Lontoon yliopiston alaisen School Of Oriental And African Studies (SOAS (https://en.wikipedia.org/wiki/SOAS,_University_of_London)) -collegen ylioppilaskunta (tms.) on vaatinut, että opetusohjelmasta pitäisi tiputtaa pois Platon, Descartes, Kant, Russell ja muita filosofeja, koska he olivat valkoisia. Opiskelijajärjestön mielestä näiden ajatuksia tulisi käsitellä opetuksessa ainoastaan "tarvittaessa" ja "kriittisestä näkökulmasta".
Näiden valkoisten sijaan heidän mielestään filosofian opetukseen pitäisi ottaa mukaan afrikkalaisia ja aasialaisia filosofeja. Tavoitteena opiskelijoilla on tämän "valkoisen instituution" eli heidän collegensa dekolonisaatio.
Tästä julistuksesta vastuussa oleva
Ali Habib olisi voinut kyllä ihan suoraan sanoa, että ainoa "filosofi", jota tarvitaan, on profeetta muhammed (PTHYI).
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4098332/They-Kant-PC-students-demand-white-philosophers-including-Plato-Descartes-dropped-university-syllabus.html (8.1.2017)
QuoteThey Kant be serious! PC students demand white philosophers including Plato and Descartes be dropped from university syllabus
- University of London college students have demanded figures like Kant and Plato be dropped because they are white
- Student union at School of Oriental and African Studies (SOAS) insists the majority of philosophers on the course should be from Africa or Asia
- Philosopher Sir Roger Scruton lambasted the demand saying it was ignorant
They are titans of philosophy, without whose work an understanding of the subject is all but inconceivable.
But now students at a University of London college are demanding that such seminal figures as Plato, Descartes, Immanuel Kant and Bertrand Russell should be largely dropped from the curriculum simply because they are white.
These may be the names that underpin civilisation, yet the student union at the world-renowned School of Oriental and African Studies (SOAS) is insisting that when studying philosophy 'the majority of philosophers on our courses' should be from Africa and Asia.
The students say it is in order to 'decolonise' the 'white institution' that is their college.
Last night philosopher Sir Roger Scruton lambasted the union's demand, saying: 'This suggests ignorance and a determination not to overcome that ignorance. You can't rule out a whole area of intellectual endeavour without having investigated it and clearly they haven't investigated what they mean by white philosophy. If they think there is a colonial context from which Kant's Critique of Pure Reason arose, I would like to hear it.'
The vice-chancellor of Buckingham University Sir Anthony Seldon said: 'There is a real danger political correctness is getting out of control. We need to understand the world as it was and not to rewrite history as some might like it to have been.
Entitled 'Decolonising SOAS: Confronting The White Institution', the union's statement of 'educational priorities' warns 'white philosophers' should be studied only 'if required', and even then their work should be taught solely from 'a critical standpoint': 'For example, acknowledging the colonial context in which so-called "Enlightenment" philosophers wrote within.'
The democracy and education union officer responsible for the statement, Ali Habib, is on SOAS's governing board of trustees. He recently told a student newspaper that he is an admirer of Frantz Fanon, the Martinique-born Marxist thinker whose book The Wretched Of The Earth is a seminal work of revolutionary anti-colonialism.
A wider campaign to counter the 'colonial violence' students say is 'embedded' in British universities has been led by a movement calling for the removal of the statue of 'imperialist' Cecil Rhodes from Oriel College, Oxford.
SOAS is a leading centre for the study of Asia, Africa and the Middle East. The head of SOAS's Religions and Philosophies department Erica Hunter said the union's viewpoint was 'rather ridiculous', adding: 'I would firmly resist dropping philosophers or historians just because it was fashionable.'
Mr Habib declined to comment.
Afrikkalainen filosofi? Niitä pursuilee joka kumiveneestä kuin afrikkalaisia astronauttikirurgejakin.
Afrikkalaisia filosofeja?
Itse en tunne ainuttakaan tai tiedänhän minä yhden. Sitä Oulun lautamiestähän opasti Norsunluurannikolla elävä poppamies. Hänellä varmaankin olisi paljon annettavaa filosofian saralla.
Vaatimushan suorastaan huutaa rasismia. Vaihtoehtona näemmä tarjoavat paluu paskastaniaan filosofiaa. Kun annat stanialaisille pikkusormen, ne vievät koko käden. Maailma alkaa hukkua tähän paskaan.
Vusamazulu Credo Mutwa on hieno afrikkalainen filosofi.
