http://www.talouselama.fi/uutiset/yleistyva-ongelma-suomessa-ajokortti-on-voimassa-ja-auto-alla-mutta-ajaminen-on-kiellettya-6619906
Eli lyhentäen, turistien kortit eivät kelpaa suomessa moottorikelkalla ajamiseen. Mietin olisiko suomalaisen talouselämän toipumista estävät viranhaltijapäätökset-kokoomaketjulle paikka. Eihän ole mitään järkeä siinä etteivät turistit tule suomeen kun kaikki kiellettyä muilta paitsi matubisnesrosvoilta.
Toivoisin keskustelua sellaisista viranhaltijoiden päätöksistä jotka estävät tai haittaavat itsellään kannattavaa yritystoimintaa kuten nyt matkailua. Kuopiossa oli joku viikko sitten juttua kuinka virkaturhis esti 15 000e ravintolan päivänvarjojen käytön(perusteena väärät(savon väreissä olevat) värit). Käytännössä yrittäjän piti ostaa uudet jo tilattujen tilalle.
Näyttää vahvasti sillä että nykyiset virkavarkaat tahtovat tuhota itsenäiset yrittäjät ja suistaa kaikki tänne tukihelvetin puolella jossa kaikenlainen hyväksikäyttö on arkipäivää. Ja vielä yleisempää on avuntarvitsijoiden mitätöinti ja ulossulkeminen palveluista.
On taas ammattimaista valehtelua toimittajaksi itseään kutsuvalla.....
QuoteYleistyvä ongelma Suomessa: Ajokortti on voimassa ja auto alla, mutta ajaminen on kiellettyä
Ja koko artikkeli koskeekin sitten moottorikelkkaa.
Jaa, kyllä mulla oli ymmärrys, että myös autoja on ajeltu.
QuotePoliisi on törmännyt moottorikelkkareiteillä ja tien päällä ulkomaalaisiin, jotka ovat vuokranneet ajoneuvoja ja ajavat ajokortilla, joka ei kelpaa Suomessa
Tässähän on ihan sama periaate kelkka- ja ajoneuvovuokraajilla kuin ruotsinlaivan myyjällä - ei myyjää kiinnosta, ostaako asiakas 1kg vai 15kg nuuskaa, kunhan saavat rahaa.
Quote from: Beenari on 31.01.2017, 17:28:53
On taas ammattimaista valehtelua toimittajaksi itseään kutsuvalla.....
QuoteYleistyvä ongelma Suomessa: Ajokortti on voimassa ja auto alla, mutta ajaminen on kiellettyä
Ja koko artikkeli koskeekin sitten moottorikelkkaa.
Poliisi on törmännyt moottorikelkkareiteillä ja tien päällä ulkomaalaisiin, jotka ovat vuokranneet ajoneuvoja ja ajavat ajokortilla, joka ei kelpaa Suomessa.
Tietääkseni matkailuelinkeinokaan ei nauti diplomaattista koskemattomuutta saati muita erityisvapauksia.
Vedä nyt itsesi kasaan ja ilmaise ongelma suomeksi, jos se on olemassa.
Quote from: Ernst on 31.01.2017, 17:35:04
Tietääkseni matkailuelinkeinokaan ei nauti diplomaattista koskemattomuutta saati muita erityisvapauksia.
Vedä nyt itsesi kasaan ja ilmaise ongelma suomeksi, jos se on olemassa.
Suomen älyttömät korttipelit. Ajokortti ensimmäisenä, maksaa tuhansia ja on voimassa 5v kun käytännössä jokaisessa sivistysmaassa se on voimassa eläkeikään ja halvempi. Eikä eu-yhteensopiva kortti kelpaa suomeen kuten jutusta käy ilmi. Työturva, tieturva, ensiapu ja muista roskakorttimonopoleista en edes aloita.
Quote from: Tabula Rasa on 31.01.2017, 17:45:07
Quote from: Ernst on 31.01.2017, 17:35:04
Tietääkseni matkailuelinkeinokaan ei nauti diplomaattista koskemattomuutta saati muita erityisvapauksia.
