QuotePääkirjoitus: Ihmisoikeuksien eteen on tehtävä jatkuvasti töitä
TÄNÄÄN maanantaina YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus täyttää 70 vuotta. Vuonna 1945 perustetun YK:n peruskirjan tavoin myös kolme vuotta myöhemmin laadittu ihmisoikeuksien julistus on osaltaan heijastuma toisen maailmansodan jälkeisestä tilanteesta.
Julistuksen mukaan ihmisoikeuksien väheksyminen on johtanut "raakalaistekoihin, jotka ovat järkyttäneet ihmiskunnan omaatuntoa". Toisen maailmansodan tuhovoima ja kymmenet miljoonat kuolonuhrit olivat tuoreessa muistissa.
Tuossa ilmapiirissä oli helppo saada maailman maiden johtajat julistamaan yhdessä "ei koskaan enää".
[...]
Vuoden 1948 jälkeen ihmisoikeusjärjestelmä kehittyi valtioita sitovilla sopimuksilla ja pöytäkirjoilla. Niitä valvomaan on perustettu kansainvälisiä valvontaelimiä.
Sitovatkaan sopimukset eivät ole johtaneet ihmisoikeuksien aukottomaan kunnioitukseen, vaan ne on haastettu aina uudelleen monissa eri maissa. Joissakin kehitysmaissa ihmisoikeudet on torjuttu liian länsimaisina vaatimuksina.
Työtä ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi on siten jatkettava. Ne eivät ole mikään itsestäänselvyys Suomessakaan.
Ihmisoikeusjärjestö Amnesty on huomauttanut muun muassa naisiin kohdistuvan väkivallan yleisyydestä ja puutteista turvapaikanhakijoiden kohtelussa.
Viime vuosina kansainvälinen poliittinen tilanne on kärjistynyt. Maailmanpolitiikan suurvalloista Venäjä ja Kiina eivät piittaa ihmisoikeuksista. Yhdysvaltojen politiikkaa taas leimaa uudenlainen arvaamattomuus.
Jos ihmisoikeuksien julistus pitäisi laatia nyt, se voisi jäädä tekemättä.
Helsingin Sanomat (https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005927188.html) 10.12.2018
Helsingin Sanomat käsittelee YK:n ihmisoikeuksien julistusta vuosipäivänä kolmessa jutussaan. Kaikissa niistä oletetaan jonkinlainen yhteinen käsitys ihmisoikeuksien konkreettisesta sisällöstä. Tätä korostaa pääkirjoituksen kohta, jossa moititaan Amnestyn kautta Suomea turvapaikanhakijoiden kohtelusta.
Quote from: HS pääkirjoitusIhmisoikeusjärjestö Amnesty on huomauttanut muun muassa naisiin kohdistuvan väkivallan yleisyydestä ja puutteista turvapaikanhakijoiden kohtelussa.
Mikä on "ihmisoikeusjärjestö"? Onko se järjestö, joka vain valvoo yhteisesti sovittujen ja määriteltyjen ihmisoikeuksien toteutumista? Vai kenties järjestö, joka ajaa poliittisia päämääriään vetoamalla ihmisoikeuksiin ja tulkitsee niitä omien intressiensä mukaan? Kumpi tahansa, niin kuka on kohottanut "ihmisoikeusjärjestöt" asemaansa, jopa oikeusistuimien yläpuolelle, jossa niitä ja niiden agendaa ei käytännössä koskaan kyseenalaisteta valtamediassa?
Amnesty aloitti juuri joulukampanjan, jossa se syyttää (https://www.amnesty.fi/suomen-turvapaikkapolitiikka-ei-kunnioita-ihmisoikeuksia/) Suomen turvapaikkapolitiikkaa ihmisoikeusloukkauksista ja vaatii (https://www.amnesty.fi/vetoomukset/ihmisoikeudet-takaisin-turvapaikkapolitiikkaan/) "ihmisoikeuksia takaisin turvapaikkapolitiikkaan".
Kun valtamedia kyseenlaistamatta asemoi Amnestyn neutraaliksi tahoksi, pelkäksi ihmisoikeuksien toteutumisen valvojaksi, se samalla legitimoi Amnestyn tarinoilla, fraaseilla ja valheilla perustellut väitteet Suomen turvapaikkapolitiikan ihmisoikeusloukkauksista. Kuten tuossa Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa.
Kritiikittömyydellään valtamedia mitätöi todellista, perusteltua ihmisoikeuksien puolustamista ja samalla myös itse ihmisoikeuksien arvoa.
Quote from: HS pääkirjoitusIhmisoikeusjärjestö Amnesty on huomauttanut muun muassa naisiin kohdistuvan väkivallan yleisyydestä ja puutteista turvapaikanhakijoiden kohtelussa.
