http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ulkoministeri%C3%B6+L%C3%A4nsi-Afrikasta+tulevilla+amk-opiskelijoilla+v%C3%A4%C3%A4ri%C3%A4+todistuksia/1135248778578
Ulkoministeriö: Länsi-Afrikasta tulevilla amk-opiskelijoilla vääriä todistuksia
25.8.2009 4:30
A A
Kristiina Markkanen
Hannele Tulonen
Helsingin Sanomat
Ulkoministeriö epäilee, että Hämeen ammattikorkeakouluun (Hamk) loppukesällä lisähaulla hankittujen 130 afrikkalaisen opiskelijan pätevyyttä ja motivaatiota tulla Suomeen ei ole ehditty kunnolla tarkistaa.
Kesän aikana länsiafrikkalaisia on hakenut runsaasti myös muihin Suomen ammattikorkeakouluihin.
Jopa yli puolet Suomen Nigerian-suurlähetystössä kesä–heinäkuussa käsitellyistä opiskelijoiden oleskelulupahakemuksista sisälsi väärennettyjä liiteasiakirjoja kuten todistuksia.
Pääosin hakijat olivat kotoisin Nigeriasta ja Ghanasta, mutta myös Kamerunista ja Gambiasta.
Oho! Joku herännyt :P
Koskakohan näille asioille tehdään jotain ???
Pitääkö tästä tehdä tällainen numero? Mitä nyt pojat vähän juksaavat.
Menee komiikan puolelle jälleen kerran. Artikkelissa muistetaan mainita, että Nigeriasta tulleet opiskelijat ovat menestyneet erittäin hyvin ja sen lisäksi vaikka lähes puolet hakemuksista on väärennettyjä niin kyse on yksittäistapauksista :D...
Njooh, enpä tiiä mitä sanoa.
QuotePääsykoe järjestettiin Kiinassa, Nepalissa ja Ghanassa. Ghanassa kokeisiin osallistui 180 hakijaa, joista 130 hyväksyttiin.
Miksi?
QuoteJopa yli puolet Suomen Nigerian-suurlähetystössä kesä–heinäkuussa käsitellyistä opiskelijoiden oleskelulupahakemuksista sisälsi väärennettyjä liiteasiakirjoja kuten todistuksia.
QuoteUlkoministeriön mukaan todistusten väärentäminen näissä Afrikan maissa on niin yleistä, että ministeriö epäilee hakijoiden motivaatioksi oleskeluluvan saamista Schengen-alueelle.
"Ei meillä ole mitään mahdollisuutta tarkistaa tutkintotodistusten oikeellisuutta ennen kuin opiskelijat ovat tänne tulleet", Luoma sanoo.
Siis miksi?
Quote"Afrikkalaiset, nepalilaiset ja muutkin ulkomaalaiset ovat olleet tavattoman hyviä opiskelijoita", kiittää Hamkin rehtori Veijo Hintsanen. "Vääriä papereita suurempi ongelma on ollut, että etenkin afrikkalaisten on hyvin vaikea saada harjoittelupaikkoja Suomessa."
Eipä ole Hintsasen ongelma, jos yli puolet nigerialaisista saa oleskeluluvan väärennetyillä papereilla.
QuoteProjektipäällikkö Annika Grönholm Opetushallituksesta sanoo, että on ammattikorkeakoulujen oma asia, millaisia rekisteröitymismaksuja ne keräävät: "Suurempi ongelma ovat Nepalissa ja Afrikan maissa toimivat yksityiset agentit, jotka täyttävät hakemuksia, hankkivat todistusjäljennöksiä ja keräävät ties mitä maksuja hakijoilta."
Ei varmaan olisi ihan mahdotonta lopettaa tällaista
kotikansainvälistymistä, joka maksaa Suomelle kymmeniä miljoonia euroja. Mitään hyötyä siitä ei voi osoittaa olevan.
Ilta-Sanomat: Suomen viisumilla ratsastetaan Shengen-maihin (http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1467459)
Niin, sama se millä tekosyillä maa saadaan monikulttuuristumaan. Jos Matti ja Astrid haluavat 10 000 raiskausta lisää vuodessa niin, niin he sen hankkivat keinolla millä tahansa.
"Hamkiin valittiin yhteishaun lisähaussa Ghanassa pidetyissä pääsykokeissa ghanalaisia ja nigerialaisia insinööriopiskelijoita, koska neljä koulun viidestä englanninkielisestä tekniikan alan tutkintolinjasta jäi kevään yhteishaussa lähes tyhjiksi"
Eikö moisia turhia, lähes tyhjiksi jääviä tutkintolinjoja voi lopettaa?
Kunhan kysyn?
Quote from: skrabb on 25.08.2009, 08:20:28
"Hamkiin valittiin yhteishaun lisähaussa Ghanassa pidetyissä pääsykokeissa ghanalaisia ja nigerialaisia insinööriopiskelijoita, koska neljä koulun viidestä englanninkielisestä tekniikan alan tutkintolinjasta jäi kevään yhteishaussa lähes tyhjiksi"
Eikö moisia turhia, lähes tyhjiksi jääviä tutkintolinjoja voi lopettaa?
Kunhan kysyn?
Maassa, jossa valtio kustantaa opiskelun, voisi tosiaan kuvitella, että tuo olisi lähtökohta. AMK:t toimivat täsmälleen samalla tavalla, kuin kunnat, jotka haluavat omille mailleen vastaanottokeskuksen, saadakseen rahaa kunnan käyttöön.
Eiköhän näille hyvin aurinkoaottaneille lahjakkuuksille pitäisi antaa moniosaaja tohtorin paperit jo Suomeen saapuessaan. Tämän jälkeen he voisivat opettaa suomalaisia opiskelijoita esimerkiksi bongorummun soittamisessa ja juksaamisen erityistaidoissa.
Toisin kuin yliopistot, ammattikorkeakoulut saavat rahaa tutkintoa suorittavien opiskelijoiden määrän mukaan. Tai näin ainakin muistelisin.
Quote from: kantakaupunkilainen on 25.08.2009, 08:16:46
Niin, sama se millä tekosyillä maa saadaan monikulttuuristumaan. Jos Matti ja Astrid haluavat 10 000 raiskausta lisää vuodessa niin, niin he sen hankkivat keinolla millä tahansa.
Tuosta tässä lienee kysymys. Maahan saadaan hankittua tällä tavalla lähes huomaamatta melkein 1000 kehitysmaan kansalaista vuodessa, pääasiassa nuoria miehiä Afrikasta. Surkuhupaisaa on, että suurin osa näistä tulee opiskelemaan AMK-insinööreiksi, joista on jo valmiiksi valtava ylitarjonta. Ja suomalainen veronmaksaja maksaa koko lystin...
Painosanalla tulevat opiskelemaan. Mitään takeita ei ole, että he ikinä valmistuisivat koulusta, johon suurin osa suomalaisistakaan ei pääse.
TAUSTA
Pääsykokeita pidetään ulkomailla
Suomessa on 25 ammattikorkeakoulua, joiden kansainvälisillä linjoilla aloittaa vuosittain noin tuhat suomalaista ja tuhat ulkomaista opiskelijaa.
