Tästä voisi tehdä kokoomaketjun jossa pohdittaisin mitä kaikkea tässä isossa kuviossa joka hallituksen päätehtävä oli takana. Ainakin VOK-logistiikan helpottaminen ja veroparatiisiyhteistyön helpottaminen avaamalla ovia globaalikorporaatioiden ostaa sosiaalista infraa, jotta kuuluisimme aina syvemmin sinne länteen ihan juridisten omistusten kautta.
Tässä on yksi viesti sisältäen aihetta jota vois pohtia:
Quote from: Vredesbyrd on 24.12.2016, 13:51:38
Quote from: Abdul Reis on 23.12.2016, 22:20:01
Keskusta tästä on haaveillut jo monta kymmentä vuotta eikä Kokoomus. Suurimpaan osaan maakunnista Keskusta tulee saamaan eniten maakuntavaltuutettuja, vai mitä lie ovat. Nyt niitä maakuntia tulee 18, mikä nimenomaan ei ole keskittämistä ja pelaa Keskustan pussiin. Kokoomus olisi halunnut vain 5 maakuntaa. Siinä tapauksessa Kokoomus ja SDP olisivat voittaneet ja Keskusta hävinnyt.
Keskustalaiset lyhyen tähtäimen vallanhimossaan eivät ymmärrä, että sahaavat omaa jalkaansa. Sinä ajattelet vain parin ensimmäisen kierroksen maakuntahallinnon kokoonpanoja, minä ajattelen, mitä sen jälkeen kun aika on kulunut. Miksi esim. 2022 esikoistaan odottava pariskunta valitsisi jäädä supistetun terveyspalvelun piiriin, kun sen ylihintaisen talon voi ostaa täyden palvelun keskuspaikkakunnaltakin jostain 20 - 50 kilometrin takaa? Tästä tulee vielä sellainen keskittämisen pyörre, ettei ole kuuna päivänä nähty, koska se on yhdistetty kokoomuksen ajamaan valinnanvapauteen, jossa veroparatiisi-attendot hinnoittelevat lopulta pienemmät kunnat velvollisina palveluntarjoajina hengiltä.
http://www.talouselama.fi/kommentit/nain-toimii-20-miljardin-euron-valtapeli-6610244
QuoteToisille terveys on kermankuorintaa ja toisille valinnanvapautta. Typerät iskulauseet paljastavat hurjan valtapelin, jossa äänestäjä on vain pelinappula.
Terveyden ja hoivan palveluissa on kyse noin 20 miljardista eurosta vuodessa. Summa on valtava, ja niin on myös palvelujen määrä. Tietokirjailija ja professori Heikki Hiilamo laski sotekirjassaan, että esimerkiksi avohuollon palvelutapahtumia on vuodessa sata miljoonaa ja yöpymisiä eri laitoksissa 40 miljoonaa. Palvelujen siirto kunnilta maakuntiin koskettaa 220 000 työntekijää.
Ongelmia on nykyisissä palveluissa monta, eikä niistä yksikään ole helposti ratkaistava.
Kustannukset uhkaavat lähteä lapasesta, kun suuret ikäluokat vanhenevat ja kremppaantuvat. Palveluiden tarve siis kasvaa. Lisäksi lääkehoidon ja sairaalahoidon kustannukset kasvavat, sillä myyntiin tulee uusia hoitomuotoja ja yksilöllisiä lääkkeitä.
Suomalaiset on eriarvoisessa asemassa hoivan ja terveyden suhteen. Jonot terveyskeskusten lääkärille ovat viikkojen elleivät kuukausien mittaiset. Työssä käyvät hoitavat perusvaivansa työterveyshuollossa, muut jonottelevat pompoteltavina.
Kukaan ei huolehti siitä, että eniten palveluja käyttävät 10 prosenttia potilaista hoidetaan järkevästi. Osa kärsiin alihoidosta, osa ylihoidosta.
Nämä ovat syyt, miksi palvelujen tuottamista ja järjestämistä pitää muuttaa. Jos mitään ei tehdä, veronmaksaja kaatuu maksutaakan alle ja asiakas tuupertuu jonossa.
Soteuudistuksessa on siis kyse hyvästä ja tasavertaisesta hoidosta. Sen lisäksi kyse on erittäin kovasta valtapelistä. 20 miljardin euron kakusta pikkuruinenkin siivu on monta miljoonaa euroa.
Juha Sipilän (kesk) hallitus käveli linjauksessaan kuntien yli. Ne olisivat halunneet säilyttää oman palvelujen tuotannon.
Hallitus jyräsi myös oppositiopuolueiden näkemykset. Tämä luo jännitteitä ja epävarmuutta. Seuraava hallitus voi muuttaa nyt tehtyjä linjauksia.
Lisäksi hallitus käveli monen virkamiehen yli, sillä valinnanvapaudesta tulee paljon laajempaa kuin osa virkamiehistä ja asiantuntijoista olisi halunnut. Hallitus panee virkamiehet toteuttamaan hallituksen linjaa.
Maakunnat ovat jatkossa keskeinen vallankäyttäjä hoiva- ja terveyspalveluissa. Hallitus kävelee myös tulevien maakuntien yli, sillä maakunnat joutuvat tiukkaan taloudelliseen liekaan. Seuraava hallitus saattaa antaa maakunnille luvan omaan veronkantoon.
Puolueet pelaavat hoivalla ja terveydellä valtapeliä, koska nämä palvelut ovat lähellä äänestäjiä. Tämä selittää populistiset iskulauseet. Eivät tässä yritykset ja järjestöt kuori kermaa, siitä pitää huolen valtion rahapula. Pikemminkin yritykset miettivät, kannattaako niiden lähteä mukaan näin tiukasti rajattuun ja pitkien siirtymäaikojen pirstomaan kilpailuun.
Ei tässä toisaalta myöskään taivas aukene niin kuin hallituspuolueet väittävät. Kilpailu kannustaa uusiin toimintatapoihin, mutta ei laki takaa, että kaikki suomalaiset saavat täsmälleen tasavertaista hoitoa tai että kustannukset syöksyvät laskuun.
QuoteJuha Sipilän (kesk) hallitus käveli linjauksessaan kuntien yli. Ne olisivat halunneet säilyttää oman palvelujen tuotannon.
Ei tarvinne kauheasti tajuamaan, että tämä mahdollistaa impivaaralaisten paikallisyhteisöjen korkkaamisen ylikansalliselta tasolta johdettavalle VOKSterismille, sutenööreinä SSS-hallitus. Näin se etenee, pienin huomaamattomin askelein.
http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/vastaanottokeskusasia-ei-ole-tulossa-sein%C3%A4joen-valtuustoon-1.1957267
Quote
Valtuutettu Erkki Valtamäen (ps.) aloite Törnävän vastanottokeskusasian tuomisesta Seinäjoen valtuustoon ei näytä tuottavan tulosta.
Maanantaina kokoontuvalle kaupunginhallitukselle on tehty virkamiesvalmistelussa esitys, ettei asiaa ole syytä käsitellä valtuustossa.
Seinäjoen kaupungilla ole oikeutta päättää keskuksen olemassaolosta eikä mahdollisuutta puuttua SPR:n ja Maahanmuuttoviraston välisiin sopimuksiin.
Myöskään Kuntaliitto ei ole antanut asiaan liittyen yleissuosituksia kunnille.
Toisin sanoen, uusi normaali, että SPR vie ja kunnat vikisevät, että saataisiinko me päättä jotain. Samaan tapaan kuin SPR:n pomo joskus viime vuoden tulvan jälkeen sanoi, että 10 000 läpsyttelijää per vuosi on sitten se uusi normaali. Kuka antoi SPR:lle diktaattorivaltuudet?
Hyvä puoli Kepussa on, että nykyinen liberaalisuuntaus ei ole välttämättä niin kirkossa kuulutettu puolueen yleisenä linjana kuin luulisi. Jos Sipilä joutuu horjumaan jonkun muhimassa olevan skandaalin takia (ja ehkä Väyrysen tulevaisuudessa luoman paineen), hän joutuu ehkä väistymään puoluejohdosta ensi vaalikaudelle. Tässä yksi kirjoitusnäyte kentällä olevista paineista:
http://samik2012.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228716-keskustan-yhteys-kansaan-katkeamassa-osa-1
Quote
Hallitusohjelma pitää sisällään tavoitteita, jotka voisivat edistää Suomen tasapainoista kasvua ja kehitystä. Käytäntö on kuitenkin näyttänyt, että keskustan yhteys kansaan ja maan tasapainoiseen kehittämiseen horjuu pahasti.
Kerta toisensa jälkeen vaalivoiton keskustalle hankkii juureva keskustan kenttä. Sen jälkeen sama cityliberaalivahakabinetti ilmaantuu korkeimpiin tehtäviin ja virkoihin - aiheuttamaan seuraavan vaalitappion. Vahakabinetti lähetetään avustajiksi, virkamiehiksi, etujärjestöihin tai valtion lainsäädännöstä hyötyviin yrityksiin. Yrityksiltä pumpataan vaalirahaa samoille liberaaleille Arkadian talouspoliittisen seuran kautta. Cityliberaalien arvot vaan eivät edusta sitä, mikä on keskustan kentän arvot.
Keskusta on 1990-luvulta lähtien menestynyt vaaleissa, kun sen politiikan ytimessä on ollut maakuntien Suomi ja toimet, joilla kaikki kansalaiset ja alueet pidetään kehityksessä mukana. Vuoden 2007 eduskuntavaaleissa keskusta jopa historiallisesti säilytti suurimman puolueen aseman. Silloin uskallettiin puhua ihmisten asioista, takuueläkkeestä, puolustaa maakuntien työllisyyttä, vastustaa keskittämistä ja puhua maaseudun puolesta.
