En ole varma onko tämä koko juttu vitsi vai ihan todellinen uutinen, mutta lukekaapa itse.
Kaikki alkoi Ahmedin teenjuonnista työpaikalla ja lopulta vitsailtiin kameleista, aavikosta, naisen asemasta, uskonnollisista tavoista ja kielestä. Työpaikalla heitetystä herjasta tuli siis rasistista. Asiantuntija Jarmo Manner antaa jutussa kaksi vaihtoehtoista ratkaisumallia tilanteen selvittämiseen.
http://www.talouselama.fi/tyoelama/ahmedin-teenjuonnista-tehtiin-vitsi-nain-puutut-rasismiin-tyopaikalla-6596647 (13.11.2016)
QuoteAhmedin teenjuonnista tehtiin vitsi: Näin puutut rasismiin työpaikalla
Työkaverit heittävät viikko viikolta, päivä päivältä enemmän läppää, joka on Ahmedin mielestä lähinnä kiusallista. Kaikki lähti pienestä. Ensin oli jokin viaton teenjuontivitsi. Ahmed nimittäin juo aina teetä, kun muu porukka ottaa kahvia.
Ahmed oli aluksi jopa vähän mukana teenjuontivitsissä. Ehkä hän hymyilikin, kun jokin hassu pikkujuttu ulkomaalaisista heitettiin. Ahmed ei välttämättä työpaikallaan muista, että hän on itse taustaltaan ulkomaalainen. Tai ei muistanut, kunnes työporukka alkoi jatkuvasti muistuttaa siitä.
Ahmed selittää työnjohtajalle epämukavaa tilannetta. Jotenkin vitsailun pyörä työporukassa lähti vilkkaasti liikkeelle ja kääntyi rasistiseen suuntaan. Työkavereiden vitsailu teenjuonnista siirtyi kameleihin ja aavikoille. Se oli Ahmedista sikälikin outoa, että hänen perheensä muutti suomalaista kaupunkia paljon isommasta kaupungista Suomeen. Toki hän ymmärtää, etteivät kaikki herjat ole häntä kohtaan, mutta kiusallista puhe silti on työpaikalla.
Juttuihin tulee mukaan myös vitsailua naisen asemasta, uskonnollisista tavoista ja kielestä. Taustalla on paljon väärää tietoa, mutta Ahmed ei todellakaan halua ryhtyä oikomaan miesten juttuja. Silloin hänet leimattaisiin tosikoksi, eikä ketään ole aiemminkaan kiinnostanut hänen perheensä alkuperäinen kotimaa.
Työnjohtaja kuuntelee huolellisesti Ahmedia. Pelkästään miehiä sisältävä huoltoporukka työskentelee teollisessa tuotantolaitoksessa. Jos vitsailu tuntuu yhdestäkin porukassa ikävältä, työnjohtajan on tehtävä jotakin asialle. Kellekään työntekijälle ei saa tulla paha olo toisten vitseistä! Työnjohtaja tietää, että ilmapiiri voi myrkyttyä ja yhteistyö kärsiä, jos epäasiallinen puhetapa sallitaan.
Työnjohtaja lupaa Ahmedille ehdottomasti tehdä voitavansa. Työnjohtaja ensin seurailee tilannetta ja sitten kyselee. Hänelle selviää, että miesporukan kahvikeskusteluissa ja vastaavissa tilanteissa yksi porukasta aloittaa ja saa muut mukaansa. Vitsit ovat työnjohtajasta huonoja ja eriskummallisia. Hän ei ihmettele Ahmedin reaktiota. Kaiken lisäksi yhdellä uudella työntekijällä on adoptoitu lapsi ja eräällä tuuraajalla ulkomaalainen vaimo. Epäasialliset jutut voivat loukata monia muitakin, myös yhteistyökumppaneita tai asiakkaita.
Työnjohtaja tahtoo puuttua asiaan ja pian. Hän ottaa asian puheeksi ensin työporukan muutaman tyypin kanssa.
Joidenkin viikkojen päästä työnjohtaja kysyy, saiko hän Ahmedin tilanteen helpottumaan. Vähän se ensin laantui ja sitten taas sama herjanheitto jatkui. Työnjohtaja ei jätä asiaa siihen.
Kaksi ratkaisumallia
Asiantuntijana Bomentis Oy:n Executive Mentor Jarmo Manner, joka on perehtynyt huipputiimien rakentamiseen, yksilöiden coachingiin ja kokemuksellisiin esimiesvalmennuksiin, joissa hyödynnetään valmentavaa johtamista.
Ratkaisu 1: Työnjohtaja puhuttelee väkeä yhdessä ja erikseen
1. Työnjohtaja pyytää vitsien vääntämisen nokkamiehen luokseen ja kertoo havaintonsa: mies kertoilee epäasiallisia juttuja ja saa niitä liikkeelle. Jutuissa on rasistinen, loukkaava sävy.
