Halla-aho yrittää saada eurooppalaiset suvakkihörhöt pois vesiltä. 10 pistettä.
QuoteHalla-aho sanktioisi kansalaisjärjestöjen meripelastusoperaatiot
Euroopan parlamentin jäsen, tamperelaislähtöinen ja Timo Soinin paikkaa Perussuomalaisten puheenjohtajana tosimielellä havitteleva poliitikko Jussi Halla-aho on tänään jättänyt Euroopan komissiolle vastattavaksi kirjallisen kysymyksen, jossa hän vaatii kansalaisjärjestöjen Välimerellä suorittamien laittomien maahanmuuttajien meripelastusoperaatioiden sanktioimista.
– Vuoden 2016 tammi-joulukuussa Italiaan saapui meriteitse 173 000 laitonta maahanmuuttajaa, joka oli enemmän kuin koko vuonna 2015. Keskisen Välimeren reittiä pitkin tulleista laittomista maahanmuuttajista suurin osa on taloudellisia siirtolaisia, jotka eivät ole oikeutettuja kansainväliseen suojeluun, Halla-aho jyrähtää aloitteessa.
– Viime vuoden lokakuussa jo 40 prosenttia kaikista Keskisen Välimeren laittomien maahanmuuttajien meripelastusoperaatioista oli kansalaisjärjestöjen suorittamia. Frontexin asiantuntijoiden mukaan kansalaisjärjestöjen meripelastusoperaatiot tapahtuvat aivan Libyan rannikon läheisyydessä, mikä houkuttelee laittomia maahanmuuttajia lähtemään vaaralliselle merimatkalle. Kansalaisjärjestöjen työntekijät myös ovat käyttäneet valosignaaleja ohjatakseen laittomien maahanmuuttajien veneet omaa sijaintiaan kohti, hän jatkaa aloitteessaan.
Halla-aho tiedustelee Euroopan komissiolta, onko sillä aikomusta yhteistyössä EU-jäsenmaiden kanssa ryhtyä toimenpiteisiin kansalaisjärjestöjen laittomien maahanmuuttajien meripelastusoperaatioiden sanktioimiseksi. Laittomien maahanmuuttajien meripelastusoperaatioiden osallistuvien kansalaisjärjestöjen toimilupien epääminen voisi olla tällöin yksi mahdollinen sanktiomekanismi.
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/478683-halla-aho-sanktioisi-kansalaisjarjestojen-meripelastusoperaatiot (http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/478683-halla-aho-sanktioisi-kansalaisjarjestojen-meripelastusoperaatiot)
Sanktioidaanko myös EU:n valtioiden merivoimien suorittamat väestönsiirrot? Ellei, niin ainakin Halla-ahon ehdotus olisi hyvä alku.
Otsikko viittaa suoraan EU:n suorittamaan Välimeren meripelastusoperaatioon.
Kansa ei moista rasismifasismia kannata, huomaat kun selailet alaspäin kohtaan jossa kysyvät lukijoilta. Ehkä Tampereen ympärille olisi syytä tehdä muuri?
QuoteLaittomien maahanmuuttajien meripelastusoperaatioiden osallistuvien kansalaisjärjestöjen toimilupien epääminen voisi olla tällöin yksi mahdollinen sanktiomekanismi.
Mitä toimilupia kansalaisjärjestöt tarvitsevat? Minä en tiennyt että siellä jotain rhc-porukkaa on jo merellä vastassa. Laittoman maahantulon järjestämisestä pitäisi noita syyttää.
Aiheesta olisi hyvä saada jotakin Halla-ahon itsensä kirjoittamaa.
Quote from: Ari-Lee on 25.01.2017, 20:13:02
Sanktioidaanko myös EU:n valtioiden merivoimien suorittamat väestönsiirrot? Ellei, niin ainakin Halla-ahon ehdotus olisi hyvä alku.
Otsikko viittaa suoraan EU:n suorittamaan Välimeren meripelastusoperaatioon.
Nimenomaan, hyvä alku, jos tosiaan jopa 40 prosenttia operaatioista on kansalaisjärjestöjen suorittamia. En oikeastaan edes tiennyt, että siellä huseeraavat muutkin kuin valtiolliset meritaksipalvelut noukkimassa mustaa kultaa jopa Libyan rannikolta saakka.
Käykäähän muuttamassa jakaumaa.
Tämä on taas liian järkevää että se toteutuisi. Ehkä sitten kun se viimeinenkin Woodstock-hippi on lähtenyt viimeiselle tripilleen, sitten...
Quote from: Kni on 25.01.2017, 20:19:59
QuoteLaittomien maahanmuuttajien meripelastusoperaatioiden osallistuvien kansalaisjärjestöjen toimilupien epääminen voisi olla tällöin yksi mahdollinen sanktiomekanismi.
Mitä toimilupia kansalaisjärjestöt tarvitsevat? Minä en tiennyt että siellä jotain rhc-porukkaa on jo merellä vastassa. Laittoman maahantulon järjestämisestä pitäisi noita syyttää.
No ainakin Suomessa kansalaisjärjestöjen rahat tulevat valtiolta ja osin kunnilta. Jos järjestöt joutuisivat oikeasti toimimaan kansalaisilta saamillaan rahoilla, toiminta vähenisi murto-osaan.
Harmittavan vesivahingon eli veneen uppoamisriskin havaittuaan luulisi auttajien palauttavan noukkimansa hädänalaiset takaisin lähtösatamaan eikä roudaavan niitä pidemmän matkan päinvastaiseen suuntaan, josta "kalastajilta" on pitkä matka kotiin.
QuoteHalla-aho rankaisisi pakolaisia merestä pelastavia kansalaisjärjestöjä – SPR pitää ehdotusta outona
[...]
SUOMEN Punaisen Ristin kansainvälisen avustustoiminnan johtaja Kalle Löövi hämmästelee Halla-ahon esitystä.
"Humanitäärisestä toimijasta tuntuu oudolta, että kiellettäisiin ihmishenkien pelastaminen."
"Merellä hätään joutuneet pitää kansainvälisten sopimusten mukaan pelastaa. Meidän pitää auttaa haavoittuneita ja haaksirikkoutuneita. Tästä YK:n pakolaiskomissaari on myös kansalaisjärjestöjä kiittänyt", Löövi korostaa.
Löövin mukana Punaisella Ristillä ei ole omia veneitä alueella, mutta järjestö toimii Italian viranomaisten ja italialaisen avustusjärjestön aluksilla.
"Avustusjärjestöjen alukset partioivat pelastaakseen. Ne eivät ole ketään houkuttelemassa. Punainen Risti toimii yhteistyössä Italian viranomaisten kanssa. Myös Lääkärit ilman rajoja- järjestö partioi merellä."
Helsingin Sanomat (http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005059913.html) 25.1.2017
Ihan riippumatta siitä, suostuuko Löövi tätäkään asiaa ymmärtämään (http://hommaforum.org/index.php/topic,87693.msg1444510.html#msg1444510), meritaksipalvelu houkuttelee lisää lähtijöitä. Ihmissalakuljettajat kiittävät, koska voivat lähettää matkaan yhä huonompia veneitä.
Quote from: Roope on 25.01.2017, 21:15:24
QuoteIhan riippumatta siitä, suostuuko Löövi tätäkään asiaa ymmärtämään (http://hommaforum.org/index.php/topic,87693.msg1444510.html#msg1444510), meritaksipalvelu houkuttelee lisää lähtijöitä.
Hänen toimeentulonsa riippuu ymmärtämättömyydestä, joten ...
Onkohan toimittajalle tullut panovirhe. Vuoden 2016 tammi-joulukuussa enemmän kuin 2015 yhteensä. Tammi-Joulukuu on käsittääkseni myös koko vuosi?
Mielestäni Löövikin voisi ottaa kantaa, jos kerran pelastusjärjestöt ovat Afrikan rannikon tuntumassa, miksei nämä palauta ihmisiä lähimpään rantaan, eli takaisin Afrikkaan?
Halla-aho tuskin niitä järjestöjä haluaisi rangaista, jotka pelastaisivat ihmiset ja palauttaisivat lähtösatamaan.
-i-
Quote from: Roope on 25.01.2017, 21:15:24
QuoteHalla-aho rankaisisi pakolaisia merestä pelastavia kansalaisjärjestöjä – SPR pitää ehdotusta outona
"Merellä hätään joutuneet pitää kansainvälisten sopimusten mukaan pelastaa. Meidän pitää auttaa haavoittuneita ja haaksirikkoutuneita. Tästä YK:n pakolaiskomissaari on myös kansalaisjärjestöjä kiittänyt", Löövi korostaa.
"Avustusjärjestöjen alukset partioivat pelastaakseen. Ne eivät ole ketään houkuttelemassa. Punainen Risti toimii yhteistyössä Italian viranomaisten kanssa. Myös Lääkärit ilman rajoja- järjestö partioi merellä."
Helsingin Sanomat (http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005059913.html) 25.1.2017
Ihan riippumatta siitä, suostuuko Löövi tätäkään asiaa ymmärtämään (http://hommaforum.org/index.php/topic,87693.msg1444510.html#msg1444510), meritaksipalvelu houkuttelee lisää lähtijöitä. Ihmissalakuljettajat kiittävät, koska voivat lähettää matkaan yhä huonompia veneitä.
Olet oikeassa. Mutta myös Löövi on oikeassa: merihätään joutuneet ihmiset pitää pelastaa. Ratkaisu on, että ei sanktioida lähtijöiden poimimista merestä tai lautoilta, vaan heidän tuomisensa Eurooppaan. Jokaisesta tuodusta satsista alus takavarikkoon ja kapteenille sekä miehistölle tuntuvat sakot. Kansalaisjärjestöt voivat sen jälkeenkin jatkaa ihmisten pelastamista, mutta heidän pitää viedä pelastetut takaisin pohjois-Afrikkaan. Tämä luultavasti pienentäisi tulijoiden tulvan pikku puroiksi, ja kansalaisjärjestöt saavuttaisivat tavoitteensa: suuret määrät ihmishenkiä pelastuisi hukkumiselta, kun harva enää lähtisi vaaralliseen Välimeren ylitysoperaatioon.
Nythän Suomessa on menossa oikeudenkäynti ihmissalakujettajia vastaan. Miten välimerellä tapahtuva toiminta eli valoilla vilkuttelu rannan tuntumassa ohjaten turvapaikanhakijoita oikeaan "pelastusalukseen" ja Eurooppaan kuskaaminen eroaa mitenkään heidän toiminnasta?
