QuoteTrenditurbaaneja ja pitkiä helmoja – Näin muslimifashionistat vaikuttavat sinunkin vaatekaappiisi
Muslimimuotisuunnittelijat ja -bloggaajat ovat raivanneet tietä muslimivaikutteisille mallistoille, joita näkee jo kaikenlaisten kuluttajien yllä. Niihin suhtaudutaan ristiriitaisesti. Toisille peittäminen edustaa vapautta, toisille sortoa.
........
Nyt samettisia, silkkisiä ja neulottuja Happy turban -huiveja myydään ympäri maailmaa, ja lisäksi Iman Aldebe suunnittelee haute couture -vaatteita. Hän on myös suunnitellut hijab-univormupääliinan Ruotsin muslimipoliisinaisille.
"Yllätyin siitä, että suurin osa asiakkaistani ei ollut muslimeja, ja valtaosa turbaaneista myytiin Tukholmaan ja Pariisiin. Ihmiset pitivät tuotteen tarinasta, jossa nainen halutaan osaksi yhteiskuntaa ja näkyväksi", Aldebe sanoo.
Muotisuunnittelijan mukaan länsimaalaiset ovat vihdoin tajunneet, ettei muslimimuodissa ole kyse ääriliikehdinnästä vaan musliminaisen aseman parantamisesta.
"Haluan modernisoida islamilaista muotia ja muuttaa musliminaisen kuvan heikosta sivustaseuraajasta vahvaksi, itsevarmaksi ja älykkääksi."
Imanin työ on osa kasvavaa modest fashion -ilmiötä. Tyyliä kutsutaan maailmalla vaatimattomaksi muodiksi, koska peittäviä vaatteita eivät käytä vain muslimit vaan myös osa juutalaisista ja kristityistä.
...............
Kun etnologi Leila Karin Österlind näki Dolce & Gabbanan ensimmäisen ramadan-malliston kuvat vuoden alussa, häntä nauratti. Kuvassa valkoihoinen malli poseeraa mustassa huivissa ja mustassa pitkässä mekossa, jossa on hillittyjä keltaisia yksityiskohtia. Silmiä peittävät isot pyöreät aurinkolasit, käsivarrella roikkuu vihreä nahkalaukku.
"Ihan kuin Turkin muotimainoksista vuodelta 2003! Musliminaiset elävät tässä ja nyt, eivät viime vuosisadalla", Österlind sanoo.
Leila Karin Österlind tekee väitöskirjaa islamilaisesta muodista. Hänen mukaansa stereotypia säälittävästä, alistetusta huivipäisestä musliminaisesta on vahva, vaikka tosiasiassa 1980–90-luvuilla esimerkiksi Egyptissä hijab-huivi oli anti-muotikannan- otto kuten farkut aikoinaan.
"Akateemiset, ylemmän keskiluokan naiset alkoivat pitää mummotyylinä pidettyä hijabia yliopistossa kannanottona sâriaa eli islamilaista lakia vastaan, ja alemman keskiluokan naiset halusivat olla yhtä cooleja kuin hekin", Österlind sanoo.
.........
Etnologi Leila Karin Österlind heittää ajatuksen ilmaan:
"Miksi länsimainen nainen pukeutuu minihameeseen baariin? Samasta syystä kuin musliminainen pukeutuu hijabiin. Eri kulttuureissa erilaiset tyylit tuovat etuja."
Minihame on loistava esimerkki, sillä aikanaan se oli järkytys. Se nähtiin ranskalaisen sosiologi Frédéric Godartin mukaan naisia riistävänä vaatteena, joka oli luotu miehistä katsetta varten.
"Muodissa on aina ollut asioita, jotka ovat yhtäältä vapauttaneet ja toisaalta kahlinneet naista aikakaudesta ja näkökulmasta riippuen. Se pätee myös vaatimattomaan muotiin tai vaikka armeijatakkiin, josta voi kysyä, edustaako se sotaa vai rauhaa", Godart sanoo Pariisissa.
Sosiologin mukaan ihmiset helposti unohtavat, että muslimit pukeutuvat pikemminkin kotimaidensa pukeutumisperinteiden kuin jonkin yhteisen islamilaiskaavan mukaan. Se unohtuu myös muotisuunnittelussa, jossa mielellään yksinkertaistetaan tyylejä helpommin markkinoitaviksi. Toisaalta muoti yhdistää kansoja
"Jos sinisestä tulee trendiväri, hijab-huivit seuraavat samoja globaalin muodin trendejä ja niistä tehdään sinisiä, se on positiivista integraatiota", Godart sanoo.
Trendit kulkevat myös toisinpäin. Länsimainen muoti on aina inspiroitunut idästä, ja nyt vaatimattoman muodin nousu vaikuttaa myös globaaliin muotiin.