2. Työntekijä vähättelee ja puolustautuu. Työnjohtaja kehottaa työntekijää kantamaan vastuun teoistaan ja kysyy, onko työntekijä huomannut, minkälaista ilmapiiriä hän lietsoo jutuillaan. Työntekijä näyttää vihaiselta eikä vastaa.
(...)
Ratkaisu 2: Työnjohtaja vie asian eteenpäin
1. Työnjohtaja kertoo ongelmasta esimiehelleen, huoltopäällikölle, jonka mielestä asia on vakava. Huoltopäällikkö työskenteli aiemmin yhdysvaltalaisessa yrityksessä, jossa vallitsi nollatoleranssi kaikelle epäasialliselle kommentoinnille.
2. Huoltopäällikkö sanoo, että vastaavista tapauksista voi työpaikalla seurata klikkejä, eripuraa ja kiusaamista, jos kukaan esimies ei puutu.
(...)
Ratkaisu 3: Ahmed käyttäytyy kuin mies, eikä märise tyhjästä.
Onko sellainen muhametille mahdollista?
Työmaalle pitää palkata pelkästään teenjuojia, kaffiporukka kortistoon.
Hämärästi muistan että Hommalla on ennenkin ollut näitä fiktiivisiä "how to deal with a racist" työelämäjuttuja?
Ahmed ei viitsi oikoa (rasistisia) stereotypioita, niin sitten Ahmed menee ja vaatii esimiestään kieltämään puheen. Outoa on. Arabien tavat ovat muutenkin outoja, eivätkä ne oikein istu tänne pohjolan porukoitten sekaan. Arabeille paras paikka asua, on joku paskastania paskastanialaisine tapoineen.
Toivottavasti lähtee omalle arvolle sopivaan paikkaan asustelemaan, Suomi se ei tainnut sitten olla. Ei tule ikävä.
Ratkaisu n+1
[ ] käytetään yrityksen ja työntekoon kuuluvaa aikaa ahmedin ongelmien ratkaisemiseen ainakin kolmella eri johtotasolla
[ ] ei palkata ahmedin oloisia pahanolontuntijoita aloille, joilla kevyt vittuilu aiheesta kuin aiheesta on arkipäivää
8)
Ahmed tietää, että neekerin hikeä ei kannata juoda.
Keksityt jutut eivät nyt vain liikuta millään tasolla. Se liikuttaa että ulkomaalainen joko vie suomalaiselta työpaikan tai kuppaa sossua. Ahmedit vievät myös kunnan kämpät ja raiskaavat moninkerroin useammin kuin kahviperunat. Ahmedit kuuluvat Ahmedistaniin.
Sekin on rasismia ja vielä pahimmasta päästä jos kukaan ei puhu Ahmedille mitään ja kun Ahmed tulee teekuppeineen pöytään niin kaffeporukka puikkaroi vehkeensä ja menee muualle vitsailemaan. Kaikki tämä siksi ettei kukaan vahingossakaan loukkaisi Ahmedia ja ettei Ahmed kokisi rasismia.
Saisipa vielä joskus juoda Blue Mountain kaffia, voi hyvä herra sentään se se on kahvia!
Ahmedit kitatkoon teenlitkujaan missä lystäävät.
Mitä rasistista on kameleissa?
Quote from: Kyklooppi on 13.11.2016, 15:33:01
Työmaalle pitää palkata pelkästään teenjuojia, kaffiporukka kortistoon.
Väkisinkin tulee tästä jatkuvasta teenjuonnista mieleen jutut teehuoneista Saudeissa toimivissa ulkomaalaisissa yrityksissä. Kun länsimaalaiset asiantuntijat ja öljyn suhteen onnettomammat mutta työteliäät siirtotyöläiset pyörittävät tehdasta mutta kiintiöiden mukaan tehtaalla on oltava myös saudeja töissä, sieltä löytyy teehuone jossa on aina täysi päivystys. Saudimiehet istuvat siellä aamusta iltaan siemaillen teetään. Miksikö? Koska tämä on halvin ja vähiten yrityksen toiminnalle tuhoa aiheuttava tapa toimia.
Quote from: Luotsi on 13.11.2016, 15:47:39
Hämärästi muistan että Hommalla on ennenkin ollut näitä fiktiivisiä "how to deal with a racist" työelämäjuttuja?
Ymmärrän kyllä, että rasistille voi olla vaikeaa diilata - ainakin, jos diilerillä ja asiakkaalla ei ole yhteistä kieltä.
(Tämä ei tietenkään mitenkään liity tähän nimenomaiseen, äärimmäisen järkyttävään tapaukseen).