Quote from: ikuturso on 25.01.2017, 21:22:11
Mielestäni Löövikin voisi ottaa kantaa, jos kerran pelastusjärjestöt ovat Afrikan rannikon tuntumassa, miksei nämä palauta ihmisiä lähimpään rantaan, eli takaisin Afrikkaan?
Halla-aho tuskin niitä järjestöjä haluaisi rangaista, jotka pelastaisivat ihmiset ja palauttaisivat lähtösatamaan.
Erittäin hyvä kysymys. Kaipa nämä avustusjärjestöt todellisuudessa haluavatkin edistää laitonta siirtolaisuutta Eurooppaan, koska se on heidän mielestään moraalisesti oikein ja he kokevat siten auttavansa ihmisiä.
Ja tietysti he vielä tienaavatkin sillä, mikä varmasti myös painaa vaakakupissa.
Ihmishenkien pelastaminen? Kyseessähän on järjestöjen meritaksipalvelu, jossa kehitysmaalaisia laivataan Eurooppaan elämään veronmaksajien rahoilla ja perseilemään monikulttuurisuuden nimissä.
Sama asia, jos Suomessa kehitettäisiin sellainen systeemi, että se kuka menee heikoille jäille, pelastetaan niin saa 10000 euroa puhtaana käteen ja toisen asunnon itselleen. Ei siinä ole mitään järkeä.
Minusta järjestöt voivat pelastaa ihmisiä edelleen Libyan rannikolta, kunhan vievät pelastetut sitten takaisin Libyan maaperälle.
Quote from: internetsi on 25.01.2017, 22:18:09Minusta järjestöt voivat pelastaa ihmisiä edelleen Libyan rannikolta, kunhan vievät pelastetut sitten takaisin Libyan maaperälle.
Siinä olisi muuten näiden kansalaisjärjestöjen surusilmäisillä hippitytöillä ja -pojilla hengenlähtö hyvinkin todennäköinen, kun "merihädästä" Libyan rannikolta pelastut keenerit huomaisivat, että matka ei suuntaudukaan kohti Euroopan taikaseiniä ja blondinaisia.
Quote from: Alaric on 25.01.2017, 22:28:02
Quote from: internetsi on 25.01.2017, 22:18:09Minusta järjestöt voivat pelastaa ihmisiä edelleen Libyan rannikolta, kunhan vievät pelastetut sitten takaisin Libyan maaperälle.
Siinä olisi muuten näiden kansalaisjärjestöjen surusilmäisillä hippitytöillä ja -pojilla hengenlähtö hyvinkin todennäköinen, kun "merihädästä" Libyan rannikolta pelastut keenerit huomaisivat, että matka ei suuntaudukaan kohti Euroopan taikaseiniä ja blondinaisia.
Pöh. Ajaa pari kierrosta ympyrää ja sitten yöllä kohti Libyan autiointa rantaa, mihin on viritetty ledejä vilkkumaan.
Ne tunnin päästä nähdessään huudahtaa "New York!" ja viittaa kintaalla, niin nehän lähtee uimaan kohti vilkkuvia valoja ennen kuin rantaan pääsee.
E: yöllä
Halla-ahon esitus on hyvä ja kannatettava. Koko meritaksipalvelu toimii houkuttimena asettaa itsensä hengenvaaraan paremman elämän toivossa. Luotto on ilmeisen kova siihen, että taksi tulee ja vie paremmille metsästysmaille.
Kun taksipalvelu lopetetaan, vähenee intoilu merimatkalle varmasti. Veikkaanpa, että koko taksipalvelu on ainoastaan lisännyt uhrien määrää olemassaolollaan. Meritaksipalvelusta tulee mieleen lähinnä merten live aid.
Kuka/mikä on Italian laivastolle tai merivartiostolle näistä Libyan aluevesille suuntautuneista noutomatkoista maksanut? Mitä asiaa niillä siellä muuten on pilkkimässä?
Ovatko nämäkin instituutiot La Cosa Nostra? Vai oliko se N'drangheta siellä etelämmässä?
Quote from: Micke90 on 25.01.2017, 20:30:28
Käykäähän muuttamassa jakaumaa.
Tosiaan, jos tällä on vaikutusta yhtään mihinkään.
Pitäisikö kansalaisjärjestöjen pelastusoperaatiot sanktioida?
Ei.
53% (3005 ääntä)
Todellakin.
47% (2692 ääntä)
Ääniä yhteensä: 5697
Quote from: Kim Evil-666 on 25.01.2017, 22:43:57
Kun taksipalvelu lopetetaan, vähenee intoilu merimatkalle varmasti.
Ja jos hukkuneiden määrä halutaan tiputtaa nollaan >
NO WAY YOU WILL MAKE EUROPE HOME!
Tuolla FB:ssä on hyväuskoiset, unelmoijat ja :flowerhat: revenneet Halla-Aholle syyttäen häntä"pakolaisten ja haaksirikkoisten" hukuttamisen mahdollistamisesta ja kansainvälisten merenkulun spimusten ja käytäntöjen tuhoamisesta ehdotuksellaan. Pohdin tossa itsekseni ovatko tätä nyt pöyristyneet erittäin jounikkaita, ovelia vai totaalisen ymmärtämättömiä mistä asiassa on kysymys. On aivan eri asia, jos asianmukaisesti varustettu ja ammattitaitoisesti ajettu laiva joutuu haveriin ja sen miehistö ja matkustajat pelastetaan verratttuna siihen jos puolimätä troolari lastataan täysin holtitonta porukkaa kymmenkertaiseen ylikuormaan piittämatta aluksen vakavuudesta tuon taivaaallista, miehistöllä ei ole mitään käsitystä merenkulusta ja sitten kun alus kippaa, räjähtää tai siellä puhkeaa pakokauhu ja mellakka ja kaikki ovat veden varassa. Voi tuntua vähän raaalta,mutta mun on aika vaikea asettaa näitä kahta merenkulun muotoa rinnakkain noin sopimusmielessä. Ja niin kauan kun tätä jälkimmäistä porukkaa pelastetaan edes osittain ja viedään Italiaan, se ei lopu koskaan eikä tilanne parane Euroopassa.
Mulle oli ihan uusi asia, että erilaiset järjestöt on siellä puuhailemassa. Noin äkkiältään tulee vähän epäileväinen olo tästä porukasta vesillä ja tulee mieleen että kun vähän olot kovenevat, niin rannikkovartiostot saa pelastaa sekä laittomat maahantulijat että heidän "pelastajansa". Mutta voihan olla että ovat hyvinkin päteviä mutta periaatteessa heidän "asiakkaansa" on laitonta sakkia eikä niillä pitäisi olla mitään asiaa Eurooppaan, siinä asiassa Halla-Aho on aivan oikeassa.
Quote from: Alaric on 25.01.2017, 22:28:02
Quote from: internetsi on 25.01.2017, 22:18:09Minusta järjestöt voivat pelastaa ihmisiä edelleen Libyan rannikolta, kunhan vievät pelastetut sitten takaisin Libyan maaperälle.
Siinä olisi muuten näiden kansalaisjärjestöjen surusilmäisillä hippitytöillä ja -pojilla hengenlähtö hyvinkin todennäköinen, kun "merihädästä" Libyan rannikolta pelastut keenerit huomaisivat, että matka ei suuntaudukaan kohti Euroopan taikaseiniä ja blondinaisia.
Jonkinlainen monikulttuurin 'crash course'
nimenomaan olisi tarpeen näille hipeille. Parempi se olisi oppia ajoissa, kuin sitten vuosien päästä joukkorakastajien saksi-pimppaleikeissä, tai kun sharia-partio on ripustamassa vääräuskoista hipsteriä kaulaliinastaan lähimpään lyhtypylvääseen....
EDIT: typo
Hesarin otsikko on muute ntällä kertaa parempi. Sanktioida sanan toinen perusmerkitys kielessämme on "antaa virallinen asema, hyvkäsyntä", ja minulla oli melkoinen MV?!-olo otsikon ensi kertaa nähdessäni.
En ole nähdnyt Halla-ahon virallista kysymystä alkuperäisessä muodossaan
(Tämä kai sopisi paremmin uutisalueelle)
Libyan edustalta laittomia siirtolaisia "pelastavat" järjestöt syyllistyvät ihmissalakuljetukseen, joten ne olisi jo haastettu oikeuteen, jos EU:ta kiinnostaisi lakien noudattaminen. Tässä on edelleen kysymys siitä, että Saksa haluaa EU:hun laittomia siirtolaisia. Turkin reitti tukittiin, mutta Saksa pitää Libyan reitin auki, jotta laittomia siirtolaisia tulee Merkeliä tyydyttävä määrä.
Quote from: Ajattelija2008 on 26.01.2017, 09:06:02
Libyan edustalta laittomia siirtolaisia "pelastavat" järjestöt syyllistyvät ihmissalakuljetukseen, joten ne olisi jo haastettu oikeuteen, jos EU:ta kiinnostaisi lakien noudattaminen.
Joko EU on rikollisjärjestö, tai sitten olemme sodassa, koska sodan aikana lait vaikenevat.
Quote from: https://en.wikipedia.org/wiki/Inter_arma_enim_silent_leges..."in times of war, the law falls silent."
Eli laillistettua ihmissalakuljetusta koska ''hyväntekeväisyys''. Paljonkos nämä veloittivatkaan lippujen hinnoista?
Quote from: Roope on 25.01.2017, 21:15:24
QuoteHalla-aho rankaisisi pakolaisia merestä pelastavia kansalaisjärjestöjä – SPR pitää ehdotusta outona
Helsingin Sanomat (http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005059913.html) 25.1.2017
Ihan riippumatta siitä, suostuuko Löövi tätäkään asiaa ymmärtämään (http://hommaforum.org/index.php/topic,87693.msg1444510.html#msg1444510), meritaksipalvelu houkuttelee lisää lähtijöitä. Ihmissalakuljettajat kiittävät, koska voivat lähettää matkaan yhä huonompia veneitä.
Tuolla HS:n kommenttiosiossa on aika järkijättöistä juttua. Verrataan noita meri"pelastus"juttuja ambulanssikuskeihin ja vastaaviin. Ambulanssikuskit eivät houkuttele ketään vaaraan. Nyt kun tiedetään että siellä jossain on "pelastajia" niin sinne lähdetään. Mutta jos koko matka pitäisi mennä omin päin tai jos laivasto hinaisi koko sillipurkin takaisin lähtömaan rannikolle ja vielä upottaisi sen kaarnalaivan niin sitten houkutus vähenisi.
Quote from: Ari-Lee on 25.01.2017, 22:58:20
Quote from: Micke90 on 25.01.2017, 20:30:28
Käykäähän muuttamassa jakaumaa.
