Vasemmiston keskusteluohje: Älä keskustele!Tuli tällainen blogi vastaan, mutta ei mieleen ketjua, johon tämän laittaisi, joten se on nyt täällä
peräkammarissa Kylänraitilla(*.
Veikka Lahtinen oli vasemmistonuorten "safariopas" Yläluokkasafari-bussiretkellä Suomen rikkaimmille postinumeroalueille, puuhastelee Huhumyllyn ja muiden "faktantarkistusyhteisöjen" joukoissa, kirjoittelee Turun Ylkkäriin ja on Animalian kampanjakoordinaattori. Löytyy mainintoja monesta ketjusta Hommaltakin. Vaikka tämä blogi on opas dialogiin verkossa, keskittyy se lähinnä keskustelemattomuuteen ja syihin olla käymättä keskustelua ollenkaan tai
tietynlaisten ihmisten kanssa.. (kaikki kuusi kohtaa lyhennetty, koko blogi lopun linkistä)
Quote from: Veikka LahtinenOhjeet mielekkään dialogin käymiseen verkossa
Dialogi on aikamme suuria kysymyksiä, ainakin jos kuuntelee medioita. Ollaan huolissaan dialogin katkeamisesta eri ihmisryhmien välillä, kaivataan dialogia ratkaisemaan jännitteitä yhteiskunnassa ja liian vihaisia keskustelunavauksia ohjeistetaan dialogisempaan lähestymistapaan.
Kuitenkaan dialogin käyminen ei ole usein ihan niin helppoa. Siksi olen kirjoittanut tällaisen kuuden kohdan ohjelistan, jolla pääsee liikkeelle, rohkaistuu keskustelemaan ja myös tunnistamaan dialogin sudenkuopat
1. Tunnista umpikuja
Keskustelun käymistä vielä tärkeämpää on todeta, että tätä keskustelua ei kannata käydä. Koskaan ei ole pakko keskustella.
2. Vedä rajat kohteliaisuuteen
Hyvä nyrkkisääntö on, että sinulta voidaan edellyttää vain niin paljon kohteliaisuutta kuin keskustelukumppanisi sitä tarjoaa. Kenellekään tylysti tai halventavasti sinua puhuttelevalle ei tarvitse olla mukava.
3. Blokkaa, blokkaa, blokkaa
Sinulla ei ole velvollisuutta tarjota someseinälläsi kaikille avointa keskustelualustaa. Sama koskee blogeja, chatteja ja niin edelleen.
4. Älä koe huonoa omaatuntoa
Yhteiskunnassa vallitsee yleinen harha, että keskustelusta kieltäytyminen olisi vakava ongelma. [...] Onnistunut dialogi on kielenkäytön erityistapaus, ei mikään tyypillinen tapaus. Ylipäätään keskustelun merkitystä korostavat politiikassa eniten ryhmät joilla on eniten valtaa. Miksi? Koska dialogi ei johda vallan uusjakoon vaan säilyttää asetelman pitkälti entisellään.
5. Ehdottomat rajat on pakko vetää
Kenenkään ei tarvitse ikinä keskustella ihmisen kanssa, jonka aatteeseen kuuluu keskustelukumppanin karkottaminen maasta, tämän ihmisoikeuksien kiistäminen, uhkailu tai joukkotuhonta.
6. Asiallisuuskin toimii. Joskus.
Silloin harvoin kun on aidot mahdollisuudet mielekkääseen keskusteluun, sitä on hyvä käydä asiallisesti, lähteitä käyttäen, kunnioittavasti ja hermostumatta.
https://lahtinenveikka.wordpress.com/2017/11/26/ohjeet-mielekkaan-dialogin-kaymiseen-verkossa/ (26.11.2017)
Siirretty Kylänraitille, hyvä aihe. -A
e: Pari korjausta. Hyvä, että löytyi sopivampi paikka postaukselle(*
Kun vasemmistolainen antaa ohjeita keskustelun käymistä varten, ensimmäinen ohje on välttää umpikujia ja viimeinen ohje käskee luottamaan asiallisuuteen, mutta vain poikkeustapauksissa. Muut ohjeet ovat lähinnä keskustelun välttelyä etukäteen. Näin sitä suojellaan omaa totuutta auringonvalolta.
Rasmusryhmäläiset profiilikuvissaan ihan näyttävätkin usein mustavalkoisilta nosferatuilta.
Tuossapa tuli tiiviissä muodossa hyvin esitetyksi se, miksi kiihkeimpien suvakkien kanssa on turha yrittää käydä keskustelua. Ei se johda mihinkään, eikä voikaan johtaa.
Huomattavasti järkevämpää on yrittää vaikuttaa niihin ihmisiin, jotka eivät ole fanaattisesti jonkin tietyn ideologian kannattajia, vaan aidosti uteliaita kuulemaan vaihtoehtoisia ja virallisesta linjasta poikkeavia näkemyksiä esim. maahanmuuttoon liittyvistä asioista. Siinä suhteessa Homman kaltaisella foorumilla on paljonkin annettavaa.
Sama meno kuin kommarien kanssa keskusteltaessa Neuvostoliitosta ihanalla 70-luvulla. Saat keskustella vain jos olet samaa mieltä tai jos olet erimieltä, vaikenet. Näin saadaan vihervasemmistolaisen paskasakin ja monikulttuuria edistävän sekopäälauman kanssa laadukas ja asiapohjainen keskustelu:
Ainoa jolla on mielipide ja sananvapaus on vihervasemmistolainen sekopää. Jotkut asiat ei muutu koskaan. Ovatkohan oppineet sääntönsä kodista. Voi olla, niin että yritys tuollaisen puupään kanssa mihinkään ajatustenvaihtoon on käytännössä mahdotonta.
Quote from: Eisernes Kreuz on 26.11.2017, 16:02:16
Tuossapa tuli tiiviissä muodossa hyvin esitetyksi se, miksi kiihkeimpien suvakkien kanssa on turha yrittää käydä keskustelua. Ei se johda mihinkään, eikä voikaan johtaa.
Eihän nykyajan "keskustelu" ole sitä, että istutaan vastakkain ja puhutaan ja kuunnellaan vuorotellen. Nykyään "keskustelu" on sitä, että arvioidaan netissä kirjallisesti toisen kirjallista tuotantoa. Tällaisen mielpipiteenvaihdon tarkoitus ei niinkään ole sovitella näkemyksiä ja etsiä kompromisseja keskustelijoiden kesken, vaan esitellä perustellusti kolmansille osapuolille, miksi opponentin ideat eivät ole toimivia.
Tuloksia ei siis mitata sen mukaan, saako opponentin näkemyksiä muutettua vaan sen mukaan, missä suhteessä omat ja opponentin ideat tarttuvat sananvaihtoa seuraaviin.
Quote from: Eisernes Kreuz on 26.11.2017, 16:02:16
Tuossapa tuli tiiviissä muodossa hyvin esitetyksi se, miksi kiihkeimpien suvakkien kanssa on turha yrittää käydä keskustelua. Ei se johda mihinkään, eikä voikaan johtaa.
Voi se johtaa suvakin pakenemiseen vuorille, jos itse malttaa perustella väitteensä, argumenttinsa, huolellisesti. Suvakki ei tee sitä koskaan. Suvakkia ei kiinnosta totuus, diskurssi, vaan valta. Pelkkä valta, koko valta. Hän haluaa sen itselleen. Vain tasa-arvoisten kesken käydään keskusteluja. Se ei muuten käy laatuun edes suvakkien itsensä kesken. Jyrkkä valta- ja nokkimishierarkia.
Quote
Huomattavasti järkevämpää on yrittää vaikuttaa niihin ihmisiin, jotka eivät ole fanaattisesti jonkin tietyn ideologian kannattajia, vaan aidosti uteliaita kuulemaan vaihtoehtoisia ja virallisesta linjasta poikkeavia näkemyksiä esim. maahanmuuttoon liittyvistä asioista. Siinä suhteessa Homman kaltaisella foorumilla on paljonkin annettavaa.
Niin, meistä useita kiinnostaa, mikä on totta ja miten sen voi perustella.
Quote from: siviilitarkkailija on 26.11.2017, 16:08:27
Sama meno kuin kommarien kanssa keskusteltaessa Neuvostoliitosta ihanalla 70-luvulla. Saat keskustella vain jos olet samaa mieltä tai jos olet erimieltä, vaikenet. Näin saadaan vihervasemmistolaisen paskasakin ja monikulttuuria edistävän sekopäälauman kanssa laadukas ja asiapohjainen keskustelu:
Ainoa jolla on mielipide ja sananvapaus on vihervasemmistolainen sekopää. Jotkut asiat ei muutu koskaan. Ovatkohan oppineet sääntönsä kodista. Voi olla, niin että yritys tuollaisen puupään kanssa mihinkään ajatustenvaihtoon on käytännössä mahdotonta.
Surullista on se, että vihervasemmisto ei näytä itsekään olevan perillä omasta aatehistoriastaan tai historiasta yleensä. Mielestäni lähinnä järjetöntä ja pelottavaa on se, että osa jopa korkeakoultetuista vihervasemmistolaisista vannoo sen kaikista tuhoisimman ideologian nimiin. Se ideologia on johtanut kärsimyksiin joka kerta, kun sitä on kokeiltu. Viimeksi Venezuelassa. Verenvuodatuksessa kommunismi tai marxilaisuus johtaa muita totalitaristisia ideologioita 12-0, mitä nyt islam on kirimässä takakaarteessa peesiin. Jos ette muista tai tiedä, 1900-luvun historian perusoppikirja käteen.
Äärivasemmiston tapana ei ole keskustella, vaan teloittaa väärinajattelevat. Veikka Lahtinen on loogisesti tällä linjalla.
Quote from: Ajattelija2008 on 26.11.2017, 17:06:50
Äärivasemmiston tapana ei ole keskustella, vaan teloittaa väärinajattelevat. Veikka Lahtinen on loogisesti tällä linjalla.
Ihan vakavasti ottaen näin voisi käydä, jos tuo nulikka päästetään lähellekään todellista valtaa saati totaalia valtaa. Miksi hän toimisi eri tavalla, kuin sadat tai tuhannet kommunistivallanpitäjät ennen häntä? Onko hän heitä jotenkin viisaampi ja kypsyneempi ihminen? Tuskin, kun kirjoitusräpellystään lukee. Eihän siinä toisinajattelijan kanssa edes keskustella, eikä pienintäkään ajatusta ole sille mahdollisuudelle, että olisi hengenheimolaisineen jotenkin erehtynyt tai toistamassa historiallista erehdystä.
Joku voi pitää tätä vassariväkivaltavisiotani liioiteltuna. Näin ajatteleva voisi kysyä itseltään, miksi esimerkiksi kokoomuslaiset, media tai edes poliisi eivät tule henkilöinä, esimerkiksi konservatiivi- tai liberaalipoliitikkoina, esille ja sano esimerkiksi Veikka-vajakillemme perustellut vasta-argumentit ja haasta häntä keskusteluun, väittelyyn? Konservatiivi ei uskalla olla konservatiivi? Mitä hänestä jää jäljelle...
