Poll
Question:
Mitä mieltä olet kansalaisaloitteiden läpimenoon vaadittavasta allekirjoitusten määrästä?
Option 1: Vaadittavaa allekirjoitusmäärää tulisi laskea nykyisestä (< 50 000)
votes: 26
Option 2: Nykyinen allekirjoitusmäärä on sopiva (50 000)
votes: 64
Option 3: Allekirjoitusmäärä tulisi kaksinkertaistaa nykyisestä (100 000)
votes: 7
Option 4: Allekirjoitusmäärää tulisi nostaa tuntuvasti (> 100 000)
votes: 2
Option 5: Kansalaisaloitejärjestelmästä tulisi luopua kokonaan
votes: 6
Osa eduskuntaryhmien puheenjohtajista sekä perustuslakivaliokunnan jäsenistä harkitsisi kansalaisaloitteiden läpimenoon (eli eduskuntakäsittelyyn pääsemiseen) vaadittavien allekirjoitusten määrän nostamista nykyisestä 50 000 -> 100 000.
Kalle Jokinen (kok) ja Peter Östman (kd) ovat selvästi tällä kannalla. Sampo Terhon (ps) mielestä aloitejärjestelmän uusimista olisi syytä harkita, jolloin Antti Kaikkonen (kesk) haluaisi puntariin allekirjoittajien määrän. Antti Lindtmanin (sd) mielestä asiaa on syytä pohtia, Tapani Tölli (kesk) harkitsisi nostamista kuten myös Antti Kurvinen (kesk).
Laitoin aiheesta äänestyksen pystyyn eli mitäs mieltä hommalaiset ovat? Unohtakaa nyt hetkeksi ne läpi menneet aloitteet, jotka teitä henkilökohtaisesti mahdollisesti korpeavat ja miettikää asiaa koko järjestelmän kannalta.
Pitäisikö vaadittavaa allekirjoitusten määrää mielestänne laskea nykyisestä, tulisiko se pitää ennallaan, tulisiko se kaksinkertaistaa, kenties nostaa vieläkin enemmän (eli määrä olisi yli sadan tuhannen) vai pitäisikö koko kansalaisaloitejärjestelmästä luopua?
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/kansalaisaloitteen-50-000-allekirjoituksen-m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4-puntariin-harkitsisin-nostoa-100-000-een-1.177846 (6.2.2017)
QuoteKansalaisaloitteen 50 000 allekirjoituksen määrä puntariin – "Harkitsisin nostoa 100 000:een"
Perustuslakivaliokunnassa on halua nostaa allekirjoitusrajaa. Eduskuntaryhmien johtajista enemmistö haluaa kansalaisaloitejärjestelmän arvioitavaksi.
Eduskuntaryhmien puheenjohtajista vain kokoomuksen ja kristillisten edustajat haluaisivat nostaa kansalaisaloitteelta vaadittavien allekirjoitusten määrää. Kansalaisaloite tarvitsee taakseen 50 000 allekirjoitusta ennen kuin se voi päästä eduskunnan käsittelyyn.
Maaseudun Tulevaisuus kysyi kansalaisaloitejärjestelmän kehittämistarpeista kahdeksalta eduskuntapuolueen ryhmänjohtajalta valtiopäivien avajaisten alla.
Kokoomuksen Kalle Jokinen on valmis nostamaan allekirjoitusrajaa, koska nykyinen allekirjoitusmäärä ei ole kovin suuri.
"Silti noin 5,5 miljoonaa suomalaista on jättänyt allekirjoittamatta aloitteen, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus."
Kristillisdemokraattien Peter Östman uskoo, että määrää nostamalla kansalaisaloitteiden merkitys kasvaisi.
"Niiden käsittely eduskunnassa olisi perustellumpaa."
Valtaosa ryhmänjohtajista arvioi, että nykyinen kansalaisaloitejärjestelmä toimii, eikä allekirjoitusten määrään pidä puuttua kesken vaalikauden. Kaikki ryhmänjohtajat pitävät aloitejärjestelmää demokratian kannalta tarpeellisena.
Keskustan Antti Kaikkonen sanoo, että kansalaisaloite on tuore väylä kansalaisvaikuttamiseen.
"En lähtisi sitä hätiköiden muuttamaan."
Vihreiden Krista Mikkonen arvioi myös, että aloitteet ovat toimineet hyvin eikä niistä missään nimessä kannata luopua. Lisäksi eduskunnassa ei ole ainakaan toistaiseksi nähty kansalaisaloiteruuhkaa, kuuluu perustelu.
Vasemmiston Aino-Kaisa Pekonen sanoo, että parhaiten aloite on toiminut hallitusohjelman täydentäjänä, kuten tasa-arvoisen avioliittolain kohdalla.
Ryhmänjohtajien enemmistö haluaa saada selvityksen kansalaisaloitejärjestelmän toimivuudesta ja kipukohdista.
Perussuomalaisten Sampo Terho (ps.) sanoo, että muutaman vuoden jälkeen on hyvä harkita aloitejärjestelmän uudistamista.
Kaikkonen haluaa tällöin puntariin allekirjoittajien määrän
SDP:n Antti Lindtmanin mielestä hallituksen kannattaisi tehdä selvitys kansalaisaloitejärjestelmän toimivuudesta.
"Samalla voisi pohtia myös vaadittavien allekirjoitusten lukumäärä."
Kipukohdaksi on nousemassa kansalaisaloitteiden synnyttämät vasta-aloitteet.
RKP:n Stefan Wallin mielestä pohdinnassa pitää miettiä, miten päästään eroon niin sanotusta "jojo-mekanismista". Asia on noussut esiin, kun uusi avioliittolaki johti uuteen kansalaisaloitteeseen, jolla tavoitellaan "aitoa avioliittoa".
"Lainsäätäjä tarkoituksena ei ole ollut luoda järjestelmää jossa läpimenneen kansalaisaloitteen jälkeen tehdään vasta-aloite ja sen päälle ehkä vielä vasta-vasta-aloite."
Mikkosen mielestä yhdessä pitäisi sopia säännöt, kuinka estetään aloitteiden ja vasta-aloitteiden kierre. Östmanin mielestä epäkohta on, että läpimenneiden aloitteiden vasta-aloitteiden käsittelyä ei otettu huomioon.
Eduskunnan perustuslakivaliokunnassa on valmiutta muuttaa nykyistä käytäntöä. Valiokunnan puheenjohtaja Annika Lapintie (vas.) ei näe perusteita pikaisille muutoksille, eikä hänen mielestään pidä puuttua allekirjoitusten määrän.
"Aloitteet on kuitenkin syytä laatia huolellisesti. Puutteellisesti laadittujen aloitteiden läpivieminen eduskunnassa on mahdotonta."
Valiokunnan varapuheenjohtaja Tapani Tölli (kesk.) arvioi, että kansalaisaloitejärjestelmän toimivuutta pitäisi huolella analysoida.
"Minusta allekirjoitusten määrän nostoa pitäisi harkita", hän kertoo.
Kansanedustaja Antti Kurvinen (kesk.) harkitsisi allekirjoittajien määrän nostoa 100 000:een.
"Samalla myös keruuajan lyhentämistä tulisi pohtia."
Kurvisen mielestä nimimäärää lisäämällä varmistettaisiin, että aloitteet on huolella valmisteltu ja että takana on riittävän suuret kansanliikkeet.
"Nettiaikana on melko helppo saada kasaan 50 000 nimeä sähköisesti."
Kuinkas monta aloitetta nytkään on mennyt Eduskuntaan asti. Tarkoitan tässä nyt sitä, että järjestelmä ei nykyiselläänkään "kuormita" Eduskuntaa kohtuuttomasti. Kun ei tuosta ole tolkutonta haittaa, niin miksi vähentää kansalaisten mahdollisuutta saada ääntään kuuluviin.
QuoteKokoomuksen Kalle Jokinen on valmis nostamaan allekirjoitusrajaa, koska nykyinen allekirjoitusmäärä ei ole kovin suuri.