Luin saman uutisen ihmisoikeuksien julistuksen vuosipäivästä jostain muualta ja siellä muistettiin mainita että Amnesty on huomauttanut Suomea useasti ihmisoikeustilanteesta ns. paljusellien osalta. Eli sellissä ei ole vangille omaa vessaa vaan yöllä täytyy käyttää pottaa. Järkyttävää. Kaikissa maailman muissa maissa mm. Afrikassa ja Kaakkois-Aasiassa on sentään jokaisella vangilla oma kylpyhuone.
Amnestyllä on upea logiikka toiminnassaan ja ihmisoikeuksien vaalimisessa: valitetaan pikkuasioista sellaisille valtioille jotka eivät sano vastaan ja jotka ovat kovin huolissaan maineestaan muiden silmissä. Sitten kun jokaiselle Suomen vangille on järjestetty oma paskahuussi niin valitetaan siitä ettei ole ketään pyyhkimässä. Ehkä Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimistoon voisi sitten perustaa muutaman ylitarkastajan viran valvomaan pyyhkimispalveluiden toteutumista ihmisoikeuksia kunnioittavalla tavalla? Valvoohan sama virasto nykyisin poliisin toteumia karkotettavien ja käännytettävien maasta poistojakin.
57 maata ei hyväksy tänään 70 vuotta täyttävää YK:n ihmisoikeuksien julistusta. Kaikkia näitä 57 maata hallitsee rauhan uskonto.
Ohessa heidän 28 vuotta vanha julistuksensa:
QuoteThe Nineteenth Islamic Conference of Foreign Ministers (Session of Peace, Interdependence and Development), held in Cairo, Arab Republic of Egypt, from 9-14 Muharram 1411H (31 July to 5 August 1990),
Keenly aware of the place of mankind in Islam as vicegerent of Allah on Earth;
Recognizing the importance of issuing a Document on Human Rights in Islam that will serve as a guide for Member states in all aspects of life;
Having examined the stages through which the preparation of this draft Document has so far, passed and the relevant report of the Secretary General;
Having examined the Report of the Meeting of the Committee of Legal Experts held in Tehran from 26 to 28 December, 1989;
Agrees to issue the Cairo Declaration on Human Rights in Islam that will serve as a general guidance for Member States in the Field of human rights.
Reaffirming the civilizing and historical role of the Islamic Ummah which Allah made as the best community and which gave humanity a universal and well-balanced civilization, in which harmony is established between hereunder and the hereafter, knowledge is combined with faith, and to fulfill the expectations from this community to guide all humanity which is confused because of different and conflicting beliefs and ideologies and to provide solutions for all chronic problems of this materialistic civilization.
In contribution to the efforts of mankind to assert human rights, to protect man from exploitation and persecution, and to affirm his freedom and right to a dignified life in accordance with the Islamic Shari'ah.
Convinced that mankind which has reached an advanced stage in materialistic science is still, and shall remain, in dire need of faith to support its civilization as well as a self motivating force to guard its rights;
Believing that fundamental rights and freedoms according to Islam are an integral part of the Islamic religion and that no one shall have the right as a matter of principle to abolish them either in whole or in part or to violate or ignore them in as much as they are binding divine commands, which are contained in the Revealed Books of Allah and which were sent through the last of His Prophets to complete the preceding divine messages and that safeguarding those fundamental rights and freedoms is an act of worship whereas the neglect or violation thereof is an abominable sin, and that the safeguarding of those fundamental rights and freedom is an individual responsibility of every person and a collective responsibility of the entire Ummah;
Do hereby and on the basis of the above-mentioned principles declare as follows:
ARTICLE 1:
(a) All human beings form one family whose members are united by their subordination to Allah and descent from Adam. All men are equal in terms of basic human dignity and basic obligations and responsibilities, without any discrimination on the basis of race, colour, language, belief, sex, religion, political affiliation, social status or other considerations. The true religion is the guarantee for enhancing such dignity along the path to human integrity.
(b) All human beings are Allah's subjects, and the most loved by Him are those who are most beneficial to His subjects, and no one has superiority over another except on the basis of piety and good deeds.
ARTICLE 2:
(a) Life is a God-given gift and the right to life is guaranteed to every human being. It is the duty of individuals, societies and states to safeguard this right against any violation, and it is prohibited to take away life except for a shari'ah prescribed reason.
(b) It is forbidden to resort to any means which could result in the genocidal annihilation of mankind.
(c) The preservation of human life throughout the term of time willed by Allah is a duty prescribed by Shari'ah.
(d) Safety from bodily harm is a guaranteed right. It is the duty of the state to safeguard it, and it is prohibited to breach it without a Shari'ah-prescribed reason.