Oikeestaan ihan asiaa. Ku sitä monikulttuuria huudetaan, ni korkeille paikoille kans ja vieläpä positiivisen syrjinnän avulla. Ylen toimijat pitäisi vaihtaa kokonaan maahanmuuttaneisiin. Pistäisi silloin käytäntöön saarnaamansa, eikä ainakaan Ylessä olisi silloin rasismia.
Quote from: Eino P. Keravalta on 08.01.2017, 19:02:08
Vusamazulu Credo Mutwa on hieno afrikkalainen filosofi.
Niin ja Kahlil Gibran on parasta mitä Libanonista on tullut. Mutta Libanon ei taida olla Afrikassa. Eikä hän taida olla filosofi vaan runoilija. Mutta onpahan jotakin kuitenkin.
Filosofia on osittain ideologiaa, mm. etiikka ja yhteiskuntafilosofia on katsottava sellaisiksi. Tuolta kannalta olisi asianmukaista esitellä joka maanosan etiikkaa ja yhteiskuntafilosofiaa. Aasian kohdalla voitaisiin perehtyä ISIS:in etiikkaan ja valtiosääntöön.
Muulta osin opiskelijoiden vaatimus on keskiaikaista noitavainoa. Moiset opiskelijat pitäisi erottaa yliopistosta.
Mielestäni opiskelijoiden ajatus tulisi loogisuuden nimissä viedä pidemmälle ja dekolonisoida myös School of Oriental and African Studies -collegen rahoitus eli SOAS:n ei missään tapauksessa tulisi ottaa enää vastaan rahoitusta valkoisilta. Ei penniäkään miltään instituutiolta (yritykset, säätiöt, yksityiset jne.), jossa on valkoinen enemmistö! Sillä se nyt ainakin vääristää opetusohjelmien sisältöjä taatusti aivan valtavasti, jos rahat tulevat valkoisilta, vai kuinka.
Syö paskaa ja kuole sanoi yksi afrikkalainen filosofi.
Quote from: sine qua non on 08.01.2017, 19:33:18
Mielestäni opiskelijoiden ajatus tulisi loogisuuden nimissä viedä pidemmälle ja dekolonisoida myös School of Oriental and African Studies -collegen rahoitus eli SOAS:n ei missään tapauksessa tulisi ottaa enää vastaan rahoitusta valkoisilta. Ei penniäkään miltään instituutiolta (yritykset, säätiöt, yksityiset jne.), jossa on valkoinen enemmistö! Sillä se nyt ainakin vääristää opetusohjelmien sisältöjä taatusti aivan valtavasti, jos rahat tulevat valkoisilta, vai kuinka.
Minä puolestani lisäksi
vaadin, että SoOaAS:n johtokunnan (aluksi, myöhemmin koko "järjestön")
ihonvärijakauma korjataan vastaamaan rahoituksen maksajien ihonvärijakaumaa.
HS ei ole julkaissut tätä juttuvinkistä huolimatta 8)
Afrikkalaiset on hyviä KELAamaan asioita, joten eihän tässä ole mitään kummaa!
Quote from: Mr.Reese on 08.01.2017, 18:57:32
Afrikkalainen filosofi? Niitä pursuilee joka kumiveneestä kuin afrikkalaisia astronauttikirurgejakin.
Pohjois-Afrikasta varmaan löytyy jihad-ajattelijoita.
Quote from: Delaz on 08.01.2017, 19:38:04
Syö paskaa ja kuole sanoi yksi afrikkalainen filosofi.
Immanuel Husun kategorinen imperatiivi.
Afrikkalaiset filosofit keskittyvät ajattelemaan kotimaissaan, joko ruoka-avun putoamista taivaalta, tai Suomessa mammonan putoamista KELA:n aina täysistä vankkureista.
Jotkut afrikkalaiset filosofit ajattelevat, että raiskaamalla neitsyen voi parantua AIDSista. Valkoiset kovin kärkkäästi, rasistisesti, tuomitsevat afrikkalaisen ajattelun. Pitäisi oikeastaan aloittaa uude YLEn tietoiskut: 'Tiesitkö, raiskaamalla neitsyen voit parantua sukupuolitaudista. Mitä nuoremman sen varmemmin. Naps'
"Sataa, ei tarvitse tehdä mitään"
- Suuri afrikkalainen filosofi
QuoteThe democracy and education union officer responsible for the statement, Ali Habib, is on SOAS's governing board of trustees. He recently told a student newspaper that he is an admirer of Frantz Fanon, the Martinique-born Marxist thinker whose book The Wretched Of The Earth is a seminal work of revolutionary anti-colonialism.
