Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: Aksiooma on 04.02.2018, 12:41:22

Title: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Aksiooma on 04.02.2018, 12:41:22
Quote
Kumous taksin ratissa

Arabiankielisen ajo-opetuksen määrä kasvaa, kun suurta joukkoa maahanmuuttajia havitellaan taksinkuljettajiksi.

TAKSILIITON mukaan heinäkuun alussa voimaan astuva taksilaki mullistaa alan täydellisesti. Lupien ja hintojen sääntelystä luopuminen on tuonut mukanaan pelkoa.

"Meneillään on vallankumous, joka kiristää tunnelmia. Lupa- ja hintasääntelyn poistaminen sekä yrittäjien verotuksen kiristämissuunnitelmat ovat isoja asioita, ja ne ovat johtaneet paikka paikoin vanhojen toimijoiden joukkopakoon", toteaa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Koskisen mukaan liiton suurin huoli liittyy epämääräisen yrittämisen kuten hinnoilla kikkailun ja halpatyövoiman käytön lisääntymiseen.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/kumous-taksialalla-lisaa-arabiankielisia-kursseja-kuljettajia-varvataan-jaahalleissa-ajo-opetusta-ryhmissa/?shared=1005839-8610ef7e-1

Heinäkuun jälkeen taksiin meneminen on sitten yhtä jännää kuin Bagdadissa. Näkyvin uudistus on se, että taksimatkojen hinnat vapautuvat. Jatkossa ei ole siis määrättyjä taksoja. Lisäksi taksilupien määrää ei enää rajoiteta. Niitä voi hakea niin paljon kuin haluaa. Kun olet hyvämaineinen, saat taksiluvan.

Jatkossa myös melkein mikä tahansa moottorilla käyvä ajoneuvo kelpaa taksiksi. Ajoneuvon määrittely on väljä. Pystyy ajamaan kevyellä nelipyörällä, kuorma-autolla, henkilöautolla, pakettiautolla. Taksiluvalla voi ajaa melkein mitä vaan. Lähde: Iltasanomat 25-03-2017 (https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005141913.html)

Ei tullut kirurgeja. Tuli taksikuskeja. Onko joku yllättynyt?
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: foobar on 04.02.2018, 12:43:48
Minulla ei ole mitään ongelmaa maksaa nykyisiä taksin hintoja. Haluan kuitenkin vastineeksi tietyn tasoista palvelua. Onko mitään keinoja vaatia sitä? Arabiankieliset ja arabin palvelumentaliteetilla varustetut kuskit mitä todennäköisimmin eivät vastaa tarpeitani...
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Peltipaita on 04.02.2018, 12:53:25
Nyt kun taksikuskit saavat koulutuksen arabiankielellä niin seuraavaksi tarvitsee kouluttaa asiakkaat samaa kieltä ymmärtäväksi. Ei missään nimessä niin että arabiankieliset opettelisivat suomenkielen.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Bellerofon on 04.02.2018, 12:55:44
Miksi jokin monopoli pitäisi sallia? Suomalainen taksi on ollut laadukas, mutta se ei ole peruste monopoleille. Lähes kaikessa palvelussa aito kilpailu parantaa saatavuutta, hinta/laatusuhdetta ja palveluasennetta. Todennäköisesti Suomeen tulee paljon uusia tapoja käyttää taksia ja myös taksin käyttäminen tulee edullisemmaksi.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: foobar on 04.02.2018, 12:59:29
Quote from: Bellerofon on 04.02.2018, 12:55:44
Miksi jokin monopoli pitäisi sallia? Suomalainen taksi on ollut laadukas, mutta se ei ole peruste monopoleille. Lähes kaikessa palvelussa aito kilpailu parantaa saatavuutta, hinta/laatusuhdetta ja palveluasennetta. Todennäköisesti Suomeen tulee paljon uusia tapoja käyttää taksia ja myös taksin käyttäminen tulee edullisemmaksi.

Mitä taksin taksoihin tulee niin eihän niissä mitään monopolia ole. Ne nykyiset taksat ovat maksimitaksoja. Halvemmallakin saisi ajaa, ja pidemmillä keikoillahan se on ihan normaali käytäntö.

En näe välttämättä erityisen positiivisia lopputulemia siitä että tältä alalta poistetaan taksakatto kokonaan. Lähinnä se avaa markkinan täyskusettajille.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: acc on 04.02.2018, 13:05:25
Quote from: Aksiooma on 04.02.2018, 12:41:22

Heinäkuun jälkeen taksiin meneminen on sitten yhtä jännää kuin Bagdadissa. Näkyvin uudistus on se, että taksimatkojen hinnat vapautuvat. Jatkossa ei ole siis määrättyjä taksoja. Lisäksi taksilupien määrää ei enää rajoiteta. Niitä voi hakea niin paljon kuin haluaa. Kun olet hyvämaineinen, saat taksiluvan.

Jatkossa myös melkein mikä tahansa moottorilla käyvä ajoneuvo kelpaa taksiksi. Ajoneuvon määrittely on väljä. Pystyy ajamaan kevyellä nelipyörällä, kuorma-autolla, henkilöautolla, pakettiautolla. Taksiluvalla voi ajaa melkein mitä vaan. Lähde: Iltasanomat 25-03-2017 (https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005141913.html)


Tuossa tilanteessa syntyy kysyntää "valkotakseille".

Ehkä joku oivaltaa perustaa taksiklubin. Sen kuskit olisivat nuhteettomia, soveltuvuustestit läpäisseitä suomalaisia. Asiakkaat olisivat klubiin hyväksyttyjä jäseniä. Ideana olisi karsia pois kuskeista ja asiakkaista klubin arvoihin ja yhteisönormeihin sopimattomat ihmiset. Aluksi klubin palvelu olisi tilattava hyvissä ajoin etukäteen. Kun autokanta kasvaisi, aikaa tilauksen ja palvelun välillä voitaisiin lyhentää.

Jotta toiminta pysyisi korkealaatuisena jo pelkkä nimi Ozan tai Nazima olisivat este jäsenyydelle. Tällaista asiakasvalikointia tietysti moitittaisiin syrjiväksi, mutta Ozanit ja vastaavat voivat käyttää muita taksipalveluja.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Outo olio on 04.02.2018, 13:12:58
Yhdessä scifi-sarjakuvassa oli kerran "videovalvonta takseissa, asiakkaiden suojelemiseksi kuskeilta". Ajattelin että heh hauska vitsi. Todellisuudessa silloin kun videovalvontaa on, se on päinvastaisesta syystä, kuskin suojelemiseksi asiakkaan ryöstöyritykseltä. Mutta tuleekohan Suomessa seuraavaksi takseihin videovalvonta juuri tästä syystä, kun kaikki saavat ajaa ja kaikki on rasismia.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Aapo on 04.02.2018, 13:29:38
Quote from: acc on 04.02.2018, 13:05:25
Jotta toiminta pysyisi korkealaatuisena jo pelkkä nimi Ozan tai Nazima olisivat este jäsenyydelle. Tällaista asiakasvalikointia tietysti moitittaisiin syrjiväksi, mutta Ozanit ja vastaavat voivat käyttää muita taksipalveluja.

Ei pelkästään moitittaisi, vaan se olisi Suomen perustuslain mukaisestikin syrjintää, joten tuollainen liiketoiminta ei olisi laillista.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Aksiooma on 04.02.2018, 13:31:26
[tweet]960112792031383552[/tweet]

Piti tehdä pikaisesti infovideo aiheesta. En menisi tuossa videolla näkyvän viimeisen kuskin kyytiin, kun rukoilee juuri ennen liikkeellelähtöä. Voisi tulla ahdistunut olo. Ehkä olen vain huono integroitumaan.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Tabula Rasa on 04.02.2018, 13:34:41
^Ja yllättäen kantistyöttömät eivät noihin hommiin saa ilmaista koulutusta.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Aksiooma on 04.02.2018, 13:44:24
Quote from: foobar on 04.02.2018, 12:43:48
Minulla ei ole mitään ongelmaa maksaa nykyisiä taksin hintoja. Haluan kuitenkin vastineeksi tietyn tasoista palvelua. Onko mitään keinoja vaatia sitä? Arabiankieliset ja arabin palvelumentaliteetilla varustetut kuskit mitä todennäköisimmin eivät vastaa tarpeitani...

