QuoteRuotsinlaivan kapteeni haluaisi laivamatkoille paremmat turvatarkastukset.
IL:n haastatteleman kapteenin mukaan matkustajien vapaa pääsy laivoille ilman turvatarkastusta voi olla uhka turvalliselle matkustamiselle.
- Uhat lähestyvät Suomeakin, emme elä enää lintukodossa. Turvatarkastukset on jo suunnitteilla satamiin, mutta se vie aikaa, sillä kustannukset ovat suuret, hän sanoo.
- Suuria muutoksia on luvassa. Koulutus lisääntyy ja se toistuu säännöllisin väliajoin. Järjestysmiehiä on laivoilla useita ympäri vuorokauden, turvakameroita on kaikkialla. Laivoihin saadaan myös turvamiehille pian järeämpää aseistusta, muun muassa suojakilpiä, Karell sanoo.
- Joitain vuosia sitten oli läheltä piti -tilanne. Oli syttymässä jengitappelun tyyppinen yhteenotto. Kymmeniä miehiä tappeli keskellä päivää ja provosoi toisiaan. Kaikki järjestysmiehemme, mieskokitkin keittiöistä tulivat rauhoittamaan tappelua, joka saatiin lopetettua, kapteeni muistelee kiperää tilannetta.
Jengitappelun tyyppiset kahakat ja nahinoinnit jäänevät kuitenkin jatkossakin harvinaisiksi, koska kuulemani mukaan tyylinä on kymmenen meririkastajaa vs. yksi pottunokka tyttöystävineen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612272200045595_uu.shtml
Matut eivät pilaa pelkästään maaperää, he saavat läsnäolollaan meretkin raivoamaan, vaikka meren pinta olisi peilityyni.
Tuo järeämmistä aseistuksista esiinnostetut suojakilvet saivat hymyn huulille. Pippurisumutteet ja erilaiset lamauttimet olisivat vähintä, mitä vartijoiden varustukseen tulisi matuja vastaan kuulua.
Satamiin turvatarkastukset mutta rajavalvonta ei vieläkään käy. Mitenkäs se oli että päästiin nimenomaan näistä tarkistuksista koska vapaa liikkuvuus?
Kymmenen, kakskymmentä järkkäriä, geelipippurit ja teleskooppipamput, luulisi riittävän ensihätään. Vielä samanlaiset hätäpainikkeet pitkin laivaa kuin sairaaloissa on niin saadaan tarpeen vaatiessa nuo paikallekin.
Norwegian, Linda Line & vastaavat. Massamatkailun tulevaisuus uivien palatsien sijaan? Terroristien luulisi kuitenkin arvostavan mahdollisuutta matkustaa myös vähäisin turvatarkastuksin.
Vain siksi, ettei Suomi ja Ruotsi ole merkittäviä vihollisia pyhässä sodassa, ei ole Ahmed vielä ajanut räjähteillä lastattua Hiacea Mariellaan tai Serenadeen.
Ja toisaalta molemmat maat toimivat terroristien lepopaikkoina, tukikohtina ja ilmaisen elämän tarjoajina.
Vapaa liikkuvuus on nyt sitä, ettei tarvitse jonottaa passintarkastusjonossa vaan nyt saa jonottaa turvatarkastusjonossa.
Quote from: Uuno Nuivanen on 27.12.2016, 12:54:41
Ja toisaalta molemmat maat toimivat terroristien lepopaikkoina, tukikohtina ja ilmaisen elämän tarjoajina.
Muutaman vuoden nuoltuaan haavojaan saavat vielä passin, jolla loputkin paratiisin ovet aukeaa. Ihmettelen, ettei Ruotsin passilla ole jo samaa statusta kuin vessapaperilla, hölmölä seuraa toki aina perässä.
Autolautta olisi kyllä ihanteellinen rauhaniskun kohde. Miksiköhän eivät ole sitä vielä keksineet?
Kai yksityiset yritykset saavat järjestää aluksilleen sellaiset turvasyynit, kuin haluavat.
Onko tässä jotain, mitä en ymmärrä - rikkauden lisäksi. :o
Jos laivat haluavat päästää kyytiin matkustajat vain kalsareissaan ja laukut läpivalaistukseen, en näe sille mitään estettä. Miksi kapteeni itkee julkisuudessa?!
Quote from: Finis Finlandiae on 27.12.2016, 14:07:41
Kai yksityiset yritykset saavat järjestää aluksilleen sellaiset turvasyynit, kuin haluavat.
Onko tässä jotain, mitä en ymmärrä - rikkauden lisäksi. :o
Jos laivat haluavat päästää kyytiin matkustajat vain kalsareissaan ja laukut läpivalaistukseen, en näe sille mitään estettä. Miksi kapteeni itkee julkisuudessa?!
