Hommaforum Testi

HOMMAN KESKUSTELU => Kylänraitti => Topic started by: Micke90 on 22.05.2017, 17:21:53

Poll
Question: Minkä arvosanan olisit antanut tuosta esimerkkikirjoituksesta?
Option 1: 4 votes: 0
Option 2: 5 votes: 4
Option 3: 6 votes: 19
Option 4: 7 votes: 14
Option 5: 8 votes: 5
Option 6: 9 votes: 0
Option 7: 10 votes: 1
Title: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Micke90 on 22.05.2017, 17:21:53
http://yle.fi/uutiset/3-9623519

QuoteHelsingin yliopiston erityisasiantuntijan mukaan yhdeksäsluokkalaisten päättöarviointi on niin vaihtelevaa, että oppilaiden oikeusturva vaarantuu.

Yle testasi arvostelun tasapuolisuutta ja pyysi kolmea äidinkielenopettajaa arvostelemaan yhdeksäsluokkalaisen kirjoittaman teosanalyysin.

7 ja 8 näytti tulevan tuosta suttauksesta. Itse olisin antanut sisällöstä 6 ja kieliopista ja lauserakenteesta 5.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: JohanNyt on 22.05.2017, 17:28:46
Ottaen kirjoittajan iän huomioon 6. Järkyttää nykyopetuksen taso, jos tuollaisia oikeinkirjoitusvirheitä tulee koko ajan. Selvästi kohtuu skarppi kirjoittaja, mutta opettajat eivät ole hoitaneet hommiaan. Ei tuo analyysikään* mitään kovin kummoista ole, mutta kyseessä on kuitenkin 9-luokkalainen. Herää kysymys, minkä hemmetin takia oikeakielisyys unohdetaan ja 9-luokkalaiset pistetään kirjoittamaan "teosanalyysejä", kun tuo ei selvästi ole vielä keskimääräisen 9-luokkalaisen hanskattavissa olevia asioita.

* mun aikaan tällaista kutsuttiin referaatiksi.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Malla on 22.05.2017, 17:31:49
Quote from: JohanNyt on 22.05.2017, 17:28:46
Ottaen kirjoittajan iän huomioon 6. Järkyttää nykyopetuksen taso, jos tuollaisia oikeinkirjoitusvirheitä tulee koko ajan. ksi.

Muutaman gradun lukeneena: ei järkytä.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Micke90 on 22.05.2017, 17:34:18
Quote from: Malla on 22.05.2017, 17:31:49
Muutaman gradun lukeneena: ei järkytä.

Nuohan ovat niitä ämpäriyliopistojen tulevaisuuden graduntekijöitä.  :facepalm:
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Noottikriisi on 22.05.2017, 17:40:53
Eihän tuota nyt pysty objektiivisesti arvioimaan koska ei kerrota onko kirjoittaja oikeutettu todellista tasa-arvoa edistävään erityiskohteluun.  ???

Annoin kuitenkin kasin koska olen hellämielimen ja olihan tuo nyt astetta parempi kuin monen maisterisjätkän plokaukset.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Micke90 on 22.05.2017, 17:41:28
http://yle.fi/uutiset/3-9626649

Numeroista luovutaan yläkouluissakin, paitsi päättötodistuksissa – "Entistä tarkempaa palautetta osaamisesta"

Painajainen pahenee.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Tavan on 22.05.2017, 18:08:27
Vastuullinen opettaja antaa oppilailleen numerot nyt ja aina. Byrokraattien papereihin voidaan piirtää vaaditut kukkaset, mutta silti oppilaille annetaan numerot vaikka sitten henkkoht, vähin äänin ja epävirallisesti.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Skeptikko on 22.05.2017, 18:17:23
Quote from: Micke90 on 22.05.2017, 17:41:28
Numeroista luovutaan yläkouluissakin, paitsi päättötodistuksissa – "Entistä tarkempaa palautetta osaamisesta"

Tämä numeroarvioinnista luopuminen kuulostaa varsin pelottavalta kehitykseltä ja syöksymiseltä kohti Ruotsin surkeaa koulumenestystä sekopääideologioita noudattamalla. Minulla on karvaita omakohtaisia kokemuksia tästä asiasta, mutta onneksi muistaakseni noin kolmannella luokalla alkoi numeroarvostelu.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: kriittinen_ajattelija on 22.05.2017, 18:19:47
QuoteNumeroista luovutaan yläkouluissakin, paitsi päättötodistuksissa – "Entistä tarkempaa palautetta osaamisesta"

Ensi syksynä yläkouluissakin siirrytään sanalliseen arviointiin. Muutoksen tavoitteena on, että jatkuva arviointi auttaisi oppimisessa.

Pollarin mukaan monissa tutkimuksissa on todettu, että arviointi on voima, joka vaikuttaa niin opetukseen kuin opiskeluun. Jos opetussuunnitelmaa halutaan todella uudistaa, sama täytyy tehdä arvioinnille.