Tosiaan, jos tällä on vaikutusta yhtään mihinkään.
Pitäisikö kansalaisjärjestöjen pelastusoperaatiot sanktioida?
Ei.
53% (3005 ääntä)
Todellakin.
47% (2692 ääntä)
Ääniä yhteensä: 5697
Vaihtoehdot ei ja todellakin. Miksi ei vain ei ja kyllä? :roll:
Quote from: Tabula Rasa on 26.01.2017, 10:15:21
Eli laillistettua ihmissalakuljetusta koska ''hyväntekeväisyys''. Paljonkos nämä veloittivatkaan lippujen hinnoista?
Sama tuli mieleen, oikeampi termi tälle toiminnalle olisi hyväntekeväisyydeksi naamioitu ihmissalakuljetus.
Quotekansalaisjärjestöjen meripelastusoperaatiot tapahtuvat aivan Libyan rannikon läheisyydessä, mikä houkuttelee laittomia maahanmuuttajia lähtemään vaaralliselle merimatkalle. Kansalaisjärjestöjen työntekijät myös ovat käyttäneet valosignaaleja ohjatakseen laittomien maahanmuuttajien veneet omaa sijaintiaan kohti, hän jatkaa aloitteessaan.
Halla-ajon ehdotus ei mitenkään sotisi pelastusvelvollisuutta vastaan, koska ko. velvollisuus koskee vain lähellä olevia ja ehdotus kieltäisi partioinnin siellä. Jos olisi joku velvollisuus partioida siellä, se toki koskisi jokaista.
Minä haluaisin tietää kuinka suuri osa pääsee itse perille ja kuinka suuri osa noukitaan meriltä? Ovatko pelastetut edes akuutissa hädässä? Upottavatko itse veneensä?
Quote from: Hakkapeliitta on 26.01.2017, 10:24:17
Quote from: Ari-Lee on 25.01.2017, 22:58:20
Quote from: Micke90 on 25.01.2017, 20:30:28
Käykäähän muuttamassa jakaumaa.
Tosiaan, jos tällä on vaikutusta yhtään mihinkään.
Pitäisikö kansalaisjärjestöjen pelastusoperaatiot sanktioida?
Ei.
53% (3005 ääntä)
Todellakin.
47% (2692 ääntä)
Ääniä yhteensä: 5697
Vaihtoehdot ei ja todellakin. Miksi ei vain ei ja kyllä? :roll:
Koska "todellakin" välittää jyrkempää asennetta kuin pelkkä "kyllä", jolloin osa kyllä-mielisistä saadaan karsittua pois ja tilastoa nätimmäksi. Halpamaista kikkailua.
Vastineeksi pitäisi olla "Ei todellakaan" -vaihtoehto.
Se ei varmaankaan karsisi paljoa "ei"-äänestäviä pois.
QuoteEU – Turkki -sopimus ajoi ihmiset vaarallisemmille reiteille: ihmisten meripelastus on välttämätöntä
Pelastakaa Lapset on tyrmistynyt europarlamentaarikko Jussi Halla-ahon (ps) ehdotuksesta evätä kansalaisjärjestöiltä toimilupa, jos he pelastavat pakolaisia ja siirtolaisia Välimerestä. ("Halla-aho rankaisisi pakolaisia merestä pelastavia kansalaisjärjestöjä", HS 25.1.) EU-maiden on kyettävä löytämään ihmisoikeuksia kunnioittavia, kestäviä ratkaisuja pakolais- ja maahanmuuttopolitiikkaan sekä luotava turvallisia ja laillisia reittejä Eurooppaan.
Europarlamentaarikko Jussi Halla-aho (ps) vaatii rankaisemaan pakolaisia ja siirtolaisia merestä pelastavia kansalaisjärjestöjä ja eväämään järjestöjen toimiluvan. Ehdotus on Pelastakaa Lapset ry:n mielestä pöyristyttävä.
"Meripelastusaluksemme nostaa merestä jokaisen hätään joutuneen emmekä erottele hädänalaisia siirtolaisuuden tai sodan tai vainon vuoksi pakoon lähteneitä", sanoo Pelastakaa Lasten pääsihteeri Hanna Markkula-Kivisilta.
Kansainvälinen Pelastakaa Lapset on syyskuusta 2016 lähtien pelastanut yli 2 700 ihmistä, heistä yli 400 lasta. Meripelastusalukseemme poimituista lapsista 80 % on ollut liikkeellä yksin, ilman vanhempiaan tai huoltajaa. Pohjois-Afrikasta Italiaan lähteneistä ihmisistä joka neljäskymmenes kuoli viime vuonna.
Meripelastusaluksemme Vos Hestia tekee kiinteää yhteistyötä Italian rannikkovartioston kanssa.
"Nostamme aikuiset ja lapset alukseen, annamme ensiapua, ruokaa, vettä ja peiton. Lapsille on oma tilansa, jossa he saavat ammattilaisten kriisiapua. Lastensuojelun ammattilaisemme varmistavat, että erityisen haavoittuvat ja yksin matkustavat lapset saavat kaiken tuen saapuessaan Italiaan. Kerromme hätääntyneille ihmisille, mitä maahan saapumisen jälkeen tapahtuu", kertoo Hanna Markkula-Kivisilta.
Italian Pelastakaa Lapset on jo kahdeksan vuoden ajan toiminut yhteistyössä maan viranomaisten kanssa satamakaupungeissa tarjoten lapsille, erityisesti yksin tulleille, tukea ja suojaa sekä ohjaten heitä Italian lastensuojelujärjestelmän piiriin.
Euroopan suljettua rajansa EU-Turkki -sopimuksella epätoivoiset ihmiset siirtyivät ylittämään Välimerta vaarallisimmille reiteille Pohjois-Afrikasta. Välimereen hukkui yli 4 700 henkeä vuonna 2016. Lapsia lähti vaaralliselle matkalle yli meren kaksi kertaa enemmän kuin vuotta aiemmin. UNHCR:n mukaan kaikista meren ylittäneistä lapsista jopa 87 % oli matkalla yksin.
Yhdenkään lapsen ei pitäisi joutua näin vaaralliselle matkalle meren yli. Jo vuosia olemme toimineet myös lähtösatamissa Pohjois-Afrikassa pakolais- ja siirtolaisperheiden parissa tarjoten suojelua, terveydenhoitoa, opetusta ja tietoa – yhtenä tavoitteena välttää hukkumiset merellä.
95 % alukseemme pelastetuista on Afrikan maista, joiden konfliktit ja köyhyys ovat jääneet muiden kriisien varjoon. Länsi- ja keskisessä Afrikassa 5,7 miljoonaa ihmistä, heistä 3,2 miljoonaa lasta, on joutunut pakenemaan kodeistaan väkivallan ja turvattomuuden vuoksi. Afrikan sarvessa tekemämme tutkimuksen mukaan lapset ja nuoret lähtevät usein matkaan heihin kohdistuvan väkivallan, syrjinnän, työ- ja koulutusmahdollisuuksien puutteen ja tyttöjen tapauksessa väkivallan, avioliiton ja epätasa-arvon takia.
"Lasten elinolosuhteita lähtömaissa on parannettava, jottei Välimeri ole jatkossakin ihmishauta. Ohjelmissamme Somaliassa ja Länsi-Afrikan Burkina Fasossa vahvistetaan paikallista lastensuojelujärjestelmää. Kehitysyhteistyöleikkausten takia kansainvälisten ohjelmiemme rahoitus on nykyisin 43 % pienempi kuin kaksi vuotta sitten", sanoo Hanna Markkula-Kivisilta.
EU-maiden on kyettävä päättämään kestävästä ja ihmisoikeussopimukset tunnustavasta maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikasta, jossa luodaan myös turvallisia ja laillisia reittejä Eurooppaan. Pelastakaa Lapset vaatii Suomea ja muita EU-maita ottavan vakavasti pakolaisten laillisen oikeuden hakea turvaa EU-alueelta. Esimerkiksi Suomi voi välittömästi auttaa pakolaisista suurinta vastuuta kantaneita naapurimaita nostamalla pakolaiskiintiötä tai mahdollistamalla jo turvapaikan saaneiden oikeus saada perheensä Suomeen. Ihmiset lähtevät liikkeelle niin kauan kuin todellisiin syihin, väkivaltaan, turvattomuuteen ja köyhyyteen, ei riittävästi puututa.
"Välimeri ei saa olla lasten joukkohauta tänäkin vuonna. Lapset ovat ennen kaikkea lapsia. Olivatpa heidän syynsä paeta mitkä tahansa, heillä on oikeus turvaan. Meillä on velvollisuus suojella lapsia, olivat he sitten synnyinmaassaan, Euroopassa tai matkalla tänne", sanoo Hanna Markkula-Kivisilta.
Pelastakaa Lapset (https://www.pelastakaalapset.fi/uutiset/eu-turkki-sopimus-ajoi-ihmiset-vaarallisemmille-reiteille-ihmisten-meripelastus-valttamatonta/) 26.1.2017
Quote from: Pelastakaa LapsetEuroopan suljettua rajansa EU-Turkki -sopimuksella epätoivoiset ihmiset siirtyivät ylittämään Välimerta vaarallisimmille reiteille Pohjois-Afrikasta.
Pelastakaa Lasten pääsihteeri Hanna Markkula-Kivisilta valehtelee.
Aiemmin Kreikan kautta yrittäneet eivät siirtyneet Pohjois-Afrikan reiteille. UNHCR:n tilastojen mukaan Pohjois-Afrikan kautta tulee afrikkalaisia ja bangladeshlaisia, kun taas Kreikan reitin kautta tuli lähinnä syyrialaisia, irakilaisia ja afganistanilaisia. Tämä tulee ilmi myös myöhemmin samassa tiedotteessa:
Quote from: Pelastakaa Lapset95 % alukseemme pelastetuista on Afrikan maista, joiden konfliktit ja köyhyys ovat jääneet muiden kriisien varjoon.
Suurimmalla osalla näistä afrikkalaisista ei ole perusteita turvapaikkaan tai suojeluun. He tulevat, koska saavat jäädä Eurooppaan siitä huolimatta. He tulevat, koska eurooppalainen meritaksipalvelu mahdollistaa tulemisen.
Quote from: Pelastakaa LapsetEU-maiden on kyettävä päättämään kestävästä ja ihmisoikeussopimukset tunnustavasta maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikasta, jossa luodaan myös turvallisia ja laillisia reittejä Eurooppaan.
Humanitaarisen maahanmuuton kasvattaminen ei voi mitenkään olla kestävää politiikkaa.