Suurin osa tulijoista on Schengen-alueen ulkopuolelta. Koska hakijoiden ei haluta osallistuvan valintakokeisiin Suomessa ja myös viisumikeinottelu halutaan estää, kokeita järjestetään maailmalla.
Kukaan ei tunnu tietävän, kuinka paljon pääsykokeiden järjestäminen ulkomailla maksaa.
Ammattikorkeakoulujen rahoitus perustuu opiskelijamääriin ja tutkintojen määriin. Paitsi rahoituksen takia opiskelupaikat halutaan täyteen myös statuksen ja kansainvälistymisen takia.
Tutkintoon johtavaa vieraskielistä koulutusta on lisätty tuntuvasti viime vuosina.
Englanninkielinen opetustarjonta onkin Suomessa korkeakoulutuksen kokoon nähden poikkeuksellisen laajaa.
Yliopistouudistuksessa tutkintoon johtava koulutus säilyy maksuttomana, mutta kokeilun myötä korkeakoulut voivat hakea lupaa kerätä maksuja yksittäisistä vieraskielisistä ohjelmista Eta- ja EU-maiden ulkopuolisilta.
Kokeiluun kuuluu stipendijärjestelmä.
http://www.hs.fi/digilehti/kotimaa/artikkeli/P%C3%A4%C3%A4sykokeita+pidet%C3%A4%C3%A4n+ulkomailla/1135248780464
Moni näistä katoaa muihin shengen-maihin heti kun Seutulan valot ovat kadonneet horisontista, joten tämä ei niin suuri ongelma ole. Toki jokainen turha on liikaa, mutta mitäpä nykyään eivät suomalaiset ammattikorkeakoulut tekisi tukiaisten perään.
Ja parhaan siltarumpupolitiikan tapaan kyseisiä oppilaitoksia yksikköineen löytyy vähän joka niemestä ja notkosta. Vaikka opiskelijoita ja kiinnostusta ei riittä omasta takaa. No tämän tulos onkin jo esitelty edellä.
http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/ammattikorkeakoulutus/ammattikorkeakoulut/
Olenko nyt tyhmä kun en laisinkaan ymmärrä, miksi suomalaisten pitää Suomessa ottaa omiin kouluihinsa ylipäänsä ulkomaisia vapaamatkustajia? Eikö tämä maa ole Suomi, suomalaisten edunvalvontajärjestelmä Maapallolla? Meillähän on moraalinen velvoite tuottaa palveluja itsellemme ja VAIN itsellemme. Jokainen maa kouluttakoon itse oppilaansa! Ja nyt kun tuohon afrikkalaiseen oppilastulvaan liittyvät ongelmat ovat jälleen tulleet ilmi, eikö olisi syytä lopettaa koko idioottimainen käytäntö, joka vain johtaa Suomen hyväksikäyttöön? Tarjottakoon nämäkin paikat suomalaisille ihmisille. Heille ne KUULUVAT.
Minä ainakin maksan veroni Suomeen, en Kameruniin, Botswanaan tai Ambomaalle.
Ilmankos tunnen peräti kolme nigerialaista korkeakouluopiskelijaa, vaikka muita afrikkalaisia opiskelijoita en tunne yhtä somalia lukuunottamatta. Yksi näistä nigerialaisista opiskelee yliopistossa kanssani samaa alaa, enkä voi kuin ihmetellä kuinka hän on päässyt sisään, ne heikko pohja tuntuu olevan, vaikka hän on kuulemma opiskellut alaa jo Nigeriassa yliopistossa monta vuotta. Ei tyyppi ole tyhmä eikä laiska, mutta moni sellainen perusasia on ihan uusi ja ihmeellinen, joka Suomessa opetetaan jo lukiossa. Tilanne on sama kuin jos suomalainen yläasteelainen siirrettäisiin suoraan yliopistoon opiskelemaan.
Surullinen tositarina, johon törmäsin taannoin työni puolesta. AMK-opintoihin hakenut ja päässyt afrikkalainen (sanotaan nyt vaikka etiopialainen, mikä ei pidä paikkaansa) epäonnistui opinnoisssaan. Oleskelulupa perustui opiskeluun ja oli määräaikainen. Määräaika kului loppuun, ja maassa oleskelu kävi laittomaksi. Mitä teki sankarimme bd? Haki tietenkin turvapaikkaa! Hätä henkilöön käyvästä vainosta ilmeni vasta kahden-kolmen vuoden maassa oleskeluvuoden jälkeen. Turvapaikkahakemus hylättiin ilmeisen perusteettomana, minkä jälkeen sankarimem "sairastui" tautiin, jonka oireilu ei muistuttanut mitään lääketieteen tuntemaa oireyhtymää mutta heijasti bd:n omaa käsitystä sen erikoisalan sairaudesta, johon hän oli ilmoittautunut sairastuneensa. Seurasi tutkimusjakso sairaalassa (1000€/vrk) ja terveen paperit. "Sairastuminen" viiväsytti karkottamista, joka toteutettiin vahvoin polisivoimin.
Arvatkaapa kuka maksoi AMK:n opiskelijavalinnoissa lusmuilun? Vihje: kiinteistövero erääntyy kohta.
Muistin virkistystä Hintsaselle:
Rajavartiolaitos tutkii nigerialaisten laitonta maahantuloa (//http://) 3.8.2008
QuoteToisena tekotapana, maahantulokanavana epäillyssä laittoman maahantulon järjestämisrikoksessa, epäillään käytetyn suomalaisten oppilaitosten kansainvälistä opiskelijahakua. Rikollisryhmän jäsenet hakivat suomalaisista oppilaitoksista laajamittaisesti, useiden satojen hakemusten voimalla, opiskelupaikkaa useille sadoille eri nigerialaisille henkilöille. Satojen koulu- ja oppilaitos, keskiasteen, ammattikorkeakoulu ja korkeakoulu yhteis- ja pääsykoehakuun jätettyjen hakemuksien avulla vuosina 2006-2007 rikollisryhmä sai järjestettyä hyväksyttyjä opiskelupaikkoja. Hyväksytyt opiskelupaikat epäillään myydyn Nigeriassa rikollisryhmän paikallisten toimijoiden toimesta maasta muuttoon halukkaille. Rikollisryhmä järjesti oppilaitoshakuun väärennetyt nigerialaiset koulu-, oppilaitos- ja työtodistukset sekä järjesti myös Suomeen matkustamista varten vaadittavaa oleskelulupaa varten paitsi väärennetyt todistukset myös varallisuus- ja maksuvakuustodistukset ja pankkitiliotteet ulkomaalaiselta opiskelijalta Suomessa vaadittavaa varallisuusvaatimusta varten. Väärennetyin todistuksin saaduin oleskeluluvin Suomeen saapuneet nigerialaiset eivät useinkaan ilmoittautuneet oppilaitoksissa. Nekin maahan rikollisryhmän toimesta järjestetyistä jotka aloittivat opintonsa eivät yleensä menestyneet opinnoissaan vaan lopettivat oppilaitoksessa kesken ensimmäisen lukuvuoden. Jatkolupa oleskelulle Suomessa on perustunut useimmiten alle vuoden oleskelun aikana muodostuneeseen kiinteään perhesiteeseen Suomen kansalaisten kanssa.