Pollarin mielestä numeroarviointi ei edistä oppimista millään tavalla, koska esimerkiksi "kasin oppilaIlla voi olla hyvin erilaiset tiedot ja taidot".

– Nyt on ideana se, että he saavat entistä tarkempaa, analyyttisempaa palautetta osaamisestaan: mitkä asiat osataan jo hyvin ja mihin asioihin pitää vielä kiinnittää huomiota ja niin edelleen. Eli tärkeintä on se, kuinka opettaja arvioinnin avulla auttaa oppilaita oppimaan entistä paremmin.

Pollarin mukaan samalla autetaan oppilaan itsearviointitaitojen kehittymistä, mikä on keskeinen arvioinnin tavoite opetussuunnitelmassa.

Pollarin mukaan kansainväliset kokemukset numeroista luopumisessa ovat hyviä, etenkin heikosti menestyvien oppilaiden kohdalla.

– Heidän oppimistaan helpottaa, kun he tietävät, mihin resursseja kannattaa suunnata – ja he saavat myös positiivista palautetta. Aikaisemmin se meni niin, että kutonen tuli taas. Se ei välttämättä motivoi, eikä auta oppimisessa.

Numeroarvostelusta ei silti voida kokonaan luopua, vaan sitä tarvitaan perusopetusluokan päättötodistuksessa eli käytännössä yhdeksännellä luokalla.

Siellä numerot perustuvat opetussuunnitelmassa mainittuihin tavoitteisiin ja niiden kriteereihin.

– Siten päättöarviointi on valtakunnallisesti vertailukelpoista, mutta sitä ennen arvioinnin painopiste siirtyy opintoja edistävään arviointiin. Päättöarvioinnin numero ei siten saa tulla yllätyksenä, Norssin yläkoulun rehtori Aapo Halonen sanoo.

Muutos vaatii opettajilta kouluttautumista, Pollarin mielestä myös menneisyyden painolasista eroon pääsyä. Hän kuvaakin muutosta katseen nostamiseksi eteenpäin.

Esimerkiksi Norssissa arviointia on pohdittu työpajoissa.

– Osa opettajista on toiminut uuden opetussuunitelman mukaan jo pitkään, vaikka he ovat antaneet myös numeroita. Osalla muutos vaatii omien näkemysten ja arviointikäytänteiden pohtimista, mahdollisesti myös kyseenalaistamista.

Opettajille se tuo myös vapautta arvioinnin keinoihin, koska jatkossa se ei nojaa vain kokeisiin.

Tämän lukuvuoden esimerkiksi Norssin alakoululaiset ovat opiskelleet jo uuden opetussuunnitelman mukaan, mutta yläkoululaiset vanhan. Syksystä lähtien myös yläkoululaiset alkavat siirtyä uuteen vuosiluokka kerrallaan.

Kaikki Norssin oppilaat eivät ole muutoksesta vielä innoissaan.

– Itse tykkään numeroarvioinnista, koska numeroiden kanssa on selkeätä. Olen tosi iloinen, ettei tämä koske vielä meitä, kahdeksasluokkalainen Suvi Heinänen sanoo.

Samuli Lahtinen on samaa mieltä, vaikkei muutoskaan pahalta tunnu.

– Kun on tottunut numerointiin, niiden avulla tietää enemmän itsestään.
http://yle.fi/uutiset/3-9626649

Ettei vaan nyt olisi niin, ettei huonosti pärjääviä (mamu) lapsia haluta suututtaa antamalla niille huonoja numeroita.

Mutta joo numero tai ei... eipä sillä kovin suurta merkitystä ole, jokatapauksessa yleisestä opetussuunnitelmasta sietäisi luopua kokonaan ja kukin koulu tehkööt miten parhaaksi näkee jne..
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Vaniljaihminen on 22.05.2017, 18:24:09
Sellainen seiskapuoli tai kasimiinus multa, kun kyseessa on ysiluokkalainen. Välimerkkiasiat olisi pitänyt kuitenkin osata paremmin.

Lukiolainen ei saisi tuosta enää niin hyvää.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Tavan on 22.05.2017, 18:26:06
Kasvatustiede on kulttuurimarksilainen pseudotiede. Sen siivittämänä numeroitakin ollaan romuttamassa. Kaikki järkevä, toimiva, selkeä ja perinteinen pitää tuhota. Se on kulttuurimarksismin eetos.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Ernst on 22.05.2017, 18:26:09
Annan otsikostasi hylätyn! Pitää olla äidinkielen aine eikä äidinkielenaine.
;)


Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: joniq on 22.05.2017, 18:27:14
Kysymys on yksinkertaisesti siitä että osan opintosuoritukset ovat niin heikkoja ettei arvosteluasteikolta löydy annettavissa olevia arvosanoja. Kuitenkin oppilaat on jollain keinolla saatava ulos koulusta, eli ei arvosanoja ja viime todistukseen vitonen. Suomen koulusysteemin osittaisen romahtamisen ovat muutkin kuin minä ennustaneet jo vuosia sitten. Jos näette joskus juuri eläkkeelle jääneen opettajan niin haastatelkaa.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: kriittinen_ajattelija on 22.05.2017, 18:28:49
Quote from: Vaniljaihminen on 22.05.2017, 18:24:09
Sellainen seiskapuoli tai kasimiinus multa, kun kyseessa on ysiluokkalainen. Välimerkkiasiat olisi pitänyt kuitenkin osata paremmin.