Hyvä pointti. Näin se pitäisikin olla mutta ilmeisesti tässäkin itketään rivien välissä, että turvatarkastuskulut pitäis valtion kustantaa ja järjestää ja jos nyt jotain sattuu, koska Berliini, niin laivayhtiö on ollut ajoissa huolissaan ja pessyt kätensä.
Quote from: Finis Finlandiae on 27.12.2016, 14:07:41
Kai yksityiset yritykset saavat järjestää aluksilleen sellaiset turvasyynit, kuin haluavat.
Onko tässä jotain, mitä en ymmärrä - rikkauden lisäksi. :o
Jos laivat haluavat päästää kyytiin matkustajat vain kalsareissaan ja laukut läpivalaistukseen, en näe sille mitään estettä. Miksi kapteeni itkee julkisuudessa?!
Jos turvatarkastukset menevät lentokenttämäisiksi, useampi ehkä valitsisi lentämisen ja puhtaat viinanhakuristeilyt erikseen.
Vihreä puolue joku vuosi sitten järjesti puoluekokouksensa Sokos Hotellissa Tikkurilassa, ja kutsui tätä puolueristeilyksi. Tällä he halusivat kritisoida sitä että muut puolueet järjestävät omat kokouksensa oikeasti risteilyillä, mikä kuluttaa turhaan valtavasti dieseliä yms. Ainakin tällä perusteella heitä tuskin haittaisi, jos mamuilu lisää turvatarkastuksia ja syö risteilymatkailun suosiota. Tässä on siis heille yksi syy lisää kannattaa haittamaahanmuuttoa.
Entäs ihmisoikeudet? Motiivien epäileminen on rasismia, ja turvatarkastukset aiheuttavat henkistä kärsimystä.
Ratkaisu kaikkeen on kaksoisstandardi, eli sharia-line, joiden aluksilla kaikki on sallittua.
Rikkauksille oma shangri-la autokannen alle. Muut matkustajat saavat täten olla rauhassa.
Quote from: Finis Finlandiae on 27.12.2016, 14:07:41
Kai yksityiset yritykset saavat järjestää aluksilleen sellaiset turvasyynit, kuin haluavat.
Onko tässä jotain, mitä en ymmärrä - rikkauden lisäksi. :o
Jos laivat haluavat päästää kyytiin matkustajat vain kalsareissaan ja laukut läpivalaistukseen, en näe sille mitään estettä. Miksi kapteeni itkee julkisuudessa?!
Kapteeni kai toimii palkollisena laivayhtiössä, eikä suoraan päätä aluksen turvatoimista? Ehkä hän toi julki päällystön/henkilöstön huolen, eikä puhu tässä laivayhtiön puolesta?
Kaikki tuo vain yhden uskonnon takia. :facepalm:
Quote from: JEE on 27.12.2016, 19:40:09
Quote from: Finis Finlandiae on 27.12.2016, 14:07:41
Kai yksityiset yritykset saavat järjestää aluksilleen sellaiset turvasyynit, kuin haluavat.
Onko tässä jotain, mitä en ymmärrä - rikkauden lisäksi. :o
Jos laivat haluavat päästää kyytiin matkustajat vain kalsareissaan ja laukut läpivalaistukseen, en näe sille mitään estettä. Miksi kapteeni itkee julkisuudessa?!
Kapteeni kai toimii palkollisena laivayhtiössä, eikä suoraan päätä aluksen turvatoimista? Ehkä hän toi julki päällystön/henkilöstön huolen, eikä puhu tässä laivayhtiön puolesta?
Kapteeni päättää ketä alukseensa päästää.
Käytännön syistä laivan tai lentokoneen kapteeni ei kuitenkaan arvioi jokaista kyytiin nousevaa matkustajaa henkilökohtaisesti, vaan asioiden jouduttamiseksi on olemassa turvaprotokolla joka näyttäytyy matkustajille mm. pyyntönä esittää voimassa oleva matkalippu, esittää matkustusasiakirja, antaa laukut läpivalaistavaksi jne.
Kapteenit harvoin itkevät iltapulun sivuilla, eli olisiko hän kenties yrittänyt ratkaista asiaa sisäisesti siinä onnistumatta.
Viikkarin onneksi ko. kapteenin voi aina vaihtaa edistysmielisempään.
Neekeri se ei voi olla edes laivamatkan ajan rauhallisesti, luonto on sellainen että on päästävä kehitysmaalailemaan vähän väliä.
Quote from: mmm on 27.12.2016, 20:08:31
Quote from: JEE on 27.12.2016, 19:40:09
Quote from: Finis Finlandiae on 27.12.2016, 14:07:41
Kai yksityiset yritykset saavat järjestää aluksilleen sellaiset turvasyynit, kuin haluavat.