Minulle on ulkomaalaiset puhuneet lumesta ja Kimi Raikkosesta. En loukkaantunut. Kamelista ja aavikosta puhuminen lienee sitten kai erilaista.
Quote from: tiitiäinen on 13.11.2016, 16:29:19
Minulle on ulkomaalaiset puhuneet lumesta ja Kimi Raikkosesta. En loukkaantunut. Kamelista ja aavikosta puhuminen lienee sitten kai erilaista.
Ehkä meidän pitäisi julistaa Raikkonen, Nykanen, Perkele ja pyhä voiteluaine Koskenkorva profeetoiksi ja sakramenteiksi jotta voisimme vetää rasismiherneen systemaattisesti nenuliin siitä, että a) ulkkari yrittäisi tehdä kanssamme tuttavuutta kysellen näistä aiheista mutta myös b) ulkkari ei puhuisi ja jättäisi uskonnon ja kulttuurin erityispiirteet ilman ihailua ja kumartelua.
Vitsinähän tämä menisi, mutta muslimeille tämä tuntuu olevan elämän läpi jatkuvaa larppausta. Ja sitten ihmetellään kun normaalit ihmiset katsovat reaktiota kieroon.
Suomessa sadattuhannet juovat teetä.
Huikea uutinen.
Quote from: tiitiäinen on 13.11.2016, 16:29:19
Minulle on ulkomaalaiset puhuneet lumesta ja Kimi Raikkosesta. En loukkaantunut. Kamelista ja aavikosta puhuminen lienee sitten kai erilaista.
Itselleni on vitsailtu ulkomailla lumesta ja Joulupukista. En repinyt ihokastani, vaikka Joulupukki on sentään pyhimys (Santa Claus).
Quote from: tiitiäinen on 13.11.2016, 16:29:19
Minulle on ulkomaalaiset puhuneet lumesta ja Kimi Raikkosesta. En loukkaantunut. Kamelista ja aavikosta puhuminen lienee sitten kai erilaista.
Raikkosesta ei ole mainittu, Hakkisesta kyllakin. Sen lisaksi on kayty lapi lumet, revontulet, saunat ja joulupukit. Aina valilla joku erehtyy kyselemaan mm. hapansilakoista ja IKEAsta. En ymmartanyt, etta minun olisi pitanyt loukkaantua.
Naisena miesvaltaisella alalla sain kuulla jos jonkin sortin hurttia huumoria. Ei tullut pieneen mieleenikään mennä asiasta nillittämään työnjohtajalle tai mihinkään. Se nyt vaan on suomalaista työpaikkakulttuuria, että joukosta erottuvalle kuittaillaan tavalla jos toisellakin.
Virossa suomalaisille vitsaillaan poroista. Suomalaislehdistöstä olen kuitenkin lukenut tämän johtuvan suomalaisten huonokäytöksisestä junttiudesta.
Jospa ne kuittaili Ahmedilli siitä Muhammedin terveysjuomasta jolla sen sotajoukot pysyivät terveenä. Terveysjuoma ei ollut teetä vaan kamelin kusta.
Tai sitten Ahmed voi vastata valitsemallaan tavalla. Jos jokin ärsyttää, siitä voi sanoa suoraan. En tiedä, onko siinä joku ero jos muut työntekijät ovat samaa ryhmää, mutta vittuilukulttuuri työpaikoilla on tullut tutuksi ja aina voi letkautella takaisin. "Minun maassa luettiin ja kirjoitettiin silloin kuin te juntit asuitte turvekammeissa ja varastelitte toisenne siskoja".
Kyllä jos meille joku juo töissä teetä, sille vittuillaan siitä heti.
Quote from: Eino P. Keravalta on 13.11.2016, 16:16:42
Mitä rasistista on kameleissa?
Kamelit ovat perin juurin ilkeitä elikoita jollei peräti rasisteja, tai sitten niillä on työelämäkonflikteja.
Kun viimeksi ratsastiin kamelilla, vaimoni ratsasti takanani toisen kamelin selässä. Tämä epeli puri jatkuvasti minun kamelini persettä, ja kyyti kävi levottomaksi.
Varmemmaksi vakuudeksi: https://www.youtube.com/watch?v=ubCcQkZQFhg
(Martti Innanen: Karvaiset kamelit, jazz-versio)
P.S.
Ahmedinkaan ei tarvitse kuunnella jatkuvaa vittuilua saati perseeseen puremista ilmaisun konkreettisessa tai vertauskuvaannollisessa merkityksessä. Kunnon firmassa kenenkään ei tarvitse.
Montako antirasismista tai sukupuolentutkimuksesta väitellyttä tohtoria saamme vuosittain työmarkkinoillemme? Mitä ****** teemme kaikella tällä "tiedolla"?