Lukiolainen ei saisi tuosta enää niin hyvää.
Tuokin alkaa olla jo hieman turha taito tulevaisuutta ajatellen, ihme ettei opettajat vaatinut tekstiä kirjoitettavaksi vielä kaunokirjoituksella, se vasta olisi puuttunut. Yleensäkin kaikki tekstit pitäisi kirjoittaa tietokoneella, kynällä kirjoittamaan opettelu on ihan turha taito. Kohta google-translate tyyliset ohjelmat korjaa 100% kaikki kielioppivirheetkin joten turha niitäkään nyt on päntätä liikaa.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Skeptikko on 22.05.2017, 18:29:22
Quote from: kriittinen_ajattelija on 22.05.2017, 18:19:47
Quote
Numeroarvostelusta ei silti voida kokonaan luopua, vaan sitä tarvitaan perusopetusluokan päättötodistuksessa eli käytännössä yhdeksännellä luokalla.

Ettei vaan nyt olisi niin, ettei huonosti pärjääviä (mamu) lapsia haluta suututtaa antamalla niille huonoja numeroita.

Pelkään pahoin, että tämä järjestelmä voi pilata monen oppilaan kohdalla tulevaisuuden, jos he vasta yhdeksännen luokan päättötodistuksesta saavat selville sen, että olisi rutkasti parannettavaa. Siinä vaiheessa tie haluttuun opiskelupaikkaan voi olla suljettu huonon päättötodistuksen takia, eikä ole enää kunnon mahdollisuutta korjata tätä ongelmaa. Ja tämä koskee myös mamulapsia.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Vaniljaihminen on 22.05.2017, 18:36:03
Quote from: kriittinen_ajattelija on 22.05.2017, 18:28:49
Quote from: Vaniljaihminen on 22.05.2017, 18:24:09
Sellainen seiskapuoli tai kasimiinus multa, kun kyseessa on ysiluokkalainen. Välimerkkiasiat olisi pitänyt kuitenkin osata paremmin.

Lukiolainen ei saisi tuosta enää niin hyvää.
Tuokin alkaa olla jo hieman turha taito tulevaisuutta ajatellen, ihme ettei opettajat vaatinut tekstiä kirjoitettavaksi vielä kaunokirjoituksella, se vasta olisi puuttunut. Yleensäkin kaikki tekstit pitäisi kirjoittaa tietokoneella, kynällä kirjoittamaan opettelu on ihan turha taito. Kohta google-translate tyyliset ohjelmat korjaa 100% kaikki kielioppivirheetkin joten turha niitäkään nyt on päntätä liikaa.

Ehei, kädellä kirjoitettu on persoonallinen rikkaus, johon kone ei pysty. Se kieltä ymmärtävä tietokonekin on ollut 'melkein valmiina' jo 1950-luvulta lähtien, kehittelijänä Noam Chomsky (generative grammar).
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Micke90 on 22.05.2017, 18:40:00
Quote from: Ernst on 22.05.2017, 18:26:09
Annan otsikostasi hylätyn! Pitää olla äidinkielen aine eikä äidinkielenaine.
;)

Kopioinkin sen suoraan ämpäriyliopiston käyneen toimittelijan jutusta.  ;D
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Tappivanukas on 22.05.2017, 18:45:32
Ei järkytä. Aika pieni osa ihmisistä oikeastaan osaa ilmaista itseään kirjallisesti. Heistä merkittävä osa kirjoittaa työkseen tai työssään, tai harrastaa kirjallisuutta ja kirjoittelua, tai vaikuttaa Hommassa. Muiden kirjoitustaito ei tuosta juuri parane. Kova työ ja päsmäys voisi parantaa teknistä tasoa muttei sisältöä tai sen puutetta.

Moni ei koulun jälkeen lue enää koskaan yhtään kirjaa, ainakaan vapaaehtoisesti.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Skeptikko on 22.05.2017, 18:51:01
Quote from: Tappivanukas on 22.05.2017, 18:45:32
Ei järkytä. Aika pieni osa ihmisistä oikeastaan osaa ilmaista itseään kirjallisesti. Heistä merkittävä osa kirjoittaa työkseen tai työssään, tai harrastaa kirjallisuutta ja kirjoittelua, tai vaikuttaa Hommassa.