Veikkaan, että suurempi ongelma tulee siitä, kun taksikuski kertoo perillä, miten paljon matka tuli maksamaan. Siinä sitten kosteaa iltaa viettänyt suomalainen ja kuumaverinen arabi tai afrikkalainen alkavat kinaamaan asiasta. Jälki on todennäköisesti aika ikävää. Poliisit saavat jälleen lisää töitä ja BKT nousee kohisten.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Don Nachos on 04.02.2018, 14:01:17
Quote from: Bellerofon on 04.02.2018, 12:55:44
Miksi jokin monopoli pitäisi sallia? Suomalainen taksi on ollut laadukas, mutta se ei ole peruste monopoleille. Lähes kaikessa palvelussa aito kilpailu parantaa saatavuutta, hinta/laatusuhdetta ja palveluasennetta. Todennäköisesti Suomeen tulee paljon uusia tapoja käyttää taksia ja myös taksin käyttäminen tulee edullisemmaksi.
Ei koske Takseja. Käy kokeilemassa Tukholmassa tai Tallinnassa. Tukholmassa taksien vapautus johti vain toisenlaisiin mononopoleihin. Yhden tilalle tuli monta. Yhdellä liigalla on monopoli lentokentällä ja toisella satamissa. Hinnat on pilvissä jos et osaa kikkailla.

Itseä ei arabikuskit haittaa nykyistä enempää. Niitä on ollut jo pitkään ja vanhana uber käyttäjänä olen tottunut ettei kuski puhu suomea. Uberin käytön motiivi on halvempi hinta.

Ainoa kerta kun olen pelännyt taksin kyydissä oli Dubaissa, missä kuski paahtoi yli kahta sataa samalla kun radio pauhasi rukouksia ja kuski ajoi yhdellä kädellä ja näpläsi rukousnauhaa toisella :)
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Java on 04.02.2018, 14:12:23
Quote from: Bellerofon on 04.02.2018, 12:55:44
Todennäköisesti Suomeen tulee paljon uusia tapoja käyttää taksia
Tämä on juuri sitä mitä pelkään tapahtuvan!
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: John Johnson on 04.02.2018, 14:32:29
No, tuo täkäläisten taksien laatu on vähän kyseenalainen. Kuskit pääsääntöisesti ajavat ylinopeutta ja jostain syystä tapaavat pysäyttää autonsa jalkakäytävälle ajon päätteeksi, varsinkin talvella. Se reunakivi on ihan tarkoituksella korkeampi jotta autosta on helpompi nousta pois.

Kunpa Uberin saisi Suomeen. Taksa on maksettu tilauksen yhteydessä, kuskin voi valita profiilin perusteella ja kyydistä voi jättää arvion.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Dangr on 04.02.2018, 14:33:16
Quote from: Aapo on 04.02.2018, 13:29:38
Quote from: acc on 04.02.2018, 13:05:25
Jotta toiminta pysyisi korkealaatuisena jo pelkkä nimi Ozan tai Nazima olisivat este jäsenyydelle. Tällaista asiakasvalikointia tietysti moitittaisiin syrjiväksi, mutta Ozanit ja vastaavat voivat käyttää muita taksipalveluja.

Ei pelkästään moitittaisi, vaan se olisi Suomen perustuslain mukaisestikin syrjintää, joten tuollainen liiketoiminta ei olisi laillista.

Mitä jos vaadittaisiin suomalainen tausta? Sehän ei haittaisi ketään, se kun olisi vaan positiivista syrjintää joka on mm. kaupungin työllistämisessä ok?
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Dangr on 04.02.2018, 14:34:41
Quote from: Java on 04.02.2018, 14:12:23
Quote from: Bellerofon on 04.02.2018, 12:55:44
Todennäköisesti Suomeen tulee paljon uusia tapoja käyttää taksia
Tämä on juuri sitä mitä pelkään tapahtuvan!

Tuliko kyytinne raiskauksella vai ilman?
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: internetsi on 04.02.2018, 14:43:29
Nyt kun hinnoittelu ja henkilöstömääräykset "vapautuu", niin sitten pitäisi saada sama systeemi kuin Tallinnassa: jos kyydistä ei saa kuittia, ei myöskään tarvitse maksaa.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: siviilitarkkailija on 04.02.2018, 15:08:48
Quote from: Aksiooma on 04.02.2018, 12:41:22
Quote
Kumous taksin ratissa

Arabiankielisen ajo-opetuksen määrä kasvaa, kun suurta joukkoa maahanmuuttajia havitellaan taksinkuljettajiksi.

TAKSILIITON mukaan heinäkuun alussa voimaan astuva taksilaki mullistaa alan täydellisesti. Lupien ja hintojen sääntelystä luopuminen on tuonut mukanaan pelkoa.

Ei tullut kirurgeja. Tuli taksikuskeja. Onko joku yllättynyt?

Olen yllättynyt jos noiden suharien jälkeen ei tule kirurgille asiaa. Yllättäkää please.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: dothefake on 04.02.2018, 15:09:59
Onko tietoa, kuinka valvotaan, ettei puolet käteisestä mene juokseviin kuluihin?
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Bellerofon on 04.02.2018, 15:17:08
Nythän ei ole mitään estettä luoda palvelua, jossa maksat kyydistä etukäteen ja palvelussa on tietyt standardit. Täydellisesti suomea/ruotsia puhuva kuljettaja, musta Mercedes, huoliteltu käytös. Kyse on mahdollisuuksista. Olen saanut aina Tallinnassa ja Ruotsissa erittäin hyvää palvelua ja mikä parasta, sopivaan hintaan. Sopimustaksit ovat kentällä ja hotellilla aina ajoissa. Uber on syntynyt selkeästä tarpeesta, koska lainsäädäntö ja regulointi ovat estäneet vastaavan palvelun luomisen. Toisaalta, mitäpä sitä monopoliasemassa asiakkaan tarpeita miettimään, jos saman saa yrittämättäkin. Monopoli on aina paras vaihtoehto, palveluntarjoajan kannalta.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Hamsteri on 04.02.2018, 15:21:43
Suurimmassa osassa maailmaa asiakkaat joutuvat pelkäämään taxikuskeja. Täällä kuskit pelkäsivät asiakkaita. Nyt on nähtävästi alettu kansainvälisiksi.

Jos joku kehittää systeemin, että saan valkoisen kuskin niin maksan 5€ ylimääräistä.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Bellerofon on 04.02.2018, 15:25:28
Quote from: dothefake on 04.02.2018, 15:09:59
Onko tietoa, kuinka valvotaan, ettei puolet käteisestä mene juokseviin kuluihin?
Käteisen vastaanotto pitäisi muutenkin takseissa kieltää. Nykyään sähköisiä maksutapoja on erittäin paljon ja esimerkiksi taksiryöstöjen osalta rahalla ei olisi merkitystä. Turvallisuus, valvonta ja helppous kaikki yhdessä paketissa.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: dothefake on 04.02.2018, 15:36:21
Olisihan tuossa puolensa, mutta kyllä laillisella rahalla pitää pystyä maksamaan, vaikkakin bensa-automaateistakin osa on jo vain korttikäyttöisiä. Eikä Nordean Kouvolan konttorissa käsitellä lainkaan fyysistä rahaa.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Elemosina on 04.02.2018, 15:51:35
Miten taataan naisille turvallinen kotimatka kun kuskin kanssa ei enää ole yhteistä kieltä.
Suomessa yliedustusta lähi-idän hemmoilla raiskauksissa ja nyt sitten lähi-idän hemmoja helpommin taksikuskeiksi yritetään saada.
Vaikka kaikki tuon ryhmän edustajat eivät ole raiskaajia niin kyllähän tämä todellakin näin naisena mietityttää.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: internetsi on 04.02.2018, 16:01:21
Quote from: acc on 04.02.2018, 13:05:25Ehkä joku oivaltaa perustaa taksiklubin. Sen kuskit olisivat nuhteettomia, soveltuvuustestit läpäisseitä suomalaisia. Asiakkaat olisivat klubiin hyväksyttyjä jäseniä. Ideana olisi karsia pois kuskeista ja asiakkaista klubin arvoihin ja yhteisönormeihin sopimattomat ihmiset. Aluksi klubin palvelu olisi tilattava hyvissä ajoin etukäteen. Kun autokanta kasvaisi, aikaa tilauksen ja palvelun välillä voitaisiin lyhentää.

