Tällaista viestintätoimiston pöydältä vaaleja varten, kun lakeja ei enää ehditä muuttaa:
Kokoomus: Kokoomuksen visio paremmasta turvapaikkapolitiikasta (https://www.kokoomus.fi/kokoomuksen-visio-paremmasta-turvapaikkapolitiikasta/) 19.2.2019
QuoteKokoomuksen turvapaikkapolitiikan lähtökohtia
Kokoomuslaisuutta on ihmislähtöinen yksilönvapauden edistäminen, toisten kunnioittaminen ja heikoimmista huolehtiminen. Kokoomuslaisuuteen kuuluu vastuun kantaminen Suomen lisäksi myös sääntöperusteisesta kansainvälisestä järjestyksestä.
Kokoomus uskoo aitoon kansainväliseen yhteistyöhön, jolla edistetään globaalia oikeudenmukaisuutta. Kokoomus kunnioittaa ja edistää perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista maailmanlaajuisesti. Jokaisella on oikeus hakea ja saada kansainvälistä suojelua kohdatessaan vainoa alkuperänsä, uskontonsa, kansallisuutensa, yhteiskunnallisen ryhmänsä tai poliittisten mielipiteidensä johdosta. Nykyinen turvapaikkajärjestelmä on kuitenkin altis väärinkäytöksille ja vaatii päivittämistä, jotta apu voidaan kohdentaa kaikista hädänalaisimmille.
Kokoomus rakentaa turvapaikkajärjestelmää seuraavista lähtökohdista:
- Hädänalaisia tulee auttaa ensisijaisesti tukemalla ihmisoikeuksien toteutumista ja yhteiskunnallista kehitystä lähtöalueilla ja toissijaisesti tarjoamalla hädänalaisille kansainvälistä suojelua Suomessa ja muualla Euroopassa.
- Kansainvälisen suojelun perustaksi on YK:n pakolaisyleissopimuksessa määritelty vainon tai kidutuksen uhka. Turvapaikka voidaan myöntää vain edellä mainituilla perusteilla ja on lähtökohtaisesti määräaikainen. Kriteereihin perustuva turvapaikkajärjestelmä edellyttää, että pitkäaikainen oleskelu EU-alueella on mahdollista vain, jos oleskeluluvan kriteerit täyttyvät.
- Euroopan ja Suomen kyky kansainvälisen suojelun tarjoamiseen alueellaan on väistämättä rajallinen. Suuret elintasoerot, korkea asumisperusteinen sosiaaliturva ja vapaa maahanmuutto eivät voi olla voimassa yhtä aikaa. Järjestelmän on toimittava siten, että turvapaikat ohjautuvat erityisesti haavoittuvimmassa ja hädänalaisimmassa asemassa oleville apua todella tarvitseville.
Kokoomuksen visio paremmasta turvapaikkapolitiikasta ottaa kantaa ajankohtaiseen aiheeseen maahanmuutosta ja siihen liittyvistä lähi-ilmiöistä. Kirjoitus on tarkoituksenmukaisuussyistä rajoitettu koskemaan ainoastaan kansainvälistä suojelua ja turvapaikkajärjestelmää. Vaalikauden alussa kokoomuksen eduskuntaryhmä julkaisi kansainvälistä suojelua saaneiden ulkomaalaisten kotouttamista koskevan Turvan hakijasta Suomen rakentajaksi -asiakirjan.
Kansainvälisen suojelun perässä tapahtuva turvapaikanhakeminen poikkeaa merkittävästi työperäisestä maahanmuutosta, minkä vuoksi niitä on syytä käsitellä erikseen.
Turvapaikanhakijoiden määrä on vähentynyt merkittävästi vuoden 2015 ennätystasosta.
Sitä kuinka kauan nykytila kestää, ei tiedä kukaan. Sen vuoksi nyt on erinomainen ajankohta tarkastella turvapaikkaprosessejamme Suomessa ja Euroopassa ja tehdä järjestelmiin tarvittavia muutoksia.
Kirjoitus jakaantuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään turvapaikanhaun yleistilannetta niin Suomessa kuin yleisemmin Euroopassa. Toisessa osassa hahmotellaan tarvittavia Euroopan unionin tason muutoksia turvapaikkajärjestelmän kehittämiseksi. Rajan yli tapahtuvan turvapaikanhaun haasteet koskettavat koko Eurooppa, minkä vuoksi ratkaisuja on syytä tehdä koko maanosan tasolla.
Kolmannessa osassa käsitellään turvapaikkaprosessiin liittyviä ratkaisuja, joita on syytä tehdä kansallisella tasolla lyhyellä aikavälillä. Suomi ei voi jäädä odottamaan pelkästään Euroopan unionin tasolla tehtäviä päätöksiä, vaan meidän on ryhdyttävä rohkeasti kehittämään kansallista turvapaikkaprosessia ja lainsäädäntöä vastaamaan paremmin nykyisiä ja tulevaisuuden haasteita.
Kokoomus ehdottaa, että:
- Hädänalaisia tulee auttaa ensisijaisesti tukemalla ihmisoikeuksien toteutumista ja yhteiskunnallista kehitystä lähtöalueilla
- Turvapaikkajärjestelmän on toimittava siten, että turvapaikat ohjautuvat erityisesti haavoittuvimmassa ja hädänalaisimmassa asemassa oleville apua todella tarvitseville.
Osa I: Turvapaikkajärjestelmän nykytilanne ja tulevaisuuden haasteet
Turvapaikat nousivat uudella tavalla keskusteluun vuonna 2015, jolloin Eurooppaan saapui yhtenä vuonna yli miljoona turvapaikanhakijaa ja siirtolaista.
Hakijat saapuivat pääosin meren yli Kreikkaan, Italiaan ja Espanjaan. Silloistenkin sääntöjen mukaan heidät olisi kuulunut rekisteröidä hakijoiksi ja käsitellä hakemukset ensimmäisessä EU:n ulkorajavaltiossa. Käytännössä suurin osa turvapaikanhakijoista jatkoi kuitenkin edelleen toisiin jäsenmaihin, pääosin Itävaltaan, Saksaan, Belgiaan, Alankomaihin ja Pohjoismaihin.
Vuosina 2016–2017 Euroopan unionin alueella sai turvapaikan noin 1,3 miljoonaa sitä hakenutta. Esimerkiksi Suomeen vuonna 2015 saapuneista noin 32 000 turvapaikanhakijasta monet palasivat kotimaahansa kesken turvapaikkakäsittelyn. Vuonna 2017 alle puolet Suomesta turvapaikkaa hakeneista ulkomaalaisista sai myönteisen päätöksen. Tämä tarkoittaa, että enemmistö turvapaikanhakijoista ei ole kansainvälisen suojelun tarpeessa. He ovat liikkeellä muista syistä.
Kokonaiskuva kertoo, että osa pakeni aidosti vainoa ja sai perustellusti oleskeluluvan kansainvälisen suojelun nojalla. Samalla Euroopassa sadat tuhannet ja Suomessa tuhannet henkilöt ovat saaneet kielteisen päätöksen, joka on vahvistettu lainvoimaiseksi mahdollisten uusintahakemusten ja tuomioistuinkäsittelyjen jälkeenkin. Heistä osa väärinkäyttää järjestelmää jäädessään ilman oleskelulupaa maahan, vaikka suojelun kriteerit eivät ole täyttyneet.
Vuoden 2015 turvapaikanhakijoiden määrä aiheutti hallitsemattoman tilanteen Euroopassa, mikä johti vaatimuksiin kiristää turvapaikkapolitiikkaa. Järjestelmä kääntyi osin itseään vastaan, kun se ei paineen alla onnistunut kohdistamaan turvaa aidosti hädänalaisimmille. Järjestelmän joutuminen koetukselle lisäsi myös huolta ja epävarmuutta kansalaisten keskuudessa.
Lähi-idän ja Afrikan maista läpi Euroopan hakeutuminen Pohjoismaihin turvapaikan perässä on hakijoille itselleen vaarallista ja luo laittomat markkinat ihmissalakuljettajille. Ei ole kestävää, että turvapaikan perässä on matkustettava läpi Euroopan mantereen. Yksistään Libyassa oli viime syksynä arvioiden mukaan lähes miljoona ihmistä odottamassa siirtymistä Välimeren yli Eurooppaan. Nykyinen järjestelmä ei kykene varmistamaan, että rajan yli saapuvat ovat juuri niitä, joilla on todellinen tarve turvapaikalle. Naisten, lasten ja perheiden on oltava pakolaispolitiikan painopisteinä.
