Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Tupa => Topic started by: SmallFish on 28.09.2017, 17:44:03

Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: SmallFish on 28.09.2017, 17:44:03
Jos huutonaurut + jälleen uusi esimerkki aikamme hulluudesta kiinnostavat, niin ohessa Nytistä tutun Jutta Sarhimaan uusin ulostulo. Koko teksti pastena, koska ei klikkejä SJW-sotureille, kiitos. :D

QuotePostin mainoskampanjassa valkoinen suomalaisnainen käy "poimimassa" ei-valkoisilta kansoilta viisaudet ja tekee niistä sloganeita, Posti: "Emme olleet varautuneet kritiikkiin"
Tiistaina Miss Helsinki -kilpailun intiaaniteemaiset kuvat herättivät voimakkaan keskustelun kulttuurisesta omimisesta. Nyt sama keskustelu jatkuu Postin mainoskampanjan vuoksi.

Juuso Määttänen HS, Jutta Sarhimaa HS
Julkaistu: 28.9. 15:23
Postin uusi mainoskampanja herättää kritiikkiä sosiaalisessa mediassa:

Postin Smartpost-pakettiautomaattipalvelulle teettämä kampanja on julkaistu syyskuussa ja sen on tehnyt mainostoimisto Ivalo Creative Agency.

Mainoskampanjasta on jo julkaistu kuvia, joissa seisoo afrikkalaiseen heimoasuun pukeutunut mies. Mainos julkaistiin esimerkiksi tiistaisesessa Helsingin Sanomien kannessa.

19. syyskuuta Youtubessa julkaistussa mainosfilmissä Smartpost: Ota tai jätä (60s) lierihattupäinen valkoinen suomalaisnainen etsii onnellisen elämän tarkoitusta:

Hän vierailee eri maanosissa olevien viisaiden luona ja käy kuuntelemassa heidän neuvonsa. Videolla nähdään esimerkiksi aasialainen munkki, intialainen rouva ja afrikkalainen heimomies, joka sanoo suomalaisnaiselle:

"Katso leijonaa. Ei se tee mitään turhaa. Se keskittyy vain olemaan leijona."

Myöhemmin sama mies antaa toisen neuvon, joka kuuluu: "Ota iisisti, keitä vaikka pottuja ja ole eeppinen."

Lopussa kuullaan Indiana Jones -elokuvien teemaa muistuttavaa musiikkia ja nähdään, miten nainen pitää puhetta suomeksi:

"Näiden löydösten pohjalta palvelurobotti, joka vähentää säätämistä ja lisää onnellisuutta."

Mainoksia on näytetty myös televisiossa.

Mainoskampanja on herättänyt hämmennystä sosiaalisessa mediassa, jossa sitä on arvosteltu kolonialismista, eksotisoinnista ja kulttuurisesta omimisesta. Yhden tulkinnan mukaan valkoinen eurooppalaisnainen vierailee muissa kulttuureissa, kirjaa ylös näiden kulttuurien "viisaudet", nappaa niistä itselle mieluiset ja omii ne omiin nimiinsä.

Myös ratikoiden mainostauluissa nähdyt mainokset ovat herättäneet hämmennystä:

Kulttuurisesta omimisesta on käyty keskustelua jo aiemmin tällä viikolla:

Tiistaina kirjoitimme, että Miss Helsinki -kauneuskilpailun osanottajat poseeraavat tämän vuoden muotikuvissaan intiaanipäähineet päässä. Suomen saamelaisnuoret ry. arvosteli tapaa, jolla Miss Helsinki -organisaatio oli ominut kulttuurisesti itselleen Amerikan alkuperäiskansojen pyhän päähineen.

Keskustelu jatkui torstai-aamuna MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelmassa, jossa haastattelemamme Suomen saamelaisnuorten puheenjohtaja Petra Laiti oli vieraana.

SOITIMME POSTIN PAKETTI- JA LOGISTIIKKAPALVELUIDEN MYYNTI- JA MARKKINOINTIJOHTAJA JUHA TIITTASELLE.

Nyt.fi:stä hei! Mikä on uuden "Ota tai jätä" -mainoskampanjanne idea?

Juha Tiittanen: "Sosiaalisessa mediassa oleva kritiikki on monilta osin irrotettu kontekstistaan. Se lähti liikkeelle yhdestä yksittäisestä kuvasta, vaikka kampanja on paljon laajempi ja siihen liittyy kokonainen mainosvideo."