Yhteisenä tekijänä molemmille tekotavoille on "palvelun" maksullisuus. Rikollisryhmän epäillään esitutkinnassa selvitetysti perineen Nigeriasta Suomeen järjestämisestä maksua 950 000 - 500 000 Nigerian Nairaa (tekoajankohdan vuosien 2005-2007 kurssein vastaa 4500 - 3200 euroa). Summa on valtava kun vertaa sitä keskiansioon Nigeriassa. Kyseinen maksu sisälsikin paitsi viisumin tai oleskeluluvan saantiin tarvitut kutsut, muut asiakirjat ja opiskelupaikat usein myös matkalla tarvittavat ja käytettävät väärät matkustusasiakirjat, avustamisen matkalippujen hankinnassa, vastaanoton Suomessa majoituksineen ja tukipalveluineen sekä usein opastuksen
turvapaikanhakuun.
Opiskelijahaku Afrikasta ja erityisesti Nigeriasta suomalaisiin oppilaitoksiin on ollut kevään 2008 aikana ennätyksellinen. Pelkästään kevään 2008 Suomalaisten ammattikorkeakoulujen kansainväliseen tutkintoon tähtäävään opetukseen haki opetushallituksen mukaan 7 870 nigerialaista henkilöä. Mainitun rikollisryhmän tutkinnassa kävi ilmi rikollisryhmän tehneen, maaliskuussa 2008 tehtyihin kiinniottoihin mennessä, yhteishakuhakemuksen pelkästään kevään 2008 ammatillisen koulutuksen yhteishakuun, hakemukseen vaadittavine todistuksineen ainakin 62:lle eri Nigeriassa asuvalle henkilölle sekä useita kymmeniä hakemuksia muihin yhteishaun ulkopuolisiin oppilaitoksiin. Samanaikaisesti yhdelle henkilölle haettiin opiskelupaikkaa useaan, yleensä kolmeen - viiteen eri oppilaitokseen eripuolille Suomea. Kaikkiaan rikollisryhmän hallusta on löydetty erilaisia koulu-, työ- yms. todistus dokumentteja yli 250:lle eri henkilölle.
Quote
Olenko nyt tyhmä kun en laisinkaan ymmärrä, miksi suomalaisten pitää Suomessa ottaa omiin kouluihinsa ylipäänsä ulkomaisia vapaamatkustajia?
Syy taitaa olla yksinkertaisesti siinä että oppilaitoksilla on vaikeuksia saada kotimaisia opiskelijoita. Suomessa on yksinkertaisesti liikaa kouluja ja aloituspaikkoja.
Valtio maksaa oppilaitoksille oppilaiden määrän mukaan, joten niitä yritetään haalia mistä vaan.
Juuri siksi tänään saamme tänään lukea tälläisiä uutisia
QuoteValtio vaatii Adultalta oppisopimusmiljoonat takaisin
Kaikki aikuiskoulutuskeskus Adultan viime ja toissa vuonna tekemät oppisopimukset ovat olleet laittomia, kertoo sanomalehti Keski-Uusimaa. Tieto käy ilmi opetushallituksen tarkastuskertomuksesta.
Oppisopimuksia tehtiin vuosina 2007-2008 tuhansia. Niistä maksetut 31 miljoonan euron valtionavut on tarkastuskertomuksen mukaan palautettava valtiolle. Opetushallitus uhkaa Adultaa myös oppisopimuskoulutuslupien peruuttamisella.
Keski-Uudenmaan kuntien omistaman aikuiskoulutuskeskuksen ei uskota selviytyvän takaisinperinnästä. Jo aiemmin opetusministeriö on vahvistanut 3,5 miljoonan euron väärinkäytökset ja takaisinperinnän vuosilta 2005-2006. Sen vuoksi Adulta ilmoitti keväällä irtisanovansa 40 työntekijää.
Keskusrikospoliisi tutkii valtionapujen rahastusta törkeänä avustuspetoksena.
http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=442999&Title=Valtio+vaatii+Adultalta+oppisopimusmiljoonat+takaisin
Lisäksi valtio toitottaa koulujen kansainvälistymisen tärkeydestä.
QuoteTodellinen kansainvälisyys on myös ulkomaalaisten opiskelijoiden lämmintä vastaanottoa sekä rasismin kitkemistä vihdoin yliopistomaailmasta. Ilmapiirin ja asenteiden muuttaminen kansainvälisemmäksi sisäisesti on ehdoton lähtökohta, ennen kuin täällä voidaan edes haaveilla kansainvälisyydestä. Kansainvälisyys on sitä, että ulkomaalaiselle opiskelijalle löytyy asunto, kun hän saapuu maahan. Kansainvälisyys on sitä, että ulkomaalaiset opiskelijat integroidaan mahdollisimman hyvin suomalaiseen yhteiskuntaan tarjoamalla heille riittävät edellytykset kielen oppimiseen. On huolehdittava myös täällä käyvistä opiskelijoista ja kohdeltava vaihto-opiskelijoita muiden opiskelijoiden tavoin, mm. ulottamalla joukkoliikenteen 50 % opiskelija-alennus heihinkin. Erasmus-vaihto-ohjelmasta ei saa tulla "European holiday program", vaan vaihto-opiskelijoiden tarpeet on otettava tosissaan ja heille on tarjottava laadukas opiskeluympäristö.
jne..
http://www.hyy.helsinki.fi/suomi/139/news/445/
Mutta kun Suomeen ei laadukkaita opiskelijoita oikeasti löydy, niin sitten niitä haalitaan mistä saadaan, eli afrikasta
Vaikka yhtään ei ole jäänyt kiinni, niin kai en suomalaisetkin MIEHET lähettävät vääriä todistuksia ihan samalla tavalla.
Quote from: KTM on 25.08.2009, 10:10:36
Valtio maksaa oppilaitoksille oppilaiden määrän mukaan, joten niitä yritetään haalia mistä vaan.
Juuri siksi tänään saamme tänään lukea tälläisiä uutisia
QuoteValtio vaatii Adultalta oppisopimusmiljoonat takaisin
Kaikki aikuiskoulutuskeskus Adultan viime ja toissa vuonna tekemät oppisopimukset ovat olleet laittomia, kertoo sanomalehti Keski-Uusimaa. Tieto käy ilmi opetushallituksen tarkastuskertomuksesta.
...
Tämä oppisopimuskoulutushuijauksen paljastuminen tuli juuri oikeaan aikaan. Hallitus yrittää kotouttamislain uudistuksessa laajentaa maahanmuuttajien oppisopimuskoulutusta Arajärven selvityksen ohjeiden pohjalta, kun työttömyysluvut näyttävät muuten liian rumilta ja rahaakin on liikaa.
Oikeasti on kyse positiivisesta syrjinnästä, jossa ostetaan muuten vaikeasti työllistettäville maahanmuuttajille tukityöpaikat oppilaitoksia ja yrityksiä lahjomalla. Kallista, hyödytöntä ja yhteiskuntaa korruptoivaa toimintaa, joka ei johda todelliseen työllistymiseen tai integroitumiseen, vaan koulutusresursseja väärinkäyttävien rahoitusautomaattien (http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/08/oppilaitosten_epaillaan_huijanneen_haamuopiskelijoilla_947372.html) kyhäämiseen.