Toimiessani keskustan maaseutupoliittisen työryhmän sihteerinä 2006-2010 ja Antti Rantakankaan sekä myöhemmin Kyösti Virrankosken toimiessa puheenjohtajana aluepolitiikkaan ja maaseutualueille sekä maatalouspolitiikkaan tehtiin merkittäviä panostuksia. Kiitos kuului myös erityisesti ministeri Sirkka-Liisa Anttilalle ja Juha Korkeaojalle. Köyhän asialle tehtiinkin jotain ja maataloustulokin nousi.
Federalistinen liberaalieliitti ajaa Suomea alas muun muassa kansallisomaisuuden yksityistämisellä. Liikenneväylien myynti olisi katastrofaalinen virhe. Edes Venäjällä ei tainnut valtion omaisuuden yksityistäminen olla näin hurja puhallus? Kuinka monen päättäjän lähipiiri tarjoaa palveluita yksityistettäville aloille, kuten aikanaan panospuhdistamoja haja-asutusalueen jätevesiasetukseen?
SOTEn yhtiöittämisestä ja valinnanvapaudesta on tulossa fiasko. Väkirikkaat alueet pärjäävät. Tuskinpa yksityinen terveyssektori ottaa vastuulleen kalliit hoidot tai kalliita laiteinvestointeja vaativat palvelut. Vajaateholle jäävät maakuntien liikelaitokset yrittävät ylläpitää torsoa perustason palveluvalikoimaansa? Oikeampi tapa olisi aloittaa pienemmillä askelilla, vaikkapa päivystyksen tai ortopedian avaamisella eikä kaikkea kerralla. Keskustan rähmällään olo rikkaiden kokoomuksen edessä on aina tuonut ongelmia.
Haluan toivottaa 100 vuotta täyttävälle Suomelle parhainta onnea ja menestystä. Cityliberaalien pyrkyreiden takia suomalaisten asiat ja hyvinvointi eivät saa jäädä toiseksi.
Kokoomuksen äänestäjät tietävät mitä tilasivat. Mutta kun kepulaiset voivat julkisestikin avautua puoluejohdon linjasta pedaten itselleen paikkaa tulla valittuna tulevaisuuteen, niin uskaltavatko persujen edustajat tehdä saman? Vai tulisiko harjasta? Mielestäni heidän pitäisi, koska äänestäjänsä eivät todellakaan tienneet mitä tilasivat heitä kannattaessaan, vaan luulivat saavansa jotain päinvastaista. Jos joku haluaa puolueen uudeksi puheenjohtajaksi, kannattaisi ihmeessä ottaa mallia ylläolevan kaltaisista avauksista.
Julkismonopolien myyntikuntoon saattaminen ja niiden myynti kuplarahahuijareille kunhan vain nilkit saavat miljoonaprovikat.
^ Tämä prosessi on tapahtunut jo monta kertaa. Mitään ei ole opittu. Tämä kirja on perussettiä kaikille asiasta kiinnostuneille:
http://www.adlibris.com/fi/kirja/kansallisomaisuuden-ryosto-9789510361399
http://tuomioja.org/kirjavinkit/2010/01/seppo-konttinen-kansallisomaisuuden-ryosto-pamfletti-205-s-wsoy-barrikadi-sarja-vantaa-2009/
Tää homma menee eteenpäin, koska joillekkin hyvä bisnes. Kukaan poliitikko ei aja rivikansalaisen asiaa, jolta viedään se mitä menneet sukupolvet itsenäisyyskautena rakensivat
http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2011/02/13/veronmaksajien-rahoja-menetetty-fortumissa-15-miljardia-euroa/
Tämän koko aiheen tulee olla ihan kuuminta hottia edes keskusteltavana seuraavissa PS-puheenjohtaja vaaleissa, koska se pakottaisi myös joidenkin kepujen voivan muodostaa kantaansa asiaan sillä Sipilän linja horjuu puolueen sisällä.
Asiahan on suurimpia tämän hallituksen aikaansaannoksia jossa tavallista kansaa kusetetaan, ja sen verran pitäisi olla kansanpuolueella itsekunnioitusta, että edes joku nostaisi asian esiin jotta muidenkin olisi pakko siihen vastata. Näin kansa tietää ketä äänestää, ja olen satavarma, että asian esille nostaja palkitaan valtaisalla äänivyöryllä ensi vaaleissa, vaikka jonkun toisen puolueen listoilta jos joutuu harjatuksi ulos.
Olisi tärkeää, jos vaikka kimppakeräyksellä saisi jonkun talousasia-tuntija ringin tekemään selvityksen kuinka suuria summia potentiaalisesti rosvottaisiin menneiden sukupolvien työtä josta perinnöstä meidän tulisi huolehtia.
Tällä sitten tulisi haastaa hallituspuolueet, ja aivan erityisesti Persut joiden tulisi muodostaa seuraavia vaaleja varten selkeä kanta, että tietävätkö edes mistä kaikesta tässä on kyse. Muuten kansanvalta ei toimi.
Väykän kansalaispuolueen suojista nouseva avustajakaarti voisi aloittaa haastamisen tämän asian tiimoilta, koska paras keino horjutaa Sipilän liberaalikepu-hallintoa.
Kaiken PS-tahoihin samoin kuin muuhunkin hallitukseen kohdistuvan kritiikin tarkoitus on saada ymmärtämään, että kaikkein tuhoisinta tässä vaiheessa olisi luulla jonkun pylväspyhimyksen tulevan ja korjaavan asian. Ei ole eikä tule. Aktiivikansalaisten on tiedostettava karmaiseva poliittinen tila, ja alettava itse omin panoksinsa järjestelemään asioita kansakunnan suojelemiseksi eikä odottaa, kenenkään siitä palkkaa nostavan tekevän sitä kansan puolesta - ne kaikki palvelee arvoyhteisöä.
Kohtalokasta onkin, että jollain halla-aho-persuilla siitä tulisi lyhyen aikavälin kumppani lipilaarikepulle, jolloin jatketaan kaiken myymistä ja leikkaamista koska "there's no alternative".
^ Niin, mun mielestä tämän asian käsittely on tärkeämpää kuin mikään lyhyen tähtäimen politiikassa. Olisihan siinä teoriassa mahdollisuus vaikuttaakin, tuoda sitä tietoa tiukattavaksi puheenjohtaja-ehdokkailta, että aikooko johtamansa puolue olla osa tätä operaatiota vaiko vastustaa sitä? "Lobbareiden suosittelemat" TTIP-kannat antaisivat kuitenkin ymmärtää, että luultavimmin osa operaatiota ainakin eräällä ehdokkaalla. Äänestäjillä tulee kuitenkin olla kansanvaltaoikeus tietää asiasta. Ja hyvissä ajoin ennen päätöksiä. Siksi tärkeää, että mahdollisimman moni nostaisi tätä esiin keskusteluissa PS:n uudesta puheenjohtajasta, sillä Sipilän Keput ja Kokoomus ovat kantansa lukinneet, mutta PS uudella puheenjohtajalla olisi kingmaker joka voisi kaataa koko roskan, jos kentältä vaan riittävästi tulisi painetta asialle.
Mistähän sen säästön on Sotessa ajateltu tulevan? Yksityiset firmat haluavat voittoa kustannusten kattamisen päälle.
Tämä yhdessä Vapon varojen myyntisuunnitelmien ja liikennerahastuksen kanssa näyttää aika törkyiseltä. Kansa ei hyödy siitä mitään, että heidän varansa ja infransa myydään halvalla sijoittajille.
QuoteKansa ei hyödy siitä mitään, että heidän varansa ja infransa myydään halvalla sijoittajille.
Ei tietenkään. Voi että, kun olisi edes yksi Kansan Edustaja eduskuntasalissa 200 huijarin lisäksi.
Kaikilta on tiukattava kantaa tähän. Worst-case-scenario olisi, että vihervasemmisto petaa itselleen ison vaalivoiton vastustamalla tätä kuviota äänekkäästi, osana suurta kuviota jossa persut nuijitaan lopullisesti maan rakoon. Ellei seuraava PJ-ehdokas puolueessa ota tätä asiaa hyvin äänekkäästi esille, siksi että merkitsee aika paljon valtavalle määrälle kansalaisia.
Sote-säästö, jota koplauksen puoltajien retoriikassa mainostetaan argumenttina, kestää tasan sen vuoden, kun valinnanvapaus valita yksityisen tai julkisen väliltä on ensimmäisen vuoden voimassa. Sen jälkeen alkavat hintojen korotuspaineet, kun potilasvirrat lähtevät arvauskeskuksista veronkiertäjä-mehiläisiin. Vaikeimmat ja hintavimmat tapaukset pallotellaan takaisin yksityiseltä julkiselle kuten nytkin.
Mun mielestä SOTEssa ei ole ongelmina rahasummat itsessään, vaan miten Mehiläisen tapaan kulkeutuisivat hämäräperäisiin veroparatiisifirmoihin ulos maasta.
Toisekseen miten ylipäätään hämärtyy mitä ne rahasummat viimekädessä ovat ja miten muodostuvat. Kannatan itse julkista sektoria kansallisessa omistuksessa, koska siinä on suoraan koko roska ja saa kansa päättä miten paljon allokoidaan mihinkin kansanvaltaisesti.