Tietenkään itseään (=ideologiaansa) kunnioittava vassari ei keskustele vallanpitäjien kanssa heidän käyttämillään käsitteillä, jotka ovat kehittyneet tieteiden, sivistyksen ja uskonnonkin vaikutuksista ja rinnalla. Veikka pakenisi vuorille tai ainakin läheisen R-kioskin takamaastoon. Vaan se porvari ja röyhkeä fasisti saisi kyllä kimppuunsa antifan tapaisen mobbauksen, yksilönä, töissä, julkisuudessa, nakkikioskilla. Kukaan, huomatkaa
kukaan, ei asetu tukemaan poliitikkoa tai median näkyvämpää hahmoa, joka uskaltaa henkilönä haastaa nämä kaaderit. Jussi Halla-ahoa ympäröi täydellinen poliittinen hiljaisuus; muut poliitikot ja rebekkahärköset pitävät kyllä meteliä kokemistaan keskusteluun haastamisista, leimaavat ne suoraan rikoksiksi ja vaativat valtion väkivaltakoneistoa lyömään natsia lakikirjalla päähän. Yhtälö ei toimi toiseen suuntaan.
Yllättävää kyllä, lähes kaikki pelkäävät pahaa meteliä pitävää vassari roskajoukkomobausta. Vai onko siihen aihetta? Edellä esitttämäni perusteella saattaisi olla. Ruotsissa poliittisia vastustajia on hakattu ja peloteltu jättämään tehtävänsä. Sveriges Sak är vår?
Jep jep, että vääriä mielipiteitä omaavien kanssa ei tule keskustella. Ei erityisen yllättävää. On tuossa toki hyviäkin pointteja. Ei oikeasti maksa vaivaa yrittää keskustella, jos keskustelukumppanilta puuttuu käytöstavat.
Hahhahh.. ensimmäinen juttu on tunnistaa umpikuja. :D :D
Voin itse laittaa myös keskusteluohjeet.
1. analysoi käsiteltävän asian premissi.
- mikä on käsiteltävän asian ydin, joka muodostaa seurauksia (positiivisia tai negatiivisia)?
2. Älä lyö lukkoon kantaasi, ennen kuin olet varma premissistä
3. Jos joku kertoo sinulle, että olet väärässä ja tämä todistaa väitteensä kestävästi, vaihda näkemystäsi välittömästi. Jos on tarpeen, pahoittele virhettäsi jos olet loukannut jotain.
4. Ad Hominem hyökkäyksissä sinua vastaan, minkä tarkoituksena on väistää esitetty totuus, ole moraalisesti suvereeni ja tuhoa vastustajasi moraalisella ylivoimalla. Lisää mukaan sarkasmia, huumoria ja saa vastustajasi tuntemaan itsensä täydelliseksi mitättömyydeksi.
5. Vetäydy ad hominem hyökkäysten sattuessa voittajana ajoissa, shock & awe, pidä katse pallossa eli premississä.
QuoteKoska dialogi ei johda vallan uusjakoon vaan säilyttää asetelman pitkälti entisellään.
Suhteellisen radikaali lähtökohta sosiaaliseen kanssakäymiseen. Keskustelu on turhaa, jos sen avulla ei saa lisää valtaa.
Niin paljasta, niin paljasta. Laittaisivat edes housut jalkaan. Kaikki alisteista vallan saavuttamiselle. Sen lisäämiseksi käy mikä vain.
Jos keskustelulla ei saavuta lisää valtaa, niin se on hyödytöntä. Huh.
Quote from: Saturnalia on 26.11.2017, 18:22:21
QuoteKoska dialogi ei johda vallan uusjakoon vaan säilyttää asetelman pitkälti entisellään.
Suhteellisen radikaali lähtökohta sosiaaliseen kanssakäymiseen. Keskustelu on turhaa, jos sen avulla ei saa lisää valtaa.
Niin paljasta, niin paljasta. Laittaisivat edes housut jalkaan. Kaikki alisteista vallan saavuttamiselle. Sen lisäämiseksi käy mikä vain.
Jos keskustelulla ei saavuta lisää valtaa, niin se on hyödytöntä. Huh.
Se on jopa pelottavaa, kun muistaa kommunismin mustan ja veriruskean historian. Mikäpä alkaa, kun keskustelu loppuu? Pakko, väkivalta ja sorto.
Quote from: Siili on 26.11.2017, 16:21:33
Quote from: Eisernes Kreuz on 26.11.2017, 16:02:16
Tuossapa tuli tiiviissä muodossa hyvin esitetyksi se, miksi kiihkeimpien suvakkien kanssa on turha yrittää käydä keskustelua. Ei se johda mihinkään, eikä voikaan johtaa.
Eihän nykyajan "keskustelu" ole sitä, että istutaan vastakkain ja puhutaan ja kuunnellaan vuorotellen. Nykyään "keskustelu" on sitä, että arvioidaan netissä kirjallisesti toisen kirjallista tuotantoa. Tällaisen mielpipiteenvaihdon tarkoitus ei niinkään ole sovitella näkemyksiä ja etsiä kompromisseja keskustelijoiden kesken, vaan esitellä perustellusti kolmansille osapuolille, miksi opponentin ideat eivät ole toimivia.
Tuloksia ei siis mitata sen mukaan, saako opponentin näkemyksiä muutettua vaan sen mukaan, missä suhteessä omat ja opponentin ideat tarttuvat sananvaihtoa seuraaviin.
Erityisen virkistävää on keskustelussa se, kun huomaa ajatelleensa yhteisen aiheen väärin. Mukavaa se ei ole, mutta virkistävää ja opettavaista, vrt. kaverin taskumatissa olikin geneveriä.
Päätin jo kauan sitten olla keskustelematta suvakkien ja vasurien kanssa. Tunnista umpikuja? Yleensä umpikujan tunnistaa jo naamasta ja habituksesta. Netissä yleensä ekasta tai viimeistään tokasta kirjoituksesta. Mykistys päälle ja elämä jatkuu.
Livenä ei juuri vasureihin törmää mutta jos niin kävisi, argumenttini olisi sama kuin kaikille kerjäläisille, hulluille, juopoille ja sönköttäjille: mennyvvittuunsiitä.
Ei mitenkään yllättävät ohjeet vasemmistolaiselta. Taustallahan on se ilmeinen seikka, että asiakeskustelussa he eivät kertakaikkiaan pärjää, kun faktat ovat toisella puolella.
Tästäkin huolimatta, itse pyrin ennakkoluulottomasti dialogiin näiden kanssa kun heitä kohtaan. Ei minun tarvitse muuttaa heidän mieltään (vaikka kiva bonushan se olisikin). Tärkeintä on osoittaa tolkullisille sivustakatsojille, kellä on faktat hallussa ja kuka joutuu "kasvonsa pelastaakseen" kieltäytymään keskustelusta.
Quote from: Ajattelija2008 on 26.11.2017, 17:06:50
Äärivasemmiston tapana ei ole keskustella, vaan teloittaa väärinajattelevat. Veikka Lahtinen on loogisesti tällä linjalla.
Varmaan useimmat tietävät jatkon tähän. Alkavat siis myöhemmin teloittaa toisiaan. Harmi vain, että meidän kannaltamme liian myöhään.
Siskoni kertoi olleensa pari vuotta sitten ruokatunnilla Hämeenlinnan suositussa kreikkalaisessa ravintolassa ja viereisessä pöydässä istui Hämeenlinnan vihreiden ja vasemmiston pari "pissis" nuorta naista keskustellessaan tulevaisuudesta ja varsinkin keski-ikäisistä ihmisistä. He keskustelivat, että kuntapolitiikassa ei pidä antaa puheenvuoroa keski-ikäisille ihmisille, ei kuunnella heitä, eikä noteerata milläänlailla, heidät pitää rajata pois päättämästä meidän asioista.
Sattumoisin eräs eläkeläis rouva myös kuuli mitä he puhuivat ja totesi siihen, että noinko te nuoret ajattelette vanhuksista ja keski-ikäisistä ihmisistä? Kertokaa miksi teillä on tuollainen viha meitä kohtaan. Ei saanut vastausta.
Rouva kumminkin jatkoi ja kysyi jatko kysymyksen: Saanko kysyä minkä ikäisiä olette, johon he vastasivat, ei kuulu sinulle. Rouva nousi tuoliltaan ja sanoi: Te olette 10-20 vuoden kuluttua keski-ikäisiä, teillä todennäköisesti on perhettä ja tarvitsette kaikenlaista yhteiskunnalta ja olette eväämässä teiltä äänenne tulevaisuudessa, oletteko te tyhmiä.
Koko sali räjähti nauruun ja meidän kylän kommari pissikset saivat jalat alle häpeissään. ;D
Nuo ovat sellaisen liikkeen ohjeita, jonka argumentit ovat heikkoja ja mielivaltaisia ideologisia kyhäelmiä ja onttoja iskulauseita. Maahanmuuttomaltillisten ei tarvitse ohjeistaa välttämään keskustelua. Maahanmuuttomaltillisten pääasiallinen keskusteluohje on päinvastainen: pyri keskusteluun kaikkien kanssa, varsinkin niiden, jotka ovat eri mieltä. Mene uuteen seuraan ja tutustu uusiin ihmisiin. Näin toimii liike, jonka argumentit ovat koeteltuja, kestäviä ja totuudenmukaisia, ja jolla ei silti ole jäykkää ja ideologista oikeaoppisuutta, jolle näkökulmien vertailu olisi uhka. Maahanmuuttomaltilliset tietävät argumenttinsa kestäviksi, ja siksi voivat turvallisesti kehottaa ketä tahansa maahanmuuttomaltillista vertailemaan avoimesti näkökulmiaan eri mieltä olevien kanssa. Se ei aja näitä vaaraan. Vasemmistoliittolaiset taas oikeasti pelkäävät päästää omiaan vieraiden seuraan, koska pelkäävät menettävänsä nämä vieraille näkökulmille ja ajatuksille.
Toki maahanmuuttomaltillisella on lupa väsyä vänkääjiin, leimaajiin ja trolleihin, ja olla keskustelematta niiden kanssa, mutta ei vetääntyminen ei ole hyve eikä suositus. Jos vain jaksaa, kannattaa keskustelua aina jatkaa. Jos keskustelu tapahtuu esimerkiksi netissä, tallentuu se ikuisiksi ajoiksi todistamaan maahanmuuttomaltillisten argumenttien kestävyydestä ja homoetnofobien toivottomasta vänkäämisestä, asiattomasta leimaamisesta ja jatkuvista argumentaatiovirheistä. Parhaassa tapauksessa homoetnofobi pääsee keskustelun avulla eroon vihasta ja valheesta.
Älkää kuitenkaan menkö ammattivalehtelijoiden terminologian mukaan kutsumaan "vasemmistonuoret"-nimistä piilofascistista ja ilmirasistista öyhöttäjäkerhoa pelkästään "vasemmistoksi". Vasemmistoa on paljon muuallakin kuin vasemmistoliitossa, eivätkä kaikki vasemmistolaiset ole rasisteja. Suurin osa maahanmuuttomaltillisistakin on vasemmistolaisia! Vasemmistoliitto ei edes ole leimallisen vasemmistolainen. Sen leimallisin piirre on homoetnofobia. Kun homoetnofobiset tavoitteet ovat ristiriidassa työväen edun kanssa, kuten ne hyvin usein ovatkin, hylkää vasemmistoliitto järjestään työväen edun.
