"Ruotsalaisilla välähti: alkavat kouluttaa maahanmuuttajista pikainsinöörejä
Ruotsi alkaa kouluttaa maahanmuuttajista pikainsinöörejä.
Maan liikennevirasto on käynnistänyt 50 ensimmäisen oppilaan koulutuksen Ängelholmissa. Ensimmäiset oppilaat koulutetaan rautatieinsinööreiksi.
Kolmen kuukauden koulutus sisältää muun muassa ammattiruotsin opiskelua. Mikäli oppilas läpäisee testin kurssin päätteeksi, liikennevirasto takaa hänelle työpaikan.
Osallistujat eivät ole tekniikan alalla aivan eilisen teeren poikia. Monella on sähkö- tai elektroniikkainsinöörin koulutus esimerkiksi Syyriasta."
http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/ruotsalaisilla-valahti-alkavat-kouluttaa-maahanmuuttajista-pikainsinooreja-6677408
............
Vanha vitsi, mutta nyt muuttuu lihaksi: "Three months ago I couldn´t spell the word Engineer, now I am one."
Tämähän on hyvä juttu. Ei kulje enää SJn matukuljetukset Tornioon kun pääsee uudet inssit työn touhuun.
Tässä herää pieni aavistus siitä, millaisella koulupohjalla Vasa-laivan suunnittelijat aikoinaan olivat liikkeellä :)
Pikalaivainsinööri?
Missä ovat pikajournalistit, pikahumanistit, pikakuvataiteilijat, pikaesseistit, pikarunoilijat ja muu pikakulttuurieliitti? Kysyn vaan.
Rautatieinsinöörit joutuvat olemaan tekemisissä raudan ja sähkön kanssa joten voi välähdellä jatkossakin.
Olisi kiva tietää oliko paperit mukana vai onko merkattu "tutkinto" ylös turvapaikkapuhuttelussa?
Paree kulkea jatkossa kumitassuilla kun on Ruotsissa. Turvallinen olo kun tuhansia tonneja metallia kulkee pikainssin suunnittelemilla raiteilla.
Jos syyrialaisia yksin 2015 tuli n. 50 000, niin voihan heistä toki hyvinkin mainitulla 50:llä olla ihan oikeasti insinöörin koulutus. Kokonaistilannetta tämä ei toki käytännössä mihinkään muuta.
Quote from: RP on 20.09.2017, 12:46:15
Jos syyrialaisia yksin 2015 tuli n. 50 000, niin voihan heistä toki hyvinkin mainitulla 50:llä olla ihan oikeasti insinöörin koulutus.
Vielä kun saisi sen osaamisen. :facepalm:
Etelä-Afrikassa mustat (pika)insinöörit ottivat energialaitokset hoitoonsa, päätuotteeksi tuli sähkökatkokset.
Turkissa, Iranissa ja muissa Syyriaa lähellä olevissa maissa on pulaa sähkö- ja elektroniikkainsinööreistä. Itseasiassa lähes kaikista insinööreistä.
Nämä kaverit työllistyisivät noissa maissa ilman mitään temppu-kursseja, jos vain kykyä ja halua olisi. Löytyy siis sunni- ja shiia enemmistöisiä valtioita, joihin ko. "insinöörit" pääsisivät töihin vaikka heti.
Jostain syystä (mistäköhän syystä) näin ei kuitenkaan tapahdu.
Hienoa että saadaan tälläinen pikakoulutus näille sankareille mutta missä meni pieleen kun luulin näiden kaikkien olevan vähintään valmiita koneinsinöörejä.
Muuten erikoinen asia: nyt 270 viestin jälkeen en ole edelleenkään varma onko homma forum huumori sivusto koska nämä jutut ovat täysiä vitsejä tai sitten elän maailmassa mistä todellisuudesta on tullut vitsi.
Quote from: Peruna on 20.09.2017, 12:52:54
Jostain syystä (mistäköhän syystä) näin ei kuitenkaan tapahdu.
Siellä varmaan vaaditaan todistukset koulutuksesta?
Mahtaa ruotsalaisia kantisinsinööriopiskelijoita hitusen muumittaa kun etnot pääsee kolmen kuukauden oikotietä täysin varmaan työpaikkaan insinööreiksi kun kantikset joutuvat puurtamaan vuosikaudet, ottamaan opintolainaa ja valmistuttuaan päätyvät tappelemaan verissäpäin huonosti palkatuista pätkätöistä.
-Turvallista matkaa-
Ja sitten ei kun odottelemaan uutisia kummallisesta infran heikentymisestä rautateillä. Kukaan ei varmaankaan tule keksimään minkäänlaista selitystä sille.