Vedä nyt itsesi kasaan ja ilmaise ongelma suomeksi, jos se on olemassa.
Suomen älyttömät korttipelit. Ajokortti ensimmäisenä, maksaa tuhansia ja on voimassa 5v kun käytännössä jokaisessa sivistysmaassa se on voimassa eläkeikään ja halvempi. Eikä eu-yhteensopiva kortti kelpaa suomeen kuten jutusta käy ilmi. Työturva, tieturva, ensiapu ja muista roskakorttimonopoleista en edes aloita.
Politiikka on politiikka. Lakeja nuo virkamiehet noudattavat. Jos eivät, nousisi ensimmäisestä vahinkotapauksesta julmettu vastuu- ja korvausprosessi. Korttipeli on politiikkaa. Sieltä se lähtee korjattavaksi jos aihetta.
Matkailuyrittäjän on elettävä itsekin siellä äänestyskopissa tolkulla. Samoin on ohjeistettava asiakkaansa ja vakuutettava riskinsä huolella. Muu ei oikein passaa, jos tollo turisti aiheuttaa kuolonkolarin yleisellä tiellä eikä muka tiennyt miten piti ajella. Silloin lakkasi se mainostamasi "itsellään kannattava" matkailuelinkeino kannattamasta ja miljoonavastuu jäi jaettavaksi.
Helppo sitä on virkavastuulla toimiville vittuilla varkauksista, kun itselläsi ei näytä olevan alkeellisintakaan käsitystä siitä päivästä, kun se trabeli tulee vastaan.
Siis mitä ehdotat joutavan länkytyksesi jälkeen tehtäväksi?
E: olinpa melkein ilkeä, ajattelin, mutta sitten huomasin erehtyneeni.
Artikkelin tiedot ovat kauniisti sanoen sekavia:
QuoteMuussa kuin EU-, ETA- tai sopimusvaltiossa myönnetty ajokortti ei nimittäin oikeuta kuljettamaan ajoneuvoa Suomessa. Ei silloinkaan, kun ajokortti on muutettu kansainväliseksi.
Nuo "sopimusvaltiot" kun kattavat molemmat (Geneve/Wien) kansainvälisen ajokortin omaavat henkilöt ajokortin myöntämismaasta riippumatta:
QuoteLisäksi Suomessa saa ajaa Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltioissa, Hongkongissa, Macaossa tai Taiwanissa (jatkossa sopimusvaltiot) annetulla ajokortilla, joka esitetään tarvittaessa yhdessä kansainvälisen ajokortin tai ajokortin virallisen suomen- tai ruotsinkielisen käännöksen kanssa.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/minulla_on_ajokortti/ulkomaisen_ajokortin_kelpoisuus_suomessa
Homman clue on ilmeisesti se että Kiina ei ole mukana em kansainvälisissä ajokorttisopimuksissa (
Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltio). Kiinalaisilla ei näin ollen myöskään voi olla ns kansainvälistä ajokorttia oman maansa ajokortin perusteella.
ps. sellaista asiaa kuin "
muutettu kansainväliseksi" ei ajokorttien yhteydessä ole olemassakaan.
Sääntelyä, toverit, sääntelyä. Varsinkin vero- ja maksusääntelyä. Kaikki tähtää hyvää tarkoittavaan väärinkäytösten ehkäisyyn. Tukes.fi kertoo eniten sääntelystä, vaikka sitä on liki kaikkialla. Hyvää se tarkoittaa varattoman kustannuksella.
Ely-keskus sääntelee liikennettä ja yritystoimintaa.
Hyvää se tarkoittaa, mutta Kajaanin ELY oli lakkauttamassa menestyvän elintarvikekioskin Kajaanin pohjoispuolella 5-tien varrella. Onneksi poliisipäällikkö esti. Liittymä ei ole turvaton. Se että autoilija ei osaa ajaa autoa vaan törmää toiseen ei tarkoita, että liittymä olisi turvaton. On ohituskaista ja 60km/h hyvällä näkyväisyydellä. Samoilla kriteereillä voisi lakkauttaa tuhansia liiketoimintoja.
