Hommaforum Testi

HOMMAN UUTISHUONE => Uutiset ja media => Kotimaa => Topic started by: koli on 19.12.2017, 17:31:50

Title: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: koli on 19.12.2017, 17:31:50
QuoteItä-Suomen yliopistoon uusi professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen

VTT Timo Kallinen on nimitetty uskontotieteen, erityisesti kulttuurien kohtaamisten ja yhteiskunnallisen muutoksen tutkimuksen, professoriksi Itä-Suomen yliopistoon 1.1.2018 alkaen. Kyseinen professuuri on uusi vakanssi Itä-Suomen yliopistossa.

Uusi professuuri keskittyy Itä-Suomen yliopiston strategian mukaisesti tutkimusalueeseen Rajat, liikkuvuus ja kulttuurien kohtaaminen.

Professuuri palvelee keskeisesti mahdollisimman laajasti teologian, kulttuurintutkimuksen ja kasvatustieteiden yhteisiä intressejä ja tutkimusta.

Timo Kallisen tutkimustyö on keskittynyt sekularisaatioon ja sekularistiseen ajatteluun globaalin etelän yhteiskunnissa. Hän on perehtynyt erityisesti hallitsijuuden maallistumiseen, mutta on kiinnostunut myös uskonnon suhteesta luonnonympäristön hyödyntämiseen ja markkinatalouteen.

Timo Kallinen on suorittanut valtiotieteiden maisterin tutkinnon vuonna 1997 ja valtiotieteiden lisensiaatin tutkinnon vuonna 2000 Helsingin yliopistossa. Hän väitteli valtiotieteiden tohtoriksi Helsingin yliopistossa vuonna 2005.
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/166276-ita-suomen-yliopistoon-uusi-professuuri-monikulttuurisuuden-ymmartamiseen