Quote from: Roope on 25.08.2009, 08:16:29
Eipä ole Hintsasen ongelma, jos yli puolet nigerialaisista saa oleskeluluvan väärennetyillä papereilla.
En epäile poikien opintomenestystä. Juttelin erään tutun (ei mitenkään omaan tieteenalaani liittyvän, Internet-etsiville tiedoksi) assarin kanssa yliopistolla poiketessani. Kuulemma monissa tiedekunnissa on sellainen tapa, että ulkomaalaiset opiskelijat saavat pitää tenteissä mukanaan itse laatimaansa sanastoa.
Kiva idea, mutta tätä on väärinkäytetty niin että rapisee. Kuka keksii, miten?
Kuten nokkelimmat ehkä arvasivatkin, suomenkielisten sanojen käännösten sijaan lappuun on kirjoitettu äidinkielellä suoraa lunttimateriaalia. Kyllähän siinä sitten kelpaa tehdä pirun vaikeita ja pitkiä tenttejä kun voi katsella lapulta. Kärähtämisen mahdollisuudet ovat olemattomat, sillä kuinka moni tentaattori osaa lukea jotain afrikkalaista kieltä? Kun nopeasti vilkaisee niin siltähän se näyttää että siinä olisi kamalasti käännöksiä. Tästä huolimatta (tai ehkä juuri sen johdosta, on the spot -tyyppinen huijauksen todistus on aika hankalaa ellei paikalla ole kääntäjiä) ongelma kuulemma tiedostetaan, mutta "siitä ei ole haluttu tehdä numeroa".
Hyvä meininki, ei varmaan ottaisi päähän jos gaussin käyrällä arvostellun kurssin kärkipäässä killuisi 10 luntannutta Afrikan serkkua. Kyse ei suinkaan ole kaikista opiskelijoista, sillä nuiva assarikaverini totesi että pääasiallinen vastine on juuri se, että rehelliset ulkomaalaisopiskelijat kovistelevat kavereitaan kaidalle polulle.
On tietenkin ääliömäinen systeemi, että Valde maksaa oppilaitoksille opiskelijamäärän mukaan. Viisaampaa olisi, että ensin tutkittaisiin, paljonko jonkin alan ammattilaisille on Suomessa tarvetta ja sitten koulutettaisiin tuo määrä suomalaisia. Jollei suomalaisia riitä hakijoiksi tarpeitamme ajatellen, silloin voitaisiin ottaa ulkomailta hakijoita, mutta vasta tarkkojen testien jälkeen. Keharimaalaiset voitaisiin eliminoida heti kättelyssä, kun on nähty, että sieltä saatu "opiskelija-aines" on lievästi sanottuna kelvotonta. Ja kyllä suomalaisiakin saadaan motivoitua, jos alan palkkaus on kohdallaan. Sen sijaan, että Valde maksaa kouluille keharimaiden oppimiskyvyttömille ja -haluttomille opiskelijoille paikan, se voisi tukea alan palkkausta, että sille saataisiin suomalaisia.
Faktahan on se, ettei maahamme saada esim. eurooppalaisia, koska täällä on pienet palkat ja korkeat verot. Niinpä houkuttelemmekin yksinomaan kolmannen maailman onnenonkijoita, joista ei maallemme ole muuta kuin haittaa. Kyllä paikat saadaat täytettyä kunhan vain palkkaus on kohdallaan. Ja siihen kyllä riittää rahaa kun luovutaan kehitysavusta sekä mokuttamisesta, jotka yhteensä syövät miljardeja euroja vuodessa.
Tää koulutussektori on päässyt pullahtamaan vähän liian isoksi tässä maassa. Se on ollut ikään kuin maahanmuuton asemassa noin taloudellisesti: Rahaa on tullut aina taikaseinästä.
Ja mitä siitä seuraakaan, kun yhdistetään nämä kaksi syöpää toisiinsa? Nii-in, just tätä!
Ajatelkaa, mikä moraalin rappio meitä onkaan kohdannut! Ja juuri nyt isoin asia maassa on erään pullohartiaisen vinkuheinän blogin kaksi lausetta... Sanoisin, että erittäin hienoa, Suomi!
Quote from: Entinen maahanmuuttaja on 25.08.2009, 11:01:48
Vaikka yhtään ei ole jäänyt kiinni, niin kai en suomalaisetkin MIEHET lähettävät vääriä todistuksia ihan samalla tavalla.
Enpä ole koskaan kuullut moisesta, kiinnijäämisen riski (sisäänpääsyn jälkeenkin) on todella korkea ja todistuksen aitous voidaan todentaa nopeasti.
Kenelle soittaisit Nigeriaan kyselläksesi Hakeemin todistuksesta? Ja luuletko että kukaan paikallinen virkamies pistäisi tikkuakaan ristiin asian selvittämiseksi?
Nykyäänhän Suomen sisäisesti ei edes lähetellä todistuksia. Kaikki tiedot saadaan suoraan yhteisestä tietokannasta, johon tulokset kirjataan.
Quote from: KTM on 25.08.2009, 10:10:36
Quote
Kansainvälisyys on sitä, että ulkomaalaiselle opiskelijalle löytyy asunto, kun hän saapuu maahan.
http://www.hyy.helsinki.fi/suomi/139/news/445/
Jos nyt ensin löytäisivät asunnot suomalaisille opiskeijoille kun aloittavat koulut uudella paikkakunnalla, etenkin pääkaupunkiseudulla.
Itse AMK:ssa opiskelevana ja ulkomailla opintoja suorittaneena ja muilta opintoja ulkomailla opintoja suorittaneilta kyselleenä...tekee mieli kommentoida seuraavaa:
Itseäni ei ainakaan mitenkään ulkomailla hyysätty, kämpät ja muut järjestetään itse ja myös maksat itse, kuten kaikki muutkin kulut, kouluissa ei SAA ruokaa, vaan siis kaiken järjestät ja maksat itse. Jos menee vaihtoon ei-englanninkieliseen maahan, niin englanniksi ei välttämättä järjestetä opetusta, sehän olisi kuluerä ja on vaihto-oppilaan oma osa opetella kieltä, jos mielii vaihtoon jonnekin. Ja vaihto-oppilas systeemi perustuu molemminpuolisuuteen, täältä voi mennä muualle tai muualta tulla tänne opiskelemaan, muutamasta kuukaudesta vuoteen Uskoisin myös, että perin harvassa maassa noudatetaan politiikkaa, jossa ulkomaalainen voi saada ilmaiseksi esim. korkeakoulutuksen, jonka yhteiskunta, eli veronmaksajat sitten maksaa! Koulutuksen saamisellahan ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että ko henkilö koulutuksen jälkeen hyödyttäisi Suomalaista yhteiskuntaa. Satun myös tietämään, että moni hakeutuu, hankkiutuu Suomeen juuri opiskelua varten, koska se on ilmaista. Ja, satun tietämään, että ainakin omalla luokallani olevat ulkomaalaistaustaiset, jotka tosin Suomessa ovat asuneet vuosikausia ja osaavat kieltä yms... aikovat kuitenkin valmistuttuaan hakeutua ulkomaille juuri esimerkiksi palkkojen takia. Ja, paljon koulutetaan ihan suomalaisia ja sitten he muuttavat ulkomaille töihin, aika paljon esimerkiksi suomenruotsalaisia ruotsiin ja hoitajia on mennyt esim. englantiin ja norjaan.
