Jostain syystä tämä ärsytti minua tänään erityisen paljon: Metsola (lastenvaatebrändi) mainostaa Facebookissa 'elämäntyyliä skandinaviasta'. Mainoskuvissa tekstin alla on söpö mulatti Metsolan vaatteissa.
Jos kerran yritys haluaa profiloitua skandinaavisena, miksi ihmeessä sitten käytetään mainoskuvissa tummahipiäistä nappisilmää? Sekö on tämän päivän skandinaavisuutta? Euroopan ulkopuolelle myydessä ei oikein auta nostamaan suomalaisuutta - tai edes pohjoismaalaisuutta. Ei sittenkään, vaikka tänne on varsin paljon ajautunut hmmm turvallisen paikan hakijoita. Ymmärrän kyllä, että tässäkin on joku suvaitsevuusaspekti ja monikulttuurisuusideologia taustalla. Olen tänään vain niiiiin väsynyt näkemään sitä joka paikassa.
Lapsi on suloinen kyllä. En valita hänestä vaan typerästä monikulttuurimaailmankuvan vaivihkaisesta hivuttamisesta.
Sama trendi on ärsyttänyt jo pitkään.
Viimeisin järkytykseni koski erästä naisten alusvaatemainosta, jossa poseerasi mulattityttönen tissit lähes paljaana. Mainos ei ärsyttänyt siksi, että kuvassa oli mulattityttönen, vaan koska mulattityttönen näytti silmiini alaikäiseltä.
Olen huomannut saman, viimeisimpänä KappAhlin joulumainoksessa. Se ei kylläkään mainostanut skandinaavista tyyliä, mutta oli ihan tarpeeksi monikulttuurinen läpyskä, ja lensi muuten roskiin. Ja kun maksaa Klarnan kautta jotakin, sähköpostiin tulee maksukuitti, jonka kuvassa virnistelee aurinkoisen näköinen ählämi-mies puhelinmyyjän luurit korvilla. Ekan kerran sen nähtyäni en voinut välttyä ajatukselta, että tässä sitä mainostetaan tulevaisuuden Ruotsia.
Olen huomannut ilmiön lasten harrastuksissa. Jos jossain porukassa, sanotaan nyt vaikka balettiryhmässä, on musta lapsi, niin hänestä revitään kaikki irti. Hän on joka ikisessä valokuvassa etualalla, hän vilahtaa koko ajan virallisilla videoilla, häntä jopa ryhmän vetäjä kaikkien kuullen kutsuu "ryhmän maskotiksi".
Jos olisin mustan lapsen adoptioäiti, kiskoisin lapseni neekeröinnistä herneet nenään.
Suhtautuminen värilliseen lapseen on kaikkea muuta kuin luontevaa, ja ryhmän muut lapset huomaavat tämän ja kommentoivat, ja jossain vaiheessa musta lapsi alkaa kokea lapsellisen huomioarvonsa kiusallisena. Tästäkin olen nähnyt esimerkin.
Skandinavia käsittää Ruotsin ja Norjan ja ehkä Tanskankin. Noissa maissa on paljon mulatteja, joten kuva oli asiallinen.
Quote from: Emo on 10.12.2016, 20:12:07
Olen huomannut ilmiön lasten harrastuksissa. Jos jossain porukassa, sanotaan nyt vaikka balettiryhmässä, on musta lapsi, niin hänestä revitään kaikki irti.
Väkivallattomana ihmisenä vaadin, ettei mustasta lapsesta saa repiä kaikkea irti. Mutta olisihan se hienoa, jos Joutsenlammessa olisi kerrankin ehta musta joutsen, burkhalla tai ilman.
Quote from: Pikkuvaimo on 10.12.2016, 19:21:04
Olen tänään vain niiiiin väsynyt näkemään sitä joka paikassa.
Aivan.. ja he nauttivat siitä.. joka ainoasta hetkestä kun saavat yhä enemmän ja enemmän lannistaa henkisesti.. pientä etnistä kansaa..
Vaikka Julkisen Sanan Neuvosto varmasti komentaakin kaikki palvelemaan monikulttuurisuutta, sukupuolista sekaannusta, anoreksiaa ja muita kuolemaan johtavia sairauksia, pohjimmiltaan näissä mainoskuvissa lienee kyse muiden maiden, erityisesti Yhdysvaltojen, trendien matkimisesta. Hölmöläisten touhuahan se on, mutta juuri siitä syystä siihen ei voi suhtautua läheskään niin vakavasti kuin pitäisi.