Uusi mädätysvirkamies, joka hokee "monikulttuurisuus on rikkaus" erilaisin tavoin.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: duc on 19.12.2017, 18:08:58
Tässä tiedekuntaneuvoston päätöslauselma PDF-tiedostona (https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://dynweb.uef.fi/kokous/2017844-7.PDF&ved=0ahUKEwjR2te5uZbYAhWOZFAKHVDODokQFggnMAI&usg=AOvVaw1mGt0d-1Yn-5sIj_C0JiCs).
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: MW on 19.12.2017, 18:23:13
...eli Yrjöperskeleen ennakkoima selitteläätiön professuuri on vihdoin perustettu! Tähän asti on amatöörivoimin selitelty kaikki parhain päin...
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: ämpee on 19.12.2017, 18:23:28
Jos monikulttuuri on noin vaikeasti ymmärrettävää, että sen ymmärtämiseksi pitää olla yliopistossa professuuri, niin kuinka sitä ylipäätään voidaan sietää ??
Varsinkin kun kukaan ei ole uskottavasti pystynyt osoittamaan ettei siitä ole muuta kuin haittaa.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: duc on 19.12.2017, 18:50:40
Linkissä ko. professorin akateeminen profiili (https://tuhat.helsinki.fi/portal/en/persons/timo-kallinen(eca4124e-8447-488b-8cb0-9f798079d6bc).html).
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: JP73 on 19.12.2017, 19:56:00
Viistoistavuotista heruu Koneelta, Nurmiselta ja Kordelinilta nollatutkimukseen jatkossa myös Itä-Suomessa.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: duc on 19.12.2017, 22:01:45
Tulevan professorin kirjoitus suvivirrestä otsikolla: Miten uskonnosta tulee kulttuuria? (https://antroblogi.fi/2017/05/suvivirsi-uskontoa-vai-kulttuuria/)
QuoteTulevana viikonloppuna kouluissa ympäri maan veisataan totuttuun tapaan suvivirttä osana lukuvuoden päättäjäisjuhlia. Tästä sangen viattoman kuuloisesta laulusta on muodostunut viime vuosikymmeninä yhdenlaisen suomalaisen "kulttuurisodan" symboli. Ainakin 1970-luvulta lähtien julkisuudessa on esitetty käsityksiä, joiden mukaan suvivirren kaltaisten kristillisten hengellisten laulujen esittäminen osana juhlaa, johon kaikkien oppilaiden, heidän perheenjäsentensä ja opettajien oletetaan osallistuvan, loukkaa uskonnottomien ja muihin uskontokuntiin kuuluvien oikeuksia. Vastakkaisen kannan mukaan suvivirsi on osa suomalaista kulttuuria ja perinnettä, jota kaikkien kansalaisten tulisi vaalia.
- -
Pelkistettynä kiistassa vaikuttaisi olevan kysymys siitä, onko suvivirsi uskontoa vai kulttuuria. Se saakin pohtimaan sitä, minkälaisiin perusteisiin sekulaarissa yhteiskunnassa vedotaan silloin, kun toisten uskonnollisiksi mieltämistä asioista puhutaan kulttuurina. Miten jostakin, jonka ajatellaan kuuluvan yksilöllisen vakaumuksen piiriin, tulee jaettua ja julkista? Tavoitteena ei ole määritellä uskontoa ja kulttuuria yleisesti ja siten paikantaa, kumman otsakkeen alle suvivirsi (tai joku muu asia) oikeasti kuuluisi. Pyrkimyksenä on mieluummin selvittää, miten nämä käsitteet ymmärretään, ja miten niitä käytetään nykypäivän suomalaisessa julkisessa keskustelussa.
- -
Yleisesti ottaen sekulaari kansallisvaltio nojaa ajatukseen kansalaisuudesta kaikille yhteisenä ensisijaisena identiteettinä, joka ylittää sukupuoleen, yhteiskuntaluokkaan ja uskontoon pohjautuvat erot. Tätä taustaa vasten tarkasteltuna moderni ajatus uskonnonvapaudesta pitää sisällään "piilotetun" ehdon: jokaiselle annetaan vapaus tunnustaa ja harjoittaa mitä tahansa uskontoa kuitenkin edellyttäen, että tämä vakaumus on alisteinen kansalaisuudelle. Kaikki ideologiat, uskonnolliset tai maalliset, jotka ovat ristiriidassa kansalaisvelvollisuuksien kanssa näyttäytyvät poikkeamina, koska ne sekoittavat ensisijaisen ja toissijaisen. Kun suvivirttä pidetään erottamattomana osana suomalaista juhlatraditiota, se eräällä lailla korotetaan uskonnollisesta rituaalista kansalliseksi kulttuuriksi, jolloin sen esittämistä loukkaavana tai häiritsevänä pitävät ihmiset eivät vaikuta ymmärtävän yleisen ja yksityisen välistä eroa.
- -
Suomen kristillisdemokraattien periaateohjelma on hyvä esimerkki siitä, miten poliittinen kanta muodostetaan uskonnolliselta pohjalta sekulaareja "pelisääntöjä" noudattaen. Ohjelmassaan puolue ehdottaa kristillisiä periaatteita poliittisen päätöksenteon perustaksi, mutta etsii tälle ennemminkin maalliset kuin uskonnolliset perustelut. Sen mukaan "[k]okemus on osoittanut, ettei yhteiskunta toimi terveellä tavalla, jos hylätään kymmenen käskyn ja lähimmäisenrakkauteen velvoittavan kultaisen säännön yleiseettinen perusta". Tämä tarkoittaa, että kristillisten arvojen paremmuus ja yleispätevyys eivät perustu niiden jumalalliseen alkuperään vaan väitettyyn historialliseen todistusaineistoon.
- -
Kun kristilliset periaatteet on tällä tavoin etäännytetty uskonnosta, ne voidaan nähdä mahdollisina kaikille – aivan kuten kristillisdemokraattisen puolueen jäsenyys on avoin jokaiselle, joka hyväksyy heidän periaateohjelmansa omasta uskontokunnasta riippumatta. Näin ollen esimerkiksi ateistit tai islaminuskoiset voisivat aivan hyvin olla kristillisdemokraatteja, jos he vain ovat vakuuttuneita kristittyjen periaatteiden "toimivuudesta" yhteiskunnassa.