Kyllä lainsäädännössä on jotain vikaa, kun tämmönen on mahdollista. Suomalainen yhteiskunta ahdistaa loppujen lopuksi sen normaalin asukkinsa kuoliaaksi veroilla ja maksuilla ja velvoitteilla yrittämällä olla kaikkea, kaikille ja hyysäämällä tavalla, jota ei tehdä missään muualla! On sitäpaitsi ihmeellistä, että Suomi velvoittaa itseänsä kaikenlaiseen pienenä kärpäsenpaskamaana. Muut maat pitävät huolta ensisijaisesti omistaan ja omista eduistaan.
Aivan absurdia touhua ;D "Kukaan ei näytä tietävän, mitä pääsykokeet maksavat"
Miten kukaan voi enää kuvitella, että valtio nimeltä Suomi voisi olla samassa muodossa olemassa 20 vuoden päästä? Pienet eturyhmät vetelevät rahat liiveihinsä, ja enemmistö ei tajua mistään mitään.
Tuodaan vaikka 100 000 opiskelijaa Afrikasta, kaatuupahan nykyinen mätä sosiaalidemokratia hieman nopeammin.
Tai siis, tottakai pitää Suomalaisella olla oikeus mennä ulkomaille töihin, mutta koulutusjärjestelmää pitäis kehittää rankalla kädellä, niin, että koulutetaan Suomen TARPEEN mukaan. Mutta jokainen, joka koulutetaan esimerkiksi korkeakoulussa täällä ja muuttaa heti valmistuttuaan ulkomaille, tulee kyllä kalliiksi meidän yhteiskunnallemme ja koska ainakin itse tiedän heti monta näin tehnyttä, mielestäni se on epäkohta ja tulee veronmaksajille hyvin kalliiksi. Siinä mielessä kouluttaminen pitäisi olla enempi oppisopimuspohjaista tai yhteistyössä yritysten kanssa, että opiskelijoilla olisi suurinpiirtein paikka katsottuna, minne ovat menossa töihin tms. Tiedän esimerkiksi omalla opintoalallani yritysketjun, joka on ollut kiinnostunut ostamaan AMK:lta koulutusta omille valitsemilleen hakijoille. Mikäs sen parempi. Itse olisin ainakin ikionnellinen, kun työ olisi tiedossa valmiiksi ja koulutuksen maksaisi yritys, joka sitä haluaisi.
QuoteUlkomaisten opiskelijoiden oleskelulupaongelmat ratkaistava
Opetusministeriön vuosien 2003 - 2008 koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaluonnoksen mukaan yliopistot ja ammattikorkeakoulut lisäävät ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden määrän 12 000:ksi vuoteen 2008 mennessä. Tämä tarkoittaa ulkomaisten opiskelijoiden määrän kaksinkertaistamista. Määrän kasvun uskotaan vaikuttavan positiivisesti suomalaisen koulutuksen kilpailukykyyn. Luonnoksessa todetaan myös, että Suomen hyvinvointi ja kansainvälinen kilpailukyky edellyttävät muun ohella maahanmuuttopolitiikan ja koulutuspolitiikan yhteyden vahvistamista.
http://www.uta.fi/ajankohtaista2/yliopistouutiset/0903/1709c.html
Niin, miksi oleskelulupaongelmat oppilaitoksia vaivaavat, kun esim. muista EU maista tulevat opiskelijat eivät sellaista edes tarvitsisi.
Luin tänään opetusministeriön ehdotelman uusiksi yliopistojen, sekä niiden tiedekuntien ja oppiaineiden arviointikriteereiksi. Luonnollisesti yksi lisäpisteitä tuova arviointikriteeri oli "ulkomaalaisten opiskelijoiden suhteellinen osuus". Eli mitä enempi haalitaan ulkolaisia, sen parempi. Tietysti määrä on tärkeämpää kuin laatu.
Vesa Keskisen sanoin, "sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan", tässä tapauksessa sieltä otetaan mistä helpoimmalla saadaan, eli afrikasta.
Quote from: JoKaGO on 25.08.2009, 12:49:12
Tää koulutussektori on päässyt pullahtamaan vähän liian isoksi tässä maassa. Se on ollut ikään kuin maahanmuuton asemassa noin taloudellisesti: Rahaa on tullut aina taikaseinästä.
Ja mitä siitä seuraakaan, kun yhdistetään nämä kaksi syöpää toisiinsa? Nii-in, just tätä!
Ajatelkaa, mikä moraalin rappio meitä onkaan kohdannut! Ja juuri nyt isoin asia maassa on erään pullohartiaisen vinkuheinän blogin kaksi lausetta... Sanoisin, että erittäin hienoa, Suomi!
Ongelma ei ole niinkään se, että Suomessa on laajalti toimiva koululaitos, vaan se, että se on ilmainen. Tietenkin kansalaisille pitäisi tarjota koulutusta nykyisellä pohjalla, mutta ulkomaalaisille maksua vastaan. Mikäli koulutuksesta saataisiin aikaiseksi ns. vientituote, niin se korvaisi jonkinverran metsäteollisuuden ja muiden alojen huonoa tilannetta.
Nykyisin vain olemme sellainen ilmainen koulutuksen lähde kaikille muille, missä ei juurikaan ole mitään järkeä, mikäli ulkomaalaiset opiskelijat eivät jää Suomeen koulutuksen jälkeen.
Uusi vaatimus kielitodistuksesta vähensi amk- kelpoisia hakijoita
Virallisten kielitodistusten väärennöksiä on jo löytynyt
Kristiina Markkanen
helsingin sanomat
Virallisten kansainvälisten kielitodistusten vaatiminen ammattikorkeakouluihin pyrkiviltä EU:n ulkopuolisilta opiskelijoilta romahdutti tänä keväänä hakukelpoisten hakijoiden määrän.
Joistakin Afrikan maista hakeneiden joukossa hakukelpoisten eli pääsykokeiden osallistumiskriteerit täyttävien hakijoiden määrä putosi jopa kolmannekseen edellisvuodesta.
Syyksi koulut ja opetushallitus epäilevät tiedon puutetta. Jos uudistus ei ole ollut kaikkien hakijoiden tiedossa, kielitodistuksia ei ole välttämättä ehditty hankkia ajoissa.
EU- ja Eta-alueen ulkopuolisista maista hakevilta vaadittavat TOEFL- ja IELTS-kokeet ovat myös kalliita. Niihin pääsyyn saattaa joutua jonottamaan useita kuukausia.
Soittokierros suurimpiin ammattikorkeakouluihin paljasti, että hakukelpoisten hakijoiden määrä on romahtanut lähes joka koulussa.
Koulujen mukaan kyse ei ole välttämättä kuitenkaan siitä, että hakijoiden kielitaito ei riittäisi valintakokeen läpäisyyn, vaikka siitäkin voi joissakin tapauksissa olla kyse.