Jotta toiminta pysyisi korkealaatuisena jo pelkkä nimi Ozan tai Nazima olisivat este jäsenyydelle. Tällaista asiakasvalikointia tietysti moitittaisiin syrjiväksi, mutta Ozanit ja vastaavat voivat käyttää muita taksipalveluja.
Tähän suuntaan ollaan menossa. Kun jotkut julkiset, siis kaikkien käytössä olevat palvelut, kuten uimahallit muuttuvat kaosporukan toimesta heidän näköisikseen eli kaaokseksi, niin alkaa tämä "klubiutuminen". Eli siis jotkut perustavat yhdistyksen, jonka nimiin sitten varataan vaikka koko uimahalli. Silloin se on yksityinen tilaisuus ja sinne ei tarvitse päästää tätä kaosporukkaa.

Minä en käytä taksia ellei ole ihan pakko. En Suomessa enkä ulkomailla. Paljon olen muilta matkaajilta kuullut ja lukenut. Suomessa on olleet kalliit hinnat, mutta se on ollut varmaa, ettei suomalainen taksi koita kusettaa hinnassa. Ulkomailla tämä on hlvtinmoinen vaiva, melkein joka ainoassa paikassa.

Suomalainen on tottunut tähän systeemiin. Tottumus ei tietenkää saa olla este uudistukselle, mutta tyyli on se, että taksitolpalla ollaan tuhannen kännissä sinapit kravatilla, jonka jälkeen hypätään tunnin odottelun jälkeen rivin ensimmäiseen taksiin kun on ola vuoro. Taksijonot on ainakin suurissa kaupungeissa niitä kaikkein vaarallisimpia paikkoja: siellä tapellaan ja joskus on ravimiehillä keklutkin mukana. Tähän sitten lisäksi se, että nyt sitten vielä pitää alkaa omalla vuorollaan säätämään lisää. Tuhannen kännissä steissin taksitolpalla sitten omalla vuorolla tuleekin se satasen/kyyti-taksi omalle kohdalle. Ei siihen mene kukaan, niin sitten pitää alkaa katsella muita. Seuraava neljän promillen känniläinen hyppää hintoja katsomatta taksiin eikä kotona suostu maksamaan satasta parin kilometrin kyydistä.

Suomalaiselle ei ole ominaista alkaa myöskään tinkimään. Ja jonotusaikoja se pidentää, silloin tapellaan jonoissa vielä enemmän kuin nykyisin.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Tabula Rasa on 04.02.2018, 16:11:47
Quote from: Elemosina on 04.02.2018, 15:51:35
Miten taataan naisille turvallinen kotimatka kun kuskin kanssa ei enää ole yhteistä kieltä.
Suomessa yliedustusta lähi-idän hemmoilla raiskauksissa ja nyt sitten lähi-idän hemmoja helpommin taksikuskeiksi yritetään saada.
Vaikka kaikki tuon ryhmän edustajat eivät ole raiskaajia niin kyllähän tämä todellakin näin naisena mietityttää.

Kannattaa alkaa kantiskuskeilta kerätä käyntikortteja niin osaa soittaa luottotaksimiehen.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: f-35fan on 04.02.2018, 16:21:43
Nämä yberit ja lyftit yms eivät tarvitse kuljettajia kuin antaakseen niille jonkin ajan kuluttua potkut.

Digiautomaatio, miksi sitten sitä kutsutaankin, vie monelta alalta työpaikkoja eikä kuljetusala poikkea siitä. Varastoista, kaupoista, pankeista jne häviää työpaikkoja.

5g -verkko on vielä se puuttuva rengas ekosysteemissä joka mahdollistaa ilman kuljettajaa liikkuvat autot. Ei varmaankan tule ensimmäisenä Suomeen vaan autoistuneille aurinkoisille alueille kuten Kaliforniaan.
Tulee paljon aikaisemmin kuin kukaan täällä on ajatellutkaan.
Tietenkin kuskilliset autot tarvitsevat myös lisälaitteen jotta ne pystyvät kommunikoimaan kuskittomien autojen kanssa.

Tulevaisuudessa on valtavia henkilökuljetusyrityksiä joiden autot tulevat paikalle viheltämällä.
Nämä saattavat ostaa kerralla miljoonia autoja.
Ainoastaan vain kaikkein varakkaimmat ihmiset omistavat henkilökohtaisia autoja tai ne jotka asuvat harvaan asutuilla alueilla.

Tämä on se vallankumous! Konservatiivinen arvioni on että tämä tapahtuu Kaliforniassa 10 vuoden sisällä.
Kuljettajien tarve vähenee riippumatta siitä mitä kieltä he puhuvat.

Julkisuudessa hihhutaan onnesta että näitä muunkielisiä saadaan aloille jotka tulevat kutistumaan hyvinkin pian. On helppo hihhua kun eitarvitse ottaa vastuuta seurauksista.
Uudet työntekijät jotka nyt otetaan hihkuen vastaan dumpataan armotta kortistoon muutaman vuoden päästä. Sitten on aktiivimallin oltava hyvässä kunnossa.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Dick Ursby on 04.02.2018, 16:31:51
Veikkaan että aika monta maalaista ja mummoa vapautetaan rahoistaan "vapaalla hinnoittelulla" kunnes maksimihinta otetaan uudestaan käyttöön. Mikä ei ole kohtuus ei voi olla myöskään oikeus. Kyyti ei voi maksaa huomattavasti enemmän kuin mitä on kohtuullista odottaa, tai jos maksaa, hinta pitää pystyä kertomaan etukäteen, ja pystyä todistamaan että hinta oli asiakkaan tiedossa. Silloinkaan kyyti Töölöstä Kamppiin ei voi maksaa satoja euroja. Kiskonta on rikos, ei "vapaara hinnoittelua".

Muistaakseni jossain Tsekeissä, Latviassa tjsp on laillistettu ryöstö jossa kiimaiset ukot lirkutellaan baariin sisään, ja ulos ei pääse ennen kuin satasen kaljapullo on maksettu. Ruotsissa tyhmien turistien putsaaminen laillisesti oli epidemia, tyyliin tonnin kyyti Arlandasta Centraleniin. En tiedä miten ratkaisivat.

Vapaaseen hinnoitteluun kuuluu vapaus valita palvelun tuottaja. Suomenkielinen, suomalainen, hinta näkyvissä ja kortti käy. Muuten ei tule diiliä.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Kari Kinnunen on 04.02.2018, 16:39:16
Quote from: acc on 04.02.2018, 13:05:25
Tuossa tilanteessa syntyy kysyntää "valkotakseille".

Kyllä. Veikkanpa, että syntyy jonkinlaisia premiumluokan taksifirmoja. Jotka ovat suunnilleen samanhintaisia kuin nykymittarit mutta takaavat suomenkielisen palvelun ja korkean luotettavuuden.

Persaukiset voivat sitten ajella abdeilla ja yypereillä.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Shemeikka on 04.02.2018, 16:55:00
Taksikoulutuksen läpäisy suomen kielellä tulisi olla ehto taksinajoon. Vai laitetaanko suomalaiset asiakkaat opettelemaan arabiaa. #kansanvaihto #suomalaistenkansanmurha
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Teaparty on 05.02.2018, 04:51:08
Pitää sanoa, että itselläni alkaa olla mitta täynnä asiakaspalveluhommissa nähtyjä import-kusipäitä. Otan ennemmin uberin, jos normitakseissa on jatkossa samat mulkut ratissa. Tulee halvemmaksi ja käytöshäiriöisen kuskin voi reitata yhdellä tähdellä niin osaavat muut varoa.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Rokka on 05.02.2018, 08:37:53
Itselle on ollut tärkeää taksia käytettäessä, että pääsee perille turvallisesti ja oikeaan osoitteeseen. Kohta sekin taitaa olla liian paljon pyydetty.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: foobar on 05.02.2018, 08:45:11
Quote from: Rokka on 05.02.2018, 08:37:53
Itselle on ollut tärkeää taksia käytettäessä, että pääsee perille turvallisesti ja oikeaan osoitteeseen. Kohta sekin taitaa olla liian paljon pyydetty.