Jos tätä ajatusleikkiä jatketaan pidemmälle, on kuviteltavissa yhteiskunta, joka olisi järjestetty kristillisten periaatteiden mukaisesti, mutta jossa kukaan ei olisi kristitty. Ajatellen oman kulttuurimme kristillisiä juuria ja toisaalta viime aikaista uskonnollisuuden vähenemistä joku voisi ehkä väittää, että olemme matkalla juuri tähän suuntaan.
Mielestäni kohtuullisen tasapainoista pohdintaa, eikä varsinaista mokutusta (https://hommaforum.org/index.php/topic,78347.0.html).
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: koli on 19.12.2017, 22:44:31
Quote from: ikuturso on 19.12.2017, 22:41:53
Siinä taas BKT nousee 100 000 eurolla vuodessa kun näitä virkoja perustetaan. #suominousuun

-i-

Mutta taas palkattiin valkoinen miesoletettu, jolla ei ole omakohtaista perstuntumaa monikulttuurisuudesta, kun ei ole itse monikulttuurinen. Rasismia. Jos olisi palkattu rodullistettu nainen, niin olisi saatu naisnäkökulma, joka on yleensä parempi kuin miesnäkökulma ja monikulttuurista perspektiiviä monikulttuurisuuteen.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: duc on 19.12.2017, 22:54:49
Varasijalle jäi Ilkka Lindstedt, arabian kielen ja islamintutkimuksen dosentti, joka näkemyksiltään näyttää olevan hyvin lähellä Jaakko Hämeen-Anttilaa, joten Timo Kallinen lienee sittenkin täyspäisempi valinta. Aika näyttää.

Lindstedtin näkemyksistä kuuntele esim. Islamin alkuvaiheet (https://areena.yle.fi/1-2976192).
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: MW on 19.12.2017, 23:06:45
Quote from: koli on 19.12.2017, 22:44:31
Quote from: ikuturso on 19.12.2017, 22:41:53
Siinä taas BKT nousee 100 000 eurolla vuodessa kun näitä virkoja perustetaan. #suominousuun

-i-

Mutta taas palkattiin valkoinen miesoletettu, jolla ei ole omakohtaista perstuntumaa monikulttuurisuudesta, kun ei ole itse monikulttuurinen. Rasismia. Jos olisi palkattu rodullistettu nainen, niin olisi saatu naisnäkökulma, joka on yleensä parempi kuin miesnäkökulma ja monikulttuurista perspektiiviä monikulttuurisuuteen.

Kun tuokin raha kerran törsätään, olisi paras törsätä se mahdollisimman näyttävästi: eli mielellään lukutaidoton kotoaan poistumiskiellossa oleva FGM-mutiloitu somalinainen.

Monikulttuurin ymmärtäjä aidoimmillaan.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: Peltipaita on 19.12.2017, 23:13:57
Quote from: duc on 19.12.2017, 22:01:45

Mielestäni kohtuullisen tasapainoista pohdintaa, eikä varsinaista mokutusta (https://hommaforum.org/index.php/topic,78347.0.html).
Tasapainoinen pohdinta on rasismia, kuten hyvin tiedetään. Katsotaan muuttuuko tyyli.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: guest14935 on 19.12.2017, 23:18:22
Quote from: ikuturso on 19.12.2017, 22:41:53
Siinä taas BKT nousee 100 000 eurolla vuodessa kun näitä virkoja perustetaan. #suominousuun

-i-
Moninkerroin enempi kun tutkimustyöryhmiä perustelevat, saavat apurahoja projekteihin, kaikenmoisia monikulttuuritiloja, monikulttuurisia muutamankymmenen (valkoisen kännisen) hengen tutustumismatkoja biitseille kehitysmaiden hätää seuraamaan jne.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: Supernuiva on 20.12.2017, 00:54:34
Professorilla on myös "opetuslapsia" eli maisteri-, lisensiaatti- ja tohtoriohjelmissa opiskelevia. Olisi hyvin olennaista seurata myös sitä, mihin valmistuvat opiskelijat sijoittuvat.

Tämä professori vaikuttaa yhteiskuntaan kaikkein eniten siten, että hänen opiskelijansa menevät mokualan töihin, häntä haastatellaan asiantuntijana julkisuudessa mielipidevaikuttajana ja hän voi myös vaikuttaa kuultavana asiantuntijana poliittiseen päätöksentekoon.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: Blanc73 on 20.12.2017, 07:57:59
QuoteItä-Suomen yliopistoon uusi professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Minä ymmärrän valitettavasti liiankin hyvin vallitsevan monikulttuurisuus-ideologian ja sen tarkoitusperät. Pitäisikö hakea professuuria ja alkaa pitämään silmiä aukaisevia luentoja ympäri Suomen niemen? Lupaan olla valehtelematta, toisin kuin muut tavan mokuttaja professorit, sekä pidättäydyn 100%:lla varmuudella kulttuurimarxilaisuuden tuputtamisesta kuulijoille.