YK:n pakolaissopimus solmittiin vuonna 1951.
Toinen maailmansota oli vasta muutama vuosi aiemmin päättynyt ja Euroopan itäinen puolisko oli juuri päätynyt sosialististen diktatuurien hallintaan. Sopimuksella varauduttiin lähinnä ajallisesti ja alueellisesti rajoitettuun poliittisesta vainosta johtuvaan pakoon. On ymmärrettävää, että sopimus noissa oloissa kirjoitettiin siitä lähtökohdasta, että turvapaikanhakija pakenee rajan yli länteen tarvittaessa ilman matkustusasiakirjoja ja hakee turvapaikkaa ensimmäisestä turvallisesta kohteesta.
Pakolaisyleissopimuksen tulkinta Euroopassa vakiintui vuosien saatossa nykyiseksi rajanylityksestä käynnistyvään turvapaikkamenettelyyn perustuvaksi. Pakolaissopimuksen solmimisen aikaan ei osattu varautua miljoonien ihmisten mannertenväliseen liikehdintään. Nyt, 2000-luvun haasteiden edessä on syytä kysyä, olisiko parempia tapoja huolehtia hädänalaisimpien turvapaikanhakijoiden ihmisoikeuksista ilman hallitsemattomuuden lisääntymistä. Pakolaissopimus ei edellytä turvapaikanhaun toteuttamista kohdevaltion tai Euroopan unionin alueella, kunhan hakijoilla on aito mahdollisuus oikeuksiensa käyttämiseen eikä heitä palauteta hakemuksen käsittelyn ajaksi hengenvaarallisiin olosuhteisiin. Näistä periaatteista on pidettävä kiinni.
Turvapaikanhakijan suojelun tarpeen arvioinnin tulisi tapahtua mahdollisimman lähellä turvapaikanhakijan koti- tai lähtömaata. Tällä tavoin päätöksentekoa ja kielteisen päätöksen saaneiden palauttamista on mahdollista nopeuttaa. Turvapaikan hakemisen edellytyksenä ei voi olla hengissä selviäminen vaarallisesta Välimeren ylityksestä ja Euroopan halki matkustamisesta.
Maailmassa on tällä hetkellä 25,4 miljoonaa pakolaista sekä 40 miljoonaa sisäistä pakolaista.
Näistä selvä enemmistö on sijoittunut kehitysmaihin. Kokoomus kannattaa, että kaikilla kansainvälisillä foorumeilla painotetaan tarvetta kaikkien kehittyneiden maiden osallistumista pakolaisuuden juurisyiden poistamiseen.
Kokoomus ehdottaa, että:
- Naisten, lasten ja perheiden on oltava pakolaispolitiikan painopisteinä.
- Turvapaikanhakijan suojelun tarpeen arvioinnin tulisi tapahtua mahdollisimman lähellä turvapaikanhakijan koti- tai lähtömaata.
Osa II: Euroopan unioni tarvitsee uuden yhteisen turvapaikkajärjestelmän
Vapaan liikkuvuuden Eurooppa ilman sisärajatarkastuksia uhkaa jäädä kahdenkymmenen vuoden väliaikaiseksi kokeiluksi, jos EU ei kykene sopimaan yhteisestä kriisinkestävästä turvapaikkajärjestelmästä.
Euroopan unionin on aktiivisesti etsittävä yhteisiä ratkaisuja maahanmuuton aiheuttamiin haasteisiin. Suurin osa turvapaikanhakijoista päätyy alkuvaiheessa Etelä-Eurooppaan, mikä on johtanut tilanteen kiristymiseen Euroopan unionin jäsenmaiden välillä. Euroopan unioni ei voi toimia siten, että jokainen jäsenvaltio siirtää asian naapurimaalle.
Turvapaikkakeskustelussa ollaan useista asioista erimielisiä, mutta yhdestä asiasta vallitsee melko laaja yhteisymmärrys: kiintiöpakolaisjärjestelmä auttaa hädänalaisimpia parhaiten kaikista. Kiintiöpakolaisjärjestelmä on myös keino vähentää rajat yli tapahtuvaa turvapaikanhakua ja kohdistaa kansainvälisen suojelun tarjoamista esimerkiksi lapsiperheisiin ja muihin eniten apua tarvitseviin ryhmiin.
Pohjoismaat ovat perinteisesti painottaneet suoraan pakolaisleireiltä noudettavia kiintiöpakolaisia.
Kokoomuksen mielestä EU:n tulee kulkea kohti järjestelmää, jossa kansainvälisen suojelun tarjoaminen siirtyy suoraan kriisialueilta ja pakolaisleireiltä noutamiseen rajat ylittävän turvapaikanhaun sijaan. EU:n yhteisestä pakolaiskiintiöstä sopiminen olisi ennen kaikkea tapa saada Euroopan suuret maat oikeudenmukaisessa suhteessa mukaan kiintiöpakolaistyyppiseen mekanismiin. On löydettävä tapa sopia tästä siten, että samalla vastapainona rajoitetaan omaehtoiseen rajanylittämiseen perustuvaa turvapaikanhakua tehokkaasti.
Lopputavoitteen on oltava painopisteen siirtäminen omaehtoisesta turvapaikan hakemisesta suoraan pakolaisleiriltä valikoimiseen. Ainakaan kerralla ei liene mahdollista löytää ratkaisua, joka korvaisi kokonaan EU-maiden raja- ja pelastusviranomaisten yhteydessä tapahtuvan turvapaikanhaun vireille saattamisen.
Eurooppa-neuvosto linjasi kesäkuussa 2018 tavoitteeksi siirtää turvapaikanhakijoiden käsittelyä EU:n ulkopuolelle perustettaviin maihinnousukeskuksiin ja EU:n sisälle perustettaviin ns. kontrolloituihin maahantulokeskuksiin. Neuvottelut kolmansiin maihin perustettavista maihinnousukeskuksista ovat mahdollisten isäntämaiden kanssa olleet odotetusti vaikeita.
Kokoomus pitää tärkeänä, että EU kykenisi jo lyhyellä tähtäimellä joka tapauksessa etenemään erillisten maahantulokeskusten perustamiseen Euroopan unionin ulkorajojen yhteyteen. Tällöin turvapaikanhaku tapahtuu koordinoidusti toimivissa, ihmisoikeuksia kunnioittavissa keskuksista, jossa turvapaikkapäätökset tehdään. Henkilöt, joille ei myönnetä turvapaikkaa, on palautettava lähtömaihin mahdollisimman nopeasti.
Ulkorajakeskusten toteuttaminen tulee kytkeä Euroopan yhteisen raja- ja merivartioston Frontexin vahvistamiseen. EU ei tarvitse omia joukkoja normaaliin rajavalvontaan, jonka tulee jatkossakin kuulua kansallisen suvereniteetin piiriin. Jokaisen ulkorajavaltion vastuuta oman ulkorajaosuutensa vartioinnista ei tule hämärtää. Sen sijaan EU tarvitsee nykyistä vahvemmat valtuudet ja resurssit, joilla voidaan nopeasti reagoida maahantulon paineen kasvaessa yksittäisillä ulkorajaosuuksilla. Frontexin joukoilla voisi olla keskeinen rooli maahantulokeskuksen perustamisessa tällaiselle ulkoraja-alueelle nopeasti, sen varmistamisessa, että turvapaikanhakijat rekisteröidään asianmukaisesti heti ulkorajavyöhykkeellä ja käsittely tapahtuu sujuvasti.
Kokoomus ehdottaa, että:
- Euroopan unionin on etsittävä yhteisiä ratkaisuja maahanmuuton aiheuttamiin haasteisiin.
- Turvapaikkahakemusten käsittely keskitetään EU:n ulkopuolelle perustettaviin maihinnousukeskuksiin ja EU:n sisälle perustettaviin ns. kontrolloituihin maahantulokeskuksiin.
- EU:n tulee kulkea kohti järjestelmää, jossa kansainvälisen suojelun tarjoaminen siirtyy suoraan kriisialueilta ja pakolaisleireiltä noutamiseen rajat ylittävän turvapaikanhaun sijaan.
- Henkilöt, joille ei myönnetä turvapaikkaa, on palautettava lähtömaihin mahdollisimman nopeasti.