Quote from: Pöllämystynyt on 26.11.2017, 20:21:28
Nuo ovat sellaisen liikkeen ohjeita, jonka argumentit ovat heikkoja ja mielivaltaisia ideologisia kyhäelmiä ja onttoja iskulauseita. Maahanmuuttomaltillisten ei tarvitse ohjeistaa välttämään keskustelua. Maahanmuuttomaltillisten pääasiallinen keskusteluohje on päinvastainen: pyri keskusteluun kaikkien kanssa, varsinkin niiden, jotka ovat eri mieltä. Mene uuteen seuraan ja tutustu uusiin ihmisiin. Näin toimii liike, jonka argumentit ovat koeteltuja, kestäviä ja totuudenmukaisia, ja jolla ei silti ole jäykkää ja ideologista oikeaoppisuutta, jolle näkökulmien vertailu olisi uhka. Maahanmuuttomaltilliset tietävät argumenttinsa kestäviksi, ja siksi voivat turvallisesti kehottaa ketä tahansa maahanmuuttomaltillista vertailemaan avoimesti näkökulmiaan eri mieltä olevien kanssa. Se ei aja näitä vaaraan. Vasemmistoliittolaiset taas oikeasti pelkäävät päästää omiaan vieraiden seuraan, koska pelkäävät menettävänsä nämä vieraille näkökulmille ja ajatuksille.
Jordan Peterson kutsuu ilmiötä ryhmäidentiteetiksi. Olen vain jotakin jonkin ryhmän jäsenenä. Itse en ajattele.
Quote
Toki maahanmuuttomaltillisella on lupa väsyä vänkääjiin, leimaajiin ja trolleihin, ja olla keskustelematta niiden kanssa, mutta ei vetääntyminen ei ole hyve eikä suositus. Jos vain jaksaa, kannattaa keskustelua aina jatkaa. Jos keskustelu tapahtuu esimerkiksi netissä, tallentuu se ikuisiksi ajoiksi todistamaan maahanmuuttomaltillisten argumenttien kestävyydestä ja homoetnofobien toivottomasta vänkäämisestä, asiattomasta leimaamisesta ja jatkuvista argumentaatiovirheistä. Parhaassa tapauksessa homoetnofobi pääsee keskustelun avulla eroon vihasta ja valheesta.
Älkää kuitenkaan menkö ammattivalehtelijoiden terminologian mukaan kutsumaan "vasemmistonuoret"-nimistä piilofascistista ja ilmirasistista öyhöttäjäkerhoa pelkästään "vasemmistoksi". Vasemmistoa on paljon muuallakin kuin vasemmistoliitossa, eivätkä kaikki vasemmistolaiset ole rasisteja. Suurin osa maahanmuuttomaltillisistakin on vasemmistolaisia! Vasemmistoliitto ei edes ole leimallisen vasemmistolainen. Sen leimallisin piirre on homoetnofobia. Kun homoetnofobiset tavoitteet ovat ristiriidassa työväen edun kanssa, kuten ne hyvin usein ovatkin, hylkää vasemmistoliitto järjestään työväen edun.
Onhan tuossa pointtinsa. Toki pitää kysyä, kuka pitää valtaa vassarien sisäisessä ja ulospäin suuntautuvassa ns. keskustelussa? Ei ainakaan Raahen metallimiesten kommunistien osasto (kuv.esimerkki). Rautakourakin pitää visusti turpansa kiinni. Miksikö? Pelosta!
Onhan meidän täysijärkisten erittäin vaikea käydä keskustelua, jos toiselta osapuolelta löytyy aivotoimintaa tuskin lainkaan. Meidän on sillon käytävä keskustelua keskenämme. Harmi kuitenkin, että tuo aivoton osapuoli on miehittänyt lähes kaikki päättävät virat.
Quote from: Micke90 on 26.11.2017, 20:31:07
Onhan meidän täysijärkisten erittäin vaikea käydä keskustelua, jos toiselta osapuolelta löytyy aivotoimintaa tuskin lainkaan. Meidän on sillon käytävä keskustelua keskenämme. Harmi kuitenkin, että tuo aivoton osapuoli on miehittänyt lähes kaikki päättävät virat.
Ikävä kyllä kirjoitat totta. Postmoderni marxilaisuus on läsnä niidenkin valtaapitävien ja valtaa toteuttavien virkamiesten takaraivoissa ja tikapuuhermostoissa, joita ei muuten yhdistetä mitenkään poliittisen kentän vasemmistoulottuvuuteen. Timo Soini on yksi esimerkki seuraajineen. Ne pelästyivät todella pahasti mahdollista rasistiksi leimaamista ja koko mediakentän ja myös isänmaallisten kepun ja kokoomuksen sormillaosoittelua! Hähää, rasisti! Äärioikeistolainen! Irtisanoudu itsestäsikin!
Siinä kuorossa ja joukkomobbaamisessa ovat mukana lähes kaikki toimijat: poliisi tutkii vailla järkeä (pelosta), syyttäjä syyttää, kun ei uskalla olla syyttämättä ja KKO viimeistään näyttää olevansa Oikealla Asialla Sorrettuja Puolustamassa ja lyö Jussia ja kumppaneita vähän lakikirjalla. Nautintaoikeus lunastettu, 5 vuotta. Sitten vaaditaan Uusi Näyttö! Mediaa en nyt viitsi edes paaluttaa, mutta pelosta vapisee sekin.
Pako politiikan vastuullisista positioista on hämmentävä: Aho, Katainen, Stubb, Soini, kokoomuksen "kyvyt", kepun virkamiespesteihin oikaisevat, kohta Sipiläkin.
Toistan itseäni, mutta Kari Rajamäkeä on ikävä. Valtio
mies, joka jäi eläkkeelle saappaat jalassa.
Eivät nuo toimijat silti tyhmiä ole. Ovat vain hurahtaneet kipiään ideologiaan ja pahasti. Ideologia on ihmistä suurempi ja manipuloinnissa löytyy >:(
Vastatoimet? Paha mennä neuvomaan. Omassa elämässä voisi jokainen miettiä valintojansa. Että tekeekö historian valossa jotenkin ylösrakentavaa työtä itsensä suhteen ja muiden kanssa? Yrittääkö edes olla ns. parempi ihminen vaiko kuuntelee esimerkiksi Li A:n tosi kipiää sanomaa hänen luppasilmiinsä uppoutuen? Vai kysyisikö Liltä tai keneltä tahansa, että mitä ihmettä tämäkin touhu nyt meille aiheuttaa? Että tahdottiinko tätä ihan itse? Natseja moititaan ameriikan elokuvissa riveillä ja rivien välissä, että ummistivat silmänsä. En osaa moittia heitä enkä oikeastaan Stalininkaan toimeenpanevaa osastoa. Sortoahan he vastustivat ja kaikkea pahaa. Nyt vastustetaan rasismia ja kaikkea muutakin pahaa ja ikävää.
Olisiko kuitenkin syytä muistaa, että eipä juuri parempiakaan oloja ole vielä keksitty, joissa nyt saame elää, vaikka irakin poika *30000 ei heittämällä saakaan 100% nautintaoikeutta ja Varma Kuolema
TM odottaa kotiinpalaajaa. Kiitollisuutta, kiitos.
Menisi geneeriseen feminismiketjuunkin, mutta ehkä paremmin tänne. Veikka Lahtinen on kokenut heräämisen transsista... no transsiin, mutta hieman vähemmän radikaaliin. Nälkävuoden pituinen melko rehellinen essee Hesarissa, karsin rajusti. Lukekaa alkuperäislähteestä kokonaan jos haluatte.
https://www.hs.fi/nyt/art-2000006216706.html
QuoteOlin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturi – kunnes halusin lopettaa sotimisen
Toim. huom: Veikka Lahtinen on internetin "piireissä" tunnettu aktivisti, feministi, antirasisti, podcastaaja, bloggaaja ja influensseri. Alkukesästä Lahtinen ilmoitti haluavansa ottaa etäisyyttä edustamaansa tiukkaan ja moralistiseen aktivismiin.
Pyysimme häntä kirjoittamaan esseen, jossa hän kertoo mitä tapahtui.
[...]
Vuodesta 2019 katsottuna voidaan puhua jo osittain ohi menneestä vaiheesta, jolloin verkkokeskustelut ja samanaikaisesti myös ympäröivä yhteiskunta muuttivat muotoaan. Vaadittiin tilaa ja oikeutta vähemmistöille. Vaadittiin rasismin ja seksismin kitkemistä yhteiskunnan joka tasolta.
Jälkikäteen katsoen on myös selvää että joitain pysyvämpiä muutoksia myös tapahtui: esimerkiksi suomalaisessa mediassa näkyy nykypäivänä enemmän vähemmistöjä sekä tekijöinä että haastateltavina kuin koskaan aiemmin.
Paljon jäi myös entiselleen, mutta tuolloin vuosina 2015 ja 2016 näytti siltä että käsillä on todellinen vallankumous, joka muuttaa kaiken.
Siinä vallankumouksessa halusin olla täysillä mukana.
[...]
Oma ajatukseni olikin vahvasti, että haluan olla hyvän puolella pahaa vastaan, omasta edustani viis.
OMAKSUIN kritiikittömästi joukon sääntöjä ja ajattelutapoja, joita itseään intersektionaalisiksi feministeiksi kutsuvat ihmiset verkossa saarnasivat.
[...]
SE, mistä tuona kuohuvana aikana minun oli vaikeampaa puhua, oli kuitenkin jonkinlainen piilotettu käyttäytymiskoodi, jonka aisti joka puolella ympärillään.
Ihmisiä, jotka korostivat verkossa sortokokemuksiaan, ympäröi pyhyyteen rinnastuva aura. Kärjistäen voidaan puhua kolmesta kategoriasta: pyhät sorretut, joista ei koskaan sanottu kriittistä sanaa, vaikka he toimisivat täysin älyttömillä tavoilla; heidän suojelijansa kuten minä ja muut sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ajajat; ja kolmanneksi sortajat, jotka olivat roskaväkeä, joille sai sanoa mitä vain.
Tämän huomasi myös, kun jutteli ihmisten kanssa kasvotusten. Moni ystäväni sanoi minulle, että he eivät uskalla osallistua verkkokeskusteluihin ollenkaan, koska pelkäävät sanovansa jotain "väärää". Huomasin myös itse olevani hyvin varovainen siinä, miten asetan sanani.
Se on aina huono merkki.
[...]
Ajattelin, että koska minä olen valkoinen ja mieheksi kasvatettu, minun on annettava tilaa muille. Noudatan edelleen tätä periaatetta arjessani. Asiaan kuului kuitenkin myös sanomaton toinen puoli: mikäli minä tai joku muu ihminen ei osaa nimetä itselleen sopivaa vähemmistöidentiteettiä, kuten vaikkapa työväenluokkainen, aseksuaali tai neuroepätyypillinen, jää tälle ihmiselle ainoaksi osaksi tehdä politiikkaa muiden eteen.
Nyt ajattelen kuitenkin, että politiikassa olisi tärkeää, että nähdään myös ihmisiä laajasti yhdistäviä asioita joiden puolesta kamppailla, kuten vaikkapa planeetan elinkelpoisuus. Keskittyminen sortoon perustuvaan identiteettiin erottaa meitä muista, ja voi estää näkemästä sitä mikä meitä yhdistää.
[...]
Se, että olin valkoinen ja taustani oli keskiluokkainen, tuntui verkkokeskustelujen yksinkertaistavassa maailmassa suureltakin voittajan asemalta. Todellisuudessa olin myös masentunut, sukupuoli-identiteetiltäni epävarma ja myös epävarmassa työmarkkina-asemassa.
[...]
Elämässäni oli yksi ratkaiseva hetki, joka lopulta johti siihen, että lopulta siirryin poispäin nettiaktivistien luomien sääntöjen kritiikittömästä seuraamisesta.
Eräs rodullistettu aktivisti katkaisi välit minuun Facebook-keskustelumme jäljiltä. Keskustelumme alkoi alkoi humoristisesta profiilikuvastani. Siinä luki "Je suis Charlie" -profiilikuvien tyyliin "Olen toinen ääripää". Olin itse kritisoinut julkisesti usein ajatusta, että antirasistiset ihmiset olisivat rasistien ohella keskustelun yksi ääripää, ja nyt päätin leikillisesti ottaa tämän nimityksen haltuun.