Quote from: Sheo on 13.11.2016, 16:55:36
Quote from: tiitiäinen on 13.11.2016, 16:29:19
Minulle on ulkomaalaiset puhuneet lumesta ja Kimi Raikkosesta. En loukkaantunut. Kamelista ja aavikosta puhuminen lienee sitten kai erilaista.
Raikkosesta ei ole mainittu, Hakkisesta kyllakin. Sen lisaksi on kayty lapi lumet, revontulet, saunat ja joulupukit. Aina valilla joku erehtyy kyselemaan mm. hapansilakoista ja IKEAsta. En ymmartanyt, etta minun olisi pitanyt loukkaantua.
Koska olet oletettavasti väritön eli valkoinen, niin et ole tietenkään suorittanut kaikkien POC* -henkilöiden läpikäymää virallista uhriutumis-/pöyristymiskurssia. Täten et osannut loukkaantua oikeassa kohdassa.
* = People of color
Quote from: Kulttuurirealisti on 13.11.2016, 17:12:28
Montako antirasismista tai sukupuolentutkimuksesta väitellyttä tohtoria saamme vuosittain työmarkkinoillemme? Mitä ****** teemme kaikella tällä "tiedolla"?
Perustetaan työryhmä pohtimaan näiden
poppatohtoreiden työllistämisstrategioita.
Niin, useissa työyhteisöissä on se joku, josta puhutaan selän takana ja joka kantaa 'syntipukin' (http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001748886.html) roolia, jotta muut voivat projisoida negatiivisia tuntemuksiaan yhteisesti häneen. Tässä työyhteisössä se joku nyt sattui olemaan maahanmuuttajataustainen.
Samaan aikaan meillä on lukuisia työyhteisöjä, joissa syntipukin roolia kantava ei ole ulkomaalaistaustainen. Tästä on ihan turha veistellä rasismia tai muutakaan laajempaa ongelmaa - keskustellaan mieluummin siitä, miten syntipukki-ilmiöön ja työpaikkakiusaamiseen aikuisten kesken tulisi puuttua. Silloin olisimme paremmin ongelman ytimessä, kuin nyt. Tämä on pinnallista tulkintaa, pintaliitotasoa.
Jotenkin tuota juttua silmäillessäni havaitsin, että olen ilmeisesti jo syntyessäni saanut rasistiset geenit. Voi tietenkin myös olla, että lähtökohtaisesti rasistisen vitsaileva suomalainen kulttuuri on ne minuun juurruttanut.
Niin tai näin, en omiin arvoihini liittyvistä tavoista tule luopumaan, vaikka "työnjohtaja" sanoisi mitä. En edes "rasistisista" vitsailuista.VMP! Tämä yhteiskunta alkaa olemaan juurian myöten poispilattu, jossa "rotat" toimivat kapteenien rooleissa.
Suomi on niin kahvissa uiva maa, että tänne roudataan prosentti maailman kahvista ja tavissuomalainen kuluttaa noin 10 kiloa kahvia vuodessa. Tällaisessa ympäristössä teenjuojat ovat kaikki kummajaisia.
Jos teenjuojilla onkin kovat ajat kostutellessaan pussejaan työpaikalla, se ei ole mitään verrattuna niihin vaikeuksiin, mitä viinanjuojat kokevat työelämässä.
Quote from: Luotsi on 13.11.2016, 15:47:39
Hämärästi muistan että Hommalla on ennenkin ollut näitä fiktiivisiä "how to deal with a racist" työelämäjuttuja?
Sekin oli Talouselämän juttu: 2016-06-15 Talouselämä: Rasisti rasittaa työyhteisöä, mikä neuvoksi?
http://hommaforum.org/index.php/topic,114052.msg2315637.html
Silloin keksityssä tarinassa oli rasistisesti öyhöttävä opettaja, ja tilanteeseen tarjottiin kahta ratkaisumallia. Itse vähän vihjailin tuossa vanhassa ketjussa, että artikkeli voisi olla draamakonsulttifirman piilomainontaa.
Quote from: foobar on 13.11.2016, 16:20:19
Quote from: Kyklooppi on 13.11.2016, 15:33:01
Työmaalle pitää palkata pelkästään teenjuojia, kaffiporukka kortistoon.
Väkisinkin tulee tästä jatkuvasta teenjuonnista mieleen jutut teehuoneista Saudeissa toimivissa ulkomaalaisissa yrityksissä. Kun länsimaalaiset asiantuntijat ja öljyn suhteen onnettomammat mutta työteliäät siirtotyöläiset pyörittävät tehdasta mutta kiintiöiden mukaan tehtaalla on oltava myös saudeja töissä, sieltä löytyy teehuone jossa on aina täysi päivystys. Saudimiehet istuvat siellä aamusta iltaan siemaillen teetään. Miksikö? Koska tämä on halvin ja vähiten yrityksen toiminnalle tuhoa aiheuttava tapa toimia.