"Kristittyjen ristejä näkyy catwalkeilla vähän väliä, ja niistä on tullut kliseitä. Mutta jos hijab-huivia alkaa näkyä enemmän suuren yleisön muotikampanjoissa osana tavallista mallistoa, pitää kysyä, voiko huivista poistaa uskonnollisen merkityksen. Hattuihinkin liittyi pitkään rajoituksia, joita ei enää ole."
Kun WTC:n kaksi tornia romahtivat viisitoista vuotta sitten New Yorkissa, muslimien tyyliin latautui paljon merkityksiä.
Pariisin ja Nizzan terrori-iskujen jälkeen kesällä Etelä-Ranskassa leimahti polemiikki hupullisesta burkini-uimapuvusta. Paikalliset päättäjät kielsivät burkinin rannoillaan, mutta lopulta Ranskan korkein oikeus kumosi kiellon. Moni kysyi, edustaako burkini musliminaisten vapautta vai uskonnollisen ääriliikkeen provokaatiota, joka pitää kieltämällä estää.
Vastausta pitäisi varmaan kysyä itse musliminaisilta, jotka niitä käyttävät. Sillä loppujen lopuksi tässäkin kohussa on kyse naisten pukeutumisen valvonnasta, oli sitten kyse minihameesta tai pitkästä, vaatimattomasta mekosta.
http://www.gloria.fi/artikkeli/muoti/trenditurbaaneja-ja-pitkia-helmoja-nain-muslimifashionistat-vaikuttavat-sinunkin
Etnologi ;D Onko Suomessa yhtään etnologia vielä mokutusrälssissä?
Mitä mieltä Asra on muslimifashionistoista?
Tyypilliset arabialaiset muslimivaatteet ovat ainakin hiton mukavia päällä jopa oloasuun verrattuna.
Etnologia on ihan kulttuurin, tarkemmin kansanperinteen tutkimusta. Ja kyllä perinteentutkimusta on ihan yliopistoilla. En ole etnologi sanaa suomessa kuullut käytettävän.
Quote from: Asra on 05.11.2016, 02:57:23
Tyypilliset arabialaiset muslimivaatteet ovat ainakin hiton mukavia päällä jopa oloasuun verrattuna.
Jos oikeasti olisivat, vapaat naiset käyttäisivät niitä...
En naisten vaatteista tiedä, mutten usko trendifarkkujen tai niukkojen toppienkaan olevan välttämättä kovin mukavia käyttää. Kyllä länsimaisessa vaatebisneksessä haetaan jotain ihan muuta kuin käyttömukavuutta.
Eriväristä burkhaa joka lähtöön?
Quote from: Asra on 05.11.2016, 03:12:08
En naisten vaatteista tiedä, mutten usko trendifarkkujen tai niukkojen toppienkaan olevan välttämättä kovin mukavia käyttää. Kyllä länsimaisessa vaatebisneksessä haetaan jotain ihan muuta kuin käyttömukavuutta.
Kun talvivermeitä katsoo, käytännöllisyys on aika monen naisen ja miehen suosiossa. Kerroksia, villasukkaa, pipoa, kunnollisia tukevia jalkineita, toppatakkeja ja -housuja ym. Niukkoja, mukavia toppeja saattaa toki olla kätkössä lukuisten kerrosten alla.
Pitkät helmat eivät ole kovin käteviä liukkailla, lumisilla tai loskaisilla keleillä. Huiviratkaisu (etenkin tekokuituinen) herättää myötäväristyksiä, mutta kai huivienkin alle saa sommiteltua kylmältä suojaavan villamyssyn.
Ihanaa, milloin tulee uusin sandaalikatalogi? :-*
QuoteIhmiset pitivät tuotteen tarinasta, jossa nainen halutaan osaksi yhteiskuntaa ja näkyväksi", Aldebe sanoo.
Juuri näin,
tarinasta.QuoteMuotisuunnittelijan mukaan...
Hit where it hurts. Pahuksen pahus, nyt tuli paha auktoriteetti.
Sitä jopa saatetaan kuunnella. Länsimainen kulttuuri on niin pinnallista ja trendikeskeistä.
Quotelänsimaalaiset ovat vihdoin tajunneet, ettei muslimimuodissa ole kyse ääriliikehdinnästä vaan musliminaisen aseman parantamisesta.
Vihdoin? Tarkoittaako muotisuunnittelija kohtaa
nyt samettisia, silkkisiä ja neulottuja Happy turban -huiveja myydään ympäri maailmaa? Ainakin omaa asemaansa muotisuunnittelija on parantanut. Älkäämme unohtako tarinaa!
Quote"Haluan modernisoida islamilaista muotia ja muuttaa musliminaisen kuvan heikosta sivustaseuraajasta vahvaksi, itsevarmaksi ja älykkääksi."
Jeps.
Kuvan; mielikuvan. Musliminaisen
asema ei muutu.
