Sharia-lain ekspertit pohtivat Suomessa: Ovatko avioliitto ja kauppasopimus rinnastettavissa ja mitkä ovat lasten seksuaaliset oikeudet?
Maailman johtavat islamilaisen sharia-oikeuden asiantuntijat saapuvat Suomeen kesäkuussa.
Helsingin ja Tampereen yliopistoissa järjestetään 6.–9. kesäkuuta Islamic Legal Studies -konferenssi, jossa pääpuhuja on professori emeritus Frank Vogel Harvardin yliopistosta Yhdysvalloista.
Tampereen yliopiston tiedotteen mukaan konferenssissa käsitellään muun muassa seuraavia aiheita: ovatko avioliitto ja kauppasopimus rinnastettavissa, juristien näkemyksiä raskauden kestosta, naisten seksuaaliset oikeudet ja miehen impotenssi tuomioistuimen käsittelyssä, eunukit ja islamilainen laki, tekstiviestillä solmitut avioliitot, muslimien integroituminen länsimaissa ja armon käyttö iranilaisessa rikosoikeudessa.
Muita teemoja ovat esimerkiksi perintökiistat Sansibarissa, lapsen oikeudet Saudi-Arabiassa ja avioero Gazassa.
Konferenssin tieteellinen järjestäjä on International Society for Islamic Legal Studies.
– Suomessa islamilaisen oikeuden tutkimus on edelleen pieni ala, mutta tutkimuksen merkitys voimistuu meilläkin muun Euroopan tavoin muun muassa maahanmuuton myötä, sanoo konferenssin suomalainen järjestäjä, yliopistonlehtori Susanne Dahlgren Tampereen yliopiston tiedotteessa.
Se on Espanjan Murciassa 2003 perustettu kansainvälinen tieteellinen seura. Seura rekisteröitiin 2004 Massachusettsissa, Yhdysvalloissa ja se toimi pitkään Harvard Law Schoolin yhteydessä.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.
https://www.imatralainen.fi/artikkeli/659542-sharia-lain-ekspertit-pohtivat-suomessa-ovatko-avioliitto-ja-kauppasopimus
Onkin hyvä perehtyä ajoissa tähän Länsi-Euroopan tulevaisuuden oikeusjärjestelmään.
Mitäs luulette, että näemmekö demoja vasemmiston toimesta puolustaen naisten ja lasten oikeuksia yms? No emme taatusti.
Periaatteessa lienee hyvä juttu. Katsotaan, miten on käytännössä. Ehkä käyn seuraamassa luentoja ja kirjoitan referaatin niistä tänne, jotta ajan hermolla oleva forumi pysyy hermossa kiinni tässäkin. Harmi, ettei ole luentoa jihadista. Se kun olisi erityisen ajankohtainen.
Edit. kuukkeli löysi Frank E. Vogelin kautta englanninkielisen sivuston/portaalin, johon on koottu shariatuomioistuinten päätöksiä eripuolilta maailmaa: https://beta.shariasource.com. Ko. sivusto on Harvardin yliopiston ylläpitämä. Se osoittanee, miten 'Umdat al-Salikin kaltaisia shariaoppaita käytännössä sovelletaan muslimien arkielämässä. Jos löydän sieltä jonkun hommarelevantin keissin, nostanen sen esiin.
Konferenssin järjestäjän nimen lyhennelmä ISILS aiheuttaa huvittuneisuutta.
Mielenkiintoisia aiheita ainakin näyttää olevan.
Quote from: Parzival on 08.05.2018, 22:05:25
Quote from: Mikko pa on 08.05.2018, 19:52:47
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää?
Voi v******* kevät ja h******* kuustoista.
Ovat aivan oikein arvioineet, että mistäpäin Eurooppaa löytyy innokkaimmin shariaan alistuva hallitus, parlamentti ja oikeuslaitos, siis soveliain koekenttä.
Quote from: Eisernes Kreuz on 08.05.2018, 22:13:27
Onkin hyvä perehtyä ajoissa tähän Länsi-Euroopan tulevaisuuden oikeusjärjestelmään.