Myös "virallisten" kielitodistusten väärennöksiä on hakijoiden papereista jo löytynyt, kertoo helsinkiläisen Metropolia-ammattikorkeakoulun vieraskielisten linjojen suunnittelija Susanna Nupponen.
Nupponen painottaa, että virallisten kielitodistusten vaatiminen on siksi jo todettu ehdottoman hyväksi asiaksi.
Aiemmin kielitaidon testaamisessa ei ole noudatettu kansallista tai kansainvälistä linjaa.
Projektipäällikkö Annika Grönholm Opetushallituksesta kertoo, että ammattikorkeakouluissa on tänä vuonna tosissaan panostettu myös hakupapereita käsittelevien ammattitaidon kartuttamiseen, jotta väärennetyt opintodistukset tai henkilöpaperit opittaisiin tunnistamaan.
Viimeksi keväällä koulujen hakutoimistojen työntekijät saivat muun muassa rajavartiostolta oppia väärennettyjen asiakirjojen tunnistamiseen.
"Todella hienosti tehtyjä väärennöksiä on liikkeellä", Grönholm sanoo.
Helsingin Sanomat kertoi tiistaina Hämeen ammattikorkeakoulusta, jossa neljä tekniikan alan englanninkielistä linjaa jäi kevään yhteishaussa lähes ilman opiskelijoita.
Koulu järjesti lisähaun ja löysi 130 hakukelpoista opiskelijaa Ghanassa itse järjestämässään valintakokeessa. Ulkoministeriö epäilee, että opiskelijavalinnassa olisi ollut puutteita.
Lisää aiheesta:
Opetuksen taso toi Suomeen
http://www.hs.fi/digilehti/kotimaa/artikkeli/Uusi+vaatimus+kielitodistuksesta+v%C3%A4hensi+amk-+kelpoisia+hakijoita/1135248805831
Opetuksen taso toi Suomeen
Venla Pystynen
helsingin sanomat
Tietotekniikkaa Haaga-Helian ammattikorkeakoulun englanninkielisellä linjalla opiskelevat Adebowale Lawal (vas.) ja Benjam Shiberu ovat läpäisseet virallisen TOEFL-kielikokeen.
Suomalaisten opinahjojen suosio afrikkalaisnuorten keskuudessa ei hämmästytä Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa tietotekniikkaa opiskelevia etiopialaista Benjam Shiberua, 27, ja nigerialaista Adebowale Lawalia, 24.
"Kaikkien [afrikkalaisten] unelma on opiskella läntisessä maailmassa. Opetuksen taso on täällä parempi", Lawal sanoo.
Molemmat opiskelivat yliopistossa omassa kotimaassaan, mutta kunnianhimo ja halu nähdä maailmaa houkuttelivat heidät vieraalle maankamaralle. Heidän päätökseensä saapua Suomeen vaikutti myös ilmainen opetus – ja jo aiemmin maahan opiskelemaan tulleet maanmiehet.
"Tieto hyvistä opiskelumahdollisuuksista liikkuu nopeasti", Shiberu kertoo. Nyt hänkin on saanut seuraajia: jo 22 miehen vanhaa lukiotoveria Addis Abebasta opiskelee Suomessa.
Shiberu ei aio palata kotimaahansa opintonsa suoritettuaan. Nyt hän työskentelee kirjojen pänttäämisen ohella autovuokraamossa, mutta uskoo saavansa tulevaisuudessa töitä omalta alaltaan. Pesti ohjelmoijana siintää unelmissa.
"Viisi vuotta sitten oli todella vaikeaa saada edes siivoojan työtä. Asenteet ovat kuitenkin muuttuneet", Shiberu sanoo.
Mies uskoo työnsaantinsa helpottuvan myös sen myötä, kun omiin suhdeverkostoihin kuuluvat ihmiset nousevat yhteiskunnan rappusia ylöspäin.
"Aina joku ystävä työskentelee jossain ja voi suositella eteenpäin."
Myös Lawal haluaisi jäädä opiskelujen jälkeen Suomeen. Hän on kuitenkin ystäväänsä epävarmempi työmahdollisuuksistaan.
Lawal kertoo silti torjuneensa taannoisen mahdollisuuden muuttaa Iso-Britanniaan.
"Siellä on liikaa ihmisiä", mies virnistää – ja kuulostaa varsin suomalaiselta.
http://www.hs.fi/digilehti/kotimaa/artikkeli/Opetuksen+taso+toi+Suomeen/1135248805824
Aloitin opiskelun HAMKissa vuonna 2006 kansainvälisessä koulutusohelmassa. Silloin ryhmässä oli muutama afrikkalainen opiskelija, mutta suurin osa ulkomaalaisopiskelijoista oli Kiinasta.
Vuonna 2007 oli samantapainen jakauma; Muutama opiskelija Afrikasta ja muut muualta päin maailmaa.
Vuosi 2008 muuttikin kaiken totaalisesti. Olin suoraan sanoen ällikällä lyöty afrikkalaisten opiskelijoiden määrästä. Toinen saman yksikön koulutusohjelma kylläkin muuttui kansainväliseksi samana vuonna, mutta se ei yksinään riitä selittämään tuota räjähdysmäistä kasvua.
Olin pigmenttisävytteisten kanssa samaan aikaan yhdellä valinnaisella kurssilla ja ikäväkseni minun on todettava, että ongelmia ilmeni. Esimerkiksi kokeissa tietyt henkilöt toistuvasti lunttasivat ja supattelivat keskenään. Heidän todistustensa alkuperästä minulla ei ole tietoa, joten syyttömyysolettaman vuoksi oletan, että kaikkien paperit ovat aitoja. Tästä huolimatta minusta näyttää siltä, että siellä, mistä he tulevat, koulussa on ollut aivan erilaiset pelisäännöt (tai ei pelisääntöjä lainkaan). Lisäksi täkäläiset "pelisäännöt" eivät ainakaan vielä ensimmäisen vuoden aikana olleet oikein iskostuneet kaaliin.
Kohta on taas uusi lukuvuosi alkamassa. Saa nähdä, tuleeko enää yhtäkään kalpeanaamaa käytävällä vastaan...
Quote from: Juuso on 26.08.2009, 22:55:41
Aloitin opiskelun HAMKissa vuonna 2006 kansainvälisessä koulutusohelmassa. Silloin ryhmässä oli muutama afrikkalainen opiskelija, mutta suurin osa ulkomaalaisopiskelijoista oli Kiinasta.
Vuonna 2007 oli samantapainen jakauma; Muutama opiskelija Afrikasta ja muut muualta päin maailmaa.
Vuosi 2008 muuttikin kaiken totaalisesti. Olin suoraan sanoen ällikällä lyöty afrikkalaisten opiskelijoiden määrästä. Toinen saman yksikön koulutusohjelma kylläkin muuttui kansainväliseksi samana vuonna, mutta se ei yksinään riitä selittämään tuota räjähdysmäistä kasvua.
