440 miljoonaa euroa (http://www.kauppalehti.fi/uutiset/viking-line-kuittaa-varustamotuet-ja-tilaa-laivan-kiinasta/ZJLhYY8m) laitettu rahaa heidän taskuun, mitä tekee Viking? Ostaa laivan Kiinasta ja tekee samalla suurimman teknologian siirron miesmuistiin Kiinaan.
Minusta EU:n kuuluisi blokata tuo kauppa, siirrämme eurooppalaista osaamista ja työtä maahan, jota syytetään polkuhinnoittelusta teräksessä sekä liki orjapalkoilla työn teettämisestä.
Nyt siis ei ole pelkästä laivatilauksesta kyse, vaan siitä että annetaan Kiinalle mahdollisuus rakentaa uusinta uutta oleva laiva. Ne eivät ole olleet pitkiin aikoihin täällä mitään moottori+potkuri+peräsin ja vähän sähköjohtoa, vaan uivia tietokoneita.
Nyt Kiina saa:
LNG/CNG osaamisen laivoihin
Modulaarisen hyttirakentamisen salat
Laivojen verkkotekniikan ja turvallisuustekniikan
Länsimaisen rakennesuunnittelun
+ lukuisia muita meritekniikan juttuja, joita siellä selvästi ei osata.
Eli siellä on jatkossa koko se juttu, millä täällä Suomessa on rakennettu kilpailukykyisesti laivoja. Mitäs luulette, että käy, kun Kiina pääsee kilpailemaan poskettoman halvalla teräksellä ja nyt myös huippuosaamisella laivanrakennuksessa. Meyer voi sulkea ovet täällä 2025. Kiinasta saa sen miljardin euron laivan 500 miljoonalla eurolla.
Luin kommentteja, että Turun telakka on buukattu niin täyteen tilauksia, että viikinkien pakko tilata muualta.
Quote from: Taikakaulin on 23.11.2016, 13:25:26
Luin kommentteja, että Turun telakka on buukattu niin täyteen tilauksia, että viikinkien pakko tilata muualta.
Turun telakka on ainoa Suomessa?
Quote from: Faidros. on 23.11.2016, 13:28:18
Quote from: Taikakaulin on 23.11.2016, 13:25:26
Luin kommentteja, että Turun telakka on buukattu niin täyteen tilauksia, että viikinkien pakko tilata muualta.
Turun telakka on ainoa Suomessa?
Totta, ei suinkaan. Raumallakin olisi kapasiteettia ilmeisestikin. Enpä osaa sanoa enempää asiasta.
Vertailutietona vielä tämä:
Viking Grace (https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Viking_Grace) maksoi 240 miljoonaa euroa.
Viking "2020" Made in China: 190 miljoonaa euroa.
Eli selvästi lähdetty hakemaan sitä Kiinan polkuhintaa, telakkoja on muitakin kuin Turku, jos ei Suomessa, niin sitten ihan lähialueelta löytyy telakkakapasiteettia. Olisivat tilanneet vaikka Saksasta sen, Papenburgissahan niitä aiempiakin Viikkarin paatteja on tehty ja hyvin ovat toimineet.
Quote from: toumasho on 23.11.2016, 13:39:32
Vertailutietona vielä tämä:
Viking Grace (https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Viking_Grace) maksoi 240 miljoonaa euroa.
Viking "2020" Made in China: 190 miljoonaa euroa.
Eli selvästi lähdetty hakemaan sitä Kiinan polkuhintaa, telakkoja on muitakin kuin Turku, jos ei Suomessa, niin sitten ihan lähialueelta löytyy telakkakapasiteettia. Olisivat tilanneet vaikka Saksasta sen, Papenburgissahan niitä aiempiakin Viikkarin paatteja on tehty ja hyvin ovat toimineet.
Kenenkäänhän ei ole pakko käyttää Vikingin palveluita. Mun puolestani rakennuttakoon Kiinassa, ja omasta puolestani olen astumatta Vikingin laivoihin.
Valtio voi poistaa Viking Linen tuen nyt ja sanoa, että firman pitää hakea tukensa Kiinasta?