Tuleeko varkaan käsi katkaista veitsellä vai kirveellä? Entä minkä kokoisilla kivillä on asianmukaista kivittää uskoton vaimo? Onhan se hyvä, että näihin ja muihin polttaviin kysymyksiin saadaan selvyys. :roll:
Varmaan liikaa toivottu, että POLPO (tai edes POL-SUPO) pystyisi irrottautumaan ylinopeusvalvonnasta, Twitteristä ja nettipoliisikyyläilystä edes siksi aikaa, että tallentaisi ko. tapahtuman puhuja- ja osallistujalistan ja kävisi valokuvaamassa pisimmät parrat arkistoihin?
QuoteTampereen yliopiston tiedotteen mukaan konferenssissa käsitellään muun muassa seuraavia aiheita: ...juristien näkemyksiä raskauden kestosta...
Ei sviddu....
juristitko sen raskauden keston pituuden neuvottelevatkin äbäläwäbälä-kulttuureissa?
Ts. jos on palkannut
oikein kovan juristin, niin ei tarvitse lusia koko tuomiota (40 viikkoa), vaan voi putkauttaa sen aavikko-olmin pihalle vaikka jo kolmen viikon päästä sisään-ulos-tempuista?
*Ja minä kun luulin, että raskauden kesto olisi ollut vähän niinku kovakoodattu juttu biologian ja genetiikan sektoreilla, ja että se ei siitä juristien
näkemyksillä mihinkään muuttuisi. Ilmeisesti olin jälleen kerran väärässä.
*(selittääköhän tämä jollain kummallisella tavalla myös sitä, miksi Suomeen läpsytelleet "17v" lapsukaiset näyttävät aina järjestään 30+ vuotiailta? Jonkinlainen nopeutettu vanheneminen? Biologian asiantuntijat? Anyone? ??? )
e:muoks
Quoteovatko avioliitto ja kauppasopimus rinnastettavissa, juristien näkemyksiä raskauden kestosta, naisten seksuaaliset oikeudet ja miehen impotenssi tuomioistuimen käsittelyssä, eunukit ja islamilainen laki, tekstiviestillä solmitut avioliitot, muslimien integroituminen länsimaissa ja armon käyttö iranilaisessa rikosoikeudessa.
Ja näitä friikkejä meillä palvovat suvakit, vihervasemmisto ja feministit?
Mikähän olisi reaktio, jos Suomessa järjestettäisiin kansallissosialistien rotuoppikonferenssi? Täysin analoginen yhteiskuntamme arvoja vastaan oleva ideologia.
Nyt kun Kokoomuksella pyyhkii muutenkin hyvin, niin itseoikeutettuna "asiantuntijana" pitäisi konferenssiin kutsua myös Kimmo Sasi. Mieshän tuossa takavuosina tokaisi, että sharia-laki voitaisiin ottaa osittain käyttöön Suomessakin. :facepalm:
*muoks* Hompanssin muisti on pitkä...
Minusta toi on oikein hyvä. Kovasti vain julkisuutta tällaiselle, niin Pihtiputaan mummokin oivaltaa mistä islamissa on kyse. Rättipäät eivät onneksi käsitä kuinka nuivistava vaikutus tällaisella on.
Heh. Siellä turaparrat pärisee kun pohditaan kidutustapoja.
Quote from: Oppipoika on 09.05.2018, 03:40:26
Quote from: Eisernes Kreuz on 08.05.2018, 22:13:27
Onkin hyvä perehtyä ajoissa tähän Länsi-Euroopan tulevaisuuden oikeusjärjestelmään.
Tuleeko varkaan käsi katkaista veitsellä vai kirveellä? Entä minkä kokoisilla kivillä on asianmukaista kivittää uskoton vaimo? Onhan se hyvä, että näihin ja muihin polttaviin kysymyksiin saadaan selvyys. :roll:
Mistä kerroksesta on soveliasta tiputtaa alas tytär, joka on paljastanut vahingossa nilkkansa naapurin Pekalle? Tarvitseeko naapurin vääräuskoiselta Matilta pyytää lupaa, jos haluaa hänen 12-vuotiaan tyttärensä kolmanneksi vaimokseen? Onhan ehdottoman tärkeää vuoden 2018 Suomessa, että saamme keskiajalle jämähtäneen uskonnon mielipiteen näihin asioihin. Tuon konferenssin jälkeen voidaankin laittaa noille yliopistoille lappu luukulle ja siirtää ne vaikka Jemeniin.
Mulle tulee mieleen lähinnä Monty Pythonin elokuva Brianin elämä. Erityisesti se kivityskohtaus.