Minulle tuli tuosta koululaisen tekstistä myös se vaikutelma, että tehtävä ei välttämättä ole hirveästi kiinnostanut ja sitten EVVK-tyyliin oppilas on tehnyt rimaa hipoen jonkun pikaisen tekeleen. Kyllä tällaisia motivaatio-ongelmia tylsien tehtävien varrella on ollut itse kullakin. Toki se ei selitä esimerkiksi kielioppivirheitä, mutta kylläkin sisällön puutteita.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: sologdin on 22.05.2017, 22:16:51
Kutonen.
Kirjoittaja on sentään lukenut kirjan. 
Kielioppivirheitä, käsitteetkin vinksallaan, kronologia heittelee ja kun kyse on teosanalyysistä eikä juoniselostuksesta, hiukankin vanhemman kirjoittamana antaisin hylätyn.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Nuiva kansalainen on 22.05.2017, 22:39:18
5. Eniten häiritsi rakenteen täydellinen puuttuminen ja täysin merkityksettömien lauseiden heittely sinne tänne. Näiden lisäksi vielä kiusallinen määrä kielioppivirheitä.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Kulttuurirealisti on 23.05.2017, 12:12:45
Quote from: Skeptikko on 22.05.2017, 18:29:22
Quote from: kriittinen_ajattelija on 22.05.2017, 18:19:47
Quote
Numeroarvostelusta ei silti voida kokonaan luopua, vaan sitä tarvitaan perusopetusluokan päättötodistuksessa eli käytännössä yhdeksännellä luokalla.

Pelkään pahoin, että tämä järjestelmä voi pilata monen oppilaan kohdalla tulevaisuuden, jos he vasta yhdeksännen luokan päättötodistuksesta saavat selville sen, että olisi rutkasti parannettavaa. Siinä vaiheessa tie haluttuun opiskelupaikkaan voi olla suljettu huonon päättötodistuksen takia, eikä ole enää kunnon mahdollisuutta korjata tätä ongelmaa. Ja tämä koskee myös mamulapsia.

Samaa mieltä. Arvostelu pitäisi aloittaa niin aikaisin, että oppilailla on vielä halutessaan ja pystyessään mahdollista nostaa osaaminen ja numerot riittävälle tasolle.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: JJohannes on 23.05.2017, 12:27:50
Quote from: JohanNyt on 22.05.2017, 17:28:46
Ottaen kirjoittajan iän huomioon 6. Järkyttää nykyopetuksen taso, jos tuollaisia oikeinkirjoitusvirheitä tulee koko ajan. Selvästi kohtuu skarppi kirjoittaja, mutta opettajat eivät ole hoitaneet hommiaan. Ei tuo analyysikään* mitään kovin kummoista ole, mutta kyseessä on kuitenkin 9-luokkalainen. Herää kysymys, minkä hemmetin takia oikeakielisyys unohdetaan ja 9-luokkalaiset pistetään kirjoittamaan "teosanalyysejä", kun tuo ei selvästi ole vielä keskimääräisen 9-luokkalaisen hanskattavissa olevia asioita.

* mun aikaan tällaista kutsuttiin referaatiksi.

Referaatti on tiivistelmä ja tuo teksti on nimenomaan enemmän "referaatti" kuin "analyysi". Mielestäni omassa koulussani kirjoitettiin molempia, ehkä referaatteja enemmän juuri ala- ja yläasteella ja analyysejä lukiossa.

Hain siis itse 15 vuotta sitten ysiluokkansa päättävänä lukioon opiskelemaan ja voin sanoa, että lähes kaikilla niillä jotka yläasteeltani ammattikouluun menivät, oli kirjoittaminen tuolla tasolla. Sikäli kun tiedän niin se on monilla tuolla tasolla yhä nykyään. Toki joo, yliopistollakin on tullut vastaan tekstiä joka on ehkä vain hieman paremmin kirjoitettua kuin tuo.

Itse antaisin tekstille tuon 7:n ja kiinnitin myös heti huomiota siihen, että sen kirjoittaja tuskin on itse kovin innokas lukija. Tähän viittaisi toki kirjavalintakin: yhdeksännellä käsittääkseni usein jo valitaan "aikuisten kirjoja" referaattien ja analyysien aiheiksi kun tässä kirjoittaja on valinnut nuortenkirjan.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: John on 23.05.2017, 12:31:41
Voi voi. Koko aihe taas aikamoista mukatietämistä ja "asiantuntijuutta". Ymmärtäkää nyt, että se että olette joskus olleet koululaisia, niin ei tee teistä koulumaailman asiantuntijoita. Vähän sama kuin esittäisitte jotain lääketieteen asiantuntijaa, kun olette kerran käyneet asiakkaana lääkärissä.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Micke90 on 23.05.2017, 12:34:30
Quote from: John on 23.05.2017, 12:31:41
Voi voi. Koko aihe taas aikamoista mukatietämistä ja "asiantuntijuutta". Ymmärtäkää nyt, että se että olette joskus olleet koululaisia, niin ei tee teistä koulumaailman asiantuntijoita. Vähän sama kuin esittäisitte jotain lääketieteen asiantuntijaa, kun olette kerran käyneet asiakkaana lääkärissä.

