Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Kylänraitti => Topic started by: Fiftari on 01.11.2017, 16:40:22

Title: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Fiftari on 01.11.2017, 16:40:22
QuoteTrafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen – hylky ja ajokielto napsahtavat jatkossa entistä herkemmin

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on antanut lukuisia uusia ohjeita ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista.
Uuden määräyksen suurin periaatteellinen muutos koskee päästöjen mittaamista, jonka lisäksi myös hylkäys- ja ajokieltovikojen perusteita tarkennetaan.

Jatkossa bensiinimoottorilla varustetun ajoneuvon joka on otettu käyttöön 10 vuoden sisällä katsastuspäivästä, pakokaasupäästöt tarkastetaan nykyisestä menettelystä poiketen merkkivalon oikeanlaisesta toiminnasta ja lukemalla ajoneuvon OBD- järjestelmän vikamuisti.

Hylkäysviaksi päästömittauksessa määritellään tällöin merkkivalon virheellinen toiminta sekä osa auton vikamuistissa olevista vikakoodeista.

Sama menettelymuutos koskee 1.9.2016 jälkeen käyttöön otettuja dieselautoja, joiden osalta Trafi arvioi päästövikahavaintojen kasvavan.

Toisaalta uudehkojen dieseleiden katsastuksessa tapahtuvia moottorivaurioita ei tarvitsisi pakollisen moottoria rasittavan savutusmittauksen poistumisen vuoksi enää pelätä siinä määrin kuin ennen.

Edellä mainittuja vanhempien ajoneuvojen pakollisiin päästömittauksiin ei ole tulossa muutoksia.

Osa korjauskehotuksista muuttuu hylkäysperusteiksi...

Uuden määräyksen myös joukko katsastuksessa havaittuja vikoja joista on aiemmin tullut korjauskehotus, muuttuu hylkäysvioiksi.

Tällaisia ovat esimerkiksi heijastimien tai rekisterikilven valaisimen puuttuminen sekä vaurioitunut rekisterikilpi, jotka luokitellaan toukokuusta alkaen hylkäykseen johtavaksi viaksi aiemman korjauskehotuksen sijaan.

Myös sekarengastuksen ja liikennevakuutuksen puuttumisen ainoa vikaluokittelu on jatkossa hylätty.

Sama tulee koskemaan tilannetta, jossa luvanvaraisessa liikenteessä olevan ajoneuvon rekisterikilvessä eli ole pakollista oranssia tunnistereunusta.

...ja hylkäykset ajokielloiksi

Ajokieltovikoihin puolestaan lisätään uusissa ohjeissa mm. renkaiden kulutuspinnan urasyvyyden 1,6 millimetrin rajan alittaminen sekä tuulilasin "liikenneturvallisuutta merkittävästi vaarantava" vaurioituminen.

Lisäksi yksityiskohtien osalta esimerkiksi vetolaitteet -kohtaan on voimassa olevaan ohjeeseen nähden lisätty useita kytkentälaitteiden vikoja.

Myös nykymääräyksestä puuttuvat led-valaisimet otetaan ensi vuodesta eteenpäin katsastuksessa huomioon; ledit katsotaan kokonaan toimimattomaksi, jos valaisimen yksittäisistä ledeistä yli 1/3 on pimeänä.

Pitkien vikalistojen osalta samaan ryhmään kuuluva useampi vika tai puute luokitellaan jotkossa niin ikään herkemmin tulkinnaltaan entistä vakavammaksi.

Määräaikaiskatsastusvelvollisuus ja sitä myöten myös uudet katsastusohjeet koskevat kaikkia autoja (M- ja N-luokan ajoneuvot), kevyitä nelipyöriä (L6e-luokan ajoneuvot), raskaita nelipyöriä (L7e-luokan ajoneuvot), traktoreita (T-luokan ajoneuvot) sekä muita auton perävaunuja kuin kevyitä perävaunuja (O2-, O3- ja O4-luokan ajoneuvot).

Uunituore ajoneuvolaki helpottaa jatkokiristysten säätämistä

Ensi vuoden toukokuussa eli 20.5.2018 voimaan astuvat katsastusmääräyksen muutokset on valmisteltu Trafissa virkatyönä eikä niistä oteta enää vastaan lausuntoja.

Oman mausteensa katsastussoppaan tuo myös kesäkuussa muuttunut ajoneuvolaki, jonka puitteissa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi saa jatkossa muuttaa määräaikaistarkastuksen tarkastuskohteista ja tarkastusmenetelmistä annettuja ohjeita entistä kevyemmällä menettelyllä eli itsenäisesti.


Aiemmin katsastusmääräysten muuttamiseen vaadittiin valtioneuvoston asetus.
Iltasanomat (https://www.is.fi/autot/art-2000005431847.html?ref=rss)
Sääntösuomi iskee.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Uuno Nuivanen on 01.11.2017, 17:01:43
Ei koske mamuja (vars). Eikä tietenkään esim. Viron kilvissä ajelevia.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Larva on 01.11.2017, 17:10:05
Norminpurkutalkoot ovat näemmä muuttuneet norminlisäystalkoiksi!  >:(
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Kim Evil-666 on 01.11.2017, 17:33:48
Sääntöjä tehtaileva suomalainen järjestelmä on ilmeisesti ottanut tehtäväkseen kuristaa suomalaiset hengiltä. Rajoja ei kuitenkaan ole aikomustakaan "korjata", vaikka sieltä lappaa jatkuvalla syötöllä sisään väkeä, jotka eivät välitä mitään edes alkeellisimmista säädöksistä. Koko suomalainen sääntöjärjestelmä tulisi katsastaa perin pohjin ja muuttaa sellaiseksi, joka on suomalaisille edullinen, eikä rasita heidän elämäänsä aina ja joka paikassa kohtuuttomasti.