Kolmanneksi; tämähän avaa portit mokuteollisen kompleksin huikealle kasvulle, koska voi vedättää aivan järjettömiä summia kun ne voi kätkeä ja piilottaa mitä ne ovatkaan. Tietenkin mitä parempi bisnes, sen enemmän lobbausvipuvarta hallitukseen päin tuoda lisää matuja maahan bisneksen pyörimiseksi. Kepun touhu vaihtaa siltarummut VOKkeihin maakuntaparonien iloksi on iso poliittinen muutos. Ainakin 800 miljoonaa oli budjetoitu muistaakseni matuille ensi vuoden budjetissa, mutta todellinen summa on valtavasti isompi ja piilotettu. Mielestäni se kuuluisi kansanvaltaisen päätöksenteon piiriin. Ja selvää on SOTE-uudistuksessa, jotta pyritään poistamaan mm. tämä asia kansanvallan piiristä.
Aiemmin hommalla vaikuttaneen huippukirjoitaja Detonatorin juttuja voisi tuoda kauppalehden palstoilta tänne, koska varmaan kirjoittanut tästäkin jotain.
Totta, ettei pääongelma ole lopulta rahakustannuksissa, vaan siinä, että yksityistämisen jälkeen lakivelvoitteisten palveluiden kontrollia ei saada takaisin liikesalaisuuksien ja omaisuuden perustuslain turvaaman (TISA:lla, CETA:lla ja TTIP:llä sinetöimisen jälkeen) paitsi kalliisti tai erittäin radikaalisti kuten Venäjällä Jukosin esimerkissä.
Sotea mietittäessä kannattaa katseet kääntää toviksi Sverigestaniaan. Siellähän vastaava himmeli on ollut käytössä jo kauan. Tunnen joitakin lääkäreitä meren tuolta puolen ja heidän näkemyksensä ei lupaa mitään hyvää tästä mega-luokan kusetuksesta, jota meille kaupataan valinnanvapauskääreessä.
Mun tietääkseni sveduista voisi opiskella mitä tapahtuu kun vanhustenhuolto yksityistetään jollekkin attendolle: VOK-bisnestä samassa paketissa johon vaikea puuttua jos asia ulkoistettu jollekkin yksityiselle firmalle.
Quote from: hattiwatti on 02.01.2017, 14:54:27
Mun tietääkseni sveduista voisi opiskella mitä tapahtuu kun vanhustenhuolto yksityistetään jollekkin attendolle: VOK-bisnestä samassa paketissa johon vaikea puuttua jos asia ulkoistettu jollekkin yksityiselle firmalle.
Liittyy saumattomasti ruotsalaiseen "Soteen" ja tähän meidänkin "valinnan vapauksilla" mennään.
Quote from: Tabula Rasa on 02.01.2017, 10:45:54
Julkismonopolien myyntikuntoon saattaminen ja niiden myynti kuplarahahuijareille kunhan vain nilkit saavat miljoonaprovikat.
Eivät taida olla myymässä, ainoastaan lopettamassa. Osassa kuntia jo nyt lopetettu suurelta osalta palvelut, jonot melkoisia ja käytännössä pakko käydä yksityisillä kellä rahaa on.
http://www.talouselama.fi/kommentit/nain-toimii-20-miljardin-euron-valtapeli-6610244
Quote*NIPS* Eivät tässä yritykset ja järjestöt kuori kermaa, siitä pitää huolen valtion rahapula. *NIPS*
Huutonaurua! ;D Ai vähän niinku VOK-busineksessakin?
Eipä ole valtion rahapula tähänkään mennessä estänyt, tai edes hidastanut HV-kerhon taskujen täyttymistä.
http://www.iltalehti.fi/verot-2016/2016110122550638_db.shtml
QuoteKärjessä on luonnollisesti Barona Groupin toimitusjohtaja Markus Oksa, joka tienasi 1,2 miljoonaa euroa. Barona Groupin hallituksen jäsen Tomi Yli-Kyyny puolestaan tienasi reilut puoli miljonaa euroa.
Ja mitenkäs SPR ja muut vastaavat järjestöt?
http://www.iltalehti.fi/verot-2016/2016110122548715_db.shtml
QuoteSuomen Punaisen Ristin puheenjohtaja Pertti Torstilan ansiot nousivat viime vuonna yli 156 449 euroon.
QuoteHyviin ansioihin ylsivät myös Pelastakaa lapset ry:n ja Planin pääsihteerit. Hanna Markkula-Kivisilta Pelastakaa Lapset ry:stä tienasi tienasi ansiotuloja 96 609 euroa ja Planin pääsihteeri Ossi Heinänen 84 463 euroa.
Ja kuten muistamme, niin esim. SPR:n keräykset ja lahjoitukset riittävät muistaakseni alle viidennekseen SPR:n
henkilöstökuluista. Loput + lahjoitettavat varat tulevat veronmaksajan pussista, tavalla tai toisella. Rahapula, mikä se on? Ilmeisesti jonkinlainen valikoiva ilmiö.
Ja mitä SOTEen tulee, niin varmastikin on totta, että JOTAIN pitäisi järjestelmälle tehdä. Mutta jälleen kerran on lähdetty tielle, jolla se JOTAIN ei auta järjestelmää, eikä asiakasta, eikä varsinkaan maksajaa. Tavoitteena onkin ainoastaan, jälleen kerran, luoda monopolibusineksia kaikenlaisille puoluekirjaketkuille, joilla ei muuten olisi lahjoja toimia yrittäjinä. Ja tietenkin luoda uusi hallinnon ja verotuksen kerros, jonne voi sitten ruveta loppusijoittamaan eduskuntapudokkaita puolue- ja uskonveljiä (ja sisaria).
Quote from: porrasaa on 02.01.2017, 15:27:12
Quote from: Tabula Rasa on 02.01.2017, 10:45:54
Julkismonopolien myyntikuntoon saattaminen ja niiden myynti kuplarahahuijareille kunhan vain nilkit saavat miljoonaprovikat.
Eivät taida olla myymässä, ainoastaan lopettamassa. Osassa kuntia jo nyt lopetettu suurelta osalta palvelut, jonot melkoisia ja käytännössä pakko käydä yksityisillä kellä rahaa on.
5kk hoitsulle, sitten heti perään odotellaan 5kk lääkärille... tuttua on.
Hahaa, olen yrittänyt tl-lekurille aikaa kesäkuun puolestavälistä asti. Ei ole tärpännyt. Heinäkuisen olkapäätapaturman jälkihoito piti oleman arvauskeskuksessa. ei ollut ei... Paljon puhetta on piisannut hoitoketjusta, vilaustakaan ei ole näkynyt >:(
Elinsiirtojonossa olija kylmäävä ajatus:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701062200050161_uu.shtml
KSML: Päivystyssairaaloiden karsiminen saattaa vähentää elinsiirtoja
Perjantai 6.1.2017 klo 05.31
Päivystyssairaaloiden karsiminen vähentää elinluovuttajien tarvitsemaa tehohoidon tarjontaa Suomessa, kertoo Keskisuomalainen.
Päivystyssairaaloiden karsiminen vähentää elinluovuttajien tarvitsemaa tehohoidon tarjontaa Suomessa.
Uhkana on luovuttajien määrän väheneminen.
Huoli on, miten luovuttajien vaatimaa tehostettua hoitoa pystytään enää tarjoamaan niin, että siirtoelimiä pystytään hyödyntämään.
Uhkana on luovuttajien määrän väheneminen.
Professori, ylilääkäri Helena Isoniemi HYKSin elinsiirto- ja maksakirurgian klinikalta on huolissaan siitä, miten erikoissairaanhoidon päivystyksen keskittäminen tulee vaikuttamaan elinluovutuksiin.
Isoniemen mukaan lähivuosina huoli on, miten luovuttajien vaatimaa tehostettua hoitoa pystytään enää tarjoamaan niin, että siirtoelimiä pystytään hyödyntämään.
Viime vuonna Suomessa tehtiin kaikkiaan 399 elinsiirtoa, mikä on ennätys. Eniten kasvoi munuaissiirtojen määrä. Niitä tehtiin viime vuonna yhteensä 262, kun edellisvuonna siirtoja tehtiin 245.
Myös haima- ja sydänsiirtojen määrässä tehtiin uudet ennätykset.
STT
Muulla ei ole väliä kunhan lesta ja sveitsitär saavat kavereiden kassat kilisemään, siivu varmaan itelle ja suvulle.
Että Jumalan terve vaan teille sairaat
Linkissä kovaa settiä mitä sote on.
QuoteHallitus jyräsi virkamiehet – terveysjätit jakavat keskenään miljardien sote-markkinat
http://www.paivanlehti.fi/hallitus-jyrasi-virkamiehet-terveysjatit-jakavat-keskenaan-miljardien-sote-markkinat/
Sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo tiivistää suomalaisen sote-uudistuksen valmistelun kirjassaan Hyvinvoinnin vakuutusyhtiö:
"Poliitikot ovat opetelleet tämän teknisen sote-kielen, jonka turvin he voivat esiintyä äänestäjien suuntaan asiantuntijoina, vaikkeivät aina ymmärtäisi, mistä sote-uudistuksessa on kysymys. Tämä saattaa johtaa siihen, että uudistuksen lopputulos onkin jotain aivan muuta kuin päättäjät luulivat tekevänsä."
Quote from: Nuivanlinna on 07.01.2017, 01:16:45
Linkissä kovaa settiä mitä sote on.
QuoteHallitus jyräsi virkamiehet – terveysjätit jakavat keskenään miljardien sote-markkinat
http://www.paivanlehti.fi/hallitus-jyrasi-virkamiehet-terveysjatit-jakavat-keskenaan-miljardien-sote-markkinat/
Sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo tiivistää suomalaisen sote-uudistuksen valmistelun kirjassaan Hyvinvoinnin vakuutusyhtiö:
"Poliitikot ovat opetelleet tämän teknisen sote-kielen, jonka turvin he voivat esiintyä äänestäjien suuntaan asiantuntijoina, vaikkeivät aina ymmärtäisi, mistä sote-uudistuksessa on kysymys. Tämä saattaa johtaa siihen, että uudistuksen lopputulos onkin jotain aivan muuta kuin päättäjät luulivat tekevänsä."