Quote from: Pelastakaa LapsetPelastakaa Lapset vaatii Suomea ja muita EU-maita ottavan vakavasti pakolaisten laillisen oikeuden hakea turvaa EU-alueelta. Esimerkiksi Suomi voi välittömästi auttaa pakolaisista suurinta vastuuta kantaneita naapurimaita nostamalla pakolaiskiintiötä tai mahdollistamalla jo turvapaikan saaneiden oikeus saada perheensä Suomeen.
Pakolaiskiintiön nostaminen tai perheenyhdistämisen helpottaminen eivät liity turvapaikanhakijoiden oikeuteen hakea turvaa EU-alueelta. Perheenyhdistämiseen ei vaadita näyttöä suojeluntarpeesta.
Pakolaiskiintiöt eli Suomeen ja Eurooppaan asuttaminen on äärimmäisen kallis tapa auttaa. Rajallisiksi tiedettyjen resurssien maailmassa järjestöjen luulisi vastustavan tehotonta rahankäyttöä eikä vaativan sitä.
No Höh, pelastakaa lapset järjestölle olen välillä lahjoittanut rahaa, loppu nyt!
Halla-ahon esitys oli loppukevennysaiheena Ylen Jälkiviisaissa (http://areena.yle.fi/1-3961553?autoplay=true). Avainsanoista triggeröitymiseen meni vierailla (Kreeta Karvala, Ville Blåfield, Jussi Heikelä) noin sekunti, ja rattoisa Halla-aho-bashaus jatkui reippaasti tasatunnin uutislähetyksen ajalle.
Kukaan, keskustelua alustanut toimittaja mukaan lukien, ei kauhistelunsa ohessa edes maininnut sitä, että nuo ns. meripelastajat odottelevat noudettavia Libyan rannikon läheisyydessä ja toimivat käytännössä viimeisenä lenkkinä ihmissalakuljettajien bisnesketjussa kuskatessaan ihmiset Libyan sijasta Italiaan. Ilman heitä ihmissalakuljettajat eivät voisi lähettää ihmisiä eteenpäin veneillä, joiden ei ole tarkoituskaan kestää Italiaan asti vaan vain Eurooppa-linjan pysäkille.
QuoteIhmisten pelastamisesta ei pidä rangaista
Europarlamentin jäsen Jussi Halla-aho on tehnyt Euroopan komissiolle aloitteen, jonka mukaan Välimerellä suoritettavat kansalaisjärjestöjen meripelastusoperaatiot tulisi sanktioida. Suomen Meripelastusseura pitää Halla-ahon aloitetta kansainvälisten lakien ja sopimusten vastaisena ja epäinhimillisenä. Meripelastajat, sekä viranomaiset että kansalaisjärjestöt, toimivat ihmisarvoa kunnioittaen ja hädässä apua tarjoten.
Suomen Meripelastusseuran aluksia ei ole toistaiseksi ollut mukana Välimerellä tapahtuvissa pelastusoperaatioissa, mutta Seuran koulutuspäällikkö oli parin viikon ajan keväällä 2016 Kreikan ja Turkin välisellä merialueella osana Ruotsin Meripelastusseuran alusmiehistöä. Jo tuo jakso osoitti, että ihmisillä on hätä ja tarve saada apua kaikin mahdollisin keinoin. Riskejä täynnä olevaan merimatkaan ei lähdetä kevyin perustein. Samanlainen on tilanne myös muualla Välimerellä.
Ylilastatut ja merikelvottomat veneet ovat käytännössä merihädässä sillä hetkellä, kun niiden kiinnitysköydet irtoavat. Ihmisiä tulee auttaa silloin, kun siihen merellä tarve on. Meripelastusjärjestöjen tehtävä on selvä: vesillä hätään joutuneiden ihmisten pelastaminen viranomaisten tukena ja heidän johtamanaan. Pakolaisuuteen johtavia syitä ei ratkaista jättämällä ihmisiä meren armoille vaan ratkaisut tulee löytää muilla keinoilla.
Suomen Meripelastusseura osana kansainvälistä meripelastusyhteisöä haluaa omalla kannanotollaan tukea kaikkia Välimerellä ja muilla maailman vesialueilla toimivia pelastusjärjestöjä ja -viranomaisia heidän tärkeässä työssään.
Meripelastusseura (http://www.meripelastus.fi/fi/uutiset/2571) 27.1.2017
Eli kun "ylilastatut ja merikelvottomat veneet ovat käytännössä merihädässä sillä hetkellä, kun niiden kiinnitysköydet irtoavat", eikä niillä ole siis tarkoituskaan ylittää Välimerta, on ainoa inhimillinen ratkaisu mennä kärkkymään lähtijöitä Libyan rannikon läheisyyteen ja valehdella itselleen ja muille, että ei silti ole osa ihmissalakuljetusbisnestä.
QuoteYlilastatut ja merikelvottomat veneet ovat käytännössä merihädässä sillä hetkellä, kun niiden kiinnitysköydet irtoavat.
Ei. Afrikkalainen on käytännössä merihädässä kun napanuora katkeaa. Napanuoran tilalle olisi löydettävä sosiaalihyysäri ja suomalainen veronmaksaja.
Laitan nopeasti tähän (kun on tätä viikonloppuakin tässä vietettävänä, ja asia ei muutenkaan ole mitenkään tärkeä...NOT!)
Ensin laajemmat yhteydet: olen tämän jo yli vuosi sitten bongannut, mahdollisesti tänne tai jonnekin muualle siitä viestin laittanut, en muista. Enkä muista lähdettäkään, mutta asian kyllä muistan:
Yhdysvaltain kuudes laivasto. Sen päämaja on Italian Napolissa. Bongaamani tiedon mukaan Obaman hallinnon aikana kuudes laivasto on suojannut noita "pakolais"kuljetuksia, jotta varmasti ovat päässeet perille Italian puolelle, esim. Lampedusaan. Saapa nähdä, kuinka pian riuskaotteiselta tuntuva Trump saa otettua armeijan komentoonsa ja esim. tehtyä jotakin tälle yllämainitulle asialle?
________________
Nämä vihonviimeiset "kansalaisjärjestöt" ja "hyväntekeväisyysjärjestöt"! Voisi ystävällisesti jo kuolla pois esim. Soros Open Societynsä kanssa! Hänen kynästään tuntuu olevan paljon lähtöisin tästä nykyisestä "kriisistä":
http://www.zerohedge.com/news/2016-07-08/how-george-soros-singlehandedly-created-european-refugee-crisis-and-why
Paavo Tajukangas on tänään kirjoittanut (en etsi, sorry), kuinka Ruotsin Meripelastusseura, Aftonbladet jne. "Gula Båtar" -hankkeensa kanssa on mukana suoraan sanottuna ihmissalakuljetuksessa jne...
Tässä ruotsalaisten touhuista
"Välimeren suurin ihmissalakuljettajajärjestö on ruotsalainen Gula Båtarna
Johan Berg 27.1.2017 12:20 Politiikka
Välimerellä pakolaisia pelastavia kansalaisjärjestöjä pitäisi rangaista, MEP Jussi Halla-aho sanoi taannoin mm. Helsingin Sanomille:
– On merkkejä, että Libyan rannikkoa lähellä operoivat kansalaisjärjestöt jo pelkällä läsnäolollaan houkuttelevat ihmisiä lähtemään merelle. Järjestöt jopa yllyttävät ihmisiä olemaan tekemättä yhteistyötä italialaisten viranomaisten kanssa, jolloin heitä ei rekisteröidä mihinkään järjestelmään.
Halla-aho jatkaa:
– On hyvin vakava ongelma, että Välimerellä toimii tällainen meritaksipalvelu, joka tuo tuhansittain ihmisiä Eurooppaan sen sijaan, että heidät palautettaisiin takaisin lähtösatamiin.
Eräs tällainen hyväntekeväisyysjärjestö on nimeltään Gula Båtarna. Suurin laittomia ihmisiä salakuljettava järjestö on siis ruotsalainen. Järjestö toimii yhteistyössä Ruotsin meripelastusyhdistyksen ja eri mediayhtiöiden, kuten Aftonbladetin kanssa, ja rahoittaa toimintaansa yksityisiltä ihmisiltä ja yrityksiltä kerättävillä varoilla. Luultavasti järjestö saa myös valtion apurahaa. Vuoden 2015 aikana järjestö keräsi yhteensä noin 42,6 miljoona kruunua (4,6 miljoonaa euroa) toimintansa rahoittamiseen.
Järjestön toiminta perustuu siihen, että sillä on kymmeniä noin 15 metrisiä meripelastusveneitä, jotka partioivat Välimerellä Italian eteläpuolella ja Kreikan saaristossa. Järjestö kertoo pelastavansa ihmisiä, mutta tosiasiassa toiminta muistuttaa ihmissalakuljetusta. Kun tällainen partiovene partioi merellä ja huomaa pakolaisaluksen, partiovene ohjaa pakolaisaluksen turvallisesti joko Italiaan tai Kreikkaan sen sijaan, että alus ohjattaisiin turvallisesti takaisin lähtömaahan. Pakolaisalukset ovat lähes aina kansainvälisillä vesillä, mutta varsinkin Libyan suunnalta tulevat alukset ovat pelastustoimien tapahtuessa usein Libyan aluevesirajojen sisällä. Pakolaiset luottavat siihen, että ruotsalaiset käyvät noukkimassa heidät Eurooppaan.
Lähes kaikki Libyan suunnalta tulevat pakolaiset toimivat saman kaavan mukaan: ihmissalakuljettajat hinaavat omilla veneillään juuri ja juuri pinnalla pysyviä laivan raatoja muutaman kymmenen kilometrin päähän Afrikan rannikosta, ja sen jälkeen täyteen lastatut laivat jätetään kellumaan. Sitten alkaa odotus. Alukselta lähetetään mayday- hätäkutsua, ja koska kaikilla aluksilla on velvollisuus auttaa hätäkutsun lähettänyttä toista alusta, rientävät ruotsalaiset apuun, ja pakolaisalus hinataan Eurooppaan. Sitä ei siis hinata takaisin Afrikkaan, vaan nimenomaan Eurooppaan, ja usein vieläpä Libyan aluevesirajojen sisäpuolelta.
Gula Båtarnan suurin puuhapetteri on mediajätti Aftonbladet, joka on järjestänyt rahoituksen keräämiseksi erilaisia gaaloja ja musiikkitapahtumia. Lisäksi järjestö myi nettisivujensa kautta erilaisia yrityspaketteja, joista kultajäsenen paketti oli 100 000 kruunun lahjoitus. (10 526 euroa). Järjestön nettisivut ovat juuri tätä kirjoittaessa alhaalla, mutta lahjoituksia ovat antaneet useat ruotsalaiset suuryritykset. Veneiden lahjoituksen taustalla toimii muuan suuri ruotsalainen venefirma.