Jos laatu on sama kuin joku vuosi sitten testissä olleissa kiinalaisissa kaupunkibusseissa niin saadaan meluisa, täristävä, pahalle haiseva ja helposti rikkoutuva paatti. Ai mutta niitähän onkin jo. Kroatiassa valmistetut Amorella & co.
Sellainen knoppitieto vielä: Trumpin hieno Amerikka sääti lain jo aikaa sitten (https://en.wikipedia.org/wiki/Merchant_Marine_Act_of_1920), että mikäli laiva aikoo seilata vain Yhdysvaltalaisten satamien välillä, niin silloin kyseisen laivan rakennuspaikka voi olla ainoastaan Yhdysvaltojen maaperällä oleva telakka.
Miksi samaa lakia ei voida säätää EU:ssa? Näin suojaisimme EU:n sisällä tapahtuvaa laivanrakennusta epäterveeltä kilpailulta EU:n ulkopuolelta.
Ahvenanmaalainen.
Ne hakevat tuet suomesta, mutta muuten eivät pieraisekaan tänne päin.
-i-
Kiinasta voi tulla sellainen huippunykyaikainen lentotanssikannella ja hyppyrinokalla varustettu matkustaja-alus savumerkkijärjestelmällä. Hyttipaikat ainakin määrällisesti natsaisi.
Työnimenä on Liaoning.
Suomen veronmaksajilta nyhtämillään tukiaisilla Viking Line osti laivan Kiinasta. Maan tapa. Ei ihme että ollaan kohta konkassa.
Quote from: Uretaanipusla on 23.11.2016, 13:52:13
Jos laatu on sama kuin joku vuosi sitten testissä olleissa kiinalaisissa kaupunkibusseissa niin saadaan meluisa, täristävä, pahalle haiseva ja helposti rikkoutuva paatti. Ai mutta niitähän onkin jo. Kroatiassa valmistetut Amorella & co.
Olin aikeissa sanoa samaa. Vaikka kiinalaiset kaikenlaista osaavatkin valmistaa niin matkustajalaiva on hieman eri juttu. Toistaiseksi kiinalaiset eivät ole saaneet aikaiseksi edes autoja jotka pärjäisivät eurooppalaisille, japanilaisille ja korealaisille autoille. Voi olla että laivanvalmistus ei mene kuin Strömsössä.
Meyer Turku on todellakin täynnä useaksi vuodeksi, mutta olisi varmaan ollut telakoita muualla EU:n alueella mistä tilata. Voipi paljastua vielä jotakin mielenkiintoista viikkarin ja kiinalaisten kaupasta...
Ylen uutisissa Vikingin toimari sanoin suoraan sen, että "raha ratkaisi". Turun telakan täyskuormituksella ei ole siis päätöksen kanssa mitään tekemistä, ja toki laivan olisi Euroopastakin saanut.
Kiinalaiset telakat himoitsevat päästä bulkkirahtilaivojen rakentamisesta vaativampien alusten rakentamiseen, ja Viking Line on nyt etunenässä tekemässä kiinalaisen kanssa vaihtokauppaa: teknologiaa ja mainosarvoa kiinalaiselle, halpa hinta ahvenanmaalaiselle varustamolle, joka kuppaa kaiken lisäksi tukia suomalaiselta veronmaksajalta.
Laivan rakentaminen ei ole vain "laivan rakentaminen". Se on valtava satojen tai tuhansien alihankkijoiden johtamisen ja ohjaamisen logistinen kokonaisuus jossa ei oikeastaan voi yhdenkään osallistujan opetella tai harjoitella omaa osuuttaan. Toisin sanoen kiinalaisella telakalla on kokemusta ja osaamista autolautta- ja risteilylaivan yhdistelmien menestykkäästä rakentamisesta, tai sitten Viking Line on ottanut todella kovan riskin mitä laivan todelliseen toimitusaikaan ja laatutasoon tulee.
En yleensä toivo pahaa enkä huonoa onnea kenellekään, mutta en osaa toivottaa onnea ja menestystä tähänkään.
Hävetkää, tukiaiskupparit!
No toisaalta purkkihan on ilmainen, kun veronmaksaja sen maksaa. Tai oikeastaan tulevat sukupolvet valden velkarahalla.
