Ruotsin junaliikenteen isot pojat tähyävät Suomen raiteillehttp://www.kaleva.fi/uutiset/talous/ruotsin-junaliikenteen-isot-pojat-tahyavat-suomen-raiteille/768847/
QuoteKilpailulle avautuva Suomen henkilöjunaliikenne kiinnostaa Ruotsin suuria toimijoita. Muun muassa Tukholman paikallisjunaliikennettä ja metroa operoiva MTR Nordic kertoo olevansa kiinnostunut haastamaan VR:n Suomen tarjouskilpailuissa. Yhtiö kuuluu isoon hongkongilaiseen MTR-konserniin.
MTR Nordicin toimitusjohtaja Peter Viinapuu sanoo STT:n haastattelussa, että konsernin pitkä kokemus eri puolilta maailmaa tekisi siitä hyvän kumppanin junaliikenteen järjestäjille.
QuoteSuomessa pääkaupunkiseudun kilpailutetun lähijunaliikenteen on määrä alkaa vuonna 2021. Siitä vastaa Helsingin seudun liikenne. Muun Suomen raiteiden henkilökuljetusten avaaminen kilpailulle alkaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä, ja sitä valmistelee liikenne- ja viestintäministeriö.
Ruotsissa rautateiden henkilöliikenne avattiin kokonaan kilpailulle vuonna 2010.
Koko juttu linkistä, vaikkakaan ei kannata klikata, koska tuossa lainattuna olennainen. Aihe olisi sopinut Tupaankin maahanmuuttoulottuvuutensa vuoksi, joka on melkoinen. Ajatelkaa miten kätevää ruotsalaisen liikennöijän on pakata jo Tukholmassa junat täyteen rikkauksia ja eiku Suomeen!
QuoteMolemmissa firmoissa uskotaan Ruotsin kokemusten perusteella, että Suomen junamarkkinoille on paljon tulijoita. SJ:n Olofsson kertoo, että isot toimijat Saksasta, Ranskasta, Hollannista ja Kiinasta hääräävät Ruotsissa, joten miksei myös itänaapurissa.
- Suomen markkinaa pyöritetään hyvin, mikä tekee siitä kiinnostavamman. Sitä on mahdollista kehittää ilman suuria korjauksia tai investointia, sanoo Olofsson.
Suomen markkinat kiinnostavat? No eivät varmasti kiinnosta, täällä Suomessa asuu tätä nykyä ihmisiä vain pienehkön keskieurooppalaisen kaupungin verran, 5 miljoonaa. Mutta jahka väestönsiirroilla saadaan Suomen väkiluku lähivuosina moninkertaistettua, niin jopa sitten kiinnostaa Suomenkin valtaisat liikennemarkkinat. Eurooppalaiset firmat selvästi ymmärtävät mitä kehitys tuo tullessaan.
Ruotsin väestönsiirtojunat ovatkin jo tuttu ilmiö vuodelta 2015. Selkeä jatkumo olisi dumpata samoilla junilla samat haittamatut suomeen.
Quote from: Tabula Rasa on 28.08.2017, 13:03:20
Ruotsin väestönsiirtojunat ovatkin jo tuttu ilmiö vuodelta 2015. Selkeä jatkumo olisi dumpata samoilla junilla samat haittamatut suomeen.
Tai ainakin saman firman kalustolla. Raideleveys on vissiin eri.
^ Näin on. Meillä on yhä käytössä Keisarillisen Suomen Suuriruhtinaskunnan raideleveys eli viisi jalkaa.