Quote from: Emo on 10.12.2016, 20:12:07
Suhtautuminen värilliseen lapseen on kaikkea muuta kuin luontevaa, ja ryhmän muut lapset huomaavat tämän ja kommentoivat, ja jossain vaiheessa musta lapsi alkaa kokea lapsellisen huomioarvonsa kiusallisena. Tästäkin olen nähnyt esimerkin.
Käänteistä rasismia?
Kasvoin nuorena nopeasti pituutta ja sitä kertyikin aika lailla. Sain kuulla päivät pitkät että "kylläpäs se teidän poika on pitkä" ja "kuinkas pitkä sinä oikein oletkaan" ja muuta tällaista lässytystä
ulkonäöstäni, johon en voinut vaikuttaa millään tavalla. Yksi vieras arvioi pituuteni perusteella iäkseni 17 vuotta, vaikka olin vasta 14-vuotias. Kasvoiltani ja olemukseltani en näyttänyt ikäistäni vanhemmalta. Ainoastaan pituutta oli "liikaa".
Voin siis kuvitella, että jos "etnisiä" piirteitä omaava saa kuulla päivittäin mainintoja siitä, miltä hän näyttää, niin kyllä siihenkin varmaan kyllästyy. Hänelle ei todennäköisesti sanota, että "oletpas sinä musta" tai jotain tällaista, vaan asiaa kierrellään ja kaarrellaan mutta sanotaan kuitenkin. Tai jos ei kehdata sanoa, vaivautuneisuuden asian johdosta (tekisi mieli sanoa, mitähän keksisi) voi ehkä silloinkin huomata.
Quote from: Emo on 10.12.2016, 20:12:07
Suhtautuminen värilliseen lapseen on kaikkea muuta kuin luontevaa, ja ryhmän muut lapset huomaavat tämän ja kommentoivat, ja jossain vaiheessa musta lapsi alkaa kokea lapsellisen huomioarvonsa kiusallisena. Tästäkin olen nähnyt esimerkin.
Täysin näin. Pallinaamat ja muut mokusta elantonsa saavat loldiersit ovat itse asiassa kelmeimpiä rasisteja;
"Katsokaa kaikki! Tämä tässä on neekeri* ja minä olen hyvä ihminen, koska kaveeraan neekerin kanssa"
* en yleensä käytä "neekeriä" puheessani, mutta tähän se sopii alleviivaamaan pallinaamojen tekopyhää poseeraamista
Felix mainoksesta musta josefine kyllä katosi, palaute oli vissiin aika jäätävää. Felixille oli myyntitulot monikulttuurihypeä tärkeämpiä
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Ei oo pakko ostaa. Musta tosin tuntuu myös, että kuluttajamainontaan on tullut ehkä aikaisempaa enemmän mukaan tuotteen suomalaisuuden korostaminen. Toisaalta ehkä kestämättömälle tasolle kasvaneet asumiskustannukset ovat vain syöneet ihmisten kulutukseen menevän rahan määrää niin paljon, että yritykset ovat käymässä epätoivoisiksi.
Mokubrändillä ratsastavat varmaan arvioivat, että sellainen vetoaa koulutettuun, liberaaliin kansanosaan, jolla toivotaan olevan enemmän rahaa. Mainosala on hyvin raadollinen, eivätkä mainoksissa esiintyvät teemat välttämättä esiinny niissä ideologisista syistä.
Onneksi Suomi ei kuulu Skandinaviaan. Nykyruotsalaista tyyliä tuo varmasti kuvaakin oikein hyvin.
Aivan turha argumentoida, että Suomi ei kuulu Skandinaviaan. Kulttuureita jaotellessa perinteisesti pohjoismaalaiset kulttuurit ovat olleet oma kollektiivinsa. Tätä kulttuurillista muutosta on muokattu erittäin keinotekoisesti suurella energialla, rahalla ja valheella. Tämänkaltainen mainonta on selkeästi strategista ja se ruokkii suurempaa kokonaisuutta. Kaiken suuremman ohella, se on ihan konkreettisesti ja suoranaisestikin mautonta.
Lisäksi jos olette huomanneet, niin suurimmassa osassa lastenmainoksia asetelma on valkoinen tyttö ja mulatti. En ole nähnyt koskaan vissiin ihan sellaista perinteistä Kongon neekeriä.
Quote from: J. Lanta on 11.12.2016, 11:21:46
Aivan turha argumentoida, että Suomi ei kuulu Skandinaviaan.
Eihän se kuulu.