Sääntöjen purkaminen tarkoittaa Suomessa sääntöjen lisäämistä. Lisäksi säännöt rustataan aina siten, että saataisiin vietyä se viimeinenkin puupenni kansalaisten jo ennestään tyhjenevistä lompakoista.

Suomi kuntoon, stana!
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Nuiva kansalainen on 01.11.2017, 17:52:18
Siellä on ilmeisesti rahat vähissä. Ei hätää, tällä saadaan helposti kerättyä muutama milli lisää.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Fiftari on 01.11.2017, 18:09:11
Hienoahan on tämä:
QuoteOman mausteensa katsastussoppaan tuo myös kesäkuussa muuttunut ajoneuvolaki, jonka puitteissa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi saa jatkossa muuttaa määräaikaistarkastuksen tarkastuskohteista ja tarkastusmenetelmistä annettuja ohjeita entistä kevyemmällä menettelyllä eli itsenäisesti.

toivoa sopii että jossain joku noista trafin päättäjistä veisi omaa autoaan katsastettavaksi ja joku pikkuvika mikä nyt on huomautuksen arvoinen, johtaisikin hylkyyn.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Uuno Nuivanen on 01.11.2017, 18:16:47
^ Eikö niillä liene työsuhdekiesit, jos on korjattavaa, valde maksaa. Ai mutta eihän se silloin ole keltään pois!  :)
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Pentecost on 01.11.2017, 18:28:20
Itsellä sattuu olemaan juuri tuollainen "kymmenen vuotta vanha tai vanhempi" auto, kun muuhunkaan ei tällä hetkellä ole varaa. Toimii ihan hyvin, mutta jos ruvetaan pikkuvikoja kuten hieman naarmuttunutta tuulilasia ja mahdollisesti jotain pikkusähkökoodeja tuijottelemaan, niin pahoin pelkään että joudun luopumaan autosta.

Sitten on TRAFI taas onnistunut tehtävässään eli autoilun tekemisestä mahdollisimman hankalaksi, kalliiksi ja rasittavaksi.

Mainittakoon, että esimerkiksi kaasumittauksessa kaaran tulos on erinomainen eli moottori pelittäisi varmaan vielä neljännesmiljoona kilometriä, mutta se taatusti onkin hylkäysperuste kun on liian vanha.

Odotan innolla, jos joskus pääsee liisaamaan auton Virosta. Haistattaisin pitkät tälle Suomen TRAFIlle. Saksan uuden mersun liisaushinta oli hieman vajaa puolet Suomen vastaavasta muuten...voisi kerrankin ajaa pari vuotta ihan uudella pelillä ja naureskella suomalaisille virkamiehille, mutta tuskin tätäkään uudistusta niellään.

Suomessa nyt vaan kaiken liikkumisen ja erityisesti autoilun täytyy, pitää ja on pakko maksaa aivan helvetisti.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Fiftari on 01.11.2017, 19:00:56
Mitähän ne sitten meinaa verottaa kun sääntöhelvetti lakkauttaa autoilun? Kävelyä?
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Maija Poppanen on 01.11.2017, 19:01:44
Quote from: Pentecost on 01.11.2017, 18:28:20
Itsellä sattuu olemaan juuri tuollainen "kymmenen vuotta vanha tai vanhempi" auto, kun muuhunkaan ei tällä hetkellä ole varaa.

Onneks noi pakokaasumittausuudistukset koskee nimenomaan kymmentä vuotta tuoreempia autoja - mut kyllähän tuossa tota uutta hylkyperustetta oli listattu silti kyllin.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Golimar on 01.11.2017, 19:16:16
Quote from: Fiftari on 01.11.2017, 19:00:56
Mitähän ne sitten meinaa verottaa kun sääntöhelvetti lakkauttaa autoilun? Kävelyä?

Hengitysveron lanseeraus lienee seuraavan verouudistuksen kärkihanke.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Beenari on 01.11.2017, 19:18:57
Quote from: Fiftari on 01.11.2017, 19:00:56
Mitähän ne sitten meinaa verottaa kun sääntöhelvetti lakkauttaa autoilun? Kävelyä?

Valtiontalouden aapinen:
Alcohol
Benzin
Cigarettes
Diesel
Electricity
Food
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: ikuturso on 01.11.2017, 19:24:55
Hallituksen esitys aiheesta on helmikuulta, Trafin sivuilla ainoa tiedote asiasta on kesäkuulta. Miksi tämä on juuri nyt uutinen? Mitään tuoretta tiedotetta en aiheesta löytänyt?

hallituksen esitys (http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170009)
trafin tiedote (https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastus/katsastuslaki_muuttuu)

Eikun löytyihän tämä, mutta hirveän skooglaamisen takana se oli.