Xiamen Shipbuilding (https://www.xiamenshipbuilding.com/):n sivuilta ei löydy yhtäkään matkustaja-alusta (https://www.xiamenshipbuilding.com/shipbuilding/) referenssinä. Laivat, mitä firma on rakennellut, ovat järjestään alle satametrisiä työalustoja. Mitään Ro-Pax juttua ei sivuilta löydy.
Eli se viidenkymmenen miljoonan euron alennus + muuta Kiinan korruptiota päälle tässä taitavat olla tuon Viking Linen päätöksen takana. Kiinassa kun osataan kestittää, ei ole kukaan kyttäämässä. Jos on, niin hän pääsee uudelleenkoulutusleirille heti.
Mitäköhän Matti Putkonen sanoo asiasta?
Sehän sitä telakkatukea oli kaikkein innokkaimmin lobbaamassa, jotta metalliliittolaiset saisivat työpaikkoja?
Quote from: hattiwatti on 23.11.2016, 16:02:11
Mitäköhän Matti Putkonen sanoo asiasta?
Sehän sitä telakkatukea oli kaikkein innokkaimmin lobbaamassa, jotta metalliliittolaiset saisivat työpaikkoja?
Telakkatuki ja varustamotuki ovat kaksi eriasiaa. Telakkatuki voi olla jarkeva, jos mut kilpailijamaat moista omille telakoilleen antavat. Muuten kohta ei ole Suomessa telakoita, koska vaikea kilpailla jos toinen tukee ja toinen ei tue.
Varustamotuki on taas varustamoille, esim. Vikinglinelle annettavaa rahaa siita, etta vievat mm. suomalaisia risteilyille ostamaan taxfree viinaa ja kiertamaan Suomen alkoholiveroa. Tama jalkimmainen, sen jarkevyytta voitaisiin pohtia?
On tullut niin monella Kiinassa valmistetulla laivalla seilailtua, että oman kokemukseni perusteella voin sanoa Viking Linen haukanneen nyt kasan paiskaa. Kiinalaiset menevät joka kohdassa siitä, missä aita on matalin tai jo kaatunut. Jos jokaiselle telakan työntekijälle olisi oma valvoja suomesta, niin projektille voisi antaa varovaista vihreää valoa.
Telakan johtajat kuitenkin tietävät, että heidän kannattaa sijoittaa rahaa projektin valvojien pitämiseen krapulassa joka aamu, eipähän tule siellä telakalla +40 asteen lämpötiloissa ryömittyä jokaista koloa tutkimassa.
Quote from: toumasho on 23.11.2016, 13:39:32
Vertailutietona vielä tämä:
Viking Grace (https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Viking_Grace) maksoi 240 miljoonaa euroa.
Viking "2020" Made in China: 190 miljoonaa euroa.
Eli selvästi lähdetty hakemaan sitä Kiinan polkuhintaa, telakkoja on muitakin kuin Turku, jos ei Suomessa, niin sitten ihan lähialueelta löytyy telakkakapasiteettia. Olisivat tilanneet vaikka Saksasta sen, Papenburgissahan niitä aiempiakin Viikkarin paatteja on tehty ja hyvin ovat toimineet.
Taitaa tuokin "halpuuttaminen" tulla kalliiksi, jos toimitus myöhästyy ja kippo ei ala tuottaa aikataulun mukaan. Varmasti jotain myöhästymissakkoja on sopimuksessa, mutta itse olen epäilevainen toimitusaikataulun ja laadun suhteen.
Se on tilattava laiva kiinasta, kun ei oikein kauempaa pysty tilaamaan. Tulee eurooppalaisille sopiva paatti, kiinalaiset osaa tehdä lammaskuljetuksiin sopivaa tonnistoa pitkällä kokemuksella.
Kai ne hommaavat henkilökunnankin Kiinasta? Sitä varten sitten myönettävä entisten päälle 100 miltsii varustamotukea. Nytkin tulee jeesattua Vikingiä, jolla eestiläinen henkilökunta, sekä veroissani, että asiakkuuden myötä.
Miksei laivoja tilata Somaliasta, tuosta insinöörien ja keksijäin suurmaasta?
Khatin voimalla syntyisi takuulla innovatiivisia ratkaisuja.