Lisää sääntelyä aina vain. Vielä tulisi asettaa Windows PC:t vuositarkastussääntelyyn. 100€/PC/vuosi. Sillä saataisiin turvallisuutta internetin käyttöön. Ja työllisyyttä. Kilpailu avoimeksi. Berner, ota koppi?
Vaihtoehto voisi olla ulkomaalaisen kortin omaavalle pakollinen vakuutus joka korvaa onnettomuustilanteen. Eli suomalaisittain pakollinen liikennevakuutus ko ajalta kun vehje on vuokralla. Käytännössä byrokratia nollaan ja samalla paperilla kun vuokraa kelkan, maksaa ko vakuutuksen.
Quote from: Hohtava Mamma on 31.01.2017, 18:06:01
Tiellä moottorikelkalla ajo on tosiaan kielletty myös kantiksilta, vaikka olisi mikä kortti.
"Äärimmäisissä tapauksissa poikkeuksellinen tielläajo sallittu, mutta vähintään T-kortti täytyy olla.
Quote
En tiedä, miten laki tarkalleen menee, mutta kai safariletkassa saa kortitonkin turrata turistipatikossa? Suurta vaaraa niistä ei ainakaan ole, liikkuvat aina samaa suhteellista nopeutta riippumatta siitä, tulevatko ne vastaan vai ohittaako niitä.
15 vuotiaat+ saa päristellä kelkkaa missä vaan, kunhan on maanomistajan lupa.
Vieläkö ne pätevät ne viime vuosituhannella ajetut ajokortit joissa viimeiseksi voimassaolopäiväksi on merkitty 70. syntymäpäivä?
Minkälainen kortti pitää olla? Itsellä ei ollut ajokortista tietoakaan, kun serkun isä päästi meidät leikkimään Lynxillä 80-luvun alussa. Eiku kaasua. Karvalakit meillä taisivat olla päässä kyydistäputoamisen iskuja pehmentämässä?
Quote from: Hohtava Mamma on 31.01.2017, 18:17:20
Reitillä pitää olla kortti, näköjään.
Moottorikelkka ajokortti
Moottorikelkan ajamiseen moottorikelkkareitillä vaaditaan vähintään T-luokan ajokortti.
Vaatimukset moottorikelkan kuljettajalle
Moottorikelkkaa saa kuljettaa maastossa 15 vuotta täyttänyt henkilö. Turvallista kelkkailua saa harjoitella alle 15 vuotias suljetulla alueella. Oma pihapiiri tai esimerkiksi pelto eivät täytä suljetun alueen kriteerejä. Suljettu alue on esimerkiksi aidoilla rajattu alue jonka pääsyä voidaan rajoittaa ja jota voidaan vahtia.
Moottorikelkan ajokortti
Moottorikelkan kuljettajalla tulee olla vähintään T-luokan ajokortti virallisilla teillä tai reiteillä ajettaessa. Moottorikelkkaa ei saa käyttää tiellä muuta kuin tien tai sillan ylitykseen. Jos maastossa liikkuminen on kohtuuttoman vaikeaa tai jos sitä on pidettävä turvallisen tien ylittämisen kannalta välttämättömänä, voi kelkkaa tilapäisesti ajaa tiellä käyttämällä ensisijaisesti tien auraamatonta osaa.
https://www.traktorikortti.fi/moottorikelkka (https://www.traktorikortti.fi/moottorikelkka)
Mutta eikös silloin b-kortilla saa ajaa?
Quote from: -PPT- on 31.01.2017, 18:21:53
Vieläkö ne pätevät ne viime vuosituhannella ajetut ajokortit joissa viimeiseksi voimassaolopäiväksi on merkitty 70. syntymäpäivä?
Ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä.
Kaikille tästä itkeville, tämä ei ole mikään uusi tai yllättävä asia. Ajokorttisopimus on ollut voimassa vuodesta 68 asti. Virkamiehillä ei ole asiassa päätäntävaltaa.
Jos pistetään samantien aita jonnekin suomineidon vyötäisille ja rajataan alue suljetuksi sen yläpuolella.