Tajuaako ne, että ne perustaa kaiken ajattelunsa Valkoisen Hetero Miehen ajatuksiin?
Yritin löytää sen kuvan jossa on Keski-Afrikan Tasavallan johtaja Jean-Bedel Bokassa ja alla lainaus "me pyydämme ranskalaisilta rahaa, he antavat sitä, ja sitten me tuhlaamme sen". En ikävästi löytänyt. Löysin kyllä erään (eur)aasialaisen valtiojohtajan yhteiskuntafilosofisen linjauksen, pitänee nyt tyytyä siihen. :)
Quote from: Finka on 08.01.2017, 20:31:27
Tajuaako ne, että ne perustaa kaiken ajattelunsa Valkoisen Hetero Miehen ajatuksiin?
Kyseinen valkoinen mies sanoo että toisilta valkoisilta saa ja pitääkin varastaa ("ottaa haltuun"), historia on etukäteen kirjoitettu ja lopussa odottaa maanpäällinen onnela, kyllähän tuollaisia ohjeita mielellään seuraa jos on vähän tyhmempi ihminen.
seuraavaksi kai halutaan poistaa valkoisten tiedemiesten opetukset? Hieno homma. Saavat hiekkahemmot toteuttaa ihan itseään ja mieluiten omassa maassaan. Kumma että pitää hakea se koulutus, työpaikka ja kaikki muut muualta. Eikö omat stanit kelpaa?
On ainoastaan kohtuullista, että opiskelijoistakin on valkoisia vain se määrä, kuin on valkoisten määrä koko maailman väestöstäkin. Paleface-kakarat kirkkoveneeseen!
Quote from: Nuiva kansalainen on 08.01.2017, 20:29:42
"Sataa, ei tarvitse tehdä mitään"
- Suuri afrikkalainen filosofi
'Paistaa, ei jaksa tehdä mitään'.
"Mieluummin rahaa taikaseinästä kuin taikaseinään"
- Tuntematon filosofi Mogadishusta
Quote from: Eino P. Keravalta on 08.01.2017, 19:02:08
Vusamazulu Credo Mutwa on hieno afrikkalainen filosofi.
Mitens afrikkalainen valtiomies Barack Umbaba. Nyt hällä aikaa luennoida, päättyy edellinen duuni.
Eikös relevantimpi vaatimus nykyaikoina ole, että koko filosofian opetus tulisi poistaa yliopistoista. Miellään myös tilastotieteen opetus. Molemmat haittaavat rahavallan ja kulttijohtajien agendaa.
Kautta profeetta Muhammedin tähden. Kaikkien antiikin kreikkalaisten filosofien kirjoituksethan tulivat euroopan tietoisuuteen nimenomaan muslimifilosofien kautta muslimien kultakaudella. Euroopassa ei siihen aikaan juurikaan kukaan tajunnut filosofian päälle mitään; euroopassa elettiin Rooman valtakunnan romahduksen aikoja. Se oli yksin syy, miksi Muhammed ylipäätään pääsi valtaan ja pystyi perustamaan uskontonsa; se oli yksin syy, miksi Islamista tuli jotain suurta. Nytkö pitäisi kieltää kaikki Islamin kultakauden saavutukset? Suvakit ovat täyshulluja, mutta miten näin hulluja suvakkeja on yliopistoon päässyt?
Quote
Averroës eli Abū 'l-Walīd Muḥammad ibn Aḥmad ibn Rušd tai lyhyesti Ibn Rušd (1126 Córdoba – 10. joulukuuta 1198 Marrakeš) oli andalusialais-arabialainen filosofi ja lääkäri. Hänen kirjoituksensa käsittelevät lähinnä filosofiaa, islamilaista lakia, matematiikkaa ja lääketiedettä.
Averroës tunnetaan ennen kaikkea Aristoteleen teoksistä tekemistään käännöksistä ja kommentaarioista. Tuohon aikaan Aristoteleen teokset oli enimmäkseen unohdettu läntisessä Euroopassa. Ennen vuotta 1150 latinalaisessa Euroopassa oli olemassa ainoastaan joitakin Aristoteleen teosten latinankielisiä käännöksiä, esimerkiksi Boëthiuksen kääntäminä, eikä niitä tutkittu tai arvostettu paljoakaan oppineiden munkkien joukossa. Aristoteleen perintö palautettiin länteen 1100-luvun alkupuolella Averroëksen käännöksistä ja teoksista tehtyjen latinankielisten käännösten kautta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Averro%C3%ABs
Quote
Avicenna (pers. Abu Ali Husain ebn Abdallah Ebn-e Sina tai lyhyesti Ibn Sina; 980–1037) oli persialainen lääkäri, filosofi ja tiedemies. Hänen tuotantonsa koostuu 450 teoksesta lähinnä filosofian ja lääketieteen alalta.