Juuri, kun luulin, ettei tilanne voi olla enemmän absurdi, niin sitten lyödään tällainen konferenssi pöytään. Ihan oikeasti, ei mene montaakaan vuotta, niin perustetaan ensimmäinen tiedekunta professuureineen.
Tärkeitä kysymyksiä pedofiilikonferenssin pohdittavaksi:
- Kuinka nuorta vaimoa voi p***a?
- Missä olosuhteissa voi ottaa 132. vaimon? Sossun tuella vain tuplatuella?
- Miten päästä eroon vääräuskoisista?
Jne.
Suomi vuonna 2018 :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Mitään islamilaista sharialakia ei ole Suomessa (eikä muissakaan länsimaissa) olemassakaan. Sen enempää kuin jehovantodistajien, amazonin alkuperäiskansojen tai vaikka pastafarien lakia. Suomessa on vain yksi laki, Suomen laki ja muut eivät päde millään tasolla. En minäkään voi julistaa omaa tonttiani autonomiaksi omine lakeineen ja sääntöineen vaikka mieli tekisikin.
Ja on se nyt s*tana että tällaista p*skaa tuetaan veronmaksajien rahoilla. Mitä seuraavaksi, seminaari kutsuttuine luennoitsijoineen siitä montako enkeliä mahtuu tanssimaan neulankärjellä?
Quotekonferenssissa käsitellään muun muassa seuraavia aiheita: ovatko avioliitto ja kauppasopimus rinnastettavissa, juristien näkemyksiä raskauden kestosta, naisten seksuaaliset oikeudet ja miehen impotenssi tuomioistuimen käsittelyssä, eunukit ja islamilainen laki, tekstiviestillä solmitut avioliitot, muslimien integroituminen länsimaissa ja armon käyttö iranilaisessa rikosoikeudessa.
Muita teemoja ovat esimerkiksi perintökiistat Sansibarissa, lapsen oikeudet Saudi-Arabiassa ja avioero Gazassa.
Kunnon barbariaa käyvät juristit opiskelemassa, tapu-tapu. :facepalm:
Quote from: Dharma on 09.05.2018, 08:52:07
Me olemme kulttuurien välisessä sodassa. Päättäjämme ovat tuoneet taistelun maaperällemme. Paska tilanne.
Itse muotoilisin asian näin:
"Me olemme kulttuurien välisessä sodassa. Päättäjämme ovat tuoneet taistelun maaperällemme JA loikanneet vihollisen puolelle taistelemaan kynsin ja hampain."e:muotoilu
Quote from: Dharma on 09.05.2018, 07:49:26
Mikähän olisi reaktio, jos Suomessa järjestettäisiin kansallissosialistien rotuoppikonferenssi? Täysin analoginen yhteiskuntamme arvoja vastaan oleva ideologia.
Aloitetaan Darwinista ja Mendelin perinnöllisyysopista. Vanha kansakoulun biologia on pahempaa ku natsismi, koska oppikirjassa sanottiin että ominaisuudet periytyy. Nykyään sitä ei saa kertoa.
Ostetaan viikoksi ratikkojen kyljet: "Rotu" -sana koko teipin korkeudelta, eikä mitään selityksiä, vain tapahtuman osoite. Tietty väärä osoite, ite mennään vastapäiselle terassille tsiikaan kuin komean mölinäspektaakkelin saimme aikaan. Olis hienoo, jos tämä Turun "ei-natseja-mihinkään"-typy tulee. Siinä on kiva kallistella mukia ja kuunnella kesäillassa.
Mutta ei unohdeta, että rotuilu lähti liikkeelle Torniosta: Pyydetään tää Kuru pitään esitelmä aiheesta, "kuinka minusta tuli minä".