Jutusta löytyy lisää tietoa tästä musliminaisen aseman parantamisesta eli muslimimuodista:
QuoteMuslimiyhteisö on kuitenkin maailman nopeimmin kasvava muotimarkkina. Thomson Reutersin viime vuonna julkaisema tutkimus kertoo, että vuonna 2013 muslimit kuluttivat noin 266 miljardia dollaria vaatteisiin. Vuoteen 2019 mennessä summan uskotaan nousevan noin 484 miljardiin dollariin. Niitä rahoja havittelevat nyt monet muotimerkit.
Isot luksusmuotitalot ovat tehneet jo vuosia kaikessa hiljaisuudessa ramadan-mallistoja lähinnä arabimaiden rikkaille ostajille, jotka ovat pitäneet monet muotitalot talouskriisien keskellä hengissä ostamalla haute couturea.
On taas keksitty pyörä uudelleen: turbaani länsimaisessa muodissa (https://www.google.fi/search?q=turban+in+western+fashion&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiqv7XI5JDQAhVDjiwKHYQiDQQQsAQIIA&biw=1280&bih=586&dpr=1.5) ja vieläkin ennemmin eli 1400-luvun muoti. (https://www.google.fi/search?q=1400%27s+fashion&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiT3K2v5ZDQAhUFiSwKHV1mC5YQsAQIKQ&biw=1280&bih=586&dpr=1.5)
Vieläpä kauan ennen muhistakin on osattu lakanoita taitella. (https://www.google.fi/search?q=toga&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj9h6OI5pDQAhXDCCwKHUFvDQMQsAQIKg&biw=1280&bih=586&dpr=1.5)
Pari kriittistä tirskahdusta itse artikkelin kieleen eli kielikuvitukseen:
Quote...Turbaanipäisenä Iman sai työn vaatekaupasta,...
...Iman huomasi väsäävänsä uniikkeja käsintehtyjä turbaaneja öisin keittiönsä marmoripöydän ääressä...
...Silkkiviskoosikankaan mintunvihreällä pohjalla juoksee vaaleanpunaisia ruusuja...
...Asua ei sitä heti arvaisi vaatimattomaksi muodiksi...
...Hän kuvailee tyyliään "skandinaavisen minimalistiseksi vaatimattomuuden twistillä"...
Niin siis koska puhutaan nyt, razzet,
vaatimattomasta muodista, niin korostetaan vaatimattomia lähtökohtia ja vaatimattomuutta, silleen tyypillisellä muslimien ylimielisellä twistillä. Myöskin sellaiset yksityiskohdat kuin marmoripöytä ja pinkit ruusut mitunvihreällä pohjalla ovat vaatimattomia
tässä Contextissa, ja se on se juttu, mikä tässä pitää osata nähdä.
Oikeastihan minimalistinen skandinaavi näkisi marmorin pöyhkeilynä ja vaaleanpunaiset ruusut mintunvihreällä pohjalla tyttömäisenä söpöstelynä, ja siten jokseenkin junttimaisena ja pikkasen silleen tyhmänä, mutta ei tässä yhteydessä. Tässä yhteydessä pröystäilevä bling-bling ja pikkuprinsessakuosit ovat
osa kulttuuria.Vaan kun kuitenkin täällä rasistisessa junttilassa ollaan taas siis nii-in kaukana oikeasta isosta maailmasta, ettei tajuta että lakana on uusi tuulipuku, niin ei hätää!
Miten voi olla, että toimittelijatar Pihla Hintikka ei osannut ottaa yhteyttä suomalaiseen hijabistiin, jolla on täydellinen asiantuntemus puheenaolevaan vaatimattomaan muotiin? Jälleen soppii hämmästellä toimittelijakunnan viitseliäisyyden puutetta.
Avuksemme löytyy jälleen
Mellunmäen moskeija mainostoimisto Qufi Creative (http://quficreative.com/)
ja sieltä luova johtaja Sara "
I used to love punk rock" Salmani. (http://quficreative.com/sara-salmani/)
Pari Saran artikkelia:
Is Your Brand Ready To Face The Millennial Muslim Woman? (http://quficreative.com/face-the-millennial-muslim-woman/) (4.4.)
Modest fashion is rapidly growing and you're missing out on it. (http://quficreative.com/brand-missing-2119-bn-industry/) (31.10.)
Pihlan artikkeli julkaistu 4.11., toim. huom. Ehkäpä, ehkäpä...
Ois Pihlakin saanut vastauksen aprikointiinsa, että pitäisikö hijabista poistaa uskonnollinen merkitys, johon varmaan osaisivat, kuten Pihla itse hämärästi aattelee, vastata parhaiten musliminaiset. Musliminaiset, joiden asemaa vaatimaton muoti parantaa.
Jaa-a, Pihla. Mitenkäköhän tuo ois?
Muista nyt sitten jatkoartikkelissa, että huivi on huivi, hijab on tapa sitoa se. Toki jatka samalla agendalla, jossa vaivihkaa ujutetaan huivin yleiskäsitteeksi sen islamilainen sitomistapa. Eiköhän me siitä lähetä ettei ne Ruokolahden eukot (http://kokoelmat.fng.fi/app?si=A+I+217) vaan osanneet tehhä sitäkään oikein, vai mitä?