ARTICLE 3:
(a) In the event of the use of force and in case of armed conflict, it is not permissible to kill non-belligerents such as old men, women and children. The wounded and the sick shall have the right to medical treatment; and prisoners of war shall have the right to be fed, sheltered and clothed. It is prohibited to mutilate or dismember dead bodies. It is required to exchange prisoners of war and to arrange visits or reunions of families separated by circumstances of war.
(b) It is prohibited to cut down trees, to destroy crops or livestock, to destroy the enemy's civilian buildings and installations by shelling, blasting or any other means.
ARTICLE 4:
Every human being is entitled to human sanctity and the protection of one's good name and honour during one's life and after one's death. The state and the society shall protect one's body and burial place from desecration.
ARTICLE 5:
(a) The family is the foundation of society, and marriage is the basis of making a family. Men and women have the right to marriage, and no restrictions stemming from race, colour or nationality shall prevent them from exercising this right.
(b) The society and the State shall remove all obstacles to marriage and facilitate it, and shall protect the family and safeguard its welfare.
ARTICLE 6:
(a) Woman is equal to man in human dignity, and has her own rights to enjoy as well as duties to perform, and has her own civil entity and financial independence, and the right to retain her name and lineage.
(b) The husband is responsible for the maintenance and welfare of the family.
ARTICLE 7:
(a) As of the moment of birth, every child has rights due from the parents, the society and the state to be accorded proper nursing, education and material, hygienic and moral care. Both the fetus and the mother must be safeguarded and accorded special care.
(b) Parents and those in such like capacity have the right to choose the type of education they desire for their children, provided they take into consideration the interest and future of the children in accordance with ethical values and the principles of the Shari'ah.
(c) Both parents are entitled to certain rights from their children, and relatives are entitled to rights from their kin, in accordance with the tenets of the shari'ah.
ARTCLE 8:
Every human being has the right to enjoy a legitimate eligibility with all its prerogatives and obligations in case such eligibility is lost or impaired, the person shall have the right to be represented by his/her guardian.
ARTICLE 9:
(a) The seeking of knowledge is an obligation and provision of education is the duty of the society and the State. The State shall ensure the availability of ways and means to acquire education and shall guarantee its diversity in the interest of the society so as to enable man to be acquainted with the religion of Islam and uncover the secrets of the Universe for the benefit of mankind.
(b) Every human being has a right to receive both religious and worldly education from the various institutions of teaching, education and guidance, including the family, the school, the university, the media, etc., and in such an integrated and balanced manner that would develop human personality, strengthen man's faith in Allah and promote man's respect to and defence of both rights and obligations.
ARTICLE 10:
Islam is the religion of true unspoiled nature. It is prohibited to exercise any form of pressure on man or to exploit his poverty or ignorance in order to force him to change his religion to another religion or to atheism.
ARTICLE 11:
(a) Human beings are born free, and no one has the right to enslave, humiliate, oppress or exploit them, and there can be no subjugation but to Allah the Almighty.
(b) Colonialism of all types being one of the most evil forms of enslavement is totally prohibited. Peoples suffering from colonialism have the full right to freedom and self-determination. It is the duty of all States peoples to support the struggle of colonized peoples for the liquidation of all forms of and occupation, and all States and peoples have the right to preserve their independent identity and econtrol over their wealth and natural resources.
ARTICLE 12:
Every man shall have the right, within the framework of the Shari'ah, to free movement and to select his place of residence whether within or outside his country and if persecuted, is entitled to seek asylum in another country. The country of refuge shall be obliged to provide protection to the asylum-seeker until his safety has been attained, unless asylum is motivated by committing an act regarded by the Shari'ah as a crime.
ARTICLE 13:
Work is a right guaranteed by the State and the Society for each person with capability to work. Everyone shall be free to choose the work that suits him best and which serves his interests as well as those of the society. The employee shall have the right to enjoy safety and security as well as all other social guarantees. He may not be assigned work beyond his capacity nor shall he be subjected to compulsion or exploited or harmed in any way. He shall be entitled - without any discrimination between males and females - to fair wages for his work without delay, as well as to the holidays allowances and promotions which he deserves. On his part, he shall be required to be dedicated and meticulous in his work. Should workers and employers disagree on any matter, the State shall intervene to settle the dispute and have the grievances redressed, the rights confirmed and justice enforced without bias.
ARTICLE 14:
Everyone shall have the right to earn a legitimate living without monopolization, deceit or causing harm to oneself or to others. Usury (riba) is explicitly prohibited.
ARTICLE 15:
(a) Everyone shall have the right to own property acquired in a legitimate way, and shall be entitled to the rights of ownership without prejudice to oneself, others or the society in general. Expropriation is not permissible except for requirements of public interest and upon payment of prompt and fair compensation.
(b) Confiscation and seizure of property is prohibited except for a necessity dictated by law.