Uusi määräys: Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet (https://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/5671/uusi_maarays_ajoneuvojen_maaraaikaiskatsastuksen_arvosteluperusteet)

-i-
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Joku Roti on 01.11.2017, 19:50:56
Quote from: Beenari on 01.11.2017, 19:18:57

Valtiontalouden aapinen:
Alcohol
Benzin
Cigarettes
Diesel
Electricity
Food

Joinakin vuosina veronkorotukset tehdään vaihtelun vuoksi aakkosten loppupäästä: öljy, viina, tupakka, sähkö...
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Echidna on 01.11.2017, 20:45:01
Uuden katsastusta koskevan direktiivin (2014/45/EU (https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b560a38a-cf66-11e3-b682-01aa75ed71a1/language-fi)) 10. artiklan 3. luku on mielenkiintoinen siinä mielessä, että voisiko tässä avautua mahdollisuus esimerkiksi Virossa tehdyn katsastuksen hyväksymiseen Suomessa. Aiemmin tämä on teilattu sillä, että katsastuksessa tarkistetaan ajoneuvosta tietoja, joihin ulkomainen katsastaja ei pääse käsiksi (verot). Mutta teknisen tarkastuksen pitäisi silti kelvata.

Visioisin mielessäni mahdollisuutta etäkatsastukseen vaikka Skypen välityksellä bulgarialaisella katsastajalla 10 euron hintaan.  ;D

Quote
10 artikla

Todiste katsastuksesta

1.   Katsastusaseman tai tapauksen mukaan alueellaan rekisteröidyn ajoneuvon katsastaneen jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen on annettava kustakin katsastuksen läpäisseestä ajoneuvosta todiste, joka voi olla ajoneuvon rekisteröintiasiakirjaan kirjattu merkintä taikka tarra, todistus tai muu helposti saatavilla oleva tieto. Todisteessa on mainittava päivämäärä, johon mennessä seuraava katsastus on tehtävä.

Jäsenvaltioiden on toimitettava komissiolle kuvaus tästä todisteesta ennen 20 päivää toukokuuta 2018. Komissio vuorostaan ilmoittaa siitä 19 artiklassa tarkoitetulle komitealle.

2.   Jos katsastettu ajoneuvo kuuluu ajoneuvoluokkaan, jolle ei ole rekisteröintivelvollisuutta jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo on otettu käyttöön, kyseinen jäsenvaltio voi vaatia, että todiste katsastuksesta kiinnitetään näkyvästi kyseiseen ajoneuvoon.

3.   Vapaan liikkuvuuden edistämiseksi kunkin jäsenvaltion on tunnustettava toisen jäsenvaltion katsastusaseman tai toimivaltaisen viranomaisen 1 kohdan mukaisesti antama todiste.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: multsi on 01.11.2017, 21:02:48
Katsoin nuo katsastuksen arvosteluperusteet läpi ja eihän tuossa nyt muutu oikeastaan mikään. Korjauskehoitukset säilyvät ihan kuten nytkin.

Kilvestä saa hylsyn jos se puuttuu tai ei kuulu autoon. Pitäisikö muuta vaihtoehtoa tarjota? Kuluneesta kilvestä saa korjauskehoituksen. Miksi sakkoslikseistä pitäisi antaa muuta kuin ajokieltoa, jos joku idiootti sellaisia kehtaa tyrkylle tuoda? Valoista saa hylätyn jos tuo auton ilman etuvaloja tai rekisterikilvenvaloja konttorille. Jos ne ovat vain palaneet, selviää korjauskehotuksella.

Surkeaa IL uutisointia.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: dr jeep on 01.11.2017, 21:03:59
Quote from: Echidna on 01.11.2017, 20:45:01
Uuden katsastusta koskevan direktiivin (2014/45/EU (https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b560a38a-cf66-11e3-b682-01aa75ed71a1/language-fi)) 10. artiklan 3. luku on mielenkiintoinen siinä mielessä, että voisiko tässä avautua mahdollisuus esimerkiksi Virossa tehdyn katsastuksen hyväksymiseen Suomessa.

Luulenpa että ei tule onnistumaan jatkossakaan. Yleensä täällä tuuppaa käymään niin, että jos eu säädöksen voimalla voi kyykyttää kansalaisia, niin sitten niin varmasti tehdään. Sen sijaan jos eu säädösten pohjalta joku asia tulisi kansalaisille aiempaa paremmaksi/edullisemmaksi, niin sitten kyllä varmasti etsitään keino jatkaa harjoitettua politiikkaa. Ks. vaikka alkoholi- tai autoveropolitiikka.

Ja tämän jälkeen ihmetellään kun kansalaiset ovat epäluuloisia eu:ta kohtaan.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Beenari on 01.11.2017, 23:42:54
Quote from: Hohtava Mamma on 01.11.2017, 21:19:46
Ja mitenköhän Trafi on varautunut siihen, että vikamuistin saa nollattua itse sopivalla OBD2-lukulaitteella?

Tai siihen että joku alkaa myymään pieniä merkki- ja mallikohtaisia mustia bokseja joissa on OBD2-liitin. Ja boksin ohjelmisto vastaa autoa mihin se on asennettu. Ja kertoo katsastuksen tietokoneelle että kaikki on kunnossa....
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Ari-Lee on 02.11.2017, 00:01:08
Quote from: Fiftari on 01.11.2017, 19:00:56
Mitähän ne sitten meinaa verottaa kun sääntöhelvetti lakkauttaa autoilun? Kävelyä?