^Koska sharia on voimassa muslimiperheissä mutta Suomen valtion lainsäädäntö ei tietenkään tunnusta itsensä rinnalle toista lakia, on mielestäni tärkeää, että shariasta puhutaan sitä enemmän mitä suurempi on muslimien edustus rikoksissa. Minua lähinnä huolettaa, että konferenssin puhujat pyrkivät yhteistuumin ns. Hämeen-Anttilan koulukunnan linjalle eli shariasta kaivetaan lusikalla ja hammasharjalla mahdollisimmän paljon länsimaisen lainsäädännön kanssa yhteensopivaa lainsäädäntöä ja muu pyritään lakaisemaan maton alle. Islamin tutkimus on valitettavan politisoitunutta. Silti on parempi, että shariasta islamin ytimenä puhutaan vaikka vain puolueellisesti ja apologeettisesti julkisuudessa kuin, että aihe vaietaan tyystin. Suomalaisten olisi syytä oppia, miten ja miksi muslimi elää niin kuin elää, vaikka ei itse tahdo niin elää eikä hyväksy sellaista moraalia. Ehkä se pidemmän päälle opettaisia suhtautumaan muslimeihin terveellä epäluulolla ja itsesuojeluvaistolla.
Quote from: duc on 09.05.2018, 09:48:39
Islamin tutkimus on valitettavan politisoitunutta. Silti on parempi, että shariasta islamin ytimenä puhutaan vaikka vain puolueellisesti ja apologeettisesti julkisuudessa kuin, että aihe vaietaan tyystin. Suomalaisten olisi syytä oppia, miten ja miksi muslimi elää niin kuin elää, vaikka ei itse tahdo niin elää eikä hyväksy sellaista moraalia. Ehkä se pidemmän päälle opettaisia suhtautumaan muslimeihin terveellä epäluulolla ja itsesuojeluvaistolla.
Kyllä, tunne vihollisesi, niin osaat häntä taitavasti vastustaa. Asiallinen pointti. Ja onhan se helpompi pitää omasta moraali- ja etiikkahärvelistänsä kiinni, kun mieltää, etttä on niitä (huonompia) vaihtoehtojakin.
Pitää järjestäytyä monella tasolla, haudata sisäiset ristiriidat, olla kärsivällinen, muistaa että osittainenkin voitto on parempi kuin täystuho.
Muistetaan nyt, että kolmanen valtakunnan historian asiantuntijan ei tarivtse olla natsi, eikä sharian tuntijan muslimi (siis näin länismaalaisesta näkökannasta. Iranilaiset ja saudit varmasti ovat tästä vahvasti toista mieltä). Frank Vogel ei ainkaan ole kovin perinteinen musliminimi. Konferenssin sisältöä en tunne, enkä siihen ota kantaa, mutta lähtökohtaisesti on ihan hyvä, jos sharian sisältöä tunnetaan myös kaumpana Mekasta tulleiden parissa.
Quote from: MiljonääriPlayboy on 09.05.2018, 06:50:50
QuoteTampereen yliopiston tiedotteen mukaan konferenssissa käsitellään muun muassa seuraavia aiheita: ...juristien näkemyksiä raskauden kestosta...
Ei sviddu.... juristitko sen raskauden keston pituuden neuvottelevatkin äbäläwäbälä-kulttuureissa?
Koraanin mukaan raskaus voi kestää minimissään kuusi kuukautta. Mikä on kätevää jos nuori pari menee naimisiin ja lapsi plopsahtaa ulos puolen vuoden päästä - esiaviollista seksiä ei tapahtunut.
Raskauden maksimikesto on hieman arka asia muslimeille. Muhammedin tarinoista voi päätellä, että Muhammed syntyi neljä vuotta isänsä kuoleman jälkeen (Muhiksen serkku pantiin alulle samaan aikaan kuin Muhis, mutta silti serkku oli neljä vuotta vanhempi, ja Muhiksen isä kuoli pari kuukautta avioitumisensa jälkeen). Joko Muhammedin äiti harjoitti avioliiton ulkopuolista seksiä ja Muhammed on äpärä (hupsistakeikkaa) tai nainen voi kypsyttää pullaa hitaalla liekillä vuosia. Jotkut ovat päättäneet uskoa jälkimmäiseen. Tämäkin voi olla kätevä päätelmä - jos aviomies palaa vuosia kestäneeltä reissulta ja vaimo on raskaana, mitään vilunkipeliä ei ole tapahtunut.