ARTICLE 16:
Everyone shall have the right to enjoy the fruits of his scientific, literary, artistic or technical labour of which he is the author; and he shall have the right to the protection of his moral and material interests stemming therefrom, provided it is not contrary to the principles of the Shari'ah.
ARTICLE 17:
(a) Everyone shall have the right to live in a clean environment, away from vice and moral corruption, that would favour a healthy ethical development of his person and it is incumbent upon the State and society in general to afford that right.
(b) Everyone shall have the right to medical and social care, and to all public amenities provided by society and the State within the limits of their available resources.
(c) The States shall ensure the right of the individual to a decent living that may enable him to meet his requirements and those of his dependents, including food, clothing, housing, education, medical care and all other basic needs.
ARTICLE 18:
(a) Everyone shall have the right to live in security for himself, his religion, his dependents, his honour and his property.
(b) Everyone shall have the right to privacy in the conduct of his private affairs, in his home, among his family, with regard to his property and his relationships. It is not permitted to spy on him, to place him under surveillance or to besmirch his good name. The State shall protect him from arbitrary interference.
(c) A private residence is inviolable in all cases. It will not be entered without permission from its inhabitants or in any unlawful manner, nor shall it be demolished or confiscated and its dwellers evicted.
ARTICLE 19:
(a) All individuals are equal before the law, without distinction between the ruler and the ruled.
(b) The right to resort to justice is guaranteed to everyone.
(c) Liability is in essence personal.
(d) There shall be no crime or punishment except as provided for in the Shari'ah.
(e) A defendant is innocent until his guilt is proven in a fast trial in which he shall be given all the guarantees of defence.
ARTICLE 20:
It is not permitted without legitimate reason to arrest an individual, or restrict his freedom, to exile or to punish him. It is not permitted to subject him to physical or psychological torture or to any form of maltreatment, cruelty or indignity. Nor is it permitted to subject an individual to medical or scientific experiments without hisconsent or at the risk of his health or of his life. Nor is it permitted to promulgate emergency laws that would provide executive authority for such actions.
ARTICLE 21:
Taking hostages under any form or for any purpose is expressly forbidden.
ARTICLE 22:
(a) Everyone shall have the right to express his opinion freely in such manner as would not be contrary to the principles of the Shari'ah.
1.. Everyone shall have the right to advocate what is right, and propagate what is good, and warn against what is wrong and evil according to the norms of Islamic Shari'ah.
(c) Information is a vital necessity to society. It may not be exploited or misused in such a way as may violate sanctities and the dignity of Prophets, undermine moral and ethical Values or disintegrate, corrupt or harm society or weaken its faith.
(d) It is not permitted to excite nationalistic or doctrinal hatred or to do anything that may be an incitement to any form or racial discrimination.
ARTICLE 23:
(a) Authority is a trust; and abuse or malicious exploitation thereof is explicitly prohibited, in order to guarantee fundamental human rights.
(b) Everyone shall have the right to participate, directly or indirectly in the administration of his country's public affairs. He shall also have the right to assume public office in accordance with the provisions of Shari'ah.
ARTICLE 24:
All the rights and freedoms stipulated in this Declaration are subject to the Islamic Shari'ah.
ARTICLE 25:
The Islamic Shari'ah is the only source of reference for the explanation or clarification of any of the articles of this Declaration.
http://hrlibrary.umn.edu/instree/cairodeclaration.html (http://hrlibrary.umn.edu/instree/cairodeclaration.html)
Pääkirjoituksesta lainattua: "Joissakin kehitysmaissa ihmisoikeudet on torjuttu liian länsimaisina vaatimuksina".
Olipa häveliäästi ilmaistu. Mitähän nämä "kehitysmaat" sitten tarkoittavat ?
Toimittaja ei sanallakaan viitanut Kairon sopimukseen, joka on muslimimaiden shariapohjainen vaihtoehto YK:n julistukselle.
Kerrataanpa vielä puheena olevan julistuksen 13 pykälä:
13. artikla. 1. Jokaisella on oikeus liikkua vapaasti ja valita asuinpaikkansa kunkin valtion sisällä. 2. Jokaisella on oikeus lähteä maasta, myös omasta maastaan, ja palata maahansa.
Siinäpä Soinille katekismusta neuvoteltaesa Irakiin palautuksista.
YK on sekulaarinen feikkijärjestö, joka on epäonnistunut täydellisesti jo ensimmäisessä tehtävässään. Rauhanturvaaminen meni näin prinkkalaa, ja post ww2 on ollut enemmän sotia ja ihmisoikeusrikkomuksia kuin aikaisemmin.
Onkin parempi jos heittää yk:n paperit roskikseen. Islamilainen maailma tekeekin oikein tässä suhteessa.
Quote from: Vellamo on 10.12.2018, 12:07:57
QuoteJulistuksen mukaan ihmisoikeuksien väheksyminen on johtanut "raakalaistekoihin, jotka ovat järkyttäneet ihmiskunnan omaatuntoa".