Seuraavat höttölauseet avaavat professuurin todelliset tarkoitusperät:
QuoteUusi professuuri keskittyy Itä-Suomen yliopiston strategian mukaisesti tutkimusalueeseen Rajat, liikkuvuus ja kulttuurien kohtaaminen.
QuoteProfessuuri palvelee keskeisesti mahdollisimman laajasti teologian, kulttuurintutkimuksen ja kasvatustieteiden yhteisiä intressejä ja tutkimusta.
Eli kysymys on jälleen kerran Islamista ja muslimivoittoisen maahanmuuton puffaamisesta. Vai onko joku muu uskonto, jota pitää markkinoida veronmaksajille kuin jotain random rahastosäästö-kusetusta? Ei ole.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: foobar on 20.12.2017, 08:27:40
Quote from: koli on 19.12.2017, 17:31:50
QuoteVTT Timo Kallinen

Hetken aikaa jo ajattelin että helvetti, onko VTT:kin jo laitettu multikultin asialle. Onneksi sentään kyseessä taisi olla lähteen sijaan titteli, valtiotieteiden tohtori.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: Lalli IsoTalo on 20.12.2017, 09:08:36
"Itä-Suomen yliopistoon uusi professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen"

Helpotan professorin työtä:

monikulttuurisuus = väestönvaihto
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: Tuomas3 on 20.12.2017, 09:40:14
Kallinen on ihan tasapainoinen ja objektiivinen tutkija. Tuossa asemassa häntä ruvetaan painostamaan niin rahoittajien kuin maailmankansalaista edustavien poliitikkojen taholta. Monelle on käynyt niin, että objektiivisuus on vaihtunut trendien alleviivaamiseen.

Sekuläärin mallin kannattajana hän vastustaa taatusti kohdissa "rajat" ja "liikkuvuus" islamistien vapaata liikkuvuutta ja apposen avoimia rajoja. Ensimmäinen objektiivinen ulostulo aiheesta ja hän saa sellaisen paskamyrskyn niskaansa, että joutuu vakuuttelemaan joka paikassa, ettei ole rasisti. Jännityksellä odottamaan, missä vaiheessa objektiivisuus loppuu. Puurosella se loppui viimeistään kirjan Valkoisen vallan lähettiläät, jälkeen, kun häntä syytettiin natsisympatioista.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: siviilitarkkailija on 20.12.2017, 09:43:46
Quote from: Lalli IsoTalo on 20.12.2017, 09:08:36
"Itä-Suomen yliopistoon uusi professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen"

Helpotan professorin työtä:

monikulttuurisuus = väestönvaihto

Itseasiassa monikulttuurisuus on ihan kaikkea muutakin.

Esim Sisiliassa mafian johtajan poika halusi lääkäriksi. Poika oli toivoton urpo ja yliopiston rehtori oli sitä mieltä että poika ei koskaan voi ryhtyä lääkäriksi. Tämän jälkeen kulttuuritapojen mukaan loukattu isä lähetti kaksi neuvottelijaa tapaamaan rehtoria, joka pistoolin piippu otsassa onnistui neuvottelemaan pojasta yleislääketieteen lääkärin eikä haluttua kirurgia.

Kaikki voittivat, pojasta tuli lääkäri, rehtoria ei tarvinnut ampua ja mafian johtsjan vaimo ja miehensä olivat onnellisia tai onnellisempia kuin poikansa potilaat.

Kuka väittää etteikö monikulttuurisuus lisäisi onnellisuutta. On nimittäin niin että se mikä tapahtui Palermossa pistoolilla, tapahtuu Itä-Suomessa kepulihuijarien ja isäntien kiristyksillä vähän siistimmin ja sensijaan että tehdään yhdestä lahjattomasta pojasta äidin iloksi lääkäri, tehdään monikulttuurisuusvalheen nimissä professuuri.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: duc on 20.12.2017, 09:54:40
Pohdin kerran (https://hommaforum.org/index.php/topic,118255.msg2571081.html#msg2571081) forumilla, että humanistisissa tieteissä ollaan nyt vallitsevan paradigman orjia:
QuoteHumanististen tieteiden viimeisin paradigma (= suunnilleen sama kuin näkökulma) on ollut ymmärtää eri kulttuureita ja ihmisiä. Käytännössä se on tarkoittanut ns. myötäkarvaan harjaamista, eli on etsitty enemmän yhdistäviä tekijöitä kuin eroja. Lähes ainoa, jota on uskallettu kritisoida on edellinen paradigma, eli länsimaisen kristityn heteromiehen näkökulma. Toki tämä ei ole kaikenkattava tilanne, vaan tutkijakohtaisesti näkökulma vaihtelee, mutta nyt tarkoitan yleistä trendiä. Edellisessä paradigmassa nähtiin oikeutetusti paljon ongelmia. Nyt on aika nähdä nykyisen ongelmat. - - Mielestäni humanistisissa tieteissä olisi syytä pyrkiä ilmiöiden selittämiseen niiden ymmärtämisen sijaan, koska selittäminen on mahdollisimman neutraali tapa. Ymmärtäminen on myötäkarvaan silittämistä. Tähän suuntaan ovat menossa vasta harvat uskontotieteilijät. Tiede on kuin tankkeri, joka kääntyy hitaasti.