Polkupyörille pakollinen vuosikatsastus. Nythän se on jo ensimmäisessä asteessa.


QuoteTaustaa asialle antaa se lähtökohta, että uusien määräysten mukaaan kaikki yli 250-wattiset sähköpolkupyörät lasketaan moottorilla varustetuiksi polkupyöriksi. Näin kuuluu sääntö, vaikka avustus kytkeytyisikin pois silloin, kun pyörää ei poljeta.

Edellinen, (eli vielä kerrattuna moottorilla varustettu polkupyörä) tarvitsee aina maksullisen ja pakollisen liikennevakuutuksen. Alle 250-wattiseen sähköpyörään eli virallisesti s ähköavusteiseen polkupyörään vakuutusta ei sen sijaan tarvitse ottaa.

Äkkiseltään sähköavusteisuuden ja sähkömoottoroidun polkupyörän raja tuntuu siis yksinkertaiselta. Aivan näin asia ei kuitenkaan ole.

Taustaksi riittää se tieto, että pyörä lasketaan sähköavusteiseksi, mikäli seuraavat kolme ehtoa täyttyvät: 1) tehoa saa olla enintään 250 wattia, 2) moottori saa toimia vain poljettaessa ja 3) nopeuden on oltava enintään 25km/h.

https://www.is.fi/autot/art-2000001061589.html
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Archaeopteryx on 02.11.2017, 11:30:09
Minä olen varmaan poikkeava yksilö, kun pidän katsastusta ihan hyvänä juttuna. Pääsääntöisesti kylläkin turvallisuuden kannalta, en itse tapahtuman... Olen sitä ikäluokkaa, että ensimmäiset katsastukset olivat vielä valtion virkamiesten tekemiä. Jännäkakka oli ihan eri tavalla housussa, kun "pomppu" riippui kuun vaiheista, tai mitä tahansa katsuri sattui keksimäänkään. Melkein asennossa odottelin nuorena poikana tuomiota.

Nykyään kastastajat ovat asiallisia asiakaspalvelijoita, ja kertovat hyvin mielellään autosta muutakin kuin viat. Koko katsastus eli perusteellinen auton ajokunnon tarkastus maksaa täälläpäin noin 50 euroa, kun autohuollon jonnen tekemä valohoito oli edellisen ns. tarjouskirjeen perusteella 179 euroa. Olisi sisältänyt öljyn ja suodattimen lisäksi Pohjois-Korea -tyylisen "Kim Jon Huoltojonne katsoo autoa" -tyylisiä tarkastuksia. Kaikki työt ja osat lisähintaan.

Tuulilasi saattaa nykyautoissa olla useita kymmeniä prosentteja korin jäykisterakenteesta, joten sen kunto on syytä olla kunnossa. Samoin renkaat jne. Mutta en käsitä turvallisuuden kannalta jotain rekisterivalon palamisesta johtuvaa hylkäystä, korjauskehotus riittäisi. Takaluukkua paiskotaan sen verran usein ja runsaasti, että perinteisten w5w- ja sukkulapolttimoiden hehkulangat ovat kovilla. Takaluukussahan se rekisterivalo useimmiten on. Korvaavat LEDit taas eivät ole E-hyväksyttyjä, joten siitäkin tulee hylkyä.

Kai tällä haetaan lisätuloa, koska katsastusväliä aiotaan mahdollisesti harventaa joka toiselle vuodelle.

Quote from: Hohtava Mamma on 01.11.2017, 21:19:46
Ja mitenköhän Trafi on varautunut siihen, että vikamuistin saa nollattua itse sopivalla OBD2-lukulaitteella?

Oma kymmenen euron kiinalainen OBD2-mokkula on säästänyt hintansa jo moninkertaisesti takaisin, kun edellinen auto (renault, pthyi) räpsi sähkövikoja harva se päivä. Yleisin oli puolavika kylmässä, joka sytytti katsastushylsyn aiheuttavan vikavalon. Ennen katsastusta kone lämpimäksi, mokkula kiinni, tietokoneella vikakoodit pois ja suoraan katsastukseen.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Kyklooppi on 02.11.2017, 11:34:26
Juhan sukulaisilla tai uskonveljillä taitaa olla katsastusbisnes?
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: ikuturso on 02.11.2017, 11:48:29
Quote from: Hohtava Mamma on 01.11.2017, 21:19:46

QuoteTrafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen – hylky ja ajokielto napsahtavat jatkossa entistä herkemmin

Jatkossa bensiinimoottorilla varustetun ajoneuvon joka on otettu käyttöön 10 vuoden sisällä katsastuspäivästä, pakokaasupäästöt tarkastetaan nykyisestä menettelystä poiketen merkkivalon oikeanlaisesta toiminnasta ja lukemalla ajoneuvon OBD- järjestelmän vikamuisti.

Hylkäysviaksi päästömittauksessa määritellään tällöin merkkivalon virheellinen toiminta sekä osa auton vikamuistissa olevista vikakoodeista.

Ja mitenköhän Trafi on varautunut siihen, että vikamuistin saa nollattua itse sopivalla OBD2-lukulaitteella?