Ai että Ruotsissa sitä sitten osataan kotouttaa. Kolmessa kuukaudessa insinööriksi!
Suomessa menee tupla-aika pelkkien koodareiden kouluttamiseen, mikä toki johtuu rakenteellisesta rasismista.
Tämä ei kuitenkaan ole mitään siihen nähden, että hitaalla käyvä peruspottunokkainsinööri on valmistuessaan kuluttanut koulunpenkkiä 15-20 vuotta.
No joo, pitihän se arvata. Tekniikka&Talouden laatu-uutisointia eli tyhjäntoimittajan käppäreferaattia. Otetaanpas ihan oikeasta lähteestä:
QuoteJärnvägsutbildning för 50 nyanlända ingenjörer (https://via.tt.se/pressmeddelande/jarnvagsutbildning-for-50-nyanlanda-ingenjorer?publisherId=44450&releaseId=1693197)
7.9.2017 11:09 | Trafikverket
Behovet av ingenjörer inom järnvägsbranschen är stort i hela landet. Därför startar Trafikverket en påbyggnadsutbildning för 50 nyanlända ingenjörer med minst 4–5 års specialiserad ingenjörsutbildning som är utvärderad av Universitets- och högskolerådet (UHR).
Den ökade invandringen innebär att ny och betydelsefull kompetens kan bidra till ett växande Sverige. Arbete är den främsta nyckeln till både etablering och integration för de nyanlända. För Trafikverket och branschen innebär det en ökad tillgång till kompetenta medarbetare.
– Många av dem som kommit till Sverige har utbildning och erfarenhet som järnvägsbranschen behöver. Utbildningen gör att vi snabbare kan ta tillvara deras kompetens samtidigt som det ger stora vinster för individerna, arbetsgivarna och hela samhället, säger Niclas Lamberg, HR-direktör på Trafikverket.
En av kursdeltagarna är Osama Al Nasrallah som kommer från Syrien. I hemlandet drev han ett eget konsultföretag med många uppdrag åt staten. När kriget kom fick verksamheten läggas ner och istället började Osama arbeta som lärare i matematik och fysik. Och när kriget eskalerade och samhället slogs sönder flydde han landet. Nu vill han bygga en ny framtid i Sverige och vara med och bidra och kanske starta en egen verksamhet.
Järnvägsutbildning för nyanlända ingenjörer, JUNA-projektet är ett samarbete mellan Trafikverket, Arbetsförmedlingen, Helsingborg stads vuxenutbildning och företag inom branschen. JUNA omfattar heltidsstudier i Ängelholm och Helsingborg. Studierna pågår i 9 månader och slutar i månadsskiftet maj/juni 2018. Yrkessvenska och praktik ingår, och kursdeltagarna har utbildning inom något av dessa specialområden: bygg och anläggning, maskinteknik, datateknik, elektroteknik och väg- och vattenbyggnad.
Elikkäs: 9 kk täydennyskoulutus, jota täytyy edeltää vähintään 4-5 vuoden kestoinen insinöörikoulutus (ilmeisesti vaaditaan vielä erikoistumista soveltuvalle alalle). Ja koulutuksen täytyy olla sveduviranomaisen erikseen hyväksymä.
Lisää rautatieaiheisia uutisia odotellessa.
Perinteisesti rautateiden työkulttuuri on ollut varsin konservatiivinen, ja melko järjestelmällistä on työ ollutkin - sattuneesta syystä on kaikenlaisilla hupsissaatanoilla melko mittavat seuraamukset. Jopa pienillä viivästyksilläkin on helposti kumuloituvat vaikutukset jotka ulottuvat helpolla aikojenkin päähän ratojen käyttöasteesta riippuen. Mielenkiinnolla odotan miten tätä huonoksi havaittua kuriin ja järjestykseen sekunnintarkkaan työskentelyyn perustuvaa konseptia lähdetään pikavauhdilla paskomaan työstämään uusiksi lisääntyneen äbäläwäbälän yhteisöllisemmistä kulttuureista kotoisin olevien huippuosaajien johdosta.
Onneksi raideleveys vielä toistaiseksi muuttuu Torniossa vaikka ruotsalainen rata yli tuleekin jonkun matkaa.
Eli ihan nonstop-rikastusvuoroja Malmö-Rinkeby-H:fors ei liene luvassa. :flowerhat:
Ruotsalaisten idea soveltuisi Suomeen. Sellaisenaan.