Niin. Kunpa HS olisi edes joskus, viime aikojen huolestuttavan kehityssuunnan vuoksi, pääkirjoituksessaan huolissaan suomalaisten tyttöjen ja naisten oikeudesta liikkua ja elää kotimaassaan (myös verkossa) ilman pelkoa siitä, että heihin kohdistuu "raakalaistekoja".
Viime viikolla poliisi varoitti Suomessa nuoriin tyttöihin ulkomaalaisten miesten taholta kohdistuvasta vaarasta. Oulun tapauksessa nämä kaikki miehet olivat tulleet maahan turvapaikanhakijoina.
HS ottaa pääkirjoituksessaan myös esille turvapaikanhakijat, mutta hieman eri näkökulmasta:
QuoteTyötä ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi on siten jatkettava. Ne eivät ole mikään itsestäänselvyys Suomessakaan.
Ihmisoikeusjärjestö Amnesty on huomauttanut muun muassa naisiin kohdistuvan väkivallan yleisyydestä ja puutteista turvapaikanhakijoiden kohtelussa.
???
Tossahan se lukee samassa lainauksessa, että "Amnesty on huomauttanut muun muassa naisiin kohdistuvan väkivallan yleisyydestä"
:facepalm:
Vai pitäisi Amnestyn mukaan näitä rajojen yli lompsivia massia vaativia sankareita kohdella kuin kuninkaita. Eipä paljon etuoikeutetummassa asemassa voisi olla, kuin "pakolainen" Suomessa. Ilmainen elätys, ilmainen terveydenhuolto (yksityisellä jopa), ilmainen oikeusapu, tulkkauspalvelut ym, ohituskaista kuntien asuntojonoissa, kela gold diskoraha, oikeus valittaa loputtomasti kielteisistä päätöksistä jne. ja tämä kaikki ilman mitään velvollisuuksia. Mitä tässä nyt VIELÄ pitäisi tehdä kunniakansalaisten eteen? Kaksinkertaiset kela gold etuudet? Antamalla musujen raiskata vapaasti, kuuluuhan se heidän kulttuuriin? Antamalla turvapaikka/ilmainen elätys kaikille sitä vaativille?
Ihmisoikeudet ovat kuin kommunismi; kiva idea, joka ei toimi käytännössä.
Pariisissa 1948 oli hyvä tarkoitus, mutta 2000-luvulle tultaessa ihmisoikeuksista on tullut politiikan ja varsinkin orwellilaisen sortopolitiikan väline.
Quote from: Herbert on 10.12.2018, 11:32:17
57 maata ei hyväksy tänään 70 vuotta täyttävää YK:n ihmisoikeuksien julistusta.
En ole lukenut tekstiä kokonaisuudessaan, mutta olihan tuo kai mainittu hyvää journalistista tapaa noudattaneessa pääkirjoituksessa.
Yle: YK:n ihmisoikeuksien julistuksesta 70 vuotta – Asiantuntija: Tarkoituksena estää valtioiden rikokset yksityisiä ihmisiä kohtaan, jos tämä murenee, mitä jää jäljelle? (https://yle.fi/uutiset/3-10543226) 10.12.2018
Quote from: YleIhmisoikeusliiton pääsihteeri on huolissaan maailmalla leviävästä äärikansallismielisyydestä ja populismista, joiden myötä ihmisoikeussopimuksista on pyritty unohtamaan itselle epämieluisia osia ja korostamaan mieluisampia.
Sosiaalisessa mediassa leviää valtavasti vääristeltyä tietoa ja vihaviestejä, joiden kohteena ovat vähemmistöryhmät, kuten maahanmuuttajat ja kunkin maan uskonnolliset vähemmistöt. Euroopassa erityisesti muslimit ja juutalaiset.
Somessa tuodaan esiin väärään tietoon perustuvia viholliskuvia, jotka pahimmillaan muistuttavat toisen maailmansodan aikaista ajattelutapaa.
Kaari Mattila painottaa, että ihmisoikeuksien julistus ja sitä tukevat tarkemmat ihmisoikeussopimukset muodostavat jakamattoman kokonaisuuden, josta ei voi irrottaa osia.
– Ihmisoikeudet muodostavat kokonaisuuden, josta ei voi nostaa esiin yhtä ylitse muiden, vaikka sitä poliitikot joka puolella maailmaa - myös Suomessa - tykkäävät tehdä, Mattila sanoo.
On harhaanjohtavaa vedota ihmisoikeussopimuksiin jakamattomina ja muuttumattomina kokonaisuuksina, kun niiden tulkinta on muuttunut huimasti vuosikymmenten takaisesta. YK:n vuoden 1951 pakolaissopimusta tai edes sen vuoden 1967 laajennusta ei voitu kuvitellakaan käytettävän maanosien välisen massamaahanmuuton oikeuttamiseen. Nykyiset turvapaikanhakijat olisi aikoinaan naurettu ulos Euroopasta.