Kannattaa muistaa että tämän kuun alusta myös Irakin ja Afganistanin ajokortit ovat Suomessa käyttökelpoisia:

https://hommaforum.org/index.php/topic,124555.0.html (https://hommaforum.org/index.php/topic,124555.0.html)

Tosin ne kelpaavat vain vuoden ajan maahantulosta. Maltan tuskin odottaa RHC-eukkojen ja tiedostajien ulinaa kun tajuavat, ettei heidän vuosia valitusprosesseissa roikkunut toyboynsa voikaan alkaa kuskiksi. Lain löysennys on selkeästi rasistinen!

Voin silti melkein veikata että Hesari kehuu heti taksilakien höllentymispäivänä ensimmäisiä tällaisia yritteliäitä afgaani- ja irakilaiskuskeja, unohtamatta haukkua asiakkaita ja viranomaisia siitä, että pelkkä oikeus ajaa taksia ei luo näille henkilöille ikuista kultakaivosta vaikka etnisiteetti onkin kohdallaan.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: dothefake on 05.02.2018, 08:57:08
Matka on tärkein, päämäärähän on vain etäinen haavekuva.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Jaksuhali on 05.02.2018, 09:04:22
Eihän meillä olisi edes taksikuskeja ilman maahanmuuttoa. Eikä kaarnaveneitä!

En kannata minkäänlaista syrjintää esimerkiksi etnisyyden perusteella, mutta voisin olla kiinnostunut taksifirmasta, joka edellyttää kuskeiltaan hyvin korkeita pisteitä suomen kieliopin ja kirjallisuuden kokeessa, joka suoritettaisiin työhaastattelun yhteydessä.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Don Nachos on 05.02.2018, 09:20:47
Quote from: Teaparty on 05.02.2018, 04:51:08
Pitää sanoa, että itselläni alkaa olla mitta täynnä asiakaspalveluhommissa nähtyjä import-kusipäitä. Otan ennemmin uberin, jos normitakseissa on jatkossa samat mulkut ratissa. Tulee halvemmaksi ja käytöshäiriöisen kuskin voi reitata yhdellä tähdellä niin osaavat muut varoa.
Bussikuskeina toimivat ulkomaalaiset ovat 1000x parempia asiakaspalvelijoita kuin yrmeät elämäänsä muumiutuneet kantikset. Tulee iloisia tervehdyksiä, auttavat matkustajia ja ihan joka kerta kun on ollut ongelmia matkakortin kanssa, niin oon silti saanut kyydin. Parempi pelisilmä miten toimia ruuhkassa jos jollain on ongelmaa matkakortin kanssa.

Taksinuskien kanssa ei ole ollut muuta ongelmaa kuin satunnaiset väärät käännökset risteyksissä.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Dangr on 05.02.2018, 09:21:35
Quote from: foobar on 05.02.2018, 08:45:11
Kannattaa muistaa että tämän kuun alusta myös Irakin ja Afganistanin ajokortit ovat Suomessa käyttökelpoisia:

https://hommaforum.org/index.php/topic,124555.0.html (https://hommaforum.org/index.php/topic,124555.0.html)

Tosin ne kelpaavat vain vuoden ajan maahantulosta.

Eikö nuo pystynyt vaihtamaan maksamalla alta satanen suomalaisiin vastineisiinsa?
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: MacGyver on 05.02.2018, 09:39:30
Quote from: Don Nachos on 05.02.2018, 09:20:47
Bussikuskeina toimivat ulkomaalaiset ovat 1000x parempia asiakaspalvelijoita kuin yrmeät elämäänsä muumiutuneet kantikset. Tulee iloisia tervehdyksiä, auttavat matkustajia ja ihan joka kerta kun on ollut ongelmia matkakortin kanssa, niin oon silti saanut kyydin. Parempi pelisilmä miten toimia ruuhkassa jos jollain on ongelmaa matkakortin kanssa.

Kohtaamiseni bussikuskin kanssa on niin nopea, etten anna kovin suurta arvoa siinä sisään mennessä tapahtuvalle tervehdykselle. Toistaiseksi ei muumita niin paljoa että jättäisin ilahtumisen sen hetken varaan, ja toisaalta monesti siellä pleksin takana pimeässä istuu niin musta mies etten erota sitä.

Taksien osalta Helsingissä tilanne on ollut levoton jo pitemmän aikaa. Lopullinen niitti luotettavuudelle saadaan ensi kesänä.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: foobar on 05.02.2018, 09:51:49
Onneksi Don Nachos puhuu niin totta kuin osaa. Jos hän on ottanut lainkaan tilastollisesti merkittävää määrää kyytejä helsinkiläisiltä taksitolpilta, hän tietää aivan varmasti että puolesta kahteen kolmasosaan sävyttyneistä kuskeista tekee hommansa selkeästi alle sen riman, jonka yläpuolella käytännössä jokainen suomalaiskuski operoi. Tietysti jos kriteeristö muuttuu Don Nachosin maailmankuvasta päätellen toiseksi aina kun suorittajan etnisiteetti vaihtuu, voi kai asian nähdä noinkin.

Busseista ei ole omalla kohdalla hirvittävän montaa negatiivista kokemusta, jos ei positiivisiakaan. Mieleen on kuitenkin jäänyt neljä kertaa kun bussi on yllättäen lähtenyt ajamaan väärää reittiä. Joka kerta kuski on ollut ulkkari, ei tosin aina afrikkalainen.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Leijona78 on 05.02.2018, 10:05:01
Quote from: foobar on 05.02.2018, 09:51:49
Busseista ei ole omalla kohdalla hirvittävän montaa negatiivista kokemusta, jos ei positiivisiakaan.

Afrikkalaiset lässyttävät yleensä, lähes poikkeuksetta, handsfreehen. Eräs näistä tapauksista sattui vuonna 2017, kun olin bussin 145 (Kamppi-Suvisaaristo) kyydissä. Kuskina oli (taas kerran) afrikkalaistaustainen handsfreemolottaja, jota kiinnosti enemmän innostunut puhe jonkun maanmiehensä kanssa kuin ajaminen. Sen huomasi myös aikataulun pitävyydestä. Mutta ei tässä vielä kaikki. Tyyppi ajoi väärin, ja yritti sitten väkisin lähteä ajamaan väärään suuntaan yksisuuntaisella sivukadulla, siitä huolimatta että vastaan tuli autoja. Korvakuulokkeita ei tietenkään poistettu missään vaiheessa.

Se mitä tässä ihmettelin oli myös se, että kukaan matkustajista ei vaikuttanut reagoivan/kiinnostuvan lainkaan siitä että nyt mennään päin helvettiä. 
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Niobium on 05.02.2018, 10:07:32
Tämä kiteyttää aika paljon, lainaus alkuperäisestä artikkelista ja boldaus omasta toimestani.

"Suomessa on totuttu siihen, että hinnat pitävät ja taksiin on voinut laittaa pelotta vaikka lapsensa ilman saattajaa", kiteyttää Taksiliiton toimitusjohtaja. "

Vähän niinkuin kaikilta lasten parissa työskentelevitä kantiksilta on vaadittu jokinlainen osoitus siitä, ettei ole pedofiili. Nyt lapsia lähtee kuskaamaan muutaman päivän kurssin jälkeen Mohammed josta meillä ole mitään tietoa, kas kun paperit putosivat välimereen.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: diipadaapa on 05.02.2018, 10:18:58
Quote from: Niobium on 05.02.2018, 10:07:32
Nyt lapsia lähtee kuskaamaan muutaman päivän kurssin jälkeen Mohammed josta meillä ole mitään tietoa, kas kun paperit putosivat välimereen.