Olemme nähneet videon. Mistä siinä on kyse?

"Perusidea mainoskampanjassa on se, että on haluttu lähteä hakemaan vastakohtia länsimaiseen kiireiseen elämään. Se on myös lanseeraamamme uuden tuotteen idea: pakettirobottipalvelulla voi kerrostalosta käsin lähettää esimerkiksi kengät suutarille tai pyykit pestäväksi. Halusimme viestiä mainoskampanjassa sitä helppoutta, minkä palvelu tuo."

Miten helppous käy ilmi mainosvideolla?

"Mainoksen idea on se, että siinä kierretään ympäri maailmaa hakemassa viisailta guruilta ohjeita. Halusimme nimenomaan kunnioittaa muita kulttuureita tällä kampanjalla. Mainoskuvissa on tarkoitus tuoda esille nimenomaan guruja, jotka ovat antaneet ohjeita. Meidän olisi pitänyt tajuta tästä ideasta seuraavat mahdolliset ongelmat."

Kuinka hyvin tämä helppouden viesti käy ilmi yksittäisestä mainoskuvasta?

"On ongelma, että toivottu kokonaisuus ei välity kovin hyvin yksittäisestä kuvasta esimerkiksi joukkoliikennepysäkillä."

Videolla valkoinen eurooppalainen nainen käy poimimassa muista kulttuureista parhaat palat ja tuo ne takaisin kotimaahansa. Eikö tässä videossa ole kyse aika puhtaasta kolonialismista?

"Tämä ei ollut meidän ideamme tai tavoitteemme missään tapauksessa. Toki voin nyt ymmärtää, miksi mainoksesta voi syntyä tuo mielikuva."

Tällä viikolla julkisuudessa on jo puhuttu kulttuurisesta omimisesta, kun Miss Helsinki -kilpailijat poseerasivat kilpailukuvissa intiaanipäähineissä. Mainosvideonne julkaistiin viime viikolla. Olitteko varautuneet jotenkin siihen, että mainoskampanja voi herättää nimenomaan kritiikkiä kulttuurisesta omimisesta?

"Emme olleet varautuneet siihen mitenkään. Haluan vielä korostaa, että olemme monikansallinen yhtiö ja meillä on töissä henkilöitä yli 80 eri kansallisuudesta. Meillä on kaikessa täysi nollatoleranssi rasismille."

Voimakasta kritiikkiä herättävän kuvaston valitseminen mainosvideolle voidaan tulkita myös tavaksi kerätä mainoskampanjalle vain lisähuomiota. Onko tässä kyse siitä?

"Tässä ei ole missään tapauksessa kyse siitä. Halusimme tuoda ihmisten elämää helpottavan palvelun ja markkinoida sitä hyvin. Ei ole todellakaan tarkoituksemme, että se assosioituu negatiivisilla mielikuvilla."

Miten mainoskampanjanne jatkuu tästä eteenpäin?

"Tarkoitus on, että tuoretta palvelua markkinoidaan vuoden loppuun saakka, ja meillä on sinne asti kestävä markkinointisuunnitelma. Toki meidän täytyy miettiä sisäisesti nyt uusia tulokulmia tähän aiheeseen kritiikin seurauksena."

Videon tehnyt mainostoimisto Ivalo Creative Agency ei halunnut kommentoida videota mitenkään.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Teaparty on 28.09.2017, 19:11:33
QuoteMainoskampanja on herättänyt hämmennystä sosiaalisessa mediassa, jossa sitä on arvosteltu kolonialismista, eksotisoinnista ja kulttuurisesta omimisesta.

Jaa. No mun Facebookissa ei kyllä ole herännyt mitään hämmennystä.

Mutta toimittajien Facebookissa hämmennytään ja someraivotaan joka päivä. Kannattaisi tulla pois sieltä vihapuhepalstoilta vaikka tänne Hommaan käymään sivistynyttä keskustelua.

Cultural appropriation käsitteenä puolestaan ei kestä loogista tarkastelua, joten ei siitä sen enempää.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Eisernes Kreuz on 28.09.2017, 19:51:42
Herättää kritiikkiä sosiaalisessa mediassa lähinnä sen pienen hörhöfeministipiirin keskuudessa, jota myös NYTin toimittelijat edustavat.