"Silti noin 5,5 miljoonaa suomalaista on jättänyt allekirjoittamatta aloitteen, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus."
Muumi mikä perustelu. Tuo Jokinen on ääliö. :facepalm:
Minusta tuo 50 000 on ihan hyvä. Jos määrää pienennetään on vaarana että siellä on sitten eduskunnan käsittelyssä kaikki mahdollinen peltohiirien elinympäristön suojelusta Lidlin kauppakassin kokoon ja Dallasin uusintojen esittämiseen.
Tuosta aloitesysteemistä saisi informoida kuitenkin enemmän.
Äänestin pitämistä 50000 ssa ja tämä siis nykyisenlaisena. Mutta mikäli kansalaisaloitteet olisivat sitovia, voisi äänimäärää ehkä nostaa 60000 -75000 een.
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.02.2017, 18:18:42
QuoteKokoomuksen Kalle Jokinen on valmis nostamaan allekirjoitusrajaa, koska nykyinen allekirjoitusmäärä ei ole kovin suuri.
"Silti noin 5,5 miljoonaa suomalaista on jättänyt allekirjoittamatta aloitteen, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus."
Muumi mikä perustelu. Tuo Jokinen on ääliö. :facepalm:
Perustelu on muutenkin täyttä tuubaa. 5,5 miljoonalla suomalaisella ei ole nettitunnistautumiseen mahdollisuuksia.
Paikallisille aloitteille 50k on aivan liian suuri, kun puhutaan muusta kuin kehäkolmosen sisäpuolesta.
Silti noin x % väestöstä on jättänyt äänestämättä eikä ole edes kyennyt äänestämään Kokoomusta, joten ehdotan seuraavaksi Ylikansallisen Suomensyöjä -puolueen lakkauttamista. Demokratiahan näille germanofiileille monarkisteille ei ole koskaan merkinnyt muutenkaan mitään.
Nykyinen määrä on hyvä. Jos jotakin muutosta tarvitsee, niin aloitteen sitovuus. Tarvittava määrä allekirjoituksia ja EK:n täysistunnossa edustajamme äänestävät jatketaanko aloitteen käsittelyä vaiko eikö. Näin jäisi äänestäjällekin tieto mitä se oma edustaja puuhaa. Nythän aloitteen jatkosta päättää jokin eduskunnan salainen loosi...
Omasta mielestäni nykyinen allekirjoitusmäärä on melko hyvä tämänhetkisen järjestelmän puitteissa. En silti panisi pahakseni, vaikka sitä jonkin verran laskettaisiinkin, mutta annoin silti ääneni nykykäytännön jatkumiselle. Vaadittavaa määrää ei todellakaan tule nostaa.
Kun tein äänestyksen niin ajattelin, että tuon viimeisen vaihtoehdon valitsisivat vain ne, jotka pitävät tällaista kansalaisten vaikuttamismahdollisuutta turhana, aikaavievänä tms. Periaatteessa olisin voinut kuitenkin itsekin vastata, että kannatan koko kansalaisaloitejärjestelmästä luopumista, sillä sveitsiläistyylinen suora demokratia olisi huomattavasti parempi vaihtoehto. Sellaista nyt ei taida olla kuitenkaan hetkeen tulossa...
Kansalaisaloitemahdollisuus on näennäisdemokraattista bullshittiä !
Nykyisessä järjestelmässä ärsyttävintä on se, että riittävästi nimiä keränneet aloitteet eivät aina (tai edes yleensä) mene eduskunnan täysistunnon äänestykseen asti. Aloitetta pallotellaan aikansa jossain valiokunnassa ja jonkin tekosyyn vuoksi käsittely loppuu siihen.
Quote from: Lupu(kulkuri) on 07.02.2017, 20:05:58
Kansalaisaloitemahdollisuus on näennäisdemokraattista bullshittiä !
Järjestelmään kaivattaisiin vähintäänkin sitä, että aloitetta voisi kannattamisen sijaan myös vastustaa. Nyt ääneen pääsee vain jonkun aloitteen kannattajat. Ja sitten poliitikot vaativat, että jotain kannatettua asiaa ei edes saisi uudella kansalaisäänestyksellä vastustaa.
Kansalaisaloite on suoranainen loukkaus äänestäjiä kohtaan. Päättäjämme kuvittelevat olevansa kansalaisten yläpuolella. He tietävät muka paremmin, mitkä aloitteet pitää hyväksyä ja mitkä hylätä. Jos vallan antaa pois edustajille, se ei enää ole kansalla. Tarvitaan suoraa demokratiaa nyt ja heti.
Paras olisi sellainen järjestelmä, että vaaditun määrän allekirjoituksia kerännyt aloite siirtyisi aina automaattisesti kansanäänestykseen.
Noista edustajien kommenteista paistaa kyllä läpi, että koko kansalaisaloitejärjestelmä ei heitä niin kiinnosta. Se on olemassa lähinnä vain näön vuoksi.
Eli ilman muuta se kaipaisi uudistusta. 50 000 ääntä kerännyt kansalaisaloite menee eduskunnan käsittelyyn ( eduskunnalla velvollisuus muokata se sellaiseen muotoon, että tarkoitus säilyy ja se voidaan lainsäädännöllisesti käsitellä ) ja 100 000 nimeä kerännyt kansalaisaloite menisi neuvoa antavaan kansanäänestykseen ja 200 000 nimeä kerännyt velvoittavaan kansanäänestykseen.
Yksi vaihtoehto olisi se, että annettaisiin SOTE-uudistuksessa maakunnille oikeus lainsäädäntöön. Mutta tätä nyt ei tietenkään toteuteuteta.
Laki voitaisiin hyväksyä vasta jos kaikki suomalaiset kannattavat sitä. Näin kellään ei olisi valitusoikeutta. Eduskunta voitaisiin lakkauttaa turhana.
Minä jumalina ne itseään pitävät, kun ylenkatsovat kansalaisaloitetta? Kansanedustajaksi pääsyn rajakin voitaisiin nostaa 50 000 ihmisen kannatukseen. Tämä onnistuisi, jos äänestäjät saisivat esittää useampia ehdokkaita koko maan laajuisesti.
Ylempänä on hyviä ehdotuksia siitä, että tietyn rajan ylittävät kansalaisaloitteet menisivät suoraan suureen saliin. Katsottaisiin saman tien kuka on kuka. Jos prosentti kansasta riittää kansalaisaloitteen tekoon, myös prosentti voisi riittää eduskunnassa jatkoon. Voihan yksittäinen kansanedustajakin tehdä lakialoitteen. Nyt yksi esittäisi aloitteen jatkoon menoa, ja yksi kannattaisi ja aloite menisi eteenpäin.
Jos neljä viidesosaa kansanedustajista kannattaisi aloitteen viemistä eteenpäin, se ylittäisi myös perustuslain kiireellisen käsittelyn kannatuksen, jolloin myöskään perustuslaki ei voisi olla läpimenon este, vaan sitä muutettaisiin tarvittaessa.
-i-
Quote from: Outo olio on 07.02.2017, 18:15:51
Kuinkas monta aloitetta nytkään on mennyt Eduskuntaan asti. Tarkoitan tässä nyt sitä, että järjestelmä ei nykyiselläänkään "kuormita" Eduskuntaa kohtuuttomasti. Kun ei tuosta ole tolkutonta haittaa, niin miksi vähentää kansalaisten mahdollisuutta saada ääntään kuuluviin.
Neljätoista näyttäisi olevan.
Ja tunnetusti ovat pyyhkineet takamustaan niilläkin.
Esimerkiksi haittaruotsialoitteesta kansan mielipide siellä varmasti jokaisen tiedossa mutta mitäpä sitä kuulemaan. Parasta jatkaa hyväksi todetulla tiellä ja tuoda haittakulttuuria vain lisää.
Päivän uutisissa kertovat että kielten kirjoittajien määrä vähentynyt.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017020822888002_uu.shtml
Quote
Saksan kirjoittajien määrä on vähentynyt vuosikymmenessä selvästi yli 50 prosenttia.