Monet pitävät Avicennaa nykyaikaisen lääketieteen isänä. Hän oli tunnettu Aristoteleen kommentaattori, ja hän pyrki ajattelussaan yhdistämään uusplatonismin ja aristotelismin. Hänen pääteoksellaan Al-Shifa (Sielun tervehtymisen kirja) oli suuri vaikutus myös keskiajan länsimaisiin filosofeihin, kuten Tuomas Akvinolaiseen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Avicenna
Mielelläni näkisin yliopistoissa ja muissa kouluissa opetettavan enemmän Islamin kultakauden filosofiaa. Se on erittäin mielenkiintoista. Erityisesti alkemiassa muslimioppineet olivat loistavia, ja yhä on niiltä ajoilta peräisin alkoholi ja monta muuta merkittävää käytännön keksintöäkin. Sen ihmiskunnan henkisen perinnön tutkiminen on ja olisi tarpeen. On silti väärin pakottaa ihmisiä opiskelemaan mitään tiettyä, koska maailmassa on niin paljon opiskeltavaa. Nimenomaan yliopistojen pitäisi olla paikkoja, joissa ihminen saa itse täysin vapaasti valita, mitä opiskelee -- ja sellaisia brittiyliopistot ovat käsittääkseni olleetkin --.
Nyt jos joku lautakunta rasismin ja suvaitsevaisuuden nimissä alkaa vaatia opetusohjelman korjaamista, niin se vaikuttaa minusta enemmän kulttuurimarxistien aikaansaannokselta kuin kenenkään muun. Amerikan yliopistot ovat ainakin isoilta osin kulttuurimarxismiin vajonneet -- ja sen vuoksi yliopiston tutkintopaperilla ei nykyaikana enää ole juuri enempää arvoa kuin poliittisen toveripiirin suosituskirjeellä --.
Afrikkalaisista suurista ajattelijoista minulle tulee etsimättä mieleen ugandalainen Idi Amin Dada - onhan sen täytynyt olla suuri ajattelija kun sen tittelikin on ollut "Hänen korkeutensa, elinikäinen presidentti, sotamarsalkka Al Hadji Tri. Idi Amin, VC, DSO, MC, Kaikkien maan eläinten ja merten kalojen herra sekä Brittiläisen imperiumin valloittaja Afrikassa yleisesti ja etenkin Ugandassa"
@sivullinen. Niinniin, mutta vaatimushan oli valkoisten filosofien kirjoitusten poistaminen opetusohjelmasta, riippumatta siitä mitä kautta heidän tekstinsä ovat nykyajan tietoisuuteen päätyneet.
Offtopic: Mun kaksi suosikkifilosofia ovat Wittgenstein ja Kierkegaard.
Quote from: Nuivinator on 09.01.2017, 02:21:47
Niinniin, mutta vaatimushan oli valkoisten filosofien kirjoitusten poistaminen opetusohjelmasta, riippumatta siitä mitä kautta heidän tekstinsä ovat nykyajan tietoisuuteen päätyneet.
Näin oli. Puolustin sitä kuitenkin Islamin kannalta. Moni muslimi on ollut hyvä filosofi, mutta yhtäkään
mustaa muslimifilosofia en tiedä -- ja vielä vähemmän hyviä --. Tässä jutussa selvästi sotkeutuu kaksi asiaa: mustarotu ja muslimi. Syy on, että mustien järjestön johtaja on muslimi. Hän puolustaa enemmän mustia kuin muslimeja, vaikka kohdistaakin hyökkäyksensä nimenomaan valkoisia vastaan. Muhammedkaan ei ollut neekeri; hän oli hiekkaneekeri. Sallivatko täysneekerit hiekkaneekereiden kirjoitusten lukemisen?