Osa III: Konkreettisia kansallisia toimenpiteitä turvapaikkajärjestelmän kehittämiseksi
Suomen tulee pyrkiä eurooppalaisiin ratkaisuihin turvapaikkapolitiikassa.
Mikäli Euroopan unionin tasolla päästään yhteisymmärrykseen maahanmuuttopolitiikan koordinoinnista ja yhteisten ulkorajakeskusten perustamisesta, Suomi voi harkita kiintiöpakolaisten määrän nostamista.
EU:n yhteisen kokonaisvaltaisen turvapaikkaratkaisun rakentaminen näyttää tällä hetkellä vaikealta. Voi olla, että se ei onnistu nykyisen Euroopan komission toimikauden aikana, vaan merkittävät uudistukset tulevat lykkääntymään. Suomen tulee kyetä toimimaan siitäkin huolimatta, että Euroopan unionin tasolla ei saada lähitulevaisuudessa yhteisiä ratkaisuja tehdyksi. Osa asioista on hoidettavissa kansallisin päätöksin. Osassa onnistuminen vaatii yhteistyötä samanlaisia haasteita kohtaavien EU-maiden kanssa.
Turvapaikkaprosessin alkuvaiheeseen on panostettava riittävästi
Vuonna 2015 Suomessa onnistuttiin sisäministeriön silloisten toimien ansiosta välttämään turvapaikanhakijoiden hallitsematon ohjautuminen maan sisällä. Erityisesti Tornion järjestelykeskuksen tehokas käyttöönotto oli ratkaiseva tekijä. Suomeen tulleet turvapaikanhakijat eivät hävinneet maan alle.
Hakijoiden määrän äkillinen kymmenkertaistuminen edellytti nopeaa moninkertaistamista myös Maahanmuuttoviraston käsittelijöiden, käytettävien tulkkien, oikeusavustajien ja muiden edustajien määrässä. Asetelma oli panostusten mittakaavasta johtuen haastava, koska suomea ja hakijoiden kieltä osaavien pätevien tulkkien ja avustajien määrä oli hyvin rajallinen. Samoin entuudestaan kokeneiden oleskelulupakäsittelijöiden saatavuus oli rajallista. Osin haaste on purkautunut käsittelyaikojen pidentymisenä. Vuoden 2018 heinäkuussa tuli kuitenkin voimaan laki, joka edellyttää jatkossa hakemusten käsittelyä puolen vuoden kuluessa, mikä on myös lähtökohtana järjestelmän tulevalle kehittämiselle.
Kun suurin osa 2015 turvapaikkaa hakeneiden hakemuksista on nyt kertaalleen Maahanmuuttovirastossa käsitelty, on sisäministeriö oikeutetusti pyrkinyt arvioimaan, onko järjestelmässä ilmennyt kehitettävää. Kesäkuussa 2018 valmistui sisäministeri Kai Mykkäsen tilaama sisäinen analyysi turvapaikkajärjestelmän pullonkauloista. Johtopäätös on, että viitteitä järjestelmällisistä virheistä ei ole. Laatua voidaan kuitenkin parantaa erityisesti prosessin alkuvaiheessa. Maahanmuuttovirastossa on nyt käynnistetty 28 toimenpiteen laadunvarmistusohjelma. Toimenpiteitä ovat esimerkiksi hakijan valmistaminen riittävän hyvin jo ennen ensimmäistä puhuttelua siten, että hän osaa kerralla tuoda esiin kannaltaan olennaiset asiat. Lisäksi virastoon on palkattu laadunvarmistustulkkeja ja haavoittuvassa asemassa olevien tunnistamista on parannettu.
Sisäministeriö on myös päättänyt teettää laajemman riippumattoman selvityksen turvapaikkajärjestelmän toimivuudesta. Tarkoitus on varmistaa, että aiemmista kokemuksista syntyneet opit hyödynnetään tulevaisuuden varalta. Väistämätön haaste liittyykin siihen, miten päätöksissä varmistetaan sekä kohtuullinen nopeus että riittävä oikeusvarmuus erityisesti tilanteessa, jos turvapaikanhakijoiden määrä äkillisesti kasvaa. Tässäkin mielessä pienen kielialueen erillisen, kohdemaan sisälle tulon jälkeen tapahtuvaan haastatteluun perustuvan turvapaikkajärjestelmän ylläpito voi pitkällä tähtäimellä muodostua kriisinkestoltaan heikoksi verrattuna Euroopan unionin yhteisiin ulkorajakeskuksiin ja näiden piirissä tapahtuvaan turvapaikanhakuun.
Kokoomus pitää tärkeänä, että turvapaikkamenettelyn käytössä on riittävästi resursseja, jotta ammattitaitoiset asiantuntijat saavat läpivietyä prosessit riittävällä nopeudella samalla oikeusturvasta huolehtien. Päätöksenteon tehostaminen myös vähentää ulkomaalaisten odotusaikaa vastaanottokeskuksissa.
Vastaanottokeskuksissa on edellytettävä aktiivista osallistumista perehdyttämistoimiin. Ilman perusteltua syytä toimintaan osallistumisesta kieltäytymisen tulee johtaa vastaanottorahan pienenemiseen.
Päätöksenteko ulkomaalaisasioissa on monivaiheinen prosessi, jossa selvitetään tarkasti turvapaikanhakijan ja tämän koti- tai lähtömaan tilanne. Mitä varmemmaksi ensivaiheen prosessi saadaan, sitä vähemmän muutoksenhaun tarvetta pitäisi ilmetä. Hakemuksen ratkaiseminen perinpohjaisesti ensimmäisellä kerralla säästää resursseja uusintahakemuskierteeltä.
Kokoomus ehdottaa, että:
- Turvapaikkahakemusten käsittelyaikoja lyhennetään huolehtimalla Maahanmuuttoviraston ja tuomioistuimien riittävistä resursseista.
- Vastaanottokeskusten perehdyttämistoimenpiteisiin osallistumatta jättäminen ilman asianmukaista perustetta johtaa vastaanottorahan pienenemiseen.
Uusintahakemusten väärinkäyttöön on puututtava
Turvapaikkaprosessissa hakijalla on oltava käytössään riittävät oikeusturvakeinot, samoin kuten on kaikissa muissakin viranomaisasioissa.
Periaate sisältää myös oikeuden uusintahakemukseen, jos olennaisia asioita ei hakijasta riippumattomista syistä ole pystytty ensimmäisessä käsittelyssä huomioimaan. Samalla on rehellisesti nähtävä, että toistuvia uusintahakemuksia käytetään myös niiden tarkoituksen vastaisesti lainvoimaisen päätöksen täytäntöönpanon viivyttämiseksi. Uuden hakemuksen tekijällä ulkomaalainen pitkittää oleskeluaan Suomessa, vaikka lainmukaisia edellytyksiä kansainvälisen suojelun saamiselle ei ole. Kysymyksen merkitys kasvaa vuoden 2019 aikana merkittävästi, kun tavallista useampien turvapaikanhakijoiden kohdalla ensimmäisen hakemuksen käsittely mahdollisine tuomioistuinprosesseineen tulee päätökseensä.
Turvapaikkahakemusten uusimiskierre pitkittää ulkomaalaisen maassaoloa ja epävarmuutta tulevaisuuden suhteen.
Uusintahakemuskierteen käyttäminen lainvoimaisen päätöksen lykkäämiseen rasittaa turvapaikkajärjestelmää merkittävästi. Viranomaiset joutuvat käyttämään aikaansa perusteettomien hakemusten läpikäyntiin, mikä on pois kansainvälistä suojelua todella tarvitsevilta ulkomaalaisilta.
Turvapaikkaprosessin tarkoituksellinen pitkittäminen aiheuttaa turhautumista ja voi pahimmillaan johtaa turvapaikanhakijan radikalisoitumiseen. Mitä nopeammaksi päätöksenteko saadaan ja kielteisen päätöksen saaneiden maasta poistaminen tapahtuu, sen toimivampi prosessi on ja resursseja säästyy alkuvaiheen Maahanmuuttoviraston päätöksentekoon.
Oikeusturvakeinojen ja väärinkäyttöriskien tasapainottamiseksi on säädettävä tarkempi rajaus siihen, missä tilanteissa uusintahakemus ehkäisee aiemman kielteisen päätöksen nojalla tapahtuvan maasta poistamisen. Erityisesti toisen ja sitä useampien uusintahakemusten kohdalla on kohtuullista edellyttää erityisiä perusteita sille, että hakemus otetaan perusteelliseen käsittelyyn.