Ihan samaa kusetusta kuin vapaus kilpailuttaa sähköntuottajansa.
"Punainen Risti: Britannian terveydenhuollossa "humanitaarinen kriisi" "
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2017010822780932_ul.shtml
Ison-Britannian terveyskeskukset ja sairaalat kriisissä: potilaita kuolee, koska heitä ei ehditä hoitaa
"Punainen Risti vetoaa Britannian hallitukseen, jotta se lisäisi julkisen terveydenhuollon rahoitusta."
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201701082200050530_ul.shtml
Sote-mallia perustellaan säästöillä Suomessa, nyt jo säästetään ikenet verillä eikä julkinen terveydenhoito toimi. Mitä tapahtuu terveyenhoidolle, kun yksityinen sektori hoitaessaan julkisen terveyenhoidon tehtäviä samalla vie tuottonsa veroparatiiseihein? Saammeko Yle-veron kaltaisen uuden veron, jolla terveydenhoito taataan edes jollain tavalla?
Sote varmaan suunniteltukin näin:
Quote"Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti"– FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005086347.html
Finanssialan keskusliitto haluaisi, että ikäihmiset voisivat hyödyntää nykyistä helpommin omaisuuttaan sen sijaan, että omaisuutta säilötään jälkipolville perinnöksi.
Finanssialan keskusliiton (FK) mielestä ikäihmisillä pitäisi olla nykyistä parempi mahdollisuus hyödyntää omaa varallisuuttaan hoivapalveluiden rahoituksessa.
FK ajaa tuloverolakiin muutoksia, joiden ansiosta kertamaksuinen eläkevakuutus muuttuisi nykyistä mielekkäämmäksi tavaksi varautua tulevaan. Sen avulla eläkeläiset voisivat saada lisäeläkettä realisoimalla asuntoihin kasattua varallisuutta.
Käytännössä tämä voisi tapahtua esimerkiksi niin, että sen sijaan, että eläkeläispariskunta panttaa kokonaan maksettua taloaan tai kesämökkiä tontteineen perinnöksi lapsilleen, he myisivät omaisuutensa, muuttaisivat pienempään asuntoon ja hankkisivat myyntivoitolla lisäeläkkeen loppuelämäksi.....naps
....
Quotehyödyntää omaa varallisuuttaan hoivapalveluiden rahoituksessa.
Eli hoitoyhtiöt ja pankit haluavat vanhusten kämppien kimppuun. Nykyään hoitoyhtiö ei kai voi pakottaa realisoimaan kämppää, vaan valtio tulee vastaan.
QuoteKeski-Pohjanmaan sote-kyytikeskuksen suosittelijaksi merkitty ei tunne koko firmaa: "Nyt on aika mielenkiintoista"
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710032200435327_u0.shtml
Keski-Pohjanmaalla kuohuttanut vanhusten ja vammaisten kuljetuksia järjestelevän Speys Oy:n taustoista paljastuu lisää aukkoja.Vanhusten ja vammaisten kuljetuksia järjestelevä Speys Oy on tarjousasiakirjoissa listannut asiakkaikseen muun muassa Suomen Puolustusvoimat sekä useita kansainvälisiä pörssiyhtiöitä. Tarjousasiakirjoissa on lueteltu "Speys Oy:n referenssit".
Asiakirjassa kuitenkin todetaan, että "Speys Oy:n taustat ovat Oy Attracs AB yrityksessä ja sen kuljetustenohjaukseen ja hallintaan liittyvissä sovelluksissa".
Varsinaisina referensseinä yhtiö on kirjoittanut listaan "Valmet Automotive henkilöliikenteen ohjaus 2015" sekä lisäksi pelkästään niminä mainiten Suomen puolustusvoimat, Fordin, Cramon, Scanian, Gigantin, Metson, Ahola Transportin, Logent Automotiven, Peura-Transin, Roadari Oy:n, Volvon ja SSAB:n.
Iltalehti kysyi Speys Oy:n toimitusjohtajalta, ovatko puolustusvoimat sekä tarjousasiakirjoissa mainitut yhtiöt todella Speysin asiakkaita vai esimerkiksi Speysin suurimpien omistajien Ahola Transportin tai sen tytäryhtiö Attracsin asiakkaita.
- Olemme antaneet Soitelle tiedon, että asiakkainamme on mm. Suomen puolustusvoimat ja useita kansainvälisiä pörssiyrityksiä, pitää paikkansa eli ko. tahot ovat Speysin asiakkaita, vastasi Jouko Sipilä sähköpostitse.
Sipilä ei useista pyynnöistä huolimatta antanut Iltalehdelle mitään lisätietoja tehtävistä tai asiakkaidensa yhteyshenkilöiden yhteystietoja, jotta tiedot asiakkuuksista olisi voitu varmistaa.
Iltalehden käsiinsä saama asiakirja kuitenkin paljastaa, että Valmet Automotiven kanssa tehty projekti on ainoa, jonka on kerrottu liittyvän henkilökuljetuksiin. Projekti tosin on vuodelta 2015 ja Speys Oy perustettu vasta vuonna 2016.
Yhteyshenkilöksi merkitty Kari Lehtinen Knowhill Oy:stä kertoo kuitenkin, että Speys ei ole ollut kyseisessä projektissa mukana.
- Minä en valitettavasti ole Speys Oy:n kanssa ollut tekemissä, sanoo Lehtinen.
Lehtinen kertoo, että Ahola-konserniin kuuluva Attracs toimitti järjestelmän kyseiseen Valmetin Uudenkaupungin projektiin. Hän yllättyy kuullessaan, että hänet on merkitty lisätietojen antajaksi Speys Oy:n tarjoukseen, eikä osaa sanoa, miksi näin on tehty.
- Mikähän... Nyt on aika mielenkiintoista, sillä minä en tiedä yhtään. Minuun ei ole oltu tästä yhteydessä, että tosiaan en osaa sanoa, Lehtinen sanoo.
Speys Oy:n toimitusjohtaja Jouko Sipilä ei vastannut Iltalehden kommenttipyyntöön. Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Soiten toimialajohtaja Tanja Witick kertoi aiemmin, että Speysin asiakasreferenssit on "pystytty luotettavasti todentamaan", mutta myönsi myöhemmin Iltalehdelle, että mitään tarkistuksia ei ole tehty.
QuoteSpeys Oy
http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/speys-oy/taloustiedot/1173290
Jouko Markku Sipilä toimitusjohtaja
Martti Jaakko Vähäkangas puheenjohtaja
Johan Bjarne Kallis varsinainen jäsen
Jouko Markku Sipilä varsinainen jäsen
Johan Bjarnehan on Kokoomuspolitrukki ja Jouko Markun veli on päässyt pääministeriksi.
Mielenkiintoisesti piiri pieni pyörii. Hatunnosto oikealle tutkivalle journalismille.
QuoteTradekalta uusi aluevaltaus: Ostaa Med Groupin hoivapalvelut
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tradekalta-uusi-aluevaltaus-ostaa-med-groupin-hoivapalvelut/YRPgPiCL?ref=facebook:e085
Osuuskunta Tradeka ostaa terveysyhtiö Med Groupin hoivan, ensihoidon ja julkisen terveyden palvelut. Myyjä on pääomasijoittaja Adelis Equity Partners.
Med Group toimii hoiva-alalla Onni-brändin alla. Tiedotteessa Onnia kuvataan Suomen suurimmaksi kotiin vietävien hoivapalveluiden tuottajaksi ja henkilökohtaisen avustamisen markkinajohtajaksi. Lisäksi brändi kasvaa voimakkaasti vanhusten kotihoidon alalla.
Kauppahintaa ei tiedotteessa kerrota. Med Groupin liikevaihto on tiedotteen mukaan noin 100 miljoonaa euroa, ja työntekijöitä yhtiö työllistää noin 3 000.
"Tradeka hankkii Med Groupin osaksi Tradeka-Yhtiöiden Omista ja kehitä -omistuskategoriaa, jossa Tradekan strategisena tavoitteena on toimia pitkäjänteisenä ankkuriomistajana kotimaisissa palvelualan yhtiöissä", Tradekan tiedotteessa kerrotaan.
Siinä on viety Antti ja Li saunaan Korpilammelle, syöty kinkkua ja kieriskelty lumessa.....
Marraskuussa on perustettu tällainen firma mille kunnat myyvät/siirtävät SOTE-kiinteistöjään.
QuoteSuomen Hoiva ja Asunto Oy
http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/suomen-hoiva-ja-asunto-oy/taloustiedot/1400606
Perustettu 29.11.2017
Vastuuhenkilöt ja tilintarkastajat - Suomen Hoiva ja Asunto Oy
Pertti Tapio Karjalainen varsinainen jäsen
Alex Johan Gullichsen varajäsen
Gullichsenin ja Karjalaisen bisnekset keskittyvät Attendon ympärille.
http://www.yritystele.fi/haku/yritykset/%22Pertti%20Tapio%20Karjalainen%22
Attendo-veljien yhteys VOK-bisnekseen tässä: https://hommaforum.org/index.php/topic,124522.msg2807581.html#msg2807581
Uuninpankkopoika on hereillä:
Uhkapeli jatkuuhttp://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2018/02/22/uhkapeli-jatkuu/ (http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2018/02/22/uhkapeli-jatkuu/)
Quote
Sipilän hallituksen sote-lainsäädännön uhkapeli jatkuu entistä kovemmilla panoksilla. Hallituksella on huonot kortit, mutta se yrittää bluffata pitämällä pokerinaamaa.