Tuon kirjoituksen ymmärtää somalikin heikkotasoiseksi.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: JJohannes on 23.05.2017, 12:38:03
Quote from: Tavan on 22.05.2017, 18:08:27
Vastuullinen opettaja antaa oppilailleen numerot nyt ja aina. Byrokraattien papereihin voidaan piirtää vaaditut kukkaset, mutta silti oppilaille annetaan numerot vaikka sitten henkkoht, vähin äänin ja epävirallisesti.

Niin, eiköhän opettajat kuitenkin vähintään pidä pöytälaatikossa kirjanpitoa suoritettujen kurssien "numeroista". Yläasteen (tai siis yläkoulun) päättötodistukseen pitää kuitenkin laittaa joku numero ja tämä numero on enemmän tai vähemmän keskiarvo käytyjen kurssien numeroista, yhdesksäs luokka toki painottuen. Kolmen vuoden suoritusta matematiikassa, äidinkielessä tai muissa aineissa ei enää voi arvioida kerralla kokonaisuutena ja opettajakin on saattanut vaihtua, joten käytännössä tuollaisen arvioinnin täytyy perustua aikoinaan annettuihin numeroihin. Numeroihin, joita ei tässä uudessa systeemissä enää vaan näytetä oppilaille tai heidän vanhemmilleen.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: John on 23.05.2017, 12:51:15
Quote from: Micke90 on 23.05.2017, 12:34:30
Quote from: John on 23.05.2017, 12:31:41
Voi voi. Koko aihe taas aikamoista mukatietämistä ja "asiantuntijuutta". Ymmärtäkää nyt, että se että olette joskus olleet koululaisia, niin ei tee teistä koulumaailman asiantuntijoita. Vähän sama kuin esittäisitte jotain lääketieteen asiantuntijaa, kun olette kerran käyneet asiakkaana lääkärissä.

Tuon kirjoituksen ymmärtää somalikin heikkotasoiseksi.

Ei toi todellakaan ole niin paska, mitä väität. Seiskan arvoinen se on: ihan ok analyysia, eikä kielioppiratkaisutkaan niin paskoja ole. Tää on niin tätä, kun leikit jotain asiantuntijaa (kuten monet muut tässä ketjussa), mutta todellisuudessa olet ihan kujalla :D
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Supernuiva on 23.05.2017, 13:05:30
Yksi asia mistä tässä ketjussa ei ole vielä keskusteltu, on oppilasaineksen taitoerot koulujen välillä - ja tästä huolimatta arvioinnissa on sovellettava Gaussin käyrää. (Ainakin näin oli Impiwaaran aikaan.)

Muistan keskustelleeni noin vuonna 1991 opettajan kanssa, joka sanoi ongelmalliseksi sen, että oppilaiden taitotasot poikkeavat koulukohtaisesti, mutta silti joka koulussa pyritään antamaan arvosanoja oppilaiden kesken samalla suhdeluvulla. Tämä tarkoittaa sitä, että "huonommissa" kouluissa saa vähäisemmällä osaamisella paremman arvosanan kuin "hyvätasoisessa" koulussa. Arvosanat ovat siis vertailtavissa saman koulun sisällä mutta eivät välttämättä koulujen välillä. Lisäksi tämä opettaja koki ongelmaksi sen, että luokkien taitoerot vaihtelevat vuosikursseittain. Jostain syystä joinain vuosina jotkut luokat menestyvät "liian hyvin", mutta tästä huolimatta kiitettäviä arvosanoja ei saisi antaa niin paljon kuin oppilaat ihan oikeasti ansaitsevat - koska Gauss...

Lisäksi tämä opettaja sanoi myös sen, että oppilaiden ja heidän vanhempiensa poliittiset mielipiteet voivat vaikuttaa arvosteluun suuntaan jos toiseen. Näin mokuaikana nuivasta perheestä tulevat lapset voivat olla vaaravyöhykkeellä...

Tältä osin ymmärrän kritiikin valtakunnallisesti vertailukelvottomia arvosanoja kohtaan. Ylioppilaskirjoituksissa toivottavasti kuitenkin pidetään edelleen se linja, että arvosanat ovat jatkossakin valtakunnallisesti vertailukelpoisia. Tämä voi tarkoittaa sitä, että ylioppilastodistuksen painoarvo nousee tulevaisuudessa, jos ylioppilastutkintotodistuksen arvosanat ovat jatkossakin vertailukelpoisia ilman koulujen arvostelueroja.