Tässä ohjelma- ja esiintyjälista kansan nähtäväksi:
QuoteWednesday, June 6, 2018 (Small Festival Hall, University of Helsinki)
13:00 Welcome: ISILS President, Peri Bearman (Harvard Law School)
Keynote Lecture, Frank Vogel (Harvard Law School)
14:00–17:00 Panel I: Islamic Law and the Relationship between Ruler and Ruled
Lena Salymeh (Tel Aviv University)
Christian Müller (CNRS, Paris)
Rob Gleave (University of Exeter)
Evgenia Kermeli (Haceteppe University, Ankara)
Mulki al-Sharmani (University of Helsinki)
Thursday, June 7, 2018 (Auditorium, University of Tampere)
9:30–12:00 Panel II: The Court and Islamic Law
Sohaira Siddiqui (Georgetown University): Contesting Anglo-Muhammadan Law in Colonial Courtrooms
Ari Schriber (Harvard University): Functionalization of the Moroccan Qāḍī: The Statut des Cadis Decree of 1937-1938
Erin E. Stiles (University of Nevada): Who Is an Heir? Legal Pluralism and Inheritance Disputes in and out of Zanzibar's Islamic Courts
Dominik Krell (Max Planck Institute for Comparative and International Private Law, Hamburg): The Concept of the "Best Interests of the Child" in Saudi Arabian Courts
14:00–17:00 Panel III: Women and Islamic Law
Marion Holmes Katz (New York University): Is Marriage Really Like a Sale? Marriage and Its Metaphors in the Fifth-Sixth Century AH/Eleventh-Twelfth Century CE
Delfina Serrano (CSIC, Madrid): Legal Views on the Duration of Pregnancy and Their Impact on Islamic Notions of Paternity (nasab): Past and Present
Rozaliya Garipova (Nazarbayev University, Kazakhstan): An Islamic Legal Debate on "Anchored" Women in the Russian Empire
Irene Schneider (University of Göttingen): Divorce Gaza style: The taʿmīm of 2016
Ayang Utriza Yakin (Université Catholique, Louvain): Women, Right to Sexual Pleasure, and "Malu": Sexual Enjoyment, Impotence, and Modesty in Indonesian Religious Courts
Friday, June 8, 2018 (Auditorium, University of Tampere)
9:30–12:00 Panel IV: Fiqh Discourse I
Ron Shaham (Hebrew University, Jerusalem): Legal Maxims (qawāʿid fiqhiyya) in Yūsuf al-Qaradawī's Jurisprudence and Legal Opinions
Serena Tolino (University of Hamburg): Eunuchs in Islamic Law: The Gender of Castrated Men in the Islamic Legal Discourse
Faris Zwirahn (Princeton University): Your Marriage Contract Is Unlawful: The Validity of Virtual Communication Technology in Islamic Law
Carlo De Angelo (University of Naples): The Salafi Conception of walāʾ wa-barāʾ and Muslims Integration into Western Societies: A Negative Impact
14:00–15:30 Panel V: Islamic Law and Governance
Ahmed Khan (University of Hamburg): An Empire of Laws: The View from the Province
Gianluca Parolin (Agha Khan University, London): Al-Ṭahṭāwī "Translating" the 1814 French Charter: Crafting a New Semiotics of Law and Governance in 19th-Century Egypt
Knut S. Vikør (University of Bergen): Imamate and Sultanate in Twentieth-Century Ibāḍī Thought
ISILS Business Meeting (for ISILS members only)
Conference Dinner, Finlayson Palace
Saturday, June 9, 2018 (Auditorium, University of Tampere)
9:30–12:00 Panel VI: Fiqh Discourse II
Steven Judd (Southern Connecticut State University): Muḥammad al-Marwazī's Treatment of Sufyān al-Thawrī in his Ikhtilāf al-fuqahāʾ
Nurit Tsafrir (Tel Aviv University): The Persian Influence on the Irāqī Ḥanafī Law: Some Notes on Its Literary Aspect
Arzoo Osanloo (University of Washington): Preserving Right, Forgiving Wrong: Mercy's Law in Iranian Criminal Sanctions
Jakob Skovgaard-Petersen (University of Copenhagen): Featuring Fiqh
http://www.isils.net/conferences
Kaikenlaisia esityksiä olisi siis tarjolla.
Sansibarin perintökiistat ovat vaivanneet ajatuksiani, niin etten toisinaan ole saanut nukuttua. Hyvä, että saadaan joitain selkoa tähänkin asiaan.