On huvittava fakta, että muslimit kutsuivat kultakaudellaan omia filosofisia hankkeitaan alkemiaksi. Alkemia on erittäin hienoa filosofiaa, ja jos minulta kysytään, niin melkeinpä parasta. Alkemia taas tarkoittaa kirjaimellisesti mustaa --
kemi -- arabialaisella etuliitteellä
al. Kemi taas viittaa egyptiin, joka oli arabien mielestä "musta maa". Waltarikin puhui Sinuhessa Keminmaasta. Neekeri on siten lähes synonyymi alkemistille. Sitä taidetaankin olla käytetty pääasiassa haukkumasanana eli pejoratiivisessa merkityksessä -- tai mahdollisesti jopa poliittisen leimaamisen välineenä samoin kuin nykyään käytetään rasistia, natsia, seksistiä ja vastaavia --. Miettikääpä sitä: Muslimit käyttivät neekeriä haukkumasana jo yli 1000 vuotta sitten.
"Aasialainen" on siis vain kiertoilmaus arabille/muslimille. Muuten tuo aivopieru sopii Britteihin yhtä huonosti kuin EU:hun jääminen.
Puollan esitystä tiputtaa valkoiset filosofit yliopistoista!
Kun opiskelija-aines alkaa muutenkin olla luokkaa valkoisia 1-30 % ja osaajia 70+ %, on turha jakaa helmiä sioille - jotka eivät kuitenkaan ymmärrä hevon p-tä valkoisesta filosofiasta.
Valkoiset oppilaat voivat lukea vaadittavat kurssit itsekseen ja saakoon siitä sitten merkinnän kirjoihin. Muut voivat jatkaa sitä, missä ovat omiaan - tietämättöminä typeryksinä.
From Shitnistan with ignorance!
From Plato with brains!
Jos filosofit ovat väärän värisiä, niin korjataan se virhe jälkikäteen. Esimerkiksi Marx muutetaan mustaksi ja Engels naiseksi.
Luulenpa, että kuka tahansa afrikkalainen tai aasialainen filosofi toteaisi, että valkoisia filosofeja ei tule tiputtaa opetussuunnitelmasta sen takia että he olivat valkoisia. :facepalm:
Koska kyse on humanisteista, eli maksimi-hipsteriyden ja muotivirtausten esitaistelijoista, niin on vain ajan kysymys, että milloin sama vaatimus esitetään Suomessa. Ei tietenkään yhden suhde yhteen valkoisten filosofien pudottamisena, vaan esimerkiksi tälläisena: "Milloin Suomen yliopistot tasaavat filosofian opetuksen eri filosofien etnisen taustan perusteella? Suomessa on saatava monikulttuurista filosofian opetusta, nykyinen malli on syrjivä".
Pidän mahdollisena, että myöhästyin jo tämän ehdotuksen kanssa, koska humanistit ovat nopeita muotia seuratessaan. Ajatus itsessään on oikeasti hyvä, mitä karskimpaa ja härskimpää "etnistä" filosofiaa opetetaan, sitä pahemmin humanistit ovat jatkossa vieraantuneita todellisuudesta. Se, mikä oli jo arvotonta, muuttuu entistä arvottomammaksi työmarkkinoiden ja politiikan suhteen.
Quote from: Lahti-Saloranta on 08.01.2017, 19:00:55
Afrikkalaisia filosofeja?
Itse en tunne ainuttakaan tai tiedänhän minä yhden. Sitä Oulun lautamiestähän opasti Norsunluurannikolla elävä poppamies. Hänellä varmaankin olisi paljon annettavaa filosofian saralla.
Jos puhutaan tosiaan koko mantereesta, eikä vain Saharan eteläpuolisesta Afrikasta, niin Augustinus tulee toki mieleen. Hänkin tosin oli valkoinen, joten ei jatkoon.
Opiskelijoille tai kenellekään ei tulisi opettaa, että arabit kopioivat ahkerasti antiikin filosofien kirjoituksia. Myös länsimaalaiset kopioivat ahkerasti antiikin kirjoituksia, eikä arabien touhut sikäli ole kulttuurisesti merkittävää tässä mielessä.
Tässä on tuo SOAS:n opiskelijajärjestön alkuperäinen kannanotto https://soasunion.org/education/educationalpriorities/
Lainaan sieltä tämän ketjun aiheeseen liittyvän kohdan:
QuoteDecolonising SOAS: Confronting the White Institution:
Decolonising SOAS is a campaign that aims to address the structural and epistemological legacy of colonialism within our university. We believe that SOAS should take a lead on such questions given its unique history within British colonialism. In light of the centenary and SOAS' aims of curating a vision for itself for the next 100 years, this conversation is pivotal for its future direction.
Our aims are a continuation of the campaign last year:
1. To hold events that will engage in a wider discussion about expressions of racial and economic inequality at the university, focussing on SOAS.