Ainahan somalit voivat käyttää osaamistaan merenkävijöinä, hankkiakseen maailman meriltä tietotaitoa. Jos ei muuten niin merirosvoilemalla, se on näillä somaleilla ihan luontainen taito.
Pikkuruisella suomalaisvarustamolla ei oikein ole aseita painostaa isoa, kiinalaista telakkaa sitten kun ja jos vakavia ongelmia alkaa esiintymään.
Kaikkien tuotanto-, projekti-, osto/hankinta- ja laadunvalvontaihmisten tuntema sanonta palaa mieleen: Laatu maksaa, mutta huono laatu se vasta maksaakin.
Kumma juttu, etteivät isot amerikkalaiset risteilijätilaukset ole menneet Kiinaan, siellä kun on niin halpaa, etenkin kun jopa Viking Linen toimitusjohtaja "...ei epäile kiinalaistelakan kykyä toimittaa laivaa".
Olisi moraalisesti oikein boikotoida viikinkiä, kun ei tilaa laivaansa edes EU:sta, saati Suomesta.
Quote from: Arvoton on 23.11.2016, 17:27:20
Kai ne hommaavat henkilökunnankin Kiinasta? Sitä varten sitten myönettävä entisten päälle 100 miltsii varustamotukea. Nytkin tulee jeesattua Vikingiä, jolla eestiläinen henkilökunta, sekä veroissani, että asiakkuuden myötä.
Eestiläiset sentään osaavat tehdä työtä, toisin kuin kehitysmaapellet. Mieluummin tuen naapurimaata kuin kehitysmaata.
Ja eikun paranee vaan.
Xiamen (https://fi.wikipedia.org/wiki/Xiamen), tuo Aasian tuntematon helmi, sijaitsee subtrooppisessa ilmastossa, muutama sata kilometriä Hong Kongista pohjoiseen.
Telakka sijaitsee näissä koordinaateissa (https://www.google.com/maps/@24.50512,118.06319,3912m/data=!3m1!1e3).
Voin vain kuvitella sitä korroosion, homeen ja Kiinalaisen hien määrää, mikä syntyy, kun tuota laivaa hitsataan ja kasataan n. 35 asteen helteessä ilmankosteusprosentin ollessa liki sata. Rakenteilla olevassa laivassa kun harvoin on ilmastointi heti alussa päällä.
Näin extreme-matkailijana olen toki tyytyväinen siihen, että saadaan näinkin lähelle todella kutkuttava extreme-matkakohde.
Quote from: toumasho on 23.11.2016, 13:39:32
Vertailutietona vielä tämä:
Viking Grace (https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Viking_Grace) maksoi 240 miljoonaa euroa.
Viking "2020" Made in China: 190 miljoonaa euroa.
Eli selvästi lähdetty hakemaan sitä Kiinan polkuhintaa, telakkoja on muitakin kuin Turku, jos ei Suomessa, niin sitten ihan lähialueelta löytyy telakkakapasiteettia. Olisivat tilanneet vaikka Saksasta sen, Papenburgissahan niitä aiempiakin Viikkarin paatteja on tehty ja hyvin ovat toimineet.
Gracen hintaa alennettiin Suomen valtion ja mahdollisesti myös EU:n maksamilla tukiaisilla.
Nyt, jos presidentillämme olisi pelisilmää, hän laittaisi kutsun itsenäisyyspäivän vastaanotolle tuolle Viking Linen pomolle. Tulkoon sinne selittämään parrasvaloihin, että miksi laivoja kannattaa tilata Kiinasta.
Saa nähdä, mitä tästäkin tulee. Profiloituuko Viking Line nyt sitten halpayhtiöksi? Jos siitä laivasta nyt edes tulee kunnollista.
Jotkut ennustelevat, että jo kymmenen vuoden kuluttua me ajellaan kiinalaisilla autoilla.
Quote from: xor_rox on 23.11.2016, 19:48:14
Jotkut ennustelevat, että jo kymmenen vuoden kuluttua me ajellaan kiinalaisilla autoilla.
