Tämä linkki oli myös toisaalla. Tämä kolumni on julkaistu Alma Median tai Lännen Median lehdissä.
Netistä löysin tuon Kainuun sanomat, mutta luin tämän tänään myös Aamulehden paperilehdestä, jossa sille oli omistettu kokonainen sivu.
Puheenaihe: Maahanmuutto hallintaan
Kolumnit Julkaistu 9.9.2017 klo 00:05 Kari Rajamäkihttp://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/kolumnit/puheenaihe-maahanmuutto-hallintaan/ (http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/kolumnit/puheenaihe-maahanmuutto-hallintaan/)
Lainaan tähän koko tekstin, koska koko juttu on pelkkää rautaa:
QuoteSuomen linja EU:n puheenjohtajuuskaudellamme 2006 oli, että Euroopan unioni vahvistaa arjen turvallisuutta ja kykyä vastata uusiin laajentuneen unionin haasteisiin. Edellytimme kykyä torjua järjestäytynyttä rikollisuutta ja terrorismia, hallita maahanmuuttovirtoja sekä valvoa yhteisiä ulkorajojamme tehokkaasti.
Siksi ehdotimme laajennettua yhteisvastuun mallia rajavalvonta-, maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa. Halusimme varmistaa, että laittomasti saapuneet saavat asianmukaisen kohtelun ja ylläpidon siinä jäsenvaltiossa, johon he ensiksi saapuvat.
Saapumisvaltion tuli ottaa täysi vastuu yksilöstä rekisteröimällä laittomasti saapuneet henkilöt ja turvapaikanhakijat tietojärjestelmiin muun muassa biometrisin tunnistein.
Yhteisön varoista maksettaisiin merkittävä osuus käsittelyprosessin kustannuksista mukaan lukien henkilön palauttaminen lähtömaahan. Tuen ehtona oli, että jäsenvaltiot hyväksyvät avoimesti sisäiset valvontamenettelyt.
Suunnittelemamme paketti oli kokonaisuus, josta ei tule irrottaa yksittäisiä osia, ei varsinkaan niin, että hyväksyttäisiin porkkana ilman keppiä. On surullista katsoa, miten asian täytäntöönpanosta vaiettiin lehdistössä sekä komission ja myös oman sisä- ja ulkoasiainhallintomme piirissä.
Sisäministerikauteni jälkeen oli vaikea löytää ministeriä, joka olisi puhunut laittomasta maahanmuutosta. Sen sijaan keväällä 2015 suurin huoli oli laittomasti maassa olevien paperittomien ilmaisten terveyspalvelujen parantamisesta.
Suomen keskustelussa vaietaan tilanteen hallitsemattomuuden seurauksista ja ihmetellään, että kansan ohella myös etulinjan viranomaisten turhautuneisuus voimistuu.
Suomessa vihreät, sinisilmäiset arvot ovat kohdanneet kovat harmaat markkinavoimat. Kylmän viileästi esitetään laittomasti maassa oleville turvapaikanhakijoille työoikeutta ja ohituskaistaa ulkomaisen työvoiman palkkaamiseen.
Vielä kymmenen vuotta sitten edustimme EU:ssa kantaa, että ulkomaisen työvoiman ei tule syrjäyttää oman maan työntekijöitä.
Vuonna 2003 perustettu pimeän ulkomaisen työvoiman valvontayksikön hävittäminen sisäministeri Anne Holmlundin (kok.) aikana mahdollistaa paperittomien turvapaikanhakijoiden työllistämisen ja halpatyömarkkinoiden rakentamisen vastaanottokeskusten yhteyteen.
Kirkollekin näyttää olevan hienompaa patsastella turvallisuusviranomaisten näkemyksiä vastaan kuin reagoida nuorten syrjäytymiseen ja kansalliseen häpeäämme leipäjonoista. Helsingin vetovoima paperittomien osalta halutaan pitää erinomaisena.
Suomen on pidettävä huoli, ettei Tornion virheiden anneta toistua. On huolehdittava rajalla tapahtuvasta valvotusta käsittelystä. Samoin turvapaikkajärjestelmän yhdenmukaisuudesta on huolehdittava poistamalla soveltamiskäytännön erot.
Lievemmät tulkinnat näkyvät nopeasti ihmissalakuljettajien ja ihmiskauppiaiden toimissa. Irakilaisten vyöryssä kohdemaa oli nimenomaan Suomi. Kriteerejä on tiukennettava ja palautukset hoidettava tehokkaasti ja nopeasti tarvittaessa pakolla.
Vastaanottokeskusten hajasijoittaminen kiinteistöbisneksen ehdoilla on heikentänyt yleistä turvallisuutta. Viimevuotiset 635 miljoonan euron menot eivät kestä vertailua opiskelijoiden ja pienituloisten toimeentulon kiristymisen rinnalla.
Rajoittamaton liikkuvuus lisää myös terrorismin torjunnan vaikeuksia.
Terrorismin torjunnan osalta on EU:n tehottomuus näkyvää. Lontoon terrori-uhan yhteydessä elokuussa 2006 sovittiin, että Saksan tulisi erityisesti viedä eteenpäin yhteistä verkkotiedustelua. Silloinkin todettiin, ettei terrorismin torjunnasta vastaavien lainvalvontaviranomaisten ja turvallisuusviranomaisten sekä eri liikenneyrittäjien välisessä yhteistyössä ollut edistytty.