Jos siis ruotsalaiset haluavatkin täyttää maansa pakolaisilla, niin samalla he väistämättä tulevat jakaneeksi rikkautta koko Eurooppaan."
https://www.kansalainen.fi/valimeren-suurin-ihmissalakuljettajajarjesta-ruotsalainen-gula-batarna/
Ullatus, ISIS tienaa ihmissalakuljetuksella.
http://time.com/3857121/isis-smuggling/
Suomen Meripelastusseura moraalisäteilee.
http://www.meripelastus.fi/fi/uutiset/2571
Tajukankaan artikkeli.
https://paavotajukangas.com/2017/01/27/valimeren-suurin-ihmissalakuljetusjarjesto-ruotsalainen/
Mikä ihmeen meripelastus operaatio se on, jos Libyan rannikolta hinataan veneet Italiaan? Kuulostaa enemminkin bisnekseltä!
Quote from: Java on 28.01.2017, 22:15:00
Mikä ihmeen meripelastus operaatio se on, jos Libyan rannikolta hinataan veneet Italiaan? Kuulostaa enemminkin bisnekseltä!
Eikä mafialla sitten mitään tekemistä asian kanssa...
Quote from: DuPont on 28.01.2017, 22:36:15
Quote from: Java on 28.01.2017, 22:15:00
Mikä ihmeen meripelastus operaatio se on, jos Libyan rannikolta hinataan veneet Italiaan? Kuulostaa enemminkin bisnekseltä!
Eikä mafialla sitten mitään tekemistä asian kanssa...
Ei tietenkään! Vain siinä tapauksessa se voisi hommaan ryhtyä, jos ihmissalakuljetus olisi kannattavampaa kuin huumekauppa.
Tässäkin asiassa ruotsalaiset ovat tosiaan puuhapettereitä ja luultavasti Halla-ahokin ajatteli tuota Gula Båtarnaa yhtenä. Se kun on suurin. Niillä on tosiaan jotain 15 kpl:tta sellaisia reilu 15 metrisiä veneitä, joita meripelastus yms viranomaiset käyttää. Hyvin varustettuja paatteja, joissa on mukana tarpeet hinaamiseen ja muuta kelluketta ja puhallettavaa kumivenettä.
Postaavat 24/7 siinä Italia-libya- akselilla ja tarvittaessa hakevat niitä Libyan puolelta kun saavat maydayn. Ne uskaltavat nyt mennä Libyan puolelle kun se valtio on vähän jotenkin lässähtänyt eikä noteeraa sveduja aluevesirajojensa sisällä.
Aftonbladet tekee säännöllisesti päivityksiä miten "taas pelastettiin 100 ihmistä" plus kuvituksina märiseviä afrikaanoja tai muita kehiksiä.
Olen miettinyt, että menisin Italiaan niiden tukikohtaan jonain suvakkitoimittajana ja ottaisin mukaan jonkun Boschin kevyen ruuvivääntimen. Sillä vetelis niiden veneisiin parin millin poralla reikiä vesirajan alle niin paatit alkais imeen vettä välirunkoon. Parissa viikossa paatti olis niin raskas, että se olis käyttökelvoton. Ja tuota porareikää ei kukaan tajuaisi.
Typerät ruotsalaiset.
Pakko taas kun kukaan muu ei kuitenkaan näytä tätä logiikan puuttumista JH-a:n jutuissa tajuavan, niin uhrauduttava:
Jh-a oli siis aiemmin tarkoittanut, että nämä mereltä pelastavat ovat laittomia ja näitä tulisi kohdella sellaisina. Tämä sanktiointi taas tarkoittaa, että näille pelastajille tulee antaa laillinen asema ja sitten tuomita.
Eli mitä se Tory-satelliitti nyt tarkoittaa, kun välitön seuraus olisi meritaksien tunnustaminen?
Quote from: Vredesbyrd on 29.01.2017, 00:30:26
Pakko taas kun kukaan muu ei kuitenkaan näytä tätä logiikan puuttumista JH-a:n jutuissa tajuavan, niin uhrauduttava:
Eli mitä se Tory-satelliitti nyt tarkoittaa, kun välitön seuraus olisi meritaksien tunnustaminen?
Ei siinä mitään, uhriudu ja kerro lisää satelliiteista.
ECR-euroryhmään liityttiin persuissa siksi, koska se on brittien konservatiivien puolueen ryhmä, sillä brittien toryt ovat todellakin vennamolaisesti olleet pienen ihmisen puolella. Siitä tämä satelliittinimitys.
Quote from: Roope on 28.01.2017, 17:14:47
Eli kun "ylilastatut ja merikelvottomat veneet ovat käytännössä merihädässä sillä hetkellä, kun niiden kiinnitysköydet irtoavat", eikä niillä ole siis tarkoituskaan ylittää Välimerta, on ainoa inhimillinen ratkaisu mennä kärkkymään lähtijöitä Libyan rannikon läheisyyteen ja valehdella itselleen ja muille, että ei silti ole osa ihmissalakuljetusbisnestä.
Suomen meripelastusseura voisi ottaa oman osansa tästä liiketoiminnasta. Suomalaisille vesilläliikkujelle myydään sellaista "Trossi"-palvelua, jonka avulla hätään joutunut saa jollain lailla edulisemman tai muuten paremman palvelun hätätilantessa merellä kuin sitä ilman oleva.
Suomen meripelastusseuran kannattaisi kehittää tätä Trossia niin että siihen liitettäisiin asylum ja alkaa myyymään Libyan satamissa tukevasta muovista tehtyä levyä, jossa toisella puolella lukisi "Trossi" ja toisella "Aylum". Silloin laittomat maahantunkeutujat vain ensin näyttäisivät merellä tätä Trossi-puolta ja pääsisivät pelastajien kyytiin ja sitten kun tultaisiin rannikolle niin näytettäisiin Asylumia ja tie eteenpäin olisi turvattu. Kun ottaa huomioon kuinka monta miljoonaa potentiaalista laitonta tulijaa Afrkassa on, niin tämä avaisi Meripelastuseuralle mahtavat tulevaisuuden näkymät toiminnnan kehittmiseen. Seuran ei tarvitsi enää taistella niukoista veikkausvoittovaroista vaan yhdistelmäkilven tuotto mahdollistaisi meripelastuslaivaston kehittämisen aivan uusiin ulottuvuuksiin ja myös kotimaan rannikoilla voitaisiin tehostaa Trossin myyntiä. Liiketoni joka tuo lisää liiketomia !
Tämä ei tarkoita suinkaan sitä etten arvostaisi Suomen meripelastuseuran toimintaa kotimaan vesillä, mutta seuran kannanotto Euroopan parlamenttiedustaja Halla-Ahon esitykseen sai mielikuvitukseni liikkeelle. Ja ihan vaan seuran parasta ajatellen.
Mitäs jos edes takavarikoitaisiin nuo veneet, jotka tuovat laittomia siirtolaisia?
Quote from: DuPont on 29.01.2017, 03:56:17
Mitäs jos edes takavarikoitaisiin nuo veneet, jotka tuovat laittomia siirtolaisia?
Juuri noin. Ensi alkuun niille olisi lätkäistävä tuollainen 100 k€/vuosi huvikuunarivero.
Tuon Gula Båtarna -jutun luulisi avaavan puolisokeidenkin silmät. Tärähtäneistöllähän simmut ovat muurautuneet kiinni, joten heille asiasta on tarpeetonta mainita. Kylläpä alkoi muumittamaan todella rajusti tuon luettuani. Kernaasti tuon ruåtsalaisten ihmissalakuljetuslaivaston voisi puolestani upottaa Välimeren syvänteisiin, mutta sääli hienoja ja syyttömiä aluksia. Ne olisi takavarikoitava johonkin hyödylliseen käyttöön. Voisin pakkohuutokaupasta lunastaa satasella yhden proomuksi.
En ole hetkeen nähnyt sellaista älyllistä epärehellisyyttä kuin tämän aiheen käsittelyn tiimoilta.
Jos Halla-aho kieltäisi pankkiryöstöt, niin samalla logiikalla voisi odottaa pöyristymistä siitä, että Halla-aho ei antaisi ihmisten nostaa rahaa omilta tileiltään.
Quote from: rontti4 on 28.01.2017, 19:44:11
Välimerellä pakolaisia pelastavia kansalaisjärjestöjä pitäisi rangaista, MEP Jussi Halla-aho sanoi taannoin mm. Helsingin Sanomille:
– On merkkejä, että Libyan rannikkoa lähellä operoivat kansalaisjärjestöt jo pelkällä läsnäolollaan houkuttelevat ihmisiä lähtemään merelle. Järjestöt jopa yllyttävät ihmisiä olemaan tekemättä yhteistyötä italialaisten viranomaisten kanssa, jolloin heitä ei rekisteröidä mihinkään järjestelmään.
Halla-aho jatkaa:
– On hyvin vakava ongelma, että Välimerellä toimii tällainen meritaksipalvelu, joka tuo tuhansittain ihmisiä Eurooppaan sen sijaan, että heidät palautettaisiin takaisin lähtösatamiin.
On on. Erittäin vakava. Mutta olisin silti huomattavasti iloisempi nähdessäni parlamenttiedustaja Halla-ahon keskittyvän pelastusoperaatioon, jolla Suomi irrotetaan tuosta romahduksen partaalla olevasta Eurostoliitosta. Luulisi pikkuhiljaa lamppu syttyvän ja ymmärryksen syntyvän siitä, että niiden harvojen kansallismielisiksi itseään kutsuvien, jotka pääsivät tavallisten suomalaisten äänillä päättäviin asemiin, tulisi keskittyä suomalaisten turvallisuudesta huolehtimiseen ja Suomen kansallisen edun ajamiseen.
Jos suomalaisen nuivaston kärki käyttää aikansa Eurostoliiton siirtolaisongelmien pohtimiseen, niin sitten meillä ei ole ketään. Erään eurooppalaisen konkurssivaltion edun valvomiseen käytetystä energiasta en viitsi enää edes mainita, sillä niin surkea on viime vuosien ansioluettelo.
Quote from: Roope on 27.01.2017, 20:13:26
Halla-ahon esitys oli loppukevennysaiheena Ylen Jälkiviisaissa (http://areena.yle.fi/1-3961553?autoplay=true). Avainsanoista triggeröitymiseen meni vierailla (Kreeta Karvala, Ville Blåfield, Jussi Heikelä) noin sekunti, ja rattoisa Halla-aho-bashaus jatkui reippaasti tasatunnin uutislähetyksen ajalle.