Sisäministeriön vuonna 2018 valmistelema esitys tarttuu sekä perusteellisen käsittelyn kynnykseen, että palautuksen keskeyttävän uusintahakemuksen vaatimustasoon. Sen estämiseksi, että hakemus tehdään palautuksen toimeenpanotilanteessa sen keskeyttämiseksi, esityksessä on todettu, että viivytystarkoituksessa tehty uusintahakemus ei estä käännyttämistä ensimmäisenkään hakemuksen kohdalla. Näin estetään tapaukset, jossa palautettava vasta matkalle lentokentälle palautettavaksi ilmoittaa uudesta tekaistusta perusteesta turvapaikalle.
Kokoomus ehdottaa, että:
- Panostamalla Maahanmuuttoviraston turvapaikkakäsittelyyn säästetään resursseja muutoksenhakuvaiheesta.
- Uusintahakemuksen tekeminen pelkästään palauttamisen estämiseksi ei saa vaikuttaa palautuksen toimeenpanoon.
Pysyvän oleskeluluvan saamisen edellytykset
Pysyvän oleskeluluvan saamisen edellytyksenä tulee olla sitoutuminen yhteiskunnan sääntöjen noudattamiseen, minkä ulkomaalainen voisi osoittaa suorittamalla suomalaisen yhteiskunnan peruskurssin.
Lisäksi on perusteltua edellyttää työhistorian osoittamista. Pysyvä oleskelulupa tulee myöntää vain sellaisille henkilöille, jotka eivät uhkaa yleistä järjestystä ja turvallisuutta. Mikäli palautuskielto estää tällaisen henkilön paluun kotimaahansa, tulee Suomeen jäämisen olla luonteeltaan väliaikaista ja rajoitettua.
Kansalaisuuslakia tulisi uudistaa
siten, että kansalaisuuden saamisen edellytyksenä on yhteiskunnan perustavia arvoja koskeva asennetesti. Mikään yksittäinen testi ei itsessään takaa moitteetonta käyttäytymistä, mutta se olisi symbolinen sitoumus kunnioittaa suomalaisen yhteiskunnan pelisääntöjä.
Erittäin törkeiden rikosten, kuten terrorismirikosten ja maan- ja valtionpetosten yhteydessä on myös edellytyksiä harkita Suomen kansalaisuuden menettämistä. Suomen kansalaisuuden menettäminen on mahdollista vain henkilöille, jotka ovat Suomen lisäksi myös jonkin toisen maan kansalaisia. Erittäin törkeisiin Suomen valtion ja sen kansalaisten turvallisuutta vaarantaviin rikoksiin syyllistyneiden kaksoiskansalaisten oikeutta Suomen kansalaisuuteen ei voida pitää peruuttamattomana.
Kokoomus ehdottaa, että:
- Pysyvä oleskelulupa voidaan myöntää vain henkilölle, jotka eivät uhkaa yhteiskunnan yleistä turvallisuutta ja järjestystä ja jotka ovat integroituneet yhteiskuntaan.
- Mikäli palautuskielto estää ulkomaalaisen henkilön palauttamisen, on Suomeen jäämisen oltava rajoitettua.
Toimivat palautukset ovat turvapaikkajärjestelmän perusta
Lainvoimaisen kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden ulkomaalaisten poistuminen Suomesta on välttämätöntä turvapaikkajärjestelmän toimivuuden näkökulmasta.
Turvapaikkajärjestelmän akuutein haaste on kuitenkin se, että lähivuosina meillä on ensimmäistä kertaa tuhansia lainvoimaisen kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita ulkomaalaisia, joiden palauttaminen kotimaihinsa on vaikeaa ilman uusia toimenpiteitä.
Ilman oleskelulupaa pysyvästi Suomessa oleskelevien vähemmistön syntyminen olisi yhteiskunnallisen vakauden näkökulmasta vaarallista. Tuhansien laittomasti maassa oleskelevien ulkomaalaisten lisäys edistää harmaata taloutta ja halpatyövoiman hyväksikäyttöä sekä lisää turvattomuutta, väkivaltaista radikalisoitumista ja rikollisuutta. Laittomasti Suomessa oleskelevien ulkomaalaisten todennäköisyytensä hakeutua harmaille työmarkkinoille on suuri.
Kokoomus on valmis kiristämään luvattoman ulkomaisen työvoiman käytön rangaistusasteikkoa.
Rangaistuksen täytyy olla vuosien liiketoimintakielto tai muu tuntuva rangaistus, joka tekisi laittoman työvoiman hyväksikäytöstä kannattamatonta. Ulkomaisen laittoman työvoiman palkkaaminen sekä vähentää ulkomaalaisten kannustimia poistua maasta, että asettaa lainmukaisesti toimivat yrittäjät epäoikeudenmukaiseen asemaan suhteessa laitonta työvoimaa käyttäviin yrittäjiin. On myös tärkeää huomioida yksityishenkilöiden välillä tapahtuva hyväksikäyttö. Seuraamuksia on kiristettävä kaikissa tapauksissa, joissa pyritään hyödyntämään laittomasti Suomessa oleskelevia ulkomaalaisia.
Myös rikoksiin syyllistyneiden turvapaikanhakijoiden ja kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden ulkomaalaisten palautusten tehostaminen on välttämätöntä. Tältä osin ulkomaalaisten säilöönottoa koskevaa lainsäädäntöä on tarkasteltava ja tarvittaessa tehtävä kiristyksiä. Myös muiden maiden, erityisesti Pohjoismaiden käytäntöjä on seurattava tarkasti. Suomeen ei saa syntyä sellaisia vetovoimatekijöitä, jotka johtaisivat väärin perustein ulkomaalaisten hakeutumiseen maahan.
Turvapaikkajärjestelmämme ei saa kannustaa ulkomaalaisia hakeutumaan Suomeen ilman lainmukaisia perusteita ja ryhtymään täällä rikolliseen toimintaan. Turvapaikanhakijoiden ja kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden lisäksi myös pysyvän oleskeluluvan saaneiden ulkomaalaisten lupa on pystyttävä perumaan, mikäli ulkomaalainen oleskeluvan saatuaan vaarantaa kansallista turvallisuutta toiminnallaan.
Ensisijainen vaihtoehto kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneelle tulee olla vapaaehtoinen poistuminen maasta.
Kansainvälisen siirtolaisjärjestön avustuksella ulkomaalaiselle tarjotaan majoitus ja muu ylläpito maasta poistumiseen saakka. Lisäksi järjestelmän piirissä on mahdollista tarvittaessa saada matkat kotimaahan järjestettyä ja maksettua sekä myös apua elämän jatkamiseen lähtömaassa.
On tärkeää, että kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden palautus saadaan toimivaksi ja nopeaksi. Mitä nopeammin kielteisen päätöksen saanut henkilö poistuu Suomesta, sen parempi hänen itsensä sekä koko turvapaikkajärjestelmän näkökulmasta.
Kansainvälisen oikeuden lähtökohta on, että valtiot ottavat vastaan sellaiset oman maansa kansalaiset, joilla ei ole oikeutta oleskella lähettävässä valtiossa. Periaate vahvistettiin mm. EU:n ja Irakin välisessä uudessa kumppanuus- ja yhteistyösopimuksessa, joka tuli voiman syksyllä 2018. On kestämätöntä, että Euroopan maat tukevat esimerkiksi Irakin jälleenrakennusta ja turvallisuusrakenteita miljardeilla euroilla vuodessa, mutta samalla Irak on enenevästi vaikeuttanut sitoumustensa mukaista omien kansalaistensa vastaanottoa. Suomen on tehtävä tiivistä Euroopan laajuista yhteistyötä saman haasteen kohtaavien maiden kanssa ja pyrittävä määrätietoisesti ratkaisuun. Suomessa sisäministeriö on toistuvasti edellyttänyt selkeää toimintaohjelmaa asiassa.
Julkisessa keskustelussa haasteeksi on noussut viranomaisten rajalliset keinot kertoa pakkopalautettavien ja maasta karkotettavien taustoista. Lentokonematkustajan on mahdotonta tietää, minkälainen on palautettavan tausta. Viranomaisten pidättyväinen tiedottamislinja johtaa helposti erilaisten virheellisten tietojen leviämiseen. Tarina kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneesta Afganistaniin palautettavasta ulkomaalaisesta saattaakin osoittautua tekaistuksi. On syytä arvioida, miten tietoa turvapaikkapäätöksistä ja maasta poistamisesta voitaisiin saada julkaistua nykyistä enemmän, esimerkiksi julkaisemalla päätösten anonymisoidut ratkaisuselosteet.