Olin pigmenttisävytteisten kanssa samaan aikaan yhdellä valinnaisella kurssilla ja ikäväkseni minun on todettava, että ongelmia ilmeni. Esimerkiksi kokeissa tietyt henkilöt toistuvasti lunttasivat ja supattelivat keskenään. Heidän todistustensa alkuperästä minulla ei ole tietoa, joten syyttömyysolettaman vuoksi oletan, että kaikkien paperit ovat aitoja. Tästä huolimatta minusta näyttää siltä, että siellä, mistä he tulevat, koulussa on ollut aivan erilaiset pelisäännöt (tai ei pelisääntöjä lainkaan). Lisäksi täkäläiset "pelisäännöt" eivät ainakaan vielä ensimmäisen vuoden aikana olleet oikein iskostuneet kaaliin.
Kohta on taas uusi lukuvuosi alkamassa. Saa nähdä, tuleeko enää yhtäkään kalpeanaamaa käytävällä vastaan...
Vastaavan muutoksen näin myös EVTEKissä (nyk. Metropolia). Kun aloitin 2004 niin luokkani (kansainvälinen ohjelma) oli hyvinkin monimuotoinen, eli porukkaa oli tasaisesti Euroopasta, Aasiasta, Afrikasta ja Etelä-Amerikasta. Vuoden 2008 luokassa taas ei näkynyt mitään merkkiä vastaavasta, eli lähes kaikki olivat afrikkalaisia. Luokkien ohi kulkiessa ei voinut olla huomaamatta että luokissa keskusteltiin kovaan ääneen opetuksen päälle, tai ei muuten vaan kiinnitetty mitään huomiota opettajaan/opetukseen.
En usko että edes kolmasosa uusista vuosikursseista onnistuu valmistumaan, kun motivoituneemmilla ja kunnon perustutkinnon (suomalainen lukio) käyneidenkin keskeytysprosentti on suuri.
Tottakai he valmistuvat, koulu kyllä hoitaa sen.
Tätä tapahtuu myös han-suomalaisten kanssa kun sisäänotto on tarpeeksi iso, niin valmistuvia täytyy saada ja rimaa lasketaan. Näin tämän sukelluksen Tampereen Teknillisellä Korkeakoululla vuosina 1990-2000: ihan normaaleista fiksuista han-suomalaisista koostuva porukka kasvoi liikaa joten taso ei enää Suomen kokoisessa maassa pysynyt samana ja kursseja piti radikaalisti helpottaa. Matematiikka 80-luvulla ja nyt ei ole enää ollenkaan samalla tasolla.
TTKK:lla (nyk TiTitYy) ei etnisyys ollut tuossa tekijänä, vaan vain Suomen mittakaavassa liian runsas sisäänotto. Etnisyys siellä näkyi lähinnä kiinalaisina jatko-opiskelijoina.
Mutta mitä tällainen massamuutto tarkoittaa jatkossa suomalaiselle osaamiselle? Onko meidän tuleva moniosaajakantamme siis näitä afrikkalaistaustaisia, vai muuttavatko he takaisin kotimaihinsa tai muualle Länsi-Eurooppaan?
Sinänsä jos he saavat täältä OPETUSTA (ja oppivat) ja edes jonkinlaisen näkemyksen toimivasta yhteiskunnasta (vaikka eivät ehkä usko siihen ihan täysin), niin tämä lienee parasta kehitysapua mitä sinnepäin voidaan antaa. Eli en ole täysin vastaan niitä tapauksia jotka suostuvat oikeasti opiskelemaan ja jotka eivät tule vain hyötymään.
Olen kuitenkin pääosin jonkun aiemman kirjoittajan linjoilla: MIKSI? Miksi meidän pitää ottaa vastuu koko muusta maailmasta? Otetaan ulkomaalaisia koulutukseen siinä tapauksessa jos se on Suomen TARVE ja sitä ei pystytä omien kansalaisia huomioiden tyydyttämään. Plus jonkin verran yleistä kansainvälistä opiskelijavaihtoa, ei mitään täysiä etnoluokkia.
On täysin absurdi olettama että Suomessa pystyttäisiin vapaasti ottamaan sisään ulkomaalaisia ilmaiseen opetukseen, opintorahoineen ja asuntoineen, ja sitten todeta se sukupolvi hukatuksi Suomen työmarkkinoilta. Ei meillä mitään velvoitetta ole maksaa toisten kouluja.
Minusta tärkein kysymys on, että mitä tämä kaikki maksaa??? Koska mehän sen maksamme. Juttelin erään tyypin kanssa, joka on kotoisin entisestä itä-blokin maasta. Hänen kotimaassaan esimerkiksi lääkäriksi opiskelu maksaa vuodessa n. lähes puolentoista vuoden normipalkan + lisäx täytyy maksaa samanverran sisään päästäkseen. Köyhät ei siis tosiaan opiskele korkealle siellä.
Sempä takia porukka lähtee ko maasta muualle opiskelemaan, mukaan luettuna hän itse.
Hän itse sanoi, että Suomeen tullaan hakemaan paperit ja sitten nokka kääntyy kohti maita, joissa saa kunnon palkkaa. Näin siis ainakin monilla. Ja, kun osaa hyvin englantia ja venäjää -kuten ko tapaukset- ja mahdollisesti muitakin kieliä, niin helpottaa varmasti työnsaantiakin.
Nyt se koulu on sitten lähtenyt käyntiin. En ole vielä kohdannut koulutusohjelmien uusia "saapumiseriä", joten en tiedä, miltä ne näyttävät. Sen sijaan olen jälleen kurssilla samojen mukavanoloisten kanssa, joista kerroin muutama viesti aiemmin. Sama meininki tuntuu jatkuvan kuin ennenkin.
Luokassa kuuluva älämölö tekee opetuksen seuraamisesta melko hankalaa , eikä opettaja pysty pitämään järjestystä yllä (luulenpa, että harva ihan yksinään saisi sen porukan olemaan hiljaa). Lieventävänä asianhaarana voidaan ehkä pitää sitä, että tunnit ovat ATK-luokassa, missä on noin yleisesti ottaen rennompi meiniki kuin "perinteisessä" koululuokassa.
Koulutusohjelma ja koulu markkinoivat itseään kansainvälisyydellä, missä ei sinänsä ole minusta mitään väärää, mutta ajatelkaa tätä: Voidaanko silloin enää puhua "kansainvälisyydestä", jos kolmenkymmenen hengen luokassa on kaksikymmentä afrikkalaista, kahdeksan suomalaista ja pari aasialaista? Nuppiluvut eivät ole ihan justiinsa, mutta suhde oli suunnilleen tuo tämän aamun tunnilla. Okei, osa afrikkalaisista oli Nigeriasta, osa Ghanasta jne., mutta ymmärtänette idean?
Taas nähdään kuinka heikkoja oppimaan me suomalaiset olemme. Tarvitsemme rauhaa ja hiljaisuutta, jotta selviäisimme opinnoissa eteempäin. Toista se on kulttuurisesti kehittyneemmillä, jotka levittävät tiedon jaloa sanomaa iloisen äänekkäästi toisten opiskelijoiden iloksi.
Taitaisi olla jonkilainen kiintiö kyllä paikallaan. Tuohan suorastaan tuhoaa oppimotivaatiota. Meikäläinen kyllä ainakin toisi asian julki ja vaatisi opiskelu rauhaa, vaikka mahdollisen kultturikonfliktin uhalla. Koska jokaisella on varmasti oikeus vaatia opintorauhaa.