Quote from: Yle
Esimerkiksi oikeus hakea turvapaikkaa kyseenalaistetaan. Välimeren yli pyrkiviä ja merihätään joutuvia pakolaisia ei haluta pelastaa, mikä on Mattilan mukaan räikeä ihmisoikeusongelma, jota ovat luomassa kaikki Euroopan unionin jäsenmaat.
Mattila haluaa hämärtää, mitä pakolaissopimuksen määrittelemä oikeus
hakea turvapaikkaa todella tarkoittaa. Turvapaikkahakemuksen voi jättää, mutta sitä ei tarvitse käsitellä, mikäli turvapaikanhakumaahan saavutaan turvallisesta maasta. Suojelua ei myöskään tarvitse tarjota siinä maassa, josta turvapaikkaa on haettu. Lisäksi sopimus ei kiellä keinoja, joilla pääsy johonkin tiettyyn maahan turvapaikkaa hakemaan estetään tai sitä hankaloitetaan. Ei ole sopimusten määrittelemä ihmisoikeus päästä matkustamaan laittomana siirtolaisena kymmenen turvallisen maan läpi hakemaan turvapaikkaa juuri Suomesta, vaikka näin annettiin ymmärtää vuonna 2015.
Välimeren yli Eurooppaan pyrkivien – joista valtaosa nimenomaan
ei ole pakolaisia – hukkuminen Libyan rannikolla ei ole
ihmisoikeusongelma vaan inhimillinen tragedia. Euroopan unionin jäsenmaat ovat luoneet ongelman ottamalla laittomat tulijat vastaan.
Siirtolaisuus ei ole ihmisoikeus. Yhdenkään valtion ei ole pakko ottaa vastaan siirtolaisia, mikäli se ei sitä tahdo.
Nykyisen kriisin ydin onkin siinä, että paremman elintason toivossa liikkeelle lähteneet siirtolaiset ovat keksineet ryhtyä esiintymään turvapaikanhakijoina, koska se avaa heille ovet Eurooppaan aivan toisella tavalla kuin normaali ja laillinen maahantulo siirtolaisena tekisi.
Kenellekään ei aikoinaan juolahtanut mieleen, että tätä järjestelmää tultaisiin vielä joskus käyttämään niin massiivisesti väärin.
Jopa ns. asiantuntijat sotkevat puheessaan huolettomasti siirtolaiset ja turvapaikanhakijat. Se lienee tahallista, koska varsinkin ihmisoikeusaktivistien (joita käytännössä kaikki tämän lajin asiantuntijat ovat) tarkoituksena on sallia kaikkien Eurooppaan saapuneiden siirtolaisten jääminen tänne, riippumatta heidän todellisesta tilanteestaan.
Saattoi olla Mao Zedongin ajatus se, että "varastaminen lisää tasa-arvoa", mutta joka tapauksessa siinä on tiivistettynä nyky-liberaali-suvakkiagendan laki ja profeetat. Kaikki heidän argumenttinsa on palautettavissa juuri tuohon.
QuoteIhmisoikeusliiton pääsihteeri on huolissaan maailmalla leviävästä äärikansallismielisyydestä ja populismista, joiden myötä ihmisoikeussopimuksista on pyritty unohtamaan itselle epämieluisia osia ja korostamaan mieluisampia.
Sosiaalisessa mediassa leviää valtavasti vääristeltyä tietoa ja vihaviestejä, joiden kohteena ovat vähemmistöryhmät, kuten maahanmuuttajat ja kunkin maan uskonnolliset vähemmistöt. Euroopassa erityisesti muslimit ja juutalaiset.
Somessa tuodaan esiin väärään tietoon perustuvia viholliskuvia, jotka pahimmillaan muistuttavat toisen maailmansodan aikaista ajattelutapaa.
Kaari Mattila painottaa, että ihmisoikeuksien julistus ja sitä tukevat tarkemmat ihmisoikeussopimukset muodostavat jakamattoman kokonaisuuden, josta ei voi irrottaa osia.
– Ihmisoikeudet muodostavat kokonaisuuden, josta ei voi nostaa esiin yhtä ylitse muiden, vaikka sitä poliitikot joka puolella maailmaa - myös Suomessa - tykkäävät tehdä, Mattila sanoo.
Kirjoittaja itse valikoi itselleen mieluisan osan (Euroopassa olevat muslimit) ja jätti pois esim. muslimimaissa olevat ei-muslimit joiden ihmisoikeudet ovat todella olemattomat verrattuna muslimeihin Euroopassa. No sattuuhan sitä.