Niin ja hauskinta asiassa on se etteivät nämä ole mitään juttuja vaan totisinta totta.. Suomalilaisen valtavaksi pöhötyn verorahoitteisen leikkityökuplan viehtymys iSlamiin onkin ymmärrettävä tässä valossa: ei joku kokoomusliittolainen tai äijjjäfeministi yksinkertaisesti ymmärrä että joku menee pieleen kun kiintiöihmiset alkavat pieriä tuoleihin isoilla palkoilla. Se ei vain mene katiaisille tai julkikommareille kaaliin. Ei sitä ymmärryksen lisäämistä edes yrittää; loinen on loinen ja siihen tehoaa vain myrkky tai liiskaus.
Saudi-arabia lienee vieläkin maailman suurin öljyntuottaja tai ainakin viejä. Rahaa tulee kirjaimellisesti hanasta eikä muuta tarvi tehdä kuin mussuttaa pikkuleipiä ja ryystää sitä teetä. Väestökin on aika pieni. Tästä huolimatta S-a joutuu syömään rahastoistaan saadakseen iSISksen rahoitettua, maksettua lahjuksia niille euro Älymystön parempina pitämille jenkeille ja ennen kaikkea pyöritettyä sitä omaa persläpiyhteiskuntaa. Ja koko ajan rahaa tulee kuin saavista kaataen :facepalm:
Porukalla tapahtuvan vitsailun voi karkeasti jakaa kahteen ryhmään:
1) Vitsailu porukan jäsenten kesken, jossa voi vapaasti vitsailla myös itsestään tai toisista porukan jäsenistä.
2) Toisen selän takana tapahtuva ilkeä haukkuminen.
Tuossa 1-kohdan vitsailussa saattaa toki esiintyä myös ala-arvoista huumoria, varsinkin miesten kesken. Väittäisin silti, että jos kohtaat 1-kohdan vitsailua kun olet työkaverien seurassa, niin se tarkoittaa että olet osa porukkaa. Poikkeuksia toki löytyy, mutta tuon jutun perusteella en näe että tässä olisi kyse oikeasta kiusaamisesta tai rasismista.
Kenties Ahmedin kulttuurissa tuota 1-kohdan vitsailua ei esiinny positiivisessa mielessä? Työnjohtaja olisi toki voinut selittää tämän asian Ahmedille, jolloin myös Ahmed olisi saattanut ymmärtää että kyse on kavereiden välisestä hyvää tarkoittavasta vitsailusta.
Quote from: Bxh7+ on 13.11.2016, 18:31:33
Quote from: Luotsi on 13.11.2016, 15:47:39
Hämärästi muistan että Hommalla on ennenkin ollut näitä fiktiivisiä "how to deal with a racist" työelämäjuttuja?
Sekin oli Talouselämän juttu: 2016-06-15 Talouselämä: Rasisti rasittaa työyhteisöä, mikä neuvoksi?
http://hommaforum.org/index.php/topic,114052.msg2315637.html
Silloin keksityssä tarinassa oli rasistisesti öyhöttävä opettaja, ja tilanteeseen tarjottiin kahta ratkaisumallia. Itse vähän vihjailin tuossa vanhassa ketjussa, että artikkeli voisi olla draamakonsulttifirman piilomainontaa.
Haha! Hyvä, että muistit tämän vanhan uutisen. Talouselämä voisi kyllä kertoa näissä jutuissaan onko kyse fiktiivisestä esimerkistä ja mainoksesta. Nyt tuo Ahmed-juttukin menee monille täydestä ja huomenna kahvipöydissä pöyristellään jälleen suomalaisten rasismia.
Quote from: Tohtori Sykerö on 13.11.2016, 18:54:00
Kenties Ahmedin kulttuurissa tuota 1-kohdan vitsailua ei esiinny positiivisessa mielessä? Työnjohtaja olisi toki voinut selittää tämän asian Ahmedille, jolloin myös Ahmed olisi saattanut ymmärtää että kyse on kavereiden välisestä hyvää tarkoittavasta vitsailusta.
Jään kiinnostuksella odottamaan sitä kuinka Ahmed itkee tulleensa väärinymmärretyksi sanottuaan kiivaan väittelyn tuoksinassa työkavereille tappavansa heidät ja heidän perheensä, jos asiat eivät mene kuten hän haluaa. Eivätkö suomalaiset ymmärrä tavallista letkeän kosmopoliittista smalltalkia?
Tai sitten mitään tuollaista ei ole koskaan tapahtunutkaan.
Quote from: tiitiäinen on 13.11.2016, 16:29:19
Kamelista ja aavikosta puhuminen lienee sitten kai erilaista.