Konferenssin Helsingin osuudesta ei ollut ohjelmassa sen suurempaa tietoa, joten tein pikahaun esiintyjien pohjalta:
Peri Bearmanista löytyi lyhyt wikipedia-artikkeli: (https://en.wikipedia.org/wiki/Peri_Bearman)
QuotePeri J. Bearman (born 1953) is an academic scholar of Islamic law. She was the Associate Director of the Islamic Legal Studies Program at Harvard Law School. She is also currently the Islam section editor for the Journal of the American Oriental Society (JAOS).
Life
Peri Bearman took degrees in Arabic and Islamic Studies from the University of Leiden. She worked for Brill Publishers as the senior editor for the Middle East, and was a member of the editorial board of the second edition of the Encyclopaedia of Islam.[1]
Frank Vogelilla on kotisivut: (http://frankevogel.net/home.html)
Christian Mülleristä löytyi tietoa pääosin ranskaksi, joten hänestä ei sen enempää.
Lena Salaymehilla on luentoja Youtubessa, esim. "The Beginnings of Islamic Law: Late Antique Islamicate Legal Traditions" with Lena Salaymeh (https://www.youtube.com/watch?v=qXIy5nILF4o) (33:52)
Myös
Rob Gleavella on Youtube-puheita, kuten Rob Gleave: Islam, Messianism and Justified Violence (https://www.youtube.com/watch?v=HaJdNCOxCCs) (1:12:46)
Evgenia Kermel esiintyi ainakin yhdellä lyhyellä videolla eli Eugenia Kermeli - Law And Non Muslims In The Ottomans (https://www.youtube.com/watch?v=ZpxYs3ua4eo) (8:33)
Mulki al-Sharmanista löytyi ihan suomeksikin tietoa. Tässä Kirkko&Kaupungin haastattelun (19.2.2018) (https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/islamilainen-feminismi-haastaa-patriarkaalisen-koraanin-tulkinnan) alkua:
QuoteHelsingin yliopiston uusi islamin opettaja Mulki Al-Sharmani tuntee feministisen tavan tulkita islamia
Ensi syksystä alkaen teologisessa tiedekunnassa opetetaan muun muassa tuleville papeille ja uskonnonopettajille yhä enemmän islamia.
Nykymaailmassa tavallisten pappien ja uskonnonopettajien on välttämätöntä ymmärtää islamia paremmin. Se oli myös syy siihen, että teologiseen tiedekuntaan perustettiin hiljattain islamilaisen teologian virka. Vuosittain tiedekunnasta valmistuu vajaat kaksisataa teologian maisteria, joista suuri osa päätyy papeiksi ja uskonnonopettajiksi.
Uuteen islamilaisen teologian virkaan valittiin tammikuussa akatemiatutkija Mulki Al-Sharmani. Hän on yhdysvaltalaisessa John Hopkins -yliopistossa väitellyt antropologi, joka tutkii islamilaista lakia ja oikeusoppia, muuttoliikettä, islamilaisia avioliittoja ja islamilaista feminismiä. Tämä tausta näkyy myös tulevaisuuden opetusjaksoissa.
– Pitkän tähtäimen tavoitteena on saada islamilaisen teologian opiskelu kiinteäksi ja hyvin kehittyneeksi osaksi tiedekunnan opetusta, Al-Sharmani sanoo.
Hän korostaa erityisesti islamilaisten naistutkijoiden merkitystä.
– Tällä tutkimuksella on viimeisen neljän vuosikymmenen aikana ollut erittäin suuri merkitys.
Musliminaisten feminismi typistyy usein kysymykseen huivista
Viime joulukuun lopussa puhjenneiden Iranin mielenosoitusten yhdeksi symboliksi nousi nainen, joka protestoi hallintoa vastaan riisumalla hijabin. Lännessä sitä vastoin jotkut muslimitaustaiset feministit pitävät hijabia voimaantumisen symbolina, jonka avulla voidaan vastustaa muun muassa naisten esineellistämistä.
Al-Sharmani kertoo kyltistä, jota eräät naiset kantoivat Egyptin entisen presidentin Hosni Mubarakin vastaisissa mielenosoituksissa arabikevään aikana vuonna 2011. Tuolloin arabikevät koettiin demokratialiikkeeksi vanhoja diktatuureja vastaan.
– Yhdessä laajalle levinneessä mielenosoituskyltissä oli piirrettynä kolme naista, joista ensimmäisellä oli hijab, toisella kasvohuntu ja kolmannella ei mitään päänsä peitoks. Kyltissä luki: "Älä leimaa minua", Al-Sharmani kertoo.