Kokoomus ehdottaa, että:
- Luvattoman ulkomaisen työvoiman käytön rangaistusasteikkoa kiristetään.
- Korkeimman hallinto-oikeuden antamien anonymisoitujen ratkaisuselosteiden määrää on nostettava nykyisestä.
Kaksi osiota alkaa "Hädänalaisia tulee auttaa..." Sitten on tehostettuja palautuksia, valitusprosessin rajoittamista ja EU:n ulkopuolisia pakolaisleirejä.
Eli tyypillinen "en ole rasisti mutta" -ohjelma.
-i-
Roope voisi analysoida tuota julistusta. Vaikuttaa hyvin kosmeettiselta.
Juuri sitä kaunisteluahan tuo on. Hallituksessa vuositolkulla vastuullinen puolue "keksii" ajettavia hyviä asioita, joita ei ole itse ajanut monena peräkkäisenä vuotena.
Kokoomus! Vastuu kuuluu teille!
Voisihan se olla fiksuakin. Jos hylkäävän turvapaikkapäätöksen saaneita pystyttäisiin palauttamaan kotimaihinsa nykyistä tehokkaammin, voitaisiin ottaa enemmän uusia turvapaikanhakijoita koettamaan onneaan. Volyymien kasvaessa bisnes kasvaisi myös.
Kokoomus on kyllä eriskummallinen puolue verrattuna vaikkapa 70-luvun kokoomukseen. Joka ikisessä asiassa löytyy mielipide, joka on aina ns hyvä eli vihreiden ja vasemmiston suosima ja samalla kaikkia lipova-kieli toki kaksihaarainen. Sitten kusetetaan kaikkia, ihan kaikkia paitsi sitä kansainvälistä yhteistyökumppania / suurfirmaa / EUta (virkapaikka). Ikäänkuin valtava valehtelijoiden klubi jolla ei ole millinkään vertaa selkärankaa, ymmärrystä kellekkään ja röyhkeyttä yli äyräiden, ja sama #*#v# vielä ilkeää laittaa Orpon naaman valtaviin tauluihin ympäri maata esittämään Orpon valheellista sanomaa autoilusta - valheellista sikälikin että puheet luokkaa kuukauden sisältä ovat uskomattoman ristissä keskenään, juuri kuten kunnon arkkivalehtelijalla pitääkin, ei enempää analyysia VMKP
Quote from: BarkAtTheMoon on 19.02.2019, 20:01:50Joka ikisessä asiassa löytyy mielipide, joka on aina ns hyvä eli vihreiden ja vasemmiston suosima ja samalla kaikkia lipova-kieli toki kaksihaarainen. Sitten kusetetaan kaikkia, ihan kaikkia paitsi sitä kansainvälistä yhteistyökumppania / suurfirmaa / EUta (virkapaikka).
Kokoomus on melko pitkälle mielikuvapuolue. Erilaisilla lausunnoilla, jotka voi olla ristiriitaisia keskenään, annetaan erilaisia mielikuvia joihin äänestäjä voi samaistua ja samalla vieläpä tuntea kuuluvansa perempien ihmisten luokkaan. Kyynistä kusetustahan tuo on, ihmisillä kun on monesti vahva halu uskoa omiin mielikuviinsa. Asia-argumenteilla voi ehkä vakuuttaa osan kokoomuksen poliikan onttoudesta, mutta valitettavan suuri osa ihmisista ei murtaa omia virheellisiä mielikuviaan.
Jopas sattui. Sekä Kokoomus että Siniset vaativat tänään, että EU:n on perustettava
turvapaikanhakukeskuksia Euroopan ulkopuolelle.
Quote from: KokoomusEurooppa-neuvosto linjasi kesäkuussa 2018 tavoitteeksi siirtää turvapaikanhakijoiden käsittelyä EU:n ulkopuolelle perustettaviin maihinnousukeskuksiin ja EU:n sisälle perustettaviin ns. kontrolloituihin maahantulokeskuksiin. Neuvottelut kolmansiin maihin perustettavista maihinnousukeskuksista ovat mahdollisten isäntämaiden kanssa olleet odotetusti vaikeita.
Kokoomus pitää tärkeänä, että EU kykenisi jo lyhyellä tähtäimellä joka tapauksessa etenemään erillisten maahantulokeskusten perustamiseen Euroopan unionin ulkorajojen yhteyteen. Tällöin turvapaikanhaku tapahtuu koordinoidusti toimivissa, ihmisoikeuksia kunnioittavissa keskuksista, jossa turvapaikkapäätökset tehdään. Henkilöt, joille ei myönnetä turvapaikkaa, on palautettava lähtömaihin mahdollisimman nopeasti.
Quote from: l'uomo normale on 19.02.2019, 22:09:26
Quote
...
Sinisten tavoite on, että EU-maat siirtävät turvapaikanhakuprosessin unionin ulkopuolelle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että turvapaikkaa ei voisi hakea enää yksittäisistä jäsenmaista vaan turvapaikkakeskuksista Euroopan ulkopuolella. Siellä tehtäisiin arviointi turvapaikan tarpeesta. Näin vältyttäisiin lukuisilta ongelmilta.
Ensinnäkin ihmissalakuljettajien bisnes Välimerellä lakkaisi. Toisekseen hallitsematon turvapaikanhakijoiden virta ei pääsisi enää hyödyntämään (ja uhkaamaan) EU:n vapaata liikkuvuutta. Kolmannekseen kielteisen turvapaikan saaneet ihmiset eivät voisi yksinkertaisesti vain kadota viranomaisilta jonnekin EU-alueelle. Ja neljänneksi hakuprosessit eivät venyisi, kun kielteisistä turvapaikkapäätöksistä ei olisi enää hyödyllistä aiheettomasti valittaa erilaisin tekaistuin perustein.
Tällaisen EU-tason ratkaisun ajaminen pitäisi Sinisten mielestä olla yksi Suomen ykköstavoitteista puheenjohtajuuskaudella. Kumppanimailta tuli kannustavaa viestiä, että muuttoliikkeeseen pitää löytää kestäviä ratkaisuja. Maahanmuuton ongelmien ratkaiseminen on yksi aikakautemme suurista kysymyksistä ja samalla EU:n elinehdoista.
http://sampoterho.fi/?p=4132 (http://sampoterho.fi/?p=4132)
Sanomatta jäi, että keskusten perustaminen tarkoittaa muun muassa EU:n päättävän niin hakemusten käsittelystä kuin hyväksyttyjen hakijoiden jakamisestakin, mikä taas tarkoittaa, ettei Suomi enää voisi päättää turvapaikkapolitiikasta ja siten vaikuttaa tulijoiden määrään.
Quote from: KokoomusMaailmassa on tällä hetkellä 25,4 miljoonaa pakolaista sekä 40 miljoonaa sisäistä pakolaista.
...
- Turvapaikanhakijan suojelun tarpeen arvioinnin tulisi tapahtua mahdollisimman lähellä turvapaikanhakijan koti- tai lähtömaata.
Suurin osa maailman potentiaalisista pakolaisista ei ole lähtenyt liikkeelle kohti Eurooppaa, koska heillä ei ole varaa maksaa ihmissalakuljettajille, kun taas Euroopan ulkopuolelle perustetut kaikille avoimet turvapaikanhakukeskukset olisivat helposti kymmenien miljoonien suojeluun oikeutettujen ulottuvilla. Hanke on kaikin puolin järjetön.
@John lopettaa sitten tuon toiseen käyttäjään kohdistuvan
jatkuvan narinansa. Keskustella voi myös asiallisesti, vaikka olisikin eri mieltä (viesti poistettu).
Moderoinnin kritiikki sille kuuluvaan ketjuun.
Kokkareiden ainoa tapa uudistua, olisi jos takapenkkiläisinä Rydman ja Sammallahti lähtisivät suuressa salissa julkisesti koeponnistamaan Orpon linjaa sekä ailahtelevaa arvopohjaa.
It won't happen, joten tällaiset ulostulot ja nyt, vasta vaalien alla, on puhdasta äänestäjien linssiin kusemista.
Nykykokkarit ovat demareista reippaasti vasemmalla. Homma alkoi menemään reisille Itälän puheenjohtajan kaudella.