Aktivistin mielestä kuva ruokki entisestään ajatusta kahdesta ääripäästä rasismikeskustelussa. Hän poisti minut kavereistaan. Kun yritin vielä kysyä, mikä käytöksessäni meni pieleen, jotta voisin oppia tilanteesta, hän ilmoitti, että mikäli olen halukas "maksamaan hänelle", hän voi kertoa.
Rahan vaatiminen oli tuohon aikaan yleinen feministisessä verkossa toistuva retorinen keino. Sen taustalla on ajatus, että jos joku ei ymmärrä jotakin vaikkapa rasismiin tai seksismiin liittyvää ilmiötä, asiasta puhuvilla aktivisteilla ei ole velvollisuutta "tehdä työtä", kuten asia usein ilmaistiin, ja kuormittaa itseään selittämällä asiaa. Pian sen jälkeen minut myös heitettiin ilman selitystä ulos eräästä salaisesta feministiryhmästä. Kunnon selitystä en tälle koskaan saanut. En tiedä, onko näiden tapahtumien välillä mitään yhteyttä, mutta silloin liitin ne toisiinsa.
[...]
Nyt, kun pahimmat verkon tyrskyt ovat rauhoittuneet, olisi kuitenkin hyvä pohtia, mitä kaikkea annettiin samalla tapahtua. Ihmisten virheisiin keskittyvät aktivistit loivat sääntöihin perustuvaa ilmapiiriä, jossa oma harkinta ei ollut oleellista, vaan jokaisen asema identiteettien hierarkiassa ratkaisi puheen pätevyyden. Tämä ei tietenkään koske kuin pientä joukkoa ihmisiä, joilla epäilemättä oli omat traumansa, joista myrkyllinen käytös kumpusi.
Ongelma kuitenkin on, että muiden feministien ja antirasistien kyvyttömyys irtisanoutua tästä myrkyllisestä verkkoilmapiiristä tarkoitti, että se hiljaisesti hyväksyttiin. Sisäinen lempeä kritiikki jäi pois, ja niinpä epä-älyllinen sota sai jatkua.
[...]
OMAT ajatukseni eivät lopulta ole muuttuneet noista vuosista paljoa. Pidän edelleen feminismiä ja antirasismia kaiken toimintani edellytyksenä, enkä ikinä halua loukata ketään. Se, mihin kuitenkin teen pesäeron, on hyvää tarkoittavien mutta kömpelöiden ihmisten nopea tuomitseminen, sääntöjen laatiminen toisille, ja identiteetteihin perustuvien hierarkioiden muodostaminen ihmisten välille.
[...]
Älä keskustele - blokkaa, blokkaa, blokkaa.
Osaakohan monikaan ihmisoikeussankari kuvitella miten siinä käy - ja on monelle jo näköjään käynytkin - ennen pitkää? Päätyy yksin komeroon julistamaan erinomaisuuttaan.
Olin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturi – kunnes halusin lopettaa sotimisen /
Veikka Lahtinenhttps://www.hs.fi/nyt/art-2000006216706.html
QuoteToim. huom: Veikka Lahtinen on internetin "piireissä" tunnettu aktivisti, feministi, antirasisti, podcastaaja, bloggaaja ja influensseri. Alkukesästä Lahtinen ilmoitti haluavansa ottaa etäisyyttä edustamaansa tiukkaan ja moralistiseen aktivismiin.
...
Käsitteet, kuten rodullistaminen, etuoikeus, ableismi ja intersektionaalisuus vilisivät näytöillä, ja sävy sanojen takana oli usein kiihkeä. Tuntui, että jotakin uutta oli purkautumassa nopealla tahdilla esiin suomalaiselle yhteiskunnallisen keskustelun näyttämölle.
...
Paljon jäi myös entiselleen, mutta tuolloin vuosina 2015 ja 2016 näytti siltä että käsillä on todellinen vallankumous, joka muuttaa kaiken.
Siinä vallankumouksessa halusin olla täysillä mukana.
OLIN ollut jonkin verran kiinnostunut politiikasta aiemmin, mutta vuoden 2015 alkanut perussuomalaisten hallituskausi, turvapaikanhakijakriisi ja siihen liittyvä äärinationalistisen liikehdinnän nousu saivat kiinnostukseni leimahtamaan aivan uudella tavalla. Aloin julkaista nopealla tahdilla rasismiin, seksismiin ja leikkauspolitiikkaan liittyviä blogimerkintöjä vuoden 2016 alussa ja saavutin paljon lukijoita.
...
Osallistuin intensiivisiin keskusteluihin monessa kanavassa samaan aikaan. Julkaisin säännöllisesti blogitekstejäni ja photoshopilla askarreltuja poliittisia meemikuvia Twitterissä, Instagramissa ja sellaisissa Facebook-ryhmissä kuin Joukkovoima hallituspolitiikkaa vastaan, Feministiryhmä ja RASMUS - valtakunnallinen rasismin ja muukalaispelon vastainen verkosto.
...
Oma ajatukseni olikin vahvasti, että haluan olla hyvän puolella pahaa vastaan, omasta edustani viis.
OMAKSUIN kritiikittömästi joukon sääntöjä ja ajattelutapoja, joita itseään intersektionaalisiksi feministeiksi kutsuvat ihmiset verkossa saarnasivat.
...
SE, mistä tuona kuohuvana aikana minun oli vaikeampaa puhua, oli kuitenkin jonkinlainen piilotettu käyttäytymiskoodi, jonka aisti joka puolella ympärillään.
Ihmisiä, jotka korostivat verkossa sortokokemuksiaan, ympäröi pyhyyteen rinnastuva aura. Kärjistäen voidaan puhua kolmesta kategoriasta: pyhät sorretut, joista ei koskaan sanottu kriittistä sanaa, vaikka he toimisivat täysin älyttömillä tavoilla; heidän suojelijansa kuten minä ja muut sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ajajat; ja kolmanneksi sortajat, jotka olivat roskaväkeä, joille sai sanoa mitä vain.
Tämän huomasi myös, kun jutteli ihmisten kanssa kasvotusten. Moni ystäväni sanoi minulle, että he eivät uskalla osallistua verkkokeskusteluihin ollenkaan, koska pelkäävät sanovansa jotain "väärää". Huomasin myös itse olevani hyvin varovainen siinä, miten asetan sanani.
Se on aina huono merkki.
...
Niinpä nettiaktivistit hallitsevat sitä pientä aluetta maailmasta, jota hallita voi, eli omiensa kielenkäyttöä.
"Aggressio ei kohdistu vain poliittisiin vihollisiin tai valta-asemassa oleviin vaan myös marginaalisella tavalla eri mieltä oleviin aatetovereihin", Strömquist kirjoittaa. "Monet omistautuvat mieluummin tälle kuin toiminnalle, joka tähtäisi heidän omien poliittisten projektiensa toteuttamiseen". Myös aktivistiteoreetikko Mathias Wåg kirjoitti vuonna 2018, että riitelevät aktivistit vievät huomion yksilön kipuun sen sijaan että yrittäisivät rakentaa jotakin yhteistä ja kasvavaa poliittista liikettä.
...
SUOMESSA syitä verkkofeminismin itsekritiikkiin kyllä olisi löytynyt. Facebookin surullisenkuuluisaksi muodostuneessa Feministiryhmässä viuhui usein moderaattorien ruoska. Itse katselin vierestä kun ihmisiä poistettiin vääränlaisen kielenkäytön, esimerkiksi sortavien ilmaisujen takia. Keskustelussa piti osata hallita käsitteitä ja koodeja, jotka olivat ehkä minulle helppoja, koska olen opiskellut yhteiskuntatieteitä yliopistossa. Rakenteellisen rasismin, moninkertaisen syrjinnän, ableismin ja fluidin seksuaalisuuden kaltaisen käsitteiden ei kuitenkaan voi olettaa olevan ihan jokaiselle samalla tavalla ymmärrettäviä.
...
Twitterin pimeämmissä nurkissa vaani myös, ja vaanii vieläkin, roimasti feministiryhmiä pahempia moralisteja. Sellaisia, jotka jakelevat pitkissä twiittiketjuissa ohjeita ja sääntöjä siitä, miten etuoikeutetut ihmiset voivat olla hyviä "liittolaisia" sorretuille ihmisille. Kun feministiaktivistit puhuvat "liittolaisista", he tarkoittavat moraalista velvollisuutta toimia toisten tukena.
Kehotukset liittolaisuuteen ovat useimmiten kuitenkin kaikkea muuta kuin houkuttelevia. Liittolaisen rooli nähdään poliittisesti passiivisena tukihenkilönä, jonka omia ajatuksia asioista ei kaivata. Joskus jopa kehotetaan olemaan kiitollinen siitä, että saa olla kantamassa jonkun toisen taakkaa. Ikään kuin politiikka olisi loputonta velanmaksua.
...
Asiaan kuului kuitenkin myös sanomaton toinen puoli: mikäli minä tai joku muu ihminen ei osaa nimetä itselleen sopivaa vähemmistöidentiteettiä, kuten vaikkapa työväenluokkainen, aseksuaali tai neuroepätyypillinen, jää tälle ihmiselle ainoaksi osaksi tehdä politiikkaa muiden eteen.
Nyt ajattelen kuitenkin, että politiikassa olisi tärkeää, että nähdään myös ihmisiä laajasti yhdistäviä asioita joiden puolesta kamppailla, kuten vaikkapa planeetan elinkelpoisuus. Keskittyminen sortoon perustuvaan identiteettiin erottaa meitä muista, ja voi estää näkemästä sitä mikä meitä yhdistää.
...
Eräs rodullistettu aktivisti katkaisi välit minuun Facebook-keskustelumme jäljiltä. Keskustelumme alkoi alkoi humoristisesta profiilikuvastani. Siinä luki "Je suis Charlie" -profiilikuvien tyyliin "Olen toinen ääripää". Olin itse kritisoinut julkisesti usein ajatusta, että antirasistiset ihmiset olisivat rasistien ohella keskustelun yksi ääripää, ja nyt päätin leikillisesti ottaa tämän nimityksen haltuun.
Aktivistin mielestä kuva ruokki entisestään ajatusta kahdesta ääripäästä rasismikeskustelussa. Hän poisti minut kavereistaan. Kun yritin vielä kysyä, mikä käytöksessäni meni pieleen, jotta voisin oppia tilanteesta, hän ilmoitti, että mikäli olen halukas "maksamaan hänelle", hän voi kertoa.
Rahan vaatiminen oli tuohon aikaan yleinen feministisessä verkossa toistuva retorinen keino. Sen taustalla on ajatus, että jos joku ei ymmärrä jotakin vaikkapa rasismiin tai seksismiin liittyvää ilmiötä, asiasta puhuvilla aktivisteilla ei ole velvollisuutta "tehdä työtä", kuten asia usein ilmaistiin, ja kuormittaa itseään selittämällä asiaa. Pian sen jälkeen minut myös heitettiin ilman selitystä ulos eräästä salaisesta feministiryhmästä. Kunnon selitystä en tälle koskaan saanut. En tiedä, onko näiden tapahtumien välillä mitään yhteyttä, mutta silloin liitin ne toisiinsa.
MINULLE nämä tapaukset osoittivat, miten pieni tila varsinaiselle argumentaatiolle lopulta jäi tarkkaan määriteltyjä identiteettejä painottavassa keskustelussa. En kokenut, että minulla oli enää mitään sanottavaa, koska rodullistettu aktivisti oli tehnyt selväksi, että hänen asemansa asetti minulle automaattisen väistäjän velvollisuuden. Oma ratkaisuni oli vetäytyminen, sen sijaan että olisin ryhtynyt avoimeen konfliktiin.