... Ylen koko tekniikkapuoli täytetään pelkästään maahanmuuttaja- pikakoulutus insinööreillä.
Tämähän vain kuvaa sitä, kuinka pöhöttyneitä ja tyhjänpäiväisiä instansseja eri oppilaitokset ovat. Suurin osa höpöhöpö-opistojen oppiaineista on täysin turhia, töissähän se moniosaamisen ammattitaito sitä paitsi opitaan. Jos kolmen kuukauden pikakurssilla vähälahjainen kehitysmaalainen pääsee ihan ingenjööriksi, niin eikö pottunokka tai vinosilmä suorita samaa settiä muutamassa viikossa?
Luku-, kirjoitus- ja laskutaidottomia, työhaluttomia viiskymppisiä lapsukaisia suunnittelemaan rautateitä.
Erinomainen ehdotus kerrassaan.
Olen aivan haltioissani.
Noniin. Voiko enää helpommaksi tehdä. Kalifaatti huutaa terroristi-iskuja rautateille niin mikäs sen mukavampaa kun saa vielä junan suistamisesta raiteelta palkkaa. Taitaa napsahtaa vielä viikonloppulisä jos nasauttaa lauantai-iltana pari nokakkain kun vähän säätelee vaihteita.
Ei voi kuin hattua nostaa tästä hienosta ideasta :flowerhat:
Quote from: JohanNyt on 20.09.2017, 13:26:10
Elikkäs: 9 kk täydennyskoulutus, jota täytyy edeltää vähintään 4-5 vuoden kestoinen insinöörikoulutus (ilmeisesti vaaditaan vielä erikoistumista soveltuvalle alalle). Ja koulutuksen täytyy olla sveduviranomaisen erikseen hyväksymä.
Se 4-5 vuoden insinöörikoulutuksen oletetaan olevan siis kotimaassa suoritettu. Miten tuo arvioidaan, ei tuosta minulle aukene. Mutta olihan Syyriassa ennen tätä sotaa teollisuutta ja suhteellisen modernia infrastruktuuria (jne.). Ei nähdäkseni mitenkään mahdotonta että 5-6 numeroisesta joukosta tulijoita löytyy muutamia kourallisia oikeitakin insinöörejä. Parhaimmat arvatenkin menivät muualle, mutta Ruotsisa sentään ei ole mitenkään toivoton työllisyystilanne.
Niin ja tässähän oli kyse maahanmuuttajille, ei vain "huippuosaaja-kameli-insinööreille" tarkoitetusta kurssista, osallistujia tässä kuvassa: https://via.tt.se/data/images/00932/f0829704-f5c0-4e52-92ca-891cc83ed375-w_960.jpg (https://via.tt.se/data/images/00932/f0829704-f5c0-4e52-92ca-891cc83ed375-w_960.jpg)
Mitä useammin luen tuon Harri Repon Tekniikka & Talouteen kirjoittaman artikkelin ja vertaan sitä jäsenen JohanNyt linkkaamaan artikkeliin, johon Repon artikkeli ilmeisesti perustuu, niin sitä syvemmäksi käy myötähäpeäni Harri Repon sekä edustamansa julkaisun puolesta.
Ansiokasta juurnalismia, herra Repo. Tällaista perusteellista toimitustyötä on aina yhtä mukava seurata. Ja muistaa, että edustatte julkaisua nimeltä "Tekniikka & Talous"
Tulisi muuten karmaisevaa jälkeä jos joku onnistuisi kaappaamaan junan ja ajaisi sen sen väkijoukkoon!
Quote from: Joker on 20.09.2017, 15:57:55
Tulisi muuten karmaisevaa jälkeä jos joku onnistuisi kaappaamaan junan ja ajaisi sen sen väkijoukkoon!
Kun ajelin luotijunalla maaseudun läpi niin mielessä kävi sellainen mahdollisuus että joku läpsy kun kaappaa kuorma-auton ja ajaa sen ylikulkusillan aukkoon niin tulee melkoinen pamaus!
Eli jälki olis jotain tämänsuuntaista... (https://en.wikipedia.org/wiki/Eschede_derailment)
Yksityisellä firmalla ei varmaankaan olisi varaa palkata näitä pikainsinöörejä mutta valtiollahan on kassa mistä ammentaa.
Tällä on sitten varmasti positiivisia vaikutuksia Ruotsin rautateiden infrastruktuuriin, jos koulutettavat edustavat sitä porukkaa, jonka paperit hukkuivat Välimereen.
No, luottakaamme ruotsalaisiin viranomaisiin. He ovat kotouttamisen mestareita.