Normaalit ihmiset eivät kiinnitä tuollaiseen mitään huomiota. Heillä on parempaakin tekemistä kuin pöyristyä näin mielikuvituksellisista jutuista.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: l'uomo normale on 28.09.2017, 20:12:25
Voisin ärsyyntyä näin tekonokkelalta ja näsäviisastelevalta vaikuttavasta mainoskampanjasta, mutta sellaisia on niin paljon etten enää jaksaisi vaikka mediaa seuraisinkin.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: nollatoleranssi on 28.09.2017, 20:17:26
Quote from: Teaparty on 28.09.2017, 19:11:33
Mutta toimittajien Facebookissa hämmennytään ja someraivotaan joka päivä. Kannattaisi tulla pois sieltä vihapuhepalstoilta vaikka tänne Hommaan käymään sivistynyttä keskustelua

Kun yli tuhannen henkilön otoksella verrataan suomalaisten mielipiteitä ja ne osoittavat huolestuneisuutta tiettyjä ongelmia kohtaan, niin kyseessä on pikku juttu. Mutta parin toimittajan kaverin someraivo jostakin hölmön asian puolesta loukkaantumisesta onkin uutisoinnin arvoinen asia. Luultavasti tässä haluttiin tuoda samalla esiin Postin kampanjaa.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Outo olio on 28.09.2017, 20:35:37
Minä näin mainoksen ja ajattelin että siinä pilkataan aivokuolleita pissiksiä jotka hakevat "henkistä viisautta" Intian guruilta yms.

Ymmärsin siis väärin mainoksen sanoman, no ei haittaa minua.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Aksiooma on 28.09.2017, 20:48:32
RASMUKSESSA on pyörtyilty jo pari päivää Miss Helsinki kisojen intiaanipäähineistä. Missäs muualla. Rasmuksen oma nuori wannabe akateemikko Sami, joka tunnetaan intiaanien keskuudessa myös nimellä Mies joka lukee kirjoja (https://spektaakkeliyhteiskunta.wordpress.com/), aloitti välittömästi aiheesta:

On valkoista etuoikeutta massamurhata alkuperäiskansat lähes sukupuuttoon ja sitten muutama sata vuotta sen jälkeen julistaa, että heidän kulttuurinsa on "satumaista". Haistakaa paska.

https://www.facebook.com/groups/RASMUSGROUP/permalink/1630025203675364/
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: nollatoleranssi on 28.09.2017, 21:02:45
Luultavasti intiaanikohuun on otettu oppia Yhdysvalloista asti, kun muistelen siellä olleen vastaavia kampanjoita urheilujättien logoja vastaan mm. NHL-joukkue Chicago Blackhawks.

Yleensä monikulttuuristit eivät ole välittäneet paljoakaan alkuperäiskansoista, vaan pikemminkin kansojen sulauttamisesta toisiinsa. Sen takia uskon tämän hömpötyksen lähteneen suoraan amerikkalaisesta esimerkistä.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Java on 28.09.2017, 21:21:29
Miksi helvetissä noi lähtee mukaan joka hörhön pöyrystymisiin :facepalm: oikea vastaus on, että jos noin asian näet, hakeudu hoitoon tai hanki oikeita ongelmia!
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Aapo on 28.09.2017, 21:27:02
Quote from: Java on 28.09.2017, 21:21:29
Miksi helvetissä noi lähtee mukaan joka hörhön pöyrystymisiin :facepalm: oikea vastaus on, että jos noin asian näet, hakeudu hoitoon tai hanki oikeita ongelmia!

Ihan normaalia PR-toimintaa, kun yritys saa osakseen negatiivista julkisuutta. PR-osaston tehtävä on hoitaa asiat diplomaattisesti ottamatta kantaa siihen, kuinka perusteltua pöyristyminen on. Suljettujen ovien takana varmaan ihmettelevät itsekin näitä hörhöjä.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Mehud on 28.09.2017, 21:34:53
Toivottavasti emme näe koskaan Hankkija-lippistä neekerin päässä. Se olisi valkoisen, lihaa syövän Suomalaismiehen kulttuurin omimista pahimmillaan.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: internetsi on 28.09.2017, 21:50:55
Osaako joku kertoa minulle, mikä tässä oli vajakkien mielestä nyt se ongelma?
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Aapo on 28.09.2017, 21:54:11
Quote from: internetsi on 28.09.2017, 21:50:55
Osaako joku kertoa minulle, mikä tässä oli vajakkien mielestä nyt se ongelma?