Tämän uhan esiintuiminen on rodullistamista, rasismia, vihapuhetta, ihmisoikeusloukkaus, pelon lietsomista jne. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
Kanttiksen kohdalla tämä tietenkin olisi vain järkevää varovaisuutta.

Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Aallokko on 05.02.2018, 10:34:13
Quote from: Leijona78 on 05.02.2018, 10:05:01
Se mitä tässä ihmettelin oli myös se, että kukaan matkustajista ei vaikuttanut reagoivan/kiinnostuvan lainkaan siitä että nyt mennään päin helvettiä.

Tämä kiteyttää, hieman kärjistäen, myös suomalaisten suhtautumisen siihen, että heidän kotimaansa tuhotaan "unelman" nimissä.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Kim Evil-666 on 05.02.2018, 10:54:43
Quote from: Don Nachos on 05.02.2018, 09:20:47

Bussikuskeina toimivat ulkomaalaiset ovat 1000x parempia asiakaspalvelijoita kuin yrmeät elämäänsä muumiutuneet kantikset. Tulee iloisia tervehdyksiä, auttavat matkustajia ja ihan joka kerta kun on ollut ongelmia matkakortin kanssa, niin oon silti saanut kyydin. Parempi pelisilmä miten toimia ruuhkassa jos jollain on ongelmaa matkakortin kanssa.

Taksinuskien kanssa ei ole ollut muuta ongelmaa kuin satunnaiset väärät käännökset risteyksissä.

Näyttää siltä, että sun kannattais muuttaa ulkomaille nauttimaan arvostamaasi asiakaspalvelua, eikä kärsiä täällä yrmeiden kantiksien seassa ja muumiutua.

Taksikuskeissa ja taksinuskeissa on eroja, selkeästi taksikuskien hyväksi.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: jmk on 05.02.2018, 11:03:48
Quote from: Don Nachos on 05.02.2018, 09:20:47
Bussikuskeina toimivat ulkomaalaiset ovat 1000x parempia asiakaspalvelijoita kuin yrmeät elämäänsä muumiutuneet kantikset. Tulee iloisia tervehdyksiä, ...

;D
On tosiaan nähty niin iloista tuontiveikkoa bussin ratissa juu.

Yksi kälättää suureen ääneen kännykkäänsä ja sormeilee sitä ajaessaan, niin että menee käännökset iloisen etelämaalaiseen tyyliin pitkäksi.

Toinen ei edes osaa reittiä, mutta onneksi on se juntti suomalainen matkustaja neuvomassa.

Kolmannella ei löydy mitään ihmisten kieltä, kysypä siinä sitten iloiselta asiakaspalvelijalta meneekä tämä Uppulan vai Yppylän kautta, kun vastaukseksi tulee iloinen murahdus "emma tieda".

Neljäs menee liikenteessä ilmeisesti sen tuontiajokortin tiedoilla, koska saatana tasa-arvoisessa risteyksessäkään ei osata väistää oikealta tulijoita. Temperamentti ainakin on kohdallaan, koska oman mokan jälkeen tuonti-ilopilleri jättää bussinsa risteykseen vinosti poikittain niin, ettei kukaan pääse mihinkään suuntaan. Kun on tärkeämpää huitoa käsiä ja molottaa iloisesti sille, jota ei viitsitty väistää.

Viides kolhii toista bussia, pysäköi bussin tyynesti keskelle kaistaa poliisia odottamaan ja häippäsee pysäkille seisoskelemaan, eikä ilostuksissaan ymmärrä kertoa omille matkustajilleen yhtään mitään, niin kuin että seistäänkö tässä minuutti vai puoli tuntia. Tätäkin piti yrmyniskarasistisoomalaisen matkustajan käydä erikseen patistamassa, että avaa ny saatana se sanainen arkkusi ja kerro matkustajilles missä mennään.

Kuudes ilopilleri ei ymmärrä talvikelistä mitään ja...

Perkele, jokaisen näistä tuonti-ilopillereistä vaihtaisin siihen tasaiseen ammattitaitoiseen suomalaiseen kuskiin ilomielin.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: skyuu on 05.02.2018, 11:05:39
Quote from: Don Nachos on 05.02.2018, 09:20:47
Bussikuskeina toimivat ulkomaalaiset ovat 1000x parempia asiakaspalvelijoita kuin yrmeät elämäänsä muumiutuneet kantikset. Tulee iloisia tervehdyksiä, auttavat matkustajia ja ihan joka kerta kun on ollut ongelmia matkakortin kanssa, niin oon silti saanut kyydin. Parempi pelisilmä miten toimia ruuhkassa jos jollain on ongelmaa matkakortin kanssa.

Taksinuskien kanssa ei ole ollut muuta ongelmaa kuin satunnaiset väärät käännökset risteyksissä.

Joo onhan ne tosi hyviä asiakaspalvelijoita. Kun kysyt että pysähtyykö tämä bussi siellä ja siellä niin vastaus, jos sitä nyt edes tulee, on jotain silmien pyörittelyn ja jonkun "Tämä mene... on linja 58 mene!"

Tietty on siellä ihan ok tyyppejäkin kuten kaikissa on mutta paskaa busseissa on se että kuskin hommat on kyllä aika pitkälti ihan tarkoituksella mamutettu rukkaamalla koulutus sellaiseksi että sitä tarjotaan käytännössä vain mamuille.

Niin ja ne mamu kuskit tuntuu kyllä painavan vähän kovemmin sitä kaasua kuin mitä pottunokat, jopa idän ihmeet. Todettakoon että taas riippuu kuskista mutta useammin kuin kerran tai kahdesti olen nähnyt rollaattorimummon melkein lentävän lattialle kun Abdi lähtee pysäkiltä vrt. pottunokkaan joka saattaa odottaa että se mummo kerkeää istumaan (ei ruuhka-aikaan, tosin rollaattorilla liikutaan ko. aikaan harvemmin).

Summa summarum: Mamuissa on hyvää ja paskaa kuskia/asiakaspalvelijaa. Ajamisessa on vähän sitä 'parempaa' ajokulttuuria enemmän kuin kantiksessa ja kun taas asiakaspalveluinto voi olla kantista paremaa niin siinä tulee se yksi pikkujuttu nimeltä kielitaito vastaan. Positiivinen asenne on yhtä tyhjänkanssa jos et osaa puhua/lukea/kirjoittaa.

Edit: Siinä kerkesi jäsen jmk jo sanoakkin saman. Nooh... kertaus on opintojen äiti tjsp.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: pulikka on 05.02.2018, 11:19:21
Quote from: Niobium on 05.02.2018, 10:07:32
Nyt lapsia lähtee kuskaamaan muutaman päivän kurssin jälkeen Mohammed josta meillä ole mitään tietoa, kas kun paperit putosivat välimereen.

Miksi pitää aina olla niin negatiivinen? Paperipuutteinen Mohishan on vain nuhteeton, koska toisin todistava musta valkoisella on meren pohjassa. Ilon kautta, kaaressa ja pitkälle nääs.

Totta puhuen taitaa taksilla ajelu jäädä jatkossa nykyistäkin vähemmälle. Tilanne, jossa sääntelyä ei ole, kielitaidoton kuski ajaa kamelikortilla ilman paikallistuntemusta ja on käytännössä kuka lie maahan porhaltanut arabi tai vastaava, kammottaa liikaa, mikä on harmi niiden hyvin suomalaistuneiden yksilöiden kannalta. Ei vain huvita alkaa itse ottaa selvää kuskin integraatioasteesta.