Ja mitenkäs voivat 30v leikata voimassaolevan asiakirjan voimassaoloaikaa? Oma kortti on jonnekin 2050 tai 2060 luvulle asti voimassa. Edelleenkään ei taannehtiva laki ole suomessa laillinen.
No kukas päättää ellei nämä tyhjiä papereita pyörittävät virastot?
Quote from: Onkko on 31.01.2017, 18:40:13
Kaikille tästä itkeville, tämä ei ole mikään uusi tai yllättävä asia. Ajokorttisopimus on ollut voimassa vuodesta 68 asti. Virkamiehillä ei ole asiassa päätäntävaltaa.
Kiina ei liene sopimuksessa mukana. Silloin no can do, ellei säädetä laki pikakurssista, jolla saa körötellä safarilla. Kansalliset poikkeukset kai ovat sallittuja. On järjetöntä jättää keräämättä rahat pois kinukeilta.
EU sopimus vuodelta 2006 harmonisoi ajokortit ja voimassaoloajat.
Quote from: Tabula Rasa on 31.01.2017, 18:41:12
Jos pistetään samantien aita jonnekin suomineidon vyötäisille ja rajataan alue suljetuksi sen yläpuolella.
Ja mitenkäs voivat 30v leikata voimassaolevan asiakirjan voimassaoloaikaa? Oma kortti on jonnekin 2050 tai 2060 luvulle asti voimassa. Edelleenkään ei taannehtiva laki ole suomessa laillinen.
No kukas päättää ellei nämä tyhjiä papereita pyörittävät virastot?
Jep ja miten tyhjän linjaauton ajaminen voitiin kieltää takautuvasti C-kortilla? Korvauksia voisi valtiokonttori pistää minunkin tilille.
Quote from: Onkko on 31.01.2017, 18:43:13
EU sopimus vuodelta 2006 harmonisoi ajokortit ja voimassaoloajat.
Eli eu joko korvaa mun kortista puolet, eli siinä puoltoistatonnia+kulut jotka menee kun joudun hankkimaa 33 eteenpäin uuden kortin. Toisaalta, voipi olla että eunukkiliitto menee kumoon ennen tuota.
Vietnamissa vaaditaan skootterilla ajamiseen vietnamilainen ajokortti. Silti turistit vuokraavat skoottereita ja ajelevat niillä viranomaisten sulkiessa silmänsä asialta. Onhan turismi maalle yhä tärkeämpi tulonlähde.
Tuollainen suurpiirteisyys on mahdollista kommunistidiktatuurin alaisessa poliisivaltiossa. Turha kysyä, voisiko se olla mahdollista myös Suomessa.
Suomalaiseen elämänmenoon kuuluu ihmisten simputtaminen pikkutarkoilla säännöillä, joita keksitään koko ajan lisää. Suomalaiset pärjäsivät vuosikymmenien ajan muutamalla erilaisella ajortilla eri ajoneuvoja varten. Viimeisten parinkymmenen vuoden aikana keinotekoisia ajokorttiluokkia on keksitty lisää, ja niitä on nyt jo 18 erilaista (luettelo kopioitu autokoulun sivulta):
A, A1, A2, AM 120, AM 121, Bi, B 96, BE, C1, C K, C1E, CE, D1, D, D1E, DE, T, LT
Tarvittaisiinko nyt todellakin oikeasti erilainen ajokortti sen mukaan, painaako henkilöautoon kytketty peräkärry muutaman kilon enemmän tai vähemmän. Eikö ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino ole merkittävämpi asia, ja onko silläkään nyt oikeasti kovin paljon väliä.
En ole viitsinyt enkä halunnut paneutua näihin tympeyttä herättäviin sääntöasioihin, mutta pikaisesti katsoen näyttää esimerkiksi siltä, että ajokortilla, jolla saa ajaa noin 4250 kiloa (auto 3500kg + perävaunu 750kg) painavaa yhdistelmää, ei saa ajaa tietynlaista noin 2000 kiloa (auto 1200 kg + perävaunu 800 kg) yhdistelmää, vaikka yhdistelmän todellinen paino (auto ja vaunu tyhjiä) olisi vain noin noin 1300 kiloa.