Olen edelleen sitä mieltä, että Europolin asemaa tulisi vahvistaa ja jäsenvaltiot sitouttaa yhteisen rajaturvallisuuden malliin. Suomi on edelleen rajavalvonnan suurvalta ja EU:n rajaviraston Frontexin luoja ja kehittäjä.
Sisäisen turvallisuuden hallintaa voidaan varmistaa vain sisäministeriön vahvemmalla operatiivisella rikosten tutkinnan ja ehkäisyn työllä sekä sisäministerin varsinaisella jäsenyydellä hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa, utvassa.
-i-
Huolestuttavaa ja erittäin hyvin nykypolitiikkaa kuvaavaa, että viimeinen järkevä ja tehtäviensä tasalla ollut sisäministerimme taitaa oikeasti olla tämä demari.
Luulen, että vuoden 2015 kriisistä olisi selvitty pienemmin vaurioin, jos Rajamäki olisi ollut Orpon tilalla lyömässä nyrkkiä pöytään. Ja Risikon tilallakin saattaisi saada jotain järkeä tähän nykyiseen vatulointiin.
"Sisäisen turvallisuuden hallintaa voidaan" edelleen parantaa internointileirein, paraskaan "rikosten tutkinta" ei estä niitä rikoksia, potenttiaalisten rikollisten vapaan liikkuvuuden estäminen estää myös rikokset kantaväestöä kohtaan.
Melko hyvin Rajamäeltä, mutta hänkin pelkäsi tuoda esille todella toimivan ratkaisun.
Rajamäki taitaa olla niitä harvoja demareita, jotka eivät ole antautuneet maata nakertavan #unelmahötön typeryyden vietäväksi.
Rajamäki ajattelee kuin Persut.(kyseisessä asiassa) Rajamäki ajattelee myös niin, kuin koko poliittisen kentän tulisi ajatella, silloin kun on Isänmaa ja sen kansalaisten turvallisuudesta, sekä elintilasta kyse. Suomalaisten poliitikkojen tehtävä on ajaa Suomen ja suomalaisten etua. Rajamäki on siitä harvinainen demari, että hän tajusi tämän jo poliittisesti aktiivisena aikanaan.
Jotain jäi vielä puuttumaan, mutta hyvää ulostuloa Rajamäeltä.
Rajamäen kirjoitus on loistava. Siitä tosin puuttuu näkemys johtavien poliitikkojen MOTIIVISTA. Rajamäellä lienee tähänkin visio, mutta ei kirjoita sitä koska liian vaarallista?
Jos Rinne ja muut johtavat demarit olisivat Rajamäen linjoilla, SDP olisi suurin puolue, mutta kun ei, ja hyvä niin, tämä tila on annettu persuille, otetaan se!!!!
Kari Rajamäki kolumnissaan viittaa siihen, että todellinen syy rajarikollisten houkutteluun Suomeen on luoda pimeän laittoman työvoiman markkinat.
Mutta miksi Juha Sipilä haluaa nimenomaan houkutella ISIS-terroristeja laittomaksi työvoimaksi? Voisihan Suomi rahdata lentokoneella laitonta työvoimaa muualta maailmasta. Samalla loppuisivat ihmisten hukkumiset Välimereen.
Rikollisia halutaan työvoimaksi rikoksiin. = rikollisliigat tahtovat lisää työkäsiä, kuka päästi, seuraa rahaa.
Rajamäki kalastelee nuivia ääniä ja ei tule varmasti saamaan demareissa minkäänlaista nuivaa linjaa aikaan.
Usarissa sama kolumni pidempänä, ilmeisesti (?) alkuperäisenä ja sensuroimattomana versiona http://karirajamaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/243163-maahanmuutto-hallintaan
Quote... Helsingin vetovoima paperittomien osalta halutaan pitää erinomaisena. Vihreät apulaispormestarit haluavat laajentaa laittomasti maassa olevien ilmaispalveluja. ...
Hieman piikikkäämpää tekstiä joka on osaltaan suunnattu suoraan tiettyihin henkilöihin :roll:
Täyttä asiaa Rajamäki kyllä kirjoittaa, kaukana ovat ne ajat kun demareissakin oli vielä jotakin pientä tolkkua havaittavissa.
Kari Rajamäki (sdp).
Ministeri joka viime töikseen torppasi/ jätti lepäämään sen kuuluisan ulkomaalaisten/ paperittomien all-inclusive sairaudenhuollon Veronmaksajien piikkiin.
Valtiomies jollaisia perinteinen työväenliike kaipaisi mutta joita ei työväenliikkeen eliitti/ johto katso tarvitsevansa.
Ennen vuotta 2030 (ennustan), että demareitten kannatus on ek- vaaleissa alle 10%. Näin on käynyt muutamassa euroopan maassa mutta tänne ne trendit/ järki tulevat viiveellä.
Syyt: luonnollinen poistuma äänestäjien keskuudessa sekä pyllistäminen omalle ydinryhmälle.