Jos hinta voi ilman sopimusta miten posketon tahansa niin kuka takaa, että maksuvälineenäkään enää kelpaavat eurot?
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Bellerofon on 05.02.2018, 11:26:25
Quote from: Don Nachos on 05.02.2018, 09:20:47
Quote from: Teaparty on 05.02.2018, 04:51:08
Pitää sanoa, että itselläni alkaa olla mitta täynnä asiakaspalveluhommissa nähtyjä import-kusipäitä. Otan ennemmin uberin, jos normitakseissa on jatkossa samat mulkut ratissa. Tulee halvemmaksi ja käytöshäiriöisen kuskin voi reitata yhdellä tähdellä niin osaavat muut varoa.
Bussikuskeina toimivat ulkomaalaiset ovat 1000x parempia asiakaspalvelijoita kuin yrmeät elämäänsä muumiutuneet kantikset. Tulee iloisia tervehdyksiä, auttavat matkustajia ja ihan joka kerta kun on ollut ongelmia matkakortin kanssa, niin oon silti saanut kyydin. Parempi pelisilmä miten toimia ruuhkassa jos jollain on ongelmaa matkakortin kanssa.

Taksinuskien kanssa ei ole ollut muuta ongelmaa kuin satunnaiset väärät käännökset risteyksissä.
No jopas. Ihanko 1000 kertaa parempia? Omat kokemukseni ovat täysin päinvastaisia ja useat paikkaavat osaamattomuuttaan hirveällä ylisosiaalisella älämölöllä. Bussikuskin tärkein tehtävä on kuljettaa turvallisesti matkustajat ja kalusto ajoissa määränpäähän.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Kari Kinnunen on 05.02.2018, 11:34:34
Kaippa se suhtautuminen on kiinni omasta asenteesta. Jos omakin asenne työhön ja elämään on mallia manana los tupelos niin kai sitä pitää bussikuskeilta samaa asennetta positiivisena asiana.

Kyrmynä junttina minua lähinnä muumittaa noi kovasti sosiaaliset äbäläwäbälöivät yhteisöllisyyden airueet. Se on sillai, että kuski ajaa ja pitää päänsä kiinni, eikä ainakaan räplää tenavasamsunkia ajon aikana.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Pentecost on 05.02.2018, 11:51:28
Quote"Suomessa on totuttu siihen, että hinnat pitävät ja taksiin on voinut laittaa pelotta vaikka lapsensa ilman saattajaa", kiteyttää Taksiliiton toimitusjohtaja. "

Don Nachokset iloitsevat mahdollisuudesta maksaa ryöstöhintoja stetsonista repäistynä ja siitä, että mahdollinen jälkikasvunsa saa osakseen mahdollisesta ihan uudenlaista "värinää" ja siitä, ettei kuski ymmärrä suomea, ruotsia, englantia tai vaikkapa ajotietokoneen toimintaa.

Minusta minimivaatimus olisi erinomainen suomen ja ruotsin kielen taito ja siihen päälle riittävä englannin kielen taito. Lisäksi pitäisi osata käyttää ajotietokonetta niin, että löytäisi perille toisin kuin eräs tummaihoinen kuski, joka ei Lauttasaaressa olisi löytänyt lainkaan perille jos en olisi neuvonut. Onneksi itse tiesin, mihin olin menossa.

Joo, Nachos on ilmeisesti näitä itseinhoisia suomalaisia, jotka haluavat kansanvaihdon tapahtuvan. Onhan tämä inho tullut selväksi hänen postauksistaan tänne. Itselleni hapan suomalainen bussikuski kelpaa oikein hyvin, kunhan ajaa turvallisesti ja hoitaa hommansa. En mene bussiin keskustellakseni iloisella äbäläwäbälällä kuljettajan kanssa vaan matkatakseni paikasta A paikkaan B. Minulle käy OIKEIN HYVIN, että saan rentoutua toisen ajaessa ja vaikka torkahtaa pikkaisen.

Kun tälläinen RikkausTM yleistyy, niin itse ainakin tulen käyttämään omaa autoa yhä enemmän, vaikka en ajamisesta erityisesti pidäkään. Kun en yleensä juo alkoholiakaan, niin ei ole este edes juhliin mennessä tai sieltä tullessa. Veikkaan, että aika moni tulee harkitsemaan samaa.

P.S. Tukholmassa oli ainakin joku firma, oliko nyt Taxi Stockholm, jolla oli kiinteät hinnat ja luotettavat kuskit. Heidän taksejaan käytin siellä ollessani eikä koskaan ollut ongelmia. Veikkaan tietyntyyppisen palvelun takaavalle taksifirmalle olevan kysyntää tulevaisuudessa.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Kukko on 05.02.2018, 11:55:35
Quote from: Bellerofon on 05.02.2018, 11:26:25
Bussikuskin tärkein tehtävä on kuljettaa turvallisesti matkustajat ja kalusto ajoissa määränpäähän.

No tämä. Kun täällä Oulussa olen taksia tai bussia käyttänyt, ei ole sattunut kohdalle eksoottisen elämänasenteen omaavia iloisia kuskeja, vaan täysin harmaan yrmeitä perunaneniä, joiden toiminta on ollut täysin huomaamatonta - siis kaikki on toiminut. Silloin mihinkään yksityiskohtiin ei edes kiinnitä huomiota, kun kaikki toimii kuten odotettua on ilman turhia yllätyksiä. Ei silloin tarvi elämöidä jostain "iloisista tervehdyksistä". On voinut päästä paikasta toiseen ilman mitään "elämyksiä". Ikävä kyllä luulen että jatkossa tällaiset elämän totutut perusasiat eivät tule enää olemaan kenellekään itsestään selvyyksiä.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Dangr on 05.02.2018, 13:34:43
Eräänä päivänä näin kun Irakilaiselta näyttävä bussikuski vaihtoi äkisti kaistaa risteyksessä ja kolhi henkilöauton samalla. Tuokaan onnettomuus ei olisi sattunut ilman maahanmuuttoa. BKT kasvoi taas maahanmuuton vuoksi kun piti paklata kylki, maski ja etulamppu henkilöautosta ja pari kylkilevyä bussista. Näkemistäni bussionnettomuuksista 100% on tapahtunut väreileville maahanmuuttajille.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Kari Kinnunen on 05.02.2018, 13:55:24
Vähän aiheesta pois mutta luulenpa, että suuri ero nuivien ja suvaitsevaisten välillä on juurikin tässä. Suvaitsevan mielestä se oikeasti on kivaa kun katukuvassa, busseissa ja takseissa on iloisia vilkkaita sambaleleja. Heistä on oikeasti hienoa, että kirjastoissa on napatanssi ja bongorumpu kursseja. He oikeasti ovat sitä mieltä, että Suomalainen hiljaisuus ja asiallisuus on niin kovin junttia ja impivaaralaista.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Blanc73 on 05.02.2018, 14:45:07
Quotesuurta joukkoa maahanmuuttajia havitellaan taksinkuljettajiksi.
Kuka havittelee? Tästä taksiuudistuksesta on muuten tulossa melkoinen sirkus, vauhtia ja vaarallisia tilanteita ei tule puuttumaan. Ja ehkä se oikea osoitekkin joskus löytyy...
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: ikuturso on 05.02.2018, 14:57:17
Quote from: Don Nachos on 05.02.2018, 09:20:47
Bussikuskeina toimivat ulkomaalaiset ovat 1000x parempia asiakaspalvelijoita kuin yrmeät elämäänsä muumiutuneet kantikset.
Ethän yleistä? Tällä hommalla kun kaikki yleistykset ja stereotypioiden luomiset ovat aina tiettyjen nimimerkkien silmätikun alla.

Quote from: Don Nachos on 05.02.2018, 09:20:47
Taksinuskien kanssa ei ole ollut muuta ongelmaa kuin satunnaiset väärät käännökset risteyksissä.
Niin, ei se tarvi montaa metriä ajaa yksisuuntaista väärään suuntaan kun elämä alkaa käydä jännäksi. Rikkautta sekin.

-i-
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Kattomies on 05.02.2018, 15:05:40
Quote from: Blanc73 on 05.02.2018, 14:45:07
Quotesuurta joukkoa maahanmuuttajia havitellaan taksinkuljettajiksi.
Kuka havittelee? Tästä taksiuudistuksesta on muuten tulossa melkoinen sirkus, vauhtia ja vaarallisia tilanteita ei tule puuttumaan. Ja ehkä se oikea osoitekkin joskus löytyy...