...
Tyhjännaurajia YLEnannossa kyllä riittää, mutta yleensä nauru päättyy siten, kun puheeksi otetaan
Suomen kansallinen turvallisuus. Aivan kuin se olisi joku tabu, kun ei siitä kukaan enää puhu. Senhän tulisi olla prioriteettien kärjessä.
Miksi keltaiset veneet ei vie kunniavieraita perille asti? Malmön valot kutsuu. Siinä kohdattaisi historian havinaa, vähänkuin aikoinaan siirtolaiset saapui Ellis islandille. Palavat autot symboloi vapaudenpatsasta.
^Malmössä ottaa vastaan Turning Torso ruotsalaisen kieroutuneisuuden symbolina.
Oisko seuraava Run for Freedom hyvä järjestää Välimeren 'pelastusoperaatioiden' lopettamisen puolesta?
Pääsihteeri Markkula-Kivisilta lähti HS:ssa Halla-ahon kimppuun.
Pääsihteeri Markkula-Kivisilta on Pelastakaa Lapset ry:n pääsihteeri. Hänen ärheä mielipiteensä julkaistiin HS:ssa 30. tammikuuta 2017. Samalla Markkula-Kivisilta paljastaa, että yhdistys rahoittaa venetaksipalvelua Välimerellä ja venematkaajien valmennustyötä Pohjois-Afrikassa. Lisäksi hän vaatii Suomeen lisää kiintiöpakolaisia ja lisää muuttajaperheiden yhdistämishankkeita.
Pelastakaa Lapset ry saa 41 prosenttia rahoituksestaan suoraan verovaroista.
On röyhkeää, että Markkula-Kivisilta jakaa neuvojaan Halla-aholle ja muille poliitikoille ikäänkuin olisi jonkin vapaaehtoisjärjestön edustaja. Näin ei ole vaan hän nostaa rahaa omaan ja järjestönsä taskuun suoraan palkansaajien lompakosta.
Markkula-Kivisilta on kokoomuksen entinen kansanedustaja (1991–2003). Hän heittäytyi poliittisella laskuvarjolla "kansalaisjärjestön" pääsihteeriksi kuten Tuija Brax (vihr) monen muun ex-kansanedustajan tavoin. Moraali ei ole muutenkaan Pelastakaa Lapset ry:ssä kovin korkealla. Viime vuonna järjestössä paljastui 30.000 euron kavallus.
On syytä harkita, että Pelastakaa Lapset ry:ltä evätään kaikki vationapu. Venetaksit afrikkalaisille eivät ole sellainen julkinen hanke, joka palkansaajien tulisi rahoittaa.
HS 30.1.2017 Mielipide-palsta
OLEN tyrmistynyt europarlamentaarikko Jussi Halla-ahon (ps) ehdotuksesta evätä järjestöiltä toimilupa, jos he pelastavat pakolaisia ja siirtolaisia Välimerestä.
Kansainvälinen Pelastakaa Lapset on syyskuusta lähtien pelastanut merestä yli 2 700 ihmistä, joista yli 400 oli lapsia. Lapsista 80 prosenttia on ollut liikkeellä yksin. Lapset saavat aluksessa kriisiapua ja lastensuojelun ammattilaisten tuen. Annamme ruokaa, juomaa ja ensiapua. Kerromme, mitä maihinnousun jälkeen viranomaisten kanssa tapahtuu.
Euroopan suljettua rajansa epätoivoiset ihmiset ylittävät Välimeren Pohjois-Afrikasta. Matkalla hukkui viime vuonna enemmän ihmisiä kuin koskaan, yli 4 700 henkeä. Pohjois-Afrikasta lähteneistä joka neljäskymmenes kuoli. Lapsia lähti merenylitykseen kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2015. Yhdenkään lapsen ei pitäisi joutua näin vaaralliselle matkalle. Jo vuosia olemme toimineet myös Pohjois-Afrikan lähtösatamissa pakolais- ja siirtolaisperheiden parissa tarjoten suojelua, terveydenhoitoa ja tietoa – yhtenä tavoitteena välttää hukkumiset.
Alukseemme pelastetuista on 95 prosenttia Afrikan maista, joiden konfliktit ja köyhyys ovat jääneet muiden kriisien varjoon. Lapset lähtevät pakoon väkivallan, syrjinnän, työ- ja koulutusmahdollisuuksien puutteen ja tyttöjen tapauksessa avioliiton ja epätasa-arvon takia.
Ihmiset lähtevät liikkeelle niin kauan kuin lähdön todellisiin syihin ei riittävästi puututa. Lasten elinolosuhteita lähtömaissa on parannettava. EU-maiden on kyettävä päättämään kestävästä ja ihmisoikeussopimukset tunnustavasta maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikasta, myös turvallisista ja laillisista reiteistä Eurooppaan. Suomi voi auttaa heti nostamalla pakolaiskiintiötä tai mahdollistamalla perheenyhdistäminen.
Lapset ovat ennen kaikkea lapsia. Olivatpa heidän syynsä paeta mitkä tahansa, heillä on oikeus turvaan.
Hanna Markkula-Kivisilta
Pääsihteeri, Pelastakaa Lapset
Quote from: Pyöräilijä on 30.01.2017, 21:28:41
Pääsihteeri Markkula-Kivisilta lähti HS:ssa Halla-ahon kimppuun.
Lyhennetty ja Markkulalle personoitu ("Pelastakaa Lapset on tyrmistynyt..." => "Olen tyrmistynyt...") versio järjestön aiemmasta tiedotteesta.
Hesarin versioon ei ole korjattu tiedotteen valheellista väitettä, että Kreikan reitin sulkeminen olisi pakottanut epätoivoiset ihmiset sieltä Pohjois-Afrikan reitille. Markkulan ja järjestönsä voisi helposti haastaa tästä, sillä sensaatiohakuiselle väitteelle ei ole olemassa minkäänlaista tukea.
Quote from: Roope on 30.01.2017, 22:04:20
Quote from: Pyöräilijä on 30.01.2017, 21:28:41
Pääsihteeri Markkula-Kivisilta lähti HS:ssa Halla-ahon kimppuun.
Lyhennetty ja Markkulalle personoitu ("Pelastakaa Lapset on tyrmistynyt..." => "Olen tyrmistynyt...") versio järjestön aiemmasta tiedotteesta.
Hesarin versioon ei ole korjattu tiedotteen valheellista väitettä, että Kreikan reitin sulkeminen olisi pakottanut epätoivoiset ihmiset sieltä Pohjois-Afrikan reitille. Markkulan ja järjestönsä voisi helposti haastaa tästä, sillä sensaatiohakuiselle väitteelle ei ole olemassa minkäänlaista tukea.
¨
"Ajatelkaa edes lapsia!" Johan oli tuubaa. Ei siellä paljoa lapsia ole, vaikka alaikäisiksi ilmoittautuvat aikuiset miehet lasketaan mukaan.
Quote from: Pyöräilijä on 30.01.2017, 21:28:41
HS 30.1.2017 Mielipide-palsta
OLEN tyrmistynyt europarlamentaarikko Jussi Halla-ahon (ps) ehdotuksesta evätä järjestöiltä toimilupa, jos he pelastavat pakolaisia ja siirtolaisia Välimerestä.
Kansainvälinen Pelastakaa Lapset on syyskuusta lähtien pelastanut ...
Mitäpä, jos tuo Libyan rannikkovartiosto hoitaisi nuo hommat? Jos sille antaa riittävästi tukea, niin muiden ei tarvitse enää ryhtyä pelastushommiin. Mereen hukkuvien määräkin laskisi sattuneesta syystä radikaalisti. Pelastakaa Lapset järjestöstä elantonsa hankkivat tosin jäisi nuolemaan näppejään, mutta ainahan voi ryhtyä vuolemaan vaikka kaarnaveneitä. Menevät kuulemma hyvin kaupaksi maailmalla. Menestysartikkeli, sanovat ...
Alla oleva Nigeria Sunin uutisoima juttu oli tänään myös Le Figarossa. Jutussa mainittu merimaili (nautical mile) on 1 852 metriä.
QuoteLibyan coastguard intercepts 700 Europe-bound migrants
News24 Tuesday 31st January, 2017
Tripoli - The Libyan coastguard said on Monday it had intercepted around 700 Europe-bound migrants in territorial waters off Sabratha in the west of the North African country.
"The coastguard intercepted 700 migrants on board two wooden boats on Friday three nautical miles from the town of Sabratha," some 70km west of Tripoli, coastguard spokesperson General Ayoub Qassem told AFP.
He said people smugglers on the beach in the area opened fire on coastguards, without causing any casualties.
"Fire was returned, causing the smugglers to take flight," Qassem said.
He said most of the people detained were from sub-Saharan Africa, but also among them were Egyptians, Syrians, Tunisians and Palestinians.
European countries are trying to curb the flow of illegal migrants, including by boosting their support for the Libyan coastguard.
Since Friday, more than 1 360 migrants have been rescued by the Italian coastguard, and three bodies recovered.
Despite winter conditions, dozens of makeshift boats packed with migrants still set off from Libyan shores bound for Italy.
People smugglers have exploited the chaos gripping Libya since the 2011 uprising that overthrew dictator Moammar Gaddafi to traffic migrants across the Mediterranean.
It is big business for the smugglers who cram migrants into boats that are small and unsafe for the perilous journey to Italy just 300km from Libya.
Thousands of migrants try each year to make the crossing, but many drown when their boats founder.
In the absence of an army or a regular police force in Libya, several militias act as coastguards but are often being accused of complicity or even involvement in the lucrative trade.
Source: News24
http://www.nigeriasun.com/index.php/sid/251319649
Lihavoinnit mun.
Quote from: Roope on 30.01.2017, 22:04:20
Quote from: Pyöräilijä on 30.01.2017, 21:28:41
Pääsihteeri Markkula-Kivisilta lähti HS:ssa Halla-ahon kimppuun.
Lyhennetty ja Markkulalle personoitu ("Pelastakaa Lapset on tyrmistynyt..." => "Olen tyrmistynyt...") versio järjestön aiemmasta tiedotteesta.
Hesarin versioon ei ole korjattu tiedotteen valheellista väitettä, että Kreikan reitin sulkeminen olisi pakottanut epätoivoiset ihmiset sieltä Pohjois-Afrikan reitille. Markkulan ja järjestönsä voisi helposti haastaa tästä, sillä sensaatiohakuiselle väitteelle ei ole olemassa minkäänlaista tukea.