Kokoomus ei toimi enää suomalaisten hyväksi. Tämä pitää saada kansan tietoon ennen eduskuntavaaleja. Eritoten vanhemmalle väelle.
Tähän riittää muutama hyvä esimerkki (jonka kuka tahansa voi tarvittaessa tarkastaa vaikkapa netistä).
Jos naapureissanne on vanhempaa väkeä, tulostakaa heille joitain EU-Kokoomus-Kesk-mamu-uutisia luettavaksi herättävällä tavalla, vaikkapa naapurissamme Ruotsissa tapahtuneista älyttömyyksistä. Nämä esimerkit tulevat olemaan lapsenlapsienne elämää muutaman vuoden sisällä jos nykyinen meno jatkuu.
Tuon uusintahakemus-prosessin voisi kokonaisuudessaan poistaa, koska hakijalla on Migrin kielteisen päätöksen jälkeen mahdollisuus tehdä teoriassa kaksi valitusta, joihin esilletulleet uudet asiat voisi lisätä. Ei niitä uusien argumenttien esiinpulpahtamisia tarvitse vuosikausia odottaa.
Toisaalta eihän raja-asemallekaan saapunut henkilö voi tehdä yhtään mitään, jos rajavartija toteaa, että tulijalla ei ole maahanpääsyn edellytyksiä. Ei siinä tilanteessa valiteta hallinto-oikeuteen virkamiehen kielteisestä päätöksestä, vaan jäädään odottelemaan paluulennon lähtemistä.
QuoteVuonna 2017 alle puolet Suomesta turvapaikkaa hakeneista ulkomaalaisista sai myönteisen päätöksen. Tämä tarkoittaa, että enemmistö turvapaikanhakijoista ei ole kansainvälisen suojelun tarpeessa. He ovat liikkeellä muista syistä.
Arvoisat suomalaisen valemedian toimittajat. Nyt se karvamikki Orpon suuhun ja kysymään mielipidettä tästä Kokoomuksen viljelemästä
TÖRKEÄSTÄ RASISMISTA.
Ja ylipäätään siitä ARVOPOHJASTA
TM voisi myös tuon (olkoonkon valheellisen) julistuksen jälkeen kysäistä pari kysymystä.
QuoteVuonna 2015 Suomessa onnistuttiin sisäministeriön silloisten toimien ansiosta välttämään turvapaikanhakijoiden hallitsematon ohjautuminen maan sisällä. Erityisesti Tornion järjestelykeskuksen tehokas käyttöönotto oli ratkaiseva tekijä. Suomeen tulleet turvapaikanhakijat eivät hävinneet maan alle.
Tässä lainauksessa se Kokoomuksen turvapaikkapolitiikka (sekä nykyinen, että kaavailtu) aika pitkälle tiivistyykin: silkkaa valhetta alusta loppuun, kaikesta savuverhosta huolimatta todellinen painopiste on aina tulijoiden määrän maksimoiminen ja tasainen levittäminen veronmaksajien riesaksi. Ei siis esimerkiksi elintasoturistien maahantulon estäminen. Myös termit kuten "
maihinnousukeskus" ja "
maahantulokeskus" kertovat Kokoomuksen todellisista tavoitteista, vaikka juuri edellisessä kappaleessa todettiin suurimman osan olevan pelkästään taikaseinän perässä. Missä piilevät siis Kokoomuksen suunnitelmista "
maastapoistamiskeskus" tai "
maihinnousunestämiskeskus"? Niille olisi kuitenkin enemmän tarvetta. Paljon enemmän.
QuoteNykyinen järjestelmä ei kykene varmistamaan, että rajan yli saapuvat ovat juuri niitä, joilla on todellinen tarve turvapaikalle. Naisten, lasten ja perheiden on oltava pakolaispolitiikan painopisteinä.
Ja mitenkäs ne maahanimuroimiskeskukset sitten muka sen kykenisivät varmistamaan? Jos ja kun niihin pakkautuu samalla prosentilla (80-90%?) sitä vanki- ja sotilaskarkurisakkia (naisten ja lasten sijaan), jota rajoille ja Välimeren lautoillekin pakkautuu, niin mitäs silloin tehdään? Jätetään miesten hakemukset käsittelemättä? Älkää nyt kokoomuslaiset viitsikö, ette te itsekään usko tuollaiseen potaskaan.
QuoteSisäministeriön vuonna 2018 valmistelema esitys tarttuu sekä perusteellisen käsittelyn kynnykseen, että palautuksen keskeyttävän uusintahakemuksen vaatimustasoon. Sen estämiseksi, että hakemus tehdään palautuksen toimeenpanotilanteessa sen keskeyttämiseksi, esityksessä on todettu, että viivytystarkoituksessa tehty uusintahakemus ei estä käännyttämistä ensimmäisenkään hakemuksen kohdalla. Näin estetään tapaukset, jossa palautettava vasta matkalle lentokentälle palautettavaksi ilmoittaa uudesta tekaistusta perusteesta turvapaikalle.
Ahaa. Eli
uusista tekaistuista perusteista pitää siis ilmoittaa aiemmin, jos vanhat tekaistut perusteet eivät ole toimineet? Vai mitä tässä nyt haetaan? Onko siinä lomakkeessa sitten joku kohta, johon pistetään rasti ruutuun sen mukaan, onko peruste tällä kertaa oikea, vai tekaistu? Jos Mobuto tajuaa olla rastittamatta sitä boksia, niin palautus keskeytetään ja hakemus käsitellään? Niinkö se sitten menee?
Jos Kokoomus olisi oikeasti halunnut puuttua tuohon, niin reseptihän olisi ollut tämä:
*yksi hakemus, sen jälkeen TILAPÄINEN oleskelulupa, tai suljettuun keskukseen ja palautus kotimaahan.
*uusintahakemuksia voi lähetellä sitten sieltä kotipaskastaniasta, mutta mitään yllättäviä homoksi tai kristityksi muuttumisia ei niissä enää huomioida, jos ei ensimmäisessäkään hakemuksessa sellaisesta ollut mainintaa.
*yhdestäkin valheesta kiinni jääneiden hakemukset ja uusintahakemukset hylätään automaattisesti, perusteena se, että hakijan kertomusta/kertomuksia ei voida pitää luotettavina.
Ehdottiko Kokoomus tällaista? Niinpä.
e:typoja
Viime vuosien patenttiratkaisu "tehostettu kotouttaminen" tuntuu jääneen yhden ihmeitä tekevän Suomi-kurssin varaan?
^eikä sillekään ole ollut pakko osallistua.
Puhumattakaan siitä, että opettajana on ollut naishenkilö, eikä kehitysmaalainen sellasta opettajaa katsele, koska on se kulttuuriero, jota ei pitänyt olla.
Quote from: ikuturso on 19.02.2019, 16:49:36
Kaksi osiota alkaa "Hädänalaisia tulee auttaa..." Sitten on tehostettuja palautuksia, valitusprosessin rajoittamista ja EU:n ulkopuolisia pakolaisleirejä.
Eli tyypillinen "en ole rasisti mutta" -ohjelma.
-i-
Rasistileima toimii niinkauan kun ihmisten puhekielessä siirtolaisongelmista puhuttaessa aloitetaan "en ole rasisti, mutta....". Olen usein korjannut keskustelijoita tämän aloituksen kuultuani, että ongelmista puhuminen ei ole koskaan rasismia.
Quote from: DuPont on 19.02.2019, 17:46:23
Roope voisi analysoida tuota julistusta. Vaikuttaa hyvin kosmeettiselta.
Äh, mitä turhia. Voin kristallipalloni avulla kräkätä koodin lukematta tekstiä. Se kuuluu pähkinänkuoressa: Afrikka ja monikulttuuri ylös, Eurooppa ja kulttuuri alas.
Zen-henkinen havainnekuva Ylilaudalta.
Quote from: Roope on 19.02.2019, 23:23:38
Jopas sattui. Sekä Kokoomus että Siniset vaativat tänään, että EU:n on perustettava turvapaikanhakukeskuksia Euroopan ulkopuolelle.
EU:n ulkopuolelle ei tule perustaa turvapaikanhakukeskuksia. EU:n ulkopuolelle tulisi perustaa turvakeskuksia. Niiltä saisi turvan. Niissä olijat saisivat hakea siirtolaisiksi minne tahansa. Siirtolaisen asemaa tulisi aina hakea kohdemaan ulkopuolella. Hakemuksen voisi jättää kohdemaan paikalliseen lähetystöön. Näin menetellen kohdemaa voisi päättää, kuka pääsee asumaan.