Myös ranskan ja italian yo-kokeen suorittavien määrä on pudonnut paljon.
- Olemme todella huolissamme tilanteesta.
Tätä menoa tosin ei kielillä mitään teekään koska pian kansalla ei ole varaa edes käydä ulkomailla.
Hieman huolestuttavaa toi yliopistojen taso. Hauskaan graduun linkki linkissä (pari viestiä alaspäin tai linkin linkissä, en laita suoraa linkkiä jottei joku vahingossa työkoneella eksy "Satunnaiseen" jossa kaikenmoisia kuvia)
https://ylilauta.org/maahanmuutto/44667986#no62306739
Ehkä 30000 olisi sopiva määrä. Kunhan menisivät suoraan vaikka vaalien yhteydessä pidettäviin kansanäänestyksiin määrän saavuttaneet. Lisäksi olisi hyvä olla jokin toinen raja, esimerkiksi 100000 jolla kansanäänestys tulisi heti.
Perustelut tuossa, kun kaikki 14 on sinne asti mennyt, olivat aika oudot.
Eduskuntahan voisi vaikka lomiaan vähentää jotta aikaa riittäisi nykyisten käsittelyyn paremmin.
Kansalaisaloitteet edustavat näennäisdemokratiaa parhaimmillaan. Poliitikot edistävät vain niitä aloitteita, jotka sopivat heidän omaan agendaansa. Muut jätetään kylmästi käsittelemättä.
Äänestin että pitäisi laskea.
Lisäksi pitäisi ainakin "vastuullinen" media velvoittaa kirjoittamaan aloitteista ainakin lyhyt esittely ja pitämään esillä linkki kyseiseen aloitteeseen. (Tai vaihtoehtoisesti valtio voi ostaa mainoksena ainakin kuukausittain listan aktiivisista aloitteista isommista sanomalehdistä, niin paperilla kuin netissä).
Kaikki riittävästi allekirjoituksia keränneet aloitteet pitäisi myös viedä eduskuntaan käsittelyyn ja äänestykseen että äänestäjät tietävät oman edustajansa kannan asiaan.
Tähän asti on jäänyt mieleen että ainoastaan homoliittoaloite on saanut medianäkyvyyttä, minusta enemmänkin kuin riittävästi.
Toinen lehdissä mainostettu on ollut eutanasia-aloite mutta ei sekään samalla volyymilla kuin homoliittohuudatus.
Quote from: Noottikriisi on 08.02.2017, 07:43:14
Lisäksi pitäisi ainakin "vastuullinen" media velvoittaa kirjoittamaan aloitteista ainakin lyhyt esittely ja pitämään esillä linkki kyseiseen aloitteeseen. (Tai vaihtoehtoisesti valtio voi ostaa mainoksena ainakin kuukausittain listan aktiivisista aloitteista isommista sanomalehdistä, niin paperilla kuin netissä).
Lähtökohtaisesti voisi valtio jokaiselle toimittaa asianomaiset aloitetekstit koteihin, jollei joku erikseen kiellä. Ei ole paperista pulaa, metsät kasvavat yhä. Sanomalehtien jaon yhteydessä sitten vaikka, kerran kuussa.
Kunnallisissa asioissa kansanaloitteet ja -äänestykset olisivat hyvinkin tärkeitä. Nykysellään jättävät laissa määrättyjä tehtäviä tekemättä mutta kaikenmoista turhaa tekevät.
Vaikka niitä nimiä olisi kerätty 5 miljoonaa, niin sillä ei olisi mitään merkitystä, koska aloitteet eivät velvoita yhtään mihinkään. Poliitikot suuressa viisaudessaan pyyhkivät pyllyään noilla aloitteilla ja naureskelevat päälle. Niinhän kävi myös kansanäänestys aloitteelle EU-erosta.
Suomessa ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa demokraattisesti yhtään mihinkään ja vaalit yms. on täysin tyhjänpäiväistä toimintaa. Ei sen puoleen, kyllä minä aion äänestää jatkossakin.
Olisi kannatettavaa, että hyvä aloite/idea tulisi keskusteluun ja poliittiseen käsittelyyn, vaikka sillä ei olisikaan populistisesti kerättyä massiivista kannatusta. Siksi en varsinaisesti pidä millään tavalla järkevänä kerätä enempää nimiä aloitteeseen, ei miljoonan kärpäsen mielipide tee sonnasta sen maistuvampaa. Jos idea on aidosti hyvä ja hyvin perusteltu, aivan sama vaikka sitä tukisi aloitteenteon vaiheessa vain yksi kansalainen. Kannatus oikealle asialle tulee kyllä aikanaan.
Toinen asia on, että kansalaisaloitteesta on nykyisellään tehty liian lakitekninen ja poliittinen. Ei sinne tavallinen kiemuroista ymmärtämätön ihminen saa tehtyä tekstiä, joka kelpaisi sellaisenaan laiksi. Pitäisi ollakin, että ammattilaiset viilaavat idean lopulliseen muotoon aloitteen pohjalta, vaikka se olisi miten kömpelösti tehty.
Lopulta käsittely tietenkin vaatisi rehellisiä ja kansan etua ajavia poliitikkoja, joten mahdoton tehtävä kyseessä.
Sveitsissä riittää 35000 nimeä sitovan kansanäänestyksen järjestämiseen ja väkiluku on paljon suomea suurempi. Suomeen sopisi 25000 nimeä ja eduskunta pois välistä täälläkin. Sveitsi lienee maailman ainoa demokratia ja näyttää olevan toimiva yhteiskunta juuri siitä syystä.
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.02.2017, 18:18:42
QuoteKokoomuksen Kalle Jokinen on valmis nostamaan allekirjoitusrajaa, koska nykyinen allekirjoitusmäärä ei ole kovin suuri.
"Silti noin 5,5 miljoonaa suomalaista on jättänyt allekirjoittamatta aloitteen, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus."
Muumi mikä perustelu. Tuo Jokinen on ääliö. :facepalm:
Google "Kalle Jokinen" -> Wikipedia -> "Hänet valittiin jatkokaudelle vuoden 2011 vaaleissa, joissa hän oli [Hämeen vaalipiirin] kolmanneksi eniten ääniä saanut kokoomusehdokas 5 271 äänellä."
Google "eduskuntavaalien äänet vaalipiireittäin" -> Tilastokeskus -> "Hämeen vaalipiiri äänioikeutettuja 2015 vaaleissa yhteensä 308319" (http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__vaa__evaa__evaa_2015/120_evaa_tau_103.px/table/tableViewLayout1/?rxid=8aaaba38-5cd7-4c96-812a-474ec0abee7c)
Kalle Jokiselle ihan vain tiedoksi että noin 303 000 äänioikeutettua on jättänyt äänestämättä häntä viime vaaleissa.
Minusta nykyinen määrä on aika lailla passeli. Yhtenesä eduskuntana on lähtenyt 14 aloitetta, joiden kuormittavuus on ollut varmaan kohtuullisen rajoissa.
Jos kannatusilmoitusten rajana olisi ollut 100 000 (ja vielä epärealistisesti oletetaan, että korkeampi raja ei olsi nostanut joidenkin aloitteiden tukijoiden määrää), niin ne kaksi eduskuntaan lähetettyä aloitetta olisivat olleet juuri ne kaksi toisilleen vastakkaista avioliittoaloitetta.
QuoteOsa eduskuntaryhmien puheenjohtajista sekä perustuslakivaliokunnan jäsenistä harkitsisi kansalaisaloitteiden läpimenoon (eli eduskuntakäsittelyyn pääsemiseen) vaadittavien allekirjoitusten määrän nostamista nykyisestä 50 000 -> 100 000.
Syynä lienee se, että "kiusalliset" aloitteet, kuten Väyrysen Euro-aloite, ja ns. "pakkoruotsi"-aloite eivät joutuisi edes perustuslakivaliokunnan käsiteltäviksi ja jäisivät siten ilman mediahuomiota.