Fataali vika esim. ABS-jarruanturivika tai viallinen/puuttuva airbag pompsahtaa aina nollauksen jälkeen uudelleen päälle viimeistään katsastusmiehen käynnistäessä auton. Omassa vanhassa maasturissa oli sähköinen kaasupoljin. Sen asentoservo joskus heitti häränpyllyä. Joskus jopa tuo MI-valo (malfunction indicator) eli se yleensä moottorin kuvalla varustettu yleisvikavalo jäi päälle sen vuoksi. Tuon sai nollattua ja tuli päälle joskus taas. Nollasin sen joskus ennen katsastusta, koska auto ei olisi mennyt läpi vikavalo päällä. Täysin toimiva tuo kaasupetaali silti oli. Joskus myös väitti jonkun imupuolen ilmasensoreista olevan viallinen ja vika katosi nollaamalla.

Eli satunnaiset viat poistuvat listalta nollaamalla, mutta fataalit ja jatkuvasti päällä olevat viat tulevat esiin kyllä.




Quote from: Beenari on 01.11.2017, 23:42:54
Quote from: Hohtava Mamma on 01.11.2017, 21:19:46
Ja mitenköhän Trafi on varautunut siihen, että vikamuistin saa nollattua itse sopivalla OBD2-lukulaitteella?

Tai siihen että joku alkaa myymään pieniä merkki- ja mallikohtaisia mustia bokseja joissa on OBD2-liitin. Ja boksin ohjelmisto vastaa autoa mihin se on asennettu. Ja kertoo katsastuksen tietokoneelle että kaikki on kunnossa....

Autoissa on varsin kiinteästi tuo OBD-liitin, johon tulee melkoinen johtohärdelli jostain. Siihen väliin on hieman hankala puukottaa mitään. Jos sitten lyöt liittimeen tuon boksin ja siitä jatkojohdon eteenpäin ja alat katsastuksessa selittämään, jotta "oli vähän hankalassa paikassa tuo OBD-liitin niin otin jatkojohdolla sen tohon tuhkakuppiin", niin katsastusmies tuumaisi, jotta "kyllä se täältä löytyy" ja menisi originaaliliittimeen kiinni.

Ja sitä MI-valoa et pystyisi ohittamaan kuitenkaan. Moottorinkuva ja ABS-valo loistaisi kirkkaana kojelaudassa ja OBD-purkkisi näyttäisi ettei vikoja ole.... Menisikö läpi?

-i-
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Supernuiva on 02.11.2017, 23:32:17
Quote from: Kyklooppi on 02.11.2017, 11:34:26
Juhan sukulaisilla tai uskonveljillä taitaa olla katsastusbisnes?

Suurimmat suomalaiset katsastusketjut ovat käsittääkseni tällä hetkellä ulkomaalaisten omistamia.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Tappivanukas on 03.11.2017, 07:55:50
Rekisteririkilpi ja sen valot ovat keskeinen tekijä auton toiminnassa. Jos kilpi ei näy kunnolla, miten peltipoliisit ja skannerit muuten osaisivat lähettää terveiset oikeaan osoitteeseen.

Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Faidros. on 03.11.2017, 08:05:21
Quote from: Tappivanukas on 03.11.2017, 07:55:50
Rekisteririkilpi ja sen valot ovat keskeinen tekijä auton toiminnassa. Jos kilpi ei näy kunnolla, miten peltipoliisit ja skannerit muuten osaisivat lähettää terveiset oikeaan osoitteeseen.


Mun Röllissä on kaksi rekisterikilven valoa ja toisessa on polttimon kanta pysyvästi rikki. Tähän mennessä olen joka vuosi selvinnyt korjauskehoituksella.

Prätkällä kun ajaa ylinopeutta ja peltipoliisi räpsähtää, siitä tulee niin mukava olo, että melkein voisi tehdä uukkarin, että pääsisi näyttämään keskaria kameralle. :roll:
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Tappivanukas on 03.11.2017, 12:26:02
Tiivistän uutisen: "Autoilijoilla edelleen liikaa rahaa - viranomaiset ryhtyneet asianmukaisiin toimenpiteisiin."

Voi kun pian pääsisi autosta eroon. Sitten kun maaseudun mummolat kylmenevät, sitten. Vain kilvetön bug out vehicle tallissa.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Tabula Rasa on 03.11.2017, 12:40:11
Asiasta toiseen, vikavalot pystyy kyllä ohittamaan. Se sitten että vaaditaan ammattiautosähkömies. Erään ranskanleivän joulukuusivalot siirtyivät näyttämään normaalilta kun maksoi asentajan kaverille parisataa. Itse ongelma ei ollut mainittava, mutta hylkypäätöksen aiheuttavia valoja se sytytti useamman. Eli vaihtoehtoina joko auto paaliin tai tuo.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: ikuturso on 03.11.2017, 12:56:40
Tuolla puhutaan myös T-luokasta, mutta eihän traktoreita tarvitse katsastaa (paitsi liikennetraktorit LT-luokka).

Tulin juuri kyliltä tyttären (tai minun, mutta tyttären harrastuksiin kulkua varten :roll: hankitulla) traktorimönkijällä. Kun pääsin kotipihan eteen, neliveto päälle ja lyhyt maastovälitys ja pihan vierestä metsään. Kävin ylittämässä muutaman ojan ja semmoisen pienen terävän kummun. Kun tuollaisella ei vaan voi tulla suoraan kotiin tasaista tietä.