Eikö turvapaikanhakukritiikitön Markkula-Kivisilta lainkaan tyrmisty Frontexin asiantuntijoista, joihin Halla-aho vetoaa?
>:( :flowerhat:
Quote"Frontexin asiantuntijoiden mukaan kansalaisjärjestöjen meripelastusoperaatiot tapahtuvat aivan Libyan rannikon läheisyydessä, mikä houkuttelee laittomia maahanmuuttajia lähtemään vaaralliselle merimatkalle. Kansalaisjärjestöjen työntekijät myös ovat käyttäneet valosignaaleja ohjatakseen laittomien maahanmuuttajien veneet omaa sijaintiaan kohti, hän jatkaa aloitteessaan."
Itse olen tyrmistynyt siitä, että veroeuroin rahoitettu väestönsiirtohumanitaarinen vapaaehtoisjärjestö on ainoastaan tyrmistynyt eikä lainkaan pöyristynyt.
YLE:n nenäpäivää varten kannattaisi harjoitella nimenomaan
pöyristymisilmettä. Tässä 10 h noin ensi alkuun. Ja ihan ilmaiseksi, ei tarvitse turvautua mainostoimiston osakeyhtiöhumanitaarisiin palveluihin:
https://www.youtube.com/watch?v=yGfhSAGgn1g&t=74s
Quote from: Helsingin UutisetPelastusoperaatiot "teollisen mittakaava ihmissalakuljetusta" – ajatushautomo selvitti, mitä Välimerellä tapahtuu
Eurooppamielinen ajatushautomo Gefira arvostelee kovin sanoin eri kansalaisjärjestöjen ja viranomaisten toimintaa osana Välimeren ihmissalakuljetusbisnestä.
Libyasta on kuljetettu Italiaan 150 000–180 000 siirtolaista vuodessa sen jälkeen, kun EU:n ja Italian rahoittamat meripelastusoperaatiot aloitettiin Välimerellä 2014.
[...]
Pelastusoperaatioiden rungon muodostavat vajaan parinkymmenen kansalaisjärjestön alukset, jotka operoivat Italian ja Libyan välillä.
Gefira-ajatushautomon mukaan järjestöjen hyvää tarkoittava toiminta ei ole ratkaisu, vaan osa ongelmaa.
Gefiran mukaan avustusjärjestöjen toiminta aivan Libyan rannikon tuntumassa on käytännössä "teollisen mittakaava ihmissalakuljetusta", sillä se toimii houkuttimena sekä salakuljettajille ja siirtolaisille.
[...]
Gefiran mukaan eräässä tapauksissa viranomaiset ohjasivat pelastusaluksen pelastuspaikalle ennen kuin täyteen pakattu siirtolaisten vene Libyasta oli lähtenyt liikkeelle.
[...]
Gefiran mielestä järjestöjen toimintaa voi pitää "rikollisena", sillä suurin osa Libyan kautta Eurooppaan tulevista ihmisistä ei ole oikeutettu turvapaikkaan, vaan päätyy laittomaan maassa olemiseen.
EU-instituutioiden päätökset kuitenkin korostavat, ettei järjestöjä voida syyttää pelastustoiminnasta.
Siirtolaisia merestä pelastavat kansalaisjärjestöt vetoavat auttavansa epäinhimilliseen ja epätoivoiseen asemaan joutuneita ihmisiä.
Ohessa uutisen kuvituksena oleva kuvakaappaus aivan Libyan rannikolla saalistavista kansalaisjärjestöjen ihmiskauppameritakseista.
koko uutinen: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/483208-pelastusoperaatiot-teollisen-mittakaava-ihmissalakuljetusta-ajatushautomo-selvitti
Ensin ihmettelin Halla-ahon jyrkkää ulostuloa tässä asiassa. Sitten satuin jossain uutisissa näkemään kun näitä pelastajia haastateltiin. He partioivat käytännössä Libyan rannikolla. Pysäyttävät kaikki kumiveneet ja ottavat ihmiset kyytiin ja tyrkkäävät isoihin laivoihin, jotka vievät heidät Maltalle.
Ja väittävät vievänsä ihmiset turvaan ihmissalakuljettajilta. Sen sijaan että torppaisivat ihmissalakuljetuksen, kannustavat vieläkin täydempien ja kiikkerämpien alusten vesille laittoon, kun apu on valonheittimen kantaman päässä.
Stoppi tälle toiminnalle ja keskitytään niihin salakuljettajiin ja niiden vastuuseen saattamiseen. Sitähän kait ne Maltalla oikein EU-tasolla pohtivat.
Liittyyköhän Sipilän hätäkokous tähän. Tulihan hän juuri Maltalta-
-i-
QuoteEU-rajaviraston johtaja: Siirtolaisten pelastaminen Välimerellä rohkaisee ihmissalakuljetusta
EUROOPAN unionin rajaviraston Frontexin johtaja Fabrice Leggeri arvostelee järjestöjä, jotka pelastavat ihmisiä merestä Välimerellä lähellä Libyan rannikkoa.
Hän puhui asiasta saksalaisen Die Welt -lehden haastattelussa.
Leggerin mielestä meripelastustoimia olisi "tarkistettava". Pelastaminen kovin lähellä Libyaa voi rohkaista ihmissalakuljettajia, hän sanoi lehdelle.
"Merellä jokaisella on velvollisuus auttaa ihmisiä, jotka ovat hädässä", Leggeri totesi.
"Mutta meidän on vältettävä tukemasta rikollisverkostoja ja ihmiskauppiaita Libyassa sillä, että siirtolaisia poimitaan eurooppalaisiin aluksiin yhä lähempänä Libyan rannikkoa."
"Tämä johtaa siihen, että salakuljettajat pakottavat vielä aiempia vuosia enemmän siirtolaisia merikelvottomiin aluksiin, ilman riittäviä vesi- ja polttoainevarastoja."
[...]
FRONTEX on ennenkin pitänyt järjestöjen meripelastusta ongelmana. Viime vuonna julki vuotaneessa Frontexin sisäisessä raportissa väitettiin, että meripelastus auttaa ihmissalakuljettajia.
[...]
TÄNÄ VUONNA Libyan edustalta on ehditty pelastaa merestä vajaat 2 300 siirtolaista, kertoi YK:n siirtolaisjärjestö IOM viime perjantaina. Kuolleina oli löytynyt 131 ihmistä.
IOM:n tietojen perusteella ihmissalakuljettajat jättävät ihmisiä tahallaan pelastettaviksi. Viime viikolla pelastettiin alus, jossa oli 133 ihmistä. Paikalla olleen IOM:n lähteen mukaan ihmissalakuljettajat ottivat aluksesta moottorin ja jättivät aluksen ajelehtimaan sanoen matkustajille, että pelastajat ovat tulossa, kertoo IOM tiedotteessaan.
Helsingin Sanomat (http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005106452.html) 27.2.2017
Ottavat varmuuden vuoksi moottorin talteen, niistä mitä ilmeisimmin on enemmän pulaa kuin merikelvottomista kelluntavälineistä, jotka nekin voidaan myydä uudelleen jos tuuli on suosiollinen.
Todella riskitöntä rahanpaalaamista hyväuskoisten hölmöjen avustuksella, asia tietenkin on vielä pahempi jos nuo avustajat eivät ole hölmöjä.
Kuka laittaa nämä veneet syytteeseen salakuljetuksesta jos EU:n rajaviranomaisetkin katselevat sivusta.
Itävallan ulkoministeri Sebastian Kurz suomii Välimerellä huseeraavia vapaaehtoisia meripelastusjärjestöjä ja sanoo, että monet niistä ovat käytännössä ihmissalakuljettajien kumppaneita.
"Tämän hulluuden on loputtava." Couldn't agree more.
http://mvlehti.net/2017/03/28/itavallan-ulkoministeri-meripelastajat-ovat-ihmissalakuljettajien-katyreita/ (28.3.2017)
QuoteItävallan ulkoministeri: meripelastajat ovat ihmissalakuljettajien kätyreitä
Kurz vieraili perjantaina Maltan pääkaupungissa Vallettassa tutustumassa Euroopan rajavartiovirasto Frontexin toimintaan.
Itävallan ulkoministeri Sebastian Kurz kritisoi jyrkästi Välimerellä meripelastustoimintaa harjoittavia kansalaisjärjestöjä sanoen, että pelastustoiminta aiheuttaa enemmän hukkumisia kuin pelastaa.
Ulkoministerin mielestä jotkut avustusjärjestöt tekevät hyvää työtä, mutta monet ovat käytännössä "ihmissalakuljettajien kumppaneita".
"Tämän hulluuden on loputtava", hän sanoi.
Frontexin operaatiopäällikkö Klaus Roesler oli samaa mieltä siitä, että avustusjärjestöjen toiminta usein tukee rikollisjärjestöjen ja ihmissalakuljettajien toimintaa.
Laittomat maahantulijat sullotaan entistä huonokuntoisempiin aluksiin ja kumiveneisiin, jotka kuljetetaan 12 merimailin päähän rannasta. Heti kansainvälisille vesille päästyään ihmissalakuljettajat lähettävät hätäsignaalin ja meripelastusalukset käyvät poimimassa matkustajat ja kuljettavat heidät loppumatkan Italiaan.
MV-lehti on aiemminkin uutisoinut tästä liiketoiminnasta:
Välimeren meripelastus on teollisen mittakaavan ihmissalakuljetusta (http://mvlehti.net/2017/02/10/valimeren-meripelastus-on-teollisen-mittakaavan-ihmissalakuljetusta/)
Kurz kehotti jälleen kerran noudattamaan Australian mallia, jossa laittomien tulijoiden alukset pysäytetään ja matkustajat siirretään saarilla sijaitseviin vastaanottokeskuksiin.
"Kun käy selväksi, että kaikki tulijat pysäytetään Lampedusalle tai Lesbokselle, muutaman viikon päästä kukaan ei enää lähde yrittämään ylitystä", Kurz sanoi.
Lisäksi Kurz ehdotti vastaanottokeskusten perustamista Pohjois-Afrikkaan. Hänen mielestään Tunisia tai Egypti olisivat realistisempia sijaintipaikkoja kuin tällä hetkellä epävakaa Libya. Aiemmin EU-maat ovat harkinneet leirien perustamista nimenomaan Libyaan.
Alkuperäinen lähde: http://www.krone.at/oesterreich/ngos-am-mittelmeer-sind-partner-der-schlepper-kurz-auf-malta-story-560988 (24.3.2017)
Ymmärtäähän sen, että ei Frontex esim. voi katsoa vierestä kun ihmisiä hukkuu. Tai sanoa järjestöille, että tehkää niin. Mutta eihän niitä Italiaan pitäisi kuskata! Hyvä että järjen ääniä alkaa tässä asiassa kuulua.