Mustan miehen näkeminen Postin mainoksessa sai heissä aikaan rasistisia ajatuksia, joita he yrittävät nyt projisoida muihin.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: internetsi on 28.09.2017, 22:05:34
Quote from: Aapo on 28.09.2017, 21:54:11
Quote from: internetsi on 28.09.2017, 21:50:55
Osaako joku kertoa minulle, mikä tässä oli vajakkien mielestä nyt se ongelma?

Mustan miehen näkeminen Postin mainoksessa sai heissä aikaan rasistisia ajatuksia, joita he yrittävät nyt projisoida muihin.
Äläs nyt lyö leikiksi tätä. Tai oikeastaan parempi kysymys olisi se, missä se ongelma on, niin sitten kun joku sen kertoo, niin voidaan alkaa pohtia mikä se ongelma on.

Minä olen empaattinen ihminen. Asiasta on olemassa myös vaimokkeen lausunto. Mutta nyt en kyllä pysty käsittäämään missä se ongelma on vajakkien mielestä.

Auttakaa nyt, päivystävät punadesantit lienee jo niin kuvassa punkkukännissä, ettei auta vaikka soittaisi Tiina Rosenbergille.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: duc on 28.09.2017, 23:01:17
Intiaanikulttuurit olivat joustavia kulttuuristen vaikutteiden, niin materiaalisen kuin henkisen kulttuurin, suhteen. Kun eurooppalaiset levittäytyivät esim. Pohjois-Amerikassa, esineitä, vaatetusta jne, "omittiin" puolin ja toisin. Siinä kontekstissa olisi ollut käsittämätöntä kieltää esim. toisen kulttuurisen vaatetuksen lainaaminen. Kotkansulista tehty päähine eurooppalaisen naisen tai miehen päässä ei ollut mahdoton ajatus, mutta eurooppalainen muoti muokkasi sen eurooppalaiseen kulttuuriin sopivaksi. Siinä ei tietenkään ollut enää mukana kotkansulkaan liittyvää alkuperäistä symboliikkaa, joka tuli intiaanien uskonnoista (https://www.google.fi/search?q=the+meaning+of+an+eagle+feather&oq=the+feather+of+an+ea&aqs=chrome.2.69i57j0l3.59772j0j7&client=tablet-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8). Ei sitä ole näissä miss Helsinki -sulkapäähineissäkään, ja siksi minusta tämä on myrsky vesilasissa. Yksikään miss Helsinki -kuvien sulkapäähine ei liene kotkansulista tehty, ja vielä vähemmän niissä on mitään pyhyyttä, joka kulttuurisesti oikeaoppisesti tehty esine omistajalleen symboloi.

Tietysti saamelaisnuorille kyse on elämää suuremmasta asiasta, vaikka heidän kulttuurisesta vaatetuksesta ei ole edes kyse. Olisi älytöntä, jos tämä loogisesti menisi niin, että vain hollantilaiset saisivat käyttää puukenkiä, vain suomalaiset tuohivirsuja, vain saamelaiset heinäkenkiä tai vain pohjoisamerikkalaiset intiaanit kunkin kultuurinsa, joita lienee noin 500 (http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2017/03/14/Onko%20kaikilla%20intiaaneilla%20sulkap%C3%A4%C3%A4hine%20%E2%80%94%20dosentti%20Riku%20H%C3%A4m%C3%A4l%C3%A4inen%20ravistelee%20stereotypioita%20Kouvolan%20kirjastossa/2017222013025/4), mukaisia mokkasiineja. Rasismista kiivailun sijaan suosittelen tutustumista kulttuureihin ja niiden omaleimaisiin pukimiin. Ymmärrystä lisäämällä lisääntynee myös kunnioitus.

Saamelaisnuorten puheenjohtajalla lienee itse ymmärryksessä (intiaani)kulttuureista opittavaa. Miten kävisi saamelaisten poronhoidon, jos moottorikelkkojen käyttö saamelaisilta kiellettäisiin kulttuuriseen omimiseen vedoten? Moottorikelkka kun ei ole saamelainen perinteinen kulkuneuvo. Esim. nenetsit (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Nenetsit) Pohjois-Venäjällä eivät käytä motoroituja kelkkoja vaan porojen vetämiä omassa poronhoidossaan. Sille tielle vain jokainen kulttuurisesta omimisesta julkisuudessa kiivaileva saamelaisnuori. Tavallaan käsitän vähemmistöjen herkkähipiäisyyden jopa suoranaisen vihan valtakulttuurin edustajia kohtaan. Se on oman identiteetin puolustamista. Joku tolkku epäloogisissa vaatimuksissa on kuitenkin oltava. Pelkkä katkeruus oman kulttuurin ahdingosta ei ole riittävä saati hyväksyttävä syy.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Pentecost on 28.09.2017, 23:02:46
Jos nämä jutut ottaisi todesta, niin kärsisi jatkuvasta kognitiivisesta dissonanssista ja mielenterveys saattaisi järkkyä, kun liikaa pohdiskelisi.