Minusta vain sellaiset oikeudet, jotka ovat kaikkialla vastavuoroisia, voivat olla universaaleja ihmisoikeuksia, eivät vain sellaiset, joita vain jotkut harvat noudattavat.
Esimerkiksi suomalaisen pitäisi voida saada mistä tahansa maasta ilmainen asunto ja loputon, ilmainen elatus ja terveydenhoito vailla mitään perustetta, jos suomalainen vain ilmaantuu paikalle niitä vaatimaan. Näinhän kehitysmaalaisetkin tekevät täällä.
Niin kauan kuin tämä ei toteudu, mekin voimme vastavuoroisesti pyyhkiä perseemme muiden hakemuksilla tai korkeintaan - jos olemme hyvällä tuulella - lähettää pyytäjät lähtömaansa lähistölle pakolaisleirille.
Quote from: Vaniljaihminen on 03.01.2019, 16:53:25
Saattoi olla Mao Zedongin ajatus se, että "varastaminen lisää tasa-arvoa", mutta joka tapauksessa siinä on tiivistettynä nyky-liberaali-suvakkiagendan laki ja profeetat. Kaikki heidän argumenttinsa on palautettavissa juuri tuohon.
Jeps. Paitsi että se ei ole
varkautta, kun VALTIO ottaa rahat pois siltä joka ne on ansainnut, ja antaa ne sille joka niitä ei ole ansainnut. Mutta jos kansalainen tekee samaa, sitten se on
varkautta.
Vääryys muuttuu oikeudeksi kun sen tahtojia on tarpeeksi paljon. Siinä edustuksellinen demokratia (enemmistödiktatuuri) pähkinänkuoressa. Kaksi sutta ja lammas äänestävät ruokalistasta.
---
Nykyään meininki tuntuu Suomessa olevan se, että kansalaiset haluavat mielummin elää lopputulosten tasa-arvossa sosialismin orjina, kuin lähtökohtien tasa-arvossa vapaassa markkinataloudessa.
Ja YK sitten sosialisoi parhaansa mukaan tätä länsimaiden tuottamaa lopputulostasa-arvoa-sosialismia koko maailmalle. Suomessa tämä sopii monoliittikollektiiville, The Puolueelle, johon kuuluvat kaikki muut eduskuntapuolueet, paitsi persut.
QuotePekka Haavisto: Vihreä ihmisoikeuslupaus
YK:n ihmisoikeusjulistus täyttää tänään 70 vuotta. On aihetta juhlaan. Ihmisoikeudet suojaavat meitä jokaista ja ovat tasa-arvoisen yhteiskunnan tae. YK:n ihmisoikeusjulistukseen ja sen periaatteisiin on voitu vedota silloin, kun ihmisoikeuksia on raskaalla tavalla poljettu. Valitettavasti sotien, kriisien ja eriarvoisuuden maailmassa ihmisoikeustyötä on vielä tehtävä paljon.
Myös kotimaassa on haasteita. Uuden lainsäädännön valmistelussa on usein yritetty haastaa perusoikeuksia ja ihmisoikeuksia. Tällaiset uudistukset ovat törmänneet perustuslakiin.
Perus- ja ihmisoikeusongelmat Suomessa liittyvät usein haavoittuvien ryhmien syrjintään: työttömiin, kodittomiin, vanhuksiin, lastensuojelun asiakkaisiin sekä erilaisten vähemmistöjen kohteluun. Naisten kokema syrjintä ja perheväkivallan yleisyys Suomessa huolestuttavat edelleen.
Perinteisten ihmisoikeuksien lisäksi myös ympäristöperusoikeuden toteutumista on vahvistettava. Julkisen vallan on kannettava vastuu siitä, että myös tulevien sukupolvien elämän edellytykset ja ihmisoikeudet voidaan turvata.
Ihmisoikeuksia juhlitaan parhaiten tekemällä töitä niiden vahvistamiseksi. Tänään, ihmisoikeuksien päivänä, Vihreät antavat lupauksen toimia ihmisoikeuksien puolesta:
...
Vihreät (https://www.vihreat.fi/blogit/pekka-haavisto/2018/12/vihrea-ihmisoikeuslupaus) 10.12.2018
Quote from: Pekka HaavistoRasismi on tutkitusti Suomen ongelma. Tarvitaan kansallinen ja poikkihallinnollinen ohjelma rasismin poistamiseksi. Muutetaan yhdistyslakia niin, että järjestäytynyt rasismi kielletään, ja rikoslakia niin että tällaiseen toimintaan osallistuminen säädetään rangaistavaksi. Selvitetään lainsäädännön mahdollisuudet puuttua tehokkaasti vihapuheeseen.