– Mielestäni tuo viesti on terävä myös Egyptin ulkopuolella. Naisten pakottaminen hijabin käyttämiseen Iranissa on poliittinen teko. Se loukkaa naisten ihmisoikeuksia, jotka tunnustetaan myös islamilaisessa teologiassa niin, että ketään ei pakoteta omaksumaan ainuttakaan uskonnollista uskomusta tai tapaa.
Toisaalta esimerkiksi Ranskassa naisten kielto käyttää hijabia julkisissa viroissa on Al-Sharmanin mielestä yhtä lailla ihmisoikeuksia loukkaavaa.
– Mutta tärkeämpää on mielestäni se, että musliminaisten feminististä aktivismia eri puolilla maailmaa ei voida pelkistää siihen, käyttääkö hijabia vai ei, Al-Sharmani sanoo.
Tuossahan sitä jo pohjustusta olikin.
Perus, että tuolla on länsimaissa verorahoista koulutettua jengiä, eikä niitä defacto ählyjä toteuttamassa shariaa esmes Syyriassa tai Indonesiassa.
QuoteLännessä sitä vastoin jotkut muslimitaustaiset feministit pitävät hijabia voimaantumisen symbolina, jonka avulla voidaan vastustaa muun muassa naisten esineellistämistä.
Vähän kuin vastustaisi natseja pukeutumalla SS-univormuun.
Quote from: Uuno Nuivanen on 09.05.2018, 17:40:04
QuoteLännessä sitä vastoin jotkut muslimitaustaiset feministit pitävät hijabia voimaantumisen symbolina, jonka avulla voidaan vastustaa muun muassa naisten esineellistämistä.
Vähän kuin vastustaisi natseja pukeutumalla SS-univormuun.
Tai ottaisi sarkasmina/vitsinä/ironiana käyttöön kaikki nimitykset/sanat/haukut joita alkuperäiskansanmurhaajat ovat suomalaisista käyttäneet, vaikka taiston on häviämässä jo, homman tapaan. Alistuminen kuin alistuminen.
Oma joukko eri juttu, mutta julkisesti niin ei toimi.
Ei näistä tosin erota mikä on mistäkin tullut mutta kuka oikeasti tahtoisi olla jokin nuiva tai maahanmuuttokriittinen?
https://wiki.hommaforum.org/wiki/Maahanmuuttokriittinen_sanakirja
Tollanen löyty, tarvisi varmaan vähäsen päivitystä, jossain oli parempi mutta osaamaton ei löydä tai sitten ei ole enää.
Quote from: Uuno Nuivanen on 09.05.2018, 17:40:04
QuoteLännessä sitä vastoin jotkut muslimitaustaiset feministit pitävät hijabia voimaantumisen symbolina, jonka avulla voidaan vastustaa muun muassa naisten esineellistämistä.
Vähän kuin vastustaisi natseja pukeutumalla SS-univormuun.
Kaikkinaiseen itsepetokseenhan tuo nykyfeminismi perustuu. Pahimmassa tapauksessa tuhoavat oman naiseutensa ja kuvittelevat olevansa miehiä. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Muslimitaustaisten osalta on selvää kuinka merkittävä osa identiteettiä se rätti on. Ehkäpä se on voimaannuttavaa itsessään esitellä omaa muslimiuttaan ja onhan islam voimaannuttava uskonto k**ipäisessä mielessä. Sukupuolisella sekoomuksella ja "muslimifeminismillä" yhteinen kosketuspinta löytyykin miehestä, jota jäljitellään.
Quote from: duc on 08.05.2018, 23:46:37
Periaatteessa lienee hyvä juttu. Katsotaan, miten on käytännössä. Ehkä käyn seuraamassa luentoja ja kirjoitan referaatin niistä tänne, jotta ajan hermolla oleva forumi pysyy hermossa kiinni tässäkin. - -
Englanninkieliset tiivistelmät (abstracts) luennoista löytyvät (https://events.uta.fi/ilsconference2018/programme/) konferenssin nettisivuilta, -> suora linkkin tiivistelmiin (https://events.uta.fi/ilsconference2018/wp-content/uploads/sites/24/2018/06/ILS-Conference-2018_Abstracts.pdf) (pdf-muoto).