Quote from: Asra on 05.11.2016, 03:12:08
En naisten vaatteista tiedä, mutten usko trendifarkkujen tai niukkojen toppienkaan olevan välttämättä kovin mukavia käyttää. Kyllä länsimaisessa vaatebisneksessä haetaan jotain ihan muuta kuin käyttömukavuutta.
Hehheh, Paskastanialaisessa vaatebisneksessä tuskin käyttömukavuus naisten vaatteissa on päällimmäisenä mielessä. Astuit juuri omaan miinaasi.
edit: Länsimaisten naisten vaatteista heijastuu vapaus, stanialaisten taas homogeeniset orjuuttavat kahleet. Toki saa nainen orjan osankin valita niin halutessaan.
Quote from: Kim Evil-666 on 05.11.2016, 07:54:12
Quote from: Asra on 05.11.2016, 03:12:08
En naisten vaatteista tiedä, mutten usko trendifarkkujen tai niukkojen toppienkaan olevan välttämättä kovin mukavia käyttää. Kyllä länsimaisessa vaatebisneksessä haetaan jotain ihan muuta kuin käyttömukavuutta.
Hehheh, Paskastanialaisessa vaatebisneksessä tuskin käyttömukavuus naisten vaatteissa on päällimmäisenä mielessä. Astuit juuri omaan miinaasi.
Koko kehon, pään ja kasvot peittävä musta kaapu kesähelteillä... käyttömukavuus huipussaan :P
Helvetin vaikeaa ottaa vakavasti muotilehdeksi itseään mieltävää Sanoman läpyskää, joka ei edes tunne haute couturen määritelmää. Haute couture -mallistoa tehdäkseen täytyy työskennellä Pariisissa, kuulua tiettyyn neuvostoon/kiltaan ja mallistoa pitää olla tekemässä lauma eri alojen parhaita käsityöläisiä. Siksi edes kaikilla kovimmilla huippumerkeiläkään, kuten Guccilla, ei ole haute couture -mallistoa.
Jos Pihla Hintikan mielestä strassien liimaaminen turbaaniin kuumaliimapistoolilla keittiön pöydän ääressä on haute couture -muotitalon toimintaa, ymmärrän paremmin, miksi hänen toimittajantyön tasokin on tuota luokkaa.
Quote from: Alaric on 05.11.2016, 07:58:37
Quote from: Kim Evil-666 on 05.11.2016, 07:54:12
Hehheh, Paskastanialaisessa vaatebisneksessä tuskin käyttömukavuus naisten vaatteissa on päällimmäisenä mielessä. Astuit juuri omaan miinaasi.
Koko kehon, pään ja kasvot peittävä musta kaapu kesähelteillä... käyttömukavuus huipussaan :P
Ei Saudeissa ole tapana keskipäivän aikaan missään helteessä kulkeakaan. Monet miehetkin käyttää mustia vaatteita, varsinkin shialaiset miehet, ettei se musta väri vain naisia varten ole. Taitaa olla niinkin, että länsimaissa on enemmän epäluonnollisia ulkonäköpaineita.
Muodeissa on se hyvä puoli, että ne menevät nopeasti ohi.
Vaatimattomuuden twistillä? Pikemminkin itsensä korostamisen kiemuralla, niin kuin muotijutuissa usein.
Huivissakin on aika ratkaisevaa millä asenteella sitä kantaa, että onko tarkoituksena viestiä maailmalle olevansa parempi kuin muut, tai ainoastaan peittää hiuksensa hillitysti.
Quote from: Asra on 05.11.2016, 08:28:06
. Taitaa olla niinkin, että länsimaissa on enemmän epäluonnollisia ulkonäköpaineita.
Varmasti saattaa olla, että on enemmän ulkonäköpaineita, joskaan en niitä välttämättä kutsuisi epäluonnollisiksi, vaikka ei toivottu ilmiö olekkaan. Melko luonnollista on kuitenkin se, ettei säkin alla voi ihan gauheest olla ulkonäköpaineita, jollei katsoja omaa röntgenkatsetta kuuden miljoonan dollarin miehen tapaan.
Länsimaisessa naisten pukeutumisessa kuitenkin saadaan, mitä tilataan. Siis noin mies vinkkelissä. Paskastanilaisessa saadaan sika säkissä.
En nyt ihan välttämättä näin miesnäkökulmasta toivoisi ollenkaan näkeväni liian pieniin vaatekokoihin sulloutuneita 40+ tätsyköitä.
Quote from: Asra on 05.11.2016, 08:40:47Huivissakin on aika ratkaisevaa millä asenteella sitä kantaa, että onko tarkoituksena viestiä maailmalle olevansa parempi kuin muut, tai ainoastaan peittää hiuksensa hillitysti.