Miksi muuten perustuslakivaliokunta voi estää aloitteen päätymisen eduskunnan käsiteltäväksi, kuten nyt on tapahtunut?
QuoteJos hyväksyttyjä kannatusilmoituksia on vähintään 50 000, vireillepanija voi toimittaa aloitteen eduskunnan käsiteltäväksi. Jos aloitetta ei ole toimitettu eduskunnalle kuuden kuukauden kuluessa, se raukeaa.
Eduskunnalla on velvoite ottaa kansalaisaloite käsiteltäväksi, mutta aloitteen hyväksyminen samoin kuin mahdolliset muutokset aloitteeseen jäävät eduskunnan harkittaviksi. Jos aloite tulee eduskunnassa hylätyksi, samasta asiasta on mahdollista tehdä uusi kansalaisaloite.
Ongelma taisi lähteä Perussuomalaisten kautta, kun puolue piti Paavo Väyrysen EU:sta eroamisaloitetta "huonosti valmisteltuna" ja näin ollen sitä ei tarvinnut sen takia käsitellä ollenkaan(?)
Tähän mennessä läpimenneitä aloitteita on sen verran vähän, että ei ole mitään syytä muuttaa allekirjoittajien määrää. Toisin sanoen ei ole helppoa saada aloitetta läpi, vaikka 50.000 tuntuu näennäiseltä vähäiseltä lukemalta verrattuna vaaliäänestyksiin. Kansalaisaloitteet eivät saa kovinkaan helposti huomiota ja suosiota. Toki muutamaa kansalaisaloitetta on mainostettu valtamedioissa näyttävästi, mutta muuten järjestelmän kiinnostavuus ja suosio ei ole kovin korkea. Kansalaisaloitejärjestelmää halutaan vaikeuttaa, ettei tarvitsisi ottaa "vääriin" asioihin kantaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansalaisaloite
Eniten ääniä saanut "Kansalaisaloite tasa-arvoisesta avioliittolaista" sai ääniä 166 851. Toisaalta tätä aloitetta mainostettiin niin valtavasti, ettei vastaavaa ole koskaan aiemmin nähty ja tuskin tullaan näkemään. Kaikki suurimmat suomalaismediat uutisoivat aihetta pitkin ja poikin vaatien lisää allekirjoittajia.
Ainoastaan vasta-aloite. "Kansalaisaloite avioliiton säilyttämisestä aidosti tasa-arvoisena, miehen ja naisen välisenä liittona ja sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamisesta" on saanut toiseksi eniten ääniä 106 195. Lukema vaikuttaa erikoiselta, mutta allekirjoituksia on todennäköisesti kerätty mm. uskonnollisissa piireissä ja alueilla.
Muut läpimenneet kansalaisaloitteet ovat saaneet ainoastaan 50.000-60.000 ääntä eli nuo kaksi aloitetta ovat täysin poikkeuksellisia. Äänimäärää ei siis pitäisi missään nimessä korottaa.
Quote from: June on 07.02.2017, 18:22:50
Äänestin pitämistä 50000 ssa ja tämä siis nykyisenlaisena. Mutta mikäli kansalaisaloitteet olisivat sitovia, voisi äänimäärää ehkä nostaa 60000 -75000 een.
Mitä tarkoitat sitovuudella? Ajatus, että muutama kymmenen tuhatta voisi pakottaa lain olisi käsittämätön.
Quote from: Mursu on 09.02.2017, 01:27:44
Quote from: June on 07.02.2017, 18:22:50
Äänestin pitämistä 50000 ssa ja tämä siis nykyisenlaisena. Mutta mikäli kansalaisaloitteet olisivat sitovia, voisi äänimäärää ehkä nostaa 60000 -75000 een.
Mitä tarkoitat sitovuudella? Ajatus, että muutama kymmenen tuhatta voisi pakottaa lain olisi käsittämätön.
Mitenkäs tilanne menee Sveitsissä?
QuoteOngelma taisi lähteä Perussuomalaisten kautta, kun puolue piti Paavo Väyrysen EU:sta eroamisaloitetta "huonosti valmisteltuna" ja näin ollen sitä ei tarvinnut sen takia käsitellä ollenkaan(?)
Eli käytännössä "kansalaisaloitteella" ei ole mitään virkaa Suomessa. Eipä varmaan ole montaa kansalaista joka "muotoilisi" aloitteen paremmin kuin Väyrynen?
Quote from: nollatoleranssi on 09.02.2017, 01:31:26
Mitenkäs tilanne menee Sveitsissä?
Sveitsissä riittävästi allekirjoituksia saanut kansalaisaloite siirtyy kansanäänestykseen, jonka tulos on sitova.
Quote from: nollatoleranssi on 09.02.2017, 01:22:56
Ongelma taisi lähteä Perussuomalaisten kautta, kun puolue piti Paavo Väyrysen EU:sta eroamisaloitetta "huonosti valmisteltuna" ja näin ollen sitä ei tarvinnut sen takia käsitellä ollenkaan(?)
Perustuslakivaliokunta oli täysin yksimielinen. Perussuomalaiset eivät siis äänestyttäneet päätöstä ( he olisivat hävinneet äänestyksen ) eivätkä esittäneet eriävää mielipidettä.
Puolue ei ottanut asiaan kantaa, vaan perustuslakivaliokunnassa olevat puolueen jäsenet.
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.02.2017, 18:18:42
QuoteKokoomuksen Kalle Jokinen on valmis nostamaan allekirjoitusrajaa, koska nykyinen allekirjoitusmäärä ei ole kovin suuri.
"Silti noin 5,5 miljoonaa suomalaista on jättänyt allekirjoittamatta aloitteen, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus."
Muumi mikä perustelu. Tuo Jokinen on ääliö. :facepalm:
Älä? Jokiset ovat kuitenkin laatusakkia, ihan eliittiä. Heidät on oikein vaaleilla eduskuntaan valittu.
Quote from: IDA on 08.02.2017, 03:18:19Eli ilman muuta se kaipaisi uudistusta. 50 000 ääntä kerännyt kansalaisaloite menee eduskunnan käsittelyyn ( eduskunnalla velvollisuus muokata se sellaiseen muotoon, että tarkoitus säilyy ja se voidaan lainsäädännöllisesti käsitellä ) ja 100 000 nimeä kerännyt kansalaisaloite menisi neuvoa antavaan kansanäänestykseen ja 200 000 nimeä kerännyt velvoittavaan kansanäänestykseen.
Olen miettinyt tätä ihan samaa. Sitovista kansanäänestyksistä saamme toistaiseksi vain haaveilla, mutta tuon 50 000 nimeä kerännyt menisi eduskunnan käsittelyyn ja 100 000 kerännyt suoraan neuvoa-antavaan kansanäänestykseen. Nykyiset päättäjät eivät toki halua hellittää päätösvallastaan muuten kuin näennäisesti.
Jos nykyinen kansalaisaloitteeseen vaadittu nimimäärä olisi korkeampi, niin antaisiko se suuremman painoarvon mennessään eduskuntaan ja kansanedustajat ottaisivat aloitteen enemmän vakavissaan? Nykyisen 50 000 nimenkin kerääminen on haastava tehtävä. Vain 17 aloitetta on kerännyt vaaditun määrän ja näistäkin vain kaksi on kerännyt yli 100 000 nimeä.
Samaa voisi soveltaa kuntalaisaloitteissa. Nykyisin valtuuston käsittelyyn otetaan sellaiset aloitteet jotka keräävät taakseen kahden prosentin kunnan äänioikeutetun asukkaan nimet ja viisi prosenttia keränneillä aloitteilla voi ehdottaa kunnallisen neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestämistä. Näiden ohelle voitaisiin ottaa vielä käyttöön kymmenen prosentin nimet keränneet aloitteet jotka menisivät automaattisesti neuvoa-antavaan kansanäänestykseen ilman valtuuston hyväksynnän vaatimista.