Onko tässä jotain, mitä en ymmärrä - rikkauden lisäksi. :o
Jos laivat haluavat päästää kyytiin matkustajat vain kalsareissaan ja laukut läpivalaistukseen, en näe sille mitään estettä. Miksi kapteeni itkee julkisuudessa?!
Kapteeni kai toimii palkollisena laivayhtiössä, eikä suoraan päätä aluksen turvatoimista? Ehkä hän toi julki päällystön/henkilöstön huolen, eikä puhu tässä laivayhtiön puolesta?
-"Kapteeni päättää ketä alukseensa päästää."
Tämän luettuani näin mielessäni Viking-kapteenin tarkastavan alukseen nousijoiden passeja viimeisenä työpäivänään....
...onneksi tämä jälkimmäinen lause palautti asiat järjestykseen.... ;)
-"Viikkarin onneksi ko. kapteenin voi aina vaihtaa edistysmielisempään."
Kokki turvamieheksi?
Ei huonompi valinta.
Quote from: JEE
Tämän luettuani näin mielessäni Viking-kapteenin tarkastavan alukseen nousijoiden passeja viimeisenä työpäivänään....
...onneksi tämä jälkimmäinen lause palautti asiat järjestykseen.... ;)
En täysin ymmärrä mikä oli se hilpeyttä aiheuttanut osuus kirjoituksessani, sillä vaikka turvatarkastuksessa kävisi ilmi, että alukseen pyrkivällä henkiöllä olisi repullinen käsikranaatteja, on edelleenkin kapteenin harkinnassa pääseekö hän alukseen vai ei.
En täysin ymmärrä mikä oli se hilpeyttä aiheuttanut osuus kirjoituksessani, sillä vaikka turvatarkastuksessa kävisi ilmi, että alukseen pyrkivällä henkiöllä olisi repullinen käsikranaatteja, on edelleenkin kapteenin harkinnassa pääseekö hän alukseen vai ei.
[/quote]
(Pidin lauseesta- " kapteenin voi aina vaihtaa edistysmielisempään", koska oletin sen olevan "viikkariin" osoitettua sarkasmia. Taisin sitten ymmärtää väärin.)
Rutiininomainen turvatarkastus tehtäisiin kai jo ihan käytännön syistä aluksen ulkopuolella, ja teki sen sitten laivayhtiö tai viranomainen, niin kranaatteja löydettäessä, en usko, että kapulta enää kyseltäisiin kuljetushalukkuutta, vaan asia siirtyisi suoraan viranomaisille. Ymmärrän toki että vesillä ollessa asia voi olla toisin.
Se siitä.
Jostain syystä tähän aiheeseen liittyvää keskustelua ei ole Iltalehden verkkosivulla. Vauva-foorumista tämän aiheen keskustelu on sensuroitu(?) pois. Suoleen en ole vielä kurkistellut.
Quote from: Fiftari on 27.12.2016, 19:22:53
Rikkauksille oma shangri-la autokannen alle. Muut matkustajat saavat täten olla rauhassa.
Paras paikka pommille. Ei hyvä.
Quote from: Supernuiva on 27.12.2016, 22:33:14
Jostain syystä tähän aiheeseen liittyvää keskustelua ei ole Iltalehden verkkosivulla. Vauva-foorumista tämän aiheen keskustelu on sensuroitu(?) pois. Suoleen en ole vielä kurkistellut.
Ahvenanmaalle piti aikanaan saada erivapaus EU-veroista, jotta viinanostajat olisivat edelleenkin sponsoroineet rekkojen kulkua ruotsinlaivoilla, kun taxfree päättyi EUn sisällä matkustettaessa. Olisihan se isku tavaroitten vapaalle liikkuvuudelle, jos viinanhimoiset suomalaiset antaisivat pelolle vallan eivätkä enää ylläpitäisi lauttaliikenteen kannattavuutta.
Viking sai valtiolta 2015 tukea 24 miljoonaa Tallink 14miljoonaa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015061219848717_uu.shtml
Quote from: JEE
(Pidin lauseesta- " kapteenin voi aina vaihtaa edistysmielisempään", koska oletin sen olevan "viikkariin" osoitettua sarkasmia. Taisin sitten ymmärtää väärin.)
Et ymmärtänyt väärin, mutta minä ymmärsin vielä vähemmän. Siksi kysyin.
Quote from: JEE
Rutiininomainen turvatarkastus tehtäisiin kai jo ihan käytännön syistä aluksen ulkopuolella, ja teki sen sitten laivayhtiö tai viranomainen, niin kranaatteja löydettäessä, en usko, että kapulta enää kyseltäisiin kuljetushalukkuutta, vaan asia siirtyisi suoraan viranomaisille. Ymmärrän toki että vesillä ollessa asia voi olla toisin.