2. To address histories of erasure prevalent in the curriculum with a particular focus on SOAS' colonial origins and present alternative ways of knowing.
3. To interrogate SOAS' self-image as progressive and diverse.
4. To use the centenary year as a point of intervention to discuss how the university must move forward and demand that we, as students of colour, are involved in the curriculum review process.
5. To review 10 first year courses, working with academics to discuss points of revamp, reform and in some cases overhaul.
6. To make sure that the majority of the philosophers on our courses are from the Global South or it's diaspora. SOAS's focus is on Asia and Africa and therefore the foundations of its theories should be presented by Asian or African philosophers (or the diaspora).
7. If white philosophers are required, then to teach their work from a critical standpoint. For example, acknowledging the colonial context in which so called "Enlightenment" philosophers wrote within.
SOAS's focus is on Asia and Africa and therefore the foundations of its theories should be presented by Asian or African philosophers (or the diaspora).
= täysin sopiva ja hyveellinen lausahdus
mutta annas kun joku sanoo, että suomen verovarat on kerätty pääosin suomalaisilta ja ne rahat pitäisi sijoittaa suomalaisiin eikä ulkomailta tuleviin rahankerjääjiin niin ollaan niin perkeleen rasistia.
Maan kehitysmaalaistaminen on siirtynyt seuraavaan vaiheeseen, jos näin tehdään.
Perintaisessä sosialismissa Marxismi-Leninismi on korkeinta filosofiaa ja kaikki muu taantumuksellista.
Suvaitsevaissosialismissa ylin filosofi on edellä mainitun lisäksi profeetta Muhammed.
Quote from: Nuivinator on 09.01.2017, 02:21:47
Afrikkalaisista suurista ajattelijoista minulle tulee etsimättä mieleen ugandalainen Idi Amin Dada - onhan sen täytynyt olla suuri ajattelija kun sen tittelikin on ollut "Hänen korkeutensa, elinikäinen presidentti, sotamarsalkka Al Hadji Tri. Idi Amin, VC, DSO, MC, Kaikkien maan eläinten ja merten kalojen herra sekä Brittiläisen imperiumin valloittaja Afrikassa yleisesti ja etenkin Ugandassa"
Tämän ajatusten Valkoisen Niilin mietteet ja filosofia kyllä sopii nykypäivän todellisen monikulttuurin pohjaksi kuin väärin ajattelijan torso Jinjan Owen Falls Damnin turbiinikuiluihin. https://www.changing-horizons.com/packages/jinja-town-tour/ (https://www.changing-horizons.com/packages/jinja-town-tour/)
QuoteIn any country there must be people who have to die. They are the sacrifices any nation has to make to achieve law and
order.
You cannot run faster than a bullet.
It's not for me. I tried human flesh and it's too salty for my taste.
I propose getting rid of conventional armaments and replacing them with reasonably priced hydrogen bombs that will be distributed equally throughout the world.
Although some people felt Adolf Hitler was bad, he was a great man and a real conqueror whose name would never be forgotten.
I'm a good Muslim and I'm only interested in Islam.
There is freedom of speech, but I cannot guarantee freedom after speech.
Quote from: newspeak on 09.01.2017, 12:17:43
Opiskelijoille tai kenellekään ei tulisi opettaa, että arabit kopioivat ahkerasti antiikin filosofien kirjoituksia. Myös länsimaalaiset kopioivat ahkerasti antiikin kirjoituksia, eikä arabien touhut sikäli ole kulttuurisesti merkittävää tässä mielessä.
Joskus sentään oli aika, kun arabit olivat kiinnostuneita Euroopasta tulleesta tiedosta ja ajattelusta. Ilmeisesti ei enää kelpaa.
Quote from: Alaric on 09.01.2017, 12:18:25
Tässä on tuo SOAS:n opiskelijajärjestön alkuperäinen kannanotto https://soasunion.org/education/educationalpriorities/
Quote
we, as students of colour, are involved in the curriculum review process
Entisenä ja nykyisenä opiskelijana voin sanoa, että olen sitä mieltä, ja olen ollut pitkään/aina sitä mieltä, että "räkänokilta" ei pitäisi kysyä mitään. Ei heillä/meillä ole, eikä voikaan olla, mitään relevanttia näkemystä siitä mitä pitäisi ja ei pitäisi opiskella, koska emme tiedä mikä meitä valmistuttuamme elämässä ja työelämässä odottaa. Miten voisimmekaan tietää. Sen sijaan jos joltakulta oikeanväriseltä aletaan asiasta kysymään, niin sen pitäisi olla ne ihmiset jotka ovat valmistuneet noin 5 vuotta sitten, ja sitten löytäneet paikan työelämässä, tai eivät ole löytäneet. Samoin aikaisemmin kuin 5 vuotta sitten valmistuneet. Heillä voi jo olettaa olevan jotakin ymmärtämystä asiasta.