Quote from: Mursu on 09.02.2017, 01:27:44
Quote from: June on 07.02.2017, 18:22:50
Äänestin pitämistä 50000 ssa ja tämä siis nykyisenlaisena. Mutta mikäli kansalaisaloitteet olisivat sitovia, voisi äänimäärää ehkä nostaa 60000 -75000 een.
Mitä tarkoitat sitovuudella? Ajatus, että muutama kymmenen tuhatta voisi pakottaa lain olisi käsittämätön.
Sitä, että kansalaisaloitteet käsiteltäisiin sitovassa kansanäänestyksessä.
Vaadittu lukumäärä voitaisiin sitoa tiettyyn osuuteen äänioikeutettujen lukumäärästä; tämä osuus voisi olla esim. 1 %. Se olisi sitten helppo skaalata myös valtiota pienempiin yksiköihin eli lähinnä kuntiin.
Sveitsissä (https://fi.wikipedia.org/wiki/Sveitsi#Suora_demokratia), jossa on yli 8 miljoonaa asukasta, suora demokratia toimii äänestysten suhteen näin:
QuoteMääräämällä lain valaliiton laajuiseen kansanäänestykseen ryhmä kansalaisia voi haastaa jo parlamentin hyväksymän lain, jos he saavat kerättyä lakia vastaan 50 000 allekirjoitusta 100 päivän aikana.
---
Samoin perustuslakialoite sallii kansalaisten äänestää valaliiton tasolla lisäyksestä perustuslakiin, jos he saavat kerättyä 18 kuukauden sisällä 100 000 äänioikeutetun allekirjoitukset lisäyksen puolesta.
Kun tuo on toiminut Sveitsissä jo 150 vuotta, niin en näe mitään syytä miksi se ei toimisi myös Suomessa.
Quote from: Oami on 09.02.2017, 19:05:41
Vaadittu lukumäärä voitaisiin sitoa tiettyyn osuuteen äänioikeutettujen lukumäärästä; tämä osuus voisi olla esim. 1 %. Se olisi sitten helppo skaalata myös valtiota pienempiin yksiköihin eli lähinnä kuntiin.
Tässä taas on ajateltu asioita laatikon ulkopuolelta. Ei yhtään hullumpi idea.
Allekirjoitusmäärän nostoa pohtivat jälleen ja selvitystäkin ollaan tekemässä. Hallintoalamaisten tekemien aloitteiden käsittely vie kuulemma liikaa aikaa.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005599028.html (10.3.2018)
QuoteKSML: Eduskunnassa pohditaan muutoksia kansalaisaloitteeseen – nostetaanko allekirjoitusten vaadittua rajaa?
Varapuhemies Pekkarinen: Kansalaisaloite on hyvä kokonaisuus, mutta vie yhä enemmän aikaa muulta eduskuntatyöltä.
Eduskunnan puhemiesneuvostossa on virinnyt haluja nostaa kansalaisaloitteeseen vaadittujen allekirjoitusten määrää nykyisestä 50 000:sta, uutisoi Keskisuomalainen.
Asian vahvistaa lehdelle 1. varapuhemies Mauri Pekkarinen (kesk). Puhemiesneuvostossa käydyt keskustelut allekirjoitusrajasta ovat Pekkarisen mukaan olleet epävirallisia. Hän korostaa, että päätöksiä kansalaisaloitemuutoksista ei ole tehty, ja jos niitä tehdään, niin vasta seuraavalla vaalikaudella.
Pekkarinen kehuu kansalaisaloitetta kokonaisuutena, mutta sanoo, että kansalaisaloitteiden käsittely vie entistä enemmän aikaa eduskunnan muulta toiminnalta.
– Kansalaisaloite edistää osaltaan demokratiaa, mutta se ei saa tukehduttaa eduskunnan muuta toimintaa. Kansalaisaloitteet vievät entistä enemmän aikaa muun muassa varsinaiselta lainsäädäntötyöltä, kansanedustajien ajankohtaiskeskusteluilta sekä hallituksen selonteoilta, Pekkarinen sanoo lehdelle.
Oikeusministeriö selvittää aloitekäytäntöjä kevään kuluessa
Oikeusministeriö tekee kevään aikana selvityksen kansalaisaloitteen toimivuudesta ja kehittämistarpeista. Selvitystä on pyytänyt puhemies Paula Risikko (kok.).
(...)
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201803102200802212_pi.shtml (10.3.2018)
QuoteSaivatko päättäjät kyllikseen suoremmasta demokratiasta? KSML: Puhemiesneuvosto harkitsee kansalaisaloitteiden nimiriman nostamista
(...)
Eduskunnan puhemiesneuvostossa on Pekkarisen mukaan virinnyt haluja nostaa kansalaisaloitteeseen vaadittujen allekirjoitusten määrää, joka on tällä hetkellä 50 000.
- Puhemiesneuvoston jäsenten välillä on jo pidemmän aikaa keskusteltu epävirallisesti kansalaisaloitteesta, siihen mahdollisesti tehtävistä muutoksista ja nimenomaan tästä 50 000 kannattajan rajasta, Pekkarinen kertoo.
Pekkarisesta allekirjoitusten raja täyttyy helposti nykyteknologian avulla. Hän korostaa, että päätöksiä kansalaisaloitemuutoksista ei ole tehty ja mahdolliset muutokset tehdään vasta seuraavalla vaalikaudella.
Ehdotus: oma valiokunta
Perussuomalaisten kansanedustaja Arja Juvonen haluaa perustaa eduskuntaan oman valiokunnan, jonka tehtävänä on vain kansalaisaloitteiden käsittely. Juvonen lähetti asiasta aiemmin viikolla tiedotteen.
Juvosen mukaan valiokunnat ovat nykyisin niin työllistettyjä, että osa kansalaisaloitteista joutuu odottamaan käsittelyä hyvin pitkään.
Esimerkiksi lapsen seksuaalisen törkeän hyväksikäytön vähimmäisrangaistuksen korottamista esittävä kansalaisaloite odottaa jo kolmatta vuotta käsittelyä.
- Tämä on aivan uskomatonta. Vaarana on, että aloitteet eivät tule käsiteltäviksi eduskuntakaudella lainkaan, Juvonen toteaa tiedotteessaan.
Selvitys tekeillä
Eduskuntaan on päätynyt yhteensä 22 kansalaisaloitetta vuodesta 2013 alkaen, viime aikoina tihenevässä tahdissa. Pelkästään tämän viikon aikana puhemiehille on kiikutettu kaksi kansalaisaloitetta: ensimmäinen vammaisten palvelusopimusten kilpailutukseen ja toinen aktiivimalliin liittyen.
(...)
Ikävää, että tämä suomalaisen poliittisen järjestelmän kannalta epätavallisen suoraa demokratiaa edustava aloitemuoto vie liikaa aikaa kansanedustajilta. :roll:
Pekkarinen ei edes yritä peitellä sitä asennetta, että kansalaisilta suoraan tulevat aloitteet ovat pelkkä kiusa, joka haittaa kabineteissa asioita valmistelemaan tottuneita kansanedustajia. Siis joltain poliittisesti nimitetyltä ja johdetulta virkamieskomitealta tuleva lainsäädäntöesitys on tämän näkemyksen mukaan arvokkaampi kuin suoraan kansalaisilta saapuvat aloitteet.
Mitä se kertoo suomalaisesta kansanvallasta ja sen korkeimmista edustajista?
Onhan se tietenkin rasittavaa, että 50k -( jotain) kansalaista itkee itkujaan, joista 200, enemmän tai vähemmän hillolla valeltua tolppaa kokevat itkut perusteettomiksi. Sehän kissavieköön laittaisi tekemään enemmän töitä kansan eteen. :o
Miksi aina välistä tuntuu siltä, että kansanedustaja on kansanedustaja ainoastaan sen hetken, kun pyrkii kansanedustajaksi. Valituksi tultuaan on sitten aika alkaa edustamaan lähinnä itseään ja tahoja, joista on hyöty lähinnä itselle. ( tämä ei tietenkään koske aivan kaikkia edustajia, mutta valtaosaa. Se näkyy jo poliittisesta päätöksenteosta.)