Älkää päästäkö lapsianne kokeilemaan traktorimönkijää. Sen jälkeen mopo ei kelpaa. 400cc täysitehoinen mönkijä, jossa nopeus on rajoitettu elektronisesti, lähtee paikalta kuin jänis makuulta ja on aivan überhauska vekotin. Mopomönkijä on 50 cc nuhainen kinneri, jossa jäykkä taka-akseli ja ajettavuus kamalan ja vaarallisen välimaastossa. Se tarvii AM121 ajokortin, eli mopoautokortin, johon kuuluu (ellei isillä ole mautoa ja opeutslupaa) pakollinen autokoulu ja inssiajo liikenteessä. Hintaa n. 500 ecua. Lisäksi mopomönkkäri täytyy katsastaa joka vuosi. Sen sijaan traktorimönkkärin sarviin pääsee pelkällä kirjallisella kuulustelulla eikä vehkeessä ole vuosikatsastusta. EU-direktiiviviidakko ja kansainväliset ajokorttisäädökset ovat mie-len-kiin-toi-sia.

-i-
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Rokka on 03.11.2017, 13:12:45
Quote from: Fiftari on 01.11.2017, 19:00:56
Mitähän ne sitten meinaa verottaa kun sääntöhelvetti lakkauttaa autoilun? Kävelyä?

Eiköhän ne keksi sitten jonkun uuden veron vaikka ajoneuvon liikennekäytöstä poistamiseen. Tähän voi Trafi keksiä sitten jonkun monimutkaisen laskukaavan, mutta kuitenkin sellaisen, että sen tonnin koslan poistaminen ajoneuvorekisteristä maksaa saman verran kuin sen pitäminen siellä. Ei lypsävää lehmää kannata teuraaksi pistää. Juuri kun ollaan saatu tiukennettua noita katsastusohjeita rahastuksen vuoksi, niin eihän se käy päihinsä että ihmiset rupeaisivat autoistaan luopumaan.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: ikuturso on 03.11.2017, 13:25:05
^ Eihän autoilua voi vielä lakkauttaa. Ensin jokaiseen pitää ostaa Ollila-Berner Oy:n GPS verolaskuri á 750 eur + alv asennettuna virallisessa katsastustoimipisteessä. Sitten kaikilla pitää olla siihen iot-mobiililiittymä 24 eur/kk ja tuohon kertyvistä kilometreistä sitten maksetaan tonnista viiteen vuodessa. Kun järjestelmä on kupannut miljoonasta automobiilista muutamana vuonna viisi lisämiljardia, niin sitten voidaan miettiä millä rahastetaan seuraavaksi, kun autoja alkaa mennä liikenteestäpoistoon kiihtyvällä tahdilla.

-i-
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Jack on 03.11.2017, 14:24:31
Olisivatkohan tässä taustalla EU:n pykälänikkareita lobbaavat autotehtaat suurine rahoineen. Lyhyesti sanottuna autojen matkaa tehtailta kierrätykseen halutaan lyhentää erilaisilla vippaskonsteilla. Tähänhän romutuspalkkiokin tähtää.

Kun ennen vanhaan romuttamo kutsui, kun auto oli puhki ruostunut ja ajettu loppuun, nykyisin ja tulevaisuudessa romuttamon portit aukeavat, kun autossa palaa jokin merkkivalo tai katsastajan laite näyttää vikakoodia.

Ihmiselämän tarkoitus on siis opiskella, jotta pääsisi tekemään työtä, jotta voisi ostaa muutaman vuoden välein auton, jotta autotehtaiden työntekijöillä riittäisi työ.

Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Maija Poppanen on 03.11.2017, 18:19:04
Hupaisaa silti, et tuolla jossain pohditaan ankarasti, miten suomalaiset saisi nostettua sieltä Euroopan vanhimmasta autokannasta tuoreempaan.

Kierretään, kuin kissa kuumaa puuroa - ja saadaan tulokseksi jotain romutuspalkkioita. Se oli varmasti se akuutti ongelma: ihan pakko on vielä ajaa sillä vanhalla romulla, kun ei saanut palkkioo uuteen vaihtaessa.

Vois kokeilla myös tikkaria kaupan päälle, kun uuden ostaa  :roll:
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Impi Waara on 03.11.2017, 18:27:46
Ei auta muu kuin alkaa muutostyöt omassa 90-luvun katiskassa. Polkuautoilla kai saa toistaiseksi sotkea ilman katsastushenkilöiden v1ttuilua?
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: ikuturso on 03.11.2017, 18:35:59
Quote from: Maija Poppanen on 03.11.2017, 18:19:04
Hupaisaa silti, et tuolla jossain pohditaan ankarasti, miten suomalaiset saisi nostettua sieltä Euroopan vanhimmasta autokannasta tuoreempaan.

Kierretään, kuin kissa kuumaa puuroa - ja saadaan tulokseksi jotain romutuspalkkioita. Se oli varmasti se akuutti ongelma: ihan pakko on vielä ajaa sillä vanhalla romulla, kun ei saanut palkkioo uuteen vaihtaessa.