Tähän mennessä tapahtunutta:
Korkein hallinto-oikeus katsoi sote-lainsäädännöstä antamassaan lausunnossa, että koko lakipaketti on hyväksytettävä etukäteen EU-komissiossa. Syynä on KHO:n näkemä epäselvyys maakuntien liikelaitosten asemasta eli siitä, ovatko ne taloudellisia vai ei-taloudellisia toimijoita ja saavatko ne toiminnassaan EU:n säädöksissä kiellettyä valtion tukea. Se tuki tarkoittaa verotuskohtelua sekä konkurssikelvottomuutta.
Tammikuussa hallitus päätti olla noudattamatta KHO:n neuvoa. Perusteeksi hallitus ilmoitti epämääräisen solidaarisuusperiaatteen, jonka mukaan kiellettyä valtiontukea ei ole. Lainsäädännön yleisperusteluissa hallitus viittasi kolmen sivun verran Slovakian järjestelmään, josta EU-komissio oli aiemmin antanut myönteisen lausunnon. Tätä samaa Slovakiaa koskevaa lausuntoa hallitus käytti myös perusteluna päätökselleen olla viemättä omaa lakiesitystään komission tarkastettavaksi. Samantapainen järjestely on siellä jo kertaalleen hyväksytty.
Eilen kerrottiin, että kaksi viikkoa sitten EU-tuomioistuin on kumonnut tämän Slovakiaa koskevan komission lausunnon. Siis juuri sen, johon Suomen hallitus nojaa omassa lakiesityksessään. Suomen hallituksen esitykseltä putosi pohja.
Mitäpä tekee hallitus? Vetääkö se oman esityksensä uudelleen valmisteltavaksi koko nyt erittäin arveluttavaksi käyvän valinnanvapauden osalta? Ei vedä, vaan se vain muuttaa oman esityksensä perusteluja, kertoo Kuntalehti artikkelissaan, joka kannattaa lukea kokonaiskuvan saamiseksi. Se löytyy tästä linkistä.
Keväällä eduskunta saa sote-paketin mukana käsiteltäväkseen valinnanvapauslain, jonka perustelut on jouduttu uusimaan siksi, että EU-tuomioistuin on todennut niiden pohjana olevan toisen maan lainsäädännön olevan EU-lainsäädännön vastainen. Itse lakiteksti tulee pysymään samana, mutta perustelut muuttuvat. Korttipelitermeissä pysyäkseni Suomen hallitus on saanut erittäin huonot kortit, mutta yrittää hämätä kaikkia pitämällä pärstän peruslukemilla.
Lakiesitys on todettu arveluttavaksi sekä perustuslakivaliokunnassa että KHO:ssa, monista asiantuntijoista puhumatakaan. Nyt sen perustelut romutti peräti EU-tuomioistuin. Hallitus aikoo silti jääräpäisesti viedä oman esityksensä eduskunnan hyväksyttäväksi. On kiire, se on kirjattu hallitusohjelmaan, se on osa sote-lakipakettia, siitä riippuu myös maakuntahallinnon toteutuminen, ja maakuntavaalit painavat päälle.
Jos hallituksen esitys hyväksytään, niin siitä voi tulla kova lasku. Siihen ei tarvita kuin yhden terveydenhuollon palveluja tuottavan ilmoitus komissiolle. Joku kilpailussa toiseksi jäänyt terveysfirma Pörriäinen voi viedä asian myös EU-tuomioistuimeen, jolloin Suomi voi joutua maksamaan jättikorvaukset EU:n kilpailulainsäädännön rikkomisen perusteella.
Tämä riski konkretisoituu kuitenkin vasta sitten, kun maakuntahallinto on aloittanut toimintansa. Hallitus pesee jo etukäteen käsiään syyttämällä mahdollisista tulevista virheistä maakuntia, joita ei vielä ole olemassakaan.
-Valinnanvapauslaki määrittää vain järjestelmän raamit, ja itse toiminnan ja rahoituksen päättää maakunta, sanoo sote-uudistuksen projektijohtaja Päivi Nerg tuossa Kuntalehden jutussa.
Näin pelataan uhkapeliä veronmaksajien rahoilla. Laskuhan lankeaa vasta seuraavien hallitusten maksettavaksi.
Kommentit voi lukea alkuperäiseltä sivulta. Kyllä suomea myydään nyt.
Suomen Hoivatilat Oyj on jonkinsortin SOTE-lafka, joka perustaa tytäryhtiön silloin, kun uusi yksikkö avataan. Firma tuntuisi iskevän SOTE-uudistuksen mahdollistamaan, erittäin kannattavaan markkinarakoon ja rakentaa tiloja vanhuksille, päiväkotilapsille jne. Ja ilmeisesti myös lastenkoteja myös ns. "haasteellisemmille" tapauksille, jotka lähempänä 18 ikävuotta.
Kokemukset näistä "lastenkodeista" kiinnostaa erityisesti. Onko Hommaforumilaisilla mahdollisesti näkemyksiä tällaisista lastensuojelun yksiköistä?
No ei ole mutta vähäväkisten hoivaaminen ja liiketoiminta ovat oletusarvoisesti pahanlaatuista kusetusta. Siinä ns. "yrittäjä" kusettaa veronmaksajien varoja mahdollisimman paljon minimisuoritteella. Kas kun asiakkaana kasvoton julkinen niin asiakas ei äänestä lompakollaan kuten oikeassa yritystoiminnassa.
Quote from: Kari Kinnunen on 14.06.2018, 21:08:43
No ei ole mutta vähäväkisten hoivaaminen ja liiketoiminta ovat oletusarvoisesti pahanlaatuista kusetusta. Siinä ns. "yrittäjä" kusettaa veronmaksajien varoja mahdollisimman paljon minimisuoritteella. Kas kun asiakkaana kasvoton julkinen niin asiakas ei äänestä lompakollaan kuten oikeassa yritystoiminnassa.
Varmasti näin. Erityisesti kiinnostaa lastensuojeluyksiköiden/lastenkotien toiminta ja asukasmateriaali.
Osakkeenomistajana olen ihan tyytyväinen, toistaiseksi ollut hyvä sijoitus. :)
^
No ...ttu en epäile hetkeäkään.
Lisäys:
Jotenkin sylettää rahantekeminen toisten hädällä. Vaan lienee nykyään ihan kiva piznez.
Pääsin kerran tutustumaan suljettuun lastensuojeluyksikköön. Viikonloppuna, kun asukkaat olivat lomilla.
Ovet lukossa, lomalta palatessa asukkaille ruumiintarkastus, terävät ja alkoholi ja lääkkeet pois. Reseptilääkkeet annostellaan henkilökunnan toimesta. Vähintään yksi vartija-tyyppinen aina vuorossa. Käyvät koulua, pelaavat, soittavat pianoa, pelaavat, on punttisali jne.
Mutta ovet ovat lukossa. Tuossa yksikössä yläkerrassa. Alakerrassa oli joku avohoito-osasto tms, josta en tarkkaan muista, mutta saattoi päästä kylillä käymään.
Tuttavani poika oli vuosia sitten mukana pahoinpitelyssä, jossa uhri kävi lähellä kuolemaa. Tuo ko. yksikkö oli hänen pelastuksensa normaalielämään.
Vaihtoehtona olisi ollut jatkunut huimausaine- ja alkava vankilakierre.
-i-
QuoteSuomen Hoivatilat Oyj
http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/suomen-hoivatilat-oyj/taloustiedot/324907
Jussi Pekka Karjula toimitusjohtaja http://www.yritystele.fi/haku/yritykset/%22Jussi+Pekka+Karjula%22
Pertti Pellervo Huuskonen puheenjohtaja http://www.yritystele.fi/haku/yritykset/%22Pertti%20Pellervo%20Huuskonen%22
Mammu Marja Liisa Kaario varsinainen jäsen http://www.yritystele.fi/haku/yritykset/%22Mammu%20Marja%20Liisa%20Kaario%22
Reijo Einari Tauriainen varsinainen jäsen http://www.yritystele.fi/haku/yritykset/%22Reijo%20Einari%20Tauriainen%22
Satu Maarit Ahlman varsinainen jäsen http://www.yritystele.fi/haku/yritykset/%22Satu%20Maarit%20Ahlman%22
Timo Jaakko Pekkarinen varsinainen jäsen http://www.yritystele.fi/haku/yritykset/%22Timo%20Jaakko%20Pekkarinen%22
Firma perustettu jo 2009, mutta mitkä on omistajien kytkökset politrukkeihin. Kotipaikka Oulunsalo, hmmmmm..
Näille firmoillehan siirretään kuntien hoivakiinteistöomaisuus ja sitten kun tuo omaisuusmassa on kaverisosialisoitu, niin julkista puolta ei enää pystyyn niin vain laitetakaan.
Kioski joka keräilee omistajilleen sotetetut verovarat. Hyvin kokkareinen kepulikioski. Ajan mukaisella toimintamallilla "fyrkat veke pöljiltä veronmaksajilta" toimiva puulaaki.
Onnittelen varmasti korkean moraalin omaavia omistajia onnistuneesta ansaintamallista.