Se siitä.
Kranaatit eivät ole itseisarvoisesti laittomia, mutta taidat siitä huolimatta missata pointin tarkoituksella.
Quote from: valtakunnanpärkhele on 27.12.2016, 23:34:29
Viking sai valtiolta 2015 tukea 24 miljoonaa Tallink 14miljoonaa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015061219848717_uu.shtml
Yhden Ylen hinnalla saatais 24/7 ilmainen porauslautta, ja vielä jäis joku toistasataamiljoonaa uutisten fabrikointiinkin!
http://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/investors/annual-reports/vuosikertomus-2015.pdf (http://www.vikingline.com/globalassets/documents/market_specific/corporate/investors/annual-reports/vuosikertomus-2015.pdf)
Ei liity aiheeseen mitenkään, mutta tulipa mieleen sanasta "kapteeni" tuo lastenlaulu, jossa sanotaan "Kapteeni katsoi horisonttihin, oli meri mustana oli meri mustana"
Sitten tuli mieleen Tunis-Lampedusa express ja kaikki sen serkut, joissa ei liene turvamiehiä. Ja laulu sai mielessäni täysin uusia merkityksiä...
-i-
Turvatarkastukset aiheuttavat jonoja ja yleistä säätöä aivan valtavasti.
Voisiko vaikkapa poliisi myöntää luotettaviksi tiedetyille Suomen kansalaisille henkilökohtaisen asiakirjan, joka oikeuttaisi matkustamaan rajojen yli julkisilla kulkuvälineillä? Eiku :-\
Quote from: Teaparty on 28.12.2016, 10:28:23
Turvatarkastukset aiheuttavat jonoja ja yleistä säätöä aivan valtavasti.
Voisiko vaikkapa poliisi myöntää luotettaviksi tiedetyille Suomen kansalaisille henkilökohtaisen asiakirjan, joka oikeuttaisi matkustamaan rajojen yli julkisilla kulkuvälineillä? Eiku :-\
Hommalaiset eivät saisi passia. Äärioikeistorasistinatsit.
Olisi hyvä, jos nimimerkki
@CaptainNuiva kommentoisi tähän, kun hänellä on alasta kokemusta.
Yhdysvaltojen tiedustelu oli huolissaan jo useita vuosia sitten siitä, että musulmaanit tekevät teroristoiskun ruotsinlaivalla. En nyt puhelimella löydä sitä juttua.
Quote from: internetsi on 28.12.2016, 11:19:25
Yhdysvaltojen tiedustelu oli huolissaan jo useita vuosia sitten siitä, että musulmaanit tekevät teroristoiskun ruotsinlaivalla. En nyt puhelimella löydä sitä juttua.
Sitten kun laivoilta loppuu raiskailtavat, niin jotenkin rasismi on kostettava natsifasisteille. :flowerhat:
Paljon on valkoistenkin laivojen maailma muuttunut kolmessa vuosikymmenessä. Muistan, kun pikkupoikana 80-luvulla tehtiin perheen kanssa aina se jokakesäinen Tukholman risteily. Huolettomin mielin hypättiin M/S Finlandiaan, käytiin buffetissa ja perillä käveltiin filmikamera kädessä pitkin kesäisiä Tukholman katuja. Syötiin hyvin ja osteltiin vanhasta kaupungista tuliaisia. Ihailtiin kuninkaanlinnaa ja uusia Volvoja. Nyt sama paketti tulee tarkoittamaan heti terminaalissa jonottamista turvatarkastuksissa. Tukholmassa puolestaan saa olla varuillaan jopa vanhan kaupungin kaduilla, ettei joku maturosvo vie lompakkoa tai kameraa kädestä. Jos et tule rullatuksi kaduilla, on pidettävä varansa lähi-idästä tulleiden taksikuskien kanssa, etteivät he puolestaan huijaa rahojasi. Joihinkin kaupungin osiin ei voi mennä ollenkaan. Ostokeskukset tulvivat kakaralaumoineen etuilevia kaapuämmiä ja päivisin siellä notkuvia pälyileviä kovaäänisiä tummaihoisia äijänköriläitä.
Tämä on vissiin sitä hyvää globalisaatiota, jonka mukana meidänkin on muututtava. Ja joku sanoo vielä, että hyvään suuntaan.
Kuka haluaa mennä ahtaaseen laivaan syömään ja juomaan kalliisti ja jonottamaan, ja nukkua paskasessa kopissa? Ja vielä neekereitä täynnä. Ei ole valkoisen miehen hommaa.