Muutamat taksiyrittäjät ja -yritykset käyttävät jo nyt epäkuranttia työvoimaa, koska saavat palkkatukea heitä palkatessaan, esim. jatkuvasti negatiivisissa otsikoissa paistetteleva Kajon, jolta esim. Espoon kaupunki purki koulukuljetussopimuksia, kehuskeli aiemmin pestaavansa vaikka koko Kirkkonummen VOKin porukan.

Taksinkuljettajan paikkoja on nytkin auki satoja, joten vähän epäilen, miten alasta jatkossa tulisi houkuttelevampi. Provisiopalkka, joka parhaimmillaankin on vain hyvä, eikä kompnsoi hiljaista kysyntäaikaa, vuorotyö sekä lyhyellä ja pitkällä tarkastelujaksolla huomattavasti ka:ta pidemmät työtuntimäärät, joten miksi tuo alkaisi jatkossa enemmän ketään kiinnostamaan.

Taksiala saa myös itse itseään syyttää tapahtuneesta.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Totuus EPT on 05.02.2018, 15:08:19
Jaaha, todistuksensa unohtaneille koneinsinööreille helpotetaan työssäkäyntiä antamalla tulkkien ja bussikuskien lisäksi taksisuharin hommia.
Ja tässäkö on voimavarojen tärkein anti. Minusta on suhteellisen rajoittunutta noiden "moniosaajien" hommat, kyllähän sitä varmaan kohta pitäisi Suomen kalifiksi kalifin paikalle päästä seuraavaksi, mutta lattioiden kuuraamishommat ei tietenkään kunniakansalaisille käy.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Bellerofon on 05.02.2018, 15:30:04
Vahvasti off-topicia, mutta kuten joku taisi jo todetakin, niin nämä työt tulevat loppumaan pian. Luulen, että 30 vuoden sisällä liikenteestä iso osa on automatisoitu. Sitten meillä on onneksi moniosaavaa suharia pilvin pimein tarjolla.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Kattomies on 05.02.2018, 15:37:56
Quote from: Bellerofon on 05.02.2018, 15:30:04
Vahvasti off-topicia, mutta kuten joku taisi jo todetakin, niin nämä työt tulevat loppumaan pian. Luulen, että 30 vuoden sisällä liikenteestä iso osa on automatisoitu. Sitten meillä on onneksi moniosaavaa suharia pilvin pimein tarjolla.

30 vuotta on erittäin pitkä aika busineksessa, jossa kalusto vaihdetaan 2-3 vuoden välein. Toki itseajava kalusto korvaa kuljettajat osin/kokonaan joskus.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Supernuiva on 05.02.2018, 15:48:22
Quote from: Kattomies on 05.02.2018, 15:37:56

30 vuotta on erittäin pitkä aika busineksessa, jossa kalusto vaihdetaan 2-3 vuoden välein. Toki itseajava kalusto korvaa kuljettajat osin/kokonaan joskus.

Vaan uusitaanko enää jatkossa noin usein. Pohjolan Kreikassa kun voidaan pian olla tilanteessa, jossa osa takseista on wanhoja autoja. Jos kyytihinnat alentuvat ja taksit muuttuvat autoverollisiksi, katoaa "porkkana", jonka avulla autokalustoa on vaihdettu tiheään uusiin.

Väitän, että autovero on ollut yksi suurin syy siihen, miksi taksiautot olivat Impiwaarassa (ja vielä nyt) uudehkoja. Oli yksi ansaintamalli ostaa halpaan hintaan veroton auto, jonka sai myöhemmin myytyä käytettyjen autojen markkinoille hyvään hintaan.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Kattomies on 05.02.2018, 16:02:05
Quote from: Supernuiva on 05.02.2018, 15:48:22
Quote from: Kattomies on 05.02.2018, 15:37:56

30 vuotta on erittäin pitkä aika busineksessa, jossa kalusto vaihdetaan 2-3 vuoden välein. Toki itseajava kalusto korvaa kuljettajat osin/kokonaan joskus.

Vaan uusitaanko enää jatkossa noin usein. Pohjolan Kreikassa kun voidaan pian olla tilanteessa, jossa osa takseista on wanhoja autoja. Jos kyytihinnat alentuvat ja taksit muuttuvat autoverollisiksi, katoaa "porkkana", jonka avulla autokalustoa on vaihdettu tiheään uusiin.

Väitän, että autovero on ollut yksi suurin syy siihen, miksi taksiautot olivat Impiwaarassa (ja vielä nyt) uudehkoja. Oli yksi ansaintamalli ostaa halpaan hintaan veroton auto, jonka sai myöhemmin myytyä käytettyjen autojen markkinoille hyvään hintaan.

Auton hinta ja sitä myöden autoveron osuus taksassa on taustakohinaa, etenkin, kun takuuajan umpeuduttua tai käytetyn kaluston kanssa riskit kalliista remonteista ja seisonta-ajoista ovat vain ajan kysymys.

Useimpiin sopimusajoihin on lisäksi vaateita kaluston suhteen, joihin (kovin) käytetty ei käy.

Palkkakuljettajan vinkkelistä - autossa tulee istuttua yli kolmasosa vuorokaudesta/kalenterivuodesta - n. 100 000 kilometriä, en lähtisi (kuka lähtee) ajamaan Premiumia huonommalla kalustolla, kun huonommalla kalustolla ei saa kuin kipeän selän ja vi___sen.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: JNappula on 05.02.2018, 16:40:37
Tuleeko se Uber nyt sitten lailliseksi tämän uudistuksen myötä?
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Nuivanlinna on 05.02.2018, 16:49:07
Quote from: Kattomies on 05.02.2018, 15:05:40


Muutamat taksiyrittäjät ja -yritykset käyttävät jo nyt epäkuranttia työvoimaa, koska saavat palkkatukea heitä palkatessaan, esim. jatkuvasti negatiivisissa otsikoissa paistetteleva Kajon, jolta esim. Espoon kaupunki purki koulukuljetussopimuksia, kehuskeli aiemmin pestaavansa vaikka koko Kirkkonummen VOKin porukan.

QuoteVastuuhenkilöt - Kajon Oy
Jari Johannes Kujala  toimitusjohtaja   
Jorma Olavi Palomäki  puheenjohtaja   
Jarl-Martin Alexander Saarikangas  varsinainen jäsen   
Matias Juhani Savolainen  varsinainen jäsen   
Pekka Eerikki Mutanen  varsinainen jäsen

http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/kajon-oy/taloustiedot/330935

Onko hepuilla kytköksiä VOK-bisnekseen?
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: l'uomo normale on 05.02.2018, 16:56:46
Joku maaseudulla voisi ryhtyä tarjoilemaan mummoille ja satunnaisille kävijöille kyytejä autollaan niinkuin jo on tehnyt, mutta nyt virallistetusti. Voisi panna ilmoituksen nettiin ja bussipysäkille. Ehkä tyydyttäisi aktiivimallim vaatimukset, jos joku uskaltaa ottaa riskin työkkärin kanssa,
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Kattomies on 05.02.2018, 17:00:37
Quote from: JNappula on 05.02.2018, 16:40:37
Tuleeko se Uber nyt sitten lailliseksi tämän uudistuksen myötä?

Ei nykyisenlaisena veronkiertäjänä ja ihmiskauppiaana.

Kyllä, kun uuden lain vaatimukset täyttyvät, ml. verojen maksu.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: Kattomies on 05.02.2018, 17:08:43
Quote from: Nuivanlinna on 05.02.2018, 16:49:07
Quote from: Kattomies on 05.02.2018, 15:05:40


Muutamat taksiyrittäjät ja -yritykset käyttävät jo nyt epäkuranttia työvoimaa, koska saavat palkkatukea heitä palkatessaan, esim. jatkuvasti negatiivisissa otsikoissa paistetteleva Kajon, jolta esim. Espoon kaupunki purki koulukuljetussopimuksia, kehuskeli aiemmin pestaavansa vaikka koko Kirkkonummen VOKin porukan.