Rasismi on
tutkitusti miten suuri ongelma suhteutettuna muihin Suomen ongelmiin kuten vaikka turvapaikanhakijoiden ja kiintiöpakolaisten väkivaltaan (https://yle.fi/uutiset/3-10595430)? Sadasosa?
Arvatenkin tässä viitataan noihin aikoihin julkaistuun FRA:n kyselytutkimukseen, jonka haastatteluissa Suomen somalit olivat kertoneet kokeneensa jopa suomalaisen ilmeet rasistisiksi.
Se on tuskin ihmisoikeusongelma, toisin kuin vihreiden ajama "järjestäytyneen rasismin kieltäminen", joka on lakina ja ajatuksena hiilikopio 70-luvun "rauhanlaista", jolla oli tarkoitus kitkeä Suomesta neuvostovastainen ajattelu. Vihreiden hinkumaa totalitaristista, sananvapautta ja yhdistymisoikeutta loukkaavaa lakia ei ole missään maailman maassa. Irvokkainta on sen ajaminen ihmisoikeuksien nimissä.
Quote from: Pekka HaavistoTehdään kokonaisarvio pala palalta tiukennetusta maahanmuuttopolitiikasta turvapaikanhakijoiden oikeusturvan ja ihmisoikeuksien näkökulmasta. Korjataan puutteet, palautetaan asianmukainen, alkuvaiheeseen painottuva laadukas turvapaikkamenettely sekä oikeusturvatakeet. Kasvatetaan pakolaiskiintiötä ja helpotetaan perheenyhdistämistä. Varmistetaan lasten oikeuksien toteutuminen ja haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten tunnistaminen. Ehkäistään paperittomuutta ja taataan myös paperittomien ihmisoikeudet. Puututaan pakolaisuuden juurisyihin panostamalla kehitysyhteistyöhön ja ilmastotoimiin.
Halukkaat voivat tehdä itse kokonaisarviot, jos katsovat sellaiset tarpeellisiksi. Pikainen kokonaisarvio Suomen maahanmuuttopolitiikasta on, että se on jopa Ruotsiin verrattuna aivan liian liberaali ja on lisännyt haittamaahanmuuton kohtuuttomalle tasolle.
Pakolaiskiintiön kasvattamiselle ja liian suureksi paisuneen perheenyhdistämisen helpottamiselle ei löydy pitäviä perusteluja, ja aivan erityisesti kyse ei ole ihmisoikeuksista. Suomen perheenyhdistämissäännöt eivät ole lähelläkään EU-direktiivin sallimaa tiukkuutta. Perheet voi yhdistää turvallisille alueille tai kolmansiin maihin.
"Paperittomuutta" eli laittomien siirtolaisten määrän kasvua ehkäistään parhaiten tiukalla turvapaikkapolitiikalla, palautussopimusten priorisoinnilla ja palautusten tehostamisella.
Kehitysyhteistyöllä ja ilmastotoimilla ei juurikaan vaikuteta "pakolaisuuden juurisyihin". Nykyinen liikkuvuus ei suurimmaksi osaksi edes johdu ns. pakolaisuuden juurisyistä vaan elintasoeroista ja paradoksaalisesti elintason noususta lähtömaissa.
QuoteRasismi on tutkitusti Suomen ongelma.
Totta. Olen kokenut rasismia muslimien taholta, ja jopa tappouhkauksen, Stockmannilla kaikista maailman paikoista.
Pitäisikö olla myös suomalaisten ihmisoikeuksien julistus, kun meidän poliittinen eliittimme ei ole oikein sisäistänyt ajatusta, että oikeudet kuuluvat myös suomalaisille.
Quote from: Nikolas Ojala on 15.01.2019, 15:56:23
Pitäisikö olla myös suomalaisten ihmisoikeuksien julistus, kun meidän poliittinen eliittimme ei ole oikein sisäistänyt ajatusta, että oikeudet kuuluvat myös suomalaisille.
Suomalaisten pitäisi tajuta se, että tulevassa EU-liittovaltiossa suomalaiset ovat vähemmistökansa. Tavallaan olemme jo nyt. Esimerkiksi yhteen Kiinan virallisista vähemmistökansoista, mantshuihin, kuuluu yli kymmenen miljoonaa ihmistä. Heillä oli joitain erioikeuksia kuten se, että yhden lapsen politiikka ei koskenut heitä. Suomalaiset taas on ajettu tilanteeseen, jossa monet perheet eivät uskalla hankkia yhtä lasta enempää, vaikka haluaisivat.
Maailma oli vähän toisenlainen 70 vuotta sitten. Ja nykyään, olisi kiva nähdä se rohkea YK hemmo joka saa Afrikkaan ajettua sisään edes häivähdyksen "ihmisoikeuksista". (Puhumattakaan kuuluisista "kansainvälisistä sopimuksista" jotka sitovat eurooppalaisia suomalaisia itsetuhoon saakka).