...
Nyt, kun pahimmat verkon tyrskyt ovat rauhoittuneet, olisi kuitenkin hyvä pohtia, mitä kaikkea annettiin samalla tapahtua. Ihmisten virheisiin keskittyvät aktivistit loivat sääntöihin perustuvaa ilmapiiriä, jossa oma harkinta ei ollut oleellista, vaan jokaisen asema identiteettien hierarkiassa ratkaisi puheen pätevyyden. Tämä ei tietenkään koske kuin pientä joukkoa ihmisiä, joilla epäilemättä oli omat traumansa, joista myrkyllinen käytös kumpusi.
Ongelma kuitenkin on, että muiden feministien ja antirasistien kyvyttömyys irtisanoutua tästä myrkyllisestä verkkoilmapiiristä tarkoitti, että se hiljaisesti hyväksyttiin. Sisäinen lempeä kritiikki jäi pois, ja niinpä epä-älyllinen sota sai jatkua.
Edistystä sekin, että ottaa kaikkein suurimpiin hourupäihin ja kaikkein järjettömimpiin toimintamalleihin etäisyyttä. Vaikka se olisikin pientä.
Lahtinen noteeraa mielestäni hyvin poikkeuksellisesti, että hän oli vihainen ja kiihkeä. Ei normaalisti vasemmistolaiset sano olevansa vihaisia ja kiihkeitä, vaan yrittävät projisoida tätä tunnetta vastapuolen ihmisiin. Saul Alinskyn taktiikkaa parhaimmillaan. Tämä kertonee jotain siitä havahtumisen tasosta.
Mielestäni sekin on jo voitto, että Lahtinen tajusi näiden hörhöilyjen sisältämät paradoksit. Ken tietää, vaikka hän työntyisi vielä kauemmas tästä ajattelusta ajan myötä.
^ Lahtinen lähtee tästä "etäisyyden ottamisesta" huolimatta liikkeelle tietyistä dogmeista sillä asenteella että ne ovat kyseenalaistamattomasti tavoiteltavia ja kritiikin ulkopuolella, kritisoiden ainoastaan sitä että näiden dogmien luonnolliset puolustajat kaartavat aivan ymmärrettävästi - dogmien sisäisen logiikan vuoksi - kanssaan eri mieltä olevien kansanmurhilla fantasioiviksi hulluiksi ja siten aiheuttavat kyseenalaistamattomalle hyvälle huonoa mainetta.
Jotta Lahtisen itsekritiikki voisi oikeasti johtaa parempaan maailmaan pitäisi sekä antirasismi että feminismi määritellä käytännössä kokonaan eri tavalla kuin mihin Lahtinen tällä hetkellä järkähtämättömästi uskoo. Se taas ei Lahtiselle taida avautua edes teoreettisena vaihtoehtona...
Ei nuo minusta huonot ohjeet olleet. Sopii ihan yhtä hyvin nuiville noudatettaviksi.
Keskustelu suvakin kanssa kun tuskin johtaa mihinkään heräämiseen. Suvakkien ei edes pitäisi olla nuivien keskusteluyritysten kohteena, koska ei se ole kiinnostava porukka. Se on ensinnäkin kohtalaisen pieni porukka - ja äärimmäisen uskovaista.
Ei uskontoa (suvakismia) vastaan voi argumentoida rationaalisesti. Tämä on nähty ihmiskunnan historiassa vuosituhansien ajan jo, miksi löydä päätään siihen petäjään uudestaan ja uudestaan?
Kannattaa olla vaivautumatta keskustelemaan suvakkien kanssa ja sen sijaan aloittaa keskustelu niiden kanssa, jotka ovat kansan valtaenemmistöä: kantaansa muodostamattomia tai joilla ei ole käsitystä, eikä mielipidettä tästä asiasta.
^ Pointtini oli siis se, että Lahtisen on ihan turha ihmetellä miksi hänen kannattamansa (radikaali)feminismi tuottaa ihmisiä joiden kanssa toimeen tullakseen pitää madella maassa ja kertoa täsmälleen mitä nämä haluavat kuulla.
Se on kuin ihmettelisi miksi islamin kannattajista löytyy aina vaan nyrkkiä heristäviä pitkäpartoja jotka vannovat juutalaisten kansanmurhan nimiin (noin ensiksi), tai miksi Lahtisen mielestä hienosta kommunistisesta aatteesta kuoriutuu toistuvasti ihmisiä joille miljoonien seinää vasten ammuttavaksi laittaminen on pieni ja ymmärrettävä hinta paremmasta maailmasta.
Koska se kuuluu näiden aatteiden ja niiden ajattelutapojen kovaan ytimeen. Lahtinen voisi miettiä ovatko sellaiset aatteet oikeasti sen sorttisen myötäymmärtämisen arvoisia kuin mihin hän itsensä edelleenkin taivuttaa.
Kohtaa 3 JOURNALISTIliitto ainakin noudattaa ryhdikkäästi. Ei tarvitse kovasti arvella, mikä porukka johtaa sitä. Tuskin sen some-käyttäjä omin päin on ottanut sitä linjaa.
Yksi idea voisi olla vertailla miten journalistin ohjeet ovat muuttuneet vuosien kuluessa.
https://www.jsn.fi/ohjeet_kautta_aikain/journalistin-ohjeet-1992/
QuoteAjattelin, että koska minä olen valkoinen ja mieheksi kasvatettu, minun on annettava tilaa muille. Noudatan edelleen tätä periaatetta arjessani. Asiaan kuului kuitenkin myös sanomaton toinen puoli: mikäli minä tai joku muu ihminen ei osaa nimetä itselleen sopivaa vähemmistöidentiteettiä, kuten vaikkapa työväenluokkainen, aseksuaali tai neuroepätyypillinen, jää tälle ihmiselle ainoaksi osaksi tehdä politiikkaa muiden eteen.
Hienoa että Veikka Lahtinen tajusi jotain.
QuoteEräs rodullistettu aktivisti katkaisi välit minuun Facebook-keskustelumme jäljiltä. Keskustelumme alkoi alkoi humoristisesta profiilikuvastani. Siinä luki "Je suis Charlie" -profiilikuvien tyyliin "Olen toinen ääripää". Olin itse kritisoinut julkisesti usein ajatusta, että antirasistiset ihmiset olisivat rasistien ohella keskustelun yksi ääripää, ja nyt päätin leikillisesti ottaa tämän nimityksen haltuun.
Aktivistin mielestä kuva ruokki entisestään ajatusta kahdesta ääripäästä rasismikeskustelussa. Hän poisti minut kavereistaan. Kun yritin vielä kysyä, mikä käytöksessäni meni pieleen, jotta voisin oppia tilanteesta, hän ilmoitti, että mikäli olen halukas "maksamaan hänelle", hän voi kertoa.
Uskon ettei tuo maksaminen ole mikään vitsi, vaan olisi pitänyt oikeasti siirtää rahaa tuosta hyvästä. Tulee mieleen kaksi nimeä eli Maryam Abdulkarim tai Koko Hubara.
Toki koko tilanne on ollut absurdi, kun ei ole ymmärretty pientä vitsiä ja vaikka oli ollut vuosia mukana niin lensi ulos heti piireistä kun keksi vitsin, josta ei pidetty. Ei voitu olla samassa ääripäässä.
On olemassa silti tiettyjä sääntöjä, jotka estävät ulosheittämisen. Tämän voi nähdä toisesta törkeämmästä tapauksesta. Esimerkiksi palkitun toimittajan törkeät raiskailut olivat varmuudella tiedossa vasemmistopiireissä pitkän aikaa, mutta eipä tainnut lentää minnekkään ennen rikostuomioita. Kukaan ei halunnut uskoa niihin, kun kyseessä oli Arhinmäen kaveri.
Uskon samojen sääntöjen pätevän näissä äärifeministipiireissä eli niissäkin voi mm. syntyperäisillä ominaisuuksilla tai vähemmistö-nais-saamelaisuus-homo viitteellä saada uhripisteitä, mutta riippuu siitäkin keitä tyyppejä tuntee.
Quote
Nyt, kun pahimmat verkon tyrskyt ovat rauhoittuneet, olisi kuitenkin hyvä pohtia, mitä kaikkea annettiin samalla tapahtua. Ihmisten virheisiin keskittyvät aktivistit loivat sääntöihin perustuvaa ilmapiiriä, jossa oma harkinta ei ollut oleellista, vaan jokaisen asema identiteettien hierarkiassa ratkaisi puheen pätevyyden. Tämä ei tietenkään koske kuin pientä joukkoa ihmisiä, joilla epäilemättä oli omat traumansa, joista myrkyllinen käytös kumpusi.
Periaatteessa joku aseksuaali musta afrikkalaistaustainen lesbonainen on valiojoukkoa tässä ryhmässä, mutta toisaalta semmoinen ei oikein vetoa valkoisiin etuoikeutettuihin naisiin joiden pitää saada valta ja massit itselleen. Sen takia parhaiten koko ryhmää kuvaa vihreiden kansanedustajat 2019.
"Uskovaisten kanssa väittely on sama kuin yrittäisi pelata shakkia pulun kanssa: Se kaataa nappulat, paskoo pitkin lautaa ja lopuksi vielä lentää laumansa luokse ja väittää voittaneensa."
Eihän noiden RHC uskovaisten tättähäärien kanssa keskustelusta tule yhtään mitään. Kyse on siinä niiden uskonnosta jossa faktojen ei anneta häiritä uskonnon harjoittamista.
Jollakin saattaa olla harhakuvitelmia siitä, että keskustelemalla löytyisi joku yhteinen sävel ja sitten lopuksi halailtaisiin toisia ja kehuttaisiin yhdessä miten hienoa on kun löytyi yhteinen kompromissi.
Todellisuudessa siitä ei tule mitään muuta kuin riitaa ja entistä pahemmat ristiriidat.
Quote from: nollatoleranssi on 27.08.2019, 23:28:21
QuoteKun yritin vielä kysyä, mikä käytöksessäni meni pieleen, jotta voisin oppia tilanteesta, hän ilmoitti, että mikäli olen halukas "maksamaan hänelle", hän voi kertoa.
Uskon ettei tuo maksaminen ole mikään vitsi, vaan olisi pitänyt oikeasti siirtää rahaa tuosta hyvästä.
Tuosta tulee mieleen vuoden parin takainen täälläkin kommentoitu julkinen väittely, jossa jotakuta perussuomalaista syytettiin kirjoituksensa perusteella vääristä faktoista tai ylipäätään väärässä olemisesta. Kun kysyttiin, että mikä siinä oli väärin, niin vastaus oli jotain sellaista, että ei ole meidän asia selittää sitä omalla ajallamme, vaan sinun pitää selvittää se itse.
En valitettavasti muista, keistä osapuolista ja mistä asiasta oli kysymys, mutta tuo asenne jäi mieleen. Se oli siis omaksuttu noilta hörhöpalstoilta poliittisesti korrektina normivastauksena.
Tärkein sisäistettävä asia ohjeista on se, että vassari keskustelee blogeissa, puhetilaisuuksissa, twitterissä, facessa, ylen ja hesarin kommenttiosiossa ym. vastaavissa, joita hän tai hänen kaveronsa pystyy kontrolloimaan. Vassari keskustelee foorumeilla, joissa hän pystyy poistamaan, estämään, blokkaamaan, eväämään puheenvuorija tai tai poistamaan tilaisuudesta. Vassaria ei näe mv-lehsen haastateltavana tai hommalla kommentoimassa
Vassari keskustelee vain näillä foorumeilla siksi, että kommunikointi ei ole hänelle yhdessä tekemistä, yhteisen mielipiteen hakua tai demokratian edistämistä vaan vallankäyttöä. Ja vallankäyttöä ei edistä se, että antaa toiselle osan vallastaan antamalla tilaa.