Vois kokeilla myös tikkaria kaupan päälle, kun uuden ostaa  :roll:

Niinpä. Jos ihmisellä ei ole varaa yli viiden tonnin autoon ja tälle tarjotaan vanhasta ritsasta karamelli, jos ostaa uuden auton, niin ei se juuri lohduta. Romutuspalkkio pitäisi saada jos nuorentaa autoa vaikka 50%.

Vaikka tuota bensarosvoa en kyllä ala nuorentamaan. Tuollaisille ympäristötuhoille on edullista olla vanhempi kuin 2001 valmistettu, jolloin verot menevät kokonaismassan eikä päästöjen mukaan. Kokonaismassan mukaan sen verot ovat vuodessa 400 euroa. Jos se olisi vuodenkin nuorempi, se verotettaisiin päästöjen mukaan jolloin vero olisi 640 euroa vuodessa. Jaa miksi halusin juuri 1999 tai 2000-vuosimallin?  :roll:

-i-
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: multsi on 03.11.2017, 19:36:43
Haluaisko joku tarkentaa, että mikä noissa uusissa perusteluissa nyt erityisesti hiertää? Mä en näe henkilöautoissa muuttuvan käytännössä minkään.

Esimerkki yhdestä muutoksesta: Aiemminkin sai hylätyn jos vei auton ilman umpioita katsastukseen. Nyt hylkäysperusteeksi on lisätty jos vi esellaisen auton näytille, josta puuttuu rekisterikilven valojen teline kokonaan. Jos umpiot ja kilvenvalot ovat paikallaan, mutta polttimo on palanut, saa korjauskehotuksen kuten nytkin.

Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Tappivanukas on 03.11.2017, 20:34:00
Jaa-a, aika tarkkaan tässä on selvitetty miten vikaherkkä auton vikakoodihärpäke on. Antaa vikailmoituksia jotka eivät vaikuta ajamisen turvallisuuteen vaikka olisivat totta. Lisäksi valitamme ilmanpaineantureiden turhuutta, kalleutta ja lisääntynyttä hasslea. Ainoa mikä on varma on autoilun kallistuminen.

On siinä nähdäkseni valitukselle aihetta. Mihinkähään se ei vaikuta, mutta ehkä helpottaa vähän veronmaksajan taakkaa.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: AcastusKolya on 04.11.2017, 05:29:03
Rekisterikilven valon tarkoituksenmukaisuus on luokkaa nolla hyvin monessa uudessa autossa. Näet jos tie on yhtään märkä, niin pyörivä ilmavirtaus perässä sotkee kilven kouraan lyhyellä matkalla. Tässä torstaina ajelin lumipyryssä. Koko perä meni ihan valkeaksi pöllyävästä lumesta. Siinä ei kilpeä näkynyt ollenkaan. Jopa takakontin kahvan upotus oli täynnä lunta.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: MW on 04.11.2017, 09:35:39
Tullee olemaan sitten niin, että jos OBD sanoo että "brake light left", hylsy tulee vaikka valo palaa.


"Computer says no".
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Tappivanukas on 04.11.2017, 09:53:06
Ajoin sisään ostarin parkkihalliin jossa on automaattinen rekisterikilven tunnistus. Eli kilpi skannataan portilla, ja lähtiessä näppäilet rekisterinumerosi ja maksat käytetystä ajasta. Voit myös ajaa ulos maksamatta, jolloin lasku lähetetään perässä. Laskuun lisätään 5e laskutuslisä, paitsi jos olet kanta-asiakas, mikä oletettavasti maksaa myös jonkin verran. No ajattelin että ihan hyvä ja moderni systeemi, ei tarvita pahvilappuja.

Anyway, tein lähtöä ja yritin maksaa. Kone ei tunnistanut rekisterinumeroani. Kävin katsomassa ja päättelin että etukilpi oli ollut lumessa sisään ajaessa, siinä oli vieläkin sulamatonta hyhmää päällä. En ollut hoksannut puhdistaa kilpeä.ennen sisään ajamista kun koko systeemi oli minulle yllätys.

Mitäs nyt? Jos ajan ulos, kilpi kuvataan ja lasku tulee mistä ajasta? Ja vitonen päälle? Tunnin pysäköinnistä? Hell no. Soitin palvelun ylläpitäjälle ja tallensin virkailijan lupauksen siitä ettei autostani veloiteta mitään, koska sisäänajohetkeä ei pystytä todentamaan. Laskua ei tullut.

Yksityinen pysäköintihallifirma voi olla kohtuullinen, mutta entä viranomaisten kanssa toimiessa? Koska nähdään ensimmäinen tapaus jossa likainen tai luminen kilpi tuo sakot? Suomessa taivaalta sataa paskaa 6kk per annum ja kesä on kostea. Tuleeko autoilijalle velvoite putsata kilpi aina liikkeelle lähtiessä? Viranomaisaivoni sanoo kyllä. Muuten kilpien sotkemisesta erilaisilla aineilla tulee kansanhuvia. Saa kerrankin ajella rauhallisin mielin tilannenopeutta.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Don Nachos on 04.11.2017, 10:07:09
^ Kilpi pitää jo nyt puhdistaa liikkeelle lähtiessä, mutta kun ajetaan räntäsateessa loskassa, niin se voi olla ummessa uudestaan aika nopeasti. Ei voida pakottaa pitämään kilpi luettavana kaikissa olosuhteissa.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: MW on 04.11.2017, 10:30:30
Tehdään paluuta kultaiselle 70-luvulle, jolloin katsastusmies oli viranomainen ja kaikkien pelkäämä örkki teroitettuine ruuvimeisseleineen.