Ehheh, elä yritä. Ihme hymistelyä.
Jännästi se sinäkin osaat käyttää omaksi siunaukseksi länsimaista diipadaapaa.
Luitko amerikkalaisesta
self-help-oppaasta?
Te tiedätte varsin hyvin, että tämä "muslimimuoti" on osa islamisaatiota.
Sanopa ihan rehellisesti, mitä ajattelisit minun ajattelevan, jos yhdistäisin skandinaavisen minimalistiseen pukeutumiseeni eli maihareihin, farkkuihin ja Suomen Leijona -T-paitaan vaatimattoman fashionhijabin?
Milläpä asenteella arvelisit minun sitä kantavan?
Eläkä nyt tartu ollenkaan siihen minä-sanaan, et tietäisi nähdessäsi, että se olisin minä.
Olisiko se mun
fashion statement että fak juu muhis vaiko Suomi ählämeille?
Quote from: Asra on 05.11.2016, 08:28:06Ei Saudeissa ole tapana keskipäivän aikaan missään helteessä kulkeakaan. Monet miehetkin käyttää mustia vaatteita, varsinkin shialaiset miehet, ettei se musta väri vain naisia varten ole. Taitaa olla niinkin, että länsimaissa on enemmän epäluonnollisia ulkonäköpaineita.
Länsimaissa ne ulkonäköpaineet ovat kuitenkin lopulta vain henkisen puolen ongelmia eikä kaduilla kulje valtion muotipoliiseja fyysisesti piiskaamassa tai vangitsemassa liian peittävistä, epämuodikkaista tai rumista vaatteista. Monissa muslimimaissa sen sijaan on olemassa ihan virallinen moraalipoliisi vahtimassa pukeutumista.
Muutenkin on hieman hassua puhua epäluonnollisuudesta puolustellen samalla musulmaanien älyttömiä vaatetussäännöksiä. Luonnollisintahan on, että ihminen pukeutuu tai on kokonaan pukeutumatta sään mukaan eikä ainakaan minkään arabialaisten huru-ukkojen luoman väkivaltakultin vaatimusten mukaan.
Quote from: Asra on 05.11.2016, 08:57:14
En nyt ihan välttämättä näin miesnäkökulmasta toivoisi ollenkaan näkeväni liian pieniin vaatekokoihin sulloutuneita 40+ tätsyköitä.
Ei ole suotavaa katsoa naista, varsinkaan miesnäkökulmasta :)
Eikä muuten ole kohteliasta kutsua keski-ikäisiä naisia tätsyköiksi.
mudslimefascistit ja Gloria peelot voivat painua Helvettiin, minun vaatekaappiini vaikuttavat John Rambo, Travis Bickle ja Kongo-Müller.
Der lachende Mann - Bekenntnisse eines Mörders - Kongo Müller Interview - DDR Propaganda
https://www.youtube.com/watch?v=CGAUW1ZF2xI
Quote from: Asra on 05.11.2016, 08:57:14
En nyt ihan välttämättä näin miesnäkökulmasta toivoisi ollenkaan näkeväni liian pieniin vaatekokoihin sulloutuneita 40+ tätsyköitä.
No niitäkin näkyy. Sitä kutsutaan valinnanvapaudeksi. Jos omasta mielestään näyttää "hyvältä" niin mikäs siinä. Sitten muut katselee muualle.
Minun vaatteisiini vaikuttavat vapaa-ajalla varusteleka ja töissä dressmann.
Quote from: Asra on 05.11.2016, 03:12:08
En naisten vaatteista tiedä, ...
Kertoo meille mies joka pukeutuu mekkoon.
Quote from: Faidros. on 05.11.2016, 10:07:58Quote from: Asra on 05.11.2016, 03:12:08
En naisten vaatteista tiedä, ...
Kertoo meille mies joka pukeutuu mekkoon.
Ja jonka "kulttuurissa" ns. tekninen vaate = lahkeet ja sepalus.
Muslimimuoti ja heimovaatteet ovat hyvä juttu. Pukeutumisella on aina tunnustettu väriä. Uskontovaatteilla ihminen viestittää olevansa eri puolella kuin minä, mikä tekee helpommaksi vältellä ammattiloukkaantujia, pärinäpartoja ja itsestään räjähteleviä. Olit sitten aito afrokaapu tai muotimuslimi tai käännynnäislarppaaja, osaan pitää etäisyyttä.
Kylpytakki ja kusiluistimet on kyllä mukava yhdistelmä saunan jälkeen terassilla. Mutta en kyllä näillä leveysasteilla lähtisi kaupungille ne päällä, ainakaan talvella. No en kehtaisi kesälläkään sen puoleen, kärsinhän länsimaalaisista ulkonäköpaineista.
Mutta persialainen ulkonäköpaine tuleekin ulkoapäin, uskonnollisen poliisin toimesta. Ei Iranissa nainen voi suinkaan vapaasti peittää päänsä muodikkaasti, vaan pää on kuolemantuomion uhalla peitettävä.