Edit: Itse asiassa lisääntynyt kansalaisaloitteiden määrä kertoo suoran demokratian huutavasta tarpeesta.
Kyllä noihin kansalaisaloitteisiin pitää saada samanlainen sitovuus kuin Sveitsissä, johan loppuu neljäksi vuodeksi suojatyöpaikkaan valittujen ylimielisyys.
Väkiluvultaan suuremmassa Sveitsissä tuo samainen 50.000 äänestäjän raja on käytössä, joten 150-vuoden kokemuksella siellä ei sitä pidetä turhan alhaisena näin nykytekniikankaan aikana.
Suomalainen näennäisdemokratia vaatisi kyllä perusteellista remonttia.
Quote from: ämpee on 10.03.2018, 15:21:59
Kyllä noihin kansalaisaloitteisiin pitää saada samanlainen sitovuus kuin Sveitsissä
Se tarkoittaa sitovien kansanäänestysten säätämistä perustuslakiin.
Pelkkä aloite ei tietenkään voi olla sitova muuten kuin siinä mielessä, että vaaditun allekirjoitusten minimimäärän ylittyessä kansanäänestys seuraa automaattisesti.
Luku v0i 0lla minun pu0lesta vaikka 100 000 nimeä, kunhan tulee sit0vat kansanäänestykset.
Quote from: Outo olio on 07.02.2017, 18:15:51
Kuinkas monta aloitetta nytkään on mennyt Eduskuntaan asti. Tarkoitan tässä nyt sitä, että järjestelmä ei nykyiselläänkään "kuormita" Eduskuntaa kohtuuttomasti. Kun ei tuosta ole tolkutonta haittaa, niin miksi vähentää kansalaisten mahdollisuutta saada ääntään kuuluviin.
Vain kaksi aloitetta on mennyt eduskunnassa läpi: Homoliittolaki ja lesboäitilaki.
Ei nykyisessä minimimäärässä 50000 ole mitään vikaa. Vääränlainen demokratia se on, mikä häiritsee toisia... Ei olisi saanut yrittää homoliittolain kumoamista ja muutenkin kaikki ei-sateenkaari-asiat on niin booring ja häiritsee joka-aamuisen soijalaten ryystämistä tosi pahasti oikeesti hei.
Kyllä minusta sekin on demokratian halveksuntaa että reippaan prosentin kokoiset äänioikeutettujen intressiryhmät voivat teettää Eduskunnalle töitä. Ei vastaavaa kahden kansanedustajan esitystä käsiteltäisi ikimaailmassa yhtä suurella pieteetillä. Kaikesta kohkauksesta huolimatta esim. "sukupuolineutraalin avioliittolakialoitteen" allekirjoittajia oli murto-osa edes seksuaalivähemmistöjen koosta. 50000 allekirjoitusta nykymuodossaan ei tarkoita, että aloite nauttisi mitään demokraattisesti merkittävää kannatusta.
Quote from: Jaksuhali on 10.03.2018, 16:07:31
Ei nykyisessä minimimäärässä 50000 ole mitään vikaa. Vääränlainen demokratia se on, mikä häiritsee toisia... Ei olisi saanut yrittää homoliittolain kumoamista
Tämä. Demokratiavaje tulee näkyvimmin esille juuri näin. Lakeja, joista ei ole järjestetty kansanäänestystä ei saisi edes yrittää kaataa/korjata. Miksi ei ja mikä siihen olisi korjaus. Arja Juvonen on oikeilla jäljillä. Kannattaisi vielä hieman konsultoida Juvosta ja muitakin peeässäläisiä sitovien kansanäänestysten suuntaan.
Enää en hämmästelisi jos joku keppuli esittää vallan kansalta pois ottamista.
Quote from: Ari-Lee on 10.03.2018, 16:17:48
Tämä. Demokratiavaje tulee näkyvimmin esille juuri näin. Lakeja, joista ei ole järjestetty kansanäänestystä ei saisi edes yrittää kaataa/korjata.
Tekevät myös älyttömiä "uudistuksia" - jotka nostavat veroja, lisäävät velkaa tai lopettavat palveluja.
Tai kaikkea tuota yhtäaikaisesti.
Tässä hyvä ja selkeä aloite:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3016
QuoteKANSANÄÄNESTYS MAAKUNTA- JA SOTE-UUDISTUKSESTA
Quote from: Micke90 on 10.03.2018, 15:57:52
Quote from: Outo olio on 07.02.2017, 18:15:51
Kuinkas monta aloitetta nytkään on mennyt Eduskuntaan asti. Tarkoitan tässä nyt sitä, että järjestelmä ei nykyiselläänkään "kuormita" Eduskuntaa kohtuuttomasti. Kun ei tuosta ole tolkutonta haittaa, niin miksi vähentää kansalaisten mahdollisuutta saada ääntään kuuluviin.
Vain kaksi aloitetta on mennyt eduskunnassa läpi: Homoliittolaki ja lesboäitilaki.
Tässä ovat loput tähän asti eduskuntaan edenneet aloitteet:
- 106 195 Kansalaisaloite avioliiton säilyttämisestä aidosti tasa-arvoisena, miehen ja naisen välisenä liittona ja sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamisesta. (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1175)
- 84 820 Työeläkeindeksin palauttaminen palkkatasoindeksiksi (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1591)
- 70 393 Kellojen kesäaikaan muuttamisen lopettaminen (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2188)
- 67 422 Terveydenhuoltolain 50 § 3 mom. on muutettava (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2343)
- 67 547 Terveydenhuollon henkilökunnalle lakisääteinen oikeus kieltäytyä elämän lopettamisesta vakaumuksellisista syistä (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860)
- 66 797Päivystysasetuksen muuttaminen synnytysten osalta (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/765)
- 62 516 Nollatuntisopimukset kiellettävä (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1065)
- 63 078 Eutanasia-aloite hyvän kuoleman puolesta (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2212)
- 62 835 RATTIJUOPPOUDEN RANGAISTUKSIA ON TIUKENNETTAVA (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/501)
- 61 306 Ruotsin kieli valinnaiseksi oppiaineeksi kaikilla kouluasteilla (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131)
- 62 211 Energiatodistuslain muuttaminen (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/297)
- 58 013 KANSALAISALOITE LAPSIIN KOHDISTUVIEN SEKSUAALIRIKOSTEN RANGAISTUSASTEIKON KOVENTAMISESTA (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/852)
- 56 067 LEX MALMI, Laki Helsinki-Malmin lentopaikasta (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2106)
- 54 324 Rikokseen syyllistyneen ulkomaalaisen karkoittaminen (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/970)
- 53 425 Kansalaisaloite kansanäänestyksen järjestämiseksi Suomen jäsenyydestä euroalueessa (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1372)
- 51 801 Järkeä tekijänoikeuslakiin (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/70)
Quote from: Alligaattori on 10.03.2018, 16:27:20
Tekevät myös älyttömiä "uudistuksia" - jotka nostavat veroja, lisäävät velkaa tai lopettavat palveluja.
Tai kaikkea tuota yhtäaikaisesti.
Tässä hyvä ja selkeä aloite:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3016
QuoteKANSANÄÄNESTYS MAAKUNTA- JA SOTE-UUDISTUKSESTA
Hyvä aloite. Silti, tämä on menossa kohti suuntaa, jossa yksi osa kansasta suorastaan tehtailee aloituksia, ja tilaa lisää pankkitunnuksia, ja suurin osa kansaa ei korvaansa lotkauta koko saitille. Tämä on hyväkin asia ja saa jonkun tekokiireisen itseään edustavan läskin hermostumaan.
Niin tai näin joku mukakansanedustaja olisi kuitenkin jokatapauksessa kohta ehdottanut nimimäärän nostoa. Eiväthän he kerkeä näitä käsittelemään kun aloitteita suorastaan tulvii käsiteltäväksi. 18 kpl tulvinut jo. Eilen tulvi yksi ja kohta tulvii lisää.
