Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Kylänraitti => Topic started by: Nuivanlinna on 11.03.2019, 19:10:51

Title: Teiden talvikunnossapito.
Post by: Nuivanlinna on 11.03.2019, 19:10:51
Neljä vuotta sitten Persujen Osmo Kokko tehnyt eduskunnassa kyselyn;

"Kansanedustaja Osmo Kokon (ps.) kirjallisessa kysymyksessä Tiehöylät tienhoidossa todetaan, että "pitkät, keltaiset ja voimakkaat tiehöylät eli niin sanotut tiekarhut ovat valitettavasti nykyään yhä harvinaisempi näky teillä".

Mutta ilmeisesti äänestäjien mielestä Pohjois-Karjalassa oli talvikunnossapito niin korkealuokkaista, että Kokko jäi valitsematta.

Tulikohan Tielaitoksen lahtaamisesta aikanaan niin paljon säästöjä, että se kannatti?


QuoteTiehöyliä on käytetty vuosikymmenet taistelussa ajoväylien jäätyneitä tienpohjia ja sohjoa vastaan", Osmo Kokko kirjoittaa.

Kokon mukaan tiehöylän paikan on ottanut kevyempi kalusto, joka ei kuitenkaan pysty poistamaan jäätä yhtä tehokkaasti ja saamaan teitä tasapintaisiksi esimerkiksi jäätyneiden ajourien osalta sekä tasoittamaan pientareita.

"Kuorma-autoon kiinnitetyssä aurausterässä on terän muodon vuoksi se ongelma, että se jättää tien ulkoreunaan jäisen kantin. Auton renkaan osuessa kanttiin se heittää auton takaisin ajouraan, ja näin syntyy epävakaa ajoalusta. Tiehöylien kanssa tätä ongelmaa ei ollut. Ongelma korostuu etenkin kapeissa ja leveissä ajoneuvoissa, jotka eivät sovi ajouraan", kansanedustaja tietää.

Kysymyksen mukaan tienhoidon urakkatarjouksissa olisi tarvetta edellyttää urakoitsijoilta tiehöylää, mutta niin ei tehdä.

"Suomi tulee aina olemaan talvinen maa, jossa sääolosuhteet ovat hyvin vaihtelevia ja haastavia. Ajourat ovat vakava liikenneturvallisuusuhka, ja niiden vuoksi tänä talvena Suomessa on ollut jopa kuolonkolareita, kun auto on lähtenyt heittelehtimään ajourassa".
https://www.verkkouutiset.fi/minne-katosivat-tiehoylat-taistelussa-jaisia-tienpohjia-vastaan-31693/
Title: Vs: Teiden talvikunnossapito.
Post by: MrOldSchool on 11.03.2019, 19:48:53
Toivotaan, että Kiteeltä ja Iisalmesta tulee hyviä kokemuksia, jotta tiehöylien käyttö leviäisi laajemmallekin. Pari Kurjanlaisen juttua, jos joltakin sattuu jostain syystä tunnukset löytymään:

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/talous/item/201575 (https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/talous/item/201575)

QuoteKokeilu palauttaa tiehöylät valtion teille Kiteellä ja Iisalmessa

Yrittäjä Esa Halttusen ja kansanedustaja Hannu Hoskosen (kesk.) sinnikäs taistelu tiehöylien ja tiehöyläyksen puolesta alkaa vihdoinkin tuottaa tulosta: ensi lokakuusta alkaen tiehöylä sisältyy kunnossapitourakkaan sekä Kiteen että Iisalmen kunnossapitoalueilla.

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/208131 (https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/208131)

QuoteTiehöylät palaamassa sorateiden kunnostajiksi

Kiteen ja Iisalmen urakoissa edellytetään tiehöylän käyttöä alemmalla tieverkolla ensimmäistä kertaa.

Tiehöylät palaavat Suomeen, ja kuljettajien koulutus voi aikanaan alkaa Riverian oppilaitoksessa Kiteellä.
Title: Vs: Teiden talvikunnossapito.
Post by: Nuivanlinna on 12.03.2019, 13:32:25
Tällainen palvelukin löytyy. Sitä voi kansalainen hoitaa tiemestarin töitä ja toivoa, että urakoitsija ehtii ennen luontoäitiä poistamaan jäätä.

https://liikenne.palautevayla.fi/feedbacks