Vassarin, suvakin ym. kanssa ei voi keskustella, koska hän ei halua. Vassari haluaa, että kuuntelet muttet puhu.
Quote from: n.n. on 28.08.2019, 00:03:42
Tärkein sisäistettävä asia ohjeista on se, että vassari keskustelee blogeissa, puhetilaisuuksissa, twitterissä, facessa, ylen ja hesarin kommenttiosiossa ym. vastaavissa, joita hän tai hänen kaveronsa pystyy kontrolloimaan. Vassari keskustelee foorumeilla, joissa hän pystyy poistamaan, estämään, blokkaamaan, eväämään puheenvuorija tai tai poistamaan tilaisuudesta. Vassaria ei näe mv-lehsen haastateltavana tai hommalla kommentoimassa
Vassari keskustelee vain näillä foorumeilla siksi, että kommunikointi ei ole hänelle yhdessä tekemistä, yhteisen mielipiteen hakua tai demokratian edistämistä vaan vallankäyttöä. Ja vallankäyttöä ei edistä se, että antaa toiselle osan vallastaan antamalla tilaa.
Vassarin, suvakin ym. kanssa ei voi keskustella, koska hän ei halua. Vassari haluaa, että kuuntelet muttet puhu.
Tutustuessani Bitchuteen tuli ensimmäiseksi tämä video vastaan joka kertoo juuri saman (englanniksi):
VASSARIT OVAT RETARDEJA
https://www.bitchute.com/video/WjbyHXRjhmdb/
US "puheenvuorossa" taas pläjäyttää demareiden Niko Eskelinen...
Perussuomalaiset ja keskustelun kaksoisstandardi
QuoteMinun kantava teema on kuuntele, ajattele ja keskustele. Nämä kolme asiaa pelastaisivat meidät yritykseltä yhä kovenevan keskustelun avulla aiheuttaa vihaa ja jakaa kansamme omien poliittisten pyrkimysten takia. Olen useissa keskusteluissa mukana useissa eri paikoissa. Valitettavan usein joudun korjaamaan Perussuomalaisten esittämiä väitteitä. Olen tehnyt sen asiallisesti ja lisännyt viitteet ja perusteet. Muuten en ole häirinnyt sivustoa vaan ainoastaan vastannut minulle esitettyihin kysymyksiin. Olen saanut hyvää palautetta, kiitoksia ja toiset huomioon ottavaa keskustelua aikaiseksi. Perussuomalaisten kansanedustaja Mauri Peltokangas on nouseva tähti ja kerää paljon keskustelijoita, sekä seuraajia. Koska Mauri Peltokangas on myös yksi kovimpia käyttämään vääriä väitteitä ja kovaa kieltä olen hänen sivustolla joutunut useita asioita korjaamaan tai esittämään eri näkökulman. Perussuomalaiset huutavat kovaan ääneen, että pitää kestää kova keskustelu ja väittämät. Nyt näyttää siltä, että ainakin Mauri Peltokankaalla on käytössä kaksoisstandardi koska hän esti kommentointini sivustolle. Mitä tästä voimme päätellä?
Mitä olen tehnyt ja miten sen olen tehnyt? QuoteKun kirjoitan omille kanaville tai sivustolle teen osan kirjoituksista ylilyöntien avulla ja riippuen henkilöstä saatan esittää koviakin väitteitä. En tästä pidä mutta jotta saa näkyvyyttä se on aika ajoin pakko tehdä ja samalla se korostaa sitä suuntaa johon keskustelu on menossa. Jos henkilö on levollinen, eikä loukkaa muita niin minäkään en sitä tee missään muodossa.
Suurin osa kirjoituksista tai kannanotoista on kuitenkin levollisia ja sisältää enemmän faktaa kuin tunnetta. Hyvin usein myös yritän katsoa asiaa 360 eli jokaisesta eri näkökulmasta jotta ymmärryksemme toisia kohtaan kasvaa. Pyrin välttämään tuomitsemista vaan pyrin kuuntelemaan ja ymmärtämään. Hyvin usein pahaolo ja hätä verhoutuu kovaan puheeseen joka on itse asiassa hätähuuto.
Kansanedustaja Mauri Peltokangas on hyvä esimerkki nousevasta tähdestä jonka nousu perustuu kovaan puheeseen ja erittäin pieneen määrää tietoa tai eri näkemyksiä käsiteltävästä aiheesta. Perussuomalaiseen tapaa käsiteltävät aiheet liittyvät usein maahanmuuttoon tai sitten nykyhallituksen toimiin tai päätöksiin mutta useimmin hallituksen osalta niissä halutaan leimata yksittäistä ihmistä.
Esitän yhden esimerkin kuinka olen työtäni suorittanut. Mauri Peltokangas esitti useissa eri päivityksissä yllä olevan väitteen hivenen eri tavoilla. Kuten näet on reaktiot laajoja ja voimakkaita vaikka asiasisältöä päivityksessä ei ole nimeksikään. Päivitys on ainoastaan tarkoitettu herättämään negatiivisia tunteita ja yhdistämään ihmisten viha.
Korjasin tämän kohdan tuomalla sanasta sanaan mitä ministeri Ohisalo sanoi ja lisäksi esitin asiayhteyden josta päivitys oli irroitettu. Ministeri Ohisalo puhui Porissa päätöksen tasa-arvoisuudesta jossa hän viittasi myös eduskunnan kokoonpanoon. Hän sanoi, että sukupuolten välinen ero päättäjissä on jo pieni mutta esimerkiksi vammaisten ja eri etnisten ryhmien osalta edustusta ei ole. Linkitin myös kyseisen haastattelun videon linkin ja kohdan josta kaikki voisi tarkistaa asian itse katsomalla. Tätä asiaa oli myös yksi seinällä kommentoijista erikseen pyytänyt.
Mihin Perussuomalaiset keskustelun kaksoisstandardilla pyrkii QuoteOlen erittäin huolestunut keskustelumme tilasta. Alan uskomaan, että tarkoituksella halutaan keskustelua tuoda yhä kovemmaksi ja ihmisiä eristää keskustelemaan vain samanhenkisten kanssa. Tähän sisältyy keskustelun johtaminen yhä enemmän turhautuneeksi ja vihaisemmaksi. Olen pyrkinyt välttämään päätelmää jossa tätä tehdään ainoastaan oman poliittisen menestyksen hakemiseksi, eikä kansan eduksi, mutta valitettavasti tähän päätelmään joudun faktojen ja toimenpiteiden johdosta kääntymään.
Politiikan tarkoitus on hoitaa yhteisiä asioita ja yhdistää kansaamme. Siihen liittyy läheisesti avoin, toisia kunnioittava ja näkemyksiä jakava keskustelu. Olen saanut perussuomalaisilta ja heidän kannattajilta kehotuksia kestää kova keskustelun sävy ja faktat. Olen ne mielestäni hyvin kestänyt ja esittänyt vastaväitteitä aina perustellen. Poikkeuksena kirjoitukset ja siitä lähtevät keskustelut jotka tarkoituksella on "lyöty yli. Joskus näin toimimalla haluan korostaa ja esittää asian käsittelyn asiallisuuden tärkeyttä. Toisaalta pidän retoriikasta ja väittelystä mutta rakentavasti ja viimeistään lopussa asioista sopien.
Mauri Peltokankaan väittämät ei usein sisällä faktoja tai perusteluita. Ne on luotu herättämään tunteita jotain vastaan. Hyvin usein tunteita herätetään maahanmuuttajia, etnisyyttä tai toisia poliitikoita kohtaan. Keskustelun sävy ja sisältö sivustolla ei perustu keskusteluun tai näkemyksiin vaan hyväksyntään ja lietsomiseen. Tämän tapaiselle johdetulle ja eristetylle keskustelulle on muitakin ilmaisuja ja selkeimmät on aivopesu ja kiihottaminen.
Jotta en ole negatiivinen niin en missään tapauksessa halua kertoa, että Perussuomalaisten kannattajat ovat rasisteja tai haluaisivat keskustella esitetyllä sävyllä aiheista. Itse asiassa päinvastoin. Olen saanut hyvää palautetta suoraan ja eri sivustoilla esittämistäni faktoista ja näkökulmista. Se todistaa vain sitä, että ihmiset kaipaavat ja pyrkivät keskustelemaan katsoen laajasti eri näkökulmia ja pyrkien yhteiseen näkemykseen. Juuri tätä Mauri Peltokangas näkemykseni mukaan pyrkii estämään omien henkilökohtaisten pyrkimysten takia.
Levollisten aika on herätä
QuoteSuomessa elää fiksu ja ajatteleva kansa. Väitteistä huolimatta Suomi on mahtava maa ja täällä on hyvä elää. Meillä on epäkohtia joita pyritään nyt korjaamaan ja luomaan yhä tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa. On ymmärrettävää, että jotkut ryhmät kokevat kohtelunsa olevan epäreilua ja, että heidät on unohdettu. On totta, että viime hallituskausien politiikka on ollut epätasa-arvoa kasvattavaa ja kansaa eri ryhmiin jakavaa.
Olkaamme siis onnellisia ja kiitollisia maastamme ja toisistamme. Samaan aikaan tulee muistaa, että Suomen rakentuminen otti aikaa ja siihen tehtiin paljon työtä. Se työ ei lopu koskaan vaan sitä pitää jatkaa aina. Maatamme uhkaa nyt kansan eriytyminen. Sen alkusoitto on keskustelun koventuminen ja eri näkökulmien eristäminen keskustelusta. Tämä on jo hyvin pitkällä. Keskustelu saa yhä kovempia sävyjä ja keskustelupalstojen syövereissä käydään keskustelua jota kovin moni ei edes uskoisi.
Levollisten on aika nyt herätä ja osallistua keskusteluun joka puolella ja kaikkien kanssa. Erityistä osaamista ei tarvita vaan tuo keskusteluun mukaan oma näkökantasi jotta keskustelu syvenee. Kaikki paha on on tapahtunut siksi ettei tehty, eikä siksi, että joku teki jotain. Ymmärrän, että lietsovaan ja epäkunnioittavaan keskusteluun on vaikea ryhtyä mutta tee se. Älä ota itseesi ja muista minun kokemus, kun tarjotaan faktoja ja levollisuutta niin ihmisen käytös ja asenne muuttuu. Se on sinun palkintosi osallistumisesta ja osaltaan on suuri apu yhteiskuntamme menestykseen ja rauhaan jatkossakin.
http://nikoeskelinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/279797-perussuomalaiset-ja-keskustelun-kaksoisstandardi
Huonomminkin voisi olla. Esimerkiksi Ruotsiin verrattuna Suomessa on todella vapaa ilmapiiri keskustella. Miksi ero on niin suuri? Overtonin ikkuna on Suomessa sepposen selällään Ruotsiin verrattuna, ja nyt jopa karmitkin näyttäisivät liikahtelevan. Onko kansallismielisellä liikkeellä ja heidän toimijoillaan joku osuus Suomessa vallitsevaan vapauteen? Tietenkin tilanne voisi olla parempi, mutta asiat voisivat olla huomattavasti huonomminkin.
Mitä toteaisin keskustelun mahdollisuudesta?
Ensimmäinen ajatukseni on: Turhaa!