Numeroarvostelu on aina jossain määrin täydellisen subjektiivista toimintaa, eli absoluuttista totuutta oikeaan numeroon on joskus, ellei aina, hyvin vaikeaa löytää ja perustella. (No, matematiikassa tämä ongelma on kylläkin vähäisimmästä päästä.)
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Paju on 23.05.2017, 13:09:16
Öö..totanoin. Onko tuo todella peruskoulun kokonaan suorittaneen oppilaan tuottama aine? Olisin veikannut kirjoittajaksi viidesluokkalaista.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Tavan on 23.05.2017, 14:03:14
Quote from: Supernuiva on 23.05.2017, 13:05:30
Ylioppilaskirjoituksissa toivottavasti kuitenkin pidetään edelleen se linja, että arvosanat ovat jatkossakin valtakunnallisesti vertailukelpoisia. Tämä voi tarkoittaa sitä, että ylioppilastodistuksen painoarvo nousee tulevaisuudessa, jos ylioppilastutkintotodistuksen arvosanat ovat jatkossakin vertailukelpoisia ilman koulujen arvostelueroja.

YO-kokeista ollaan myös luopumassa. YO-kokeet ovat kasvatustieteen vastaisia. Olet kasvatus-denialisti, jos ylipäätään kannatat kokeita ja osaamisen numeerista mittaamista. Tieteellinen konsensus on yksiselitteinen.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Micke90 on 23.05.2017, 14:48:37
Quote from: Tavan on 23.05.2017, 14:03:14
YO-kokeista ollaan myös luopumassa.

Lähde?
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: John on 23.05.2017, 17:54:03
Quote from: Micke90 on 23.05.2017, 14:48:37
Quote from: Tavan on 23.05.2017, 14:03:14
YO-kokeista ollaan myös luopumassa.

Lähde?

Ei ole, eikä olla luopumassa. Kuten sanoin, niin täällä mukatietäjät idiootit heittävät täysin hatusta temmattuja väitteitä.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Tavan on 23.05.2017, 20:16:25
Quote from: Micke90 on 23.05.2017, 14:48:37

Lähde?

http://www.vasemmisto.fi/kannanotot/kannanotot-2016/yo-kirjoituksista-luopuminen-avaa-kehittamismahdollisuuksia/

Jos jotakin voimme oppia suomalaisesta yhteiskunnasta, on se että kaikki mitä hörhövasemmisto ehdottaa myös ennen pitkää toteutuu.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: JohanNyt on 23.05.2017, 20:20:25
Quote from: Tavan on 23.05.2017, 20:16:25
Quote from: Micke90 on 23.05.2017, 14:48:37

Lähde?

http://www.vasemmisto.fi/kannanotot/kannanotot-2016/yo-kirjoituksista-luopuminen-avaa-kehittamismahdollisuuksia/

Jos jotakin voimme oppia suomalaisesta yhteiskunnasta, on se että kaikki mitä hörhövasemmisto ehdottaa myös ennen pitkää toteutuu.
Olisi kyllä ihan hyvä asia hoitaa osa korkeakoulujen pääsyvaatimuksista pelkästään lukiokeskiarvoilla.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Siili on 23.05.2017, 20:28:30
Quote from: JohanNyt on 23.05.2017, 20:20:25
Quote from: Tavan on 23.05.2017, 20:16:25
Quote from: Micke90 on 23.05.2017, 14:48:37

Lähde?

http://www.vasemmisto.fi/kannanotot/kannanotot-2016/yo-kirjoituksista-luopuminen-avaa-kehittamismahdollisuuksia/

Jos jotakin voimme oppia suomalaisesta yhteiskunnasta, on se että kaikki mitä hörhövasemmisto ehdottaa myös ennen pitkää toteutuu.
Olisi kyllä ihan hyvä asia hoitaa osa korkeakoulujen pääsyvaatimuksista pelkästään lukiokeskiarvoilla.

Minusta taas pääsykokeet pääasiallisena porttina korkeakouluihin kuulostaa ihan hyvältä ehdotukselta.  Jo senkin vuoksi, että näin eri vuosina ja eri kouluja käyneet hakijat ovat samalla viivalla pyrinnöissä.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Micke90 on 23.05.2017, 20:28:43
AMK:hon haettaessa katsotaan molemmat.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Tavan on 23.05.2017, 20:38:08
Eikö voisi olla viisasta luopua samantien lukiosta kokonaan? Oletusarvoisesti peruskoulun jälkeen kaikki amikseen hankkimaan oikea ammatti ja ne joilla on intohimoa lukeneisuuteen sitten omaksuvat enempivähempi itsenäisesti läjäpäin teoksia johonkin akateemiseen alaan liittyen ja osallistuvat syntyneen tietämyksen varassa pääsykokeisiin?
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Micke90 on 23.05.2017, 20:47:34
Quote from: Tavan on 23.05.2017, 20:38:08
Eikö voisi olla viisasta luopua samantien lukiosta kokonaan? Oletusarvoisesti peruskoulun jälkeen kaikki amikseen hankkimaan oikea ammatti ja ne joilla on intohimoa lukeneisuuteen sitten omaksuvat enempivähempi itsenäisesti läjäpäin teoksia johonkin akateemiseen alaan liittyen ja osallistuvat syntyneen tietämyksen varassa pääsykokeisiin?