Jos EU-valtion rajalle tulee henkilö, joka hakee turvaa, hänet tulisi heti lähettää EU:n ulkopuolella olevaan turvakeskukseen. Saisi turvan. Sitähän tuli hakemaan. Siirtolaiseksi ei tulisi koskaan sanoa henkilöä, jolla ei ole ennalta haettua siirtolaisviisumia.
Jotta kohdemaa ei hukkuisi hakemuksiin, hakemuksen käsittelystä tulisi periä maksu. Näin menettelee Kanada. Tosin Kanada alkaa ruotsittua sekin ja sen rajavartijat kantavat laittomien maahanpyrkijöiden laukkuja yli rajan, jos kyseisellä paikalla ei saa ylittää rajaa.
Kokoomuksen kuuden kohdan tavoiteohjelma K62020 (https://www.kokoomus.fi/kokoomus-k62020/)
QuoteMaahanmuuttopolitiikka ajan tasalle
Suomen suurimpiin haasteisiin lukeutuu pienenevä työtä tekevän väestön osuus. On haihattelua kuvitella, että elintasomme voisi pysyä edes nykyisellään, jos maamme ei pysty houkuttelemaan aktiivista, yritteliästä väkeä myös muualta. Suomen on oltava maa, johon halutaan tulla rakentamaan parempaa tulevaisuutta työllä, opiskelulla ja elinkeinotoiminnalla. Jos on hädässä, Suomesta on voitava hakea myös turvaa.
Suomeen töihin, opiskelemaan tai yrittämään? Tervetuloa!
* Toteutamme elinkeinoelämän ja valtion yhteisenä hankkeena laajamittaisen kansainvälisen rekrytoinnin ohjelman koulutetuille ihmisille. Tavoite olisi nostaa kansainvälinen rekrytointi vähintään 20 000 henkilöön vuositasolla.
* Nopeutamme työlupajärjestelmää ottamalla käyttöön hyvän työnantajan sertifikaatin, joka mahdollistaisi työlupien myöntämisen nopeammin yrityksille, jotka ovat hoitaneet kaikki työnantajavelvoitteensa moitteettomasti.
* Helpotamme Suomessa opiskelleiden ulkomaalaisten jäämistä Suomeen tekemään töitä. Annamme korkeakouluista valmistuneille aina automaattisesti vähintään kahden vuoden oleskeluluvan työnhakua varten.
* Rakennamme houkuttelevan lukukausimaksujen ja opintolainojen hyvitysmallin niille täällä opiskelleille ulkomaalaisille, jotka jäävät valmistumisensa jälkeen Suomeen töihin.
Kansainvälisen suojelun tarjoaminen sen tarpeessa oleville on sivistyneen maan eettinen velvollisuus. Sen toteuttaminen edellyttää, että järjestelmä säilyttää yleisen hyväksyttävyytensä ja sen väärinkäyttöä torjutaan tehokkaasti
* Kehitämme turvapaikkapolitiikkaa siten, että se mahdollisimman hyvin kohdistaa avun suurimmassa tarpeessa oleville. Kokoomus haluaa edistää EU:n yhteisen turvapaikkamenettelyn rakentamista.
* Rajojen ylittämiseen ja turvapaikan hakemiseen kohdemaan sisällä perustuva mekanismi on minimoitava ja siirryttävä kaikkein hädänalaisimpien valikointiin mahdollisimman läheltä lähtömaita. Tämä tarkoittaa kiintiöpakolaisjärjestelmän roolin vahvistamista.
* Vahvistaisimme Frontexia ja EU:n ulkorajavaltioiden vastuuta oman ulkorajaosuutensa vartioinnista ja valvonnasta, jotta EU:n ulkoraja ei vuoda.
Suomessa voi olla vain laillisesti, ja Suomessa on toimittava Suomen lakien mukaan
* Turvapaikkaprosessi ei ole työperäisen maahanmuuton väylä, eikä siitä voi tulla sellaista.
* Kansainvälisen suojelun on oltava luonteeltaan väliaikaista siten, että suojeluasema lakkautetaan suojelun tarpeen lakattua olemasta tai jos henkilö syyllistyy Suomessa törkeään rikokseen.
* Meidän on suojeltava ulkomaalaista työvoimaa hyväksikäytöltä ja työehtojen polkemiselta. Kiristämme rangaistusasteikkoa siten, että luvattoman ulkomaisen työvoiman käyttö tehdään työnantajalle kannattamattomaksi. Säädämme viranomaisille velvoitteen ilmoittaa työnantajalle työntekijänä olevan turvapaikanhakijan työnteko-oikeuden päättymisestä.
Turvapaikkaprosessin tehokkuus ja laatu kuntoon
* Otamme Suomessa käyttöön kansallisen rajamenettelyn, jossa kansainvälistä suojelua koskeva hakemus voidaan tarpeen mukaan käsitellä ja ratkaista rajavyöhykkeellä tai sen läheisyydessä, päästämättä henkilöä menettelyn aikana maahan.
* Lyhennämme turvapaikkahakemusten käsittelyaikoja ja minimoimme uusintahakemusten käytön viivytystarkoitukseen. Kielteisen päätöksen saaneet on palautettava nopeasti.
On ymmärrettävä, että turvapaikanhaku ei aina ole spontaania, ja että järjestelmää saatetaan yrittää käyttää jopa vihamielisissä tarkoituksissa
* Suomeen on luotava valmius rajoittaa turvapaikanhakua määräaikaisesti kansallisen turvallisuuden vaarantumisen perusteella.
Kansainvälisellä yhteistyöllä on estettävä ja sanktioitava turvapaikkajärjestelmän ja liikkeellä olevien ihmisjoukkojen aggressiivinen käyttäminen toista valtiota vastaan.
Turvapaikkajärjestelmän kautta tulleille tehokasta tukea ja vahvat kannustimet kotoutumiseen
* Pysyvän oleskelun edellytyksenä työikäisiltä on vaadittava usean vuoden opiskelu- tai työhistoriaa Suomessa oleskelun ajalta. Työnhakua ja työn vastaanottamista koskevien velvoitteiden on astuttava voimaan heti oleskeluluvan saamisen jälkeen.
* Kansainvälisen suojelun perusteella Suomessa oleskelevalta on edellytettävä ennen oleskeluluvan pysyväksi muuttamista myös kohtuullista suomen tai ruotsin taitoa sekä sitä, että hän ei ole syyllistynyt törkeisiin rikoksiin.
* Kannustamme arjessa ilman tulkkausta selviytymiseen ja riittävän suomen tai ruotsin kielitaidon oppimiseen alusta asti, sekä velvoittavilla että palkitsevilla elementeillä.
* Kansalaisuuden edellytysten arvioinnissa on asumisajaksi hyväksyttävä vain oleskeluluvalla tapahtunut oleskelu. Kansalaisuuden saamisen yhtenä ehtona on oltava myös perehtyminen ja sitoutuminen yhteiskunnan perustaviin sääntöihin sekä perusoikeuksiin kuten ihmisten fyysisen koskemattomuuden ja yhdenvertaisuuden kunnioittamiseen kaikissa tilanteissa.
* Meidän on tunnistettava ja estettävä niin sanottu kunniaan liittyvä väkivalta sekä tyttöjen sukuelinten silpominen.
* Poikien ei-lääketieteellisen ympärileikkauksen edellytykseksi on asetettava pojan itsensä antama suostumus.
Osa ehdotuksista on oikein hyviä, mutta yhteistä sellaisille on, että Kokoomus ei ole edistänyt niitä tällä hallituskaudella tai edelliselläkään, kun heillä oli sisäministeriö johdettavanaan ja käsissä historiallinen turvapaikanhakijavyöry. Sen sijaan haitallisia ehdotuksia kuten turvapaikkapolitiikan siirtämistä EU:lle on edistetty hartiavoimin.
Samalla tavoin tavoiteohjelmassa ajetaan kaksilla rattailla, kun siinä ei edes mainita Marinin hallituksen vuoden 2035 hiilineutraalisuustavoitetta. Vaikeneminen kertoo Kokoomuksen rehellisyyden asteen, sillä hallituksen tavoite on selvästikin myös Kokoomuksen ilmastopolitiikan lähtökohta. Kokoomuksen mukaan me tienataan tällä.