Toisaalta julistetaan, ettei Suomi olisi Suomi, jos emme olisi saaneet 'vaikutteita' milloin Ruotsista ja Venäjältä ja olisimme oikea tuppukylä ja Impivaara. Suomi on milloin ruotsalainen, milloin venäläinen, muttei milloinkaan Suomi, jolla olisi omaa suomalaista kulttuuria, jota joku voisi kulttuurisesti approprioida tai jotain...

Jos laitan inkkaripäähineen päähän - tai siltä näyttävän, sillä en erottaisi Sioux -heimon päähinettä Pawnee -heimon päähineestä - olenkin yht'äkkiä nauttimassa valkoisen miehen privilegioista ja syyllinen satoja vuosia sitten tehtyihin inkkareiden lahtaamisiin eri mantereella.

Kuulkaa suvakkihörhöt, teidänlaisianne on suljetut osastot täynnä! Ja hyvä niin!
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: törö on 28.09.2017, 23:13:02
Viikon toinen tärkeä somekohu.

QuoteFazerin ilmoitus piparkakkusuklaan paluusta sekoitti somen - "Joulu on pelastettu!"

http://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/201709222200410773_rh.shtml (http://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/201709222200410773_rh.shtml)

Jos päätöksiä aletaan tehdä näiden perusteella, niin ei hyvin mene.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: törö on 28.09.2017, 23:19:39
Quote from: Outo olio on 28.09.2017, 20:35:37
Minä näin mainoksen ja ajattelin että siinä pilkataan aivokuolleita pissiksiä jotka hakevat "henkistä viisautta" Intian guruilta yms.

Ymmärsin siis väärin mainoksen sanoman, no ei haittaa minua.

Mä näkisin yhteyden Postin nauttimaan johtamistaitoon. Ideat ovat olleet sitä tasoa, että jostain savannilta voi löytyä parempia.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Peltipaita on 28.09.2017, 23:44:47
QuoteHän vierailee eri maanosissa olevien viisaiden luona ja käy kuuntelemassa heidän neuvonsa. Videolla nähdään esimerkiksi aasialainen munkki, intialainen rouva ja afrikkalainen heimomies, joka sanoo suomalaisnaiselle:

"Katso leijonaa. Ei se tee mitään turhaa. Se keskittyy vain olemaan leijona."

Myöhemmin sama mies antaa toisen neuvon, joka kuuluu: "Ota iisisti, keitä vaikka pottuja ja ole eeppinen."
Tähän voisi vielä lisätä intiaani- ja miksei afrikkalaisenkin  viisauden.

- Perskule kun paskattaa.
- Miksi et tee niin kuin Cherokee -intiaanit tekee?
-No mitä Cherokee -intiaanit sitten tekee?
- Ne menee paskalle.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Totti on 29.09.2017, 00:20:55
Quote from: SmallFish on 28.09.2017, 17:44:03
Jos huutonaurut + jälleen uusi esimerkki aikamme hulluudesta kiinnostavat, niin ohessa Nytistä tutun Jutta Sarhimaan uusin ulostulo. Koko teksti pastena, koska ei klikkejä SJW-sotureille, kiitos. :D

QuoteMainoskampanja on herättänyt hämmennystä sosiaalisessa mediassa, jossa sitä on arvosteltu kolonialismista, eksotisoinnista ja kulttuurisesta omimisesta. 

Itku Postin mainosvideosta on jo niin absurdia, että tässä alkaa kohta epäilemään, että koko vuodatus on tehty parodiamielessä.

Tässä vedetään nimittäin jo niin överiksi, että on vaikea hahmottaa mistä edes puhutaan, kun video ei assosioidu millään lailla NYTn juttuun. En vain kykene näkemään miten videon vierasperäiset ihmiset riistetään ja mitä tässä omitaan.

Epäilen, että tämä kahjo juttu on kahden (Juuso Määttänen HS, Jutta Sarhimaa HS) yli-innokkaan kulttuurimarxistin yritys asettaa agenda mitä tulee kulttuurin määrittämiseen.