Mitä ammattia olisit suositellut 16-vuotiaalle minulle?
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: sologdin on 23.05.2017, 21:21:18
Quote from: John on 23.05.2017, 12:51:15

Ei toi todellakaan ole niin paska, mitä väität. Seiskan arvoinen se on: ihan ok analyysia, eikä kielioppiratkaisutkaan niin paskoja ole.

Missä kohdassa kirjoituksessa on analyysiä?  Mitä kielioppiratkaisuihin tulee, en pidä virheitä ratkaisuina.

P.s.
Olen jokseenkin varma, että tuo kirjoitus ei ole aito.  Se on laadittu normaalin huonoksi ja joku teini on kirjoittanut sen puhtaaksi.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Khevonen on 23.05.2017, 22:05:54
QuoteTiedän sijoittuvani opettajana hellämielisten joukkoon. Se johtuu varmaan iästäni, olen 60-vuotias. Olen huolissani nuorten suomalaisten lukemistason heikkenemisestä, joten kannustusnumero tulee heitä kohtaan, Oksama-Valtonen sanoo.

Ei päättötodistus ole mikään kannustuksen paikka, vaan siinä tulee arvostella oppilaan osaamista. Kannustamisen paikka olisi ollut jo vuosia sitten. Tämän opettajan logiikka ei oikein aukea minulle.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: no future on 23.05.2017, 23:51:54
Quote from: Tavan on 23.05.2017, 20:38:08
Eikö voisi olla viisasta luopua samantien lukiosta kokonaan? Oletusarvoisesti peruskoulun jälkeen kaikki amikseen hankkimaan oikea ammatti ja ne joilla on intohimoa lukeneisuuteen sitten omaksuvat enempivähempi itsenäisesti läjäpäin teoksia johonkin akateemiseen alaan liittyen ja osallistuvat syntyneen tietämyksen varassa pääsykokeisiin?
Pelkästään Ammatillisen koulutuksen vaativat työpaikat ilmeiseisesti vähenevät jatkuvasti? Lisäksi lukio on yleissivistävä koulu, mikä antaa aikaa ja avaa mahdollisuuden tutustua muihinkin kuin ns.  duunarialoihin. Jos oletetaan että kaikki saisivat ammatillisen koulutuksen 15-18 vuotiaina, niin tässä maassa olisi helvetisti nuoria autonasentajapoikia ja lähihoitajatyttöjä. Samalla jatko-opintojen aloittaminen siirtyisi, etenkin akateemisten ei-ammatillisten opintojen osalta.  Kuinka moni parikymppinen talonrakentaja tai suurtalouskokki hakeutuisi esimerkiksi opettajaopintoihin tai kauppatieteeseen?

Sinällään olen kyllä sen kannalla, että yhdistelmätutkinnot lukio+amis ovat kannatettavia, ja etenkin jos se oma ala löytyy heti niin  esimerkiksi insinööri- tai jopa lääketieteen opintoihin hakemiseen näistä voi olla vain hyötyä.

Alle parikymppisten haluun ja kykyyn omaksua itsenäisesti akateemista kirjallisuutta suhtaudun erittäin suurella varauksella. Toki aina on lapsineroja ja päämäärätietoisia huippulahjakkuuksia, mutta suuressa massassa asia ei todellakaan toimisi. Etenkään nykyisen ammattikoulun lukukokemuksilla.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Tuomas3 on 24.05.2017, 00:24:32
Nykyään on ikävä kyllä sellaisiakin äidinkielen tai S2 opettajia, jotka päästävät läpi millä taidoilla tahansa, kunhan opetettava viitsii tulla jonkin kerran paikalle. Tietyille etnisille ryhmille tulee tasoaan paria numeroa korkeampi arvosana. Tiedän kouluja, joissa ketään edellä mainittuja ei jätetä luokalle, vaikkei osaisi riviäkään kieltä. Nykyään toiselle asteelle näille oppilaille ei ole kielikokeita, koska suomalainen päättötodistus katsotaan kielen takeeksi. Siinä on sitten ammattikoulun opettajilla ihmettelemistä, lukiomaikoista puhumattakaan.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: siviilitarkkailija on 24.05.2017, 09:48:19
Quote from: Skeptikko on 22.05.2017, 18:29:22
Quote from: kriittinen_ajattelija on 22.05.2017, 18:19:47
Quote
Numeroarvostelusta ei silti voida kokonaan luopua, vaan sitä tarvitaan perusopetusluokan päättötodistuksessa eli käytännössä yhdeksännellä luokalla.

Ettei vaan nyt olisi niin, ettei huonosti pärjääviä (mamu) lapsia haluta suututtaa antamalla niille huonoja numeroita.