Kai nyt on vaativampaa ajaa 4250 kiloa painavalla yhdistelmällä kuin 1300 kiloa painavalla.
Jos esitin edellä puuta heinää, niin unohtakaan koko juttu. Kuten sanottu, en ole perehtynyt asioihin.
Ja sitä paitsi, eihän kulkuneuvoja ajokorteilla ajeta. Kortit eivät todista muuta kuin sen, että ihminen on joskus osannut ajaa juuri sen verran, että on läpäissyt tutkinnon. Suomessa on kymmeniä tuhansia tai jopa satoja tuhansia täysin ajotaidottomia ihmisiä, jotka eivät ole ajaneet autoa vuosiin tai vuosikymmeniin, ja jotka käyttävät ajokorttia pelkästään henkilötodistuksena, vaikka se ei virallisesti siihen kelpaakaan. Lähipiirissänkin on tällaisia - "mikä näistä on jarrupoljin" - tyyppisiä henkilöitä, joiden ajama matka ajokortin suorittamisen jälkeen on alle 100 kilometriä, ja joille autolla ajaminen olisi nykyisin jo täysin mahdotonta. No, sitä pelkoa, että he lähtisivät kokeilemaan, ei ole. Autokoulu inssiajoineen on heille kuin kaukainen uni toisesta elämästä. Tämä vain esimerkkinä siitä, että ajokortti ei takaa yhtään mitään.
Quote from: P on 31.01.2017, 18:27:10
Minkälainen kortti pitää olla? Itsellä ei ollut ajokortista tietoakaan, kun serkun isä päästi meidät leikkimään Lynxillä 80-luvun alussa.
Maastossa ei ainakaan aiemmin tarvinnut korttia mutta heti jos reitti vain ylitti yleisen tien kortti, oisko ollut traktorikortti, vaadittiin.
Quote from: Oho on 31.01.2017, 22:23:08
Quote from: P on 31.01.2017, 18:27:10
Minkälainen kortti pitää olla? Itsellä ei ollut ajokortista tietoakaan, kun serkun isä päästi meidät leikkimään Lynxillä 80-luvun alussa.
Maastossa ei ainakaan aiemmin tarvinnut korttia mutta heti jos reitti vain ylitti yleisen tien kortti, oisko ollut traktorikortti, vaadittiin.
Traktori oikeuttaa ajamaan 40km/h kulkevilla. B:llä saa ajaa kelkkaa kun kelkkaa. Se sitten että 80-luvun alussa saattoi hommassa olla jokin tolkku. Nyt on päästetty kontrollifriikit johtoon ja näiden toimesta jokainen asia pitää kieltää mitä ei erikseen sallita joillain erityisluvilla jotka tietysti maksaa vitusti, oikeuttaa vain pariin hommaan ja joita pitää uusia jatkuvasti. Eli virkaturhakkeiden suojatyöpaikkojen lisäämiseen. Byrokratiahelvetin luvattuun maahan.
Ettei vaan olis tosta korttilistasta unohtunu muutama pois. Mulla on ABe-kortti. Oikein suoritettu ja tutkinnossakin käyty.
Ongelma on ennemmin se, että niitä sopimusvaltioita on liikaa. Kortin saa monessa niistä maksamalla kortista pari kymppiä oikealle taholle. Sitten tullaan aavikolta ajamaan Helsingin keskustaan ja kaikkia tuttaa.
En nyt kyllä näe tätä virkamiesten virheenä. Lainsäätäjä voisi säätää jonkun poikkeusluvan mahdollistavan pykälän kelkkareiteille tjs. Yleisesti ottaen suorittavan tason virkamies voi "joustaa" säännöistä, mutta kiinni ei kannata jäädä, jos haluaa pitää virkansa myös tulevaisuudessa.
[Rage on]. Virkamiehen on vaikea olla suosittu Hommafoorumilla. Toisaalta pitäisi noudattaa tiukasti lakeja aina ja kaikkialla, mutta toisaalta pitäisi osata olla noudattamatta lakeja silloin, kun se sattuu jonkun kriitikon agendaan sopimaan. [Rage off]