Quote from: foobar on 10.03.2018, 16:14:04
Kyllä minusta sekin on demokratian halveksuntaa että reippaan prosentin kokoiset äänioikeutettujen intressiryhmät voivat teettää Eduskunnalle töitä.
Minua ei haittaisi vaikka rajaksi asetettaisiin 100 000 allekirjoitusta,
jos samalla määrättäisiin perustuslaissa että jokainen tuon rajan ylittänyt aloite menisi sitovaan kansanäänestykseen.
Lisäksi: Kuinka suurta osaa kansasta edustaa yksi kansanedustaja? Ilmeisesti noin puolta prosenttia, jos yksinkertaisella jakolaskulla mennään. Kansanedustajalla on mahdollisuus tehdä lakialoite. Käsittelytapa on erilainen kuin kansalaisaloitteilla.
Automaattisten sitovien kansanäänestyksien yhtenä ongelmana on että monet kansalaisalotteet ainakin aiemmin oli laadittu niin huonosti, ettei niiden tarkasta lainsäädännöllisestä vaikutuksesta tai toteutuksesta ole aavistustakaan. Erittäin suuri osa aloitteista on pohjimmiltaan jonkin sortin "itkupotku, en suostu" -luonteisia protestilappuja, eivät mitään eksakteja lakialoitteita. Mikäli automaattinen sitova kansanäänestys tulisi käyttöön, pitäisi kansalaisaloitteiden laadun ja pohjatyön määrän nousta radikaalisti, ja tämä taas siirtäisi koko järjestelmän käytännössä lobbarien työkaluksi, koska kenelläkään ei ole muutoin moiseen vaadittaviin lakimiehiin varaa...
Quote from: Alaric on 07.02.2017, 18:07:07
Quote
Kansanedustaja Antti Kurvinen (kesk.) harkitsisi allekirjoittajien määrän nostoa 100 000:een.
"Samalla myös keruuajan lyhentämistä tulisi pohtia."
Luin vuosi sitten tämän kai huonosti, koska nyt vasta osui silmään tämä Kurvisen ajatus. Siis nimien määrä tuplattaisiin, mutta keruuaikaa
lyhennettäisiin. Käytännössä siis järjestelmä lakkautettaisiin, koska mikään aloite ei enää saisi tarvittavaa määrää allekirjoituksia tarvittavassa ajassa. Täyskiero mies, haluaa lakkauttaa järjestelmän mutta epäsuorasti, eikä sano tätä ääneen.
Edustuksellinen demokratia, joka on vallitseva edes jonkinlaisen demokratian muoto, ei ole juuri kehittynyt liki sataan vuoteen. Se on: demokratia ei juuri ole kehittynyt liki sataan vuoteen!
Näin on vaikka sen ja länsimaisen talouselämän - jota edustuksellinen demokratia on vahvasti muokannut - vaikutuksesta ihmisten valistuneisuus on kasvanut ja tasa-arvoistunut tuona aikana valtavasti länsimaissa ja muutamissa edes varovasti demokraattisiksi sanottavissa ei-länsimaisissa valtioissa.
Tämä on liki käsittämätön kehityksen puute mitä olennaisimmassa kansalaisoikeuksia koskevassa asiassa, mikä kertoo vain miten tiukasti sekä vanhakantaisen että sosialistisen yksinvallan ja luokkayhteiskunnan jäänteet pitävät demokraattisiksi itseään nimittäviä länsimaisia yhteiskuntia otteessaan, vaikka ne ovatkin olleet perinteisesti demokratian eturintamassa.
Mahdollisuus kansalaisaloitteisiin on varovainen liike kohti kehittyneempää demokratiaa, joka on suora demokratia, jossa kansalaiset päättävät äänestyksillä suoraan heitä koskevista asioista. Ei ihme, että tuo herättää pelkoja sekä Kekkosen yksinvaltiuden aikaan jämähtäneissä ei-tunnustuksellisesti sosialistisissa puolueissa että tunnustuksellisesti sosialistisissa puolueissa, joiden poliittinen ajatusmaailma perustuu silkkaan totalitarismiin.
Quote from: Micke90 on 10.03.2018, 15:57:52
Quote from: Outo olio on 07.02.2017, 18:15:51
Kuinkas monta aloitetta nytkään on mennyt Eduskuntaan asti. Tarkoitan tässä nyt sitä, että järjestelmä ei nykyiselläänkään "kuormita" Eduskuntaa kohtuuttomasti. Kun ei tuosta ole tolkutonta haittaa, niin miksi vähentää kansalaisten mahdollisuutta saada ääntään kuuluviin.
Vain kaksi aloitetta on mennyt eduskunnassa läpi: Homoliittolaki ja lesboäitilaki.
Eduskunnassa tunnutaankin suhtauduttavan erityisellä lämmöllä ruumiinaukkoja koskeviin ja niihin liittyviin lakeihin.
Muulla ei niin väliä.
Quote from: Nikolas Ojala on 10.03.2018, 16:38:23
Quote from: Micke90 on 10.03.2018, 15:57:52
Vain kaksi aloitetta on mennyt eduskunnassa läpi: Homoliittolaki ja lesboäitilaki.
Tässä ovat loput tähän asti eduskuntaan edenneet aloitteet:...
Kumpaakaan läpi mennyttä en kannattanut.
Kaikista eduskuntaan menneistä olen kannattanut muistaakseni noin kymmentä, eli joka toinen noista on ollut varustettu myös minun nimelläni.
-i-
Quote from: Veikko on 10.03.2018, 19:06:40
luokkayhteiskunnan jäänteet pitävät demokraattisiksi itseään nimittäviä länsimaisia yhteiskuntia otteessaan, vaikka ne ovatkin olleet perinteisesti demokratian eturintamassa.
Suomi on kaiken aikaa muuttumassa entistä ikävämmäksi luokkayhteiskunnaksi. Rotuerottelevaksi sellaiseksi.
Suomalaisten leipäjonot pitenevät, varakkaita ei toki näy niissä, eikä palleroitaan.
Muualla kun menee kehitys siihen suuntaan että koulutus paranee, väki osaa enempi, täällä suunta toinen. Tuho kohtaamassa koko maata, lopulta myös suurin osa varakkaita alkaa omaisuuksiaan menettämään koska se osaaminen on kadonnut, mitä ennen oli. Toki fiksuimmat heistä ovat lähteneet muualle, mutta suurin osa ei kovin fiksuja ole.
Quote from: foobar on 10.03.2018, 18:39:38
Automaattisten sitovien kansanäänestyksien yhtenä ongelmana on että monet kansalaisalotteet ainakin aiemmin oli laadittu niin huonosti, ettei niiden tarkasta lainsäädännöllisestä vaikutuksesta tai toteutuksesta ole aavistustakaan. Erittäin suuri osa aloitteista on pohjimmiltaan jonkin sortin "itkupotku, en suostu" -luonteisia protestilappuja, eivät mitään eksakteja lakialoitteita. Mikäli automaattinen sitova kansanäänestys tulisi käyttöön, pitäisi kansalaisaloitteiden laadun ja pohjatyön määrän nousta radikaalisti, ja tämä taas siirtäisi koko järjestelmän käytännössä lobbarien työkaluksi, koska kenelläkään ei ole muutoin moiseen vaadittaviin lakimiehiin varaa...
Mitäpä jos vain kopioitaisiin lakialoitteiden ja kansanäänestysten järjestelmä mahdollisimman tarkasti siitä maasta missä se tunnetusti hyvin toimii?
Quote from: anatall on 07.02.2017, 18:23:28
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.02.2017, 18:18:42
QuoteKokoomuksen Kalle Jokinen on valmis nostamaan allekirjoitusrajaa, koska nykyinen allekirjoitusmäärä ei ole kovin suuri.
"Silti noin 5,5 miljoonaa suomalaista on jättänyt allekirjoittamatta aloitteen, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus."