Jos kerran välttämättä halutaan kouluttaa nigerialaisia niin laitettakoon ne omaan luokkaansa oppimaan. Mitäköhän siitäkin tulisi?
Sellainen pienehkö Nigeriahan siitä tulisi.
QuotePaitsi rahoituksen takia opiskelupaikat halutaan täyteen myös statuksen ja kansainvälistymisen takia.
Statusta ja titteliä sitä vaan pitää olla,
kirosana! Kuulostaa joltain
toinen kirosana snobbailulta ennemmin. "Meilläpä on 100 äbäwäbälää enemmän kuin teidän koulussa." Kansainvälinen taas voi olla ihan ilman näitä väkisin rahdattuja moniosaajiakin. Ja lopuksi nämä kaikki ongelmat jo ennen kuin saadaan osaajat kouluun penkille asti jotain oppimaan?! Aaargh! :-X
Kun nyt olen jo pariinkin otteeseen avautunut näistä ulkkariopiskelijoista, ajattelin että pieni täsmennys saattaa olla paikallaan. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista näitä kavereita vastaan. Voisin sanoa jopa täysin ilman sarkasmia, että he ovat mukavanoloista porukkaa. Voin kuvitella, että heidän asemassaan olisin toiminut täysin samalla tavalla. Vanhan sanonnan mukaan: "Se ei ole tyhmä, joka pyytää, vaan se, joka maksaa."
Kritiikkini kohdistuu sen sijaan rekrytointiin, jota HAMK:issa (ja ilmeisesti myös muissa ammattikorkeakouluissa) harjoitetaan, sekä valtion politiikkaan, joka sallii ja peräti rohkaisee tämänkaltaiseen toimintaan. Koko systeemi romahtaa alta aikayksikön, jos jatkamme Suomen markkinointia maailman ilmaiskoulutuskeskuksena. Tulijat eivät nimittäin lopu ihan heti. (http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Nigeria)
Lisäksi minua etoo ajoittainen toiseudenpalvonta, eli se, että ulkomaalaisten opiskelijoiden ulkomaalaisuus nostetaan ikään kuin jalustalle ja pidetään joukon etnistä hetrogeenisyyttä itseisarvona. GATEKEEPER oikeastaan sanoi edellisessä viestissään kaiken olennaisen tästä.
Kyllä sitä osattiin jo 90-luvun alussa, kun Tampereen Teknillisessä Korkeakoulussa oli oikein oma osasto namibialaisille vesi-insinööreille. Joku maailmanparantaja oli ilmeisesti saanut neronleimauksen konkreettisesta Afrikan infrastruktuurin parantamisesta. Tuodaan namibialaisia suomeen oppimaan vesi- ja viemäritekniikkaa. Opetuksen korkea laatu taataan lähettämällä namibialaiset mahdollisimman korkean tason teknilliseen oppilaitokseen.
Kyseisellä maailmanparantajalla ei tosin ilmeisesti ollut käsitystä tekniikaa opettavien eri oppilaitosten eroista. Teknilliset korkeakoulut kun ovat ns. tiedekorkeakouluja, joissa koulutetaan tieteen tekijöitä ja teoreettispohjaisia suunnittelijoita, ja valtaosa kursseista on luonteeltaan matematiikkaan perustuvia. Oikea paikka namibialaisille olisi todennäköisesti ollut ammattikoulu. Korkeakoulussa heillä meni aika äkkiä sormi suuhun esim. differentiaaliyhtälöiden kanssa. Julkisessa raportissa asia ilmaistiin jotenkin hienosti, että opintosaavutukset eivät täyttäneet odotuksia.
En tiedä millä perusteella opiskelijat valittiin. Loppukevennyksenä voin kertoa, että hän jonka nimeä ei saa mainita valisti aktiivisesti näitä namibialaisia siitä, että suomalaisilla naisilla on hirveästi sukupuolitauteja.
Quote from: Marjapussi on 25.08.2009, 08:38:28
Eiköhän näille hyvin aurinkoaottaneille lahjakkuuksille pitäisi antaa moniosaaja tohtorin paperit jo Suomeen saapuessaan. Tämän jälkeen he voisivat opettaa suomalaisia opiskelijoita esimerkiksi bongorummun soittamisessa ja juksaamisen erityistaidoissa.
Jep, paras hemmo jonka tiedän vetää jo noin yli kymmenettä vuotta huivitanssigambialaisiakansantanhujabongorummunsäestyksellä "kursseja", ilmeisesti ihan ruoka-ja pimppipalkalla paikallisessa kansanopistossa(47€/h) ja sitten tilastotieto josta en lyö päätäni, enkä varsinkaan tietolähteeni päätä pölkylle, HAMK:n haki jonain(hiljan) vuonna yli 4000 niigerialaista, joista 195 hyväksyttiin..melkoinen piristysruiske valtionapujen hakuun, tuskin muuta >:(
Huh huh, sympatiat Juusolle tässä asiassa.
Itse opiskelen kanssa kansainvälisellä linjalla, tosin Tampereella. Olisiko alotuserässämme ollut n. 5 afrikkalaista 25:sta opiskelijasta. Pari saksalaista, espanjalaista, buuri, muutama jenkki ja yksi kiinalainen. Loput han-suomalaisia. Tosin noista 5:sta (nigeriasta ja kenyasta) on karsiutunut varmaan kaksi kappaletta, joten noita on enään vain se 3. Onneksi omassa pääaineessa on ehkä pienin ryhmä (n. 7 opiskelijaa + eurooppalaisia vaihtareita), niin noita ei sielläkään tarvi katsella.
Mainittakoot kanssa, että mitä puhuin oppilaskunnan edustajan kanssa, niin nyt saapuneessa erässä ei olisi yhtään afrikkalaista. :-X
Mutta joo, kyllä näkee, että afrikkalaisilla on ihan eri opiskelumotivaatio kuin eurooppalaislla tai suomalaisilla. Lopuksi kävi niin, ettei kukaan halunnut tehdä noiden herrojen kanssa mitään yhteisiä töitä vaan heitä pyrittiin välttään kaikessa. Kaikki tiesi syyn, "en halua olla rasisti, mutta...", kyseiset herrat eivät vaan saaneet mitään aikaseksi. Tehtävänannotkin tajusivat ihan päin honkia ja luennoitsijan selityksen jälkeen, eivät siltikään tuota ymmärtäneet. Erilaisiin tapaamisiin tultiin vain kun itselle sopi. Matematiikka hukassa, jne.
Loppuun voisin kertoa tositarinan. Kurssissa piti tehdä eräs tutkimus, jonka kaikki teki. Eräässä ryhmässä oli kuitenkin yksi afrikkalaisista herrasmiehistä ja hän ei pistänyt tikkuakaan ristiin koko hommassa.
Noh kun tuli aika julkistaa loppuraportti niin hän tulee ja kysyy että "miten me hoidetaan tämä." Kaveri oli tuohon vastannut "me hoidamme tämän, et sinä." Siihen loppu kaverin kurssi ja ei ole sen jälkeen näkynyt.
Tämä "kansainvälistyminen" oli muuten viimeinen tikki joka teki ittestäni nuivan. :D
Kuinka ollakkaan, että amerikkalaisten, korealaisten, saksalaisten tai sveitsiläisten vaihtareiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.