Entä jos yrittäisin silti?
Eräässä keskusteluketjussa (https://hommaforum.org/index.php/topic,128494.0.html) täällä pohdittiin kuplien sisällä elävien ihmisten keskustelun mahdollisuutta kuplien välillä. Saatiinko siinä muuta kuin paljon porua mutta vähän villoja? Tuskin.
Ihmiset lienevät väsyneitä. Ainakin minä olen. Valintani ei kuitenkaan ole propaganda vaan valmistautua keskustelun jälkeiseen aikaan. Kun puhe loppuu, kynä katkeaa, näppäimistö hiljenee ja keskustelu kuolee. Ihmiset vaikenevat, eikä kukaan välitä enää muusta kuin itsestään. Toisenlaiset aseet valmistautuvat "puhumaan". Kun ihmiset uskovat toisistaan pahinta mahdollista, ollaan pahan äärellä.
https://m.youtube.com/watch?v=DDGhKS6bSAE:
You labeled me
I labeled you
So I dub thee unforgivenTämä alla esitetty lainaus kuvaa hyvin tilannetta:
Quote from: Roope on 27.08.2019, 23:58:02
Quote from: nollatoleranssi on 27.08.2019, 23:28:21
QuoteKun yritin vielä kysyä, mikä käytöksessäni meni pieleen, jotta voisin oppia tilanteesta, hän ilmoitti, että mikäli olen halukas "maksamaan hänelle", hän voi kertoa.
Uskon ettei tuo maksaminen ole mikään vitsi, vaan olisi pitänyt oikeasti siirtää rahaa tuosta hyvästä.
Tuosta tulee mieleen vuoden parin takainen täälläkin kommentoitu julkinen väittely, jossa jotakuta perussuomalaista syytettiin kirjoituksensa perusteella vääristä faktoista tai ylipäätään väärässä olemisesta. Kun kysyttiin, että mikä siinä oli väärin, niin vastaus oli jotain sellaista, että ei ole meidän asia selittää sitä omalla ajallamme, vaan sinun pitää selvittää se itse.
En valitettavasti muista, keistä osapuolista ja mistä asiasta oli kysymys, mutta tuo asenne jäi mieleen. Se oli siis omaksuttu noilta hörhöpalstoilta poliittisesti korrektina normivastauksena.
Korostus alkuperäinen.
Kun kysyn mitä olen tehnyt tai sanonut väärin, jotta keskustelu jatkuisi, saan vastaukseksi vaikenemisen ja selän takana tahallista väärinymmärtämistä ja sen seurauksena minuun leimakirveellä iskettyjä jälkiä. Kun puolin ja toisin loukataan ja loukkaannutaan, eiköhän keskustelu ole kuollut ja seuraukset kyseisten ihmisten välillä sen mukaisia.
Yhä useammin mietin keskustelun mahdollisuutta ylipäänsä. Minulla sattuu olemaan tavallista pulliaista syvällisempi käsitys uskonnoista kuten täällä paljon parjatusta islamista. Moni on pyytänyt, että jakaisin tuota käsitystä ymmärrettävässä muodossa eteenpäin enkä, kuten sanotaan, kätkisi kynttilää vakan alle.
Miksen antaisi pinnallisen keskustelun voittaa, kun se saattaa lopulta kuitenkin voittaa (https://hommaforum.org/index.php/topic,121273.msg2656643.html#msg2656643), ja jättäisin 'Umdat al-Salikin kaltaiset lähteet pölyttymään? Miksi ylipäänsä kirjoittaa uskonnosta, kun saahan sitä todeta, että hyvän ja pahan ihmisen erottaa jo ihonvärin perusteella? Onko siitä mitään järkeä vääntää kättä, siitä tai jostain muusta kysymyksestä? Miksen keskittyisi vain omiin asioihini? Mitä väliä on, vaikka nationalistit ja federalistit kuristavat toisiaan kurkuista ja kansa jakautuu niin, etten pysty tunnistamaan enää toista kantasuomalaista samaan kansaan kuuluvaksi ja hän on muuttunut vihollisekseni?
Yhä helpompaa on todeta: Olkoon! Minä olen epäonnistunut ja tuhlaan vain aikaani. Väki tahtoo sotaa ja se saadaan. En suostu kuitenkaan luovuttamaan niin kauan, kuin on yksikin henkilö, joka tahtoo keskustella kanssani ja yrittää hyväntahtoisesti ymmärtää eikä lukea kirjoituksiani kuin piru Raamattua. Vaikeata se kuitenkin on. (Ironisesti) sanoisin, että se vaatii sisua.
Edit. Siistimpää kieltä.
Veikka Lahtisen varovaisen kriittinen kirjoitus sai piireissä aikaan reaktion, joka vahvistaa kritiikin oikeaksi niin osuvasti, että muu keskustelu on tarpeetonta.
[tweet]1166067097333587970[/tweet]
QuoteSoturi polttaa sillat mennessään
Veikka Lahtinen kirjoitti Nyt-liitteelle esseen siitä, kuinka hän, suuri "sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturi", joutui vetäytymään "toksisen verkkoaktivismin" takia. Esseessään Lahtinen kirjoitti siitä, kuinka "verkkoaktivismin kriittistä läpikäyntiä" on kuultu hänen mielestään toistaiseksi vähän, joten käydään sitä sitten. Aihepiiri on kuitenkin sen verran laaja, että aion tässä vain kritisoida Lahtisen esittämää kritiikkiä ja/tai kommentoida hänen esille nostamiaan asioita, en puida feministisen tai "sosiaalisen oikeudenmukaisuuden" liikehdinnän verkkoaktivismia kokonaisvaltaisesti.
[...]
Ensimmäiseksi puutun Lahtisen tapaan käyttää nykymuodossaan nettiäärioikeiston suosimaa termiä "sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturi" (tai SJW/social justice warrior), jonka tuominen osaksi "mikä vikana nettifeminismissä?" -tyyppiseen kirjoitukseen osoittaa vähintäänkin harkintakyvyn pettämistä.
[...]
Lahtisen seuraavat kappaleet käsittelevät hyviä toimintatapoja, joita monien kannattaisi sisäistää ja toteuttaa, etenkin jos aikoo esiintyä feministinä ja/tai jonkinlaisena sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolestapuhujana. Tämän takia onkin äärimmäisen hämmentävää, että Lahtinen siirtyy näiden kuvaamisesta seuraavaksi maalaamaan olkiukkoa sorretuista, joista "ei koskaan sanottu kriittistä sanaa". Tämä on olkiukko siksi, että tällaisia sorrettuja ihmisiä ei vain yksinkertaisesti ole olemassa. Jokainen marginaalissa oleva aktivisti saa sekä muilta että "omiltaan" kyllä äärettömän kriittistä palautetta vähän väliä, jopa ilman että heidän tarvitsisi toimia "täysin älyttömillä tavoilla". Tämä on myös väite, jota antifeministit tai muilla tavoin sorrettujen oikeuksien edistämistä vastustavat esittävät feministeistä ja muista aktivisteista, joten perusteettomasti esitettynä tämä yleistys on erittäin haitallinen koko liikkeelle.
Lahtinen jatkaa tätä ajatuskulkua eteenpäin, esittäen "kavereilta kuullun" väitteen siitä, että kyseiset ystävät eivät "uskalla osallistua verkkokeskusteluihin ollenkaan, koska pelkäävät sanovansa jotain "väärää"". Lahtinen myös pahoitteli sitä, että oli itse ajautunut olemaan varovainen siinä, miten asettaa omat sanansa, jota hän piti asiana joka on "aina huono merkki". Muutoin hyvä, paitsi että asia ei ole näin. Se, että miettii miten asiansa esittää ja miten sen muotoilee kertoo siitä, että ottaa muiden tunteet huomioon sen sijaan että kirjoittelisi mitä sattuu. Sitä kutsutaan käytöstavoiksi ja toisten kunnioittamiseksi, asioiksi joiden pitäisi olla "sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturille" ensisijaisen tärkeää, ei asia josta tulee huolestua.
[...]
Lahtisen kritiikki feministisissä piireissä vaadittuun terminologian kattavaan hallintaan ja todella akateemisten konseptien sisäistämiseen, sekä sen suhteeseen koulutustasoon, on kuitenkin tavallaan perusteltua, joskin en ole vielä törmännyt feministiseen piiriin jossa ei oltaisi oltu valmiita antamaan tilaa näiden asioiden opetteluun. Varmasti pitää paikkansa, että opettajia olisi hyvä olla enemmän, vaikka resursseja verkosta kattavasti löytyykin, mutta vastuuta siitä ei voi sysätä vähemmistöille. Yleisesti Lahtisen mainitsemat kehotukset googlettaa asioita ovat seurausta siitä, että opetusta on vaadittu juuri niiltä marginalisoiduilta ryhmiltä, jotka joutuvat selittämään asiat aina uudestaan, koska etuoikeutetummat eivät jaksa tai viitsi vaivautua omatoimisesti selvittämään edes konseptien lähtökohtia. Kun henkilö, joka ei ole vaivautunut selvittämään edes perusasioita etukäteen, vaatii sinulta selitystä olemassaoloosi tai oikeuksiisi liittyvästä perusasiasta seitsemännettäkymmenettä kertaa, voi olla, että siinä vaiheessa ei enää jaksa vääntää samaa rautalankaa jälleen kerran. Ja silloin vastaus voi olla muotoa "googleta ihan itse". On kuitenkin naurettavaa väittää, että tällainen vastaanotto olisi ajanut ketään oikeistoradikalismiin, sillä lähtökohtaisesti feministisiä ja/tai vasemmistolaisia arvoja edustava ei todellakaan ajaudu oikeistoradikaaliksi siksi, että joku feministi sanoi hänelle rumasti.
Ehkä eniten Lahtisen kirjoituksessa aiheutti itselleni silmien pyörittelyä tämä kohta, jossa hän päätti alkaa rakennella sellaista olkiukkoa vähemmistöaktivisteista että Suomen Uutisetkin olisi ylpeä. Kohta on siis tämä:
"Twitterin pimeämmissä nurkissa vaani myös, ja vaanii vieläkin, roimasti feministiryhmiä pahempia moralisteja. Sellaisia, jotka jakelevat pitkissä twiittiketjuissa ohjeita ja sääntöjä siitä, miten etuoikeutetut ihmiset voivat olla hyviä "liittolaisia" sorretuille ihmisille."
Asiaan perehtymättömälle tämä voi jäädä hieman tyhjäksi viittaukseksi, joskin tulee selväksi, että kyse on sorrettujen ihmisten puolustajista, mutta vähääkään Twitterin feministilaidalla aikaa viettänyt tunnistaa kuvauksesta erityisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat aktivistit, jotka pyrkivät kuvaamaan tapoja, joilla etuoikeutetut ihmiset voivat edistää vähemmistöjen yhdenvertaisempaa kohtelua. "Moralismia" tässä on siis käytännössä vain se, että marginalisoidut itse esittävät tavat, joilla he toivovat tulevansa tuetuiksi, eivätkä ota vain vastaan etuoikeutettujen suuressa viisaudessaan päättämiä tapoja edistää heidän asemaansa. Tällaisesta kritiikistä on feminismi, erityisesti intersektionaalinen sellainen, erittäin kaukana.
[...]
Kirjoituksesta paistaa koko sen matkalta läpi katkeruus vähemmistöjä kohtaan, mutta se tiivistyy erityisesti kohdassa, jossa Lahtinen väittää feministisen nettiaktivismin "keskittyvän sortoon perustuvaan identiteettiin" ihmisiä kattavasti yhdistävän liikehdinnän sijaan.