Suomessa valkoisten filosofien ohella tulisi opetuksesta poistaa mm. yhteiskuntatieteiden opettajat. En kyllä esittäisi muunkaan värisiä tilalle. Mainittujen tiedekuntien ideologiat ovat jo hyvin edustettuina poliittisissa puolueissa ja sitä myöten eduskunnassa, hallituksessa ja...hm?
Afrikkalaisissa filosofeissa on kylläkin hyvin maanläheisiä ja todellisia ajatuksellisia helmiä tuottavia yksilöitä.
Eräs toveri kertoi afrikkalaisen ystävänsä sanoneen jossain yhteydessä että "Jos näet miehen nielaisevan kokonaisen kookospähkinän, tiedät että siinä on kaveri joka luottaa anuksensa venymiskykyyn".
Tuo kuvaa kyllä ratkiriemukkaalla tavalla itsevarman ja haasteisiin tarttuvan ihmisen mielenlaatua, tai jopa organisaatiokulttuuria ;D
Quote from: Outo olio on 09.01.2017, 16:36:39
Quote from: newspeak on 09.01.2017, 12:17:43
Opiskelijoille tai kenellekään ei tulisi opettaa, että arabit kopioivat ahkerasti antiikin filosofien kirjoituksia. Myös länsimaalaiset kopioivat ahkerasti antiikin kirjoituksia, eikä arabien touhut sikäli ole kulttuurisesti merkittävää tässä mielessä.
Joskus sentään oli aika, kun arabit olivat kiinnostuneita Euroopasta tulleesta tiedosta ja ajattelusta. Ilmeisesti ei enää kelpaa.
Eivät he niinkään olleet kiinnostuneita Euroopasta tulleesta ajattelusta, vaan valtasivat noiden ajatusten syntysijat eli lähes koko Välimeren alueen. Rohkenen väittää, että Koraanikin koostuu osittain arabiankielisestä kristillisestä kirjallisuudesta ja noiden kirjoitusten alkuperäinen kristillinen tarkoitus on painunut unholaan arabien alistettua kristityt ja muut paikalliset kansat hallintaansa.
Filosofia syntyy joutilaisuudesta. Pikimustilla kehitysavulla elävillä ukoilla ei muuta ole ollutkaan kuin aikaa. Tilastollisesti siellä pitäisi olla siis laumoittain filosofeja. Hetkinen! Oliko tuo opiskelijoiden keino saada ihmiset huomaamaan, että mustat ovat kykenemättömiä filosofiseen ajatteluun? Rasistit. Ibn Khaldun ja Herodotos olivat läheltä, mutta nekin aika vaaleita. Mustista tiedän vain Shakan ja hänen filosofiansa oli lähinnä sota sellaista. Aasiassa sen sijaan on tuhansia, joista muutamia voisi kyllä nostaa tietoisuuteemme.
Nimim. Fiftari jo fihjaisi tähän suuntaan: Miksi jättää tähän? Hylätään valkoisten ajatusten ohella kaikki valkoisten tekemät keksinnöt. Juutalaisetkin luonnollisesti lasketaan valkoisiksi (toisin kuin serkkunsa arabit), joten siinä menee sitten suurin osa keihästä monimutkaisempia välineitä plus esim. koululaitos ja seitsemäs eli lepopäivä plus tietysti orjuus palautetaan yhteiskunnan (???) tukipylvääksi. Sitten kieltämättä keihäälle tulee paljonkin tarvetta.
Etsin afrikkalaista filosofiaa. Löysin tällaisen:
"Suddenly the world has run amok and left you alone and sane behind."
~ Wole Soyinka
Tuo Afrikka on nyt saapunut Suomeen.
Quote from: Kim Evil-666 on 08.01.2017, 19:01:09
Vaatimushan suorastaan huutaa rasismia. Vaihtoehtona näemmä tarjoavat paluu paskastaniaan filosofiaa. Kun annat stanialaisille pikkusormen, ne vievät koko käden. Maailma alkaa hukkua tähän paskaan.
Vain valkoihoinen länsimaalainen kristitty voi olla rasisti.