Minulleppa on puhuttu
poroista ja lumesta. Nieleskelin syvän loukkaantumiseni
enkä tarvinnut yhteiskunnallista tai konsultoitua tukea.
Quote from: Impi Waara on 13.11.2016, 16:57:54
Naisena miesvaltaisella alalla sain kuulla jos jonkin sortin hurttia huumoria. Ei tullut pieneen mieleenikään mennä asiasta nillittämään työnjohtajalle tai mihinkään. Se nyt vaan on suomalaista työpaikkakulttuuria, että joukosta erottuvalle kuittaillaan tavalla jos toisellakin.
Suomalaisella naisella onkin 100 kertaa enemmän munaa kuin arabimiehillä yhteensä.
Ahmedin kannattaisi todeta ettei makuasioista voi kiistellä ja jatkaa teensä juontia :facepalm:
Ahmedin kannattaisi mennä työporukkaan kotimaahansa, ei tarvitse kiistellä kahvin ja teen paremmuudesta, vaan kumpi on oikea muslimi, sunni vai shiia, siinä kiistassa tarvitaankin isompia aseita kuin työnjohtaja!
Mulle ulkomaalaiset, erityisesti skandinaavit, toistelivat "eissapeitta, eissapeitta" ja nauroivat päälle. Olivat lukeneet lämpöpatterin päältä ohjeet "får ej övertäckas, må ikke tildekkes, ei saa peittää." Myös rasistista känniläppää sai kuulla kyllästymiseen asti vaikka join vähiten koko porukassa. Nyt olen traumatisoitunut ihmisraunio. Muh feels.
Ahmedin kannattaisi opetella juomaan kahvia. allah ei sitä kiellä.Mäkin aloitin sumpin kittaamisen 25 vuotiaana kun duunissa ei ollut muuta tarjolla. Hyi hitto mitä uhriutumista.
Enpä ole vielä sellaisessa työpaikassa ollut, jossa "läpändeeraus" olisi ollut mitään muuta kuin merkki hyvästä työilmapiiristä ja toimivista työntekijöiden välisistä suhteista.
On myös selvää, että työpaikalla voidaan kiusata siinä missä muuallakin. Syyt miksi joku valikoituu työyhteisössä nälvinnän ja kiusanteon kohteeksi ovat moninaiset. Ihmisten henkilökemiat eivät aina osu yhteen ja työnjohdon tulisi tämä huomioida. Ei välttämättä kurinpitotoimin vaan vaikkapa pitämällä toisiinsa sopimattomat henkilöt erillään toisistaan. Usein tämä ei tietystikään ole mahdollista.
Työhyvinvointi ja varsinkin kiusaaminen työpaikalla kuuluu työsuojelun piiriin. Kenenkään ei pitäisi joutua kärsimään kiusaamisesta työtovereittensa, esimiestensä taikka alaistensa taholta.
Jos joku läpän heitosta kärsii, on työnjohdon puututtava siihen uhalla, että muuten työsuojeluviranomainen puuttuu työnantajan puutteelliseen työsuojeluun. Riitävänä puuttumiskeinona pitäisi olla suullinen huomautus. Mikäli se ei epäasiallista käytöstä lopeta, tulee läpän heittäjälle tehdä selväksi, että seuraavan läpän jälkeen hän tulee heittelemaan herjaa kortistossa.
Mitä läpän heittämisen sopivuuteen tulee, tulisi läpän heittäjällä olla silmää sanomistensa vaikutuksesta. Yleensä normaali-ihminen kykenee näkemään pilailunsa kohteelta, kuinka tämä pilailuun suhtautuu. Jos kohde ottaa puheista itseensä ja loukkaantuu tosissaan, on asiallista lopettaa moiset puheet ja pyytää niitä anteeksi. Muussa tapauksessa kokee puheiden kohde kärsineensä korjaamatta jäänyttä vääryyttä.
Kun läpän heitto tapahtuu puhujan omassa kaveripiirissä, ei kohteen suhtautumistavasta jää yleensä epäselvyyttä. On kuitenkin mahdollista, ettei läpän heittäjä ole tarkoittanut läppäänsä "uhrille" vaan omalle kaveripiirilleen hauskuttamistarkoituksessa. Hän siis pilailee toisen kustannuksella, jotta saisi arvostusta omassa piirissään, johon pilapuheen tosiasiallinen kohde ei kuulu. Tällöin kohteen suhtautumistapa pilapuheisiin saattaa jäädä epäselväksi tai kokonaan huomiotta. Tällaisessa tapauksessa olisi työnjohdon syytä puuttua pilapuheisiin ja kertoa niiden vaikutuksesta.