[...]
Loppuosassa Lahtisen kirjoitus menee jo sellaiseksi, että sille ei ole mitään puolustusta. Pidän Lahtiselta raukkamaisena tekona sitä, että hän nostaa rodullistetun aktivistin tikunnokkaan syyksi hänen "vetäytymiselleen" (vetäytymisellä ei muuten Veikka yleensä tarkoiteta esseen kirjoittamista yhteen maan suurimmista medioista), vaikka olisi halutessaan voinut aivan yhtä hyvin kirjoittaa tapahtumaketjun auki ilman viittausta aktivistin taustaan. Tämän lisäksi Lahtinen kirjoittaa useamman kappaleen verran sellaista tekstiä "traumoista", "myrkyllisyydestä" ja näiden kahden välisestä suhteesta, jota on tottunut lukemaan enemmänkin antifeministien ja muiden netin öyhökerhojen tuottamana. Myös rinnastus MeToo-kampanjaan on käsittämätön ja tuntuu tulevan asemasta, jossa ei ymmärretä kampanjan tärkeyttä tai sen käsittelemän asian vakavuutta lainkaan.
https://julmaria.wordpress.com/2019/08/26/soturi-polttaa-sillat-mennessaan/
Quote from: Roope on 27.08.2019, 23:58:02
Tuosta tulee mieleen vuoden parin takainen täälläkin kommentoitu julkinen väittely, jossa jotakuta perussuomalaista syytettiin kirjoituksensa perusteella vääristä faktoista tai ylipäätään väärässä olemisesta. Kun kysyttiin, että mikä siinä oli väärin, niin vastaus oli jotain sellaista, että ei ole meidän asia selittää sitä omalla ajallamme, vaan sinun pitää selvittää se itse.
En valitettavasti muista, keistä osapuolista ja mistä asiasta oli kysymys, mutta tuo asenne jäi mieleen. Se oli siis omaksuttu noilta hörhöpalstoilta poliittisesti korrektina normivastauksena.
Tämähän se oli:
Quote from: Roope on 03.10.2014, 17:11:41
Quote from: nuivistus on 03.10.2014, 16:05:15
Missä viipyy Naisasialiittounionin virheellisten väittämien lista? Lohela lupasi tarkastaa väittämänsä mikäli toimittavat listan hänelle. Tämä taas ei tuntunut Naisasialiittounionin edustajalle/edustajille kelpaavan.
http://hommaforum.org/index.php/topic,95933.msg1704102.html#msg1704102
QuoteMaria Lohela @MariaLohela Sep 20
@Naisunioni Lähettäkää lista vaikka eduskunnan sähköpostiini niin mahtuu paremmin. Kuten sanoin, tarkistan mielelläni.
QuoteNaisasialiittoUnioni @Naisunioni Sep 20
@MariaLohela Virheiden korjaamisvastuu on sinulla. Ei ole meidän paikkamme tehdä puolestasi työtä, joka sinun olisi pitänyt tehdä jo alussa.
Quote from: nollatoleranssi on 27.08.2019, 23:28:21
On olemassa silti tiettyjä sääntöjä, jotka estävät ulosheittämisen. Tämän voi nähdä toisesta törkeämmästä tapauksesta. Esimerkiksi palkitun toimittajan törkeät raiskailut olivat varmuudella tiedossa vasemmistopiireissä pitkän aikaa, mutta eipä tainnut lentää minnekkään ennen rikostuomioita. Kukaan ei halunnut uskoa niihin, kun kyseessä oli Arhinmäen kaveri.
Uskon samojen sääntöjen pätevän näissä äärifeministipiireissä eli niissäkin voi mm. syntyperäisillä ominaisuuksilla tai vähemmistö-nais-saamelaisuus-homo viitteellä saada uhripisteitä, mutta riippuu siitäkin keitä tyyppejä tuntee.
Hyvin havaittu! Ns. tasa-arvoliikkeet ja sortoa vastustavat yhteisöt ovat itse äärimmäisen hierarkisia. Hierarkiassa alimmaisilla menee huonosti; Arhinmäen kaveri, vasemmistojournalisti jota voi kutsua vaikka Lähteenmäeksi, oli hierarkiassa korkealla, ja siihen kuului oikeus surusilmähipin panemiseen kysymättä suostumusta. Vassaripiireistä olisi joutunut pois, jos olisi haastanut hierarkiassa ylemmän menestyen haastamisessa.
Vihreiden kovat tekijät Sauri & Haavisto olivat terhentämässä Lepakossa. Siihen aikaan joku uskalsi vielä kysyä, kuka pesi Lepakon vessat. Kysymyksen sävy oli retorinen ja happamahko; viittasi siihen, että Pekat eivät harjaan tarttuneet.
E: Muistan vielä vanhaa neuvostoaikaa sen loppupuolelta. Yksi tuttu neukuissa kasvanut sivistynyt ja oppinut daami kertoi ihan tosissaan seuraavaa. Olin lukenut jostakin lähteestä, että Lenin oli isänä ja vanhempana aika, no, luonnehdin lähinnä sellaiseksi huonoimmaksi isäksi, vaikka mulkku-sana tuli ensimäisenä mieleeni. Daamin mielestä se oli suurelle valtiomiehelle, vallankumoukselliselle toimijalle ja kansanjohtajalle ihan ok. Kun tekee suuria, häntä ei koske pienet asiat ja normaalit vastuut.
Huokaisin. Ajattelin, että tämä menee jotenkin aikanaan ohi kuten se N-liittokin menee ja meni.
Olin väärässä! Perinne elää ja voi hyvin.
Quote from: Roope on 27.08.2019, 23:58:02
Quote from: nollatoleranssi on 27.08.2019, 23:28:21
QuoteKun yritin vielä kysyä, mikä käytöksessäni meni pieleen, jotta voisin oppia tilanteesta, hän ilmoitti, että mikäli olen halukas "maksamaan hänelle", hän voi kertoa.
Uskon ettei tuo maksaminen ole mikään vitsi, vaan olisi pitänyt oikeasti siirtää rahaa tuosta hyvästä.
Tuosta tulee mieleen vuoden parin takainen täälläkin kommentoitu julkinen väittely, jossa jotakuta perussuomalaista syytettiin kirjoituksensa perusteella vääristä faktoista tai ylipäätään väärässä olemisesta. Kun kysyttiin, että mikä siinä oli väärin, niin vastaus oli jotain sellaista, että ei ole meidän asia selittää sitä omalla ajallamme, vaan sinun pitää selvittää se itse.
"Etkösätajuu" tai "eikönetajuu" on aika tyypillinen egoboostiargumentti tietyissä piireissä mutta pitää sanoa että onneksi sentään ei ole tullut vastaan ihmisiä jotka pitäisivät tuosta argumentista kiinni aitona esteenä seuraavalle tapaamiselle. Pitää kyllä myöntää etten ole kauheasti yrittänytkään erikseen löytää näitä ihmisiä seurakseni.
Quote from: Ernst on 28.08.2019, 17:44:56
Vassaripiireistä olisi joutunut pois, jos olisi haastanut hierarkiassa ylemmän menestyen haastamisessa.
Tässä mielessä suvaitsevaisvihermistö muistuttaa jonkinlaista hyvä veli -aristokratiaa, jossa valta-asemaa ei oikeastaan voi ansaita millään menetelmällä, ei kompetenssilla eikä vallitsevan johtajan haastamisella. Ns. suorittamista eli hyvissäteilyä vaaditaan olemassa olevan position ylläpitämiseksi, mutta sillä ei varsinaisesti nousta, ainakaan johtoon.
Asema 'peritään' kaverien aseman perusteella ja haastamista ei suvaita. Mikäli nykyjohto syrjäytyisikin, uusi johto muodostuisi vanhan kavereista eikä suinkaan haastajan ympärille.
Jokainen voi ihan ilmaiseksi tehdä ajatuskokeen. Mihin kaikkeen joutuisi henkisesti sopeutumaan päästäkseen vihreiden puoluehallitukseen? Tai vaikkapa Suomen nuorimmaksi kansanedustajaksi Iiris Suomelan lailla?
Houkuttava näköala?
Quote from: mikkojuha on 28.08.2019, 10:27:23
Huonomminkin voisi olla. Esimerkiksi Ruotsiin verrattuna Suomessa on todella vapaa ilmapiiri keskustella. Miksi ero on niin suuri? Overtonin ikkuna on Suomessa sepposen selällään Ruotsiin verrattuna, ja nyt jopa karmitkin näyttäisivät liikahtelevan. Onko kansallismielisellä liikkeellä ja heidän toimijoillaan joku osuus Suomessa vallitsevaan vapauteen? Tietenkin tilanne voisi olla parempi, mutta asiat voisivat olla huomattavasti huonomminkin.
Tuo on totta. Lisäksi parlamentaarisesti PS ei ole alkuunkaan samalla graviteetilla mobattu kuin SD on Ruotsissa. Ruotsissahan muut puolueet ovat suorastaan liittoutuneet sulkemaan SD:n ulos, oli vaalitulos mikä tahansa. On nähty perin kummallisia hallituksia, jopa vähemmistöhallituksia vain sen vuoksi, ettei vaan SD saa mitään valtaa.
Meillä Suomessa PS on jopa hallituksessa käväissyt ja vaikka mobbausta täälläkin on, ei se sentään täysi ulossulkeminen ole kuten Ruotsissa.
Quote from: Skeptikko on 26.08.2019, 14:32:56
Olin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturi – kunnes halusin lopettaa sotimisen / Veikka Lahtinen
https://www.hs.fi/nyt/art-2000006216706.html
QuoteToim. huom: Veikka Lahtinen on internetin "piireissä" tunnettu aktivisti, feministi, antirasisti, podcastaaja, bloggaaja ja influensseri. Alkukesästä Lahtinen ilmoitti haluavansa ottaa etäisyyttä edustamaansa tiukkaan ja moralistiseen aktivismiin.
...
Käsitteet, kuten rodullistaminen, etuoikeus, ableismi ja intersektionaalisuus vilisivät näytöillä, ja sävy sanojen takana oli usein kiihkeä. Tuntui, että jotakin uutta oli purkautumassa nopealla tahdilla esiin suomalaiselle yhteiskunnallisen keskustelun näyttämölle.
OMAKSUIN kritiikittömästi joukon sääntöjä ja ajattelutapoja, joita itseään intersektionaalisiksi feministeiksi kutsuvat ihmiset verkossa saarnasivat.
...
Ongelma kuitenkin on, että muiden feministien ja antirasistien kyvyttömyys irtisanoutua tästä myrkyllisestä verkkoilmapiiristä tarkoitti, että se hiljaisesti hyväksyttiin. Sisäinen lempeä kritiikki jäi pois, ja niinpä epä-älyllinen sota sai jatkua.
Perjantain podcastissa NYT-liitteen tuottaja Tuomas Peltomäki kertoi tilanneesa tämän esseen Veikalta jo keväällä. Peltomäki oli esseen editori, eli jumppasi juttua yhdessä Veikan kanssa, jotta teksti aukeaisi paremmin lukijoille.
Veikka ei tekstissä irtisanoudu pyhästä sodastaan eri mieltä olevia ihmisiä vastaan. Veikka kehoittaa kavereitaan blokkaamaan kaikki erimieltä olevat ihmiset. Siis hän vasemmistokavereineen larppaa Neuvostoliiton aikaista mediaympäristöä.
P.S. Veikasta oli käsittääkseni joku toinen ketju, mutta en löytänyt sitä. Tämän voi siirtää tai kopioda sinne.
[tweet]1167434273755979776[/tweet]