No ei ollenkaan paskempaa jos meillä kaikilla on kymmenen vuoden päästä Volvo..! ;D
Quote from: Hornsmith on 23.11.2016, 20:13:13
Quote from: xor_rox on 23.11.2016, 19:48:14
Jotkut ennustelevat, että jo kymmenen vuoden kuluttua me ajellaan kiinalaisilla autoilla.
No ei ollenkaan paskempaa jos meillä kaikilla on kymmenen vuoden päästä Volvo..! ;D
Eikös se uusi 90-sarja ole aikomus tehdä Kiinassa?
Kiinalaiset on kovia oppimaan ja tekemään, kyllä se siitä.
Suomen isot herrat ei vaan opi millään:
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=6431.75
Quote from: Jääpää on 23.11.2016, 21:02:54
Kiinalaiset on kovia oppimaan ja tekemään, kyllä se siitä.
Suomen isot herrat ei vaan opi millään:
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=6431.75
Jos se on keskusvaltiolle prestige-projekti ja investointi uuden teknologian hallintaan, niin katsovat Beijingistä etteivät telakalla liikaa lusmuile, tai...
Se on aivan varmasti korkean prioriteetin projekti Kiinalle siten, että sitä mukaa kun Suomesta upataan rakennepiirrustuksia Xiamenin telakalle, niin ne kopioituvat jokaiselle muullekkin telakalle Kiinassa.
Tämä ilmiö tapahtui, kun Kiina aloitti suurnopeusjunien tilaamisen ulkomailta 2000-luvun alkuvuosina. Japani, Saksa, Ranska ja Italia toimittivat kaikki Kiinalle muutaman junan ja kävivät rakentamassa muutaman sata kilometria rataa. Tämän prosessin aikana Kiinalaiset pakottivat nämä junien myyjät allekirjoittamaan sellaiset sopimukset, jotka antoivat luvan Kiinalle kopioida juna- ja ratatekniikkaa miten itse halusivat. Arvaatte varmaankin lopun?
Nyt Kiina rakentaa junansa itse, eikä osta keneltäkään mitään.
Viking Line voi henkisesti jo valmistautua siihen, että kun sopimusta allekirjoitetaan, niin tuo teknologian siirto on sinne kirjattuna. "Ei me muuten myydä tätä näin halvalla, ei ole pakko ostaa". Se on sitten siinä.
Quote from: toumasho on 25.11.2016, 12:07:02
Viking Line voi henkisesti jo valmistautua siihen, että kun sopimusta allekirjoitetaan, niin tuo teknologian siirto on sinne kirjattuna.
Viking Linen - tai minkään muunkaan varustamon - ongelma tämä teknologian siirto ei ole, ongelma koskee oikeastaan vain kiinalaisten kanssa kilpailevia telakoita. On Viking Linen etu, että laiva saadaan vain mahdollisimman halvalla. Mitä useampia osaavia telakoita (eli laivatehtaita), sitä paremmat mahdollisuudet varustamoilla on kilpailuttaa telakoita alustilauksien yhteydessä.
Oikeastaan Kiinasta voisi tuoda miehistönkin siihen paattiin, saisi kuitenkin halvemmalla? Nimenomaan työllistämissyistähän valtio on firmaa sponssannut.
Jotenkin älytöntä kyllä että valtio tukee varustamoyhtiötä jotta ihmiset voivat kellua verovapaan viinan vuoksi Itämerellä. Mutta kai siellä joku on laskelmia tehnyt kannattavuudesta.
Quote from: no future on 26.11.2016, 13:23:54
Oikeastaan Kiinasta voisi tuoda miehistönkin siihen paattiin, saisi kuitenkin halvemmalla? Nimenomaan työllistämissyistähän valtio on firmaa sponssannut.
Jotenkin älytöntä kyllä että valtio tukee varustamoyhtiötä jotta ihmiset voivat kellua verovapaan viinan vuoksi Itämerellä. Mutta kai siellä joku on laskelmia tehnyt kannattavuudesta.
AY-liike on estänyt palkkatason laskemisen Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Vaikka henkilökunta tulisi mistä valtiosta tahansa, on heille maksettava laivan lippumaan mukaan palkka joko Suomen tai Ruotsin työehtosopimuksen mukaisesti. Sitä en kuitenkaan tiedä, että koskeeko tämä myös viihdehenkilökuntaa, sillä laivoilla on kaiketi hyvin usein itäeurooppalaisia orkestereita ja artisteja. Luultavasti kustannuksien vuoksi?