Mitä ketjussa esitettyyn mallitapaukseen tulee, antaa siinä työtekijän alkuperä aiheen pilapuheille. Työntekijän ulkomaalainen tausta ei siis välttämättä ole pilapuheiden syy, vaan pelkkä lähde, josta pilailijat ammentavat.
Sosiaalisiin tilanteisiin liittyy yleensä huumori ja pilapuheet. Yhdessä nauraminen vahvistaa yhteisön yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tekee siitä siten vahvemman. Luonteenomaisesti väkisin ja väkivalloin ylläpidetyt autoritääriset yhteisöt eivät yleensä siedä huumoria ja pilailua, koska yhteisö muodostetaan niissä ylhäältä alaspäin. Jos tällaisessa tapauksessa johtajan arvovaltaa kyseenalaistetaan pilapuheilla, uhataan väkisin ylläpidetyn yhteisön perusteita. Tarinan mukaan Maon Kiinassa kiellettiin huumori ainakin puolueen sisällä. Siitä käytettiin nimitystä "outojen puhuminen".
Pilapuheet voivat siis vahvistaa yhteisöä, mutta ne voivat myös rikkoa sen.
Ymmärrämme, ettei ole yleensä sopivaa pilailla kenenkään ulkonäöstä, ainakaan jos pilapuheiden kohde istuu kuuloetäisyydellä täyteen pakkautuneessa työpaikan sosiaalitilassa. Tällöin alkaa jo kunnianloukkauksenkin tunnusmerkistö täyttyä. Tällainen pilapuhe ei myöskään ole millään tavalla sosiaalisesti rakentavaa, koska useimmat paikalla olevista kokisivat sen sopimattomaksi.
Malliesimerkissä loukkaaviksi tai häiritseviksi kerrottiin koetuksi jatkuvat viittaukset kohteen alkuperämaan kulttuurisiin seikkoihin. On loppujen lopuksi sama, minkälaista huomauttelua kuulee, jos ei huomion kohteena halua alun alkaenkaan olla.
Malliesimerkki antaa siis jokseenkin hyvin huonon esimerkin kiusaamisesta. Esimerkissä pilailun kohteena on stereotyyppi: Erilainen kultturialkuperä, poikkeava ulkonäkö ja kyvyttömyys vastata pilailuun. Koulukiusaajille tällainen henkilö olisi ohittamattoman tilaisuus.
Työpaikkakiusaamisen uhriksi ei Suomessa joudu useimmitenkaan stereotyyppinen ulkomaalainen tai ulkomaalainen ylipäätään, ei vaikka tämä joisi miten paljon teetä, tai hänen kulttuurissaan kivitettäisiin ihmisiä hengiltä laillisilla tuomioilla miten paljon tahansa. Sen sijaan oikean eli työhyvinvointia olennaisesti alentavan ja mielenterveyden päälle käyvän kiusaamisen kohteeksi joutuvat enimmäkseen ihan tavallisen näköiset, kokoiset ja oloiset suomalaiset pulliaiset, jotka eivät kiusaajistaan eroa ulkoisesti millään eksoottisella tavalla.
Lol, Ahmed ja työpaikka. ;D
Quote from: Impi Waara on 13.11.2016, 16:57:54
Naisena miesvaltaisella alalla sain kuulla jos jonkin sortin hurttia huumoria. Ei tullut pieneen mieleenikään mennä asiasta nillittämään työnjohtajalle tai mihinkään. Se nyt vaan on suomalaista työpaikkakulttuuria, että joukosta erottuvalle kuittaillaan tavalla jos toisellakin.
Sama. Ja sitä paitsi minäkään en juo kahvia, vaan aina teetä. Siitäkin on joskus kuittailtu. Olisikohan pitänyt vetää herne nekkuun, niin olisi ehkä saanut palkankorotuksen? Tai ehkä sittenkin entistä rankempaa vittuilua.
"Kenellekään työntekijälle ei saa tulla paha olo toisten vitseistä!"
Paha olo. Tirsk. ;D Nykyajan työelämä alkaa muistuttaa ala-astetta.
Aikoinaan osuin pahimman kusipään kanssa "ihan vahingossa" vessaan ja ehdotin että jatkossa pitää päänsä kiinni. Oli sellainen tapaus, että varmasti oli ollut koulukiusaaja. Oli ottanut kohteekseen yhden nuoren työntekijän, heitti jatkuvasti typerää ala-arvoista huutelua. Sitä oli vierestä aika hankala seurata, kaveri oli kuitenkin ihan taitava ja ahkera.
Seuraavaksi olinkin sitten työterveyshuollossa kolmikantaneuvottelussa, koska olin "käyttäytynyt uhkaavasti". Neuvottelusta selvittiin, seuraavan kerran tavattiin taas kusipään kanssa vessassa jolloin ilmoitin, että nyt riittää.