Hesarilta on tullut käsky jatkaa kulttuurista jihadia suomalaisuutta vastaan. Sen puitteissa yritetään leimaa viaton mainos törkeäksi rasismiksi, missä riistetään jotain määrittelemättömiä kansoja jostain määrittelemättömästä kulttuurista. Suomalaisetkin ovat nyt kolonialisteja ja tulisi hävetä.

Erityisen omituiseksi tämän vuodatukseen tekee sen, että samat suvakit kauppaavat monikulttuuria suomalaisille juuri kulttuurien vuorovaikutuksella. Kun sitten mainoksessa vuorovaikutetaan kulttuurien välillä, se muuttuukin tuomittavaksi kulttuuriseksi omimiseksi.

Vasemmisto ei ole koskaan ollut tunnettu johdonmukaisuudestaan ja tämä on jälleen esimerkki siitä, miten kaksi eri ristiriitaista asiaa pitäisi olla voimassa samaan aikaan: Suomen pitäisi olla avoin ja monikulttuurinen, mutta samalla ei saisi olla yhteydessä muihin kansoihin ja ottaa vaikutteita ulkoa jottei omita ja riistetä.

Miten nämä määritelmällisesti vastakkaiset asiat voivat edes olla voimassa samaan aikaan? En tiedä, en ymmärrä.
Title: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Emo on 29.09.2017, 00:28:32
Quote from: Mehud on 28.09.2017, 21:34:53
Toivottavasti emme näe koskaan Hankkija-lippistä neekerin päässä. Se olisi valkoisen, lihaa syövän Suomalaismiehen kulttuurin omimista pahimmillaan.

Joka päivä näemme neekereitä ja muiden avoimempien kulttuureiden edustajia auton ratissa tai bussipysäkillä - näyttää ainakin minun silmään siltä, että ovat ihan jossain muualla kuin omassa luonnollisessa miljöössään tuolloin. Voisivat kävellä tai juosta, se olisi heidän kulttuurinsa mukainen liikkumistapa. Tartte tulla valkoisen kulttuuria omimaan. Puku ja toppatakki afrikkalaisen päällä on myös kulttuurin omimista, pipot samoin ja lippalakit. Kengät. Käsilaukut. Silmälasit.
Pitäkööt inkkaripäähineet ja rastat, kunhan vastavuoroisesti pitävät näppinsä erossa meidän jutuista.
Title: Vs: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: Emo on 29.09.2017, 01:20:41
Quote from: duc on 28.09.2017, 23:01:17Saamelaisnuorten puheenjohtajalla lienee itse ymmärryksessä (intiaani)kulttuureista opittavaa. Miten kävisi saamelaisten poronhoidon, jos moottorikelkkojen käyttö saamelaisilta kiellettäisiin kulttuuriseen omimiseen vedoten? Moottorikelkka kun ei ole saamelainen perinteinen kulkuneuvo. Esim. nenetsit (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Nenetsit) Pohjois-Venäjällä eivät käytä motoroituja kelkkoja vaan porojen vetämiä omassa poronhoidossaan. Sille tielle vain jokainen kulttuurisesta omimisesta julkisuudessa kiivaileva saamelaisnuori. Tavallaan käsitän vähemmistöjen herkkähipiäisyyden jopa suoranaisen vihan valtakulttuurin edustajia kohtaan. Se on oman identiteetin puolustamista. Joku tolkku epäloogisissa vaatimuksissa on kuitenkin oltava. Pelkkä katkeruus oman kulttuurin ahdingosta ei ole riittävä saati hyväksyttävä syy.

Minä en käsitä. Lapsuudessani/nuoruudessani tunsin saamelaisia (tunnen tietysti vieläkin), eivätkä he silloin tuolla tavoin kulttuurimarxilaisesti sekoilleet ja loukkaantuneet kaikesta mahdollisesta tai mistään, vaan olivat ihan normaaleja tavallisia ihmisiä.
Nyt ihan vasta on valtakulttuuri alkanut "ahdistaa" saamelaisia.
Tuollainen vainohullu uhriutuminen ei ole oman kulttuurin puolustamista, jos omaa kulttuuriaan haluaa puolustaa niin negatiivisen kautta se ei onnistu.
Title: Vs: 2017-09-28 NYTin mukaan Postin mainoskampanja omii kulttuureilta
Post by: dothefake on 29.09.2017, 01:43:21
Siis tämä oddasat-uutispläjäys on pelkkää itkuparkujutskaa. Kaikki on on niin väärin.