Mittojen mukaan tehty mittatilauspuku on muuten tajuttoman mukava vaate, ei ollenkaan epämukava. Olo on kuin olisi verkkarit jalassa, nillä pääsee vaikka spagaattiin. Ulospäin näyttää niin siistiltä kuin mies voi näyttää. Vaikka linnanjuhliin voisi heti lähteä, mutta puvun sisällä olo on kuin löysissä verkkareissa.
Quote from: Asra on 05.11.2016, 08:28:06
Quote from: Alaric on 05.11.2016, 07:58:37
Quote from: Kim Evil-666 on 05.11.2016, 07:54:12
Hehheh, Paskastanialaisessa vaatebisneksessä tuskin käyttömukavuus naisten vaatteissa on päällimmäisenä mielessä. Astuit juuri omaan miinaasi.
Koko kehon, pään ja kasvot peittävä musta kaapu kesähelteillä... käyttömukavuus huipussaan :P
Ei Saudeissa ole tapana keskipäivän aikaan missään helteessä kulkeakaan. Monet miehetkin käyttää mustia vaatteita, varsinkin shialaiset miehet, ettei se musta väri vain naisia varten ole. Taitaa olla niinkin, että länsimaissa on enemmän epäluonnollisia ulkonäköpaineita.
Kun sinä nyt muistat joka viestissä painottaa sitä, että et missään nimessä samaistu länsimaalaisuuteen, niin mitäpä jos hipsisit(te) helvettiin länsimaista?
Suomalaiset miehet turhaan kammoksuvat turbaanin käyttöä, näin talvella sen luulisi olevan pipoa lämpimämpi vaihtoehto.
Rohkeutta miehet, nyt jokainen solmimaan omaa muhkeaa turbaania, se se on coul jos joku.
Selvennykseksi nyt sanottakoon, etten kulje mittatilauspuku päällä. Kyllä se vapaapäivinä on verkkari-osastoa. Työpäivinä farkut ja kauluspaita. Mutta vaatekaapistani löytyy mittojen mukaan tehty mittatilauspuku, joka on älyttömän mukava päällä, käyttäisin sitä useammin, mutta en voi, koska saisin snobin maineen.
muslimifashionista?
mihin muslimit mitään fashionistaa tarvii jos niqab ja burkha voi olla vain muutamaa eri sävyä? en edes viitsinyt lukea muuta kuin OTn aiheen ja se riitti aiheuttamaan kuvotusta, närkästystä ja hengenahdistusta
Quote from: koli on 05.11.2016, 02:39:50
QuoteHän on myös suunnitellut hijab-univormupääliinan Ruotsin muslimipoliisinaisille.
Nais
ille. Oikein monikossa. Montako heitä on? Puolisen vuosikymmentä sitten ruotsin ensimmäinen huntupolisiopiskelija oli laajasti uutisissa (https://www.google.com/search?q=Donna+Eljammal). Muutamaa vuotta myöhemmin huomioitiin, vaikkakin pienemmällä intensiteetillä, niin huomioitiin kuitenkin (http://www.lt.se/stockholm/sodertalje/beslojad-polis-anmaler-sin-arbetsgivare), kun hän valitti poliisista syrjintävaltuutetulle, kun hänen ei katsottu lopulta kelpaavan poliisin virkaan. Tuloksesta en tiedä, mutta Facebookista päätellen ei hän polisina ainakaan toimi. Myöskään ei ole tietoa muista musliminaispoliiiseista Ruotsissa.
Kyllä silti voi suunnitella malliston vaikka trans-gender-queer palomiehille, Ruotsissa. ;D
Ostin Motonetistä pitkävartisen nahkaisen pilkkijöille tarkoitetun turkispäähineen, joka muistuttaa hieman vanhoja moottoripyöräilijöiden asusteita. Kun nepparit panee kiinni, kaula on täysin suojattu tuulelta. Vain kasvot jäävät näkyviin. Kokeilin päähinettä eilen ajellessani veneellä muutaman asteen pakkasessa, kovassa tuulessa ja laineissa, joista roiskui jääkylmää vettä veneeseen. Se osoittautui erittäin hyväksi. Mitä nyt vähän kasvoja joutui suojaamaan kädellään jäätävältä viimalta.
Miten tämä liittyy aiheeseen? Siten, että jos olisi musliminainen, joutuisin pitämään kyseisen kaltaista hökötystä aina päässäni liikkuessani julkisilla paikoilla, niin kesällä kuin talvellakin. Lämpimällä säällä voisin tietysti jättää turkisvuoren pois, mutta siinäpä vaihtelun mahdollisuudet olisivatkin. Jos joku ihmettelisi, vastaisin, että vapaaehtoisestihan minä. Täysin vapaaehtoisesti.