Valtion tukea on perusteltu maanpuolustuksella ja huoltovarmuudella: "Jos tulee kriisiaika, on tällöin valtion lipun alla aluksia, joiden käytöstä valtio voi päättää." Jos tukea ei maksettaisi, laivat liputettaisiin Ruotsiin. Itse kuitenkin hieman pidän tätä hätävarjelun liioitteluna, emme elä enää ensimmäisen maailmansodan aikakautta. Jo toisen "isorytinän" aikana meritiet olivat melko vaarallisia ja laivoja menetettiin. Satelliittipaikannuksen keksimisen jälkeen luulisin, että jokainen merellä liikkuva laiva saadaan upotettua supervaltojen niin halutessa. Kultaa ja muuta kivaa vastaan varmasti kaikki maailman varustamot kuljettavat tavaraa myös kriisiaikoina lippuvaltion nimestä riippumatta. Aina on oltava joku liittolainen, joka antaa laivojaan käyttöön. Perusteet siis hieman ehkä ontuvat, mutta hei, vaaliristeilyjä pukkaa taas tulevien kunnallisvaalien alla.
Puolueet myös varaavat laivoja kokonaan omaan käyttöönsä. Olipa kerran jopa Ylen puoli ysin pääuutisia, että ministeri tuli mukaan puolueen risteilylle Tallinnaan. Uutisessa korostettiin sitä, että ministerillä ei ollut oikeutta tehdä verovapaita ostoksia, koska laiva tuli uudestaan satamaan hakemaan vain tämän virkakiireiden vuoksi myöhästyneen ministerin kyytiin laivan jo kerran lähdettyä satamasta.
Tiedä millaisia alennuksia puolueille on annettu tukilupauksia vastaan. Mutta anteeksi, minullahan on nyt aivan liian vilkas mielikuvitus. SUOMESSA EI OLE KORRUPTIOTA, NEPOTISMIA TAI LAHJONTAKULTTUURIA. Tämä pitää nyt toistaa ainakin 50 kertaa, jotta moiset virheelliset ja täysin teoreettiset ajatukset haihtuvat mielestä.
Yhden puolueen "juoruvirallisen" 24h risteilyhinnan olen kuullut vuosien takaa, puolue teki risteilyn järjestämisellä voittoa eli rahaa tuli vaalikassaan laivan vuokraamisesta. Eräässä kaupungissa erään suuren puolueen paikallisjohto kertoi illanistujaisissa sen tarkan summan, kuinka paljon tästä laivavoitosta jaettiin yhteen lääniin jaettavaksi vaalityöhön. Paketti menee niin, että laivayhtiö myy tässä tapauksessa ihan koko laivan ja kaikki sen hytit puolueelle hintaan X. (Tuolloin vielä markkaa.) Puolue myy matkat edelleen jäsenilleen ja muille sidosryhmille, jotka maksavat matkansa puolueelle eivätkä laivayhtiölle, tästä tulee summa Y. Puolueen voitto on Y - X = eli VAALIKASSAN LISÄTILI. Laivayhtiö tekee rahaa varsin hyvin näillä risteilyillä normaalihintaisilla ravintolapalveluilla ja myymälöillä, joiden rahat eivät kierrä laivan vuokraajan kautta. On mahdollista, että ainakin jotkut puolueet ovat joskus saaneet laivan hyvin halvalla. Ainakin tuohon yhteen kaupunkiin rahaa tuli varsin kivasti. Toki raha oli lopulta peräisin puolueen jäseniltä, jotka olivat maksaneet matkansa puolueelle. Tältä osin raha ei ollut "ilmaista" lahjoitustuloa.
Muiden puolueiden risteilyistä olen kuullut, mutta kokoomuslaisten sekä vihreiden laivamatkat ovat jääneet hieman vieraammiksi. Onko näillä puolueilla vielä risteilykulttuuria?