Pelkään pahoin, että tämä järjestelmä voi pilata monen oppilaan kohdalla tulevaisuuden, jos he vasta yhdeksännen luokan päättötodistuksesta saavat selville sen, että olisi rutkasti parannettavaa. Siinä vaiheessa tie haluttuun opiskelupaikkaan voi olla suljettu huonon päättötodistuksen takia, eikä ole enää kunnon mahdollisuutta korjata tätä ongelmaa. Ja tämä koskee myös mamulapsia.

Sinä et nyt ymmärrä korporaatiokommunistien syväjuonta. Korvaamalla numeroarvostelu koululaisilta valmistetaan riittävän tyhmä ihmismassa jolle työelämässä tarjotaan palkkakuitin ikävien numerojen sijaan kannustavaa tekstiä. Tai sehän on jo nyt monen osa kun joutuvat työvoimakoulutuksen lässytyksessä puuttuvien rahojen sijaan taputtelemaan tietämättömyyden ylistystä oma pikkuraha saadakseen.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Rauno Murju on 25.05.2017, 02:31:25
Minusta tuo numeroarvostelusta luopuminen on vain keino ujuttaa mitäänosaamaton matuporukka peruskoulusta läpi mahdollisimman kevyesti ilman, että välitodistuksien surkeat arvosanat aiheuttaisivat itsessään levottomuuksia ja kateutta paremmin pärjääviä kohtaan. Sitten kun päättötodistus on kourassa onkin ongelma jo matkalla jonkun toisen tahon huoleksi.

Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Micke90 on 27.05.2017, 17:54:21
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/moni-ala-aste-hylannyt-numerotodistukset-muutos-jakaa-vanhempia-huoltajat-ovat-ottaneet-yhteytta/6448484

Quote– Periaatteessa olen vanhanaikainen ja tykkäisin numeroarvostelusta, mutta kun mietin asiaa oman lapseni kohdalla, niin sanallinen arvio tuntuu jotenkin armollisemmalta.

Ettei pikku Liisa-Petterille vain tule paha mieli, kun ilkeä opettaja antoi arvosanaksi 5...  :'(
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Vaniljaihminen on 27.05.2017, 18:06:05
Quote from: Rauno Murju on 25.05.2017, 02:31:25
Minusta tuo numeroarvostelusta luopuminen on vain keino ujuttaa mitäänosaamaton matuporukka peruskoulusta läpi mahdollisimman kevyesti ilman, että välitodistuksien surkeat arvosanat aiheuttaisivat itsessään levottomuuksia ja kateutta paremmin pärjääviä kohtaan. Sitten kun päättötodistus on kourassa onkin ongelma jo matkalla jonkun toisen tahon huoleksi.

Todennäköinen syy minunkin mielestäni.

Mutta onpa nämä omatkin urpot nykyään aivan viidakosta. Jos minä olisin äidinkielenopettaja, antaisin nimittäin nelosen, mikäli oppilas ei tietäisi kuka on kirjoittanut romaanin Seitsemän veljestä. Taannoin tässä oli haluatko massimieheksi -visaohjelmassa kilpailija, joka kilautti kaverille, pomolleen, kun ei tiennyt vastausta juuri tuohon kysymykseen. Käsittämätöntä että sellainen saa vielä tulla työpaikalleen.
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Skeptikko on 27.05.2017, 19:14:20
Quote from: Vaniljaihminen on 27.05.2017, 18:06:05
Mutta onpa nämä omatkin urpot nykyään aivan viidakosta. Jos minä olisin äidinkielenopettaja, antaisin nimittäin nelosen, mikäli oppilas ei tietäisi kuka on kirjoittanut romaanin Seitsemän veljestä. Taannoin tässä oli haluatko massimieheksi -visaohjelmassa kilpailija, joka kilautti kaverille, pomolleen, kun ei tiennyt vastausta juuri tuohon kysymykseen. Käsittämätöntä että sellainen saa vielä tulla työpaikalleen.

Oliko tuossa visailuohjelmassa muuten annettu valittavaksi muutama erilainen vaihtoehto oikeaksi kirjailijaksi, joista pitäisi valita? Jos ei ollut, niin kannattaa muistaa se, että periaatteessa voi passiivisesti tietää oikean nimen, mutta ei saa vain päähänsä sillä hetkellä aktiivsesta muistista oikeaa nimeä. Joillain meistä on hirveän huono nimimuisti. Kerran en saanut päähäni edes sitä, että mikä olikaan isoisäni nimi...
Title: Vs: Kolme opettajaa arvosteli saman äidinkielenaineen – näin arvostelut erosivat
Post by: Larva on 28.05.2017, 09:00:12
Quote– Periaatteessa olen vanhanaikainen ja tykkäisin numeroarvostelusta, mutta kun mietin asiaa oman lapseni kohdalla, niin sanallinen arvio tuntuu jotenkin armollisemmalta.
Numeroarvostelu: 5
Sanallinen arvostelu: "Sinä oot niin s**tanan tyhmä ettei ole tosikaan. Olet laiska etkä viitsi tehdä yksinkertaisintakaan asiaa."

Voishan se siis mennä näinkin. :D