Mikä on vapaaehtoista ja mikä ei. Se on mielenkiintoinen kysymys. Veikkaanpa, että ns. kantasuomalaisetkin tekevät paljon asioita "vapaaehtoisesti" tiedostamatta, että he tekevät niitä pakon alaisina. Todellista vaihtoehtoa ei ole.
Quote from: Asra on 05.11.2016, 02:57:23
Tyypilliset arabialaiset muslimivaatteet ovat ainakin hiton mukavia päällä jopa oloasuun verrattuna.
Varmasti ovat mukavia. Koltussa voi varmasti mukavasti rapsutella munia, vahan kuin vanhoissa m62 maastohousuissa?
Quote
"Miksi länsimainen nainen pukeutuu minihameeseen baariin? Samasta syystä kuin musliminainen pukeutuu hijabiin. Eri kulttuureissa erilaiset tyylit tuovat etuja."
Noinhan se on. Toisella voi saada miestä ja toisella voi välttyä joutumasta miehen tappamaksi. Sama syy.
Niin, musliminaiset ovat varmaankin ihan itsenäisesti saaneet valita itselleen tuon Mustakaapu-lookin, eikä sitä ole kukaan heille väkisin pakottanut.
Valintakysymyksiähän nämä ovat, vai mitä feministit?
Quote from: Gunnar Hymén on 05.11.2016, 10:50:41
muslimifashionista?
mihin muslimit mitään fashionistaa tarvii jos niqab ja burkha voi olla vain muutamaa eri sävyä? en edes viitsinyt lukea muuta kuin OTn aiheen ja se riitti aiheuttamaan kuvotusta, närkästystä ja hengenahdistusta
Yleisempi tyyppi taitaa olla muslimifashista...
Quote from: Malla on 05.11.2016, 09:03:55
Ei ole suotavaa katsoa naista, varsinkaan miesnäkökulmasta :)
Eikä muuten ole kohteliasta kutsua keski-ikäisiä naisia tätsyköiksi.
Kyseinen termi vähän kuin lipsahti.
On tilanteita, joissa on kohteliasta katsoa, kuten mm. keskustellessa. Tällöin olisi kivaa, että nainen on pukeutunut asiallisesti ja peittänyt sen mitä peitettäväksi kuuluu.
Quote from: Asra on 05.11.2016, 12:25:40
Quote from: Malla on 05.11.2016, 09:03:55
Ei ole suotavaa katsoa naista, varsinkaan miesnäkökulmasta :)
Eikä muuten ole kohteliasta kutsua keski-ikäisiä naisia tätsyköiksi.
Tällöin olisi kivaa, että nainen on pukeutunut asiallisesti ja peittänyt sen mitä peitettäväksi kuuluu.
Kerro nyt ihmeessä mikä kuuluu peitettäväksi? Onko kireä jakkupuku, polviin asti ulottuva hame ja runsas rintavako asiallista vai asiatonta pukeutumista? Nimittäin tiedän erään henkilön joka pukeutuu näin töihin mennessään :D Siis kyseessä on ihan normi toimistohomma :D
Quote from: Asra on 05.11.2016, 12:25:40
Quote from: Malla on 05.11.2016, 09:03:55
Ei ole suotavaa katsoa naista, varsinkaan miesnäkökulmasta :)
Eikä muuten ole kohteliasta kutsua keski-ikäisiä naisia tätsyköiksi.
Kyseinen termi vähän kuin lipsahti.
On tilanteita, joissa on kohteliasta katsoa, kuten mm. keskustellessa. Tällöin olisi kivaa, että nainen on pukeutunut asiallisesti ja peittänyt sen mitä peitettäväksi kuuluu.
Mitä kuuluu peitettäväksi? Naisilla? Miehillä? Miksi?
Quote from: Eisernes Kreuz on 05.11.2016, 11:25:44
Niin, musliminaiset ovat varmaankin ihan itsenäisesti saaneet valita itselleen tuon Mustakaapu-lookin, eikä sitä ole kukaan heille väkisin pakottanut.
Valintakysymyksiähän nämä ovat, vai mitä feministit?
Onkohan tässä kaapu/huivilookissa kyse vähän niin kuin tukholma syndrooman tapaisesta jutusta. Eli kun lapsesta asti toitotetaan jotain niin silloin se katsotaan ainoaksi oikeaksi tavaksi. Sitä en kyllä sitten tiedä miksi sitä hehkutetaan sellaisten ihmisten toimesta joilla on 100% vapaus valita saavatko he käyttää sitä.
Jos kyse olisi oikeasti vapaudesta valita niin ei muuta kuin todistamaan kyseinen asia. Jokainen nainen joka käyttää kyseistä vaatekappaletta vetää kulkueen kerran vuodessa ilman vähän niin kuin vain näyttääkseen että se on täysin oma valinta.
No olisi sitä luultavasti parempiakin tapoja todistaa se mutta tuli ekana mieleen kun rikkaamman kulttuurin puolesta tykätään marssia.
