
https://www.ts.fi/lukemisto/4558677/Enta+jos+vaalitulos+laskettaisiin+toisin+Laskukaavaa+vaihtamalla+muuttuisi+eduskunnan+lisaksi+jopa+hallitustunnustelija (https://www.ts.fi/lukemisto/4558677/Enta+jos+vaalitulos+laskettaisiin+toisin+Laskukaavaa+vaihtamalla+muuttuisi+eduskunnan+lisaksi+jopa+hallitustunnustelija)
Saivat siellä hiukan eri lopputuloksen, jos olisi Sainte-Lague käytössä:
PS 37 (-2)
SDP 36 (-4)
KOK 35 (-3)
Kesk 29 (-2)
Vihr 25 (+5)
Vas 17 (+1)
RKP 8 (-1)
KD 7 (+2)
Nyt 3 (+2)
Piraatit 1 (+1)
Siniset 1 (+1)
Åland 1
QuoteSuurimmaksi puolueeksi yltäisi vaaleissa toiseksi eniten ääniä saanut perussuomalaiset: Jussi Halla-ahon johtama puolue saisi 37 paikkaa, kun Antti Rinteen johtamien sosiaalidemokraattien paikkamäärä jäisi 36:een.
Tämä tarkoittaisi sitä, että Rinteen sijaan hallitustunnustelijana toimisikin Halla-aho.
Vaaleissa perussuomalaisten ja Sdp:n äänisaaliit olivat hyvin lähellä toisiaan. Molempia äänesti yli puoli miljoonaa ihmistä, mutta sosiaalidemokraattien kaula oli alle 8 000 ääntä.
Vaalipiireistä koostuva paikkajako kuitenkin heittää tuloksen Sainte-Laguëssä perussuomalaisten eduksi. Vaalijohtaja Arto Jääskeläinen sanoo, että vastaava voisi tapahtua nykyisinkin d'Hondtin menetelmällä, jos tulos on tarpeeksi tiukka.
– Eihän se näytä hyvältä, jos valtakunnallisesti enemmän ääniä saanut puolue saakin vähemmän paikkoja. Toinen onnistuu toista paremmin viimeisissä [vaalipiirin] paikoissa, toteaa Jääskeläinen.
Näin kävi muuten kokoomukselle vuoden 2015 eduskuntavaaleissa, kun se jäi paikoissa perussuomalaisille, vaikka sai koko maassa ääniä enemmän.