Erityisopetusta saa tällä hetkellä Suomessa noin 46000 oppilasta. Määrä on kasvanut hurjaa vauhtia, sillä vielä kymmenen vuotta sitten luku oli noin 20000. Kasvu ei välttämättä tarkoita sitä, että lapset ja nuoret voisi selvästi entistä pahemmin. Osasyitä ovat tarkempi tilastointi ja diagnosointi.
Mielenkiintoinen tilastollinen seikka on sekin, että Ruotsin valtion leivissä erityisopetuksen ohjauksen parissa työskentelee kansallisella tasolla peräti 600 asiantuntijaa.
Suomessa kansalliset ohjaus- ja tukiresurssit ovat vähäisempiä; Opetushallituksessa vastaavaa työtä tekee päätoimisesti vain yksi henkilö.
Ilta-Sanomat (http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1720307)
Eihän tuo ihme ole, jos erityisoppilaiden määrä on tuplaantunut, tuleehan näitä ERITYISOPPILAITA Välimeren yli joka Jumalan päivä kaislaveneissään pilvin pimein..
Onko termi "nuoriso" jo vanhentunut? Onko poliittisesti korrekti termi nykyjään "erityisoppilas"?
Noi erityisoppilaat nyt ovat ihan puhtaasti määrittelykysymys, pistetään rima vaikka lukemisessa tai laskemisessa siihen gaussin käyrän keskelle niin jopa on puolet kansasta erityisoppilaita.
Itse olen hieman huolissani koko tästä erityisopetuksesta, koulutetaanko siellä nuoret uskomaan siihen että he ovat niin vajukkeja ettei työn teko onnistu? Parempi olisi laittaa tasokurssit ja valinnaisuutta sinne peruskouluun, selkeästi vajaaälysille tai häiriintyneille sitten jotain erityisopetusta.
Paljonko Suomessa on koululaisia? Tällä vauhdilla ei voi kestää kovin kauaa, kuin erityisopetusta tarvitsemattomat koululaiset muuttuvat erityisoppilaiksi, koska he eivät tarvitse erityisopetusta.
Vastaus Roopen tiedusteluun toisaalla maahanmuuttajien määrästä erityisopetuksen piirissä:
Erityisoppilaiden (siis erityisluokkaa käyvien) määrä / koulu / ikäluokka on niin pieni että (yksittäisten koulujen ja jopa asuinaluiden kohdalla) tilastoharha on tosiasia, ellei joku tee maan kattavaa tutkimusta aiheesta. En näe ihan heti että sellaista tietoa olisi käytettävissä avoimesti, muutenhan Roope olisi jo postannut sen tänne itse :)
Mamuintensiivisissä kouluissa erityisoppilaista mamuja voi olla neljännes plus miinus neljännes. Sen tarkemmin en osaa sanoa. Erityispaikka ei irtoa ihan helpolla, jotain tutkittua oppimis/tms. -häiriötä pitää olla, ja maahanmuuttajanuoria ei joskus voida edes tutkia, kun ei löydy omankielistä tutkijaa... Erityispaikka on niin kallis kunnalle ettei sinne laiteta ihan tuosta vaan. Paitsi jos on liian vaikea muuten hoidettavaksi. Jotkut erityisluokat ovat käytännössä old skool tarkkiksia.
ErityisOPETUSTA saavien oppilaiden tilastointi on aivan mahdotonta, koska heille annetaan erityisopetusta joko tarvittaessa tai resurssien mukaan, väliaikaisesti tai jatkuvasti. Ilman muuta maahanmuuttaja kielipuolena tarvitsee useammin erityisopetusta, huolimatta siitä ettei yhteisen kielen puuttuessa voida diagnosoida tarvittavan opetuksen laatua. Tällöin kyse on de facto tukiopetuksesta.
Samoin normaali, tavallisen opettajan antama tukiopetus sattuu selvästi useammin maahanmuuttajalle. Kuinkas muutenkaan, he kun osaavat kieltä hunosti tai eivät.
Rähmis, viimeisimmistä blogikirjoituksistani löytyy linkit Tilastokeskuksen relevanttiin tilastoon (koululaisten määrä) sekä Opetushallituksen tutkimuksessaan käyttämiin lukuihin. Nämä siis:
http://www.stat.fi/til/pop/2008/pop_2008_2008-11-14_tie_001.html
QuotePeruskouluissa 561 100 oppilasta vuonna 2008
http://www.stat.fi/til/erop/2008/erop_2008_2009-06-10_tie_001.html
QuoteErityisopetukseen siirrettyjä enemmän, osa-aikaista erityisopetusta saaneita vähemmän
Eli tuolla siis ne jotka on SIIRRETTY erityisopetukseen enemmän tai vähemmän pysyvästi. Onnea vaan jos haluat löytää mamujen osuuksia tuosta. Ei näy.
Tässä mielenkiintoinen artikkeli aiheeseen liittyen:
http://users.jyu.fi/~saloviit/tutkimus/inclusion.html