Ilmeisesti tuo Hoivakodit toimii enemmänkin kiinteistöbisneksessä ja vuokraa tiloja SOTE-alan toimijoille, kuten tämä mielenkiintoinen firma:
http://www.ctmoy.fi/lastenkodit
Karjulan Jussi on lesta ja melkein puolen miljoonan vuositulot.
https://verokone.hs.fi/haku/?nimi=Karjula&laaja=true
Quote from: Impi Waara on 02.01.2017, 17:13:20
Hahaa, olen yrittänyt tl-lekurille aikaa kesäkuun puolestavälistä asti. Ei ole tärpännyt. Heinäkuisen olkapäätapaturman jälkihoito piti oleman arvauskeskuksessa. ei ollut ei... Paljon puhetta on piisannut hoitoketjusta, vilaustakaan ei ole näkynyt >:(
Minä koetin tammikuun alusta lähtien päästä tk-lekurille. Pari kuukautta sitten päätin, että kassillinen tulehduskipulääkkeitä, lavallinen koskenkorvaa ja vuodelepo on ainoa hoito, jota nykysuomessa saa. Muuten en aio olla yhteydessä terveydenhoitoon kuin 1,5 vuoden päästä reseptin uusinnan merkeissä. Ja jos eivät uusi apteekin kautta, niin nakkaan paskat. Pidän nukkuessakin saappaita jalassa.
Quote from: hattiwatti on 02.01.2017, 14:54:27
Mun tietääkseni sveduista voisi opiskella mitä tapahtuu kun vanhustenhuolto yksityistetään jollekkin attendolle: VOK-bisnestä samassa paketissa johon vaikea puuttua jos asia ulkoistettu jollekkin yksityiselle firmalle.
Löytyipä ajankohtainen kommentti reilun kahden vuoden takaa.
Hyvä ketjuntynkä, ansaitsee noston, pitääpä lueskella alusta loppuun ja terkut Miniluville: antaudun!
Sinä olet niin etana, en jaksa jäädä odottamaan että pääset eteenpäin, menen ohi ja pyörrän aiemmat puheeni!!!! Siis kirjoitukseni!
@Miniluv
QuoteHoivakoteihin käytetty veroraha siirtyy rahastojen kautta sijoittajille: "Siellä on täytynyt olla taitavia kauppamiehiä"
https://yle.fi/uutiset/3-10655174
Hoivakiinteistöihin sijoittaminen yleistyy Suomessa. Kunnille huolta aiheuttaa se, kenen omistukseen hoivakiinteistöt lopulta päätyvät.
Ikääntymisen megatrendi -- Kassavirtaa tuottava hoivakiinteistöportfolio -- Defensiivinen tuottoprofiili -- Erittäin kilpailukykyinen palkkiorakenne--
Muun muassa näillä sanoilla sijoittamiseen erikoistunut Evli-pankki markkinoi uutta rahastoaan. Evli Health Care I -rahaston ideana on ostaa ja rakennuttaa hoivakoteja, joita pyörittävät pääasiassa suuret yksityiset hoivayhtiöt.
Rahasto on erikoistunut vanhusten hoivaan, koska Suomen väestö ikääntyy ja hoivakiinteistöjen tarve on tulevaisuudessa taattu.
Rahastoesitteessä sijoittajien arvioidaan kuittaavan rahastosta vuotuisen 7–8 prosentin osinkotuoton. Rahaston minimisijoitus on 100 000 euroa....
......Hoivakiinteistöihin erikoistuneita rahastoja yhdistää usea seikka. Niistä ensimmäisenä silmään pistää 8–10 prosentin ennakoitu tai toteutunut vuosituotto.....
.........Tällä hetkellä rahaston omistuksessa on Evli Rahastoyhtiö Oy:n johtajan ja rahaston salkunhoitajana toimivan Petteri Nurmisen mukaan 38 toiminnassa olevaa hoivakotia. 14 uutta kotia on rakenteilla eri puolille Suomea.
Rahaston toiminta-aika on rajattu. Sen on määrä toimia maksimissaan kymmenen vuotta, jonka jälkeen se myydään eteenpäin. Rahasto voidaan esimerkiksi myydä ulkomaisille sijoittajille tai se voidaan listata pörssiin, Petteri Nurminen kertoo.
Rahastoon voi sijoittaa teoriassa kuka tahansa, mutta 100 000 euron minimisijoitus karsii käytännössä valtaosan yksityishenkilöistä pois laskuista.
Rahastoa on markkinoitu muun muassa kunnille. Ainakaan suoria omistuksia kunnilla ei rahastossa kuitenkaan kaupparekisteritietojen mukaan ole. Sen sijaan hiljaisten yhtiömiesten joukossa on esimerkiksi lukuisia holding-yhtiöitä ja esimerkiksi Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.....
QuoteSuurin osa osinkoina sijoittajille maksetusta rahasta on siis peräisin joko veroin kerätyistä varoista tai asukkaan omista säästöistä.
Vaasan yliopiston rahoituksen ja laskentatoimen professori Sami Vähämaa muistuttaa, että asiassa ei sinänsä ole mitään uutta.
– Monet vuokralaiset saavat Kelalta asumistukea. Periaatteessa koko Suomen vuokrajärjestelmä on eräänlaista rahansiirtoa tietyiltä veronmaksajilta niiden hyväosaisten taskuun, joilla on rahaa sijoittaa kiinteistöihin.
.....Suomi on harvaan asuttu maa. Käytännössä hoivapalveluista ei synny kunnon kilpailua kasvukeskusten ulkopuolella. Monella kunnalla puolestaan ei enää ole omia hoivakiinteistöjä, koska niistä on sote-uudistusta odotellessa hankkiuduttu vauhdilla eroon.
– Kiinteistön tarjoajien välinen kilpailu ei harvaan asutuilla alueilla ole kovin merkittävää. On mahdollista, että vuokrankorotuksia tulee, eikä paikallisesti ole käytettävissä muita kiinteistöjä. Se voi olla vähän ikävä tilanne, Pekka Rissanen sanoo.....
....Kun rahasto tulee tiensä päähän kymmenen vuoden päästä, sille hankitaan uusi omistaja.
– Varmaan tällainen portfolio saattaisi ulkomaista sijoittajaa kiinnostaa, mutta se jää nähtäväksi, Petteri Nurminen arvelee.
Nurmisen mukaan ulkomaiset sijoittajat ovat toistaiseksi kartelleet Suomea, jonka hoivamarkkinat ovat pirstaleiset. Rahasto voidaan myös listata pörssiin.
Sami Vähämaan mukaan tässä voi olla kunnille vaaran paikka. Kaikki riippuu siitä, minkälainen uusi omistaja on.
– Jos omistajiksi tulee suomalaisia isoja vakuutusyhtiöitä ja pankkeja, niillä voi olla toisenlaisia näkemyksiä kuin jos siihen tulee ulkomaalainen hedgerahasto, jonka näkemys voi olla saada maksimaalinen tuotto irti, Vähämaa sanoo....
.....Kuntaliiton Jari Vaine patistelee kuntia ottamaan selvää siitä, minkälaisten tahojen kanssa ne sopimuksia laativat.
– Kunnan pitäisi pystyä hahmottamaan, mikä bisneksen ansaintalogiikka on. Peratkaa riittävän tarkasti, koettakaa katsoa onko sudenkuoppia. Älkää tehkö ratkaisuita, joita ette ymmärrä, Vaine sanoo. ..
Pitkä juttu, lainailin pääkohtia tänne.
Quote
X
Valtaosa suomalaisista toivoo ikääntyvien vanhempiensa käyttävän omaisuuttaan ja säästöjään hyvinvointinsa rahoittamiseen. Finanssialan kyselytutkimuksen mukaan 90 prosenttia on sitä mieltä, ettei vanhempien ole viisasta jättää varallisuuttaan jälkipolvien perittäväksi.
Vain joka kymmenes ajattelee, että vanhempien pitäisi jättää mahdollisimman paljon omaisuuttaan perinnöksi.
X
Kyselyssä selvitettiin kantoja myös oman omaisuuden käytöstä. Vastaajista yli neljä viidestä haluaa käyttää varojaan omaan hyvinvointiinsa vanhetessaan. Alle viidennes toivoo jättävänsä jälkeensä mahdollisimman paljon perittävää.
X
Monet suomalaiset ovat kyselyn perusteella valmiita myymään omaisuuttaan, jos he tarvitsevat ikääntyessään enemmän hoivapalveluita kuin yhteiskunta tarjoaa. Reilu viidennes olisi tähän ehdottoman valmis ja vajaa puolet sanoo voivansa toimia näin ehkä osittain.
Reilu neljäsosa myisi omaisuuttaan vain, jos se olisi välttämätöntä. Kuusi prosenttia ei halua missään tapauksessa myydä omaisuuttaan hoivapalveluita saadakseen.
Finanssialan toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi sanoo tiedotteessa, että suomalaisten keskeisin varallisuuserä on asunto, minkä ohella on kesämökki, metsää tai muuta varallisuutta. Avainasemassa ovat hänen mielestään keinot muuttaa varallisuutta käyttökelpoiseen muotoon.
Kauppi kuitenkin painottaa, ettei rahaksi muutettavaa omaisuutta ole kaikilla.
– Hyvinvointiyhteiskunnan perustasta ei pidä lipsua, vaan verovaroin on tarjottava laadukkaat ja kattavat hoivapalvelut.
https://yle.fi/uutiset/3-11158003
Quote"Yhteiskunnan kuuluu turvata minimi, mutta ei sellaista elämää, jossa viihtyy ja nauttii ja pystyy puhumaan kännykkään ja käymään elokuvissa." [1]
"Kavereiden kanssa pohdimme tällaista hypoteettista kysymystä: On kaksi veljestä, joista toinen on rutiköyhä ja toinen rikas kuin Kroisos. Minulle annetaan tuomarina miljoona, joka pitää jakaa perintönä oikeudenmukaisesti veljesten kesken. Miten se jaettaisiin jos mitään lainsäädäntöä ei huomioitaisi? Jos kaikki rahat annettaisiin köyhälle, se ei olisi rikkaalle oikein. Jos se jaettaisiin fifty-fifty, köyhä olisi katkera. Näin minä jakaisin rahat: antaisin rikkaalle 900 000 ja köyhälle 100 000. Suhteessa he saisivat testamentissa yhtä paljon. Eikö ole oikeudenmukaista?"