QuoteVastuuhenkilöt - Kajon Oy
Jari Johannes Kujala  toimitusjohtaja   
Jorma Olavi Palomäki  puheenjohtaja   
Jarl-Martin Alexander Saarikangas  varsinainen jäsen   
Matias Juhani Savolainen  varsinainen jäsen   
Pekka Eerikki Mutanen  varsinainen jäsen

http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/kajon-oy/taloustiedot/330935

Onko hepuilla kytköksiä VOK-bisnekseen?

Martin Saarikankaalla kytkös Kokoomukseen ja kenties sitä kautta mamu-businekseen.

Mutta linkin uutiseen liittyen - haluaa kouluttaa, jne. - todellisuudessa haluavat "kouluttaa", kun yhteiskunta maksaa koulutuksen ja saavat palkkatuen "kouluttamilleen" kuljettajille. Onhan tämäkin melkoinen rahasampo muiden rahoilla.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/espoolaisen-yrittajan-yllattava-tempaus-kouluttaa-vastaanottokeskuksen-pakolaiset-taksikuskeiksi/5316816#gs.fvXFruw
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: foobar on 05.02.2018, 19:02:45
Mainittakoon tässä yhteydessä Helsingin ulkomaalaisvahvistusten suorituksia omilla käyttökerroillani, yleisimmästä harvinaisimpaan:

- nollapalvelumentaliteetti lentokentältä kantamusten kanssa tulevaa asiakasta kohtaan
- äärimmäisen työstä kiinnostumattomuuden jatkuva eleellinen ilmaiseminen
- heikko kommunikointi suomeksi
- kommunikointi vain Tarzan-englannilla
- harhailu reitillä (tai pikemminkin siltä ihmeellisiin paikkoihin)
- Jyväskylän Suurajojen erikoiskokeiden harjoittelu koko reitin pituudelta (sen kulkiessa muutaman kilometrin Helsingin ydinkeskustassa)
- haluttomuus selkeistä pyynnöistä huolimatta viedä sinne minne pyydetään
- (Helsingin taksin) kyvyttömyys ymmärtää (ja kirjoittaa navigaattoriin) Urho Kekkosen katua tai Kampin keskusta osoitteena... no, Annankatu oli riittävän helppo näpyteltäväksi
- täydellinen tiedottomuus osoitteista yhdistettynä ilmeiseen luku- ja kirjoitustaidottomuuteen (mutta myöntämättä sitä, "näytä missä tässä näppäimistössä se (i-kirjain) on")
(Listalta puuttuu ahdistelu, koska olen riittävän ruma, pitkä, vähitellen valkeapartainen mies. En halua edes ajatella millaisia nämä keikat ovat puolet itseäni kevyemmille näteille blondityökavereilleni.)

Ensimmäistä voi kohdata suomalaiskuskien kohdalla. Joskus. Kuitenkin kaikkia muita listan tapauksia on tullut vastaan vain ja ainoastaan ulkkarikuskien kohdalla, ja näistä melkoisesti korostuen Afrikan sarven ja Lähi-idän seudulta.

Pitää nyt mainita yksi niistä positiivisista taustaisista, ei toki ainut joka on selviytynyt taksikuskin tulikokeestani moitteetta. Lähdin Espoosta rällästysreissulle Helsinkiin, ja totesin turkkilaisen oloiselle kuskille että "aja siihen Piritorin kulmalle, en kehtaa mennä Vaasankadulle aamupäivällä taksin kanssa." Kuski kysyi että "mikä se on, en tiedä", ja vastasin että "se aukio siinä, mikä se on nimeltään, Vaasanpuistikko tai jotain?" Kuski ymmärsi nimen samantien ja totesi jotain paikan luonteesta. Palvelu oli kohdallaan! Sääli että monesti se ei ulkomaan ihmeiden kanssa ole.

Maltan tuskin odottaa kilpailun vapautumista jokaiselle kameliteknikolle. Olen melko varma että olemassa olevat efektiiviset kartellit löytävät toimintaansa tiukemman laatuaspektin jolla kiristävät osakkaitaan hintatasonsa ylläpitämiseksi. Tai ainakin hartaasti toivon tätä.
Title: Vs: 2018-02-02 SK: Kumous taksin ratissa
Post by: simppali on 24.05.2020, 02:18:35
..tässä on epäily joidenkin kuskien ajotaidoista..en löytänyt taksilain uudistamista koskevaa ketjua...

Voiko olla, että Ihan Ne Suomalaiset taksia ajavat ovat unohtaneet muutamassa vuodessa ajotaidot ja osoitteet, vai onko alalle tullut "uutta voimaa"?

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1809187

QuoteSen jälkeen kun taksilaki uudistui pari vuotta sitten, poliisi on joutunut olemaan paljon enemmän tekemisissä taksinkuljettajien kanssa. Näin ainakin kokee Helsingissä partioiva vanhempi konstaapeli Anders Södermann.

Hän toteaa Poliisit -tv-sarjan viimeisimmällä kaudella, että taksinkuljettajien ajotaitojen taso on romahtanut viimeisen vuoden aikana. Kausi on kuvattu viime kesänä.

– Ajotaidot ovat hirveät. Jos olet ammattikuljettaja, sinun työsi on viedä ihmisiä paikasta A paikkaan B. Sinähän vaarannat heidän elämää olemalla huono kuljettaja, hän lataa jaksossa.

QuoteTaksinkuljettajan koetta tullaan lähitulevaisuudessa kehittämään ja sen suunta riippuu lakiin tulevista muutoksista. Parviainen itse olisi henkilökohtaisesti säilyttänyt koulutukset taksialalla.

– Onhan se poikkeuksellista, että meillä on yksi ammatti Suomessa, mihin ei vaadita mitään koulutusta. Päinvastoin muissa ammateissa lisätään pätevyysvaatimuksia koulutuksen kautta, Parviainen sanoo ja korostaa, että kyseessä on hänen henkilökohtainen mielipiteensä, ei Traficomin kanta.

Taksikuski tulee minustakin, kun eläkkeelle siirryn..auto on, ajokortti on sekä rikkeetön historia  voi ajella aivan huuhaata ympäri hesaa, viedä rautatieasemalta linnanmäelle haluavat juntit Espoon juvanmalmille katselemaan aidattuja varastorakennuksia tai jättää lentokentälle pyrkivät Malmin hautuumaan aidan viereen...

QuoteJakson kuljettajalla oli jo useampia liikennerikkomuksia takanaan, joten tällä kertaa kuljettaja ei selvinnyt huomautuksella.

– On päätöntä, että ihminen, joka ei osaa kuljettaa autoa, ajaa ammatikseen taksia, Södermann jatkoi.

Helsingin poliisi ei ota kantaa ilmiön yleisyyteen, koska ilmiötutkimusta asiasta ei ole tehty.

Ajotaidot ovat hirveät.

– Liikennerikkomukset ovat varmasti vähän nousseet, mutta myös taksiautojen määrä Helsingissä on noussut. Todennäköisesti siellä on eritasoisia kuljettajia joukossa riippuen heidän ajokokemuksestaan tai muista seikoista, ylikomisario Pekka Höök kertoo.

Södermann kertoo, totuuden..Höökillä painaa natsat kauluksissa liikaa ei uskalla sanoa totuutta..no minä uskallan, vaikka anonyymisti..muutama lähi-idän ihme ja afrikan kultapoika hommasi taksiluvan,,koska eräiden maiden ajokortti kelpaa sellaisenaan Suomessa, ja  vaihdon jälkeen Suomi ajokorttiin, taksiluvan ja kuljettajan nimi saadaan täsmäämään samalla kortilla/ajoluvalla..koska mitään muuta identiteettiin viittaavaa ei ole lupa kysyä, ellei ole epäilyä jostain oikeasta rikoksesta.

Ali, ali-Baba, Muhdumedi, Ali-Muhdumedi, Baba-Ihram, Ihram Baba jne..ajavat samalla ajokortilla ja samalla taksiluvalla ,,Suomalainen taksi yrittäjä istuu tuntikausia "tolpalla", on ajanut muutaman kyydin/13 tuntia .. poistuu nukkumaan..Ali-babat jaksavat, koska ukko ratin takana vaihtuu..vaikkapa 6 kertaa vuorokaudessa.