Quote from: Kokoomuksen tavoiteohjelmaOn silti tärkeää, että Suomi sitoutuu tekemään oman osansa ilmaston lämpenemisen rajoittamiseksi 1,5 asteeseen.
Suomella on pitkä historia ja osaamista ilmastotyössä. Suomi voi olla ilmastotoimissa ja niitä mahdollistavien teknologioiden kehittäjänä edelläkävijä. Se on meille myös valtava kaupallinen mahdollisuus.
...
Suomen on oltava globaali esikuva avoimen, kasvavan markkinatalouden ja ilmastotavoitteiden onnistuneesta yhdistämisestä.
QuoteToteutamme elinkeinoelämän ja valtion yhteisenä hankkeena laajamittaisen kansainvälisen rekrytoinnin ohjelman koulutetuille ihmisille. Tavoite olisi nostaa kansainvälinen rekrytointi vähintään 20 000 henkilöön vuositasolla.
Suomeksi: Vähintään 20 000 halpatyöntekijää joka vuosi viemään suomalaisten työpaikkoja ja polkemaan suomalaisten palkkoja.
QuoteNopeutamme työlupajärjestelmää ottamalla käyttöön hyvän työnantajan sertifikaatin, joka mahdollistaisi työlupien myöntämisen nopeammin yrityksille, jotka ovat hoitaneet kaikki työnantajavelvoitteensa moitteettomasti.
Toisin sanoen työlupa ilman tarveharkintaa halpatyöntekijöille, jotka tulevat töihin firmoihin, jotka paperilla näennäisesti maksavat TES:n mukaista palkkaa.
QuoteHelpotamme Suomessa opiskelleiden ulkomaalaisten jäämistä Suomeen tekemään töitä. Annamme korkeakouluista valmistuneille aina automaattisesti vähintään kahden vuoden oleskeluluvan työnhakua varten.
Ja epäilemättä poistatte lukukausimaksutkin? Mikäli suomalaisilta opiskelupaikkoja vievät opiskelijat eivät kykene opiskeluaikanaan työllistymään, eivät he kykene siihen jatkossakaan. Heille ei siis pidä myöntää mitään oleskelulupaa "työnhakua" (= sosiaaliturvan hakua) varten, vaan heittää ulos maasta. Heti.
QuoteRakennamme houkuttelevan lukukausimaksujen ja opintolainojen hyvitysmallin niille täällä opiskelleille ulkomaalaisille, jotka jäävät valmistumisensa jälkeen Suomeen töihin.
Sellaista ei tarvita. Sen sijaan nämä nykyisetkin stipendijärjestelmät tulisi romuttaa. Ulkomaalaisia ei pidä myöskään ottaa suomalaisen opintolainajärjestelmän piiriin eikä Suomen valtion pidä maksaa kenenkään kotimaastaa ottamaa opintolainaa takaisin.
QuoteKehitämme turvapaikkapolitiikkaa siten, että se mahdollisimman hyvin kohdistaa avun suurimmassa tarpeessa oleville. Kokoomus haluaa edistää EU:n yhteisen turvapaikkamenettelyn rakentamista.
Rajojen ylittämiseen ja turvapaikan hakemiseen kohdemaan sisällä perustuva mekanismi on minimoitava ja siirryttävä kaikkein hädänalaisimpien valikointiin mahdollisimman läheltä lähtömaita. Tämä tarkoittaa kiintiöpakolaisjärjestelmän roolin vahvistamista.
Vahvistaisimme Frontexia ja EU:n ulkorajavaltioiden vastuuta oman ulkorajaosuutensa vartioinnista ja valvonnasta, jotta EU:n ulkoraja ei vuoda.
Ei sanaakaan Suomen omien ulkorajojen vahvistamisesta. Sen sijaan EU:n liittovaltiomekanismeja halutaan vahvistaa.
QuoteTurvapaikkaprosessi ei ole työperäisen maahanmuuton väylä, eikä siitä voi tulla sellaista.
Kansainvälisen suojelun on oltava luonteeltaan väliaikaista siten, että suojeluasema lakkautetaan suojelun tarpeen lakattua olemasta tai jos henkilö syyllistyy Suomessa törkeään rikokseen.
Meidän on suojeltava ulkomaalaista työvoimaa hyväksikäytöltä ja työehtojen polkemiselta. Kiristämme rangaistusasteikkoa siten, että luvattoman ulkomaisen työvoiman käyttö tehdään työnantajalle kannattamattomaksi. Säädämme viranomaisille velvoitteen ilmoittaa työnantajalle työntekijänä olevan turvapaikanhakijan työnteko-oikeuden päättymisestä.
Turvapaikanhakijoilla ei tulisi olla minkäänlaista työnteko-oikeutta Suomessa.
QuoteOtamme Suomessa käyttöön kansallisen rajamenettelyn, jossa kansainvälistä suojelua koskeva hakemus voidaan tarpeen mukaan käsitellä ja ratkaista rajavyöhykkeellä tai sen läheisyydessä, päästämättä henkilöä menettelyn aikana maahan.
Lyhennämme turvapaikkahakemusten käsittelyaikoja ja minimoimme uusintahakemusten käytön viivytystarkoitukseen. Kielteisen päätöksen saaneet on palautettava nopeasti.
Oho, oho! Kokoomushan osaa ehdottaa jotakin järkevääkin välillä. Paitsi tuo ilmaisu "voidaan tarpeen mukaan käsitellä" tulisi laittaa muotoon "käsitellään aina rajavyöhykkeellä päästämättä henkilöä maahan."
QuoteSuomeen on luotava valmius rajoittaa turvapaikanhakua määräaikaisesti kansallisen turvallisuuden vaarantumisen perusteella.
Miksi Petteri Orpo ei ehdottanut tätä jo silloin 2015? Ai niin, kansainvälisiset sopimukset ovat ikuisia, rajoittamattomia, Suomea aina velvoittavia jne. :roll:
Tuossa ohjelmassa ei ollut sanaakaan kansalaisuuslain tiukentamisesta. Ei tietenkään ollut, koska Kokoomus itse ehdotti sen löysyttämistä aikoinaan vaaliohjelmassaan vuonna 2007.
Olin ihan varma, että johonkin perustettiin ketju kuntavaaleille, mutta enpä löydä.
Tähän sitten Kokoomuksen kuntavaalidiibadaaba, jota eivät tunnu virheistä päätellen lukeneen itsekään.
Kokoomuksen kuntavaaliohjelma 2021 – Kokoomuslaisessa kunnassa sydän on oikealla (https://www.kokoomus.fi/kokoomuksen-kuntavaaliohjelma-2021/) 23.1.2021
"Sydän on oikealla" on viittaus monien eurooppalaisten vasemmistopuolueiden sloganiin "sydän on vasemmalla". Vasemmistossa päästäänkin kuittaamaan, että oikealla ollaan väärässä.
QuoteTämä kuntavaaliohjelma on hyväksytty Kokoomuksen puoluehallituksessa ja se linjaa Kokoomuksen painopisteet kuntavaaleihin sekä kannat keskeisiin kuntapoliittisiin ja kuntia koskettaviin valtakunnanpoliittisiin avainkysymyksiin. Näin ollen se vastaa siihen kysymykseen, mikä on Kokoomuksen mielestä erityisen tärkeää juuri nyt, näissä kuntavaaleissa. Kokoomus on hyväksynyt puoluekokouksessaan syksyllä 2020 laajan tavoiteohjelman, joka linjaa puolueen kannat laajasti eri politiikkasektoreiden kysymyksiin. Tavoiteohjelmalinjaukset löytyvät täältä: https://www.kokoomus.fi/kokoomus-k62020/
Quote* Rakennamme houkuttelevan lukukausimaksujen ja opintolainojen hyvitysmallin niille täällä opiskelleille ulkomaalaisille, jotka jäävät valmistumisensa jälkeen Suomeen töihin.
Entä jos valmistuneella on laskuja rästissä, ja hän ei löydä töitä? Henkilö karkotettaisiin, minkä jälkeen hän tuskin viitsisi enää maksella niitä rästejä pois kotimaastaan käsin. Eli lasku jäisi suomalaisille. Samoin jos henkilö saa työtarjouksen ulkomailta, jäljellä olevat maksut ehkä unohtuisivat siinä ulkomaille muuttaessa.
Ei siis että tässä ohjelmaluonnoksessa olisi muutenkaan paljoaa järkeä, mutta tämä yksityiskohta nyt osui silmääni.