Vasemmistoliitto, kristilliset, keskusta, perusaudit ja sosialidemokraatit harrastavat varmuudella puolueiden järjestämiä laivaristeilyjä, tai ainakin ovat aiemmin järjestäneet. Kerran olin laivalla samaan aikaan kokoomuslaisten eläkeläisten kanssa, mutta puolueen työelämäikäinen väki puuttui kokonaan joukosta. Ehkä voi olla, että kokoomuslaisten kannattajien kulttuuriin ei kuulu kiinnostus puolueen järjestämää laivaristeilyä kohtaan Itämeren autolautoilla?
Metalliliiton Aalto haukkui Viking Linen (http://www.talouselama.fi/uutiset/metallin-aalto-haukkui-viking-linen-ja-syytti-hjallis-harkimoa-trollaamisesta-suomen-trump-6603118) - viivettä on, mutta en usko, että tämä jää viimeiseksi Viikkarin dumaamiseksi. Kakkaa tulee tuulettimeen lisää sitämukaa kun Kiinan projekti etenee.
QuoteMetalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto moitti tiistaina Viking Linea siitä, että se on tilannut uuden risteilyaluksensa Kiinasta.
Hän kehotti ay-väkeä harkitsemaan uudelleen suhdettaan Viking Lineen, jonka kanssa monet ammattiliitot ovat aiemmin tehneet yhteistyötä.
Aalto totesi Metallin liittovaltuuston kokouksessa Helsingissä, että "ei voi kuin ihmetellä sitä, miten satojen miljoonien tuet suomalaisilta veronmaksajilta saanut laivayhtiö päätyy tilaamaan aluksensa Kiinasta asti".
"Yhtiö ei käsittääkseni myöskään maksa veroja Suomeen", Aalto sanoi puheessaan. "Olisikohan nyt johdonmukaista, että suomalaiset veronmaksajat näissä järjestöissä tarkastelisivat uudelleen suhdettaan laivayhtiöön?"
Aalto ei suoraan vaatinut Vikingiä boikottiin, mutta muistutti, että "me olemme vuosien ja vuosikymmenien aikana auttaneet yhtiötä erilaisissa asioissa".
Quote from: no future on 26.11.2016, 13:23:54
Oikeastaan Kiinasta voisi tuoda miehistönkin siihen paattiin, saisi kuitenkin halvemmalla? Nimenomaan työllistämissyistähän valtio on firmaa sponssannut.
Jotenkin älytöntä kyllä että valtio tukee varustamoyhtiötä jotta ihmiset voivat kellua verovapaan viinan vuoksi Itämerellä. Mutta kai siellä joku on laskelmia tehnyt kannattavuudesta.
Kiinasta joutaisi tuoda myös paatin matkustajat, kun nyt ulkoistamaan aletaan.
Sitä ei tarvitse kauaa odottaa, Suomi avasi juuri 13 viisumikeskusta Kiinaan. Turistien imurointi on tietenkin hyvä asia, kiinalaiset tuhlaavat ylivoimaisesti eniten rahaa kaikista EU-maihin saapuvista turisteista. Lisäksi vielä on niin, että jos joku Kiinan kansalainen päättääkin jäädä EU:hun, niin hänestä ei Kela saa asiakasta oikein millään keinolla.
Pirulaiset työllistyvät ja ovat usein vielä oikeasti koulutettua väkeä, kone/yms. insinöörinpaperit eivät unohdu kotiin.
Vaan haluaako kiinalainenkaan sitä, että hän pääsee täällä EU:n pohjoiskolkassa kiinalaiseen laivaan, kiinalaisen henkilökunnan palveltavaksi ja syömään kiinalaista ruokaa? Senkö vuoksi hän on säästänyt rahaa vuosikaudet ja hankkinut suurella vaivalla passin ja viisumin? En usko, että niin on, koska haastattelujen perusteella (http://www.dailymail.co.uk/news/article-3893510/Chinese-travel-firm-explains-brought-tourists-unremarkable-Kidlington.html) he ovat etsimässä juurikin paikallisia kokemuksia.
Kylläpäs näitä boikotteja riittää tänä päivänä. On Itiksen boikottia ja nyt Viking Linenkin.
https://www.facebook.com/Viking-Line-boikottiin-420937324961175/?fref=ts (https://www.facebook.com/Viking-Line-boikottiin-420937324961175/?fref=ts)