QuoteValtio perusti ict-palvelukeskuksen, vaikka "app store" olisi riittänyt
Ei varmastikaan esiinny erimielisyyttä siitä, että valtionhallinnon ja yleensä julkishallinnon ict-peruspalvelutuotannon tulee olla kustannustehokasta. Lähtökohdasta ja tavoitteista vallitsee suloinen yksimielisyys, mutta keinoja tarkasteltaessa tilanne onkin osoittautunut monitahoisemmaksi.
Seuraavassa esitetyt mielipiteet ict-palvelukeskus Valtorin perustamiseen ja toimintaan liittyvästä ongelmatiikasta ovat toki omiani, mutta osittain julkisuudessakin käyty keskustelu osoittaa, että en ole pohdintoineni yksin.
Ensimmäinen havaitsemani ongelma liittyy vaihtoehdottomuuteen, joka oli leimallinen tekijä palvelukeskuksen luomiseen tähdänneessä projektissa sen alusta lähtien. Etukäteen oli päätetty, että kaikkien valtionhallinnon organisaatioiden ict-peruspalvelut kerätään yhteen ja lähtökohtana oli samojen palvelukokonaisuuksien soveltuvuus kaikille.
Ongelma toki oli, että kyseisiä palveluja ei ollut olemassakaan, osittain ei ole vieläkään, ja niiden luomista saati vastaavuutta hyvinkin heterogeenisiin asiakastarpeisiin ei ollut hahmotettu.
Saattaa myös olla, että ajateltiin tietohallinnon olevan toimintona hyvinkin samankaltainen kuin esimerkiksi talous- tai kiinteistöhallintojen, joiden hoitamista hallinnossa on kohtuullisen menestyksekkäästi koottu palvelukeskuksiin. Näin ei kuitenkaan käytännössä ole. Tietohallinto on toki tukitoiminto, mutta siinä samalla keskeisin toiminnan uudistamisen ja tehostamisen työkalu.
Kokoamisen toteuttamiseksi asetetussa niin sanotussa Tori-hankkeessa laaditussa esiselvityksessä toimintojen kokoamisen tuloksena kaavailtu säästöpotentiaali oli vähänkään ict-alaa ja sen ansaintalogiikkaa tuntevalle täysin epärealistinen.
Kaavailluista säästöistä osa jopa toteutettiin leikkaamalla jo etupainotteisesti virastojen toimintamenoja. Koska palvelutuotannosta oli mahdollista säästää vain hyvin harvoissa tapauksissa, kohdentuivat tehdyt säästötoimenpiteet ennen muuta tietohallintojen kehittämisbudjetteihin.
Hankkeita ei ollut mahdollista käynnistää ja digitalisaatiota edistää, mutta näennäisesti osittain näin saatiin aikaiseksi seurantatilastoissakin näkyvä valtion ict-kustannusten väliaikainen lasku.
TiVi (http://www.tivi.fi/blogit/valtio-perusti-ict-palvelukeskuksen-vaikka-app-store-olisi-riittanyt-6605392)
Millaisia idiootteja tuolla valtiolla on hommissa? Säästää pitäisi mutta silti poltetaan rahaa.
Miksi Applen jättimaksuja ottava palvelun pitäisi olla ainoa vaihtoehto? On tietysti kyseenalaista tarvitseeko olla erikseen jotakin omaa ohjelmistokauppaa.
Quote from: nollatoleranssi on 09.12.2016, 09:21:36
Miksi Applen jättimaksuja ottava palvelun pitäisi olla ainoa vaihtoehto? On tietysti kyseenalaista tarvitseeko olla erikseen jotakin omaa ohjelmistokauppaa.
Öh. Itse ymmärsin että ei tuolla tarkoiteta mitään mädän omenan putiikkia vaan application storea = App store
QuoteHaluttaessa aidosti säästää perus-ict-palvelujen palvelutuotannosta, olisi ollut mahdollista esimerkiksi valtion hankintayhtiö Hanselin toimesta kilpailuttaa palveluvalikoima, josta hallinnon organisaatioiden olisi velvoitettu hankkimaan tarvitsemansa palvelut: eräänlainen peruspalvelukauppa siis App Store -mallilla.
Ongelma on palkkausmalli, kenelläkään ei ole mitään mielenkiintoa tehdä tehokkaita ja vähillä resursseilla pyöriviä järjestelmiä. Hyvä tehostaja tekee itsensä tarpeettomaksi.
QuoteValtion it-virasto antaa potkut jopa 90 työntekijälle
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin yt-neuvottelut on saatu päätökseen.
Valtorista irtisanotaan enintään 90 henkilöä 12.12.2016-28.2.2017 välisenä aikana. Lopullinen henkilömäärä tarkentuu muutoskeskustelujen kuluessa. Muutokset toteutetaan alkuvuoden 2017 aikana.
Valtori lupaa tarjota henkilöstölle tukitoimia, joilla pyritään edistämään työntekijöiden uudelleentyöllistymistä.
Tivi (http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/valtion-it-virasto-antaa-potkut-jopa-90-tyontekijalle-6606163)