Tieteen kuuluu olla vapaa, ja professoria ei sido kateederissa puhuessaan mitkään poliittiset päätökset. Käytännössä vaatii kuitenkin paksua nahkaa nousta vallitsevia käsityksiä vastaan, vaikka metodinen epäily ja tieteen itsensäkorjaavuus vaativat sitä aika ajoin. Kritiikki on kaiken tieteellisen työn lähtökohta. On mielenkiintoista nähdä, miten Kallinen virkaansa hoitaa.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: siviilitarkkailija on 20.12.2017, 10:32:19
Väkivallan (tuomittava) ja Voimankäytön (hyväksyttävä) ero on tiukasti kulttuurisidonnainen ilmiö. Vihervasemmistolainen sekopää mielellään valehtelee että esim ihmiselämän kunnioitus olisi yleismaailmallinen ja kaikkia kulttuureja yhdistävä tekijä. Ei ole. Orjuuttakin on ja islamilaisissa maissa tai eräissä Afrikan maissa noita voidaa tappaa osana oikeudenkäyttöä. Eu:ssa voidaan tuomita kapinoitsija kuolemaan ja hakata katalonialainen eläkeläinen mössöksi kun vaarana on irtautuminen emämaasta. Asioista on kuitenkin vahvat näkemyserot.

Todellisuudessa lähes kaikki väkivalta on näkemyserojen tuotetta ja rauha kulttuurista harmoniaa. Monikulttuurisuus on väkivallan ja julmuuden hyväksyntää tai ihmisten pakottamista julmuuteen ja väkivaltaan. On jotenkin vaikea hyväksyä että Suomessa Ylipäätään kukaan haluaa tai voi ryhtyä väkivallan lisääntymistä tieteellisesti kannattavaksi professoriksi.

Vaadin yhtä loogisesti astrologian, tulevaisuuden tähdistäennustamisen selitystieteen palauttamista yliopistoihin sille kuuluvalle paikalle. Kuin jos ryhdyn väkivallan lisäämisen professuuria pyörittämään. Edellinen ei sentään vahingoita ketään. Monikulttuurisuus sensijaan vammauttaa, polttaa ja lopulta tappaa.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: duc on 20.12.2017, 12:04:58
Löytyy Lindstedtiltä myös tasapainoista tuotosta, kuten: https://netn.fi/artikkeli/uskontokritiikki-arabialais-islamilaisessa-maailmassa-800-900-luvuilla

Ihmettelen vain, miksi julkisuudessa näiden islamin tutkijoiden on niin kovin vaikea olla tasapuolisia. Esim. Islamin tiettyjä luonteenomaisia piirteitä vältetään esittämästä julkisuudessa, ja päinvastoin korostetaan (https://www.mtv.fi/uutiset/mielipiteet/artikkeli/isis-iran-ja-saudit-eivat-edusta-kaikkia-muslimeja/6284018) maanisesti, miten monimuotoinen islam on.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: Outo olio on 20.12.2017, 13:59:43
Onko Itä-Suomen yliopisto saanut tätä varten ylimääräistä rahaa, vai onko se nyt vastaavasti lakkauttanut jonkun toisen professuurin? Jos ylimääräistä rahaa on tullut niin keneltä, ja jos taas jostakin muusta opetuksesta ja tutkimuksesta on leikattu niin mistä?