Nyt on sivistyneesti meisselin tilalla tietokone.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: dothefake on 04.11.2017, 11:34:42
Autoihin tulee pakolliset rekisterikilpien lämmittimet ja pesulaitteet. Kaikkiin autoihin.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: multsi on 04.11.2017, 15:22:52
Onneksi itseltä löytyy tallista useampi 80-luvun auto. Eipä tarvitse pelätä hylkyjä vikakoodeista tai päästöistä.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Faidros. on 27.11.2017, 11:44:50
Taas valde käy autoilijan taskussa. Loppuunajettujen tilataksien muuttaminen matkailuautoiksi tehdään mahdottomaksi.
www.is.fi/autot/art-2000005465075.html?ref=rss

Peltipoliisit alkavat kuvata mm. 1km/h ylinopeutta ajavia, josta napsahtaa automaattisesti 50-70€ liikennevirhemaksu, joutokäynnistä 100€... jne. Kattava lista artikkelissa.
www.hs.fi/kotimaa/art-2000005465328.html?ref=rss

Lisäys. Todistustaakka siirtyy liikennevirhemaksun saajalle. :facepalm:
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: dothefake on 27.11.2017, 12:36:25
Ehdottomasti alan ajamaan 10 km/h alle rajoituksen, koska ei ole varaa maksaa. No tietysti sitten saa sakot, kun ei aja tismalleen määrättyä nopeutta. Kyllähän tästä melkoinen kaaos aikaansaadaan. Auto mittarin avulla on mahdotonta tietää ajavansa tasan kuuttakymppiä.
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Ari-Lee on 27.11.2017, 12:51:41
Quote from: Faidros. on 27.11.2017, 11:44:50
Peltipoliisit alkavat kuvata mm. 1km/h ylinopeutta ajavia, josta napsahtaa automaattisesti 50-70€ liikennevirhemaksu, joutokäynnistä 100€... jne. Kattava lista artikkelissa.
www.hs.fi/kotimaa/art-2000005465328.html?ref=rss

Lisäys. Todistustaakka siirtyy liikennevirhemaksun saajalle. :facepalm:

On jo niin paksua, että avasin uuden ketjun aiheesta:

https://hommaforum.org/index.php/topic,124004.msg2778909/topicseen.html#msg2778909
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: Larva on 27.11.2017, 14:11:30
Quote from: Faidros. on 27.11.2017, 11:44:50Lisäys. Todistustaakka siirtyy liikennevirhemaksun saajalle. :facepalm:
Hetkinen nyt. Eikös ihan vasta tehty sellainen muutos lakiin, että mikäli haluaa valittaa saamastaan sakosta tai mielestään virheellisestä virkailijan päätöksestä, se maksaa valittajalle 250 euroa, ja se pitää muistaakseni maksaa vaikka valitus menisikin läpi? Eli vastaisuudessa - jos autosi vaikka varastetaan tai lainaat sitä kaverille, joka rysäyttää 60 km/h alueella kameraan seitsemääkymppiä - maksat joko kiltisti 50 e ylinopeudesta, jota et ole ajanut, tai sitten maksat 250 euroa valituksesta? Mitä vattua mä just luin?

edit. Laini korjattu
Title: Vs: Trafi tiukentaa katsastusohjeita 5/2018 alkaen
Post by: P on 27.11.2017, 14:40:36
Quote from: Tuulenhenki on 27.11.2017, 14:11:30
Quote from: Faidros. on 27.11.2017, 11:44:50Lisäys. Todistustaakka siirtyy liikennevirhemaksun saajalle. :facepalm:
Hetkinen nyt. Eikös ihan vasta tehty sellainen muutos lakiin, että mikäli haluaa valittaa saamastaan sakosta tai mielestään virheellisestä virkailijan päätöksestä, se maksaa valittajalle 250 euroa, ja se pitää muistaakseni maksaa vaikka valitus menisikin läpi? Eli vastaisuudessa - jos autosi vaikka varastetaan tai lainaat sitä kaverille, joka rysäyttää 60 km/h alueella kameraan seitsemääkymppiä - maksat joko kiltisti 50 e ylinopeudesta, jota et ole ajanut, tai sitten maksat 250 euroa valituksesta? Mitä vattua mä just luin?

edit. Laini korjattu

Ei sitä 250€ tarvitse maksaa, jos valitus menee läpi. Mutta oikeudet ovat Suomessa arvauslaitoksia. Todennäköisyys, että joutuu maksamaan sen vaikka olisi oikeassa, on korkea.
Tuo 250€ on lisännyt viranomaismielivaltaa esim. pysäköinninvalvonnassa. Ihmiset eivät vie selviäkään väärintulkintoja ja väärinkäytöksiä hallinto-oikeuteen, koska 50-60€ lappu voi muuttua 300:ksi euroksi. Ja käsittely kestää vuosia. Ja sen virhemaksun joutuu maksamaan, vaikka valittaisi.

Ainut 250 euron maksusta vapautettu valitus on turvapaikkahakemusvalitus saadusta hylsystä. Se mainitaan erikseen maksuttomana ko. laissa. Kertoo kaiken ajastamme ja hallinnostamne?