Toimittaja: "No onko sinusta?"
"Kyllä se on. Jos köyhä saisi valtavan omaisuuden, hänen motivaationsa ylläpitää tätä yhteiskuntaa lakkaisi kokonaan. Hän muuttaisi Monacoon eikä maksaisi penniäkään varallisuusverojakaan. Sadallatonnilla köyhä voisi ostaa perusjuttunsa, ja suhteessa entiseen omaisuuteen se merkkaisi hänelle yhtä paljon uusia mahdollisuuksia kuin rikkaalle."[1]
https://fi.wikiquote.org/wiki/Piia-Noora_Kauppi
Quote
X
Eläketurvakeskuksen johtaja Jaakko Kiander arvioi Finanssialan tilaisuudessa keskiviikkona, että varallisuuden huomioon ottamiseen on jatkuvasti painetta. Hän arvelee, että monesta saattaa tuntua ilmeiseltä, että rikkaan vanhuksen varallisuus pitäisi voida ottaa huomioon maksujen suuruudessa.
Kiander näkee siinä kuitenkin ongelmia.
– Nokkelat varakkaat piilottaisivat omaisuutensa, ja vain tyhmiltä vietäisiin varallisuus, Kiander kärjisti.
Kiander vertasi tilannetta siihen, että työikäiseltä vietäisiin syöpään sairastuttua varallisuus hoidon katteeksi.
Neuvotteleva virkamies Satu Karppanen sosiaali- ja terveysministeriöstä sanoi, että tähän asti on ollut selkeä linjaus siitä, ettei varallisuutta oteta maksuissa huomioon. Karppasen mukaan tämä voisi johtaa esimerkiksi varakkaampien veronmaksuhalukkuuden heikkenemiseen.
Yksi hoivapalveluiden ongelma on nykyisin niiden valtava kirjavuus niin hinnassa, laadussa kuin saatavuudessa eri kuntien välillä. Tähän toivotaan selkeyttä tulevassa soteuudistuksessa.
Esimerkiksi yhtenäisten kriteereiden palveluseteli olisi yksi mahdollinen ratkaisu. Palveluseteli voisi Etlan raportin mukaan olla tulosidonnainen.
Hallitusohjelmassa on palveluseteliuudistus ja henkilökohtainen budjetti.
X
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006373703.html?ref=rss
^^ liittyen ym juttuihin:
ensin uutisointiin pohjustavana materiaalina "tutkimus" ->
QuoteTutkimus: Vanhempien varallisuus omaan hyvinvointiin mieluummin kuin perinnöksi Valtaosa suomalaisista katsoo, että omien vanhempien tulisi ikääntyessään käyttää omaisuuttaan ja säästöjään oman hyvinvointinsa rahoittamiseen.
Moni on myös valmis myymään omaisuuttaan mikäli ikäihmisenä tarvitsee enemmän hoivapalveluja kuin yhteiskunta voi tarjota. Finanssiala ry:n kyselytutkimuksessa 90 prosenttia vastaajista katsoo, että omien vanhempien ei ole viisasta jättää varallisuuttaan perinnöksi, vaan käyttää sitä oman hyvinvointinsa rahoitukseen. Yli 70-vuotiaista jopa 96 prosenttia ajattelee näin.
Naisista 93 prosenttia toivoo vanhempiensa käyttävän omaisuuttaan omaan hyvinvointiinsa. Miehistä näin ajattelee 87 prosenttia.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/833092-tutkimus-vanhempien-varallisuus-omaan-hyvinvointiin-mieluummin-kuin-perinnoksi
TOSIN, perintö auttaa oleellisesti usealla sen asunnon ostamista... :o
Tällainen kansalaisaloite tullut.
Raja julkisten sosiaali- ja terveydenhuollon eri osien hankkimiseen yksityisiltä yrityksiltähttps://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/6062QuoteAloitteen sisältö
Aloite lakivalmisteluun ryhtymisestä
Julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon eri osien hankkimiselle yksityisiltä yrityksiltä on asetettava lakisääteiset tehtäväaluekohtaiset rajat.
Perustelut
Julkisen kuntien järjestämisvastuulla olevan sosiaali- ja terveydenhuollon tuottamistavasta on säädetty sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavustuksesta annetun lain (733/1992) neljännessä pykälässä:
"Kunta voi järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon alaan kuuluvat tehtävät:
1) hoitamalla toiminnan itse;
2) sopimuksin yhdessä muun kunnan tai muiden kuntien kanssa;
3) olemalla jäsenenä toimintaa hoitavassa kuntayhtymässä;
4) hankkimalla palveluja valtiolta, toiselta kunnalta, kuntayhtymältä tai muulta julkiselta taikka yksityiseltä palvelujen tuottajalta; taikka
5) antamalla palvelunkäyttäjälle palvelusetelin, jolla kunta sitoutuu maksamaan palvelun käyttäjän kunnan hyväksymältä yksityiseltä palvelujen tuottajalta hankkimat palvelut kunnan päätöksellä asetettuun setelin arvoon asti."
Palveluseteliä lukuunottamatta sama yleisperiaate oli ollut voimassa jo vuonna 1984 voimaan tulleessa Nk. Valtava-lainsäädännössä.
Lakeja säädettäessä yleisenä olettamuksena ja lähtökohtana on ollut, että kunta ja kuntayhtymä ovat pääasiallisia tuottajia ja yksityiset tuottajat kokonaisuutta täydentäviä. Julkisten tuottajien keskeisyys oli erityisen vahvaa terveydenhuollossa, jossa pienestä yksityisen tuotannon osuudesta vastasivat pääasiassa kansanterveysjärjestöt ja eräät voittoa tavoittelemattomat säätiöt. Sosiaalihuollossa voittoa tuottamattomien järjestöjen osuus oli aiemmin jonkin verran suurempi, erityisesti vammaisille ja päihdeongelmaisille tarkoitetuissa palveluissa.
1990-luvun syvän laman vuosien jälkeen kunnallista järjestämisvastuuta on ryhdytty toimeenpanemaan laajenevasta hankkimalla kuntien vastuulla olevia palveluita sosiaali- ja terveysalalla toimivilta voittoa tavoittelevilta yrityksiltä. Samaan aikaan alan yritysrakenne on muuttunut nopeasti. Vahvaan asemaan ovat nousseet muutamat suurimmat yritykset, jotka ovat laajentuneet sekä kunnallisen toiminnan ulkoistusten kautta että hankkimalla omistukseensa pienempien yritysten ja järjestöjen toimintayksiköitä. Kehitys on johtanut siihen, että valtakunnallisesti esimerkiksi mielenterveyspotilaiden ja vanhusten palveluasumisesta ja lastensuojelun laitoshoidosta suurin osa on yksityisten yritysten tuotantovastuulla. On myös tehty sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisulkoistuksia yritysten yksikään tai enemmistöomistuksella hallitsemille yksiköille. Myös merkittävien sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäväalueiden – esimerkiksi kotihoidon, perusterveydenhuollon vastaanottotoiminnan,
palveluasumisen kokonaisulkoistukset ovat yleistyneet. Suurimpia ulkoistuksia ovat Meri-Lapin kuntien keskussairaalatoiminnan ja Päijät-Hämeessa valmistelussa olevan perusterveydenhuollon ja siihen liittyvän sosiaalihuollon vastaanottotoiminnan ulkoistamiset yksityiselle voittoa tavoittelevalle yrityksellä tai yksityisyritysten ja kuntien yksityisenemmistöiselle yhteisyritykselle.
Laajaan yksityistämiseen on usein liittynyt kuntien pyrkimys vapautua investoinneista uusiin toimitiloihin (esimerkiksi palveluasumisen tarpeen kasvaessa), ratkaista henkilöstön saatavuusongelmia tai pyrkimys hankkia palveluita omaa toimintaa alemmilla kustannuksilla. Jos kunnan tai kuntayhtymän oman toiminnan kehittämiseen ei ennen yksityistämistä ole panostettu, on joissakin tapauksissa ulkoistamisilla saavutettu lyhytaikaista taloudellista hyötyä. Muutamien vuosin kuluttua vastassa on kuitenkin ollut yksityisten tuottajien huomattavat hinnankorotusvaatimukset. Koska henkilöstön kokonaismäärä ei ulkoistuksilla lisäänny, henkilöstön saatavuusongelmat ovat voineet helpottua tilapäisesti yhdellä alueella, mutta ne ovat siirtyneet lähialueille tai palanneet yksityisen tuottajan henkilöstöongelmina. Toimitiloihin investoimattomuus johtaa kuntien kasvavaan riippuvuuteen niistä yksityisistä yrityksistä, joilla on omistuksessaan nykypäivän tarpeita vastaavia kiinteistöjä. Palvelujen laatukin on voinut yksityistämisen alkuvaiheessa jossakin määrin parantua, mutta sekä yksityisiltä hankituissa hoivapalveluissa että terveyspalveluissa on koettu viime vuosina myös runsaasti vakavia laatukriisejä.