Quote from: Pölhökustaa on 09.01.2017, 17:13:28
Afrikkalaisissa filosofeissa on kylläkin hyvin maanläheisiä ja todellisia ajatuksellisia helmiä tuottavia yksilöitä.
Eräs toveri kertoi afrikkalaisen ystävänsä sanoneen jossain yhteydessä että "Jos näet miehen nielaisevan kokonaisen kookospähkinän, tiedät että siinä on kaveri joka luottaa anuksensa venymiskykyyn".
Tuo kuvaa kyllä ratkiriemukkaalla tavalla itsevarman ja haasteisiin tarttuvan ihmisen mielenlaatua, tai jopa organisaatiokulttuuria ;D
Vanhat sananparretkin saavat uusia merkityksiä. Ne perustuvat kielelliseen ja abstraktiiviseen ajattelukykyyn
Afrikkalainen Kuusivuotias vastaa näin:
-Mikä on se, jonka taakseen jättää mutta edestään löytää?
-Vyö.
Eikös juuri Mustanaamio viljele kosolti "viidakon vanhoja sananlaskuja"? Ne kehitysmaatieteisiin, niin kaikki lienevät tyytyväisiä.
Quote from: Gunnar Hymén on 09.01.2017, 12:24:05
SOAS's focus is on Asia and Africa and therefore the foundations of its theories should be presented by Asian or African philosophers (or the diaspora).
= täysin sopiva ja hyveellinen lausahdus
mutta annas kun joku sanoo, että suomen verovarat on kerätty pääosin suomalaisilta ja ne rahat pitäisi sijoittaa suomalaisiin eikä ulkomailta tuleviin rahankerjääjiin niin ollaan niin perkeleen rasistia.
Jos tuolla tarkoitetaan koko Aasian maanosaa, niin varsinkin Kiinasta löytyy montakin tunnettua ja tunnustettua filosofia. Mutta luulen, että tuossa yhteydessä aasialaisella tarkoitetaan vain lähi-itäläistä tai vähä-aasialaista kulttuuripiiriä eli muslimimaita.
Quote from: Sydämistynyt on 09.01.2017, 17:55:03
Eikös juuri Mustanaamio viljele kosolti "viidakon vanhoja sananlaskuja"?
"Toisinaan mamu poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä."
Turussa ollaan jo liukumassa UK:n viitoittamaan suuntaan:
Rasismi ja filosofia
Posted on January 4, 2017 by Jani Sinokki
Rasismi ja filosofia -kirja on ensimmäinen suomenkielinen filosofinen teos rasismista. Teoksen keskeinen viesti on, että rasismi on huomattavasti laajempi ja monimutkaisempi ilmiö kuin usein ajatellaan.
Kirjan julkistamistilaisuus järjestetään 10.1.2017 Publicumin ala-aulassa (Assistentinkatu 7). Teos on saatavilla tilaisuudessa alennettuun hintaan.
Rasismi ja filosofia -teoksessa tarkastellaan rasismia eri tavoin aina rasistisesta huumorista rasismin teoreettisiin ongelmiin. Kirja tuo esiin uusia ja tarpeellisia näkökulmia rasismiin ja sen lieveilmiöihin.
Kirja on tarkoitettu kaikille filosofiasta ja rasismin ongelmista kiinnostuneille. Se auttaa selkiyttämään sitä, mitä rasismi on, sekä sitä, minkä vuoksi rasismi on moraalisesti tuomittavaa.
Teos haastaa lukijansa tarkastelemaan vaikeaa ja suuria tunteita herättävää yhteiskunnallista aihetta järkiperäisesti ja tunnistamaan rasismia myös lukijan omasta ajattelusta ja toiminnasta.
Teoksessa tarkastellaan muun muassa suhdettamme etniseen ruokaan, salaliittoteorioita sekä historiallisten rasististen rotuoppien teoreettista perustaa.
Teoksen toimittanut Jani Sinokki työskentelee apurahatutkijana Turun yliopiston filosofian oppiaineessa, jonka edustus näkyy vahvasti myös kirjan kirjoittajistossa.
Kirjan tiedot:
Jani Sinokki (toim.): Rasismi ja filosofia, Eetos-julkaisuja 18, © 2017 kirjoittajat
Tilaukset ja arvostelukappaleet:
[email protected] Lisätietoja:
Jani Sinokki,
[email protected], 050 357 0850 www.eetos.org
https://blogit.utu.fi/filosofia/
Äläwäbälä
- Suuri afrikkalainen filosofi