Quote from: Niobium on 20.09.2017, 11:47:52
Tässä herää pieni aavistus siitä, millaisella koulupohjalla Vasa-laivan suunnittelijat aikoinaan olivat liikkeellä :)
Pikalaivainsinööri?
Tähän muuten täytyy täsmentää että se upposi koska piirustuksia muutettiin moneen eri kertaan kesken rakentamisen. Mutta sikäli osuit oikeaan, että kukaan ei uskaltanut sanoa kuninkaalle "ei", ja huonostihan sekin päättyi. Nykyään kukaan ei uskalla sanoa "ei" näille neropateille jotka päästävät matut maahan, ja keksivät niille työpaikkoja. Kuningas on vaihtunut poliitikkoihin ja virkamiehiin, mutta muuten sama meininki.
Koskahan ruotsalaiset pestaavat läpsyn ydinvoimalan käyttöpäälliköksi, pikakoulutuksella tietenkin.
Quote from: Niobium on 20.09.2017, 13:08:52
Quote from: Peruna on 20.09.2017, 12:52:54
Jostain syystä (mistäköhän syystä) näin ei kuitenkaan tapahdu.
Siellä varmaan vaaditaan todistukset koulutuksesta?
Todistus ehkä hukkui mutta ei hätää, näyttötutkinto varmasti onnistuu.
"Tässä on 25 kV 100 A muuntaja, joka ei toimi. Paikallista vika, korjaa ja kytke päälle." 8)
Quote from: VeePee on 20.09.2017, 13:15:59
Mahtaa ruotsalaisia kantisinsinööriopiskelijoita hitusen muumittaa kun etnot pääsee kolmen kuukauden oikotietä täysin varmaan työpaikkaan insinööreiksi kun kantikset joutuvat puurtamaan vuosikaudet, ottamaan opintolainaa ja valmistuttuaan päätyvät tappelemaan verissäpäin huonosti palkatuista pätkätöistä.
-Turvallista matkaa-
Niin ja kun sana leviää niin työpaikkaa ei välttämättä saa ulkomailtakaan. "Insinöörin paperit eurooppalaisesta korkeakoulusta, ai, tarvitsemmekin hyviä tyyppejä... ai Ruotsista, no ei sitten, höhöhöö."
Ehkä ruotsalaiset ovat joutessaan katselleet Uuno Turhapuro elokuvat ja saaneet idean, kuinka kirjekursseitse saavutetaan uskomattomia tuloksia. Tee se itse viulukin sai aikaan kerrassaan massiiviset konserttikiertueet ja taakseen huumaavan yleisön. Ruotsalaisille pitäisi vaan kertoa, että kyse oli fiktiivisestä henkilöstä nimeltä, Uuno Kaavid Koljat Turhapuro.
Fiktiivistä insinöörityötä on odotettavissa myös ruotsalaisessa tulevaisuudessa.
Quote from: Niobium on 20.09.2017, 15:45:28
Mitä useammin luen tuon Harri Repon Tekniikka & Talouteen kirjoittaman artikkelin ja vertaan sitä jäsenen JohanNyt linkkaamaan artikkeliin, johon Repon artikkeli ilmeisesti perustuu, niin sitä syvemmäksi käy myötähäpeäni Harri Repon sekä edustamansa julkaisun puolesta.
Ansiokasta juurnalismia, herra Repo. Tällaista perusteellista toimitustyötä on aina yhtä mukava seurata. Ja muistaa, että edustatte julkaisua nimeltä "Tekniikka & Talous"
Onko tämä nyt sellainen valeuutinen?
Yli 200 km/h vauhtia ja kajareista alkaa tulla allahu akbar-skeidaa. Voi olla tiivistä siellä viimeisessä vaunussa.
SVT: Lyckat snabbspår för nyanlända ingenjörer (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lyckat-snabbspar-for-nyanlanda-ingenjorer)
Sattuipas sopivasti:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201708152200328768_ul.shtml (15.8.2017)
Al-Qaidan karmiva uusi ohje terroristeille: Näin voitte suistaa matkustajajunat raiteiltaQuoteTerroristijärjestö Al-Qaidan Arabian niemimaan osasto on julkaissut taistelijoilleen oppaan, jossa neuvotaan tekemään iskuja juniin länsimaissa.
Ohjeet on julkaistu 19-sivuisessa tuoreessa opaskirjasessa.
- On aika kylvää pelkoa ja saada heidät asettamaan juniin yhtä tiukat turvatarkastukset kuin lentokentille, oppaassa kerrotaan.
---