Kuntien ja kuntayhtymien päätöksillä omalla vastuullaan olevien palvelujen hankinnasta yksityisiltä yrityksiltä on vaikutuksia myös maakunnan ja valtakunnan muiden kuntien palvelujen järjestämisedellytyksiin. Yksityiset palvelutuottajamonopolit ja -oligopolit syntyvät monien kuntien päätösten yhteisvaikutuksella. Laaja-alainen yksityistäminen ja monopolisoituminen kiristää kilpailua henkilöstöstä, ja se vaikuttaa myös niihin kuntiin, jotka eivät pidä yksityistämistä kestävänä ratkaisua järjestämisvastuunsa toimeenpanoon. Kunnallisessa sosiaali- ja terveydenhuollossa on myös tehtäväalueita, joiden hoitaminen edellyttää voimavarojen keskittämistä suuriin palvelutuotantoyksiköihin. Tällaisia ovat esimerkiksi erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja sosiaalityön 24/7 päivystystoiminnassa ja monilla kapeilla sosiaali- ja terveydenhuollon erityisosaamisalueilla. Suhteellisen pieneenkin osaan tällaista tehtäväaluetta kohdistuva yksityistäminen voi tällöin vaarantaa suuremman julkisen kokonaisuuden toimintaedellytyksiä.
Valtion lainsäädäntöä on yksityistämisen laajenemisen vuoksi kehitettävä, kun muutosta ei nykyisiä lakeja säädettäessä ole säädöstasolla ennakoitu. Tätä edellyttää se, että yksittäisten kuntien ja kuntayhtymien yksityistämisratkaisut vaikuttavat myös muiden kuntien ja kuntayhtymien ja koko valtakunnallisen palvelutuottajarakenteen kehitykseen. Tarvitaan siis valtakunnallisia normeja. Lainsäädännön kehittämistä edellyttää myös se, että liiallinen yksityistäminen ja yksityisten paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten monopolien ja oligopolien muodostuminen vaikeuttaa ja tekee murrostilanteissa jopa mahdottomaksi ainakin osalle kuntia ja kuntayhtymiä vastata perustuslain 19 §:n edellyttämään riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseen jokaiselle asukkaalle.
Säädösmuutoksella on jo kiire, se on toivottavaa ja mahdollista tehdä jo ennen tulossa olevaa laajempaa "sote-uudistusta", jolloin vastaavien säädösten sisällyttäminen myös sote-uudistuksen lainsäädäntöön olisi ennakoitu.
Kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvelvoitteen vaihtoehtosista toimeenpanotavoista on säädetty laissa sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavusta. Tämän vuoksi selkein tapa säätää rajat kuntien ja kuntayhtymien yksityisiltä voittoa tavoittelevilta yrityksiltä tehtävien palveluhankinnoille, on lisätä riittävä säädös kyseisen lain 4 §:än.
Lisäys voisi olla seuraava: Yksityisiltä voittoa tavoittelevilta yrityksiltä tehtävien hankintojen osuus kunnan järjestämisvastuulla olevien sosiaali- ja terveydenhuollon eri tehtäväalueiden toimeenpanosta ei saa olla yli 25 % tehtäväalueen koko palvelutarjonnasta. Erikoissairaanhoidossa osuus ei saa olla yli 10% erikoisalan palvelutarjonnasta. Näitä rajoja voi ylittää sosiaali- ja terveysministeriön erityisin perustein korkeintaan 5 vuoden määräajaksi myöntämällä luvalla.
Alullepanijat näyttävät olevan Lahden vasemmistolaisia ja ilmeisestikin heränneet asialle kun kokkarit ovat berneröimässä Päijät-Hämeen sotea.
QuotePäijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä aloittaa terveyskeskusten ulkoistuksen valmistelun - päätös syntyi tiukan äänestyksen jälkeen
https://www.ess.fi/paikalliset/761730
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän hallitus päätti maanantaina, että yhtymä alkaa valmistella sosiaali- ja terveyskeskusten palvelutuotannon uudelleenjärjestelyitä virkamiesesityksen mukaisesti. Hallitus päätti asiasta äänin 4-3.
Yhteisyrityksen valmistelun aloittamista kannattivat SariNiinistö (kok.), JariRonkainen (ps.), KariSulonen (kok.) ja TarjaTornio (kesk.). Muutosesitystä, jossa asia olisi palautettu valmisteltavaksi, kannattivat hallituksen puheenjohtaja KariLempinen (sd.), JouniKaikkonen (vihr.) ja NiinaSaarinen (sd.)...naps..
...nips... Virkamiesesityksessä esitettiin, että hyvinvointiyhtymä perustaa yhteisyrityksen yksityisen terveydenhuoltoalan toimijan kanssa. Yhtymä omistaisi yrityksestä 49 prosenttia ja yksityinen toimija 51 prosenttia...naps..
Näyttää olevan PS-Ronkainenkin taas kokkareiden kelkassa tukevasti.
Hyvinhän se varmaan menee Lahdessa? Ei koske Lahtea?
QuoteKemin terveydenhuollossa suuria ongelmia – ulkoistus Mehiläiselle puolitti lääkäripalvelut, kaupunki vaatii nyt korvauksia
https://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/kemin-terveydenhuollossa-suuria-ongelmia-ulkoistus-mehilaiselle-puolitti-laakaripalvelut-kaupunki-vaatii-nyt-korvauksia/834612/
Kemin kaupunki ei ole tyytyväinen kesäkuussa 2018 Mehiläinen Länsi-Pohja Oy -yhteisyritykselle ulkoistettuihin lääkäripalveluihin.
Kemin kaupungin käsityksen mukaan Kemin vastaanotolla on tosiasiassa käytettävissä noin 8–9 lääkärin työpanos. Merkittävä osa työpanoksesta on muualla kuin potilasvastaanotolla.
Solmitun palvelusopimuksen mukaan terveyspalvelut on tuotettava lähipalveluna siten, että palvelutaso ei alene tai heikkene.
Kemin kaupungin vastaava lääkäri, avoterveydenhuollon ylilääkäri Kari S. Lankinen katsoo, että lääkäripalvelujen taso ei ole koko sopimusaikana ollut sopimuksen mukaisella tasolla.
Vastaanottoajat ovat lyhentyneet ja niiden lukumäärä on puolittunut. Lankisen mukaan yhteisyrityksen tarjoama vakituisen lääkärin resurssi ei kata tilaajan edellyttämiä palvelutarpeita.
– Tosiasiallisesti Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:ltä puuttuu Kemistä puolet tarvittavista lääkäreistä.
Yhteisyritys ei ole pystynyt tarjoamaan riittävästi pitkäaikaisesti sitoutunutta lääkärityövoimaa kaupungin tarpeisiin...naps..
Quote from: Nuivanlinna on 14.02.2020, 16:15:00
QuotePäijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä aloittaa terveyskeskusten ulkoistuksen valmistelun - päätös syntyi tiukan äänestyksen jälkeen
https://www.ess.fi/paikalliset/761730
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän hallitus päätti maanantaina, että yhtymä alkaa valmistella sosiaali- ja terveyskeskusten palvelutuotannon uudelleenjärjestelyitä virkamiesesityksen mukaisesti. Hallitus päätti asiasta äänin 4-3.
Yhteisyrityksen valmistelun aloittamista kannattivat SariNiinistö (kok.), JariRonkainen (ps.), KariSulonen (kok.) ja TarjaTornio (kesk.). Muutosesitystä, jossa asia olisi palautettu valmisteltavaksi, kannattivat hallituksen puheenjohtaja KariLempinen (sd.), JouniKaikkonen (vihr.) ja NiinaSaarinen (sd.)...naps..
...nips... Virkamiesesityksessä esitettiin, että hyvinvointiyhtymä perustaa yhteisyrityksen yksityisen terveydenhuoltoalan toimijan kanssa. Yhtymä omistaisi yrityksestä 49 prosenttia ja yksityinen toimija 51 prosenttia...naps..
Miltäs sitten näyttää Päijät-Hämeessä nyt?
Lähiklinikat kiinni ja kikkailuja nettisovellusten kanssa.
QuoteTerveysjätti Mehiläinen sai loistodiilin Päijät-Hämeestä: "Kun väestö on terve ja käyttää palveluja vähän, toimintakin pysyy kannattavana"
https://yle.fi/uutiset/3-11492027
– Eivät missään nimessä. Olemme vaiheistaneet tämän kahdelle vuodelle. Ensi keväänä koulutamme ja valmennamme ja otamme asteittain digipalveluita käyttöön, sanoo Näreneva.
Jo tämän syksyn aikana yhteisyritys valitsee johtohenkilöt, päättää nimestä, brändistä ja visuaalisesta ilmeestä.
Suurin muutos palveluissa on se, että nykyiset lähiklinikat lakkaavat ja terveysasemat muuttuvat moniammatilliseksi sotekeskuksiksi. Resurssit taataan tarjoamalla asukkaille laajoja digipalveluita. Asukkaat voivat hoitaa terveysasioitaan yhteisyrityksen sovelluksella tai selaimen kautta.
Ja matuja tietenkin:
QuoteUlkomailta rekrytointi ihmetyttää Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän hoitajia: "Käsittämätöntä, kuin märkä rätti päin naamaa"
https://www.ess.fi/paikalliset/3158610
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän päätös aloittaa hoitajahaut ulkomailta on herättänyt runsaasti hämmennystä hyvinvointiyhtymän hoitajissa....(maksumuuri)
Odotellaanpa uutista paskemmasta tessistä..
Quote from: Nuivanlinna on 08.12.2020, 23:35:01
Odotellaanpa uutista paskemmasta tessistä..
Ullatus.
QuoteYli sata menettää lomapäiviä Harjun terveydessä - työehtosopimuksen vaihdos tuo joillekin myös parannuksia työehtoihin
https://www.ess.fi/paikalliset/4486007
Lahden, Kärkölän ja Iitin sote-keskuspalveluista vastaavassa Harjun terveydessä siirrytään helmi-maaliskuussa noudattamaan pelkästään yksityisen terveyspalvelualan työhehtosopimusta TPTES:iä.
Tällöin suurin osa hoitohenkilöstöä siirtyy kunnallisesta virka- ja työehtosopimuksesta KVTES:sistä yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimukseen... maksumuuri..