Sopimus jonkun, tai useamman, Pohjois-Afrikan maan kanssa, että rannikon tuntumaan laitetaan leirejä pystyyn. Siellä selvitellään, ja lähes kaikki sählämit paluumatkalle omiin maihinsa. Tai takaisin Libyaan, jos ei muuta keksitä.
The Intercept uutisoi meritaksien tahallisesta väärinpartioinnista mikä edesauttaa pakolaisten hukkumista.
https://theintercept.com/2017/04/01/europe-keeps-its-rescue-ships-far-from-the-coast-of-libya-where-thousands-of-refugees-have-drowned/ (1.4.2017)
QuoteABANDONED AT SEA
Europe Keeps Its Rescue Ships Far From the Coast of Libya — Where Thousands of Refugees Have Drowned
THE RESCUERS PREPARE for the calm days, more than the stormy ones.
On land in small towns near the Libyan coast, refugees from Africa and the Middle East are crowded into safe houses, waiting for good weather. When the sea quiets, the refugees pack onto rubber dinghies or large wooden fishing vessels and set off in the early morning toward Europe.
An average of 3,500 people have died each year while trying to make the journey to Italy from North Africa since 2014. Their vessels are overcrowded, unseaworthy, and have a near-nothing chance of making it to Europe. Most of the boats sink just 20 to 40 miles from the Libyan coast.
These are preventable deaths. Since 2014, the European Union has deliberately chosen to keep their coast guard patrol boats far from where the shipwrecks happen, a decision detailed in an internal letter obtained by The Intercept and other leaked documents. Saving more lives, the logic goes, will only encourage more refugees to come. The result is that rescue boats are kept away from where rescues are actually needed.
The Italian navy used to run patrols near the Libyan coast. Their operation, called Mare Nostrum — "our sea" in Latin — involved a large mobilization of ships, planes, and helicopters in international waters close to Libya, where boats carrying refugees regularly capsized and sank. Mare Nostrum was enormously successful — in the year it ran, it saved over 150,000 people. Still, on October 31, 2014, Italy announced it would phase out the program.
The following day, Frontex, the European Union's border agency, took over with an operation called Triton. In a press release at the time, Frontex said its operation followed in the wake of Mare Nostrum and was intended to support the Italian authorities. There was one key difference from Mare Nostrum, however: Frontex would limit its patrols to just 30 miles off Italy's coast, which was about 130 miles from Libya — at least a 12-hour sail. Frontex was deliberately not patrolling the area where most of the shipwrecks occurred.
What's more, according to an internal letter obtained by The Intercept, the director of operations at Frontex privately told Italian authorities that his ships should not be called on to immediately respond to distress calls from outside their 30-mile patrol area.
"Frontex is concerned about the engagement of Frontex deployed assets in the activities happening significantly outside the operational area," Frontex's director, Klaus Roesler, wrote to the head of Italy's Immigration and Border Police, Giovanni Pinto, on November 25, 2014. The letter has been referenced in Italian newspapers and released with redactions that covered detailed descriptions of how Frontex coordinated its assistance with rescue efforts. The Intercept is publishing the letter in full for the first time.
Like any other vessels at sea, Frontex ships are obligated under maritime law to respond to distress calls when ordered by the relevant national authorities. For the Italians, an overloaded boat with an untrained captain was a distress situation by default. Typically, someone calls the Maritime Rescue Coordination Center in Rome by satellite phone from a boat or from the Libyan coast, and Italy initiates search and rescue.
But for Frontex, at the time, that was not enough proof.
"Frontex is of the opinion that a satellite phone call is not per se a SAR [search and rescue] event and strongly recommends that actions should be taken to investigate and verify and only afterwards, and in case of distress, activate other maritime assets," Roesler wrote, referring to a distress call via satellite phone. "Frontex doesn't consider the [Operational Patrol Vessel] for such initial investigations outside the operational area as necessarily operational and cost effective activities."
He continued: "General instructions to move to an area outside [European Patrol Network] Triton operational area are not coherent with the operational plan and unfortunately will not be considered for the future."
In other words, Frontex knew it had to respond to emergency calls. But it was deliberately patrolling in the wrong area and quibbling with definitions of distress, meaning that its ships would almost certainly arrive late, if at all.
Frontex's press office did not answer repeated requests for comment on Roesler's 2014 letter. The agency would not clarify if the letter still represented Frontex policy, nor if the agency still believed a distress call via satellite phone was not necessarily a search and rescue event. In mid-2015, the EU tripled Frontex's budget for Triton, matching what had once been spent on Mare Nostrum, and Frontex moved patrols another 30 nautical miles to the south, extending farther from the Italian coast. A Frontex press release at the time hailed an "enlarged Triton helping rescue migrants." But in reality, Frontex was still six to 10 hours away from where most shipwrecks take place.
The withdrawal is consistent with the European Union's overall approach to dealing with refugees drowning in the Mediterranean, marked by a change in emphasis from search and rescue to border security. The shift has created a tension between official EU policy and the efforts of nonprofits still doing rescue work off of Libya.
The argument against proactive rescue operations is that they create a "pull factor" for migrants. With patrols running closer to the coast, smugglers can use cheaper boats, less fuel, and little food, because migrants only have to make it as far as the patrol boats, and not the Italian coast. In turn, this could cause prices to go down and create a perception that the route is safer.
Frontex's director, Fabrice Leggeri, echoed this position in a recent interview with the German newspaper Die Welt. "We must prevent supporting the business of criminal networks and traffickers in Libya by picking up the migrants ever closer to the Libyan coast by European boats," Leggeri said. Frontex's press office would not explicitly state that the agency considers rescue operations a pull factor, but a spokesperson did link NGO presence to increased migration flows.
The pull factor thesis was one reason many European governments were reluctant to fund efforts like Mare Nostrum. "We do not support planned search-and-rescue operations in the Mediterranean," a British foreign minister told parliament in 2014. "We believe that they create an unintended 'pull factor,' encouraging more migrants to attempt the dangerous sea crossing and thereby leading to more tragic and unnecessary deaths."
If proactive patrolling creates a pull factor for migration by making the route safer, then by the same logic, removing those patrols makes the route more deadly. Even Frontex's own internal assessments predicted that when the patrol areas moved north, more people would drown. A Triton concept document from August 2014 states bluntly that it "has to be stressed that the withdrawal of naval assets from the area, if not properly planned and announced well in advance, would likely result in a higher number of fatalities."
EURACTIV uutisoi meritakseista. Linkin takaa myös videomateriaalia.
http://www.euractiv.com/section/justice-home-affairs/news/refugee-rescue-group-accuse-eu-border-agency-of-conspiracy/ (13.4.2017)
QuoteRefugee rescue group accuses EU border agency of conspiracy
A Spanish NGO that has been rescuing migrants in the Mediterranean since 2016 accused the EU's border control agency Frontex on Wednesday (12 April) of plotting to discredit private aid organisations in order to put off donors.
Allegations by Frontex that donor-funded rescue vessels may have colluded with traffickers at the end of last year prompted Italian prosecutors to begin an informal investigation into their funding sources.
"The declarations by Frontex and political authorities are intended to discredit our actions and erode our donors' trust," said Proactiva Open Arms head Riccardo Gatti.
"They are trying to say that we support the smuggling or the traffickers themselves," he said.
[tweet]852149029513428992[/tweet]
In a report cited in December by the Financial Times, Frontex raised the possibility that traffickers were putting refugees out to sea in collusion with the private ships that recover them and bring them to Italy "like taxis".
Prosecutors then publicly wondered at the amount of money being spent, though they stopped short of opening a formal probe.
"We feel there's someone who wants to put a spoke in our wheels, though we do not really know who is behind it," Gatti said.
The organisation said it had nothing to hide.
"We have 35,000 donors. Some are well known — like Pep Guardiola, the current manager of Manchester City– others are anonymous," said Oscar Camps, Proactiva Open Arms director.
He said the group had so far received €2.2 million in donations for an operation in the Mediterranean that costs between €5,000 and €6,000 a day.
Pro-Activa also heavily criticised a deal signed in February between Italy and Libya which purportedly hopes to stem the flow of migrants from the coast of North Africa to Italy.
Gatti said the deal was made with only part of the 1,700 militias he said control Libya and would, therefore, be ineffective. Human rights watchers have also warned the accord would put the lives of those fleeing persecution and war in greater danger.
"Everything is controlled by the militias in Libya, even the coast guard, and 30 percent of the financial flows in the country come from human trafficking," he said.
The deal is in doubt after it was suspended in March by Tripoli's Court of Appeal.
Nearly 25,000 refugees have been pulled to safety and brought to Italy since the beginning of the year in a sharp increase in arrivals.
Paljonkohan maksaisi varustaa oma meritaksi, joka kuskaisi pelastettavat takaisin Afrikan rannikolle? Se olisi tietysti samannäköinen kuin muut.
Quote from: Lady Deadpool on 13.04.2017, 11:32:12
EURACTIV uutisoi meritakseista. Linkin takaa myös videomateriaalia.
http://www.euractiv.com/section/justice-home-affairs/news/refugee-rescue-group-accuse-eu-border-agency-of-conspiracy/ (13.4.2017)
QuoteRefugee rescue group accuses EU border agency of conspiracy
A Spanish NGO that has been rescuing migrants in the Mediterranean since 2016 accused the EU's border control agency Frontex on Wednesday (12 April) of plotting to discredit private aid organisations in order to put off donors.
Allegations by Frontex that donor-funded rescue vessels may have colluded with traffickers at the end of last year prompted Italian prosecutors to begin an informal investigation into their funding sources.
Lisäyksenä tähän ANSAMedin uutinen:
QuoteEuropean Union border agency Frontex on Wednesday said it was a "a paradox" that fully a third of migrant rescues in the Mediterranean were made by NGOs.
Frontex chief Fabrice Leggeri said this was "quite strange" when "there have never been so many public vessels deployed in the sea by the EU and Italy". The quota picked up by Frontex is only 12% and that of Eunavfor Med only around 10%, he said. NGOs have been accused of helping migrant traffickers by going very close to the Libyan coast in response to migrant phone calls.
Leggeri said that in several cases Frontex had found that the smugglers had given migrants the phone numbers of NGOs.
http://www.ansamed.info/ansamed/en/news/sections/generalnews/2017/04/12/paradox-third-of-migrants-rescued-by-ngos-frontex_94a8c945-0627-42c1-b215-7c6018f5ef56.html (12.4.2017)