Muumi mikä perustelu. Tuo Jokinen on ääliö. :facepalm:
Perustelu on muutenkin täyttä tuubaa. 5,5 miljoonalla suomalaisella ei ole nettitunnistautumiseen mahdollisuuksia.
Voiko samalla periaatteella vaikuttaa myös maahanmuuttopolitiikkaan? Teenpä kansalaisaloitteen, jossa vaaditaan lisää pakolaisia Suomeen. Allekirjoittaneita tulisi ehkä jokunen tuhat. Tästä voi tehdä johtopäätöksen, että suurin osa, (5,5 miljoonaa suomalaista - allekirjoittaneet), suomalaisista ei halua lisää pakolaisia.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/onko-50-000-nimea-paljon-vai-vahan-kansalaisaloitteiden-on-koettu-parantavan-demokratiaa-200805205 (12.3.2018)
QuoteOnko 50 000 nimeä paljon vai vähän? – Kansalaisaloitteiden on koettu parantavan demokratiaa
Suomessa on voinut tehdä kansalaisaloitteita noin viiden vuoden ajan. Pääasiassa verkkosivuston kautta sähköisellä allekirjoituksella tehtävät aloitteet ovat vakiinnuttaneet paikkansa Suomessa. Aloitteita on tehty reilu 700 kappaletta ja 18 on päätynyt eduskuntaan saakka. Uusimpana tulokkaana on lisäksi aloite maksuttomasta toisen asteen koulutuksesta.
Luvut tarkoittavat sitä, että noin 2–3 prosenttia kansalaisaloitteista on rikkonut vaadittavan 50 000 allekirjoituksen rajan.
(...)
Ainakaan aiemmissa tutkimuksissa määrää ei ole pidetty ongelmallisena. Esimerkiksi Turun yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa on todettu, että kansalaisaloitteesta on tullut tärkeä kansalaisten poliittisten mielipiteiden ja vaateiden ilmaisukanava.
50 000 nimen keräämistä ei ole ainakaan aiemmin koettu liian suureksi urakaksi.
–Mikä määrä on liikaa? Suomen kansalaisaloitteiden allekirjoitusvaatimus on hyvää keskitasoa kansainvälisesti. On olemassa tiukempia ja vähäisempiä rajoja. Kansanedustajat voivat kokea, että aloitteita tulee liikaa, pohtii Turun yliopiston valtio-opin professori Maija Setälä.
Setälä oli mukana tekemässä Turun yliopiston tutkimusta kansalaisaloitteista.
–Mahdollisuus tehdä allekirjoituksia sähköisesti on lisännyt lukumäärää. Se helpottaa osallistumista esimerkiksi nuorten kohdalla, hän sanoo.
Eduskuntaan 3–5 aloitetta vuodessa
Oikeusministeriön eri lähteistä viime vuonna keräämässä selvityksessä todetaan, että viime vuosina eduskuntaan on päätynyt vuosittain noin 3–5 kansalaisaloitetta.
–Uudet, suoraan vaikuttamiseen tähtäävät osallistumismuodot, kuten kansalaisaloite, ovat tutkimusten mukaan lisänneet kiinnostusta yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja tyytyväisyyttä demokratian toimivuuteen, selvityksessä sanotaan.
Riskiksi todetaan kuitenkin se, jos aloitteiden allekirjoittajat kokevat, ettei eduskunta käsittele kunnolla aloitteita. Esimerkiksi lukuisat hylkäyspäätökset voivat aiheuttaa sen, että kansalaiset tuntevat ennemmin pettymystä kuin luottamusta eduskuntaan. Kansalaisaloitteiden muutosvoimaan voidaan asettaa suuria odotuksia.
(...)
Nykyisellään kansalaisaloitteet eivät paranna demokratiaa, mutta se hyvä puoli tässä järjestelyssä on, että se totuttaa suomalaisia ajatukseen. Kansanäänestykset olisivat seuraava luontainen kehitysaskel.
https://www.kansalainen.fi/etta-semmoinen-edustuksellinen-demokratia/
QuoteKolumnit
Että semmoinen edustuksellinen demokratia
12.3.2018 19:46
Janne J. M. Muhonen
Viime viikosta lähtien on puhututtanut eduskunnan puhemiesneuvoston näkemys siitä, että kansalaisaloitteiden laadinta ja vaadittavan allekirjoittajamäärän saavuttaminen on tällä hetkellä liian helppoa. Esille on otettu allekirjoittaneiden määrän korottaminen, jotta kansalaisaloitteita olisi nykyistä haastavampi saada eduskuntakäsittelyyn. Ainakin puhemiesneuvosto siis kavahtaa suoraa demokratiaa.
Valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen kehottaa laittamaan jäitä hattuun:
"- Mielestäni on pikemminkin positiivista, että Suomessa kansalaiset ovat aktiivisia ja pyrkivät vaikuttamaan yhteiskunnallisiin asioihin eri tavoin. Kansalaisaloite on yksi uusi väline, joka antaa mahdollisuuden vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon muutoinkin kuin jättämällä neljän vuoden välein jonkin lipun uurnaan, Ojanen sanoo."
Viimeaikaisista merkittävin on työttömyysturvan aktiivimallia vastustanut kansalaisaloite, joka luovutettiin taannoin eduskunnan käsiteltäväksi saavuttaen lähes kolme kertaa niin paljon allekirjoittajia kuin mikä on käsittelyn edellyttämä 50 000 kappaletta.
Kyseessä on kiistatta kaikkien aikojen kehnoimmin valmisteltu laki. Paitsi että se on perustuslain vastainen, eivät TE-toimistot vieläkään tiedä, mitkä palvelut täyttävät aktiivisuusvelvoitteen. Ensimmäisen kerran leikkuri sivaltaa työttömiä työnhakijoita ensi kuun alussa.
Siksipä sen vastustus on erityisen kivuliasta eliitin edustajalle, joka myy vaikka lähiomaisensa sekä puolet parillisista sisäelimistään pimeille markkinoille kuin myöntää erehtyneensä pahanpäiväisesti.
[...]
On myös syytä asettaa tuo 50 000 allekirjoittanutta perspektiiviin sellaisten maiden kesken, joissa kansalaisaloite on ollut käytössä Suomea pidemmän aikaa. Suomessa on tunnetusti asukkaita reilut 5,5 miljoonaa. Sveitsissä, suoran demokratian mallimaassa, on asukkaita vajaat 8,5 miljoonaa ja aloitteen läpimeno vaatii 100 000 allekirjoittanutta. Hyvin pitkälti samassa mittakaavassa ollaan.
Alankomaissa asukkaita on yli 16 miljoonaa ja kansalaisaloitteen käsittelyyn otto edellyttää ainoastaan 40 000 äänioikeutettua allekirjoittanutta, jotka ilmoittavat nimensä sekä syntymäaikansa. Parlamentti tarkastaa jälkikäteen henkilötodistusten kopioista satunnaisotannoin, että allekirjoittajat ovat äänioikeutettuja.
[...]
Rivien välistä on luettavissa se ylimielisyys, joka on suomalaiselle poliittiselle eliitille kovin leimallinen: "vaikka me kansanedustajat edustammekin teitä, kansa, älkää nyt suurin surminkaan häiritkö työtämme murheillanne – saivatpa ne miten paljon kannatusta hyvänsä".
Närkästynyt esiintulo ajoittui hupaisasti samaan ajankohtaan, kun kansalaisaloite kansanedustajien sopeutumiseläkkeen poistamiseksi saavutti tarvittavan määrän allekirjoittaneita.
Väkisinkin ajautuu pohtimaan, että kyseinen aloite on saanut monet nykypäättäjistä huolestumaan siitä, että kovalla tohinalla läpi runnottu aktiivimalli saattaa piakkoin koskea heitä itseään, jotta saisivat leipänsä päälle muutakin särvintä kuin ylähuulen.
Tällaisessa edustuksellisessa demokratiassa elämme.
(Linkistä kolumni kokonaan, korostukset lainauksessa minulta.)
Korjaus: typo