En muista varsinaisesti Itä-Suomen yliopiston tilannetta, mutta yliopistoilta ja amiksilta ainakin on leikattu viime vuosina, ammattikorkeiltakin melko varmasti. Opetuksesta siis säästetään ihan kaikkialla. Mutta onneksi meillä on varaa oikeasti tärkeisiin asioihin, kuten monikulttuuriin.
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: JP73 on 20.12.2017, 20:46:06
Quote from: Outo olio on 20.12.2017, 13:59:43
Onko Itä-Suomen yliopisto saanut tätä varten ylimääräistä rahaa, vai onko se nyt vastaavasti lakkauttanut jonkun toisen professuurin? Jos ylimääräistä rahaa on tullut niin keneltä, ja jos taas jostakin muusta opetuksesta ja tutkimuksesta on leikattu niin mistä?

En muista varsinaisesti Itä-Suomen yliopiston tilannetta, mutta yliopistoilta ja amiksilta ainakin on leikattu viime vuosina, ammattikorkeiltakin melko varmasti. Opetuksesta siis säästetään ihan kaikkialla. Mutta onneksi meillä on varaa oikeasti tärkeisiin asioihin, kuten monikulttuuriin.

Oliko niin, että opettajakoulutus lopetettiin kokonaan Savonlinnasta? Siitäkö saatiin rahoitus monikulttuuripalvonnan laitokselle?
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: Outo olio on 20.12.2017, 21:39:37
^Näköjään vain siirtyi eri paikkaan. Eli rahat on jostakin muusta, paitsi sitten jos Joensuussa on niin paljon pienempi vuokra ja muut menot kuin Savonlinnassa, mutta tästä ei kai ole kysymys.

QuoteSavonlinnan luokanopettajakoulutus siirtyy Joensuun kampukselle syksyllä 2018
https://www.uef.fi/web/skope/luokanopettajakoulutus-savonlinna (https://www.uef.fi/web/skope/luokanopettajakoulutus-savonlinna)
Title: Vs: 2017-12-19 Itä-Suomen yliopistoon professuuri monikulttuurisuuden ymmärtämiseen
Post by: siviilitarkkailija on 23.12.2017, 18:31:24
Quote from: duc on 20.12.2017, 12:04:58
Löytyy Lindstedtiltä myös tasapainoista tuotosta, kuten: https://netn.fi/artikkeli/uskontokritiikki-arabialais-islamilaisessa-maailmassa-800-900-luvuilla

Ihmettelen vain, miksi julkisuudessa näiden islamin tutkijoiden on niin kovin vaikea olla tasapuolisia. Esim. Islamin tiettyjä luonteenomaisia piirteitä vältetään esittämästä julkisuudessa, ja päinvastoin korostetaan (https://www.mtv.fi/uutiset/mielipiteet/artikkeli/isis-iran-ja-saudit-eivat-edusta-kaikkia-muslimeja/6284018) maanisesti, miten monimuotoinen islam on.

Väite suvaitsevaisesta islamista karahtaa islam-teologiaan josta, kuten yllä, voidaan jauhaa paskaa lähinnä 1000 v sitten oleena ja 1000 v vanhan arvomaailman pohjalta. Mikäli kirkkotutkija (moskeijatutkija) ottaisi ja ryhtyisi tekemään ennakkoluulotonta ja kriittistä islamtutkimusta, suvakkiperseiden maahantuomat islamradikaalit uhkaisivat jokaisen tällaisen tutkijan henkeä ja omaisia. Eikä kyse ole mistään huuhaasta vaan aidosta turvallisuusuhasta.

Suomen poliittinen poliisilaitos ei pysty eikä halua suojella ihmistä joka tekee vapaata ja kriittistä islamtutkimusta. Tappouhkauksen kohteeksi pääsee kun arvioi  ilman Kairon yms islamilaisten yliopistojen sensurointia ja valheita islamilaisen teologian kuoppia ja ristiriitaisuuksia. Tämän takia jokainen tutkija mieluummin vajoaa historian triviaan kuin tekee aitoa tutkimusta islamista.

Monikulttuuriväkivallan yksi ilmiö on islamin tutkimuksen monopolisointi arabien yliopistoihin ettei sekä uskonnon hallinta että näkemykset sen negatiivisista seurauksista leviä. Tämän hallinnan eteen ollaan sekä valmiita murhaamaan että hyväksymään murhat. -> islamin tutkimus on täysin lapsenkengissä ja valjastettu lähinnä vanhoillisten kusipäiden oman vallan pönkittämiseen. Muut tutkijat vaiennetaan joko rasismisyytöksin tai väkivaltauhkauksin.