Quote from: Fiftari on 05.11.2016, 12:38:03
Quote from: Eisernes Kreuz on 05.11.2016, 11:25:44
Niin, musliminaiset ovat varmaankin ihan itsenäisesti saaneet valita itselleen tuon Mustakaapu-lookin, eikä sitä ole kukaan heille väkisin pakottanut.
Valintakysymyksiähän nämä ovat, vai mitä feministit?
Onkohan tässä kaapu/huivilookissa kyse vähän niin kuin tukholma syndrooman tapaisesta jutusta. Eli kun lapsesta asti toitotetaan jotain niin silloin se katsotaan ainoaksi oikeaksi tavaksi. Sitä en kyllä sitten tiedä miksi sitä hehkutetaan sellaisten ihmisten toimesta joilla on 100% vapaus valita saavatko he käyttää sitä.
Jos kyse olisi oikeasti vapaudesta valita niin ei muuta kuin todistamaan kyseinen asia. Jokainen nainen joka käyttää kyseistä vaatekappaletta vetää kulkueen kerran vuodessa ilman vähän niin kuin vain näyttääkseen että se on täysin oma valinta.
No olisi sitä luultavasti parempiakin tapoja todistaa se mutta tuli ekana mieleen kun rikkaamman kulttuurin puolesta tykätään marssia.
Jos kyse on vapaasta valinnasta, silloin voi aamulla päättää vetääkö päähänsä rituaalirätin vai liikkuuko kylillä tukka hulmuten.
Ruotsissakin jo nyt etnojengit kohdistavat toimintaansa naisiin joilla on vaaleat hiukset ja/tai päätä ei ole peitetty.
Länsimainen nainen voi sisällyttää tai olla sisällyttämättä pukeutumistyyliinsä elementtejä muslimikulttuurien muod(e)ista, sillä kyseessä on vain ihankiva pikku muoti-ilmiö niinku. Muslimikulttuurissa elävä ja kasvanut nainen puolestaan ei voi sisällyttää pukeutumistyyliinsä elementtejä länsimaiden muod(e)ista, koska voisi kohdata henkistä ja jopa fyysistä väkivaltaa, yhteisönsä naisten ja miesten taholta, jopa oman puolisonsa ja lastensa ja veljiensä ja siskojensa ja isänsä ja äitinsä taholta. Näissä on tämä pieni ero. Jos muslimimuoti tulisi länsimaihin ilman kansainvaellusta, kyseessä olisi vain "kulttuurinen appropriaatio", hetken muoti, mutta kun muodin rinnalla yhteiskuntaan tulee myös uudenlaista väestöä, niin nämä muoti-ihmiset ovat, vaikka eivät sitä itse ymmärrä, mukana muokkaamassa yhteiskunnasta sellaista että heillä ei tulevaisuudessa ole enää niin paljon valinnanvapautta ja toiminnanvapautta. Ja takaisin lähtötilanteeseen ei tule olemaan mahdollista palata, tai se vaatisi voimallista, ehkä jopa väkivaltaista yhteiskunnallista muutosliikettä.
Minun mielestäni on melko rivoa, jos mies kulkee kylpytakki päällä näillä leveysasteilla. Se on naurettavaa, rumaa ja tyylitajutonta.
Quote from: Artisti on 05.11.2016, 13:57:51
Minun mielestäni on melko rivoa, jos mies kulkee kylpytakki päällä näillä leveysasteilla. Se on naurettavaa, rumaa ja tyylitajutonta.
Tyylikästähän se vain on.
Quote from: Ulvokki on 05.11.2016, 10:18:47
QuoteTaitaa olla niinkin, että länsimaissa on enemmän epäluonnollisia ulkonäköpaineita.
Mitä olen itämaiden miesten sekä naisten seurassa ollut niin puheen aiheet käsittelevät omia vaatteita, erillaista status elektroniikkaa, autoja ja tadam, naisten ulkonäköä hyvinkin perusteelisella ruotimisella. Estottomasti. Todennäköisestyi idän tytöllä on kovatkin paineet ovathan esim. nenäleikkaukset monissa maissa aikamoinen buumi, jopa niin että varakkaampien perheiden tytöt saavat niitä lahjaksi erillaisina merkkipäivinä. Se persialainen malli nenässä kun ei ole in ja sillä ei hyviä naimakauppoja tehdä.
Laitetaan tähän myös pieni esimerkki tiedostavasta berliiniläis pariskunnasta jossa herra on myhös osallistunut omalla pukeutumisellaan vietittämään, no niin, jotakin. Rouvan puolesta jo tiedämme että hän ilmaisee vapauttaa naisena.
Sallitaanko miehillekin myös pään peittävä valkoinen kaapu, vai tuleeko syyte kiihottamisesta kansanryhmää kohtaan.
^Riippuu puhtaasti siitä, mitä etnitettiä/uskonnolista ryhmää ukko hupun alla edustaa.