Sen jälkeen oli rauhallista, koko työpaikan ilmapiiri vapautui kun yhden ääliön naama saatiin umpeen.
Työpaikkakiusaaminen on arkipäivää. Sitä harjoitetaan ihan missä tahansa, millaisessa porukassa hyvänsä.
Normaali vittuilu ja virheistä muistuttaminen on ihan terve merkki toimivasta yhteisöstä. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin tiettyyn yksilöön kohdistuva jatkuva paine ja arvostelu.
nyt ahmed on yksin ruokailutilan nurkassa. miettiiköhän valtteria, että samixii. ikäänkuin jäi nyt sitten "ruokailutilan bussipysäkille" tässä tapauksessa. tsemppiä ahmedille, varmaan ottaa koville jokapäiväinen rassismi
Ehkä vitsailun perimmäinen viesti olikin, että Ahmed voisi juoda vähemmän teetä ja tehdä enemmän työtä.
Quote from: Luotsi on 13.11.2016, 15:47:39
Hämärästi muistan että Hommalla on ennenkin ollut näitä fiktiivisiä "how to deal with a racist" työelämäjuttuja?
Taisi olla saman firman mainos kyseessä. On selvää, että teenjuontiesimerkki on keksitty firman metodin markkinoimiseksi sovellettavaksi kouluissa ja työpaikoilla.
"Taustalla on paljon väärää tietoa, mutta Ahmed ei todellakaan halua ryhtyä oikomaan miesten juttuja."
Miksiköhän Ahmed ei todellakaan halua ryhtyä oikomaan juttuja, jotka leimaa "vääräksi tiedoksi"? Halutessaanhan Ahmed voisi poistaa kaikki työpaikan rasistien ennakkoluulot tarjoamalla oikeaa tietoa. No, kaikkihan tietävät, miksi Ahmed ei näin voi tehdä.. ;D
Quote from: Uuno Nuivanen on 14.11.2016, 10:32:19
Ehkä vitsailun perimmäinen viesti olikin, että Ahmed voisi juoda vähemmän teetä ja tehdä enemmän työtä.
Ja Ahmed ymmarsi sen, etta toivovat hanen juovan teeta Bagdadissa? Hienoja nama kuvitteeliset mainosesimerkit. Aika harva Ahmed juo teeta Suomessa teollisella tai tuotannollisella tyopaikkalla julkisen sektorin ulkopuolella.. Siis aika mielikuvaharjoitus. Enemman menee se palkkaus julkisilla varoilla kustannettavaan tulkkaamiseen ja kulttuuritulkkeiluun. Nykyisin VOKeista on loytynyt oma kultainen oksa monelle..
Tällaiset säikeet taitavat olla yksi syy, miksi Hommaa pidetään rasistisena.
Eihän tuollainen jutun tarina ole muuta kuin työpaikkaongelma, ehkä jopa kiusaamista, tai ehkä niukasti kiusallinen ja toistuva puheenaihe. Eli siis normaalia työpaikkajuttua. Ongelma on kyllä olemassa myös kantisten kesken. Toisaalta se ei ole maailman suurinta asiaa. Eli toimittelija on nostanut asian esille toiveenaan saada reviteltyä suomalaisten rasismilla.
Mutta ei meidänkään tarvitse siitä heti vain haukkua työtätekevää arabia. Ja tosiaan, kuten yllä todetaan, niin pelkästään juttujen olemassaolo kertoo siitä että kai se Ahmed on osa työyhteisöä. Nyt kun maahanmuuttajia kuitenkin on, niin mieluummin minä katson heitä osana työyhteisöjä ja tekemässä töitä kuin ei. Kamelikuskeista he varmaan joutuvat kuulemaan loputtomiin, ja voitaneen keskustella siitä pitäisikö hänen kestää nuo jutut. Mutta kyllähän tuollaisesta ilmiöstä on tietoa ja ongelmaa ihan tavallisten työntekijöiden kesken.
Se oli siis työkavereiden syytä koska Ahmed ei kertonut heille, että koki huumorin ja kysymykset häiritsevinä.
Toisin sanoen "Rasismia on se kun työkavereilla ei ole telepaattisia kykyjä"
Quote from: Näkkileipä on 15.11.2016, 16:42:10
Se oli siis työkavereiden syy koska Ahmed ei kertonut heille, että koki huumorin ja kysymykset häiritsevinä.
Toisin sanoen "Rasismia on se kun työkavereilla ei ole telepaattisia kykyjä"
Kaikki on pottunokkien syytä, ihan kaikki!
3) Jos Ahmed ei pidä vitseistä, Ahmedin kuuluu sanoa se ääneen. Mitä tyhjää siihen mennään heti sotkemaan pomoportaan heppuja, jotka eivät ole edes olleet tilanteessa mukana.